Voor mijn beeldvorming...wat is het verschil tussen rustig rijden en 100 km/h rijden op de snelweg met glad weer?
@ Glashelder
Zoals ik eerder al gezegd heb ben ik wel overtuigd van het nut van winterbanden maar nogmaals alleen in de meest extreme situaties. In elke andere situatie is het totaal overbodig tenzij je problemen met de verzekering krijgt bijvoorbeeld in Duitsland.
Hoe ik het goed moet uitleggen zonder dat mijn woorden verdraaid worden weet ik niet maar het is en blijft eenvoudig. Anticiperen heeft niks met winterbanden te maken maar het niet hebben van winterbanden maakt je een stuk alerter op de gebreken. Dan kun je beter extreem defensief rijden op dat moment dan denken dat je remweg 20m korter is en dat onder de noemer anticiperen scharen. Die idioot waar jij het over hebt die op de weg zit die herken je vaak al vanzelf. Ofwel als hij achter in de spiegel opduikt ofwel omdat een auto het normale verkeersbeeld verstoort. Dát is anticiperen.
Noemertje remweg is al helemaal zoiets. Anticiperen wordt hier alleen maar gezien als een verkorte remweg hebben vanwege de winterbanden. Vergeet niet dat half Nederland in een slaperig leaseblik rondrijdt of een andere A-B segmenten. Ik sprak laatst met collega's waarvan de helft meer dan dubbel mijn leeftijd zijn en er waren er nog heel wat bij die nooit 200km/h gereden hadden maar wel wel heilig overtuigd waren van het nut van winterbanden. Nu rest mij dus de vraag, als je nooit maar dan ook nooit een grens opzoekt in welk opzicht gaan banden dan het verschil maken?
Bepaalde dingen zie je niet aankomen met rijden maar alle dingen wel. Ik noem even het lijstje waarop easy te anticiperen is:
- Bochten
- Verandering wegdek / bruggen ivm gladheid
- Onoverzichtelijke bochten (waar dus ook minder gefortuneerde bestuurders uit kunnen komen)
- Al het verkeer om je heen (spiegelen, spiegelen, spiegelen op merk auto, kleur, koplampen weet wat er achter je rijdt)
- Opkomend verkeer snelweg
- Oversteekplaatsen
- Kinderen
- Fietsers / scooters & the like
- Vrijwel alle andere situaties
Waarop is moeilijker te anticiperen?
- Overstekend wild (schade nemen bij dit weer!)
- Vrachtauto met een klapband op de andere weghelft die door de vangrail knalt
Bepaalde typen auto's vragen ook om respect. Kleine A-segmenters met 2 hoedjes erin kunnen ook rare dingen doen. Auto met 4 kwebbelende dames erin vraagt ook om voorzichtigheid met name op/rond kruispunten. Ik zie nog steeds niet in waar winterbanden mij gaan helpen.
Neem ze vooral als je denkt dat het wel helpt. Neem in ogenschouw het moment van erop leggen en het verminderd functioneren van dergelijke banden bij profieldiepten onder de 4mm. Neem in ogenschouw de slijtage van het rijden boven de 10 graden. Koop je elk jaar nieuwe winterbanden? Set op een normale auto (205/55/R16?) kost hoeveel? Leer mij hoe de Nederlander gemiddeld met zijn / haar auto omgaat en ik zeg heel stellig: die dingen maken NIKS uit.
@GrooV
Anticiperen doe je met je voertuig en ESP? Nein: goed leren rijden en niet afhankelijk zijn van techniek. Als die uitvalt wordt het rijden als een bange kip en is er totaalverlies van de controle van de auto. Zachter rijden is wel degelijke beter anticiperen dan op winterbanden vertrouwen. Is het opeens ECHT glad (volledig ijs) dan klap ik nog altijd liever met 100km/h tegen een muur dan met 120km/h. Je moet controle houden en banden doen niks anders dan theoretisch en in bepaalde omstandigheden jou een klein voordeel geven. Valt dat voordeel weg dan heb je dat hele aspect niet meer in eigen hand en dat is wel het geval met rustiger rijden bij glad weer.