De lamellen grijpen zich vast in de sneeuw (kleine klauwtjes) ook deze mogen de sneeuw niet vasthouden aangezien anders de werking verdwijnt
Het gaat dus niet om sneeuw op sneeuw of rubber op sneeuw. Het gaat er om dat her soepele rubeer ( groot veschil met de zomerband die harder is) veel lamellen en een grof profiel heeft om een stevige voetafdruk in de sneeuw te zetten en de sneeuw die in het profiel loopt weer makkelijk los te latenn
Kortgezegd, als je een winter en zomerband met elkaar vergelijkt zal je zien dat naast het veel zachtere rubber in de winterband ook het totale contactvlak van de winterband (door grof profiel en lamelle) aanzienlijk groter is dan dat van de zomerband.
Wat ik dan wel weet is dat je een reply gewoon aan kan passen zodat je niet elke zin in een nieuwe post hoeft te plaatsen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Pas sinds vorig jaar staan de (beste) winterbanden boven de (beste) zomerbanden. Voorheen was dat precies andersom. Bij de rest van de top zie je dat zomerbanden op nat/koud wegdek nog steeds beter zijn. Een winterband is alleen echt beter op sneeuw/ijs. In alle andere gevallen zit er of weinig verschil of zijn zomerbanden beter.IkWeetHetNiet schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:40:
Winterbanden hebben vele voordelen, niet slechts het snel leeglopen van het profiel bij sneeuw maar vooral ook de grip op een nat en koud wegdek bij regen.
Punt is wel dat je heel erg op moet letten wat voor banden je vergelijkt. Er zit heel veel verschil in zomerbanden onderling, net als bij winterbanden. De ene is beter bij regen, de ander juist weer bij goed weer.
[removed]
Allemaal heel leuk maar als je het topic een beetje doorneemt dan zijn er genoeg "bronnen" gepost die dit allemaal bevestigen maar ook genoeg die het net zo hard weer ontkennen en met andere verklaringen komen.
Dan kan je wel leuk met je eigen verklaring komen maar geloofwaardiger wordt het er allemaal toch niet meer op
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Heb je ook z'n nickname gezien?Glashelder schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:55:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Allemaal heel leuk maar als je het topic een beetje doorneemt dan zijn er genoeg "bronnen" gepost die dit allemaal bevestigen maar ook genoeg die het net zo hard weer ontkennen en met andere verklaringen komen.
Dan kan je wel leuk met je eigen verklaring komen maar geloofwaardiger wordt het er allemaal toch niet meer op
Haha ja leuke nickname toch!!
Inderdaad zijn er vele ongelovigen... totdat ze zelf de winterband ervaren hebben :-)
Inderdaad zijn er vele ongelovigen... totdat ze zelf de winterband ervaren hebben :-)
Ik heb zelf ook winterbanden en ik weet ook wel dat ze in de sneeuw werken
Over het hoe en waarom bestaat alleen wat discussie. Dat is het enige wat ik zeg
En als je normaal rijdt maakt het bij alle andere omstandigheden behalve bij sneeuw en ijs (volgens mij) geen drol uit.
Ik moest wel even gniffelen om het woord 'ongelovigen'
Ik moest wel even gniffelen om het woord 'ongelovigen'
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb ze gehad en ga ze er bij mijn huidige bak niet ondergooien. Te vaak wisselen, te veel extra kosten en te weinig voordelen. Die paar dagen sneeuw kom ik op mijn zomerbanden ook wel door. Dan laat ik de auto wel een dagje staan of rijd ik wat rustiger. Ik besteed liever iets meer geld aan goede zomerbanden waar ik 99% van de tijd profijt van hebIkWeetHetNiet schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:56:
Haha ja leuke nickname toch!!
[removed]
Wel mee eens, zelfs als winterbandenbezitter.
Ja, je komt gniffelend ipv glippend weg als er sneeuw ligt.
Voor die paar dagen sneeuw in Nederland kun je het geld beter in een rijvaardigheidstraining steken.
De veiligheid die het biedt ben je direct kwijt als je denkt ook maar iets meer te kunnen dan een zomerbander.
Ja, je komt gniffelend ipv glippend weg als er sneeuw ligt.
Voor die paar dagen sneeuw in Nederland kun je het geld beter in een rijvaardigheidstraining steken.
De veiligheid die het biedt ben je direct kwijt als je denkt ook maar iets meer te kunnen dan een zomerbander.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
De zaken die opdoet bij een rijvaardigheidstraining kun je vaak goed in training, maar in een real life situatie doen mensen toch wat anders dan bedoeld.
Met winterbanden onder de auto ben je in ieder geval voorbereid. En ze werken gewoon als je niet idioot doet.
De zaken die opdoet bij een rijvaardigheidstraining kun je vaak goed in training, maar in een real life situatie doen mensen toch wat anders dan bedoeld.
Met winterbanden onder de auto ben je in ieder geval voorbereid. En ze werken gewoon als je niet idioot doet.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Wat GAIAjohan zegt.
En over;
"De veiligheid die het biedt ben je direct kwijt als je denkt ook maar iets meer te kunnen dan een zomerbanden."
Met winterbanden kun je iets meer dan met zomerbanden onder gelijke (winterse) omstandigheden, veel meer eigenlijk, op tijd stil staan bijvoorbeeld ipv er doorheen gaan of er langs sturen
In alle gevallen kun je meer dan op zomerbanden.
Zelfs bij racen ga je later de bocht uit........of niet.
Je bedoelt waarschijnlijk "als je niet ook aangepast rijdt", maar dan nog heb je voordeel, met zomerbanden wordt het dan al snel sjoelen als je denkt dat de weg goed berijdbaar is.
Tegen een echte "Benny" Hill doe je natuurlijk weinig, behalve parkeren........
En over;
"De veiligheid die het biedt ben je direct kwijt als je denkt ook maar iets meer te kunnen dan een zomerbanden."
Met winterbanden kun je iets meer dan met zomerbanden onder gelijke (winterse) omstandigheden, veel meer eigenlijk, op tijd stil staan bijvoorbeeld ipv er doorheen gaan of er langs sturen
In alle gevallen kun je meer dan op zomerbanden.
Zelfs bij racen ga je later de bocht uit........of niet.
Je bedoelt waarschijnlijk "als je niet ook aangepast rijdt", maar dan nog heb je voordeel, met zomerbanden wordt het dan al snel sjoelen als je denkt dat de weg goed berijdbaar is.
HerhalenGAIAjohan schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:31:
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Het natuurlijke gevoel van rijvaardigheid gaat soms wel tegen de manier in waarop je het hebt geleerd bij het lessen... mocht je een noodstop moeten maken tijdens je rijexamen en je ontwijkt en stuurt daarbij de andere weghelft op dan heb je een instant fail, terwijl je dat instinctief toch zal doen. Maar ook op de rijvaardigheidstesten word je in principe geleerd om alleen te sturen en/of met de rem te spelen om het voertuig stabiel te krijgen, verder is het in nood in principe stuur stevig vast en trappen op die rem... geen goed plan om ook nog de weggebruikers op de andere weghelft in gevaar te brengen
Wat dat betreft wordt je weinig geleerd wat je niet al automatisch zal doen bij een basic rijvaardigheidscursus, het leert je vooral hoe een flinke noodstop en een slip aanvoelt en hoe een auto zich zou kunnen gedragen bij bepaalde omstandigheden, technische gesteldheid en handelingen van de bestuurder. Mijn grootste 'shock' was misschien wel hoe snel je achterstevoren slipt als je remmen en/of banden niet in orde zijn... ik voel de zweepslag nog in mijn nek als ik eraan denk
@teijgetje... het is denk ik maar hoe je het bekijkt? Je kan in mijn opinie niet 'meer' met winterbanden als het glad is buiten, het maakt alleen het verschil met rijden onder normale omstandigheden een stukje kleiner... want dat lijkt mij toch de norm
Het is inderdaad leuk, maar je hebt er zo weinig aan omdat je het niet vaak genoeg kunt oefenen om er echt iets aan te hebben. Er zijn teveel verschillende scenario's, en zelfs de professionals (brandweer/ambulance/politie) die dit soort dingen doen gaan er niet veiliger van rijden. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het leidt tot onveiliger rijgedrag en meer ongelukken.MicGlou schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:45:
[...]
HerhalenNiet bij eentje laten, kost niet veel en het is nog leuk ook... vind ik dan. Heb er inmiddels al een handvol achter de rug de afgelopen paar jaar... een keer op de kop in zo'n rol-simulator is ook wel een ervaring.
Dus ja, leuk voor de ervaring (sowieso is gecontroleerd slippen/driften erg leuk), maar meer eigenlijk niet.
Nee, merp!
Niet alleen het "herhalen", ook het zelf blijven nadenken bij dát wat er nu eigenlijk gebeurd (en hoe je jezelf kunt redden uit de ontstane situatie) is iets wat je leert, of in ieder geval zou moeten leren, tijdens een training. Ervaring is de beste leermeester, toch?MicGlou schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:45:
[...]
HerhalenNiet bij eentje laten, kost niet veel en het is nog leuk ook... vind ik dan. Heb er inmiddels al een handvol achter de rug de afgelopen paar jaar... een keer op de kop in zo'n rol-simulator is ook wel een ervaring.
Het natuurlijke gevoel van rijvaardigheid gaat soms wel tegen de manier in waarop je het hebt geleerd bij het lessen... mocht je een noodstop moeten maken tijdens je rijexamen en je ontwijkt en stuurt daarbij de andere weghelft op dan heb je een instant fail, terwijl je dat instinctief toch zal doen. Maar ook op de rijvaardigheidstesten word je in principe geleerd om alleen te sturen en/of met de rem te spelen om het voertuig stabiel te krijgen, verder is het in nood in principe stuur stevig vast en trappen op die rem... geen goed plan om ook nog de weggebruikers op de andere weghelft in gevaar te brengenHet "nooit" proberen te ontwijken is denk ik het enige echt lastigste omdat het tegen de natuur in gaat, maar juist wanneer men in een noodstop manoeuvres gaat proberen te maken ontstaan de grootste problemen... recht erop is meestal de beste optie. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten, ik rij toch liever tegen een andere auto dan tegen een voetganger of fietser als ik de keuze zou hebben... liever helemaal niet uiteraard.
Wat dat betreft wordt je weinig geleerd wat je niet al automatisch zal doen bij een basic rijvaardigheidscursus, het leert je vooral hoe een flinke noodstop en een slip aanvoelt en hoe een auto zich zou kunnen gedragen bij bepaalde omstandigheden, technische gesteldheid en handelingen van de bestuurder. Mijn grootste 'shock' was misschien wel hoe snel je achterstevoren slipt als je remmen en/of banden niet in orde zijn... ik voel de zweepslag nog in mijn nek als ik eraan denk
@teijgetje... het is denk ik maar hoe je het bekijkt? Je kan in mijn opinie niet 'meer' met winterbanden als het glad is buiten, het maakt alleen het verschil met rijden onder normale omstandigheden een stukje kleiner... want dat lijkt mij toch de norm
F.Y.I. Ik rijd ook al ruim 30 jaar met "SS' spul op circuits en mag mezelf er toch nog regelmatig op betrappen dat ik m'n focus op iets anders moet/mag richten én mezelf dus moet dwingen om ergens naar te kijken, anders dan dáár naar waar ik heen ga op dát moment.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als het verschil met rijden onder normale omstandigheden kleiner is dan met zomerbanden, dan kan je toch meer met winterbanden dan met zomerbanden?
Zoals te zien is in die middelste link waar de snelweg er "goed" en begaanbaar uitziet en menig zomerbandje de weg toch op zal gaan??
Het gros stuurt er namelijk gewoon omheen of heeft geen last van die flauwe bocht, dat kan alleen als je "meer" kan dan op zomerbanden.
Zoals te zien is in die middelste link waar de snelweg er "goed" en begaanbaar uitziet en menig zomerbandje de weg toch op zal gaan??
Het gros stuurt er namelijk gewoon omheen of heeft geen last van die flauwe bocht, dat kan alleen als je "meer" kan dan op zomerbanden.
Leuke situaties waar je ook met winterbanden niet wil rijdenTeijgetje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:35:
met zomerbanden wordt het dan al snel sjoelen als je denkt dat de weg goed berijdbaar is.
[removed]
Nee?
Nooit op een "schone" (snel)weg gereden in de winter? Op licht hellende op en afritten? Beetje slush?
Prima te berijden met winterbanden overigens, met beleid.
Als je zo`n soort situatie (wij hebben ook zat bruggen) nog nooit meegemaakt hebt en al extreem vindt, dan blijf je waarschijnlijk thuis en/of laat je je auto staan tijdens alle (al een beetje) winterse dagen, of je hoeft nooit buiten je dorpje. (no pun)
Dat siert je en komt de veiligheid van ons medeweggebruikers ten goede.
Ik rij wat langer rond dan jij (een jaar of twaalf denk ik) en heb wel erger meegemaakt, veel erger, waar prima in te rijden is met winterbanden. Bruggetjes, buitenwegen etc.
Ook in Nederland, met temperaturen zoals nu, heb je wat aan winterbanden, `s ochtends kan het glibberig zijn., (en ben je natuurlijk blij als hulpdiensten snel ter plekke zijn).
Benny Hill is inderdaad extreem en doe je ook met winterbanden niets tegen (alleen met kettingen), maar misschien begreep je dat verkeerd; dat je daar met alleen winterbanden wel tegenop kan?
Nooit op een "schone" (snel)weg gereden in de winter? Op licht hellende op en afritten? Beetje slush?
Als je zo`n soort situatie (wij hebben ook zat bruggen) nog nooit meegemaakt hebt en al extreem vindt, dan blijf je waarschijnlijk thuis en/of laat je je auto staan tijdens alle (al een beetje) winterse dagen, of je hoeft nooit buiten je dorpje. (no pun)
Dat siert je en komt de veiligheid van ons medeweggebruikers ten goede.
Ik rij wat langer rond dan jij (een jaar of twaalf denk ik) en heb wel erger meegemaakt, veel erger, waar prima in te rijden is met winterbanden. Bruggetjes, buitenwegen etc.
Ook in Nederland, met temperaturen zoals nu, heb je wat aan winterbanden, `s ochtends kan het glibberig zijn., (en ben je natuurlijk blij als hulpdiensten snel ter plekke zijn).
Benny Hill is inderdaad extreem en doe je ook met winterbanden niets tegen (alleen met kettingen), maar misschien begreep je dat verkeerd; dat je daar met alleen winterbanden wel tegenop kan?
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2015 09:39 ]
Allemaal al op gereden en allemaal zijn ze ook met zomerbanden te doen, maar dan met nog iets meer beleid. De enige keer dat ik echt winterbanden miste was in Z-Korea op een besneeuwde snelweg waar door een ongeluk de strooi/schuifwagens er niet meer door konden. Dat was een helling van een paar km en volledig besneeuwd. Maar ook daar was mijn enige zorg dat ik stil zou komen te staan en niet dat ik een ongeluk zou krijgen.Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:04:
Nee?
De situaties uit die filmpjes vind ik inderdaad extreem. Auto's die op een spekgladde snelweg met 60/70 aan komen rijden zie ik hier niet zo snel gebeuren en als het al gebeurt is dat gewoon dom om te doen (Ook op winterbanden)Als je zo`n soort situatie (wij hebben ook zat bruggen) nog nooit meegemaakt hebt en al extreem vindt, dan blijf je waarschijnlijk thuis en/of laat je je auto staan tijdens alle (al een beetje) winterse dagen, of je hoeft nooit buiten je dorpje. (no pun)
Bruggen hebben we inderdaad wel genoeg in Nederland, maar als je de buurt kent is er zo goed als altijd wel een manier om de steile gladde bruggen te ontwijken. Een keertje een paar km omrijden omdat het glad is moet toch niet zo'n probleem zijn (Dat soort bruggen zou ik trouwens ook met winterbanden niet graag doen, de marge tussen wel/niet slippen is dan wel erg klein). En de grotere bruggen zijn bijna allemaal snelweg en die worden snel gestrooid/geveegd en tijdens sneeuwbuien moet je er gewoon langzaam rijden.
Ik zeg ook niet dat winterbanden niet nuttig zijn. Ik zeg alleen dat op de meeste plekken in Nederland het profijt nogal gering is omdat de doorgaande wegen toch binnen een dag gestrooid/geveegd zijn. Als je echt in een buitengebied woont kan dat natuurlijk anders zijn, maar daarom zeg ik ook dat het een eigen keuze moet zijn. Winterbanden zijn leuk afhankelijk van je situatie. Ga je naar wintersport of woon je echt in een buitengebied zijn ze al snel nuttig, kun je auto echter makkelijk een keertje laten staan of woon je in een stad heb je er weinig voordeel van. Ik heb de afgelopen winter welgeteld 1 dag gehad waarbij er meer wegen dan mijn eigen straat glad waren. Dat geeft mij aan dat ik dus beter goede zomerbanden kan kopen die de andere 364 dagen beter presteren.Ook in Nederland, met temperaturen zoals nu, heb je wat aan winterbanden, `s ochtends kan het glibberig zijn., (en ben je natuurlijk blij als hulpdiensten snel ter plekke zijn).
Nee hoor, maar zo'n filmpje is puur leuk om te kijken maar voegt niets toe aan de zomer/winterbanden discussie. Dat is simpelweg een weg waar je op zo'n moment niet wilt rijdenBenny Hill is inderdaad extreem en doe je ook met winterbanden niets tegen (alleen met kettingen), maar misschien begreep je dat verkeerd; dat je daar met alleen winterbanden wel tegenop kan?
[removed]
(Dat soort bruggen zou ik trouwens ook met winterbanden niet graag doen, de marge tussen wel/niet slippen is dan wel erg klein). En de grotere bruggen zijn bijna allemaal snelweg en die worden snel gestrooid/geveegd
Neem je me nu in de maling of rij je net als iedereen gewoon met het verkeer mee, je zou echt de uitzondering zijn.
Ik zeg alleen dat op de meeste plekken in Nederland het profijt nogal gering is omdat de doorgaande wegen toch binnen een dag gestrooid/geveegd zijn
En dit is geen doorgaande snelweg en hier wordt niet gestrooid/geveegd?
Niet iedereen kan zich veroorloven om met zulke rijdbare omstandigheden maar een dagje thuis te blijven natuurlijk om te wachten tot het brandschoon is.
Je baas zal het ook niet begrijpen denk ik, die ziet normaal berijdbare wegen.
Maar ik begrijp dat jij 30-40 (of 50% lager dan de adviessnelheid op matrixborden) gaat rijden op een natte snelweg waar gestrooid en geveegd wordt, de weg er goed uitziet en al het andere verkeer een "normale" hogere snelheid aanhoudt, en/of je gestrooide/geveegde snelwegen dan vermijdt en omrijdt via Lombok. (via een provinciale brug ergens met minder verkeer waardoor het zout minder ingereden wordt op die wegen).
Je bent dus één van die fileveroorzakers want op de provinciale wegen zal het gladder zijn en zal jij dus nog langzamer rijden.
Of ben je dan van mening dat je dan voor veiligheid van anderen zorgdraagt door relatief erg langzaam te rijden op je zomerbandjes?
Want ook in de stad heb je niets aan winterbanden weet je zelfs. (wil je dat ik filmpjes ga plaatsen van aangereden sneeuw/slush bij kruispunten, bruggen en licht hellende wegen, in de stad?)
Je hebt ze nooit gemist zeg je, heb je ze dan wel gehad?
Heb je ooit wel het verschil ervaren?
Of ben je echt zo overtuigd van je eigen kunnen dat je zelfs lange hellingen neemt?
Neem je me nu in de maling of rij je net als iedereen gewoon met het verkeer mee, je zou echt de uitzondering zijn.
Ik zeg alleen dat op de meeste plekken in Nederland het profijt nogal gering is omdat de doorgaande wegen toch binnen een dag gestrooid/geveegd zijn
En dit is geen doorgaande snelweg en hier wordt niet gestrooid/geveegd?

Niet iedereen kan zich veroorloven om met zulke rijdbare omstandigheden maar een dagje thuis te blijven natuurlijk om te wachten tot het brandschoon is.
Maar ik begrijp dat jij 30-40 (of 50% lager dan de adviessnelheid op matrixborden) gaat rijden op een natte snelweg waar gestrooid en geveegd wordt, de weg er goed uitziet en al het andere verkeer een "normale" hogere snelheid aanhoudt, en/of je gestrooide/geveegde snelwegen dan vermijdt en omrijdt via Lombok. (via een provinciale brug ergens met minder verkeer waardoor het zout minder ingereden wordt op die wegen).
Je bent dus één van die fileveroorzakers want op de provinciale wegen zal het gladder zijn en zal jij dus nog langzamer rijden.
Of ben je dan van mening dat je dan voor veiligheid van anderen zorgdraagt door relatief erg langzaam te rijden op je zomerbandjes?
Want ook in de stad heb je niets aan winterbanden weet je zelfs. (wil je dat ik filmpjes ga plaatsen van aangereden sneeuw/slush bij kruispunten, bruggen en licht hellende wegen, in de stad?)
Je hebt ze nooit gemist zeg je, heb je ze dan wel gehad?
Heb je ooit wel het verschil ervaren?
Of ben je echt zo overtuigd van je eigen kunnen dat je zelfs lange hellingen neemt?
Precies wat ik zeg, eigen keuze, voor velen zal het niet nodig zijn en voor sommige zal het wel nodig zijn. Ik heb met mijn zomerbanden de auto nog nooit thuis hoeven laten staan en ben altijd aangekomen waar ik moest zijn. Voor jou is dat misschien anders en dan moet je de keuze maken om winterbanden (en misschien wel sneeuwkettingen oid ) te gebruiken.Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:13:
Ach, zal ik dan ook maar eens gaan generaliserenJe bent dus één van die fileveroorzakers want op de provinciale wegen zal het gladder zijn en zal jij dus nog langzamer rijden.
(of gaan we hier toch een gewone discussie van maken zonder gelijk te gaan generaliseren ? Naar mijn idee kom je daar verder mee, ik ben nl. niet anti-winterbanden, ik vind alleen wel dat die niet noodzakelijk zijn)
Want als je een beetje oplet hoef je echt niet gelijk als een oude opa te rijden. Wat meer afstand houden, goed op de weg letten en wat meer anticiperen zorgen er voor dat je zonder problemen met het verkeer mee kan rijden. Je moet misschien een keertje wat eerder remmen bij een kruising, maar dat lijkt me met ijs/sneeuw sowieso wel verstandig.
Maar zeg nu eens zelf, hoeveel dagen hebben we in Nederland in de afgelopen winter op sneeuw/ijs gereden ? Ik zoals ik al zei 1 keer als ik mijn eigen straat niet meetel. Moet ik daarvoor winterbanden kopen of kan ik dan beter die 364 andere dagen zorgen voor betere banden ?
yupJe hebt ze nooit gemist zeg je, heb je ze dan wel gehad?
yupHeb je ooit wel het verschil ervaren?
Ik ben in Nederland nog geen lange helling tegengekomen die zo glad was dat ik er last van had. Ik ben in Nederland sowieso nog geen situatie tegen gekomen waar winterbanden noodzakelijk waren.Of ben je echt zo overtuigd van je eigen kunnen dat je zelfs lange hellingen neemt?
De ongelukken die ik heb zien gebeuren kwamen allemaal door niet aangepast rijgedrag, en niet door verkeerde banden (b.v. met 30 toch een haakse bocht willen maken op ijs). En ja, dan heb je met winterbanden meer marge en is het dus logisch dat het nog vaker net goed gaat. Punt blijft dat veel van de ongelukken ontstaan doordat mensen zich niet aanpassen.
[removed]
Verwijderd
hier ook geen winterbanden, maar wel normaal '' aangepast'' snelheid voeren en anticiperen op het verkeer. ik kan ik niks anders opmaken dat de ''winterbanden'' berijders van de voorgaande post moedwillig een hoger snelheid aanhouden en medeweggebruikers in gevaar brengen. goed bezig!!!redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:57:
[...]
De ongelukken die ik heb zien gebeuren kwamen allemaal door niet aangepast rijgedrag, en niet door verkeerde banden (b.v. met 30 toch een haakse bocht willen maken op ijs). En ja, dan heb je met winterbanden meer marge en is het dus logisch dat het nog vaker net goed gaat. Punt blijft dat veel van de ongelukken ontstaan doordat mensen zich niet aanpassen.
Waar op de snelweg 130km/h bij normaal wegdek een veilige snelheid is is dat bijvoorbeeld met sneeuw met zomerbanden 60km/h en met winterbanden 80km/h. Nee, je kan niet met winterbanden net zo hard blijven rijden als bij een normaal wegdek. Wel harder dan met zomerbanden met dezelfde gevaarzetting.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als je dan met winterbanden 80 km/h gaat rijden decimeer je ter plekke de marge die ze geven. In mijn ogen ga je dan voor de pannenkoektrofee.
Je kunt met het nemen van winterbanden kiezen voor:
• hogere marge op grip tijdens rijden en remmen
• meerijden met verkeer
of
• hogere snelheid
• 0,0 extra marge
• hogere ellende als het misgaat door hogere snelheid.
Een gulden middenweg kan ik nog inkomen, maar als je dan voor 100% voor de tweede optie gaat begrijp je er in mijn ogen echt helemaal niets van.
Je kunt met het nemen van winterbanden kiezen voor:
• hogere marge op grip tijdens rijden en remmen
• meerijden met verkeer
of
• hogere snelheid
• 0,0 extra marge
• hogere ellende als het misgaat door hogere snelheid.
Een gulden middenweg kan ik nog inkomen, maar als je dan voor 100% voor de tweede optie gaat begrijp je er in mijn ogen echt helemaal niets van.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom neem je alleen extra marge in geval van gladdigheid? Waarom niet altijd? Ik neem bij niet glad en glad weer altijd een ruime marge.Gonadan schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:47:
[ Voor 48% gewijzigd door LordSinclair op 27-01-2015 12:50 ]
Je hebt het dan sowieso niet begrepen.
Op sneeuw remmen winter banden ongeveer 2x zo snel als zomer banden.
60kmh= 16.6 m/s
80kmh = 22.2 m/s
Stel dat de vertraging 8 m/s² is bij winter banden en dus 4m/s² bij zomer banden
60kmh zomer = 32m stop afstand
Incl 1 sec reactie tijd dus 48m.
Bij winter zou het dus totaal 32meter zijn.
80kmh zomer = 61m stop afstand en met reactietijd 83m totaal.
Bij winterbanden met die snelheid heb je 30.5m stopafstand en dus bijna 53m in totaal.
60kmh zomer op sneeuw dus 48m totaal
80kmh winter op sneeuw 52.7m totaal.
Conclusie is dat je je hele marge teniet doet en zelfs gevaarlijker bent.
60kmh= 16.6 m/s
80kmh = 22.2 m/s
Stel dat de vertraging 8 m/s² is bij winter banden en dus 4m/s² bij zomer banden
Bij winterbanden met die snelheid heb je 30.5m stopafstand en dus bijna 53m in totaal.
Inderdaad, ik ben één van die dwazen die bij sneeuwval en gladheid "sneller" kan rijden door meer controle dan het gros op zomerbanden, en die probleemloos die ongeveegde linkerbaan op stuurt.
Dat alles afhangt van aanpassen aan de weersomstandigheden, en niet de limiet opzoeken omdat je sneller kunt, kon je al veel eerder lezen in één van mijn posts.
Alleen tussen aanpassen met winterbanden en aanpassen met zomerbanden zit een heel groot gat.
Zo`n groot gat dat als ik daar in stuur, de achterliggende zomerbandenrijder plotseling zijn veilige afstand kwijt is om te kunnen remmen en mogelijk in paniek raakt als ik rem..............omdat hij 3x meer afstand nodig heeft dan ik.
Want ik kan wel rekening houden met dat het weer vanmiddag/deze winter omslaat en glad is, en mijn rijgedrag aanpassen, ik kan moeilijker inschatten dat jij dan niet op tijd kunt remmen of manoeuvreren omdat jouw banden veel minder grip hebben en je eigenlijk niet op de weg hoort volgens mij.
Ook al vind jij dat je prima kan rijden met zomerbanden.
Zoals ik het lees uit diverse posts heb je in Nederland nu slechts één keer omstandigheden gehad. waarin ze van nut zouden kunnen geweest zijn, en zijn omstandigheden zoals op die brug al extreem.
Wat natuurlijk pertinente onzin is, nachtvorst, sneeuw, ijzel, we hebben daar meer van meegekregen dan slechts één ochtendje.
Tel alleen al het aantal ongelukken/slippartijen afgelopen weekend.
Dezelfde onzin als stellen dat winterbanden al hun voordelen verliezen als je iets sneller gaat dan op een zomerband, waar de laatste reacties over gingen.
De omstandigheden hier zijn inderdaad lang niet zo extreem als in landen met voortdurend winters weer maar hoeveel slippartijen, schade en persoonlijk letsel zou er voorkomen zijn als degene op zomerbanden afgelopen weekend (komende donderdag?) winterbanden hadden gehad?
Hoeveel minder file hadden we gehad dan?
Of waarom stelt de NS direct een winterregeling in bij ook maar kans op de kleinste vlok (natte) sneeuw?
Winterbanden hoeven van mij niet verplicht gesteld, stel gewoon de bestuurder op zomerbanden aansprakelijk bij ongelukken in winterse omstandigheden.
En het zou me niets verbazen als verzekeraars daar eerder mee komen dan de wetgever.....en daar sta je dan met je dure all risk.
Wat mij betreft blijft iedereen op zomerbanden rijden in winterse omstandigheden, en blijft dan lekker verplicht rechts, in de file.
En houdt zo rekening met de mensen die wel rekening houden met plotselinge weersveranderingen, en de medeweggebruikers, door ze vrij baan te geven zodat ze gewoon door kunnen rijden met gepaste snelheid ipv stapvoets.
En dat heeft niets te maken met grenzen opzoeken, dat doen imo de zomerbandrijders al.
Dat alles afhangt van aanpassen aan de weersomstandigheden, en niet de limiet opzoeken omdat je sneller kunt, kon je al veel eerder lezen in één van mijn posts.
Alleen tussen aanpassen met winterbanden en aanpassen met zomerbanden zit een heel groot gat.
Zo`n groot gat dat als ik daar in stuur, de achterliggende zomerbandenrijder plotseling zijn veilige afstand kwijt is om te kunnen remmen en mogelijk in paniek raakt als ik rem..............omdat hij 3x meer afstand nodig heeft dan ik.
Want ik kan wel rekening houden met dat het weer vanmiddag/deze winter omslaat en glad is, en mijn rijgedrag aanpassen, ik kan moeilijker inschatten dat jij dan niet op tijd kunt remmen of manoeuvreren omdat jouw banden veel minder grip hebben en je eigenlijk niet op de weg hoort volgens mij.
Ook al vind jij dat je prima kan rijden met zomerbanden.
Zoals ik het lees uit diverse posts heb je in Nederland nu slechts één keer omstandigheden gehad. waarin ze van nut zouden kunnen geweest zijn, en zijn omstandigheden zoals op die brug al extreem.
Wat natuurlijk pertinente onzin is, nachtvorst, sneeuw, ijzel, we hebben daar meer van meegekregen dan slechts één ochtendje.
Tel alleen al het aantal ongelukken/slippartijen afgelopen weekend.
Dezelfde onzin als stellen dat winterbanden al hun voordelen verliezen als je iets sneller gaat dan op een zomerband, waar de laatste reacties over gingen.
De omstandigheden hier zijn inderdaad lang niet zo extreem als in landen met voortdurend winters weer maar hoeveel slippartijen, schade en persoonlijk letsel zou er voorkomen zijn als degene op zomerbanden afgelopen weekend (komende donderdag?) winterbanden hadden gehad?
Hoeveel minder file hadden we gehad dan?
Of waarom stelt de NS direct een winterregeling in bij ook maar kans op de kleinste vlok (natte) sneeuw?
Winterbanden hoeven van mij niet verplicht gesteld, stel gewoon de bestuurder op zomerbanden aansprakelijk bij ongelukken in winterse omstandigheden.
En het zou me niets verbazen als verzekeraars daar eerder mee komen dan de wetgever.....en daar sta je dan met je dure all risk.
Wat mij betreft blijft iedereen op zomerbanden rijden in winterse omstandigheden, en blijft dan lekker verplicht rechts, in de file.
En houdt zo rekening met de mensen die wel rekening houden met plotselinge weersveranderingen, en de medeweggebruikers, door ze vrij baan te geven zodat ze gewoon door kunnen rijden met gepaste snelheid ipv stapvoets.
En dat heeft niets te maken met grenzen opzoeken, dat doen imo de zomerbandrijders al.
Mijn redenatie had net zoveel aannames als die van jou. Waar het mij om gaat is dat omgerekend de marge altijd gelijk is.GAIAjohan schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:35:
Je hebt het dan sowieso niet begrepen.
60kmh= 16.6 m/s
80kmh = 22.2 m/s
Dus om het wiskundig ook correct de onderbouwen moet je dus inderdaad vanaf de remweg terug gaan rekenen. En hoe je ook rekent, je kan met de winterbanden kan je dus altijd harder rijden dan met een zomerband om op dezelfde remweg (marge) uit te komen. En of dat nou snelheid x of y is dat deed het er in mijn statement niet toe.
Je snapt duidelijk niet wat mijn punt is. Wat jij je afvraagt, stel ik nergens.LordSinclair schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:49:
Waarom neem je alleen extra marge in geval van gladdigheid? Waarom niet altijd? Ik neem bij niet glad en glad weer altijd een ruime marge.
Ben jij nog van de generatie, "Een flesje wijn kan best, als je maar wat meer afstand houdt."?Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:40:
Inderdaad, ik ben één van die dwazen die bij sneeuwval en gladheid "sneller" kan rijden door meer controle dan het gros op zomerbanden, en die probleemloos die ongeveegde linkerbaan op stuurt.
En in één keer alle nuance uit de laatste reacties over het hoofd gezien, chapeau.Dezelfde onzin als stellen dat winterbanden al hun voordelen verliezen als je iets sneller gaat dan op een zomerband, waar de laatste reacties over gingen.
[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 27-01-2015 14:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat vind ik eerlijk gezegd een stuk dommer dan iemand met zomerbanden die rustiger rijdt en daardoor zijn marge groter maakt. Je zit mij er van te beschuldigen dat ik zo iemand ben die overtuigd is van zijn eigen kunnen maar zelf doe je het nog een stuk erger...... Sorry, maar ik ga uit deze discussie. Dit is een typisch gevalletje van kijk eerst eens naar de fouten van jezelf voordat je commentaar op iemand anders levert.Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:40:
Heel leuk verhaal verder, maar mijn punt blijft hetzelfde. Jij vindt duidelijk je winterbanden zaligmakend en gebruikt dat om je extra marge weer teniet te doen en zelfs kleiner te maken. En daarna probeer je dan ook nog de zomerbandrijder er de schuld van te geven.......
Yeah right, als ze dan ook de winterbandenrijder die links gaat rijden over besneeuwde wegen ook aansprakelijk stellen voor de ongelukken die hij veroorzaakt. (en sowieso is degene die doorglijdt al degene die fout is dus de regelgeving hoeft weinig te veranderen.)Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:40:
Nog even 1 quootje erbij
Denk jij nu echt dat die 100 ongelukken allemaal veroorzaakt zijn door zomerbandrijders, of zal het gros veroorzaakt zijn door mensen die zich niet genoeg aangepast hebben ondanks dat er heel duidelijk bekend was gemaakt dat het glad zou worden ?Tel alleen al het aantal ongelukken/slippartijen afgelopen weekend.
[ Voor 32% gewijzigd door redwing op 27-01-2015 15:44 ]
[removed]
Aangezien uit tests gewoon blijkt dat winter banden 50% sneller stilstaan bij sneeuw boeit het niet welke vertraging ik noem. De vertraging met zomerbanden is gewoon de helft en daar heb ik rekening mee gehouden. Verder is er een minimale bepaalde vertraging nodig van ik geloof 5,4m/s² om door de APK te komen. Dan vind ik 8 en 4 prima gekozen nummers. Had ook 4 en 2 kunnen zijn. Boeit voor de berekening geen drol.LordSinclair schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:40:
[...]
Mijn redenatie had net zoveel aannames als die van jou. Waar het mij om gaat is dat omgerekend de marge altijd gelijk is.
Dus om het wiskundig ook correct de onderbouwen moet je dus inderdaad vanaf de remweg terug gaan rekenen. En hoe je ook rekent, je kan met de winterbanden kan je dus altijd harder rijden dan met een zomerband om op dezelfde remweg (marge) uit te komen. En of dat nou snelheid x of y is dat deed het er in mijn statement niet toe.
Dus aannames zijn het wel, maar geen aannames die invloed hebben op het resultaat.
Het resultaat laat gewoon zien dat je bij 80kmh op winter banden onveiliger bezig bent dan met 60kmh op zomer banden bij sneeuw.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 27-01-2015 15:21 ]
Jij neemt hierbij aan dat mijn aannames (voorbeelden) van 60 & 80km/h wetenschappelijk onderbouwt waren. En zoals jij bewezen hebt zijn ze dat niet. Het waren getallen uit de losse mouw geschud. 60km/h vs 70km/h was wellicht beter geweest.GAIAjohan schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:20:
[...]
Aangezien uit tests gewoon blijkt dat winter banden 50% sneller stilstaan bij sneeuw boeit het niet welke vertraging ik noem. De vertraging met zomerbanden is gewoon de helft en daar heb ik rekening mee gehouden. Verder is er een minimale bepaalde vertraging nodig van ik geloof 5,4m/s² om door de APK te komen. Dan vind ik 8 en 4 prima gekozen nummers. Had ook 4 en 2 kunnen zijn. Boeit voor de berekening geen drol.
Dus aannames zijn het wel, maar geen aannames die invloed hebben op het resultaat.
Het resultaat laat gewoon zien dat je bij 80kmh op winter banden onveiliger bezig bent dan met 60kmh op zomer banden bij sneeuw.
Maar wat ik wederom in de discussie vergeet, ik heb zomerbanden die met het huidige weer en temperaturen betere grip hebben dan winterbanden. Ik neem aan dat de winterbandenrijders dan ook hun rijstijl extra rustig maken op zulke dagen ? Want anders wil ik wel eens weten waarom jullie het die 150 dagen (veelal wordt er 5 a 6 maanden op winterbanden gereden) dat er geen sneeuw ligt zo onveilig voor mij maken ? Het gaat dan ook om minimaal enkele meters remweg extra.
En dan kan het wel om wat minder verschil gaan, maar bij de winterbandendiscussie gaat het veelal over snelheden van 30/40 km/hr. Bij droog weer moet je echter kijken naar 130km/hr en met een verschil dat toch kan oplopen tot 15% extra remweg (bij een graad of 15-20) vraag ik me af waarom dat schijnbaar geen punt is ?
En dan kan het wel om wat minder verschil gaan, maar bij de winterbandendiscussie gaat het veelal over snelheden van 30/40 km/hr. Bij droog weer moet je echter kijken naar 130km/hr en met een verschil dat toch kan oplopen tot 15% extra remweg (bij een graad of 15-20) vraag ik me af waarom dat schijnbaar geen punt is ?
[removed]
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in het Noorden is het tussen de 0 ~ 10 graden overdag het gros van deze winter. Waarbij het 's ochtends regelmatig nog licht vriest.redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:29:
Maar wat ik wederom in de discussie vergeet, ik heb zomerbanden die met het huidige weer en temperaturen betere grip hebben dan winterbanden. Ik neem aan dat de winterbandenrijders dan ook hun rijstijl extra rustig maken op zulke dagen ? Want anders wil ik wel eens weten waarom jullie het die 150 dagen (veelal wordt er 5 a 6 maanden op winterbanden gereden) dat er geen sneeuw ligt zo onveilig voor mij maken ? Het gaat dan ook om minimaal enkele meters remweg extra.
Boven de 7 wordt algemeen aangenomen door de bandenboeren en onafhankelijk onderzoek legt het omslagpunt eerder richting de 0. Aangezien het hier nu 8 graden is zit ik hier hoe dan ook met mijn zomerbanden beter. Niet te vergeten dat over een maandje als de temperaturen richting de 15 graden kunnen gaan het merendeel van de mensen hun winterbanden er nog niet onderuit halen. Met dan inderdaad een remweg verschil tussen de 10-15% langer dan mij.LordSinclair schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:35:
[...]
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in het Noorden is het tussen de 0 ~ 10 graden overdag het gros van deze winter. Waarbij het 's ochtends regelmatig nog licht vriest.
Ik vind het echt jammer dat daar geen onderzoek naar is gedaan want ik weet 100% zeker dat er in die tijd meer winterbandenrijders met ongelukken zijn. Helaas is het bij sneeuw altijd op 1 dag goed raak (wat meer zomerbandenrijders dan winterbandenrijders, maar allemaal meer dan normaal), maar met 150 dagen met tot 15% minder grip ben ik benieuwd wat het echte verschil is met de veiligheid van zomer/winterbanden.
[removed]
Toch vreemd dat zowel onafhankelijke onderzoeken als onderzoeken van fabrikanten (zoals die van Vredestein die eerder in dit topic is gelinkt ergens) een omslagpunt laten zien van rond de 5-7*C afhankelijk van de banden.redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:41:
[...]
Boven de 7 wordt algemeen aangenomen door de bandenboeren en onafhankelijk onderzoek legt het omslagpunt eerder richting de 0.
En aangezien het hier overdag maximaal 3*C is heb je al voordeel van winterbanden. Met dit soort temperaturen heb je ook nog delen waar gewoon plaatselijk vorst aan de grond zit, en moet je dus sowieso opletten.
En 5-6 maanden op winterbanden? Dat is wel heel extreem als je binnen Nederland blijft. Niemand die ik ken rijd zo lang op winterbanden. Hier gaan ze er normaal gesproken pas onder rond december (want dan is het meerdere dagen achtereen <7*C en 's nachts rond het vriespunt normaal gesproken) en gaan ze er in februari weer onder weg.
Nee, merp!
Los van alle fictieve cijfers ben je gewoon een knuppel als je winterbanden primair neemt om je snelheid hoger te kunnen houden bij slecht weer.LordSinclair schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:25:
Jij neemt hierbij aan dat mijn aannames (voorbeelden) van 60 & 80km/h wetenschappelijk onderbouwt waren. En zoals jij bewezen hebt zijn ze dat niet. Het waren getallen uit de losse mouw geschud. 60km/h vs 70km/h was wellicht beter geweest.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, ik neem ze vooral als veiligheidsvoorziening, net zo als de gordel en de airbags. Ik hoop ze niet nodig te hebben, maar mocht het toch nodig zijn is het fijn als ik ze heb.Gonadan schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Los van alle fictieve cijfers ben je gewoon een knuppel als je winterbanden primair neemt om je snelheid hoger te kunnen houden bij slecht weer.
Waat vooral vreemd is is dat alle 'onafhankelijke' onderzoeken die je zo kunt vinden door bandenleveranciers gesupport zijnPauseBreak schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Toch vreemd dat zowel onafhankelijke onderzoeken als onderzoeken van fabrikanten (zoals die van Vredestein die eerder in dit topic is gelinkt ergens) een omslagpunt laten zien van rond de 5-7*C afhankelijk van de banden.
Een aantal jaren geleden (staat ook ergens in dit topic) was er een keer een echt onafhankelijk onderzoek en daar kwam uit dat tussen een paar graden onder 0 en een graad of 7 amper verschil was. En dat het afhankelijk van de band was of de grens bij 0 of 7 lag.
Kijk eens wanneer dit topic jaarlijks begint en vooral wanneer de leaserijders gaan wisselen (leaseplan : Wissel op tijd, bij voorkeur rond september/oktober en maart/april). Oftewel je hebt gelijk dat het van december tot februari zou moeten zijn (afhankelijk van temperaturen). Praktijk geeft echter dat een heel groot deel daar een paar maandjes omheen plakt al dan niet omdat de leasemaatschappij dat zo regelt.En 5-6 maanden op winterbanden? Dat is wel heel extreem als je binnen Nederland blijft. Niemand die ik ken rijd zo lang op winterbanden. Hier gaan ze er normaal gesproken pas onder rond december (want dan is het meerdere dagen achtereen <7*C en 's nachts rond het vriespunt normaal gesproken) en gaan ze er in februari weer onder weg.
[removed]
Puur om niet constant de grond te moeten krabben om m'n auto in een parkeervak te kunnen zettenGonadan schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Los van alle fictieve cijfers ben je gewoon een knuppel als je winterbanden primair neemt om je snelheid hoger te kunnen houden bij slecht weer.
Lichte auto met flink brede zomerbanden is geen succes op sneeuw/ijs. Meeste wegen geen probleem maar het is altijd gezeik als je bent waar je moet zijn met parkeren in een woonwijk. Om steeds hulp te vragen met een duwtje net die laatste paar meters het parkeervak in, gaat toch vervelen.
Leg eens uit wat daar zo vreemd aan zou zijn? Ongetwijfeld verdienen bandenfabrikanten goed, maar ze hebben in principe geen frauduleuze tests nodig om hun gelijk te behalen.redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:09:
[...]
Waat vooral vreemd is is dat alle 'onafhankelijke' onderzoeken die je zo kunt vinden door bandenleveranciers gesupport zijn
Belangrijkste woorden: "Een aantal jaren geleden". Banden zijn, mede door toedoen van EU-regelgeving en de introductie van die gekke labels, enorm veranderd in een paar jaar tijd. Zowel qua profiel als compound. Het is niet onaannemelijk dat die veranderingen invloed hebben op de prestaties van de banden.Een aantal jaren geleden (staat ook ergens in dit topic) was er een keer een echt onafhankelijk onderzoek en daar kwam uit dat tussen een paar graden onder 0 en een graad of 7 amper verschil was. En dat het afhankelijk van de band was of de grens bij 0 of 7 lag.
Daarnaast zijn beide bandentypes verder gespecialiseerd, wat het verschil ook groter maakt. En heb je nog weer de opkomst van lage-grip-ecobandjes erbij, wat natuurlijk ook niet helpt.
Dan ben je mijns inziens gewoon niet zo heel bewust bezig met autorijden. Als particulier zou ik zeggen kijk naar het weer en de langere termijn voorspellingen en pas je daar op aan.Kijk eens wanneer dit topic jaarlijks begint en vooral wanneer de leaserijders gaan wisselen (leaseplan : Wissel op tijd, bij voorkeur rond september/oktober en maart/april). Oftewel je hebt gelijk dat het van december tot februari zou moeten zijn (afhankelijk van temperaturen). Praktijk geeft echter dat een heel groot deel daar een paar maandjes omheen plakt al dan niet omdat de leasemaatschappij dat zo regelt.
Voor leasemaatschappijen geldt dat niet want zij kijken gewoon naar de centen. Als het enigszins mogelijk is zou je als leaserijder zelf de wissel moeten doen. Dan rij je ook niet onnodig rond met de verkeerde banden.
Ik ben het met je eens dat het onverstandig is om winterbanden onder je auto te hebben zitten terwijl daar geen noodzaak voor is.
[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 27-01-2015 16:41 ]
Nee, merp!
Veel zijn typische gevalletjes van niet goed begrijpend lezen.redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:17:
Dat vind ik eerlijk gezegd een stuk dommer dan ...... Sorry, maar ik ga uit deze discussie. Dit is een typisch gevalletje van kijk eerst eens naar de fouten van jezelf voordat je commentaar op iemand anders levert.
(Gonadan had er ook al last van. Nuance er uit halen? Er is geen nuance, je kan harder bij dezelfde remweg of staat eerder stil bij gelijke snelheid.))
Jij ging ook generaliseren. Voor de gein toch?
Want fileveroorzaker, zoals ik stelde, lijkt me minder erg dan "doodrijder" zoals je waarschijnlijk bedoelt met zulke snelheden.
Daar gaf ik je een gevat antwoord op metJij bent dus één van die ongelukveroorzakers die denkt dat zijn winterbanden zo geweldig zijn dat hij op de linkerstrook met 120 op het aangereden ijs kan blijven rijden.
"Inderdaad, ik ben één van die dwazen die bij sneeuwval en gladheid "sneller" kan rijden door meer controle dan het gros op zomerbanden, en die probleemloos die ongeveegde linkerbaan op stuurt."
Maar,
Ik zeg dat ik sneller kan dan de mensen die op zomerbanden rijden,
Dat ik meer controle heb door de winterbanden,
En dat ik geen vrees heb om op die besneeuwde baan te rijden doordat ik meer grip heb.
(Tip; juist die niet aangereden sneeuw geeft met winterbanden meer grip dan aangereden sneeuw/ijs, het moet geen halve meter zijn natuurlijk)
Per definitie kan je sneller op winterbanden dan op zomerbanden bij dezelfde remweg, of andersom; op zomerbanden heb je 133% extra remweg nodig tov de remweg van de auto met winterbanden , bij 30 km/u.
Dat hoeft niet de grens opzoeken te zijn en dat is heel iets anders dan, jezelf overschattend, langs een file racen op een ijsgladde weg.
Dus ik haal ze inderdaad vaak wel in over de linkerbaan, maar met 20-30, terwijl de rechterbaan stapvoets rijdt met enorme afstanden tussen de auto`s zodat ze remweg genoeg hebben.
En natuurlijk rem ik niet op het allerlaatste moment zoals bij zomerse omstandigheden zou kunnen.
Of dat onveilig is? Veiliger denk ik dan met zomerbanden de gladheid ingaan.
En nee, nog geen ongelukken daardoor de afgelopen 34 jaar.
Ik geef wel toe dat ik me eigenlijk nooit erger in het verkeer, iedereen maakt foutjes, maar me kapot erger als ik in file`s terechtkom die veroorzaakt worden door voornamelijk verkeerde banden en bange rijders, dat is gewoon dom en eigenwijs van die mensen.
(dom is niet erg, eigenwijs ook niet, dom en eigenwijs wel en kan in het verkeer fataal/dodelijk zijn))
Lees eens een aantal pagina`s terug, of het hele topic, en kom er achter wat mijn opvatting is over veilig rijden met gladheid, en dat ik mij gewoon aanpas en niet race, ook al heb ik winterbanden.
Ook dat zeg ik niet, als een idioot veel te hard rijdt en op jou slipt dan is het niet jouw schuld. Lijkt me obvious.Yeah right, als ze dan ook de winterbandenrijder die links gaat rijden over besneeuwde wegen ook aansprakelijk stellen voor de ongelukken die hij veroorzaakt. (en sowieso is degene die doorglijdt al degene die fout is dus de regelgeving hoeft weinig te veranderen.)
Ik zeg aansprakelijk stellen, niet 100% aansprakelijk stellen.
Wel een beetje dezelfde regels als Duitsland handhaaft, niet verplicht, maar wel onder winterse omstandigheden, dus dan hoor je eigenlijk niet op de weg met sneeuw en gladheid met zomerbanden.
Quote;
Raak je in Duitsland betrokken bij een ongeval in winterse omstandigheden terwijl je op zomerbanden rijdt? Dan vinden Duitse rechters en verzekeraars dat een bestuurder nalatig is, omdat zijn of haar auto geen winteruitrusting heeft. Eventuele schade wordt dan voor een kleiner deel vergoed. Ook als het niet de schuld is van de automobilist. Had door het gebruik van winterbanden de schade voorkomen kunnen worden of was de schade daardoor minder geweest? Dan is de automobilist voor een deel schuldig.
Bovendien riskeer je een boete van 80 euro en 1 strafpunt indien je het verkeer hindert of gevaar vormt zonder ongeval.
Lijkt mij redelijk toch?
Jij blij op je zomerbanden in de sneeuw, maar in de rechterrij zodat je geen hinder of gevaar oplevert voor mensen die iets harder (dan stapvoets) kunnen omdat ze iets meer/wel grip hebben.
En ik blij omdat dan veel mensen de auto zullen laten staan zodat ik niet in een eeuwigdurende file terechtkom omdat er plotseling één baan 30 km/u gaat, en er ook minder ongelukken op de weg zijn.
Ik denk dat alle bestuurders zich aangepast hebben, alleen duidelijk niet genoeg.Denk jij nu echt dat die 100 ongelukken allemaal veroorzaakt zijn door zomerbandrijders, of zal het gros veroorzaakt zijn door mensen die zich niet genoeg aangepast hebben ondanks dat er heel duidelijk bekend was gemaakt dat het glad zou worden ?
En of dat nu aan zomer of winterbanden lag, de vraag was hoeveel minder ongelukken er zouden zijn geweest als iedereen winterbanden had gehad.
Geen één?
Je aanpassen met zomerbanden levert lagere snelheden op dan met winterbanden. Rij jij op zomerbandjes met het verkeer mee dan ga je veelal altijd te hard, en boem.
Rij je jouw limiet dan ga je veel langzamer dan de mensen op winterbanden en hoor je rechts, in het stapvoetsrijtje, waar de winterbandenrijders met ca. 30 km/u voorbij racen......dat zijn dan gekken in de ogen van de zomerbandrijders, want het is glad.
Natuurlijk hou ik rekening met andere automobilisten en de situatie, maar omdat jij strandt/niet harder dan stapvoets kan, moet ik dat ook maar want ik moet me aanpassen (aan jou) voor de veiligheid?

Sorry, maar dan haal ik je toch in als ik er veilig omheen of langs kan, moet je je maar aanpassen, aan het weer.
En om op je "alle tests zijn subjectief en gepubliceerd door bandenfabrikanten" terug te komen;
We hebben al een tijdje een onafhankelijke bandentester; de ANWB, of de ADAC in Duitsland.(en ik denk dat als ze animaties gebruiken deze gebaseerd zijn op eigen tests.)
Quote ANWB tests 2014;
"Maar de winterse eigenschappen van zomerbanden worden steeds minder, zo blijkt uit onze bandentests. Al bij lage snelheden is de remweg op sneeuw met zomerbanden ruim dubbel zo lang als met winterbanden.
Daarom adviseert de ANWB dan ook de auto met zomerbanden te laten staan op dagen dat er sneeuw op de weg ligt of sneeuw verwacht wordt. Voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen en voor mensen die met de auto op wintersport gaan, vormen winterbanden sowieso de betere keus.
All Season banden;
Bij temperaturen boven de 25 graden en onder de -10 graden nemen de prestaties snel af. De veiligste combinatie is toch zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter."
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 27-01-2015 22:44 ]
Bandeboeren piek toch meestal in november en maart/april. Dat is toch bijna een half jaar.PauseBreak schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:48:
[...]
Toch vreemd dat zowel onafhankelijke onderzoeken als onderzoeken van fabrikanten (zoals die van Vredestein die eerder in dit topic is gelinkt ergens) een omslagpunt laten zien van rond de 5-7*C afhankelijk van de banden.
En aangezien het hier overdag maximaal 3*C is heb je al voordeel van winterbanden. Met dit soort temperaturen heb je ook nog delen waar gewoon plaatselijk vorst aan de grond zit, en moet je dus sowieso opletten.
En 5-6 maanden op winterbanden? Dat is wel heel extreem als je binnen Nederland blijft. Niemand die ik ken rijd zo lang op winterbanden. Hier gaan ze er normaal gesproken pas onder rond december (want dan is het meerdere dagen achtereen <7*C en 's nachts rond het vriespunt normaal gesproken) en gaan ze er in februari weer onder weg.
Ik heb zelf ook de wintersloffen eronder. Onafhankelijk onderzoeken en fabrikanten gaat natuurlijk niet samen in één zin. Dat onderzoek van Vredestein is natuurlijk met een korreltje zout te nemen, wij van wc eend.....
Je merkt gewoon dat je bij het weer zoals vandaag ~6 graden en iets te enthousiast insturen op de rotonde sneller over de voorwielen gaat glijden. Heb er zelf Vredestein winterrubber onder liggen.
Het normale rubber heeft meer grip dat is in onze contorijen toch speciaal voor regenachtig weer ontwikkeld en tot het vriespunt superieur zeker in ons klimaat.
Bovenstaande is ook exact mijn ervaring. In de regen, ook bij vijf graden, of drie graden, dat de normale band gewoon simpelweg beter presteert. De winterband is eerder geneigd te gaan glijden of door te slippen. Heb een tijdlang de luxe gehad een auto met een flink koppel te rijden en op de winterband moet je dan echt met een fluwelen voetje wegrijden bij een paar ribbels in het wegdek voor een stoplicht anders heb je continu ingrijpende elektronica/wielspin waar je met een normale band echt geen last van hebt. Maar zo zijn er nog meer belangrijke zaken. Banden die bijv breder dan 215(even uit mijn hoofd) zijn niet meer optimaal voor regen omstandigheden. Het water moet dan een te grote afstand afleggen, etc. Hier hoor je nooit iemand over en de helft van de mooiere auto's rijd dus eigenlijk ook niet optimaal rondContinental:
In Nederland regent het op ongeveer 235 dagen per jaar. Onder deze omstandigheden is de kans op een ongeluk twee keer groter dan tijdens droog weer. Regen beïnvloed in grote mate de toestand van de weg en het rijgedrag van de auto.
Regenbanden zijn eigenlijk zomerbanden. Regenbanden zijn extra geoptimaliseerd tegen aquaplaning. Wanneer er veel regen valt ontstaat er een zogenaamde filmlaag aan water op het wegdek. Indien een band de hoeveelheid water niet kan verwerken ontstaat er aquaplaning. De band verliest dan het contact met het wegdek, waardoor de auto begint de glijden. Door gebruik van een V-vormig profiel wordt de bodemdruk vanuit het midden opgebouwd naar de zijkanten van het profiel, waardoor het is geoptimaliseerd voor waterafvoer. Daarnaast heeft een regenband extra diepe groeven om zo te zorgen dat water beter en sneller wordt afgevoerd
Afgelopen weekend daarin tegen was het toch wel fijn dat ik ze er even onder had liggen en die omstandigheden stijgen in mijn opinie deze maanden uit boven de de rest van de week dat ik minder 'fijn' rond rij. Anders had ik zaterdag ochtend vroeg om 6 uur smorgens niet zo heerlijk relaxt rond gereden door het witte landschap.
Even een artikeltje van vorige jaar, waarvan hierboven denk ik een goed voorbeeld en gelijk antwoord op je vraag of er minder ongelukken zijn met winterbandenTeijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:04:
Maar,
Ik zeg dat ik sneller kan dan de mensen die op zomerbanden rijden,
Dat ik meer controle heb door de winterbanden,
En dat ik geen vrees heb om op die besneeuwde baan te rijden doordat ik meer grip heb.
(Tip; juist die niet aangereden sneeuw geeft met winterbanden meer grip dan aangereden sneeuw/ijs, het moet geen halve meter zijn natuurlijk)
Per definitie kan je sneller op winterbanden dan op zomerbanden bij dezelfde remweg, of andersom; op zomerbanden heb je 133% extra remweg nodig tov de remweg van de auto met winterbanden , bij 30 km/u.
Dat hoeft niet de grens opzoeken te zijn en dat is heel iets anders dan, jezelf overschattend, langs een file racen op een ijsgladde weg.
Dus ik haal ze inderdaad vaak wel in over de linkerbaan, maar met 20-30, terwijl de rechterbaan stapvoets rijdt met enorme afstanden tussen de auto`s zodat ze remweg genoeg hebben.
En natuurlijk rem ik niet op het allerlaatste moment zoals bij zomerse omstandigheden zou kunnen.
Of dat onveilig is? Veiliger denk ik dan met zomerbanden de gladheid ingaan.
En nee, nog geen ongelukken daardoor de afgelopen 34 jaar.
Ik geef wel toe dat ik me eigenlijk nooit erger in het verkeer, iedereen maakt foutjes, maar me kapot erger als ik in file`s terechtkom die veroorzaakt worden door voornamelijk verkeerde banden en bange rijders, dat is gewoon dom en eigenwijs van die mensen.
(dom is niet erg, eigenwijs ook niet, dom en eigenwijs wel en kan in het verkeer fataal/dodelijk zijn))
Lees eens een aantal pagina`s terug, of het hele topic, en kom er achter wat mijn opvatting is over veilig rijden met gladheid, en dat ik mij gewoon aanpas en niet race, ook al heb ik winterbanden.
[...]
Ik denk dat alle bestuurders zich aangepast hebben, alleen duidelijk niet genoeg.
En of dat nu aan zomer of winterbanden lag, de vraag was hoeveel minder ongelukken er zouden zijn geweest als iedereen winterbanden had gehad.
Geen één?
Je aanpassen met zomerbanden levert lagere snelheden op dan met winterbanden. Rij jij op zomerbandjes met het verkeer mee dan ga je veelal altijd te hard, en boem.
Rij je jouw limiet dan ga je veel langzamer dan de mensen op winterbanden en hoor je rechts, in het stapvoetsrijtje, waar de winterbandenrijders met ca. 30 km/u voorbij racen......dat zijn dan gekken in de ogen van de zomerbandrijders, want het is glad.
Natuurlijk hou ik rekening met andere automobilisten en de situatie, maar omdat jij strandt/niet harder dan stapvoets kan, moet ik dat ook maar want ik moet me aanpassen (aan jou) voor de veiligheid?![]()
Sorry, maar dan haal ik je toch in als ik er veilig omheen of langs kan, moet je je maar aanpassen, aan het weer..
Evenveel ongelukken met winterbanden
Automobilisten die rijden met winterbanden, maken niet minder ongelukken. Dat komt omdat veel automobilisten de mogelijkheden van winterbanden overschatten. Daardoor rijden zij minder voorzichtig dan zij zouden doen zonder winterbanden. Het aantal ongelukken met of zonder winterbanden is ongeveer gelijk.
Dat zegt Erik Staat, directeur van LeasePlan, tegen Nu.nl. Rijden met winterbanden is veiliger omdat deze banden de remweg kunnen halveren. Maar voorzichtig rijden in de sneeuw blijft heel belangrijk om ongelukken te voorkomen..
Bron BNR, Leasplan, Nu.nl, etc.
Conclusie met winterbanden net zo rijden als zonder winterbanden, dan gaan we veilig door het verkeer. Alleen dat gebeurd niet, net als hierboven wordt aangegeven, gas en erlangs want het gaat niet snel genoeg.
Wat ik dan weer niet snap.
Hij zegt dat “Zo’n 65 tot 70 procent van ons wagenpark is uitgerust met winterbanden en we zien geen significant verschil in de schadelast”,
Interpreteer ik dat procentueel of in aantallen?
Procentueel lijkt me bij zo`n uitspraak dat ze meer winterbandenrijders hebben die schades maken.
In aantallen zouden de zomerbandenauto`s meer schade maken gezien er bijna twee keer zoveel winterbandenrijders zijn.
Dus zonder context vind ik het toch een enigszins vage uitspraak.(buiten dat het twee jaar oud is ipv één en banden volgens de ANWB snel verbeteren/zich specialiseren)
“Het fenomeen winterbanden is iets van de laatste vijf jaar en dat is een goede ontwikkeling op het moment dat je er goed gebruik van maakt”, zegt Erik Staat van Leaseplan.
Daar kan ik dan wel weer in vinden.
En denk ik daarnaast ook dat een leaseauto niet je eigen auto is, daar kan je veel meer mee dan je met je eigen auto zou doen.
Die hoef je nooit te wassen, olie peilen, schoonmaken, banden controleren, kan je dik overbeladen, etc.
Daar was ooit een grappig lijstje van, met een grote kern van waarheid; is hij stuk dan breng je hem toch even (gratis) langs voor reparatie terwijl je zolang een andere meekrijgt.
Maar het ligt maar aan welk onderzoek je neemt.....
(recente statistieken vind ik niet zo gauw)
Achmea`s onderzoek onder voornamelijk zakelijke rijkders wijst op het tegendeel.
Independer ook.........
Geloof ik nu Erik of Achmea en Independer?
Hij zegt dat “Zo’n 65 tot 70 procent van ons wagenpark is uitgerust met winterbanden en we zien geen significant verschil in de schadelast”,
Procentueel lijkt me bij zo`n uitspraak dat ze meer winterbandenrijders hebben die schades maken.
In aantallen zouden de zomerbandenauto`s meer schade maken gezien er bijna twee keer zoveel winterbandenrijders zijn.
Dus zonder context vind ik het toch een enigszins vage uitspraak.(buiten dat het twee jaar oud is ipv één en banden volgens de ANWB snel verbeteren/zich specialiseren)
“Het fenomeen winterbanden is iets van de laatste vijf jaar en dat is een goede ontwikkeling op het moment dat je er goed gebruik van maakt”, zegt Erik Staat van Leaseplan.
Daar kan ik dan wel weer in vinden.
En denk ik daarnaast ook dat een leaseauto niet je eigen auto is, daar kan je veel meer mee dan je met je eigen auto zou doen.
Die hoef je nooit te wassen, olie peilen, schoonmaken, banden controleren, kan je dik overbeladen, etc.
Daar was ooit een grappig lijstje van, met een grote kern van waarheid; is hij stuk dan breng je hem toch even (gratis) langs voor reparatie terwijl je zolang een andere meekrijgt.
Maar het ligt maar aan welk onderzoek je neemt.....
(recente statistieken vind ik niet zo gauw)
Achmea`s onderzoek onder voornamelijk zakelijke rijkders wijst op het tegendeel.
Independer ook.........
Geloof ik nu Erik of Achmea en Independer?
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2015 00:51 ]
Lees eens terug, jij begint met generaliseren. En ik heb daarop aangegeven (met een generalisatie richting jou) dat we of normaal gingen doen of dat ik er mee op ging houden.Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:04:
[...]
Jij ging ook generaliseren. Voor de gein toch?
Want fileveroorzaker, zoals ik stelde, lijkt me minder erg dan "doodrijder" zoals je waarschijnlijk bedoelt met zulke snelheden.
En ik zeg dat als je dat doet je je marge teniet doet en niet slim bezig bent.Ik zeg dat ik sneller kan dan de mensen die op zomerbanden rijden,
Daar heb ik met mijn zomerbanden ook geen vrees voor (mits noodzakelijk), het blijft echter gewoon dom tenzij het noodzakelijk is om iets/iemand te ontwijken. Je ziet nl. niet of er b.v. ijs onder zit waardoor je plotseling achterstevoren in de vangrail staat (ja, in de praktijk zien gebeuren met iemand met winterbanden)En dat ik geen vrees heb om op die besneeuwde baan te rijden doordat ik meer grip heb.
Houd nu eens op met dat generaliseren. Dat soort files komt voornamelijk door mensen die bang zijn en niet weten hoe ze moeten riijden of gewoon te voorzichtig willen rijden. Dat jij daar de conclusie aan wil hangen dat het komt door de banden moet je zelf weten, het is alleen nergens op gebaseerd. Ik durf wel te beweren dat de helft van die 'trage' mensen rechts gewoon op winterbanden rijdt en dat wel graag gebruikt om wat meer marge te krijgen.Ik geef wel toe dat ik me eigenlijk nooit erger in het verkeer, iedereen maakt foutjes, maar me kapot erger als ik in file`s terechtkom die veroorzaakt worden door voornamelijk verkeerde banden en bange rijders, dat is gewoon dom en eigenwijs van die mensen.
Maakt me niet uit, als jij op je winterbanden een fout maakt en ik je daardoor raak is het natuurlijk onzinnig om dan de ander maar mee te laten betalen omdat hij zomerbanden heeftIk zeg aansprakelijk stellen, niet 100% aansprakelijk stellen.
Nope, degene die de fout maakt moet betalen. Niet degene die het slachtoffer is (lees het verkeersmisbruikers forum door hoe ik b.v. over de aansprakelijkheid bij fietsers denk). Aansprakelijkheid moet uit de verkeersregels blijken, niet uit andere zaken als banden/zwakke deelnemer e.d.Lijkt mij redelijk toch?
Vast wel een paar, alleen zo zullen er ook vast wel een paar minder ongelukken zijn als het een keer 10-15 graden is en iedereen op zomerbanden zou rijden (10-15% kortere remweg) . En zo zullen er ook vast wel een stuk minder ongelukken zijn als iedereen regenbanden zou gebruiken (ook al snel 20% kortere remweg dan bij niet regenbanden en gezien het weer in Nederland zet dat meer zoden aan de dijk dan winterbanden verplcht stellenEn of dat nu aan zomer of winterbanden lag, de vraag was hoeveel minder ongelukken er zouden zijn geweest als iedereen winterbanden had gehad.
Geen één?
Yup, dat zijn inderdaad gekken omdat die zoals ik al zij ervoor zorgen dat de marge die ze hebben door betere grip totaal teniet wordt gedaan door de hogere snelheid en het rijden op ijs. Zouden ze zich echter aan de snelheid van de rest houden zouden ze niet uiteindelijk net zoveel ongelukken maken als zomerbandenrijders (in de winter)Rij je jouw limiet dan ga je veel langzamer dan de mensen op winterbanden en hoor je rechts, in het stapvoetsrijtje, waar de winterbandenrijders met ca. 30 km/u voorbij racen......dat zijn dan gekken in de ogen van de zomerbandrijders, want het is glad.
Zoek eens wat verder en je zult zien dat als er een partij juist niet onafhankelijk is het wel de ANWB (en dan vooral de ADAC die de testen doet) is.En om op je "alle tests zijn subjectief en gepubliceerd door bandenfabrikanten" terug te komen;
We hebben al een tijdje een onafhankelijke bandentester; de ANWB,
Het is een leasemaatschappij, die rekenen alles naar gemiddeldes uit dus gemiddeld zal elke rijder dus evenveel schades rijden ongeacht de soort banden. Dus een gemiddelde winterbandenrijder zal net zo vaak in de vangrail staan als de gemiddelde zomerbandenrijder. (maar zoals je zelf aangeeft dat je rijdt zie je ook wel hoe dat komtTeijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:17:
Wat ik dan weer niet snap.
Zo snel gaat dat nu ook weer niet hoor. Kijk eens naar de remwegen van auto's van testen van nu en 2 (of 5) jaar geleden. Je zult weinig verschillen zien en het verschil tussen zomer- en winterband is ook niet alteveel verandert. Langzaamaan gebeurt het wel, maar niet zo snel dat dit soort uitspraken nu plotseling in twijfel moeten worden getrokken.(buiten dat het twee jaar oud is ipv één en banden volgens de ANWB snel verbeteren/zich specialiseren)
!TLDR -> ik zie liever mensen die zich echt aanpassen (ongeacht de type band) dan mensen die op winterbanden harder op gladdere wegen gaan rijden. Winterbanden zijn er om je marge mee te vergroten. Als je ze gebruikt om harder te kunnen rijden op gevaarlijkere stukken heb je er geen bal aan en ben je naar mijn idee gevaarlijker bezig dan zomerbandrijders.
[removed]
Lees je het wel?
Ik schreef al dat jouw generaliseren was als antwoord op mijn generaliseren, zelfs de tekst er bij gezet, aangenomen dat jij het (ook) niet zo letterlijk bedoeld als je schrijft, en ook jouw reply op mijn "gevatte" antwoord geplaatst, dat je totaal (express?) de verkeerde kant uitlegt.
Misschien moet je ook proberen te lezen wat er bedoeld wordt ipv wat jij er uit wil lezen,en je niet meteen zo aangevallen voelen als ik de files wijt aan verkeerde banden en bange rijders. (merk ook op dat er verschil is tussen verkeerde banden én bange rijders zoals ik schreef (WB + ZB rijders), en, verkeerde banden mét bange rijders (generaliserend)
DUS NEE, DE BANGE RIJDERS OP ZOMERBANDEN ZULLEN VAST NIET DE ENIGE ZIJN DIE EEN ONGELUK/FILES VEROORZAKEN, WEL IMO EEN GROTER DEEL DAN DE BANGE RIJDERS OP WINTERBANDEN.
Maar helaas, jullie bias en fixatie blijft hangen op dat je gevaarlijk bezig bent en je voordeel verliest als je te hard rijdt.
En zolang je niet dezelfde snelheid als zomerbanden aanhoudt ga je altijd te hard. Zelfs een paar km is al levensgevaarlijk en ben je al je voordeel kwijt.
Als jij niet op kan trekken en ik kan gewoon wegrijden dan kun je dat natuurlijk ook uitleggen als dat ik te hard rijd en gevaarlijk bezig ben.
Volgens mij was er een paar pagina`s geleden al unaniem geconstateerd dat het niet gaat om grenzen opzoeken maar dat je binnen die grenzen, ook als je daar heel ruim binnen blijft, je gewoon meer kan op winterbanden.
Ik had nog twee linkjes gepost van verzekeraars die het tegengestelde beweren van Leaseplan.
Ter uwer vermaeck.
Het lezen waard als er toch niets veranderd is aan banden de afgelopen jaren.
Maar die zullen wel ook niet kloppen, zoals de ANWB en ADAC niet voor jou testen maar zeggen wat de fabrikanten willen........als je al die aantijgingen maakt kom dan direct met links
Je weet zelfs te melden (uit eigen onafhankelijk onderzoek neem ik aan dan) dat er weinig veranderd is tussen de banden van nu en 2-5 jaar geleden, de ANWB lult maar wat.
Eigenlijk weet niemand er wat van, de fabrikanten en bandenboeren lullen maar wat en de ADAC en ANWB kleppen ze blindelings na, en ben jij bent de enige die wel weet hoe het in elkaar zit lijkt het wel.
Daar ligt een grote kans voor je denk ik dan, de hele wereld snakt naar echte onafhankelijke ongekleurde informatie, vul maar in, jij weet het, miljardenpubliek gegarandeerd.
En Leaseplan zal wel de enige juiste onafhankelijk onderzoeker zijn omdat ze zeggen dat het niet uitmaakt.
Wat jij eigenlijk wil horen.
Achmea en Independer zwetsen ook maar wat.
Het enige juiste antwoord op de vraag ; "Wordt er meer schade gereden door mensen met of zonder winterbanden?" is immers "Zonder natuurlijk, ik heb nog nooit een mens met winterbanden gezien, ik ken ze alleen met benen.
Probeer jezelf eens iets minder serieus te nemen.
Ik schreef al dat jouw generaliseren was als antwoord op mijn generaliseren, zelfs de tekst er bij gezet, aangenomen dat jij het (ook) niet zo letterlijk bedoeld als je schrijft, en ook jouw reply op mijn "gevatte" antwoord geplaatst, dat je totaal (express?) de verkeerde kant uitlegt.
Misschien moet je ook proberen te lezen wat er bedoeld wordt ipv wat jij er uit wil lezen,en je niet meteen zo aangevallen voelen als ik de files wijt aan verkeerde banden en bange rijders. (merk ook op dat er verschil is tussen verkeerde banden én bange rijders zoals ik schreef (WB + ZB rijders), en, verkeerde banden mét bange rijders (generaliserend)
DUS NEE, DE BANGE RIJDERS OP ZOMERBANDEN ZULLEN VAST NIET DE ENIGE ZIJN DIE EEN ONGELUK/FILES VEROORZAKEN, WEL IMO EEN GROTER DEEL DAN DE BANGE RIJDERS OP WINTERBANDEN.
Maar helaas, jullie bias en fixatie blijft hangen op dat je gevaarlijk bezig bent en je voordeel verliest als je te hard rijdt.
En zolang je niet dezelfde snelheid als zomerbanden aanhoudt ga je altijd te hard. Zelfs een paar km is al levensgevaarlijk en ben je al je voordeel kwijt.
Als jij niet op kan trekken en ik kan gewoon wegrijden dan kun je dat natuurlijk ook uitleggen als dat ik te hard rijd en gevaarlijk bezig ben.
Volgens mij was er een paar pagina`s geleden al unaniem geconstateerd dat het niet gaat om grenzen opzoeken maar dat je binnen die grenzen, ook als je daar heel ruim binnen blijft, je gewoon meer kan op winterbanden.
Ik had nog twee linkjes gepost van verzekeraars die het tegengestelde beweren van Leaseplan.
Ter uwer vermaeck.
Maar die zullen wel ook niet kloppen, zoals de ANWB en ADAC niet voor jou testen maar zeggen wat de fabrikanten willen........als je al die aantijgingen maakt kom dan direct met links
Je weet zelfs te melden (uit eigen onafhankelijk onderzoek neem ik aan dan) dat er weinig veranderd is tussen de banden van nu en 2-5 jaar geleden, de ANWB lult maar wat.
Eigenlijk weet niemand er wat van, de fabrikanten en bandenboeren lullen maar wat en de ADAC en ANWB kleppen ze blindelings na, en ben jij bent de enige die wel weet hoe het in elkaar zit lijkt het wel.
Daar ligt een grote kans voor je denk ik dan, de hele wereld snakt naar echte onafhankelijke ongekleurde informatie, vul maar in, jij weet het, miljardenpubliek gegarandeerd.
En Leaseplan zal wel de enige juiste onafhankelijk onderzoeker zijn omdat ze zeggen dat het niet uitmaakt.
Wat jij eigenlijk wil horen.
Achmea en Independer zwetsen ook maar wat.
Het enige juiste antwoord op de vraag ; "Wordt er meer schade gereden door mensen met of zonder winterbanden?" is immers "Zonder natuurlijk, ik heb nog nooit een mens met winterbanden gezien, ik ken ze alleen met benen.

Probeer jezelf eens iets minder serieus te nemen.
[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2015 01:14 ]
Eerder kwam ik op basis van de bekende cijfers ook niet op zo'n enorm absoluut risicoverschil over het jaar.
Ik heb het vorig jaar ook meegemaakt, weliswaar een paar kilometer Duitsland in, maar op een besneeuwde avond begon de auto voor me opeens te spinnen, boem tegen de vangrail en midden op de snelweg stond ze stil. Al het verkeer reed 100, wat een aangepaste snelheid was en hield meer afstand dan normaal. Dat en dat ik een gloednieuwe 5-serie met nieuwe winterbanden had zorgde ervoor dat ik ondanks de schrik van wat er gebeurde ruim op tijd stil stond.redwing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:42:
[...]
Daar heb ik met mijn zomerbanden ook geen vrees voor (mits noodzakelijk), het blijft echter gewoon dom tenzij het noodzakelijk is om iets/iemand te ontwijken. Je ziet nl. niet of er b.v. ijs onder zit waardoor je plotseling achterstevoren in de vangrail staat (ja, in de praktijk zien gebeuren met iemand met winterbanden)
Maar pas toen ik uitstapte om naar haar toe te lopen om te kijken of ze gewond was kwam de grootste schrik. Ik ging gewoon vol op m'n plaat! De hele snelweg was een grote ijsbaan. En daar kachel je dan met 100kmh overheen en denk je dat je al rustig rijdt :x
Van haar auto was weinig meer over (een of ander Aziatisch ding wat compleet uit elkaar lag).
Of winterbanden nou het grote verschil maken hierin kan iedereen voor zich uitmaken, maar volgens mij kan niemand beargumenteren dat het schaad. Dus die paar knaken geef ik er graag aan uit om het risico te verminderen dat ik de volgende keer dat zo iets gebeurd er wel achterop knal.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Nee hoor, maar als de ene kant stapvoets wil rijden (10-15) en jij daar met 30 (2-3* de snelheid) over sneeuw (veel gladder) voorbij rijdt ben je naar mijn idee inderdaad gevaarlijk bezig (levensgevaarlijk niet, met 30 is dat knap lastigTeijgetje schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:14:
Met 30 over een besneeuwde baan gaan terwjl de rest stapvoets over een schonere baan rijdt is heel simpelweg wel de grenzen opzoeken. En zolang je dat niet snapt is dit een zinloze discussieVolgens mij was er een paar pagina`s geleden al unaniem geconstateerd dat het niet gaat om grenzen opzoeken maar dat je binnen die grenzen, ook als je daar heel ruim binnen blijft, je gewoon meer kan op winterbanden.
Die ken ik. Zo zijn er ook onderzoeken (staan ook eerder in dit topic) die aangaven dat zomerbandenrijders meer schades maakten en winterbandenrijders vooral de grotere schades voor een totaal gelijk bedrag. Conclusie lijkt me wel door al die tegenstrijdigheden dat het verschil in ongelukken wel mee zal vallen (al geloof ik best dat zomerbanden er slechter uit zullen komen). Als er echt een groot verschil was zou dat uit alle onderzoeken wel komen.Ik had nog twee linkjes gepost van verzekeraars die het tegengestelde beweren van Leaseplan.
Ter uwer vermaeck.
Bovenstaande is zelfs de reden dat de minister winterbanden niet wil verplichten. Er zijn zo weinig dagen met zo weinig voordeel aan dat het verplichten gewoon onzinnig is.
Ik zeg er nog bij hoe je dit kunt zien........ Banden worden aangepast om meer grip te krijgen. Daarbij worden ze wat specifieker voor die situatie, maar een bandenfabrikant gaat echt niet alle wintereigenschappen weggooien om uiteindelijk een band te krijgen die net zoveel grip heeft (kijk maar naar de stopafstanden van de onderzoeken van de afgelopen jaren).Je weet zelfs te melden (uit eigen onafhankelijk onderzoek neem ik aan dan) dat er weinig veranderd is tussen de banden van nu en 2-5 jaar geleden, de ANWB lult maar wat.
Als je ditzelfde doet met banden van 20 jaar geleden zie je wel dat er aardig grote verschillen zijn. De conclusie daaruit is dat het wel gebeurt (zeg ik ook), alleen niet dat banden van 2 jaar geleden compleet anders zijn dan wat je nu koopt.
Zal ik die dan maar gelijk terugkoppen ??Probeer jezelf eens iets minder serieus te nemen.
En nogmaals, ondanks het hele verhaal is het enige wat ik zeg dat het belangrijkste het aanpassen is. Zolang je dat doet kun je zowel met winterbanden als zomerbanden de weg op. En als je dat doet met winterbande (en dan dus niet harder gaat riijden dan je met zomerbanden zou doen) hebben ze nut. Ga je wel harder rijden is het enige wat je doet de marge weer net zo groot (klein
Klopt helemaalfsfikke schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 02:30:
[...]
Of winterbanden nou het grote verschil maken hierin kan iedereen voor zich uitmaken, maar volgens mij kan niemand beargumenteren dat het schaad. Dus die paar knaken geef ik er graag aan uit om het risico te verminderen dat ik de volgende keer dat zo iets gebeurd er wel achterop knal.
Dat is inderdaad een van de voorbeelden die ik bedoelde.begintmeta schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 02:08:
Eerder kwam ik op basis van de bekende cijfers ook niet op zo'n enorm absoluut risicoverschil over het jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 28-01-2015 09:20 ]
[removed]
Tja als je de nuance simpelweg niet ziet gaat hij er vanzelf uit inderdaad.Teijgetje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:04:
Veel zijn typische gevalletjes van niet goed begrijpend lezen.
(Gonadan had er ook al last van. Nuance er uit halen? Er is geen nuance, je kan harder bij dezelfde remweg of staat eerder stil bij gelijke snelheid.))
In jouw optiek bestaat er dus geen tussenweg waarbij je iets meer snelheid neemt dan een zomerband maar toch nog meer remweg overhoudt dan de zomerband? Geen enkele nuance mogelijk?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat mij betreft iig wel. Zoals bekend ben ik het er mee eens dat winterbanden beter zijn als het glad is (alleen vind ik het aanpassen veel belangrijker en vind ik winterbanden ook niet noodzakelijkGonadan schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:30:
[...]
Tja als je de nuance simpelweg niet ziet gaat hij er vanzelf uit inderdaad.
In jouw optiek bestaat er dus geen tussenweg waarbij je iets meer snelheid neemt dan een zomerband maar toch nog meer remweg overhoudt dan de zomerband? Geen enkele nuance mogelijk?
Alleen als ik dan lees dat iemand 2a3 keer zo hard als de rest over de bevroren linkerbaan gaat rijden is er wat mij betreft van nuance geen sprake
[removed]
Als veel mensen '(over)compenseren' als ze winterbanden hebben/ zich minder aanpassen dan zomerbandengebruikers, zou het relatieve risico van 1,16 natuurlijk wel een duidelijke onderschatting van het effect van winterbanden zijn.
Verwijderd
Voor mij is er maar een reden dat ik winterbanden onder de auto heb:
Ik woon in .be vlak onder Maastricht. Het dorp waar ik woon ligt in een vallei. Mijn huis aan de 'hoge kant' van het dorp. ALS er sneeuw ligt kom ik met zomerbanden gewoon niet meer bij mijn huis. Met winterbanden geen probleem. Dan is de keus snel gemaakt: zodra het onder de 5 graden komt, dan gaan de winterbanden er onder. Deze 'winter' was dat overigens pas vlak voor kerst.
Ik woon in .be vlak onder Maastricht. Het dorp waar ik woon ligt in een vallei. Mijn huis aan de 'hoge kant' van het dorp. ALS er sneeuw ligt kom ik met zomerbanden gewoon niet meer bij mijn huis. Met winterbanden geen probleem. Dan is de keus snel gemaakt: zodra het onder de 5 graden komt, dan gaan de winterbanden er onder. Deze 'winter' was dat overigens pas vlak voor kerst.
Ze gaan er vandaag onder. Van de bmw velg af en op stalen velgen. Iemand 16" bmw velgen kopen in de achterhoek?
Gisteren stond mijn auto bij de garage wegens onderhoud en ik kreeg dus een leen auto mee.
Beide keren bij het wisselen lag er sneeuw/hagel op de weg.
In de ochtend 0 last gehad met mijn auto op winterbanden.
Toen ik 5 minuten later wegreed bij de garage met een auto op zomerbanden gleed ik direct weg, ondanks dat mijn snelheid vele malen lager lag dan met mijn eigen auto. 50 vs 20. (zelfde weg, zelfde bocht (10 minuten verschil).
En de rest van de rit last gehad van ruimere bochten, en langere remwegen. Ik had toen echt last van de gladheid.
's middags mijn eigen auto weer opgehaald. en ik had in 1x geen last meer van de gladheid. Auto lag stevig op de weg. En reed makkelijk 100km/u op de snelweg waar de rest 50 bleef rijden. Een groter snelheids verschil vond ik onnodig en gevaarlijk, maar als de weg leeg was had ik waarschijnlijk gewoon 130 gereden.
Ik had nog nooit zo duidelijk het verschil gemerkt omdat de omstandigheden eigenlijk altijd wel anders zijn en ik niet elke dag in 2 verschillende auto's rij.
Na deze ervaring ben ik eigenlijk van mening: met winterse omstandigheden, verplichte winterbanden. Anders is het verboden de weg op te gaan.
Zo ontstaat er meer ruimte op de weg.
Kunnen auto's beter remmen/sturen.
Zijn er geen auto's meer die echt niet harder kunnen omdat ze letterlijk wegglijden.
Zat er nog aan te denken om geen winterbanden meer te nemen omdat ik niet meer met mijn auto naar duitsland ga in de winter. en de winters in nederland erg meevallen. sinds gisteren ben ik weer genezen voor de komende 20 jaar voor die gedachte.
Beide keren bij het wisselen lag er sneeuw/hagel op de weg.
In de ochtend 0 last gehad met mijn auto op winterbanden.
Toen ik 5 minuten later wegreed bij de garage met een auto op zomerbanden gleed ik direct weg, ondanks dat mijn snelheid vele malen lager lag dan met mijn eigen auto. 50 vs 20. (zelfde weg, zelfde bocht (10 minuten verschil).
En de rest van de rit last gehad van ruimere bochten, en langere remwegen. Ik had toen echt last van de gladheid.
's middags mijn eigen auto weer opgehaald. en ik had in 1x geen last meer van de gladheid. Auto lag stevig op de weg. En reed makkelijk 100km/u op de snelweg waar de rest 50 bleef rijden. Een groter snelheids verschil vond ik onnodig en gevaarlijk, maar als de weg leeg was had ik waarschijnlijk gewoon 130 gereden.
Ik had nog nooit zo duidelijk het verschil gemerkt omdat de omstandigheden eigenlijk altijd wel anders zijn en ik niet elke dag in 2 verschillende auto's rij.
Na deze ervaring ben ik eigenlijk van mening: met winterse omstandigheden, verplichte winterbanden. Anders is het verboden de weg op te gaan.
Zo ontstaat er meer ruimte op de weg.
Kunnen auto's beter remmen/sturen.
Zijn er geen auto's meer die echt niet harder kunnen omdat ze letterlijk wegglijden.
Zat er nog aan te denken om geen winterbanden meer te nemen omdat ik niet meer met mijn auto naar duitsland ga in de winter. en de winters in nederland erg meevallen. sinds gisteren ben ik weer genezen voor de komende 20 jaar voor die gedachte.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Sorry hoor, maar het is niet erg geloofwaardig dat jouw auto met winterbanden meer dan 150% beter presteert. Tevens roept het wat vraagtekens op als je 100 blijft rijden waar de rest 50 rijdt. Het gaat niet alleen om absolute snelheid wat wel of niet gevaarlijk is, maar ook snelheidsverschil.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hoezo is dat ongeloofwaardig? Ik heb dit toch zelf mogen ervaren.!null schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:25:
Sorry hoor, maar het is niet erg geloofwaardig dat jouw auto met winterbanden meer dan 150% beter presteert. Tevens roept het wat vraagtekens op als je 100 blijft rijden waar de rest 50 rijdt. Het gaat niet alleen om absolute snelheid wat wel of niet gevaarlijk is, maar ook snelheidsverschil.
bron: http://www.anwb.nl/auto/t...wb-adviseert-winterbandenStel je rijdt met 50 km/h in een gemiddelde moderne auto. Op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) zo'n 12 meter, op nat wegdek zo'n 14 à 15 meter. Op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als je gewend bent op een droge weg.
Gemiddeld dus al ruim 120% beter. En ik heb echt goede winterbanden onder mijn auto zitten. (lees altijd eerst vele testen voordat ik ze aanschaf). En de leen auto stond op bredere zomerbanden.
Dat ik 100 reed was ook een stukje frustratie aangezien ik al 4 uur in de file had gestaan gisteren (3 uur 's ochtends en die avond ook al een uur). en de linker rijstrook was opeens vrij voor mij alleen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Wat voor auto heb jij en wat voor auto kreeg je mee?
Kunnen ook gewoon enorme pauperbanden onder die leenauto gezeten hebben (Roadstones ofzo, volgens mij zijn die van vulkanische as gemaakt, die dingen zijn knetterhard).
edit: brede banden zijn bij winterse omstandigheden een enorm nadeel, dus dat verklaart wel wat.
Kunnen ook gewoon enorme pauperbanden onder die leenauto gezeten hebben (Roadstones ofzo, volgens mij zijn die van vulkanische as gemaakt, die dingen zijn knetterhard).
edit: brede banden zijn bij winterse omstandigheden een enorm nadeel, dus dat verklaart wel wat.
[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 30-01-2015 11:52 ]
Ik rij zelf in een opel Corsa (2011).
en ik kreeg een opel Astra mee (2014).
Maar het blijft bizar hoe groot het verschil was.
Durfde ik in de Astra amper 30 te rijden. had ik in mijn corsa het gevoel dat de rest van het verkeer maar te langzaam reed. En merkte ik eigenlijk niet dat het glad was.
en ik kreeg een opel Astra mee (2014).
Maar het blijft bizar hoe groot het verschil was.
Durfde ik in de Astra amper 30 te rijden. had ik in mijn corsa het gevoel dat de rest van het verkeer maar te langzaam reed. En merkte ik eigenlijk niet dat het glad was.
Breed rubber is inderdaad niet handig. Zou het verschil wel kunnen verklaren.
Maar dat verschil zie je dus ook op de weg.
Mensen in van die auto's die met 20km/u beginnen te glijden vloeken naar de mensen die ze met 50km/u inhalen met de gedachte: "zie je niet dat iedereen wegglijdt".
Mensen met 50km/u merken niet dat het zo glad is voor die andere auto's en zitten te vloeken op de mensen die 20km/u blijven rijden op een rechte weg.
Ik zal vast niet de beste en slechte auto op de weg hebben gehad. dus zullen er genoeg tussen gereden hebben die het veel gladder hebben ervaren en mensen die nog minder gladheid hebben ervaren dan ik.
Tot gisteren zat ik behoorlijk in de groep die zat de schelden op die langzame auto's. Gisteren dus ervaren dat het verschil inderdaad zo groot kan zijn.
En dan heb je nog mensen in de langzame auto's die dan nog een extra marge nemen op snelheid vanwege het glijden. en de mensen in snelle auto's die de grens opzoeken.
En ik denk dat als je die extremen optelt je letterlijk auto's tegenkomt die op een weg 20km/u willen rijden en mensen die 80km/u willen rijden.
Mensen in van die auto's die met 20km/u beginnen te glijden vloeken naar de mensen die ze met 50km/u inhalen met de gedachte: "zie je niet dat iedereen wegglijdt".
Mensen met 50km/u merken niet dat het zo glad is voor die andere auto's en zitten te vloeken op de mensen die 20km/u blijven rijden op een rechte weg.
Ik zal vast niet de beste en slechte auto op de weg hebben gehad. dus zullen er genoeg tussen gereden hebben die het veel gladder hebben ervaren en mensen die nog minder gladheid hebben ervaren dan ik.
Tot gisteren zat ik behoorlijk in de groep die zat de schelden op die langzame auto's. Gisteren dus ervaren dat het verschil inderdaad zo groot kan zijn.
En dan heb je nog mensen in de langzame auto's die dan nog een extra marge nemen op snelheid vanwege het glijden. en de mensen in snelle auto's die de grens opzoeken.
En ik denk dat als je die extremen optelt je letterlijk auto's tegenkomt die op een weg 20km/u willen rijden en mensen die 80km/u willen rijden.
[ Voor 29% gewijzigd door Smuggler op 30-01-2015 12:14 ]
Breed rubber was bij die aangekoekte zooi juist wel weer handig, dat is wat ruwer en dan pak je lekker veel grip.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat jij 100 rijdt is oerdom..Smuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:50:
[...]
Hoezo is dat ongeloofwaardig? Ik heb dit toch zelf mogen ervaren.
[...]
bron: http://www.anwb.nl/auto/t...wb-adviseert-winterbanden
Gemiddeld dus al ruim 120% beter. En ik heb echt goede winterbanden onder mijn auto zitten. (lees altijd eerst vele testen voordat ik ze aanschaf). En de leen auto stond op bredere zomerbanden.
Dat ik 100 reed was ook een stukje frustratie aangezien ik al 4 uur in de file had gestaan gisteren (3 uur 's ochtends en die avond ook al een uur). en de linker rijstrook was opeens vrij voor mij alleen.
Als iemand bij 50kmh en remweg heeft van 15m op winter banden, en op zomer banden dan 35m, ja dat is mogelijk.
Maar bij dubbele snelheid verviervoudigd jouw remweg.
Dus bij 100kmh heb jij dan een remweg van 60m op je winter bandjes..
Zomer banden zouden helemaal dramatisch worden met 140m
Dat is ongeloofwaardig omdat jij een groter verschil merkt dan door de banden uit te leggen is. 50 vs. 100 is een factor 4 in remweg. Dat kan alleen betekenen dat de auto's totaal verschillend waren, de banden van totaal verschillende prijsklasses, diegenen die 50 reden te langzaam reden voor wat veilig kon, of jij reed te hard voor wat veilig kon.Smuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:50:
[...]
Op dezelfde auto met vergelijkbare klasse banden zul je nooit het verschil zien wat jij hier ziet. Dan zou je eerder 50 vs 70 zien.
Ach, de extremen zijn altijd degenen die fout rijden. Degene die als snelste voorbij komen zouden wat rustiger moeten rijden en degenen die als langzaamste rijden zouden wat harder moeten rijden. Dat zie je bij normaal weer ook op de weg. Dan kom je ook auto's tegen die 70/80 rijden en anderen die met 150-160 voorbij komen.Smuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:07:
[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 30-01-2015 13:10 ]
[removed]
Gistermorgen voor het eerst last het gehad van het weer. Rijd momenteel in een 14 jaar oude auto zonder winterbanden. Was even snelheid aanpassen en afstand houden. Voor die paar dagen in het jaar schaf ik geen winterbanden aan, gaat ook maar om 2x 30km. Zitten trouwens wel fatsoenlijke zomerbanden onder.
Ik kon prima in het verkeer meekomen op voornamelijk 80 wegen en een stukje 100, verder rijd hier weinig verkeer in het oosten van de provincie Groningen.
Maar ik kan dan ook regelmatig van uit huis werken en hoef niet elke dag de weg op. Als het om een nieuwere auto ging en ik verplicht was om elke dag de weg op was het een ander verhaal geweest.
Zelfde verhaal met m'n ouders, rijden wel een nieuwe auto, ook zonder zomerbanden, maar die komt alleen voor de boodschappen de garage uit.
Ik kon prima in het verkeer meekomen op voornamelijk 80 wegen en een stukje 100, verder rijd hier weinig verkeer in het oosten van de provincie Groningen.
Maar ik kan dan ook regelmatig van uit huis werken en hoef niet elke dag de weg op. Als het om een nieuwere auto ging en ik verplicht was om elke dag de weg op was het een ander verhaal geweest.
Zelfde verhaal met m'n ouders, rijden wel een nieuwe auto, ook zonder zomerbanden, maar die komt alleen voor de boodschappen de garage uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn19 op 30-01-2015 13:15 ]
Dat is gewoon meer geluk dan wijsheidSmuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:50:
[...]
[...]
bron: http://www.anwb.nl/auto/t...wb-adviseert-winterbanden
Die meneer met zijn passat op winterbanden (even aanname gezien de lelijke zwarte stalen velgen) die gister dwars over het Velperbroek ging omdat hij net als jij dacht wel even op die linker rijstrook te kunnen rijden waar niemand rijd en die vol ijs lag. Te hoge snelheid (kilometertje of 50) en zwiep daar ging hij al. Overmoedig en deze winterbandrijder zorge voor een nog groter oponthoud dan de drie uur die er al stond. Voor hetzelfde geld was het met 100 goed gegaan zoals bij jou maar met die omstandigheden kom je jezelf een keer tegen tegen.
Wat nou als er een ambu met blauw-blauw aankomt over de vluchtstrook. Oma wijkt in haar aygo iets over de streep naar links uit om hem te laten passeren. Die hebben geen besef dat je met 2 autos naast elkaar op één rijstrook past. Dan ben jij ongeacht wat voor banden je hebt met zo'n snelheid altijd te laat en had die ambu jou ook van het asfalt kunnen schrapen. Ongeacht dat je misschien die fantastische chauffeur bent die overal kan rijden je hebt ook medeweggebruikers en die willen hoogstwaarschijnlijk niet dood of in het ziekenhuis belanden omdat iemand anders zich onoverwinnelijk voelt.
Dit dus. Scheelt weer typenthefox154 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:33:
[...]
Dat is gewoon meer geluk dan wijsheid![]()
![]()
Die meneer met zijn passat op winterbanden (even aanname gezien de lelijke zwarte stalen velgen) die gister dwars over het Velperbroek ging omdat hij net als jij dacht wel even op die linker rijstrook te kunnen rijden waar niemand rijd en die vol ijs lag. Te hoge snelheid (kilometertje of 50) en zwiep daar ging hij al. Overmoedig en deze winterbandrijder zorge voor een nog groter oponthoud dan de drie uur die er al stond. Voor hetzelfde geld was het met 100 goed gegaan zoals bij jou maar met die omstandigheden kom je jezelf een keer tegen tegen.
Wat nou als er een ambu met blauw-blauw aankomt over de vluchtstrook. Oma wijkt in haar aygo iets over de streep naar links uit om hem te laten passeren. Die hebben geen besef dat je met 2 autos naast elkaar op één rijstrook past. Dan ben jij ongeacht wat voor banden je hebt met zo'n snelheid altijd te laat en had die ambu jou ook van het asfalt kunnen schrapen. Ongeacht dat je misschien die fantastische chauffeur bent die overal kan rijden je hebt ook medeweggebruikers en die willen hoogstwaarschijnlijk niet dood of in het ziekenhuis belanden omdat iemand anders zich onoverwinnelijk voelt.

Jullie hebben helemaal gelijk
.
En zo'n fantastische chauffeur ben ik niet. Tijdens de slipcursussen die ik heb gedaan heb ik de auto ook nog steeds niet altijd onder controle.
Ik zal proberen de volgende keer minder gefrusteerd te rijden
.
En zo'n fantastische chauffeur ben ik niet. Tijdens de slipcursussen die ik heb gedaan heb ik de auto ook nog steeds niet altijd onder controle.
Ik zal proberen de volgende keer minder gefrusteerd te rijden
Daar zijn die cursussen toch ook voorSmuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:05:
[removed]
Slipvursus was aan de ene kant heel gaaf maar ook weer erg stom. Door mijn jarenlange simracing op de PC ging ik intuïtief al de goede kant op sturen, kostte me echt moeite om het foute te doen zodat ik ook eens rond ging
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bij mij strafte de instructeur dat wel hard af, hij verzocht mij zo hard mogelijk te gaan en op het moment dat ik de wagen zo goed als onder controle had, trok ie de handrem nogmaals aan.Arfman schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:03:
Slipvursus was aan de ene kant heel gaaf maar ook weer erg stom. Door mijn jarenlange simracing op de PC ging ik intuïtief al de goede kant op sturen, kostte me echt moeite om het foute te doen zodat ik ook eens rond ging
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik heb ook zo'n slipcursus gedaan, erg leuk om te doen maar deed het eigenlijk vanaf de eerste keer al direct goedredwing schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:23:
[...]
Daar zijn die cursussen toch ook voorHet meest aparte vond ik bij die slipcursussen om te zien hoeveel mensen bij een slip gewoon compleet de verkeerde kant op sturen. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar ik krijg het niet eens voor elkaar. Ik heb denk ik vroeger teveel computerspelletjes gespeeld
In de praktijk is het natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden of je wel of niet de auto uit de slip krijgt. Heb zelf een keer een saxo kort gereden toen de achterkant uitbrak op het kleinpolderplein. Tja, geen enkele ruimte om ook maar iets te doen, ik had de auto net half driftend weer richting recht maar helaas pindakaas, de ruimte was op en dan is het alsnog boem = ho.
Laat ik dat nu de hele tijd proberen uit te leggen, maar jij en Redwing blijven gebiast op "als je harder gaat dan zoek je de grens op en op de grens rij je te hard en dus gevaarlijk".Gonadan schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:30:
Of zoals als voorbeeld gegeven wordt, je rijdt met het verkeer mee, dat wel 100 rijdt, levensgevaarlijk volgens jullie....maar doet iedereen. Jullie ook. (het andere voorbeeld, 100 uit frustratie, is inderdaad wel levensgevaarlijk, haast is onder normale omstandigheden al een extra risicofactor, met gladheid in het kwadraat)
Of "nou dan moet je eens een ruk aan het stuur geven bij 30 op een ijsbaan".

Zelfs;
Het maakt niet uit hoe je anticipeert, en ook al rij je maar minimaal harder, jullie focus blijft liggen op te hard lijkt wel, en, ik kan ook prima sneeuw en ijs op met zomerbanden.
Maar om het misschien om te draaien;
Waarom verplicht de APK het om banden van voldoende profiel te hebben en om deugdelijke remmen te hebben?
Waarom wordt je afgekeurd als je gladde banden hebt (slipgevaar?) en/of remmen die maar op halve kracht werken (twee x zo lange remweg)?
Met beide kan ik namelijk prima rijden, zelfs met alleen een handrem kan ik het bij wijze van.
Of zit ik dan wel in een potentieel moordwapen en is dat ongewenst?
En hoor ik eigenlijk niet op de openbare weg? Ook al heb ik nog nooit een ongeluk gehad.
En wat is het verschil dan tussen dit en zomerbanden op sneeuw en ijs?
Als je op goedkope chinese shitbanden rijdt in een barrel dat nét door de apk kwam rij je ook in een potentieel moordwapen.Teijgetje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:55:
[...]
Of zit ik dan wel in een potentieel moordwapen en is dat ongewenst?
En hoor ik eigenlijk niet op de openbare weg? Ook al heb ik nog nooit een ongeluk gehad.
Als je op goedkoop bagger winterbandenrubber staat in een gaar oud barrel ben je alsnog minder veilig dan iemand in een fatsoenlijke auto op all season banden
Oma die niet durft te rijden en met angst en beven elke bocht driftend neemt met haar micra op winterbanden vormt een groter gevaar tijdnes winterse omstandigheden dan jan met zijn opel astra op zomerbanden die wel normaal durft te rijden en gewoon rekening houdt met de omstandigheden.
Een suzuki alto uit het jaar kruik heeft ook minder goede remmen en een minder goede wegligging dan een ferrari , ook maar verbieden?
Ik ben het dus niet eens met je conclusie dat mensne met zomerbanden gelijk staan aan mensen die met kale banden en slechtwerkende remmen rondrijden. Ja er zit verschil in zomer en winterrubber en nee dat effect is niet dermate groot dat het gelijkgesteld kan worden aan de dingen die je hier post.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2015 16:01 ]
iemand die gaat spookrijden is ook gevaarlijker bezig dan iemand die op de juiste weghelft rijdt.
Punt is dat een auto op goede winterbanden (winterband + profiel minimaal 4mm.) Gewoon al snel 50% sneller stil staat. ook een oud gaar barrel staat 50% eerder stil op winterbanden dan op zomerbanden.
Ik vindt dat je gewoon met goed matriaal en verstand op de weg moet veschijnen. heb je dit niet dan hoor je niet op de weg thuis.
Denk dat kale banden + slecht werkende remmen. vs een goede auto op een zomerse dag minder verschil oplevert dan winter en zomerbanden in winterse omstandigheden.
bronnen ga ik vanavond nog zoeken om te kijken of ik mijn stelling kan onderbouwen.
Punt is dat een auto op goede winterbanden (winterband + profiel minimaal 4mm.) Gewoon al snel 50% sneller stil staat. ook een oud gaar barrel staat 50% eerder stil op winterbanden dan op zomerbanden.
Ik vindt dat je gewoon met goed matriaal en verstand op de weg moet veschijnen. heb je dit niet dan hoor je niet op de weg thuis.
Denk dat kale banden + slecht werkende remmen. vs een goede auto op een zomerse dag minder verschil oplevert dan winter en zomerbanden in winterse omstandigheden.
bronnen ga ik vanavond nog zoeken om te kijken of ik mijn stelling kan onderbouwen.
Ik rij tijdens de winter altijd op winterbanden. Het is niet elke winter echt nodig (zeker niet in NL) maar ik ben liever voorbereid, aangezien ik dagelijks de weg op moet. Gisteren was het wel nodig of in elk geval geruststellend, op een provinciale weg na een hagel hoosbui waardoor de weg in een soort ijsbaan veranderde. Ik pas me qua rijgedrag overigens altijd wel aan aan het overige verkeer (en de weersomstandigheden). Dus geen 100 waar de meerderheid 50 rijdt.
Geen idee wat je allemaal probeert te zeggen, het leest moeizaam. Maar de eerste volledige zin geeft mij het idee dat je zelf juist onze posts verkeerd leest.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lol dat had je beter eerder kunnen doen. Slaat nergens op. Wat vergelijk je met wat (nat,droog, koud, ijs, sneeuw)??Smuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:22:
iemand die gaat spookrijden is ook gevaarlijker bezig dan iemand die op de juiste weghelft rijdt.
het verschil is dat je van goede banden 99% van de tijd voordeel hebt. Bij winterbanden is dat 1% van de tijd. Het andere verschil is dat gladde banden de neiging hebben om te klappen wat ook niet zo heel voordelig is.Teijgetje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:55:
[...]
En wat is het verschil dan tussen dit en zomerbanden op sneeuw en ijs?
Verder is het enige wat ik iedere keer zeg dat winterbanden alleen voordelen hebben als je je marge niet gelijk gebruikt om harder te rijden (maar dat zeg je zelf ook). Jij geeft echter daarna aan dat je op een weg waar rechts stapvoets wordt gereden jij met 30 links de ijsbaan op rijdt omdat je stapvoets te langzaam vindt. Daarmee ben je je gehalveerde remweg (omdat je winterbanden hebt) juist aan het verdubbelen (2* de snelheid = 4* de remweg). Naar mijn idee ben je dan het typische voorbeeld van iemand die zijn winterbanden fout gebruikt
Dus niets bias, in jouw verhaal doe je juist precies wat je zelf zegt dat je niet moet doen. En dat probeer ik je duidelijk te maken. Als je iets harder rijdt dan degene op zomerbanden is er weinig aan de hand alhoewel je ook daarmee je marge al gelijk kleiner aan het maken bent.
Punt is ook dat bij 15 graden of meer degene op winterbanden al snel 10-15% langzamer stil staat. En die laatste situatie kom je in Nederland toch vaker tegen dan sneeuw op de weg. En je kunt je afvragen of een paar dagen 50% extra remweg gevaarlijker is dan wat meer dagen met 10-15% extra remwegSmuggler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:22:
Helemaal mee eens, vooral dat verstand is erg belangrijk.Ik vindt dat je gewoon met goed materiaal en verstand op de weg moet verschijnen. heb je dit niet dan hoor je niet op de weg thuis.
Ligt er aan hoe kaal de banden zijn en hoe slecht de remmen werkenDenk dat kale banden + slecht werkende remmen. vs een goede auto op een zomerse dag minder verschil oplevert dan winter en zomerbanden in winterse omstandigheden.

[removed]
Het zou wel interessant zijn om alle cijfers eens in een post te verzamelen en te bekijken, ik kan me alleen de dataset voor de geest halen die ik eerder gelinkt had.redwing schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:51:
... en aangezien de cijfers van de leasemaatschappijen elkaar nogal tegenspreken mbt winter/zomerbanden ongelukken in de winter denk ik wel dat dit echt een punt is....
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-01-2015 17:04 ]
Tja, ik vraag me af of dat zinvol is. De cijfers die ik tegenkom zitten tussen gelijk aantal schades, gelijk aantal kosten maar verschil in aantal schades (meer-maar kleiner), iets meer en veel meer schades met zomerbanden.begintmeta schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:03:
[...]
Het zou wel interessant zijn om alle cijfers eens in een post te verzamelen en te bekijken, ik kan me alleen de dataset voor de geest halen die ik eerder gelinkt had.
[removed]
Lijkt me dan juist wel zinvol om de boel eens te verzamelen en goed te bekijken.redwing schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:17:
[...]
Tja, ik vraag me af of dat zinvol is. De cijfers die ik tegenkom zitten tussen gelijk aantal schades, gelijk aantal kosten maar verschil in aantal schades (meer-maar kleiner), iets meer en veel meer schades met zomerbanden.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik durf trouwens best te stellen dat onder bepaalde omstandigheden het misschien zelfs beter is om iets sneller te rijden.
Een paar jaar geleden eens over een volledig besneeuwde snelweg gereden die ook iets aan het opvriezen was. Met langzame snelheid gleed je elk bestaande spoor in en was ik veel aan het corrigeren, de auto reed erg nerveus.
Ik heb toen mijn snelheid verhoogd met als resultaat dat de auto veel beter spoor hield en niet meer nerveus was.
Maar ook als resultaat dat ik sneller reed dan de rest. Gelukkig was het nacht en kon dat toen ook.
Bovenstaande gaat natuurlijk niet op als het glad is door ijs/ijzel.
Een paar jaar geleden eens over een volledig besneeuwde snelweg gereden die ook iets aan het opvriezen was. Met langzame snelheid gleed je elk bestaande spoor in en was ik veel aan het corrigeren, de auto reed erg nerveus.
Ik heb toen mijn snelheid verhoogd met als resultaat dat de auto veel beter spoor hield en niet meer nerveus was.
Maar ook als resultaat dat ik sneller reed dan de rest. Gelukkig was het nacht en kon dat toen ook.
https://wren.co/join/Devian
Ja maar ijs en dan werken ze lekker toch niet.
Zijn die van mij eindelijk nuttig, ga ik steeds op de fiets naar werk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De fietswinterbanden zijn momenteel in de aanbieding hier en daar.
Beter? Ik vraag me af of het veiliger is. De remafstand zal niet korter worden.Devian schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 07:25:
Ik durf trouwens best te stellen dat onder bepaalde omstandigheden het misschien zelfs beter is om iets sneller te rijden.
Dat het fijner rijdt ben ik geheel met je eens overigens!
Verwijderd
Het klimaat hier is zo wisselvalig dat je wel 4 type's banden zou nodig hebben, en het jaar erop kom je dan weer met 1 set toe.
http://www.knmi.nl/cms/content/121129/2014_record_warm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Nederland
http://www.knmi.nl/cms/content/121129/2014_record_warm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Nederland
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 10:00 ]
Dát is nou écht zonde van je geld.begintmeta schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:44:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb sinds kort geen mountainbike meer maar een "gewone" fiets, en ik moet zeggen dat ik de zware profielbanden best mis met sneeuw!begintmeta schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:44:
ik hoop nu dat je onzin praat...gezien het wel degelijk uitmaakt icm sneeuw en ijzel.
In dit topic wordt al honderden bladzijdes lang twee zaken door elkaar gehaald, namelijk veiligheid en verhoogde mobiliteit ("het rijdt lekkerder" of "ik kan uit m'n parkeervak wegrijden en m'n buren niet" of "ik kan hogere snelheid aanhouden")MikeyMan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:14:
[...]
Beter? Ik vraag me af of het veiliger is. De remafstand zal niet korter worden.
Dat het fijner rijdt ben ik geheel met je eens overigens!
Terwijl ze eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 05-02-2015 11:40 ]
De beste oplossing is nog altijd dat iedereen - behalve ik - gewoon thuisblijft op dit soort dagen. Overigens rij ik deze winter op zomerbanden en dat is iets minder fijn dan de winterbanden. Wat ik eigenlijk nog wel eens zou willen om in een situatie als gisteravond te rijden (A50) om te zien wat ik doe in zo'n geval.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik denk toch echt dat het doorgaans veiliger is als brandweer, ambulance en politie verhoogd mobiel zijn!null schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:40:
...zaken door elkaar gehaald, namelijk veiligheid en verhoogde mobiliteit ...
Ik zou ze ook niet snel kopen, maar het kan wel zinvol zijn, net als spikes voor schoenen trouwens (die ik wel heb)
Meestal staat er een vrachtwagen stil die niet meer verder kan of is er een ongeluk gebeurt. In beide gevallen maakt het bar weinig meer uit of je zomer of winterbanden hebt want vast sta je tochcbr600f4i schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:30:
Wat ik eigenlijk nog wel eens zou willen om in een situatie als gisteravond te rijden (A50) om te zien wat ik doe in zo'n geval.
[removed]
* doet mij denken aan het filmpje met de Subaru die een vrachtwagen over een besneeuwde overweg trekt
Dit topic is gesloten.