Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een Yaris uit 2000, nee dan mag je inderdaad al blij zijn met ABS. :D

Maar punt blijft inderdaad staan, het heeft gewoon de voorkeur om de rolomtrek identiek te houden, bij grote verschillen ten opzichte van waarop hij geleverd is zou je zelfs je teller moeten bijstellen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat niet alleen, de hele aandrijving is erop geoptimaliseerd. Ik kon dat met mijn 206 1.4HDI destijds ook wel merken, 50 in de 4 ging niet helemaal soepel (55 wel), maar als ik de 175/65/14 verving door 185/60/14 met iets kleinere rolomtrek reed dat wel soepel. Verschil is maar heel klein, maar toch groot genoeg om zonder morren een hogere versnelling te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Mijn set kan er uit, passen niet meer op de nieuwe auto. Gewoon nu al op MP dumpen of wachten tot de eerste kans op sneeuw komt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik wacht nog even tot het weer koud wordt en iedereen massaal om winterbanden gaat kijken. Misschien dat er tegen die tijd een 2e auto komt waar ze onder passen, in dat geval houd ik ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
_JGC_ schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:41:
Dat niet alleen, de hele aandrijving is erop geoptimaliseerd. Ik kon dat met mijn 206 1.4HDI destijds ook wel merken, 50 in de 4 ging niet helemaal soepel (55 wel), maar als ik de 175/65/14 verving door 185/60/14 met iets kleinere rolomtrek reed dat wel soepel. Verschil is maar heel klein, maar toch groot genoeg om zonder morren een hogere versnelling te kunnen pakken.
Ja maar de Yaris benzine kan echt heel erg laag in toeren en nog steeds soepel lopen. Zelfs de 1.0.
Bij zo'n HDI ga je uit het koppel gebied.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yaris nog 8V ofzo?

Ik heb ook nog een set winterbanden liggen, zonder velg maar wel met voldoende profiel. Serieus verkopen ga je die dingen toch niet meer dus ik ga ze waarschijnlijk maar aan mijn garageboer cadeau doen of anders weggooien, scheelt weer ruimte in de schuur. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Toch vreemd, in mijn 206hdi ging 50 in de 4 prima. Pas onder de 40kmh ging de 4 raar klinken.. Zowel op 195/45/16 als op 175/65/14

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2015 11:43 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat was de tellerafwijking van jouw 206? Met 175/65/14 had ik 120km/h op de teller en 119km/h op de GPS...

Verder was 50km/h nog redelijk te doen, maar echt soepel was gewoon anders. Als je dan net even onder de 50 zakte en dan gas bijgaf (wat in de bebouwde kom vrij veel voorkomt met mensen voor je), dan rijdt dat gewoon niet comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Neejoh :( Yaris vanaf 1999 heeft 16V met variabele kleptiming en distr ketting enzo.
Loopt gewoon goed, 50 in z'n 4 kan gewoon. Je kunt zelfs nog veel lager in de toeren en hij gaat niet eens bokken. Als je dat met de 1.0 doet is natuurlijk het vermogen/koppel ver te zoeken, maar hij zal niet bokken en je kunt gewoon vol gas geven wat soepel wordt afgehandeld (geen verzuipen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Blijft mooi die Japanners. Toch vind 8V niet verkeerd rijden hoor in een klein bakkie, kan je lekker mee raggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
_JGC_ schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:08:
Wat was de tellerafwijking van jouw 206? Met 175/65/14 had ik 120km/h op de teller en 119km/h op de GPS...

Verder was 50km/h nog redelijk te doen, maar echt soepel was gewoon anders. Als je dan net even onder de 50 zakte en dan gas bijgaf (wat in de bebouwde kom vrij veel voorkomt met mensen voor je), dan rijdt dat gewoon niet comfortabel.
Teller afwijking was op 14" hetzelfde als bij jou. Bijna niets. Op 195/45/16 was het 118 waar je 120 zag. Bij officiële 205/45/16 was er geen afwijking..
Verschil kan best eens in motormanagement liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 12-06-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13
Zijn er hier nog mensen die het aandurfen om de nieuwe Cross climates van Michelin aan te schaffen? De opgegeven waarden van de fabrikant zien er namelijk behoorlijk goed uit. Uiteraard dien je dit met de nodige skepcisme aan te nemen maar als nog behoorlijke prestaties.
Het enige jammere is dat er nog weinig tot geen reviews te vinden zijn van de vakjournalistiek. Nou ja, ze zijn er wel maar allemaal daterend uit maart, niet geheel toevallig samenallend met een dagje georganiseerd door Michelin om deze banden aan de uitgenodigde journalistiek te tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12 Juni 2015, 31 graden, winterbanden geneuzel kan wel even de koelkast in vindien jullie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

_JGC_ schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:41:
Ik rij wel eens 50 in de 5 met mn 1.7 SDI 'tractor-motor'... zolang je constant speed blijft rijden gaat hij niet morren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kaasplank schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:56:
Ik rij er nog op. Merk geen verschil op wat meer herrie na.
Probleem krijg je ook pas bij een noodstop, je banden verbranden volledig en je remweg gaat hard omhoog. En mocht je dan iets raken en de Verkeers Ongevallen Analyse zet in het rapport dat er met 30 graden nog winterbanden op zaten kun je je misschien wel een voorstelling maken wat een verzekeringsmij gaat zeggen.

Meneer was voor 50% zelf aansprakelijk wegens nalatigheid bijvoorbeeld en dan mag je dus de helft van de schade aan de tegenpartij zelf lappen + de helft van je eigen schade uiteraard.

Mensen zijn zo vreselijk naief soms... "Ik merk er niets van" 8)7

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Problemen zoeken, het zal je hobby maar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17

_Arthur

blub

Kaasplank schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:11:
Nee, dat is het werk van die onderzoekseenheid 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:10
Problemen proberen te voorkomen, het zal je hobby maar zijn... :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kaasplank schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:11:
Nee de moeite nemen om witnerbanden te monteren om vervolgens die dingen volledig nutteloos in 1 zomer te verslijten en om dan ook nog eens je grip onnodig te verlagen.

Monteer dan geen winterbanden numbskull. In de winter wil je nergens tegenaan glijden maar in de zomer ( met hogere snelheden) och maakt niet uit.

Ze moeten het rijbewijs eens aan het IQ gaan koppelen, scheelt nog veel meer ongelukken dan winterbanden volgens mij.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

:D :') :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jullie overdrijven een beetje, er zijn ook genoeg zachte zomerbanden (Pirelli's?) en verder is het grootste verschil het profiel. Ik denk dat winterbanden nog steeds een stuk meer grip hebben als Wanli banden (en dan ben je ook gewoon verzekerd als je er mee in de regen glijdt)

Ze slijten wel een stuk harder inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 12-06-2015 21:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Heb afgelopen zondag op mijn auto achter de winterbanden er weer opgelegd. Had de hele week mijn auto niet nodig en moest 25 juni apk gekeurd zijn. De achterbanden zitten net onder de 2 mm profiel. Als ik de auto daarmee naar de apk had gebracht waren ze klakkeloos vervangen terwijl ik maar ongeveer 4000km per jaar mijn auto gebruik. Die redden dit zomerseizoen nog wel. Ik controleer mijn banden regelmatig met een controlepen en als ze rond de 1,7mm komen dan worden ze vervangen. Auto is overigens weer apk gekeurd met voor zomerbanden in maat 225/45/17 en achter winterbanden maat 195/65/15. Wat dat betreft is de hele apk ook wel een beetje een net-niet keuring. Morgen de zomerbanden er achter weer opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
Flagg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:05:
[...]
En mocht je dan iets raken en de Verkeers Ongevallen Analyse zet in het rapport dat er met 30 graden nog winterbanden op zaten kun je je misschien wel een voorstelling maken wat een verzekeringsmij gaat zeggen.

Meneer was voor 50% zelf aansprakelijk wegens nalatigheid bijvoorbeeld en dan mag je dus de helft van de schade aan de tegenpartij zelf lappen + de helft van je eigen schade uiteraard.

Als je in de winter een ongeluk krijgt terwijl je op zomerbanden rijdt wordt dat ook gewoon vergoed door je verzekering hoor. Je zult dan ook echt geen problemen krijgen als je een ongeluk krijgt in de zomer terwijl je op winterbanden rijdt. Daarnaast verbranden ook winterbanden niet zomaar bij een noodstop.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat ik het niet logisch vind om wel de moeite te nemen om winterbanden in de winter te gebruiken omdat dat veiliger is, maar dan in de zomer je daar plotseling niet meer druk over te maken. Aan de andere kant moet je ook weer niet overdrijven wat de gevolgen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Snip

[ Voor 97% gewijzigd door PWM op 14-06-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
De wegenwacht rijdt overigens het hele jaar door op winterbanden! Zo erg zal het dus idd niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Jay-P schreef op zondag 14 juni 2015 @ 00:54:
De wegenwacht rijdt overigens het hele jaar door op winterbanden! Zo erg zal het dus idd niet zijn.
Dan moet je wel de reden daarvoor erbij zetten. Die is nl. dat ze nogal vaak over b.v. de vluchtstrook rijden (ligt veel zooi op en ook daarvoor zijn winterbanden beter), door de berm moeten rijden (wederom zijn winterbanden daarvoor beter) en zo op nog wel meer plekken komen waar de weg niet altijd even goed is. Vandaar dat winterbanden voor hun veel voordelen heeft die het voor de normale automobilist niet heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Klopt, maar mijn punt was meer dat winterbanden in de zomer echt niet spontaan in rook opgaan bij een noodstop, maargoed ook ik maak liever even mn handen vies en leg er zomerbanden onder, kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Kaasplank schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 23:19:
[...]

Kereltje toch, denk aan je bloeddruk
Kereltje toch, denk aan jouw veiligheid, die van anderen én aan je portemonnee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Flagg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:05:
[...]

Probleem krijg je ook pas bij een noodstop, je banden verbranden volledig en je remweg gaat hard omhoog. En mocht je dan iets raken en de Verkeers Ongevallen Analyse zet in het rapport dat er met 30 graden nog winterbanden op zaten kun je je misschien wel een voorstelling maken wat een verzekeringsmij gaat zeggen.

het klinkt wel een beetje als borrelpraat, heb je een bron voor dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Enige eis die de verzekeraar stelt is dat je auto apk gekeurd is. Zolang apk alleen eist dat 2 banden op 1 as dezelfde maat hebben en minstens 1.6mm profiel hebben maakt het niet uit wat je monteert. Handig of slim is anders, maar voor verzekering of schuldvraag boeit het geen zak.

Verder, met zomerbanden op sneeuw en modder verlies je controle, met winterbanden op asfalt dat kleeft van de hitte wordt je remweg langer, slijt je band harder en verbruikt je auto meer brandstof, maar echt gevaarlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dus een langere remweg is niet gevaarlijk? ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zolang daarop te anticiperen is niet. Als ik in de starlet van mijn ouders met 130 over de snelweg ga is de remweg bij een noodstop ook langer dan van mijn auto met schijven rondom. Maakt dat het rijden in die starlet gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Gaat erom dat je bij noodgevallen geen tijd hebt om te anticiperen. Toegegeven, dat zal hopelijk niet vaak voorkomen maar als er iemand bij je achteropklapt omdat hij net 3 meter remweg te veel nodig heeft en je ziet dat hij bij 25 graden op winterbanden rijdt, hoe blij ben jij dan met zo iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Arfman schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:46:
Gaat erom dat je bij noodgevallen geen tijd hebt om te anticiperen. Toegegeven, dat zal hopelijk niet vaak voorkomen maar als er iemand bij je achteropklapt omdat hij net 3 meter remweg te veel nodig heeft en je ziet dat hij bij 25 graden op winterbanden rijdt, hoe blij ben jij dan met zo iemand? :)
dat kan je natuurlijk ook zeggen van mensen die op linglong zomerbandjes rijden.

Afbeeldingslocatie: http://3.f.ix.de/autos/imgs/14/8/3/0/7/6/9/70ff3d2d4160690b.jpeg
http://www.heise.de/autos...utzen-sollte-1559800.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Carfanatic schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:06:
[...]

dat kan je natuurlijk ook zeggen van mensen die op linglong zomerbandjes rijden.
Absoluut. Je zult mij dan ook nooit zien bezuinigen op die 4 stukjes rubber die je op de weg houden. Gold dat maar voor meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die lange remweg is ook niet iets wat je zomaar overkomt... Is net als met uitlijnen, heel langzaam raakt de optimale instelling weg en als je dan na 2 jaar maar weer eens laat uitlijnen heb je het gevoel dat je een compleet andere auto hebt. Met banden net zo, heel langzaam minder optimaal en als je dan de juiste banden monteert is het een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Volgende keer mag je met vakantie

[ Voor 90% gewijzigd door PWM op 15-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Jay-P schreef op zondag 14 juni 2015 @ 00:54:
Winterbanden of 4 seizoens banden met MS en sneeuwvlok markering?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ach, er rijden zat lui door met zomerbanden onder het toegestane profiel. Heb ik nog liever iemand met goede wonterbanden achter me.

Of een klassieker zonder abs en rembekrachtiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De wegenwacht rijdt op allseasons met vlokje, dat zijn nog geen winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Kaasplank schreef op zondag 14 juni 2015 @ 19:27:
Op zo'n matige post probeer ik normaal niet te reageren, maar 10 seconden Googlen levert o.a. dit op: http://www.anwb.nl/auto/t...den-de-zomer-door-kan-dat
Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
Er zal vast nog wel meer te vinden zijn. Gaat er ook helemaal niet om dat je als een Schumacher aan het rijden moet zijn, het gaat erom dat je in een noodsituatie een grotere kans hebt om niet op tijd uit te kunnen wijken/remmen. Als het boven de ~15 graden komt rijden de winterbanden die ik heb (gehad) echt beduidend minder dan de zomerbanden, en dat kun je zelf ook voelen.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 15-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Dat heeft hij wel, 3 posts eerder staat het precies uitgelegd. De kern van het verhaal klopt dan ook gewoon alleen is het een beetje overdreven (net zoals de luitjes die hier roepen dat zomerbanden in de winter levensgevaarlijk zijn trouwens ;) )
Punt is trouwens wel dat je banden pas echt verschil maken in een noodsituatie en je meestal weinig keuze hebt of je daarin terecht komt of niet. Het verschil is er dus echt wel en kan het verschil maken tussen een ongeluk of niet.
martijn_tje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:32:
[...]
Winterbanden of 4 seizoens banden met MS en sneeuwvlok markering?
Allseasons met een sneeuwvlokje die vooral bedoelt zijn omdat ze nogal eens naast de weg moeten staan/rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 15-06-2015 22:35 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heeft hij jou persoonlijk iets aangedaan ofzo? :?
Arfman schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:32:
Er zal vast nog wel meer te vinden zijn. Gaat er ook helemaal niet om dat je als een Schumacher aan het rijden moet zijn, het gaat erom dat je in een noodsituatie een grotere kans hebt om niet op tijd uit te kunnen wijken/remmen. Als het boven de ~15 graden komt rijden de winterbanden die ik heb (gehad) echt beduidend minder dan de zomerbanden, en dat kun je zelf ook voelen.
Exact, de kern is gewoon waar en ik snap ook heel goed waar zijn frustratie vandaan komt. Het is ook gewoon kansloos als je keihard pro winterband bent maar dan in het voorjaar niet op tijd over gaat naar zomerbanden. Plus zijn schrijfwijze vond ik eigenlijk best wel lollig, als je dat te serieus neemt moet je maar eens met andere benen uit bed stappen. :P

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 15-06-2015 22:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zo, moest vandaag spontaan aan de winterbanden denken dus wie is de eerste?

En de test van de ADAC voor het nieuwe seizoen is ook al binnen:
https://www.adac.de/infot...terreifen_205_55_r16.aspx

en een achtergrondstukje:
http://www.t-online.de/au...wird-es-oft-kritisch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:21
Het schijnt dat Continental de bandentests beïnvloed doordat ze weten waar de ADAC hun banden koopt en dit altijd een standaard maat is. Ze leveren in die regio dus andere banden met betere eigenschappen dan andere regio's. Vandaar dat verschillende fabrikanten opperen om verschillende maten in verschillende regio's te kopen om zo dit te voorkomen. De ADAC wil daar helaas nog niet naar luisteren waardoor de ADAC test eigenlijk ook niet geheel correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03

Blord

Hello Kitty !

Toevallig heb ik vandaag een mail gekregen van mijn BMW dealer. Of ik even een afspraak wilde maken voor de winterbanden wissel. Dat zal de laatste keer zijn want intussen heb ik een garagekrik, steun, velgenboom en een momentsleutel aangeschaft. En dat allemaal voor minder geld dan 1 keer bandenwissel bij de dealer.
De zomerbanden neem ik natuurlijk weer mee. Dan ik ze mooi aan de binnenkant schoonmaken en wegzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 13-10-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boinkie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:02:
Het schijnt dat Continental de bandentests beïnvloed doordat ze weten waar de ADAC hun banden koopt en dit altijd een standaard maat is. Ze leveren in die regio dus andere banden met betere eigenschappen dan andere regio's. Vandaar dat verschillende fabrikanten opperen om verschillende maten in verschillende regio's te kopen om zo dit te voorkomen. De ADAC wil daar helaas nog niet naar luisteren waardoor de ADAC test eigenlijk ook niet geheel correct is.
Heb je ook een bron voor deze claim?

Overigens is er elk jaar wel een reden om de test te wantrouwen hoor, voor sommigen is geen enkele test betrouwbaar genoeg. Zeker als de uitkomst niet in het eigen straatje past. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:35

pinda powerrr

Slow down...

Gonadan schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:47:

Overigens is er elk jaar wel een reden om de test te wantrouwen hoor, voor sommigen is geen enkele test betrouwbaar genoeg. Zeker als de uitkomst niet in het eigen straatje past. :P
Zo, dat is pas een mooie opening van het seizoen! _/-\o_ :+

/me sluipt ondertussen snel het topic weer uit en pakt de popcorn alvast voor het spektakel aan discussies die gaan komen. Wel/niet, merk, voor/achter....

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winter, kom maar op >:)
ik ben er nu ook klaar voor. naar mijn ervaringen met AT's zijn dat altijd nog het beste wapen tegen sneeuw.
M+S notering, met sneeuw en ijsvlokje. goed voor off-road werk (niet dat ik met dat boot op wielen de blubber op zoek)
grof profiel zodat het sneeuw niet blijft hechten.

__en het ziet er nog goed uit ook__

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto720-EOQCRDRD.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto720-RPNQRV6S.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto720-OTC7FNH4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto720-GKA873ZD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
Ik kan het niet laten om het alvast weer wat op te stoken. Dit is bij voorbaat de meest zinloze discussie van het jaar, elk jaar weer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ergens in de zomer even een set sloffen op staal met wieldoppen gehaald voor de C30. Wel een vaag merk, Zeetex Ice-Plus S100 :'), maar voor €170 incl velgen en wieldoppen kon ik het niet laten. Ze hebben sowieso nog 7mm profiel. Ik zie wel wat het wordt. Wel zullen ze de Goodyear Ultragrip8 die ik had op de 206 vast niet kunnen verslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 13-10-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zo, setje Michelin's besteld voor de Yaris. De Auris gaat weer op de vertrouwde Dunlop Winter Sport 3D, die gaan nog wel een jaar of twee mee gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Vorige winter op zomerbanden doorgereden, maar dit jaar toch maar winterbanden aangeschaft. Mijn woon-werk route bevat nu een bochterige 80 km/h weg met bomen aan weerszijden. Typisch een gevaarlijke weg in de winter.

Zelfs maar eens erop draaien (heb momentsleutel) binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:56:
offtopic:
Ik kan het niet laten om het alvast weer wat op te stoken. Dit is bij voorbaat de meest zinloze discussie van het jaar, elk jaar weer. :+
Elk jaar weer, dus eigenlijk de meest zinloze discussie van de eeuw :+

(want volgende eeuw hoveren we gewoon over de weg :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Zal ik dan direct de knuppel in het hoenderhok gooien :+

Ik heb inmiddels een andere auto gekocht, de winterbanden heb ik verkocht omdat ze vermoedelijk niet zouden passen i.v.m. de remschijven en ik ga het deze winter lekker zonder winterbandjes proberen, voor die paar dagen dat we daadwerkelijk last hebben van sneeuw en ijzel...

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 13-10-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:47

EektheMan

DPC

Blord schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:37:
Dat zal de laatste keer zijn want intussen heb ik een garagekrik, steun, velgenboom en een momentsleutel aangeschaft. En dat allemaal voor minder geld dan 1 keer bandenwissel bij de dealer.
Hoe balanceer je de banden dan? Op het oog? Of zit balanceren ook in de winterbanden wie heeft ze non discussie hoek?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik neem aan dat zijn bandenleverancier ze heeft gebalanceerd toen ze op de velg werden gelegd en dat Blord ze gewoon met velg en al wisselt. Jaarlijks de loodjes eraf tikken en opnieuw balanceren lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
EektheMan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:09:
[...]

Hoe balanceer je de banden dan? Op het oog? Of zit balanceren ook in de winterbanden wie heeft ze non discussie hoek?
Die zijn al gebalanceerd bij de eerste keer toch? Je haalt ze eronder uit en zet LV RV LA RA er op en in de schuur. Volgend winter gooi je ze er weer op de zelfde plek op....
Elk jaar alleen de banden wisselen lijkt me niet bepaald handig....

[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 14-10-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ah, hij heeft inderdaad een velgenboom lees ik nu.

Maar als je ze zonder velgen eraf haalt? Dan moet je ze toch telkens weer opnieuw balanceren? Zeker als de maat flink verschilt?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Want je moet ze weer balanceren als je ze met velg en al uit de schuur trekt zeker
:')

Het balanceren is al gedaan toen de banden om de velg werd gezet. Als je gewoon twee setjes velgen aanhoudt zit je dus alleen bij nieuwe aanschaf van banden met balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
EektheMan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:26:

Maar als je ze zonder velgen eraf haalt? Dan moet je ze toch telkens weer opnieuw balanceren? Zeker als de maat flink verschilt?
Waarom zou je geen tweede set velgen aanhouden? Dan ben je gewoon dom bezig. Die 50€ dat omleggen en balanceren kost heb je erg snel eruit als je gewoon losse velgen hebt. Bovendien is het eraf halen en weer opzetten van een band niet goed voor de band. En is pekel niet goed voor je lichtmetalen setje.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 14-10-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
EektheMan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:26:

Klopt. Dat is meer iets voor bij de garage, want dan heb je ook nog apparatuur nodig om banden van velgen te halen en er weer op te leggen. Lees: een (de-)montage-apparaat en een balanceerapparaat.
Dat is voor de gemiddelde thuisklusser niet te doen.
GAIAjohan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:31:
[...]

Waarom zou je geen tweede set velgen aanhouden? Dan ben je gewoon dom bezig.
Als je ze niet zelf kunt wisselen (mijn bejaarde pa bijvoorbeeld) en het dus bij de bandenboer laat doen, dan is een extra set velgen niet echt nodig. Bij zijn bandenboer is het wisselen met velg en al wel iets goedkoper dan het wisselen op dezelfde velg, maar het scheelt niet eens zo heel veel. Dan haal je de kosten voor een extra set velgen er niet uit. Tenminste, die kerel heeft het hem voorgerekend en mijn pa gelooft dat soort dingen.

Ik heb hem al uitgelegd dat ik hem wel wil helpen om zijn wielen te wisselen en dat het dan natuurlijk wel zin heeft, maar blijkbaar heeft hij het spul al besteld.

Ach, als hij de lokale ondernemer wil steunen, vind ik het ook prima. Hij laat het gelukkig bij een klein lokaal bandenboertje doen en niet bij het overpriced glaspaleis dat de merkdealer heet...

[ Voor 60% gewijzigd door dreamscape op 14-10-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik zit zelf te denken vanavond ofkomende zaterdag ze er maar om te gooien. KNMI verwacht tot 5cm sneeuw in het zuiden zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
GAIAjohan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:37:
Ik zit zelf te denken vanavond ofkomende zaterdag ze er maar om te gooien. KNMI verwacht tot 5cm sneeuw in het zuiden zaterdag.
waar dat dan? :P ik zie in de weersverwachting gewoon 5 graden snachts voor Limburg...
Volgens mij hopen ze gewoon op sneeuw :+ maar no way dat het al blijft liggen. Na de warme zomer en de lange nazomer(temperatuur) blijft het bij natte sneeuw.

Zelf rijd ik wel wat langzamer als het sneeuwt of richting 0 gaat, en houd wat meer afstand. En als er een dikke laag sneeuw ligt neem ik sowieso vrij :D, of werk ik vanuit huis. die luxe heb ik nu eenmaal :+

en altijd een heerlijk topic ja. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 14-10-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

GAIAjohan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:31:
[...]

Waarom zou je geen tweede set velgen aanhouden? Dan ben je gewoon dom bezig.
Waarom? Is de kans dat de garage de banden bij het wisselen beschadigd dan zo groot of groter na een aantal jaar?
Misschien moet ik er eens naar gaan kijken. Geen idee wat velgen kosten.

Ho, verslagen door ninja edits.

[ Voor 5% gewijzigd door EektheMan op 14-10-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
GAIAjohan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:37:
Nou, laat maar eens zien waar de KNMI dat zegt dan. Ik zie 7-11 graden staan als min-max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik zag het op nu.nl. Maar had niet naar de datum van het bericht gekeken.. :+

13-3-2013
EektheMan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:42:[/b]
[...]

Waarom? Is de kans dat de garage de banden bij het wisselen beschadigd dan zo groot of groter na een aantal jaar?
Misschien moet ik er eens naar gaan kijken. Geen idee wat velgen kosten.

Ho, verslagen door ninja edits.
Banden kunnen beschadigd raken op de plek waar ze op de velg zitten. Dit kan leiden tot sneller drukverlies.

Maar goed, ik heb de zooi gewoon in het hokje staan, wat goedkoper is dan bij een banden boer oid.

[ Voor 75% gewijzigd door GAIAjohan op 14-10-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Gewoon zelf verwisselen tegen de tijd dat het echt koud wordt, tot die tijd heeft het weinig nut om een bandenwissel te doen. Aangezien voorlopig de temperaturen nog niet eens onder 0 komen zou ik dus nog even wachten :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Ik zit ook nog steeds te twijfelen om nog een winter set te halen voor mijn auto :')

Als het weer zo´n slappe winter wordt als vorig jaar heb je ze niet nodig, maar ik kan zo moeilijk in de toekomst kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

[...]

Mijn auto werd geleverd met twee set wielen. De winterbanden met extra velgen kreeg ik cadeau na stevig onderhandelen. :)
Ik heb dus2 set banden en velgen. De wielen worden compleet met velg en band verwisseld.
Balanceren hoeft niet. Dat is alleen nodig als je de banden van de velgen haalt of als je voelt dat de auto niet soepel rolt.

De zomerband met zilver velg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Auto/zomerwiel.jpg

Mijn winterband en zwarte velg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/chikot/BMW%20520D/img_4251_std.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Ik heb ook twee sets, hieronder zie je er beide opliggen ze werden op dat moment gewissel van winter naar zomer, voor is zomerset 19" en achter de winterset 18". Brakke telefoonfoto :p
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/IMAG12981.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door FabiandJ op 14-10-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Vraagje: gaan jullie de banden nog beschermen met een banden protectie spray voordat ze opgeborgen worden of de banden pas behandelen als ze weer op de auto gezet worden.

Mijn garage staat in het huis en straks ruikt het goedje in het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ah, ik heb ook twee sets samen op één foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Pdf1Sbq.jpg
Rechts de mijne op de winterset: steelies met doppen van een Focus mk2.2
Links toevallig bijna dezelfde auto met dezelfde velgen als mijn zomerset. :)

Voor mij geen lichtmetaal in de winter, omdat ik er graag dit mee wil kunnen doen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lZLFzrV.jpg
Ook al is het spul dertien jaar oud, ik ben er graag een beetje zuinig op. Ik vind het zonde om lichtmetalen velgen te beschadigen met sneeuwkettingen. Zeker als er dan nog een lading pekel overheen gaat.

Helaas zie je vaak dat mensen veel geld uitgeven aan mooi lichtmetaal om dan vijf maanden per jaar met lelijke steelies rond te rijden. Dat is imho ook geen porem, vandaar dus wel de OEM wieldoppen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Blord schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:16:
Vraagje: gaan jullie de banden nog beschermen met een banden protectie spray voordat ze opgeborgen worden of de banden pas behandelen als ze weer op de auto gezet worden.

Mijn garage staat in het huis en straks ruikt het goedje in het hele huis.
Geen van beide. Is gewoon geldklopperij imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:50

fynrd1

Fooled by Randomness

Is er een soort winter versie van de Michelin Pilot Sport 3?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Volgens mij is dat de Pilot Alpin PA4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Of de PA5 kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Volgende week vrijdag gaat 'ie naar de garage. Beurt, apk en winterbanden. En nog een nieuwe accu, want die oude begon erg slecht te worden...

Rij redelijk veel, 500 tot 1000km in de week, vaak ook buitenland (BE/DE), dus ik gok het er toch niet op.

Dit jaar gaan de winterbanden op de huidige 16" lichtmetaal. Komende zomer schaf ik een originele 17"set aan en gaan daar de zomerbanden op, dan hoef ik vanaf dan alleen maar de wielen te laten wisselen. :)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Wat is jullie ervaring met een gebruikte winter set kopen, bijvoorbeeld op marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Timmert schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:55:
Volgens mij is dat de Pilot Alpin PA4.
Volgens mij zijn beiden niet beschikbaar in mijn velgenmaat (215/17) :|, ik zit ook naar de cross climate te kijken van Michelin, lees dar namelijk heel veel goede kritieken over. En aangezien we hier toch hele zachte winters hebben.. Ik ben alleen regelmatig in Duitsland, wil wel graag een band hebben die dezelfde eigenschappen heeft als de Pilot Sport. Misschien een ander merk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
De CrossClimate is ook een goede optie, maar minder sportief dan de PS3 in de zomer. Dat zijn concessies die je doet met die band. Maar is zeker niet slecht hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
FabianGTI schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:17:
Wat is jullie ervaring met een gebruikte winter set kopen, bijvoorbeeld op marktplaats?
Vrij goed, maar je moet een beetje mazzel hebben en opletten. Ik heb een paar keer mazzel gehad met mensen die spullen 'in de weg' hadden liggen en ze daarom voor weinig geld van de hand deden.
Let wel goed op profieldiepte (gewoon een schuifmaat meenemen) en DOT-codes.

Spullen die bij een particulier in de schuur in de weg liggen, die mogen nog wel eens voor een schappelijke prijs weg. Autohandelaren die een gebruikte set aanbieden, vragen makkelijk het dubbele.

Helaas heeft Marktplaats de rubriek 'auto-onderdelen' aangepast, waardoor je dit soort dingen niet meer gratis kunt plaatsen. Vroeger kon je winterbanden nog wel in de rubriek auto-onderdelen van je eigen merk kwijt, maar dat is nu gekoppeld aan de rubriek 'velgen en banden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima mits de prijs schappelijk is. Laat het meerdere maten opnemen. Binnen, midden en buiten profieldiepte van band.

Het zou jammer zijn als de banden paar jaar op een auto hebben gelegen die niet goed uitgelijnd is geweest en je dan schuin afgesleten banden koopt. Dus ja kan, maar wees op je hoede.

Meestal is nieuw aanschaffen uiteindelijk voordeliger.

En controleer goed waarom diegene ze verkoopt, als de auto verkocht is bijvoorbeeld is meestal wel een goeie reden, maar niet te controleren. En kies voor jezelf of de tegenpartij betrouwbaar is.

En koop wel een set op velg, dan heb je meestal wel een goede. Als het losse banden zijn, waarom liggen ze niet meer op de velg. Juist de tegenpartij heeft ze vervangen.

En controleer bouwjaar, op veel merken staat een stempel. Als ze nou uit 1999 stammen, heel leuk. Maar meestal is het rubber dan niet heel zacht meer want juist belangrijk is bij winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Redelijk goed. Let op profieldiepte (links/rechts/midden) en even op platte vlakken in de band (hard geremd, krijg je van dat kloenk*kloenk*kloenk*kloenk* gedrag van onder je auto) en natuurlijk op jaar van produceren. Check ook even op zichtbare beschadigingen. En natuurlijk de prijs. :)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

Helaas heeft Marktplaats de rubriek 'auto-onderdelen' aangepast, waardoor je dit soort dingen niet meer gratis kunt plaatsen. Vroeger kon je winterbanden nog wel in de rubriek auto-onderdelen van je eigen merk kwijt, maar dat is nu gekoppeld aan de rubriek 'velgen en banden'.
Dat is me ook opgevallen, je moet creatief worden. Zo heb ik ze laatst onder overige onderdelen geplaatst als snow tires en verkocht. Prijzen vind ik absurd duur op marktplaats itt tot ebay duitsland waar ik veel verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Thnx allemaal!
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

Het zou jammer zijn als de banden paar jaar op een auto hebben gelegen die niet goed uitgelijnd is geweest en je dan schuin afgesleten banden koopt. Dus ja kan, maar wees op je hoede.

Meestal is nieuw aanschaffen uiteindelijk voordeliger.
Iets schuin afslijten zullen ze sowieso wel weer doen onder mijn auto vrees ik, ik heb een BMW met sportonderstel, dus de achterbanden hebben altijd iets camber

Nieuw aanschaffen is uiteraard het beste, alleen heb ik ook een (eerste) huis gekocht wat al duur genoeg is, dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden

Nou zou ik bij mijn ene werk gewoon thuis kunnen werken wanneer het sneeuwt, maar bij mijn andere werk heb ik gewoon te komen, weer of geen weer, en snel ook (brandweer :+ )
[...]
En controleer goed waarom diegene ze verkoopt, als de auto verkocht is bijvoorbeeld is meestal wel een goeie reden, maar niet te controleren. En kies voor jezelf of de tegenpartij betrouwbaar is.
Is inderdaad lang niet altijd na te gaan, heb bijvoorbeeld veel setjes te koop gezien die bij handelaren liggen
Particulier zie je steeds minder doordat marktplaats een grote flop begint te worden
[...]
En koop wel een set op velg, dan heb je meestal wel een goede. Als het losse banden zijn, waarom liggen ze niet meer op de velg. Juist de tegenpartij heeft ze vervangen.
Sowieso moet ik een complete set, mijn huidige zomerbanden zijn runflat banden, dus niet makkelijk van de velg te halen
[...]
En controleer bouwjaar, op veel merken staat een stempel. Als ze nou uit 1999 stammen, heel leuk. Maar meestal is het rubber dan niet heel zacht meer want juist belangrijk is bij winterbanden.
Klopt, de 4-cijfers, niemand die er een foto van maakt maar wel een van de dingen wat ik meteen vraag
Nou las ik ook dat een winterband eigenlijk maar 4 jaar oud mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Boinkie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:28:
De CrossClimate is ook een goede optie, maar minder sportief dan de PS3 in de zomer. Dat zijn concessies die je doet met die band. Maar is zeker niet slecht hoor!
In de zomer gaan ze er uiteraard onderuit voor de Pilot Sport dan, dacht meer voor de winter omdat het toch wel mild is, tenminste vaak. Dan lijkt mij deze band ideaal, afgespiegeld aan de condities waarin hij moet opereren. Alleen als het gesneeuwd heeft mag ik Duitsland alleen in met echte winterbanden geloof ik. Zo niet, dan lijkt de Cross Climate me een geschikte band.

Ik heb trouwens ook de Pirelli Sottozero 3 gevonden, alleen de ANWB is niet zo positief over deze band. Iemand ervaring of een mening over deze band? In mijn ogen zijn Pirelli en Michelin ongeveer gelijk, als in goed in het maken van het sportieve band, goed in de regen en een stuk minder slijtvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
fynrd1 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:46:
[...]

In de zomer gaan ze er uiteraard onderuit voor de Pilot Sport dan, dacht meer voor de winter omdat het toch wel mild is, tenminste vaak. Dan lijkt mij deze band ideaal, afgespiegeld aan de condities waarin hij moet opereren. Alleen als het gesneeuwd heeft mag ik Duitsland alleen in met echte winterbanden geloof ik. Zo niet, dan lijkt de Cross Climate me een geschikte band.

Ik heb trouwens ook de Pirelli Sottozero 3 gevonden, alleen de ANWB is niet zo positief over deze band. Iemand ervaring of een mening over deze band? In mijn ogen zijn Pirelli en Michelin ongeveer gelijk, als in goed in het maken van het sportieve band, goed in de regen en een stuk minder slijtvast.
Met CrossClimate mag je ook Oostenrijk en Duitsland in als er sneeuw ligt. De wetgeving schrijft voor dat je aan het weer aangepaste banden rijdt. CrossClimate heeft daarnaast gewoon de 3 SPMF goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Boinkie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:33:
[...]

Met CrossClimate mag je ook Oostenrijk en Duitsland in als er sneeuw ligt. De wetgeving schrijft voor dat je aan het weer aangepaste banden rijdt. CrossClimate heeft daarnaast gewoon de 3 SPMF goedkeuring.
Ah oke, thanks :) Lijkt me een prima band dan voor de maanden van november tot februari. Recent mocht ik onder een schade auto nog een setje met nieuwe 16" winters voor niks meenemen. Als de winter toch wat erger wordt dan verwacht dan zet ik die wel erop. Het merk weet ik zo niet, was in ieder geval één van de minder sexy A-merken.

[ Voor 6% gewijzigd door fynrd1 op 14-10-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Volgens mij mag je met alles waar M+S op staat in Europa in winterse omstandigheden rijden. Dat geldt dus voor alle vierseizoenenbanden, ook al presteren ze niet zo goed als de 'echte' winterband. Die laatste heeft inderdaad vaak het Amerikaanse 3PMSF-logo (Three Peak Mountain with Snow Flake), maar dat heeft voor in Europa niets met echte goedkeuring te maken. Nog even los van het feit dat het niet slim is om in Zuid-Duitsland met M+S-banden met nog een paar mm profiel en zonder 3PMSF-logo een besneeuwde berghelling op te willen rijden :)
Alle Winter- und Ganzjahresreifen – oder auch Allwetterreifen – die mit der M+S-Kennzeichnung und/oder einer Kennzeichnung mit dem Bergpiktogramm/Schneeflocke versehen sind, erfüllen die im Gesetz bestimmten Anforderungen.
Zie de und/oder.

Het idee van de CrossClimate is dat je een vierseizoenenband hebt die toch voldoet aan 3PMSF-eisen, maar waar je ook in de zomer nog mee kunt rijden. Maar... als je toch wielen gaat wisselen, dan zou ik gewoon gaan voor goede winterbanden en goede zomerbanden. En dus niet voor vierseizoenenbanden, ook al is die CrossClimate op dat gebied erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit een goede deal?

4 stuks 15 inch Good Year Ultragrip 8, op
4 zwart metalen velgen, inclusief montage
Totaal 480 euro incl btw.

1 jaar gratis opslag zomer- en winterbanden. Daarna 20 euro per jaar.
Bandenwissels 20 euro per keer

En wat zijn jullie ervaringen met de Goodyear Ultragrip 8 ?

Bij voorbaat mijn dank voor de reakties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Is dat allemaal nieuw?

De Goodyear Ultragrip 8 heb ik hele goede ervaringen mee, zeer stil, genoeg grip.
Al zou ik toch even vragen naar de Ultragrip 9 die dit jaar is uitgekomen..

Verder ben ik geen fan van het laten wisselen enz, maar dat is je eigen keuze.

Desondanks denk ik, dat als je de banden tweedehands haalt, met voldoende profiel, je eenvoudig 150-200euro kunt besparen.. Wellicht zelfs meer als het een courante maat is, 195/60/15 bv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb net het profiel van de oude Ultragrip7-banden opgemeten, nog 5mm. Nu zit ik me af te vragen of ze nog een seizoen mogen of niet, er wordt niet enorm veel met de auto gereden (ongeveer 800-1200km/week), maar het is wel erg belangrijk dat hij ook bij eventuele sneeuw een heuveltje op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gisteren de uitnodiging van de leasemaatschappij ontvangen en meteen maar even een afspraak gemaakt*. Deze keer blijkbaar via euromaster ipv kwikfit. Ah well, nieuwe leaseauto sinds maart, dus sowieso nieuwe banden en niet het wisselen naar een set die al ergens opgeslagen lag. Ben benieuwd wat ze er onder schroeven.

Deze winter 2x op wintersport en nog een uitstapje naar Duitsland, dus dan komen ze ongetwijfeld goed van pas. Hopelijk in Nederland ook weer eens een beetje een echte winter.

*voor mid November, voorlopig nog nergens voor nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:15
begintmeta schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:37:
Ik heb net het profiel van de oude Ultragrip7-banden opgemeten, nog 5mm. Nu zit ik me af te vragen of ze nog een seizoen mogen of niet, er wordt niet enorm veel met de auto gereden (ongeveer 800-1200km/week), maar het is wel erg belangrijk dat hij ook bij eventuele sneeuw een heuveltje op komt.
Ligt er aan waar je gaat rijden. In Nederland mag het nog best lang (minimum is 1.6mm). Alleen dan hebben je winterbanden weinig werking meer. Er wordt aangeraden minimaal 4mm profiel te hebben op je winterbanden. In Oostenrijk moet je ook minimaal 4mm profiel hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Vorige week een nieuw setje Michelin's opgesnord voor mijn C220 CDI.
Ik rij al jaren op winterbanden en dat bevalt altijd goed, maar nu heb ik ze ook wel echt nodig met achterwielaandrijving.

Ik werk in Arnhem bij een steile bult en elke winter is het lachen als de BMW's en Merc's de bult niet eens opkomen (zelfs niet met een aanloopje), ik heb geen zin om nu zelf bij dat groepje te horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Toch zou je denken dat zeker bij bergop rijden je meer grip hebt op aangedreven achterwielen dan op voorwielen. Afgelopen winter kwam ik met mijn voorwielaandrijver met sneeuwkettingen niet de berg op bij ons huisje in Frankrijk. Toen ben ik gewoon achteruit naar boven gereden.

Of gaat het bij jouw werk dan niet alleen om de achterwielaandrijvers, maar juist om achterwielaandrijvers met brede zomersloffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tijdje terug een 207SW gekocht, voorbanden zijn oude gare banden uit 2006, achterbanden zijn Energysavers uit 2010 en 2011. Linksvoor en linksachter zijn sowieso maar zo-zo, dus wordt sowieso nieuwe zomerbanden.

Zit een beetje in dubio: Ga ik nu gewoon 4x CrossClimate monteren op de huidige velgen, bestel ik winterbanden op velg en vervang ik volgend voorjaar de zomerbanden alsnog, of vervang ik nu gewoon de banden door 4 fatsoenlijke nieuwe zomerbanden en laat ik de winterbanden eerst maar voor wat ze zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Even goed googlen en kan echt de moeite zijn. Zo ook over de grens kijken voor banden, autoreifenoutlet.de is redelijk goedkoop. Of des noods (als je weet waar je op moet letten, maar je ziet zelf gare banden, dus daar vertrouw ik wel in) eens op de sloop kijken. Zitten vaak hele goede banden bij voor weinig.
Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.