Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.964 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
belrpr schreef op zondag 28 december 2014 @ 01:20:
Ik stel voor om eens op een besneeuwde staat van 70km tot stilstand te gaan. Met de winterband zal je 1/3 vroeger stilstaan.
Fijn, maar welke sukkel haalt het in zijn hoofd om 70 te gaan rjden op een besneeuwde straat :? Begin eerst eens met je snelhed aan te passen. En als je dat doet heb je het plotseling over vanaf 30 tot stilstand remmen waarbij je extra ruimte hebt gehouden zodat je het makkelijk haalt.
Stel je nu de situatie voor. Auto voor u smijt als dicht en heeft winterbanden. Jij niet. Wat denk je dat er zal gebeuren?
Totaal niets als je je snelheid goed hebt aangepast. Daarnaast is hier (omgeving eindhoven) alles al gestrooid waardoor je buiten de echte binnenwegen nergens meer last van hebt. En op die binnenwegen gaat niemand me afsnijden omdat die ruimte er gewoon niet is.
En argument kwaad kostprijs is ook zender want je betaald meestal gewoon extra velgen de band niet echt. Want uw zomer band verslijt anders ook. In dit weer trouwens sneller...
Ik ben zo'n duizend euro kwijt voor winterbanden + velg. Nu kan dat voor jou peanuts zijn, ik vind het een aardig bedrag zeker omdat die winterbanden hooguit een paar maanden per jaar profijt geven en daarmee tegen de tijd dat ik mijn auto weer verkoop nog lang niet op zijn. Ik besteed dan liever wat meer aan de banden die me 95% van het jaar profijt geven.
En kan je veilig met zomer banden rijden? Ja maar spijtig genoeg kan niet iedereen dit. Is ook een reden dat er een snelheids begrenzing is.
Klopt, maar ditzelfde probleem heb je ook met winterbanden. Ik zie hier zat mensen rond rijden die onafhankelijk van wat voor band ze eronder hebben liggen veel te hard gaan.

Ik heb zelf nog zomerbanden eronder liggen en de enige plek waar ik last van de gladheid was, was het hier voor de deur wegkomen en dat is met wat ijsweghakken ook zo opgelost (15 minuten bezig geweest ;) ) Ik moet wel zeggen dat ik door de manier waarop ik vast stond oo met winterbanden niet was weggekomen al had het dan wel wat minder tijd gekost.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

Hier de straat in een woonwijk één dag nadat het flink heeft gesneeuwd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dD8zcEf.jpg

Volledig bevroren. Niemand kwam hier van de oprit af, behalve de buurman met zijn permanente 4WD BMW. De rest, inclusief de mijne, kwam vast te staan in een van de bochten. Het was wel gezellig hoor. Met z'n allen die auto's terugduwen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
toch vanmorgen ook maar even gemonteerd.
hoe slaan jullie ze op ? op elkaar of op een boom oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

Hier liggen ze gewoon op elkaar. Tenzij je er 50 op elkaar legt moet dat wel goed gaan me dunkt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:56:
Net met mijn schoonpa even de stalen velgen op zn auto gelegd.

Vraag... Kunnen we originele bouten (normaal op 17" LMV origineel) wel gebruiken? Die ring hangt gewoon los op de stalen velgen.

[afbeelding]
NIET DOEN! nieuwe bouten halen die voor stalen velgen zijn bedoeld. tenzij je je band wilt voorbij zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wd200 schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:36:
toch vanmorgen ook maar even gemonteerd.
hoe slaan jullie ze op ? op elkaar of op een boom oid ?
Als je ze op velg opslaat dan kun je ze gewoon veilig stapelen, sla je ze als losse banden op dan kun je ze beter rechtop laten staan. Niks zo irritant als een band amper/niet opgepompt te kunnen krijgen doordat de wangen uit/ingezakt zijn.

De meeste de/montage bedrijven hebben tegenwoordig wel een oppomp systeem waarmee er één keer een korte krachtige luchtstoot gegeven kan worden zodat zo'n verkeerd opgeslagen band alsnog op de velg springt maar voorkomen is altijd beter.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

@Screamer: Even goed lezen, hij schreef net na zijn bericht dat hij bolkonische bouten ging halen. :D
NoxiuZ schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:37:
Hier liggen ze gewoon op elkaar. Tenzij je er 50 op elkaar legt moet dat wel goed gaan me dunkt.
Als je bredere banden hebt dan de velg zelf breed is dan gaat dat prima. Ik zet ze 2 aan 2 tegen de muur licht schuin. Gaat prima. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zijn er banden die niet breder dan de velg zijn dan? :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoxiuZ schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:46:
Ja hoor, en dat noemen ze dan "overtrokken" banden. Vooral in de Duitse "Tuning Scene" is dat al tientallen jaren héél populair

Afbeeldingslocatie: http://www.yve5.be/thepolorider/thepolorider2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 28-12-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Juist dan moet je ze gaan stapelen. Hopelijk rijdt iemand die wagen in de prak erna. Wat een gedrocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:49:
[...]

Ja hoor, en dat noemen ze dan "overtrokken" banden. Vooral in de Duitse "Tuning Scene" is dat al tientallen jaren héél populair

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--WJlQfGVr--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/17prtp80qz3bqjpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

NoxiuZ schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:46:
Zoals bovenstaande maar ook als je zoals ik met 215 breed op een 7,5J velg rijd, dan staan ze heel licht getrokken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maar om toch maar weer even On-Topic te gaan (dat andere past beter in het Foute Tuning Topic IMHO); Ik ben gisteren vanuit Val Thorens terug naar huis gereden op een setje Klebèr Krisalp HP2 banden (225/45VR17) en die banden hebben me zéér positief verrast op de gehele rit welke gedurende 1050 Km. alleen maar over besneeuwde wegen liep. In 9½ uur naar huis gereden waarbij de ABS/ESR kerstboom geen enkele keer aangezet is geweest :)

Cruise Control op de hele rit overigens bewust niet gebruikt. Een systeem dat zélf gas bij gaat geven terwijl je door slush, sneeuw, ijs en andere zooi aan het rijden gaat op de, veelal niet geschoven, linker baan is niet écht prettig :P

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 28-12-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Arfman

Drome!

Zo, vanmiddag even de winterbanden (Dunlop Winter Sport 3D op de Auris en Kumho 7200 op de Yaris) eronder geklust. Rondje gereden, nagetrokken, wieldoppen erop en klaar. Blij dat ik niet eerder heb gewisseld, toen ik nog naar m'n werk moest was het regelmatig 10+ graden, dat wil ik m'n winterbanden niet aandoen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad, dan was je al zeker een centimeter profiel kwijt geweest...

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Gonadan schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:09:
Inderdaad, dan was je al zeker een centimeter profiel kwijt geweest...
Dat zal meevallen, maar het rijdt gewoon belabberd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:18:
Die BMW 330d is veel zwaarder dan de Auris. Denk zelfs dat bij 0 graden bij droog weer zomerbanden nog steeds meer grip hebben.
BMW heeft achterwielaandrijving, wat nogal slecht schijnt te zijn bij winterweer.
Ik heb altijd al een oogje gehad om ooit een BMW te kopen, maar dit probleem verandert mijn kijk op BMW compleet, of je moet voor een BMW met vierwielaandrijving gaan (of een BMW 2 met voorwielaandrijving), maar die zie je niet veel.

Hier ook een aardig stukje over dit BMW probleem:
http://markewbie.hubpages.com/hub/BMW-Winter-Snow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:40
Ik heb eergisteren de switch gemaakt op mijn Mercedes, verschil is gewoon echt merkbaar. Er was trouwens een auto krik in de aanbieding die het zoveel makkelijker maakt.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:53

Rejgun

Leven is Bier drinken

Cyb schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:51:
[...]

BMW heeft achterwielaandrijving, wat nogal slecht schijnt te zijn bij winterweer.
Ik heb altijd al een oogje gehad om ooit een BMW te kopen, maar dit probleem verandert mijn kijk op BMW compleet, of je moet voor een BMW met vierwielaandrijving gaan (of een BMW 2 met voorwielaandrijving), maar die zie je niet veel.

Hier ook een aardig stukje over dit BMW probleem:
http://markewbie.hubpages.com/hub/BMW-Winter-Snow
Een BMW laten staan vanwege achterwiel aandrijving? Dit is juist het grote pluspunt van BMW. Niks lekkerder dan de kont om kunnen gooien met dit soort weersomstandigheden ( jaja, ik weet het, enkel als de omstandigheden het toe laten......)

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Best wel wat power in zo'n Impreza mét winterbanden :P

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6kh6yW2nGdY]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vandaag op een bevroren parkeerplaats bijna vast gestaan, ondanks de winterbanden. Dus heb niet echt het idee dat het beter is dan op normale banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 14:20

Eagle Creek

Breathing security

Op een ijzige weg hebben winterbanden niet per se meer tractie dan zomerbanden. Ze hebben wel diepere groeven (lamellen) waardoor ze zich in sneeuw beter vast kunnen grijpen. Dát voordeel heb ik al meermaals mogen ervaren.

Maar op een bevroren weg zal de mindere stijfheid wel iets schelen maar bij het wegkomen zal je 2e versnelling je meer helpen dan de bandjes denk ik :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja ijs, daar helpen alleen spikes tegen haha. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Relevant:

Net wat meer dan alleen diepere lamellen die je helpen in de sneeuw.

[ Voor 33% gewijzigd door AndRo555 op 28-12-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En dan is 't muziekje er onder écht goed gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
AndRo555 schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:58:
Relevant:

[video]

Net wat meer dan alleen diepere lamellen die je helpen in de sneeuw.
En toch zul je de mensen die zeggen dat winterbanden onzin zijn nooit overtuigen. Al het bewijs op de wereld kan niet op tegen de gedachte dat ze fout zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het nut in Nederland is dus heel erg beperkt. Het heeft alleen nut op de dagen dat de sneeuw daadwerkelijk valt. Op de dagen erna is er of al overheen gereden en is het ijs waar winterbanden weinig voordeel op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

wimmel_1 schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:12:
[video]

En dan is 't muziekje er onder écht goed gekozen :)
Pff, kan ook gewoon op zomerbanden hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
havana schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:56:
stalen velgen.

Vraag... Kunnen we originele bouten gebruiken? Die ring hangt gewoon los op de stalen velgen.
Je gaf al aan andere te gaan halen.
Let ook op de lengtemaat van de bout, stalen velgen zijn veel dunner dan LM velgen en hebben meestal vol draad zodat je ze helemaal aan kan trekken. Deze zijn te lang en hebben een borst ivm de LM velggathoogte
Als ze te ver doorsteken dan kan je je remmen (trommel achter) beschadigen.
De auto-onderdelenhandel kan meestal opzoeken wat voor bout en lengte er bij de stalen velg hoort, of de merkdealer even bellen, de onderdelenbalie daar kan je ook zeggen welke je moet hebben..
Zelf opmeten kan ook, is iets lastiger, maar het draad moet iets door de naaf/remtrommeldikte heen waar je hem in vastschroeft zodat het hele schroefdraad gevuld is en de bout max 1 cm naar binnen uitsteekt in de remtrommel.
Check na montage of de wielen vrij draaien en de boutkoppen nergens aanlopen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Thx voor het advies! Ik had al bedacht dat ik kortere nodig had en wilde morgen even gaan meten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 22:53
fener33 schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:58:
Ik heb eergisteren de switch gemaakt op mijn Mercedes, verschil is gewoon echt merkbaar. Er was trouwens een auto krik in de aanbieding die het zoveel makkelijker maakt.
Nou heb ik van het weekend niet in mijn Mercedes achter het stuur gezeten, maar de (kritische) chauffeur gaf aan dat het in de sneeuw absoluut verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat klinkt als een vrouw? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DervishD schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:48:
[...]

En toch zul je de mensen die zeggen dat winterbanden onzin zijn nooit overtuigen. Al het bewijs op de wereld kan niet op tegen de gedachte dat ze fout zitten.
Zelf heb ik nu sinds vorig jaar winterbanden, maar heb ze nooit gemist. Oké, één keertje heb ik echt vast gestaan met mijn BMWtje toen ik de snelweg op wou rijden, maar dit kwam enkel doordat mijn voorganger besloot stil te staan op een helling. Tevens was er al weinig profiel te bekennen op mijn zomer bandjes.

Moet zeggen dat ik nu met winterbanden amper mijn rijstijl aanpast en me erger aan die langzaam rijdende noobs. Heb ik meer grip? Geen idee, voel geen verlies. Is het beter als met all season banden? Geen idee. Persoonlijk zie ik daarom ook geen noodzaak voor winterbanden, tenzij je meer als 40k p/j rijdt. Banden slijten toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 10:55
PauseBreak schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:18:
Hier de straat in een woonwijk één dag nadat het flink heeft gesneeuwd:
[afbeelding]

Volledig bevroren. Niemand kwam hier van de oprit af, behalve de buurman met zijn permanente 4WD BMW. De rest, inclusief de mijne, kwam vast te staan in een van de bochten. Het was wel gezellig hoor. Met z'n allen die auto's terugduwen :P
Zo ziet het er hier ook uit, maar ik en andere komen gewoon de bochten door, althans, waar de voorganger al gereden had.

Overigens nu voor het eerst winterbanden, en ESP, en als je dan snel genoeg reageert gaat de auto nergens naar toe.

Ik merk echt wel het verschil nu op die bevroren wegen. ABS sloeg bij mijn vorige auto continue aan als ik al moest remmen naar een kruispunt toe (uiteraard ruim op tijd om problemen te voorkomen, en zo min mogelijk ).

Nu kon ik normaal rijden en gewoon remmen en dat deed de auto.
Rejgun schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:03:
[...]

Een BMW laten staan vanwege achterwiel aandrijving? Dit is juist het grote pluspunt van BMW. Niks lekkerder dan de kont om kunnen gooien met dit soort weersomstandigheden ( jaja, ik weet het, enkel als de omstandigheden het toe laten......)
Tja, als je weet wat je doet wel ja, maar in principe is dat niet de bedoeling. En de kont breekt al uit bij voorwiel wanneer je dat wil. Met achterwiel aandrijving is dat dus nog veel meer, en gevaarlijker.

Zeker omdat er veel mensen zijn die denken dat ze dat wel kunnen, maar het eigenlijk niet kunnen. Mensen moeten zelf maar oordelen of ze zich aangesproken voelen ( en meestal als ze dat voelen vallen ze in de categorie denken van wel, maar kunnen van niet ).

Hier in de wijk ook ( op een veilig punt ) eens flink gas gegeven in de bocht, en ja dan breekt hij (ook met ESP ) gewoon uit en dat met een simpele kleine hatchback met voorwiel aandrijving.

[ Voor 33% gewijzigd door Kevinp op 28-12-2014 22:51 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Had vorig jaar winterbanden, maar die passen niet op mijn huidige auto dus ze liggen nog in de schuur. Dat was vandaag in Breda toch balen; heb hem het parkeervak in en uit mogen duwen.

Nu zijn het ook qua zomerbanden geen hoogvliegers, en staan ze als het goed is nog op 2,3 bar. Maar overweeg toch sterk om weer een setje aan te schaffen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:15
Heeft niet heel veel met winterbanden te maken...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hier ook een vrouw vóór winterbanden :P

Momenteel rijd ik niet zo veel, maar er zijn jaren geweest waarin ik 50.000 km per jaar reed.
Ik merk het verschil wel tussen normale banden en winterbanden. In december 2010 ging ik door een dikke laag sneeuw naar de bandenwissel (mijn nieuwe auto was in november geleverd, dus kon niet eerder) en toen was het verschil tussen heenweg en terugweg natuurlijk wel duidelijk.

Er ligt niet elk jaar zo'n laag sneeuw, maar liever een jaar voor niets op winterbanden rijden dan een rit door de sneeuw zonder winterbanden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Deveon schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:40:
[...]

Zelf heb ik nu sinds vorig jaar winterbanden, maar heb ze nooit gemist. Oké, één keertje heb ik echt vast gestaan met mijn BMWtje toen ik de snelweg op wou rijden, maar dit kwam enkel doordat mijn voorganger besloot stil te staan op een helling. Tevens was er al weinig profiel te bekennen op mijn zomer bandjes.

Moet zeggen dat ik nu met winterbanden amper mijn rijstijl aanpast en me erger aan die langzaam rijdende noobs. Heb ik meer grip? Geen idee, voel geen verlies. Is het beter als met all season banden? Geen idee. Persoonlijk zie ik daarom ook geen noodzaak voor winterbanden, tenzij je meer als 40k p/j rijdt. Banden slijten toch.
Hier een filmpje met wat verschil:
In order of "race" appearance:

1) M3 vs BMW 118d Manual. Drive wheels are new 245/35 R18 Nankang NS20 summer tyres
2) M3 vs Ford KA. Drive wheels are 165/35 R13 budget summer tyres
3) M3 vs BMW 118d with extra weight over the rear wheels
4) M3 vs VW Passat Manual with an extra runup. Drive wheels are new 205/55 R16 Dunlop SP Sport summer tyres

Zie ook hoe de BMW 118d (achterwielaandrijving) slechter presteert dan de Ford KA (voorwielaandrijving).

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5xsg43.jpg
http://www.audizine.com/f...ad.php/330455-BMW-vs-Audi
Bmw links (achterwielaandrijving), rechts Audi quatro (vierwielaandrijving)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyb op 29-12-2014 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:15
Ik ga de filmpjes niet eens kijken want ik weet het ondertussen allemaal wel. En toch ga ik geen winterbanden kopen

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

sig69 schreef op maandag 29 december 2014 @ 05:05:
Ik ga de filmpjes niet eens kijken want ik weet het ondertussen allemaal wel. En toch ga ik geen winterbanden kopen
Wou dat ik zo stoer was :$

Maar om ontopic te blijven; gisteren en eergisteren weer door kunnen rijden met winterbanden vanuit Oostenrijk tot Nederland, en nergens eigenlijk problemen gezien. Tot vlak bij Den Haag waar om net na middernacht ik een aygo mij tegemoet zag schijnen. Bleek dat die 180 graden was gedraait en tegen de vangrail was geschoven. Typisch voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je bent uitgestapt om te kijken watvoor banden die had?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Ik vraag me iedere keer weer af waar dit soort opmerkingen vandaan komen ? In dit topic staat nergens dat ook maar iemand vind dat winterbanden onzin zijn. Wat wel gezegd wordt is dat je ze in Nederland niet per definitie nodig hebt en je hier aan de hand van je persoonlijke situatie best de keuze kunt maken om ze niet aan te schaffen. En dat zonder dat je in de problemen komt (tja, je staat misschien een keertje vast op een parkeerplaats maar dat is ook zo opgelost)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

om even het topic samen te vatten:

JA winterbanden helpen met sneeuw, modder en ijs ook al moet je je rijstijl alsnog aanpassen aan omstandigheden, ze helpen maar het zijn geen magische rubbers.

en JA op 'zomerbanden' of all seasons kan je ook met sneeuw en ijs gewoon rijden mits je je rijstijl aanpast.

En om het verhaal nog even compleet te maken: Lichte auto's rijden makkelijk over sneeuw en ijs dan zware auto's. Paar jaar geleden kwam niemand de parkeerplaats op bij mijn werk door de gladheid, met uitzondering van de lichtere autootjes zoals de ford ka, suzuki alto etc. :P en die hadden géén winterbanden. De auto's mét winterbanden kwamen ook het terrein op, dezelfde auto's zonder winterbanden kwamen nergens.

Ik vind het persoonlijk voor die paar dagen in het jaar dat het echt van dit weer is niet nodig om winterbanden te kopen maar als je veel op de weg zit is het wel handig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Een nadeel van je rijstijl aanpassen is dat er altijd mensen zijn die dan toch weer voor je invoegen, is dat andere weg gebruikers (zeker op de snelweg) alsnog voor je invoegen en dat je dus niet altijd de extra afstand kan houden tot je voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Metro2002 schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:04:
om even het topic samen te vatten:

JA winterbanden helpen met sneeuw, modder en ijs ook al moet je je rijstijl alsnog aanpassen aan omstandigheden, ze helpen maar het zijn geen magische rubbers.

en JA op 'zomerbanden' of all seasons kan je ook met sneeuw en ijs gewoon rijden mits je je rijstijl aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is er hier dan iemand die zegt dat je in Zweden geen winterbanden nodig hebt?

En als winterbanden noodzakelijk zijn, is ESP dan niet net zo hard noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Maar deze testen komen slechts één keer jaar gemiddeld voor.

Juist koude omstandigheden, aangevroren sneeuw (ijslaagjes) en regen zijn in Nederland interessant. Deze filmpjes op sneeuw zijn nutteloos voor Nederland. Ok op vakantie kan het anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Sissors schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:33:
[...]

Is er hier dan iemand die zegt dat je in Zweden geen zomerbanden nodig hebt?

En als winterbanden noodzakelijk zijn, is ESP dan niet net zo hard noodzakelijk?
In zweden kan het ook gewoon 20+ graden worden hoor, dan zijn je winter sloffen veel eerder versleten. Maar ligt er natuurlijk aan waar in zweden je bent.

ESP is een feature op de auto die je niet achteraf kan inbouwen, volgens mij kunnen ze dat niet verplichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bedoelde winterbanden, gefixed nu.

En tuurlijk ESP kan je niet zomaar toevoegen, maar kan nog steeds net zo hard verplicht worden. In iedergeval voor nieuwe autos. Maar punt is simpelweg: Met sneeuw helpen winterbanden een hoop, maar ESP helpt ook een hoop. Dan moet je toch gewoon beide willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Sissors schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:39:
Bedoelde winterbanden, gefixed nu.

En tuurlijk ESP kan je niet zomaar toevoegen, maar kan nog steeds net zo hard verplicht worden. In iedergeval voor nieuwe autos. Maar punt is simpelweg: Met sneeuw helpen winterbanden een hoop, maar ESP helpt ook een hoop. Dan moet je toch gewoon beide willen?
Sinds november 2011 zijn alle nieuwe modellen in de EU al uitgerust met ESC en sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto's in de EU verplicht ESC hebben

(ESC = andere naam voor ESP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48
Vanochtend bij mijn fiets wat lucht uit de banden gelaten, was wel nodig hier in Limburg. Er liggen Schwalbe Big Apple's op, dat zijn behoorlijk dikke banden voor een fiets en ze doen het in dit slechte weer eigenlijk best goed. Zonder te vallen op mijn werk gearriveerd :)

Afgelopen zaterdag nog met mijn auto door de sneeuw gereden. Hier liggen Michelin Alpin A3's op. Grip genoeg, rijstijl aanpassen blijft het belangrijkste. Betwijfel alleen of ik nog winterbanden ga kopen als deze op zijn. Ik rij nog geen 5000km per jaar met mijn auto en de ritjes die ik maak zijn vaak niet noodzakelijk of kunnen best een paar dagen worden uitgesteld. Kan niet zonder auto maar de kosten minimaliseren is wel handig. En ja, ik weet dat mijn zomerbanden niet slijten als de winterbanden op de auto liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

sig69 schreef op maandag 29 december 2014 @ 05:05:
En dan voel ik me schuldig dat ik pas bij de eerste vorst m'n winterbanden eronder leg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:33:
[...]
Ik heb zelfs al testen gelezen die aangeven dat ESP meer doet dan winterbanden. Voordeel is ook dat ESP altijd werkt, ook bij mooi weer (ik geloof dat iets van 15-20% van alle fatale ongelukken zou kunnen worden voorkomen met ESP/ESC)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja daar ben ik het wel mee eens. Mijn huidige auto heeft dat niet en ik heb hem dan al wel eens netjes opgevangen (korte wielbasis, sportonderstel, etc) maar je zal maar een keer niet voorbereid zijn of zoals nu met die gladheid dat je net te laat bent. Winterbanden maken het makkelijk met wegkomen en in bochten of met remmen op verse sneeuw. Verder heb ik dan wel wat voordelen omdat ik in de zomer op Yokohama Advan banden rijden, maar dat is voor de meeste niet eens van toepassing.

Nee dat mis ik soms wel eens, en sowieso staat de abs best wel laat afgesteld, ik heb met dank aan een medeweggebruiker al een licht remspoortje op mijn rechtervoorbandje staan omdat de abs wat laat inkomt. Vorige week ook, remmen voor een hobbel, was glad en eerst blokkeerde ie heel kort voordat de abs het laatste beetje deed (was niet veel maar goed).

Dat soort dingen maken mij toch wel extra voorzichtig nu, met de Volvo reed ik wel met sneeuw, rustig aan, laat maar tokkelen die diesel. Ik ben nu voor het eerst echt thuis gebleven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Zonder ESC/ESP & ABS is het toch juist leuker rijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

GrooV schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:30:
Zeker! Maar in NL gaan mensen al gek rijden als de zon opkomt :/ dus winterbanden verplicht stellen imho!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja zie je nu met al die ongelukken, zat mensen van "ja maar ik had toch winterbanden?!". Of mensen die een 'veilige' auto hebben en hun rijstijl niet aanpassen. Dan ben je lekker goed bezig. Zoals in Duitsland ok, daar is het zoveel dagen per jaar echt gewoon goed besneeuwd, en dieper in Duitsland gewoon echt weken. Maar hier in Nederland met 3 dagen sneeuw en een week ijs en rommel?
GrooV schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:30:
Alleen jammer dat je zo weinig ruimte hier hebt of om stuntelende mensen heen moet. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Joopieboy op 29-12-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
GH45T schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:56: Ik rij nog geen 5000km per jaar met mijn auto en de ritjes die ik maak zijn vaak niet noodzakelijk of kunnen best een paar dagen worden uitgesteld. Kan niet zonder auto maar de kosten minimaliseren is wel handig.
Met een dergelijk laag gebruik zijn twee setjes eigenlijk niet heel wenselijk omdat je dan na een jaartje of 6 beide sets banden moet weg doen omdat ze oud zijn (niet alleen volgens de regels maar ook omdat je het gaat merken). Je kunt er alsnog voor kiezen, de kosten vallen voor kleine sets banden wel mee.

Maar ik zou in jouw geval gewoon voor goeie sportieve banden gaan. Die zijn vaak iets zachter van rubber, en rijden daardoor ook in de winter beter dan een normale "zomerband". Niet zo goed als een winterband, maar wel een mooie compromis waar je het hele jaar plezier van hebt.
Snellere slijtage is dan ook niet echt een probleem, want dan vervang je tenminste vanwege slijtage ipv ouderdomskwalen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

[...]

Bijna iedereen is het er wel over eens dat winterbanden beter presteren bij sneeuw. Maar de industrie en organisaties als de Consumentenbond beweren dat winterbanden al vanaf <7 graden beter presteren, ook bij nat wegdek. De sceptici hier trekken dat in twijfel, omdat er weinig bewijs zou zijn (althans, dat was ongeveer 2 a 3 jaar geleden hier het geval), er zouden (toen) weinig/amper testen zijn die zowel zomer- als winterbanden in precies dezelfde test zouden testen. (Zie bijv. onder deze post: Cyb in "Winterbanden... wie heeft ze?" ) Ik heb geen idee of dit standpunt bij hen al is veranderd, of dat er nu wel meer bewijzen zijn.
Wel was hun twijfel vroeger wel terecht, volgens de Consumentenbond, want zomerbanden zouden toen duidelijk beter presteren in nat weer dan winterbanden. Echter hebben winterbanden in een relatief korte tijd een dusdanige ontwikkeling doorgemaakt dat ze nu ook onder die omstandigheden beter zouden presteren.

Ik ben benieuwd of er nog mensen hier zijn die sceptisch zijn tegenover winterbanden bij nat weer onder de 7 graden, en of er mensen zijn die kunnen bewijzen (d.m.v. tests) dat winterbanden ook onder die omstandigheden beter presteren dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 17:09

Typhone

Who Dares Wins

BMW 330 eigenaar zal zich ff melden. Zojuist de winterbanden er eens onder gezet. Wat een gezwam hierboven in die filmpjes en links en rechts. Winterbanden doen nu op ijs helemaal niks extra daarvoor zijn ze nog steeds te hard. Enige reden dat ik ze weer eronder zet is vanwege juridische aspecten in Duitsland waar ik binnenkort een paar keer heen moet.

15 jaar geleden had geen mens van winterbanden gehoord behalve een paar bewoners in de bergen. Toen reden we met sneeuwkettingen om de zomerbanden naar de wintersport paradijzen toe. Momenteel is het een grote marketing truc net als de zogenaamde 'wintercheck' van je auto. Al die zaken waar je 39 euro voor af mag tikken doe ik ELKE week zelf...kosteloos.

Winterbanden heb ik net nul komma nul verschil gemerkt met de zomerbanden (winterbanden Bridgestone LM-25 vs zomerbanden Bridgestone Potenza RE050II-A allebei met een ZR-index). Het gaat gewoon om anticiperen en rijden. Wellicht ook handig als de gemiddelde BMW rijder weet dat je DSC/DTC juist UIT moet zetten in de sneeuw tenzij je een sport differentieel erop hebt zitten. Dan werkt vol gas geven nog wel eens.

Nederland is wat dat betreft een betuttelend land zeg. Kent iemand dat punt tussen Breda - Tilburg waar je van de A16 de A58 opgaat (scherpe bocht) knooppunt Galder volgens mij (?). Daar heb ik al wat mensen over horen mekkeren dat ze die bocht verboden moeten maken voor mensen zonder winterbanden omdat het zo glad kan worden. Vliegen er afgelopen weken 3-4 auto's uit de bocht en wat doet rijkswaterstaat? Plaats er een text kar neer om mensen extra te waarschuwen. Op de verkeersborden ernaast staan EXACT hetzelfde alleen dan in symbolen. Neem van die bestuurders die eruit vlogen het rijbewijs af en geef ze en plein public een Artikel 5 dat is de enige juiste beslissing die je daar kan nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:57:
Winterbanden heb ik net nul komma nul verschil gemerkt met de zomerbanden (winterbanden Bridgestone LM-25 vs zomerbanden Bridgestone Potenza RE050II-A allebei met een ZR-index).
Dat is wat ik ook al eerder zei, een echt sportieve band is al zachter, en rijdt hierdoor ook wel aardig in de sneeuw / kou. Daarom kun je wat minder verschil.
Kom je van een gemiddeld bandje dan is het verschil wel wat groter.

Een band is echter altijd een compromis tussen hoeveelheid grip / slijtage (lees: prijs) / zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

:')

Als je die testen er nou gewoon even op naslaat dan kan je toch zelf zien dat er wel degelijk een verschil is? Klein stukje naar boven scrollen dan kom je een interessant filmpje tegen (waar ze ook onder natte en koude omstandigheden testen) d:)b

Dat je nou niet zelf direct verschil merkt.. Heb je een noodstop gemaakt met je zomerbanden en winterbanden en de afstanden vergeleken bijv.. ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:57:
... Winterbanden doen nu op ijs helemaal niks extra daarvoor zijn ze nog steeds te hard. ...
Ik zou juist denken dat ze daarvoor te zacht zijn/een te groot oppervlak hebben.
15 jaar geleden had geen mens van winterbanden gehoord behalve een paar bewoners in de bergen. ...
Ik herinner me wel dat 25-30 jaar geleden 'winterband' toch wel een redelijk gangbaar begrip was.
redwing schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:10:
... Begin eerst eens met je snelhed aan te passen. ...
Dat klopt uiteraard, maar ik vermoed dat mensen nu eenmaal eerder hun snelheid aanpassen van 100 naar 50 dan tot bijvoorbeeld 20, en aanpassen kan/moet je met alle soorten banden.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 29-12-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Glashelder schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:05:
[...]

:')

Als je die testen er nou gewoon even op naslaat dan kan je toch zelf zien dat er wel degelijk een verschil is? Klein stukje naar boven scrollen dan kom je een interessant filmpje tegen (waar ze ook onder natte en koude omstandigheden testen) d:)b

Dat je nou niet zelf direct verschil merkt.. Heb je een noodstop gemaakt met je zomerbanden en winterbanden en de afstanden vergeleken bijv.. ?
Vaak genoeg gezien. Noem mij de eerste onafhankelijke test eens?
Het is nog steeds onzin.

Ik neem jou even als voorbeeld zonder jou direct persoonlijk aan te willen vallen: heb jij een noodstop nodig met dit weer? Ik niet. Overstekend wild haal je niet op de snelweg 100m afstand houden van de volgende auto is geen enkel probleem. Is ook een van de eerste dingen die ze je leren wanneer je motorrijles neemt. Gaat er iemand kleven, vergroot dan de afstand tot je voorganger.

Zo is dat ook met het rijden nu. Ik rij 10-20km/h rustiger dan normaal maar ik heb een vrij goed algemeen overzicht (kinderen etc). Dat zegt natuurlijk elke bestuurder van zichzelf maar ik ben er in het verleden in getraind ook in het rijden op hoge snelheid. Wanneer iemand zou anticiperen dan zou er geen winterband nodig zijn. Nadeel is dat niemand dat doet. Een remweg is totaal oninteressant, klap je ergens achterop ben je nonetheless fout of je nu zomer of winterbanden eronder hebt, kale of nieuwe banden maakt niks uit. Oorzaak is in elk geval te weinig afstand en dat staat los van de banden. Al rij je op slicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48
!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:47:
[...]

Met een dergelijk laag gebruik zijn twee setjes eigenlijk niet heel wenselijk omdat je dan na een jaartje of 6 beide sets banden moet weg doen omdat ze oud zijn (niet alleen volgens de regels maar ook omdat je het gaat merken). Je kunt er alsnog voor kiezen, de kosten vallen voor kleine sets banden wel mee.

Maar ik zou in jouw geval gewoon voor goeie sportieve banden gaan. Die zijn vaak iets zachter van rubber, en rijden daardoor ook in de winter beter dan een normale "zomerband". Niet zo goed als een winterband, maar wel een mooie compromis waar je het hele jaar plezier van hebt.
Snellere slijtage is dan ook niet echt een probleem, want dan vervang je tenminste vanwege slijtage ipv ouderdomskwalen.
Heb redelijk sportieve banden op mijn auto liggen, maar door de maat (225/45/17) in combinatie met voertuiggewicht van slechts 1180kg leeg en ontbreken van allerlei hulpjes op ABS na is dat toch een redelijk riskante onderneming bij echt slecht weer. Komt ook nog eens bij dat ik aardig afgelegen woon, de eerste km wordt gewoon echt niet gestrooid en daar ga ik ook nooit doorheen komen met de zomerbanden. Dan maar de auto laten staan in zo'n gevallen tegen die tijd.

Scheelt dat de winterbanden nog aardig wat profiel hebben. Maat winterbanden is 195/65/15 en dat is toch echt beter in de sneeuw / op glad dan de 225/45/17 zomerbanden.

@Typhone: Zo kun je alles weg bagatelliseren. Uiteraard moet je je altijd aanpassen aan het materieel wat je gebruikt. Alleen als je gaat zitten beweren dat winterbanden geen verschil maken dan heb je het gewoon fout. Afweging of het de extra uitgave waard is moet iedereen zelf maken maar de voordelen zijn er wel degelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door GH45T op 29-12-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Glashelder schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:05:
[...]Als je die testen er nou gewoon even op naslaat dan kan je toch zelf zien dat er wel degelijk een verschil is? Klein stukje naar boven scrollen dan kom je een interessant filmpje tegen (waar ze ook onder natte en koude omstandigheden testen) d:)b[...]
Dat filmpje suggereert inderdaad dat winterbanden altijd beter zijn bij temperaturen onder de 7 graden.
Sceptici (zoals Typhone) vinden die testen niet onafhankelijk genoeg. Heb je ook nog wat onafhankelijkere testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kevinp schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:35:

Juist koude omstandigheden, aangevroren sneeuw (ijslaagjes) en regen

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-12-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Cyb schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:21:
[...]

Dat filmpje suggereert inderdaad dat winterbanden altijd beter zijn bij temperaturen onder de 7 graden.
Sceptici (zoals Typhone) vinden die testen niet onafhankelijk genoeg. Heb je ook nog wat onafhankelijkere testen?
Ik val onder de relatieve sceptici. Ik geloof wel in het nut van de banden zelf in bepaalde veeleisende situaties. Ik ben alleen van mening dat de oorzaak van de problemen niet in de banden zitten (wat ze ons proberen wijs te maken) maar in het anticiperen (waar niemand aandacht aan schenkt). Dat irritante reclamespotje 'had ik maar een slipcursus gehad, in deze tijd van het jaar'. Lachwekkend toch? Had ik maar nagedacht toen ik als een idioot op hoge snelheid de bocht in knalde lijkt me relevanter.

Mensen denken zelf niet meer na, ik heb winterbanden dus ik rij zoals normaal want ja, 'ik heb winterbanden'. Daar zit het probleem in. Als je nadenkt en rustig rijdt (enige wat je niet in de hand hebt is iemand die achterop jou knalt) dan maken zomer of winterbanden het verschil niet. Elke bocht of oprit die je neemt kun je denken is dat wel verstandig...en zou je ook MOETEN denken. Als je dan met zomerbanden met 40km/h de bocht in hoekt en het gaat mis ligt het toch aan je eigen judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Het grootste nadeel van dat soort filmpjes vind ik dat ze niet ook de vergelijk met een droge weg maken en daarmee laten zien dat die winterbanden nog steeds heel veel slechter reageren dan op een droge weg. Want zouden ze dat eens wat meer benadrukken zouden mensen misschien een wat beter gaan nadenken dat je zelfs met winterbanden veel minder grip hebt dan normaal. Want als je op de weg kijkt zie je wel dat veel mensen dat totaal niet doorhebben en er maar vanuit gaan dat winterbanden DE oplossing zijn voor de gladheid (en daarom maar met 70 over een opgevroren weg gaan rijden 8)7 )

Niet voor niets dat er in de winter veel meer schades zijn zowel bij mensen die op winter- als op zomer-banden rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:25:
Had ik maar nagedacht toen ik als een idioot op hoge snelheid de bocht in knalde lijkt me relevanter.
Het hoeft vaak helemaal niet in de snelheid te zitten, zeker niet op de aangevroren ijslaagjes die wij hebben.
dan maken zomer of winterbanden het verschil niet.
Zie filmpje hierboven.
Als je dan met zomerbanden met 40km/h de bocht in hoekt en het gaat mis ligt het toch aan je eigen judgement.
Nogmaals, de aanname dat elk ongeluk in sneeuw/ijs zou liggen aan een (te) hoge aanvangssnelheid is niet altijd juist. Zoals wederom in dat filmpje te zien is kun je op ijs bij 16km/h reeds flinke inschattingsfouten maken, want die snelheid is reeds te hoog om een normale bocht te nemen zoals je die in een woonwijk tegenkomt.

Ik negeer totaal niet het punt dat eigen inzicht, voorzichtig rijden en anticiperen / ver vooruit kijken de belangrijkste factoren zijn, maar je kunt niet ontkennen als je dit soort beelden ziet dat er een wereld van verschil zit tussen zomer en winterbanden.

Ik begrijp ook de hetze niet, zoveel mensen doen dit af als marketing geneuzel om meer banden te verkopen, maar als ik de bouwmarkt inloop kan ik toch ook niet maar één hamer kopen? Je hebt hamers voor verschillende omstandigheden, net zoals het geen kwaad kan om verschillende types banden te gebruiken om je aan te passen aan de weersomstandigheden.
redwing schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:31:
[...]

Het grootste nadeel van dat soort filmpjes vind ik dat ze niet ook de vergelijk met een droge weg maken en daarmee laten zien dat die winterbanden nog steeds heel veel slechter reageren dan op een droge weg. Want zouden ze dat eens wat meer benadrukken zouden mensen misschien een wat beter gaan nadenken dat je zelfs met winterbanden veel minder grip hebt dan normaal. Want als je op de weg kijkt zie je wel dat veel mensen dat totaal niet doorhebben en er maar vanuit gaan dat winterbanden DE oplossing zijn voor de gladheid (en daarom maar met 70 over een opgevroren weg gaan rijden 8)7 )

Niet voor niets dat er in de winter veel meer schades zijn zowel bij mensen die op winter- als op zomer-banden rijden.
Als je een winterband hebt die goed in sneeuw/ijs is, maar slechter op droog/nat (zoals de mijne) dan heb je gewoon een mindere danwel crappy band te pakken. Er zijn ook zomerbanden te krijgen die totaal de mist in gaan bij de eerste druppels regen, die kwaliteitsverschillen vind je overal. Er zijn ook goede winterbanden te krijgen die beide adequaat tot goed oplossen. Dat jouw zomerband het nog 'aardig' doet bij gestrooide en geruimde wegen hoeft niet op te wegen tegen de binnenwegen waar je totaal wegglijdt zodra er een beetje aangereden sneeuw ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-12-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:14:
[...]

Het is nog steeds onzin.

Ik neem jou even als voorbeeld zonder jou direct persoonlijk aan te willen vallen: heb jij een noodstop nodig met dit weer? Ik niet. Overstekend wild haal je niet op de snelweg 100m afstand houden van de volgende auto is geen enkel probleem. Is ook een van de eerste dingen die ze je leren wanneer je motorrijles neemt. Gaat er iemand kleven, vergroot dan de afstand tot je voorganger.

Zo is dat ook met het rijden nu. Ik rij 10-20km/h rustiger dan normaal maar ik heb een vrij goed algemeen overzicht (kinderen etc). Dat zegt natuurlijk elke bestuurder van zichzelf maar ik ben er in het verleden in getraind ook in het rijden op hoge snelheid. Wanneer iemand zou anticiperen dan zou er geen winterband nodig zijn. Nadeel is dat niemand dat doet. Een remweg is totaal oninteressant, klap je ergens achterop ben je nonetheless fout of je nu zomer of winterbanden eronder hebt, kale of nieuwe banden maakt niks uit. Oorzaak is in elk geval te weinig afstand en dat staat los van de banden. Al rij je op slicks.
Is het niet makkelijker als je gewoon toegeeft dat geen enkele test je gaat overtuigen? ;)

Heb sowieso het idee dat je (zeker op dit forum) mensen nergens meer van kan overtuigen. Alles en iedereen heeft overal belang bij. Iedereen wordt altijd en overal misleid. Het is allemaal marketing en anders is wel een complot d:)b

En no offence, maar een noodstop 'niet nodig' hebben? Sinds wanneer kan je anticiperen op zoiets? Natuurlijk kan je "voldoende" afstand houden, maar soms is dat gewoon niet genoeg. Je houdt altijd andere "idioten" op de weg die gekke dingen doen :o Als jij denkt dat je overal op kan anticiperen dan ben ik bang dat je jezelf heel erg overschat :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Goed anticiperen betekent soms inderdaad de auto laten staan of misschien zelfs niet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Dat anticiperen geldt altijd in het verkeer, als jij met 10-20km/h zachter rijdt wil niet zeggen dat je anticipeert. Anticiperen doe je ook met je voertuig en dus ook met winterbanden of ESP. Redeneren dat zachter rijden beter anticiperen is is de zelfde redenatie als winterbanden beter zijn. Het gaat om het totaalplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anticiperen noem ik dus niet op een weg rijden met 10/20 kmh minder snelheid.
Anticiperen noem ik meer rustig rijden, afstand bewaren, de medemens ruimte gunnen.en verder kijken dan de auto voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Mooi filmpje, met name het 2e deel! ( remmen op nat bij temperatuur van 5graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 16:54
Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:14:
[...]

Het is nog steeds onzin.

Ik neem jou even als voorbeeld zonder jou direct persoonlijk aan te willen vallen: heb jij een noodstop nodig met dit weer? Ik niet.
Kijk... en daar ga je al, alles wat je zegt nadat je dit hebt genoemd is voor mij spreekwoordelijk gelul in de ruimte. Een noodstop heet een noodstop voor een reden, die voorspel je niet anders had het ook geen 'noodstop' geheten. Je bent namelijk van meer factoren afhankelijk dan je eigen rijgedrag en technische staat van het voertuig...

Gisteravond stond er bijvoorbeeld eentje dwars over de weg na een korte scherpe bocht, daar kon ik echt nog maar net omheen... het is dat ik ABS heb, winterbanden en een aangepaste rijstijl anders was ik daar geheid tegenaan gegleden. Ook is het parkeerterrein bij mijn werkgever een soort heuveltje die met sneeuwval spekglad kan worden... ik rij er met gemak op met Snowtracs, terwijl andere de auto langs de weg laten staan omdat ze niet boven kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
HTT-Thalan schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:31:
Nogmaals, de aanname dat elk ongeluk in sneeuw/ijs zou liggen aan een (te) hoge aanvangssnelheid is niet altijd juist. Zoals wederom in dat filmpje te zien is kun je op ijs bij 16km/h reeds flinke inschattingsfouten maken, want die snelheid is reeds te hoog om een normale bocht te nemen zoals je die in een woonwijk tegenkomt.
Elk ongeluk heeft te maken met te hoge snelheid. Had je nl. op tijd stil gestaan was er niets aan de han geweest. En ja, het kan best zo zijn dat 16 nog te hard is en je daar 5 had moeten rijden.
Ik negeer totaal niet het punt dat eigen inzicht, voorzichtig rijden en anticiperen / ver vooruit kijken de belangrijkste factoren zijn, maar je kunt niet ontkennen als je dit soort beelden ziet dat er een wereld van verschil zit tussen zomer en winterbanden.
Ik denk ook niet dat iemand daar hier aan twijfelt.
Ik begrijp ook de hetze niet, zoveel mensen doen dit af als marketing geneuzel om meer banden te verkopen, maar als ik de bouwmarkt inloop kan ik toch ook niet maar één hamer kopen? Je hebt hamers voor verschillende omstandigheden, net zoals het geen kwaad kan om verschillende types banden te gebruiken om je aan te passen aan de weersomstandigheden.
De hetze is dat ze net doe of je niet zonder winterbanden zou kunnen. Net als met je hamers kan het best zijn dat een bep. hamer beter is voor een bep. klus, alleen ik heb thuis toch echt 1 klauwhamer en 1 moker. De andere soorten kunnen best een keer handig zijn maar zijn ook op te lossen met mijn klauwhamer. Oftewel die koop ik dan niet omdat ik ze te weinig gebruik, net als winterbanden dus :)
Dat jouw zomerband het nog 'aardig' doet bij gestrooide en geruimde wegen hoeft niet op te wegen tegen de binnenwegen waar je totaal wegglijdt zodra er een beetje aangereden sneeuw ligt.
Mijn zomerband doet het niet aardig maar gewoon goed op gestrooide en geruimde wegen en gelukkig hoef ik maar zelden over die binnenwegen en vermijd ik die gewoon totaal als het glad is. De enige plek wat lastig is met mijn banden is onze eigen straat omdat ik daar de parkeervakken maar amper uit kom. uiteindelijk lut het wel iedere keer dus ook dat zie ik niet als een groot probleem. Conclusie voor mij is dat ik winterbanden koop als ik ze goedkoop 2e hands kan vinden, maar echt geen nieuwe voor 1000euro ga kopen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

redwing schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:18:
[...]Elk ongeluk heeft te maken met te hoge snelheid. Had je nl. op tijd stil gestaan was er niets aan de han geweest. En ja, het kan best zo zijn dat 16 nog te hard is en je daar 5 had moeten rijden.[...]
Achteraf zeggen dat de snelheid te hoog was, is wel heel gemakkelijk. In winterse omstandigheden ligt het vaak ook niet aan je eigen snelheid, maar aan die van anderen. Misschien is de snelheid soms zelfs te laag, omdat je niet op tijd had kunnen wegkomen toen een andere auto al glijdend op je af kwam. En soms kom je er achter dat wegen gewoon niet begaanbaar blijken te zijn, onafhankelijk van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Snelheid is vaak alleen relevant bij het letsel en/of schade. Bij een spekgladde weg kan 20km/h per uur misschien nog geen aanrijding voorkomen. Per definitie langzaam rijden is dan ook niet anticiperen (tussen 2 vrachtwagens 80-90km/h rijden lijkt me niet anticiperen op het verkeer)

Anticiperen doe je door op te letten, verkeersregels te kennen, voertuig te beheersen & aan te passen aan de situatie (bijv. met winterbanden) en je rijgedrag aanpassen aan de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cyb schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:30:
[...]

Achteraf zeggen dat de snelheid te hoog was, is wel heel gemakkelijk. In winterse omstandigheden ligt het vaak ook niet aan je eigen snelheid, maar aan die van anderen.
Ja, dat is toch precies hetzelfde 8)7 Alleen dan was het de ander die te hard reed en is snelheid dus nog steeds het probleem. En ja het is natuurlijk flauw om te zeggen dat snelheid alles oplost maar heel strikt genomen is het dat wel :+ Maar anticiperen is het belangrijkste en dat is dus opletten wat er om je heen gebeurt en zorgen dat je samen zorgt voor een veilige situatie.

En die voorbeelden van onbegaanbare wegen zijn leuk, maar dat zijn toch echt de uitzonderingen. Dat zijn trouwens ook de situaties waar je winterbanden ook nog maar weinig helpen. Maar naar mijn idee voegen die filmpjes weinig toe behalve dat ze leuk zijn om naar te kijken ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@typhone verhaal: die kerel zit te trollen, óf hij kan gewoon niet rijden. Kies maar.
[b]Metro2002 schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:04Lichte auto's rijden makkelijk over sneeuw en ijs dan zware auto's.
En je weet zeker dat het niet was omdat ze op fietsbanden reden? Ofwel, auto's met hogere druk per contactoppervlak rijden makkelijker, staat los van absoluut gewicht.
!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:02:
Dat is wat ik ook al eerder zei, een echt sportieve band is al zachter, en rijdt hierdoor ook wel aardig in de sneeuw / kou. Daarom kun je wat minder verschil.
Kom je van een gemiddeld bandje dan is het verschil wel wat groter.

Een band is echter altijd een compromis tussen hoeveelheid grip / slijtage (lees: prijs) / zuinigheid.
Hoezo sportief? Kies gewoon niet voor zo'n bunkerhard ecoding en je band is al zacht zat. Al die boomknuffelende energyrijders zullen me wel weer aan vallen maar het is gewoon troep.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het ligt er maar net aan waar je mee rijdt.. volgens mij maken ze voor mijn 107tje geen sportbanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:00:
Anticiperen noem ik dus niet op een weg rijden met 10/20 kmh minder snelheid.
Anticiperen noem ik meer rustig rijden, afstand bewaren, de medemens ruimte gunnen.en verder kijken dan de auto voor je.
Voor mijn beeldvorming...wat is het verschil tussen rustig rijden en 100 km/h rijden op de snelweg met glad weer?

@ Glashelder

Zoals ik eerder al gezegd heb ben ik wel overtuigd van het nut van winterbanden maar nogmaals alleen in de meest extreme situaties. In elke andere situatie is het totaal overbodig tenzij je problemen met de verzekering krijgt bijvoorbeeld in Duitsland.

Hoe ik het goed moet uitleggen zonder dat mijn woorden verdraaid worden weet ik niet maar het is en blijft eenvoudig. Anticiperen heeft niks met winterbanden te maken maar het niet hebben van winterbanden maakt je een stuk alerter op de gebreken. Dan kun je beter extreem defensief rijden op dat moment dan denken dat je remweg 20m korter is en dat onder de noemer anticiperen scharen. Die idioot waar jij het over hebt die op de weg zit die herken je vaak al vanzelf. Ofwel als hij achter in de spiegel opduikt ofwel omdat een auto het normale verkeersbeeld verstoort. Dát is anticiperen.

Noemertje remweg is al helemaal zoiets. Anticiperen wordt hier alleen maar gezien als een verkorte remweg hebben vanwege de winterbanden. Vergeet niet dat half Nederland in een slaperig leaseblik rondrijdt of een andere A-B segmenten. Ik sprak laatst met collega's waarvan de helft meer dan dubbel mijn leeftijd zijn en er waren er nog heel wat bij die nooit 200km/h gereden hadden maar wel wel heilig overtuigd waren van het nut van winterbanden. Nu rest mij dus de vraag, als je nooit maar dan ook nooit een grens opzoekt in welk opzicht gaan banden dan het verschil maken?

Bepaalde dingen zie je niet aankomen met rijden maar alle dingen wel. Ik noem even het lijstje waarop easy te anticiperen is:

- Bochten
- Verandering wegdek / bruggen ivm gladheid
- Onoverzichtelijke bochten (waar dus ook minder gefortuneerde bestuurders uit kunnen komen)
- Al het verkeer om je heen (spiegelen, spiegelen, spiegelen op merk auto, kleur, koplampen weet wat er achter je rijdt)
- Opkomend verkeer snelweg
- Oversteekplaatsen
- Kinderen
- Fietsers / scooters & the like
- Vrijwel alle andere situaties

Waarop is moeilijker te anticiperen?

- Overstekend wild (schade nemen bij dit weer!)
- Vrachtauto met een klapband op de andere weghelft die door de vangrail knalt

Bepaalde typen auto's vragen ook om respect. Kleine A-segmenters met 2 hoedjes erin kunnen ook rare dingen doen. Auto met 4 kwebbelende dames erin vraagt ook om voorzichtigheid met name op/rond kruispunten. Ik zie nog steeds niet in waar winterbanden mij gaan helpen.

Neem ze vooral als je denkt dat het wel helpt. Neem in ogenschouw het moment van erop leggen en het verminderd functioneren van dergelijke banden bij profieldiepten onder de 4mm. Neem in ogenschouw de slijtage van het rijden boven de 10 graden. Koop je elk jaar nieuwe winterbanden? Set op een normale auto (205/55/R16?) kost hoeveel? Leer mij hoe de Nederlander gemiddeld met zijn / haar auto omgaat en ik zeg heel stellig: die dingen maken NIKS uit.

@GrooV

Anticiperen doe je met je voertuig en ESP? Nein: goed leren rijden en niet afhankelijk zijn van techniek. Als die uitvalt wordt het rijden als een bange kip en is er totaalverlies van de controle van de auto. Zachter rijden is wel degelijke beter anticiperen dan op winterbanden vertrouwen. Is het opeens ECHT glad (volledig ijs) dan klap ik nog altijd liever met 100km/h tegen een muur dan met 120km/h. Je moet controle houden en banden doen niks anders dan theoretisch en in bepaalde omstandigheden jou een klein voordeel geven. Valt dat voordeel weg dan heb je dat hele aspect niet meer in eigen hand en dat is wel het geval met rustiger rijden bij glad weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gonadan schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:02:
Hoezo sportief? Kies gewoon niet voor zo'n bunkerhard ecoding en je band is al zacht zat. Al die boomknuffelende energyrijders zullen me wel weer aan vallen maar het is gewoon troep.
Mwah, ik vond dat ook altijd, maar ik heb nu m'n mening een beetje bijgesteld.
Ik had altijd sportieve auto's met sportieve banden die zachter zijn voor meer grip (er zijn natuurlijk wel meer zaken die er toe doen, maar gemiddeld zijn ze zachter). Zachter betekent ook meer slijtage, en meer verbruik.
Inmiddels rij ik de meeste kilometers toch niet in m'n sportwagentje, maar in m'n Yaris. En dan zijn 95% van de tijd de "ecobandjes" prima. In dit geval Bridgestone Ecopia, zijn best aardige banden. Ik neem nog steeds wel eens een vlotte bocht, en het gedraagt zich prima. Maar omdat je in hebt geleverd op zachtheid (waar je levensduur en zuiniger rijden voor terug krijgt) betekent dat je ook in de winter iets inlevert. Wat winterbanden iets waarschijnlijker/logischer maakt.

Maar daarom zei ik al eerder, een band is ten alle tijden een compromis. Ook een sportieve band en ook een winterband. En daarom, als je weinig rijdt ben je denk ik beter af met een echte sportieve band voor het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:19:
[...]

Voor mijn beeldvorming...wat is het verschil tussen rustig rijden en 100 km/h rijden op de snelweg met glad weer?
nogmaals, vroegtijdig uit laten rollen en dus niet remmen op het laatste moment.
afstand bewaren en medeweggebruikers de ruimte gunnen.
je snelheid aanpassen aan omstandigheden die op dat moment van toepassing is.
iets eerder vertrekken naar je werk is ook een optie, hoef je je niet te haasten.
en als laatste, mocht men winterbanden hebben dan niet teveel op vertrouwen. regelmatig zie ik diegene met winterbanden op de meest linkerbaan als sneeuwsmijter fungeren. dan kunnen ze wel winterbanden hebben maar om nu expres het risico op blik of erger letselschade op te zoeken zouden van mij per direct het rijbewijs af worden genomen. per slot van rekening wil ook ik heelhuids thuiskomen.

en mocht je het helemaal niet vertrouwen om te rijden met sneeuw. probeer dan of thuis te blijven of een alternatief vervoer. juist diegene die meer als extreem voorzichtig rijden op de snelweg (40 tot 50 als max?) zijn ook een gevaar voor overig weggebruikers.

on-topic:
wat mij is bijgebracht. extra gewicht in de auto. om als voorbeeld te noemen in duitsland (namedy) is een viaduct. elk jaar kunnen vele bewoners daar met achterwiel aangedreven auto's boven te komen. sommigen rijden achteruit omhoog (FWD), de achterwiel aandrijvers zoeken hopeloos naar grip. zelf ervaren dat ik niet boven kwam. met extra gewicht was het niet een wereldwonder en dat ik zonder problemen boven zou geraken, maar het was wel makkelijker. ook hierbij de motor het werk laten doen en niet je rechter voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23:42
offtopic:
Kun je alsjeblieft de regels over hoofdlettergebruik en interpunctie nog eens doorlezen en een beetje moeite doen een leesbaar verhaal te schrijven?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:40:
Mwah, ik vond dat ook altijd, maar ik heb nu m'n mening een beetje bijgesteld.
Ik had altijd sportieve auto's met sportieve banden die zachter zijn voor meer grip (er zijn natuurlijk wel meer zaken die er toe doen, maar gemiddeld zijn ze zachter). Zachter betekent ook meer slijtage, en meer verbruik.
Inmiddels rij ik de meeste kilometers toch niet in m'n sportwagentje, maar in m'n Yaris. En dan zijn 95% van de tijd de "ecobandjes" prima. In dit geval Bridgestone Ecopia, zijn best aardige banden. Ik neem nog steeds wel eens een vlotte bocht, en het gedraagt zich prima. Maar omdat je in hebt geleverd op zachtheid (waar je levensduur en zuiniger rijden voor terug krijgt) betekent dat je ook in de winter iets inlevert. Wat winterbanden iets waarschijnlijker/logischer maakt.

Maar daarom zei ik al eerder, een band is ten alle tijden een compromis. Ook een sportieve band en ook een winterband. En daarom, als je weinig rijdt ben je denk ik beter af met een echte sportieve band voor het hele jaar.
De Ecopia heb ik ook ervaring mee, is alweer een compromis eco band. Maar inderdaad, er zijn alle gradaties. De pure ecobanden zijn echter gewoon troep, je moet nu eenmaal gewoon kiezen tussen slijten of grip. Geef je de een prioriteit dan lever je op de ander in, kan je niet omheen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik hoek m'n Yaris nogal eens hard een bochtje in, en probeer ook wel eens voor de gein wat dikkere auto's bij te houden in de bocht (en dat lukt meestal, omdat men toch niet weet hoe ze bochten moeten nemen), maar die Ecopia bandjes doen het prima. Ook met wat regen. Je merkt echter wel dat naarmate de winter komt, de prestaties achteruit gaan, en dan rijden m'n winterbanden beter.

Bandenmaat is echter redelijk bepalend, want ik heb eerder geprobeerd (als experiment) uit zuinigheid met magnesium velgjes met 145 breed te rijden (die maat komt ook voor bij Aygo, 107, Lupo enzo), maar daarmee reed de auto (ook op de Ecopia) waardeloos. Erg windgevoelig, en verloor eerder grip bij een vlot bochtje. Dus weer terug naar 175 breed, niet het zuinigst, wel het veiligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Typhone schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:19:
[...]

...

@GrooV

Anticiperen doe je met je voertuig en ESP? Nein: goed leren rijden en niet afhankelijk zijn van techniek. Als die uitvalt wordt het rijden als een bange kip en is er totaalverlies van de controle van de auto. Zachter rijden is wel degelijke beter anticiperen dan op winterbanden vertrouwen. Is het opeens ECHT glad (volledig ijs) dan klap ik nog altijd liever met 100km/h tegen een muur dan met 120km/h. Je moet controle houden en banden doen niks anders dan theoretisch en in bepaalde omstandigheden jou een klein voordeel geven. Valt dat voordeel weg dan heb je dat hele aspect niet meer in eigen hand en dat is wel het geval met rustiger rijden bij glad weer.
Jij stelt dat 100km/h veilig is, dat is niet anticiperen. 100km/h kan op een ijsbaan nogsteeds VEEL te hard zijn.

Als jij geen auto hebt die geschikt is voor wintersweer dan moet je misschien er over denken om de auto te laten staan ipv toch te gaan rijden. ESP & winterbanden kunnen hier wel degelijk bij helpen om je auto toch geschikt te maken. DAT is een onderdeel van anticiperen, je gaat toch ook niet met een kever door een moeras rijden 8)7

Als jij je auto niet onder controle hebt anticipeer je niet. Of dat met 150km/h, 100km/h of 50km/h is dat maakt geen drol uit.

Mensen die rijden met dit soort oogkleppen maken het juist gevaarlijk op de weg, dat zijn mensen die NIET anticiperen. Of die denken te anticiperen maar juist een gevaar voor iedereen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Zo, bestelling geplaatst voor nieuwe voorbanden, de Conti Sportcontact 5 zomerbanden met 2mm profiel waren al langer toe aan vervanging. En wat komt er voor terug? Dezelfde met vers profiel. :+
Winterbanden laat ik maar voor wat het is. Als het echt nodig is, dan pak de auto van mijn vrouw wel die rondtuft met Snowtracs3.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
vhal schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:58:
Zo, bestelling geplaatst voor nieuwe voorbanden, de Conti Sportcontact 5 zomerbanden met 2mm profiel waren al langer toe aan vervanging. En wat komt er voor terug? Dezelfde met vers profiel. :+
Winterbanden laat ik maar voor wat het is. Als het echt nodig is, dan pak de auto van mijn vrouw wel die rondtuft met Snowtracs3.
Dat is ook anticiperen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Over anticiperen gesproken, op het lokale-TV-onlinesuffertje las ik dit bericht:
http://omroepvenlo.nl/nie...-winterbanden-bij-garages
Het heeft het afgelopen weekend flink gesneeuwd. Met gladde wegen tot gevolg. Voor veel mensen reden om snel winterbanden aan te schaffen
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
Imo heeft anticiperen te maken met alles. Niet alleen de afstand die jij neemt tot je voorgangers, niet de verandering in snelheid maar ook je auto winterklaar hebben wanneer dat nodig is.

Van ijzel weet je nooit 100% of het er is. Het is moeilijk te detecteren totdat je glijdt. IJzel kan aanwezig zijn op slechts één locatie tijdens je rit. Juist in die gevallen kan 15kmh al te hard zijn, maar er zullen weinigen zijn die daarop zouden hebben geanticipeerd als de rest van de weg prima te rijden is. Ook denk ik dat veel mensen over een glad gedeelte hebben gereden zonder dat ze het door hadden.

Je auto voorbereiden is ook anticipatie. In de winter stop je geen zomerruitensproeier in je auto. Je zorgt dat de deurrubbers goed zijn ingevet, en je zorgt dat je een ijskrabber hebt. Waarom zorg je dan niet voor banden die bij de mogelijke weersomstandigheden passen. Of loop jij in de winter ook nog op slippers in een korte broek?!

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^ wat is je punt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dat anticiperen niet alleen met snelheid of afstand houden te maken heeft, maar ook zorgen voor een goede uitrusting.
Dat is iets wat sommige sceptici lijken te vergeten als ze het over anticiperen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, maar dat zegt Henk007 toch impliciet? Dat men nu, nadat er sneeuw is gevallen/ijzel/glad winterbanden gaat aanschaffen. Dus dat men massaal niet goed geanticipeerd heeft.

En nee, ik heb ook (nog) geen winterbanden. Ik weet niet of ik die dingen wel ga aanschaffen. Ach, ik doe ook niet aan winterruitensproeier, wintercheck, deurrubbers invetten, wassen hooguit 1x in het halfjaar, etc. Ding roffelt prima richting de 400k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Iets heel anders, in veel landen is het verplicht winterbanden te hebben, en dat vind ik niet meer dan logisch. Ik woon dan in Zuid-Limburg en je wil niet weten hoevaak wij met onze "geldverspilling" winterbandjes wel makkelijk zonder glijden de berg op en af komen en hoe 90% alle kanten op glijd.

Het heeft natuurlijk ook met een stukje ervaring te maken, maar ik zie echt niet in waarom je geen winterbanden zou nemen.

Of je het nu leuk vind of niet, iedereen draagt een stuk verantwoordelijkheid met zich mee op de openbare weg, dat betekend dus ook rekening houden met andere weersomstandigheden zoals sneeuw.

Mijn vader heeft een auto van de zaak en die krijgt geen winterbanden, je wil niet weten hoe vaak hij niet van z'n plek komt met die Eco bandjes.

GTI 5 ploegt eigenlijk overal zonder moeite doorheen, maar daar hebben we ook een set fatsoendelijke winterbanden onder liggen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@hierboven, dat is leuk in limburg. Echter in de kustprovincies is het vaak veel minder heftig. Veel minder reden om ze te nemen. En afgelopen winter was het ook in Limburg vrij rustig.
Ik heb ook winterbandjes hoor, maar ik heb ook tijden zonder gereden, zo'n big deal is het nou ook weer niet met de winters van de laatste jaren.
vhal schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:58:
Ja maar je moet wel de beste banden op de achteras zetten :+

(hierna vervolgt een herhaling van de afgelopen 5 pagina's)

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 30-12-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26

PauseBreak

derp!

Henk007 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:19:
Over anticiperen gesproken, op het lokale-TV-onlinesuffertje las ik dit bericht:
http://omroepvenlo.nl/nie...-winterbanden-bij-garages

[...]

:+
Verbaast me niets. Het was gisteren bij de Profile echt een gekkenhuis. Iedereen moest nog snel even de winterbanden er onder laten leggen. Zelfs met vier bruggen tegelijkertijd was er nog een wachtrij.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Bartjuh schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:41:
Ja, maar dat zegt Henk007 toch impliciet? Dat men nu, nadat er sneeuw is gevallen/ijzel/glad winterbanden gaat aanschaffen. Dus dat men massaal niet goed geanticipeerd heeft.
Wellicht dat ik mijn bericht al aan het typen was toen Henk hem plaatste? Zie de tijden + dat ik op een telefoon aan het tikken ben

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 30-12-2014 12:01 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.