Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 07:52
Hallo, ik ben van plan twee identieke 2e hands CRT-schermen te kopen. Waarom geen TFT?
-CRT is (zeker 2ehands) veel goedkoper
-CRT kan veel hogere resoluties aan
Alleen wil ik wat advies hebben over welke schermen nou de moeite waard zijn. Merken die mij goed leken: Iiyama, Dell, Eizo. Ook heb ik begrepen dat een vlakke beeldbuis scherper is dan een bolle beeldbuis. Wat ik dus wil:
-Een 21"/22" scherm
-Een maximale resulotie van 2048x1536 @ minimaal 80 Hz
-Goed te kalibreren dat 2 identieke schermen identieke kleuren geven
-Een vlakke beeldbuis
-Het liefst 2 VGA-ingangen, is geen must maar wel handig
-Niet veel meer dan 60 euro per scherm

Kan iemand mij advies geven over goede modelen/merken. (het liefst iets dat makelijk op Marktplaats te verkrijgen is) Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Mijn advies: Ga toch voor een TFT.

Argumentatie:
- Run-of-the-mill 17" CRT-schermen raakt men tegenwoordig nog niet aan de straat stenen kwijt.
- Goede 19" CRT-schermen zijn nog wel te verkopen.
- Goede 22" CRT-schermen zijn er bijna niet te krijgen omdat ze vroeger ook bijna niet gekocht werden.

Ook stel je nogal absurde eisen voor tweedehands 22" CRT-schermen. Vooral die specs in combinatie met die prijs. Anyway, ik denk dat als je in Vraag&Aanbod zoekt en idem op Marktplaats dat je blij mag zijn als je uberhaubt iets vind, laat staan dat je 'eisen' mag gaan stellen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Ra
kalizec schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:51:

Argumentatie:
- Run-of-the-mill 17" CRT-schermen raakt men tegenwoordig nog niet aan de straat stenen kwijt.
- Goede 19" CRT-schermen zijn nog wel te verkopen.
- Goede 22" CRT-schermen zijn er bijna niet te krijgen omdat ze vroeger ook bijna niet gekocht werden.

Ook stel je nogal absurde eisen voor tweedehands 22" CRT-schermen. Vooral die specs in combinatie met die prijs. Anyway, ik denk dat als je in Vraag&Aanbod zoekt en idem op Marktplaats dat je blij mag zijn als je uberhaubt iets vind, laat staan dat je 'eisen' mag gaan stellen.
Ga maar eens op MP kijken, daar staat het vol met schermen met deze specs . Alleen weet ik niet welke de moeite waard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk eens naar de EIZO. Er staan er een aantal op MP. Anders in deze volgorde NEC, Philips, iiyama, Samsung.

Kijk ook of er BNC aansluitingen op zitten, geeft een iets beter beeld en is bruikbaar om van PC te wisselen.
kalizec schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:51:

Juist omdat veel mensen overstappen is het momenteel zeer interessant om naar een (ooit) topmonitor te kijken. Er staan toch absoluut monitoren bij die aan de eisen van de TS voldoen en ik zie geen enkele reden om op een TFT over te stappen behalve dat die wat handelbaarder zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door Guardian Angel op 23-03-2008 20:17 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
iiyama 22'' staan er ook een paar op marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Guardian Angel schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:13:
en ik zie geen enkele reden om op een TFT over te stappen behalve dat die wat handelbaarder zijn.
niet ?..ook niet dat iedere pixel exact op de goeie plek word weergegeven (behalve als er geen dvi-aansluiting op zit)...

bij crt's heb je altijd zo'n beetje ''bewegend'' (en daarom ook onrustig) beeld vind ik..

en de helderheid van tft's is hoger....

Het heeft bij mij ook vrij lang geduurd voor ik op een tft over ben gestapt, en heb dat 2-3 jaar geleden dan ook gedaan zonder spijt.... ik had toen een iiyama hm930dt 19'' visionmaster pro 454 (dé "19'' schermen 1600x1200@100hz)), en ben overgestapt op een iiyama 21,3'' h540s...die heb ik nou al 2-3 jaar

heel mooi scherm, en ben er eerder op vóóruit gegaan, dan achteruit (ondanks de 20ms)

de prijs is het enige nadeel .. en dat je bureau wat meer stof vangt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-03-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42

Wok

Dakloos...

Guardian Angel schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:13:
Juist omdat veel mensen overstappen is het momenteel zeer interessant om naar een (ooit) topmonitor te kijken. Er staan toch absoluut monitoren bij die aan de eisen van de TS voldoen en ik zie geen enkele reden om op een TFT over te stappen behalve dat die wat handelbaarder zijn.
offtopic:
Energieverbruik is ook een belangrijke factor. Ik heb thuis twee kanonnen staan (22" en 17") en die dingen geven nog een beste bak warmte af, zeker die 22". Een TFT lijkt me dan toch wel een stuk energiezuiniger te zijn. Dat en de handelbaarheid van een TFT zijn voor mij in ieder geval redenen om mijn kanonnen niet meer mee te nemen naar mijn volgende woning.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik zou er ook op letten dat hij niet te oud is, contrast en scherpte neemt af met de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
- J.W. - schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:31:
Ik zou er ook op letten dat hij niet te oud is, contrast en scherpte neemt af met de jaren.
dat is ondertussen ook het probleem ja...crt's met die specs zijn destijds gekocht om mee te gamen..en dat is er dan ondertussen al heel wat jaartjes op gedaan, waardoor het beeld weer wat ''flets'' word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Je doet er goed aan om rekening mee te houden dat een groot deel van alle CRT schermen in Nederland zowat aan het einde van hun latijn zitten.

Ik zou het er niet op wagen, en gewoon een leuk TFT'tje kopen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De afweging is dan minimaal € 300,= uitgeven voor een 19" 4:3 LCD met (veel) lagere resoluties.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 24-03-2008 00:34 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-04 20:00

edward2

Schieten op de beesten

Zie sig :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mr. Detonator schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:44:
[...]

dat is ondertussen ook het probleem ja...crt's met die specs zijn destijds gekocht om mee te gamen..en dat is er dan ondertussen al heel wat jaartjes op gedaan, waardoor het beeld weer wat ''flets'' word
Eizo's om mee te gamen? :P

Verder maakt het voor de slijtage van een crt volgens mij weinig uit of je er 8 uur per dag op hebt gegamed, of dat er 8 uur per dag Photoshop of andere designsoftware op heeft gedraaid.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

- J.W. - schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:31:
Dat is idd belangrijk, maar moet zeggend at je dan bij Eizo doorgaans best goed zit. Op het werk van m'n vader hadden ze destijds flink oude Eizos staan (dik 10 jaar oud) en daar kwam nog prima beeld uit. En dat waren pas 17" modellen ofzo (is ook al weer een tijd geleden).

Zelf heb ik nog een Iiyama VMP510 22" in gebruik (technisch gezien heeft m'n broertje hem, maar goed). Dat ding heb ik nu sinds 2000 en moet zeggen dat de kwaliteit toch flink minder is geworden. Hij hangt aan de BNC kabel, omdat je dan nog een beetje fatsoenlijk beeld hebt.
Destijds was het een meer dan prima monitor en hhet geld was het ding ook zeker waard (destijds fl 2200,--) maar om nu zo'n ding 2e hands te gaan kopen, waarschijnlijk ben je dan voor 50 tot 100 euro per stuk klaar, maar ben bang dat je niet meer de kwaliteit wilt die je zoekt. Zeker omdat mensen die zo'n monitor kopen het ding gewoon minstens 8 uur per dag aan hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

^^ plus dat ze rond deze leeftijd *plof* zeggen. De mijne deed het en die van een kennis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 4629 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:24:
^^ plus dat ze rond deze leeftijd *plof* zeggen. De mijne deed het en die van een kennis ook.
Dat heb ik nog niet meegemaakt (gelukkig). Nouja, als het gebeurt dan gebeurt het, het ding heeft al een aardig leven achter de rug :P.
en hij staat gelukkig in België, waar je dit soort meuk makkelijker op de stort kan donderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232954

Ik heb hier zelf een Iiyama HM204DT Vision Master Pro 514 en ben hier super tevreden over.

Dit was destijds (2003) hét scherm voor CAD tekenaars en ik ben nog steeds super tevreden over de beeldkwaliteit. Enige minpunt is de enorme grote en gewicht van het ding. Ikzelf zou er best nog wel een bij willen hebben maar zou niet weten waar ik die moet laten...

Kortom: Ik ben er zeer tevreden over, maar aangezien je er twee wilt zou ik eerst je bureaublad opmeten en kijken of je ze überhaupt wel kwijt kunt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 09:40
nou, ik zou zeggen, bekijk deze aanbieding eens:

V&A aangeboden: 2x IIyama Vision Master Pro510 (A201HT) 22" monitors

heb je er meteen 2 in 1 keer

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jammer dat er niet bijstaat hoe oud ze zijn.

Werk zelf ook nog op een CRT (19" LG flatron) uit eind 2001, maar dat ding komt nog maar tot 80cd/m2 of iets dergelijks. Wit is niet meer wit, maar eerder grijzig. Heb je weinig aan als je kleurkritisch bezig bent, daarom mag hij binnenkort ook lekker in de garage staan als reserve scherm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gizz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:21:

Werk zelf ook nog op een CRT (19" LG flatron) uit eind 2001, maar dat ding komt nog maar tot 80cd/m2 of iets dergelijks. Wit is niet meer wit, maar eerder grijzig. Heb je weinig aan als je kleurkritisch bezig bent, daarom mag hij binnenkort ook lekker in de garage staan als reserve scherm.
De 510s zijn iig voor 2001 of uiterlijk 2002 gemaakt. Ik heb de mijne in 02-2000 gekocht en een goed jaar later waren de 511s er als opvolger. Dus een jaar of 7 zullen ze zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant topic. Ondanks dat de topicstart wat meer inzet had mogen tonen is dit niet materie waar je 1-2-3 met zoekwerk zinnige antwoorden kunt vinden. Je kunt makkelijk genoeg reviews + ervaringen van schermen toen ze nieuw waren vinden, maar dat was vaak jaren geleden, en er is wel degelijk een wereld van verschil tussen schermen en hoe ze de tand des tijds doorstaan...

Zelf ben ik een beetje CRT-freak - enerzijds omdat ik contrast en kleurechtheid belangrijk vind, anderzijds omdat ik gewoonweg geen budget heb voor een echt goede TFT, en een goede 2e hands CRT zonder enige twijfel superieur is aan een ultra-budget TFT.

Momenteel heb ik vier CRTs in gebruik, 2x Eizo FlexScan F930 20", een monster van een Sony W900 24" breedbeeld en een SGI/Sony GDM-17E21. Daarnaast heb ik voor m'n vriendin nog een 20" Sun (modelnr even niet bij de hand, iig Hitachi beeldbuis) en een Philips 107T 17" geregeld.

De 17"-schermen waren afdankertjes die me niets kostten. De Philips is een flat-screen, iirc Trinitron beeldbuis. Doet 1280x1024@85Hz met .25 dot pitch. Haarscherp, zuivere kleuren en goed contrast. Wel de nieuwste van deze hele bende, dus niet gek dat het goed is. Pas trouwens op bij Philips, de T en B reeksen zijn goed, maar de E en S versies zijn ronduit waardeloze budgetmeuk.
Mijn SGI was destijds (anno 1996...) de beste 17" die je kon krijgen. Maar dat was 12 jaar terug en het is te merken. Allereerst heeft deze bakbeest (zwaarder dan de Eizo 20" schermen 8)7 ) bijna een kwartier nodig om volledig op temperatuur te komen. Zelfs dan is z'n contrast niet meer wat het geweest is en krijg je de kleurbalans om een of andere reden niet helemaal goed. Dit was totdat de Eizo's er kwamen m'n gamePC scherm, want haarscherp is het ondanks alles nog steeds. Ondertussen is het met pensioen - aangesloten op mijn SGI Indigo2 :z

De Sony W900 is een categorie apart. 24" CRTs zijn zeldzaam. Deze kocht ik zo'n 4.5 jaar terug voor EUR 100 van iemand die dacht dat het alleen op een Mac zou werken (ondanks dat het gewoon VGA en BNC connectoren had...). Voor desktopwerk is het niet ideaal. Ondanks een wirwar aan instellingen is het moeilijk om convergence op alle delen van het scherm goed te krijgen. Maar aangezien hij op 1920x1080@75Hz in te stellen is, is dit de ultieme budget FullHD scherm. 1080p ziet er vanaf een meter of twee geweldig uit. Enige minpunten zijn daarbij dat de instellingen continu bijgesteld moeten worden (ze 'wandelen' uit zichzelf) en dat de coating z'n beste tijd gehad heeft - een veel voorkomend euvel bij Sony beeldbuizen uit 2e helft jaren '90 :'(

Tenslotte heb ik de twee Eizos. Dit zijn het soort scherm waar mensen met voldoende budget voor TFT toch vrijwillig voor zouden kiezen. Voor 20" CRTs zijn ze betrekkelijk klein en licht (<20kg ofzo :P ), ze doen haarscherp 1600x1200@85Hz (sterker nog, ze kunnen op die reso op 100Hz ingesteld worden). Kleurechtheid is zo goed dat ik pas nadat ik een van deze ernaast hing merkte dat de W900 ook op dat vlak een paar tweaks nodig had. En de coating kan daadwerkelijk tegen een stootje itt Sony buizen. Werkelijk fantastische dingen. EUR 20 per stuk een half jaar terug en geen seconde spijt van gehad.

Algemener mbt aankoop 2e hands CRT:

Specs om op te letten:
  • dot pitch geeft aan hoe ver de fosforpuntjes uit elkaar liggen. <.25 is aan te raden. >.28 is pijnlijk
  • bij CRT is <75Hz vertical refresh pijnlijk. >85Hz zie je het verschil zo goed als niet.
  • hoeveel vertical refresh mogelijk is op een bepaalde resolutie wordt vooral bepaald door de max hsync waarde. Hoewel het soms wat moeilijk vinden is, is dit zo'n beetje de belangrijkste spec van een CRT monitor. Meestal wordt het als een range weergegeven, bijvoorbeeld "27-96"

Een paar veelvoorkomende max waardes omgerekend naar resolutie+vertical refresh:
    • 75KHz: 1024x768@85Hz 1152x864@75Hz 1280x1024@70Hz 1600x1200@60Hz
    • 85KHz: 1024x768@100Hz 1152x864@85Hz 1280x1024@75Hz 1600x1200@66Hz
    • 96KHz: 1152x864@100Hz 1280x1024@85Hz 1600x1200@75Hz
    • 110KHz: 1280x1024@100Hz 1600x1200@85Hz
    • 130KHz: 1600x1200@100Hz
    Mijn Eizo's doen dus 130KHz :P
  • hou er rekening mee dat bij CRTs de opgegeven beelddiagonaal bruto is, niet netto zoals TFT. Vuistregel is dat je om een CRT met TFT te vergelijken 2" van de CRT moet aftrekken. Zo is een 19" CRT te vergelijken met een 17" TFT en een 21" CRT met een 19" TFT
Verder zijn er een stel specifieke ouderdomskwalen bij CRTs:
  • CRT coating kan gaan bubbelen/pellen. Als er ook maar de kleinste probleem is met de coating: niet kopen - het is onomkeerbaar :o
    Dit probleem kom je het meest tegen bij Sony beeldbuizen (ook door Apple, Sun, SGI en IBM gebruikt) tussen 1995 en 1999, maar fysieke beschadigingen kunnen bij alle types voorkomen.
  • vermoeide fosfor. Dit uit zich door doffe weergave en onvoldoende contrast. Een goede scherm moet er 'goed' uitzien bij <75% contrast en brightness. Moet je die dingen naar 100% gooien om fatsoenlijk beeld te krijgen, dan is de scherm "op". Niet kopen dus. Zeker niet als je 's avonds gaat kijken. Een scherm die 's avonds 100% contrast nodig heeft, zal overdag onleesbaar zijn tenzij je met kartonnen dozen een kap over je monitor maakt... HW_LAN bezoekers weten wat ik bedoel :+
  • magnetische afwijkingen. Hou een magneet bij een CRT en het beeld verkleurt. Een CRT geeft alleen goed beeld als alles magnetisch exact goed geijkt is. Door fysieke trauma, lang in de buurt van magneten (niet afgeschermde speakers!) gestaan te hebben of gewoon veroudering kan het gebeuren dat delen van het beeld kleurafwijkingen gaan vertonen. Als je dit ziet, controleer op tijdelijke factoren (verkoper heeft CRT om te tonen naast een speaker/trafo geplaats). Vind je speakers/trafo's? Zet ze ver uit de buurt van het scherm. Helpt dat niet? Niet kopen.
  • bejaarde trafo. Een CRT bestaat feitelijk uit drie delen, een vacuumbuis met wat fosfor erop, een zooi electronica om de electronenbundel te sturen en een monster van een trafo om de voltages te leveren om die electronenbundel te maken. Als die trafo ouder wordt kan het tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Hoe hinderlijk dit is moet je zelf beslissen. Het is wel teken dat je met een echt oude (of zwaargebruikte) scherm te maken hebt. Wees dus dubbel alert op andere problemen ermee.
Zo, kleine checklist :P

Verder zijn zaken als bolle vs platte scherm en trinitron (aperture grille) vs shadow mask vooral een kwestie van smaak. Bolle schermen zijn vaak ouder, wat niet in hun voordeel spreekt, maar bij gelijke leeftijd zijn ze vooral in de hoeken wat scherper dan platte schermen, omdat de electronenstraal veel gelijker verdeeld wordt. Trinitron buizen hebben twee horizontale ophangdraden waar de draden van de aperture grille aan opgehangen zijn. Aperture grille is vaak net iets scherper dan shadow mask, maar die ophangdraden vinden sommige mensen hinderlijk. Bij de meesten went het snel genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb hier nog een 21inch Eizo F77S staan, 2de hands gekocht voor slechts € 50,- een paar jr. geleden. Zal zo'n 5 a 6 jr oud zijn nu, maar je ziet het er niet aan af; Het beeld is nog steeds super _/-\o_

Zoek een goede buis die een hoge Refreshrate aankan op de hogere resoluties, kan het je aanraden.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik snap de hele lol van CRT monitoren niet, ik heb al sinds 2001 een 17" TFT dat beviel me altijd veel beter dan een IIyama Visionmaster CRT...

21" CRT monitoren zijn verschrikkelijk zwaar, niet een beetje maar instant hernia zwaar...
In theorie kunnen ze een hogere resolutie aan, in de praktijk ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Laatst online: 06-04 20:27
CRT-schermen zijn nog voor een redelijke prijs te krijgen.
zelf heb ik voor mijn werk (CAD/CAM) enkele grote schermen (20") voor niets opgehaald.
(mijn rug is nu wel een beetje genezen, na 1 maand mocht ik al rechtop zitten.)
dat zijn een Eizo en een oude Sony.
maar als je enkele goede en identieke schermen wil hebben, denk ik dat je al snel op 50€ per stuk moet rekenen.
1 jaar geleden heb ik enkele Sony's 21" verkocht voor 60€ per stuk.
kijk op Marktplaats voor de aanbiedingen, daar is het aanbod toch groter dan hier.
Hensdesk hoort nu het gemopper van de medetweakers aan

[ Voor 7% gewijzigd door hensdesk op 24-03-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bouwfraude schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:15:
Ik snap de hele lol van CRT monitoren niet, ik heb al sinds 2001 een 17" TFT dat beviel me altijd veel beter dan een IIyama Visionmaster CRT...

21" CRT monitoren zijn verschrikkelijk zwaar, niet een beetje maar instant hernia zwaar...
In theorie kunnen ze een hogere resolutie aan, in de praktijk ziet het er niet uit.
Veel mensen vinden de kleuren van CRTs beter dan bij TFTs en het is natuurlijk ook zo dat zwart op een TFT nog steeds niet helemaal zwart is, terwijl dat bij CRTs wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik nu 17" CRT's met allerlei kwalen, zoals nagloeïng, dof beeld en geknetter als het beeld van wit naar zwart gaat. Ik begrijp dat Iiyama geen slechte keus zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-04 18:09
Voor mij is de grootste reden dat ik een CRT heb, dat je elk mogelijke resolutie in kan stellen die je wilt. Ik heb een Athlon 64 en een 6800 ultra dus gamen op bijv 1600x1200 lukt mij al jaren niet meer. Dan is het fijn dat ik toch haarscherp beeld heb bij 1024x768 terwijl ik dat ook heb bij mijn desktop van 1600x1200. Kleurechtheid heb ik niet mee te maken maar CADden wel en ik kan vertellen dat CADden op mijn Iiayama 510 22" een stuk fijner is dan die 17" TFTjes die ze op school hebben.

Kortom:
Weinig cash maar wel interesse in hoge reso's? CRT.
Veel cash en ook interesse in hoge reso's? TFT.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tha Ra schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:54:
Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik nu 17" CRT's met allerlei kwalen, zoals nagloeïng, dof beeld en geknetter als het beeld van wit naar zwart gaat. Ik begrijp dat Iiyama geen slechte keus zal zijn.
Niet slecht, maar als je voor bijna hetzelfde geld Eizo's kan kopen zou ik het wel weten. Die dingen zijn voor mijn gevoel betrouwbaarder, die worden(werden?) voor de industrie gemaakt en de Eizo's die ik ken doen het nog allemaal (zo'n 6 stuks). De enige Ijama die ik had begaf het binnen 4jr.....

Dat een CRT zwaar is, is geen belemmering als dat ding op zijn plek staat. Voor een lanparty is die idd minder geschikt 8)

Behalve het betere zwart en de betere kleurechtheid is een CRT ook flexibeler met verschillende resoluties. Iets, wat bij gamen nog steeds interressant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42

Wok

Dakloos...

Yep... Eizo > Iiyama. Iiyama heeft absoluut goede CRT's gemaakt (ik heb zelf een 17" A702HT die na 8 jaar nog haarscherp beeld geeft), maar zeker vanaf de 19" exemplaren is de betrouwbaarheid een stuk minder geworden en dat heeft de reputatie van Iiyama CRT's geen goed gedaan.

Een Iiyama kan een goede koop zijn als je een goed exemplaar treft, maar zoals Madrox al zegt, kun je tegenwoordig voor hetzelfde geld een Eizo CRT kopen en dan heeft Eizo echt een streepje voor. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wok schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:51:
Yep... Eizo > Iiyama. Iiyama heeft absoluut goede CRT's gemaakt (ik heb zelf een 17" A702HT die na 8 jaar nog haarscherp beeld geeft), maar zeker vanaf de 19" exemplaren is de betrouwbaarheid een stuk minder geworden en dat heeft de reputatie van Iiyama CRT's geen goed gedaan.

Een Iiyama kan een goede koop zijn als je een goed exemplaar treft, maar zoals Madrox al zegt, kun je tegenwoordig voor hetzelfde geld een Eizo CRT kopen en dan heeft Eizo echt een streepje voor. :)
Eizo is inderdaad beter, maar toch wil ik enige nuances leggen op het iiyama verhaal. Ze hebben goede monitoren gemaakt en inderdaad was het meeste onder de 19" prima, alleen boven de 19" is het een beetje opletten op de serie die je hebt. De 19" VMP 450 en de 22" VMP 510 waren prima monitoren. De 451 was een monitor met bijzonder veel problemen, de 511 en daarboven waren stukken minder goed en hadden ook veel meer problemen dan de oude bakken.

Dus ga je voor Iiyama, dan zou ik voor de 450 of de 510 gaan, niet door de nieuwere monitoren. Ik heb ze zelf gezien en moet zeggen dat die nieuwere toch minder goed beeld gaven. En de 451 was berucht vanwege het gigantische aantal problemen ermee (met name verkleuringen in de hoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Terw_Dan schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:44:
[...]

Eizo is inderdaad beter, maar toch wil ik enige nuances leggen op het iiyama verhaal. Ze hebben goede monitoren gemaakt en inderdaad was het meeste onder de 19" prima, alleen boven de 19" is het een beetje opletten op de serie die je hebt. De 19" VMP 450 en de 22" VMP 510 waren prima monitoren. De 451 was een monitor met bijzonder veel problemen, de 511 en daarboven waren stukken minder goed en hadden ook veel meer problemen dan de oude bakken.

Dus ga je voor Iiyama, dan zou ik voor de 450 of de 510 gaan, niet door de nieuwere monitoren. Ik heb ze zelf gezien en moet zeggen dat die nieuwere toch minder goed beeld gaven. En de 451 was berucht vanwege het gigantische aantal problemen ermee (met name verkleuringen in de hoeken).
Mooi. Ik heb net besloten om de 2 510's die eerder waren gepost in dit topic te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Tha Ra schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 08:56:
[...]

Mooi. Ik heb net besloten om de 2 510's die eerder waren gepost in dit topic te kopen.
Zal je geen spijt van krijgen. Ze zijn net zo goed als ze zwaar zijn.

PS. Schrik alleen niet als je m aanzet van het bwwwoem geluid. Hij degausst volgens mij elke keer als hij aangezet wordt :)

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

:) Dat mis ik nog dagelijks en bij mij ging dat synchroon omdat ze op 1 schakelpunt stonden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tikkietrugjaap schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:34:
[...]

Zal je geen spijt van krijgen.
Mwah, voor hetzelfde geld is de fosforlaag bejaard en komt er erg weinig licht uit die bakken (ook al waren ze ooit wel heel goed).

Zou ze toch zeker even goed bekijken bij de verkoper voordat je 40kg aan onbruikbare zooi gaat verplaatsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232954

66 kg....

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 232954 op 25-03-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Gizz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:03:
[...]

Mwah, voor hetzelfde geld is de fosforlaag bejaard en komt er erg weinig licht uit die bakken (ook al waren ze ooit wel heel goed).

Zou ze toch zeker even goed bekijken bij de verkoper voordat je 40kg aan onbruikbare zooi gaat verplaatsen :P
Ja ik ging er natuurlijk van uit dat ze in orde waren :).

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
dion_b schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:56:
• bejaarde trafo. Een CRT bestaat feitelijk uit drie delen, een vacuumbuis met wat fosfor erop, een zooi electronica om de electronenbundel te sturen en een monster van een trafo om de voltages te leveren om die electronenbundel te maken. Als die trafo ouder wordt kan het tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Hoe hinderlijk dit is moet je zelf beslissen. Het is wel teken dat je met een echt oude (of zwaargebruikte) scherm te maken hebt. Wees dus dubbel alert op andere problemen ermee.[/list]

Een bejaarde trafo? Trafo's doen het volgens mij wel of ze doen het niet. Als je bedoelt dat het beeld de eerste minuten krom staat ofzo, dan lijken mij elco's meer voor de hand.

Enne, crt's zullen zeker nog wel te vinden zijn, misschien nog wel nieuw als je ze besteld vanuit een ander land. http://computers.pricegrabber.com/crt-monitors/p/15/ zo allemaal crt's die je nieuw kan kopen nog(wel vanuit het buitenland). Zo zijn er nog wel meer te vinden.

Enne, inderdaad was crt veel beter dan tft, heb nu zelf een tft, maar stoor me inderdaad aan de slechte contrast/kleur waardes en maar één resolutie scherp kunnen weergeven. Hopelijk komt toch SED of FED er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 21:34

M2M

medicijnman

ik zit hier op twee IIyama vision master pro 510's, die mijn vader van zijn werk mee heeft kunnen krijgen voor een HEEL zacht prijsje. 2048 bij 1536, heerlijk scherp en echte kleuren alleen die dingen zijn LOEI zwaar. (en vergeeld..., maar een beetje decospray doet wonderen :))

enfin, ik verkies momenteel nog CRT boven LCD, zeker vanwege mijn karige budget als zijnde student, twee kratjes bier zijn ook zwaar, en ik heb nog geen enkel lcd scherm gezien met zo'n kleine dotpitch.

heerlijk en prettig dat overzicht :)

ps. gaat ie stuk, pech gehad... zo duur zijn die dingen nu ook weer niet.

pps, voor normaal huis tuin en keukengebruik zal een LCD nog steeds het prettigste zijn. Niet vanwege haar mindere beeldkwaliteit, maar omdat de normale mens tegenwoordig verknocht is aan plat en licht.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 25-03-2008 10:27 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

gastje13 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:23:
heb nu zelf een tft, maar stoor me inderdaad aan de slechte contrast/kleur waardes en maar één resolutie scherp kunnen weergeven.
Heb je dan niet gewoon een slecht scherm? Een goed S-IPS scherm zou CRT gewoon heel goed moeten benaderen (ik zit zelfs liever achter de 20" S-IPS van mijn vriendin dan achter mijn eigen CRT) en op sommige punten (kleurruimte) al voorbij moeten streven.

Daarnaast is de native resolutie van een TFT juist scherper dan een willekeurige resolutie op een CRT en kun je met een TFT met een goede scalingchip best lekker gamen op lagere resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
M2M schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:24:
pps, voor normaal huis tuin en keukengebruik zal een LCD nog steeds het prettigste zijn. Niet vanwege haar mindere beeldkwaliteit, maar omdat de normale mens tegenwoordig verknocht is aan plat en licht.
Durf wel te zeggen dat 'plat' ook ergonomische voordelen heeft. Ik heb hier ook een tijdje een 22" CRT gehad, maar dat ding brak m'n tafel zo wat, daarnaast kwam dat ding zo ver naar voren dat er nog maar 15 cm tussen mijn hoofd en dat ding zat ;)

Nu met een 20" dell heb ik gewoon 50cm tussen mijn hoofd en het scherm, dat lijkt me toch iets gezonder :P

Overigens kreeg ik die 22" CRT niet werkend met mijn X1950XT, hij wou niet de goede resolutie pakken van het scherm wat wel lukte met een voodoo 3 in een andere pc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:22

Croga

The Unreasonable Man

dion_b schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:56:
Trinitron buizen hebben twee horizontale ophangdraden waar de draden van de aperture grille aan opgehangen zijn. Aperture grille is vaak net iets scherper dan shadow mask, maar die ophangdraden vinden sommige mensen hinderlijk. Bij de meesten went het snel genoeg.
Hoewel Aperture grille (trinitron) bij nieuwe aanschaf een scherper beeld geeft, zou ik iedereen sterk af willen raden er een tweedehands te kopen. De scherpte neemt bij gebruik namelijk wreed snel af.
In het verleden verkocht ik monitoren aan het ziekenhuis waarbij de schermen voor de OK alleen trinitron mochten zijn vanwege de extra scherpte. Al deze schermen werden steevast na een half jaar vervangen omdat ze in die tijd zo hard versleten dat de scherpte niet meer voldeed.

Een trinitron scherm van een jaar of 2 oud heeft veel minder scherpte over dan een shadow mask scherm. Vraag me niet waar het aan ligt, ik kan het niet onderbouwen, het is slechts de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Terw_Dan schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:48:
[...]

Veel mensen vinden de kleuren van CRTs beter dan bij TFTs en het is natuurlijk ook zo dat zwart op een TFT nog steeds niet helemaal zwart is, terwijl dat bij CRTs wel het geval is.
Die vlieger gaat helaas niet vaak meer op omdat de meeste CRT's vandaag de dag zoveel contrast kwijt zijn dat je de brightness helemaal op moet schroeven. Met als gevolgd dat zwart nogal grijs wordt. :P

Moet ik wel zeggen dat ik alleen nog maar CRT's van het kaliber IIyama en Sony heb gezien, ik weet niet hoe die Eizo's het volhouden. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik kan beamen dat Eizo's lekkere monitoren zijn. Heb een 21" Eizo CRT thuis zitten, voor een vriendenprijsje overgekocht van iemand die overschakelde op een 24" TFT.
De contrast/brightness moet wel een beetje aan de hoge kant, vooral overdag. Maar het is prima te lezen over't algemeen, en ik zit er lekker op te gamen. Tijdens het gamen is er niets mis. Alleen tijdens het browsen is er een lichte 'ghosting' effect ofzo, maar dat merk ik al niet meer (denk dat het met de kabel te maken heeft, te lui om het uit te zoeken eigenlijk).

En ik heb de ruimte voor een 21" en 19" CRT naast elkaar. ;) (De 19" is trouwens bagger, maar het is dan ook een Medion.. achja...)

Kijk, de CRT monitoren zijn doodgewoon spotgoedkoop 2e hands. Volgens mij is het nogal lastig om een miskoop te doen, zolang je een goed model neemt dat nog werkt. Als het nog minstens 1 jaar werkt, dan heb je voor die periode een lekkere monitor gehad.

Ik zou best wel een (GOEDE) kwaliteit TFT willen, maar het is me gewoonweg nog veel te duur. Ik heb geen zin in die budgetmerken, dus heb ik gewoon goede CRT's.
Op m'n werk heb ik Acer en HP TFT's voor mijn neus. Op sommige dagen krijg ik gigantische oogpijn van die dingen, geen idee waarom. Met mijn ouwe CRT's heb ik dat eigenlijk nooit. (De CRT's zijn beiden trouwesn op 85Hz)

Heb heel lang geleden ook een mooie 17" Iiyama gehad. Lekker om naar te kijken, maar helaas ging 'ie wel erg vaak kapot. :( Ging een keertje buiten garantie kapot, en toen was het over. Sindsdien gewoon geen Iiyama meer genomen.

En ja, de Eizo 21" is loeizwaar. Die ga ik echt niet optillen. :D

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Trinsec schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:56:
Op m'n werk heb ik Acer en HP TFT's voor mijn neus. Op sommige dagen krijg ik gigantische oogpijn van die dingen, geen idee waarom.
Kijk eens naar de brightness? Standaard staan die dingen veel te fel ingesteld en de hele dag in een bak licht kijken gaat inderdaad pijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Gizz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:02:
[...]

Kijk eens naar de brightness? Standaard staan die dingen veel te fel ingesteld en de hele dag in een bak licht kijken gaat inderdaad pijn doen.
Was ook het eerste dat ik aanpaste toen ik pijn kreeg. Is nu standaard op een erg lage brightness (9/100 op dit monitor, 33/100 op de ander (maar standaard is daar een zwarte achtergrond met lichte tekst, dus minder last van)).
Nog heb ik op sommige dagen wel last van. :/

Ik denk dat ik het maar schuif op goedkope budget TFT's ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tikkietrugjaap schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:34:
[...]
PS. Schrik alleen niet als je m aanzet van het bwwwoem geluid. Hij degausst volgens mij elke keer als hij aangezet wordt :)
Ohja, dat was ik bijna weer vergeten. De eerste keer dat je dat hoort denk je echt dat er iets mis mee is :D
Trinsec schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:06:
[...]

Was ook het eerste dat ik aanpaste toen ik pijn kreeg. Is nu standaard op een erg lage brightness (9/100 op dit monitor, 33/100 op de ander (maar standaard is daar een zwarte achtergrond met lichte tekst, dus minder last van)).
Nog heb ik op sommige dagen wel last van. :/

Ik denk dat ik het maar schuif op goedkope budget TFT's ;)
Of aangesloten op een brakke dsubkabel waardoor het scherm niet echt stil staat, dat heb ik ook nog wel eens meegemaakt. Daar kijk je ook niet graag naar.
--MeAngry-- schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:59:
[...]

Die vlieger gaat helaas niet vaak meer op omdat de meeste CRT's vandaag de dag zoveel contrast kwijt zijn dat je de brightness helemaal op moet schroeven. Met als gevolgd dat zwart nogal grijs wordt. :P

Moet ik wel zeggen dat ik alleen nog maar CRT's van het kaliber IIyama en Sony heb gezien, ik weet niet hoe die Eizo's het volhouden. :)
Ik ging ook uit van nieuwe CRTs, maar die worden steeds zeldzamer (als ze uberhaupt nog bestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Trinsec schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:06:
[...]
...
(maar standaard is daar een zwarte achtergrond met lichte tekst, dus minder last van)).
....
Zwarte achtergrond ivm witte tekst wordt iha afgeraden. Een witte achtergrond met zwarte tekst is minder vermoeiend voor de ogen.

Een goede kwaliteit TFT (geen TN dus) is zeker zo goed als een CRT.
Als je kijkt wat we 'vroeger' wel niet voor een CRT neertelden, valt de prijs voor een goede TFT wel mee eigenlijk. 'You get what you pay for' geldt voor TN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tha Ra schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:25:
Hallo, ik ben van plan twee identieke 2e hands CRT-schermen te kopen. Waarom geen TFT?
-CRT is (zeker 2ehands) veel goedkoper
-CRT kan veel hogere resoluties aan
Alleen wil ik wat advies hebben over welke schermen nou de moeite waard zijn. Merken die mij goed leken: Iiyama, Dell, Eizo. Ook heb ik begrepen dat een vlakke beeldbuis scherper is dan een bolle beeldbuis. Wat ik dus wil:
-Een 21"/22" scherm
-Een maximale resulotie van 2048x1536 @ minimaal 80 Hz
-Goed te kalibreren dat 2 identieke schermen identieke kleuren geven
-Een vlakke beeldbuis
-Het liefst 2 VGA-ingangen, is geen must maar wel handig
-Niet veel meer dan 60 euro per scherm

Kan iemand mij advies geven over goede modelen/merken. (het liefst iets dat makelijk op Marktplaats te verkrijgen is) Bij voorbaat dank.
Er zijn niet zoveel merken / modellen CRT's die aan deze eisen voldoen. Deze specs zijn voor CRT's nogal hi-end. Ik heb zelf sinds kort een Compaq P1220 in gebruik, die haalt deze specs bijna allemaal. En voor een prijs die er niet om liegt (0 euro, onderschept op de weg naar de recycler).

Een aantal weken geleden was er iemand op MP die er een aantal te koop aanbood voor 75 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Croga schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:49:
[...]

Hoewel Aperture grille (trinitron) bij nieuwe aanschaf een scherper beeld geeft, zou ik iedereen sterk af willen raden er een tweedehands te kopen. De scherpte neemt bij gebruik namelijk wreed snel af.
In het verleden verkocht ik monitoren aan het ziekenhuis waarbij de schermen voor de OK alleen trinitron mochten zijn vanwege de extra scherpte. Al deze schermen werden steevast na een half jaar vervangen omdat ze in die tijd zo hard versleten dat de scherpte niet meer voldeed.

Een trinitron scherm van een jaar of 2 oud heeft veel minder scherpte over dan een shadow mask scherm. Vraag me niet waar het aan ligt, ik kan het niet onderbouwen, het is slechts de ervaring.
Misschien handig om exacte type + merk schermen te noemen. Mijn ervaring is iig anders, zolang je geen basketbal gaat spelen met de schermen waardoor de draadjes van de grille aan elkaar gaan kleven blijft de scherpte mooi op orde zolang je de convergence settings goed instelt. Dat laatste is op mijn Sony W900 een crime wegens breedbeeld, maar ik heb er nooit problemen mee gehad op m'n andere trinitron schermen (de hierboven al aangehaalde SGI GDM-17E21, daarnaast ook Sun GDM-20E20, IBM P70 en een of andere Iiyama VM17 geval met Trinitron gehad). Dat gezegd, mijn scherpste CRT is een shadow mask, maar dan wel een Eizo ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190625

Kijk een man naar mijn hart !
Ok ok ik heb maar één 22" CRT maar dan nog ik heb niet zo lang geleden een IIyama 22inch terug naar de winkel gebracht omdat ik me bestolen voelde achterlijk hamburger (samengeperst beeld weergave) scherm !
TFT is naar mijn mening een klap in het gezicht van Gamers die jarenlang WEL het geld over hadden voor perfect cRT beeld zonder vertraging ect !
Anyways een verrukkelijk beeldscherm en nog redelijk vindbaar op marktplaats is de Compaq P1220*.
Ik zelf heb het scherm ook en ik wil niet anders
Loepzuiver Diamondtron beeldbuis Mmm jum jum ....
Mocht dit scherm het morgen begeven dan ga ik weer op zoek naar hetzelfde scherm.
En ik heb het bedrag (vaak tussen) €50 tot €100 er graag voor over !

Sony Diamondtron beeldbuis (nog veel beter dan trinitron!!!)

*Max Sync Rate (V x H) 160 Hz x 121 KHz
Max Resolution 1920 x 1440 / 80 Hz ( multiscan )
Compatibility PC, Mac
Height 50 cm
Depth 48.2 cm
Width 50 cm
CRT Type DIAMONDTRON NF - aperture grille
Display Type Standard display / CRT conventional - desktop
Built-in Devices USB Hub
Signal A/B option (Two computer connected to one screen)
Enclosure Color Silver, carbon
Dot Pitch 0.24 mm
Viewable Size 20.5"
Diagonal Size 22"
Features Anti-glare, anti-static, anti-reflective

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 190625 op 26-03-2008 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...]

Wat je nu beschrijft is echt niet normaal, maar het verwonderd me niet. Het ligt aan het type gebruik. Maandenlang 7*24 uur aanstaan met helderheid en contrast op maximum verkort de levensduur inderdaad aanzienlijk. En helaas is dat vaak de praktijk in sommige omgevingen. Een beeldbuis moet je fatsoenlijk inregelen en daarna de gebruikers instrueren dat je met hun tengels van de knoppen af moeten blijven.

Maar dat gold al tientallen jaren voor alle types beeldbuizen - ook voor TV's. Ik heb zelf van 1994 tot 2004 een Eizo T560i-T gebruikt. Die heeft me destijds het lieve sommetje van 3600 gulden gekost (meer dan een maandsalaris), maar ik heb er dan ook meer dan 10 jaar veel plezier van gehad.

De Compaq P1220 aperture grill kijkpijp die ik nu heb kostte me niets en laat vrijwel alle TFT's ver achter zich v.w.b. kleurkwaliteit, bandbreedte, schaalbaarheid enz. Behalve misschien als je (veel) meer dan 500 euro uit wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Een puntje waar bijna iedereen in dit topic aan voorbij gaat is het verschil in energieverbruik.

Een van de 22" CRT's die hier stond gebruikt 165W. De eerste IIyama 22" TFT op hun website gebruikt 56W. Verschil: 165-56 = 109W. Zeg voor het gemak 100W.

100W kost je voor 8 uur per dag bij 300 dagen per jaar 0,100*8*300 = 240kWh per jaar.
Bij een energieprijs van 20 cent kost je dat dus 240 * €0,20 = €48 per jaar extra. Ik denk dat dit voor de gemiddelde tweaker nog best conservatieve schattingen zijn, dus dat bedrag wordt alleen maar hoger.

De eerste 22" TFT op V&A die ik zag was €200,-, de meerprijs heb je er voor een 22" CRT van €50 dus in 3 jaar al uit.

En het is nog goed voor het milieu ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Beetje grafische TFT dat in de buurt van een CRT komt kost nog altijd 298+ euro (dus geen TN-panelen). http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Tweedehandse CRT's kosten tussen 25 en 100 euro en er kan wat jaartjes stroom erbij komen voordat je aan de prijs van een TFT komt.

Als je een Eizo CRT van 50 euro vergelijkt met een Eizo S-PVA paneel van 500 euro, dan zakt de stroomkost wel weg.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 26-03-2008 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Krankenstein schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:17:
Een puntje waar bijna iedereen in dit topic aan voorbij gaat is het verschil in energieverbruik.

Een van de 22" CRT's die hier stond gebruikt 165W. De eerste IIyama 22" TFT op hun website gebruikt 56W. Verschil: 165-56 = 109W. Zeg voor het gemak 100W.
Heb je dat gemeten of praat je nu de foldertjes na? Ik heb gemeten aan de P1220 en die verbruikt in werkelijkheid 90W. (achterop de monitor staat 165W maximaal)
Geen nieuwe tft kopen en een oude monitor enkele jaren langer in gebruik houden is nog veel beter voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgens mij loop jij een paar jaar achter. Ik zou haast zeggen dat het eerder andersom is. TFTs kunnen inmiddels heel goed donker beeld weergeven, vaak zelfs beter dan een CRT omdat een CRT net als een plasma display last heeft van invallend omgevingslicht waardoor de beeldbuis oplicht en grijizig wordt. Wat dat betreft geeft een TFT in een niet volledig donkere omgeving vaak zelfs beter zwart weer dan een beeldbuis.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Exirion schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:59:
[...]

Volgens mij loop jij een paar jaar achter. Ik zou haast zeggen dat het eerder andersom is. TFTs kunnen inmiddels heel goed donker beeld weergeven, vaak zelfs beter dan een CRT omdat een CRT net als een plasma display last heeft van invallend omgevingslicht waardoor de beeldbuis oplicht en grijizig wordt. Wat dat betreft geeft een TFT in een niet volledig donkere omgeving vaak zelfs beter zwart weer dan een beeldbuis.
Veel TFTs gebruiken een soort glossy coating waardoor je sowieso met gigantische spiegelingen zit. Het zijn ook twee verschillende dingen: de zwartweergave zelf en de reflectie van de coating. Een goede CRT met matglazen zwarte coating spiegelt weinig, in ieder geval niet significant méér dan een TFT. Daarentegen kun je bij een TFT in een donkere ruimte vrijwel nooit uitsluiten dat je toch wel lichtblauwe randen om het scherm ziet (ook al heeft het scherm verder niet zoveel last van bleeding).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Exirion schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:59:
[...]

Het is anders wel wat de meeste CRT verslaafden zeggen (iets dat ik overigens al 7 jar niet meer ben, sinds ik m'n eerste TFT heb gekocht). Ik moet zeggen dat ik het zwart op mijn TFTs doorgaans beter vind dan op de enkele CRT die hier nog in huis staat :P, maar als ik het vergelijk met mijn 15" TFT die ik gekocht heb in 2001 met die monitor (uit hetzelfde jaar denk ik zo'n beetje) dan is het duidelijk dat die CRT nog wat beter is.

Maar met moderne TFT schermen zie ik eigenlijk geen reden meer om een CRT bak neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een goede TFT doet idd niet onder voor een goede CRT tegenwoordig. Alleen kost het letterlijk tien keer meer dan een goede tweedehands CRT. Niet iedereen heeft dat geld beschikbaar...

Ander voordeel: (zeer) hoge resolutie bij klein beeldformaat is bij TFT lastig te vinden - een 19" CRT heeft dezelfde zichtbare grootte als een 17" TFT. 17" TFTs zijn bijna allemaal 1280x1024 (of vergelijkbare breedbeeld reso). Met een goede 19" CRT kun je makkelijk 1600x1200 of zelfs hoger draaien. Als je dat nodig hebt/fijn vindt is het ook een reden om voor CRT te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
dion_b schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:50:
Een goede TFT doet idd niet onder voor een goede CRT tegenwoordig. Alleen kost het letterlijk tien keer meer dan een goede tweedehands CRT. Niet iedereen heeft dat geld beschikbaar...

Ander voordeel: (zeer) hoge resolutie bij klein beeldformaat is bij TFT lastig te vinden - een 19" CRT heeft dezelfde zichtbare grootte als een 17" TFT. 17" TFTs zijn bijna allemaal 1280x1024 (of vergelijkbare breedbeeld reso). Met een goede 19" CRT kun je makkelijk 1600x1200 of zelfs hoger draaien. Als je dat nodig hebt/fijn vindt is het ook een reden om voor CRT te gaan.
Ja klopt, ik had vroeger ook een ibm 17", deze kon max 1920x1440 draaien.
Nu heb ik een samsung 245b (24"), en deze kan 1920x1200.
Ik had het best fijn gevonden als deze bijv 2560x1536 kon oid.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

tjtristan schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:03:
Ja klopt, ik had vroeger ook een ibm 17", deze kon max 1920x1440 draaien.
Leuk al die cijfertjes maar de meeste CRT's hebben een dotpitch die te groot is om dat soort resoluties daadwerkelijk scherp weer te geven. Meestal vertroebelt het beeld doordat de feitelijke resolutie van het raster lager is dan wat het scherm theoretisch kan weergeven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Exirion schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:07:
Leuk al die cijfertjes maar de meeste CRT's hebben een dotpitch die te groot is om dat soort resoluties daadwerkelijk scherp weer te geven. Meestal vertroebelt het beeld doordat de feitelijke resolutie van het raster lager is dan wat het scherm theoretisch kan weergeven.
Klopt, maar mijn 19" LG CRT (sorry, weet het exacte type niet meer) haalde haarscherp 1600x1200, maximum was 2048x1536. En dat voor veel minder geld dan een LCD die 1600x1200 kan weergeven. Als ik dan ergens 2048x1536 voor nodig heb kan ik dat even gebruiken (al is dat dan ietwat wazig), en die optie heb ik niet met een duurder LCD scherm.

Daar komt nog bij dat een LCD die wel 2048x1536 kan weergeven (of een vergelijkbare resolutie) mij eigenlijk te groot wordt. 19-21" CRT is voor mij eigenlijk wel het maximum wat ik aan scherm neer wil zetten, een 24" LCD is mij gewoon te groot.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nvidiot schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:12:
een 24" LCD is mij gewoon te groot.
Nee, een 21" CRT bak is lekker compact 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krankenstein schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:17:

100W kost je voor 8 uur per dag bij 300 dagen per jaar 0,100*8*300 = 240kWh per jaar.
Bij een energieprijs van 20 cent kost je dat dus 240 * €0,20 = €48 per jaar extra. Ik denk dat dit voor de gemiddelde tweaker nog best conservatieve schattingen zijn, dus dat bedrag wordt alleen maar hoger.

De eerste 22" TFT op V&A die ik zag was €200,-, de meerprijs heb je er voor een 22" CRT van €50 dus in 3 jaar al uit.

Tja maar sommige mensen hebben het geld er voor over om een 22" CRT te gebruiken en besparen weer flink omdat ze géén 8800 GTX of 3870 X2 of zelfs 9800GX2 gebruiken, alleen of in SLI of Crossfire, en een Raid 5 opstelling in combinatie met een 900 watt voeding.
Kortom ...

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2008/03/18/nvidia_9800_gx2/power.png

Prima review website waar weer duidelijk word dat bij top TFT schermen met name grijs toch echt niet grijs is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 190625 op 28-03-2008 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Elk scherm moet gekalibreerd worden, of het nu CRT of TFT is. CRT's zijn default ook niet perfect neutraal. Wel eens een paar jaar geleden op een lanparty geweest met alleen CRT's? Bij de ene was het spel geel, bij de andere koel blauw etc.

Wil je zeker weten dat je grijs echt grijs is, dan zul je er altijd wat aan moeten doen.

Overigens zijn dat dus echt geen top schermen, maar standaard TN schermpjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 27-03-2008 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:46:
[...]

Elk scherm moet gekalibreerd worden, of het nu CRT of TFT is. CRT's zijn default ook niet perfect neutraal. Wel eens een paar jaar geleden op een lanparty geweest met alleen CRT's? Bij de ene was het spel geel, bij de andere koel blauw etc.

Wil je zeker weten dat je grijs echt grijs is, dan zul je er altijd wat aan moeten doen.

Overigens zijn dat dus echt geen top schermen, maar standaard TN schermpjes ;)
Géén top schermen ?!
Man twee derde van de TFT gebruikers heeft een van die schermen gok ik en is dol gelukkig.
Jouw reactie doet mij denken aan een Rolls eigenaar die misplaatst opmerkt dat de getoonde dealerlijst vol mooie midden-klasse wagens géén top wagens zijn.
Immers als ik zo kijk naar je sig neem ik aan dat jij net zo graag een zak geld neerlegt voor een mooie monitor als dat je ook graag flink betaald voor mooie foto apparatuur.
Oh en kalibreren ?
Unless you are an expert in monitors (and even then), it is difficult to imagine what these differences can represent.
What is the most bothersome, however, is when we can immediately see color dominances on the screen.
This can affect all colors but is particularly noticeable in grays where the eye can quickly see when blues or reds are overrepresented.

Here are the screen’s grays and reproduced as measured by our sensor.
For comparison, on the bottom line are the ideal grays.

Whether the screen you are currently using is calibrated or not, you should be able to see the differences between the two lines.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 190625 op 28-03-2008 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nee, TN-panels zitten gewoon pertinent niet in topschermen. Ze geven kleuren matig weer en hebben een grote kijkhoekafhankelijkheid. Dus vooral in deze discussie mag je daar best kritisch over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 190625 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 04:59:
[...]

Géén top schermen ?!
Man twee derde van de TFT gebruikers heeft een van die schermen gok ik en is dol gelukkig.
Dus omdat de massa tevreden is zijn het top schermen uit het hoge segment? Gekke redenatie. Het zijn gewoon standaard TN-panelen, de goedkoopste techniek met de kleinste kijkhoeken, kleurbereik etc.
Jouw reactie doet mij denken aan een Rolls eigenaar die misplaatst opmerkt dat de getoonde dealerlijst vol mooie midden-klasse wagens géén top wagens zijn.
Om je gerust te stellen: ik werk zelf op een 7 jaar oude CRT bak die ik een keer gratis heb gekregen ;)
Oh en kalibreren ?
Denk even na. Om het verschil te zien tussen grijs en blauwgrijs hoeft je scherm inderdaad niet gekalibreerd te zijn. Op een te blauw scherm zal de grijs blauwgrijs worden, en het blauwgrijs nog erger blauw. Maar er blijft altijd een verschil tussen die twee zitten, dus je ziet hoe erg het is.

Je zegt nu dat die panelen grijs niet goed weer kunnen geven, maar dat je ook niet hoeft te kalibreren want elk scherm kan het weergeven volgens jouw redenatie. Beetje tegenstrijdig, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 190625 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 04:59:
[...]

Géén top schermen ?!
Oh, dus als tweederde van de Nederlanders helemaal lyrisch is over de geluidskwaliteit van de minisetjes die je voor honderd euro bij de Mediamarkt kunt kopen, dan leveren die goede kwaliteit?

Dat zoveel mensen tevreden zijn met simpele TN-schermpjes betekent natuurlijk niet dat die schermen ook 'top' zijn, daar hoef je geen rocket science voor toe te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
joopv schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:46:
[...]
Heb je dat gemeten of praat je nu de foldertjes na? Ik heb gemeten aan de P1220 en die verbruikt in werkelijkheid 90W. (achterop de monitor staat 165W maximaal)

[...]

Geen nieuwe tft kopen en een oude monitor enkele jaren langer in gebruik houden is nog veel beter voor het milieu.
Goed puntje. Nee, ik praat nu de specificaties op de website van IIyama na.

Wat zouden de beide schermen dan in werkelijkheid gebruiken? 90W voor een CRT, maar hoeveel voor een TFT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ook niet wat het volgens de specs is, nominaal. Mijn 3007WFP is volgens de specs 147 watt, maar in de praktijk en op de helderheid waarop ik 'm heb staan precies 100 watt. Het USB-gedeelte gebruik ik bv. niet. Ook die kleine dingen moeten ze bij het max. wattage tellen. Maar dat wil dus niet zeggen dat in je in de prijktijk dat ook verbruikt.

Ik heb dit gemeten met een stroommeter.
Scherm aan (100W), in standby (minder dan 1W), en uit (0W, duh).

Edit @ Madrox: nee .. gewoon tijdens 3DMark e.d. Maakt amper wat uit met alleen een desktop voor waar het verschil in TFT verbruik is.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 29-03-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb het topic wat diagonaal gelezen, dus sorry moest het wat offtopic zijn of al gezegd zijn..
maar OLED schermen zullen zo langzaam beginnen doorbreken en beloven gigantisch hoge contrasten icm klein verbruik (ea voordelen wss :p )
Misschien is dit wat om naar uit te kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb hier een Dell 17", 16" view, 6 jaar oud, loopt als een trein op zowel 1024*768@75HZ en 1280*1024@75Hz, en is goed naar te kijken, ik vind het een rustige weergave.
Contrast zit nog onder de 70% en brightnesss staat ook zoiets.
Verder is er de kleur stukken beter als mijn tft en heb zelfs dure top tft's gezien, die de kleuren niet zo mooi maken als op een CRT, de enige reden dat ik er vanaf gestapt ben is ruimtegebrek en de logheid van die dingen.
Die Dell weegt kilo of 10-15 8)7 .
Als er ooit een dunnere zou uitkomen, wat helaas niet gaat door de beeldbuis, zou ik zou me tft weer inruilen.
Maar, ben nu wel aan tft gewend en dan is het goed, maar de eerste weken :(

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 17:21:
Ik heb dit gemeten met een stroommeter.
Scherm aan (100W), in standby (minder dan 1W), en uit (0W, duh).
Als het goed is verbruikt een TFT meer stroom bij lichte beelden en minder stroom bij donkere beelden, je meet waarschijnlijk alleen een constante waarde bij een stilstaande desktop.

M.a.w.: het verbruik kan oplopen tot dik boven de 100 watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
@Madrox
Dat is Plasma wat je daar bedoelt, TFT is (e.v.t. buiten dynamisch contrast op backlight basis) constant kwa stroomverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 29-03-2008 18:05 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor wie nog graag een P1220 op de kop tikt voor een prikkie(€50)...
Er is in Roosendaal bij De firma Jan de Rijk transport een beperkt aantal keurige schermen beschikbaar.
Geïnteresseerd ?
Vraag naar Anton :
Jan de Rijk Logistics b.v.
Leemstraat 15
4705 RT Roosendaal.
A.Zagers@janderijk.com
0165 - 572 875

Ik heb dus mijn oude P1220 (zie mijn posting geschiedenis) vervangen met een aankoop gedaan bij Anton en ik ben zéér tevreden.
Contrast en helderheid* beide onder de 65% geeft een perfecte weergave.
Het scherm is dus haarscherp, amper beschadigd (Beeldbuis is zelfs nog piekfijn), en nog niet opgebrand* (zie boven) en dus kan (naar mijn beste weten) het nog jaren mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 190625 op 11-04-2008 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nare man schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:38:
[...]

Oh, dus als tweederde van de Nederlanders helemaal lyrisch is over de geluidskwaliteit van de minisetjes die je voor honderd euro bij de Mediamarkt kunt kopen, dan leveren die goede kwaliteit?

Dat zoveel mensen tevreden zijn met simpele TN-schermpjes betekent natuurlijk niet dat die schermen ook 'top' zijn, daar hoef je geen rocket science voor toe te passen :)
Vervang mini setjes eens met een Golf of Peugeot 308 en maak van jouzelf een Rolls Royce eigenaar..
Dat is meer de insteek richting van waaruit ik het bezie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, en zijn Golfjes en Peugeotjes auto's uit het topsegment, het segment waar jij TN-schermen wel in plaatst? Lijkt me niet.

En wat zijn duurdere/betere schermen dan volgens jou, ultra ultra topsegment? Welke schermen blijven er dan over voor het midden en lage segment? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het idiote van met name Eizo en LaCie CRT's van meer dan 20" is dat de eigenaren het idee hebben dat hun scherm vanwege 10-25% hogere aankoopprijs ooit, nu nóg goud waard zijn, tussen de 40 en 70% van oorspronkelijke aankoopprijs af en toe voor een afgeschreven beeldbuis. 8)7

En dat is voor een kieskeurige gebruiker met verstand van kleurprofilering en calibratie nog te beredeneren en eventueel te billijken, maar de gemiddelde koopjesjager zegt dan dikke l#l, het is een CRT en voor dat geld heb ik een 20" TFT of groter nog. En die heeft dan voor hemzelf nog gelijk ook.

Ik zou persoonlijk voor serieus gebruik (fotografie, video en dergelijke) nooit een 2e hands CRT kopen, tenzij ik persoonlijk kan en mag controleren op kwaliteit van de nog vertoonde kleuren.

Gamen o.i.d. is wat anders natuurlijk. Lagere eisen... :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 15:07
Crt's hebben echter niet alleen voordelen boven tft's, aangezien velen hier de lofzang van de crt zingen mag ik vast ook nog wel een keertje op de nadelen wijzen. :)

Ik heb zelf een jaartje geleden namelijk precies hetzelfde gedaan als waar de topicstarter aan denkt, en een tweedehands 22" crt aangeschaft. (moet er wel bij zeggen dat het een iiyama was, niet de beste kwaliteit dus) Lekker goedkoop en groot, maar inmiddels zit ik toch achter een nieuwe tft, en ik heb geen moment spijt gehad. Waarom?

Scherpte goede crt's kunnen meestal wel hoge resoluties aan, maar meestal geldt: hoe hoger hoe onscherper. Ook op lagere resoluties is het vaak nog niet helemaal goed. TFT's zijn per definitie honderd procent scherp (mits digitaal aangestuurd natuurlijk ;) )

Refresh rate De refresh rate van een TFT is niet zichtbaar, en dit ik moet zeggen dat ik het in de praktijk wel lekkerder vindt kijken van een crt, zeker bij hoge resoluties, als de refreshrate op een crt omlaag moet. En ik heb dan nog alleen gewerkt met crt's op 100Hz, moet niet denken aan een 60Hz hel...

Ik zou het je daarom al met al ook niet afraden om een crt te kopen, zeker omdat ze tweedehands nu zo goedkoop zijn, maar verwacht niet een op alle vlakken superieure ervaring aan TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:39:
Ja, en zijn Golfjes en Peugeotjes auto's uit het topsegment, het segment waar jij TN-schermen wel in plaatst? Lijkt me niet.

En wat zijn duurdere/betere schermen dan volgens jou, ultra ultra topsegment? Welke schermen blijven er dan over voor het midden en lage segment? :P
Je verplaatsen in een ander is moeilijk dat blijkt wel.
Voor véél mensen is een nieuwe Golf of Peugeot een dure auto die voor hen het best haalbare is.
Dat geldt ook voor de mainstream koper die een Samsung B226 (bijvoorbeeld) een topscherm vind.
Dat er excentriekelingen zijn die voor een TN scherm hun neus ophalen tja dat is hun tekortkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Splash schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:58:
Crt's hebben echter niet alleen voordelen boven tft's, aangezien velen hier de lofzang van de crt zingen mag ik vast ook nog wel een keertje op de nadelen wijzen. :)

Ik heb zelf een jaartje geleden namelijk precies hetzelfde gedaan als waar de topicstarter aan denkt, en een tweedehands 22" crt aangeschaft. (moet er wel bij zeggen dat het een iiyama was, niet de beste kwaliteit dus) Lekker goedkoop en groot, maar inmiddels zit ik toch achter een nieuwe tft, en ik heb geen moment spijt gehad. Waarom?

Scherpte goede crt's kunnen meestal wel hoge resoluties aan, maar meestal geldt: hoe hoger hoe onscherper. Ook op lagere resoluties is het vaak nog niet helemaal goed. TFT's zijn per definitie honderd procent scherp (mits digitaal aangestuurd natuurlijk ;) )

Refresh rate De refresh rate van een TFT is niet zichtbaar, en dit ik moet zeggen dat ik het in de praktijk wel lekkerder vindt kijken van een crt, zeker bij hoge resoluties, als de refreshrate op een crt omlaag moet. En ik heb dan nog alleen gewerkt met crt's op 100Hz, moet niet denken aan een 60Hz hel...

Ik zou het je daarom al met al ook niet afraden om een crt te kopen, zeker omdat ze tweedehands nu zo goedkoop zijn, maar verwacht niet een op alle vlakken superieure ervaring aan TFT.
Tja je diskwalificeert je eigen voorbeeld al (en niet onterecht) immers je geeft zelf al aan dat de Iiyama niet bepaald toppie was.
De P1220 op mijn bureau heeft een top refresh rate en is bloed scherp op hogere resoluties.
Kortom het is maar wat je in huis haalt.
En voor €50 vind ik het allemaal best !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 190625 schreef op zondag 13 april 2008 @ 01:17:
[...]

Je verplaatsen in een ander is moeilijk dat blijkt wel.
Niet ingaan op de vragen blijkbaar ook. Nogmaals: wat zijn volgens jou dan schermen die niet top zijn, als een mainstream scherm al top is volgens jou?

Reminder van Vandale.nl:
top (de m; toppen)
3 de belangrijkste, beste of hoogste groep
Dat is gewoon de definitie, het beste mogelijk. TN is dat niet. Dat jij de top kwalificatie aan alles hangt waarmee je tevreden bent, zorgt er nog niet voor dat die schermen ook daadwerkelijk zich in het hoge segment bevinden.

Kijk ook eens op de site van Samsung. De 226BW staat onder de categorie standaard widescreens, niet onder wide color gamut of professional. De fabrikant zelf geeft dus ook al aan dat het niet hun 22" topscherm is, maar mainstream.

Maar goed, als jij de definitie naar eigen inzicht verandert en blijft roepen dat mensen in Rolls Roycen rijden, dan schiet het natuurlijk niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:16:
[...]

Niet ingaan op de vragen blijkbaar ook. Nogmaals: wat zijn volgens jou dan schermen die niet top zijn, als een mainstream scherm al top is volgens jou?

Reminder van Vandale.nl:

[...]

Dat is gewoon de definitie, het beste mogelijk. TN is dat niet. Dat jij de top kwalificatie aan alles hangt waarmee je tevreden bent, zorgt er nog niet voor dat die schermen ook daadwerkelijk zich in het hoge segment bevinden.

Kijk ook eens op de site van Samsung. De 226BW staat onder de categorie standaard widescreens, niet onder wide color gamut of professional. De fabrikant zelf geeft dus ook al aan dat het niet hun 22" topscherm is, maar mainstream.

Maar goed, als jij de definitie naar eigen inzicht verandert en blijft roepen dat mensen in Rolls Roycen rijden, dan schiet het natuurlijk niet op :P
Nee nee nee nee nee ....

Als ik in een willekeurige computerzaak ga posten en dat een week lang dan kom je elke dag wel een paar doorsnee klanten die zo'n TN scherm beschouwen als een duur topscherm omdat ze niet beter weten.
Dezelfde klant die zich laat verleiden om zo'n vervloekte Packard Bell pre-fab pc te kopen omdat zo'n klant niet afdoende onderlegd is om een eigen PC te bouwen mede omdat afdoende kennis om onderscheid te maken onbreekt.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
"Wij" weten wel beter ...
Aub laten we het niet op de spits drijven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

CRT is gewoon uit en word niet meer geproduceerd, net zoals een grammofoonplaat, cassettespeler, een commodore64 etc etc. Wat ik door de jaren heen heb gemerkt is de dat als motivatie gewenning word opgegeven. Maar beter, wat is beter ? Dat is relatief, het is gewoon anders, niet meer en niet minder.

En praten over kleuren, gebruikte panels etc, alle waar naar zijn geld. De meeste fotografen bewerken hun shots op een TFT, puur ook omdat de meeste gebruikers ook op een TFT kijken, dus waarom dan per defintie nog hangen aan een CRT scherm. En dan nog 2de hands waar je de meest brakke bakken voor je neus geschoteld krijgt ;) LCD en TFT is nu gewoon mainstream, tijden veranderen. Wil je als nog CRT gebruiken dan kom je alleen goed weg met een nieuw scherm, de meeste schermen die ouder zijn dan 4 jaar vertonen al een hoge mate van onscherpte, puur omdat fosfor slijt :)

Maar ieder zijn meug, no offence, maar het is achterhaald. En de vergelijkingen die men steeds trekt met auto's etc etc en budgets zijn en blijven irrelevant, persoonlijke voorkeuren valt niet over te twisten en zo kan voor een ieder iets anders top of het beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 15:35
[...]

En om maar te zwijgen over responstijden. Toen TFTs 25ms deden was een CRT zo'n beetje in alle opzichten beter (behalve gewicht en grootte natuurlijk), en nog goedkoper ook. Tegenwoordig zijn goeie TFTs wat mij betreft wel beter maar dan heb je het nog steeds over 250+ euro.

Ik heb thuis 2 CRTs van 19". Een van SGI en de tweede is van Eizo geloof ik (reserve). Prima scherpte, alleen is het contrast wat minder aan het worden van mijn SGI, dus ik moet binnenkort die Eizo gaan gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 190625 schreef op maandag 14 april 2008 @ 03:18:
[...]

Nee nee nee nee nee ....

Als ik in een willekeurige computerzaak ga posten en dat een week lang dan kom je elke dag wel een paar doorsnee klanten die zo'n TN scherm beschouwen als een duur topscherm omdat ze niet beter weten.

"Wij" weten wel beter ...
Aub laten we het niet op de spits drijven ...
Samengevat: jij zegt dat jij iets een top scherm vindt. Ik reageer dat het niet zo is. Jij zegt dat het wel zo is omdat een paar onwetende consumenten het een top scherm vinden en dat ik in een Rolls rijd.

Tja, dan houdt het op he :P

Wat die onwetende consument met onze discussie te maken heeft weet ik niet. We zitten op tweakers en jij en ik horen wel te weten dat het geen top scherm is. Maar laat maar hangen, straks ga je nog je schoonmoeder die digitbeet is erbij halen omdat die denkt dat een 226BW het beste scherm ter wereld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Splash schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:58:

(...)
Even kort:

1. scherpte =/= goed leesbaar beeld =/= kijkplezier

2. refresh rate =/= update-snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

nare man schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:42:
[...]

Even kort:

1. scherpte =/= goed leesbaar beeld =/= kijkplezier

2. refresh rate =/= update-snelheid
nee uiteraard niet, maar mijn portemonee is wel blijer met een 2e hands CRT voor n prikkie, dan een dure flatscreen die mijn huidige resolutie (4096*1536) toch niet zou kunnen halen. Het dichtste in de buurt komt 2500 bij 1600 oid, maar dan betaal je je helemaal scheel. Dan liever een wat groter plankje van de gamma voor mijn buro...

en wat betreft de punten 1 en 2, momenteel heb ik hier CRTs van IIyama van 2001 (dus 7 jaar oud). Ze zijn nog scherp, kleurecht (iig naar mijn ogen) en de refreshrate van 75 hz is ook goed te doen (ik kwam van 60 hz af...). Kijkplezier en leesbaarheid zijn subjectief, en een maat voor scherpte ben ik ook niet tegengekomen.

Ik vind het eigenlijke enige nadeel aan mijn twee bakbeesten, dat ze geel zijn (nu zilver _/-\o_ gammaverf _/-\o_ ), en niet zo geil strak vormgegeven als de moderne platte schermen. In ieder geval totdat mijn ogen het niet meer aan kunnen, en mijn portemonee het weer toelaat blijf ik deze houden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:22:
[...]

Samengevat: jij zegt dat jij iets een top scherm vindt. Ik reageer dat het niet zo is. Jij zegt dat het wel zo is omdat een paar onwetende consumenten het een top scherm vinden en dat ik in een Rolls rijd.

Tja, dan houdt het op he :P

Wat die onwetende consument met onze discussie te maken heeft weet ik niet. We zitten op tweakers en jij en ik horen wel te weten dat het geen top scherm is. Maar laat maar hangen, straks ga je nog je schoonmoeder die digitbeet is erbij halen omdat die denkt dat een 226BW het beste scherm ter wereld is ;)
Wie is blijven hangen in 80's film en graag met flame bate strooit waarin familie een rol mag spelen die mag van mij typen wat ie wil ...
Tevens word Tweakers.net word door jou ingeschaalt op een niveau waarvan ik denk dat het vooral tussen jouw oren zit ...
Of mag de "doorsnee" digitbeet surfer soms tot de conclusie komen dat het bestemd is voor mensen die graag doen alsof TFT schermen van €600+ voor iedereen betaalbaar is.
Your choice ..
Trouwens hoe is het met jouw familie ?! genieten ze van hun Rolls ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Anoniem: 190625 schreef op zondag 20 april 2008 @ 00:31:
[...]

Of mag de "doorsnee" digitbeet surfer soms tot de conclusie komen dat het bestemd is voor mensen die graag doen alsof TFT schermen van €600+ voor iedereen betaalbaar is.
voor 600 euro heb je zelfs nog niet eens de echte top-schermen :)

dat begint pas bij zo'n 1000euro...dan zit je pas in het hoogste segment

de 20/22'''tn panels zijn geen topschermen....het zijn de goedkoopste tft's die er zijn met die grootte/reso... dit telt ook voor veel (goedkopere) ips-panels

ik heb zelf een 21,3 tft met ips-panel van 1500euro destijds...en geloof me, op een lanparty is het één van de mooiste schermen eruit (samen met wat andere dure tft's)...en dat vinden ook de mensen met crt's

kwaliteit betaal je nou eenmaal voor

[ Voor 40% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-04-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Laatst online: 13:35
[...]

Absolute onzin .... ik heb er 2 staan hier met meer dan 15000 uur en het beeld is superscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 15:22
Anoniem: 232954 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:46:
Ik heb hier zelf een Iiyama HM204DT Vision Master Pro 514 en ben hier super tevreden over.

Dit was destijds (2003) hét scherm voor CAD tekenaars en ik ben nog steeds super tevreden over de beeldkwaliteit. Enige minpunt is de enorme grote en gewicht van het ding. Ikzelf zou er best nog wel een bij willen hebben maar zou niet weten waar ik die moet laten...

Kortom: Ik ben er zeer tevreden over, maar aangezien je er twee wilt zou ik eerst je bureaublad opmeten en kijken of je ze überhaupt wel kwijt kunt....
Dit scherm heb ik nu ook, maar er staat nu een dell 24" M-PVA naast (nieuwste model) en deze is een stuk scherper dan het relatief wazige CRT scherm, ook zijn de kleuren helder en heb ik zelfs een meer contrast op het TFT scherm 8)7 (met van die wit naar zwart gradient testen)
Nu is het CRT scherm al aardig versleten want toen ik 'm kocht (2003) was die een stuk beter.
Het scherm kan 2048x1536 aan maar dit heb ik nooit langer dan 30min vol kunnen houden, letters zijn dat echt te wazig... en aan mijn ogen ligt het niet want ik heb ook een 17" TFT met 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Laatst online: 22-04 18:30
Op m'n werk zit ik achter een TFT-tje, een simpel Philips ding van 19" 1280x1024. Thuis zit ik achter twee 21" Eizo's die ooit (zeg 2003) meer dan 1000 euro per stuk kostten. :) Voor mijn werk (gewoon office applicaties gebruik ik, geen fotobewerking oid) voldoet die TFT prima, en is het inderdaad een stukje rustiger voor de ogen als je daar 8 uur per dag achter zit.

Zelf ben ik echter erg blij met de CRT's thuis. Ik heb nu een dual monitor setup voor minder dan 100 euro, met heel wat mooier beeld dan die TFT schermen. Ja, ze zijn wat scherper en rustiger qua beeld (al is er niks mis met een CRT op 1600x1200 @ 100hz), maar qua kleurweergave... bah. Kijk ik uit een andere hoek is het ineens een andere kleur. Om nog maar over de zwartwaardes te zwijgen...

Wil je veel "bang for your bucks" dan heb je met een 2e hands CRT van een paar tientjes een veel mooier beeld dan bij een low budget TFT. Je moet dan natuurlijk wel écht een goeie CRT kopen en geen budget model. Ga voor een goeie Eizo of Sony, en je hebt een super beeld voor heel weinig geld.

Want dat is in dit geval de vergelijking; een 2ehands CRT (dus een prijs onder de 100 euro) vs een TFT van ± dat bedrag. Als je een high end TFT gaat vergelijken met een 2ehands CRT dan geloof ik ook wel dat de TFT het kan winnen... maar dat is hier niet waar het om gaat.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
Ik heb nu 2 Iiyama Vision Master Pro 510's gekocht, alleen heb ik bij de verkoop niet zo goed opgelet. De schermen hebben namelijk last van een soort ghosting; de fosfor gloeit veel te lang na bij wit op een donkere achtergrond. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 15:22
Tha Ra schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:52:
Ik heb nu 2 Iiyama Vision Master Pro 510's gekocht, alleen heb ik bij de verkoop niet zo goed opgelet. De schermen hebben namelijk last van een soort ghosting; de fosfor gloeit veel te lang na bij wit op een donkere achtergrond. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
Dat heb ik ook bij mijn 2 triniton CRT schermen, hier kan je weinig aan doen, hoort bij de techniek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tha Ra schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:52:
misschien zou je in de instellingen van de schermen de default waardes even in kunnen stellen. Vervolgens met een of ander Adobe tooltje de schermen kalibreren (met nvidia control pannel kan dat volgens mij ook). De constrast ratios een stukje omlaag, de refreshrate omhoog, en de helderheid ook een stukje naar benee. Dat zou misschien kunnen helpen

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59707

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 59707 op 04-05-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Gizz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:21:

Wat meer blauw instellen en je hebt weer wit. Zo kun je nog heel wat jaartjes door met je CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Alles stond al op 100% (en RG naar beneden hielp ook niks). De fosforlaag was gewoon op. Dan kun je gaan tweaken wat je wilt, maar er blijft maar een hoeveelheid licht van minder dan 80cd/m2 van het scherm komen. (n.b.: je televisie is waarschijnlijk 200+cd/m2 en 120cd/m2 is standaard voor het editten van foto's/drukwerk, iets dat al grauw overkomt bij mensen die hun scherm op default laten staan. 80cd/m2 is dan gewoon een grauwe brij, al helemaal als er een beetje licht in je kamer is. )

Niet werkbaar meer, dus ik heb nu een mooie tft :)

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 08-05-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257991

Nou, ik had drie jaar geleden voor bijna 700 euro een Eizo T766 gekocht (19" CRT) met het oog daar jarenlang plezier aan te beleven. Na drie jaar was de monitor op (8.000 branduren) en qua garantie viel deze (op een maand en een dag na !) buiten de boot. Zowel Eizo als de verkopende winkel weigerden een schikking te treffen (terwijl dit juridisch gezien niet door de beugel kan), dus --> exit Eizo voor mij (waardeloze behandeling van klanten).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 257991 op 08-05-2008 16:47 ]

Pagina: 1 2 Laatste