Het kan ook aan mij of mijn centrumspitsen liggen, maar ik haal bijzonder weinig rendement uit hoge voorzetten die toch redelijk goed lijken. Dan kap ik ala Robben/vPersie liever naar binnen voor het schot of leg ik laag terug op de middenvelder met het kanonschot (favoriete optie). Corners zijn een ander verhaal door de 1e paal 'weakness'.

De penalty krijg je inderdaad wel. Deze is er overigens al, maar heeft een dermate kleine invloed dat het niet te merken is, naar mijn mening. Ik heb zelfs ergens gelezen (volgens mij de piggybacks guide) dat de positie die een speler als "primair" is toegewezen het beste uit de voeten kan. Er zou dus een verschil zitten tussen primaire positie, secundaire positie(s) en niet toegewezen positie. Tot nu toe merk ik er nog vrij weinig van.
Hmm, nooit geweten en gemerkt dat het zo was. Ik kan me wel een andere footie herinneren (Fifa of een hele oude ISS) waarbij Ronaldo (de echte

) zo traag was als een slak wanneer je hem als een (aanvallende)mid opstelde. Van mij mogen ze dat net zo hard toepassen maar wat realistischer, slechtere passing/positioning/stamina oid. Ik vermoed dat het helaas een gimmick zal blijven, alhoewel dat voor mijn systeem (technische backs) wel heel handig is.

Dat laatste heb ik liever dan wedstrijden gemiddeld 3 doelpunten per wedstrijd wat ik heb. Maar het gaat niet alleen om het aantal doelpunten, persoonlijk vind ik dat de keepers te veel "halve" ingrepen hebben. Bijv. een zacht balletje terug stoten naar de andere aanvaller die er staat. Dat zou meer of wel of geen redding moeten zijn. Een ander voorbeeld: heb al een aantal keren gehad dat de keepers de bal half stopt, waarbij de bal een halve meter naast hem stil ligt. Hij staat op en pakt bal niet. Resultaat een aanvaller van de tegenstander staat daar al en schiet hem er zo in. Dit soort gebeurtenissen (bugs?) moeten ze zeker voorkomen, in het nieuwe deel, vind ik.
Dat bedoel ik inderdaad met meer ballen naar de zijkanten boksen. Of je bent kansloos, of je hebt hem klem en anders tik je hem correct weg naar de zijkanten toe. Geen halve reddingen inderdaad, want daar irriteer ik me ook kapot aan als dat de enige goal tegen is. Wel mogen ze zulke fratsen erin houden voor 'slechte' keepers <80, want de verschillen tussen een grabbelaar en topkeeper moeten natuurlijk duidelijk zijn.
Je zou zeggen dat als ze de keeper routines van PES 1-9 erbij pakken dat je dan voldoende gevarieerde doelmannen hebt met die van PES 08 als meest baggere grabbelaar ooit.

[...]
Naar mijn mening hebben ze best wat aan die tactiek gedaan met de 0-100 slides en het kaarten systeem. Moeten uiteraard wel eerst zien hoe het uiteindelijk zal werken.
Het zou een flinke stap in de goeie richting zijn mocht alles werken zoals verteld, maar ik had toch wat meer controle gezien. Bijvoorbeeld controle over de richting waarin Eto'o met de nieuwe card gaten trekt en al die andere movement cards. Straks loopt iedereen als een kip zonder kop gaten te trekken en in te duiken