Hallo allemaal,
Ik kom zelden op forums, maar deze komt mij toch nauw aan het hart. CRT's zijn met een gemiddeld budget toch nog steeds superieur tegenover TFT's. Als ik ook al maar een pixel kan onderscheiden, komt mijn haar al recht te staan. Ik wil dat de illusie van een mooi beeld ook nog blijft bestaan als ik op 40 cm van het scherm kijk. Je kan dan zeggen dat voor films tft's ook goed zijn, maar je kijkt niet gans je leven naar films op computer...
Ik hou ervan om mijn schermen lekker zacht en ietsjes donkerder te zetten (brightness 60%, contrast 85%). Wat ik bij de gemiddelde tft zie is dat de backlighting meestal veel te hard is en je die niet gemakkelijk naar beneden krijgt. Zwart MOET volgens mij zwart zijn en niets anders. Raar dat er veel mensen zijn die dat niet erg vinden. Ik wel dus. Een goed onderhouden CRT is gewoon een zaligheid om naar te kijken en de beste manier om dat te ondervinden is dat je na enkele uren vergeet dat je naar een scherm kijkt. Een scherm moet zacht en warm zijn.
De ganse markt van nieuwe monitors is vergeven van de tft's. Ik snap het niet goed. De fabrikanten doen volgens mij gewoon aan vraag-en-aanbod... iedereen wil een tft om gelijk welke reden.... omdat het "kleiner" is, mooier van design, niet veel weegt, "cooler" is. De kwaliteit ? Oh ja, maar het geeft toch beeld, dus is het wel goed zeker ?? Maar ik moet nog altijd een heel goeie tft tegenkomen die goedkoper is dan 600 euro die mijn IIyama 510's kan evenaren. Ik heb 9 van zulke schermen en mijn hart zou bloeden moest er eentje kapot gaan (maar na 7 jaar gaan ze allemaal nog heel goed).
Ik ben een beetje crt-freak, gewoon omdat crt's zo goedkoop zijn en zo veel beter dan de gemiddelde tft. Net alsof je naar de bakker gaat voor een gigantische taart met alles erop en eraan en dan vraag je hoeveel het kost en zegt de bakker : "oh, 1 euro is goed hoor...".Het zijn bijna allemaal dezelfde types, maar van Philips heb ik alleen de B-series. De S-serie is prul. Na even tellen kom ik aan 29 schermen, waarvan ik er continue 9 gebruik :
http://users.telenet.be/desinerixu/Desk%2001.JPG
Al de tft's op deze afbeelding zijn touchscreens (cool eh), maar het mainscherm voor beneden is nog steeds een bolle CRT lol !
Wil je 2 identieke CRT's qua temperatuur, dan ga je wel eerst moeten testen, want je weet niet hoe de schermen gebruikt geweest zijn gedurende hun carriere. Van de 9 IIyama's zijn er 7 hetzelfde en 2 anders en ik krijg ze op geen manier gelijk gecalibreerd. C'est la vie.
Eizo's zijn in mijn opzicht bijna gelijk met IIyama's als je groot gaat. Het enige wat mij stoort aan de Eizo's is dat ze pokke-lelijk zijn. Ik heb er dan ook eentje verkocht en nog een andere IIyama in de plaats voor gekocht lol.
Hey Deeltje, als het gaat om een GDM-FW900, dan ben ik supergeinteresseerd ! Ik kan je al mooi op weg helpen om die Dell te verkrijgen door je Sony over te nemen voor een goeie prijs. Laat iets weten, aub !!
Kortom : CRT's rule !