Anticiperen is ergens op vooruit lopen, dat kan zowel in de techniek als in weggedrag liggen. Het hebben van gordels is ook vooruitlopen op een mogelijk ongeluk, als het dan gebeurt heb je er baat bij dat ze er zitten.
Hoewel je in de striktste zin van het woord dus je gehele auto met opties als anticiperen kunt bestempelen gaat het in het verkeer meestal om rijgedrag.
De snelheid lager houden vanwege een verwachte hogere stopafstand anticiperen, net als alvast gas los omdat je een invoegstrook met mafkezen ziet, of een bocht op enkele tientallen meters. Of je genoeg geanticipeerd had weet je pas achteraf. Wat was de discussie ook alweer?

Maar ik ga er vanuit dat je ecopia's het voor jou prima doen. Ik moet de eerste tweaker nog zien die zijn eigen aankoop gaat tegen spreken. De feitelijke natuurkunde ga je niet kunnen ontkennen: als je zuinige banden wilt kweken gaat dat simpelweg ten koste van grip, en vaak nog meer ten koste van comfort.
Overigens ga ik zelf ook echt niet voor het allerzachtste plakrubber hoor, ook ik let echt wel op dat ik niet de hardst slijtende band uitzoek. Echter zal je mij nooit op van die hard-PVC energymeuk vinden.
Jouw ervaring kan ik trouwens goed onderschrijven. Ik heb tijden op 185 rond gereden, dat reed prima want paste bij de auto maar echt strak noem je dat niet. Origineel zat er Ceat op (
) optrekken met regen was al een uitdaging dus gauw vervangen, op die auto heeft als laatst ook ecopia gezeten. Tijdelijk heb ik in een salto met fietsbandjes moeten rijden, dan heb je al gillende gympies als je gewoon met het verkeer mee de ring afslaat een normale kruising over. Doodeng die rommel. Nu rijd ik op 235, voelt lekker stabiel, ook op de winterset, maar het gewicht van de auto is dan ook weer groter. Misschien zou 215 of 225 zuiniger zijn, of veiliger op sneeuw, maar als ik zuinig zou willen moet ik gewoon een andere auto kiezen. Daar kan ik slecht tegen, van die mensen die een zuipauto kiezen en dan op dat hard PVC gaan rijden omdat het anders te veel kost.
Hoewel je in de striktste zin van het woord dus je gehele auto met opties als anticiperen kunt bestempelen gaat het in het verkeer meestal om rijgedrag.
De snelheid lager houden vanwege een verwachte hogere stopafstand anticiperen, net als alvast gas los omdat je een invoegstrook met mafkezen ziet, of een bocht op enkele tientallen meters. Of je genoeg geanticipeerd had weet je pas achteraf. Wat was de discussie ook alweer?
Of ze zijn er gewoon niet zo mee bezig als jij.!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:51:
Ik hoek m'n Yaris nogal eens hard een bochtje in, en probeer ook wel eens voor de gein wat dikkere auto's bij te houden in de bocht (en dat lukt meestal, omdat men toch niet weet hoe ze bochten moeten nemen), maar die Ecopia bandjes doen het prima. Ook met wat regen. Je merkt echter wel dat naarmate de winter komt, de prestaties achteruit gaan, en dan rijden m'n winterbanden beter.
Maar ik ga er vanuit dat je ecopia's het voor jou prima doen. Ik moet de eerste tweaker nog zien die zijn eigen aankoop gaat tegen spreken. De feitelijke natuurkunde ga je niet kunnen ontkennen: als je zuinige banden wilt kweken gaat dat simpelweg ten koste van grip, en vaak nog meer ten koste van comfort.
Overigens ga ik zelf ook echt niet voor het allerzachtste plakrubber hoor, ook ik let echt wel op dat ik niet de hardst slijtende band uitzoek. Echter zal je mij nooit op van die hard-PVC energymeuk vinden.
Terwijl met winterse omstandigheden die smalle juist veiliger zijn, breder dan *insert-maat-banden-van-betweter* is levensgevaarlijk.Bandenmaat is echter redelijk bepalend, want ik heb eerder geprobeerd (als experiment) uit zuinigheid met magnesium velgjes met 145 breed te rijden (die maat komt ook voor bij Aygo, 107, Lupo enzo), maar daarmee reed de auto (ook op de Ecopia) waardeloos. Erg windgevoelig, en verloor eerder grip bij een vlot bochtje. Dus weer terug naar 175 breed, niet het zuinigst, wel het veiligst.
Jouw ervaring kan ik trouwens goed onderschrijven. Ik heb tijden op 185 rond gereden, dat reed prima want paste bij de auto maar echt strak noem je dat niet. Origineel zat er Ceat op (

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8