There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Nee, want de meeste mensen kunnen veel beter overweg met onderstuur dan met overstuur.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:30:
Of leren rijden![]()
Toch denk ik dat bij het merendeel van de bestuurders het handiger zou zijn om nieuwe banden voorop te leggen. Dan heb je ook meer grip bij remmen namelijk.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Liever met de voorkant dan met de zijkant of achterkant. De meeste veiligheidsmaatregelen zijn namelijk berekend op een impact van voren.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:08:
En als je een noodstop moet maken schuif je lekker door zo die achterkant in van die vw polo voor je
Als de achterkant eerder zijn grip verliest dan de voorkant krijg je overstuur. Met overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen en dan is het maar zeer de vraag met wel deel van de auto je die vw polo raakt. Want sturen gaat met een om zijn as draaiende auto ook niet.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:20:
In deze situatie zit het verschil eerder in de gewichtsverplaatsing naar de voorkant waar je het beste contactoppervlak met de ondergrond hebt. Jij insinueert dat in dit geval de auto een zijwaartse aanrijding gaat maken, wat volgens mij niet helemaal klopt.
Daarom altijd de beste banden achter.
Signatures zijn voor boomers.
Remmen met alleen je achterbanden (handrem) geeft je stabiliteit, maar wel ten koste van remenergie.
Persoonlijk vraag ik me af of het een beter is dan het ander, maar goed, zonder onderzoek en cijfertjes geen conclusie.
Wat heb je dit weekend te doen
Ik heb het niet over bochten, ik had het over rechtdoor, snelweg.
Dat het voor bochten beter is weet ik ook wel, anders krijg je dit:
http://www.autojunk.nl/20...cato-duwt-citroen-saxo-op
[ Voor 22% gewijzigd door Viper® op 23-10-2015 14:29 ]
Overstuur door verlies van grip los je niet zomaar op, je auto gaat gewoon en jij bent passagier.
Signatures zijn voor boomers.
Terwijl wanneer je de beste banden voor hebt liggen, je wellicht in je stuur niks merkt, terwijl je achterbanden al problemen hebben. Moet je dan uitwijken / remmen / een bocht nemen dan wordt je veel kans verrast en sta je achterstevoren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Doordat de druk naar voren verschuift krijg je voor automatisch al meer grip. Daarnaast kun je beter rechtuit iemand anders rammen dan zijdelings en dat laatste is precies wat er gebeurt als je harder moet remmen dan je banden aan kunnen. Ook voor het remmen wil je dus de beste banden achter hebben.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:08:
En als je een noodstop moet maken schuif je lekker door zo die achterkant in van die vw polo voor je
Helaas klopt dat wel helemaal, zodra je achterwielen gaan slippen gaat je auto proberen om te draaien. Als je dit trouwens thuis wilt uitproberen pak je 2 speelgoedautootjes, plak bij één de voorwielen vast en bij de andere de achterwielen en laat ze van een schuine plank glijden. Je zult dan zien dat degene waarvan de voorwielen slippen rechtdoor gaat en degene waar de achterwielen van vast staan achterstevoren naar benden komt.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:20:
In deze situatie zit het verschil eerder in de gewichtsverplaatsing naar de voorkant waar je het beste contactoppervlak met de ondergrond hebt. Jij insinueert dat in dit geval de auto een zijwaartse aanrijding gaat maken, wat volgens mij niet helemaal klopt.
[removed]
Laten we maar zeggen dat het beter is om de achterbanden te vervangen dan de voorbanden, echter zijn er zoveel variabelen en omstandigheden die meespelen dat sommige mensen het toch liever andersom hebben.
http://blog.nwautos.com/2...est_in_front_or_back.html
Het is maar net waar je zelf de prioriteit op legt
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Bij sommige reacties komt het over alsof jullie maar overal vol gas door rijden
Ik klap met mijn 4x4 en winterbanden inderdaad gewoon volgas door ja, is dat niet goed dan?FabianGTI schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:24:
[...]
Bij sommige reacties komt het over alsof jullie maar overal vol gas door rijden
De keuze is eigenlijk heel simpel, ga je voor veiligheid of gemak ? Want de enige voordelen die betere voorbanen geven hebben te maken met gemak.Viper® schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:04:
Als je de parkeerplaats al niet afkomt omdat je voorwielen geen grip hebben
Laten we maar zeggen dat het beter is om de achterbanden te vervangen dan de voorbanden, echter zijn er zoveel variabelen en omstandigheden die meespelen dat sommige mensen het toch liever andersom hebben.
http://blog.nwautos.com/2...est_in_front_or_back.html
[removed]
Zowel de zomer- als winterbanden (195/55 R16) onder mijn Mini Cooper zijn op dit moment op. Auto 5 jaar geleden geïmporteerd uit Duitsland, dus kwam met een setje winterbanden op mooie lichtmetalen Ronal velgen. Netjes elk half jaar de wissel gedaan, maar nu moet ik ze toch echt vervangen.
Met de Nederlandse winters heb ik ze nooit echt nodig gehad, dus kan ik prima voor all season banden gaan. Echter heb ik dan een set velgen over, die sowieso niet veel meer gaan opbrengen.
Daarom overweeg ik nu toch om nu nieuwe winterbanden te kopen (Goodyear) en in het voorjaar een set nieuwe zomerbanden.
Zijn er nog meer zaken waar ik bij de aanschaf op kan letten?
Hoi!
Label kijk ik niet naar, wordt toch veel mee gesjoemeld. Kijk gewoon ene heel aantal tests (doe ook even tests uit verschillende landen en hoeken) en zoek wat uit dat overal goed scoort op wat je belangrijk vind.EWK schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:00:
Tests lezen, Tyre reviews enzo en natuurlijk kijken naar het label en db's.
Doe ik zelf ook, hecht zelf het meeste waarde op grip op nat (rijd graag door maar die 3km/uur sneller door de bocht op droog interesseert me iets minder). Iets waar juist mijn huidige winterbanden (Chinese 'Roadstone' winterbanden) juist dramatisch in zijn.
daarom gaan er gewoon goede zomerbanden onder, vooral uitgezocht op prestaties op nat.
Of voor kostenbesparing. Bij mij liggen nu de achterbanden van het vorige seizoen op de vooras. Dan doe je er langer mee.redwing schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:58:
[...]
De keuze is eigenlijk heel simpel, ga je voor veiligheid of gemak ? Want de enige voordelen die betere voorbanen geven hebben te maken met gemak.
Nee, merp!
Heb je hier ook een bron voor of heb je dit verzonnen?GoldenSample schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:31:
[...]
Label kijk ik niet naar, wordt toch veel mee gesjoemeld.
Hoi!
Labels en reviews lopen nog wel eens uit een qua beoordeling. Verder wordt er met labels van wasmachines tot aan uitstoottests van auto's gerommeld/creatief getest. Lijkt me dan wel erg optimistisch om te denken dat t bij banden niet zo is is het niet?EWK schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 03:02:
[...]
Heb je hier ook een bron voor of heb je dit verzonnen?
Netto rijd je net zoveel banden op uiteindelijk, dus qua kosten is er geen verschil als je gewoon pas vervangt wanneer dat nodig is.PauseBreak schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:33:
Of voor kostenbesparing. Bij mij liggen nu de achterbanden van het vorige seizoen op de vooras. Dan doe je er langer mee.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het verschil zit erin dat je nu uiteindelijk per vier vervangt ipv per twee. En dat je er doorgaans een seizoen langer mee kunt rijden omdat je banden gelijkmatiger slijten.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 08:39:
[...]
Netto rijd je net zoveel banden op uiteindelijk, dus qua kosten is er geen verschil als je gewoon pas vervangt wanneer dat nodig is.
Nee, merp!
Dat is leuk als je OCD redenen hebt om per se vier dezelfde banden erop te wissen. Voor de kosten maakt dat niets uit.
Als bij mij banden op raken zijn dat er meestal twee. Dan dus nieuwe achterop en door.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Je vergeet dat je auto niet eeuwig in bezit is. Ik heb gisteren banden weggebracht waar de rubber draadjes nog op het profiel zaten, 1 winter mee gereden.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:20:
Nope, het totaal aantal millimeters slijtage verandert niet. Je oefent alleen invloed uit op het wisselmoment.
Dat is leuk als je OCD redenen hebt om per se vier dezelfde banden erop te wissen. Voor de kosten maakt dat niets uit.
Als bij mij banden op raken zijn dat er meestal twee. Dan dus nieuwe achterop en door.
Je oefent ook invloed uit op hoeveel welke band slijt. Dus ja, de hoeveelheid slijtage blijft gelijk maar de manier waarop verandert. Op deze manier kan ik met deze banden precies lang genoeg doen tot ik de opvolger van de Mégane voor de deur hoop te hebben staanGonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:20:
Nope, het totaal aantal millimeters slijtage verandert niet. Je oefent alleen invloed uit op het wisselmoment.
Nee, merp!
Zo kan ik ook het 2,5mm advies gewoon negeren, kan ik vervanging ook mee uitstellen. Nog goedkoper.
Het komt dus nu toevallig goed uit in jouw situatie, maar dat is een uitzondering, geen regel.
[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2015 13:04 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat advies wisselt nogal zeg. Ik weet niet beter dan dat er wordt aangeraden om vanaf 4mm te gaan vervangen.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:03:
Ik dacht al dat er zoiets totaal ongerelateerds achter zat. Dat heeft niets te maken met welke banden waar zitten maar is gewoon een kwestie van aankoop van nieuwe zolang mogelijk uitstellen.
Zo kan ik ook het 2,5mm advies gewoon negeren, kan ik vervanging ook mee uitstellen. Nog goedkoper.
Het komt dus nu toevallig goed uit in jouw situatie, maar dat is een uitzondering, geen regel.
Enne, ik zei ook niet dat het een regel was, slechts een extra optie he
Nee, merp!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zei hij in het winterbanden-topicGonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:52:
Ik ging even van normale banden uit, winterbanden zijn sowieso zonde van je geld.
Nou ja, weet je... Het is gewoon enorm persoonlijk of je er iets aan hebt of niet. Ik denk niet dat ik winterbanden onder mijn auto zou schroeven als ik in de Randstad zou wonen. Daar wordt zo goed gestrooid en kom je bovendien vrijwel geen landbouwverkeer tegen, dat kan dus nooit uit. Hier heb ik er nu al genot van i.v.m. alle modder op de wegen omdat het oogstseizoen wat later is dan gebruikelijk.
Nee, merp!
Zelf kom ik relatief veel in landbouwgebied maar dan nog heb ik er maar incidenteel voordeel van. Ik ga zelfs vaak gewoon op de fiets naar werk. Maar ik kan de kosten makkelijk hebben en die ene keer dat er wel sneeuw of bagger is heb je zo onwijs veel voordeel dat ik ze nog steeds gewoon heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het liefst met gestrekt been zeker?Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:03:
Ik heb gewoon winterbanden hoor, maar ik vind het fantastisch om dat soort uitspraken hier in de rondte te gooien. Altijd wel iemand die er vol in gaat, die zal deze post niet eens meer zien.
Volgens mij gaat het vrijwel nooit echt om de kosten, en als het daar wel om gaat moet je misschien niet die auto rijden of überhaupt auto rijdenZelf kom ik relatief veel in landbouwgebied maar dan nog heb ik er maar incidenteel voordeel van. Ik ga zelfs vaak gewoon op de fiets naar werk. Maar ik kan de kosten makkelijk hebben en die ene keer dat er wel sneeuw of bagger is heb je zo onwijs veel voordeel dat ik ze nog steeds gewoon heb.
Het 'probleem' hier is dat op wegen die ik nu veel rij, er ook lekker wordt geklust waardoor landbouwverkeer gedwongen is om dezelfde wegen te nemen. Lekker joh, landbouwdrek en de normale bouwdrek door elkaar heen
Nee, merp!
Bij voorkeur.
Dat vind jij, dat vind ik, maar heel veel mensen kiezen een auto op uiterlijk of uitstraling en bezuinigen dan op werkelijk alles.Volgens mij gaat het vrijwel nooit echt om de kosten, en als het daar wel om gaat moet je misschien niet die auto rijden of überhaupt auto rijden
Net zoals mensen die dik een rug uitgeven aan koffiezetapparatuur en dan op zoek gaan naar de allergoedkoopste boontjes die nog redelijk smaken.

Hier hadden ze laatst koolcampagne, dan leer je wel af om voor je gewone banden van die circuit- of hardpvcenergymeuk te kopen.Het 'probleem' hier is dat op wegen die ik nu veel rij, er ook lekker wordt geklust waardoor landbouwverkeer gedwongen is om dezelfde wegen te nemen. Lekker joh, landbouwdrek en de normale bouwdrek door elkaar heen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het grappigste vind ik nog dat die mensen de Dacia-rijders er dan van betichten knakenrijders te zijn. Terwijl die dan juist een bewuste keuze voor beheersbare kosten maken en Jan Pet met zijn Audi A3 uit het Stenen Tijdperk die auto eigenlijk niet kan betalen.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:47:
[...]
Dat vind jij, dat vind ik, maar heel veel mensen kiezen een auto op uiterlijk of uitstraling en bezuinigen dan op werkelijk alles.
Net zoals mensen die dik een rug uitgeven aan koffiezetapparatuur en dan op zoek gaan naar de allergoedkoopste boontjes die nog redelijk smaken.![]()
Ook leuk om te doen: Kijken wie welke soort banden onder zijn auto heeft liggen. Zo heb ik al een Jaguar XKR betrapt met rondom LingLongs. En dat was een vrij recente XKR ook nog. Ik denk dat de bandenboer die er jankend omheen heeft gelegd
Dat is ook leuk, net als de maïscampagne die nu bijna ten einde is. Heerlijk is dat, van die half verrotte maïs tussen je profiel. Doet weinig goeds voor de wegliggingHier hadden ze laatst koolcampagne, dan leer je wel af om voor je gewone banden van die circuit- of hardpvcenergymeuk te kopen.
Die EnergyPVSavers zouden ze gewoon moeten verbieden. Wat een ondingen zijn dat zeg. Zelfs bij een licht buitje loop je al half te aquaplanen terwijl je nog 7mm profiel hebt. Gaat nergens over
Nee, merp!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Weer een heerlijk stemming makend onderzoek van de bandenfabrikant zelf.'Helft Nederlandse automobilisten rijdt hele jaar op zomerbanden'
Ruim de helft van de Nederlandse automobilisten stapt in de winter in een 'onveilige' auto. Hoewel bijna driekwart van de Nederlanders het belang van winterbanden inziet, schakelt 'slechts' 45 procent van de automobilisten in de winter over op winterbanden.
Dit blijkt uit onderzoek van bandenmerk Bridgestone Nederland onder ruim duizend Nederlandse automobilisten.
bron: http://www.nu.nl/werk-en-...ele-jaar-zomerbanden.html
Ja nou ja, je doet ook makkelijk 20 jaar met de Chinese HakkieTakkieTsjingTong banden die je gratis bij een rol King krijgt ...Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:40:
Ja maar je doet dan wel tien jaar met die velgverhogers, ja zo noem ik dat want volgens mij hebben mijn kale velgen net zoveel grip.
Nee, merp!
Moet zeggen dat het mij nog alles mee viel. Ik had 4-5 jaar terug michelin energie's onder m'n almera2 zitten. Ging eigenlijk hel behoorlijk. Ik heb 50K km met de auto gereden zonder echt het idee te hebben dat het een aflevering van "blij dat ik glij" was in de regen.PauseBreak schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:28:
Die EnergyPVSavers zouden ze gewoon moeten verbieden. Wat een ondingen zijn dat zeg. Zelfs bij een licht buitje loop je al half te aquaplanen terwijl je nog 7mm profiel hebt. Gaat nergens over
Nu heb ik wel het idee dat de comfortabeler onderstel afstelling van die almera2 een stuk makkelijker was voor banden dan de veel sportiever afgestelde mazda 3 waar ik nu mee rij.
Huidige zomerbanden Goodyear eagle F1 assimetric 2 215/45R17 91Y
Huidige winterbanden Continental wintercontact TS830 195/60R15
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je bedoelt dat je met zo'n zompig onderstel überhaupt niet voelt hoe je contact met de weg is.martijn_tje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:43:
Nu heb ik wel het idee dat de comfortabeler onderstel afstelling van die almera2 een stuk makkelijker was voor banden dan de veel sportiever afgestelde mazda 3 waar ik nu mee rij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die banden heb ik er nu ook onder, Conti TS850, alleen dan 205 breedNielsTn schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:08:
Hier hoop ik morgen een set winterbanden op te halen. Gekozen voor Conti TS850 in 185 breedte/15 inch velg. De zomerbanden (michelin primacy 205/17 inch) gaan op stalling. De traktie is wel nodig met den EV-car, en gezien 110km dagelijks woon-werk, wil ik veilig rijden
Fijne band tot nu toe, en ook nog een vrij stille band (In tegenstelling tot m'n vorige Snowtrac 3 banden)
Grappig, want die twee zijn exact hetzelfdeNielsTn schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:13:
Zou je tests van ANWB boven tests van ADAC voorrang geven bij keuze winterbanden? Ben benieuwd, heb zelf niet zo'n positief gevoel over ANWB tests
Nog sterker, de ANWB neemt gewoon de resultaten van ADAC over. Die twee (en nog wel een paar) werken al jaren samen op dat gebied.Gabliboeba schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:23:
[...]
Grappig, want die twee zijn exact hetzelfde
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Het is een Mini Cooper van 2004. Heb 5 jaar met de huidige set gedaan. Nu heb ik nog heel veel plezier van de auto, maar of ik hem nog 5 jaar houd is de vraag. Dan zou het zonde zijn van de investering en kan ik beter een all season kopen.
Dat en alles wat je doet gaat minder direct. Om hoeken is met de Mazda ook direct omhoeken zonder onnodige bij verschijnselen. Dus niet dat je het gevoel hebt dat er in het proces van insturen en overhellen eerst nog 3x vergaderd moet worden over de mate van onderstuur.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:05:
[...]
Je bedoelt dat je met zo'n zompig onderstel überhaupt niet voelt hoe je contact met de weg is.
De almera 2 was wel een heel goed compromis voor naar de wintersport. Heerlijk tukken terwijl mw met 160 over de autobahn zoeft.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
¯\_(ツ)_/¯
Ervaringen tot nu toe zijn zeer positief. Auto is veel stiller geworden, merk bij extreem slecht asfalt vrijwel niks meer en grip in bochten is zeer goed. Of die dingen zich in de sneeuw en modder goed gaan houden is nog even afwachten, tijd zal het leren.
De banden die ze bijvoorbeeld onder de mini's schroeven zijn erg heerlijke dingen die fantastisch aan de weg plakken. BMW kiest ook niet zomaar voor deze fabrikant. Ik was wel benieuwd hoe hun winterband zou presteren. Maar ja deze nemen ze voor het gemak weer even niet mee in de test, liever 'Duitse' fabrikanten boven aan waarschijnlijk
Iemand ervaring met deze winterbanden?
Serieus, worden ze door BMW eronder gezet of door de importeur? Zo rijden veel Audi's op Conti vanwege PON maar daar heeft Audi zelf weinig mee van doen. Is gewoon een kwestie van deals.
Verklaring van de ANWB:
Ofwel de band die jij graag ziet is eerder al getest en niet echt veranderd, of hij is gewoon niet populair genoeg.[...]De hele bekende premium merken met een groot marktaandeel, waar dus veel leden om vragen, worden vrijwel altijd getest. B-merken en low budget producten wordne gekozen op basis van de volgende criteria; laagste prijs op internet, aantal advertenties, vertegenwoordiging op vakbeurzen en overige marketing inspanningen en zoekvragen van consumenten/leden op de internetsites van de testpartners. Verder wordt er nog gekeken naar zaken als wanneer een bepaalde band voor het laatst getest is en of een band, sinds een vorige test, gewijzigd of gemodificeerd is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb een aantal jaar Hankook winterbanden gehad, geen noemenswaardig beroerde ervaring mee, maar dat zegt natuurlijk weinig. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en de ene winter is ook de andere niet, dus het is lastig om puur op basis van ervaringen te zeggen dat je die winter met Hankooks echt beter/slechter ervaren hebt dan de winter met *insert A merk*.thefox154 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:28:
Hm waarom ontbreekt Hankook in deze test?
De banden die ze bijvoorbeeld onder de mini's schroeven zijn erg heerlijke dingen die fantastisch aan de weg plakken. BMW kiest ook niet zomaar voor deze fabrikant. Ik was wel benieuwd hoe hun winterband zou presteren. Maar ja deze nemen ze voor het gemak weer even niet mee in de test, liever 'Duitse' fabrikanten boven aan waarschijnlijk![]()
![]()
Iemand ervaring met deze winterbanden?
Ik meen me te herinneren dat ze een paar jaar geleden wel in een anwb/adac test waren meegenomen en daar best prima scoorden. Net onder de A-Merken, maar beduidend beter dan de echte budget meuk.
Edit: gevonden, test uit 2012:

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 29-10-2015 13:34 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik hou het bij de zomerbanden van ze! Ga de Yokohama's bestellen voor de winter.
De continental score icm adac vertrouw ik niet helemaal, er vast weer iemand op de reis ofzo. Dus ga voor de goede nummer 2
edit: wat ik wel vreemd vind is dat dit dezelfde continental band is die in 2012 & 2015 de test wint.
En ze dan bijvoorbeeld Hankook niet meenemen omdat die eerder getest is. Dan hadden ze Continental ook niet mee moeten nemen omdat deze eerder getest is want dat schrijven ze zelf. Erg objectief allemaal

[ Voor 53% gewijzigd door thefox154 op 29-10-2015 14:30 ]
Jij bent echt goed in lezen. Er staat letterlijk dat ze de hele bekende premium merken sowieso testen, daar valt Continental dus onder en Hankook bij lange na niet.thefox154 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:27:
edit: wat ik wel vreemd vind is dat dit dezelfde continental band is die in 2012 & 2015 de test wint.
En ze dan bijvoorbeeld Hankook niet meenemen omdat die eerder getest is. Dan hadden ze Continental ook niet mee moeten nemen omdat deze eerder getest is want dat schrijven ze zelf. Erg objectief allemaal
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar qua bekendheid inderdaad (nog?) wel een stapje onder de continentals van deze wereld.
Lego is de grootste bandenproducent van de wereld, ze maken alleen geen winterbanden geloof ik.Orion84 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:39:
't is geen Wanli of zo hè. Hankook is de 7e grootste bandenproducent wereldwijd (aldus wikipedia) en onder andere ook bandenleverancier bij de DTM.
Heb je zelf wel enig idee waar je over post/waar je op reageert? Je denkt heb de klok horen luiden maar waar de klepel hangt weet je zelf niet... Jij hoort iets wat aziatisch klinkt en laat gelijk al je aannames erop los.Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:32:
[...]
Jij bent echt goed in lezen. Er staat letterlijk dat ze de hele bekende premium merken sowieso testen, daar valt Continental dus onder en Hankook bij lange na niet.
Hankook hoort gewoon bij de grote producenten in de wereld
De benchmark in het luxe semgent, de BMW group kiest heus niet zomaar een of andere band uit.
Nee klopt, BMW pleurt er, net als alle andere autofabrikanten ter wereld, onder waar zij op dat moment het goedkoopst aan kunnen komen. Dat kan binnen bepaalde kaders alles zijn van welk A-merk dan ook.thefox154 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:08:
[...]
Heb je zelf wel enig idee waar je over post/waar je op reageert? Je denkt heb de klok horen luiden maar waar de klepel hangt weet je zelf niet... Jij hoort iets wat aziatisch klinkt en laat gelijk al je aannames erop los.
Hankook hoort gewoon bij de grote producenten in de wereld![]()
De benchmark in het luxe semgent, de BMW group kiest heus niet zomaar een of andere band uit.
Nee, merp!
Zo werkt het niet in deze wereld.. Als je bij één fabrikant veel kunt afnemen is je prijs een stuk beter dan dat je continu shopt. Plus dat je leveranciersrelatie en betrouwbaarheid ook hoger is. Hankook heeft in 2014 het contract opnieuw hernieuwt en levert op nagenoeg alle modellen fabrieksaf zijn banden.PauseBreak schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:15:
[...]
Nee klopt, BMW pleurt er, net als alle andere autofabrikanten ter wereld, onder waar zij op dat moment het goedkoopst aan kunnen komen. Dat kan binnen bepaalde kaders alles zijn van welk A-merk dan ook..
Maar goed dit heeft niet zoveel met de winterband te maken waar dit topic overgaat.Bandenfabrikant Hankook rust ook de nieuwe MINI van het modeljaar 2014 uit met zijn banden. De eerste generatie Premium kleine automodellen uit de BMW Group wordt sinds 2011 fabrieksmatig uitgerust met Hankook banden. Nu rijdt ook de stijlvolle nieuwe editie op banden van Hankook. Verschillende profielen worden af fabriek gemonteerd met geschikte maten voor de MINI, 15, 17 en 17 inch, voor een deel met noodloopeigenschappen. Alle banden worden vanuit de high-end Europese fabriek te Hongarije rechtstreeks geleverd aan de productielocaties van MINI.
De uitbreiding van het eerste montage portfolio weerspiegelt de geïntensiveerde relatie met de BMW Group. Behalve de MINI worden inmiddels vijf modellen van de Premium autofabrikant uit München in de eerste uitrusting voorzien van Hankook banden (BMW 1-, 3-, 4-, 5-series alsmede de X5). Het onderstel van de MINI stelt daarbij met zijn kart-achtige rijeigenschappen speciale eisen aan de banden. Deze moeten de prestaties van het voertuig perfect op de weg overbrengen, om het bekende en typische karakter van de MINI optimaal te ondersteunen.
Ja, zo werkt het wel in deze wereld. Dergelijke contracten zijn daar slechts onderdeel van.thefox154 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:30:
[...]
Zo werkt het niet in deze wereld.. Als je bij één fabrikant veel kunt afnemen is je prijs een stuk beter dan dat je continu shopt. Plus dat je leveranciersrelatie en betrouwbaarheid ook hoger is. Hankook heeft in 2014 het contract opnieuw hernieuwt en levert op nagenoeg alle modellen fabrieksaf zijn banden.
Nee, merp!
Over klok en klepel gesproken. Jij slaat niet alleen de plank mis, je mist de hele houthandel.thefox154 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:08:
Heb je zelf wel enig idee waar je over post/waar je op reageert? Je denkt heb de klok horen luiden maar waar de klepel hangt weet je zelf niet... Jij hoort iets wat aziatisch klinkt en laat gelijk al je aannames erop los.
Hankook hoort gewoon bij de grote producenten in de wereld![]()
Het gaat totaal niet het wereldwijde productieaantal, het gaat om de reputatie binnen Europa als 'heel bekend premium merk'. Dat is Hankook simpelweg niet.
Dat ze nu een deal met BMW hebben en dus nog veel meer gezien gaan worden kan ze helpen om in de toekomst wel zo gezien te worden, maar zover is het nog lang niet. Ga maar eens vragen op straat of mensen Continental kennen en of ze Hankook kennen. Ik denk dat zij inderdaad ook over wereldwijde productieaantallen gaan beginnen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dat is een andere discussie. Elk budget merk wat er staat noemt ook niemand en dan is Hankook een A-merk. Ze leveren geloof ik de ook de standaard band van de nieuwe merc C.Gonadan schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:34:
[...]
Het gaat totaal niet het wereldwijde productieaantal, het gaat om de reputatie binnen Europa als 'heel bekend premium merk'. Dat is Hankook simpelweg niet.
Dat ze nu een deal met BMW hebben en dus nog veel meer gezien gaan worden kan ze helpen om in de toekomst wel zo gezien te worden, maar zover is het nog lang niet. Ga maar eens vragen op straat of mensen Continental kennen en of ze Hankook kennen.
Het blijft een feit dat een en ander niet consistent is.
In de zomerbanden test van de ADAC worden ze namelijk wel steevast meegenomen
Zijn ze dan opeens wel bekend genoeg? En dan in de winterbanden test niet...
maar dat zal wel aan mij liggen
Lees nu nog maar eens heel grondig wat de selectiecriteria van de ANWB en haar zustermaatschappijen, waaronder dus de ADAC, zijn. Ze leggen heel goed uit waarom Continental bijna altijd meegenomen wordt en Hankook dus niet altijd.
Dat jij het niet eens bent met die keuze mag uiteraard, maar het is ontzettend duidelijk hoe en waarom.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb ze vorige week ook laten monteren in de maat 225/45/17. Hiervoor had ikk Michelin Primacy 3 banden die mij ook erg goed bevielen._JGC_ schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:00:
Gisteren 4x Michelin Crossclimate 185/65/15 92T laten monteren ipv de combinatie Energy XH1 en EnergySaver. Bij de Energy XH1 hebben de weekmakers al een tijdje geleden afscheid genomen van het rubber en de EnergySavers waren qua slijtage al een flink eind op weg. Banden reden ook gewoon als hard plastic.
Ervaringen tot nu toe zijn zeer positief. Auto is veel stiller geworden, merk bij extreem slecht asfalt vrijwel niks meer en grip in bochten is zeer goed. Of die dingen zich in de sneeuw en modder goed gaan houden is nog even afwachten, tijd zal het leren.
Ik was het wisselen naar winterbanden en de opslag echter beu dus toen ik zag dat de Crossclimate's op de markt kwamen was ik snel om.
Ervaring is erg positief tot nu toe op droog en nat wegdek, vergelijkbaar met de Primacy 3 banden. Ben benieuwd hoe ze het op een winterwegdek doen.
Ik heb vier nieuwe winterbanden en wat een drama zeg...
Met 40km/u gas geven resulteert in spinnende wielen... Remactie resulteert echt heel snel in ABS...
(wat overigens geen kritiek op jou is, want zo te zien ben je afhankelijk van de leasemij...)
* dreamscape wacht nog maar even met het wisselen...
Punctuality is the politeness of kings
Ik help je hopen dat dat de nieuwigheid van de banden is. Zo niet, dan zou ik dat toch eens aankaarten bij leasemaatschappij en werkgever.dfrenner schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:27:
Nou de leasemij is overgestapt op Kleber...
Met 40km/u gas geven resulteert in spinnende wielen... Remactie resulteert echt heel snel in ABS...
Dat winterbanden wat aan de zachte kant zijn en dus sneller slijten bij hogere temperaturen zou op zich nog geen verklaring zijn voor een significant slechtere grip?dreamscape schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:40:
Ligt het aan Kléber of aan het feit dat je op winterbanden rijdt terwijl het buiten 16 graden is?
Mijn leasemaatschappij laat me gelukkig vrij in het plannen van het wisselmoment. De uitnodiging komt doorgaans half oktober. Ik plan de wissel dan direct (zodat ik nog een ruime keus aan tijdstippen heb), maar meestal pas ergens voor een datum in de tweede helft november.(wat overigens geen kritiek op jou is, want zo te zien ben je afhankelijk van de leasemij...)
* dreamscape wacht nog maar even met het wisselen...
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 05-11-2015 10:54 ]
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Ik verkeerde in de veronderstelling dat winterbanden niet alleen sneller slijten bij hogere temperaturen, maar ook daadwerkelijk slechter presteren. Maar misschien hoeft dat inderdaad niet het geval te zijn...Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:52:
Dat winterbanden wat aan de zachte kant zijn en dus sneller slijten bij hogere temperaturen zou op zich nog geen verklaring zijn voor een significant slechtere grip?
Punctuality is the politeness of kings
Kleber heeft volgens mij doorgaans ook gewoon fatsoenlijke resultaten in de ADAC test. Dus zo'n rommel zou het niet moeten zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 05-11-2015 11:03 ]
[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2015 11:14 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Toevallig in de polder? Met regen en een beetje bagger is het 1 grote ijsbaan vaak, heb ik me ook wel eens een beetje in vergist. Trouwens 4 nieuwe, de eerste keer winterbanden voor jou deze auto?dfrenner schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:27:
Nou de leasemij is overgestapt op Kleber...
Winterbanden zouden het bij de huidige temperaturen inderdaad wat minder moeten doen als zomerbanden, maar dat is niet genoeg verschil om echt zulke verschillen te krijgen. Als je met zomerbanden bij -5 gaat rijden gaan ze ook niet plotseling doorslippen/glijden. Hopelijk dat het dus te maken heeft met dat ze nog nieuw zijn, want anders is er echt iets niet goed.Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:59:
Ik ken de omstandigheden natuurlijk niet waaronder dfrenner precies de problemen had (en hoe agressief hij remt/optrekt), maar het lijkt me stug dat wat hij omschrijft puur een gevolg is van bij te hoge temperatuur met winterbanden rijden.
[removed]
Was wel in een dorpje ja.J0YR1D3R schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:32:
Toevallig in de polder? Met regen en een beetje bagger is het 1 grote ijsbaan vaak, heb ik me ook wel eens een beetje in vergist. Trouwens 4 nieuwe, de eerste keer winterbanden voor jou deze auto?
Nee alle 4 moesten vervangen worden blijkbaar.
Ik rijd gewoon door, maar het verschil met de zomersloffen ervaar ik als redelijk groot.redwing schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:37:
Winterbanden zouden het bij de huidige temperaturen inderdaad wat minder moeten doen als zomerbanden, maar dat is niet genoeg verschil om echt zulke verschillen te krijgen. Als je met zomerbanden bij -5 gaat rijden gaan ze ook niet plotseling doorslippen/glijden. Hopelijk dat het dus te maken heeft met dat ze nog nieuw zijn, want anders is er echt iets niet goed.
Merk het vooral in bochten als ik met gas de bocht uitkom slipt het binnenste wiel vóór erg snel door.
Maar met 40km/u gasgeven en dan slippende banden heeft weinig met mijn rijstijl te maken... Met 105pk en zomersloffen lukt dat nooit!
Hoeveel heb je er mee gereden? Ik kan er makkelijk een contract van 4 jaar mee uit zitten namelijk, zeker achter. En ik rij toch een kleine 35k per jaar.dfrenner schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:30:
[...]
Nee alle 4 moesten vervangen worden blijkbaar.
Nou mij lukt dat niet...J0YR1D3R schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:15:
Hoeveel heb je er mee gereden? Ik kan er makkelijk een contract van 4 jaar mee uit zitten namelijk, zeker achter. En ik rij toch een kleine 35k per jaar.
Staat nu 85k op de teller. Geen idee hoeveel daarvan met wintersloffen...
Maar ik heb vorige winter wel heel lang ermee gereden oktober tot mei en was ook redelijk warm...
Maar winterbanden zijn vanaf 4mm niet meer te gebruiken als winterband.
Volgens mij hadden de mijne nog iets van 4,4mm en zijn dus vervangen...
Ah, vandaardfrenner schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:04:
[...]
Nou mij lukt dat niet...
Staat nu 85k op de teller. Geen idee hoeveel daarvan met wintersloffen...
Maar ik heb vorige winter wel heel lang ermee gereden oktober tot mei en was ook redelijk warm...
Ik schok al...J0YR1D3R schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:33:
Ah, vandaarHier gaan ze er eind november pas onder en 3, max 4 maanden later in februari/maart er weer onder vandaan. Werkt al jaren prima dus dit jaar zal dat niet veel anders zijn
Bij mij staat er nu 39k in 13 maanden op de teller, daarvan is maar 8500km met winterbanden.
Ik weet dat ik een sportieve rijstijl heb, maar dat is wel overdreven.
Uhh balanceren of uitlijnen is nogal een verschil, ik neem aan dat de banden al gebalanceerd zijn en dat er lood op zit? Dit doe je als de band niet onder de auto zit, dus niet handig om ze eerst te monteren.PM_Petrol schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:53:
Voorlopig blijf ik ook nog op de zomerbanden rijden. S'ochtends is het af en toe 5-6 graden. En overdag ruim daarboven. Heb gloednieuwe Contiwintercontact ts 830 p incl nieuwe LM velgen. 225/55 R16 95H onder een Audi A4 (180pk). Waarschijnlijk moet ik ze nog wel laten balanceren/uitlijnen. Maar dat komt wel als ze er eenmaal onder zitten. Kan ik dit het beste bij de dealer laten doen of liever bij Profiletyrecenter, Sprint...?
Uitlijnen doe je op de auto zelf en meestal bij vreemde slijtage of als de auto trekt/het schuur scheef staat.
Velgen + banden zitten nog in het plastic, dus ik neem aan dat er nog geen plaklood op zit.Bierkameel schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:02:
[...]
Uhh balanceren of uitlijnen is nogal een verschil, ik neem aan dat de banden al gebalanceerd zijn en dat er lood op zit? Dit doe je als de band niet onder de auto zit, dus niet handig om ze eerst te monteren.
Uitlijnen doe je op de auto zelf en meestal bij vreemde slijtage of als de auto trekt/het schuur scheef staat.
Ik heb ze bij een nieuwe auto gekocht. Balanceren kan ik eventueel zelf met een collega. Maar uitlijnen indien nodig zal ik moeten laten doen.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Het is altijd zo dat ze of vol zitten en je 1,5 maand vooruit moet plannen, of je bent heel vroeg en kan direct aan de gang...Orion84 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:38:
Waarom wissel je eigenlijk zo vroeg (en zo laat weer terug) dfrenner? Is dat een keuze van de leasemaatschappij, of van jouzelf?
Eind september krijg ik al bericht van de leasemij... Als ik dan direct reageer dan kan ik gelijk de eerste zaterdag wisselen.
Nu heb ik halverwege oktober gebeld, toen het wat kouder werd en op zaterdag kon ik pas ergens in december terecht. Heb nu een doordeweekse dag gepakt en dan kan het binnen 2 weken.
Terugwisselen is ook altijd een drama met wachtlijsten...
Maar goed de dienst kost ook 18 euro per maand ofzo... Dus meer slijtage heb ik niet zo'n probleem mee.
Tenzij je regelmatig in landen komt waar ze verplicht zijn bij winterse omstandigheden is de kans dat je ze echt nodig hebt in oktober nihil.
Garage heeft nog meer te doen buiten banden wisselen. Dit soort bedrijfjes hebben altijd wel plek.
Zoiets: http://www.mobiletyreshop.com.au/how-it-works/
[ Voor 10% gewijzigd door EektheMan op 05-11-2015 20:23 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het kan over 3 weken wel flink vriezen. Je weet het in NL toch niet. Morgen wordt het weer 15 graden en volgende week is het bij wijze van -2.Tsurany schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:27:
Vandaag de winterbandjes er weer onder. Eigenlijk niet nodig nog maar de afspraak kwam nu wel goed uit. Volgens mij is het pas echt in januari een keer nodig.
Ik ga ze er voorlopig ook nog niet onder leggen. Houd het weerbericht wel in de gaten met het vooruitzicht voor de komende week.
Verwijderd
YouTube: World Record - Fastest F1 Pit Stop by Ferrari (2013 Japanese GP)
Dit topic is gesloten.