Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.963 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anticiperen is ergens op vooruit lopen, dat kan zowel in de techniek als in weggedrag liggen. Het hebben van gordels is ook vooruitlopen op een mogelijk ongeluk, als het dan gebeurt heb je er baat bij dat ze er zitten.
Hoewel je in de striktste zin van het woord dus je gehele auto met opties als anticiperen kunt bestempelen gaat het in het verkeer meestal om rijgedrag.

De snelheid lager houden vanwege een verwachte hogere stopafstand anticiperen, net als alvast gas los omdat je een invoegstrook met mafkezen ziet, of een bocht op enkele tientallen meters. Of je genoeg geanticipeerd had weet je pas achteraf. Wat was de discussie ook alweer? :D
!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:51:
Ik hoek m'n Yaris nogal eens hard een bochtje in, en probeer ook wel eens voor de gein wat dikkere auto's bij te houden in de bocht (en dat lukt meestal, omdat men toch niet weet hoe ze bochten moeten nemen), maar die Ecopia bandjes doen het prima. Ook met wat regen. Je merkt echter wel dat naarmate de winter komt, de prestaties achteruit gaan, en dan rijden m'n winterbanden beter.
Of ze zijn er gewoon niet zo mee bezig als jij. :D

Maar ik ga er vanuit dat je ecopia's het voor jou prima doen. Ik moet de eerste tweaker nog zien die zijn eigen aankoop gaat tegen spreken. De feitelijke natuurkunde ga je niet kunnen ontkennen: als je zuinige banden wilt kweken gaat dat simpelweg ten koste van grip, en vaak nog meer ten koste van comfort.

Overigens ga ik zelf ook echt niet voor het allerzachtste plakrubber hoor, ook ik let echt wel op dat ik niet de hardst slijtende band uitzoek. Echter zal je mij nooit op van die hard-PVC energymeuk vinden. ;)
Bandenmaat is echter redelijk bepalend, want ik heb eerder geprobeerd (als experiment) uit zuinigheid met magnesium velgjes met 145 breed te rijden (die maat komt ook voor bij Aygo, 107, Lupo enzo), maar daarmee reed de auto (ook op de Ecopia) waardeloos. Erg windgevoelig, en verloor eerder grip bij een vlot bochtje. Dus weer terug naar 175 breed, niet het zuinigst, wel het veiligst.
Terwijl met winterse omstandigheden die smalle juist veiliger zijn, breder dan *insert-maat-banden-van-betweter* is levensgevaarlijk.

Jouw ervaring kan ik trouwens goed onderschrijven. Ik heb tijden op 185 rond gereden, dat reed prima want paste bij de auto maar echt strak noem je dat niet. Origineel zat er Ceat op (:r) optrekken met regen was al een uitdaging dus gauw vervangen, op die auto heeft als laatst ook ecopia gezeten. Tijdelijk heb ik in een salto met fietsbandjes moeten rijden, dan heb je al gillende gympies als je gewoon met het verkeer mee de ring afslaat een normale kruising over. Doodeng die rommel. Nu rijd ik op 235, voelt lekker stabiel, ook op de winterset, maar het gewicht van de auto is dan ook weer groter. Misschien zou 215 of 225 zuiniger zijn, of veiliger op sneeuw, maar als ik zuinig zou willen moet ik gewoon een andere auto kiezen. Daar kan ik slecht tegen, van die mensen die een zuipauto kiezen en dan op dat hard PVC gaan rijden omdat het anders te veel kost. 8)7

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:14:
Anticiperen is ergens op vooruit lopen, dat kan zowel in de techniek als in weggedrag liggen. Het hebben van gordels is ook vooruitlopen op een mogelijk ongeluk, als het dan gebeurt heb je er baat bij dat ze er zitten.
Hoewel je in de striktste zin van het woord dus je gehele auto met opties als anticiperen kunt bestempelen gaat het in het verkeer meestal om rijgedrag.

De snelheid lager houden vanwege een verwachte hogere stopafstand anticiperen, net als alvast gas los omdat je een invoegstrook met mafkezen ziet, of een bocht op enkele tientallen meters. Of je genoeg geanticipeerd had weet je pas achteraf. Wat was de discussie ook alweer? :D

[...]

Of ze zijn er gewoon niet zo mee bezig als jij. :D

Maar ik ga er vanuit dat je ecopia's het voor jou prima doen. Ik moet de eerste tweaker nog zien die zijn eigen aankoop gaat tegen spreken. De feitelijke natuurkunde ga je niet kunnen ontkennen: als je zuinige banden wilt kweken gaat dat simpelweg ten koste van grip, en vaak nog meer ten koste van comfort.

Overigens ga ik zelf ook echt niet voor het allerzachtste plakrubber hoor, ook ik let echt wel op dat ik niet de hardst slijtende band uitzoek. Echter zal je mij nooit op van die hard-PVC energymeuk vinden. ;)

[...]

Terwijl met winterse omstandigheden die smalle juist veiliger zijn, breder dan *insert-maat-banden-van-betweter* is levensgevaarlijk.

Jouw ervaring kan ik trouwens goed onderschrijven. Ik heb tijden op 185 rond gereden, dat reed prima want paste bij de auto maar echt strak noem je dat niet. Origineel zat er Ceat op (:r) optrekken met regen was al een uitdaging dus gauw vervangen, op die auto heeft als laatst ook ecopia gezeten. Tijdelijk heb ik in een salto met fietsbandjes moeten rijden, dan heb je al gillende gympies als je gewoon met het verkeer mee de ring afslaat een normale kruising over. Doodeng die rommel. Nu rijd ik op 235, voelt lekker stabiel, ook op de winterset, maar het gewicht van de auto is dan ook weer groter. Misschien zou 215 of 225 zuiniger zijn, of veiliger op sneeuw, maar als ik zuinig zou willen moet ik gewoon een andere auto kiezen. Daar kan ik slecht tegen, van die mensen die een zuipauto kiezen en dan op dat hard PVC gaan rijden omdat het anders te veel kost. 8)7
Die Ecopia banden ken ik ook, maar dan wel de maat 175. ik kan er een groot verhaal van maken maar wat een bagger banden waren dat. Helemaal nu het kouder aan het worden is heb je totaal geen grip. Daarom vervangen (niet omdat ze op waren) voor Sporttrac 5 banden. Misschien passen deze niet helemaal bij de auto (Toyota IQ) maar het rubber is zachter en daardoor met het koude weer beter de rijden.

Er komt ook een winterset aan, WR-D3. Maar ik had geen goed gevoel over die ecopias.

@!null heb je wel eens andere banden onder die auto gehad?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
Ik heb Chinese zooi onder de auto gehad (lag eronder toen ik hem kocht), maar de zomerse Sportrac5 en winterse Ultragrip8 zijn allebei een stuk grippier..

Op dit moment zit bij mij de winterset eronder, maar echt nooit meer Chinese prut

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 30-12-2014 12:26 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Onder mijn eigen auto zitten nu Continental TS-850's 195. Qua grip in de kou zijn ze prima, sneeuw nog niet kunnen testen. Maar mij valt op dat deze net zoals mijn vorige TS-830's veel geluid maken bij het afremmen, en dan vooral het laatste stukje van 30-0. Heeft iemand deze zelfde ervaring? andere merken Bridgestone blizzak en Nokian WR-D3 hadden dat niet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach een discussie over de portemonnee ga je nooit winnen. Zodra het om kosten gaat worden al snel veel argumenten gebagatelliseerd.

Los daarvan: Als iemand kiest voor merk X vanwege eigenschap Y dan is dat zijn overwogen keuze. Daar kan je veel discussie over gaan voren (50% van de producttopics gaan hierover) maar het is een persoonlijke overweging geweest en daar heeft die persoon voor hemzelf gewoon alle recht op. Ieder maakt daarin eigen keuzes, het is niet zo zwart/wit dat het dan meteen goed of fout is.
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:28:
Onder mijn eigen auto zitten nu Continental TS-850's 195. Qua grip in de kou zijn ze prima, sneeuw nog niet kunnen testen. Maar mij valt op dat deze net zoals mijn vorige TS-830's veel geluid maken bij het afremmen, en dan vooral het laatste stukje van 30-0. Heeft iemand deze zelfde ervaring? andere merken Bridgestone blizzak en Nokian WR-D3 hadden dat niet.
Dat is je ABS. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 30-12-2014 12:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Jouw ervaring kan ik trouwens goed onderschrijven. Ik heb tijden op 185 rond gereden, dat reed prima want paste bij de auto maar echt strak noem je dat niet. Origineel zat er Ceat op (:r) optrekken met regen was al een uitdaging dus gauw vervangen,
Ceat banden :X daar heb ik ook ooit een bijna dood ervaring mee gehad ja. Had toen net een andere auto en kort daarop naar Frankrijk op vakantie. Bij droog weer niks aan de hand, de eerste de beste regenbui: Alle kanten op behalve rechtuit. Wat een shitdingen waren dat. Vooral erg prettig met een afgrond naast je. Die heb ik bij thuiskomst DIRECT laten vervangen door andere banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:28:
Mijn TS850 gaan ook "zingen" op bepaalde soorten wegdek bij optrekken of afremmen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 15:50
Voor buitenland zijn de all-season banden toch ook geschikt?
Zo lang dat sneeuwvlokje er maar op staat was het goed volgens mij.
Ik zou dan, als je geen winterbanden neemt uit financiële overweging, die all-season banden nemen.
Of is dat ook weer commercieel geblaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Een all-season komt uit -alle- testen slecht eruit.. Het is een net-niet band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SiC123 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:07:
Voor buitenland zijn de all-season banden toch ook geschikt?
Zo lang dat sneeuwvlokje er maar op staat was het goed volgens mij.
Ik zou dan, als je geen winterbanden neemt uit financiële overweging, die all-season banden nemen.
Of is dat ook weer commercieel geblaat?
Persoonlijk zou ik dat laten afhangen van of je naar het buitenland moet. De aanduiding zou inderdaad genoeg moeten zijn. Maar zoals GAIAjohan al zegt heb je met een allseason in elk seizoen voordeel boven de band die niet voor dat seizoen gemaakt is maar nadeel ten opzichte van de banden die wel voor dat seizoen gemaakt zijn. Je zit eigenlijk altijd in de middenmoot.

Om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat het de juiste keuze zou zijn. De goede allseasons presteren als middenmoot in de tests, maar als je op basis van kosten redeneert zal je sowieso nooit een topmodel uitzoeken dus kom je al nooit verder dan de middenmoot. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:16:
[...]

Persoonlijk zou ik dat laten afhangen van of je naar het buitenland moet. De aanduiding zou inderdaad genoeg moeten zijn. Maar zoals GAIAjohan al zegt heb je met een allseason in elk seizoen voordeel boven de band die niet voor dat seizoen gemaakt is maar nadeel ten opzichte van de banden die wel voor dat seizoen gemaakt zijn. Je zit eigenlijk altijd in de middenmoot.

Om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat het de juiste keuze zou zijn. De goede allseasons presteren als middenmoot in de tests, maar als je op basis van kosten redeneert zal je sowieso nooit een topmodel uitzoeken dus kom je al nooit verder dan de middenmoot. ;)
Als je op basis van kosten gaat kijken zouden heel veel mensen geen auto moeten kopen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat dat betreft worden inderdaad voor mij onbegrijpelijke keuzes gemaakt. De auto qua 'dikheid' en opties kiezen tot maximaal budget en vervolgens op onderhoud, onderdelen/vloeistoffen en veiligheid gaan bezuinigen. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07

Kijk, het is vrij simpel, de Yaris heb gekocht zodat ik tenminste een achterbank heb (wel nodig nu we een kleine hebben) en om maandelijks de kosten te drukken.

Daarnaast heb ik nog een MR2 waarmee ik nogal eens op het circuit rij. Dus als ik even vlot een bochtje neem, dan doe ik dat door de juiste lijn te rijden en zo vroeg mogelijk op het gas te gaan. Nou is de Yaris met zijn 1 liter en voorwielaandrijving totaal niet vergelijkbaar met de MR2, maar evengoed is het een verhaal van de balans in de auto houden en het juiste moment weer beginnen met gasgeven.

De Yaris op Ecopia banden presteert prima. Voor zo'n type auto en zeker het gemiddelde gebruik, is dit een prima bandenkeus. Echter, omdat het zuinigere/hardere banden zijn, merk je, zoals eerder gezegd dat ze in de kou minder gaan presteren. Ik vind dat acceptabel, want ik krijg er wat voor terug (zuiniger rijden) en ik heb toch winterbanden.

Maar zoals al eerder gezegd, het is altijd een compromis. Een band voor het hele jaar zou ik sportiever kiezen. Maar bij wat meer kilometrage leidt dat er toe dat je heel vaak je banden aan het verwisselen bent.
Bij een sportievere auto ga je natuurlijk veel eerder de nadelen van zo'n band als de Ecopia ervaren en is het ook niet zo'n goede keus. Ik zou ook geen Ecopia's op mijn MR2 zetten. Maar goed, alles heeft z'n prijs. Ik rij nu 20.000km/jaar, en als ik dat met een sportieve auto zou doen met een lekker sportief setje banden, dan zou ik ieder jaar of anderhalfjaar setje banden vernieuwen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:54:
Wat dat betreft worden inderdaad voor mij onbegrijpelijke keuzes gemaakt. De auto qua 'dikheid' en opties kiezen tot maximaal budget en vervolgens op onderhoud, onderdelen/vloeistoffen en veiligheid gaan bezuinigen. 8)7
Dat inderdaad, maar ook de mensen die maximaal 2500 of 5000km rijden met hun auto. Ga toch gewoon fietsen of pak het OV, véél goedkoper! Maar ja, op de fiets zit je natuurlijk niet droog als je naar je werk fietst, dat net op 15km afstand van je woning is :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt er ook aan hoe en waar de kms zijn uitgesmeerd, als je 10x per jaar met vier personen 500km aflegt, wordte een auto een redelijkere optie dan als je 600x per jaar in je eentje 8,5km aflegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:05:
Kijk, het is vrij simpel, de Yaris heb gekocht zodat ik tenminste een achterbank heb (wel nodig nu we een kleine hebben) en om maandelijks de kosten te drukken.

Daarnaast heb ik nog een MR2 waarmee ik nogal eens op het circuit rij. Dus als ik even vlot een bochtje neem, dan doe ik dat door de juiste lijn te rijden en zo vroeg mogelijk op het gas te gaan. Nou is de Yaris met zijn 1 liter en voorwielaandrijving totaal niet vergelijkbaar met de MR2, maar evengoed is het een verhaal van de balans in de auto houden en het juiste moment weer beginnen met gasgeven.

De Yaris op Ecopia banden presteert prima. Voor zo'n type auto en zeker het gemiddelde gebruik, is dit een prima bandenkeus. Echter, omdat het zuinigere/hardere banden zijn, merk je, zoals eerder gezegd dat ze in de kou minder gaan presteren. Ik vind dat acceptabel, want ik krijg er wat voor terug (zuiniger rijden) en ik heb toch winterbanden.

Maar zoals al eerder gezegd, het is altijd een compromis. Een band voor het hele jaar zou ik sportiever kiezen. Maar bij wat meer kilometrage leidt dat er toe dat je heel vaak je banden aan het verwisselen bent.
Bij een sportievere auto ga je natuurlijk veel eerder de nadelen van zo'n band als de Ecopia ervaren en is het ook niet zo'n goede keus. Ik zou ook geen Ecopia's op mijn MR2 zetten. Maar goed, alles heeft z'n prijs. Ik rij nu 20.000km/jaar, en als ik dat met een sportieve auto zou doen met een lekker sportief setje banden, dan zou ik ieder jaar of anderhalfjaar setje banden vernieuwen.
Wat ik al zei, ieder heeft zijn eigen afweging en daar alle recht op. Ik heb maar een auto, dus die wil ik gewoon fijn hebben en kan daar lekker al het budget aan besteden.

Overigens denk ik dat je met die Yaris langer met de banden doet als je geen sportieve bochtjes neemt, kon wel eens meer helpen dan het kiezen van ecobanden. :+
PauseBreak schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:05:
Dat inderdaad, maar ook de mensen die maximaal 2500 of 5000km rijden met hun auto. Ga toch gewoon fietsen of pak het OV, véél goedkoper! Maar ja, op de fiets zit je natuurlijk niet droog als je naar je werk fietst, dat net op 15km afstand van je woning is :P
Zoveel rijd ik ook niet echt met mijn auto, maar wel vaker langere stukken. Dus het aantal km per jaar is niet echt representatief. Het gaat mij meer om km per rit. Wat dat betreft is mijn auto best duur per km waarschijnlijk, maar juist omdat de rit vaak langer is dan even boodschappen wil ik gewoon een heel fijne auto. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 30-12-2014 14:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Ik heb het idee dat mijn auto op de winterbanden wat makkelijker rolt/optrekt dan met de zomerbanden. Winterbanden zijn Dunlop Winter Response 2 op stalen velg en zomerbanden Michelin energy saver op lichtmetaal. Beide banden zijn 185/65 R15.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:18:
Overigens denk ik dat je met die Yaris langer met de banden doet als je geen sportieve bochtjes neemt, kon wel eens meer helpen dan het kiezen van ecobanden. :+
True, maar ik rij meestal richting de 1 op 20, dus het valt reuze mee. Maar ik rij niet altijd zo rustig :P
En 1 van de dingen bij zuinig rijden is natuurlijk kinetische energie behouden, dus waarom afremmen voor een bocht? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou ook gas wat eerder kunnen loslaten, dan rem je door de kinetische rgie niet aan te vullen

[ Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja joh, het was geen serieuze opmerking en meestal rij ik al zuiniger dan fabrieksopgave. En met de 145 bandjes op magnesium velgen ging ik zelfs naar 1 op 24, maar ik vond het niet goed genoeg rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het houdt een keer op inderdaad. Zo heb ik ook wel eens geprobeerd heel rustig op te trekken en heel veel aan uitrollen en niet stil staan te doen. Wordt het een stuk zuiniger van, maar je merkt gewoon dat je anderen in de weg zit en je gaat je aan jezelf ergeren. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:17:
Ja joh, het was geen serieuze opmerking en meestal rij ik al zuiniger dan fabrieksopgave. En met de 145 bandjes op magnesium velgen ging ik zelfs naar 1 op 24, maar ik vond het niet goed genoeg rijden.
Ik was ook niet heel serieus moet ik toegeven, je kan de auto trouwens eigenlijk ook laten staan, dan behoudt hij zijn kinetische energie het beste. En je hoeft niemand te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:18:
[...]
Zoveel rijd ik ook niet echt met mijn auto, maar wel vaker langere stukken. Dus het aantal km per jaar is niet echt representatief. Het gaat mij meer om km per rit. Wat dat betreft is mijn auto best duur per km waarschijnlijk, maar juist omdat de rit vaak langer is dan even boodschappen wil ik gewoon een heel fijne auto. :)
Uiteraard telt dat mee, maar het merendeel van de mensen die een beperkt kilometrage heeft zou best zonder de auto kunnen. Zeker in de stad is dat geen probleem. Als ik bijvoorbeeld werk zou kunnen vinden in deze stad, dan zou ik ernstig overwegen om de auto weg te doen of in te ruilen op een veel kleinere variant. Binnen Groningen heb je namelijk niks aan een auto. Alles is sneller met de fiets te bereiken. Blijft over de ritten naar familie en vrienden, waarvoor ook het OV wel gebruikt kan worden of anders een GreenWheels. Tel uit je winst.
Maar goed, dat is alleen als je puur naar de financiën kijkt. Het gevoel van vrijheid telt ook mee natuurlijk ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op de fiets kan ik naar:
• werk
• vrienden
• sport/hobby
• centrum/stad/boodschappen
• ouders

De auto heb ik slechts nodig voor:
• vakantie
• familiebezoek
• winkelen op afstand of voor grote goederen
• uitwedstrijden als ik aan de beurt ben om te rijden

Ofwel, ik kan prima zonder. Maar ik moet wel heel krap komen te zitten wil ik hem weg doen. En dan nog zou ik eerder voor een goedkopere variant gaan kijken. De vrijheid van zelf altijd ergens heen kunnen rijden, niet afhankelijk van OV, een grote bak voor vakantie of spullen. Ik zou het niet willen missen.

Ohja, en om on-topic te blijven: nu kan ik tenminste ook winterbanden kopen en meedoen aan de kansloze discussies. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Waarom denk je dat ik een beperkt aantal km rij? Hint: Omdat ik naar mijn werk fiets. Betekend echter niet dat ik geen auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:31:
[lijstjes]

Ofwel, ik kan prima zonder. Maar ik moet wel heel krap komen te zitten wil ik hem weg doen. En dan nog zou ik eerder voor een goedkopere variant gaan kijken. De vrijheid van zelf altijd ergens heen kunnen rijden, niet afhankelijk van OV, een grote bak voor vakantie of spullen. Ik zou het niet willen missen.

Ohja, en om on-topic te blijven: nu kan ik tenminste ook winterbanden kopen en meedoen aan de kansloze discussies. :D
Precies mijn punt. Als je puur financieel kijkt heb je in zo'n situatie geen auto nodig, maar dat doe je niet want je 'gevoel van vrijheid' wil ook wat. Daarom vind ik het ook een vreemd uitgangspunt wanneer mensen dan ineens wel puur financieel gaan kijken naar auto's wanneer het aankomt op zaken als onderhoud, verzekering of banden (waarmee ik niets zeg over hoe jij dat doet, dit is gewoon i.h.a.).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:41:
[...]

Precies mijn punt. Als je puur financieel kijkt heb je in zo'n situatie geen auto nodig, maar dat doe je niet want je 'gevoel van vrijheid' wil ook wat. Daarom vind ik het ook een vreemd uitgangspunt wanneer mensen dan ineens wel puur financieel gaan kijken naar auto's wanneer het aankomt op zaken als onderhoud, verzekering of banden (waarmee ik niets zeg over hoe jij dat doet, dit is gewoon i.h.a.).
Tuurlijk kijken ze niet puur financieel, maar je neemt het wel mee. Puur financieel had ik geen auto, of hooguit een oud barrel. Als financiën geen rol speelde dan had ik waarschijnlijk een splinternieuwe lexus SUV ofzo voor de deur staan. Beide zijn niet het geval.

Overigens verzekeringen zijn nou net iets wat echt puur financieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar sommige mensen hebben dat gevoel van vrijheid niet nodig of zien dat anders. Die zeggen, ik kom toch wel wel overal met OV, en waar ik niet kom, pak ik een taxi.
Nou is een taxi duur, maar als je autobezit kunt uitsparen, kun je nog best vaak een taxi nemen.

Puur financieel is een auto vrijwel altijd een waardeloze investering, en is er een goedkoper alternatief (en dan bedoel ik TCO). Behalve die gevallen dat je geen alternatief hebt, en je wel moet. En natuurlijk zaken als luxe en reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:41:
Of het financieel nodig is zou ik moeten gaan uitrekenen, maar qua gebruik is het niet strikt noodzakelijk inderdaad. Echter denk ik dat dat voor de meeste mensen in Nederland geldt, je kunt prima uit de voeten zonder auto. Het kost wellicht wat meer moeite maar is bij lange na niet ondoenlijk.

Als ik financieel kijk doe ik het anders, ik kan het geld voor mijn auto makkelijk missen. Dus heb geen enkele reden om hem niet te hebben of een goedkopere uit te kiezen. Dan geniet ik ervan zolang ik dat financieel zonder problemen kan dragen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Precies, ik deel jouw mening. Behalve dan dat ik eigenlijk niet meer zoveel geld aan auto's wil uitgeven, tenzij ze echt een bijzondere functionaliteit hebben. Circuit rijden kan al redelijk budget (al kan het altijd sneller), offroad rijden is al wat duurder in aanschaf (Landcruisers zijn duurrr), maar een (al dan niet 4x4) camper voor het reizen biedt echt wat interesants, waarvoor ik nog wel een hogere aanschafprijs over zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een Unimog camper, wat kosten de winterbanden daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:21:
Precies, ik deel jouw mening. Behalve dan dat ik eigenlijk niet meer zoveel geld aan auto's wil uitgeven, tenzij ze echt een bijzondere functionaliteit hebben. Circuit rijden kan al redelijk budget (al kan het altijd sneller), offroad rijden is al wat duurder in aanschaf (Landcruisers zijn duurrr), maar een (al dan niet 4x4) camper voor het reizen biedt echt wat interesants, waarvoor ik nog wel een hogere aanschafprijs over zou hebben.
En zo zijn we rond, ieder heeft zijn persoonlijke afweging. Ik wil graag een bepaalde vorm van comfort en luxe en geef daarom iets meer per maand uit. Bijzondere functionaliteit vind ik dan weer niet zo interessant.
begintmeta schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:24:
Niets, die banden zijn al veel beter dan alle winterbanden die je kunt krijgen. En ik verwacht dat door het gewicht je toch wel grip hebt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

[...]
Mijn schoonouders hebben vorig jaar (of begin 2014, weet het even niet meer) een nieuwe Renault Captur gekocht. Eindstand na 1 jaar?

3000km :+

Fietsen zit er helaas niet in en het OV is ook zo'n ding/gedoe/tijdrovend. Daarnaast wilde ze een hoge instap.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
begintmeta schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:24:
Haha daarvoor wil je sowieso geen banden voor betalen. Vrienden van me zijn een unimog camper aan het bouwen, maar dat is mij allemaal te gortig en te duur. Bovendien weinig binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Zomer vs winterbanden filmpje van Vredenstein, onder verschillende weersomstandigheden:

Vredenstein filmpje data:
weertempsnelheidzomerb.winterb.besteverschilverschil t.o.v. bestgem. remafstand
droog16c100km/h36m41mzomerb.5m13.9%38.5m
nat16c100km/h44m47mzomerb.3m6.8%45.5m
droog5c100km/h38m48m-0m0.0%38.0m
nat5c100km/h49m44mwinterb.5m14.4%46.5m
sneeuw-2c50km/h53m25mwinterb.28m112.0%39.0m

Conclusies op basis van het Vredenstein filmpje:
  • Bij een dalende temperatuur daalt de prestatie van zomerbanden.
  • Bij een dalende temperatuur in een droge omgeving, daalt de prestatie van winterbanden.
  • Bij een dalende temperatuur in een nate omgeving (excl sneeuw), stijgt de prestatie van winterbanden.
  • Winterbanden en zomerbanden presteren hetzelfde bij droog weer i.c.m. een temperatuur van 5c.
  • Winterbanden presteren beter dan zomerbanden indien de temperatuur kleiner of gelijk is aan 5c i.c.m. natte/sneeuwige omstandigheden.
  • Indien je rijdt op sneeuw, is het verschil tussen zomerbanden en winterbanden zeer groot.

[ Voor 111% gewijzigd door Cyb op 01-01-2015 13:36 . Reden: tabelletje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, een animatie is nooit een voorstelling van de realiteit, en dan nog eens gemaakt door een bedrijf dat er veel belang bij heeft dat je 2 maal een banden set aanschaft.

Trouwens voor het Benelux klimaat een overbodige uitgave, voor vrijdag alweer 10 graden in het verschiet.

Puur commerciele gedoe van de bandencentrales alhier, en ik ken er die het nog eens beamen ook.
En als surplus bieden ze dan tegen bijbetaling, de stockage aan voor je zinloze velgen met die winterbanden.
Zolang er lui zijn die in al die platte commercie trappen doen de heren lekker voort, leuk voor het zakencijfer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:35:
Tja, een animatie is nooit een voorstelling van de realiteit, en dan nog eens gemaakt door een bedrijf dat er veel belang bij heeft dat je 2 maal een banden set aanschaft.
Dan kunnen we alle filmpjes wel afschrijven, ze zijn allemaal gemaakt met het doel aan te tonen wat winterbanden doen. Dus nooit objectief genoeg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:58
Gonadan schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:59:
[...]

Dan kunnen we alle filmpjes wel afschrijven, ze zijn allemaal gemaakt met het doel aan te tonen wat winterbanden doen. Dus nooit objectief genoeg.
Je hebt al vroeg aan de champagne zitten lurken vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Miki schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:16:
[...]

Je hebt al vroeg aan de champagne zitten lurken vermoed ik :)
Nee, hoezo? Wel goed idee overigens. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:35:
Eens. Denk dat de gemiddelde Tweaker hier dat ook wel weet.

Dergelijke filmpjes (van belanghebbenden) geven in principe alleen aan welke verschillen je mogelijk maximaal kan verwachten, een upper limiet. Maar dat kan opzich nog steeds informatief zijn.

Opvallend vind ik dat ze zeggen dat winterbanden en zomerbanden bij 5 graden celsius i.c.m. droog weer, hetzelfde presteren. Had verwacht dat ze dat er nou net weer uit zouden knippen.

Stel je gaat er van uit dat ze winterbanden proberen te promoten voor de winter, en zomerbanden voor de zomer, en de data van Vredenstein niet compleet uit de duim gezogen is, dan zou je kunnen zeggen dat winterbanden max 14.4% (zie de tabel) beter presteren bij een temperatuur van 5 graden dan zomerbanden. 14.4% vind ik voor mezelf (ik rij weinig) te laag om voor winterbanden te gaan.
Dit filmpje kan dus zelfs in hun nadeel werken.
[...]Trouwens voor het Benelux klimaat een overbodige uitgave, voor vrijdag alweer 10 graden in het verschiet.
Het blijft een kosten/baten/risico afweging, iets dat per persoon verschilt. "overbodig" is daarom vrij subjectief.

2014 is bovengemiddeld warm, maar gelukkig hoef je winterbanden niet elk jaar opnieuw te kopen.
http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/jaar/index.cgi
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/jaar/tg_dag260.png

[ Voor 15% gewijzigd door Cyb op 01-01-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
LOL.
Ik wou zoiets al posten voor de gein: "ja maar dat is een animatie, da`s niet echt. " (maar waarbij een animatie het hier wat inzichtelijker maakt en vast berust op tests). ;)
Er zijn dus blijkbaar mensen die zo'n animatie verwarren met bv "Madagaskar", waarin dieren kunnen spreken. :9~

Het zal inderdaad voor sommigen nooit objectief genoeg zijn.
Net als de remtest in een eerder filmpje aan het eind bij koud nat weer.
Commerciële bullshit volgens hen.
Ik bedoel dan die paar mensen hier die niet geloven dat er mensen op de maan liepen, gewoon omdat ze daar zelf niet bij waren, op de maan, en het met eigen ogen zagen, en het dus een reclamefilmpje was, commercie, hoax, whatever.
Die mensen die zelf ook maar geen tests doen en dat verfilmen, want dan zijn er weer anderen die dat niet objectief vinden omdat zij dat niet zelf maakten of er bij waren. Why bother?
De mensen die op sandalen lopen in de winter omdat je daar prima op kan lopen. ;)
De "ik rijd prima op zomer/4 seizoenbanden- clan", die liever de gok neemt met gladheid om hun auto in de poeier te rijden dan van de weg te blijven of toch maar betere banden te kopen (voor een fractie van het mogelijke schadebedrag, en/of blijvend letsel) "omdat ze alles onder controle hebben"........ denken ze.

Want banden zijn niet zaligmakend.........en waarschijnlijk hebben ze zelf nooit op winterbanden gereden met glad weer.

Voor hen deze nog dan, een herkenbare situatie, gewoon een klein opritje vanuit stilstand / file, niets moeilijks toch met je 4x4 met all seasons (of zomerbanden)?

Hopelijk zijn ze komend jaar net zo kritisch over alles op internet......niets geloven wat je leest dus. ;)

In ieder geval een veilig 2015 gewenst allemaal, of je nu op zomerbanden rijdt of je rubber aanpast aan het seizoen, hou hem binnen de lijntjes komend jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 31-12-2014 22:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Jammer dat ze in dat filmpje minder gas geven in de auto met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Nog even een tabelletje met remafstanden van de Vredenstein data toegevoegd:
Cyb in "Winterbanden... wie heeft ze?"
DervishD schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:41:
Jammer dat ze in dat filmpje minder gas geven in de auto met winterbanden.
Van dat Vredenstein filmpje? Je bedoelt minder gas in winterse omstandigheden (want zowel met zomer als winterbanden is het in de laatste test getest op 50km/h)?
Wel erg jammer dat ze niet hebben getest met -2c zonder sneeuw; allleen kijkende naar de Vredenstein data, is het flink gissen in hoeverre winterbanden daarin beter presteren. (Misschien hebben ze dat wel vanuit marketing oogpunt weggelaten?)

[ Voor 55% gewijzigd door Cyb op 01-01-2015 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 14:43
Cyb schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:21:
Zomer vs winterbanden filmpje van Vredenstein, onder verschillende weersomstandigheden:
Zolang het niet sneeuwt maakt het dus weinig uit of je zomer/winterbanden eronder hebt. Dan nog zou ik in de winter, mits je er geld voor (over) hebt toch wel winterbanden willen, mocht het ineens sneeuwen kom je toch net wat beter vooruit/tot stilstand op je winterbanden, zonder er veel op in te leveren ten opzichte van zomerbanden.

Lijkt me dat Vredestein hier voor beide hun totl banden gemonteerd heeft onder de auto's, lijkt me interessant te zien wat de getallen doen bij 'standaard' en goedkope bandjes, zowel zomer als winter. Nu lijkt het nl of een remweg veel langer is, maar vergeleken met een standaard/eco bandje kan zomaar de winterband beter uit de test komen... of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:24:
[...]Zolang het niet sneeuwt maakt het dus weinig uit of je zomer/winterbanden eronder hebt.[...]
Die conclusie kan ik nog niet direct trekken op basis van het filmpje, ze hebben namelijk een belangrijke situatie niet meegenomen, namelijk: droog weer (droge ondergrond) bij een temperatuur van -2c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:24:
Zolang het niet sneeuwt maakt het dus weinig uit of je zomer/winterbanden eronder hebt. Dan nog zou ik in de winter, mits je er geld voor (over) hebt toch wel winterbanden willen, mocht het ineens sneeuwen kom je toch net wat beter vooruit/tot stilstand op je winterbanden, zonder er veel op in te leveren ten opzichte van zomerbanden.
Das was toch al evident? Het verlies wat je hebt ten opzichte van een zomerband bij goede omstandigheden is verwaarloosbaar ten opzichte van het voordeel bij slechte omstandigheden. Het probleem is dat het eerste dermate veel vaker voorkomt in Nederland dat je er toch nog over kunt twijfelen.
Lijkt me dat Vredestein hier voor beide hun totl banden gemonteerd heeft onder de auto's, lijkt me interessant te zien wat de getallen doen bij 'standaard' en goedkope bandjes, zowel zomer als winter. Nu lijkt het nl of een remweg veel langer is, maar vergeleken met een standaard/eco bandje kan zomaar de winterband beter uit de test komen... of andersom.
Een goede band zal altijd winnen van een lage kwaliteit band. Daarom heeft het ook alleen maar zin om te vergelijken binnen dezelfde prijsklassen. Ook daarom hoef je mensen die low-budgetbanden die vertellen dat winterbanden slecht presteren bij droog niet serieus te nemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dergelijke filmjes met wetenschappelijke informatie dienen toch wel door een onafhankelijk instituut te worden aangeboden, als daar een bedrijf achter zit dat duidelijk een winstoogmerk heeft is dat niet te rijmen.

En zolang je het zelf niet getest hebt is elke uitkomst voor interpretatie vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 11:21
De ANWB heeft als onafhankelijk instituut hier ook informatie over: http://www.anwb.nl/auto/t...wb-adviseert-winterbanden

Die doen ook ieder jaar een winterbanden test, best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

aaitje schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 22:58:
De ANWB heeft als onafhankelijk instituut hier ook informatie over: http://www.anwb.nl/auto/t...wb-adviseert-winterbanden

Voor de volledigheid: http://www.anwb.nl/bestan...est_winterbanden_2014.pdf
De ANWB bandentests worden uitgevoerd door een internationaal testconsortium gevormd door de Europese Autoclubs (ANWB en haar zusterclubs) en de Europese consumentenorganisaties (de Consumentenbond en haar buitenlandse zusterorganisaties). Dit testconsortium selecteert de testbanden en definieert de testmethodiek van de testonderdelen. De keuze voor de te testen bandenmaten is een kwestie van gezamenlijk overleg. Ook de kosten van de test worden gezamenlijk gedeeld door de testpartners. Iedere volwaardige testpartner heeft het recht de test in eigen land onder de eigen naam te publiceren.
[...]
De uitvoering van de test ligt bij de ADAC.[,,,]

[ Voor 4% gewijzigd door Cyb op 01-01-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 18:34:
...
En zolang je het zelf niet getest hebt is elke uitkomst voor interpretatie vatbaar.
Ook als je wel zelf hebt getest is de uitkomst voor interpretatie vatbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

aaitje schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 22:58:

Zover ik zie zijn het geen volledige testen. Wel zie ik dat ze beweringen maken die niet getest zijn (zover ik zie, althans niet in de 2014 test volgens mij), erg storend:
(hieronder volgen wat quotes van ANWB )
Banden worden in hun specialisme steeds beter. Dat blijkt ook weer uit de Winterbandentest 2014: een goede winterband is onverslaanbaar in winterse omstandigheden.
Zomerbanden hebben ze niet in de 2014 wintertest opgenomen.... Best wel slecht om dan zo'n uitspraak er bij te plaatsen.
Maar goede winterbanden scoren bij hogere temperaturen duidelijk slechter dan goede zomerbanden.
Leuk, maar we zijn juist geinteresseerd in het tegenovergestelde: zomerbanden bij lage temperaturen.
In Nederland (vlakke wegen, relatief milde temperaturen) doen all seasonbanden het onder winterse omstandigheden nog vrij aardig. Vooral de zijdelingse grip, nodig op bijvoorbeeld bochtige trajecten, blijft duidelijk achter. In wintersportgebieden waar je veel te maken hebt met hellende en bochtige wegen, wordt het gebruik van de all seasonband dan ook afgeraden. Vooral in de zomer zijn de prestaties van all seasonbanden slechter. Bij hoge temperaturen reageren de banden onvoorspelbaar en kunnen daardoor zelfs onveilig zijn.
Leuk dat de all seasonbanden als zondebok functioneren, maar hoe zit het nou met die zomerbanden?

Ik geloof wel dat ANWB juiste data geeft, maar de manier hoe ze met tekst spelen en de zeer selectieve keuze in type banden, bevalt me niet. Geef gewoon een volledige test van zomer+winter+allseason bij elkaar in zowel de zomer als wintertesten, en geef gewoon de pure data i.p.v. het te verhullen met sterretjes.

Je krijgt nu haast het idee dat de industrie de allseason band puur heeft ontwikkeld als een zondebok, en dat organisaties als ANWB daar gewoon in mee spelen door selectief te testen.

Bij de Consumentenbond halen ze dezelfde grap uit: laten testen in samenwerking met de andere Europese organisaties en de test laten uitvoeren door ADAC. Hierdoor kunnen ze de schuld over de selectiviteit afschuiven op de groep. Daarnaast ook weer geen zomerbanden opnemen in wintertesten, maar wel weer de allseasonbanden als zondebok gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyb op 02-01-2015 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mwoah, ANWB 'onafhankelijk'... zie alleen al hun kwikfit-korting deals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja sowieso niveau kwikfit is behoorlijk bedenkelijk. :P En wij van wc eend krijg ik altijd het gevoel met die testen. :P

Voor mij zijn banden kiezen niet zo spannend, maar de meeste consumenten die afgaan op een lokale fastfitter of huismerken toko die gaan toch vaak het schip in heb ik het idee. Zelfde met die bandenlabels, hoe triest. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

YellowCube

Wait...what?

Cyb schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:50:
[...]

Je krijgt nu haast het idee dat de industrie de allseason band puur heeft ontwikkeld als een zondebok, en dat organisaties als ANWB daar gewoon in mee spelen door selectief te testen.

Bij de Consumentenbond halen ze dezelfde grap uit: laten testen in samenwerking met de andere Europese organisaties en de test laten uitvoeren door ADAC. Hierdoor kunnen ze de schuld over de selectiviteit afschuiven op de groep. Daarnaast ook weer geen zomerbanden opnemen in wintertesten, maar wel weer de allseasonbanden als zondebok gebruiken.
all season banden zijn niet onlangs door de industrie ontwikkeld.
Ze bestonden al ver voordat winterbanden een populair onderwerp werden (in 2001 heb ik ze een winter onder m'n auto gehad)

En om eerlijk te zijn: als er een type band is wat pure oplichting en zelfs gevaarlijk is, is het wel de all-season band. Ze doen namelijk overkomen dat je in alle omstandigheden goed zit, wat domweg niet zo is.
In winterse omstandigheden (sneeuw) presteren ze nauwelijks beter dan zomerbanden maar tegelijkertijd geven ze mensen het idee dat het wel zo is.
Dan heb ik nog liever mensen die met sneeuw en ijs heel voorzichtig op zomerbanden rondrijden dan mensen die met bijna zomerbanden en de instelling van winterbanden de weg op gaan.
Daarnaast presteert een all-season band ook in niet-winterse omstandigheden minder dan een zomerband.

Ik denk echter wel dat de hele zomer vs winterbanden discussie tussen nu en tien jaar gewoon verleden tijd is. De techniek en ontwikkelingen staan niet stil en in de toekomst zouden we daadwerkelijk op all-season banden kunnen rijden die in alle omstandigheden voldoen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat denk ik dus niet, kijk naar sportbanden en eco banden, ze hebben allebei een zo anders eisenpakket wat gewoon niet samen kan. Kijk alleen al naar het verschil in rubber en profiel. Je zal toch afwegingen moeten maken en consequenties. Nu zijn all season banden allang niet meer hoe jij ze omschrijft, dat was misschien in de eerste jaren zo. Maar voor mensen die niet veel rijden en toch ook met een beetje sneeuw of rommel weg willen kunnen ideaal, ook als je bijvoorbeeld naar Duitsland moet heb je wel een keur op je banden nodig. Simpe zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

uiteraard blijft er een spectrum bestaan waar sportbanden een eigen plek innemen.
Echter, het is voor de huis tuin en keukenband in z'n geheel niet ondenkbaar dat dit gebeurt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Was maar een voorbeeld, maar een winterband heeft lamellen en een bepaalde groef nodig om sneeuw weg te scheppen, ipv het vollopen van profiel wat je bij zomerbanden hebt, en zo nog wat andere eigenschappen, ik zie echt niet in met dat soort verschillen dat ze dat samen kunnen voegen. Maar goed ik kan het mis hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom niet? Het grootste nadeel van winterbanden is dat ze te hard slijten in de zomer omdat ze zacht zijn. Als dat opgelost kan worden dan kun je er prima het hele jaar mee rijden. Er zijn nu al mensen die gewoon doorrijden op hun winterbanden na de winter. Als je een zachte zomerband hebt slijten die ook niet heel veel langzamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Winterbanden hebben voor mij alleen hun nut bewezen in de sneeuw.

Als het vriest dan kan je prima met zomerbanden.
Regen ook prima met zomerbanden.
Sneeuw, nee, dat werkt niet op zomerbanden.

Dus voor sneeuw prima, verder alleen maar nadelen:
Meer herrie
Hoger verbruik
Kortere levensduur

Ze zitten eronder en hebben hun nut in de sneeuw bewezen, zodra de omstandigheden het toelaten gaan de zomerbanden er weer lekker onder.

Alsdus mijn ervaring onder dezelfde auto, hetzelfde merk band in dezelfde maat op dezelfde velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Marzman schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:10:
Waarom niet? Het grootste nadeel van winterbanden is dat ze te hard slijten in de zomer omdat ze zacht zijn. Als dat opgelost kan worden dan kun je er prima het hele jaar mee rijden. Er zijn nu al mensen die gewoon doorrijden op hun winterbanden na de winter. Als je een zachte zomerband hebt slijten die ook niet heel veel langzamer.
Ze kunnen ze best harder maken hoor maar dan verlies je weer de eigenschappen die juist ideaal zijn voor de winter. Maar ook zomers heb ik liever zachte banden hoor, beter dan die harde eco knoepers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Cyb schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:50:
Zover ik zie zijn het geen volledige testen. Wel zie ik dat ze beweringen maken die niet getest zijn (zover ik zie, althans niet in de 2014 test volgens mij), erg storend:
(hieronder volgen wat quotes van ANWB )

Zomerbanden hebben ze niet in de 2014 wintertest opgenomen.... Best wel slecht om dan zo'n uitspraak er bij te plaatsen.

Leuk, maar we zijn juist geinteresseerd in het tegenovergestelde: zomerbanden bij lage temperaturen.

Leuk dat de all seasonbanden als zondebok functioneren, maar hoe zit het nou met die zomerbanden?

Ik geloof wel dat ANWB juiste data geeft, maar de manier hoe ze met tekst spelen en de zeer selectieve keuze in type banden, bevalt me niet. Geef gewoon een volledige test van zomer+winter+allseason bij elkaar in zowel de zomer als wintertesten, en geef gewoon de pure data i.p.v. het te verhullen met sterretjes.

Nee, ook de consumentenbond probeert een objectieve conclusie uit de resultaten te halen omdat de gemiddelde consument niet in staat is om testresultaten daadwerkelijk te doorgronden.

Als jij jezelf beter acht dan de gemiddelde consument ga je toch op zoek naar de bron? Doe ik zelf ook altijd. Bij de ADAC is al veel meer informatie te vinden. Daar kan je ook lezen hoe ze testen. Ik ga het niet opnieuw voor je opzoeken maar het was een vrij degelijke test die altijd hetzelfde gedaan wordt en er worden referentiebanden gebruikt om verschillende testjaren en tests te kunnen vergelijken met elkaar.

Tests als bij welke graad de winterband exact beter wordt gaan ze echt geen tijd in steken. Met gezond verstand weet je dat bij 15 graden zomer dik wint en onder 0 winter dik wint. Alles daartussen is geneuzel in de marge en hooguit bezigheidstherapie op internet, het zal toch ook weer per band verschillen en niet een algemene wet zijn. Daarom is er ook gewoon geen antwoord op. ;)
Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:18:
Ze kunnen ze best harder maken hoor maar dan verlies je weer de eigenschappen die juist ideaal zijn voor de winter. Maar ook zomers heb ik liever zachte banden hoor, beter dan die harde eco knoepers. :P
Exact. Ik ga niet in de winter op goede winterbanden rijden om dan in de zomer ineens concessies te gaan doen aan comfort en veiligheid voor een paar knaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 02-01-2015 11:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:18:
[...]

Op dit moment ja maar het ging over banden in de toekomst (komende 10 jaar), het kan best dat ze daar iets op vinden. Een zachte band die minder slijt of een hardere band die meer grip heeft.
dude88 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:16:

Meer herrie
Hoger verbruik
Kortere levensduur

Ze zitten eronder en hebben hun nut in de sneeuw bewezen, zodra de omstandigheden het toelaten gaan de zomerbanden er weer lekker onder.

Alsdus mijn ervaring onder dezelfde auto, hetzelfde merk band in dezelfde maat op dezelfde velgen.
Dat is nu 1 dag geweest dus de afgelopen 2 jaar (730 dagen) dat die banden nut hebben gehad. Dag 2 was er of gestrooid of was de sneeuw veranderd in ijs. Met mijn winterbanden kwam ik ook niet meer over een bult ijs (gesmolten en opnieuw bevroren sneeuw) om in mijn parkeervak te komen.

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 02-01-2015 11:40 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ze moeten de banden gewoon van Chokotoff maken, immense grip en gaat oneindig mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, dat is een idee :); alleen dan heb je die bruine derrie het hele jaar door ipv alleen op de dagen dat het gesneeuwd heeft en er gestrooid is ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:36:
[...]Dat is nu 1 dag geweest dus de afgelopen 2 jaar (730 dagen) dat die banden nut hebben gehad. Dag 2 was er of gestrooid of was de sneeuw veranderd in ijs. Met mijn winterbanden kwam ik ook niet meer over een bult ijs (gesmolten en opnieuw bevroren sneeuw) om in mijn parkeervak te komen.
Idd afgelopen zaterdag...
Maandag heb ik er ook nog wat aan gehad, toen was nog niet alles sneeuwvrij. Zal er aan liggen waar je woont.

Vorige winter niets aan de winterbanden gehad, maar ja, je kan niet in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:27:
[...]
Nee, ook de consumentenbond probeert een objectieve conclusie uit de resultaten te halen omdat de gemiddelde consument niet in staat is om testresultaten daadwerkelijk te doorgronden.

Als jij jezelf beter acht dan de gemiddelde consument ga je toch op zoek naar de bron? Doe ik zelf ook altijd. Bij de ADAC is al veel meer informatie te vinden. Daar kan je ook lezen hoe ze testen. Ik ga het niet opnieuw voor je opzoeken maar het was een vrij degelijke test die altijd hetzelfde gedaan wordt en er worden referentiebanden gebruikt om verschillende testjaren en tests te kunnen vergelijken met elkaar.

Tests als bij welke graad de winterband exact beter wordt gaan ze echt geen tijd in steken. Met gezond verstand weet je dat bij 15 graden zomer dik wint en onder 0 winter dik wint. Alles daartussen is geneuzel in de marge en hooguit bezigheidstherapie op internet, het zal toch ook weer per band verschillen en niet een algemene wet zijn. Daarom is er ook gewoon geen antwoord op. ;)

[...]

Exact. Ik ga niet in de winter op goede winterbanden rijden om dan in de zomer ineens concessies te gaan doen aan comfort en veiligheid voor een paar knaken.
Je gaat mijn hele punt compleet voorbij.
Mijn punt is dat ze winterbanden en zomerbanden NIET naast elkaar hebben getest, en daarvoor in de plaats allseasonbanden als zondebok gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 10:55
dude88 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:16:

Meer herrie
Hoger verbruik
Kortere levensduur

Je 3 punten slaan nergens op

1. Meer herrie: "Echt onzin, gewoon betere banden kopen".
2. Hoger verbruik: "Ook hiervoor geld betere banden kopen", waarbij elke auto in de winter sowieso meer verbruikt.
3. Kortere levensduur, misschien wel iets korter als je een erg zachte winter hebt, maar je hebt ze eigenlijk maar 4 maanden nodig per jaar. Dus kan je ze gelijk met je zomer banden vervangen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Kevinp schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Je 3 punten slaan nergens op

1. Meer herrie: "Echt onzin, gewoon betere banden kopen".
2. Hoger verbruik: "Ook hiervoor geld betere banden kopen", waarbij elke auto in de winter sowieso meer verbruikt.
3. Kortere levensduur, misschien wel iets korter als je een erg zachte winter hebt, maar je hebt ze eigenlijk maar 4 maanden nodig per jaar. Dus kan je ze gelijk met je zomer banden vervangen.
Fijn dan je direct een aanname doet over goedkope banden...

1. Ze maken wel meer herrie, beide van Michelin. Dus gewoon aan A merk nieuw gekocht. Besparen op banden doe ik niet. Ik hoor gewoon meer rol geluid dan op zomerbanden.

2. Klopt het verbruik is ook hoger in de winter op zomerbanden, toch helpen winterbanden daar gewoon niet aan mee.

3. Ik heb het natuurlijk over het aantal kms dat ze onder je auto liggen, hoeveel maanden dat is, is voor mij niet relevant. (kostprijs per km)
Een nieuwe winterband heeft doorgaans 1 mm meer profiel dan een nieuwe zomerband. Een winterband is afgeschreven bij 4 mm. Een zomerband bij 2 mm (APK eis 1.6) dus daar win je al 1 mm.
Daarbij is zoals gezegd het rubber zachter, dus zal ook sneller slijten. Of je het in de kosten echt merkt is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Cyb schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:22:
Mijn punt is dat ze winterbanden en zomerbanden NIET naast elkaar hebben getest, en daarvoor in de plaats allseasonbanden als zondebok gebruiken.
Nogmaals, jij ziet resultaten, niet hoe getest is. Dát was mijn punt waar jij weer aan voorbij gaat. ;)

Overigens denk ik dat je gelijk hebt, in eerdere resultaten werd vaak een zomerband meegenomen. Die stond echter wel steevast onderaan en dat wordt steeds erger. Deze tests zijn om aan te tonen hoe banden geschikt voor bepaalde omstandigheden daarin presteren. Zomerbanden presteren simpelweg niet in de winterse omstandigheden, daar is geen test voor nodig.

Wil jij weten hoe een zomerband ten opzichte van de winterband presteert op droog en nat? Dat kan je gewoon zien, als je de moeite neemt om de bron op te zoeken kan je ze gewoon vergelijken. Nogmaals, als jij niet als doorsnee consument wilt geloven in de samenvatting van de ANWB dan moet je het lekker zelf doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toch wel grappig dat mensen Michelin nog steeds dé banden vinden, dat is echt allang achterhaald. :D
Tip voor de volgende keer, kijk eens verder en dan met name ook bij all weathers naar de nieuwe Vredestein Quatrac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:58
Cyb schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Het is voor mij duidelijk dat een winterband in winterse omstandigheden prima scoort en dat een zomerband in zomerse omstandigheden prima scoort. Echter zijn dit weersomstandigheden die in Nederland maar beperkt voorkomen. Het gemiddelde weertype in Nederland is bewolkt, zo af en toe een spatje regen en een graad of 10 á 12. Volgens mij zou de allseasonband prima in dit weertype moeten passen dus ik heb het vermoeden dat de zondebok bewust erin gehouden wordt om commerciële belangen te dienen. Voor zowel bandenboeren als de ANWB is het lucratief om ieder jaar het belang van een goede band aan te bevelen en op de emoties in te spelen hoe gevaarlijk een verkeerde bandenkeuze is.

Ik zou dus net zoals jij wat bredere testen willen zien waarbij ook een "gewone" door de weekse dag als test wordt gebruikt voor alle 3 de type banden lees: winter-, zomer en allseasonbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:37:
Toch wel grappig dat mensen Michelin nog steeds dé banden vinden, dat is echt allang achterhaald. :D
Tip voor de volgende keer, kijk eens verder en dan met name ook bij all weathers naar de nieuwe Vredestein Quatrac. :)
Ik zeg niet dat het DE best band is, maar het blijft een A merk.
Vredestein heb ik helaas persoon mindere ervaring, met name dat ze erg lastig uit te balanceren zijn en snel weer verlopen. Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

Overigens kan het ook afhankelijk zijn van het merk auto waarin je rijdt welk merk er beter onder past. En persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 10:55
Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:37:
Ik ben er vanuit gegaan dat al die labels wel redelijk kloppen. En eigenlijk is er dan maar één winterband welke je moest kopen afgelopen jaren. En dat was de goodyear winterband. Deze kwam goed uit de ANWB test, was het goedkoopst van de A-Merken én had een C label bij verbruik (laagste wat ik heb gezien bij winterbanden).

Nu zie ik ook goedkope dunlop banden staan als ik nu kijk, met dezelfde eigenschappen, waar de michelin banden een E label hebben qua verbruik, én meer gelijk maken.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dude88 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:39:
Ik zeg niet dat het DE best band is, maar het blijft een A merk.
Vredestein heb ik helaas persoon mindere ervaring, met name dat ze erg lastig uit te balanceren zijn en snel weer verlopen. Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

Overigens kan het ook afhankelijk zijn van het merk auto waarin je rijdt welk merk er beter onder past. En persoonlijke smaak.
Om dan maar even een schaamteloze crosspost van mij van Audiforum te halen:
Zo'n beetje het meest terugkomende onderwerp is de bandenkeuze, en een duidelijk advies krijg je toch nooit want iedereen heeft persoonlijke voorkeur. Dus wat maat het eigenlijk nog écht uit?

Middels de zoekfunctie heb ik eens een rijtje samengevat aan typen die vaak genoemd worden. Daarvan heb ik eerst de vijf beoordelingen van de ADAC geplaatst (lager is beter) en daarachter de classificatielabels.

BandDroogNatComfortVerbruikSlijtageVerbruikNatGeluid
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 21.42.43.01.92.0CA70
Dunlop Sport Maxx RT1.62.43.02.02.0CA68
Michelin Pilot Sport 31.62.22.72.22.5EA71
Continental ContiSportContact 51.62.03.31.62.5CA72
Vredestein Ultrac Vorti1.42.52.92.31.8FB70
Bridgestone Potenza S0011.52.73.02.12.3CB72
Toyo Proxes T1 Sport1.63.03.12.22.3EB71

Feitelijk zie je de algemene consensus wel terug in de tabel. Kies een goed type van een A-merk, dat is aantoonbaar beter dan B- en C-merken. Binnen de typen van de A-merken zijn de verschillen klein. Dermate klein dat je het waarschijnlijk alleen in een test terug ziet en niet in de praktijk.

De één springt er iets uit op comfort, de ander in prestaties op nat. De ervaringen onderschrijven het enigszins, zo lees je bijvoorbeeld positieve reacties op het comfort van een Pilot Sport 3 en klachten qua geluid over Conti's.

Mijn mening over de stelling is dan ook dat een goed type van een A-merk gewoon een goede band is en dat verschillen minimaal zijn. Misschien merk je het, maar de kans is ook groot van niet. Het bestaat ook voor een groot deel uit merkvoorkeur en loyaliteit, ervaring in het verleden doet een hoop aan beleving. Hoe zien jullie dit? :)
Dat zegt dat al veel in jouw voordeel, een A-merk is het belangrijkst, verder is het gewoon persoonlijk.

Wel wil ik even aanstippen dat die PVC-meuk waar ik het steeds over heb ook daadwerkelijk gewoon meuk is.
BandDroogNatComfortVerbruikSlijtageVerbruikNatGeluid
Michelin Energy Saver+1.52.93.21.61.0BA70
Bridgestone Ecopia EP 1501.62.23.51.32.5BB69
Echt, neem niet van die échte harde zuinige banden, dat breekt je op.

Overigens zie je hier ook mooi de discussie over de eerder genoemde Ecopia, welke dus inderdaad niet echt een ecoband blijkt te zijn. Bij Bridgestone hebben ze wat zuinigheid opgegeven voor meer grip bij nat, goede keuze lijkt me.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:34:
Nogmaals, jij ziet resultaten, niet hoe getest is. Dát was mijn punt waar jij weer aan voorbij gaat. ;)
Een paar posts terug heb ik deze gepost, genaamd "hoe wordt er getest": http://www.anwb.nl/bestan...est_winterbanden_2014.pdf
(Al hoewel ze wel alle test-informatie die nodig is om iets over andere type banden te kunnen zeggen, precies niet hebben opgenomen.)
Overigens denk ik dat je gelijk hebt, in eerdere resultaten werd vaak een zomerband meegenomen. Die stond echter wel steevast onderaan en dat wordt steeds erger. Deze tests zijn om aan te tonen hoe banden geschikt voor bepaalde omstandigheden daarin presteren. Zomerbanden presteren simpelweg niet in de winterse omstandigheden, daar is geen test voor nodig.
Er zijn altijd testen nodig om tot conclusies te komen (al dan niet reeds uitgevoerd met hetzelfde product en dezelfde condities). Jij zegt dat de testen voor zomerbanden in de winter al reeds zijn uitgevoerd, en er daarom geen nieuwe nodig zijn.
Ik vind echter dat ze dergelijke belangrijke uitgangspunten helder er in moeten zetten, en referenties moeten plaatsen waarop ze (ANWB in dit geval) bepaalde bepaalde uitgangspunten baseren. Nu worden er allerlei uitspraken/conclusies voor de lezer uit de lucht gegrepen.
Wil jij weten hoe een zomerband ten opzichte van de winterband presteert op droog en nat? Dat kan je gewoon zien, als je de moeite neemt om de bron op te zoeken kan je ze gewoon vergelijken.
Veel Tweakers hier hebben dat (een test met winterbanden en zomerbanden in dezelfde testcondities, uitgevoerd door een *redelijk* onafhankelijk bedrijf, zoals ADAC) niet kunnen vinden. Denk dat het goed is voor het topic als je het linkje zou willen plaatsen.
Nogmaals, als jij niet als doorsnee consument wilt geloven in de samenvatting van de ANWB dan moet je het lekker zelf doen. :)
Als je (ANWB) onderwerp A met onderwerp B vergelijkt en je stopt in de samenvatting een conclusie over onderwerp C, dan is het niet meer dan normaal dan dat daar vragen en twijfels over gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dus je wilt informatie van tweakerniveau maar je weigert je als tweaker te gedragen en dus zelf te zoeken en kritisch te analyseren. Ik kan je twee hints geven, de zoekfunctie van dit topic en adac.de.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Winterbanden zijn ook handig in een wat moderige (bos) omgeving ;) ja ze maken meer geluid omdat je met een andere profiel zit.
Doet me eraan denken dat ik 4 velgen moet gaan zoeken voor andere banden als de winter voorbij is :/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Gonadan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:21:
Dus je wilt informatie van tweakerniveau
Yep.
maar je weigert je als tweaker te gedragen en dus zelf te zoeken en kritisch te analyseren.
Nee, dat weiger ik niet. Ik en anderen hier hebben het alleen helaas niet kunnen vinden. (Met "het" bedoel ik een test van Adac waarin zomerbanden en winterbanden naast elkaar worden getest in dezelfde condities.)
Mogelijk dat Adac in de winter geen zomerbanden test, omdat zomerbanden dan in Duitsland verboden zijn. In Nederland is de vraag echter wel zeer belangrijk, gezien velen in de winter met zomerbanden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Uit de ouden doosch (ofwel gewoon dit topic): http://www.eska-reifendie...Bild_Winterreifentest.pdf
En een wat vagere van de ANWB zelf: http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

Wil je een vergelijking op nat of droog tussen de specifieke banden, voor de vierentwintigste keer, kijk op adac.de! Als je had gelezen kan je zien dat ze de waarden normaliseren, dus één test is niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 02-01-2015 13:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Uit die test blijkt dat je eigenlijk alleen met sneeuw winterbanden nodig hebt. Dat is dus 2 dagen per jaar :')

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat na 364 pagina's herhaling nog steeds nieuw voor je? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Ik heb geen 364 pagina's gelezen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Holycrap je bent een van de weinigen die nog maar net in het topic zit. :D

offtopic:
Kijk maar uit, je mag eigenlijk van de moraalridders niet meedoen als je niet het hele topic gelezen hebt. Als is feitelijk een pagina of drie genoeg om de kern te volgen. :+

Conclusie is in mijn ogen al jaren heel simpel:
Winterbanden brengen pas écht voordeel op sneeuw, om op droog en nat niet te veel te verliezen ten opzichte van een zomerband moet je een goede winterband kopen. Alleen dan heb je in droog en nat nog een veilige band én in sneeuw de enorme meerwaarde. Ijs moet je gewoon niet op gaan rijden. :+

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 02-01-2015 15:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Damic schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:27:
Winterbanden zijn ook handig in een wat moderige (bos) omgeving ;) ja ze maken meer geluid omdat je met een andere profiel zit.
Doet me eraan denken dat ik 4 velgen moet gaan zoeken voor andere banden als de winter voorbij is :/
Ze maken zeker niet per se meer geluid. Mijn Goodyear Ultragrip 8 winterbanden 175/65/14 met 67db waarde zijn daadwerkelijk stiller dan mijn Vredestein Sportrac5 zomerbanden 195/45/16 met 70db op het label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Thanks voor de links.
Uit de ouden doosch (ofwel gewoon dit topic): http://www.eska-reifendie...Bild_Winterreifentest.pdf
Jammer dat de temperaturen niet erbij staan (zover ik zie. mijn Duits is bar slecht). Iets dat mogelijk erg belangrijk is.
De test is wat oud, vermoedelijk rond 2004/2005. (Volgens de ANWB hebben de banden de afgelopen jaren een enorme technische ontwikkeling doorgemaakt, dus mogelijk kunnen er op basis van die pdf geen conclusies meer getrokken worden.)
Wil je een vergelijking op nat of droog tussen de specifieke banden, voor de vierentwintigste keer, kijk op adac.de!
Dude relax. We zijn op zoek naar een test van lage temperaturen waarbij zomerbanden met winterbanden worden vergeleken. Nat en droog zeggen weinig indien de temperatuur niet gespecificeerd is.
Als je had gelezen kan je zien dat ze de waarden normaliseren, dus één test is niet nodig.
Ik zie het hier niet echt staan:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

http://www.adac.de/_mmm/p...fen%2020140331_203505.pdf
(vertaald: http://translate.google.n...31_203505.pdf&prev=search)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dude relax. We zijn op zoek naar een test van lage temperaturen waarbij zomerbanden met winterbanden worden vergeleken. Nat en droog zeggen weinig indien de temperatuur niet gespecificeerd is.
Wellicht wordt het tijd voor een test op dit forum :P Kwestie van mensen met dezelfde auto's vinden waarvan de een op winterbanden staat en de ander op zomerbanden :P

Moet niet al te moeilijk zijn lijkt me :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat heeft 0 zin, dan kan de een weer beter rijden als de ander, bla bla. Beste is als mensen het zelf en keer ervaren. Ken ook zo een op verjaardagen die altijd het hoogste woord had dat winterbanden onzin waren want vroeger... Tot ie in de winter zijn auto voor en achter finaal aan gort had gereden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Zomerbanden vs winterbanden, van en door het bandenmerk Continental.
(Continental scoort vaak erg goed in bandentesten.)
http://www.continental-ty...res/why-winter-tyres.html
Afbeeldingslocatie: http://www.continental-tyres.co.uk/www/linkableblob/tyres_for_life_uk_en/6888718/data/breaking_distance_snow2_en-data.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.continental-tyres.co.uk/www/linkableblob/tyres_for_life_uk_en/6888722/data/breaking_distance_ice_en-data.gif
Opvallend is dat de verschillen nog relatief erg laag zijn. Vredenstein had het over een verschil van 112% (bij 50km/u, met een ijsvlok logo erbij, geen idee of dat ijs of sneeuw is), terwijl Continental het heeft over 23% (bij sneeuw, 50km/u), en zelfs nog lager bij ijs: 19% (maar wel slechts 30km/u).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:^^ @Joopieboy

Maatje van me kwam mij deze week zijdelings voorbij geschoven in de afdaling van Val Thorens naar Moutiers (Fr.) op de terugweg vanaf de wintersport. Die was er ook heilig van overtuigd dat 'ie met (gloedje nieuwe) zomerbanden óók wel uit de voeten zou kunnen in Frankrijk tijdens een weekje wintersport, zeker doordat het in Frankrijk (nog) géén verplichting is om met winterbanden te rijden tijdens dat soort omstandigheden.

Top-Gear instelling: Mooi laten staan en z'n eigen schade af laten handelen (eigenwijs is óók wijs én 't was rijdbare schade), dus gewoon lekker door gereden naar huis.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 15-09 14:44
Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:46:
Dat heeft 0 zin, dan kan de een weer beter rijden als de ander, bla bla. Beste is als mensen het zelf en keer ervaren. Ken ook zo een op verjaardagen die altijd het hoogste woord had dat winterbanden onzin waren want vroeger... Tot ie in de winter zijn auto voor en achter finaal aan gort had gereden. :P
Winterbanen zullen idd wel beter rijden als er sneeuw ligt maar die paar dagen per jaar dat er in Nederland sneeuw ligt kunt je m.i. wel rekening mee houden en wat voorzichtiger rijden of thuis blijven. Ik heb er iig (in NL) nog nooit de noodzaak van ingezien.
/herhaling

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tot je een keer die pecht hebt, en een setje waar ik een jaar of 3 mee doe en die paar dagen wat extra's doet voor mij eet ook geen brood. /herhaling :P

Maar als jij weinig rijdt en thuis kan blijven als het sneeuwt alleen maar prima, zouden er meer moeten doen met zomerbanden. :P

@Wimmel: lol mooi figuur dan, van schade en schande slimmer geworden of dat niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 02-01-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ach, ik rij die paar dagen per jaar in de sneeuw wel wat voorzichtiger. In de 25 jaar dat ik mijn rijbewijs heb met 60.000 km per jaar heb ik nog nooit een schade gehad dus het zal wel loslopen. Buiten Nederland vind ik een ander verhaal!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joopieboy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:07:
.......

@Wimmel: lol mooi figuur dan, van schade en schande slimmer geworden of dat niet?
Die is waarschijnlijk wel genezen van z'n uitspraken. Een nieuwe scherm/motorkap/koplamp/gril/velg/bumper combi wordt waarschijnlijk duurder dan een setje winterbanden.
kraades schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:11:
Ach, ik rij die paar dagen per jaar in de sneeuw wel wat voorzichtiger. In de 25 jaar dat in mijn rijbewijs heb met 60.000 km per jaar heb ik nog nooit een schade gehad dus het zal wel loslopen. Buiten Nederland vind ik een ander verhaal!
Ik rijd ook ongeveer dat aantal jaren en heb er ook een aantal jaren op zitten als chauffeur van iets of wat groter materiaal waarbij de lading vaak uit ~60 passagiers bestond. De grootste ellende op de wegen tijdens winterse omstandigheden vind je meestal op de NL wegen doordat RWS wél aan gladheidsbestrijding doet maar de mensen vervolgens als een slak gaan rijden op de rechter baan én het alsnog één grote ijsbaan wordt op de (snel)wegen doordat de pekel niet in de sneeuw/het ijs gereden wordt (afgelopen zaterdag was "Leenderheide" ook weer een grote puinzooi.... terwijl er wel degelijk goed gestrooid was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik vind overigens ook dat voorzichtig rijden niet perse langzaam rijden is. Met een beetje anticiperen en bedachtzaam remmen en sturen kom je een heel eind mijns inziens. Maar sommigen lijken alle natuurwetten te willen tarten...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Cyb schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:32:
Jammer dat de temperaturen niet erbij staan (zover ik zie. mijn Duits is bar slecht). Iets dat mogelijk erg belangrijk is.

De test is wat oud, vermoedelijk rond 2004/2005. (Volgens de ANWB hebben de banden de afgelopen jaren een enorme technische ontwikkeling doorgemaakt, dus mogelijk kunnen er op basis van die pdf geen conclusies meer getrokken worden.)
Beide tests zijn bar oud, ik herinner mij een temperatuur van 2 graden boven nul. Echter moet je niet overschatten wat temperatuur doet.

Even vrij geïnterpeteerd van de ANWB-site, winterband vs. zomerband:
• bij 0 graden wint de winterband ook op droog
• bij 15 graden heeft hij zo'n 15% extra remweg op droog
• bij 35 graden heeft hij minimaal 30% extra remweg op droog

Ofwel, zolang de temperatuur niet de dubbele cijfers in gaat zou ik mij er niet al te druk om maken. Het gaat dan om enkele procenten, in zo'n geval zijn er wel zwaarwegendere factoren te benoemen.

Ik zie het hier niet echt staan:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

http://www.adac.de/_mmm/p...fen%2020140331_203505.pdf
(vertaald: http://translate.google.n...31_203505.pdf&prev=search)
Ik ben relaxed en bedoel het niet verkeer, maar begrijp gewoon niet dat je het zelf niet kunt vinden. Nu lees ik overigens dat je amper Duits kunt lezen, dus ik zal wat geduldiger met je zijn op dat vlak. ;)
Zur Ermittlung möglicher Veränderung der Umgebungs-Bedingungen werden neben den
Testreifen regelmäßig Reifen mit bekannten Eigenschaften (so genannte Basisreifen oder auch Kontrollreifen)
eingesetzt, diese dokumentieren z.B. Veränderungen der Strecke, Temperatur oder Gewichtsverlust
durch verbrauchten Kraftstoff
Hier gaat het om. Vrij vertaald: om mogelijke veranderingen in omgevingsfactoren mee te kunnen wegen wordt een set banden met bekende eigenschappen te allen tijde meegenomen in de test. Daarvan is bijvoorbeeld vastgelegd wat de veranderingen in eigenschappen zijn bij verschil in temperatuur of gewicht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

NoxiuZ schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:26:
Uit die test blijkt dat je eigenlijk alleen met sneeuw winterbanden nodig hebt. Dat is dus 2 dagen per jaar :')
Uit die test komt bij mij juist de vraag waarom je in hemelsnaam nog op zomerbanden zou rijden.
Winterbanden presteren onder normale omstandigheden absoluut niet slechter dan zomerbanden en je hebt alle voordelen als het onverhoopt toch sneeuwt (en om je geheugen op te frissen: twee en drie jaar geleden was het wel wat meer dan enkel 2 dagen sneeuw)

Wat ik hierboven zei over de toekomst van zomer, all season en winterbanden, is dus al bijna waarheid: de winterband is de echte all-season band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Afhankelijk van de rijstijl zit je er heel erg naast met die uitspraak imho. Zomerbanden en 20 graden buiten met een zonnetje, dus het wegdek nog wel wat warmer? Niet alleen snelweg? Ga maar vast een afspraak maken voor nieuw rubber, want uit ervaring: het slijt be-la-che-lijk hard.
Al snap ik wel wat je bedoelt te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

UltraSub schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:47:
Afhankelijk van de rijstijl zit je er heel erg naast met die uitspraak imho. Zomerbanden en 20 graden buiten met een zonnetje, dus het wegdek nog wel wat warmer? Niet alleen snelweg? Ga maar vast een afspraak maken voor nieuw rubber, want uit ervaring: het slijt be-la-che-lijk hard.
Al snap ik wel wat je bedoelt te zeggen ;)
Ik weet niet hoe jij asfalttemperaturen meet en/of vergelijkt met buitentemperaturen maar de temperatuur van het asfalt ligt hier in NL meestal een paar graden lager dan de gemiddelde buitentemperatuur op dat moment.

Ik rijd tijdens "het seizoen" nog wel eens met een setje Diablo SuperCorsa SP banden en die "krengen" wil je er nu écht niet onder leggen, ook niet op droog wegdek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
wimmel_1 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet hoe jij asfalttemperaturen meet en/of vergelijkt met buitentemperaturen maar de temperatuur van het asfalt ligt hier in NL meestal een paar graden lager dan de gemiddelde buitentemperatuur op dat moment.
Goed punt, zou best kunnen. Maar anyway, warmer wegdek, laten we het daar op houden dat ik dat bedoel.
Ik rijd tijdens "het seizoen" nog wel eens met een setje Diablo SuperCorsa SP banden en die "krengen" wil je er nu écht niet onder leggen, ook niet op droog wegdek :P
Agree :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:01
YellowCube schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:28:
[...]

Winterbanden presteren onder normale omstandigheden absoluut niet slechter dan zomerbanden
Nou dat is wel opmerkelijk, heb nog nooit winterbanden gehad maar weet wel dat tussen zomerbanden onderling al een heel groot verschil kan zitten tussen de hoeveelheid grip die ze bieden in een bocht.
Maar alle winterbanden zouden dus bij 'normale omstandigheden' minstens evenveel grip moeten bieden als bv een Bridgestone Potenza?
Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.