Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.906 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

18" met een 14% karretje? :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Moet toch iets doen om die Peugeot 308 SW treurnis op te waarderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48

JB

Cédric roelt!

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:38:
[...]

Moet toch iets doen om die Peugeot 308 SW treurnis op te waarderen :P
Met slim :Y

Die ballonbandjes zien er niet uit :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 30-03-2015 15:41 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die trekhaak steekt een meter uit :p

Hopelijk gebruik je hem niet zoals 99% van de mensen als parkeersensor :(

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

fsfikke schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:44:
Die trekhaak steekt een meter uit :p

Hopelijk gebruik je hem niet zoals 99% van de mensen als parkeersensor :(
Die is afneembaar :P maar ik heb 'm er altijd op zitten juist zodat mensen niet tegen mijn bumper rijden :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb dusdanig genoeg van mensen die met hun trekhaak lukraak bumpers en kentekenplaten vernielen dat de volgende keer dat ik het bij mij zie ik een soortgelijke afdruk op die auto achter zal laten op een willekeurige plek.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 30-03-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

fsfikke schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:49:
Ik heb dusdanig genoeg van mensen die met hun trekhaak mijn bumper en kentekenplaat vernielen dan de volgende keer dat ik het zie ik een soortgelijke afdruk op die auto achter zal laten op een willekeurige plek.
Tja met een beetje fatsoen melden die mensen zich als het gebeurd...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
fsfikke schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:49:
Ik heb dusdanig genoeg van mensen die met hun trekhaak lukraak bumpers en kentekenplaten vernielen dat de volgende keer dat ik het bij mij zie ik een soortgelijke afdruk op die auto achter zal laten op een willekeurige plek.
Alleen jammer dat er dan misschien al iemand anders staat.
Maar eens hoor, idem voor de deurmeppers. De hele zijkant zit vol met afgesplinterde stukken lak.
De 1ste doet het meest pijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:54:
[...]

Alleen jammer dat er dan misschien al iemand anders staat.
Maar eens hoor, idem voor de deurmeppers. De hele zijkant zit vol met afgesplinterde stukken lak.
De 1ste doet het meest pijn...
Ik maak vaak foto's van de auto's (kenteken) langs me voordat ik weg ga. Sta nu ook dagelijks in de parkeergarage van een klant.

[offtopic]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:47

EektheMan

DPC

Afgelopen weekeinde geheel onverwacht 200 kilometer in een sneeuwbui moeten rijden. Viel gelukkig niet heel veel waardoor de weg meestal gewoon flink nat was, maar zo nu en dan toch stukjes door 15cm semi-natte sneeuw gereden. Was ook nog eens in een heuvelachtig gebied (aanloop Karpaten). Stiekem gewoon erg veel plezier gehad.

Over een maandje max breekt hopelijk de zomer gewoon aan en dus tijd om de banden te wisselen. Tenminste........

Mijn zomerbanden stonden ergens...en nu niet meer. Misschien duiken ze nog op, maar ik ga uit van niet. Heb nu enkel 1 zomerband (volgens mij een Bridgestone) als reservewiel achter op de auto hangen.

Ik heb geen idee hoeveel KM een band meegaat. Ik zie in het ene draadje 45K en een ander 125K :?

Nu heb ik nog de S+M banden eronder zitten en ik ben van plan om de auto nog 2 jaar te behouden, max 3. Ik rijd ongeveer 10-15K per jaar. Huidige banden hebben ongeveer 15K gelopen.

Laat ik de huidge banden zitten, dan komen ze in 2 jaar op max 45K of 3 jaar op 60K.

Zo te zien zal een nieuw setje banden op dit moment iets van 400-600 Euro kosten.

Huidige banden: BF Goodrich Winter Slalom p255|70R16 1090 M+S
Auto: Suzuki Grand Vitara 5-deurs 4x4 (+/- 1700 KG wat ik via Google vind)

Vraag: Als ik niet kijk naar wat veiliger is (zomer vs winterbanden), kunnen de huidige banden nog de te verwachten gebruiksperiode veilig overleven? Of is het toch verstandig om een paar honderd Euro te investeren in zomerbanden? (ga ervan uit dat ik zowel banden als auto na gebruik in de prullenbak dump. Wordt niet op marktplaats gezet oid).
En als ik dan nieuwe banden moet kopen welk merk of band is dan te adviseren? De Goodrich banden hoor ik in de stad niet en dat vind ik best prettig.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
De vraag is dus hoe lang je winterbanden meegaan als je ze er nu nog 2 jaar op laat zitten met 15dkm per jaar?

Ligt natuurlijk aan de band en rijstijl, maar volgens mij gaan ze vrij gauw op als je ze zomers rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ik had gehoopt dat M+S iets hardere banden zijn dan pure S banden en dus een zomer relatief goed meekunnen?
418O2 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:22:
Ligt natuurlijk aan de band en rijstijl, maar volgens mij gaan ze vrij gauw op als je ze zomers rijdt.
Zo gauw dat ze die 2 a 3 jaar niet halen?

Geen idee of BF Goodrich een A-merk is, maar is het mogelijk om toch een verwachting uit te spreken van het gemiddelde aantal kilometers dat deze mee zouden moeten kunnen gaan?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Winterbanden zijn sowieso van een stuk zachter rubber van zomerbanden. Niemand zal je uitsluitsel kunnen geven denk ik. Dat is gewoon van te veel variabelen afhankelijk zoals temperatuur, je rechtervoet, staat van de wegen, aantal mm die er nu nog op zitten, kwaliteit van de band etc.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:17

Sherlock

No Shit

Wij hebben sinds een paar weken een andere auto, eentje die niet zo heel veel van zijn plek komt. Vandaar dat we de diesel (met een set zomerbanden en een set winterbanden) hebben ingeruild voor een benzine. Op dit moment zitten er lm velgen onder met zomerbanden, maar voor komende winter wil (en als ik een beetje geluk heb: moet) ik winterbanden hebben.

Nu twijfel ik over all-season banden laten monteren op de huidige velgen, of er een nieuw setje winterbanden onder zetten. Omdat we zo weinig rijden ben ik bang dat de banden eerder verdrogen dan verslijten, vandaar de optie all-season banden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom geen ook in vochtig weer goede zomerbanden?
begintmeta schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:05:
IMHO inderdaad tijd voor de zomerbanden, ...
Uiteindelijk sinds gisteren pas Goodyear EfficientGrip Performance 195/65/15H erop, daarvoor eigenlijk nog geen tijd gehad voor een bandenwissel... ben benieuwd wat mijn echtgenote ervan vindt, zij gebruikt de auto tenslotte vooral. Ik kan vrijwel alles met de fiets(kar) of te voet doen. Op het korte stukje dat ik er gisteren mee gereden had voelden ze vrij 'zacht' om het zo maar eens te omschrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 09-04-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

EWK schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:46:
Winterbanden zijn sowieso van een stuk zachter rubber van zomerbanden. Niemand zal je uitsluitsel kunnen geven denk ik. Dat is gewoon van te veel variabelen afhankelijk zoals temperatuur, je rechtervoet, staat van de wegen, aantal mm die er nu nog op zitten, kwaliteit van de band etc.
Dank. Balen eigenlijk, zo komt het uiteindelijk toch nog uit op gevoel. En dat zal dan weer gestuurd worden op merk en prijs.
Ik heb nog even de ANWB tests erop na geslagen, maar die testen niet op banden voor SUV's. En als ik de resultaten zo bekijk is het ook nog eens zo dat er voor elke maat een andere uitslag is. In de Benelux zijn de wegen zo vlak als een spiegel waardoor de omstandigheden totaal onvergelijkbaar zijn met Oost-Europa. Ik las net een Oekraïense autoblad met een bandenspecial en daar wordt ingegaan op potholes en zand/kiezelwegen die breuken kunnen opleveren in banden :-(
Misschien moet ik gewoon maar gaan voor rupsbanden. Vast wel te krijgen in Oekraine, zekers in een supermarkt in Oost-Oekraïne :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
begintmeta schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:54:
Waarom geen ook in vochtig weer goede zomerbanden?

[...]

Uiteindelijk sinds gisteren pas Goodyear EfficientGrip Performance 195/65/15H erop, daarvoor eigenlijk nog geen tijd gehad voor een bandenwissel... ben benieuwd wat mijn echtgenote ervan vindt, zij gebruikt de auto tenslotte vooral. Ik kan vrijwel alles met de fiets(kar) of te voet doen. Op het korte stukje dat ik er gisteren mee gereden had voelden ze vrij 'zacht' om het zo maar eens te omschrijven.
Heb je ze wel op druk gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Sherlock schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:50:

Nu twijfel ik over all-season banden laten monteren op de huidige velgen, of er een nieuw setje winterbanden onder zetten. Omdat we zo weinig rijden ben ik bang dat de banden eerder verdrogen dan verslijten, vandaar de optie all-season banden.
Als je de banden niet in 5 à 6 jaar verslijt lijkt me dat een verstandige keuze, maar het blijft een compromis. Zoals al heel vaak in dit topic is gezegd, heb je zowel in de zomer als in de winter eigenlijk net niet optimale grip. Het alternatief is natuurlijk om wel een set winterbanden (met velgen) aan te schaffen en de banden na een aantal jaar gewoon vervangen als ze poreus beginnen te worden. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Nooit meer winterbanden voor mij op mijn privé auto. Dat is een ding wat duidelijk is.
Met 280pk geen enkele keer problemen gehad, niet in de sneeuw, niet op droog wegdek, niet op nat wegdek maar ze slijten wel als een dolle. Ik geloof er niks van dat mensen die onder de 4mm profiel komen met winterbanden hun bandjes wegdoen. Daaronder valt het nut van winterbandjes ook volledig weg.

Links de voorband, rechts de achterband van mij. Na 4 maanden en 16.000km.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10690143_810944208984699_8540168992323386068_n.jpg?oh=54d6f8d73cd750b2878fc932959b5804&oe=55AD2A53&__gda__=1437616015_50cbc39e68e98ad180ff7be3c5c440d5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Typhone schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:01:
Nooit meer winterbanden voor mij op mijn privé auto. Dat is een ding wat duidelijk is.
Met 280pk geen enkele keer problemen gehad, niet in de sneeuw, niet op droog wegdek, niet op nat wegdek maar ze slijten wel als een dolle. Ik geloof er niks van dat mensen die onder de 4mm profiel komen met winterbanden hun bandjes wegdoen. Daaronder valt het nut van winterbandjes ook volledig weg.

[afbeelding]
16.000km is ook niet bijzonder weinig. Wanneer je ze bijvoorbeeld na 8.000km had gewisseld zou je wellicht op zowel de voor- als achterbanden nog rond de 4-5mm kunnen zitten. En je achterbanden zijn ook wel erg hard versleten in het midden. Was er geen sprake van een te hoge bandenspanning? Ook zit er onderling tussen winterbanden een groot verschil in slijtage. Mijn ervaring is dat Michelins het altijd erg goed doen op het gebied van slijtage.

Overigens kan ik wel beamen dat winterbanden als een idioot slijten wanneer je zo nu en dan eens met piepende bandjes wegrijdt op droog wegdek. Ik heb het gepresteerd om winterbanden met 4mm profiel in een week op te rijden, terwijl ik niet zo gek asociaal reed O-)

edit. Zie bijvoorbeeld dit staatje van Auto Bild:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A4Av2.png

[ Voor 3% gewijzigd door Gabliboeba op 14-04-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gabliboeba schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:11:
[...]
16.000km is ook niet bijzonder weinig. Wanneer je ze bijvoorbeeld na 8.000km had gewisseld zou je wellicht op zowel de voor- als achterbanden nog rond de 4-5mm kunnen zitten. En je achterbanden zijn ook wel erg hard versleten in het midden. Was er geen sprake van een te hoge bandenspanning? Ook zit er onderling tussen winterbanden een groot verschil in slijtage. Mijn ervaring is dat Michelins het altijd erg goed doen op het gebied van slijtage.

Overigens kan ik wel beamen dat winterbanden als een idioot slijten wanneer je zo nu en dan eens met piepende bandjes wegrijdt op droog wegdek. Ik heb het gepresteerd om winterbanden met 4mm profiel in een week op te rijden, terwijl ik niet zo gek asociaal reed O-)
Ik vrees dat mijn nachtelijke ritten daar vooral debet aan zijn. Deze banden hebben een ZR notering (Bridgestone Blizzak LM-25 II) en ik heb meerdere malen in de DS stand 230+km/h gereden. Piepende banden heb ik niet gehad want ik doe zelden tot nooit aan stoplichtsprintjes en dergelijke.
4mm in een week is ook wel nice btw :) M'n leasebak (voorwielaandrijving) kleeft op dit moment ook aan de weg als een zompige. Ik trap ze even zo kaal mogelijk zodat ik volgend jaar direct nieuwe krijg hehe.

Update @ Plaatje hierboven.

Die Michelins gaan wel erg lang mee. Binnenkort mezelf eens verdiepen (voor zover mogelijk...) in Michelin Pilot Sport of Pilot Super Sport. Ben alleen niet zo'n fan van non-runflat banden omdat ik regelmatig in Duitsland kom en dan verplicht een reserveband mee moet zeulen.

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 14-04-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

[afbeelding]
Je acherband is zomaar en zo snel op? Ik zou eens gaan kijken of uitlijning of camber wel helemaal klopt. :X

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:58:
[...]

Je acherband is zomaar en zo snel op? Ik zou eens gaan kijken of uitlijning of camber wel helemaal klopt. :X
Die zijn gecontroleerd (gisteren, auto staat hele week bij de garage). Had het al even nagevraagd links en rechts maar het heeft puur met de hoge snelheid en warme temperaturen te maken (12x van München naar Eindhoven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb je achterwielaandrijving dan misschien? Als je achterbanden van een paar ritjes zoveel harder slijten dan je voorbanden is er iets niet normaal. Of heb je de allergoedkoopste winterbanden gekozen die je kon vinden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:41:
Heb je achterwielaandrijving dan misschien? Als je achterbanden van een paar ritjes zoveel harder slijten dan je voorbanden is er iets niet normaal. Of heb je de allergoedkoopste winterbanden gekozen die je kon vinden. :P
Achterwielaandrijving inderdaad :). BMW, veel pk's en veel hoge snelheidsritten naar München gehad (nachtelijke). Daarbij regelmatig tussen München en Stuttgart niet onder de 230km/h geweest.
Dan mogen de banden een ZR notering hebben (Bridgestone Blizzak LM-25 II Runflats) maar als de temperatuur iets hoger dan 4-5C is dan slijten die dingen als een malle.
Beduidend minder dan de zomerbanden die ik erop heb liggen (Bridgestone Potenza S001 Runflats). Die hebben er 11.000km opzitten maar die zitten nog op 7.2mm profiel en geen verschil tussen voor en achter op dit moment.
Over de prijs van de banden zullen we maar niet praten... €258 per band (winterbanden) en €289 per band (zomerbanden).

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 15-04-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tja, dan wil ik wel een klein beetje schuld aan je rijstijl geven. Grote kans dat je regelmatig tussenacceleraties moet doen omdat de linkerbaan weer even bezet was? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39

[afbeelding]
En die lamellen op de band maken ze zeker voor niks tot aan het einde van de band.. Alleen in oostenrijk is het verplicht om minimaal 4 mm te hebben.. Je zomerbanden gooi je toch ook niet weg als ze minder dan 4mm hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Boinkie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:07:
[...]

En die lamellen op de band maken ze zeker voor niks tot aan het einde van de band.. Alleen in oostenrijk is het verplicht om minimaal 4 mm te hebben.. Je zomerbanden gooi je toch ook niet weg als ze minder dan 4mm hebben :P
Je weet dat winterbanden een heel stuk minder gaan presteren wanneer de profieldiepte afneemt? Althans, theoretisch gezien als er opeens een berg sneeuw naar beneden komt zetten. Volgens mij heb je anders genoeg grip ;)
Ik merk er met rijden niet veel maar ik zoek de grenzen dan ook niet op. Google maar eens rond.

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 15-04-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:06:
Tja, dan wil ik wel een klein beetje schuld aan je rijstijl geven. Grote kans dat je regelmatig tussenacceleraties moet doen omdat de linkerbaan weer even bezet was? ;)
Dat heeft er zeer zeker mee te maken dat weet ik wel zeker :). Het nadeel is dat ik geen Formule 1 pitcrew heb klaarstaan die per dag zou kunnen bepalen of het zomer of winterbanden tijd is ;). Paar weken terug was het in de ochtend -1, 3 dagen later was het +16 (in Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Typhone schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:14:
[...]

Je weet dat winterbanden een heel stuk minder gaan presteren wanneer de profieldiepte afneemt?
Ik merk er met rijden niet veel maar ik zoek de grenzen dan ook niet op. Google maar eens rond.
Ja, maar dat is niet meteen bij 4 mm.. Net als dat nieuwe zomerbanden beter presteren als ze nieuw zijn.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Boinkie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:17:
[...]

Ja, maar dat is niet meteen bij 4 mm.. Net als dat nieuwe zomerbanden beter presteren als ze nieuw zijn.. :)
Klopt maar de grens is zit wel rond dat punt. Maar goed, ik geloof niet in winterbanden maar in Duitsland (en met hoge snelheid) dan doen ze hun ding maar mooi.

Ik maak tussen de 80k en 100k per jaar en ik ben er van overtuigd dat anticiperen op ander verkeer en op de weersomstandigheden (niet doortrappen in een plotselinge felle regenbui bijv.) veel beter is dan winterbanden.
Overigens rij ik die BMW privé (voor m'n werk een leasebak) dus daar ben ik sowieso voorzichtiger mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boinkie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:17:
[...]

Mits het fabriekslaagje eraf gereden is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Typhone schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:17:
[...]
M'n leasebak (voorwielaandrijving) kleeft op dit moment ook aan de weg als een zompige. Ik trap ze even zo kaal mogelijk zodat ik volgend jaar direct nieuwe krijg hehe.
Mag ik hier even heel veel aanstoot aan nemen? Ik ben ook leaserijder, en uitspraken en gedrag als hier boven vermeld, zorgen ervoor dat leaserijders in zijn algemeen in een kwaad daglicht gezet worden.

Treurige uitspraak dit. Weinig respect voor kosten, het zijn immers niet jouw kosten. Toch?

Edit: Ook qua veiligheid niet echt verstandig: 25 graden en winterbanden komt remweg niet ten goede. Hoop dat je niet achter me rijdt vanmiddag.

[ Voor 11% gewijzigd door gysman11 op 15-04-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

gysman11 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:41:
[...]

Mag ik hier even heel veel aanstoot aan nemen? Ik ben ook leaserijder, en uitspraken en gedrag als hier boven vermeld, zorgen ervoor dat leaserijders in zijn algemeen in een kwaad daglicht gezet worden.

Treurige uitspraak dit. Weinig respect voor kosten, het zijn immers niet jouw kosten. Toch?

Edit: Ook qua veiligheid niet echt verstandig: 25 graden en winterbanden komt remweg niet ten goede. Hoop dat je niet achter me rijdt vanmiddag.
Welk gedrag bedoel je? Ik ben voorzichtig met mijn leasewagen maar het interesseert me werkelijk waar niks als hij schade zou krijgen. Die hoef ik idd niet te betalen en zolang ik hem niet zelf veroorzaak wordt het wel gefixed. Anders zou ik me wel goed kutvoelen want het voelt als een 'leenauto van de baas'. Ik rij mijn auto overigens alleen zakelijk. Er zitten overigens geen winterbanden meer op op dit moment.

P.S. ik zou hopen dat ik wel achter je zit want ik hou wel afstand ;) Met 130 km/h op de A16 zitten er binnen 100m 3-4 auto's achter me elke dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 15-04-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bewust banden verslijten en daarmee waarschijnlijk extra brandstof gebruiken en het milieu belasten geeft niet een goede indruk.

Leaserijders worden vaak gezien als mensen die totaal geen respect voor de auto hebben en die gewoon afraggen, iets wat ze met eigen bezit waarschijnlijk nooit zouden doen. Dat beeld wordt door veel leaserijders tegen geageerd, maar jij bevestigt het nu feitelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Gabliboeba schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:11:
[...]
Zie bijvoorbeeld dit staatje van Auto Bild:

[afbeelding]
Dat is echt zot veel meer km bij Michelin banden. Staan ze daar echt om bekend of is dit de enige test waarbij zo'n groot verschil met andere merken naar voor komt?

Zit zo tyre reviews te bekijken met een analyse van de ADAC test en zo te lezen is er nergens een correlatie tussen cijfers te vinden. Ik had gedacht dat die er tussen bv rolweerstand en geluid wel zou zijn, maar er zitten banden tussen die op de 1 slecht en de ander goed scoren.

Michelin komt inderdaad boven anderen uit als je puur kijkt naar Wear.

http://www.tyrereviews.co...-Tyre-Test-205-55-R16.htm

Nu boeit verbruik van benzine me niets, maar gelukkig laat de test ook zien dat ook in de bandenindustrie het ECO-label niets meer is dan marketingpraat.

Op SUV/4x4 gebied is de keus maar povertjes. Zeker als je naar comfort kijkt moet je flinke concessies accepteren. Wel een vervelende keuze om te moeten maken. Zeker omdat comfort bij 4x4 banden echt heel laag scoort. Vaak een 1 terwijl bij passagierswagens een 4 gewoon slecht is.

[ Voor 59% gewijzigd door EektheMan op 15-04-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:07

PauseBreak

derp!

Michelin-banden zijn de afgelopen jaren echt knijterharde banden geworden. Zeker als ze niet meer nieuw zijn en je hebt de "groene" variant dan is het echt niet genieten met die dingen eronder. Ik heb dan ook onder de ex-Focus de Michelin EnergySavers met 6,5mm profiel per band (na 4 jaar en iets van 20.000km van de vorige eigenaar destijds) weggedaan en er Vredesteins onder laten leggen. Stukken beter, zeker in de regen.
Leuk hoor, die slijtvastheid maar vrijwel altijd gaat dat ten koste van andere zaken zoals grip bij nat wegdek en comfort.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja dat is inherent aan 'eco' lijkt wel. :P Maar de PilotSport series edg zijn wel super, weinig beter dan Michelin alleen de prijs is een nadeeltje. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Veel merken hebben eco-banden die feitelijk niets meer zijn dan gewone banden. Die van Michelin zijn inderdaad gewoon hard PVC en ondanks wat alle fans roepen is dat niet best voor de grip. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mwow de eigenschappen zijn vaak wel wat meer gericht op zuinigheid edg. Overal is wel een Blue/Green/Eco versie van, maar idd. Afgeleid van de 'standaard' band. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De gewone bestaat vaak niet meer, je kunt dan kiezen uit de sportieve of de zuinige. Bridgestone heeft zo ooit de Ecopia geïntroduceerd welke feitelijk opvolger werd van de gewone. Nu is dat wel een wat vertekend beeld omdat de Ecopia minder zuinig is en beter presteert dan echte ecobanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik heb soms zo'n gevoel dat 99% van Nederland anders rijdt dan gereageerders in dit topic. Ik heb nu als zomerband de Eco Contact 3 van Continantal er onder en als ik de berichten hier moet geloven moet ik bij regen alle kanten uit glijden. Maar bij een normale rustige rijstijl heb je daar helemaal geen last van. Je hangt niet bij elke bocht tegen de deur aan, dat is toch ook comfortabel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Bullet NL

Eigen Wijs

Alleen het merkt/type band zegt niet zoveel, vaak pakt met een standaard maat, bijvoorbeeld 205/16/55 en werkt hier de testen mee af, wat een totaal ander resultaat kan geven dan 205/17/50 of bijvoorbeeld 215/16/55. Kortom, wil je een bandenvergelijk houden dan moet je alleen de zelfde maat vergelijken.

Het is ook nog eens zo dat een band die met 205/16/55 als erg goed uit de bocht komt, maar in de maat 225/16/55 een middenmotor is.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LordSinclair schreef op donderdag 16 april 2015 @ 07:41:
Ik heb soms zo'n gevoel dat 99% van Nederland anders rijdt dan gereageerders in dit topic. Ik heb nu als zomerband de Eco Contact 3 van Continantal er onder en als ik de berichten hier moet geloven moet ik bij regen alle kanten uit glijden. Maar bij een normale rustige rijstijl heb je daar helemaal geen last van. Je hangt niet bij elke bocht tegen de deur aan, dat is toch ook comfortabel.
Ik denk dat het wel mee valt. Er wordt hier veel gediscussieerd over tests en vergelijkingen, dat is allemaal theorie. In de praktijk zoek je, zoals jij al stelt, zelden de grenzen op. Doe je dat wel dan ga je de verschillen pas merken.

Het punt is dat je niet altijd de keuze hebt of je de grens opzoekt of niet. Juist in die onverwachte situatie heb je baat bij zeer goed presterende banden. Jij stelt het nu heel zwart/wit om het wat te ridiculiseren maar zo is het natuurlijk niet. Gaat het echter om een noodstop bij regen dan is de kans wel groot dat jij met je eco banden een langere remweg hebt dan iemand die op banden rijdt die veel beter presteren bij regen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Nog mensen die op de winterbandjes rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dacuuu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:49:
Zo rondkijkend hebben erg veel mensen nog niet de moeite genomen om een afspraak te plannen bij de garage. Beetje treurig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Arfman schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:09:
[...]

Zo rondkijkend hebben erg veel mensen nog niet de moeite genomen om een afspraak te plannen bij de garage. Beetje treurig.
20°..ach wel meer grip in de berm. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
Arfman schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:09:
[...]

Goed he, wel winterbanden want anders is het zo gevaarlijk om te rijden in dit winterse land, maar wisselen als het warm wordt kan best even wachten totdat het uitkomt :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dacuuu schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:49:
Nope, ik heb ze medio maart al gewisseld voor de zomerbanden. Toen was het rond de 7-8*C overdag en lekker dweilen op de Snowtracs. Dat gedweil heb ik liever niet eigenlijk :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
redwing schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:19:
[...]

Goed he, wel winterbanden want anders is het zo gevaarlijk om te rijden in dit winterse land, maar wisselen als het warm wordt kan best even wachten totdat het uitkomt :D
Het is echt geen probleem om het hele jaar op winterbanden te rijden. Ze slijten alleen wat harder en het is iets minder comfortabel rijden. De wegenwacht rijd zelf het hele jaar door op winterbanden, omdat ze dan meer grip in de berm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

pacificocean schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:35:
[...]

Het is echt geen probleem om het hele jaar op winterbanden te rijden. Ze slijten alleen wat harder en het is iets minder comfortabel rijden. De wegenwacht rijd zelf het hele jaar door op winterbanden, omdat ze dan meer grip in de berm hebben.
En je remweg wordt langer en de algehele wegligging een stuk beroerder, maar fuck it, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Arfman schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:36:
[...]

En je remweg wordt langer en de algehele wegligging een stuk beroerder, maar fuck it, right?
Gerommel in de marge. Sterker ik vraag mij af of de remweg bij een nat wegdek korter is met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
pacificocean schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:35:
[...]
Het is ook geen probleem om het hele jaar op zomerbanden te rijden. Ze slijten alleen wat minder, het rijdt comfortabeler en meestal heb je nog meer grip, dus een kortere remweg ook :+ (of rijd iedereen net als de wegenwacht dagelijks door de berm ? )
pacificocean schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:40:
[...]
Gerommel in de marge. Sterker ik vraag mij af of de remweg bij een nat wegdek korter is met zomerbanden.
Tja, dat geldt ook voor winterbanden. Ook gerommel in de marge met dat weer in Nederland. 2 dagen van de 6 maanden dat het glad is..... Je hebt dus of 2 dagen op sommige stukken echt minder grip (zomerbanden in de winter), vergeleken met nu 100% van de tijd 10% minder grip (winterbanden in de zomer). Ik durf wel ter discussie te stellen dat dat laatste minstens zo gevaarlijk is als het eerste.

Maar dit is dus precies de instelling die ik bedoel. Wel winterbanden want het is zo gevaarlijk in de winter, maar dan in de zomer stug door blijven rijden met banden waarvan je weet dat die ook gevaarlijker zijn. (even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat jij dit doet, maar de gedachtengang erachter is wel wat ik bedoel)

[ Voor 43% gewijzigd door redwing op 16-04-2015 11:47 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Typhone schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:17:
[...]
Die Michelins gaan wel erg lang mee. Binnenkort mezelf eens verdiepen (voor zover mogelijk...) in Michelin Pilot Sport of Pilot Super Sport. Ben alleen niet zo'n fan van non-runflat banden omdat ik regelmatig in Duitsland kom en dan verplicht een reserveband mee moet zeulen.
Die plicht bestaat niet :)

Een betere bron dan Wikipedia kan ik moeilijk geven aangezien er geen wetsartikel is die beschrijft wat niet verplicht is :p

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 16-04-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

fsfikke schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:12:
[...]

Die plicht bestaat niet :)

Een betere bron dan Wikipedia kan ik moeilijk geven aangezien er geen wetsartikel is die beschrijft wat niet verplicht is :p
Je hebt gelijk maar ik zei het ongelukkig. Ik bedoelde dat ik geen zin heb om met een lekke band langs de Autobahn te moeten staan omdat ik geen reservewiel bij zou hebben. Ik heb er 4 maanden lang non RFT onder gehad maar je weet wanneer je een lekker band krijgt hè; nooit voor dat ene café waar ze een krik of informatie hebben en waar je rustig een drankje kunt doen in het zonnetje.
Die lekke band komt altijd op een verlaten bergweggetje in de regen ver weg van alles en iedereen met een telefoon of met bereik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb ze, dit herinnert me eraan om ze ff te laten omwisselen

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

Daniel36

vernieuwde formule

Typhone schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:58:
[...]

Je hebt gelijk maar ik zei het ongelukkig. Ik bedoelde dat ik geen zin heb om met een lekke band langs de Autobahn te moeten staan omdat ik geen reservewiel bij zou hebben. Ik heb er 4 maanden lang non RFT onder gehad maar je weet wanneer je een lekker band krijgt hè; nooit voor dat ene café waar ze een krik of informatie hebben en waar je rustig een drankje kunt doen in het zonnetje.
Die lekke band komt altijd op een verlaten bergweggetje in de regen ver weg van alles en iedereen met een telefoon of met bereik ;)
Of jaaaren niet en dan twee keer in één week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daniel36 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:16:
Of jaaaren niet en dan twee keer in één week.
Of jaaaren niet en dan is toevallig op dat moment ook het ventiel van je reservewiel overleden. :(
redwing schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:19:
Nou ook het opzetten de winterbanden doe ik wanneer het mij uit komt. :P

Voor nu rijd ik nog op mijn winterbanden. Mijn zomerbanden zijn aan vervanging toe, één ervan loopt zelfs langzaam leeg (kutventiel, elke twee weken pompen). Dus ik ben aan het rondkijken voor nieuwe banden, maar wil eigenlijk wel nieuwe velgen. Kan ik dan mooi combineren. Dus dan nog maar even op winter voor het gemakt, foei ikke. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Gonadan schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:26:
[...]

Voor nu rijd ik nog op mijn winterbanden. Mijn zomerbanden zijn aan vervanging toe, één ervan loopt zelfs langzaam leeg (kutventiel, elke twee weken pompen). Dus ik ben aan het rondkijken voor nieuwe banden, maar wil eigenlijk wel nieuwe velgen. Kan ik dan mooi combineren. Dus dan nog maar even op winter voor het gemakt, foei ikke. :+
Ja, maar jij bent dan ook niet iemand die roept dat je zonder winterbanden in de winter bijna als moordenaar moet worden gezien :+

Welke keuze je maakt moet je lekker helemaal zelf weten. Maar er zitten er ook heel wat tussen die je eerst voor gek verklaren dat je geen winterbanden hebt en dan in september zelf nog met winterbanden rond rijden. En dan ben je gewoon dom bezig :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:26:
[...]

Of jaaaren niet en dan is toevallig op dat moment ook het ventiel van je reservewiel overleden. :(

[...]

Tipje: Pirelli Cinturato P7. Briljante banden _/-\o_

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Allseason? :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

PauseBreak schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:17:
[...]

Tipje: Pirelli Cinturato P7. Briljante banden _/-\o_
Die heb ik er ook al 2 of 3 jaar onderliggen, prima bandjes inderdaad (daarvoor had ik P6, ook ruim 100k mee gereden voor ze echt op waren).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

MeNTaL_TO schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:50:
[...]

Die heb ik er ook al 2 of 3 jaar onderliggen, prima bandjes inderdaad (daarvoor had ik P6, ook ruim 100k mee gereden voor ze echt op waren).
Mijn zusje heeft de Pirelli P6 gehad op haar Golf V maar die waren na 26.000km al ver heen.
100.000km is wel echt HEEL erg ver hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Typhone schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:55:
[...]

Mijn zusje heeft de Pirelli P6 gehad op haar Golf V maar die waren na 26.000km al ver heen.
100.000km is wel echt HEEL erg ver hè.
Net F1, gewoon goed met je banden omgaan :P

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh ze hebben ook een gewone variant zie ik. Zo te zien (ADAC) is hij relatief hard dus veel geluid maar wel slijtvast. Overige kenmerken zijn vergelijkbaar met de bekende populaire typen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:58:
[...]

Oh ze hebben ook een gewone variant zie ik. Zo te zien (ADAC) is hij relatief hard dus veel geluid maar wel slijtvast. Overige kenmerken zijn vergelijkbaar met de bekende populaire typen.
De band is in mijn beleving niet hard, en produceert ook zeker niet veel geluid. Deze banden zijn verreweg de stilste banden waarmee ik ooit heb (mee)gereden. Je hoort ze serieus niet. Met de Pirelli's eronder heb ik in de Mégane alleen last van rijwind want de banden hoor je niet gewoon. Echt heel erg prettig.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 16:54
Heb vandaag ( eindelijk... ) maar eens de Winterbanden van mijn Peugeot 107 gehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik heb vorige week donderdag pas mijn winterbanden laten verwisselen voor zomerbanden :)

De zomerbanden zijn echter bijna versleten... 2,8mm voor en 4mm achter :'( Ik heb de banden van voor naar achter en andersom laten plaatsen zodat ze nog even mee kunnen. Het zijn Michelin Energy Saver+ banden, inmiddels 82k kilometers gelopen :)

Ik merkte trouwens dat de winterbanden (Fulda Kristall Montero 3) een langere remweg hebben bij warmere temperaturen. ABS grijpt veel sneller en vaker in als je bijv. bij 50km/u vol op de rem staat. Met de zomerbanden wordt er veel minder ingegrepen. Daarentegen hebben winterbanden een stuk meer grip als je in modder gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Josefien schreef op donderdag 30 april 2015 @ 03:08:
De zomerbanden zijn echter bijna versleten... 2,8mm voor en 4mm achter :'( Ik heb de banden van voor naar achter en andersom laten plaatsen zodat ze nog even mee kunnen. Het zijn Michelin Energy Saver+ banden, inmiddels 82k kilometers gelopen :)
Je hebt nu toch niet de 2,8mm achter laten plaatsen en de 4mm vóór?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

Josefien schreef op donderdag 30 april 2015 @ 03:08:

Ik merkte trouwens dat de winterbanden (Fulda Kristall Montero 3) een langere remweg hebben bij warmere temperaturen. ABS grijpt veel sneller en vaker in als je bijv. bij 50km/u vol op de rem staat. Met de zomerbanden wordt er veel minder ingegrepen.
het is misschien een beetje ot, maar hoe is je rijstijl als je regelmatig zo hard op de rem moet dat je ABS ingrijpt?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

één ervan loopt zelfs langzaam leeg (kutventiel, elke twee weken pompen).
Sinds wanneer hebben ventielen iets te maken met banden? Als het ventiel slecht is, laat je die toch vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
EWK schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:28:
[...]

Je hebt nu toch niet de 2,8mm achter laten plaatsen en de 4mm vóór?
Ja...

De meningen over of de banden met meer profiel naar voor of achter moeten, verschillen nogal. De één zegt dat de banden met het meeste profiel op de aangedreven wielen mogen, anderen zeggen weer dat ze per se achter moeten. Ik heb toen de banden met meeste profiel op de aangedreven wielen (voor) laten plaatsen. De garage vond het ook geen probleem.

Verder is het verschil tussen 2,8mm en 4mm ook niet wezenlijk groot, het maakt alleen net dat beetje uit dat ze nog 3 maanden meekunnen zonder de 2mm te raken. Daarna komen 4 nieuwe banden :) De huidige banden zijn destijds allen tegelijkertijd aangeschaft en nu 2,5 jaar oud. Dus geen hele extra oude of hele slechte banden die nu achterop zitten.
YellowCube schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:30:
[...]
het is misschien een beetje ot, maar hoe is je rijstijl als je regelmatig zo hard op de rem moet dat je ABS ingrijpt?
Dat is niet in het reguliere verkeer, maar uitgeprobeerd op een leeg terrein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Josefien schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:56:
[...]
Verder is het verschil tussen 2,8mm en 4mm ook niet wezenlijk groot, het maakt alleen net dat beetje uit dat ze nog 3 maanden meekunnen zonder de 2mm te raken. Daarna komen 4 nieuwe banden :) De huidige banden zijn destijds allen tegelijkertijd aangeschaft en nu 2,5 jaar oud. Dus geen hele extra oude of hele slechte banden die nu achterop zitten
Bij gasgeven is het inderdaad het beste om profiel te hebben op de aangedreven wielen. Het verschil zit hem in het remmen.

Bij remmen en/of gladdigheid, aquaplaning:
Minder profiel voor dan achter: De voorwielen verliezen eerder grip dan de achterwielen en dan ga je rechtuit (in de botsrichting van de auto). Eenvoudig te corrigeren (rem los).

Meer profiel voor dan achter: De voorwielen verliezen later grip dan de achterwielen en dan ga je om je as tollen (achterkant haalt voorkant in). Dan is het maar de vraag met welke kan van de auto je botst. Moeilijk te corrigeren (je moet heel snel handelen: tegensturen om het op te vangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://static.giantbomb.com/uploads/original/2/20311/1225494-not_this_shit_again.jpg

Dat verhaaltje hebben we nu wel vaak genoeg gehoord en er zijn medestanders en tegenstanders. Deal with it..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
GAIAjohan schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:52:
[afbeelding]

Dat verhaaltje hebben we nu wel vaak genoeg gehoord en er zijn medestanders en tegenstanders. Deal with it..
De vraag is gewoon wat prioriteit voor je heeft ;) Wil je grip met wegrijden dan kies je voor (aangedreven wielen). Wil je grip in noodsituaties kies achter :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar is het verschil in grip werkelijk zo groot tussen 2,8mm en 4mm dat het erg is dat de 2,8mm achter zit nu?

Als het 2,8mm achter en 7mm voor was geweest, dat snapte ik het nog wel. Maar ja, zo groot is het verschil nu toch niet? :/

En bovendien... ze zijn nu eenmaal zo gemonteerd en ik kan ze niet zelf "even" weer omdraaien :/ Over 3 maanden komen weer 4 nieuwe banden eronder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Josefien schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:07:
Maar is het verschil in grip werkelijk zo groot tussen 2,8mm en 4mm dat het erg is dat de 2,8mm achter zit nu?
Op het moment dat je onverwacht door wat meer water moet rijden wel ja.
Als het 2,8mm achter en 7mm voor was geweest, dat snapte ik het nog wel. Maar ja, zo groot is het verschil nu toch niet? :/
Het probleem is dat het profiel vooral als ie al wat minder wordt vooral wat water betreft je grip heel hard achteruit gaat. En daarmee is het verschil tussen 2.8 en 4 een stuk groter dan tussen 5.8 en 7mm. Slimmer is het dus om het een volgende keer niet te doen. Je offert veiligheid op tegen je banen een paar maanden eerder wisselen.

Aan de andere kant moet je er ook niet te zwaar aan tillen. Bij normaal rijden zul je er weinig van merken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
En als over 2 maanden de banden voor tot 2.5mm zijn gesleten en achter ook, dán maakt het ineens niet meer uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik heb vandaag een stukje in een Toyota Aygo op winterbandjes gereden. Of het nu aan de winterbandjes ligt weet ik niet maar dat ding lag als een dweil op de weg. Wellicht is 27°C buitentemperatuur ook wat te warm voor winterbandjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Zou je denken :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 23:37
Rubber van winterbanden is zachter. En hoe warmer het wordt des te zachter het rubber neem ik aan. Dat slijt dan flink als je een bocht neemt :s. 27grC kan nooit echt goed zijn voor winterbanden.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03

Blord

Hello Kitty !

De winterbanden met minimale profiel worden naar Afrika verscheept om hergebruikt te worden. Ze krijgen daar gewoon een tweede leven. Er is een markt voor zo'n band. Versleten winterbanden zijn daar nog goed. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 23:37
Ja je hebt daar wel meer dingen die daar goed zijn en hier niet. Veel mindere kwaliteit brandstof, oude koelkasten met CFK als koelvloeistof wordt daar nog vol op gebruikt.
Ik heb een keer gezien hoe daar een autogarage wordt gerund, hoe het daar gaat dat verzin je niet. Of hoe een "olieraffinafederij" daar draait. Dat gaat nergens over.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Om de knuppel maar even in 't hok te smijten. :+

Vanavond maar eens een afspraak maken om nieuwe zomerbanden te monteren. Kan ik van het weekend eens die winterbanden gaan opbergen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Gonadan schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:37:
Om de knuppel maar even in 't hok te smijten. :+

Vanavond maar eens een afspraak maken om nieuwe zomerbanden te monteren. Kan ik van het weekend eens die winterbanden gaan opbergen. :D
Kun je die nog opbergen dan ? Die zijn met de huidige temperaturen toch binnen een week versleten ?? :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja klopt, daarom ga ik ook maar met max vijftien door een bocht en rijd meestal door de berm.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier half april de winterbanden pas gewisseld, maar dat was omdat ik de auto ingeruild heb en liever 4x snowtrack van 2 en 3 jaar oud los verkoop dan 2x Michelin EnergySaver (1x met prop) en 2x Viking CityTech II (1 loopt langzaam leeg).
Overigens heeft de "nieuwe" auto ook niet al te beste banden: voor Michelin Energy uit 2006, achter Michelin EnergySaver Plus uit 2010. Auto zelf is uit 2008. Met het mooie weer van nu ligt ie lekker op de weg, maar zodra het vochtig wordt schieten die dingen echt te kort :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik rij er nog op. Merk geen verschil op wat meer herrie na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

Daniel36

vernieuwde formule

Kaasplank schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:56:
Jup, precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mwoah, ik vind hem wel wat te comfortabel op de weg liggen onderhand hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het zoals vandaag 30 graden is en je rijdt op winterbanden zijn er wel degelijk verschillen. Het feit dat je die niet tot amper opmerkt wil niet wegnemen dat winterbanden minder ideaal zijn voor noodsituaties.

Als je heel rustig rijdt zal het niet uitmaken, echter die uitzonderlijke situaties kunnen het verschil zijn in net wel kunnen stoppen of een aanrijding. Iedereen moet voor zichzelf deze afweging maken.

Persoonlijk vind ik het altijd grappig dat mensen een relatief dure auto hebben en er dan enorm goedkopen of kwalitatief minder goede banden onder zetten. Het is je enige contact met de weg.
Maar aangezien ik ook motor rijd ben ik me dat goed bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
Och, winterbanden plakken met dit weer letterlijk aan de weg, dat moet toch wel goede grip geven ;) (maarre ik ben het wel met je eens)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Achterbanden (zomer) hebben nog vijf à zes mm over, maar zijn volgens de dot code de vijf jaar al gepasseerd. Toch maar overwegen om gewoon rondom nieuw te doen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Kaasplank schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:56:
Ondank dat ik "C" winterbanden heb qua zuinigheid. zijn mijn standaard Kia zomerbanden aanmerkelijkz zuiniger met rijden.

Komt natuurlijk ook door een warmere motor, maar ik heb ook het gevoel dat ze gewoon zuiniger zijn.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 20:14

Christiano007

Ich bin der champion

Misschien dat jullie het weten,

maakt het nog veel uit als je voor 195/55/15 hebt en achter 195/50/15 ? Voor zijn ze dus dikker als achter.

Gaat het sturen hierdoor zwaarder of lichter? Verbruik?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meer rol omtrek, zou het persoonlijk niet doen. Feitelijk draaien je achterwielen dus harder. Wat zou dat met al je elektronische systemen doen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 20:14

Christiano007

Ich bin der champion

Gonadan schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:42:
Meer rol omtrek, zou het persoonlijk niet doen. Feitelijk draaien je achterwielen dus harder. Wat zou dat met al je elektronische systemen doen?
Maar zou je dan gaan voor alle banden 50 of 55 ? Het is een Yaris uit 2000 , merk geen problemen tot nu toe

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
50, komt qua rolomtrek beter overeen met 155/80/13 en 175/65/14 waar die auto mee geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Het is niet zo'n ramp de 50 versus 55. De Yaris uit 2000 hangt nog niet vol met veiligheidssystemen.
Wel is het zo als je toch voor nieuwe banden gaat, dat je het gelijk zou moeten houden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.