Ik heb sinds gisteren ook de E71.
Heb er mee gespeeld en naast een aantal positieve punten (die al vaak in reviews genoemd staan), ook een paar minpunten:
GPS
Bij de eerste keer boot had ik met Nokia maps binnen 10sec een fix, dat was binnenshuis. Ik was best onder de indruk. Vandaag kreeg ik geen fix meer via zowel Nokia maps als de GPS tool....a-gps aan/uit maakte niks uit.
Ik was behoorlijk gefrustreerd omdat ik van die mooie verhalen las van <20sec fixes...dus heb ik een hard reset gedaan. Ik kreeg met de GPS tool de eerste keer een snelle fix.....Nokia maps kreeg ik helemaal geen fix meer. gaf het maar op. toen Google maps erop gegooid en hup supersnelle fix (met agps aan dan). Zonder a-gps duurt het een stuk langer 3-15 minuten....niet echt bruikbaar in het buitenland dus waar je moet dokken voor elke bit data.
Ik had trouwens google maps al geprobeerd voorafgaand aan hard reset...maar dat werkte niet, geen fix. Beetje jammer dat je blijkbaar een hard reset moet doen (en alles kwijtbent) om iets te fixen wat gewoon stabiel moet blijven werken.
[iemand die wel zonder agps een snelle fix krijgt? hoe werkt met mcguider zonder/met agps?]
Batterij
Heb het idee dat hij sneller leegaat dan zou moeten. Heb em op 2G staan, maar na 1,5 dag (nu) geeft hij nog maar 2 vd 7 streepjes aan. Ik heb natuurlijk wel zitten spelen, maar niet de hele dag zitten browsen ed. korte testjes eigenlijk alleen. Ik dacht dat hij onder "heavy use" 3 dagen meegaat. Wat ik deed viel naar mijn idee niet onder heavy (heavy= push, aantal x per dag bellen, sms, browsen, mailen radio ed)....dus tja....moet het nog zien. Ik verwacht dat hij onder normaal 2g gebruik (licht) toch zeker 4/5 dagen meegaat ? hij moet nog miss een paar cycles hebben ? either way, tot nu toe lijkt het niet veel meer dan mijn 6120.
[ik heb met de nokia energy tool getest, verbruikt lijkt in orde...tussen de 0.01-0.05 w in standby.miss batterij defect?]
ontvangst
Hij heeft 2g goed ontvangst (KPN), maar 3g is echt ruk. mijn 6120 geeft 80% signaal aan en houdt die ook vast. de E71 daarentegen geeft maximaal 20%, waarbij hij ook vaak wegvalt naar 1-0...dus kun je niet eens browsen zonder haperingen en foutmeldingen.

erg ruk. had toch verwacht dat hij wel wat beter zou kunnen, gezien alle mooie verhalen.
geluidsvolume
Het geluid van radio/muziek/ringtone kan keihard....maar het volume van bellen door handset en handsfree valt tegen. Mijn 6120 verslaat de E71 met gemak...komt hard door, ook als iemand zacht praat aan de andere kant. Ik kreeg ook de opmerking dat men mij niet zo goed kon verstaan, terwijl ik bijna met mn hoofd bovenhing? Ik verwacht dat hij gewoon op tafel kan liggen en zn werk doet. Blijkbaar is dat teveel gevraagd. De 6300 had bij mij hetzelfde....de 6120 kan ik zelfs mee autorijden zonder dat de andere kant klaagt over bijgeluiden en/of verstaanbaarheid.
Iemand misschien tips/truuks? Ik wil graag van dit toestel houden, zoals de vele reviews je doen geloven...maar dit zijn toch echt een paar pijnpunten...