Ruudjah schreef op maandag 08 december 2008 @ 01:24:
Nadelen van een CRT zijn ook niet mis:
- Hoger stroomverbruik
- Lompe bakken, neemt ruimte in
- Warmte moet worden afgevoerd
- 2dehands waardeloos (letterlijk), CRTs raak je echt aan de straatstenen niet kwijt
- Milieu, CRT's zijn stukken slechter voor het milieu ivm een LCD TFT
- Resoluties hoger dan 1280*1024 krijgen last van analoog signaal degradatie. Knap als je UXGA (1600x1200) zonder kwaliteitsverlies kan weergeven. Laat staan hogere resoluties.
- Je sjouwt je een ongeluk als je die dingen wil installeren/deinstalleren
- VGA D-Sub wordt steeds minder gemeengoed. Het zal me niet verbazen als het binnenkort niet eens meer leverbaar is op videokaarten.
- Starten traag op. Seconde of tien voor je volledig goed beeld hebt. LCD TFT met LED backlight is instantaan aan.
En dan ben ik er nog wel wat vergeten.
Beeldvervorming bij de randen en toch lastig om alles recht en netjes tot de rand te vullen, zonder beelddegradatie.
Een LCD op dvi is digitaal perfect gekaderd. Pixel (0,0) tot (1920,1080) indien van toepassing op een perfect rooster perfect aangestuurd, wat wil je meer?
Daarnaast idd stroomverbruik. Voor het stroomverbruik van een grote crt kan ik een 37" plasma tv aanzetten (ok, niet helemaal, maar het punt is duidelijk).
LE-LIJK. Vaak degoutant beige plasic dat snel vuil wordt, crt's zijn zooo 1995 oostblok/derde wereldland.
Meer kans op lawaai en gepiep (is mijn ervaring) dan met een goede lcd.
Niet zo gemakkelijk om op een ergonomisch correcte ooghoogte te plaatsen. Ik vond dat vroeger ook BS, maar nu ik al een tijdje een lcd heb op z'n hoogste stand, merk ik hoeveel aangenamer m'n houding is. Of je kan met blokjes of boeken werken.
Die verschillende resoluties die je kan aanpassen is ook echt grote nonsens imo. Je gaat echt niet per applicatie even in het OSD van de crt duiken om die uitlijning te gaan aanpassen. Bij elke crt krijg je dan het volgende: klik, klik, klik, klikklikklikklik, klik, klik, enter. Omdat het scherm op een nieuwe resolutie met eventueel nieuwe refreshrate niet meer perfect tot de randjes gevuld is. (of zelfs helemaal niet goed gevuld is). En dan nog even de res in het OS aanpassen. Dat is echt vergezocht.
Heb ik al gezegd dat een lcd veel mooier is (als voorwerp dan)
Verder kan een crt net zo goed last hebben van ghosting. M'n vorig scherm dat een crt was had het in elk geval ook. Ik kon het ook eerst niet geloven (na alle gezeur over lcd ghosting wat toen idd nog een issue was), maar het was toch duidelijk in de games die ik toen speelde .
Met een TS zoals deze ben je gewoon in 2001 blijven hangen, dus ja je bent gek. Zeker als je geen probleem hebt om 400-500 euro uit geven. 22" en meer is tegenwoordig ook veelgebruikt op pc's, en dat is met een crt echt niet leuk meer. De ruimte die je kwijt bent (als ze over het bureau heen hangen) is enorm.
Maar goed, of je gek bent of niet kan je idd gemakkelijk zelf bepalen, dus ik zie het nut niet echt van dit topic.