Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik hoop toch echt dat ze bij de nieuwe series de 3e HDMI poort aan de achterkant/zijkant plaatsen, en niet voorop achter zo'n duf klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Ferry34 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:01:
[...]

De actie bij de MM duurt t/m 31jan 2009 en de 9 blu-ray films die je gratis bij de speler/home theatre set krijgt zijn:

Batman Begins
Ocean's thirteen
I am legend
Hitman
The brave one
Kingdom of heaven
Ice age 2
I am robot
Die hard 4.0
nice! geldt dit voor elke BR-speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:46
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 03:01:
Op de site van de Panasonic staan de nieuwe Plasma's nu ook te bekijken...
Wellicht voor een vers topic ;)

http://panasonic.net/avc/viera/

Wat opvalt is het ontbreken van een 37 inch model....
hoe zouden die zich verhouden tot de Pioneer LX5090, een concurrent?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batteries4ever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-08 13:48
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:53:
Hallo Panasonic experten!

Heb jullie mening nodig.
Heb al een Panasonic plasma maar ben op zoek naar een TV met geintegreerde sateliet ontvanger, om de wildgroei aan remote controls een beetje aan te pakken ...
Loewe en Sharp hebben/hadden zulke modellen maar zou toch liefst bij Pana blijven...

Nu heb ik gezien dat er een B-reeks bestaat: TH-42PZ81B, ... waarbij de B vermoedelijk staat voor "Britain" , hetgeen modellen zijn met FreeSat. Zijn die ook hier verkrijgbaar ? Weet iemand daar iets meer over ? Is het effectief een ingebouwde sat ontvanger of enkel iets specifiek voor "Freesat" ?

Alle input is welkom !!

PS de Pioneer 5090H voldoet ook, maar die is nou net iets te crisis-onvriendelijk !! :'(
Hallo greystroke, TV + geintergreerde satellietontvanger is een mogelijkheid, maar als het je echt om het oerwoud aan afstandsbedieningen gaat, kan ik je de logitech harmony a.b. aanbevelen, b.v. deze.
http://tweakers.net/price...reMax=5&x=0&y=0&catID=565

Werkt geweldig, kunnen al je adnere a.b. de prullenbak (nou ja... kast) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Tekielja schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:44:
Ik hoop toch echt dat ze bij de nieuwe series de 3e HDMI poort aan de achterkant/zijkant plaatsen, en niet voorop achter zo'n duf klepje.
Ik vind inderdaad ook dat 2 hdmi poorten op de achterkant van mn PZ81 aan de lage kant is. (4 was beter geweest)

Ik heb nu alleen mijn pc via hdmi aangesloten, en heb een UPC-box via scart, die binnenkort vervangen wordt door eentje met hdmi.
Als ik nog een ps3/xbox360 of iets anders met hdmi had gehad moet ik een hdmi-verdeelkastje kopen, kabels iedere keer verswisselen, of moet er lelijk via de voorkant iets aangesloten worden :S.

Even gekeken in het servicemenu hoeveel branduren mn tv nu heeft; 200 (en een beetje) uren, in 30 dagen dat ik hem heb. Dus heb gemiddeld zo'n 6 a 7 uur per dag de tv aan gehad :P. (nerd! :+)

Ik heb hem nu op de volgende settings draaien:

Viewing Mode: Normal
Contrast: 35-40%
Colour: 50%
Sharpness: 40%
Colour Balance: Normal
Colour Management: Off
x.b. Colour: Auto
P_NR: Off

Deze settings heb ik van de hardware.info pagina die ik in een vorige post had geplaatst, en wat ik zelf fijn vind kijken.

Als ik een paar uur verderop ben (250+) zal ik het contrast weer iets opschroeven, 40-50%. Als ik hem op meer dan 50% contrast zet, zie ik het verschil bijna niet, en bij 75% of meer doet het pijn aan mn ogen :P.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
KoffieNT schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:30:
Ik vind inderdaad ook dat 2 hdmi poorten op de achterkant van mn PZ81 aan de lage kant is. (4 was beter geweest)
Mijn PX80 heeft er 3 aan de achterkant en ik wou dat ik er 5 had. Je zult altijd te weinig hebben denk ik :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Deze week komt de 42PZ8 bij PriceX.
Misschien krijgt die wel een leuk prijsje.. vraag me alleen af of deze nu zoveel verschil is met de 42PZ81,
zie alleen dat het contrast wat minder is en enkel native is.. verder wat minder audio-systeempje erin, maar ik zal toch alles via me 5.1 setje van me pc afspelen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door FREAKJAM op 11-01-2009 16:41 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had toch echt verwacht dat de meeste mensen gewoon alle (of de meeste) HDMI-kabels in hun versterker zouden prikken en 1 kabeltje naar de tv zouden hebben lopen :/ Verbaast me dat dat blijkbaar niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:36:
Ik had toch echt verwacht dat de meeste mensen gewoon alle (of de meeste) HDMI-kabels in hun versterker zouden prikken en 1 kabeltje naar de tv zouden hebben lopen :/ Verbaast me dat dat blijkbaar niet zo is.
Ik doe het in ieder geval wel (pc+kabelontvanger naar setje en vervolgens naar tv).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:36
Mijn versterker is nog uit 2000 ofzo...Toen hadden we nog geen hdmi kabels ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Chevy454 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:38:
[...]
Mijn PX80 heeft er 3 aan de achterkant en ik wou dat ik er 5 had. Je zult altijd te weinig hebben denk ik :)
Het blijkt dat de PZ80 (81, 82 en 85) echt een stuk beter zijn dan de PZ8. Als het prijsverschil klein is zou ik zelf voor een PZ80 (81, 82 of 85) gaan :).
Dat zou ik het liefste doen, maar een (goede) versterker is erg prijzig. Vind 400 euro best wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
Adlermann schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:00:
[...]

Ga maar eens een film met zwarte balken krijken (2.35:1). Na de film zie je beide balken nog iets terug. Even wat anders kijken daarna en het is weer weg (break in dvd oid).
Hier hoef je echt niet die break-in voor te gebruiken. Gewoon normaal tv kijken zonder balken en het is binnen 5 minuten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
dubbelpost ;(

[ Voor 96% gewijzigd door StealthyPeanut op 11-01-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
StealthyPeanut schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:14:
[...]

Hier hoef je echt niet die break-in voor te gebruiken. Gewoon normaal tv kijken zonder balken en het is binnen 5 minuten weg.
Ja, klopt. Maar meestal kijk ik toch alleen maar films en als ik niet kijk dan draai ik die break in dvd. Nu na bijna 65 uur break in, durf ik nu wel een film met zwarte balken te kijken zonder op maximale zoom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik denk toch dat dat zogenaamde inbrandprobleem sterk overdreven wordt. Ik heb nu ruim een week mijn PZ80 in gebruik, heb het contrast weliswaar tot 50% teruggedraaid maar zie echt helemaal niets dat maar in de verste verte op inbranden lijkt. Als ik een tv zender met een logo op 1 plek langere tijd kijk en ik zet hem dan op andere zender, is het beeld meteen weer superstrak zonder logo's die je dan heel vaag blijft zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
MegaJurk schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:41:
Ik denk toch dat dat zogenaamde inbrandprobleem sterk overdreven wordt. Ik heb nu ruim een week mijn PZ80 in gebruik, heb het contrast weliswaar tot 50% teruggedraaid maar zie echt helemaal niets dat maar in de verste verte op inbranden lijkt. Als ik een tv zender met een logo op 1 plek langere tijd kijk en ik zet hem dan op andere zender, is het beeld meteen weer superstrak zonder logo's die je dan heel vaag blijft zien.
Ik heb vandaag een videocast gekeken van supreme commander en na een uur zat er toch wel wat retention in wara de minimap zat.. na 10 min ook wel weer weg, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MegaJurk schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:41:
Het gaat hier over retentie he, niet inbranden. Inbranden zal een plasma niet vlug meer doen nee, retentie heeft echter elk merk wel wat last van, in meerder (LG bijv.) of mindere mate. Dat jij het niet ziet betekent wederom niet dat het er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:18

Nyana

Who?!

Afgelopen week de TH-50PZ800 in ontangst mogen nemen. Snelle levering van plasma-discounter.nl. Zondags besteld en dinsdag bezorgd.

Schitterende tv. En het beeld mag er ook wezen. Had hiervoor de TH-37PV45 maar er toch wel een aardig verschil tussen deze 2. Logisch ook. Paar generaties nieuwer.

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/6522/img005copyit7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Adlermann schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:00:
[...]

Ga maar eens een film met zwarte balken krijken (2.35:1). Na de film zie je beide balken nog iets terug. Even wat anders kijken daarna en het is weer weg (break in dvd oid).
T zal wel aan mij liggen maar...echt geen last van :)

Vriend van me heeft ook de PX80 en daar heb ik het wel eens gezien. Misschien een kwestie van geluk of toch even een net iets nieuwer paneel? Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

KoffieNT schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Het blijkt dat de PZ80 (81, 82 en 85) echt een stuk beter zijn dan de PZ8. Als het prijsverschil klein is zou ik zelf voor een PZ80 (81, 82 of 85) gaan :).
Waaruit blijkt dat? :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlocks
  • Laatst online: 09-09 11:02
Nyana schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:12:
Afgelopen week de TH-50PZ800 in ontangst mogen nemen. Snelle levering van plasma-discounter.nl. Zondags besteld en dinsdag bezorgd.

Schitterende tv. En het beeld mag er ook wezen. Had hiervoor de TH-37PV45 maar er toch wel een aardig verschil tussen deze 2. Logisch ook. Paar generaties nieuwer.

[afbeelding]
Zie ik nou goed dat die in je slaapkamer staat? Zit (lig) je er niet te dicht bovenop?

Als je in je slaapkamer al een TH-50PZ800 hebt hangen ben ik overigens benieuwd wat je dan wel niet voor moois in je woonkamer hebt hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Hij staat op PriceX nu voor 829 euro.. niet echt een koopje dus :/ genoeg winkels die m nog cheaper hebben! Ik wacht dus nog steeds even af ;)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

[afbeelding]
Ziet er mooi uit man, nice :D.

Brothers In Arms aan het spelen ja? :)
*Gaat opzoeken waar ik dat gelezen heb.

edit:

Ik kan het echte artikel wat ik een paar weken terug las niet meer vinden.

Wel kan ik simpelweg specificaties vergelijken, en daaruit blijkt het volgende; (wat een zin :P)

42PZ8E, Contrast; 20000:1 (vs 30000:1 van de 42PZ80E)
42PZ8E, Aansluitingen; 2xHDMI (vs 3xHDMI en een VGA poort van de 42PZ80E)
42PZ8E, Gewicht; 32K (vs 34K van de 42PZ80E)
42PZ8E, Kleur; Zwart (vs Zwart/zilver van de 42PZ80E) (ja hoort er ook bij)

Dat was het eigenlijk (valt mee dus)

In de gebruikerservaringen op www.kieskeurig.nl lees ik dit:

Er zitten enkele verschillen in de tv's zoals
- de pz80 heeft een vga aansluiting voor je pc (moet je ook helemaal niet via vga doen, maar gewoon met hdmi)
- de pz80 heeft een hoger contrast en meer gradatiestappen hierin.
- de pz80 heeft een sd memorycard slot zodat je foto's kunt bekijken op je tv (als je je pc aansluit op de tv heb je dit niet nodig, doe je via je pc)
- de pz80 heeft 3 hdmi (1 extra aan de zij- of voorkant), de pz8 heeft er 2
- de pz80 heeft zo te zien een voet die je iets kan naar voren en naar achteren kan kantelen.

*Geschreven door: Ferry34, waar ken ik die toch van? :P

De 42PZ8E:
http://www.kieskeurig.nl/...asonic/th-42pz80e/216657/

De 42PZ80E
http://www.kieskeurig.nl/...nasonic/th-42pz8e/280977/

[ Voor 62% gewijzigd door KoffieNT op 12-01-2009 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alle topics gelezen over de panasonic plasma's. Ik wil er zelf ook 1 gaan aanschaffen en na lang twijfelen... weet ik het nog steeds niet. Ik twijfel tussen de 42 inch modellen PZ80 (fullhd), de PX80 (hdready) en de grotere 46 inch PZ8 (full HD, groter, goedkoper dan de andere 46 inch modellen).

Enige reden waardoor ik niet voor de 46 inch PZ8 zou gaan is omdat het beeld misschien mindere kwaliteit is? Ik kan bijna niets vinden over deze goedkopere versie van de 46 inch. De gradatie van schermen is hetzelfde als de 42 inch modellen maar misschien ga ik meer van de slechtere kwaliteit zien doordat het een groter scherm is ? Verder is het nadeel van dit scherm dat hij geen VGA input heeft (moet ik een andere kable voor mijn xbox kopen)

Heeft iemand meer informatie over de PZ8 qua review of beeldkwaliteit? Is het de moeite waard om 200 euro meer te betalen voor een PZ80? Dan valt mijn keuze misschien toch voor de HD ready 42 inch aangezien de 46 inch dan 2 keer zo veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:24
Batsu schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:46:
[...]

nice! geldt dit voor elke BR-speler?
Neen, voor enkele samsungs. In iedere heval de bd 1500 van €249.
Ik post vanmiddag de types wel, heb n advertentie thuis liggen

edit:
De actiemodellen zijn:
Samsung BD-P1500
Samsung BD-P2500
Samsung HT-BD2
Samsung HT-BD2E

De laatste 2 zijn home theatre sets

[ Voor 19% gewijzigd door Ferry34 op 12-01-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Haha, een leuk artikeltje op spits.nl Geen idee waar de werkelijke bron vandaan komt. Even zoeken :)

De plasma-tv dreigt door de EU te worden verboden. Reden: het apparaat zou teveel stroom verbruiken.

Volgens de Daily Mail wordt dit voorjaar gesproken over een ban op Plasma. Bezitters van LCD-televisies hoeven niet te vrezen: die gebruiken net zoveel stroom as de oude beeldbuis-tv.

Plasma's hebben de bijnaam de '4x4 van de huiskamer' omdat ze vier maal zoveel stroom gebruiken als de oude tv, aldus de krant.

Gezinnen hebben drie keer zoveel elektrische apparaten in huis als een generatie geleden. Het stroomverbruik is in die tijd ook verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Adlermann schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:06:
Haha, een leuk artikeltje op spits.nl Geen idee waar de werkelijke bron vandaan komt. Even zoeken :)

De plasma-tv dreigt door de EU te worden verboden. Reden: het apparaat zou teveel stroom verbruiken.

Volgens de Daily Mail wordt dit voorjaar gesproken over een ban op Plasma. Bezitters van LCD-televisies hoeven niet te vrezen: die gebruiken net zoveel stroom as de oude beeldbuis-tv.

Plasma's hebben de bijnaam de '4x4 van de huiskamer' omdat ze vier maal zoveel stroom gebruiken als de oude tv, aldus de krant.

Gezinnen hebben drie keer zoveel elektrische apparaten in huis als een generatie geleden. Het stroomverbruik is in die tijd ook verdubbeld.
Ik dacht juist dat de huidige/nieuwe generatie plasma's evenveel stroom verbruiken als LCD's?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Ja, ik denk dat het gewoon een stukje pauper journalistiek is. Maar ja, dit demonstreert wel weer de bemoeizucht van de EU/overheid........ :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Alsof een LCD "by default" even veel verbruikt als een CRT; ik kan me nog wel een JVC herinneren uit de Tweakers-platte-tv-test die toch meer slurpte dan de PZ85 die getest werd.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 07:19:
Ik heb alle topics gelezen over de panasonic plasma's. Ik wil er zelf ook 1 gaan aanschaffen en na lang twijfelen... weet ik het nog steeds niet. Ik twijfel tussen de 42 inch modellen PZ80 (fullhd), de PX80 (hdready) en de grotere 46 inch PZ8 (full HD, groter, goedkoper dan de andere 46 inch modellen).

Enige reden waardoor ik niet voor de 46 inch PZ8 zou gaan is omdat het beeld misschien mindere kwaliteit is? Ik kan bijna niets vinden over deze goedkopere versie van de 46 inch. De gradatie van schermen is hetzelfde als de 42 inch modellen maar misschien ga ik meer van de slechtere kwaliteit zien doordat het een groter scherm is ? Verder is het nadeel van dit scherm dat hij geen VGA input heeft (moet ik een andere kable voor mijn xbox kopen)

Heeft iemand meer informatie over de PZ8 qua review of beeldkwaliteit? Is het de moeite waard om 200 euro meer te betalen voor een PZ80? Dan valt mijn keuze misschien toch voor de HD ready 42 inch aangezien de 46 inch dan 2 keer zo veel kost.
Er is onduidelijkheid of t verschil in contrast wel te zien is.

Ga naar de winkel en vergelijk! ;
Adlermann schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:06:

Totale nonsens natuurlijk.
Panasonic heeft overigens net de Energy Star gekregen vanwege het lager verbruik van hun hdready plasma's en aangezien de volgende generatie full hd plasma's al veel zuiniger zijn.....
volgens mij las ik het op engadget, ik zoek het vanavond wel ff op

Overigens verbruikt een JVC full hd lcd meer dan een plasma van dezelfde grootte (test zal ik weer s opzoeken)

Overigens weet je het maar nooit met dat Brussel. Er zou sprake zijn dat de Iphone ook verboden zou worden omdat je de accu er niet gemakkelijk uit kunt halen.
Ik vind zelf echter dat dit soort apparaten veeeel milieuvriendelijker zijn door hun oplaadbare accu, dan andere apparaten waarbij iedereen de talloze batterijen gewoon weggooit.

[ Voor 38% gewijzigd door Ferry34 op 12-01-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Misschien is het dan slimmer dat ze alle tv's boven een bepaald verbruik gaan verbieden. Niet alleen de plasma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferry34 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:45:
[...]

Er is onduidelijkheid of t verschil in contrast wel te zien is.

Ga naar de winkel en vergelijk! ;
Dat is natuurlijk het beste antwoord wat je hierop kan geven ;) Ik zal is kijken welke winkel ze alle 2 heeft staan. Ben al wat winkels afgeweest maar nog geen 1 gevonden die ze allebei heeft. Ik vraag me af of ik het verschil in contrast zal zien idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:22:
[...]

Dat is natuurlijk het beste antwoord wat je hierop kan geven ;) Ik zal is kijken welke winkel ze alle 2 heeft staan. Ben al wat winkels afgeweest maar nog geen 1 gevonden die ze allebei heeft. Ik vraag me af of ik het verschil in contrast zal zien idd.
Moet je absoluut doen! Neem wat dvd's/blu-ray van jezelf mee, verander vooral de beeldinstellingen van de tv's en vertel hier wat je ervaring was. Ik ben ook erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Haha netjes en snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn 42PZ85(E) is nu meer dan een 1/2 jaar oud en meer dan genoeg ingespeeld. Dus ik heb me aangemeld voor een ISF calibratie-tour. Ben benieuwd naar de verandering / verbetering. In ieder geval worden de red-push opgelost, en de groen coordinaten verbeterd (de lichte groenzweem in huidtinten is dan helemaal weg). Ik hoop daarna te kunnen genieten van optimaal beeld.

Daarna mijn centre aanschaffen *(Canton ergo 655 CM) en dan ook genieten van optimaal geluid in mijn ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:00:
Zo, mijn 42PZ85(E) is nu meer dan een 1/2 jaar oud en meer dan genoeg ingespeeld. Dus ik heb me aangemeld voor een ISF calibratie-tour. Ben benieuwd naar de verandering / verbetering. In ieder geval worden de red-push opgelost, en de groen coordinaten verbeterd (de lichte groenzweem in huidtinten is dan helemaal weg). Ik hoop daarna te kunnen genieten van optimaal beeld.

Daarna mijn centre aanschaffen *(Canton ergo 655 CM) en dan ook genieten van optimaal geluid in mijn ruimte.
Hoeveel uur moet je een scherm inspelen voordat je hem kan calibreren? Ik laat mijn scherm nu zo'n 18 uur per dag aanstaan om zo snel mogelijk de break-in periode uit te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 03:01:
Op de site van de Panasonic staan de nieuwe Plasma's nu ook te bekijken...
Wellicht voor een vers topic ;)

http://panasonic.net/avc/viera/

Wat opvalt is het ontbreken van een 37 inch model....
Was dat een hint naar mij of ga jij die weer doen?

Wat mij ook opvalt is het ontbreken van een 42" en 46" bij de V serie.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

[afbeelding]
Heb je nou serieus een 50" tv op slaapkamer hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Tekielja schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:32:
[...]

Daar zat ik ook al naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Adlermann schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:02:
[...]

Hoeveel uur moet je een scherm inspelen voordat je hem kan calibreren? Ik laat mijn scherm nu zo'n 18 uur per dag aanstaan om zo snel mogelijk de break-in periode uit te zijn :)
200 uur voordat je m kunt laten calibreren.

En niets persoonlijks hoor, dit heb ik tegen iedereen hier,, maar ik vind het heel erg overdreven dat mensen hun tv aan laten staan om n break-in te laten draaien.

Vooral ook ten opzichte van t milieu. Je laat je auto toch ook niet draaien als je er niet in zit?

Je bent echt niet de enige die t doet, maar persoonlijk vind ik t de grootste flauwekul.

------------

Oh ja, over de gratis 9 blu-rays bij MM:

Ik zag net dat de Free Record Shop ook n actie had.

Bij aankoop van 10 geselecteerde Blu-ray films krijg je de Samsung BD 1500 gratis.
De films zijn
300
10.000 BC
Troy
Batman begins
Mierenmepper
Blood diamond
No reservations
Sweeney todd
Alibi
Music & lyrics

Ik weet alleen niet wat je voor de films moet betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferry34 op 12-01-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
Ferry34 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:05:
[...]
En niets persoonlijks hoor, dit heb ik tegen iedereen hier,, maar ik vind het heel erg overdreven dat mensen hun tv aan laten staan om n break-in te laten draaien.

Vooral ook ten opzichte van t milieu. Je laat je auto toch ook niet draaien als je er niet in zit?

Je bent echt niet de enige die t doet, maar persoonlijk vind ik t de grootste flauwekul.
Mja, dan moet ik dus ook maar m'n 50 inch verkopen en een 32 inch LCD halen? En m'n 1 op 8 rijdende auto moven en een Daihatsu Cuore kopen? Lekker boeien dat dat ding 200 uur aan staat. Snap niet dat dat ook maar enigszins een probleem is. Druk ook vaak om 1900 uur de tv aan en ga dan "even" boven kijken of ik mail heb en vergeet de tijd en kom er dan om 0200 uur achter dat de tv beneden nog aan stond. Lekker boeiend.

Als je milieu blijkbaar ZO belangrijk vindt snap ik niet dat je een 50" plasma hebt staan, maar goed.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Ferry34 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:05:
[...]

200 uur voordat je m kunt laten calibreren.

Ik wil zo snel mogelijk naar die 200 uur toe. En waar hebben we het over..350 watt oid. Mijn gloeilampen in het huis verbruiken meer dan dat :). Zelfs mijn computer verbruikt bijna even veel (die staat in principe ook 24/7 aan). En zelfs alles gecombineerd ben ik maar 100 euro per maand kwijt aan gas/electra. Ik kan het makkelijk betalen, dus waarom niet. Ik koop milieuschade al af met de ecotax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
Vandaag een aanbieding op PriceX.

830 euro voor een 42PZ8. Heb net de 42PX80 gekocht voor 720. Dit is wel een erg mooie prijs :/

http://www.pricex.nl/pages/productvandedag/

Oh: zie dat die nieuw ook maar 855 kost. Dus valt best mee :)

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 12-01-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

ID-College schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:05:
Vandaag een aanbieding op PriceX.

830 euro voor een 42PZ8. Heb net de 42PX80 gekocht voor 720. Dit is wel een erg mooie prijs :/

http://www.pricex.nl/pages/productvandedag/

Oh: zie dat die nieuw ook maar 855 kost. Dus valt best mee :)
796 euro zelfs bij redcoon ;) vind het maar een slechte "weektopper" van pricex

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even reageren op de break-in vragen; Ik heb helemaal geen break-in gedaan maar gewoon rekening gehouden met de zwarte balken, en gewoon TV gekeken/BD gekeken etc. Wat ik wel heb gedaan is af en toe een uurtje de break-in images opgezet om "toch iets te doen", maar vlgs mij is dat vrij onzinnig geweest. Dat je gewoon kunt kijken, alleen in de eerste paar weken op "juist/just scan" , staat ook in de handleiding en op de site. Lijkt mij duidelijk zat. Calibreren doe je voor de exact juiste kleurweergave, niet om burn-in te vervolmaken of te vervangen of wat dan ook. Gaat puur om kleuren en contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:18

Nyana

Who?!

Tekielja schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:32:
[...]

Mooi hea :P

Ja, en het bevalt heel prima. simpele digitale televisie via scart is al goed te kijken. Reden dat ik voor scart heb gekozen is dat ik binnekort aangesloten wordt op XMS en dan van hun diensten gebruik ga maken.

Tv komt pas echt tot leven met de BR/PC, hdmi feed. Echte bioscoop ervaring op de slaapkamer :*)

Kijkafstand iets meer dan 2m. Dit is zeer acceptabel. Gruwelijk mooi beeld.

Beneden staat de oudere TH-37PV45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:35:
Nog even reageren op de break-in vragen; Ik heb helemaal geen break-in gedaan maar gewoon rekening gehouden met de zwarte balken, en gewoon TV gekeken/BD gekeken etc. Wat ik wel heb gedaan is af en toe een uurtje de break-in images opgezet om "toch iets te doen", maar vlgs mij is dat vrij onzinnig geweest. Dat je gewoon kunt kijken, alleen in de eerste paar weken op "juist/just scan" , staat ook in de handleiding en op de site. Lijkt mij duidelijk zat. Calibreren doe je voor de exact juiste kleurweergave, niet om burn-in te vervolmaken of te vervangen of wat dan ook. Gaat puur om kleuren en contrast.
Ik weet dat calibreren alleen voor de juiste kleurweergave is. Ik wil dat alleen zo snel mogelijk doen. Ook wil ik zo snel mogelijk door die eerste periode heen (daarom oo kde break-in dvd). Dus dat ik normaal met zwarte balken e.d. kan kijken en programma's met logo's. Dat dat dan ff een week of 2 24/7 de tv voor aan moet, geen probleem. Mijn electriciteitsrekening, mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 13:27
Kwam er gister achter dat instellen op me pc verkeerd stonden (een of andere vage nvidia instelling met contrast op 100%, oftewel zwart was te zwart en wit was te wit zodat de details niet te zien waren en alles leek enorm overbelicht. Alles goed geconfigureerd en het beeld was al prachtig, maar nu helemaal!) een bijkomend nadeel is dat ik merk dat ik licht gevoelig voor phospor trails ben, klote zooi:P moet niet zoveel op die forum zitten, nu let ik er ook op:S (Gister bij BoB opgemerkt, niet een film dat je zou zeggen dat er trails in zitten).
Gister ook nog ff Planet Earth 1080p gekeken (via laptop) Wat een kleuren, wat een scherpte!
Nu nog wachten op de Pana BD35 en Onkyo HT-S9100THX en kan ik genieten van volledige bluray video en geluid (Wacht met smart op DTS-HD Master Audio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Nyana schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:39:
[...]

Mooi hea :P

Ja, en het bevalt heel prima. simpele digitale televisie via scart is al goed te kijken. Reden dat ik voor scart heb gekozen is dat ik binnekort aangesloten wordt op XMS en dan van hun diensten gebruik ga maken.

Tv komt pas echt tot leven met de BR/PC, hdmi feed. Echte bioscoop ervaring op de slaapkamer :*)

Kijkafstand iets meer dan 2m. Dit is zeer acceptabel. Gruwelijk mooi beeld.

Beneden staat de oudere TH-37PV45.
Laat ff weten hoe dat xms bevalt!

Ze hebben bij mij vorig jaar de aansluitingen en de kast geplaatst, maar omdat ze nog geen digitale tv hadden heb ik er nog niks mee gedaan.
Brad Pitt schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:13:
[...]

Mja, dan moet ik dus ook maar m'n 50 inch verkopen en een 32 inch LCD halen? En m'n 1 op 8 rijdende auto moven en een Daihatsu Cuore kopen? Lekker boeien dat dat ding 200 uur aan staat. Snap niet dat dat ook maar enigszins een probleem is. Druk ook vaak om 1900 uur de tv aan en ga dan "even" boven kijken of ik mail heb en vergeet de tijd en kom er dan om 0200 uur achter dat de tv beneden nog aan stond. Lekker boeiend.

Als je milieu blijkbaar ZO belangrijk vindt snap ik niet dat je een 50" plasma hebt staan, maar goed.
Nee, ik zei ook dat het mijn persoonlijke mening was en je niet aangevallen moest voelen.

Ik vind het gewoon overdreven om een break-in dvd te draaien (de maker lacht zich waarschijnlijk kapot), omdat het overbodig is en omdat ik het raar vind dat iemand een tv 20 uur aanzet zonder er naar te kijken.
In de laatste 1.5 jaar heb ik welgeteld 1 keer gelezen van iemand met een ingebrand scherm en aangezien dat iemand was die er totaal geen verstand van had, zou het me niets verbazen als het gewoon om image retention ging.

Ik zal mijn tv nooit aan laten staan als ik er niet naar zit te kijken. Als ik wegloop, klik ik m gewoon uit.

[ Voor 46% gewijzigd door Ferry34 op 12-01-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ik heb de break-in ook laten draaien terwijl ik was werken. Dit puur om snel door die 200 uur heen te zijn. Boeit me echt niet of ik er wel of niet naar kijkt. Als het milieu me zo dierbaar was had ik geen plasma gekocht maar een energiezuinige LCD.

Is de break-dvd overbodig?? Waarschijnlijkheid wel en het zal ook wel overbezorgdheid zijn.
Slaap ik beter door die dvd te laten draaien zodat ik sneller door die riskante 200uur heen ben? Zeeeeker weten d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap een paar mensen hier niet hoor. Met die 200 uur en de breakin dvd spelen etc. Bang dat er iets gebeurd in de eerste 200 uur.
Voor alle voorzichtige mensen hier. Ik was laatst in slaap gevallen toen ik csi aan het kijken was. Tv heeft meer dan 8u een vast scherm getoond (episodeselection menu). Volgende dag zag ik dat het een beetje was blijven hangen maar na twee drie dagen de tv aan gehad te hebben was dit gewoon weer weg. Al die dingen die hier worden gezegd daar worden mensen alleen maar bang van.

Ikzelf heb een 46pz85 sinds half november en ben er zeer tevreden over. Er zit alleen vanaf het begin al een kapotte vericale beeldlijn in. Half december kwamen ze met een nieuw paneel om deze te vervangen. Bleek de nieuwe een nog grotere defecte verticale beeldlijn te hebben. Tot op heden nog steeds aan het wachten op weer een nieuw paneel...zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:27:
Ik snap een paar mensen hier niet hoor. Met die 200 uur en de breakin dvd spelen etc. Bang dat er iets gebeurd in de eerste 200 uur.
En ik wil hem zo snel mogelijk calibreren en na de inspeelperiode moet de phosporlag ook iets minder worden. Dus dat probeer ik zo snel mogelijk te realiseren. Mijn geld, mijn tv, mijn electriciteitsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
Adlermann schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:30:
[...]

En ik wil hem zo snel mogelijk calibreren en na de inspeelperiode moet de phosporlag ook iets minder worden. Dus dat probeer ik zo snel mogelijk te realiseren. Mijn geld, mijn tv, mijn electriciteitsrekening.
ieder zijn keus inderdaad maar goed ikzelf doe het niet zo.

\waarschijnlijk gaat de Wet van Loonens op: "Is de break-dvd overbodig?? Waarschijnlijkheid wel en het zal ook wel overbezorgdheid zijn.
Slaap ik beter door die dvd te laten draaien zodat ik sneller door die riskante 200uur heen ben? Zeeeeker weten"?

Ikzelf hou er geen rekening mee en zit ook al ruim boven de 100 uur in 3 weken tijd. Geen last van retentie, motion blur.
phosphor trailing? ja bij sin city verder nog niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
Volgende dag zag ik dat het een beetje was blijven hangen maar na twee drie dagen de tv aan gehad te hebben was dit gewoon weer weg. Al die dingen die hier worden gezegd daar worden mensen alleen maar bang van.
Oh ok. Dus een retentie van drie dágen is gewoon "normaal"? Het is maar wat je fijn vindt. Retentie heb ik nog niet gezien thuis. Of dat komt door de break-in DVD? Denk het niet, zal wel gewoon een redelijk paneel zijn. Kwaad zal het echter ook niet kunnen. En als je er beter van slaapt, heerlijk toch. M'n huiskamer was ook een stuk warmer 's-ochtends, nog een voordeel zelfs.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Brad Pitt schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:06:
[...]

Oh ok. Dus een retentie van drie dágen is gewoon "normaal"? Het is maar wat je fijn vindt. Retentie heb ik nog niet gezien thuis. Of dat komt door de break-in DVD? Denk het niet, zal wel gewoon een redelijk paneel zijn. Kwaad zal het echter ook niet kunnen. En als je er beter van slaapt, heerlijk toch. M'n huiskamer was ook een stuk warmer 's-ochtends, nog een voordeel zelfs.
Ik hoef de verwarming niet eens meer aan te zetten nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand hoe je kan opvragen hoeveel uren een 42px80 heeft aan gestaan?

heb het gevonden, je moet v- ingedrukt houden tijdens de nullen...

is het dan het getal rechtsonder?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:11:
weet iemand hoe je kan opvragen hoeveel uren een 42px80 heeft aan gestaan?

heb het gevonden, je moet v- ingedrukt houden tijdens de nullen...

is het dan het getal rechtsonder?
Ja, Time: 000223:15 aka uren:minuten.

Deze tv heeft dus 223 uur en een kwartier aangestaan.

edit: over die 200 euro; ik heb in de maand dat ik hem nu heb gemiddeld zo'n 6a7 uur per dag tv gekeken. 200 uur totaal/30 dagen in bezit = 6a7uur per dag :)

En dan heb ik hem ook echt gebruikt, niet echt voor niets aan laten staan etc :).

Heb 1x gezien dat wanneer ik mn tv uit zette het laatste beeld even wat bleef hangen, meer dan 1 minuut duurde het ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door KoffieNT op 13-01-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Voor alle voorzichtige mensen hier. Ik was laatst in slaap gevallen toen ik csi aan het kijken was. Tv heeft meer dan 8u een vast scherm getoond (episodeselection menu). Volgende dag zag ik dat het een beetje was blijven hangen maar na twee drie dagen de tv aan gehad te hebben was dit gewoon weer weg. Al die dingen die hier worden gezegd daar worden mensen alleen maar bang van.

Ikzelf heb een 46pz85 sinds half november en ben er zeer tevreden over. Er zit alleen vanaf het begin al een kapotte vericale beeldlijn in. Half december kwamen ze met een nieuw paneel om deze te vervangen. Bleek de nieuwe een nog grotere defecte verticale beeldlijn te hebben. Tot op heden nog steeds aan het wachten op weer een nieuw paneel...zucht
Ik zeg toch ook, de eerste 200 uur. Ik heb gisteren van 9u tot half 5 Fifa09 zitten spelen (jaja, vrije dag enzo :o) en toen king of queens gekeken, niks geen retentie te zien. Als ik de decoder uitzette wel, maar bij gewoon tv kijken niet. Dus ik ben echt niet bang voor inbranding of de retentie op dit moment. Maar de eerste 200 uur vond ik het nodig omdat ik er gewoon een veel beter gevoel bij had.

De mensen betalen zelf zo rond de 1000 euro voor de tv, dus dan mogen die mensen zelf beslissen hoe ze die eerste 200 uur en de rest doorkomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:06:
[...]

Sorry ik had het beter moeten bewoorden. Op mijn bank (2,5m van de tv) zag je er niets van. Als je met je neus op glas zat zag je het nagloeien van het menu heel licht anders niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:17:
[...]
Sorry ik had het beter moeten bewoorden. Op mijn bank (2,5m van de tv) zag je er niets van. Als je met je neus op glas zat zag je het nagloeien van het menu heel licht anders niks...
En "dus" was er geen retentie? Hoe lang het ook duurde (in dit geval bizar lang imho) en hoe licht ook, er was dus gewoon retentie. Iets dat elke plasma in meerdere of mindere mate zal hebben. De een stoort zich er aan, een ander niet.

Ik heb mijn tv met een verhoogd contrast ingespeeld zelfs. Dat zal wel helemaal stom c.q. nutteloos geweest zijn. Maar ja, op een ander forum werd dat aangeraden en ik vond de theorie daarachter wel reeel. En je bent eerder klaar, iets dat de milieu-fanatisten dan wel weer moeten waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

KoffieNT schreef op maandag 12 januari 2009 @ 00:10:
[...]

42PZ8E, Contrast; 20000:1 (vs 30000:1 van de 42PZ80E)
42PZ8E, Aansluitingen; 2xHDMI (vs 3xHDMI en een VGA poort van de 42PZ80E)
42PZ8E, Gewicht; 32K (vs 34K van de 42PZ80E)
42PZ8E, Kleur; Zwart (vs Zwart/zilver van de 42PZ80E) (ja hoort er ook bij)

Dat was het eigenlijk (valt mee dus)

In de gebruikerservaringen op www.kieskeurig.nl lees ik dit:

Er zitten enkele verschillen in de tv's zoals
- de pz80 heeft een vga aansluiting voor je pc (moet je ook helemaal niet via vga doen, maar gewoon met hdmi)
- de pz80 heeft een hoger contrast en meer gradatiestappen hierin.
- de pz80 heeft een sd memorycard slot zodat je foto's kunt bekijken op je tv (als je je pc aansluit op de tv heb je dit niet nodig, doe je via je pc)
- de pz80 heeft 3 hdmi (1 extra aan de zij- of voorkant), de pz8 heeft er 2
- de pz80 heeft zo te zien een voet die je iets kan naar voren en naar achteren kan kantelen.
Alle Full HD's hebben gewoon hetzelfde contrast, de zogenaamde verschillen tussen al die tv's zijn echt theoretisch gebazel... dat klein beetje extra contrast van bv de PZ85 en 800 is echt een vies elektronisch trucje en niet echt echt beter contrast.

Dat er verder mensen zijn die teleurgesteld zijn met 'slechts' 2 hdmi aansluitingen...tjah, had je maar meer op de spec's moeten letten. Ik kan me daar aan storen, dat soort verschillen zijn echt wel uitgebreid aan bod geweest hier.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 14-01-2009 08:00 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 11-09 10:01
Ik heb hier een 42PZ8 staan, en ik moet zeggen dat het zwart nog wat zwarter had gekunt.
Heb em nog niet zo lang, en ben ook nog niet over de 200 uur heen, het zwart lijkt ook wel steeds donkerder te worden op 1 of andere manier.
In het begin stond ik er wel even van te kijken, dat de rand van de tv duidelijk zwarter was dan het zwart van het beeld zelf, maar het valt me alsnog reuze mee.
Ik kan helaas niet vergelijken met een PZ80/85 of PZ800.

Ik ben tot nu toe iig erg tevreden met de tv!

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

psy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 07:59:
[...]

Alle Full HD's hebben gewoon hetzelfde contrast, de zogenaamde verschillen tussen al die tv's zijn echt theoretisch gebazel... dat klein beetje extra contrast van bv de PZ85 en 800 is echt een vies elektronisch trucje en niet echt echt beter contrast.

Dat er verder mensen zijn die teleurgesteld zijn met 'slechts' 2 hdmi aansluitingen...tjah, had je maar meer op de spec's moeten letten. Ik kan me daar aan storen, dat soort verschillen zijn echt wel uitgebreid aan bod geweest hier.
Als we naar specs kijken is het verschil tussen de PZ8 en de PZ80 is slechts 1 hdmi poort? Waarom dan toch een redelijk groot prijsverschil? (hoe komt het dat de ene 2 kilo zwaarder is? :P)

Ik had zelf inderdaad het idee dat er achterop 3 hdmi-poorten zaten, goed genoeg dacht ik. Het bleek dus dat er 1 voorop zit (die ik nooit ga gebruiken) en 2 achterop. Daar heb ik bij de aankoop niet eens aan gedacht.
Als ik het had geweten, had mij het dan gestopt om hem te kopen? Nee :), dat dan ook weer niet.

Over mijn tv: Om de een of andere reden lijkt digitale tv steeds beter te worden. Ik zat gister De wereld draait door te kijken en ik vond het erg mooi, net een dvdtje. Ook andere zenders lijken sinds een paar dagen iets mooier, scherper, helder-der (hoe schrijf je het), betere kleuren, geen idee wat het is. Ik heb wel wat geschroeft aan mn beeldinstellingen (contrast etc), maar dat was vorige week al, en het viel me sinds gister en eergister opeens op.

Ook het beeld op onze crt-tv is erg mooi, maar dit was toen we nog analoge tv hadden ook al. Deze tv zit nog steeds zonder decoder aangesloten, dus er is slechts toegang tot de analoge zenders, maar toch.. (komt vooral ook omdat het een 65cm beeldbuis is)

[ Voor 24% gewijzigd door KoffieNT op 14-01-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

psy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 07:59:
[...]

Ja en nee. Om mijn VIERA link goed te krijgen tussen de TV en de HDD Recorder moet ik én de HDMI-kabel en de SCART-kabel aansluiten; had ik niet verwacht.

Gelukkig kan ik de derde poort aan de zijkant zodanig gebruiken dat dit niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 15:00
Welke HDD Recorder gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Panasonic DMR-EH65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik heb sinds kort ook zo'n Pana hdd recorder(de 57 geloof ik), geweldig beeld.
Je sluit m aan met scart èn hdmi en hij gebruikt de laatste voor t afspelen (1080p).

Ik kwam er overigens vorige week pas achter dat je de Ziggo decoder kunt programmeren, zodat deze op n andere zender overschakelt, wanneer je meerdere programma's achtereen wilt opnemen die op verschillende zenders worden uitgezonden. De decoder schakelt zelfs aan wanneer deze uit staat.

Heel makkelijk met de electronische programma gids (epg) t programma selecteren en op Timer op de afstandsbediening van de ziggo decoder drukken.
Je kunt zelfs de minuten extra opnametijd aangeven.

Handig, ik wist t niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
hmm ik hoop dat de samsung HDD recorder oo kzo makkelijk werkt (die krijg ik namelijk bij m'n glasvezel abonnement)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ferry34 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:36:
Ik heb sinds kort ook zo'n Pana hdd recorder(de 57 geloof ik), geweldig beeld.
Je sluit m aan met scart èn hdmi en hij gebruikt de laatste voor t afspelen (1080p).
Hetzelfde hier; enige wat overigens echt handig is, is het automatisch aan en uitzetten van de TV of de recorder.
Ik kwam er overigens vorige week pas achter dat je de Ziggo decoder kunt programmeren, zodat deze op n andere zender overschakelt, wanneer je meerdere programma's achtereen wilt opnemen die op verschillende zenders worden uitgezonden. De decoder schakelt zelfs aan wanneer deze uit staat.

Heel makkelijk met de electronische programma gids (epg) t programma selecteren en op Timer op de afstandsbediening van de ziggo decoder drukken.
Je kunt zelfs de minuten extra opnametijd aangeven.

Handig, ik wist t niet.
Welke decoder? Als het de Humax is, hoe heb je de decoder dan op de recorder aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb de PZ800 een aantal weken in mijn bezit en ik ben uitermate tevreden. Alleen zit ik nog met een klein probleempje i.v.m. met mijn DVD-speler Philips 5980 en mijn TV.
Mijn DVD-speler is via HDMI aangesloten op m'n PZ800, maar wanneer ik gewone gekochte DVD's bekijk dan is de ondertiteling lichtjes gekarteld (trapsgewijs). Hoe zou dit komen?
M'n DVD-speler zal wellicht upscalen tot 1080p maar dit kan de PZ800 toch aan of zou ik die gekartelde ondertitels verkrijgen door upscalen van zowel m'n TV als m'n DVD? Zoja, hoe kan ik de upscaling van de TV even uitzetten?
Of zou er een andere reden zijn? Wie kan me helpen??

Groeten,

Steven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen jullie aangeven hoe het gamen/snelle beelden word afgehandeld op de deze plasma series ?

hebben jullie enige last van lag, of phospor trails of andere zaken ?
Ik ben al heel lang aan het rondkijken voor een andere tv, erg moeilijk de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:32:
kunnen jullie aangeven hoe het gamen/snelle beelden word afgehandeld op de deze plasma series ?

Ik ben al heel lang aan het rondkijken voor een andere tv, erg moeilijk de keuze te maken.
Ik kan je eigenlijk alleen iets over pc-gaming vertellen, ik heb geen ps3 of xbox360. Wel getest, het viel me op dat beide consoles wat last hadden van (input)lag, en games zagen er niet zooo mooi uit. (allemaal 720p-games)

PC:

Sommige games werken er echt perfect op. Unreal Tournament 3, Brothers In Arms: Hell's Highway, Race07 zien er gruwelijk uit en hebben vrijwel geen last van lag of whatever. (1920x1080)

Sommige games werken aardig. GTA4 (1600x900) en Assasins Creed (1920x1080) werken goed, maar met een betere videokaart (heb nu een 8800GT) zou hij denk ik nog beter werken.

Oudere games hebben wat last van lag, willen niet op een hogere res dan 1024x768 (UT2004) of starten helemaal niet op. GTR2 en BF2 tot nu toe.

Welk type ben je geinteresseerd in? Als je me een lijstje met games geeft zal ik ze eens testen en kijken hoe het werkt. (42PZ80E)

Mijn hardware voor de rest: (kun je vergelijken)

E8400 (3,6ghz/4ghz)
4GB pc6400 mem
8800GT
500GB RAID0
Windows XP64 SP2

Ik heb zelf tot nu toe (210+ uur) geen phosfor-trails oid gezien. 1 keertje image-retention (na 10 sec was het weg) toen ik de tv snachts uit zette.

[ Voor 16% gewijzigd door KoffieNT op 14-01-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:58:
Hallo,

Ik heb de PZ800 een aantal weken in mijn bezit en ik ben uitermate tevreden. Alleen zit ik nog met een klein probleempje i.v.m. met mijn DVD-speler Philips 5980 en mijn TV.
Mijn DVD-speler is via HDMI aangesloten op m'n PZ800, maar wanneer ik gewone gekochte DVD's bekijk dan is de ondertiteling lichtjes gekarteld (trapsgewijs). Hoe zou dit komen?
M'n DVD-speler zal wellicht upscalen tot 1080p maar dit kan de PZ800 toch aan of zou ik die gekartelde ondertitels verkrijgen door upscalen van zowel m'n TV als m'n DVD? Zoja, hoe kan ik de upscaling van de TV even uitzetten?

Groeten,

Steven.
De 'slechte' ondertiteling heeft volgens mij te maken met het soort lettertype dat gebruikt is. Een letterype leent zich nu eenmaal beter om vergroot te worden dan de ander. De vraag is heb je dit dus bij alle DVD's en alle ondertitelingen?
Verder als je DVD speler instaat is om het beeld te upscalen naar 1080p dan hoeft je TV er verder niets meer mee te doen. Je zou de upscaling van je DVD speler wel uit moeten kunnen zetten. Indat geval stuurt je dvd speler iets van 576i of 480p uit. Je tv doet vervolgens dan de rest. Misschien dat je TV het wel beter kan dan je DVD speler.
Maar wees eerst zeker of je speler wel in staat is om up te scalen. En tot wat. Misschien maar tot 1080i en geeft dat een minder mooi resultaat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
MrSleeves schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:08:
[...]

Hetzelfde hier; enige wat overigens echt handig is, is het automatisch aan en uitzetten van de TV of de recorder.

[...]

Welke decoder? Als het de Humax is, hoe heb je de decoder dan op de recorder aangesloten?
Sorry, ik heb de decoder (scart) van Samsung, de 270 is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 19:50
Fire69 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:19:
"VIERA Image Viewer™ with AVCHD Playback"

Dat hadden de PZ85 en PZ800 ook al ;)
de PZ85 niet. Die kon alleen jpg's(foto's) afspelen maar niet AVCHD.
Adlermann schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:16:
[...]

Ja in Sin City is het echt heel erg. elke 30 seconden zie ik wel iets van phosphor lag ;P
Dit is met de 2009 series verleden tijd als ik de sites mag geloven :)

[ Voor 34% gewijzigd door freedzed6 op 14-01-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 19:50
.

[ Voor 99% gewijzigd door freedzed6 op 14-01-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En zaterdag is het hopelijk zover, dan komt mijn 46pz82 :) (als vervanger voor de erg matige pfl7603)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
En weer een plasma liefhebber erbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlocks
  • Laatst online: 09-09 11:02
freedzed6 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:22:
[...]

Dit is met de 2009 series verleden tijd als ik de sites mag geloven :)
Zijn daar al reviews van of is dat wat bepaalde sites aan de hand van de specificaties verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoffieNT schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:16:
[...]

Als we naar specs kijken is het verschil tussen de PZ8 en de PZ80 is slechts 1 hdmi poort? Waarom dan toch een redelijk groot prijsverschil? (hoe komt het dat de ene 2 kilo zwaarder is? :P)

Ik had zelf inderdaad het idee dat er achterop 3 hdmi-poorten zaten, goed genoeg dacht ik. Het bleek dus dat er 1 voorop zit (die ik nooit ga gebruiken) en 2 achterop. Daar heb ik bij de aankoop niet eens aan gedacht.
Als ik het had geweten, had mij het dan gestopt om hem te kopen? Nee :), dat dan ook weer niet.

Over mijn tv: Om de een of andere reden lijkt digitale tv steeds beter te worden. Ik zat gister De wereld draait door te kijken en ik vond het erg mooi, net een dvdtje. Ook andere zenders lijken sinds een paar dagen iets mooier, scherper, helder-der (hoe schrijf je het), betere kleuren, geen idee wat het is. Ik heb wel wat geschroeft aan mn beeldinstellingen (contrast etc), maar dat was vorige week al, en het viel me sinds gister en eergister opeens op.

Ook het beeld op onze crt-tv is erg mooi, maar dit was toen we nog analoge tv hadden ook al. Deze tv zit nog steeds zonder decoder aangesloten, dus er is slechts toegang tot de analoge zenders, maar toch.. (komt vooral ook omdat het een 65cm beeldbuis is)
En heb je het hier over de PZ8? Ik zit nu zelf te twijfelen om op de 2009 modellen te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ferry34 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:23:
[...]

Sorry, ik heb de decoder (scart) van Samsung, de 270 is dat.
Jammer.. Ik krijg het nog niet makkelijk voor elkaar om het SD-signaal van m'n Humax op te nemen.
(Je moet de Humax op de goede source (terwijl het eigenlijk over een output, dus destination gaat) zetten, en dan de HDD-recorder ook; maar als die source dan op scart staat heb ik weer geen beeld op m'n TV.. was beter geweest als dat ding gewoon over de HDMI en beide SCART het signaal naar buiten zond.)

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:15:
[...]

En heb je het hier over de PZ8? Ik zit nu zelf te twijfelen om op de 2009 modellen te wachten :)
Over de 42PZ81E.

Maybe is het nu ook slimmer om op 2009 modellen te wachten. Niet echt voor de 2009 modellen, maar de 2008 modellen worden daar natuurlijk ook een stukje goedkoper door.

Wel zit je dan met het feit dat je iets wat 'ouders' koopt, en dat is altijd wat jammer natuurlijk. Maargoed het is dan ook een klap geld, dus beter geduldig wachten dan overhaast iets kopen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:58:
Hallo,

Groeten,

Steven.
De ondertiteling heeft n lagere resolutie en bij t upscalen krijg je dan van die kartels/blokjes. Je zal zien dat je dit bij blu-rays niet hebt. Dan is de ondertiteling dus wèl mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Is er iemand die dit topic wil overnemen en een 2009 topic wil maken?
Ik heb gisteren mijn Pana de deur uit gedaan en een FullHD DLP beamer besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 15-01-2009 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:32:

Inputlag heb ik nog nooit gemerkt. Bovendien is dit weer de nieuwe hype, sinds er bij 1 of 2 leds lcdtv's een behoorlijke lag werd gemeten.
Later bleek dat deze lag gemakkelijk weg te krijgen door n andere hdmi input te pakken.

Phosfortrails zijn persoonlijk, ik heb ze nooit gezien. Anderen zien ze tijdens de inspeelperiode en sommige zijn er gevoelig voor en blijven ze zien.
Ik game niet op de pc (wel veel internetten), gamen doe ik op xbox (veel!) en n beetje op de ps3. Vooral de diepte in t beeld en de zeer snelle bewegingen zijn de beste die ik ooit heb gezien.
KoffieNT zegt dat sommige games niet heel erg mooi zijn, maar dat komt omdat hij ze niet op de resolutie van het scherm speelt omdat zn kaart dat niet aankan.
De xbox/ps3 of pc moet je natuurlijk wel op 1080p zetten en dan is t haarscherp.

Je bent al lang op zoek naar een hdtv?
Dat komt waarschijnlijk omdat je alleen naar specs zot te kijken en veels te veel naar anderen zit te luisteren die hun tv de beste vinden zonder dat ze ooit een andere hebben gehad of getest ;)

Het is heel makkelijk: neem je xbox/ps3 mee naar de winkel en ga gamen/films kijken. De tv met het mooiste beeld koop je.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferry34 op 15-01-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Ferry34 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:14:
[...]

Phosfortrails zijn persoonlijk, ik heb ze nooit gezien. Anderen zien ze tijdens de inspeelperiode en sommige zijn er gevoelig voor en blijven ze zien.
Ik game niet op de pc (wel veel internetten), gamen doe ik op xbox (veel!) en n beetje op de ps3. Vooral de diepte in t beeld en de zeer snelle bewegingen zijn de beste die ik ooit heb gezien.
Ik lijk er steeds gevoeliger voor te worden. In elke film zie ik ze nu wel. Niet dat ik het heel storend vind, want bv gister in Armageddon zag ik ze ongeveer 1x per 10 minuten. (bij snel bewegende beelden met contrastverschillen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
MrSleeves schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:38:
[...]

Jammer.. Ik krijg het nog niet makkelijk voor elkaar om het SD-signaal van m'n Humax op te nemen.
(Je moet de Humax op de goede source (terwijl het eigenlijk over een output, dus destination gaat) zetten, en dan de HDD-recorder ook; maar als die source dan op scart staat heb ik weer geen beeld op m'n TV.. was beter geweest als dat ding gewoon over de HDMI en beide SCART het signaal naar buiten zond.)

/offtopic
Het is ook in dit geval heel handig om je sources te renamen (instellingen-labels voor ingangen-openen).
Bij mij heet AV1 Digitaal; AV2 heet Recorder; HDMI1 heet ook Recoder en de HDMI2 heet xbox360).

Je hebt wel de coax door de recorder gelust? Dus coax van muur naar decoder in- decoder out naar recorder in-recorder out naar tv.
(zal thuis nog ff kijken of ik dit goed zeg!).

Als ik de recorder laat opnemen vanaf AV dan neemt hij t digitale kanaal op waar de decoder op staat.
Ik kan m ook rtl4 of ned 2 laten opnemen en dat is dan analoog en kan ik ondertussen iets anders digitaal kijken.

Ik heb wel meerdere proefopnames van 1 minuut gemaakt voordat ik erachter kwam hoe t allemaal moest hoor!

Hopelijk gaat t bij de humax ook op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Op de TV wel gerenamed, maar bij de HDD-rec. kan dit niet volgens mij. Maar je hebt wel 4 AV-selecties.
COAX uiteraard doorgelust.

Alleen je moet dus de goede AV hebben en dan nog op de Humax de goede source. Met al die verschillende opties (want je kan ook nog aangeven hoe het beeld moet worden uitgezonden) zat ik in eerste instantie naar een grijs beeld van m'n HDD-rec te kijken. Het is me dus wel gelukt, maar het was niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Adlermann schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:29:
[...]

Ik lijk er steeds gevoeliger voor te worden. In elke film zie ik ze nu wel. Niet dat ik het heel storend vind, want bv gister in Armageddon zag ik ze ongeveer 1x per 10 minuten. (bij snel bewegende beelden met contrastverschillen).
Je wordt niet gevoeliger, maar je weet waar je moet kijken en je weet dat ze er zijn.

Als ik mensen hier laat komen kijken weet ik zeker dat ze in normale films niks zien. Als ik het uitleg en wat voorbeelden geef, dan gaan ze ze ook wel zien bij wit op zwart bewegend beeld of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
StealthyPeanut schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:34:
[...]

Je wordt niet gevoeliger, maar je weet waar je moet kijken en je weet dat ze er zijn.

Als ik mensen hier laat komen kijken weet ik zeker dat ze in normale films niks zien. Als ik het uitleg en wat voorbeelden geef, dan gaan ze ze ook wel zien bij wit op zwart bewegend beeld of andersom.
Dat zal het ook wel zijn. Maar ook als je er niet op let zie je ze al :). Niet dat ik het storend vind hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Ferry34 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 00:08:
[...]

Volgens dit artikel doen de Panasonic plasma met de optie 24p Weergave, wèl de juiste 24p weergave door de tv dit in 24 hz (of een meervoud daarvan) te tonen.
http://www.panasonic.co.u.../index.html#anker_1404724

Dit zou betekenen dat ook de px80 dit hebben en dat zou me verbazen! Ik las laatst wel in een test dat er geen judder te zien was bij de px80 en dat is toch knap.
Edit: de echte 24p weergave is bij enkele modellen. De PX80 doet wèl een pulldown, maar doet dit erg goed.
Om nog maar eens even terug te komen op de al bekende discussie over 24p. Ik ga de 37px80 aanschaffen maar twijfel nog of ik een blu-ray (BDP-35) of gewone dvd speler zal kopen. Belangrijk is natuurlijk de judder die kan optreden. Zijn er meer mensen die een uitspraak kunnen doen over de kwaliteit van de pana voor wat betreft de pull-down?

Alvast bedankt voor reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Pulldown hoeft helemaal geen nadeel te zijn, vaak is het zelfs een voordeel.
Brimme schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:10:
Hier een interessant artikel over 24P.

Bron: www.projectorcentral.com

Your brand new 1080p home theater rig is finally installed and ready to go. You're all set to sit back and watch your favorite classic, Casablanca, like you've never seen it before, with stunning clarity and contrast. Your Blu-ray player outputs 1080p/24, the signal format everyone is raving about. You've got the Blu-ray edition of Casablanca. Your 1080p projector displays the Blu-ray signal in native 24 fps format--everything is as pure and pristine as it can get.

So, you hit the play button. The Warner Bros logo splashes onto the screen. The globe rotates slowly. The map of the Mediterranean is rendered in breathtaking sharp detail. You smile in deep satisfaction with your new system. And then it happens. At two minutes and 3 seconds into the film, the camera holds the skyline for a moment, then pans slowly down to street level. You recoil in horror as the picture comes completely unhinged. It stutters and shakes like a delirious madman. The buildings are seemingly in the throes of a bizarre earthquake. It hurts to watch it. You blink repeatedly in disbelief. How could your brand new state-of-the-art 1080p projection system with pure, native 24p transmission come so dramatically unglued?

Welcome to 24p. What you just experienced was motion judder, an extremely annoying artifact that derives from the fact that movies are filmed at 24 frames per second (fps). The 24 fps sampling rate was adopted as a de facto standard in 1926 when the budding film industry recognized they needed a sampling rate fast enough to support a coherent audio track. (The first talkie, The Jazz Singer, was released in 1927). Prior to audio-enabled movies, they were filmed at even slower speeds, in part to save film, and in part because film exposure speeds were a lot slower back then.

The industry standard 24 fps film rate is an albatross that we've been stuck with ever since. As it turns out, it is way too slow to resolve camera panning motion cleanly. So when a movie camera pans at an unfortunate speed, you get motion judder. Sometimes you get it in spades. The sad fact is, your high resolution 1080p/24 system is simply showing you the picture as encoded on the Blu-ray disc in its authentic naked form. We just never saw it in our homes quite as naked before the advent of Blu-ray and HD DVD.

But wait, wait, wait, you say...... "I thought these judder problems were related to this 3:2 pulldown thing, and once we went to 24p, we'd have a clean picture." Well, a lot of people anticipated that, because all we've seen in the NTSC world until recently is 24 fps film converted to 30 fps display. That conversion from 24 fps to 30 fps (typically referred to as 3:2 pulldown) does indeed introduce a slightly different kind of judder, as well as some blur, when the camera pans. So it is perfectly natural to assume that a native signal that hasn't been compromised by this nasty 3:2 pulldown conversion process would look better.

As it turns out, the opposite is often the case. The motion judder in native 24p can be atrocious. You can test it yourself if you have the equipment to do it. We'll assume that if you have a Blu-ray player, you are more likely to have a copy of Casino Royale than Casablanca. If you do, find a messy panning scene in Casino Royale. There are lots of them, but there's a real beauty in the 9th chapter, starting at 1 hour, 11 minutes and 13 seconds. The dealer is dealing, and the camera pans slowly around the table.

In 24p playback, this scene is a pure, unmitigated disaster. The people seated at the table come apart at the seams, the tuxes flash and strobe, the Casino Royale logo on the card table blinks like a neon sign. Once you've replayed this travesty a few times, switch your Blu-ray player to 60p output and run it again. Yes, it is still a mess. But look at it closely ... the juddering effect is actually reduced. That is because the 3:2 pulldown is blurring and masking some of the latent motion judder in the film. There is certainly a separate conversion judder that is added to the visual stew with 3:2 pulldown, but oddly enough it works in contravention of the latent 24p judder. The net effect is that the image is a bit blurred, and the overall judder is noticeably reduced. Scenes like this do not look great in 60p, but they look worse in 24p. After all the hype over 24p (the benefits of which we eagerly anticipated as much as anyone), it must be admitted that 60p playback can, in the final analysis, be less distracting for many people.

Having been told that 3:2 pulldown judder is the scourge of humanity, it may be shocking to hear that it is not the worst fate that can befall the home theater enthusiast. But the fact is, the antiquated 24 frames per second sampling rate is the more onerous problem. And this is no secret. Professional cinematographers are acutely aware of the limitations of 24 fps capture rates. They go to great lengths to control the camera in such a way that juddering effects are minimized, because directors don't like it any more than we do. One common technique is to put the camera on a track and move the camera at the same pace as a moving subject, so that the subject remains stationary in the frame. If the subject does not move across the screen, the subject does not judder. However, if the background is moving behind the subject, the background will indeed judder.

If you've still got your Casino Royale disc in the Blu-ray player, you can see a good example of this. Go to chapter 9 again, and to 1 hour, 9 min, 6 seconds. Here Bond is walking through the hotel. Notice that the cinematographer places Bond in the right half of the frame, and the camera retreats as Bond approaches to keep him in a stationary position while the background pans. Bond turns to his right, and the cinematographer continues to hold him in the right half of the frame. When this scene is played in 24p, Bond remains stable and in focus while the background judders like crazy. When you play it back in 60p, the juddering effect in the background is still there, but it is reduced--it is easier to live with.

Notice further that the background in this scene is somewhat out of focus. In situations like this, cinematographers can use larger apertures to minimize the camera's optical depth of field. By doing so, they can focus on the foreground subject and intentionally throw the background out of focus. This causes the motion judder in the background to become less apparent to the viewer. In this particular scene they did not fully accomplish the objective, but it helps.

Therefore, there are two basic conclusions we can draw. First, motion judder is a natural byproduct of the 24 fps film rate. You will see it if you play a Blu-ray or HD DVD movie in native 24p transmission. How much of it you see will be directly related to how much moderate speed camera panning there is in the movie. Second, 3:2 pulldown conversions are a secondary source of judder. However, they tend to blur and soften the more aggressive instances of motion judder that you'd see in native 24p display. Leaving conventional wisdom aside, if you have the option to play your Blu-ray movies in either 24p or 60p, don't be surprised if you prefer the relative stability of 60p.

So, is there any way to get rid of judder?

Absolutely. One solution to the problem is called frame interpolation. But before we get to that, let's get clear on the root problem: the reason the picture judders when the camera pans is because the standard sampling rate of 24 frames per second is not fast enough to fully resolve the motion. If we captured movies at 60 fps and played them back at 60p, juddering artifacts would be pretty much nonexistent.

Frame interpolation is a process by which the projector (or video processor) approximates what a film would have looked like if it had been captured at a much faster sampling rate to begin with. What it does it this: It buffers two or more sequential frames of the film, and evaluates the motion shifts between them. Then it uses this information to create interim frames that are partial steps in the motion sequence between each real frame. For example, the Panasonic AE3000's "Frame Creation" system will look at either two or three prior frames (depending on the mode you select), and create three interim frames that are each 25% incremental steps in the motion between two real frames. These are fed out at the rate of 96 Hz each. So in reality, in each 1/24 second, what you are actually seeing on the screen is one original frame from the Blu-ray disc, and three subsequent "motion adjusted" interim frames, all four of which are being displayed in sequence at 96 Hz. To put it another way, when using the AE3000's Frame Creation mode, a total of 75% of the image information on the screen is not on the Blu-ray disc at all, but rather is being created by the projector!

The result is this: When you watch Casablanca, and you get to the point where the camera pans down from the skyline to street level, the picture is smooth, stable, and clear with no hint of motion judder. After seeing conventional 24p playback side by side with this, it is no contest. One delivers a visual nightmare, the other gives you a smooth, clear image.

Panasonic is not the only vendor to have included frame interpolation on its home theater projectors this fall. Several others will have it also. These include the Sanyo PLV-Z3000, and several of the Epson home theater models. Each vendor has a different implementation of frame interpolation. But they all address the basic problem of film judder by creating interim frames that represent small steps in the motion sequence. One way or another, they will enable you to experience the film pretty much as if it had been captured at 60 fps to begin with.

As a caveat, we should point out that frame interpolation is a brand new feature on home theater projectors. As such, it might introduce artifacts of its own until the wrinkles are ironed out. The only model we've seen to date with this feature is the Panasonic AE3000, and we have not seen any artifacts that could be attributed to the Frame Creation system. However, frame interpolation does increase video delay on the AE3000, and we expect it will do so on every model. So users will want to incorporate an audio delay into the system in order to resolve lip-synch issues.

Now, before we conclude, it is important to acknowledge that many videophiles today prefer the judder of the 24 fps film experience. To some film buffs, tampering with the natural judder is a sin, because it just doesn't look like authentic film if it lacks the inherent instability of the low sampling rate. And indeed, they are right, it doesn't. Frame interpolation techniques can make the picture look too clear, too stable, to the point that it can be unnerving if you are not used to it. (For this reason, the AE3000 gives it to you as an option, and you can turn it on or off as you see fit.)

But think about this. Back in the early days of silent films, there was no standard frame exposure rate. The cinematographer manually turned the crank on the camera and exposed film at anywhere from 12 to 24 frames per second or more. The ideal goal of the professional projectionist in a movie theater was to play back that film at the rate at which it had been exposed, in order to make motion look natural. But all too often, theater management wanted it played back faster than it had been exposed. After all, time was money, even back then. And truth be known, some of those films did in fact have better entertainment value when they were showed at modestly accelerated projection speeds. Artificially rapid motion was an aesthetic that many movie viewers came to enjoy. Sometimes, when action and comedy movies were projected at the rate they were filmed, people would complain that they were too slow. Romantic films, on the other hand, looked absurd when played back faster than the rate they were filmed. But the point is that people back then had their own ideas about what film should look like.

Today, the 24p sampling rate defines our own aesthetic reality about what a film should look like, judder and all. However, we are in a period of rapid technological transformation. Someday, in the not too distant future, films will be made at 60 fps. The generations to follow us will experience films captured at 60 fps as the aesthetic norm. They will be accustomed to the crystal clear motion that high resolution 60 fps capture will deliver (and that frame interpolation can give us a glimpse of today). When they look back at the 20th century and early 21st century films produced in the old 24 fps format, they will think it quaint that we could have lived with the juddering limitations of our technology. That is worth bearing in mind as we think back with bemused nostalgia on the era of the silent films.

[ Voor 199% gewijzigd door |sWORDs| op 15-01-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Loek Rots schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:36:
[...]

Om nog maar eens even terug te komen op de al bekende discussie over 24p. Ik ga de 37px80 aanschaffen maar twijfel nog of ik een blu-ray (BDP-35) of gewone dvd speler zal kopen. Belangrijk is natuurlijk de judder die kan optreden. Zijn er meer mensen die een uitspraak kunnen doen over de kwaliteit van de pana voor wat betreft de pull-down?

Alvast bedankt voor reacties!
In de test van hdtvtest.com.uk werd de 42px80 getest en er werd geen judder gezien.

Ikzelf zou absoluut voor blu-ray gaan (veel mooier). Bovendien speelt n blu-ray speler gewoon dvd's af en scaled deze ook nog s op.
Let op de MM-actie waarbij je een pakket van 9 blu-rayfilms krijgt bij aankoop van n Samsung BD1500 (€249).

Kijk eventueel naar blu-ray in de winkel, kan je n beetje zien hoe t wordt weergegeven.
Als je judder wilt zien, moet je s naar de bios gaan. Ik ben vorige week geweest en de judder was fors!

Overigens: ik heb me sowieso de eerste 10 minuten kapot geërgerd aan de matige beeldkwaliteit.
De pana's thuis geven n veel mooier beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Kijk dat zijn goede berichten. Bedankt voor de info. Ik ben niet zo van de samsungs.. die BDP 35 lijkt mij een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen komen ze hier ook de 42px80 brengen.
Zodra ik de dvd, wii en DVR van UPC heb aangesloten zal ik nog een verslagje maken.

Ik verwacht toch wel een fors verschil met de oude Thomson 26" CRT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
Loek Rots schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:16:
Kijk dat zijn goede berichten. Bedankt voor de info. Ik ben niet zo van de samsungs.. die BDP 35 lijkt mij een mooi apparaat.
ja die BDP35 is zeker goed. Als ie nog ietsje zakt of ik een mooie aanbieidng zie dan is ie van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand of de plasma tv's die in Las Vegas op de CES getoond zijn van panasonic ook naar nederland komen deze zien er heel goed uit nl en ik wil een nieuwe plasma aanschaffen maar twijfel of ik moet wachten tot deze nieuwe modellen hier verkrijbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:12:
weet iemand of de plasma tv's die in Las Vegas op de CES getoond zijn van panasonic ook naar nederland komen deze zien er heel goed uit nl en ik wil een nieuwe plasma aanschaffen maar twijfel of ik moet wachten tot deze nieuwe modellen hier verkrijbaar zijn.
G serie in maart, V serie in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
Loek Rots schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:16:
239 bij MM in duitsland...
Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor prijsdiscussies