Joopieboy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:27:
Ik zou zeggen, als je wat meer rijd kijk naar een band zoals Michelin Pilot, Bridgestone (hard maar wel goed) of waar ik zelf heel erg gek van ben, de nieuwe Vredestein Ultrac serie, de Sportcontact is leuk voor hatches maar niet voor zoiets.

Verder heb je nog merken zoals Hankook met de Evo (rolgeluid) die echt heel goed zijn.

Dan haal ik even een tabelletje erbij wat ik eerder dit jaar gemaakt heb en waarin ik sindsdien een aatnal banden heb toegevoegd die als goed gezien worden.
Mijn conclusie is vooralsnog niet heel veel veranderd: Neem je een A-merk band dan zit je meestal goed, B-merken zijn over het algemeen toch gewoon echt minder. Of je dat merkt in de praktijk laat ik in het midden.
Band | Droog | Nat | Comfort | Verbruik | Slijtage | | Verbruik | Nat | Geluid |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 | 1.4 | 2.4 | 3.0 | 1.9 | 2.0 | | C | A | 70 |
Dunlop Sport Maxx RT | 1.6 | 2.4 | 3.0 | 2.0 | 2.0 | | C | A | 68 |
Michelin Pilot Sport 3 | 1.6 | 2.2 | 2.7 | 2.2 | 2.5 | | E | A | 71 |
Continental ContiSportContact 5 | 1.6 | 2.0 | 3.3 | 1.6 | 2.5 | | C | A | 72 |
Vredestein Ultrac Vorti | 1.4 | 2.5 | 2.9 | 2.3 | 1.8 | | F | B | 70 |
Bridgestone Potenza S001 | 1.5 | 2.7 | 3.0 | 2.1 | 2.3 | | C | B | 72 |
| | | | | | | | | |
Toyo Proxes T1 Sport | 1.6 | 3.0 | 3.1 | 2.2 | 2.3 | | E | B | 71 |
Band | Droog | Nat | Comfort | Verbruik | Slijtage | | Verbruik | Nat | Geluid |
Michelin Energy Saver+ | 1.5 | 2.9 | 3.2 | 1.6 | 1.0 | | B | A | 70 |
Bridgestone Ecopia EP 150 | 1.6 | 2.2 | 3.5 | 1.3 | 2.5 | | B | B | 69 |
Wat mij wel opvalt is dat het gewoon achterlijk is hoeveel typen de fabrikanten tegenwoordig hebben. IK heb even Michelin als voorbeeld genomen en dan alleen de 'zomerbanden'.
• Energy E-V: voor elektrische voertuigen. (wait what?)
• Energy Saver: voor stadswagens, monovolumes en sedans.
• Energy Saver+: voor stadswagens, monovolumes en sedans. (zal wel opvolger zijn)
• Pilot Sport 3: voor wagens met een sportief karakter en krachtige sedans.
• Pilot Super Sport: voor supersportwagens en ultra high performance tuning (wut?)
• Pilot Sport Cup 2: circuitband maar kan ook op de openbare weg.
• Primacy 3: voor middenklassers en hoger segment.
• Primacy HP: voor hoger segment.
En dan laat ik de 4x4 banden e.d. nog even buiten beschouwing.
Zou er nu echt zoveel verschil tussen zitten of probeert de marketingafdeling gewoon op je gevoel te spelen dat het een band speciaal voor jouw auto is. (retorische vraag.

)
Overigens vraag ik mij af waarom je auto bepaalt of je een sportieve band moet of niet? Of je nu een sedan hebt of een station van dezelfde lengte, als je door bochten wil hoeken dan heb je sportieve banden nodig, als je ze lang wilt gebruiken moet je energy savers hebben.