Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.894 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dreamscape schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:57:
Toch zou je denken dat zeker bij bergop rijden je meer grip hebt op aangedreven achterwielen dan op voorwielen. Afgelopen winter kwam ik met mijn voorwielaandrijver met sneeuwkettingen niet de berg op bij ons huisje in Frankrijk. Toen ben ik gewoon achteruit naar boven gereden.

Of gaat het bij jouw werk dan niet alleen om de achterwielaandrijvers, maar juist om achterwielaandrijvers met brede zomersloffen? :)
Achteruitrijden is natuurlijk niet hetzelfde als een achterwielaandrijver hebben. Sowieso zit je met een achterwielaandrijver dat er (tenzij je passagiers / bagage bij je hebt) mogelijk minder gewicht op de aangedreven wielen drukt dan bij een voorwielaandrijver. Daarnaast zijn die achterwielaandrijvers gemiddeld wellicht ook wat krachtigere auto's, waarbij de chauffeur niet om kan gaan met dat vermogen.

Dat het jou in z'n achteruit wel lukte kan ook best komen omdat dat een andere versnellingsbakverhouding oplevert / je het onbewust rustiger aan deed. En bij achteruit rijden op een steile helling verschuift het zwaartepunt inderdaad wat meer naar de voorwielen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Goed punt. Ik dacht alleen aan het verplaatsen van het zwaartepunt naar de 'onderste' wielen op die berghelling, terwijl het natuurlijk vooral aan het gewicht van die motor ligt. En die ligt bij genoemde BMW's en Merc's natuurlijk nog steeds voorin...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LordSinclair schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:48:
[...]

Ligt er aan waar je gaat rijden. In Nederland mag het nog best lang (minimum is 1.6mm). Alleen dan hebben je winterbanden weinig werking meer. Er wordt aangeraden minimaal 4mm profiel te hebben op je winterbanden. In Oostenrijk moet je ook minimaal 4mm profiel hebben.
Ja, ik wil 4mm ook als minimum aanhouden, moet maar even gaan uitrekenen hoeveel slijtage ik deze winter kan verwachten, moet dan wel weer even de startdiepte van het profiel opzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:28:
[...]

Achteruitrijden is natuurlijk niet hetzelfde als een achterwielaandrijver hebben. Sowieso zit je met een achterwielaandrijver dat er (tenzij je passagiers / bagage bij je hebt) mogelijk minder gewicht op de aangedreven wielen drukt dan bij een voorwielaandrijver. Daarnaast zijn die achterwielaandrijvers gemiddeld wellicht ook wat krachtigere auto's, waarbij de chauffeur niet om kan gaan met dat vermogen.

Dat het jou in z'n achteruit wel lukte kan ook best komen omdat dat een andere versnellingsbakverhouding oplevert / je het onbewust rustiger aan deed. En bij achteruit rijden op een steile helling verschuift het zwaartepunt inderdaad wat meer naar de voorwielen.
mijn auto met achterwielaandrijving heeft bij de automaathendel juist een sneeuwvlokje voor ''winterse'' omstandigheden. de hendel kan ik gewoon in zijn D laten maar de automaat slaat de eerste en derde versnelling over. wel merk ik dat de traction control dan uit is. bij gewoon rijden in zijn drive blijft de traction control gewoon aktief tot ik zelf de TC via de knop uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Voor degene die een Allseasonband overwegen. Hier een testje van Auto Bild. Ik heb zelf Nokian Weatherproof's onder een Fiesta zitten, aangezien daar max 10k/jaar mee wordt gereden. Hiervoor zaten er Hankook Optimo 4S's onder en die begon al droogtescheurtjes te laten zien terwijl er nog 4mm profiel op zat.

De Nokian's komen er prima af in de sneeuw, iets wat ik erg belangrijk vindt.

Zelf vind ik in Nederlandse weersomstandigheden onder een auto waar relatief weinig mee wordt gereden, goede vierseizoenbanden een prima alternatief voor zomer- en winterbanden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n4O4V9V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lichte onderstuur op droge wegdek, matig duurzaamheid.

wil je een goede band hebben dan zou ik voor goodyear gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:44

PauseBreak

derp!

Die Vredesteins doen het eigenlijk ook beter dan ik had gedacht.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dreamscape schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:58:
Goed punt. Ik dacht alleen aan het verplaatsen van het zwaartepunt naar de 'onderste' wielen op die berghelling, terwijl het natuurlijk vooral aan het gewicht van die motor ligt. En die ligt bij genoemde BMW's en Merc's natuurlijk nog steeds voorin...
Precies, een BMW (van Merc weet ik het niet) is de gewichtsverdeling 50:50 of dicht daarbij. Bij een gemiddelde voorwielaangedreven auto is het 60:40 of 70:30 (meer gewicht voorin). Daardoor hebben die meer tractie op de aangedreven wielen bij lage snelheid.
Maar met rwd-auto's die een helling niet opkomen, heb ik weinig medelijden. Dat ligt namelijk vrijwel altijd aan de persoon achter het stuur. Of het is een lamzak die geen winterbanden wil kopen, of alleen een breedset wil monteren (want smaller ziet er niet uit) en daardoor veel te brede winterbanden heeft, of gewoon niet kan rijden.
Ik rij met een BMW met 170pk/245Nm en smalle winterbanden (slechts 185 breed) wel gewoon hellingen op. Maar blijf je op 225, 235 of 245 rond rijden, dan maakt winterprofiel niet meer uit, dat is gewoon te breed voor in de sneeuw.
begintmeta schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:37:
Ik heb net het profiel van de oude Ultragrip7-banden opgemeten, nog 5mm. Nu zit ik me af te vragen of ze nog een seizoen mogen of niet, er wordt niet enorm veel met de auto gereden (ongeveer 800-1200km/week), maar het is wel erg belangrijk dat hij ook bij eventuele sneeuw een heuveltje op komt.
Waar wil je met die banden gaan rijden? In Nederland hebben winterbanden, ook met weinig profiel, nog altijd voordelen boven zomerbanden in de koude maanden. De grip op sneeuw is misschien minder (want minder profiel), maar regenafvoer en grip van het rubber zijn wel beter dan van een zomerband.

Het laatste jaar dat ik m'n vorige auto had, reed ik met "versleten" winterbanden (ze waren voorbij de winternokken), maar in de sneeuw nog weinig tot geen klachten over de grip. En dat was een rwd auto (ook een BMW).

Daarover gesproken, dit weekend ga ik maar eens banden wisselen. De zomerbanden zijn echt op het einde van hun latijn, wat in de regen iets te vaak te merken is. Niet versleten nog, maar oud en hard waardoor grip in de regen belabberd is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Orion84 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:28:
[...]

Ik heb regelmatig met allerlei - voorwielaangedreven - auto's achteruit hellingen opgereden (tijdens wintersport) om zonder problemen boven te komen waarbij dat vooruit absoluut niet mogelijk was. En niet omdat de rijstijl achteruit anders is. De grip is gewoon beter.
Die situatie doet zich vaak voor als je bij het hotel aankomt: dan ga je echt geen sneeuwkettingen meer aanleggen voor die laatste 100 of 50m als dat hotel op eoa heuvel ligt met een volgesneeuwd pad. Ook diverse malen andere bestuurders daarmee geholpen. Laat ik zeggen minimaal 15 keer in zeker 10 verschillende auto's, van een Fiat Panda (huidig model) tot een Audi A6. Wel altijd met winterbanden overigens (anders kom je t land niet in bij wijze van)

Hoe steiler de helling hoe minder druk op de voorwielen en hoe meer op de achterwielen. En het motorgewicht helpt daarbij vast tov achterwielaandrijvers.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 16-10-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Waar bestellen jullie meestal banden hier in NL? Of haal je die gewoon in je eigen garage?

Ik ben op zoek naar de Goodyear Gen-2 banden, kom ze op allerlei websites tegen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Heb altijd 4-season banden eronder, en wil voor de winter graag 2 nieuwe banden voor erop gooien, en de oude van voor naar achter gooien. Nou ja, laten doen in de garage :).

[ Voor 29% gewijzigd door SpeciesXX op 17-10-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb een aantal bandenzaken in de buurt die ik standaard mail voor dat soort dingen. Kijken wie er een leuke prijs maakt, maar vaak kom ik toch bij dezelfde uit. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
SpeciesXX schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 10:42:
Waar bestellen jullie meestal banden hier in NL? Of haal je die gewoon in je eigen garage?

Ik ben op zoek naar de Goodyear Gen-2 banden, kom ze op allerlei websites tegen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Heb altijd 4-season banden eronder, en wil voor de winter graag 2 nieuwe banden voor erop gooien, en de oude van voor naar achter gooien. Nou ja, laten doen in de garage :).
Je beste banden moeten altijd achter zitten. Ook bij een voorwiel aangedreven auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 14-09 19:16

Twhomp

Stayin' Alive

Grappig dat ik telkens twee versies hoor, op forums, IRL, etc., beide kampen overtuigd van hun 100% gelijk.

Beste banden achter. Beste banden voor.

Het is toch wat...

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:43

Bestla

Kvinne

Gewoon 4 goede banden rondom. Klaar.

Ik heb winterbanden liggen en kan ze zelf wisselen. Zodra het nodig is.

[ Voor 51% gewijzigd door Bestla op 17-10-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:08

JdM

Humbled

Zo is dat, heb zelf zojuist continental 4x4's besteld van 215 breed voor op mijn X3 :9 .Smaller gaat niet met 17 inch, en kleiner dan 17 inch past ook niet op mijn auto. Denk dus dat ik hier de voor mij maximaal haalbare optimale situatie creëer. "Gelukkig" weegt mijn auto 1950 kilo leeg dus dat komt dan wel goed met die 215 breedte. En beste banden dus rondom komende winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Twhomp schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:45:
Grappig dat ik telkens twee versies hoor, op forums, IRL, etc., beide kampen overtuigd van hun 100% gelijk.

Het is toch wat...
Het ene kamp redeneert vanuit comfort, de ander vanuit veiligheid. Beiden hebben gelijk, maar de laatste is verstandiger.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Gonadan schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:15:
[...]

Het ene kamp redeneert vanuit comfort, de ander vanuit veiligheid. Beiden hebben gelijk, maar de laatste is verstandiger.
Volgens mij bedoel je de eerste
Gonadan in "Winterbanden... wie heeft ze?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
De eerste die genoemd wordt is de beste banden achter en dat is ook wat jij in je post van 2010 vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pacificocean schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:22:
De eerste die genoemd wordt is de beste banden achter en dat is ook wat jij in je post van 2010 vermeld.
Oh als je het zo bekijkt wel ja. _O-

Maar eerste en laatste sloeg op mijn eigen zin, niet op het citaat. Inderdaad de beste banden achter, als je verstand hebt. Wil je ze voor omdat je anders bij gewoon gebruik last krijgt dan rijd je ze veel te ver op of het zijn gewoon goedkope pvc barrels. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Bij een FWD weet ik helaas uit ervaring dat je achter gewoon goede banden wil hebben. Ga met goedkope banden achter maar eens hard door een bocht/rotonde die gladder blijkt te zijn dan je dacht. Je glijd gewoon weg, en overstuur in een FWD is kut, je remt dan vaak uit reflex en dat maakt het alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03

Blord

Hello Kitty !

Als je regelmatig de voorbanden met de achterbanden wisselt dan slijten ze alle vier banden gelijktijdig. Veel slijtage verschil tussen de banden zal er niet zijn. Dus bij een wissel naar winter/zomerbanden dan ook gelijk voorbanden en achterbanden van plaats wisselen.
Dat lijkt mij het gemakkelijkst bij een wagen met 4 nieuwe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Met 4 precies even slechte banden op een FWD kan het overigens ook:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TIDKNRBPbdc]

Kortom, 4 goede banden rondom dus, geen gezeik. (En regelmatig roteren dus, zodat je ze per set van 4 kan vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 08:33
Zo, vandaag ook een wintersetje gekocht via marktplaats

Zijn 16 inch lichtmetalen wielen met 205/55 R16 banden (Continental ContiWinterContact TS 850)
De voorbanden hebben 8 mm profiel en de achterbanden hebben 6 mm profiel

Nou ga ik de 8mm profiel banden achter leggen, precies andersom dus :)

Voor 275 euro de hele set mag ik niet klagen lijkt me

Meteen maar even schoon gemaakt, morgen gaan ze eronder
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/2F41519B-2DA9-4965-A788-31B754FBFB35_zps0qbt2xpc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/2FA35DAF-6318-4351-BD06-F59E17078DA4_zpsagypffif.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Volgens mij kopen jullie alleen maar winterbanden voor het schoonmaken.
Ik kan niet wachten tot mijn zomerwielen eraf zijn. Dan kan ik ze flink schoonmaken. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Blord op 17-10-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

AlexanderB schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:28:
[video]

Kortom, 4 goede banden rondom dus, geen gezeik. (En regelmatig roteren dus, zodat je ze per set van 4 kan vervangen)
:D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:28:
[video]

niet om te trollen maar had hij die klap niet ''makkelijk'' kunnen voorkomen met die lantaarnpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Klopt, ik wou in 't gras rijden met de achterwielen, had alleen precies de paal te pakken, geen schade verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
A4 bij Delft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19

vhal

ಠ_ಠ

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

niet om te trollen maar had hij die klap niet ''makkelijk'' kunnen voorkomen met die lantaarnpaal?
Lijkt mij een geval van Wikipedia: Lift-off oversteer. Ietwat overmoedig de bocht in en dan gas los in de bocht en voor het beste "effect" ook nog remmen. Menig Peugeot 205 GTi is zo aan zijn einde gekomen.

Tips ter voorkoming: http://www.drivingfast.net/car-control/oversteer.htm

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Iets rustiger een bocht in werkt t beste ;) Niet in de bocht nog willen remmen maar van te voren op de juiste snelheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Blord schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:57:
Volgens mij kopen jullie alleen maar winterbanden voor het schoonmaken.
Ik kan niet wachten tot mijn zomerwielen eraf zijn. Dan kan ik ze flink schoonmaken. :)
Je mag mijn zomerset ook wel schoonmaken als je dat zo leuk vindt :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 08:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In dit topic is al eerder gekletst over de CrossClimate van Michelin, heeft iemand hier toevallig al een test bij droog weer van gezien? Als de prestaties op droog in de zomer gewoon goed zijn dan lijkt me dit echt een ideale band voor in Nederland!
Ik heb afgelopen weekend een auto gekocht op zomerbanden. De voorbanden moeten vervangen worden. Nu wil ik dus winterbanden aanschaffen (op velg), maar als de CrossClimate ook een goede zomerband is (en op een regenachtige zomerdag misschien helemaal top dus) dan sla ik dus twee vliegen in één klap, en hoef ik niet nog een losse set stalen velgen aan te schaffen.

Zijn er dus al zomerse ervaringen mee?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05
bartvl schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:26:
In dit topic is al eerder gekletst over de CrossClimate van Michelin, heeft iemand hier toevallig al een test bij droog weer van gezien? Als de prestaties op droog in de zomer gewoon goed zijn dan lijkt me dit echt een ideale band voor in Nederland!
Ik heb afgelopen weekend een auto gekocht op zomerbanden. De voorbanden moeten vervangen worden. Nu wil ik dus winterbanden aanschaffen (op velg), maar als de CrossClimate ook een goede zomerband is (en op een regenachtige zomerdag misschien helemaal top dus) dan sla ik dus twee vliegen in één klap, en hoef ik niet nog een losse set stalen velgen aan te schaffen.

Zijn er dus al zomerse ervaringen mee?
Ze gaan bíj mijn broer er deze week onder. Ook in droog is het een band met goede respons en grip. Voor normaal gebruik zal je bijna geen verschil voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zijn er al tests waarin ze vergeleken worden met zomerbanden? Als daar weinig comprissen aan gedaan zijn, en ze waarschijnlijk in de zomer bij nat weer beter presteren, dan ben ik overgehaald hoor! Ik ga toch de besneeuwde bergen niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
verkeerde persoon gequote

[ Voor 98% gewijzigd door jorisjan op 19-10-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Twhomp schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:45:

Het is toch wat...
http://www.dumpert.nl/med...tbak_in_gladde_bocht.html

hierom....

met de beste banden achter was dit niet gebeurd en de auto hooguit rechtdoor geschoven (onderstuur). gas loslaten (evt licht remmen) en er komt meer gewicht op de voorwielen. voorwielen krijgen grip en auto gaat gewoon de bocht door. ongeluk afgewend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

jorisjan schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:00:
[...]

hierom....

met de beste banden achter was dit niet gebeurd en de auto hooguit rechtdoor geschoven (onderstuur). gas loslaten (evt licht remmen) en er komt meer gewicht op de voorwielen. voorwielen krijgen grip en auto gaat gewoon de bocht door. ongeluk afgewend...
Link werkt niet ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik zou zelf ook zeggen, beste banden voorop leggen
Want grotendeels rem je met de voorwielen, en ik zou zelf toch het liefst snel stil willen staan

Ik heb bij mij overigens de beste banden achter liggen nu, omdat bij mijn auto de achterbanden een heel stuk sneller slijten, en de voorbanden nu alsnog volop profiel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:53:
[...]

Want grotendeels rem je met de voorwielen, en ik zou zelf toch het liefst snel stil willen staan

Ik heb bij mij overigens de beste banden achter liggen nu, omdat bij mijn auto de achterbanden een heel stuk sneller slijten, en de voorbanden nu alsnog volop profiel hebben
Controle is belangrijker dan de kortste remweg. Zonder ABS met vol blokkerende wielen sta je ook eerder stil dan met ABS, alleen je kan geen kant meer op sturen, met als risico dus dat je op de verkeerde weghelft, of in de berm terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Ik heb liever dat ik ergens met 20km/u tegenaan bots, dan dat mijn achterkant uitbreekt en in over de kop sla of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[...]

Met de beste grip voor en de slechtste achter is het een kwestie van wanneer (niet of) sta je achterstevoren in een bocht, idem voor situaties waarin je moet remmen en niet in perfecte rechte lijn gaat, je achterkant komt je dan inhalen.

Heb dat zelf ooit ervaren toen een van mijn achtervelgen gerepareerd moest worden en ik tijdelijk even twee "oude" wielen achter zette: in de eerste de beste regenbui stond ik - totaal onverwacht - 180 graden gedraaid in een heel normaal genomen bochtje. Voor lagen nieuwe banden, achter waren ze toch wel redelijk op (lees: oud, profiel was nog 3mm).

(Hoe die belg vorig jaar in Isgchl veilig aangekomen was met alleen winterbanden vóór is mij engizins een raadsel... ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 19-10-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Hmm, kan me niet zo vinden in jullie stellingen/argumenten, mijn ervaringen zijn namelijk toch anders

[ Voor 5% gewijzigd door FabianGTI op 19-10-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vertel?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is natuurlijk wel zo dat je met betere grip voor beter kunt sturen, maar net als dat doorgaans auto's op onderstuur worden afgesteld omdat dat voor de gemiddelde chauffeur veiliger is, is het rijden met betere grip achter ook voor de gemiddelde chauffeur veiliger (dat creeert ook onderstuur omdat de achterkant de voorkant niet voorbij wil).

Maar juist dat betere sturen is het probleem: je creeert er (een kans op) veel overstuur mee (veel grip voor, weinig achter), en veel chauffeurs weten helemaal niet hoe daar mee om te gaan, en van degenen die dat wel weten kunnen er een hoop dat niet in panieksituaties. Ik reken mijzelf tot de laatste groep. Ik kan best behoorlijk driften met een auto in een gecontroleerde situatie en met wat opwarming, maar als op een normale weg plotseling/onverwacht de auto achter uitbreekt sta je gewoon achterstevoren (als je het gelukt hebt dat het daarbij blijft)

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 19-10-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
stefijn schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:25:
Het is natuurlijk wel zo dat je met betere grip voor beter kunt sturen, maar net als dat doorgaans auto's op onderstuur worden afgesteld omdat dat voor de gemiddelde chauffeur veiliger is, is het rijden met betere grip achter ook voor de gemiddelde chauffeur veiliger (dat creeert ook onderstuur omdat de achterkant de voorkant niet voorbij wil).

Maar juist dat betere sturen is het probleem: je creeert er (een kans op) veel overstuur mee (veel grip voor, weinig achter), en veel chauffeurs weten helemaal niet hoe daar mee om te gaan, en van degenen die dat wel weten kunnen er een hoop dat niet in panieksituaties. Ik reken mijzelf tot de laatste groep. Ik kan best behoorlijk driften met een auto in een gecontroleerde situatie en met wat opwarming, maar als op een normale weg plotseling/onverwacht de auto achter uitbreekt sta je gewoon achterstevoren (als je het gelukt hebt dat het daarbij blijft)
Kijk dit filmpje nog eens:

Tegensturen hielp niet erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
In dit geval moet je wel naar het hele plaatje kijken
*Misschien had deze auto wel 4 gladde banden
*Misschien wist de bestuurder totaal niet wat hij moest doen
Sowieso heeft zo'n Twingo een gare ophanging, die dingen zwabberen door elke bocht heen dat het lijkt alsof je op twee wielen gaat rijden

Dit soort filmpjes voegen pas wat toe als het het complete verhaal kennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
FabianGTI schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:19:
Hmm, kan me niet zo vinden in jullie stellingen/argumenten, mijn ervaringen zijn namelijk toch anders
Leg dit eens uit??

Enige waaar je voordeel mee hebt met meer profiel voor is als je met nat weer alleen een aanstand kent op je gaspedaal en je dus minder snel spin krijgt.
Bij Aquaplanning etc breekt de achterkant uit, met meer profiel achter zal dit minder snel gebeuren, bij geen of weinig profiel achter gaat de achterkant er vandoor. Je hebt een stuk minder contact met de weg.
Nu is onderstaande 1MM natuurlijk niet toegestaan maar de percentages spreken boekdelen.
Zodra je in zo'n sitautie komt dan komt de achterkant je voorbij, heb je ze voor dan dan merk je voor gripverlies en de achterkant houd de auto in zijn spoor. Even heel zwart wit uitgelegt.

Afbeeldingslocatie: http://www.qualitytyre.co.nz/uploads/1/3/4/7/13477846/1399864534.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik zou het bovenstaande plaatje wel willen zien voor een 2mm band en een 3mm band.

En hoe diep is de test plas? :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zeg ik...

Dit is dus exact wat ik beschrijf. Een ervaren rallycoureur zou zoiets misschien op kunnen vangen, 99% van de chauffeurs op de weg niet en van die 99% heeft 90% niet eens een idee hoe je het op zou moeten vangen als je er al snel genoeg op zou kunnen reageren.

De reden van uitbreken zou ook kunnen liggen in slechte schokdempers of zo in dit filmpje, dat weet je inderdaad niet.
Maar dat doet niets af aan de redenatie dat een auto met goede banden voor en slechte banden achter in een bocht dit exacte gedrag zál vertonen. Dat is gewoon een feit.

[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 19-10-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
!null schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:31:
Ik zou het bovenstaande plaatje wel willen zien voor een 2mm band en een 3mm band.

En hoe diep is de test plas? :P
Haha ik had ook al gekeken maar kon niet veel vinden.
Good year hanteert dezelfde afbeelding en daar staat boven aan 2mm water level.
Dus dan hebben we vast 1 vraag beantwoordt.
130km per uur zou ook nog wel grappig zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FabianGTI schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:19:
Heb je mazzel gehad of gewoon achter óók goede banden. Als je flink remt en je hebt achter mindere banden mag je hopen dat ze de grip niet verliezen. Gebeurt dat al dan is het een bekend verhaal.

Dat het jou nog niet overkomen is maakt het niet minder waar, de theorie is sluitend.

Krankzinnige vergelijking: mijn ervaring is ook niet dat gordels en airbag in mijn auto beter zijn voor mijn overlevingskansen. Toch is het zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ik twijfel zelf tussen de Michelin Crossclimate of de Goodyear vector 4seasons gen-2. (195/55/16)

In de gelinkte duitse test is de Goodyear beter? http://tweakimg.net/g/for...//i.imgur.com/n4O4V9V.jpg

Echter op diverse sites (kwikfit, reifen24.de) zie ik dat juist de Michelin beter presteert. Deze heeft mionder brandstofverbruik en meer grip.

Welke is nu juist? Wie heeft raadt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Gonadan schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:08:
[...]

Krankzinnige vergelijking: mijn ervaring is ook niet dat gordels en airbag in mijn auto beter zijn voor mijn overlevingskansen. Toch is het zo.
Wat een dooddoener meteen weer, dit is meteen de reden waarom ik niet met jullie in discussie ga
Als je het een keer niet eens bent met iemand wordt je meteen afgebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het feit dat je zo knipt en zo reageert geeft al aan dat je sowieso niet uit bent op een serieuze discussie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05
bartvl schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:50:
Zijn er al tests waarin ze vergeleken worden met zomerbanden? Als daar weinig comprissen aan gedaan zijn, en ze waarschijnlijk in de zomer bij nat weer beter presteren, dan ben ik overgehaald hoor! Ik ga toch de besneeuwde bergen niet op!
AutoBild & MICHELIN CrossClimate
Nieuwe Michelin CrossClimate door AutoBild uitgeroepen tot Eco-Meister 2015

“Een verrassende alleskunner”. Zo betitelde AutoBild de Michelin CrossClimate in haar uitgave van 25 september 2015. Het gerenommeerde Duitse autovakblad testte, in de afmeting 195/65 R 15, tien verschillende banden, die claimen zowel ’s zomers als ’s winters goed te presteren. Ze werden op besneeuwde, natte en droge ondergrond beproefd. De CrossClimate behaalde een tweede plaats. Hij kreeg van AutoBild het predicaat aanbevelenswaardig en de titel Eco-Meister 2015.

Volgens het Duitse vakblad was de CrossClimate vooral overtuigend bij de handling en het remmen op droog wegdek. Daarin verslaat hij al z’n concurrenten. Ook qua levensduur in kilometers eindigde de CrossClimate op de hoogste plaats en dat levert hem de titel Eco-Meister 2015 op. Op nat wegdek steekt deze band, volgens de testcijfers, boven het gemiddelde uit.

Samengevat stelt AutoBild over de CrossClimate: “Een specialist op droog wegdek, zeer economisch, dynamische handling op droog wegdek, goede stuurprecisie, kortste remweg op droog wegdek. Presteert naar tevredenheid op sneeuw.”

Zeer geschikte band voor de Benelux

De MICHELIN CrossClimate is een zomerband met wintercertificering. Het 3PMSF symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) op de zijwand geeft aan dat hij ’s winters ook gebruikt mag worden in landen waar winterbanden worden vereist, zoals Duitland.

Door zijn eigenschappen, is de CrossClimate vooral ideaal voor streken waarin de weersomstandigheden wisselend zijn en snel kunnen omslaan. Het is dus een zeer geschikte band voor de Benelux en een veilig alternatief voor automobilisten die de jaarlijkse wissels tussen zomer- en winterbanden willen vermijden (zo’n 65% van alle Europese automobilisten).

Behalve particulieren, zijn ook vlootbeheerders uitermate geïnteresseerd in de oplossing die Michelin met de CrossClimate biedt om op die manier kosten te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nog even een duit in het zakje beste voor of achter. Ik had de beste banden achter, maar vanwege zachter rubber en een gare uitlijning na een reparatie aan de ophanging, had ik die tijdelijk voor liggen en achter oude, uitgedroogde banden met diep profiel die sowieso minder hard schuin zouden afslijten (alle vier de banden zouden toch vervangen worden, maar dat ter zijde).

Sinds die gare banden achter lagen, heb ik geen bocht normaal kunnen nemen. Zodra ik ook maar iets te hard ging, iets teveel gas gaf en het was nat, begon de achterkant al te glijden. Nu is dit wel in een RWD auto, dus heftiger qua reactie dan een fwd.
Nu liggen er weer goede banden rondom (de winterset) en de hoeveelheid grip is enorm. Zelfs ondanks dat het maar 185 breed is :p

Het leuke is, toen de gare banden voor lagen, was er niks aan de hand en had ik meer dan genoeg grip en stabiliteit.

Voor mij is het daarom duidelijk, de beste banden achter, altijd. Overstuur is leuk, als je een rwd auto hebt en ermee om kan gaan, maar met fwd en niet de ervaring, is het gewoon gevaarlijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Thanks. Dat is precies de test die ik bedoelde. De Goodyear staat daar op plek 1. terwijl de icoontjes op diverse sites juist de Michelin op 1 plaatsen. Beetje vreemd. Vandaar mijn verwarring.

Ik heb nog een interessant artikel / discussie gevonden van tyrereviews uit de uk:
http://www.tyrereviews.co...s-this-a-game-changer.htm

[ Voor 22% gewijzigd door SpeciesXX op 19-10-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:28
(jarig!)
FabianGTI schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:27:
[...]
Wat een dooddoener meteen weer, dit is meteen de reden waarom ik niet met jullie in discussie ga
Als je het een keer niet eens bent met iemand wordt je meteen afgebrand
Maar geef dan zelf eerst eens aan in welke situatie jij denkt dat de betere banden voor leggen beter zou zijn ? Tot nu toe zeg je alleen dat jouw ervaring anders is en daarmee kun je moeilijk verwachten een goede discussie te krijgen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

-Sander-

///M Powerrrrrr

SpeciesXX schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:08:
Ik twijfel zelf tussen de Michelin Crossclimate of de Goodyear vector 4seasons gen-2. (195/55/16)

In de gelinkte duitse test is de Goodyear beter? http://tweakimg.net/g/for...//i.imgur.com/n4O4V9V.jpg

Echter op diverse sites (kwikfit, reifen24.de) zie ik dat juist de Michelin beter presteert. Deze heeft mionder brandstofverbruik en meer grip.

Welke is nu juist? Wie heeft raadt :)
Ik heb de Michelins besteld, ben wel een beetje klaar met het wisselen en de opslag van de banden.
De Michelin is beter ook op droog, ook in een test (filmpje) tussen zomerband, Vector 4, Crossclimate en winterband heeft mij doen besluiten voor de Michelin te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
-Sander- schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:30:
[...]

Ik heb de Michelins besteld, ben wel een beetje klaar met het wisselen en de opslag van de banden.
De Michelin is beter ook op droog, ook in een test (filmpje) tussen zomerband, Vector 4, Crossclimate en winterband heeft mij doen besluiten voor de Michelin te gaan.
Ok thanks voor het advies. Denk dat ik er ook voor ga. Ook op de uk test komen ze er goed uit. Ga ik eens kijken waar ik ze ga bestellen, en erop laat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nu ik me er zo in verdiep zou ik bijna zeggen dat 4-season banden in de Nederlands winter geschikter zijn dan echt winterbanden, met name door de eigenschappen op nat dek en toch ook betere eigenschappen zodra het wat warmer wordt.
Komt dit overeen met jullie gedachtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
bartvl schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:23:
Nu ik me er zo in verdiep zou ik bijna zeggen dat 4-season banden in de Nederlands winter geschikter zijn dan echt winterbanden, met name door de eigenschappen op nat dek en toch ook betere eigenschappen zodra het wat warmer wordt.
Komt dit overeen met jullie gedachtes?
Als je het over nat hebt kun je beter gewoon een standaard europese band pakken. Die zijn optimaal geschikt voor afvoer van regenwater... Alleen die paar dagen dat het sneeuwt zijn ze hierdoor fors in het nadeel. 4-season is gewoon een compris tussen beide.
Maar ik snap je gedachte, je hebt gewoon zeg maar een gemiddelde band het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Keuze gemaakt, ik ga nu in de komende winter toch maar voor zomerbanden. Ik ga waarschijnlijk op iets van 20-25000 km per jaar zitten, daarvoor raadt 'men' over het algemeen toch wel zomer/winterbanden aan.
Keuze is gevallen op:
Continental TS850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar waren mijn banden voor zoverre versleten, dat de eerste de beste bocht zorgde voor het uitbreken van de neus in bijv een bocht. Ook met acceleratie schoten m'n voorwielen iedere keer weg. Omdat ik Quattro heb en de beste banden _altijd_ achter heb (duh) merk je eigenlijk helemaal niks van voorwielen die wegslippen. Je zou bijna zeggen dat je nog even op versleten banden kunt doorrijden omdat de achterwielen weer compenseren voor het verlies in grip voor.

Ik wil niks anders meer. Quattro is 10x beter in welke situatie dan ook dan FWD of AWD alleen. M'n zomerbanden met Y index zijn binnen 20k alweer versleten. Ik wil het maximale aan grip hebben, en dan te kiezen voor banden die sneller slijten (zachter rubber) neem ik maar voor lief.

Binnenkort weer even naar de bandendealer, een goede set winterbanden met een minimale Y specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 00:49:
Vorig jaar waren mijn banden voor zoverre versleten, dat de eerste de beste bocht zorgde voor het uitbreken van de neus in bijv een bocht. Ook met acceleratie schoten m'n voorwielen iedere keer weg. Omdat ik Quattro heb en de beste banden _altijd_ achter heb (duh) merk je eigenlijk helemaal niks van voorwielen die wegslippen. Je zou bijna zeggen dat je nog even op versleten banden kunt doorrijden omdat de achterwielen weer compenseren voor het verlies in grip voor.

Ik wil niks anders meer. Quattro is 10x beter in welke situatie dan ook dan FWD of AWD alleen. M'n zomerbanden met Y index zijn binnen 20k alweer versleten. Ik wil het maximale aan grip hebben, en dan te kiezen voor banden die sneller slijten (zachter rubber) neem ik maar voor lief.

Binnenkort weer even naar de bandendealer, een goede set winterbanden met een minimale Y specificatie.
Binnen 20K? Wat doe je ermee dan?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee, niet asociaal rijden ofzo, maar met een sprint schijnen banden nogal sneller te slijten dan normaal. En dan is het niet eens wielspin ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:23

Typhone

Who Dares Wins

fynrd1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 02:06:
[...]

Rijden denk ik. Mijn banden gaan ook 20K mee (Michelin Pilot Super Sport), en in de winter Pirelli Sottozero 3.

Dat geneuzel hier over winterbandjes was vorig jaar al een farce om te lezen en dat is dit jaar niet anders. Bij een gemiddelde regenval in de zomer zouden winterbanden al helpen maar dan hoor je niemand piepen. Staat er echter november, december, januari of februari in de maand dan denkt heel Nederland opeens dat winterbanden magisch zijn en problemen voorkomen. Vanaf <4mm profiel presteren winterbanden in de regel slecht. Voor de meeste mensen die een beetje rondtuffen is dat dan maximaal een seizoen. Daarna doen die winterbanden helemaal niks meer maar dan moet er weer geld het laadje uit en dat willen de zuinigerds niet.

Het aantal 'Snowtrack' banden wat ik eind mei nog op auto's zag zitten was zo hoog (leasebedrijf) dat ik al die zaken over grip, onverwachte dingen etc irrelevant vind. Vooruit kijken en anticiperen; liever 200x te rustig rijden dan 1x je laten pakken door onverwachte remacties. Rij willekeurig de spits in in Nederland op een regenachtige dag of een dag met koude temperaturen en ijzel en je ziet meteen dat zeer velen zich daar niks van aantrekken.

No offense voor velen maar al die max. 130pk karretjes moeten zich helemaal geen zorgen maken over winterbanden. Gewoon lekker blijven rijden en de problemen niet opzoeken. Wij hebben jaren geen winterbanden gehad (bestonden die überhaupt rond 1995?) en door sneeuw, hagel, regen, weer en wind getuft zonder noemenswaardige problemen met heel wat verschillende auto's (die waren van mijn ouders en toen woonden wij centraal in Duitsland). De paupermentaliteit van het pappen en nathouden en iedereen als kleine kindertjes zien van tegenwoordig maakt het er niet veilig op. Dat is niet als sneer bedoeld naar de winterbanden (die heb ik zelf ook) maar meer het idee en de gedachtengang die er omheen zit (lees: heerst).

@ Jism

Die bandenslijtage ken ik. Regelmatig in Duitsland en als het dan 10 graden is (ja ik heb in de winter ook ZR of 270km/h banden) dan slijten die dingen als een malle als je doorrijdt. Legaal doorrijden dus wat niks met asociaal rijden te maken heeft ofcourse.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 20-10-2015 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Typhone schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:36:
No offense voor velen maar al die max. 130pk karretjes moeten zich helemaal geen zorgen maken over winterbanden.
Wat hebben PK's er mee te maken? Winterbanden heb ik voor meer grip in winterse omstandigheden. Dus dat ik dan wel kan remmen en/of uitwijken in noodsituaties. En met minder dan 130pk kan je op een helling ook vervelend stil komen te staan als deze glad is door sneeuw waardoor je met winterbanden nog wel weg komt.

Ik heb geen winterbanden om bochten nog steeds op 2 wielen te nemen in de winter.

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 20-10-2015 08:55 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ik was afgelopen jaar toch echt wel blij met mijn winterbandjes, ondanks het feit dat ik bij de 130- categorie hoor. Ik heb in ijzel gereden, in sneeuwval (een uur vertraging op een stuk van anderhalf uur door sneeuwval), natte sneeuw, hagel, etc. Heb ze gezien, A9 - A4, binnenbocht, kwamen er een aantal niet omhoog. Toen ik via afrit 6 omdraaide en de andere kant omhoog ging (moest naar Amsterdam, uit Alkmaar) had ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

LordSinclair schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:54:
[...]

Wat hebben PK's er mee te maken? Winterbanden heb ik voor meer grip in winterse omstandigheden. Dus dat ik dan wel kan remmen en/of uitwijken in noodsituaties. En met minder dan 130pk kan je op een helling ook vervelend stil komen te staan als deze glad is door sneeuw waardoor je met winterbanden nog wel weg komt.

Ik heb geen winterbanden om bochten nog steeds op 2 wielen te nemen in de winter.
Uitwijken in winterse omstandigheden gaat je nooit lukken. Althans, als je het over ECHT uitwijken hebt en ECHT winters (test van uitwijken voor een hert met 100km/h op een weg van 5m breed op winterbanden zie ik graag tegemoet zomer vs witnterbanden). In alle normale omstandigheden heb je wel profijt van de winterbanden. Je hebt geen winterbanden nodig om bochten op 2 wielen te nemen? Dus als het 11 graden is en droog op 12 december dan rij je als een lesauto? Ik rij voor een deel in het buitenland en dan knal ik gewoon door in de avond van Dortmund naar Hannover. Als er échte winterse omstandigheden liggen dan rij ik op winterbanden net zo voorzichtig als op zomerbanden.

Heuveltje niet opkomen vanwege de gladheid gebeurt ook misschien op 3 plaatsen in het land en verder nergens. Stap 2 is doordenken en dat heuveltje MIJDEN als je weet dat het problematisch kan worden. Heb je daar winterbanden voor nodig? Ik zat vorig jaar 1x klem met mijn auto (winterbanden) en toen boden de vloermatjes uitkomst.

Remmen heb je wel een punt natuurlijk. Remweg is met winterbanden fors korter en dat vind ik ook prettig.
Ik zat btw ook klem op een bevroren A50 vorig jaar (Google it). Hielpen winterbanden helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 02:34:
Geen idee, niet asociaal rijden ofzo, maar met een sprint schijnen banden nogal sneller te slijten dan normaal. En dan is het niet eens wielspin ofzo.
Typhone schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:36:
[...]

Rijden denk ik. Mijn banden gaan ook 20K mee (Michelin Pilot Super Sport), en in de winter Pirelli Sottozero 3.

Dat geneuzel hier over winterbandjes was vorig jaar al een farce om te lezen en dat is dit jaar niet anders. Bij een gemiddelde regenval in de zomer zouden winterbanden al helpen maar dan hoor je niemand piepen. Staat er echter november, december, januari of februari in de maand dan denkt heel Nederland opeens dat winterbanden magisch zijn en problemen voorkomen. Vanaf <4mm profiel presteren winterbanden in de regel slecht. Voor de meeste mensen die een beetje rondtuffen is dat dan maximaal een seizoen. Daarna doen die winterbanden helemaal niks meer maar dan moet er weer geld het laadje uit en dat willen de zuinigerds niet.

Het aantal 'Snowtrack' banden wat ik eind mei nog op auto's zag zitten was zo hoog (leasebedrijf) dat ik al die zaken over grip, onverwachte dingen etc irrelevant vind. Vooruit kijken en anticiperen; liever 200x te rustig rijden dan 1x je laten pakken door onverwachte remacties. Rij willekeurig de spits in in Nederland op een regenachtige dag of een dag met koude temperaturen en ijzel en je ziet meteen dat zeer velen zich daar niks van aantrekken.

No offense voor velen maar al die max. 130pk karretjes moeten zich helemaal geen zorgen maken over winterbanden. Gewoon lekker blijven rijden en de problemen niet opzoeken. Wij hebben jaren geen winterbanden gehad (bestonden die überhaupt rond 1995?) en door sneeuw, hagel, regen, weer en wind getuft zonder noemenswaardige problemen met heel wat verschillende auto's (die waren van mijn ouders en toen woonden wij centraal in Duitsland). De paupermentaliteit van het pappen en nathouden en iedereen als kleine kindertjes zien van tegenwoordig maakt het er niet veilig op. Dat is niet als sneer bedoeld naar de winterbanden (die heb ik zelf ook) maar meer het idee en de gedachtengang die er omheen zit (lees: heerst).

@ Jism

Die bandenslijtage ken ik. Regelmatig in Duitsland en als het dan 10 graden is (ja ik heb in de winter ook ZR of 270km/h banden) dan slijten die dingen als een malle als je doorrijdt. Legaal doorrijden dus wat niks met asociaal rijden te maken heeft ofcourse.
Hmm, ik heb zelf de pilot sport 3, nu 40k eronder zitten ik denk dat ik er nog wel 10k mee kan doen. Ik rij over het algemeen ook flink door, en verbaas me ook al een tijdje dat deze banden het zolang uit houden. Die 20k zal er dan wel mee te maken dat jullie waarschijnlijk met een 250pk+ wagen rondrijden?

Die Sottozero heb ik trouwens ook oo het oog, hoe bevalt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:25
Net 4 stuks 185/65/15 Michelin CrossClimate besteld. Ik rijd zo'n 25.000 per jaar tegenwoordig, heb net een andere auto en heb geen zin om extra velgen te kopen en elk jaar 2x de boel te wisselen.

Echt winter krijgen we hier niet, dus een echte winterband heb je maar een paar dagen profijt van. Qua zomerband lijkt de Crossclimate niet slechter dan de EnergySaver die ik nu heb (en waar ik op vorige auto tevreden over was), dus dan is de keuze snel gemaakt. Gaat me ook vooral om de Modder+Stront wat hier van oktober t/m april op de wegen uitgesmeerd ligt, dat het ook helpt bij sneeuw en ijs is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@ fynrd1

Auto's hebben 282pk en 291pk.
Zomerbanden beide 19" met Bridgestone S001's ZR
Winterbanden beide 18" met Pirelli Sottozero's. Slijtage is relatief hoog als het warm wordt dus ik wissel ze vrij vroeg in maart vaak weer in de hoop dat ze nog een seizoen meekunnen. Ik heb een tijdje de Dunlop Sportmaxx erop gehad met V-groeven maar die waren een ramp bij nat weer.

Mijn rijstijl is niet lomp door de bebouwde kom maar wel vrijwel elke dag boven de 230km/h wanneer ik in Duitsland ben. Wederom afhankelijk van het weer uiteraard. In de winter rij ik rustiger zeker wanneer de temperatuur rond het vriespunt ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Typhone schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:01:
@ fynrd1

Auto's hebben 282pk en 291pk.
Zomerbanden beide 19" met Bridgestone S001's ZR
Winterbanden beide 18" met Pirelli Sottozero's. Slijtage is relatief hoog als het warm wordt dus ik wissel ze vrij vroeg in maart vaak weer in de hoop dat ze nog een seizoen meekunnen. Ik heb een tijdje de Dunlop Sportmaxx erop gehad met V-groeven maar die waren een ramp bij nat weer.

Mijn rijstijl is niet lomp door de bebouwde kom maar wel vrijwel elke dag boven de 230km/h wanneer ik in Duitsland ben. Wederom afhankelijk van het weer uiteraard. In de winter rij ik rustiger zeker wanneer de temperatuur rond het vriespunt ligt.
Ja elke dag 230+ tikt natuurlijk wel aan, als je om de 15km vol in de remmen moet omdat een geel kenteken met 120 op de linkerbaan gaat inhalen. ;) Neem aan met een sedan a 2000 kilo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgende week weer tijd voor de winterbandjes oOo

Merk nu alweer dat het onder de 10 graden veel te glad is. Vooral met nat weer en rotondes B)

[ Voor 14% gewijzigd door Viper® op 20-10-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

fynrd1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:35:
[...]

Ja elke dag 230+ tikt natuurlijk wel aan, als je om de 15km vol in de remmen moet omdat een geel kenteken met 120 op de linkerbaan gaat inhalen. ;) Neem aan met een sedan a 2000 kilo?
Meestal zie ik vrij weinig gele kentekens ;). Auto's zijn 1445 en 1675kg overigens. Die zware is de touring en die lichte de sedan. Bridgestone Blizzak LM-25 ging ook rap weg qua slijtage overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:25
Met 10 graden over de rotondes glibberen bij nat weer herken ik, maar dat ligt echt aan meer dingen dan alleen je banden.
In mijn geval had ik 35mm toespoor, wat zorgt voor extreme bandenslijtage op de buitenkant en wielen die elkaar tegenwerken als je wilt wegrijden. Toespoor staat nu op 13mm en heb zelfs met banden die naar mijn idee APK afkeur zijn gewoon grip bij alle temperaturen, ook bij nat wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:28
(jarig!)
Viper® schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:48:

Merk nu alweer dat het onder de 10 graden veel te glad is. Vooral met nat weer en rotondes B)
Klinkt eerder alsof je toe bent aan goede zomerbanden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Eerder mijn rijstijl denk ik.
Toch eens het profile checken, waar kan je zo'n profieldieptemeter krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Viper® schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:05:
Eerder mijn rijstijl denk ik.
Toch eens het profile checken, waar kan je zo'n profieldieptemeter krijgen
Action heeft ze soms wel liggen, en anders vraag je toch gewoon je garagist om zo'n ding? Of je gaat even langs bij Halfords (de paar die er nog zijn) of je kijkt even wat rond bij Conrad als je lekker lui wilt doen :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:00

TommyGun

Stik er maar in!

Viper® schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:48:

Klinkt bekend, maar dat komt eerder door Eco-banden en weinig profiel bij mij. Wel leuk :+

De winterbanden die klaar liggen hebben nog 5mm, goed zat voor een laatste winter.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:48:
[...]

[...]

Hmm, ik heb zelf de pilot sport 3, nu 40k eronder zitten ik denk dat ik er nog wel 10k mee kan doen. Ik rij over het algemeen ook flink door, en verbaas me ook al een tijdje dat deze banden het zolang uit houden. Die 20k zal er dan wel mee te maken dat jullie waarschijnlijk met een 250pk+ wagen rondrijden?

Die Sottozero heb ik trouwens ook oo het oog, hoe bevalt deze?
Audi RS4 B5, 440PK. :P

Pilot Sport 3's inderdaad. Zachter rubber, A grip, nadeel is dat ze vliegensvlug slijten. Het hardst dat ik recent gereden heb was tegen de 300kmph aan.

Ik wil ditmaal voor een wat betere band dan de PS3 gaan. Ik merkte bij het rijden al gelijk een ander contact met wegligging. Ik wil terug naar dat wat een stuk solider was (Pilot sport 2 bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb vandaag mijn velgenboom kunnen testen voor mijn wielen. De velgenboom was gespecificeerd tot 225mm. Nou mijn 245/45/18 wielen passen er makkelijk op. Er bleven zelfs nog 2 cm speling over tussen de banden. Ze raken elkaar niet. De velgenboom was een goede koop geweest. Je kreeg zelfs nog een bandenspanningstester, profielmeter, hoes voor 4 wielen en aanduidingsdoppen voor de locatie van de wielen bij. En dat allemaal voor 15euro. Niet slecht. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Blord op 20-10-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Behalve dan dat de pootjes van die velgenboom snel afbreken en dan werkt het ding toch minder goed. Tenminste, dat gebeurde bij mij en ook bij mijn broertje. Dus n=2...

De mijne staat nu met nog twee werkende pootjes met de bovenste twee banden tegen de muur geleund. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. Al zou ik dan eigenlijk iedere maand die banden een stukje moeten draaien... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 20-10-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:59

Polycom

Poes van goud

Wanneer zetten jullie de winterbanden onder je auto? Ik zit te denken aan eind november..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004

TommyGun

Stik er maar in!

Volgende week, is het tenminste nog een beetje rustig

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18

_Arthur

blub

13 november komen de mijne er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
fynrd1 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 02:06:
[...]

Gaat in Jism's geval wel om een Audi RS4, dat helpt ook nogal met bandenslijtage :+

Leuke discussie over beste banden voor of achter trouwens.

Toen ik mijn huidige auto kocht zaten er voorop 2 Michelin's die compleet verdroogd en versleten waren, die heb ik laten vervangen door dezelfde Michelin's en achterop laten leggen. De banden die achterop zaten naar voren laten doen, dat was een bedenkelijk merk met nog een mm of 4 profiel.

Bij het ophalen van de auto hadden ze echter de nieuwe banden voorop gelegd, heb het verkopertje geprobeerd uit te leggen waarom ik de beste banden achter wilde, maar dat kreeg ik 'm niet aan zijn verstand.

De monteur begreep mij direct en vertelde dat ze dit standaard altijd doen maar dat hij persoonlijk ook altijd de beste banden achterop wil hebben. Heeft ie toch nog even voor en achter omgewisseld voor me :)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 21-10-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001

YellowCube

Wait...what?

dreamscape schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 23:35:
Behalve dan dat de pootjes van die velgenboom snel afbreken en dan werkt het ding toch minder goed. Tenminste, dat gebeurde bij mij en ook bij mijn broertje. Dus n=2...

De mijne staat nu met nog twee werkende pootjes met de bovenste twee banden tegen de muur geleund. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. Al zou ik dan eigenlijk iedere maand die banden een stukje moeten draaien... ;)
n=3
ik had het probleem ook.
Nu een metalen voet laten lassen dus het staat als een huis.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
FastFred schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

Gaat in Jism's geval wel om een Audi RS4, dat helpt ook nogal met bandenslijtage :+
Ligt dan uiteraard nog steeds aan de bestuurder zelf, als je er normaal mee rijdt gaan je banden gewoon lang mee :)
En natuurlijk nodigt zo'n auto wel uit, maar dat is echt niet elke keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.telegraaf.nl/b..._voor_automobilist__.html

Toch blij dat ik ze er al onder heb. Woon middenin een landbouwgebied. Een en al blubber bij ons. Gisteren even door zo'n stuk heen gecrosst, om te proberen. Verschil van dag en nacht ten opzichte van mijn gebruikelijke zomerbanden.

Wil voortaan niet anders meer. Wordt voortaan vaste prik: oktober tot en met maart: winterbanden!

Die blubberboel duurt meestal tot in December. Daarna wordt het doorgaans een stuk kouder. De functie van 'M' wordt dan automatisch overgenomen door 'S'

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:15:
http://www.telegraaf.nl/b..._voor_automobilist__.html

Toch blij dat ik ze er al onder heb. Woon middenin een landbouwgebied. Een en al blubber bij ons. Gisteren even door zo'n stuk heen gecrosst, om te proberen. Verschil van dag en nacht ten opzichte van mijn gebruikelijke zomerbanden.

Wil voortaan niet anders meer. Wordt voortaan vaste prik: oktober tot en met maart: winterbanden!

Die blubberboel duurt meestal tot in December. Daarna wordt het doorgaans een stuk kouder. De functie van 'M' wordt dan automatisch overgenomen door 'S'
M+S banden of niet. En misschien had deze bestuurder wel winterbanden. Gladheid door blubber laat elke auto slippen. Rechtdoor misschien wat minder makkelijk. Bochten daartegen... Snelheid aanpassen, zeker als je weet dat dit weer het seizoen van het jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:02:
[...]

Leuke discussie over beste banden voor of achter trouwens.

Toen ik mijn huidige auto kocht zaten er voorop 2 Michelin's die compleet verdroogd en versleten waren, die heb ik laten vervangen door dezelfde Michelin's en achterop laten leggen. De banden die achterop zaten naar voren laten doen, dat was een bedenkelijk merk met nog een mm of 4 profiel.

Bij het ophalen van de auto hadden ze echter de nieuwe banden voorop gelegd, heb het verkopertje geprobeerd uit te leggen waarom ik de beste banden achter wilde, maar dat kreeg ik 'm niet aan zijn verstand.

De monteur begreep mij direct en vertelde dat ze dit standaard altijd doen maar dat hij persoonlijk ook altijd de beste banden achterop wil hebben. Heeft ie toch nog even voor en achter omgewisseld voor me :)
Ik snap het principe, met slechte achterbanden heb je kans dat hij achter uitbreekt, maar volgens mij rijdt het ook weer niet zo fijn als je voorbanden totaal geen profiel hebben en je achterbanden nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Nee, dan had je vier nieuwe banden moeten kopen in plaats van twee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Of leren rijden :+

Toch denk ik dat bij het merendeel van de bestuurders het handiger zou zijn om nieuwe banden voorop te leggen. Dan heb je ook meer grip bij remmen namelijk.
Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.