Ja klopt die had ik ook
genoemd, maar
dennis00 had een vraag alleen met betrekking tot de 1-2 pass.
Verder is de R2 / RT (oftewel de zogenaamde "Pass & Move" techniek) inderdaad handig, voor combinaties zoals een 1-3 pass. Ook begin ik wel eens met een 1-2'tje maar wil hem met een steekpass aan iemand anders doorgeven wat dan niet gaat, aangezien je met de steekbal Y / driehoekje de bal zal terugspelen naar degene die de 1-2'tje begon. De R2 / RT methode biedt die mogelijkheid wel.
Om te beginnen is het inderdaad frustrerend. Niet alles is te behelpen, maar wellicht gaat het beter als je een en ander anders insteld. Wellicht heb je dat al gedaan, maar kijk anders even in de
FAQ kijken en/of vraag je het volgende af:
Is je formatie evenwichtig?
Hoe staan je defence pijlen?
Hoe staan je attack pijlen?
Wat is je backline en offside trap?
Wat zijn je manuele strategieën? (en gebruik die op een "goede" wijze)
Wat zijn de stats van je spelen en wat zijn hun sterren? Bijv. met en ster bij Centre voor een flankspeler zal vaker naar het centrum willen lopen. Andersom een centrumspeler met side wil vaker naar de zijkant lopen. Ook ben ik steeds meer van mening dat als in ieder geval 1 iemand in je verdediging D-line heeft dat dat helpt.Ook heb ik steeds meer het gevoel dat de defence stat erg belangrijk is bij verdedigen. Echter veel SB en middenvelders hebben daar weinig van, dus zal verdedigen ook minder gaan.
Wat is het niveau van je aanvalsbalk?
Hoe vermoed zijn je spelers? (Wissels kunnen trouwens een grote impact hebben heb ik het gevoel, alsof het team ineens met een verse kracht er weer in geloofd, maar dit is uiteraard niet altijd het geval.)
Voorbeeld 1: Ik heb Man U
Wanneer Team heeft bal --> Team gaat in aanval
Dit zie je heel goed als je de bal onderschept met een sliding diep op de tegenstanders helft. Je ziet rustig Tevez en Giggs terugsjokken terwijl rooney bijna aan het randje van de 16 de bal heeft. En dan staan Puyol, Alvez en marquez voor Rooney die inmiddels helemaal alleen voorin staat. Bal kwijt.
Het is ook niet heel gebruikelijk dat een spits de bal met een sliding van de tegenstander afpakt. Medespelers hebben dan even de tijd nodig om te reageren (ook afhankelijk van stats wellicht? Respons?) Daarbij is de aanvalsbalk ook van invloed. Je kan ook bijv. naar de flank gaan lopen zodat je wat tijd wint om medespelers naar voren te laten komen. Rooney is niet de langzaamste en heeft ook geen weinig body ballance dus dat zou op zich wel kunnen.
Voorbeeld 2: Ik speel met Barca
Ik heb de bal met iniesta, die opzich wel een redelijke pass in zn voeten heeft. Henry loopt die op rechts. Net voordat ik op Y duw trekt Henry naar binnen. Henry kan ik dan niet selecteren - ook al staat hij op semi-assisted - en mocht ik hem toch kunnen selecteren dan stopt hij, hij draait heel wazig en is al veel te laat.
Ik zie wat je bedoeld, maar je moet ook de bal geven op "goede" momenten. Goed is moeilijk te defineren en soms heb wellicht ook wat geluk nodig.
Voorbeeld 3: Ik speel met Barca
Tegenstander heeft de bal. Ik zie Rooney diep gaan. Ik wil Marquez selecteren, om hem daar mee te laten rennen. Nu kunnen er 2 dingen gebeuren.
• 1.
Ik kan marquez niet selecteren en deze huppelt er [...] erachter aan.
Het wisselen van spelers kost tijd en licht ook aan de respons van speler om gelijk te reageren. De laatste tijd kijk ik tijdens het verdedigen steeds meer naar de hele verdediging i.p.v. alleen naar de bal en mijn huidige geselecteerde speler. Als je ziet dat iemand wegloop probeer er dan bij te blijven door snel te wisselen naar een verdediger of gewoon met je huidig geselecteerde speler (bijv. een middenvelder) erachteraan te lopen. Het is namelijk zo dat als er iemand druk geeft aan een aanvaller die wil schieten dat zijn schot sterk negatief beïnvloed kan worden ook als geef je "slechts" wat lichte druk.
• 2.
Ik selecter marquez op wonderbaarlijke wijze, ik ben rooney voor. Yes denk ik dan. Maar nee. Marquez draait zich halverwege even om en besluit dan weer verder te rennen. Resultaat. Rooney kan de bal alsnog aannemen.
[quote]
Dat maak ik inderdaad ook mee en kan erg vervelend zijn. Ik zie bijv. weinig gevaar en wil gewoon de bal aannemen met de verdediger, maar de verdediger kijkt als bijna de bal bij hem is even om maar loopt in de tussentijd niet door. Gevolg: de bal gaat over hem heen en kan zo een kans geven aan de tegenstander. Wat ik dan ook meestal doe in dit soort situaties is de bal gewoon wegkoppen met de schietknop / vierkantje / X.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 03:19:
Wij spelen met FC Twente en dat gaat vet goed, ook met Ajax en AZ hebben we veel wedstrijden gespeeld en op hoogste niveau gewonnen van Man Utd en Inter. Nu spelen we met Barcelona en gaat het opbouwen ineens veel lastiger.
Vorige wedstrijd Top player wonnen we met FC Twente van Man Utd op Top player 15min met 5-2 en nu winnen we met Barcelona 2-1 van Man Utd en ging het opbouwen aardig wat lastiger, ondanks dat we iets meer kansen kregen.

Je moet wellicht wat ervaring opdoen hoe de club speelt? En misschien was (heel toevallig) die wedstrijd Man U erg in vorm, maar heb je dus toch gewonnen?