robhoeben schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:05:
Ik speel op het 2e niveau (regular?) in de ML, en heb een beetje moeite met het vinden van een goede opstelling. Ik heb af en toe moeite met scoren tegen bepaalde tegenstanders, maar soms win ik ook met 5-1.
Scorend vermogen is dus over het algemeen wel in orde. Alleen verdedigend heb ik vaak nog wel eens problemen. I wilde aan het begin van het 4e seizoen graag zo lang mogelijk de nul houden. Ik merk dat dat nu bij lange na niet haalbaar is. Ik heb al 7 tegendoelpunten in 9 wedstrijden. Ik vind dat best veel, zeker als je bedenkt dat ik een best goed team heb, en speciaal verdedigender ben gaan spelen dit seizoen. (5-4-1)
Heeft iemand tips wat betreft de opstelling. Welke is ideaal?
Verdedigen is ook voor mij nooit makkelijk geweest. Wel vind ik dat het dit deel wel iets beter gaat dan de vorige delen, maar toch heb ik nu weer een gemiddelde van ~0.9 goals tegen per wedstrijd. Wat erg belangrijk is bij verdedigers is de stat defence, meer dan bij de vorige delen heb ik het gevoel, waar je namelijk met veel body balance al vaak de bal kon veroveren. Ook lijkt Team work weer een belangrijke stat. Het spel van de idividuele spelers lijkt beter afgestemd op elkaar als de team work onderling hoog is.
Wat wellicht kan helpen bij verdedigen:
- Zet je aanvalsbalk goed. Dit spreek verder voor zich, mijn voorkeur gaat dan uit naar een manuele bediening.
- Als je een counter tegen krijgt en je ben momenteel een AMF of CMF hoef je niet altijd gelijk van speler te wisselen om de DMF, of CB te worden. Je kan best wat terug lopen met die AMF of kijken of je wat druk kan zetten. Wat hier namelijk op de loer licht is dat als er een man van jou bijv je DMF of CMF wordt voorbij gegaan. Je hebt de neiging snel te wisselen naar de CB of SB om als een gek te stormen naar die tegenstander. Wat dan een probleem is voor de speler die de CB of SB moet dekken. Kijk dus goed of je een andere man laat gaan als je dit doet.
- Als de tegenstander dicht bij je doel is en wil schieten helpt het nog steeds om dicht bij hem te gaan staan, zijn shot accuracy wordt hierdoor negatief beïnvloed ook geef je lichtjes wat druk. Dit geldt volgens mij ook voor de passes die worden gegeven vanaf de flank als, daarbij lijkt het dat als ik in de buurt ben de pass over het algemeen wat minder accuraat is.
- Je moet ook je back line en off side trap "goed" instellen (set tactics > team strategy). Goed tussen aanhalingstekens omdat niet een perse beter is dan de andere. Wel is het bijv. zo dat het aan te raden is om je off side trap niet te hoog (A) te zetten als je geen verdedigers hebt met D-line. En de back line is hoe hoog je verdediging staat. Bij A staat die dicht op de middenveld-linie, maar ben je dus gevoeliger voor snelle aanvallers en bij C staat de defensieve line maar naar achteren gezakt waarbij je gevoeliger bent voor afstandschoten en om naar achteren gedrukt te worden bij opbouwende aanvallen.
En je kan inderdaad nog tijdens de verdediging van formatie veranderen.
En hoe werkt het switchen van opstelling tijdens de wedstrijd precies? Ik las ergens in een menu iets over het auto-switchen van de opstelling van aanvallend naar verdedigend. What's up with that?
Je kan bij set tactics > Change game plan max. 4 tacktieken instellen waaronder 2 formaties. Bijv. een verdedigende formatie.
(Let op: de spelers kunnen "verkeerd" staan na een formatie verandering, omdat het volgorde gebonden is:
GK ==> GK
CB ==> CB
CB ==> CB
LSB ==> CB
RSB ==> LSB
DMF ==> RSB
CMF ==> DMF
AMF ==> CMF
LWF ==> LSMF
RWF ==> RSMF
CF ==> CF )
Deze activeer je dan door LT / L2 en de desbetreffende X/Y/A/B/driehoekje, vierkantje enz. Je kan dit automatisch laten doen door: set tactics > Change game plan > Y/driehoekje. dan zie je links midden op het scherm wat veranderen achter STAT: MA > SA > FA, dat hoogstwaarschijnlijk voor Manual, Semi-, en Full automatic staat.
Morgoth schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:04:
Ik vind minimaal 4 middenvelders toch altijd wel vrij essentieel voor een beetje fatsoenlijke verdediging. Maar, en noem me maar gek, echt geniaal vind ik een 3-6-1 opstelling. Probeer het eens een paar wedstrijden uit

. Werk dan met 3 CB's, 2 DMF's voor de verdediging. Dan 2 SMF's aan de zijkanten in het midden. Dan 2 AMF's vooraan in het midden en nog 1 CF.
Maar ben je dan niet wat kwetsbaar aan de flank? Je hebt wel SMF's maar die moeten dan en naar voren en naar achteren, die zullen dus eerder moe worden.
Ben ik meer eens. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar bij mij werk het gewoon niet.
Mijn standaard formatie is 4-3-3 of iets verdedigender 4-5-1 (met die set tactics > Change game plan) of helemaal in de verdediging: 5-4-1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| | G K | G K | G K |
| | | |
| CB CB | CB CB | CB C B CB |
| SB SB | SB SB | SB SB |
| DMF DMF | DMF DMF | DMF |
| | AMF | AMF |
| AMF |SMF SMF|SMF SMF |
| WF WF | | |
| C F | C F | C F | |
Nadeel hiervan is zoals MadMoony zegt je hebt maar 1 spits. Daar gaat alles naar toe. Ook om het feit dat er vaak mat 4 verdedigers wordt gewerkt, waarvan 2 CB is het voor die spits soms wat zwaar. Je moet daar dus een fysieke sterke spits hebben met naast een goed schot het liefst ook veel kop kracht om de voorzetten van de flank te benutten. Verder is deze formatie niet heel aanvallen met eigenlijk maar 4 aanvallers: CF, 2x WF en AMF, tegenover 7 verdedigers: GK, 2x CB, 2x SB, 2x DMF. Maar scoren is wat makkelijker dan verdedigen

, vandaar dat ik deze opstelling al een tijdje speel.
[
Voor 19% gewijzigd door
Regeneration op 26-01-2009 12:00
]