Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.909 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

PauseBreak schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:20:
[...]

Nee, maar ik kan me voorstellen waarom iemand dat denkt. Voor Nederland is PON de VAG-importeur én Continental-importeur. Logisch gevolg is dus dat zo goed als alle Nederlandse VAG-modellen worden geleverd met Continental banden eronder.
Klopt wat je zegt, verkeerd omschreven van mijn kant. :)
satya schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:27:
[...]

Die banden mag je in de landen waar je verplicht bent om winterbanden te gebuiken niet onder je auto leggen. De nieuwe band van Michelin mag wel onder de auto in deze landen omdat de band aan de gestelde normering voldat in winteromstandigheden. All weather/4 seizoenenbanden kunnen goed overweg met nat en droog weer, maar mag je zeker geen winterband noemen.
Vredestein heeft gewoon een M+S logo en sneeuwvlokje, gewoon goedgekeurd. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 17:53 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er wordt gesuggereerd dat Continental onder de VAG-groep valt, maar dit lijkt mij wel incorrect. PON is importeur van Continental ja (en VAG automobielen), maar dat zijn twee verschillende dingen.

VAG auto's komen met allerlei merken banden de fabriek uit trouwens, PON vervangt die in Nederland voor Continental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja ok, ik schreef dat Continental onderdeel is van de VAG groep, dat was niet helemaal juist idd. Dat ze er onderdeel van uitmaken is een andere zinsopbouw. Goed.

En idd, dat laatste klopt wat je zegt ja. Best triest imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Joopieboy, je zat gewoon fout en werd gecorrigeerd. Is geen ramp hoor. :P

Op zich ben ik wel benieuwd wat de VAG er dan zelf onder legt, misschien vinden wij dat dan wel betere banden. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nogmaals ik omschreef het verkeerd, weinig nut om dan met opmerkingen te komen zoals 'hersenscheet', 'opmerkingen die nergens vandaan komen', 'feiten neergooien die alleen in het eigen hoofd bestaan' van een bepaald persoon.

[ Voor 68% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Nou zo bot is het niet hoor, ik denk eerder dat je nu een beetje op je pik bent getrapt? Het is iig niet zo bot als dingen schrijven die niet kloppen en doen alsof het de waarheid is... daar wordt niemand wijzer van.

Want wat probeer je nou met die link aan te wijzen? Dat is een Nederlands bedrijf wat 'Continental Banden Groep BV' heet, dat is niet Continental zelf maar een subdivisie van PON... en PON is ook niet VAG.

Niet om bot te zijn... maar je weet er duidelijk maar heel weinig van, doe dan aub niet alsof je dat wel weet. Zeg dat soort dingen simpelweg niet, het is informatie die zo voor het oprapen ligt... en iets wat de gemiddelde autoliefhebber zelfs gewoon zal weten. Je omschreef het niet verkeerd, je had het simpelweg verkeerd... die 'oeverloze' discussie ben je daardoor zelf begonnen, je deelt informatie die niet klopt.

Maar goed... volgens mij ging het topic over winterbanden ;) Zullen we daar weer op terug gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 05-03-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Edit: laat maar zitten. :)

[ Voor 97% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Dit weekend de zomersloffen maar weer eens monteren...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:24:
Nou met name die laatste zin in combinatie met die smilie leek niet heel vriendelijk over te komen, kan aan mij liggen. ;) Verder ben ik totaal niet op mijn pik getrapt, kan aan mijn reet roesten.

En jij wilt het niet snappen of niet lezen maar goed. PON is importeur van o.a. VAG groep en importeur van Continental (neem even aan dat jij dit ook weet). 1+1=2.

Verder laat ik de rest van jouw opmerkingen maar even links liggen, aannames, meningen over mij, etc. Je doet je best maar. Als je iets wilt uitlokken, prima. Niet bij mij. :)
Nu ben je echt eigenwijs en koppig aan het doen en je leest dingen die ik niet zeg, ik lok helemaal niets uit ik zeg alleen hoe het overduidelijk in elkaar lijkt te steken... take a breath, calm down. Je begint er nu toch weer over... hoef ik toch niets op aan te vullen. Je hebt het mis en wordt daar op gewezen, dram dan aub niet door met linkjes die nergens op slaan om toch je gelijk te willen krijgen terwijl dat er niet is.

Omdat PON importeur is van VAG... PON = VAG? En omdat PON ook importeur is van Continental banden maakt dat het ook VAG? Ik kan je echt niet volgen... het zijn twee verschillende bedrijven die heel veel met elkaar te maken hebben, meer is het niet. Vodafone verkoopt heel veel Samsung toestellen, dus Vodafone = Samsung? Dat is de 1+1=2 die jij voorstelt...

Ik beloof dat dit mijn laatste woorden hierover waren... nu wordt het werkelijk een oeverloze discussie.

@Havana... ik heb ze toevallig net klaar laten leggen. Auto ook net bij de spuiter vandaan, dan mogen de knappe velgen er ook wel weer onder. Glimmen dat ie doet! Eigenlijk alles opnieuw gespoten behalve het dak, de motorkap en de achterklep.

@Gonadan... helemaal gelijk, maar in bepaalde gevallen jeukt het gewoon heel erg en dan moet ik krabben :)

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 05-03-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laat lekker rusten joh, iedereen kan lezen hoe het zit, hij gaat het toch niet toegeven. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Edit: pb gestuurd, ik heb kennelijk iets gemist. :)

[ Voor 149% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Beiden een punt, nu weer lief doen en mij vertellen welke zomerbanden ik moet kopen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Vandaag met de Michelin Crossclimate mogen rijden en onderwerpen aan een aantal tests en ik moet zeggen dat het een behoorlijk lekkere band is en een oplossing is voor de mensen die geen winterbanden willen aanschaffen. De Crossclimate gaat 6/7 euro meer kosten en heeft de performance van een zomerband maar presteert aanzienlijk beter dan een all season band op sneeuw. Band komt beschikbaar voor 15-17 inch maar later voor meerdere maten. In de sneeuw remmen en optrekken (zelfs op helling) zijn voor all season banden wat lastiger maar de crossclimate doet het met gemak. Qua performance op droog wegdek doet het niet veel onder vpor de all seasons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:59:
Beiden een punt, nu weer lief doen en mij vertellen welke zomerbanden ik moet kopen. :+
Wat was jouw vraag ook alweer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boinkie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:59:
Vandaag met de Michelin Crossclimate mogen rijden en onderwerpen aan een aantal tests en ik moet zeggen dat het een behoorlijk lekkere band is en een oplossing is voor de mensen die geen winterbanden willen aanschaffen. De Crossclimate gaat 6/7 euro meer kosten en heeft de performance van een zomerband maar presteert aanzienlijk beter dan een all season band op sneeuw. Band komt beschikbaar voor 15-17 inch maar later voor meerdere maten. In de sneeuw remmen en optrekken (zelfs op helling) zijn voor all season banden wat lastiger maar de crossclimate doet het met gemak. Qua performance op droog wegdek doet het niet veel onder vpor de all seasons
Waar werk jij?

@Joopieboy: had nog geen concrete vraag maar moet minimaal twee nieuwe voordat ik kan wisselen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ligt een deel aan je eisen pakket. Wil je sport bandjes? Eco bandjes? Wat voor type auto/rijstijl? Budget? Neem ook aan dat het voor een nieuwe winterset is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:06:
[...]

Waar werk jij?

@Joopieboy: had nog geen concrete vraag maar moet minimaal twee nieuwe voordat ik kan wisselen. ;)
Autogespot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:17:
Joopieboy, je zat gewoon fout en werd gecorrigeerd. Is geen ramp hoor. :P

Op zich ben ik wel benieuwd wat de VAG er dan zelf onder legt, misschien vinden wij dat dan wel betere banden. :D
VAG pleurt er gewoon onder wat op dat moment voor hun het goedkoopst is. De Golf VII van m'n pa is afgeleverd op Michelins rondom bijvoorbeeld. Dat was in Zwitserland btw.

[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 05-03-2015 18:43 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:07:
Ligt een deel aan je eisen pakket. Wil je sport bandjes? Eco bandjes? Wat voor type auto/rijstijl? Budget? Neem ook aan dat het voor een nieuwe winterset is. :)
Audi A4, 17 inch 235 breed. Geen ecorommel dus. ;)
Dus inderdaad een wceend gehalte in je post? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
De band presteert (na wat ik er her en der over gelezen heb) optimaal onder een breed spectrum van weersomstandingheden. De doorsnee winterband doet dat niet, daar zou het verschil met andere "winter" pf "all weather" banden in zitten. Ik kan me voorstellen dat ze een rubber ontwikkeld hebben wat zowel bij lage als hogere temperaturen de juste hard, danwel zachtheid heeft, zodat de grip op de weg optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:35:
[...]

[...]

Dus inderdaad een wceend gehalte in je post? ;)
Dat valt wel mee. De band presteert onder winterse omstandigheden gewoon beter. Dat is vandaag bij verschillende tests met verschillende banden gebleken. Bij droog of nat wegdek is er weinig verschil behalve iets meer stabiliteit bij een noodstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

satya schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:05:
[...]

De band presteert (na wat ik er her en der over gelezen heb) optimaal onder een breed spectrum van weersomstandingheden. De doorsnee winterband doet dat niet, daar zou het verschil met andere "winter" pf "all weather" banden in zitten. Ik kan me voorstellen dat ze een rubber ontwikkeld hebben wat zowel bij lage als hogere temperaturen de juste hard, danwel zachtheid heeft, zodat de grip op de weg optimaal is.
Mooie woorden, maar wat heeft dit te maken met de eerdere discussie over de Vredestein all-seasons? Je weet wel, die waarvan jij zei dat ze geen winterbanden zijn maar dat wel zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boinkie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:08:
[...]

Dat valt wel mee. De band presteert onder winterse omstandigheden gewoon beter. Dat is vandaag bij verschillende tests met verschillende banden gebleken. Bij droog of nat wegdek is er weinig verschil behalve iets meer stabiliteit bij een noodstop
Beter dan wat? Geef eens wat meer details, een échte all season klinkt natuurlijk wel interessant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Beter dan de reguliere all seasons banden waaronder goodyear vector4 die vorig jaar nog als beste all season werd uitgeroepen. Denk dat deze Crossclimate voor de Nederlandse lease en prive rijders nog wel eens interessant kan worden. Geen opslag en wissels van winterbanden maar zomerbanden met wintercertificering en een evenlange levensduur. Deze band kan er net voor zorgen dat je die ene winterdag wel weg. Er zijn natuurlijk wel concessies gedaan op de grip vsn de zomerband maar in de 15-17 inch doelgroep wordt er niet zo gehoekt met banden als wij vandaag deden in de bergen :) Ik geloofde er vandaag zelf ook weinig van voordat we gingen rijden. Maar na verschillende tests in de bergen op eigen houtje kan ik wel stellen dat het een interessante band is die zeker het in de gaten houden waard is. 1 mei is de officiele launch.

[ Voor 17% gewijzigd door Boinkie op 05-03-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Boinkie schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:40:
Beter dan de reguliere all seasons banden waaronder goodyear vector4 die vorig jaar nog als beste all season werd uitgeroepen. Denk dat deze Crossclimate voor de Nederlandse lease en prive rijders nog wel eens interessant kan worden. Geen opslag en wissels van winterbanden maar zomerbanden met wintercertificering en een evenlange levensduur. Deze band kan er net voor zorgen dat je die ene winterdag wel weg. Er zijn natuurlijk wel concessies gedaan op de grip vsn de zomerband maar in de 15-17 inch doelgroep wordt er niet zo gehoekt met banden als wij vandaag deden in de bergen :) Ik geloofde er vandaag zelf ook weinig van voordat we gingen rijden. Maar na verschillende tests in de bergen op eigen houtje kan ik wel stellen dat het een interessante band is die zeker het in de gaten houden waard is. 1 mei is de officiele launch.
Hebben jullie alleen met nieuwe banden getest of ook met banden met matig en bijna geen profiel meer?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Er wordt sinds deze week pas mee gereden. Alles, ook de all season banden, waren zo goed als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Hier moeten nieuwe 195/65/15 zomerbanden worden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
begintmeta schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:14:
offtopic:
Hier moeten nieuwe 195/65/15 zomerbanden worden aangeschaft.
Wachten tot mei dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

PauseBreak schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:34:
[...]

VAG pleurt er gewoon onder wat op dat moment voor hun het goedkoopst is. De Golf VII van m'n pa is afgeleverd op Michelins rondom bijvoorbeeld. Dat was in Zwitserland btw.
Normaal wel idd, Nederland helaas anders. :)
Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:35:
[...]

Ik zou zeggen, als je wat meer rijd kijk naar een band zoals Michelin Pilot, Bridgestone (hard maar wel goed) of waar ik zelf heel erg gek van ben, de nieuwe Vredestein Ultrac serie, de Sportcontact is leuk voor hatches maar niet voor zoiets. :) Verder heb je nog merken zoals Hankook met de Evo (rolgeluid) die echt heel goed zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:27:
[...]

Normaal wel idd, Nederland helaas anders. :)
Nee, Nederland krijgt de auto's ook op van alles en nog wat, maar bij PON Amersfoort (iirc) worden die banden vervangen door Continental banden. Daar is PON namelijk de importeur van dus dat is wel zo prettig, en de banden die ze er onder weg halen verkopen ze gewoon weer.
Ik zou zeggen, als je wat meer rijd kijk naar een band zoals Michelin Pilot, Bridgestone (hard maar wel goed) of waar ik zelf heel erg gek van ben, de nieuwe Vredestein Ultrac serie, de Sportcontact is leuk voor hatches maar niet voor zoiets. :) Verder heb je nog merken zoals Hankook met de Evo (rolgeluid) die echt heel goed zijn. :)
Ik heb nu de Pirelli P7 Cinturato in 205/50/17 als zomerbanden. Heerlijke banden, echt superstil en voldoende grip in allerlei omstandigheden (ja, ook in de sneeuw :+). Deze zijn zó stil dat ik met de Pirelli's onder de auto alleen nog windgeruis hoor.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Helemaal mee eens, goeie banden alleen ze slijten wat hard. :) Ik reed zelf op de Pirelli P Zero Nero's maar dat is helemaal absurd... Nog geen 20dkm en de voorbanden waren weg. Nu zijn dat redelijk hardcore sportbanden en zijn de P7's meer gewone banden. Maar toch heeft Pirelli de neiging hard te slijten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Toch rijd ik al 40k op de p6 op de aangedreven as en 20k op de achteras (in het begin) . En zou er nu nog op zitten, een mm of 4.
T valt mij wel mee.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat valt idd reuze mee ja, van de P7 zag ik ze vaak voorbij komen met een 30-40dkm met een sportieve rijstijl. Sommige wat meer die wat rustiger reden maar veel langer ook niet echt zover ik mij kan herinneren.

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 22:10:
Dat valt idd reuze mee ja, van de P7 zag ik ze vaak voorbij komen met een 30-40dkm met een sportieve rijstijl. Sommige wat meer die wat rustiger reden maar veel langer ook niet echt zover ik mij kan herinneren.
Ach, dat deden de Vredestein Sportrac5's ook op de Focus (30k). Niet heel boeiend vind ik dat.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja er zijn ook mensen die 60dkm op een setje voorhanden doen, en veel minder toch niet echt accepteren. Mij boeit het ook niet zo, vandaar die P Zero Nero's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 22:25:
Mja er zijn ook mensen die 60dkm op een setje voorhanden doen, en veel minder toch niet echt accepteren. Mij boeit het ook niet zo, vandaar die P Zero Nero's. :)
Ik heb de Pirelli P Zero Nero GT, maar wat minder hard mogen ze wel slijten wat mij betreft, maar ja wat is een goede andere band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:32
Gisteren de zomerbanden er maar weer onder gelegd. Mijn winterbanden doen het best aardig op droog wegdek bij iets warmere temperaturen, maar de grip en wegligging valt in het niets bij de zomerbanden (love my Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 :) ). Heb 2 winters flink profijt gehad van de winterbanden, maar vorig en dit jaar was er niet veel winter. Achja, wellicht komende winter weer. Tot die tijd, minimaal ergens in oktober, blijft het zomer rubber eronder.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Arrgghhh de dealer heeft pas de 20e tijd om mijn winterbanden er onderuit te halen....
Nog anderhalve week afzien.. Was weer een compleet kansloos seizoen voor me winterbandjes ze hebben er toch van 1e week december onder gezeten en welgeteld 1 dag gehad dat je er inderdaad profijt van hebt gehad.

Ik mis fatsoenlijk rubber :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 23:37
Zaterdag de zomerbanden weer onder de auto gelegd. Het weer is nu goed genoeg voor de zomerbanden.
Winterbanden kunnen waarschijnlijk nog 1 winter mee. Ik vind het altijd wel fijn om ze te hebben, als het wat kouder is en het heeft eventueel gesneeuwd schilt het toch. Winterbanden zijn van een onbekend merk en zaten bij de aankoop van m'n huidige auto. Zomerbanden zijn van Continental.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
PM_Petrol schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:53:
Zaterdag de zomerbanden weer onder de auto gelegd. Het weer is nu goed genoeg voor de zomerbanden.
Het weer is de hele winter goed geweest voor zomerbanden op hooguit 2 dagen sneeuw na. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 22:25:
Van winterbanden accepteer ik 't sneller dan van zomerbanden. Maar vond 't toch balen dat de voorbanden vervangen moesten worden na 25k gereden te hebben met deze 'winter' waardoor de winterbanden zo ongeveer weg smolten.

Verschil zit 'm o.a. denk ik in 't aantal km per jaar (of seizoen? :) ) dat je rijd. Als je 6 jaar doet over die 60k, dan is 't minder interessant.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Het Fantoom schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:38:
[...]

Het weer is de hele winter goed geweest voor zomerbanden op hooguit 2 dagen sneeuw na. :D
Ja klopt maar dat kan je in november niet voorspellen ;).
Wat als het nou heel januari had gesneeuwd en flink gevroren en je zomerbanden lagen er nog onder.
Wisselen in de vrieskou is ook niet echt fijn. En winterbanden/velgen heb ik toch, dus gebruik ik ze ook.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:58
Ik ga volgende week ook maar weer wisselen. Verbaasde me over het feit dat er nog veel plek was bij de bandenboer. Het standaardmailtje van de leasemij is nog niet geweest, daarna zal het wel snel vollopem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Hangt af van waar je wanneer rijdt. Hier in de regio vriest het gewoon nog als ik vertrek. Zeker in combinatie met de bouwwerkzaamheden hier in de omgeving rij ik dus ook gewoon nog op de winterbanden en dat blijft zo totdat ook de ochtend- en avondtemperaturen boven de 5*C blijven staan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
[...]

Ik zie winterbanden ook als extra veiligheidsvoorziening, net zo als airbags, abs, steviger frame. Al deze features heb ik (gelukkig) nog nooit echt nodig gehad, maar het is fijn dat ik ze heb. Ze zijn allemaal extra gewicht die de rijeigenschappen niet altijd positief beïnvloeden. :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

* Gonadan knuppel gooit *
Afgelopen maanden zijn auto's op winterbanden vaker bij ongelukken betrokken geweest dan auto's voorzien van zomerbanden.

Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Alphabet, waarbij de escapades van 20.000 leaseauto's zijn geanalyseerd. De conclusie is dat er tijdens een milde winter, zoals die van de afgelopen maanden, meer schade wordt gereden door auto's die zijn voorzien van winterbanden dan auto's die 'gewoon' zijn blijven doorrijden op zomerbanden.

Tijdens de wintermaanden van 2013, 2014 en 2015 reed 24 procent van de auto's met winterbanden schade, 1 procent méér dan auto's op zomerbanden. “Winterbanden zijn uitermate geschikt voor het gebruik op sneeuw en minder effectief op droog wegdek. Niet alleen de milde winter kan een oorzaak zijn voor de vele schade, ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij winterbanden gebruiken”, aldus Simon Corsèl van Alphabet.

Afgelopen winter stond bijna 90 procent van de leaseauto's op winterbanden; in 2009 was dat nog 64 procent. In de hogere middenklasse (E-segment, bijvoorbeeld BMW 5-serie) laat zelfs 100 procent van de eigenaren winterbanden monteren. In de middenklasse (D-segment, Opel Insignia) is dat percentage 96 procent.

“Het gebruik van winterbanden bij kleinere auto’s, zoals de Volkswagen Up en Citroën C1, ligt bijna 40 procent lager. Gezinnen met kinderen denken te kiezen voor veiligheid, maar tijdens milde winters blijkt dat niet per definitie een noodzakelijke optie”, aldus Corsèl.

“Niets is zo veranderlijk als het weer en daarom kiezen automobilisten standaard voor winterbanden. Maar het zou eigenlijk beter zijn om deze alleen in te zetten tijdens een strenge winter met veel neerslag. Winterbanden zijn dan het effectiefst”, besluit Corsèl.

In de winterbandentest uit AW 43/2014 concludeerden we hetzelfde: in Nederland is het tijdens milde winters niet noodzakelijk om je zomerbanden voor winterbanden te wisselen. Daarbij dient te worden aangemerkt dat winterbanden van A-merken aanzienlijk beter presteren dan B- en C-merken.
bron

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:29:
[...]
Zakelijke lease rijders + winterbanden denken dat winterbanden op sneeuw grip hebben als op asfalt dus rijden lomper, de schade is toch voor de baas/leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Je moet ook niet denken dat je met winterbanden aan de weg zit vast geplakt. Een beetje logisch nadenken misschien? Sommige gaan dan idd rijden als een debiel omdat ze toch winterbanden hebben, hen kan niks overkomen.

Een milde winter, dat kan je toch niet voorspellen. Soms klopt het weerbericht voor volgende week niet eens, laat staan een voorspelling van een heel seizoen.
En als je slechts winterbanden gebruikt als er sneeuw ligt en anders zomerbanden, dan ben continu bezig om ze te verwisselen. Niet iedereen kan dat zelf, en bij de garages hebben ze geen tijd om op 1 dag al hun klanten te helpen met het verwisselen van banden.

Misschien zijn All-Season banden een optie voor de winters in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:48:
Misschien zijn All-Season banden een optie voor de winters in NL.
Dan heb je nooit grip, weet je wel waar je aan toe bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
LordSinclair schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:50:
[...]

Dan heb je nooit grip, weet je wel waar je aan toe bent >:)
Zijn die echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik ben iig erg blij met mijn winterbanden op de wintersport. De besneeuwde helling reed ik zo op, zelfs met achterwiel-aandrijving... In Val Thorens mocht je alleen de berg op met winterbanden of met zomerbanden en sneeuwkettingen, zo mooi dat wij dus mochten door rijden :P

Pver 3 weken haal ik ze er weer af, want dit gaat met dit weer nergens over :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ze presteren overal redelijk, dus nergens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zaterdag weer wisselen.
Benieuwd hoeveel profile er nog op zit. Met 18 graden is het gummen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:29:

[...]
Ik lees nergens dat het aantal schades ook is omgeslagen naar het aantal gereden kilometers (en de gemiddelde snelheid). Dus zijn die cijfers totaal nietszeggend, want wellicht is het aantal schades van zomerbandenrijders alleen zo laag omdat die hun snelheid veel meer aanpassen, veel minder kilometers maken (en juist daarom geen winterbanden monteren) of eerder thuis blijven op de slechtste dagen.

Als de leaserijder met winterbanden zijn winst haalt door minder langzaam te hoeven rijden / niet thuis te hoeven blijven bij gladheid, dan is dat ook winst, ook al daalt het totaal aantal schades niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:08:
Ik lees nergens dat het aantal schades ook is omgeslagen naar het aantal gereden kilometers (en de gemiddelde snelheid). Dus zijn die cijfers totaal nietszeggend, want wellicht is het aantal schades van zomerbandenrijders alleen zo laag omdat die hun snelheid veel meer aanpassen, veel minder kilometers maken (en juist daarom geen winterbanden monteren) of eerder thuis blijven op de slechtste dagen.

Als de leaserijder met winterbanden zijn winst haalt door minder langzaam te hoeven rijden / niet thuis te hoeven blijven bij gladheid, dan is dat ook winst, ook al daalt het totaal aantal schades niet.
Ik lees ook nergens dat het niet zo is, op die manier kan je bij elk 'onderzoek' wel een reden verzinnen om de resultaten meteen als 'nietszeggend' te bestempelen. Het artikel plaatste ik om even wat op te schudden, best wel gelukt zo te zien. :P

Ze hebben het over een verschil van 1%, dat is in mijn optiek verwaarloosbaar en toont eigenlijk aan wat de verstandigen in het topic al roepen. Namelijk dat het bij een winter als deze niet zoveel boeit waarop je rijdt, grote verschillen merk je pas bij écht hoge temperaturen of met sneeuw en prut. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Die zijn zeker niet slecht denk ik, maar die halen in alle seizoenen niet het hoogst haalbare.

Maar goed, kijk naar het weer nu. Het kan nog koud zijn/worden, waarbij je winterbanden wenst, maar ondertussen was het afgelopen zaterdag 15 graden. Met 15 graden wil je weer op zomerbanden rijden.
Het zou me niets verbazen met deze wisselende en vooral milde winters dat een kwalitatief goede all-season band toch het beste uitkomt overall.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
S'ochtends kan het nog vriezen, maar overdag is het idd al +10°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Ik lees ook nergens dat het niet zo is, op die manier kan je bij elk 'onderzoek' wel een reden verzinnen om de resultaten meteen als 'nietszeggend' te bestempelen.
Er staat domweg dat van de winterbandenrijders 24% schade reed en van de zomerbandenrijders 23%. Alles goed en wel, maar als daar de factor kilometers in was meegenomen dan kan je die cijfers nooit zo presenteren. Dan zou je namelijk moeten spreken over aantal schades per kilometer voor de twee groepen.

Verder staat zoals het artikel al aangeeft 90% van de leaseauto's op winterbanden deze winter en zijn het met name de kleine auto's (die doorgaans ook minder kilometer maken???) die niet op winterbanden staan. Die twee groepen zijn niet simpel met elkaar te vergelijken. Daarvoor is het verschil in groepsgrootte te groot en zijn de groepen te verschillend wat een enorme bias oplevert.

Nog afgezien van de vraag of er überhaupt een significant deel van de schades gerelateerd was aan de bandenkeuze. Want als een groot deel van de schades totaal niets met de banden te maken had, is het niet zo gek dat die twee groepen dicht bij elkaar liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 10-03-2015 09:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:25:
S'ochtends kan het nog vriezen, maar overdag is het idd al +10°C.
De oplossing hiervoor:
Verwijderd in "Winterbanden... wie heeft ze?"

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 10-03-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:26:
[...]

Er staat domweg dat van de winterbandenrijders 24% schade reed en van de zomerbandenrijders 23%. Alles goed en wel, maar als daar de factor kilometers in was meegenomen dan kan je die cijfers nooit zo presenteren. Dan zou je namelijk moeten spreken over aantal schades per kilometer voor de twee groepen.

Verder staat zoals het artikel al aangeeft 90% van de leaseauto's op winterbanden deze winter en zijn het met name de kleine auto's (die doorgaans ook minder kilometer maken???) die niet op winterbanden staan. Die twee groepen zijn niet simpel met elkaar te vergelijken. Daarvoor is het verschil in groepsgrootte te groot en zijn de groepen te verschillend wat een enorme bias oplevert.

Nog afgezien van de vraag of er überhaupt een significant deel van de schades gerelateerd was aan de bandenkeuze. Want als een groot deel van de schades totaal niets met de banden te maken had, is het niet zo gek dat die twee groepen dicht bij elkaar liggen.
Inderdaad. In iedergeval is het verschil kleiner dan dat wat eerder eens was gevonden (begintmeta in "Winterbanden... wie heeft ze?"), dat lijkt op zichwel plausibel, gedurende milde winters maakt het niet (veel) uit, gedurende het 'echte' winters zijn zijn winterbanden wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Oke dan. Je moet er maar zin in hebben. Elke dag banden wisselen. Dan kun je ze beter laten zitten, dan slijten ze maar iets harder en zijn ze misschien een maand eerder versleten.

[ Voor 27% gewijzigd door OneTimer op 10-03-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Gonadan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:19:
[...]
Ze hebben het over een verschil van 1%, dat is in mijn optiek verwaarloosbaar en toont eigenlijk aan wat de verstandigen in het topic al roepen. Namelijk dat het bij een winter als deze niet zoveel boeit waarop je rijdt, grote verschillen merk je pas bij écht hoge temperaturen of met sneeuw en prut. ;)
Als je het uitlegt als 4% meer schades (1.04*23%=24%) klinkt het een stuk meer ;)

Ik vind het trouwens vooral opvallend dat er zoveel schade wordt gereden, bijna een kwart van de auto's die schade heeft in een half jaartje is toch aardig fors.

Voornaamste conclusie uit dat artikel lijkt me wel dat winterbanden in een zachte winter weinig toevoegen en dat het dus slim is om even na te denken voordat je ze er onder legt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:29:
... bijna een kwart van de auto's die schade heeft in een half jaartje is toch aardig fors.
...
Dat komt op zich wel redelijk overeen met de eerdere cijfers, ik vond het toen ongeloofwaardig hoog, maar misschien is het wat geloofwaardiger dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]
Voornaamste conclusie uit dat artikel lijkt me wel dat winterbanden in een zachte winter weinig toevoegen en dat het dus slim is om even na te denken voordat je ze er onder legt.
Die conclusie kan je niet trekken, bij gebrek aan info over aantal gereden kilometers en in hoeverre de zomerbandrijders zich anders gedragen dan winterbandrijders.

Sowieso is het aantal schades niet de enige factor in de vraag of winterbanden nut hebben. Op basis van deze summiere cijfers kan je ook zeggen: die winterbandrijders hoeven bij gladheid niet thuis te blijven en kunnen lekker vlot doorrijden en desondanks toch niet significant meer schades rijden. Dus best handig, die winterbanden.

Volgens mij is de theorie glashelder, bij welke omstandigheden welke band beter is. Hoe dat in de praktijk uitpakt is iets dat veel complexer is en een veel nauwkeuriger onderzoek vereist dan dit soort statistiek op de achterkant van een bierviltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:55:
[...]
Die conclusie kan je niet trekken, bij gebrek aan info over aantal gereden kilometers en in hoeverre de zomerbandrijders zich anders gedragen dan winterbandrijders.
Het aantal gereden kilometers zegt ook totaal niets. Een leaser die met zijn bak altijd over de snelweg rijdt zal veel minder sneeuw/ijs tegen komen dan degene die een heel stuk binnendoor aan het rijden is. Ondanks dat die laatste veel minder kilometers maakt.
Sowieso is het aantal schades niet de enige factor in de vraag of winterbanden nut hebben. Op basis van deze summiere cijfers kan je ook zeggen: die winterbandrijders hoeven bij gladheid niet thuis te blijven en kunnen lekker vlot doorrijden en desondanks toch niet significant meer schades rijden. Dus best handig, die winterbanden.
Tja, precies hetzelfde kun je ook zeggen van de zomerbanden rijders, die kunnen ook in de winter lekker doorrijden en zelfs met nog minder ongelukken dan met winterbanden ;)
Maar laat ik de conclusie dan anders maken, mensen met zomerbanden kunnen beter rijden dan mensen met winterbanden :+
Volgens mij is de theorie glashelder, bij welke omstandigheden welke band beter is. Hoe dat in de praktijk uitpakt is iets dat veel complexer is en een veel nauwkeuriger onderzoek vereist dan dit soort statistiek op de achterkant van een bierviltje.
Lijkt me logisch (en precies de reden waarom ik zeg dat winterbanden in Nederland een keuze en geen verplichting moeten zijn), maar als winterbanden echt noodzakelijk zouden zijn (wat verschillende mensen hier roepen) zouden die paar dagen sneeuw die we gehad hebben genoeg zijn geweest om de meeste zomerbandenrijders naast de weg te doen belanden en dan waren het aantal ongelukken zeker hoger geweest dan met winterbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:21:
[...]

Het aantal gereden kilometers zegt ook totaal niets. Een leaser die met zijn bak altijd over de snelweg rijdt zal veel minder sneeuw/ijs tegen komen dan degene die een heel stuk binnendoor aan het rijden is. Ondanks dat die laatste veel minder kilometers maakt.
Maar daarvan kan je nog aannames doen dat dergelijke individuele verschillen wegvallen in de grootte van de groep waarover je de analyse doet. Maar inderdaad, alle aspecten die niet netjes verdeeld zijn over de twee groepen, maar op een of andere manier verband houden met de keuze van bandtype zou je moeten meenemen in je analyse. Om te beginnen het aantal kilometers, maar wellicht zijn er inderdaad nog meer factoren die de verhouding in het aantal schades beïnvloeden.
[...]

Tja, precies hetzelfde kun je ook zeggen van de zomerbanden rijders, die kunnen ook in de winter lekker doorrijden en zelfs met nog minder ongelukken dan met winterbanden ;)
Maar laat ik de conclusie dan anders maken, mensen met zomerbanden kunnen beter rijden dan mensen met winterbanden :+
Exact, de enige conclusie is dus dat dit onderzoek 0,0 bijdraagt aan de discussie, omdat je er geen enkele zinnige conclusie aan kan verbinden.
[...]

Lijkt me logisch (en precies de reden waarom ik zeg dat winterbanden in Nederland een keuze en geen verplichting moeten zijn), maar als winterbanden echt noodzakelijk zouden zijn (wat verschillende mensen hier roepen) zouden die paar dagen sneeuw die we gehad hebben genoeg zijn geweest om de meeste zomerbandenrijders naast de weg te doen belanden en dan waren het aantal ongelukken zeker hoger geweest dan met winterbanden.
Tenzij die zomerbandenrijders voor een groot deel besloten om maar thuis te blijven / veel minder kilometers te maken (en dat ook de reden is dat ze geen winterbanden gekozen hebben). En dat is dus het hele punt: zonder die details is er werkelijk geen zinnig woord te zeggen over dit soort cijfers.

Overigens ben ik het volledig met je eens dat winterbanden in Nederland een keuze en geen verplichting moeten zijn. Totdat onomstotelijk wordt aangetoond dat de voordelen van een dergelijke verplichting daadwerkelijk opwegen tegen de nadelen, maar dat aantonen is (zo blijkt maar weer) alles behalve eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:29:
[...]Tenzij die zomerbandenrijders voor een groot deel besloten om maar thuis te blijven / veel minder kilometers te maken (en dat ook de reden is dat ze geen winterbanden gekozen hebben). En dat is dus het hele punt: zonder die details is er werkelijk geen zinnig woord te zeggen over dit soort cijfers.
De praktijk leert dat Nederlands eigenwijs genoeg zijn om toch gewoon te gaan rijden en zien waar het schip strand (ja, ik ben er daar ook een van ;) )

Voor de rest is het natuurlijk wel een leuk onderzoek om de discussie los te krijgen (en ik verwacht dat het daarvoor ook bedoelt is geweest)
Overigens ben ik het volledig met je eens dat winterbanden in Nederland een keuze en geen verplichting moeten zijn. Totdat onomstotelijk wordt aangetoond dat de voordelen van een dergelijke verplichting daadwerkelijk opwegen tegen de nadelen, maar dat aantonen is (zo blijkt maar weer) alles behalve eenvoudig.
Tja, daarvoor moet je een heel uitgebreid onderzoek doen waar de uitkomst zeer waarschijnlijk toch van is dat het aan je persoonlijke situatie ligt of winterbanden wel/niet zinvol zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:06:
...

Tja, daarvoor moet je een heel uitgebreid onderzoek doen waar de uitkomst zeer waarschijnlijk toch van is dat het aan je persoonlijke situatie ligt of winterbanden wel/niet zinvol zijn.
Dan nog, wat harde gegevens over de relevante factoren binnen die persoonlijke situatie zouden misschien toch nog best wat kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
begintmeta schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:15:
[...]
Dan nog, wat harde gegevens over de relevante factoren binnen die persoonlijke situatie zouden misschien toch nog best wat kunnen toevoegen.
Klopt, alhoewel een gedeelte al wel uit het onderzoek is te halen. De grote bakken staan nl. voor 100% op winterbanden en de kleine bakken een heel stuk minder. Combineer dat met dat de meeste leaserijders die veel moeten rijden gemiddeld een grotere bak hebben kun je al concluderen dat de winterbandenrijders meer kilometers hebben gemaakt. Alleen zegt dat weer niet zoveel omdat er meer ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom dan op de snelweg en als je meer kilometers moet rijden is dat juist veelal op de snelweg.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je het uitlegt als 4% meer schades (1.04*23%=24%) klinkt het een stuk meer ;)
Ja dat klinkt al anders inderdaad. :D
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:06:
Voor de rest is het natuurlijk wel een leuk onderzoek om de discussie los te krijgen (en ik verwacht dat het daarvoor ook bedoelt is geweest)
Yup, heel serieus kan je het niet nemen, maar toch zijn het wel lollige statistieken om mee te krijgen.
Qua betrouwbaarheid heb ik het gevoel dat sommigen een test pas geloven als hij dubbelblind is geweest, met een grote selectie van auto's en rijders en voor alle situaties exact dezelfde omstandigheden en traject gevolgd. Ofwel, in de praktijk zal zo'n onderzoek nooit komen. Of zou het komen omdat het onderzoek tegen de eigen mening in spreekt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien wel een aardig promotieproject voor een verkeerskundige... maar wie wil he financieren?

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 10-03-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat er precies lollig aan is ontgaat me even, maar goed, ieder zijn ding.

Er zitten nog lichtjaren aan ruimte voor verbetering tussen dit onderzoek en het soort test dat jij beschrijft.

Op basis van de informatie die leasemaatschappijen hebben moet echt wel wat betere (en dus veel interessantere) statistiek te bedrijven zijn dan wat hier nu is gedaan.

En eerlijk gezegd ben ik veel meer teleurgesteld dat er geen degelijker onderzoek wordt gedaan dan dat ik me verzet tegen de uitkomst van dit onderzoek. Je zult mij niet horen zeggen dat winterbanden perfect zijn en dat iedereen ze zou moeten monteren. Zelf kies ik er wel voor, maar dat is voor een belangrijk deel omdat ik elke winter een paar weken in landen vertoef waar ze verplicht zijn en/of je er echt veel profijt van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:22:
...
Op basis van de informatie die leasemaatschappijen hebben moet echt wel wat betere (en dus veel interessantere) statistiek te bedrijven zijn dan wat hier nu is gedaan.

En eerlijk gezegd ben ik veel meer teleurgesteld dat er geen degelijker onderzoek wordt gedaan ...
Helemaal mee eens, allerlei potentiele effectmodificatie en confounding zou makkelijk, eigenlijk moeiteloos, kunnen worden bekeken door de leasemaatschappijen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 10-03-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
redwing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Klopt, alhoewel een gedeelte al wel uit het onderzoek is te halen. De grote bakken staan nl. voor 100% op winterbanden en de kleine bakken een heel stuk minder. Combineer dat met dat de meeste leaserijders die veel moeten rijden gemiddeld een grotere bak hebben kun je al concluderen dat de winterbandenrijders meer kilometers hebben gemaakt. Alleen zegt dat weer niet zoveel omdat er meer ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom dan op de snelweg en als je meer kilometers moet rijden is dat juist veelal op de snelweg.
Niet helemaal mee eens. De grote bakken zijn vaak hoger management.
Deze zitten juist niet de hele dag op de weg. Dat laten ze het gepeupel in de golf en focus doen ;)
Deze auto's hebben juist vaak woon/werk verkeer en staan de rest van de dag mooi te wezen voor de deur van een groot kantoorpand O-)

Vraag is ook nog wat de definitie van schade is. Volgens mijn leaseplan dashboard zit ik ook in het oranje met mijn auto :| 2x ruitschade gemeld en hersteld. Tjaa als ze dat soort dingen ook nog meetellen onder het kopje schade is het een vrij ruim begrip.

[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 10-03-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:22:
Wat er precies lollig aan is ontgaat me even, maar goed, ieder zijn ding.

Er zitten nog lichtjaren aan ruimte voor verbetering tussen dit onderzoek en het soort test dat jij beschrijft.

Dat is wel zeker, het is meer dat mijn gevoel me zegt dat je het allemaal veel te serieus neemt. :)
En eerlijk gezegd ben ik veel meer teleurgesteld dat er geen degelijker onderzoek wordt gedaan dan dat ik me verzet tegen de uitkomst van dit onderzoek. Je zult mij niet horen zeggen dat winterbanden perfect zijn en dat iedereen ze zou moeten monteren. Zelf kies ik er wel voor, maar dat is voor een belangrijk deel omdat ik elke winter een paar weken in landen vertoef waar ze verplicht zijn en/of je er echt veel profijt van hebt.
Dergelijke onderzoeken lijken mij erg interessant, maar dan ook op breder vlak. Ik ben wel benieuwd wat veiligheid en psychologie in het verkeer voor effect heeft. Maar ook eindelijk eens betrouwbare statistiek over de eeuwige man vs. vrouw, oud vs. jong, lease vs. niet categorieën. Helaas is daar niemand écht bij gebaat dus verwacht ik niet dat ze ooit uitgevoerd gaan worden.

Overigens snap ik wel waar die hoge cijfers vandaan komen. Een collega van mij heeft al tegen meerdere andere collega's aangezeten op de parkeerplaats.= :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat een persbericht.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Afgelopen winter ongeveer 3 dagen echt geprofiteerd van de winterbanden en misschien wel een aanrijding voorkomen, wie zal het zeggen.
Vanmiddag heb ik mijn wielen gewisseld. Niet voor 100% een rationele keuze, maar ik had er nu tijd voor, het was mooi weer en ik verwacht geen dikke pakken sneeuw meer. Nachttemperaturen onder de 7oC waarbij volgens de winterbandpuristen zachter rubber beter presteert neem ik voor lief ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 18-03-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De winterbanden zijn er van onder! Wat een genot! Grip en comfort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO inderdaad tijd voor de zomerbanden, ondanks dat we 50km naar het zuiden nog wel even door de sneeuw zijn gereden een paar dagen geleden. Maar ik moet de zomerbanden nog wel even kopen, tijd voor de zomerbandentests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Contisport 5. 14.gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:27:
Dan haal ik even een tabelletje erbij wat ik eerder dit jaar gemaakt heb en waarin ik sindsdien een aatnal banden heb toegevoegd die als goed gezien worden.

Mijn conclusie is vooralsnog niet heel veel veranderd: Neem je een A-merk band dan zit je meestal goed, B-merken zijn over het algemeen toch gewoon echt minder. Of je dat merkt in de praktijk laat ik in het midden.

BandDroogNatComfortVerbruikSlijtageVerbruikNatGeluid
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 21.42.43.01.92.0CA70
Dunlop Sport Maxx RT1.62.43.02.02.0CA68
Michelin Pilot Sport 31.62.22.72.22.5EA71
Continental ContiSportContact 51.62.03.31.62.5CA72
Vredestein Ultrac Vorti1.42.52.92.31.8FB70
Bridgestone Potenza S0011.52.73.02.12.3CB72
Toyo Proxes T1 Sport1.63.03.12.22.3EB71
BandDroogNatComfortVerbruikSlijtageVerbruikNatGeluid
Michelin Energy Saver+1.52.93.21.61.0BA70
Bridgestone Ecopia EP 1501.62.23.51.32.5BB69

Wat mij wel opvalt is dat het gewoon achterlijk is hoeveel typen de fabrikanten tegenwoordig hebben. IK heb even Michelin als voorbeeld genomen en dan alleen de 'zomerbanden'.

• Energy E-V: voor elektrische voertuigen. (wait what?)
• Energy Saver: voor stadswagens, monovolumes en sedans.
• Energy Saver+: voor stadswagens, monovolumes en sedans. (zal wel opvolger zijn)
• Pilot Sport 3: voor wagens met een sportief karakter en krachtige sedans.
• Pilot Super Sport: voor supersportwagens en ultra high performance tuning (wut?)
• Pilot Sport Cup 2: circuitband maar kan ook op de openbare weg.
• Primacy 3: voor middenklassers en hoger segment.
• Primacy HP: voor hoger segment.
En dan laat ik de 4x4 banden e.d. nog even buiten beschouwing.

Zou er nu echt zoveel verschil tussen zitten of probeert de marketingafdeling gewoon op je gevoel te spelen dat het een band speciaal voor jouw auto is. (retorische vraag. :P)
Overigens vraag ik mij af waarom je auto bepaalt of je een sportieve band moet of niet? Of je nu een sedan hebt of een station van dezelfde lengte, als je door bochten wil hoeken dan heb je sportieve banden nodig, als je ze lang wilt gebruiken moet je energy savers hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

HTT-Thalan schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:46:

De winterbanden zijn er van onder! Wat een genot! Grip en comfort!

Contisport 5. 14.gif.
Je vergeet slijtage... :+

Enfin, de gehele winter vrolijk doorgereden op bovengenoemde band met mijn ultrasportieve Megane _O- . Ging prima. Ik moet nog even een afspraak maken om de WB te wisselen onder de auto van mijn vrouw. Voor een vriendenprijsje bij de dealer ga ik niet zelf lopen kutten met smerige WB vol met pekel e.d.

Drie winters verder met twee auto's met en zonder WB en mijn ervaring is eigenlijk lachwekkend te noemen. De dagen waren op twee handen te tellen dat ik er "echt" profijt van heb gehad. Maar ik ben dan geen km-vreter met 14K km per jaar

[ Voor 72% gewijzigd door vhal op 19-03-2015 10:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gisteren tijdens de laatste 'Kalender Winterdag" van dit seizoen de HP2 Krisalp herriemakers er onderuit gehaald. Nu weer lekker in alle rust rijden op een set Pirelli P7 banden.

De winterbanden hebben zichzelf in de Franse Alpen uitermate goed bewezen maar ik ben blij dat ze er nu weer onderuit zijn. Auto ligt weer stuk stabieler op de weg (gevoelsmatig).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leve de Lente, en bye bye wintertroep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Jup, hier ook. Alleen kreeg ik de krik niet onder de Yaris, zometeen even langs de beun.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Heren. 18 inch zomerbanden in de winter.
Te doen? Ik rij nu 17 inch zomerbanden het hele jaar door en dat bevalt prima.

18 inch met winterbanden is geen optie ivm leasebedrag. :P

[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-03-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik denk dat je banden wel wat groter zijn :P Met de huidige winters niet echt een probleem natuurlijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:55:
Heren. 18 inch zomerbanden in de winter.
Te doen? Ik rij nu 17 inch zomerbanden het hele jaar door en dat bevalt prima.

18 inch met winterbanden is geen optie ivm leasebedrag. :P
E winterbanden op je huidige 17" velgen? Of krijg je een nieuwe/andere auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
jorisjan schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 21:31:
[...]

E winterbanden op je huidige 17" velgen? Of krijg je een nieuwe/andere auto?
Dat. De verkoper raadde 18 inch met zomerbanden af, zou niet te doen zijn in de winter.
Maar ja, winterbanden sloopt het leasebudget ;)
En de dagen dat ze echt nodig zijn kun je op 1 hand tellen. Rij evengoed wel 35.000km p/j dus met een slechte winter moet het niet gevaarlijk gaan worden. Iemand die met 18 inch zomerbanden doorrijdt in de winter?

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-03-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:40:
[...]

Dat. De verkoper raadde 18 inch met zomerbanden af, zou niet te doen zijn in de winter.
En de dagen dat ze echt nodig zijn kun je op 1 hand tellen. Rij evengoed wel 35.000km p/j dus met een slechte winter moet het niet gevaarlijk gaan worden. Iemand die met 18 inch zomerbanden doorrijdt in de winter?
Jij wil schijnbaar niets anders horen als dat je met een paar 18" zomerbanden gewoon lekker in de winter door kan rijden, ongeacht de omstandigheden op de weg?

Gas er op met die spullen, dan..... Maar ga niet in de weg rijden op de linker baan áls 't een keer gesneeuwd heeft.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:40:
[...]

Als ze maar niet breeder zijn dan 175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
wimmel_1 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:01:
[...]
Gas er op met die spullen, dan..... Maar ga niet in de weg rijden op de linker baan áls 't een keer gesneeuwd heeft.
Als je dat doet ben je sowieso ontiegelijk dom bezig....... Ongeacht je banden gooi je daarmee je marge gelijk weer weg. Winterbanden moet je gebruiken om veiliger te kunnen rijden, niet om harder te kunnen rijden want het enige wat je dan doet is ervoor zorgen dat de klap groter wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
wimmel_1 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:01:
[...]
Jij wil schijnbaar niets anders horen als dat je met een paar 18" zomerbanden gewoon lekker in de winter door kan rijden, ongeacht de omstandigheden op de weg?

Als dat het enige antwoord was dat ik wou horen dan stelde ik de vraag niet. 8)7
Ik wil gewoon horen of iemand ervaring heeft ermee. Tuurlijk is het leuker om met 18 inch rond te rijden maar als het gevaarlijk is in de winter doe ik het niet. (dan neem ik 17 inch, maar ook geen winterbanden). Tot nu toe heb ik nog geen ervaringen gehoord alleen (goedbedoelde) adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik zie niet in waarom het met 18" wel gevaarlijk zou zijn en met 17" ineens niet :?
Je moet jezelf gewoon de vraag stellen, wil je met zomerbanden doorrijden of niet?
Ik heb nu al 2 winters met zomerrubber gereden (toevallig ook Pirelli P7 :P 225 breed en 210 pk op de voorwielen) en dat gaat eigenlijk prima. Ik rij niet zo heel veel (15k/jaar). Als ik zoveel als jou zou rijden zou ik 100% zeker voor winterbanden gaan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik heb afgelopen winter met 18" wielen rondgereden en alles ging goed. Maarja echte winterse toestanden heb ik nog niet meegemaakt. De banden waren 0,5 bar hoger dan de zomerbanden.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/chikot/BMW%20520D/img_4251_std.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tijdens de winter heb ik met 18" rond gereden wel met winterbanden aangezien ik op wintersport ging.
Was maar goed ook in de nacht voor de terugweg was het flink gaan sneeuwen en mochten zelfs de kettingen erom, dat ik te kleine kettingen meegekregen heb van de ANWB is een ander verhaal.
18" Ziet er een stuk beter uit, foto is genomen tijdens een tourrit in januari in België.
Binnenkort weer de switch maken terug naar de zomerbanden die zijn nog één inch groter :p

Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/DSC_45932.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FabiandJ op 28-03-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het lijkt mij zeer sterk dat één inch verschil in diameter een merkbaar verschil maakt. Het is het type band en de breedte die het verschil maken, niet de diameter.

De keuze is simpelweg of je geld over hebt voor een winterset of niet. Blijkbaar niet dus zal je op zomer blijven rijden, dan zou ik gewoon voor 18" gaan. Mogelijk kan je nog wat kiezen qua breedte?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blord schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:06:
Ik heb afgelopen winter met 18" wielen rondgereden en alles ging goed. Maarja echte winterse toestanden heb ik nog niet meegemaakt. De banden waren 0,5 bar hoger dan de zomerbanden.

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/we.gif Ik rij op 20" B-)
Niet ideaal trouwens, teveel vermogen te weinig grip ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 30-03-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Viper® schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:16:
[...]

[afbeelding] Ik rij op 20" B-)
Niet ideaal trouwens, teveel vermogen te weinig grip ;(
Teveel vermogen zal het probleem niet zijn met een 14% wagen :P