Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.912 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
vhal schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:33:
ik hoop nu dat je onzin praat...gezien het wel degelijk uitmaakt icm sneeuw en ijzel.
Nee ik praat geen onzin. Op gewone sneeuw heeft een fiets meer dan voldoende grip, tenzij je niet kunt fietsen.
Als het gaat om aangereden plakkaten of ijzel dan heb je veel meer aan spikes/spijkerbanden. Nu hebben veel winterbanden voor fietsen dat er tegenwoordig ook op zitten. Echter wordt er vaak al snel weer gestrooid of dooit het en dan rijdt het weer volkomen kut. Dus tenzij je op fietspaden rijdt waar steevast een plakkaat sneeuw blijft liggen is het in mijn optiek gewoon zonde van je geld.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gonadan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:21:
[...]

Nee ik praat geen onzin. Op gewone sneeuw heeft een fiets meer dan voldoende grip, tenzij je niet kunt fietsen.
Als het gaat om aangereden plakkaten of ijzel dan heb je veel meer aan spikes/spijkerbanden. Nu hebben veel winterbanden voor fietsen dat er tegenwoordig ook op zitten. Echter wordt er vaak al snel weer gestrooid of dooit het en dan rijdt het weer volkomen kut. Dus tenzij je op fietspaden rijdt waar steevast een plakkaat sneeuw blijft liggen is het in mijn optiek gewoon zonde van je geld.
En dat is nou net het punt. Sommige mensen willen gewoon de best mogelijke prestatie in winterse omstandigheden. Andere mensen vinden die prestatieverhoging het geld niet waard. Maar dat maakt iets nog niet "onzin". Onzin zou het alleen zijn als het niets oplevert.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wie heeft het over onzin, dat is vhal, niet ik.

Als ik mijn rit van vanochtend erbij pak:
• losse sneeuw
• prut
• schone weg
Op zo'n traject biedt een winterband geen voordelen, er was simpelweg geen verminderde grip. Ook niet met remmen en scherpe bochten. Dus dan vind ik het voor mij zonde van het geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fietswinterbanden zonder spikes zijn IMHO inderdaad niet zo zinvol (wist niet eens dat die er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

begintmeta schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:54:
Fietswinterbanden zonder spikes zijn IMHO inderdaad niet zo zinvol (wist niet eens dat die er zijn).
Huh? Dus eigenlijk zeg je dat fietswinterbanden met spikes zinvol zijn?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Eventueel wel inderdaad, net als schoenen met spikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 07:51
Fietswinterbanden.... Lol...

Vroeger... Meer dan 30 jaar geleden bestonden die nog niet en reed ik op volle snelheid met m'n terugtrapremfiets over de vijver achter ons huis of over het kanaal of het Gieterse meer... Gladde klinkers, sneeuw, ijzel, het maakte allemaal niet uit. Bleef gewoon overeind..

Tijden zijn blijkbaar veranderd.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

cbr600f4i schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:17:
Fietswinterbanden.... Lol...

Vroeger... Meer dan 30 jaar geleden bestonden die nog niet en reed ik op volle snelheid met m'n terugtrapremfiets over de vijver achter ons huis of over het kanaal of het Gieterse meer... Gladde klinkers, sneeuw, ijzel, het maakte allemaal niet uit. Bleef gewoon overeind..

Tijden zijn blijkbaar veranderd.
Ja vroeger jongen in de oorlog, toen hadden we sowieso geen fietsbanden. Stelletje softies tegenwoordig :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toen had je geen fiets (meer). :+

Maar inderdaad, vroeger ging je met de fiets over het ijs naar school fietsen in plaats van de weg, dat was veel leuker. Zeker als je klasgenoot over zijn stuur gebukt onder de brug door wilde en zijn rugtas vergeten was. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

:D

Ben toch blij dat ik winterbanden eronder heb, de wijk hier is verraderlijk glad en vanochtend op de snelweg was het ook nog niet echt jofel. Gewoon rekening houden met de omstandigheden doet al veel, winterbanden zijn voor mij gewoon een stukje extra zekerheid.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Gonadan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:43:

• losse sneeuw
• prut
• schone weg
Op zo'n traject biedt een winterband geen voordelen, er was simpelweg geen verminderde grip. Ook niet met remmen en scherpe bochten. Dus dan vind ik het voor mij zonde van het geld.
Dan heb je het toch goed gedaan? Aangepast aan het weer iig, dat scheelt al de helft. Ik heb hier binnendoor zelfs met winterbanden 60 gereden vanochtend omdat het een ijsbaan was, en dat met winterbanden.... Niet voelen glijden tho. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Gonadan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:43:

• losse sneeuw
• prut
• schone weg
Klinkt mij vooral erg naief. Juist op zo'n traject geeft winterbanden erg veel voordeel.

Losse sneeuw is nog redelijk wat grip, maar het hoeft maar net wat aan gereden te zijn om weg te glijden.

Prut kan vast vriezen ( dus even geen grip ).

Schone weg, tja minder, maar het is al lang bewezen dat ook met koudere temperaturen ze werken.

Juist met sterk wisselende omstandigheden kan niemand er altijd goed rekening mee houden en gaat het vroeg of laat een keer mis. Nu is mis gaan dus gewoon weg glijden, en hoeft er ook niet direct iets aan de hand te zijn. Maar 1 M meer naar buiten glijden in de bocht en je kan tegen een auto aan zitten. Of niet want er zit geen auto.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is losse sneeuw, voor aanrijden heb je auto's nodig en die komen niet op het fietspad. Waar ze wel komen is het al prut of schoon door het inrijden van de pekel.

Prut kan vast vriezen maar dan is het geen prut meer, en het was prut. Overigens gaan winterbanden je nul komma nul helpen tegen die vastgevroren prutrichels.

Fietswinterbanden meer grip met koudere temperaturen? Nu gaat het marketing geblaat zelfs mij te ver. :D

Vergeet niet dat snelheden met de fiets in dergelijke omstandigheden vaak al van een niveau zijn dat gripverlies hooguit een zere knie oplevert. Voor gewoon een stukje fietsen slaat het in mijn optiek werkelijk waar nergens op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik bleek nog maar 2mm profiel te hebben op mijn 17" winterbanden. Oeps. Zaterdag nieuwe Continentals er onder :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:28:
Ik bleek nog maar 2mm profiel te hebben op mijn 17" winterbanden. Oeps. Zaterdag nieuwe Continentals er onder :D
Ik zat op 0mm, nu met nieuwe zomerbanden is de grip (ook op sneeuw) alweer stukken beter :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Met 0 bedoel je denk ik je verstandslevel?
DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:28:
Dat gebeurt je toch niet zomaar?
Als je ze zelf plaatst zie je dat, als de garage ze plaatst verwacht je dat ze even advies geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dude88 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:15:

[...]

Dat gebeurt je toch niet zomaar?
Als je ze zelf plaatst zie je dat, als de garage ze plaatst verwacht je dat ze even advies geven...
Ja hoe moet ik dat zien dan? Ik ga toch niet elke dag m'n banden controleren met zo'n apparaat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dude88 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:15:
Yup :+ Planning was om ze vlak voor de winter te vervangen maar vanwege drukte is dat helaas niet gelukt. Nu moet ik wel zeggen dat die 0 mm aan de zijkanten was van de voorbanden en de achterbanden nog wel door de keuring zouden komen. Maar na een lekke band ze toch maar allemaal tegelijk laten vervangen :) Ik heb nu ook een reserveband achtering liggen ipv zo'n schuimsetje. Nu alleen nog een krik zien te regelen die klein genoeg is om bij het wiel te leggen maar wel sterk genoeg om de auto op te krikken (Sportage is niet zo heel licht)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:26:
[...]

Ja hoe moet ik dat zien dan? Ik ga toch niet elke dag m'n banden controleren met zo'n apparaat? :P
Sorry, maar wat dacht je van kijken? 2mm is echt heel erg weinig, zelfs voor zomerbanden wmb al op het randje.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:44:
[...]

Sorry, maar wat dacht je van kijken? 2mm is echt heel erg weinig, zelfs voor zomerbanden wmb al op het randje.
Tja, ik ben nou eenmaal geen banden boer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Hoeveel mm verbruik je per dag? Als dat veel is, is het misschien toch niet onverstandig om dagelijks je banden even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Protip: pak een euromunt uit je portemonnee. Als je het gouden randje ziet dan is het minder dan 3mm en is het handig om *binnenkort een keer te vervangen.

*waarbij binnenkort natuurlijk een relatief begrip is op basis van je rechtervoet, omstandigheden, kilometers etc

Edit: Bij zomerbanden dan he ;) Bij winterbanden dus wat ruimer aanhouden.

[ Voor 40% gewijzigd door EWK op 06-02-2015 11:24 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:50:
[...]

Sorry meneer de agent en meneer die nu in de ambulance ligt omdat ik u aangereden heb, ik kon toch niet weten dat mijn remmen het niet deden? Ik ben toch geen automonteur :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
[...]

Zoals ik zei, het zijn winterbanden. Ik neem aan dat die ergens in nov of dec geplaatst zijn.
Bij een winterband vervalt de winterband codering onder de 4 mm.
De 4 mm is geen APK eis, dat is voor zomer als winterbanden 1.6 mm.
Maar winterbanden vervang je doorgaans bij 4 mm en zomerbanden tussen de 2 en 3 mm.

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar als ze nu op 2 mm zaten is het waarschijnlijk dat ze eind vorig jaar ook al onder de 4 mm zaten. Dus dat moet opgevallen zijn bij het plaatsen van de banden.

Daarbij ben je altijd zelf verantwoordelijk voor je auto, deze moet ten alle tijde aan de APK eis voldoen.
Dus als je garage niet goed oplet ben je zelf het haasje bij een controle.

[ Voor 11% gewijzigd door dude88 op 06-02-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Mijn garage zegt ook dat winterbanden bij 4mm versleten zijn. Winterbanden hebben eenmaal veel profiel nodig om goed te kunnen functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:50:
[...]

Je weet dat er van die 'nokjes' in je banden zitten hea, even voelen in de grote groeven, dan voel je of de band aan vervanging toe is (nokje gelijk met loopvlak) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:51:
[...]

Je weet dat er van die 'nokjes' in je banden zitten hea, even voelen in de grote groeven, dan voel je of de band aan vervanging toe is (nokje gelijk met loopvlak) :)
Jep dat hebben ze me gisteren verteld :) Goed voor de volgende banden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik zat woensdag in een winterbui met veel sneeuw en het was flink glad op de weg. Toen merkte ik toch wel dat mijn auto met zomerbanden toch wel erg weinig grip had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Captain Obvious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17

PauseBreak

derp!

DennusB schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:16:
[...]

Jep dat hebben ze me gisteren verteld :) Goed voor de volgende banden!
Ehm, je hebt je theorieboek destijds niet doorgelezen? Daar staat het namelijk ook in :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen winterbanden nodig hier, +8-+10 graden en in de nacht boven 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Gonadan schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:26:
Fietswinterbanden meer grip met koudere temperaturen? Nu gaat het marketing geblaat zelfs mij te ver. :D

Vergeet niet dat snelheden met de fiets in dergelijke omstandigheden vaak al van een niveau zijn dat gripverlies hooguit een zere knie oplevert. Voor gewoon een stukje fietsen slaat het in mijn optiek werkelijk waar nergens op.
Hooguit een zere knie? :?
Dit is jouw zelfde (onzinnige) redenatie als je gebruikt om op zomerbanden in de sneeuw te rijden, "wat kan er nou gebeuren? Weinig toch?" Marketingpraatjes!! (afgezien dat een auto een moordwapen kan zijn)
Een fiets heeft geen snelheid dus kwetsuren zijn minimaal, en met je auto heb je ook er ook niets aan zonder sneeuw, 8)7
Want wij hebben meer water toch? Speciaal voor jou en Redwing een filmpje alleen op water dan. ;)

Met fietsen heb je inderdaad minder te maken met verkeersveiligheid iha, maar heb je vaak alleen jezelf ermee.(tenzij je een groepje meeneemt tijdens stoppen/vallen bij een stoplicht)
De meeste fietsen hebben handremmen tegenwoordig, lekker als je voorwiel blokkeert en wegslaat.....
Als je plotseling onderuit glijdt dan maak je een flinke smak, steek je je arm uit dan kan je makkelijk je pols breken (tot 6 maanden geneestijd) en smak je met je pannetje op het ijs/straat dan........
En de oudere medemens moet vanwege zijn "breekbaarheid" natuurlijk beter thuisblijven dan, toch?.

Ook voor fietsen geven winterbanden betere grip als je van je fiets afhankelijk bent en liever geen kwetsuren oploopt door onverwachte valpartijen op sneeuw en ijs (zie filmpje). ;)
(oordeel ANWB)

Wel zijn er voor fietsers simpele tweaks om het wat controleerbaarder te maken, in tegenstelling tot auto`s.

-Gezien het loop/contactvlak van je fietsband vaak maar een dun randje is helpt het om je band wat leger te laten lopen zodat je meer contactvlak krijgt op sneeuw/gladheid.
-Je zadel verlagen zorgt dat je eerder met je benen bij de grond kan.
-Tie-raps helpen ook, alleen weer minder tegen ijs, en alleen als je geen velg/handremmen hebt.
-Wil je alleen over de bevroren sloten fietsen dan kan je je band leeg laten lopen, een passende fietsketting over het loopvlak monteren en daarna de band weer oppompen. Zodat de ketting vast zit in de band.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2015 14:29 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Teijgetje schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:12:
[...]
Dit is jouw zelfde (onzinnige) redenatie als je gebruikt om op zomerbanden in de sneeuw te rijden, "wat kan er nou gebeuren? Weinig toch?" Marketingpraatjes!! (afgezien dat een auto een moordwapen kan zijn)

Een fiets heeft geen snelheid dus kwetsuren zijn minimaal, en met je auto heb je ook er ook niets aan zonder sneeuw, 8)7
Mooi toch :) Voorlopig heb ik deze winter 3 dagen last van gladheid gehad en 87 dagen dat mijn zomerbanden beter geschikt voor de weg waren dan soortgelijke winterbanden. Lijkt me nog niet zo'n slechte keuze :>

Maar weet je wat pas een moordwapen is ? Iemand die op zijn winterbanden het ijs opzoekt en dan iedereen voorbij rijdt. Dat zijn nu de echte gevaren op de weg, maar het is wel duidelijk dat je dat een stuk veiliger vindt dan stapvoets op iets mindere banden te rijden 8)7 Daarnaast snap je duidelijk nog steeds niet wat we zeggen. Maar nogmaals dan :

Aanpassen is het allerbelangrijkste ! Iemand die winterbanden gebruikt en zich niet aanpast is veel gevaarlijker bezig dan iemand die zomerbanden gebruikt en zich wel aanpast. Niet dus winterbanden pakken en dan harder dan de rest gaan rijden want dan is het enige wat je doet de marge weer net zo klein maken maar dan met een hogere snelheid (dus extra risico en dan maak je van je wagen een echt moordwapen)

Zelfs de minister geeft aan dat het weer in Nederland het niet rechtvaardigt om winterbanden te verplichten. Lijkt me toch genoeg zeggen :)
Wat heeft dat met water te maken ? Dat is een speciaal spul dat met water spekglad wordt, vergelijkbaar met ijs. Totaal niet te vergelijken met het water op asfalt wat je op de normale weg tegenkomt (en waarbij een goede regenband zelfs bij lage temperaturen alle winterbanden verslaat)

Daarnaast is er totaal geen discussie over welke banden beter zijn, wel of ze noodzakelijk zijn voor iedereen in Nederland. En dan weet ik 100% zeker dat dat niet zo is.
De meeste fietsen hebben handremmen tegenwoordig, lekker als je voorwiel blokkeert en wegslaat.....
Da's dom, remmen met je voorwiel als het glad is.....
Als je plotseling onderuit glijdt dan maak je een flinke smak, steek je je arm uit dan kan je makkelijk je pols breken (tot 6 maanden geneestijd) en smak je met je pannetje op het ijs/straat dan........
En de oudere medemens moet vanwege zijn "breekbaarheid" natuurlijk beter thuisblijven dan, toch?.
Als je kwetsbaar bent voor blessures raad ik je inderdaad ten zeerste af om de fiets te nemen als het glad is (of zelfs gaan lopen kan dan al gevaarlijk zijn). Ongeacht de soort band is de kans dat je valt tig keer groter dan normaal. Ik pak trouwens gewoon mijn mountainbike, werkt perfect, ik heb die zelfs speciaal wat lager afgesteld staan zodat ik makkelijk met mijn voeten aan de grond kan. Wel loop je dan nog steeds de kans dat je valt omdat gladheid en slechts 2 wielen slecht samen gaat, maar leren vallen voorkomt een hoop problemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry..
Zelfs de minister geeft aan dat het weer in Nederland het niet rechtvaardigt om winterbanden te verplichten
_O- :')

Dat moet toch wel het zwakste argument zijn in dit hele topic. Alsof die er verstand van heeft :D

Blijft verder goede entertainment deze discussie d:)b

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Aangezien ik het mij niet kan veroorloven om op sneeuwdagen maar thuis te blijven heb ik mijn "investering" in winterbanden deze winter alweer terugverdiend, zeker een dag of 7 dat ik mij op zomerbandjes niet prettig/veilig had gevoeld, zelfs niet nadat er gestrooid was op de doorgaande wegen.

Uiteindelijk is het allemaal een non-discussie. Ook met winterbanden moet je nog goed uitkijken, net zoals op (slechte) zomerbanden in de zomer. Extra kosten zijn er vaak niet echt, je rijdt immers +/- de helft van het jaar op de winterbanden dus in die tijd slijten de andere banden niet.

/thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Glashelder schreef op maandag 09 februari 2015 @ 07:30:
Sorry..

[...]

_O- :')

Dat moet toch wel het zwakste argument zijn in dit hele topic. Alsof die er verstand van heeft :D
Vast niet, maar gelukkig iedereen hier wel :P
Blijft verder goede entertainment deze discussie d:)b
Yup ! :+
Arfman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:16:
Extra kosten zijn er vaak niet echt, je rijdt immers +/- de helft van het jaar op de winterbanden dus in die tijd slijten de andere banden niet.
Als je genoeg rijdt valt dat wel mee ja. Mij kost het echter 600 euro voor de banden, dan moet ik ze nog opslaan en verwisselen en uiteindelijk rijd ik ze meestal niet op omdat ik niet genoeg op die banden rijd (en ze vervang zodra het weer warmer wordt). Oftewel dan gaan ze makkelijk meer als 5 jaar mee en dan moet ik geluk hebben dat ik eenzelfde auto terug koop als ik deze de deur uit doe. Effectief kost het mij en de meeste mensen dus stiekem toch al snel enige honderden euro's.

[ Voor 49% gewijzigd door redwing op 09-02-2015 08:27 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:47

EektheMan

DPC

redwing schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:24:
Effectief kost het mij en de meeste mensen dus stiekem toch al snel enige honderden euro's.
Enkele honderden Euro over 5 jaar?

200 Euro -> 3,30 Euro per maand
300 Euro -> 5 Euro per maand

Is toch een goedkope verzekering?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Effectief kost het mij en de meeste mensen dus stiekem toch al snel enige honderden euro's.
Zoals Eek ook al zegt, als je dat uitsmeert over enkele jaren valt het reuze mee, zeker gezien het feit dat die 4 kleine stukjes rubber al het contact vormen tussen jou en de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
EektheMan schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:38:
[...]
Enkele honderden Euro over 5 jaar?

200 Euro -> 3,30 Euro per maand
300 Euro -> 5 Euro per maand

Is toch een goedkope verzekering?
Banden kosten voor mijn auto 600 euro en dat is zonder velgen/opslagkosten/wisselkosten. Wil ik het goedkoop houden kan ik ze zelf wisselen maar dan moet het met velgen en kom je al snel uit op 800 euro. Dat is dan 13,33 euro per maand (gedurende het hele jaar) terwijl ik er als ik naar het afgelopen seizoen kijk welgeteld 2 dagen 'profijt' van heb.

Dat komt dan op 80 euro per dag dat je er voordeel bij hebt. Ik vind het toch aardig prijzig eigenlijk en daarmee een goede reden om eens goed na te denken of het wel nuttig besteed geld is of niet. Ik besteed dat extra geld liever aan banden die het hele jaar door profijt geven (goede regeneigenschappen) dan banden die slechts een paar dagen per jaar voordeel hebben.

Voor iemand die dagelijks ver moet rijden, buitengebied woont op wintersport gaat of vaak 's nachts rijdt zal het waarschijnlijk wel voordelig zijn om winterbanden te kopen maar zoals ik in de stad vlakbij snelwegen voegen ze niet bar veel toe.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 09-02-2015 11:06 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Er zijn gelukkig erg veel mensen die een prima set winterbanden op staal hebben en vervolgens een nieuwe auto kopen waar die set niet op past. Ik koop al jaren dat soort setjes via Marktplaats.
Een paar weken geleden heb ik vlak voor de wintersport nog een setje ietwat roestige steelies gekocht, met daarop nog prima Michelin Alpins (DOT-codes uit 2012 en 7 à 8mm profiel) voor 100 euro. Dat was echt een prima deal.

Bij mijn vorige auto had ik ook zo'n set gekocht. Voor 100 euro vier redelijk jonge Vredestein Snowtracs op velg waar ik twee winters mee gereden heb. Daarna heb ik voor 110 euro vier bijna nieuwe Nokian W's gekocht en ze op die velgen laten leggen (kostte dus nog een paar tientjes extra).
Een jaar later de Peugeot weggedaan en de velgen met die Nokian's erop (met rondom nog ca. 6mm profiel) verkocht voor 85 euro.

Als je het handig speelt, dan hoeven winterbanden echt niet heel duur te zijn. Alleen moet je af en toe MP in de gaten houden om de juiste spullen te vinden en moet je niet meteen voor een prikkie de eerste set kopen die je ziet. Dat had ik afgelopen najaar namelijk wel gedaan, waardoor ik dus effectief nog een set steelies bij mijn ouders heb liggen met twee redelijk goede (maar Chinese) Jinyu YW51's en twee hopeloos versleten Fulda Kristall Montero's.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

redwing: volgens mij vergeet je in je rekenvoorbeeld dat je nu ook vaker "normale" banden moet kopen.

Verder eens met dreamscape, tweedehands kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Teijgetje schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:12:
Hooguit een zere knie? :?
Want wij hebben meer water toch? Speciaal voor jou en Redwing een filmpje alleen op water dan. ;)
Wederom heb ik erg veel moeite te begrijpen wat je bedoelt. Op dit moment haal ik eruit dat ik op zomerbanden rijd en vanuit daar door redeneer naar de fiets. Daarin zit je al 100% mis dus ga ik verder niet op in. :)
Met fietsen heb je inderdaad minder te maken met verkeersveiligheid iha, maar heb je vaak alleen jezelf ermee.(tenzij je een groepje meeneemt tijdens stoppen/vallen bij een stoplicht)
Handremmen kan je veel beter doseren dan een achteruittrap rem. Voorwiel weg of achterwiel weg, als je lomp remt ga je onderuit, daar verander je weinig aan bij een fiets.
Oudere mensen ga je met dergelijk glad weer niet op de fiets vinden, ook niet met winterbanden, die kijken wel uit. Dat is gelukkig één van de categorieën verkeersdeelnemers die wél gewoon thuis blijft als dat verstandig is. Nu de gewone automobilisten nog.
Ook voor fietsen geven winterbanden betere grip *knip*
Volgende stap: Heb jij ook speciale schoenen met zacht rubber en spikes in je profiel? Anders is het wel erg gevaarlijk om de straat op te gaan met ijzel en sneeuw. Stel dat je onderuit glijdt heb je zo je elleboog gebroken. Mijn oma heeft dan ook een rollator met winterbanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Arfman schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:54:
redwing: volgens mij vergeet je in je rekenvoorbeeld dat je nu ook vaker "normale" banden moet kopen.
Toen ik winterbanden had legde ik die eronder zodra er sneeuw voorspeld werd en verving ik ze weer zodra het weer beter werd. Oftewel dan liggen ze er hooguit een paar maanden per jaar onder. Dat is ook precies de reden waarom de auto eerder op is dan de winterbanden.

Als ik dat omreken voor mijn zomerbanden zouden ze hooguit 10-15% langer mee gaan. Tel hiervoor dan 100 euro van die 800 af en heel veel verandert er niet in de berekening. Nu kan ik natuurlijk de winterbanden er langer onder laten liggen maar dan doe je het hele idee van goede banden voor de goede situatie weer weg gooien en moet je je afvragen waarom je eigenlijk 2 soorten banden wilt hebben.
Verder eens met dreamscape, tweedehands kan ook prima.
Klopt, precies de reden dat ik ze op mijn vorige auto wel had. Die had een standaard maat wielen die je vaak tegenkwam. Helaas is dat bij mijn huidige bak niet zo en ben ik nog niets fatsoenlijks 2e hands tegen gekomen. En dan is het gewoon erg duur om ze te kopen.

Oftewel bekijk je eigen situatie vs. de kosten/moeite en weeg het tegen elkaar af. Soms zal het noodzakelijk zijn ze wel te nemen, soms is het nutteloos en meestal zit het er ergens tussenin ;)
Gonadan schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:56:
Mijn oma heeft dan ook een rollator met winterbanden.
_/-\o_ ROFL

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 09-02-2015 12:10 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

redwing schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:04:
[...]
Dat is dan 13,33 euro per maand (gedurende het hele jaar) terwijl ik er als ik naar het afgelopen seizoen kijk welgeteld 2 dagen 'profijt' van heb.
Het blijft gissen hoeveel dagen per jaar je er profijt van hebt. In dit filmpje bij een test van het Duitse ADAC wordt aangegeven dat je in NL best een half jaar op winterbanden kunt rijden. YouTube: Winter Tyres v Summer Tyres: the Truth! - Auto Express

Maar je hebt gelijk, 13,33 Euro voor een periode van 2 maanden per jaar zou voor mij ook net over het kosten/baten randje heen gaan. Ik denk dat voor mij die grens op 7,50 Euro per maand zit. 2e Hands zou een optie zijn.

Buiten Nederland rijden zonder winterbanden lijkt me geen optie.
Gonadan schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:56:
Volgende stap: Heb jij ook speciale schoenen met zacht rubber en spikes in je profiel? Anders is het wel erg gevaarlijk om de straat op te gaan met ijzel en sneeuw.
Ja zeker, en ook aangepast profiel. Die schoenen slijten een stuk harder bij droog weer. Winkels staan er vol mee. En uit ervaring kan ik zeggen dat je met deze schoenen gerust kan lopen met waarschijnlijk 90% minder kans dat je uitglijd. En je blijft natuurlijk droog.

[ Voor 25% gewijzigd door EektheMan op 09-02-2015 12:29 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Belgie, Duitsland of Ethiopie lijken me zonder winterbanden op zich wel (gedeeltelijk) te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 09-02-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Mijns inziens redeneer je verkeerd als je zo gaat uittellen hoe vaak je ergens profijt van hebt. Het feit dat je veiligheidsmaatregelen achter de hand hebt, dat is ook al iets waard.

Anders zou een airbag wel heel erg kostbaar worden, want je hebt er maar een halve seconde profijt van en de rest van de tijd zit dat ding daar maar een beetje kostbaar te wezen in je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

begintmeta schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:29:
Belgie, Duitsland of Ethiopie lijken me zonder winterbanden op zich wel (gedeeltelijk) te doen.
Laat ik het anders formuleren: Heuvel/bergachtige gebieden/steden kun je bij sneeuw beter vermijden.

Daar vallen Belgie en Duitsland ook onder.

[ Voor 0% gewijzigd door EektheMan op 09-02-2015 13:43 . Reden: woordje ook bold gemaakt. ook, niet enkel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stukken van Nederland zijn anders wel heuvelachtiger dan stukken van Belgie en Duitsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
EektheMan schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:25:
[...]
Het blijft gissen hoeveel dagen per jaar je er profijt van hebt. In dit filmpje bij een test van het Duitse ADAC wordt aangegeven dat je in NL best een half jaar op winterbanden kunt rijden. YouTube: Winter Tyres v Summer Tyres: the Truth! - Auto Express
Klopt, zolang je het hebt over temperaturen van tussen de 0 tot 10 graden zullen je zomer en winterbanden niet veel verschil maken. Je kunt dus zonder al te veel in te leveren wel wat maanden langer op winterbanden rijden.
dreamscape schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:29:
Anders zou een airbag wel heel erg kostbaar worden, want je hebt er maar een halve seconde profijt van en de rest van de tijd zit dat ding daar maar een beetje kostbaar te wezen in je stuur.
Het verschil met b.v. een airbag is dat als je die nodig hebt het altijd goed is dat je hem hebt. Bij banden is het echter een keuze welke versie op welk moment beter is. Zodra het ten slotte sneeuwt/ijzelt wil je winterbanden, als het echter regent zijn regenbanden beter en als het droog en boven de 10 graden is kun je beter normale zomerbanden hebben.

Wat dat betreft vind ik het erg apart dat er zulke felle discussies zijn over winterbanden maar je zelden tot nooit de discussie ziet of regenbanden in Nederland verplicht zouden moeten worden. En dat terwijl zo'n 30% van de ongelukken tijdens regenachtig weer gebeurt en regenbanden al snel zo'n 30% minder remweg hebben (afhankelijk van profieldiepte). Je zou verwachten dat dat veel meer oplevert dan winterbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

begintmeta schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:35:
Stukken van Nederland zijn anders wel heuvelachtiger dan stukken van Belgie en Duitsland...
Ja, maar heel weinig stukken :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

EektheMan schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:31:
[...]

Laat ik het anders formuleren: Heuvel/bergachtige gebieden/steden kun je bij sneeuw beter vermijden.

Daar vallen Belgie en Duitsland ook onder.
Het hangt volledig af van je voertuig. Met een (permanent) vierwielaangedreven voertuig met goede winterbanden hoeft het geen probleem te zijn (zie de situatie in Zwitserland). Ga je datzelfde proberen met je achterwielaangedreven voertuig op zomerbandjes dan heb je een probleem :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PauseBreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:39:
[...]

Het hangt volledig af van je voertuig. Met een (permanent) vierwielaangedreven voertuig met goede winterbanden hoeft het geen probleem te zijn (zie de situatie in Zwitserland). Ga je datzelfde proberen met je achterwielaangedreven voertuig op zomerbandjes dan heb je een probleem :P
En als je op die achterwielaangedreven auto een paar winterbandjes monteert:

(vanaf 3:20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
redwing schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:25:

Wat dat betreft vind ik het erg apart dat er zulke felle discussies zijn over winterbanden maar je zelden tot nooit de discussie ziet of regenbanden in Nederland verplicht zouden moeten worden. En dat terwijl zo'n 30% van de ongelukken tijdens regenachtig weer gebeurt en regenbanden al snel zo'n 30% minder remweg hebben (afhankelijk van profieldiepte). Je zou verwachten dat dat veel meer oplevert dan winterbanden.
Bij de testtrack zei de veiligheidsinstructeur het volgende:
20% van de ongevallen (op de testtrack) gebeuren ten gevolgen van aquaplanning.
Bij deze 20% is 80% een vierwielaangedreven wagen.
Terwijl je keihard op de limit met 130km/h zit te rijden haalt een klere corsa je in met 180km/h op de teller...

Maar het zal nooit éénduidig worden over zomer of winterbanden. En laat die regenbanden maar uit de discussie ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

fsfikke schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:42:
[...]

[video]

Haha, laat het maar aan Amerikanen over om zoiets te doen hoor :D

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 15:36
PauseBreak schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:46:
[...]

Haha, laat het maar aan Amerikanen over om zoiets te doen hoor :D
Het is wel een lekker droge humor filmpje zo af en toe... 'lijk' in de kofferbak bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:44:
[...]
Maar het zal nooit éénduidig worden over zomer of winterbanden. En laat die regenbanden maar uit de discussie ;)
Een extra discussie erbij is toch altijd leuk ? 8)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 16:36
[...]

[video]

Deze "test" slaat natuurlijk helemaal nergens op omdat een winterband meestal een rijrichting heeft en een zomerband niet. Nu staan de auto's verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
mcied schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:04:
[...]

Deze "test" slaat natuurlijk helemaal nergens op omdat een winterband meestal een rijrichting heeft en een zomerband niet. Nu staan de auto's verkeerd om.
Beide soorten banden kunnen in principe een draairichting hebben, dat verschilt van merk tot merk en van soort tot soort. Het klopt wel dat een winterband het altijd heeft. Je kan dit overigens vrijwel altijd zien aan het profiel... als je de band omdraait en het profiel loopt nog dezelfde kant op dan is het een band waarbij het niet uitmaakt, draai je de band om en het profiel keert ook om dan heeft de band een draairichting.

Maar of de wagens nu wel of niet verkeerd staan, het is redelijk indrukwekkend dat die monster van een pick-up die BMW niet weg krijgt... dat moet sowieso wel deels het voordeel van de winterband zijn, want die zal ook achteruit werken alhoewel in veel mindere mate uiteraard.

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mcied schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:04:
[...]

En hebben ze allebei net zo veel nadeel. Mensen moeten eens niet alles zo serieus proberen te nemen, het gaan niet over leven of dood ofzo (of toch wel....?) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Als je genoeg rijdt valt dat wel mee ja. Mij kost het echter 600 euro voor de banden, dan moet ik ze nog opslaan en verwisselen en uiteindelijk rijd ik ze meestal niet op omdat ik niet genoeg op die banden rijd (en ze vervang zodra het weer warmer wordt). Oftewel dan gaan ze makkelijk meer als 5 jaar mee en dan moet ik geluk hebben dat ik eenzelfde auto terug koop als ik deze de deur uit doe. Effectief kost het mij en de meeste mensen dus stiekem toch al snel enige honderden euro's.
Ik rij ook maar 20K per jaar. Waarvan 9K op winterbanden. De voorbanden houden ze het 4 seizoenen uit, daarna gaan de achterbanden naar voren en gaan die er na 2 seizoenen ook uit. Als de achterbanden naar voren gaan komen er nieuwe achterbanden op. Na 2 winters gaan die naar voren en na nogmaals 2 winters gaan ze er onderuit. M'n zomerbanden worden vervangen in de zelfde kadans. Alleen dan alle tussen jaren. Dus elk jaar komen er 2 nieuwe banden op. En dat er dan af en toe een bandje weg gaat die nog een 1 of 1,5 millimetertje boven het minimum zit maakt me niet uit. Ten zij ik merk dat ik consequent veel minder ga rijden.

Winterbandjes (195/65R15) kosten 100 euro per band. En de zomerbandjes (215/45R17) 160 euro per band. Het rijden op winterbanden spaart me mijn zomerbanden. Na 6 jaar heb ik de aanschaf van m'n wintervelgen, extra lange wiel moer sleutel, momentsleutel en krik er uit. Opslag en wielen wisselen doe ik zelf.

Als je nog minder rijdt kan je beter over naar all seasons. Voor banden oprijden, achterbanden naar voren en die vervolgens op rijden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, aangezien ze vanaf zondag temperaturen tot wel 15 graden voorspellen, heb ik maar even de zomerbandjes-afspraak gemaakt. A.s. vrijdag komen ze er weer onder, en gaan de winterbandjes weer in zomerslaap.

Denk niet dat ik die winterbanden nog nodig ga hebben na vrijdag, veel sneeuw zal er nu niet meer komen gok ik zo :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Ik heb ze er vorig weekend ook weer onder geschroeft :P
(Wel jammer dat terwijl ik dat deed ze natte sneeuw hoorde voorspellen op de radio :+)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meh, ik begin ieder jaar meer te twijfelen of ik nog wel nieuwe ga halen als deze versleten zijn. Het punt is meer dat als ik dan die ene week op zomerbanden moet doen ik ze het jaar erna waarschijnlijk toch wel weer wil hebben. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Gonadan schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:13:
Meh, ik begin ieder jaar meer te twijfelen of ik nog wel nieuwe ga halen als deze versleten zijn. Het punt is meer dat als ik dan die ene week op zomerbanden moet doen ik ze het jaar erna waarschijnlijk toch wel weer wil hebben. :+
Als je ze eenmaal hebt maakt het eigenlijk niet veel meer uit aangezien je aantal kilometers ook over de banden worden verdeeld... het is wat dat betreft eigenlijk 1x een investering en daarna kost het vrijwel niets extra... okay, winterbanden slijten iets harder dus dat is wel nadelig en over de jaren heen is het dan wel wat duurder. Maar als je ze nu hebt, weer weg doet en vervolgens toch weer aanschaft dan gaat het werkelijk in de centen lopen.

Maar goed, deze winter zijn ze echt vrijwel overbodig geweest... ik heb denk ik hooguit 5 dagen gehad waarbij ze echt nodig waren... maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere :) Mocht ik 's ochtends voor een verassing staan dan ben ik toch wel heel blij dat ze eronder zitten... alhoewel vorige week nog kunnen merken dat ze vrij waardeloos zijn bij gladheid door ijzel O-) Was toch echt boven nul dus totaal niet verwacht, draaide de rondweg op waar ik woon en stond zo bijna ineens achterstevoren, kon hem nog net houden! Is misschien juist ook wel weer het verschil van de banden geweest... who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé we zijn in maart aanbeland, tijd voor echte banden en de Lentezon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
[...]

[video]

Mooie kerel met die M4 :)
Verder staat die 4wd volgens mij op M&S banden, wat vaak geen voordeel is (ik heb het tegenovergesteld gezien in sneeuw) en vraag ik me af in welke gearing/diff mode hij staat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik rijd nog veel 's avonds en dan kunnen de temperaturen nog flink dalen. Voorlopig hou ik de winterbanden nog. Zodra de minimum temperatuur niet meer in de buurt komt van de nul graden dan maak ik een afspraak voor een zomerwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MicGlou schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:59:
Als je ze eenmaal hebt maakt het eigenlijk niet veel meer uit aangezien je aantal kilometers ook over de banden worden verdeeld... het is wat dat betreft eigenlijk 1x een investering en daarna kost het vrijwel niets extra... okay, winterbanden slijten iets harder dus dat is wel nadelig en over de jaren heen is het dan wel wat duurder. Maar als je ze nu hebt, weer weg doet en vervolgens toch weer aanschaft dan gaat het werkelijk in de centen lopen.
Daarom schrijf ik ook 'als ze versleten zijn', ik ben gekke Henkie niet. :D
Als deze op zijn kan ik mijn tweede set velgen verkopen en daarmee wat geld in mijn zak steken, of ik investeer weer in een nieuwe set winterrubber. Nu twijfel ik enigszins maar omdat ik die velgen toch al heb zal het wel weer winterrubber worden.
Maar goed, deze winter zijn ze echt vrijwel overbodig geweest... ik heb denk ik hooguit 5 dagen gehad waarbij ze echt nodig waren... maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere :) Mocht ik 's ochtends voor een verassing staan dan ben ik toch wel heel blij dat ze eronder zitten... alhoewel vorige week nog kunnen merken dat ze vrij waardeloos zijn bij gladheid door ijzel O-) Was toch echt boven nul dus totaal niet verwacht, draaide de rondweg op waar ik woon en stond zo bijna ineens achterstevoren, kon hem nog net houden! Is misschien juist ook wel weer het verschil van de banden geweest... who knows.
De afgelopen drie winters heb ik ze weinig nodig gehad. Een weekje hier, een dagje daar. En dan nog was het niet écht nodig maar wel handig.

Zo had ik gisteren in een hagelbui nergens last van doen er flink geremd moest worden voor een stilstaande afrit, degene achter mij zag ik scheef aan komen schuiven en daarna gelukkig toch nog weer koers krijgen en rustig aan sluiten. Dat kan je echter net zo goed aan zijn onoplettendheid ophangen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nu wordt er ineens weer gemekkerd 'ja ik heb ze niet echt nodig gehad'. :D Terwijl in de dagen (en dat was mss een week in totaliteit) de ellende groot was dat er sneeuw en zooi lag. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:58:
Nu wordt er ineens weer gemekkerd 'ja ik heb ze niet echt nodig gehad'. :D Terwijl in de dagen (en dat was mss een week in totaliteit) de ellende groot was dat er sneeuw en zooi lag. :D
Hier sneeuwde het vandaag nog, dus ze gaan er hier nog niet onder weg voor de zomerbanden :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja gister hagel en ellende. Als ik op de weg zit is het vaak nog rond het vriespunt, als dat veranderd naar 5/6/7 graden en er is geen kans meer op zooi dan gaan ze er eens onderuit. :P

Plus dat ze overal een heel stuk beter rijden als mijn zomerset met Yokohama Advans die het met name eigenlijk alleen op droog en warm asfalt goed doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 14:37

Bestla

Kvinne

Zaterdag zet ik de zomerbanden er weer onder. Winteren gaat echt niet meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:01:
Ja gister hagel en ellende. Als ik op de weg zit is het vaak nog rond het vriespunt, als dat veranderd naar 5/6/7 graden en er is geen kans meer op zooi dan gaan ze er eens onderuit. :P

Plus dat ze overal een heel stuk beter rijden als mijn zomerset met Yokohama Advans die het met name eigenlijk alleen op droog en warm asfalt goed doen. :+
Jup, vandaag ook weer. Eerst (natte) sneeuw, daarna sneeuw, toen regen, daarna hagel en nu is het eindelijk droog. Dan heb ik toch liever de Snowtrac 3's eronder. Zeker omdat het tijdens dat soort buien direct behoorlijk afkoelt tot rondom het vriespunt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150303_01559285

De Franse bandenfabrikant Michelin heeft naar eigen zeggen de eerste band ontwikkeld die de voordelen van een zomer- en winterband verenigt. De band, een fusie van tot dusver onverenigbare technologieën voor zomer- en winterbanden, kan volgens Michelin een revolutie betekenen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

...aldus wc eend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Die zijn er al, te heten: all weater banden of 4 seizoenenbanden. :+ Dat Michelin ze niet had wilt niet zeggen dat het totaal niet bestaat. Bijvoorbeeld Vredestein is erg bekend met de Quatrac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik heb ze dit jaar iig niet gemist. Totaal 1 keer in de eigen straat wat moeite gehad met wegkomen (gesneeuwd terwijl het dooide en daarna weer aangevroren zodat je van die mooi ijsranden langs de weg krijgt.) en voor de rest nergens last van gehad.
Joopieboy schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:34:
Die zijn er al, te heten: all weater banden of 4 seizoenenbanden. :+ Dat Michelin ze niet had wilt niet zeggen dat het totaal niet bestaat. Bijvoorbeeld Vredestein is erg bekend met de Quatrac. :)
Michelin zegt dat ze banden hebben uitgevonden die de voordelen van beide combineerde, niet vooral de nadelen zoals bij 4 seizoenenbanden ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is maar net hoe je het omschrijft. Ik geloof dat Vredestein ook zoiets in de omschrijving heeft staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Platte commercie dat bandengedoe, u koopt toch ook, zeker bij ons, ook wat je niet nodig hebt slijten we graag voor u, allerbeste klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vanwege één opmerking of ik nog wel een nieuwe set zou kopen? Jij leest ook wel wat je wil lezen hè? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Joopieboy schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:36:
Het is maar net hoe je het omschrijft. Ik geloof dat Vredestein ook zoiets in de omschrijving heeft staan. ;)
Die Quatrac banden komen ook prima uit de verschillende testen. Zeker voor een boodschappenautootje die weinig kilometers maakt het overwegen waard.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies daarom zeg ik het ook. Beetje een hekel aan bedrijven die doen alsof ze de eerste en beste zijn. Zelfde met Continental, onderdeel van de VAG groep valt onder de zelfde holding (PON) als de importeur van de VAG groep, dus al die auto's hebben die banden eronder liggen, overal en nergens komen ze het beste uit de test (goh Adac en ANWB :') ) en veel bandenboeren krijgen daar een beste slok provisie op en verkopen ze dan ook maar graag. Terwijl ze in de regen echt geen vertrouwen geven.

Mooi voorbeeld, Hankook Eco Kinergy, scoort bij de ANWB precies hetzelfde volgens de tabel en omschrijving als de Continental tegenhanger maar wordt afgewaardeerd en veel lager in de top notering gezet omdat hij slecht zou presteren bij nat. :D Terwijl in de tabel hij exact hetzelfde scoort. Plus heel veel reviews op internet zeggen juist het tegenovergestelde als de conclusie van de ANWB, want ze zijn super in nat en geven veel gevoel. Itt Continental...
Gonadan schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:12:
[...]

Vanwege één opmerking of ik nog wel een nieuwe set zou kopen? Jij leest ook wel wat je wil lezen hè? :D
Jup, hence de smilies, ik denk ben sommige even voor. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 05-03-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ok, je hebt het dus gewoon over brakke banden? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Joopieboy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:29:
... Continental, onderdeel van de VAG groep ...
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Altijd grappig dergelijke stellige opmerking die nergens vandaan komen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_AG

Waarom dingen als feiten neergooien terwijl het duidelijk alleen in het eigen hoofd bestaat... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niet helemaal, maar PON heeft Continental zo'n beetje als huismerk en flatst het overal onder.

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 05-03-2015 09:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Joopieboy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:29:
Zelfde met Continental, onderdeel van de VAG groep dus al die auto's hebben die banden eronder liggen,
Absoluut niet! Het is dankzij de bandenafdeling dat Continental nog bestaat, hun powertrain afdeling staat er niet goed voor.

Het is dat Continental (banden) het juiste paspoort heeft dat ze mogen leveren.
Maar ook dat paspoort is niet alles bij VAG.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
MicGlou schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:22:
...
...

Waarom dingen als feiten neergooien terwijl het duidelijk alleen in het eigen hoofd bestaat...

Dat wordt toch wel erg vaak gedaan. Regelmatig presenteren mensen ook in het kader van de 'vrijheid van meningsuiting' de inhoud van hun mening alsof het een feit is, IMHO nogal (discussie ver)storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
begintmeta schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:49:
offtopic:
...
...

Waarom dingen als feiten neergooien terwijl het duidelijk alleen in het eigen hoofd bestaat...

Dat wordt toch wel erg vaak gedaan. Regelmatig presenteren mensen ook in het kader van de 'vrijheid van meningsuiting' de inhoud van hun mening alsof het een feit is, IMHO nogal (discussie ver)storend.
In het kader van vrijheid van meningsuiting is wat mij betreft wel wat meer vrijheid toegestaan, alhoewel dat uiteraard niet gelijk staat aan het verwoorden van iedere hersenscheet en dat daarom sommige mensen maar beter hun mond kunnen houden over bepaalde zaken omdat hun mening niets toevoegt. Maar eenvoudige feitelijke informatie die in 10 seconden is opgezocht niet gebruiken en je eigen gedachte daarover als feit neerleggen is errug vreemd en heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

We maken ons er overigens allemaal wel eens schuldig aan, maar dit lag er toch wel zo erg bovenop dat ik verder de complete tekst van die persoon niet meer serieus kan nemen... ik probeer dat soort dingen altijd een beetje te negeren, maar nu moest ik even wat zeggen :)

Back on topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nee, maar ik kan me voorstellen waarom iemand dat denkt. Voor Nederland is PON de VAG-importeur én Continental-importeur. Logisch gevolg is dus dat zo goed als alle Nederlandse VAG-modellen worden geleverd met Continental banden eronder.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Joopieboy schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:34:
Die banden mag je in de landen waar je verplicht bent om winterbanden te gebuiken niet onder je auto leggen. De nieuwe band van Michelin mag wel onder de auto in deze landen omdat de band aan de gestelde normering voldat in winteromstandigheden. All weather/4 seizoenenbanden kunnen goed overweg met nat en droog weer, maar mag je zeker geen winterband noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:49:
offtopic:
...
...

offtopic:
Sterker nog, je wilt niet weten hoevaak mensen een 'feit' was ze zelfs slechts gehoord hebben van een derde doorpapegaaien alsof het uit een betrouwbare bron komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

satya schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:27:
[...]

Die banden mag je in de landen waar je verplicht bent om winterbanden te gebuiken niet onder je auto leggen. De nieuwe band van Michelin mag wel onder de auto in deze landen omdat de band aan de gestelde normering voldat in winteromstandigheden. All weather/4 seizoenenbanden kunnen goed overweg met nat en droog weer, maar mag je zeker geen winterband noemen.
Dat is onjuist. Het hangt af van de aanwezigheid van het M&S symbool het en 'Three peaks snow flake' symbool. Beide zijn aanwezig op de Vredestein Quatrac 3, Quatrac 3 SUV en Quatrac 5..

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:15:
[...]

offtopic:
Sterker nog, je wilt niet weten hoevaak mensen een 'feit' was ze zelfs slechts gehoord hebben van een derde doorpapegaaien alsof het uit een betrouwbare bron komt.
offtopic:
dat heb ik ook een keer gehoord van een vriend van me :+

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
PauseBreak schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:21:
[...]

Dat is onjuist. Het hangt af van de aanwezigheid van het M&S symbool het en 'Three peaks snow flake' symbool. Beide zijn aanwezig op de Vredestein Quatrac 3, Quatrac 3 SUV en Quatrac 5..
Die banden hebben eigenschappen om mee in de sneeuw te rijden, maar dat is volstrekt iets anders dan banden die aan de 3PMSF norm voldoen. En dat soort banden heb je nodig in landen die winterbanden verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Want er is een verschil tussen Three Peak Mountain Snow Flake en 3PMSF...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

satya schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Die banden hebben eigenschappen om mee in de sneeuw te rijden, maar dat is volstrekt iets anders dan banden die aan de 3PMSF norm voldoen. En dat soort banden heb je nodig in landen die winterbanden verplichten.
De genoemde banden voldoen aan de genoemde norm, daarom mogen ze ook het 3PSMF symbool gebruiken. Het zijn naar de gebruikte normen volwaardige winterbanden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
Gonadan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:22:
[...]

Niet helemaal, maar PON heeft Continental zo'n beetje als huismerk en flatst het overal onder.
Volgens mij is PON importeur van Continental. Alle auto's die zij leveren worden voorzien van Conti's. De originele banden worden weer doorverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
dreamscape schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:17:
Want er is een verschil tussen Three Peak Mountain Snow Flake en 3PMSF...?
Dat is hetzelfde. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wat is dan je punt?

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.