Lees dit artikeltje maar eens, dat maakt het een en ander duidelijk (bij mij althans). Leuk dat de tv's nu allemaal komen met 24P support, volgende stap wordt alle tv's uitrusten met technieken als frame interpolation om de judder die 24P met zich mee brengt weg te werkenFerry34 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:42:
[...]
Ligt dat niet aan de bron?
Het intro van Universal staat bijv bekend om zn enorme judder.
Heel veel mensen zeiden dat ze dachten dat hun tv veel judder liet zien, maar iedereen zag dit vooral in dit shot.
Overigens hoorde ik al eerder van iemand die vond dat t zwart van zn px fluctueerd. Ik zal zelf vanavond s kijken met blu-ray.
In het kort, frame interpolation betekent dat het bewegende beeld wordt geanalyseerd en er vervolgens frames worden bijverzonnen, om een vloeiend beeld te krijgen. Dat is namelijk de oorzaak van het stotterende beeld, te weinig frames met 24P.
Overigens zal lang niet iedereen hier altijd last van hebben. Het is vooral zichtbaar bij langzaam bewegende camera beelden. Hoe groter je tv, hoe meer het opvalt. Film regisseurs houden hier zelf vaak ook al rekening mee door zodanig te filmen dat judder zo weinig mogelijk zichtbaar is.
24P is helaas een spec wat in de jaren '20 al is afgesproken om maar een standaard te hebben, waar we nu steeds meer de nadelen van krijgen te zien. Het zou veel mooier zijn als gewoon wordt afgesproken dat 60P de standaard zou worden, dan zul je nooit (nou ja, zeg nooit nooit
edit: Hmm ik lees nu dat de discussie niet echt over judder ging, maar dat judder slechts als vergelijking erbij werd gehaald
[ Voor 21% gewijzigd door BackSlash op 18-12-2008 17:10 ]
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB