PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Haha ja absoluut, rechtuit gaat wel alleenje moet niet net zoas in de zomer willen kunnen remmen of nog even bochtje te pakken.kraades schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:11:
Ik vind overigens ook dat voorzichtig rijden niet perse langzaam rijden is. Met een beetje anticiperen en bedachtzaam remmen en sturen kom je een heel eind mijns inziens. Maar sommigen lijken alle natuurwetten te willen tarten...
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat heeft dan weer niemand gezegd, nogal een verschil tussen 'de goede' en 'alle' om maar ergens mee te beginnen. Overigens kan je in mijn post op zo'n twee pagina's terug zien dat de Potenza voor een zomerband uitermate slecht presteert op nat wegdek, kan je bijna net zo goed zo'n zuinige ecoband nemen.Het Fantoom schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:01:
Nou dat is wel opmerkelijk, heb nog nooit winterbanden gehad maar weet wel dat tussen zomerbanden onderling al een heel groot verschil kan zitten tussen de hoeveelheid grip die ze bieden in een bocht.
Maar alle winterbanden zouden dus bij 'normale omstandigheden' minstens evenveel grip moeten bieden als bv een Bridgestone Potenza?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uitermate slecht is zwaar overdreven (ken wel alleen de RE002), iig een stuk meer grip bij droog weer dan de Uniroyal Rainsport 2 die ik ervoor had.Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:36:
[...]
Dat heeft dan weer niemand gezegd, nogal een verschil tussen 'de goede' en 'alle' om maar ergens mee te beginnen. Overigens kan je in mijn post op zo'n twee pagina's terug zien dat de Potenza voor een zomerband uitermate slecht presteert op nat wegdek, kan je bijna net zo goed zo'n zuinige ecoband nemen.
Maar om op die andere post terug te komen waarop ik reageerde, wist inderdaad niet dat het alleen om 'goede' winterbanden ging, er stond letterlijk "Winterbanden presteren onder normale omstandigheden absoluut niet slechter dan zomerbanden". Maar dan nog vraag ik me af welke goede winterband meer grip biedt dan bv een Bridgestone Potenza onder normale omstandigheden en dus droog weer?
Ik heb het idee dat het document een testframework beschrijft, waarbij een test bestaat uit een aantal herhalingen van metingen voor diverse banden, over opeenvolgende dagen. Omdat de omgeving factoren (zoals temperatuur) per moment van de dag en ook over verschillende dagen kunnen verschillen, moeten ze meerdere herhalingen uitvoeren in verschillende volgorden. Het stuk wat je aanhaalt gaat over de herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid van de metingen binnen een test.Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:17:
[...]Hier gaat het om. Vrij vertaald: om mogelijke veranderingen in omgevingsfactoren mee te kunnen wegen wordt een set banden met bekende eigenschappen te allen tijde meegenomen in de test. Daarvan is bijvoorbeeld vastgelegd wat de veranderingen in eigenschappen zijn bij verschil in temperatuur of gewicht.
Ik heb echter het idee dat ze echter twee verschillende testen hebben (een zomerbandentest en een winterbandentest), beiden gebruik makend van het hetzelfde testframework, beiden intern een goede herhaalbaarheid kennen (over opeenvolgende dagen in verschillende volgorden), maar dat de twee testen onderling niet vergelijkbaar zijn. Met andere woorden, de testresultaten kunnen van de twee verschillende testen kunnen niet onderling vergeleken worden.
ANWB, De Consumentenbond, ADAC, gebruiken allemaal dezelfde test, en publiceren allemaal testen waarvan de zomerbanden compleet gescheiden zijn van de winterbanden, ondanks dat het testframework wel hetzelfde is, en een test intern wel met een goede herhaalbaarheid is uitgevoerd.
In de winterbandentest testen ze banden waarschijnlijk alleen maar in de winter, en in de zomerbandentest testen ze zomerbanden waarschijnlijk alleen maar in de zomer. (In het document staat namelijk ook dat ze de ijs en sneeuw niet voor de zomerbanden testen.) Beiden testen hebben hetzelfde testframework, van beiden testen zijn de herhalingen/metingen intern vergelijkbaar, maar beide testen zijn onderling waarschijnlijk niet vergelijkbaar.
Waarschijnlijk weinig, tenzij de temperaturen echt laag worden. Yofresh probeert natuurlijk een beetje op te stoken maar het punt kan je niet laten liggen. De voordelen van de winterbanden in de door mij geposte test zijn vele malen hoger dan de nadelen. Het verschil bij droog is ten opzichte van het verschil bij sneeuw zeer klein.Het Fantoom schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:23:
Uitermate slecht is zwaar overdreven (ken wel alleen de RE002), iig een stuk meer grip bij droog weer dan de Uniroyal Rainsport 2 die ik ervoor had.
Maar om op die andere post terug te komen waarop ik reageerde, wist inderdaad niet dat het alleen om 'goede' winterbanden ging, er stond letterlijk "Winterbanden presteren onder normale omstandigheden absoluut niet slechter dan zomerbanden". Maar dan nog vraag ik me af welke goede winterband meer grip biedt dan bv een Bridgestone Potenza onder normale omstandigheden en dus droog weer?
Natuurlijk speelt er veel meer mee, maar die afweging zorgt wel dat veel mensen ook in Nederland me zo weinig sneeuw graag winterbanden hebben. Dat kleine beetje wat je inlevert op droog en eigenlijk niet op nat is gewoon veel minder groot dan wat je inlevert op sneeuw. Uiteraard moet nog steeds iedereen kiezen of hij dat wil, maar dit feit kunnen zelfs de ergste tegenstanders niet omheen, ook al proberen ze dat nog steeds.
@Cyb:
We kunnen hier nog heel lang over doorgaan, maar dat gaat geen uitkomst bieden vermoed ik. Jij doet een aanname, ik denk wat anders te lezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Rainsport 3 al eens geprobeert? Die heb ik er in de zomer onder zitten en dat is echt een enorm goede band. Je kan daarmee in de regen rijden alsof de weg droog is en ook op een droge weg zijn ze erg goed. Ze zijn alleen minder fijn voor de mensen achter je vanwege de hoeveelheid sprayHet Fantoom schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:23:
[...]
Uitermate slecht is zwaar overdreven (ken wel alleen de RE002), iig een stuk meer grip bij droog weer dan de Uniroyal Rainsport 2 die ik ervoor had.
Mjah, om nu ff 600 euro neer te lappen voor winterrubber is mij ff te gortig. Zeker met de zachte winters verwacht ik er niet veel profijt van te hebben.Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:41:
Holycrap je bent een van de weinigen die nog maar net in het topic zit.
offtopic:
Kijk maar uit, je mag eigenlijk van de moraalridders niet meedoen als je niet het hele topic gelezen hebt. Als is feitelijk een pagina of drie genoeg om de kern te volgen.
Conclusie is in mijn ogen al jaren heel simpel:
Winterbanden brengen pas écht voordeel op sneeuw, om op droog en nat niet te veel te verliezen ten opzichte van een zomerband moet je een goede winterband kopen. Alleen dan heb je in droog en nat nog een veilige band én in sneeuw de enorme meerwaarde. Ijs moet je gewoon niet op gaan rijden.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dan interpreteer jij het wel heel anders. Zomerbanden steken er met kop en schouders bovenuit tijdens de natte tests. En bij warme dagen in het najaar/voorjaar slijten je winterbanden als een gek.YellowCube schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:28:
[...]
Uit die test komt bij mij juist de vraag waarom je in hemelsnaam nog op zomerbanden zou rijden.
Winterbanden presteren onder normale omstandigheden absoluut niet slechter dan zomerbanden en je hebt alle voordelen als het onverhoopt toch sneeuwt (en om je geheugen op te frissen: twee en drie jaar geleden was het wel wat meer dan enkel 2 dagen sneeuw)
Wat ik hierboven zei over de toekomst van zomer, all season en winterbanden, is dus al bijna waarheid: de winterband is de echte all-season band.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nergens staat dat de testen vergelijkbaar zijn. Dat is iets dat jij aanneemt.Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:49:
[...]
@Cyb:
We kunnen hier nog heel lang over doorgaan, maar dat gaat geen uitkomst bieden vermoed ik. Jij doet een aanname, ik denk wat anders te lezen.
De metingen zijn herhaalbaar, en daarmee is een test herhaalbaar. Maar alles wijst er op dat de zomerbandentest een andere test is dan de winterbandentest, wel uitgevoerd onder het zelfde testframework. Zo staat er expliciet in dat de zomerbanden niet op ijs worden getest. Indien ze wel in dezelfde test opgenomen zouden worden, maar op verschillende seizoenen getest zouden worden, dan zou de test per definitie falen, omdat de test dan niet meer blind is, wat volgens het testframework een eis is.
http://www.adac.de/_mmm/p...fen%2020140331_203505.pdf
http://translate.google.n...31_203505.pdf&prev=search
Vertaald:Zur Absicherung der Mess- und Prüfergebnisse werden alle Tests mehrfach durchgeführt. Die zulässigen
Toleranzen liegen dabei in einem sehr engen Bereich. Bei den Wiederholungen werden die Reifen
in unterschiedlichen Reihenfolgen gefahren um eventuelle Vor- oder Nachteile durch Tageszeiten oder
Streckenabschnitte auszuschließen. Die Qualität der Messwerte und der Wiederholungen werden anhand
von Kennwerten wie Standartabweichung, Wahrscheinlichkeitsverteilung oder kritischer Differenz
bewertet. Zur Ermittlung möglicher Veränderung der Umgebungs-Bedingungen werden neben den
Testreifen regelmäßig Reifen mit bekannten Eigenschaften (so genannte Basisreifen oder auch Kontrollreifen)
eingesetzt, diese dokumentieren z.B. Veränderungen der Strecke, Temperatur oder Gewichtsverlust
durch verbrauchten Kraftstoff. Alle Reifen sind bis zum Abschluss aller Bewertungen anonymisiert.
Hedging and repeatability of the measurement and test
To secure the measurement and test all tests are performed several times. The permissible
conditions tolerances are in a very narrow range. In the repetitions, the tires are
driven in different orders for any advantages or disadvantages through times of day or
Exclude sections. The quality of the measurements and the reps are subsequently
hand of parameters such as standard deviation, probability distribution, or critical difference
rated. To determine the possible change in the ambient conditions are in addition to the
Test tires at regular tires with known properties (called base tire or con-
troll mature) used this document, including changes in distance, temperature or total
weight loss through fuel consumed. All tires are anomalous until the completion of all reviews
nymisiert.
Ik heb een 240 sticker gekregen van de Euromaster schijnt verplicht te zijn in Duitsland.Metalfreak schreef op donderdag 21 november 2013 @ 12:57:
Ik vind het wel grappig, zo'n sticker met Vmax 210km/h op je dashboard
Zitten normaal banden op tot 300 op mijn Golf.
Maar fabrieksopgave VMax is 230 dus ik zie het nut van die sticker niet
Niet iedereen blijft in Nederland he? Het staat zo lullig als je op wintersport in Val Thorens uit de bocht vliegt omdat je denkt dat zomerbanden hetzelfde kunnen als winterbanden.NoxiuZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 00:12:
[...]
Mjah, om nu ff 600 euro neer te lappen voor winterrubber is mij ff te gortig. Zeker met de zachte winters verwacht ik er niet veel profijt van te hebben.
Dan maak je al snel meer dan 600 euro schade.
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 03-01-2015 09:57 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Moest je dan niet aan de kettingen onderhand?JdM schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 09:55:
Heerlijk van mijn winterbandjes genoten afgelopen week. Ben naar Vorarlberg@Oostenrijk gereden en sliep in een huisje met een toegangs helling waarvoor sneeuwkettingen geen overbodige luxe waren. Heb sinds september echter een X3gekocht en kon daarmee met winterbandjes zonder problemen omhoog rijden. Ik heb op minder steile hellingen zelfs enkele winterbanden zien falen, ook op verse sneeuw. Uitwijken voor auto's die terug komen glijden was overigens ook geen probleem
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee was niet nodig, ega en ik stonden er ook van te kijken dat omhoog rijden zo makkelijk ging. Ook een paar keer stil gestaan bergop en toch weer zonder problemen aan het rollen gegaan. Mijn vermoeden is dan ook dat de vierwielaandrijving mijn grootste vriend is geweest.Gonadan schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:06:
[...]
Moest je dan niet aan de kettingen onderhand?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee alleen Rainsport 2, die was wel goed in de regen maar dat de Rainsport 3 bij regen net zoveel grip heeft als bij droog geloof ik gewoon niet. Rij eens rondjes op een rotonde en voer de snelheid steeds verder op tot hij uitbreekt en doe het daarna nog eens op nat wegdek, gegarandeerd schuif je op nat veel eerder (bij lagere snelheid) weg.DervishD schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:15:
[...]
De Rainsport 3 al eens geprobeert? Die heb ik er in de zomer onder zitten en dat is echt een enorm goede band. Je kan daarmee in de regen rijden alsof de weg droog is en ook op een droge weg zijn ze erg goed. Ze zijn alleen minder fijn voor de mensen achter je vanwege de hoeveelheid spray
NatuurlijkGonadan schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 12:28:
Ik doel meer op de verplichting, maar ik ken de regels daar niet.

Ik heb geen bord gezien (bij een bord zijn ze verplicht)
Is waarschijnlijk bij een aanrijding wel verwijtbaar als je ze er niet op hebt vermoed ik, ook wanneer er geen bord staat. Wanneer de rest naar beneden glijdt kun je wel verwachten dat je zonder kettingen zal gaan glijden.
[ Voor 12% gewijzigd door JdM op 03-01-2015 13:10 ]
Nou ik vroeg het mij gewoon af, gezien winterbanden redelijk 'verplicht' zijn in die omstandigheden zou het mij niets verbazen als er ook regels voor sneeuwkettingen waren op hellingen o.i.d. Maargoed, een verkeersbord dus.JdM schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:08:
[...]
Natuurlijk![]()
Ik heb geen bord gezien (bij een bord zijn ze verplicht) [afbeelding]
Is waarschijnlijk bij een aanrijding wel verwijtbaar als je ze er niet op hebt vermoed ik, ook wanneer er geen bord staat. Wanneer de rest naar beneden glijdt kun je wel verwachten dat je zonder kettingen zal gaan glijden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dat vermoeden is deels juist want geen grip = geen grip en je kunt dus met een 4x4 en zomerbanden in de sneeuw net zo goed nergens heen gaan.JdM schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:36:
[...]
Nee was niet nodig, ega en ik stonden er ook van te kijken dat omhoog rijden zo makkelijk ging. Ook een paar keer stil gestaan bergop en toch weer zonder problemen aan het rollen gegaan. Mijn vermoeden is dan ook dat de vierwielaandrijving mijn grootste vriend is geweest.
En voor zover ik weet is het xDrive systeem van de X3 niet voorzien van sperdifferentielen waardoor je bij verlies van grip op enkele van de wielen ook nergens meer heen gaat.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Tja, als ik naar .de ga of verder heb je ze wel nodig, duh. Maar daar heb je geen zachte winters.Maasluip schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 08:36:
[...]
Niet iedereen blijft in Nederland he? Het staat zo lullig als je op wintersport in Val Thorens uit de bocht vliegt omdat je denkt dat zomerbanden hetzelfde kunnen als winterbanden.
Dan maak je al snel meer dan 600 euro schade.
Daar heb je niet zoveel aan met voorwielaandrijving!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:43:
[...]
Ja maar je moet wel de beste banden op de achteras zetten![]()
(hierna vervolgt een herhaling van de afgelopen 5 pagina's)
Wat voor sticker mag dat zijn? Zeer zeker NIET verplicht in Duitsland in elk geval.wimpie007 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 03:33:
[...]
Ik heb een 240 sticker gekregen van de Euromaster schijnt verplicht te zijn in Duitsland.
Zitten normaal banden op tot 300 op mijn Golf.
Maar fabrieksopgave VMax is 230 dus ik zie het nut van die sticker niet
Volgens mij ben je in de war met de snelheidsindexering die bandenfabrikanten gebruiken.
Die zijn namelijk 240/270/300 en verder.
Ik heb een vMax 280km/h maar ik heb geen stickers in mijn auto. En die komt nota bene uit Duitsland
Haha, lees de 2e regel, die discussie hebben we net gehad.Typhone schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:21:
[...]
Daar heb je niet zoveel aan met voorwielaandrijving
Ook met voorwielaandrijving beste banden achter. Ja we snappen het, beste banden voor geven meeste kans bij wegrijden in sneeuw etc, en achter gaan ze mogelijk cuppen, bekende verhalen. Maar nog steeds is het veiligst om de beste banden achter te doen, ongeacht de aandrijving.
[ Voor 46% gewijzigd door !null op 03-01-2015 20:40 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat is zo gek niet, de winterbanden zijn veel smaller, een smallere zomerband zou ook minder herrie maken. Er ligt simpelweg minder rubber op het wegdek, dus ook minder geluid.GAIAjohan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:01:
[...]
Ze maken zeker niet per se meer geluid. Mijn Goodyear Ultragrip 8 winterbanden 175/65/14 met 67db waarde zijn daadwerkelijk stiller dan mijn Vredestein Sportrac5 zomerbanden 195/45/16 met 70db op het label
Ik heb winterbanden en zomerbanden van hetzelfde merk en dezelfde maat, zelfs dezelfde velgen.
Feit is dat winterbanden simpelweg meer herrie maken. Dat is in de praktijk getest, niet van het label af gelezen...
Naar mijn weten zijn er in NL helemaal geen regels voor. Zelfs die sticker is niet nodig. (pas wel op als je naar Duitsland gaat).[b][message=43506258,nolineDus auto kan 250, winterbanden 200. Dat mag in Duitsland (in NL volgens mij niet) en zou je dus een sticker op je dashboard moeten doen volgens Duitse wet, zodat iedere bestuurder van die auto weet wat de grens is. Dat is hun systeem.
In Nederland is Vmax sowieso 130 km/u. Dus de band moet minimaal 130 km/u aankunnen en dat kunnen ze allemaal.dude88 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 07:44:
Naar mijn weten zijn er in NL helemaal geen regels voor. Zelfs die sticker is niet nodig. (pas wel op als je naar Duitsland gaat).
Valt je nog tegen hoor, maar wat ze daar een zachte winter vinden is wat we hier een strenge winter zouden noemenNoxiuZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:15:
[...]
Tja, als ik naar .de ga of verder heb je ze wel nodig, duh. Maar daar heb je geen zachte winters.
Nee, merp!
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2015 10:06 ]
Nog even los van het feit dat landsgrenzen (niet zozeer tussen .nl en .de, maar toch) vaak worden gevormd door rivieren of dingen met nog veel meer water (meren, zeeën) of bergketens en laten dat nou net dingen zijn die ervoor zorgen dat het weer aan de ene kant net wat anders is dan aan de andere kant.
[ Voor 43% gewijzigd door dreamscape op 05-01-2015 10:28 ]
Punctuality is the politeness of kings
Duitsland heeft sowieso veel strengere regels.pacificocean schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:48:
[...]
In Nederland is Vmax sowieso 130 km/u. Dus de band moet minimaal 130 km/u aankunnen en dat kunnen ze allemaal.
Heb jij onder je auto 4 banden met 5000 km ervaring en je rijdt er 1 lek... Dan ben je verplicht 4 nieuwe te kopen. Ook als er 2 banden versleten zijn op 1 as, 4 nieuwe kopen...
Dus de regeltjes wijken nogal af
Haha, wie verplicht je daartoe?dude88 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:10:
[...]
Duitsland heeft sowieso veel strengere regels.
Heb jij onder je auto 4 banden met 5000 km ervaring en je rijdt er 1 lek... Dan ben je verplicht 4 nieuwe te kopen. Ook als er 2 banden versleten zijn op 1 as, 4 nieuwe kopen...
Dus de regeltjes wijken nogal af
Je komt misschien niet door de TÜV als het bandenprofiel te veel afwijkt. Maar je mag banden kopen hoe je wilt.
Ik kreeg op mijn TÜV toch een keer het volgende mankement opgeschreven:Typhone schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:25:
[...]
Wat voor sticker mag dat zijn? Zeer zeker NIET verplicht in Duitsland in elk geval.
Volgens mij ben je in de war met de snelheidsindexering die bandenfabrikanten gebruiken.
Die zijn namelijk 240/270/300 en verder.
Ik heb een vMax 280km/h maar ik heb geen stickers in mijn auto. En die komt nota bene uit Duitsland
"M+S Reifen Geschwindigkeitsschild fehlt"
De keurmeester gaf me vervolgens een sticker en dan was het akkoord.
Een ander mankement was dat mijn EHBO doos over datum was

[ Voor 39% gewijzigd door fsfikke op 05-01-2015 12:18 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Haha, prachtig dat je wordt aangesproken op je EHBO doosfsfikke schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:11:
[...]
Ik kreeg op mijn TÜV toch een keer het volgende mankement opgeschreven:
"M+S Reifen Geschwindigkeitsschild fehlt"
De keurmeester gaf me vervolgens een sticker en dan was het akkoord.
Een ander mankement was dat mijn EHBO doos over datum was
Nee, merp!
Desalniettemin kun je ook als toerist aangesproken worden op het niet hebben van zulke voorwerpen in je auto.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ja dat weet ik. Het mooiste voorbeeld vind ik nog wel die waardeloze alcoholtesters die je in frankrijk verplicht in de auto moet hebben liggen, maar waarvan de werking discutabel te noemen isYellowCube schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:44:
in sommige landen is het gewoon verplicht een verbanddoos (of andere items zoals een geel hesje) in je auto te hebben. Echter, dat is dan vaak verplicht voor de inwoners van het land zelf.
Desalniettemin kun je ook als toerist aangesproken worden op het niet hebben van zulke voorwerpen in je auto.
Nee, merp!
http://www.point-s.nl/cat...12-xl/category/24/#select
Is dit acceptabele kwaliteit of goedkope troep?
TomTom noemt die dingen tegenwoordig anders en dat mag dan blijkbaar wel...FastFred schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:57:
Wat dacht je dan van de regel die navigaties met flitspaal vermeldingen verbied in Frankrijk. Ook als die functie uitgeschakeld staat mag het blijkbaar niet. Waar vind je tegenwoordig nog navigatiesystemen zonder flitspaal meldingen?

Volgens deze site hebben die banden het label F voor brandstofbesparing en C voor grip. Als je daar dus op afgaat dan zijn het niet heel briljante banden.eighty-four schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:01:
Heeft iemand ervaring met deze banden?
Nee, merp!
Gevaarlijke zone, omdat mensen daar spontaan op de rem kunnen gaan staan.PauseBreak schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:17:
TomTom noemt die dingen tegenwoordig anders en dat mag dan blijkbaar wel...
Ik tuf al weer een paar weken op de winterbandjes, dan slijten de zomerbanden in elk geval niet
This footer is intentionally left blank
Die gegevens staan op het label. Heel vaak komt dat niet overeen met de praktijk. Hifly klinkt mij als troep.PauseBreak schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:17:
[...]
TomTom noemt die dingen tegenwoordig anders en dat mag dan blijkbaar wel...![]()
[...]
Volgens deze site hebben die banden het label F voor brandstofbesparing en C voor grip. Als je daar dus op afgaat dan zijn het niet heel briljante banden.
Voor een goede set in een standaard maat betaal je wat meer maar heb je wel veilige banden...
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Hifly/ hun zomerbanden hebben al slechte scores.. Terwijl dat de makkelijke band is..
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2015 13:47 ]
Klopt, maar de gelinkte site gaf dat label niet weer (of Ghostery heeft het geblokt, kan ook). Hoe dan ook, afgaande op het label zou ik verder zoeken.
Nee, merp!
Volgens mij hebben mijn Sportrac5's en Ultragrip 8s, nauwelijks een beter label maar komen ze wel goed uit tests..
En geluid hangt gewoon af van het profiel. Banden met blokken aan de zijkant maken meer kabaal. Daarom zijn de ultragrips ook zo stil..
[ Voor 65% gewijzigd door GAIAjohan op 05-01-2015 13:54 ]
Nee, merp!
Dat hangt af van je bandenmaat. In de gangbaardere maten zie je dat er al wat banden zijn met A/A labels, maar in mijn maat (205/50/17) is het beste dat je kunt vinden B/A. Best grappig om eens naar te kijkenCyclonic schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:06:
Heb zelf Continental WinterContact TS 850 erop aangezien ik vaak in Duitsland kom, deze waren vorig en dit jaar testwinnaar en hebben ook label C verbruik en C grip... dus ja welke band heeft dan label A
Nee, merp!
Echt wel, die kuststrook die we aangelegd hebben is vaak veel zonniger maar in Limburg is het warmer.begintmeta schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:05:
.nl loopt doorgaans vrij naadloos over in .de, het is niet zo dat het weer zich veel aantrekt van menselijke verzinsels zoals landsgrenzen.
Maar rond de grens loopt het naadloos over, maar ga je naar het zuid-oosten van .de dan heb je zwaardere winters dan wij hier aan de kust hebben.
ik weet niet of dit ook past:eighty-four schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:01:
Heeft iemand ervaring met deze banden?
http://www.winterbanden.n...ra-grip-9/185-65-R15-88T/
Maar dat is een acceptabele prijs voor een goede band. (komt erg goed uit de testen).
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Thanks! Das een mooie prijs inderdaad.Kevinp schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:04:
[...]
ik weet niet of dit ook past:
http://www.winterbanden.n...ra-grip-9/185-65-R15-88T/
Maar dat is een acceptabele prijs voor een goede band. (komt erg goed uit de testen).
Ik heb een Fiat Punto 1.2. De banden die er nu onderzitten zijn 185/55 R15.
Moet ik dan ook exact deze maat winterbanden eronder zetten of mag dat iets afwijken?
http://www.winterbanden.n...ian-wr-d3/185-55-R15-86H/ (281.48 / set)
http://www.winterbanden.nl/firestone/wihawk3/185-55-R15-82T/ (252.72 / set)
Komen ook goed uit de ANWB-test.
De ene heeft een C/F-label, de andere een C/C-label.
Is het die 30 euro waard om voor het betere label te gaan?
Verwijderd
edit: 194 auto's zijn hierbij betrokken. 1 dode en zeker in de 20+ gewonden.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 06:42 ]

En maar volgas blijven doorkarren in het begin van het filmpje... waarom zou je ook afremmen als je ziet dat een ongeluk gaande is of je aanpassen aan de situatie....
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
whiteout , oftewel stuifsneeuw. vergelijk het met dichte mist. opeens doemt er een auto voor je op en je bent te laatwildhagen schreef op zondag 11 januari 2015 @ 07:02:
En maar volgas blijven doorkarren in het begin van het filmpje... waarom zou je ook afremmen als je ziet dat een ongeluk gaande is of je aanpassen aan de situatie....

Virussen? Scan ze hier!
Tja, dat geeft toch juist aan dat je rustig moet gaan rijden ? De weg is volledig besneeuwd, je hebt last van die whiteout dus je ziet niets en toch zie je auto's met 50 aan komen rijden. De situatie is natuurlijk lastig, maar best te voorkomen als de mensen zich eens aanpassen.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 07:11:
[...]
whiteout , oftewel stuifsneeuw. vergelijk het met dichte mist. opeens doemt er een auto voor je op en je bent te laat![]()
[removed]
Het gaat om een Toyo Snowprox S953 94V (achter heb ik 2 van Bridgestone) en heb een Audi 3, 2.0 TDI. Destijds overgenomen en de winterbanden mee gekregen.
Iemand enig idee?
Stoere mannen hoog in hun trucks gewoon door blijven stomen.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 06:41:
winterbanden of niet, bij situaties zoals op deze video ben je gewoon nergens en altijd te laat.

Zo heb ik een keer op de snelweg een drukkende vrachtwagen in mijn nek gehad bij een gigantische stortbui.
In een personenauto zie je dan gewoon niks meer.
Mij geen tijd geven (60 / 70 km/u) om een parkeerplek te laten zoeken maar gaan drukken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Als dat op je banden staat kan er best 3,2 - 3,4 inMrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:56:
Ik heb een 225/45/17 winterband. Op de Michelin zomerbanden pompte ik 2.5 bar en dat was voldoende. Op internet lees ik op verschillende sites dat er 0,2 baar meer gepompt worden. Dus, 2.7. in mijn geval. Maar mijn winterbanden zien er uit alsof ze lek zijn en de brandstof verbruikt hoger word denk ik Op de zijde staat er MAXLOAD 670 kg, AT 340 KPc, MAX PRESS 50 psi, dus 3.44 BAR.
Het gaat om een Toyo Snowprox S953 94V (achter heb ik 2 van Bridgestone) en heb een Audi 3, 2.0 TDI. Destijds overgenomen en de winterbanden mee gekregen.
Iemand enig idee?
Ik had dezelfde maat, daar moest inderdaad meer in maar hoeveel weet ik niet.
Winterbanden zijn altijd wat zachter en de wangen hangen altijd iets maar een foto zegt meer
Gewoon even kijken in het boekje van je auto of in de b-stijl, of achter je tankklep. Of, als het daar allemaal niet in staat, kijk even op de tabel die bij menig opblaaspunt wel hangt.MrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:56:
Ik heb een 225/45/17 winterband. Op de Michelin zomerbanden pompte ik 2.5 bar en dat was voldoende. Op internet lees ik op verschillende sites dat er 0,2 baar meer gepompt worden. Dus, 2.7. in mijn geval. Maar mijn winterbanden zien er uit alsof ze lek zijn en de brandstof verbruikt hoger word denk ik Op de zijde staat er MAXLOAD 670 kg, AT 340 KPc, MAX PRESS 50 psi, dus 3.44 BAR.
Iemand enig idee?
Nee, merp!
Dit klinkt niet als lekke band, maar als een band die te breed is voor de velg is. Overigens is Toyo altijd wel een van de bredere banden vergeleken met andere merken met dezelfde maat.MrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:56:
Iemand enig idee?
2.7 bar in een band vind ik al aan de hoge kant, laat staan 3.2 bar (!).
ApC_IcE schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:53:
[...]
Als dat op je banden staat kan er best 3,2 - 3,4 in
Winterbanden zijn altijd wat zachter en de wangen hangen altijd iets maar een foto zegt meer
Breed? Ziet er toch echt goed uit op de foto ?Type-R schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:38:
[...]
Dit klinkt niet als lekke band, maar als een band die te breed is voor de velg is. Overigens is Toyo altijd wel een van de bredere banden vergeleken met andere merken met dezelfde maat.
2.7 bar in een band vind ik al aan de hoge kant, laat staan 3.2 bar (!).
Gisteren genomen:ApC_IcE schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:53:
[...]
Als dat op je banden staat kan er best 3,2 - 3,4 in

Vandaag een rit van totaal 160 km gereden. Op de heen weg kreeg ik al van de boordcomputer melding van te lage bandenspanning. De banden hadden gisteren 2.7 bar.
De banden van voor, hebben wangen die er bij hangen. Ik heb geen foto kunnen nemen omdat het donker was.
Nee, merp!
Aan het lettertype te zien een Dunlop band, maar..... Je maakt dus uit het bandenspanningscontrolesysteem (leuk woord voor scrabble) op dat er iets met je bandenspanning niet in orde is?MrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:30:
[...]
[...]
Breed? Ziet er toch echt goed uit op de foto ?
[...]
Gisteren genomen:
[afbeelding]
Vandaag een rit van totaal 160 km gereden. Op de heen weg kreeg ik al van de boordcomputer melding van te lage bandenspanning. De banden hadden gisteren 2.7 bar.
De banden van voor, hebben wangen die er bij hangen. Ik heb geen foto kunnen nemen omdat het donker was.
Vraag van mij: Heb je jezelf als eens in het bandenspanningscontrolesysteem van je auto verdiept?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
wimmel_1 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:28:
[...]
Aan het lettertype te zien een Dunlop band,
MrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:56:
Verder kom je er snel genoeg achter dat je band lek is door bij dezelfde pomp je bandenspanning regelmatig te controleren. Deze hoort hetzelfde te blijven. Mijn voorkeur gaat uit naar een pomp met een analoge meter aan het handvat. Want dan kan je zien wat je spanning is/was.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
En hoeveel is de bandenspanning nu dan ? Lijkt me de snelste/makkelijkste en duidelijkste manier om te zien of je banden al dan niet lek zijn. Daarnaast is het natuurlijk ook slim om uit te zoeken bij wanneer en bij welke waardes de boordcomputer die melding geeft zodat je kunt zien of je banden daaraan voldoen.MrJames schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:30:
[removed]
Als bijvoorbeeld de druk in het rechterwiel lager is dan het linkerwiel zal deze omtrek kleiner geworden zijn en dus moet deze meer omwentelingen maken en zodoende weet de boordcomputer dat er iets mis is.
Tijdsdruk misschien? door mensen die de chauffeur op de huid zitten om de lading op tijd af te leveren of klagen wanneer het te laat is?BertV schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:57:
[...]
Stoere mannen hoog in hun trucks gewoon door blijven stomen.![]()
Zo heb ik een keer op de snelweg een drukkende vrachtwagen in mijn nek gehad bij een gigantische stortbui.
In een personenauto zie je dan gewoon niks meer.
Mij geen tijd geven (60 / 70 km/u) om een parkeerplek te laten zoeken maar gaan drukken.
Zelf ook wel capriolen uitgehaald op de woon-werk routes van gemiddeld 170km (detachering) omdat ik teveel vertraging had opgelopen en een paar minuten te laat klachten opleverde. Daar ben ik niet trots op maar met haast/stress dacht ik daar verder niet zo over na dus kan me zo voorstellen wat dat met mensen doet. Flexibele werktijden vind ik wel een verademing wat dat betreft.
(in het begin vaak meer dan 5 uur reistijd/dag dus niet echt een kwestie van 'iets eerder weg gaan'
Verwijderd
juist omdat ik een chauffeur ben van een C+E truck, weet ik wat het inhoud om de hijgende planning in je nek te voelen. tegenwoordig met het volgsysteem kunnen ze veel meer zien als alleen de plaats waar je rijd, maar ook dingen zoals welke ritten je al afgewerkt hebt, rijtijd, rusttijd (al geven ze daar geen ene moer om), en brandstofverbruik. zo had ik eens gehad dat ik na 4 uur en 20 minuten rijtijd een parkeerplaats ben gaan opzoeken voor mijn 45 minuten verplichte rust. toen eenmaal de motor uit stond ging meteen de telefoon waarom ik niet de volle 4:30 uur heb volgereden. simpel. de eerste beste parkeerplaats was nog een half uur rijden. in plaats van te luisteren kreeg ik dit op de grote stapel. dan nog de klanten die je net niet naar je strot vlogen om je te wurgen als je na 3 dagen rijden hooguit 15 minuten te laat was. meteen bellen (boos) naar de plannin/transport bedrijf en weer een klacht op mijn naam erbij.bite schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:00:
[...]
Tijdsdruk misschien? door mensen die de chauffeur op de huid zitten om de lading op tijd af te leveren of klagen wanneer het te laat is?
Zelf ook wel capriolen uitgehaald op de woon-werk routes van gemiddeld 170km (detachering) omdat ik teveel vertraging had opgelopen en een paar minuten te laat klachten opleverde. Daar ben ik niet trots op maar met haast/stress dacht ik daar verder niet zo over na dus kan me zo voorstellen wat dat met mensen doet. Flexibele werktijden vind ik wel een verademing wat dat betreft.
(in het begin vaak meer dan 5 uur reistijd/dag dus niet echt een kwestie van 'iets eerder weg gaan').
en aangezien er tegenwoordig meer chauffeurs zijn dan transportfirma's heb je dit als chauffeurtje maar te slikken of anders hoepel je maar op. wat na deze diverse klachten uiteindelijk mijn baan heeft gekost en ik nu voor een uitzendbureau mag werken. als ze werk hebben teminste.
dus bertV, denk nog eens hierover na voordat je begint te schreeuwen.
verder ben ik wel van mening dat heel de wetgeving over banden aangepast mag worden in de transportwereld. veel trucks rijden gewoon op de standaard zomerbandjes het hele jaar door. waarbij de banden van de trailer nagenoeg geheel glad zijn. winterbanden dus gewoon verplicht stellen voor deze gevaartes.
edit:
sneeuw?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 15:21 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Bandenspanning winterbanden is toch, spanning adviestabel + 0.2bar?
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Je hebt altijd advies van de fabrikant van de auto en advies van de fabrikant van de band. Die komen vaak al niet helemaal overeen. Mijn ervaring is dat het ook heel persoonlijk is hoe hard je ze wilt. De één houdt ze liever wat zachter vanwege comfort, ik heb ze meestal iets harder dan advies omdat ik het anders voel als verminderd contact. Sommigen doen ze nog veel harder om nog strakker te sturen, maar dan vind ik het weer te veel rammelen. Het komt niet op enkele tienden aan hoor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar ik heb van de BMW schriftelijk 2 jaar garantie gekregen. Ik krijg de waarde terug mocht er iets gebeuren met de banden. Dat is afhankelijk van het overgebleven profiel.
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:20:
[...]
juist omdat ik een chauffeur ben van een C+E truck, weet ik wat het inhoud om de hijgende planning in je nek te voelen. tegenwoordig met het volgsysteem kunnen ze veel meer zien als alleen de plaats waar je rijd, maar ook dingen zoals welke ritten je al afgewerkt hebt, rijtijd, rusttijd (al geven ze daar geen ene moer om), en brandstofverbruik. zo had ik eens gehad dat ik na 4 uur en 20 minuten rijtijd een parkeerplaats ben gaan opzoeken voor mijn 45 minuten verplichte rust. toen eenmaal de motor uit stond ging meteen de telefoon waarom ik niet de volle 4:30 uur heb volgereden. simpel. de eerste beste parkeerplaats was nog een half uur rijden. in plaats van te luisteren kreeg ik dit op de grote stapel. dan nog de klanten die je net niet naar je strot vlogen om je te wurgen als je na 3 dagen rijden hooguit 15 minuten te laat was. meteen bellen (boos) naar de plannin/transport bedrijf en weer een klacht op mijn naam erbij.
[..]
[/quote]
bertV zal net als vele andere weggebruikers die situatie niet kennen en ik had zelf ook enkel een vermoeden hoe en ongeveer zou zijn. Toch bijft het wel vervelend als je haast hebt en bv moet wachten op die vrachtwagen voor je die wellicht ook haast heeft..
Als we de tijdsdruk wat kunen laten afnemen wordt het daar wellicht ook een stuk veiliger van op de weg met minder ego's met haast
Zelf zou ik 4 november de banden laten wisselen voor het setje 'winterbanden' maar was toen ziek. In de tussentijd heb ik het maar gelaten vanwege dat herfstweer.
Ondanks dat het geen b-merk banden zijn vind ik ze aanmerkelijk roemoeriger en vooral in bochten klinkt het alsof er wat aan de auto mankeert. Mijn vriendin zou ik er niet over horen dus het is misschien ook maar net hoe je op het gedrag en geluiden van de auto let. Op sneeuw vind ik het wel een verbetering tov de normale banden.
Vandaag de eerste natte sneeuwvlokjes en het lijkt wat kouder te worden dus misschien toch maar een nieuwe afspraak maken.. Als het mijn auto was zou ik misschien zelf een extra set velgen aanschaffen en wisselen als dat nodig is.
Als je zelf moet dan zit je met eenmalig kosten van gereedschappen. Je bespaart dan geld op den duur.
[ Voor 4% gewijzigd door Blord op 14-01-2015 17:54 ]
Mijn bandenspanning is trouwens koud 2.0 en warm 2.1
Verschil is dan wel dat je kan wisselen zodra het jou uit komt ipv over 2 weken als de dealer eens tijd heeft. En voor 40 euro heb je een prima krik. Opslag hangt een beetje van je situatie af natuurlijk maar als je een schuur hebt toch geen probleem?Blord schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:53:
Hoeveel betalen jullie voor bandenwissel en opslag van de banden ? De dealer zei dat het mij 40euro kost het wisselen van 4 banden en de opslag is vrij. Dat vind ik redelijk.
Als je zelf moet dan zit je met eenmalig kosten van gereedschappen. Je bespaart dan geld op den duur.
Als 'zomer'banden heb ik Michelin Energy Saver en daar pomp ik meestal 2,5 bar in.
Het boekje schrijft zelfs tot 2,9 of 3,1 bar (eco hè... zuiniger). Voor winterbanden hou ik zo'n 2,7 á 2,8 aan.
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 14-01-2015 21:25 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Voor minder heb je ook wel een krik. Gewoon goed opletten op de aanbiedingen. Lidl/Action/bouwmarkten stunten er om de zoveel tijd mee.Sick Nick schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:59:
[...]
Verschil is dan wel dat je kan wisselen zodra het jou uit komt ipv over 2 weken als de dealer eens tijd heeft. En voor 40 euro heb je een prima krik. Opslag hangt een beetje van je situatie af natuurlijk maar als je een schuur hebt toch geen probleem?
Banden wisselen kost me bij de garage trouwens niks, net als balanceren, dus laat ik hen dat doen. Weet ik zeker dat de banden juist zijn gebalanceerd bij het wisselen. Opslag is simpel: Gewoon in de kast onder de trap en klaar zijn we
Nee, merp!
Het maakt nogal wat uit of je een wielwissel of een bandenwissel doet maar qua opslag maakt het ruimte technisch niets uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 14-01-2015 22:25 ]
In mijn geval van winterset naar zomerset of andersomwimmel_1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:22:
Wat voor een "wissel" wordt er uitgevoerd? Als je geen tweede set velgen hebt om de winterbanden op te (laten) monteren dan vind ik het persoonlijk niet echt een goede optie om alleen een krik aan te gaan schaffen voor die actie
Het maakt nogal wat uit of je een wielwissel of een bandenwissel doet maar qua opslag maakt het ruimte technisch niets uit.
Nee, merp!
Ik zie wel hoe dit in toekomst verloopt. De wagen is met winterbanden afgeleverd en de andere set, zomerbanden en velgen, liggen nog bij de garage. Ik kreeg bij de wagen twee complete sets, zomerbanden en winterbanden met velgen.
Waar heb je een steun voor nodig? Zo lang heb je de auto niet op de krik staan hoorBlord schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:46:
Met alleen een krik ben je er niet. Je hebt ook een steun, een goede sleutel om de moeren los te draaien en een momentsleutel om ze weer vast te draaien. En eventueel de past opgezette banden weer initialiseren met de auto ivm met de bandendruk meter in de ventielen.
Ik zie wel hoe dit in toekomst verloopt. De wagen is met winterbanden afgeleverd en de andere set, zomerbanden en velgen, liggen nog bij de garage. Ik kreeg bij de wagen twee complete sets, zomerbanden en winterbanden met velgen.
Nee, merp!
En dan komt alles goed?Blueone schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:30:
Momentsleutel van 10 of 15 euro van de lidl erbij, goed genoeg voor dit soort toepassingen.
Ik heb laatst een setje wielen van m'n "leaseblik" laten wisselen bij "Kwik-Fit" en daar werd ik er bij geroepen op het moment dat de zogenaamde monteur m'n wielen op "moment" vast zette. Ik stond er inderdaad bij op het tijdstip dat de momentsleutel "klikte", maar niet op het moment dat 'ie m'n velgen op de naaf vast sloeg met een luchtsleutel zónder beperking.
Kreeg een keurig briefje mee dat ik m'n wielen ná 250KM gratis mocht komen laten natrekken maar ik vertrok diezelfde dag naar de Franse alpen en dus heb ik ze thuis maar even gecontroleerd met een geijkte Stahlwille momentsleutel waarmee je ook bouten los kunt én mag draaien ..... Spul stond toen al op ruim 170Nm, wat best veel is gezien 't feit dat VW 120Nm als max. aandraaimoment opgeeft voor de originele set bouten.
Ik vrees dat ik maar niet moet gaan vragen naar de interesse van de monteurs bij die toko....
Met m'n eerste auto's uit 89 en 93 was het een kwestie van goed aandraaien en evt even een voet op bijgeleverde sleutel om de moer los te draaien (ivm oxidatie)
Bij een nieuwe auto is er eens een wielmoer gebroken omdat die misschien te vast was gedraait of er iets aan heeft gemankeerd (moet anders toch niet kunnen gebeuren). Een monteur melde dat de momenten die fabrikanten aanhouden mbt aandraaien van de moeren vaak relatief klein zijn; ergo met wat vaster draaien zou een controle wellicht niet nodig zijn maar het materiaal zou dat niet altijd toelaten. Onzinverhaal of niet, ik kan me wel voorstellen dat er niet onnodig sterk en dus duur materiaal wordt gebruikt.
Die controle doe ik zelf wel met een dopsleutel. Ik heb er eens een weer vast moeten draaien en met wat gevoel van 'vast is vast' moet dat toch kunnen.
Zo hoef ik niet naar de garage heen weer. Ik moet er ook voor naar de kwik-fit en een goede vestiging is een half uur rijden (dichterbij zo'n waardeloze ervaring mee ivm lange wachttijden en als ik dan zelf 7minuten te laat was een nieuwe afspraak maken terwijl de agenda vol stond).
Ik heb begrepen dat het bij stalen velgen niet zoveel uitmaakt, behalve wellicht als je ze weer los wilt krijgen.
Dit topic is gesloten.