ABD schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:53:
Waarom zit iedereen zo vreselijk krampachtig TFT's te verdedigen, terwijl er nog steeds geen fatsoenlijke betaalbare TFT monitoren te verkrijgen zijn? Waarschijnlijk omdat deze mensen zelf zo'n apparaat hebben gekocht en genoegen nemen met de gebreken? Elk consumentenmodel heeft gebreken, varierend van backlightbleeding en clouding, tot banding en gebrek aan uniformiteit van de kleuren. Om over inputlag maar niet te spreken. Zelfs de duurdere modellen met H-IPS paneel hebben vele gebreken.
Wat dacht je van ervaring? Ik heb een 19" CRT naast een 20" IPS TFT gehad, een tijdje. Beoordeling: TFT is veel scherper, helderder (CRT stond al op maximale helderheid, TFT op 50%) en heeft mooiere kleuren. De CRT is wel ietsje sneller, als je het naast elkaar zet kan ik een voorbijscrollende tekst op een CRT uitstekend lezen, op de TFT redelijk. Detail op de CRT was in donkere gedeeltes nog net iets beter. Maar al met al heb ik de CRT nauwelijks meer gebruikt, en na een maand of twee maar in de schuur gezet (of bij het grof vuil, dat weet ik zo niet meer).
Kortom, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen, in mijn geval, naar mijn ervaring. Die paar minpunten is best mee te leven.
- Resolutie veranderen doe ik toch nooit, dat is geen nadeel. Het was even wennen aangezien de tekst wat kleiner werd, maar na een paar dagen weet ik niet beter meer: ik ben eraan gewend. Lagere resolutie lijkt nu lomp.
- Kijkhoek is dik in orde, alleen als je echt aan de zijkant gaat staan gaat de kleurechtheid achteruit, maar dat doe je normaalgesproken toch nooit.
Het is zelfs zo bespottelijk, dat het mogelijk is dat je €1300 voor een scherm uitgeeft dat je niet mag omruilen wanneer het kapotte pixels heeft.
Je mag 'm gewoon terugbrengen als je 'm online besteld, zonder specificatie van redenen (wel een fatsoenlijke winkel zoeken, sommigen proberen eronderuit te komen).
Het argument dat een TFT energie zuiniger zou zijn, is ook uit de lucht gegrepen.
Het klopt dat een willekeurig TN scherm, waar je nog niet dood achter gevonden wilt worden, minder verbruikt dan een CRT, maar IPS schermen verbruiken 2 keer zoveel als TN schermen. Een Dell 2007FP IPS verbruikt zelfs iets meer dan een 21" Sony Trinitron, beiden op 1600*1200.
Het stroomverbruik is een stuk lager, gemeten met een stroommeter ongeveer 30/35 watt voor 20"TFT, 70 watt voor 19"CRT. Dit jaar 300 euro teruggekregen van Essent, en het voorschot met 15% omlaag. Niet alleen vanwege mijn monitor, huisgenoot heeft z'n CRT ook de deur uitgedaan, maar het speelt zeker mee, aangezien zo'n monitor meerdere uren per dag aanstaat.
Overigens, de gespecificeerde wattages in de handleiding geven altijd de
max aan. De 20" S-IPS Dell gebruikt op maximale helderheid, met maximaal vermogen aangesloten Soundbar eraan vast 70 watt. In de praktijk, zonder Soundbar, met 40% helderheid zitten we op 30/35 watt, de helft van de specificaties dus.
Het is helaas zo dat wij door de monitor fabrikanten worden gedwongen over te stappen. Ik ben al een tijd op zoek naar een behoorlijke vervanger voor mijn CRT, die niet het eeuwige leven meer heeft, maar ik heb gewoon geen zin om €500 of meer te betalen voor een scherm waar m.i. nog teveel aan mankeert, zoals Dell 2408wfp of de HP LP2475w. Check fora zoals [H]ardforum, daar zie je voldoende kritische geluiden voorbij komen.
Maar wat heb je betaald voor je huidige monitor, als ik vragen mag? Als je een dure monitor neemt, niet 'duur' als in 'groot', maar 'duur' als in 'goed', zit je wel goed. Perfect zal het nooit worden, maar dat zijn CRT's ook niet. En een goede TFT is, in ieder geval voor mij maar waarschijnlijk niet alleen, voor mij een grote stap voorwaarts, op vele gebieden.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.