Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 75.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kikkeraap schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:47:
@Koifarm

Jij bent toch in het bezit van een MC-100b? Zou je wat kunnen vertellen wat je aan modificaties gedaan hebt?

Wat is het verschik in kwaliteit/klank tussen een MC-100b en een Bewitch?
Ik had een mc100b. Ik had er EH KT88 buizen op en EH5751 goldpin VV buizen ipv de 12ax7. Dit was voor mij een goede combinatie. Maar meer over de MC100b zie link.

http://www.roehren-und-ho...p?t=3987&highlight=mc100b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:40:
Iemand die EH of JJ zoekt, kun je geen Telefunken aanbevelen. Deze klingt totaal anders. EH is warm, JJ is ronder en Telefunken is duits. ;)

Wat ik bedoel te zeggen is EH en JJ maken muziek. De Telefunken speelt alles( grundlich ) maar swingt niet.
Ach nu heb ik wel wat met duits :P 'Vorsprung durch Technik' zullen we maar zeggen :P en het is wel gewoon leuk om te proberen natuurlijk, voordeel van de gemakkelijk te krijgen 12At7 buisjes van JJ als EH is dat ze nieuw maar rond de 10,- st. kosten.

duurdere NOS gaat dan weer een stapje verder.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:40:
Iemand die EH of JJ zoekt, kun je geen Telefunken aanbevelen. Deze klingt totaal anders. EH is warm, JJ is ronder en Telefunken is duits. ;)

Wat ik bedoel te zeggen is EH en JJ maken muziek. De Telefunken speelt alles( grundlich ) maar swingt niet.

Jeep, je hebt genoeg voor +/- 10 liter. De wol losjes uitpluizen en aan de zuinige kant vullen.
Ik kan ze best aaanbieden, of hij ze wil is een 2e.
Het staat buiten kijf dat TF gewoon top of the bill buisjes zijn. Verder vraagt hij ECC81's en zegt hij EH en JJ wel leuk te vinden, maar niet dat hij alleen JJ's of EH wil.

@Chaoss: idd 10E is een tikje aan de goedkope kant voor TFjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chaos, Telefunken uitproberen hoeft niet duur te zijn. Neem de Telefunken ECC85 op de plek voor de 12AT7 alleen gloeispanning op pin 4 en 5 aanpassen. En je hebt goedkoop het Telefunken geluid. O-)

Geen enkele Telefunken buis heeft mij kippenvel gegeven. JJ en EH wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Boudewijn , ik hoor jou niet meer over die AC tjes of vindt jij ze soms A (lgemene) C(rapp ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 16:46:
Inderdaad, dat was ook een beetje mijn punt.
Netfilter is zeer discutabel, maar het lijkt me sterk dat je dat op 200 euro speakers hoort.
Verder:

[...]

Wat bedoel je daar nou precies mee? Heb je meerdere stukken aan elkaar gezet oid?
Oh ja dit alles moet je niet opvatten als persoonlijke kritiek!

Even oproepje aan Killer: neem contact met me op ivm dat chassis!
hoi Boudewijn ,.

nou ik had al 3 meter van die speakerkabel liggen . toen heb ik er nog 3 meter bijgekocht .
En die Monsterkabel had ik van mijn Pa gehad want hij had die niet meer nodig , maar of Monsterkabel zo goed is ?

Ik zag een poosje geleden hier op het forum dat er toen een groepskoop was van netfilters ? maar die werken dus ook echt goed ?

Meschien heb je wel gelijk dat het crappy speakers zijn , maar de vraag is dan ook heb jij ze zelf wel eens gehoord voor je dat zegt ?.
EN ik vind de omgeving en hoe je ze hoord dan ook wel belangrijk wat erop aangesloten zit.
En persoonlijk vind ik het ook wel een punt dat ik vaak zat bij andere mensen zie ,dat zij een duure set koopen en het dan in een woonkamer neerzetten met alleen wanden bijna helemaal kaal en een houtenvloer
en alles moet mooi design wezen dus die ruimte klinkt zo hol als het maar kan .

Ik hoorde pas bij iemand een set Kef iq7se spelen en ik vondt dat gluid ook niet erg mooi klinken was met een nieuwe onkyo receiver en bluerayspeler .
Al met al vindt ik tot nu toe mijn jamo's erg goed klinken .
Maar ik wil hier niet zo komen binnenvallen ofzo van kijk hoe tof ik ben of wat dan ook want meschien dat het zo leek met mijn post?.

ik zeg ook ,zo veel verstand heb ik er ook nog niet echt van .
maar bedankt voor al het commentaar en de tips ,.
En Jeep? wat is dan het besten om op de muuren te maken>? van dat noppenschuim isolatie?
en is het beter die achterschotten aan de achterkant van de speakers waar de baspoort zit ook af te dekken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja ik heb ze gehoord voor ik zoiets zeg (3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd is trouwens "zegt" itt "zegd"). Feit is wel dat ik ze echt compleet niet meer hoef te horen (ik heb trouwens ook geen idee wat dat met chinese hifi te maken heeft).
EN ik vindt de omgeving en hoe je ze hoord dan ook wel belangrijk wat erop aangesloten zit.
Ik vind (zonder t) : garbage in == garbage out. Zelfs in een perfecte ruimte zullen prut-speakers waardeloos klinken.

offtopic:
Doe aub wat aan je spelling, ik krijg er namelijk hoofdpijn van. Zowel klinkers vergeten als grove d\t fouten. Gewoon een keertje de spellings controle draaien lost al heel erg veel op.

Noppenschuim of eierdozen zijn prima.

Afdekken is handig als je die bas een beetje dood wil slaan.

Over netfilters gesproken: vermits je electriciteitsnet van degelijke kwaliteit is, en er geen extreme waardes op voorkomen (iemand in Ede op 18 hoog aan het einde van de lijn daargelaten dus.... ;)) ga je er niets van merken. Zeker met buizen, omdat die 'van zich' al vrij grote marges hebben (transistors have ratings, tubes have guidelines).

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

iemand ervaring met de verzendkosten van AE-europe? ik wil de KT88 buizen bestellen maar bij hun zijn de verzendkosten op aanvraag, heb al een mailtje gestuurd maar nog geen reactie gehad. en ik moet alleen even weten of het incl verzenden wel voordeliger is dan tone-factory.

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 26-01-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja.

De keer dat ik besteld heb, hanteerden ze het TPG tarief +1 a 2 euro.
Dit was dan wel een dure trafo set en dus een zwaar pakket. Echter lijkt het me dat ze dat ook doen met lichtere pakketjes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog mensen die hier na toe willen gaan?

Afbeeldingslocatie: http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/templates/subSilver/images/roel.jpg

http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/viewtopic.php?t=6177

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Boudewijn, heel prima dat je even taalles geeft aan nieuwkomers. Nog beter dat je ze even terecht zet als ze met jamoluidspreker aankomen, want dat heeft idd niets met HIFI uit China te maken. Maar wees dan zelf ook zuiver op de graad en loop dan niet te leuren met: "help me van mijn 8015 ontwikkelbordje af".
Hoort volgens mij in de rubriek techniek op marktplaats thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarvan akte.

Een 'advertentie' mag gewoon in een sig, en is niet offtopic (en hij voldoet aan de policy). Een specifieke post in een topic kan wel offtopic zijn. Anders is de helft (korreltje zout dient betracht te worden) van deze thread fout, zie alleen al mensen met audi-fora in hun profiel.... of niet soms? ;)
Verder wel grappig dat jij hier nooit komt (10 posts voor die van daarnet) en ook maar even denkt mij terecht te mogen wijzen. Prima, maar doe dat dan aub ook met steekhoudende argumenten :).

Dit is net zo offtopic trouwens als die hele jamo-discussie, maar dat terzijde.

@koifarm, wil wel .... maar heb er de tijd niet voor. Moet atm echt alles droppen qua leuke dingen ivm. mijn afstuderen.

[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Boudewijn. Nee, ik denk niet dat je een klap van de molen gehad heb en zat je dus gewoon te plagen.

Over het volgende heb ik getwijfeld, maar schrijf het toch. Misschien is het wel verstandig dat je je gewoon op de audio richt en niet op taalzaken. Ook ik vind het jammer als er taalfouten gemaakt worden en de taal op fora verloedert, maar hoe belangrijk is dat nou eigenlijk? Onze taal gaat toch wel veranderen, of jij nou voor de don Quichot van de Nederlandse taal speelt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ben ik wel een TF liefhebber tot nu toe. Maar na de opmerkingen van Koifarm ben ik wel weer geneigd eens wat EH of JJ te pluggen. Op zoek dus maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind het zelf al lastig genoeg om een dingen uit een discussie te krijgen*, en besteed vaak veel aandacht aan mijn posts. Als ik vervolgens zie dat iemand roept "maken v.v.buisjes verschil" en een berg typos maakt, kan ik me niet geheel en al aan de indruk ontrekken dat hij die aandacht in mindere mate hieraan besteedt.
Steek er gewoon 10 seconden meer in, en je hebt een heel acceptabele post.

*= maak het dan ook niet lastiger dan het al is.

Over de klap van de molen, ik zat jou ook te plagen :>.

Ik ben TF gek trouwens, die klinken gewoon het mooiste mi.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 27-01-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chaoss schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:21:
iemand ervaring met de verzendkosten van AE-europe? ik wil de KT88 buizen bestellen maar bij hun zijn de verzendkosten op aanvraag,
Prijzen zijn gewoon hetzelfde. Ik heb er al eens besteld en het zijn gewoon de kosten van het versturen van een klein pakket. De reden waarom ze stellen 'op aanvraag' omdat hun kernactiviteit het verkopen van trafoś is, en aangezien die telkens weer een ander aanzienlijk gewicht hebben is dat gewoon het handigst.

Over de nieuwe posts/posters; het is voor iedereen vaak ff wennen aan de regels.
Ook het niet blijk geven van de FAQ niet goed gelezen te hebben. Het is gewoon vanuit informatief oogpunt het handigst als de ervaren GoTter dat gewoon ff kort zegt of desnoods op de FAQ wijst. Zoals dat je zelf goed gezocht moet hebben voor je begint vragen te spuien.

Je kunt er wel over klagen als je steeds dezelfde vragen moet beantwoorden, maar vaak is even kort uit je parate kennis samenvatten handiger dan verwijzen naar een zoekfunctie (wat voor de zoeker soms frustrerend is). En voor vragen over chinese audio specifiek is natuurlijk de Wiki bedoeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:37:
Henri en Jeroen houd vanaf woensdag de postbode in de gaten het goud is onderweg. _/-\o_

Gisteren een leuke luistermiddag gehad samen met twee andere audiofielen( Herman en Martijn ) van dit forum.Verschil gehoord tussen een BB1792 en Philips 1541 DAC allebeide met buizenuitgang. Verder een Audioromy PP met kt88 gehoord.
Was een erg leuke en leerzame luistermiddag bij Ronny. Mooie setup, gemodificeerde Shanling CD T-100, AR-FU13 en Dynaudio 52 monitors. Klonk allemaal heel mooi neutraal bij elkaar. Verder vergelijking gemaakt tussen mijn net aangeschafte gemodificeerde Satch dac van Lampizator en de Shanling CD T-100. Moet zeggen dat ik ook de Satch wat warmer vond klinken dan de Shanling maar de shanling gaf wat meer detail. Dat verbaaste mij nogal omdat ik bij mij thuis juist ook ontzettend veel detail hoorde. Het rare is dat toen ik 's avonds thuis de boel weer aan sloot ik ook de detail miste en het ook een beetje vlak vond klinken. Dus ik heb Lampizator gemaild wat hier de reden van kan zijn. Dit was zijn antwoord:

"The oscons at first need a week to open up, then they need one day every time they are disconnected for longer period. Tomorrow you will have the normal quality again."

Vanavond speelde hij weer de sterren van de hemel! Was al erg verbaast over de terug gang in kwaliteit want ik was de laatste dagen er over aan het denken om mijn MHZS speler te gaan verkopen want de Satch en een simpele cd speler als loopwerk speelt al stukken mooier! Moet dus gewoon 7/24 aanstaan wat Lampizator mij ook al had aangeraden overigens. Dus de Satch meenemen naar een luistersessie heeft dan niet zoveel zin helaas!

Verder Heeft Ronny gekeken naar de AR M-88 van hermankora ivm. eventuele modificaties. Maar net als bij de AR FU13 valt er door simpele mods weinig winst te behalen. Dus we hebben ook nog naar de ongemode M-88 geluisterd en alleen wat verschillende vv buisjes verwisseld. Waarbij de ECC99 een erg goede vervangingsoptie bleek. Ook een mooie versterker overigens. Met een mooi houten voor frontje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:07:
Ik zag een poosje geleden hier op het forum dat er toen een groepskoop was van netfilters ? maar die werken dus ook echt goed ?
Het was een GB bij Ornec. Het G&W filter haalt idd door pieken op de netstroom veroorzaakte ploppen ed eruit. Maar ik heb ondank mijn positieve bias (ik wou verbetering horen) totaal geen verschil in geluid kunnen ontdekken. Behalve dan afwezigheid van ploppen en andere storing die door het slechte net hier in de flat (14e verd, 1groep voor 3 kamers incl keuken met koelkast) heb.
En ]eep? wat is dan het besten om op de muuren te maken>? van dat noppenschuim isolatie?
en is het beter die achterschotten aan de achterkant van de speakers waar de baspoort zit ook af te dekken ?
Voor die schotten moet je zorgen dat ze niet mee gaan trillen met de lage tonen. Voor de rest zijn het bastraps waar je weinig aan kunt doen.
De zijmuren zou ik gewoon wat ophangen. Als er maar geen glas voorzit. Liefst iets van linnen posters zoals van Ikea oid. Dan kun je evt extra laten dempen door de achterkant op te vullen met schuimrubber. Noppenschuim mag ook, als je dat mooi vind (ik iig niet, lelijke stofnesten :X ). Crafty zou ook diffusors en absorbtiepanelen gaan voeren, maar ik heb ze nog niet gezien helaas.
Een mooie grote plant zou trouwens ook kunnen.

Eierrekjes moet je niet gebruiken. Die hebben bijna totaal geen functie (absorberen alleen wat midhoog, en dan ook nog een vrij smalle band). Dat ze gebruikt worden komt door de visuele gelijkenis met het noppenschuim.

Je taal is trouwens echt :'( En ga nou niet zeggen dat je dislectisch bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Koifarm: Nogmaals bedankt dan en ik zal er van het weekend eens mee aan de slag gaan.

Leuk vergelijk trouwens en interessant dat het zoveel uitmaakt als je een DAC aan laat staan. Digitalman: gefeliciteerd met de aanwinst. Zoek trouwens wel een stabiel loopwerk. Niet elke cd speler is een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

er zijn genoeg functionele dingen die het geluid dempen en je kamer minder "hol" doen klinken. Scoor een leuk bankje, dan hebje ten eerste een lekkere luisterplek en het vult je kamer goed op :P en wat jeep zegt hier en daar een plant of schilderij aan de muur en je komt al heel ver.

Overigens heb ik er met de inrichting van de woonkamer geen rekening mee gehouden, kvin de "stijl" nog net belangrijker dan de de ideale luisterruimte. Maar ondanks de houten vloer klinkt het niet erg hol oid.

Over plopjes gesproken ik had met de huidige buizen altijd een plopje door beide speakers als ik de amp uitzette, iemand enig idee wat di kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeep:

Dat G&W netfilter dat jij hebt, beschermd dat ook tegen stroompieken? En enig idee of een stroompiek in het net schade kan aanrichten aan een buizenverterker/cd-speler? Ik bedoel dan een "normale" stroompiek die voor kan komen.

Ik heb zelf regelmatig (is nu 2 keer gebeurd, maar kan zo weer eens voorkomen) dat ik even wat teveel stroom trek in de tuinschuur en dat dan de stoppen doorslaan. Ook de versterker en cd-speler komen dan spanningsloos te staan. Ik ben er een beetje bang voor dat dit kwaad kan en ben dus op zoek naar een netfilter dat betaalbaar is.

Ik ga van de week overigens weer AC's beluisteren om te kijken welke luidsprekerkabels er het mooist bij klinken. Ben benieuwd of ik daar sowieso verschil in hoor maar ik laat mij verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Chaoss schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:32:
er zijn genoeg functionele dingen die het geluid dempen en je kamer minder "hol" doen klinken. Scoor een leuk bankje, dan hebje ten eerste een lekkere luisterplek en het vult je kamer goed op :P en wat jeep zegt hier en daar een plant of schilderij aan de muur en je komt al heel ver.

Overigens heb ik er met de inrichting van de woonkamer geen rekening mee gehouden, kvin de "stijl" nog net belangrijker dan de de ideale luisterruimte. Maar ondanks de houten vloer klinkt het niet erg hol oid.

Over plopjes gesproken ik had met de huidige buizen altijd een plopje door beide speakers als ik de amp uitzette, iemand enig idee wat di kan zijn?
Is de spanning over de buizen die instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@matra, als het je puur om een stukje beveiliging gaat heb je ook genoeg aan een stekkerdoos met zekering kopen. Kheb er zelf eentje van Brennenstuhl, tzal geen state-of-the-art zijn maar qua beveiliging doet het prima, kost rond de 30,- en kheb alles er inhangen dus ook tv etc. dna is alles veilig en het kost geen honderden euro's zoals bij een netfilter.

@Boudewijn, ok thanx, dat is dus "normaal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Chaoss , welk type KT 88 amp gebruik jij ? en welke KT buizen ga jij bestellen als ik het vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Chaoss schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:54:

@Boudewijn, ok thanx, dat is dus "normaal"?
Je kunt een maak relais in de signaalweg zetten met een elco aan de gloei ;).
Zo doe ik het in een aantal zelfbouwertjes. Het duurt even eer de elco opgeladen is dus je hebt geen nare geluidjes bij het starten, en bij het afschakelen idem.

Dit doe ik wel bij hoofdtelefoonamps, zonder trafo's. Ik weet niet of de zaak met eindbuizen gaat oscilleren (wat je niet wil!). Koifarm, weet jij of dat fout gaat als in principe de prik er al half vanaf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
@Koifarm

Jij bent toch in het bezit van een MC-100b? Zou je wat kunnen vertellen wat je aan modificaties gedaan hebt?

Wat is het verschik in kwaliteit/klank tussen een MC-100b en een Bewitch?
Misschien heb ik binnenkort de keuze om nog een MC-100b en een bewitch.... Is er een verschil tussen kwaliteit en sound?

[ Voor 50% gewijzigd door kikkeraap op 27-01-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:41:
@ Chaoss , welk type KT 88 amp gebruik jij ? en welke KT buizen ga jij bestellen als ik het vragen mag ?
Heb de classic 16.6 dus nu met Shuguang 6550B buizen, ik ga voor de EH KT88... heb overigens nog steeds geen mailtje gehad betreffende de verzendkosten.

magoed als de verzendkosten bij AE-europe standaard + max 2 euro zijn kosten de buizen all-in zo'n 102,- en bij tonefactory kosten ze all-in zo'n 110,- maakt niet hele veel uit dus :P

EDIT: heb ze net besteld bij AE, wel grappig ik vroeg nog op hoeveel mA de bias van deze buizen afgesteld moet worden, kreeg ik een reactie: "Ik weet niet heel veel van buizen af maar volgens mij is het rond de 50mA" :P

[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 27-01-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• operatingeskimo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11-2020
Chaoss schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:07:
[...]

Heb de classic 16.6 dus nu met Shuguang 6550B buizen, ik ga voor de EH KT88... heb overigens nog steeds geen mailtje gehad betreffende de verzendkosten.

magoed als de verzendkosten bij AE-europe standaard + max 2 euro zijn kosten de buizen all-in zo'n 102,- en bij tonefactory kosten ze all-in zo'n 110,- maakt niet hele veel uit dus :P
Die switch heb ik net gemaakt. Krijg je geen spijt van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik houd wel van dit soort Duitse bijeenkomsten. Het is ook niet zo gek ver weg, net boven Koblenz.
Zal eens kijken of de auto voor mij beschikbaar is dat week-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me een beetje af wat ze allemaal kunnen laten zien daar op de RuH bijeenkomst. Ik zie er nu nog geen aanleiding toe om te gaan eerlijk gezegd. Misschien speelt mijn tegenzin vanwege het elitaire 'bei uns ist alles besser' gevoel ook wel mee.

Ik zag wat leuks op Hifi.nl; een test van de Xindak LP1.0 Phono. Zelfs met modificatie (alsof we dat niet ook zelf kunnen :)) Het lijkt me een mooi apparaat voor de €600, met gescheiden voeding en volledig buizentrap.

'T is weer een review van niks met veel teveel variabelen (voor en na mod met ander element vergelijken, tssss 8)7 :X |:( ). En dan weer het pushen van onzin voodoo tweaks zoals de Allnic Absorb-GEL buizenvoetdempers (à €160). Je moet gewoon goede buisjes gebruiken die niet microfonisch zijn.
Verder vraag ik me af waarom de de koppelcaps 1uF zijn, als uit het commentaar blijkt dat de bas dan zo slank is. Ik zou ze een slag kleiner groter proberen (>meer -lossere- bas). Ik snap ook niet dat Xindac 2 MKS als koppelcaps gebruikt. En dan 2 per kant.
Het leek alsof per kant twee condensatoren van 1 µF in serie waren geschakeld, maar dat bleek niet het geval
Raar.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zie eindhovens dagblad pagina 16 trouwens (de uitgave van vandaag).
Zit in eindhoven een hifi winkel met chinese buizenspullen.

Oa modificeerbare cd-spelers die van marantz af zouden komen.

Die buizenvoetdempers werken net zo goed als de keramische tegeltjes onder je versterker hoor! ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:18:
@Koifarm: Nogmaals bedankt dan en ik zal er van het weekend eens mee aan de slag gaan.
Was nog vergeten te vermelden dat we ook met die dempingswol geexpirimenteerd hebben. Wat grappig was dat het orginele (dure spul) nauwelijks tot geen hoorbaar verschil gaf en het 'afval' materiaal van Koifarm veel betere resultaten gaf. Ben benieuwd wat straks jou bevindingen zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:18:
Leuk vergelijk trouwens en interessant dat het zoveel uitmaakt als je een DAC aan laat staan. Digitalman: gefeliciteerd met de aanwinst. Zoek trouwens wel een stabiel loopwerk. Niet elke cd speler is een verbetering.
Ben weer iets minder uitgesproken in de kwaliteits toename die ik gisteren weer hoorde. Blijft toch nog wel minder dan voor dat ik de Satch richting Koifarm vervoerde. Zitten oscons in die moeten 24h op warmen voor maximale kwaliteit elke keer waneer de dac wordt ingeschakeld. Blackgates (die oa rond om de dac zitten) die schijnen een inbrand tijd van 200-400 uur te hebben en pas echt lekker te gaan klinken na >800. Maar dit zou een eenmalige inbrand tijd moeten zijn. Heb de Satch nu ruim 2 weken in bezit dus +/- 375 uur. Bij het inbranden van de BGs ging de kwaliteit als een jojo heen en weer (schijnt normaal te zijn) maar de laatste dagen voor dat ik hem mee naar Koifarm nam was de kwaliteit enorm toegenomen en vrijwel constant. Tot dat hij dus weer even van de spanning was geweest. Heb extra info aan Lukasz (Lampizator) gevraagd. Hoop dat dit geen blijvende kwestie is.

Een dac aan laten staan geeft zo ie zo geluidsverbetering. Ook je CD speler aan laten staan daar zul je van merken dat hij naar verloop van tijd rustiger gaat klinken. Alleen verhoogd het wel je electriciteits rekening weer plus dat evt. buisjes ook sneller vervangen moeten worden. Of dat het waard is, tja???

Gebruik nu een Philips cd recorder (cdr-760) als loopwerk. Moet zeggen dat ik die vrij goed vindt klinken. Beter als de MHZS 33 die ik heb, maar daar is als loopwerk ook niet zoveel voor nodig denk ik. Misschien ergens eens een VRDS loopwerk op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, de hifiwinkel in eindhoven zit er al jaren en de wat ouderen onders ons kennen de njoe tjoeb (cd speler) natuurlijk al langer. Was verkrijgbaar met diverse mots voor natuurlijk verschillende prijskaartjes, zelf draai ik nog met de reference tjoeb met een uistekende prijskwal. verhouding. De prijzen van hun 5 jaar geleden prima luna versterkers lopen met het jaar wel aardig op, er wordt dan ook wel geinvesteerd in steeds betere materialen maar voor de vaak chinese budgedzoeker zoals er vele zijn in dit forum moet je je niet vergissen in hun prijzen. In vergelijk met de apparatuur die ze in hun winkel hebben is dit chinese spul low budged in hun ogen denk ik.
Overigens zelf niet zo'n goede praktijkervaringen met de winkel gehad maar dat is natuurlijk off.t.

Nog een vraag. Ik speel al een hele tijd met een meixing versterker (mc368b-90) en ben nu in het gelukkige bezit gekomen van een paartje martin logan source speakers. Heel open en helder, mooi mooi maar ik zou graag een iets ronder, zachter geluid willen. Ik weet het, altijd moeilijk uit te drukken wat je bedoelt. De buizenbeztting was volledig E.H. en ik vroeg me af of ik een goede kant op zou gaan om de E.H 6sn7 te vervangen door bijv. een J.J 6sn7 of evt nog andere suggesties van jullie?

Groet Johan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik geloof er echt geen hout van dat je dac of cd-speler beter klinkt als hij 2 dagen aanstaat. Waarom zou het zo zijn? (je hoeft er niet op in te gaan, maar ga het dan ook niet lopen verkondigen als zijnde een waarheid svp).

Ik kende de hifiwinkel ook al, maar vond het wel grappig dat ze de pers haalden door buizenversterkers uit china en het modden van cd-spelers met buizen :). Deed me aan ons clubje denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil best het woordje mening gebruiken hoor voor jou gemoedsrust, en zo was het ook eigenlijk bedoeld. ;) Maar ik hoor wel verschil, of het technisch te onder bouwen is weet ik niet. Maakt mij ook niet zo veel uit. Gevoelsmatig voor mij in iedergeval wel. Geef daar achteraan ook meteen een relativering in de zin van extra kosten en zo. Overigens, hoe is het met je ACtjes en het tweeter probleem? Heb je nog geld terug kunnen krijgen van de niet geleverde ACs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Koifarm, nog hartstikke bedankt voor de uitstekende gastvrijheid van afgelopen Zondag , wij hebben het
zeer leerzaam gevonden , met name het wisselen van die vv buisjes in mijn AR KT 88 amp ,ik heb dan ook
afgelopen Maandag direct de Brimairs 13D5 vervangen door de 12AU7 van EH en jawel hoor deze klinken
toch wel wat "warmer en ronder" zeker in het midden en laag ten opzichte van de Brimairs !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Digitalman.
Inspelen kan inderdaad soms erg lang duren. Geduld is een schone zaak :z . Hoeveel heb je trouwens betaald voor de DAC?
Je zou trouwens voor de lol wel even bitumen in je cd recorder kunnen plakken. Kon best nog eens wat uitmaken.

Heb ik toch mazzel dat ik geen buizen in de dac heb, scheelt weer kosten bij het aan laten staan. Dat zal ik dan ook maar gaan doen rond het weekend. Overigens heb ik er nu een setje Sprague koppelcond. ingezet en dat gaf weer een mooie stap voorwaarts.

De vraag is steeds weer: hoeveel stappen voorwaarts kun je nog zetten? Dan denk je: Nu kan het niet meer beter. En dan blijkt dat dat toch weer kan. Waar is het einde :? Aan de andere kant maar goed ook, anders wordt de hobby zo saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@H3D...is het echt wel een kwestie van beter? Ik heb begrepen dat iedere condensator zijn eigen specifieke 'roll of' heeft en met name als je ook nog's gaat experimenteren met waarden en 'merken' kan het geheel anders gaan klinken. Maar is het beter?

Beter en anders...zijn voor mijn gevoel twee begrippen die binnen de (lees:mijn) oortjes bijna gelijk zijn elkaar (in audiofiele zin dan) Ik denk wanneer je over half jaar de condensator, die je er nu uitgemikt hebt, terug zet je wederom verbluft bent..

Anyway...het maakt idd de hobby wel leuk maar stappen voorwaarts...neh...het klinkt anders 8)

@boudewijn...Ik heb geen 'proof'...maar apparatuur aan laten staan kan idd de geluidskwaliteit ten goede komen...tenminste ik heb aan de musical fidelity A1 gemerkt dat de amp muzikaler gaat klinken en bij de Yarland merk ik hetzelfde..Of het bullshit is weet ik niet..wellicht wanneer ik langere tijd een vinger in mijn reet steek dat dan ook de muzikaliteit toeneemt (en nee..... I'm not about to try :N )

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bronco.b
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Hoewel ik ruimtelijkheid en detail wel richting objectiviteit vind gaan (vergelijk het met de vervanging van de condensatoren in je Yarland).

Maar goed, iedereen heeft idd zijn smaak. En dan praat je niet meer over beter, maar over anders. Zal er op proberen te letten in het vervolg :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koifarm. The stuff arrived :9 . Dat is een volle doos _/-\o_ . Dat hoeft er vast niet allemaal in he? Ik begreep uit je eerdere bericht al dat ik het uit elkaar moet trekken en niet al teveel erin stoppen. Of ik vanavond al aan de slag ga verwacht ik niet. Later meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@H3D: Inspelen kan zeker lang duren en vooral met die blackgates. Begint nu toch wel weer in de buurt te komen van de kwaliteit die ik voor zondag hoorde. Ik heb 600,- betaald voor de Dac. Er is nu een ander bouwpakket waarbij je een vergelijkbare kwaliteits dac kunt bouwen volgens Lampizator voor +/- 350,- . Maar zo handig ben ik niet met electronica en nu heb ik hem kant en klaar met extra upgrades waardoor hij weer beter zou moeten klinken dan dat nieuwere bouwpakket. Als je de Satch ongemodificeerd met Tube output stage moet kopen via webshop ben je +/- 1100,- dollar kwijt en dan is hij nog niet gemodificeerd. Als ik Lampizator moet geloven komt zijn gemodificeerde Satch akkelig dicht bij de geluidskwaliteit van een Audio Note DAC 4. Die hij naast elkaar getest heeft. Of ik dat moet geloven weet ik niet. Heb nooit een Audio note DAC gehoord maar als je daar het prijskaartje van ziet ga je steil achter over. Zal ook zeker eens met bitumen gaan experimenteren in mijn cd speler!

@Bronco.b: Dat beter en anders daar zit natuurlijk wel wat in. Je oren zijn gewoon heel gevoelig voor verandering, dus na een paar maanden weer wisselen naar de oude condensatoren zal op een bepaalde manier wel weer een oooh factor op leveren. Maar zoals H3D zegt zijn er toch ook wel wat objectieve factoren waar je geluid op kunt beoordelen. Maar het belangrijkste is toch gewoon dat je zelf tevreden bent met wat je hoort en prettig vindt klinken en dat is vaak heel persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2009 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@H3D...je hoeft helemaal nergens op te letten..Als jij vindt dat het beter is, dan is het toch gewoon zo..

Uiteraard vind ik zelf de vitamin beter klinken dan de CC..of was het nu anders :? Afijn..de yarland speelt lekker en daar gaat het om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O- Gelukkig hebben we een hoop humor. Binnenkort maar eens horen hoe die Yarland speelt dan. :9~ Biertje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je biertje moet ook 6 uur staan (open) voor hij ingespeeld is he ;). Dan is hij nog lekkerder.

Het wit van het schuim wordt mooier, en de bubbeltjesstage is gewoon stukken beter. Het diepere bruin tussen de koolzuurbelletjes zorgt echt een stuk meer openheid in je smaakbeleving.

:+

offtopic:
hadden we niet een voodoo topic voor dingen zoals inspelen?

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal ik volgende keer eens proberen! Klinkt goed. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:39:
Je biertje moet ook 6 uur staan (open) voor hij ingespeeld is he ;). Dan is hij nog lekkerder.

Het wit van het schuim wordt mooier, en de bubbeltjesstage is gewoon stukken beter. Het diepere bruin tussen de koolzuurbelletjes zorgt echt een stuk meer openheid in je smaakbeleving.

:+

offtopic:
hadden we niet een voodoo topic voor dingen zoals inspelen?
@boudewijn, van alcohol heb je volgens mij niet al teveel verstand.
Als je een biertje openzet dan slaat hij dood en is het niet meer te zuipen, ik denk dat je in de war bent met een ander alcoholisch goedje namelijk wijn, deze moet je alvorens te drinken een tijdje laten luchten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:53:
[...]

@boudewijn, van alcohol heb je volgens mij niet al teveel verstand.
Als je een biertje openzet dan slaat hij dood en is het niet meer te zuipen, ik denk dat je in de war bent met een ander alcoholisch goedje namelijk wijn, deze moet je alvorens te drinken een tijdje laten luchten. O-)
offtopic:
ik brouw zelf ;). Ach ja er zijn ook mensen met geen verstand van andere dingen laten we maar zeggen ;). Wat ik met een grapje probeerde duidelijk te maken is het hier over chinese prut enzo gaat en niet het grote-inspeel-topic oid :P. Mijn mening, maar ik ben geen mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Haha, sarcasme in het kwadraat!

Om toch iets on-topics te zeggen:

Een jaar geleden heb ik een Yarland-34C aangeschaft en daar heb ik nog steeds veel plezier van. Als arme student zijnde heb ik geen supersetup (Wharfedale speakers, monstercable kabels en een Philips cd-speler), maar ik ben enorm tevreden met het geluid. Het verschil tussen een MP3'tje (iPod, 192kbit/s) en dezelfde cd is goed te horen. Het blijft ook leuk om jullie verhaaltjes te lezen :) . Ga zo door!

*MrQips is een trouwe lezer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je nog iets aan de yarland getweakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@H3D...stuur me maar eenPM of mail om een afspraak te maken..altijd leuk...

@boudewijn...voor bier geldt het wellicht niet maar voor wijn wel..(ik heb de enige echte officiele vinologenopleiding gedaan in nederland)...

Offtopic: Neem een gemiddelde rode wijn en decanteer (overschenken) deze in een karaf en probeer een zo'n lang of groot mogelijk straal van wijn te creeren tussen de fles en het karaf. Hierdoor komt er lekker veel zuurstof in de wijn die de tannine in de wijn afbreekt. De wijn plusminus nog een uur laten staan en dan heb je van een gemiddelde baggerwijn een drinkbare handel gemaakt. Echt waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tsk tsk Boudewijn. Nooit van bier met smaakevolutie gehoord? Carole d' Or en Postel ed?
Dat heeft met oxidatie te maken natuurlijk.
Of iets wel of niet te verklaren is, is natuurlijk nooit de maatstaf of iets nu wel of niet waar is. Per definitie bijna worden dingen eerst opgemerkt voordat men naar de oorzaak op zoek gaat.

Ik had hierboven een fototje geplaats van een speakertje. Was het niemand opgevallen dat het gewoon een kartonnen doos is? Het was bedoeld om het aktief en passief wisselfilter te testen. De HiVi tweeter moet toch echt wel 3e orde gefiltert worden. Ik heb nu 2 woofertjes (waarvan 1 aan de achterkant) met 1e orde filter en de tweeter 3e orde. Als ik m met 6 of 12 dB/okt probeerde ging het toch vervormen omdat ie teveel laag voor z'n kiezen kreeg. Maar om 'n kartonnen doosje met twaron te gaan dempen? :D Ik moet eerst nog eens een houten testkastje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maak je die filtertjes zelf en of meet je daar wat aan? Niet als kritiek\aanval bedoeld, maar ben wel geinteresseerd in hoe je een ander technisch doet :).

offtopic:
Ik ken de gouden carolus wel ja ;). Maar ik bedoelde hier meer een pilsener. Waarom zie ik jou btw niet in het speciaalbiertopic?
Bronco, bedankt voor de wijntips. Helaas drink ik meestal geen baggerwijn :+. Waarom die opleiding btw gedaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Boudewijn schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:28:
Heb je nog iets aan de yarland getweakt?
Niet zover ik weet :p . Ja dat klinkt een beetje raar, maar ik heb hem van een winkeltje uit Engeland gekocht (ik heb geen ebay-ervaring en heb geen zin in importkosten enzo) en die heeft er wel wat mee gedaan. Ik zag dat de bodemplaat er al eens af is geweest en er zitten twee verschillende voorbuisjes in (iets USA en JJ). Misschien kunnen jullie nog herinneren dat ik ergens een jaar geleden vroeg waarom de blauwe gloed in de voorbuisjes verschilde. Dat kwam volgens jullie omdat het ene ledje wat minder recht stond dan het andere. Een half jaar later (bij een verhuizing) kwam ik er achter dat er gewoon twee verschillende buisjes in zitten :+ .

Ik ben nog wel van plan er aan te knutselen. Ik ben een eerstejaars elektrotechniekstudent (TU Delft), dus dat zou wel goed moeten komen. Echter wil ik eerst nog even wachten totdat we actieve onderdelen besproken hebben (transistors, buizen, etc). Uit dit topic begrijp ik dat ik de condensators en de buisjes kan vervangen. Waarschijnlijk kom ik aanstaande zomer daar wel aan toe :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt bijna alles vervangen, maar dat zijn de nuttige (volumepot ook wel).

Blauwe ledjes zou ik eruit sodemieteren omdat ik ze lelijk vind. JJ komt volgens mij gewoon uit de USA hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nouja, de buisjes hebben een verschillende opdruk (die op beide onduidelijk leesbaar is). De volumepot ga ik zeker vervangen ja, want die begint nu al te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@beetle73
Gelieve Uw email even te lezen, en mij daarna even te kontakteren aub
Groetjes
Leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn niet "Chineese pot" verplaatst naar het voor mij tot dan toe onbekende : Het speciaalbiertopic!

Boudewijn vraag bij deze verschoning.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Van decanteren wordt bier niet altijd beter mi.

Zullen we over bier hier Het speciaalbiertopic verder neuzelen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja boudewijn over off-topic geneuzel gesproken... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:59:

offtopic:
Ik ken de gouden carolus wel ja ;). Maar ik bedoelde hier meer een pilsener. Waarom zie ik jou btw niet in het speciaalbiertopic?
Bronco, bedankt voor de wijntips. Helaas drink ik meestal geen baggerwijn :+. Waarom die opleiding btw gedaan?
Laatse offtopic opmerking: Waarom? Ik heb de middelbare hotelschool gedaan en heb toen uit persoonlijke interesse een vinologencursus er bij gedaan. Er zijn, denk ik, de nodige parallelen tussen het gewauwel over wijn en audio..Het is een belevenis en ieder persoon neemt met zijn zintuigen (en brein) het op zijn eigen manier waar en geeft er woorden aan. Met name het laatste is leuk. Hoe vertaal je hetgeen je waarneemt in woorden en kan een ander zich daar in herkennen? Afijn, wijn heeft iets filosofisch, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let's go see Sideways

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 16:53:
Van decanteren wordt bier niet altijd beter mi.

Zullen we over bier hier Het speciaalbiertopic verder neuzelen? ;)
:w

In mijn quest om speakers met hoge efficientie te vinden stuitte ik op een plan voor zgn "Cyburg Viech" speakers, maken gebruik van full range Beyma 8A G/N , 96 dB/W/m

Afbeeldingslocatie: http://freenet-homepage.de/martinhaun/viech.jpg

Lijkt me een interessante combinatie met de aria mini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:59:
Maak je die filtertjes zelf en of meet je daar wat aan?
Ik maak hem uiteraard zelf. Een beetje op de zelfde manier als dat ik kook. Ik bedenk wat ingredienten en flikker dat op intuitie bij elkaar. Ik had dus wat caps en coils van ehh, capsandcoils (0.15 en 0.22mH en 5.6 en 6.8uF CC-PX, 1 en 10 Ohm) waarmee ik dacht wat te kunnen varieren rond de 5-6kHz. En dat reken ik dan uit met het rekentooltje van hifiladen.de. Ik heb expres de woofer en tweeter wat 'uit elkaar gezet' rond het overnamepunt omdat de tangband net daarboven ineens flink op gaat lopen.
Zo, ik ben nog even aan het solderen cq. braden cq. prutsen geweest met een wisselfilter.

1e orde klonk niet fijn voor de tweeter. Die ging erg vervormen, ook al had ik m op 7kHz ingezet.

Toen toch maar n's aan een 3e orde begonnen. Maar gezien mijn gebrek aan ervaring en onderdelen is 't een beetje een raar ding geworden. De Tangband bas-mid heb ik 1e orde met 1 spoel van 0.22 mH (>5kHz) en de RT1L tweeter 3e orde met een CC-PX 5.6uF (C1 >4.7kHz) een bipolaire elco van 10uF als C2 (ik had niet anders, >8kHz) en een 0.15mH spoel (>3.2kHz). Zoals ik het nu begrijp komt de tweet in met -18db/okt tot 3.2kHz, gaat dan verder met -12dB/okt tot 4.7kHz, dan -6dB tot 8kHz en is er dan pas helemaal.
Het is een beetje onconventioneel misschien maar ik vond het wel erg goed klinken. Het beste tot nu toe. De frequentiekarakteristiek vond ik ietsje minder als bij het eerdere 2e/2e orde filter. Maar niet slecht. De tangband hoor je nog wel boven de 5Khz maar die wil ik iets onder een hoek plaatsen om zo de natuurlijke afval te gebruiken.
Ik had alleen niet gedacht een 3e orde nodig te hebben dus ik miste nog een grote cap van rond de 15uF. Dus daar heb ik dat kleine 10uF krengetje uit de MHZS voor gebruikt (wel met Vishay snubbercapje). Het gequote stukje komt uit mijn topic op ZA.
Ik heb hem nu weer veranderd naar 2 woofertjes rug aan rug (>H<). Dat klinkt toch beter. Heel apart dat de toon nauwelijks verandert als je om de speaker heen loopt. Maar ik hoor toch een soort van echo als ik gewoon naar een stem luister. Dus gezien mijn smaak ga ik dit niet zo houden. Ik wil precisie in het geluidsbeeld.

Het meten gaat nog wel komen, maar ik vind dat ik dan wel een echt kastje af moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de wol uit zitten pluizen. Lijkt wel bezigheidstherapie, lekker handen laten werken en brein laten zweven :z

Volgens mij kan ik alle speakers in de straat wel van nieuwe wol voorzien, zoveel zit er in de doos. _O-

Straks meer over de ervaring. Ik ga zo dadelijk Patricia Barber erin knallen en een vergelijk trekken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke luidsprekers en welk compartiment ga je ermee vullen?

De wol is een klein beetje offtopic want het is japanse wol( made in holland ) ipv chinese wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach een klein beetje off topic moet kunnen toch?

De luidsprekers zijn de ACR RP300's en ik vul het compartiment van de speaker tussen de 200 en 700 hz.

Overigens heb ik ook al wat voor het filter gehangen. Die zijn namelijk recht achter de woofer tegen de achterwand aan geschroefd. Ik heb het idee dat dat iets geholpen heeft. Ik had namelijk wel erg veel bas sinds ik bitumen in het loopwerk geplakt had. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeveelheid wol die je plaatst heeft wel invloed op het geluid.
Vaak is het uitproberen, welke hoeveelheid je het lekkerste vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin wel met weinig. In ieder geval de baspoort openhouden lijkt me.

Moet ik het trouwens erg lospluizen? Dat heb ik nu wel gedaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@H3D: Ben benieuwd wat je bevindingen zijn! Had jij die bitumen al in het loopwerk geplakt toen wij bij jou met de luistersessie waren? Ik geloof dat ik er geen laag meer bij moet hebben hier. Misschien is cd speler met bitumen beplaken dan niet zo'n verstandig idee?

@Koifarm: Kun jij mij de info nog geven over die knoppen voor de Audioromy en eventueel adresje waar ik alps pot kan kopen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@digitalman, nee dat zat er toen nog niet in. Het is een afweging die je moet maken. Het verschil zit m niet alleen in het laag (hij gaat nu nog iets lager en dat is over het algemeen wat minder gedefinieerd volgens mij), maar ook in hoog, rust en ruimte. Je kunt het er altijd weer uithalen, zij het dat dat wel een klusje is. Die lijm plakt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal het dan toch eens gaan proberen. Wat heb jij er voor dikte in 4mm? Onder en bovenkant beplakken en zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
Ik zit helaas vast met m'n classic 6.10 versterker.

De klachten heb ik al eerder beschreven, maar voor het gemak nog even:

-Het rechterkanaal is iets zachter dan het linker
-Op zeer lage volumes werkt het rechter kanaal dan ook niet
-Soms begint een van de kanalen (dit komt zowel links als rechts voor) te ruisen, terwijl de muziek wel gewoon doorspeelt. Dit laatste is op te lossen door een zacht tikje op de bovenkant van de versterker.

Nu dacht ik dat het aan de potmeter lag en schroefde ik hem dus open om te kijken welke er precies inzit. Echter, er zat een grote prop op de bovenplaat geplakt die op een van de onderdelen drukt (ja, de versterker is tweedehands gekocht, risico van het vak). Ik neem aan dat mijn tikjes op de bovenplaat daar nut hebben gehad.

Ik kom er echter niet goed achter welke onderdelen dit nu zijn.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s110985/versterker.jpg

Waar de prop op drukte is de bovenste pijl. Deze chip heeft het opschrift: A1930 4H
De onderste is uiteraard de potmeter waar ik oorspronkelijk naar ging kijken. Opschrift: 74LT - 100KAX4 en aan de zijkant: ALPS (vraag me nog steeds af of het een echte is).

Aangezien ik zelf niet zo technisch ben aangelegd, graag jullie advies. Mijn broer is overigens handig met een soldeerbout, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Vragen:
-Ik durf de versterker niet zo goed aan te sluiten zonder die prop erin. Kan dit gewoon?
-Enig idee wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor prop, papier? Of een soort koel materiaal? Kan zijn dat de soldering van het component slecht is, los contact dan dus. Misschien als de prop er op drukt werkt ie nog wel maar dat is dan wel een erg amateuristisch oplossing. Schroef de print plaat eens los en kijk achter op of de solderingen van het component goed zijn. Volgens mij kun je hem veilig zonder prop proberen hoor. Je kan dan ook even met je vingens aan het component zitten. Treed het probleem dan op weet je dus dat er daar een los contact zit. Kun jwe gewoon doen, is laag spanningsgedeelte. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Proppen die op onderdelen drukken lijkt me niet echt ok. Misschien het onderdeel opnieuw solderen en tegelijk de ALPS vervangen door een echte?

Component lijkt op iets als een spanningstabilisator

[ Voor 16% gewijzigd door Saab op 31-01-2009 16:07 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tano, mijn gevoel zegt dat je ergens een slecht ( soldeer ) kontakt hebt. Mogelijk bij de potmeter en/of 2sa1930 in de buurt. Dus print( en ) eruit en op speurtocht naar het slechte kontakt. Bekijk de ingangsprint met de selectieschakelaar ook goed. :Y

Afbeeldingslocatie: http://pontoppidan.info/lars/repairstories/nad/nad705badsolder.jpg

Het onderdeel waar je na vraagt is mogelijk deze.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/toshiba/3171.pdf

Wordt vaak gebruikt in versterkerschakelingen als stuurtrap. :w

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je kunt Alps potmeters bij Conrad bestellen of bij EA-europe. Er zijn er wel meer die ze hebben.

Die transistors zijn voor de voeding van de eindtransistors denk ik. Precies wat Digitalman zegt, check de soldeerpunten.
Nu snap ik ook dat die volumeknop zo rammelt. Dat komt door de vrije slag in die as-koppeling. Het maakt voor de pot niet uit maar het voelt zo los aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@digitalman: ik heb dus gewoon een plaatje bij de Brezan gehaald. Ze hadden dacht ik maar 1 dikte en dat kon best een 4 mm zijn. Ik heb de bovenkant en zijkanten beplakt. Je kunt het in stappen doen als je het geduld hebt :z Niet mijn sterkste punt.

Net dus aan het luisteren geweest naar andere wol bij het mid-laag. Het begon allemaal met het uitpluizen. Kramp in de handen krijg je ervan ;) Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SP7IAIRO.jpg

Daarna het vervangen. Before:Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QO8I3PN3-1.jpg

After: Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LP3JVSNR.jpg

En nu de luisterervaring. Tja, dit soort dingen is volgens mij nooit een megastap in welke richting dan ook. Maar de dingen die ik denk te horen zijn:
Meer definitie bij het laag. Waar sommige geluiden eerst een ondefinieerbare bromtoon waren, krijgen ze nu meer definitie. Het mid-laag ondersteund daar dus bij.
Er lijkt meer diepte in het geluid te zitten, alsof er dus meer ruimtelijke informatie de kamer inkomt.

Ik heb nog wat gespeeld met de hoeveelheid wol. Mijn beeld is dat je weinig wol, dus met veel lucht erin, moet gebruiken. Wellicht dempt een grotere hoeveelheid wol met daardoor een grotere dichtheid teveel, waardoor weer ruimtelijkheid verloren gaat.

Het probleem met deze korte stukjes wol en de kleine hoeveelheid is dat het mogelijk in elkaar gaat zakken door de geluidstrillingen. Binnenkort dus maar eens checken of dat gebeurt.

conclusie is wat mij betreft dat het een iets ander geluidsbeeld geeft en dus zeker in de speaker blijft zitten. :+ Daarnaast ga ik het ook eens in het mid-hoog/hoog vakje doen. Kijken of dat nog iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal meezingen maar....
<+:)
Dèèèè, baard van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas
dèèèè, baard van Sinterklaas,
oh jongens, jongens wat een baas

Maar is ie wel pluis?

H3D: vooral voor mid-hoog zal het goed werken schat ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 16:06:
Wat voor prop, papier? Of een soort koel materiaal?
Een prop plakband/papier inderdaad.
Kan zijn dat de soldering van het component slecht is, los contact dan dus. Misschien als de prop er op drukt werkt ie nog wel maar dat is dan wel een erg amateuristisch oplossing. Schroef de print plaat eens los en kijk achter op of de solderingen van het component goed zijn. Volgens mij kun je hem veilig zonder prop proberen hoor. Je kan dan ook even met je vingens aan het component zitten.
Het lastige is dat de problemen niet altijd optreden. Wat rommelen aan het component geeft in ieder geval geen slecht geluid. Ik heb de versterker nu aangezet terwijl hij open is, zodra de storing optreedt probeer ik het nog een keer.
Saab schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 16:07:
Proppen die op onderdelen drukken lijkt me niet echt ok. Misschien het onderdeel opnieuw solderen en tegelijk de ALPS vervangen door een echte?
Ga ik doen zodra ik weet dat het daar aan ligt!
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 16:08:
Tano, mijn gevoel zegt dat je ergens een slecht ( soldeer ) kontakt hebt. Mogelijk bij de potmeter en/of 2sa1930 in de buurt. Dus print( en ) eruit en op speurtocht naar het slechte kontakt. Bekijk de ingangsprint met de selectieschakelaar ook goed. :Y
Ga ik mee aan de slag zodra mijn broer een keer tijd heeft, die is toch wat handiger met dat soort dingen. Wel raar dat de versterker niet constant de klachten geeft. Nu doet ie het bijvoorbeeld uitstekend.

Ziet er inderdaad zo uit. Na een google-zoektocht op het serienr kwam ik inderdaad ook bij Toshiba uit + deze wordt ook vermeld in de specificaties van Classic (http://www.coemaudio.com....ntegrated-Amplifiers/155/).

Thanks voor de reacties allemaal, dat gaat echt snel!!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H3D, mooie foto's en beschrijving. De wol zakt niet uit, ook niet als hij er losjes/luchtig in zit.

Jouw bevindingen komen overeen met mijn bevindingen voor het hoger( slag ) bas gebied. De bas klingt duidelijker, beter gedefineerd als met BAF( polyesterwol ).

Als je ook wat achter je middenluidsprekers hebt gedaan, dan zal je na vervanging ook hier er verschil in geluid waarnemen. Deze aramidewol is niet hetzelfde als de aangeboden "angel hair". Het verschil zit hem in de verschillende dichtheid van de vezels. Hierdoor lijken de dempende eigenschappen een breder bereik te hebben.

De wol heeft nog geen naam, hoe is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.ict-net.net/soundpulplogo.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toffe naam. Ziet er goed uit. Ga je de markt op? ;)

Ik heb het idee dat het op midhoog en hoog minder werkt. Maar die speakers (magnetostaten) zijn dan ook dicht van achteren. Ze zitten in één ruimte waar wel polyesterwol in zat.

De doos zit trouwens nog vol. Was het niet een beetje veel? Mss gooi ik het ook nog wel een keer in de baskast. En Bronco is aan het nadenken of hij het ook wil proberen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zou ik evt ook wat mogen voor mijn speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

But off course. PM me anders even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 16:08:

[afbeelding]

Okay, na wat uren spelen kreeg ik spontaan weer storingen. Toen even de bovenste chip aangeraakt. Dat hielp. De losse contacten (zoals op het plaatje van Koifarm) vonkten zelfs even. Nog een keer geprobeerd, zelfde fenomeen. Nu dus maar de stroom eraf.

Kan dit aan de contactjes liggen, of is dat het onderdeel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tano, laat je broer de kontakten even opnieuw solderen. Kan misschien wel van bovenaf als het een dubbelzijdige print is.

Ik ga op een speciale site de wol gratis weggeven in ruil voor recensies. Ik hoop hier volgende week mee te beginnen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Koifarm, als je dat gehost wil hebben kan i kevt wel wat voor je regelen. Heb een vriend die vrij veel speakers bouwt, zou ik in ruil voor 2 reviews 2 pakketjes mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik wel wat van die wol wil hebben maar nog even de diverse recensies afwacht om zeker te weten of het upgrade is....

@koifarm..op welke site wil je het zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:14:
@koifarm..op welke site wil je het zetten?
Hier komt het:

http://www.soundpulp.com

Ben nog aan het bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit. _/-\o_

Heb je nog een makkelijke methode voor het uitpluizen? Krijg er kramp in mijn handen van 8)7 .

Ander vraagje. Ik zie op het Duitse forum dat ze de koelpasta in de FU13 vervangen. Is dat noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 21:57:
Tano, laat je broer de kontakten even opnieuw solderen. Kan misschien wel van bovenaf als het een dubbelzijdige print is.
Gaat volgend weekend waarschijnlijk gebeuren. Nu maar even een oud Pioneer-setje aangesloten, dat valt even tegen!

Bedankt voor de hulp tot zover. Ik laat weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:18:

Ander vraagje. Ik zie op het Duitse forum dat ze de koelpasta in de FU13 vervangen. Is dat noodzakelijk?
Nee, alleen is nieuwe goede koelpasta wel bijna altijd beter qua koeling. Maakt echter geen hout uit als je maar binnen de spec blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebber een gemoddificeerde MHZS 88 cd speler op ebay.Koopje. O-)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...All-Categories%26_fvi%3D1 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:54:

Niet geschoten altijd mis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft wel wat, die grafstenen erom. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tsjongejonge :N Je moet maar durven. Hij maakt m steeds duurder met wat cosmetische onzin (dit is niet de eerste die hij verkoopt). En nog steeds geen passieve mod. Schaamteloos jatwerk en dan nog dom ook.

Oh ja, ik heb m'n doosje met de valse baard van sinterklaas eindelijk :) Het zit er lekker ingestampt zeg. Ik moet ben er alleen nog niet aan toe om het toe te passen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:54:

En dan worden de Chinezen altijd beticht van jatwerk..... Zelfs geen verwijzing naar MHZS in de advertentie........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

koifarm, hoe kan ik jou bereiken ivm wat sinterklaasbaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Lange tijd weg geweest, hebben jullie nog mooie spulletjes uit China geimporteerd?
Weet iemand hier misschien of er al een Chinese dac gesignaleerd is met de ESS Sabre8 dac? (Ess ES9008)? Deze chip schijnt fenomenaal goed te zijn, Mcintosh gaat'm gebruiken in hun top cd-speler (md500).

Iemand bekend? VoodooLess misschien een idee?

Offtopic:
------------
Oh ja, voordat ik het vergeet, nog ff een reactie op het Jamo geneuzel O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/Jamo-R909-IFA05.jpg

Tis niet echt mijn smaak, maar ik geloof wél dat de meesten hier op dit forum iets van mindere kwaliteit bezitten,,,,,,,

Voor de geinteresseerden: er is ook een kleinere versie, de R907, die kost maar iets van €9000 :o

Afbeeldingslocatie: http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2008/08/r907.jpg

Dit lijkt mij trouwens echt een ontwerp welk makkelijk door de chineese high-end markt gereproduceerd kan worden :))

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom denk je dat?

Het is idd lak en zwart, maar ze kunnen daar ook prima iphones enzo namaken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Koifarm,
een tijdje geleden deed ik al melding van het feite dat mijn MHZS cd33 vreemd deed. Namelijk dat er een vreselijk gromgeluid op de voorgrond trad en de muziek compleet op de achtergrond drong. na de speler uit te hebben gezet kon je de volgende dag gewoon weer genieten. Dit heeft zich een paar keer herhaald. Vervolgens deed de speler het opeens niet meer. Ook nu weer de dag erna werkte de MHZS weer uitstekend. Gisteravond gebeurde het weer en vandaag bij het aanzetten speelde de cdspeler een paar minuten en hoorde ik een klein geluidje voordat hij het helemaal begaf. Tot op heden is er geen geluid meer uit te peuren. Weet jij misschien wat hier een mogelijke oorzaak van kan zijn?

PS. ik kan de link naar de mod van de cd-speler niet meer terug vinden; Als ik hem dan toch moet laten repareren dan meteen maar die mod erbij.

bij voorbaat dank.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.