De camera obscura bestond wel al natuurlijk, en de filmcamera vs de plaatcamera...
Zijn spikes of studded tires überhaupt wel legaal in NL? In veel steden mag je er niet zomaar mee rijden, je rijd er het hele asfalt mee aan gort.dreamscape schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:40:
Die zijn er ook (Schwalbe Marathon Winter bijvoorbeeld), maar dat heeft hier in Nederland echt heel weinig zin. Met de nopjes van mountainbikebanden heb je ook in platgereden sneeuw nog wel wat grip, dus die spikes hebben alleen nut op een gladde ijsvlakte.
Op autobanden: zeker no-go, op fietsen.... geen idee...
Keertje meedoen aan een toer rally door Scandinavie in januari, dan zie je pas echt goed wat het verschil is tussen goede winterbanden, sneeuwbanden, banden met spikes en dat allemaal dan weer op 2wd en 4wd....
Was echt stom verbaasd hoe goed een stel Michelin winterbanden het uithielden en hoe het amper uitmaakte tov auto's met spikes.
Daarbij bv markant om te zien hoe een 4wd Nissan Navara op winterbanden op aangereden sneeuw, zelfs bij een slakkengang gewoon uit z'n bocht glijd, zelfs een bwm 550i ging daar nog beter (driftend
) doorheen.
Overigens zijn winterbanden in Nederland met name voor dagen met (voor NL) extreme condities, hagel, vriezen, sneeuw..... nu maakt het nog niks uit.
Keertje meedoen aan een toer rally door Scandinavie in januari, dan zie je pas echt goed wat het verschil is tussen goede winterbanden, sneeuwbanden, banden met spikes en dat allemaal dan weer op 2wd en 4wd....
Was echt stom verbaasd hoe goed een stel Michelin winterbanden het uithielden en hoe het amper uitmaakte tov auto's met spikes.
Daarbij bv markant om te zien hoe een 4wd Nissan Navara op winterbanden op aangereden sneeuw, zelfs bij een slakkengang gewoon uit z'n bocht glijd, zelfs een bwm 550i ging daar nog beter (driftend
Overigens zijn winterbanden in Nederland met name voor dagen met (voor NL) extreme condities, hagel, vriezen, sneeuw..... nu maakt het nog niks uit.
[ Voor 15% gewijzigd door Vandread op 05-11-2014 18:09 ]
Niet helemaal waar. De overlap van zomerbanden wordt steeds kleiner. Want door de populariteit van winterbanden wordt er steeds specifieker doorontwikkeld op de omstandigheden waarbij de band het beste moet/kan presteren. Het hoeft niet langer een alles in 1 oplossing te zijn. En daar maken de fabrikanten gretig gebruik van.Gonadan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:39:
Dat is simpelweg marketing. Zomerbanden bestaan niet, maar door de komst van de winterband wordt ineens een serieus onderscheid gemaakt.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik heb vorige week de winterbandjes erop gezet. En zoals de traditie is; het moment dat ik besluit de winterbanden eronder te zetten is het weer 15 graden en zonnig. Mag wel gaan sneeuwen ondertussenkendo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:36:
[...]
Niet helemaal waar. De overlap van zomerbanden wordt steeds kleiner. Want door de populariteit van winterbanden wordt er steeds specifieker doorontwikkeld op de omstandigheden waarbij de band het beste moet/kan presteren. Het hoeft niet langer een alles in 1 oplossing te zijn. En daar maken de fabrikanten gretig gebruik van.
PSN & XBL: Denkoyugo
Oh ja, winterbanden
Eergisteren er toch maar onder laten leggen aangezien het regelmatig vroor of rondom het vriespunt lag:

En natuurlijk is het vandaag en gisteren eigenlijk wel lekker weer geweest

En natuurlijk is het vandaag en gisteren eigenlijk wel lekker weer geweest
Nee, merp!
Volgens de weerwebsites gaat het de komende 2 weken niet echt vriezen. Dus ik wacht er nog even mee. Wat ik mij afvraag is waarom er zo graag met zwarte velgen rondgereden wordt in de winter. In de zomer liggen er vaak mooi velgen onder en in de winter maakt het allemaal opeens niks meer uit.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Heel veel mensen wisselen de hele wielen ipv de banden. En dan is het een stuk goedkoper om dan setje winterwielen nemen (smaller, dus betere grip en nog een keer goedkoper) met winterbanden erop. Kan je zelf ook verwisselen ipv laten doen.LordSinclair schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:43:
Volgens de weerwebsites gaat het de komende 2 weken niet echt vriezen. Dus ik wacht er nog even mee. Wat ik mij afvraag is waarom er zo graag met zwarte velgen rondgereden wordt in de winter. In de zomer liggen er vaak mooi velgen onder en in de winter maakt het allemaal opeens niks meer uit.
PSN & XBL: Denkoyugo
En niet te vergeten dat lichtmetalen velgen er niet echt beter op worden door het zout wat gestrooid wordt (soms worden de velgen daardoor zelfs flink aangevreten).
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2014 15:50 ]
Maar waarom niet even een setje wieldoppen erop?
Ik heb mijn winterbanden ook op een aparte set (lichtmetalen) velgen, maar rechtsachter loopt leeg
Zaterdagochtend maar even langs de kwikfit om hem opnieuw om de velg te leggen, dan kunnen ze weer onder de auto.
Ik heb mijn winterbanden ook op een aparte set (lichtmetalen) velgen, maar rechtsachter loopt leeg
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Precies, ik heb zelf ook een losse set velgen en zet daar wieldoppen op. Ziet er een stuk fraaier uit. Behalve dat niemand dan je zwarte velgen ziet en dus niet weet dat je winterbanden hebtFlotter schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:51:
Ik heb via marktplaats voor de prijs van nieuwe stalen velgen ook een setje LM-velgen voor ons wagentje gekocht. Winterbandjes er omheen en gewoon heel het wiel wisselen, zo gebeurd. Ik heb ze er nog niet op gezet, auto gaat net voor oud en nieuw voor een beurtje en dan laat ik het meteen wel doen, voorlopig voorspellen ze toch dik boven het vriespunt.
2 weken geleden de winterbanden erom gelegd omdat in het noorden 's ochtends de temp vaak net onder 0 lag, en als ik terug naar huis rijd niet warmer dan 5 graden was..

Nu wordt het wel weer warmer, maar /care. Vind alleen de looks nogal matig als je het vergelijkt met 16" Ouragan velgen die ik in de zomer heb...

Nu wordt het wel weer warmer, maar /care. Vind alleen de looks nogal matig als je het vergelijkt met 16" Ouragan velgen die ik in de zomer heb...

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 11-12-2014 16:16 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Die zitten er wel op hoorFlotter schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:51:
Ik heb mijn winterbanden ook op een aparte set (lichtmetalen) velgen, maar rechtsachter loopt leegZaterdagochtend maar even langs de kwikfit om hem opnieuw om de velg te leggen, dan kunnen ze weer onder de auto.

Echte GoodYear wieldoppen. Ik had ze goed verstopt, maar ze waren snel gevonden
Nee, merp!
Hoe bewaren/stallen jullie de velgen/banden? Eventueel speciaal zak? Met aanduiding LV LA RV RA?
Wintwersport, sneeuwkettingen - kan een reden zijnLordSinclair schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:43:
Gewoon horizontaal, op elkaar gestapeld in de kast onder de trap. Het voordeel daarvan is dat die kast ook gewoon verwarmd is en de banden dus op een stabiele temperatuur worden bewaard. Ik maak de banden/velgen overigens niet schoon, dus aan het remstof kun je wel zien welke banden waar hebben gezetenMrJames schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:36:
Hoe bewaren/stallen jullie de velgen/banden? Eventueel speciaal zak? Met aanduiding LV LA RV RA?
[ Voor 25% gewijzigd door PauseBreak op 11-12-2014 16:39 ]
Nee, merp!
Aangezien banden meestal maar 1 richting op mogen rollen staat er bij mij alleen A of V op. Verder staan ze gewoon bovenop elkaar in de schuur..
Nu is mijn schuur wel wat groter dan die van de gemiddelde Tweaker denk ik
zo'n 150 a 200m²
Nu is mijn schuur wel wat groter dan die van de gemiddelde Tweaker denk ik
Overigens zitten mijn winetrbanden er al sinds september met 20 graden onder
Net voor iets meer dan 73 euro per band een stel snowtrac 3 185/60/14 op losse velg (met oude band) laten zetten.
Gewoon bij een kleine garage, ik ging erheen uit gemak (om de hoek bij klant), laat ie me de inkoopprijs zien: dit is wat ik betaal, ik wil een tientje verdienen op de band en ik wil een tientje voor het monteren. Totaalprijs ruim onder de bruto adviesprijs.
Gewoon bij een kleine garage, ik ging erheen uit gemak (om de hoek bij klant), laat ie me de inkoopprijs zien: dit is wat ik betaal, ik wil een tientje verdienen op de band en ik wil een tientje voor het monteren. Totaalprijs ruim onder de bruto adviesprijs.
Er staat een pijl/rijrichting aangegeven op de band.(binnen en buiten, maar een velg kan je niet verkeerd om monteren natuurlijk)
Verkeerd monteren is dus niet mogelijk als je die pijl/rijrichting even bekijkt.
Een wiel kan dus maar aan één kant van de auto ivm die rijrichting, zowel voor als achter.
Het is slim om het diepste profiel op de aangedreven wielen te zetten
(en het is slim je winterbanden tweedehands aan te bieden als het profiel de 4 mm nadert, en zelf nieuwe te nemen, onder de 4 mm neemt de spreiding van de lamellen af en heb je dus minder grip. Onder de 4 mm worden je banden tweedehands onverkoopbaar))
Verkeerd monteren is dus niet mogelijk als je die pijl/rijrichting even bekijkt.
Een wiel kan dus maar aan één kant van de auto ivm die rijrichting, zowel voor als achter.
(en het is slim je winterbanden tweedehands aan te bieden als het profiel de 4 mm nadert, en zelf nieuwe te nemen, onder de 4 mm neemt de spreiding van de lamellen af en heb je dus minder grip. Onder de 4 mm worden je banden tweedehands onverkoopbaar))
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2014 20:20 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
De velgen zijn vaak zo smerig dat je het er zo in kunt wrijven met je vingertoppen. Blijft prima staan voor een paar maanden. LV,LA,RV etc etcMrJames schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:36:
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik gooi gewoon alle banden op 1 stapel in de garage. Banden hebben rijrichting, dus links of rechts kan niet missen. Bij de zomerbanden heb ik verschillende banden voor en achter, is makkelijk te onthouden, bij de winterbanden heb ik sinds vandaag zowel voor als achter dezelfde banden, maar er zit 2 jaar leeftijdsverschil in, dus gok dat het ook wel duidelijk is wat straks voor en achter is.
Voor elke redeneringen kunnen natuurlijk voor en tegens beweerd worden, maar ik ben het niet met je eens.Teijgetje schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:13:
Ik vind het slim om op de achteras (ongeacht aandrijving) de beste banden te monteren. Reden: onderstuur is makkelijker te corrigeren dan overstuur. En als je denkt: 'ik ben een goede coureur, dat vang ik prima op'. Nope! Als je met 130 km/u last krijg van aquaplaning dan doe je daar helemaal niets aan. (Bewijs: http://www.youtube.com/watch?v=ImdW8vw3NpA)
Pak voor de grap een speelgoedauto, plak de achterbanden vast, en laat van een talud glijden. Gegarandeerd een 180 graden!
Gelukkig heb ik achterwielaandrijving, dus hoef ik niet te kiezen
Meestal met watervaste stift op de binnenkant. Maar die kon ik zo snel niet vinden. Dus stoepkrijt gepakt, maar dat veeg je snel uit. Dus heb het even duidelijk gedaanMrJames schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:36:

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 11-12-2014 21:13 ]
Lol gewoon aan de binnenkant/achterkant (kant die naar de auto is gericht) schrijven met een wasco krijtje 
Dat blijft ook staan als het nat wordt. En aan de binnenkant maakt het geen moer uit, want dat zie je toch niet.
Dat blijft ook staan als het nat wordt. En aan de binnenkant maakt het geen moer uit, want dat zie je toch niet.
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2014 21:14 ]
Ik heb geen ervaring met winterbanden maar met zomerbanden is het precies andersom (als je voorwiel aandrijving hebt). Hoe is dit verschil te verklaren?Teijgetje schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:13:
Diepste profiel hoort in principe achter. Een onderstuurde auto is nog redelijk te corrigeren, een oversturende is al moeilijker. Dat geldt zowel voor zomer- als winterbanden.
Persoonlijk doe ik hetzelfde hoor, diepste gaat naar voren, graag meer tractie op de aangedreven wielen in wat diepere sneeuw. Maar hoort eigenlijk niet zo.
Persoonlijk doe ik hetzelfde hoor, diepste gaat naar voren, graag meer tractie op de aangedreven wielen in wat diepere sneeuw. Maar hoort eigenlijk niet zo.
Je moet gewoon het diepste profiel achter zetten, dat is het veiligst. Meeste kans om weg te komen als je ingesneeuwd staat, dan doe je wel de banden met nog het meeste profiel op de aangedreven as. Maar dat is wat anders dan het veiligst is.
(hierna volgt een lange discussie over dit onderwerp, met zaken zoals onderstuur en overstuur en wat nou makkelijker te corrigeren is)
(hierna volgt een lange discussie over dit onderwerp, met zaken zoals onderstuur en overstuur en wat nou makkelijker te corrigeren is)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Minstens zo vermakelijk als de hele winterbanden discussie.!null schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:27:
Achter diepste profiel punt.
Ik had ze ook voor. en bij regen waren mijn banden niet zo goed (michelin alpine)
En stond bij een bocht 360 graden.
banden omgewisseld, zelfde bocht paar dagen later met ook nat weer en voor banden gleden ietsje.
Dat was mijn ervaring
Ik had ze ook voor. en bij regen waren mijn banden niet zo goed (michelin alpine)
En stond bij een bocht 360 graden.
banden omgewisseld, zelfde bocht paar dagen later met ook nat weer en voor banden gleden ietsje.
Dat was mijn ervaring
Ik heb de banden met het meeste profiel voorop laten zetten (op de aangedreven as dus) omdat die van achter kwamen. Op deze manier kan ik iets langer doen met deze banden!null schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:27:
Je moet gewoon het diepste profiel achter zetten, dat is het veiligst. Meeste kans om weg te komen als je ingesneeuwd staat, dan doe je wel de banden met nog het meeste profiel op de aangedreven as. Maar dat is wat anders dan het veiligst is.
Nee, merp!
Ik vervang gewoon altijd per 2, achter 2 nieuwe, oude achterbanden naar voren. Als ik moet wachten tot de banden achter vanzelf slijten ben ik 10 jaar verder en zijn ze uitgedroogd (zo kocht ik mijn auto overigens ook: met 5 jaar oude banden achter met 7mm profiel en vol droogtescheurtjes, reed ook als een stuk hout).PauseBreak schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:20:
[...]
Ik heb de banden met het meeste profiel voorop laten zetten (op de aangedreven as dus) omdat die van achter kwamen. Op deze manier kan ik iets langer doen met deze banden
Elke 2-3 jaar 2 nieuwe zomerbanden, elke 3-4 jaar 2 nieuwe winterbanden. Met 35.000km per jaar slijt dat spul gewoon als een dolle (al helemaal als je uitlijning niet klopt, linksvoor zat begin dit jaar onder de 1.6mm op de binnenkant van het profiel, buitenkant had nog 4mm

Ik heb wel gemerkt dat bandenspanning enorm veel verschil maakt. De vorige eigenaar had de spanning altijd rond 2-2,1 bar. Ik rijd met 2,5 bar rond en kan veel langer met de banden._JGC_ schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:37:
[...]
Ik vervang gewoon altijd per 2, achter 2 nieuwe, oude achterbanden naar voren. Als ik moet wachten tot de banden achter vanzelf slijten ben ik 10 jaar verder en zijn ze uitgedroogd (zo kocht ik mijn auto overigens ook: met 5 jaar oude banden achter met 7mm profiel en vol droogtescheurtjes, reed ook als een stuk hout).
Elke 2-3 jaar 2 nieuwe zomerbanden, elke 3-4 jaar 2 nieuwe winterbanden. Met 35.000km per jaar slijt dat spul gewoon als een dolle (al helemaal als je uitlijning niet klopt, linksvoor zat begin dit jaar onder de 1.6mm op de binnenkant van het profiel, buitenkant had nog 4mm).
Hoi!
Klopt en daarnaast is een auto gemaakt (als het misgaat) voor een impact van voren in de lengterichting (met onderstuur ga je gewoon rechtdoor). Als je aan het tollen bent (overstuur) is het maar de vraag met welke kant je van de auto ergens tegenaan tot stilstand komt.UltraSub schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:26:
Diepste profiel hoort in principe achter. Een onderstuurde auto is nog redelijk te corrigeren, een oversturende is al moeilijker. Dat geldt zowel voor zomer- als winterbanden.
Ik heb twee jaar terug een ongeluk gehad met een aanhanger die mijn auto een 180 gaf vanwege negatieve kogeldruk. Is nagekeken, verder niks aan de hand, maar nooit naar de uitlijning gekeken.EWK schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 07:30:
[...]
Ik heb wel gemerkt dat bandenspanning enorm veel verschil maakt. De vorige eigenaar had de spanning altijd rond 2-2,1 bar. Ik rijd met 2,5 bar rond en kan veel langer met de banden.
Dan haal je een tijd later banden eraf waar linksvoor ineens 2mm minder over heeft dan rechtsvoor... Eerst geef je er geen acht op omdat linksvoor een keer lekgereden is, maar als je na een halfjaar je winterbanden met laatste millimeters profiel op linksvoor aan de binnenkant compleet opgevreten ziet gaat er wel een lampje branden.
Dat noemen ze de afweging tussen praktisch en veiligPauseBreak schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:20:
[...]
Ik heb de banden met het meeste profiel voorop laten zetten (op de aangedreven as dus) omdat die van achter kwamen. Op deze manier kan ik iets langer doen met deze banden
[removed]
De Golf op wintersteelies verkocht, en ze reden weg zonder zich nog te bekommeren op mijn melding dat er lichtmetalenvelgen bij zaten maar dat die op een andere lokatie lagen.
Dan gaan die mooi Marktplaats op.
Goed voorelkaarBestla schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:15:
De Golf op wintersteelies verkocht, en ze reden weg zonder zich nog te bekommeren op mijn melding dat er lichtmetalenvelgen bij zaten maar dat die op een andere lokatie lagen.
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
mijn winterbanden zijn er vorige week op gegaan.
Normaal doe ik het zelf, maar de laatste keer trilde er e.e.a. dus ik heb ze laten monteren en balanceren.
Gelijk een check gedaan of ze nog goed zijn, want de banden zijn er in 2008 op gegaan (uitdroging e.d)
De banden blijken nog helemaal goed en er zit nog 7mm profiel op.
Als ik dan bedenk dat ik destijds bij de dealer iets meer dan 400 euro voor de banden incl. velg incl. montage kwijt was. De eerste 3 jaar heb ik ze voor 90 euro per jaar in opslag gehouden (dat is incl. een keer wisselen) daarna heb ik alles, m.u.v. de laatste wissel a 27 euro, zelf gedaan.
Oftewel totale kosten waren 400 + 3*90 + 27 = ongeveer 700 euro uitgespreid over 6 jaar = ongeveer 115 euro per jaar aan kosten.
Normaal doe ik het zelf, maar de laatste keer trilde er e.e.a. dus ik heb ze laten monteren en balanceren.
Gelijk een check gedaan of ze nog goed zijn, want de banden zijn er in 2008 op gegaan (uitdroging e.d)
De banden blijken nog helemaal goed en er zit nog 7mm profiel op.
Als ik dan bedenk dat ik destijds bij de dealer iets meer dan 400 euro voor de banden incl. velg incl. montage kwijt was. De eerste 3 jaar heb ik ze voor 90 euro per jaar in opslag gehouden (dat is incl. een keer wisselen) daarna heb ik alles, m.u.v. de laatste wissel a 27 euro, zelf gedaan.
Oftewel totale kosten waren 400 + 3*90 + 27 = ongeveer 700 euro uitgespreid over 6 jaar = ongeveer 115 euro per jaar aan kosten.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Tja voor of achter het meeste profiel????
Persoonlijk kies ik voor de meeste grip onder echte winterse omstandigheden, met sneeuw en ijs dus.
Meer profiel spreidt meer en geeft dan meer grip, op mijn voorwielaandrijving, die achterwielen hobbelen er wel achter aan en hebben altijd 4+ profiel.
In mijn optiek rem je ook meer voor, al is de remdruk overal gelijk, Meer profiel op mijn sturende voorwielen met bruusk remmen lijkt me dus ook beter qua grip.
Ik zie winterbanden dan ook niet als hoge snelheidsbanden....ik rijd weliswaar vlot, maar niet echt veel harder dan toegestaan of door omstandigheden mogelijk, gewoon lekker touren.
Ik ben niet zo`n coureur meer inmiddels, afgeleerd door het CJIB, ook met winterbanden voor met 2 mm en achter 5 ga ik de bocht niet uit op nat wegdek. (heb lekker de zomer ermee door gereden, en de banden voor slijten dan lekker door en af, achter niet )
Maar deze week gaan er weer nieuwe voor op.
Maar zo heeft ieder zijn rijstijl en op mijn Scorpio (Achterwielaandrijving) zaten de banden met het meeste profiel inderdaad achter.
Al was daarmee in de winter sowieso zonder winterbanden amper mee te rijden bij een beetje gladheid, wel lekker slippen.......
Persoonlijk kies ik voor de meeste grip onder echte winterse omstandigheden, met sneeuw en ijs dus.
Meer profiel spreidt meer en geeft dan meer grip, op mijn voorwielaandrijving, die achterwielen hobbelen er wel achter aan en hebben altijd 4+ profiel.
In mijn optiek rem je ook meer voor, al is de remdruk overal gelijk, Meer profiel op mijn sturende voorwielen met bruusk remmen lijkt me dus ook beter qua grip.
Ik zie winterbanden dan ook niet als hoge snelheidsbanden....ik rijd weliswaar vlot, maar niet echt veel harder dan toegestaan of door omstandigheden mogelijk, gewoon lekker touren.
Ik ben niet zo`n coureur meer inmiddels, afgeleerd door het CJIB, ook met winterbanden voor met 2 mm en achter 5 ga ik de bocht niet uit op nat wegdek. (heb lekker de zomer ermee door gereden, en de banden voor slijten dan lekker door en af, achter niet )
Maar deze week gaan er weer nieuwe voor op.
Maar zo heeft ieder zijn rijstijl en op mijn Scorpio (Achterwielaandrijving) zaten de banden met het meeste profiel inderdaad achter.
Al was daarmee in de winter sowieso zonder winterbanden amper mee te rijden bij een beetje gladheid, wel lekker slippen.......
[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2014 20:25 ]
Want? Die hebben geen grip met meer dan 4 mm profiel?
Mij lijkt er een meerwaarde te zitten in de extra spreiding en grip van een groter profiel, waarom zou je dat niet benutten om meer stuurgrip en/of aandrijfoverbrenging te krijgen, als je andere banden genoeg profiel hebben om hun werk naar behoren te doen?
Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad in de ca 12 jaar dat ik `s winters het juiste schoeisel kies en normaal/aangepast blijf rijden, en ik houd er toch wel van mijn auto de bocht in te gooien...
Ook geen echte onverwachte slippartijen, en altijd het meeste profiel op mijn aangedreven wielen, vanwege de overbrenging.
Het is mooi #$% als je aangedreven wielen slippen doordat ze minder grip hebben dan de meehobbelende.
Ik denk wel dat je als randvoorwaarde moet stellen gematigder te rijden, en dat leer je al snel met snelle achterwielaangedreven auto`s waar niet normaal mee te rijden is met verkeerde banden onder winterse condities (en alleen rustig met wel winterbanden).
Je past je snelheid en toegevoerd vermogen dan ook aan onder zulke condities, en liever niet remmen maar liever alles op de motor.
Al pas ik me dan weer niet helemaal aan aan de stumpers op zomerbanden in de sneeuw, die haal ik wel in als het kan. Ik vind zo`n vrije besneeuwde linkerbaan waar niemand op durft dan ook een uitvinding tijdens het winterse fileleed.
Maar ik zal eens opletten of mijn achterkant me in wil halen in bochten voortaan.
Mij lijkt er een meerwaarde te zitten in de extra spreiding en grip van een groter profiel, waarom zou je dat niet benutten om meer stuurgrip en/of aandrijfoverbrenging te krijgen, als je andere banden genoeg profiel hebben om hun werk naar behoren te doen?
Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad in de ca 12 jaar dat ik `s winters het juiste schoeisel kies en normaal/aangepast blijf rijden, en ik houd er toch wel van mijn auto de bocht in te gooien...
Ook geen echte onverwachte slippartijen, en altijd het meeste profiel op mijn aangedreven wielen, vanwege de overbrenging.
Het is mooi #$% als je aangedreven wielen slippen doordat ze minder grip hebben dan de meehobbelende.
Ik denk wel dat je als randvoorwaarde moet stellen gematigder te rijden, en dat leer je al snel met snelle achterwielaangedreven auto`s waar niet normaal mee te rijden is met verkeerde banden onder winterse condities (en alleen rustig met wel winterbanden).
Je past je snelheid en toegevoerd vermogen dan ook aan onder zulke condities, en liever niet remmen maar liever alles op de motor.
Al pas ik me dan weer niet helemaal aan aan de stumpers op zomerbanden in de sneeuw, die haal ik wel in als het kan. Ik vind zo`n vrije besneeuwde linkerbaan waar niemand op durft dan ook een uitvinding tijdens het winterse fileleed.
Maar ik zal eens opletten of mijn achterkant me in wil halen in bochten voortaan.
[ Voor 85% gewijzigd door Teijgetje op 12-12-2014 20:41 ]
Heel simpel, als je gaat glijden gebeurt dat met de wielen die het minste grip hebben. Zolang alle wielen genoeg grip hebben is er ten slotte niets aan de hand. Jij hebt tot nu toe schijnbaar gelukkig nog geen last gehad van echt te weinig grip, maar mocht dat toch gebeuren gaan bij jou de achterwielen als eerste glijden. En het is heel simpel, als je voorwielen gaan glijden ga je rechtdoor totdat je weer grip hebt. Als je achterwielen echter gaan glijden halen ze je voorwielen in en sta je achterstevoren. Als je dan weer grip krijgt wordt het knap lastig om weer de goede kant op te komenTeijgetje schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:04:
Want? Die hebben geen grip met meer dan 4 mm profiel?
Het klinkt nl. heel leuk dat je meer stuurgrip hebt, als je achterwielen echter geen grip hebben hebben komen ze je toch echt voorbij. Je kunt dus beter minder stuurgrip hebben dan minder achterwielgrip.
[removed]
En daarom dus achterwielaandrijving
kun je je nooit vergissen of ze op de aangedreven wielen of de achterste moeten.
Ik heb AWD... en dan 
2 weken terug alweer de winterbanden erop gedaan, niet zozeer vanwege de kou, maar wel vanwege het weer, meer nattigheid enzo, zomerbanden waren nu echt heel eind op en winterbanden zgan, vorig jaar gekocht maar amper op gereden.
Sowieso altijd al wat verbaasd over het profiel op die Michelin Energy savers, dat lijkt er amper op te zitten, maar toch schijnen ze best goed te zijn.
2 weken terug alweer de winterbanden erop gedaan, niet zozeer vanwege de kou, maar wel vanwege het weer, meer nattigheid enzo, zomerbanden waren nu echt heel eind op en winterbanden zgan, vorig jaar gekocht maar amper op gereden.
Sowieso altijd al wat verbaasd over het profiel op die Michelin Energy savers, dat lijkt er amper op te zitten, maar toch schijnen ze best goed te zijn.
Dit gebeurt er als je achterwiel geen grip heeft:
http://youtu.be/_fDiRGahk7k?t=26s
Eenvoudig te 'testen' door een keer je handrem aan te trekken tijdens een hoosbui op de snelweg
Eenvoudig te 'testen' door een keer je handrem aan te trekken tijdens een hoosbui op de snelweg
Afhankelijk van het AWD systeem:
Meestal op je voorwielen. Dat zijn, in normale situaties de aangedreven wielen. En zelfs als het systeem actief wordt (dus dat je daadwerkelijk 4 wielen aandrijft) zit er vaak een verdeling in vermogen van x% voor en y% achter, waarbij x > y.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Hier is het Subaru AWD, dus wielen zijn altijd allemaal aangedreven, maar inderdaad, voorwielen > achterwielen.YellowCube schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:18:
[...]
Afhankelijk van het AWD systeem:
Meestal op je voorwielen. Dat zijn, in normale situaties de aangedreven wielen. En zelfs als het systeem actief wordt (dus dat je daadwerkelijk 4 wielen aandrijft) zit er vaak een verdeling in vermogen van x% voor en y% achter, waarbij x > y.
[ Voor 64% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 13-12-2014 16:46 ]
Mooie combi zo. Ik weet niet wat je in de zomer rijdt, maar zeker geen straf om zo de winter 'door te komen'. Hoe bevallen de WR A3 banden? Lees er veel goede verhalen over.FabiandJ schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:47:
Sinds afgelopen donderdag zitten ze er hier ook onder
BBS SR Himalaya Grey 18"
Nokian WR A3 225/40
[afbeelding]
Ik rijd voorlopig nog even door op de zomerset, rijdt toch wat beter / strakker dan de winterbanden. En mocht het ineens nodig zijn zijn ze er snel onder gezet.
En om nog wat beeld toe te voegen, auto in winteroutfit (foto van vorig jaar).
Rial Milano, Conti TS850 185/50/16

No Shame, only Fame!
Bedankt, hoe het rijd op het gevoel goed maar de echte proef komt eind januari als ik op wintersport ga.Marcusso schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:11:
[...]
Mooie combi zo. Ik weet niet wat je in de zomer rijdt, maar zeker geen straf om zo de winter 'door te komen'. Hoe bevallen de WR A3 banden? Lees er veel goede verhalen over.
In de zomer rij ik het volgende met een plaatje:
TAM T3125 High Gloss 19"
Pirelli P Zero Nero GT 225/35

Ik klaag niet
Dat zijn de betere AWD systemen.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:46:
[...]
Hier is het Subaru AWD, dus wielen zijn altijd allemaal aangedreven, maar inderdaad, voorwielen > achterwielen.
Ik snap best wat er gebeurt als de achterkant uitbreekt.Cheesy schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:04:
Dit gebeurt er als je achterwiel geen grip heeft:
Ik kan zelfs die 180 slip gewoon maken op droge weg met de handrem.
Alleen snap ik niet wat blokkerende wielen te maken hebben met banden die ruim voldoende profiel hebben om overal gemonteerd te worden, zowel voor als achter? (
Waarom zijn die plotseling slipgevaarlijk bij normaal (aangepast) rijgedrag als je vóór 2 mm meer hebt omdat dat je aangedreven wielen zijn zoals bij mij?
Als je zo slipt, met blokkerende wielen, of je gaat de bocht uit bij nat wegdek, dan heb je eenvoudig je voertuig niet onder controle, de omstandigheden verkeerd ingeschat (onervarenheid), te hard gereden, of zitten facebooken niet op te letten....
En pas als je wielen draaien kun je (uit de slip) "sturen", zolang je blijft blokkeren is sturen met achterwielblokkade een slip, en totale blokkade rechtdoor boem is ho.
In mijn ervaring kun je gewoon normaal rijden, zelfs onervaren bange bestuurders inhalen op smalle gladde besneeuwde stijgende kronkelende bergweggetjes in Oostenrijk.
Alleen niet racen.
Maar alles komt dus aan op voertuigcontrole, met blokkerende wielen ben je dat station al lang voorbij bij gladheid volgens mij.
Maar ik zal me eens verdiepen in het waarom je beste banden altijd achter zouden moeten.
In een normale situatie kun je ook zonder problemen op hakkie takkie banden zonder profiel rijden. Het gaat er alleen juist om dat je ook in een noodsituatie nog de controle over je auto kunt houden. En dan maakt het wel degelijk uit hoeveel profiel je hebt en waar de beste banden zitten. Denk b.v. over aquaplanning of een noodstop/uitwijkmanoeuvre.Teijgetje schreef op zondag 14 december 2014 @ 02:04:
[...]
Ik snap best wat er gebeurt als de achterkant uitbreekt.
Ik kan zelfs die 180 slip gewoon maken op droge weg met de handrem.
Alleen snap ik niet wat blokkerende wielen te maken hebben met banden die ruim voldoende profiel hebben om overal gemonteerd te worden, zowel voor als achter? (
Waarom zijn die plotseling slipgevaarlijk bij normaal (aangepast) rijgedrag als je vóór 2 mm meer hebt omdat dat je aangedreven wielen zijn zoals bij mij?
Lijkt me logisch, maar gezien de ongelukken die dagelijks gebeuren is er een aardige kans dat ook jij zo'n soort situatie een keer tege komt. Iedereen maakt fouten of moet fouten van andere corrigeren/ontwijken.Als je zo slipt, met blokkerende wielen, of je gaat de bocht uit bij nat wegdek, dan heb je eenvoudig je voertuig niet onder controle, de omstandigheden verkeerd ingeschat (onervarenheid), te hard gereden, of zitten facebooken niet op te letten....
Nu is het natuurlijk wel dat de meeste auto's met ABS niet zo snel achterstevoren komen te staan omdat die juist voorkomt dat je wielen continue blokkeren. Maar zelfs dan wil je voor de beste voertuigbeheersing je beste banden achter hebben.
[removed]
Liever overstuur dan onderstuur. Dan zie de boom waar je tegenaan knalt tenminste niet aankomen. 
Nee ff serieus. Ik denk dat als je je snelheid gein beperkt houdt en niet met >25kmh een slalom gaat doen de kant dat de achterkant uitbreekt redelijk klein is. Met de voorwielen aangedreven de beste banden hebbende kom je tenminste zover mogelijk, hoe langzaam je ook rijdt.
Met de slipcursus al eens dat uitgeprobeerd maar juist dat uitbreken gebeurt bij te hoge snelheden+ stuurbewegingen.
Nee ff serieus. Ik denk dat als je je snelheid gein beperkt houdt en niet met >25kmh een slalom gaat doen de kant dat de achterkant uitbreekt redelijk klein is. Met de voorwielen aangedreven de beste banden hebbende kom je tenminste zover mogelijk, hoe langzaam je ook rijdt.
Met de slipcursus al eens dat uitgeprobeerd maar juist dat uitbreken gebeurt bij te hoge snelheden+ stuurbewegingen.
[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 14-12-2014 10:11 ]
Ik heb het op de snelweg gehad. Koud regenachtig weer, donker en matig verlicht, uitgestorven rustig, rechter baantje @100-110.
Flauwe bocht naar rechts die naar beneden loopt en scherper wordt. Bij het aankomen kon ik nog niet zien dat onderaan het water bleef staan. Ik ga dus het flauwe begin van de bocht met 90-100 in, minder al gas om de snelheid rustig te laten zakken voor het scherpere uiteinde van de bocht. Dus ik zie halverwegen in de bocht pas dat er echt veel water stond en laat dus ruim van te voren het gas rustig los, de kont komt om en auto totall.
Waren michelen eco's met 2-3mm en de minst slechte banden voor. Had dan toch echt liever onderstuur gehad. Dan had ik misschien wel op de linker baan terecht gekomen maar zonder verder spectakel. Het was nu een anderhalve draai waarin ik aan beide kanten de vangrail heb geraakt.
Winter banden stonden toen al in bestelling en vervanging van de zomer bandjes stond op de planning voor het voorjaar.
Flauwe bocht naar rechts die naar beneden loopt en scherper wordt. Bij het aankomen kon ik nog niet zien dat onderaan het water bleef staan. Ik ga dus het flauwe begin van de bocht met 90-100 in, minder al gas om de snelheid rustig te laten zakken voor het scherpere uiteinde van de bocht. Dus ik zie halverwegen in de bocht pas dat er echt veel water stond en laat dus ruim van te voren het gas rustig los, de kont komt om en auto totall.
Waren michelen eco's met 2-3mm en de minst slechte banden voor. Had dan toch echt liever onderstuur gehad. Dan had ik misschien wel op de linker baan terecht gekomen maar zonder verder spectakel. Het was nu een anderhalve draai waarin ik aan beide kanten de vangrail heb geraakt.
Winter banden stonden toen al in bestelling en vervanging van de zomer bandjes stond op de planning voor het voorjaar.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Het gaat om de gevolgen. Het gros van de automobilisten zal zijn voertuig niet of te laat onder controle krijgen als ze de grenzen ruim over zijn gegaan, ook al zullen ze anders beweren. Je hebt helemaal gelijk dat als je wielen blokkeren, of je ABS dat aan het voorkomen is, je al veel te ver bent gegaan. Stap 1 is te allen tijde dat proberen te voorkomen door aangepast rijgedrag.Teijgetje schreef op zondag 14 december 2014 @ 02:04:
Maar ik zal me eens verdiepen in het waarom je beste banden altijd achter zouden moeten.
Het punt is dat mocht het zover komen dan heb je twee mogelijkheden:
• voor verliest als eerste grip: je gaat rechtdoor tot je weer grip weet te creeren, of je klapt frontaal tegen het eerste wat je tegen komt.
• achter verliest als eerste grip: de achterkant breekt uit tenzij je middels tegensturen de slip weet te controleren, waarschijnlijk klap je zijwaards of met willekeurige kant van de auto tegen het eerste wat je tegen komt.
Het punt is dat frontaal de auto het best in staat is de passagiers te beschermen, ook is een gripverlies van de voorwielen door jan met de pet het makkelijkst te corrigeren.
Het zal mij dus jeuken of ik voorwielaandrijving heb op niet, ik zorg toch wel dat daar genoeg profiel op zit om goed en veilig mee te kunnen rijden. Het gaat mij om die ene theoretische keer dat het mis gaat, dan heb ik gewoon betere kansen met meer grip achter.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eensch met Gonadan.
Dan te bedenken dat er nog steeds garages zijn die de nieuwe banden vóór zetten (als je niets zegt), triest hoor.
Vooral in noodsituaties, situaties die niemand ziet aankomen, nou geef mijn dan maar een gripverlies vóór. Niet achter. Ik heb het een keer meegemaakt, lang geleden toen ik nog niet zo lang een eigen auto had, een autoweg krul naar een andere autoweg toe, halverwege de bocht besloot ik van het gas af te gaan, waarschijnlijk door de combinatie gas los en slechtere banden achter ging de achterkant me mooi voorbij. En geloof maar niet dat je dat kan opvangen, zo snel gaat dat hoe goed je ook kan rijden. En dat komt omdat het onverwachts gaat. Gelukkig kwam ik alleen een hectometerpaaltje tegen, maar het was een goeie wake-up call.
Die kans wil je zo klein mogelijk -> beste banden achter
Dan te bedenken dat er nog steeds garages zijn die de nieuwe banden vóór zetten (als je niets zegt), triest hoor.
Vooral in noodsituaties, situaties die niemand ziet aankomen, nou geef mijn dan maar een gripverlies vóór. Niet achter. Ik heb het een keer meegemaakt, lang geleden toen ik nog niet zo lang een eigen auto had, een autoweg krul naar een andere autoweg toe, halverwege de bocht besloot ik van het gas af te gaan, waarschijnlijk door de combinatie gas los en slechtere banden achter ging de achterkant me mooi voorbij. En geloof maar niet dat je dat kan opvangen, zo snel gaat dat hoe goed je ook kan rijden. En dat komt omdat het onverwachts gaat. Gelukkig kwam ik alleen een hectometerpaaltje tegen, maar het was een goeie wake-up call.
Die kans wil je zo klein mogelijk -> beste banden achter
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
@banden-voor-achter-discussie:
Ik heb de beste banden ook voor liggen... ivm slijtage voor sneller is. Het is een licht autootje (930kg) met een 1.7 liter diesel die voorin ligt. De gewichtsverhouding is dus zeer sterk voor, het zou me niet verbazen als dat 80:20 is ofzo. De kans dat de achterkant dan uitbreekt (overstuur) is dan toch fiks minder lijkt me... immers, het momentum van de achterzijde is een fractie van die van de voorzijde.
Waar ik wel echt last van heb is aquaplaning. Omdat er voor het gewicht van het autootje best brede banden onder zitten (185) is de druk op het wegdek vrij laag. Ik ben eens in een heftige regenbui, heuvel af, zo door het rode stoplicht gegleden
Lucky me was het rustig en letten de andere weggebruikers op, maar daar was ik wel van geschrokken. Als het fiks regent rij ik nu eigenlijk nooit harder dan 90km/h en hou ik rekening met een langere remweg. Op snelwegen blijf ik dan wel lekker rechts rijden.
Ik heb de beste banden ook voor liggen... ivm slijtage voor sneller is. Het is een licht autootje (930kg) met een 1.7 liter diesel die voorin ligt. De gewichtsverhouding is dus zeer sterk voor, het zou me niet verbazen als dat 80:20 is ofzo. De kans dat de achterkant dan uitbreekt (overstuur) is dan toch fiks minder lijkt me... immers, het momentum van de achterzijde is een fractie van die van de voorzijde.
Waar ik wel echt last van heb is aquaplaning. Omdat er voor het gewicht van het autootje best brede banden onder zitten (185) is de druk op het wegdek vrij laag. Ik ben eens in een heftige regenbui, heuvel af, zo door het rode stoplicht gegleden
Is het niet zo dat de voorwielen het belangrijkste zijn bij remmen? Althans vroeger had je bij het onbelangrijke achter nog wel eens trommelremmen...psy schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:14:
Vooral in noodsituaties, situaties die niemand ziet aankomen, nou geef mijn dan maar een gripverlies vóór.
In hoeverre maakt profieldiepte en nieuwigheid uit bij succesvol remmen?
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Er zijn verschillende krachten die op een band (of op de grip) inwerken, de remkracht is er daar maar een van.bombadil schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:01:
[...]
Is het niet zo dat de voorwielen het belangrijkste zijn bij remmen? Althans vroeger had je bij het onbelangrijke achter nog wel eens trommelremmen...
[...]
Vooral zijdelingse krachten en een eventueel daarbij optredend gripverlies hebben op de achterste wielen een groter negatief effect dan op de voorwielen.
[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 14-12-2014 13:06 ]
Juist veel groter. Omdat het gewicht voor zit hebben die banden ook de beste grip. In jouw geval heb je dus juist meer kans om achter uit te breken.Bartjuh schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:48:
@banden-voor-achter-discussie:
Slijtage is een nonargument, je kunt prima je banden van achter naar voor verplaatsen en achter nieuwe doen als de voorbanden versleten zijn. Slijtage heeft niets te maken met waar je de nieuwe/beste banden plaatst.
Klopt, omdat bij rechtuit remmen (doe je als het goed is het meest) het gewicht op de voorwielen terecht komt zullen die de meeste grip hebben en het meest baat hebben bij krachtige remmen. Ook vanwege het eerder genoemde veiligheidsargument wil je niet dat je achterwielen eerder blokkeren dan je voorwielen, dat gebeurt wel als je achterwielen betere remmen hebben dan je voorwielen, dat is dus levensgevaarlijk.bombadil schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:01:
Is het niet zo dat de voorwielen het belangrijkste zijn bij remmen? Althans vroeger had je bij het onbelangrijke achter nog wel eens trommelremmen...
Profieldiepte maakt uit bij nat wegdek, er moet voldoende profiel zijn om het water af te voeren en grip te kunnen hebben bij remmen. De benodigde hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid water en de snelheid.In hoeverre maakt profieldiepte en nieuwigheid uit bij succesvol remmen?
Nieuwigheid is listig, af fabriek zit er nog een coating op de banden die voor verminderde grip zorgt. Daarom moet je ze feitelijk altijd even inrijden en rustig aan doen tot je op het echte stroeve rubber rijdt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, je hebt minder normaalkracht en dus grip achter, maar je hebt achter dus ook minder kinetische energie dat afgeremd moet worden! Daarnaast is ook het impulsmoment dat wordt veroorzaakt als de achterkant uitbreekt minder, waardoor je het waarschijnlijk ook veel beter kunt corrigeren/opvangen met het grip van de voorwielen.Gonadan schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:19:
[...]
Juist veel groter. Omdat het gewicht voor zit hebben die banden ook de beste grip. In jouw geval heb je dus juist meer kans om achter uit te breken.
Klopt, maar als je de grip verliest ga je, ongeacht het gewicht achterin. Dan maakt de gewichtsverdeling ook niet meer uit, je zal al driftend de bocht moeten vervolgen of de achterwielen weer grip laten krijgen. Dat laatste zal lastig zijn, dat eerste kan 90% van de automobilisten niet, zeker niet vanuit een schrikreactie.
Juist omdat je in jouw situatie een minimum aan grip achter creeert vergroot je het risico enorm. Zeker als je in een bocht remt waarbij je achterkant dus praktisch los gaat komen. Boomknuffelen gegarandeerd.
Juist omdat je in jouw situatie een minimum aan grip achter creeert vergroot je het risico enorm. Zeker als je in een bocht remt waarbij je achterkant dus praktisch los gaat komen. Boomknuffelen gegarandeerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja klopt alleen je schrikt je een ongeluk. ik kon in ze 2 gewoon doorrijden.
met een hartslag van 200+.
Beste banden altijd achter
Inderdaad, leuk dat het meeste gewicht + grip voor ligt maar als je achterkant gaat glijden wordt het zeer lastig om dat met je voorwielen te corrigeren. Juist door het gebrek aan gewicht + grip aan de achterkant is de kans juist groter dat je achterkant uitbreekt. En veelal kun je dat gewoon niet tijdig corrigeren omdat je of fout reageert of omdat de ruimte er gewoon niet voor is.Gonadan schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:28:
Klopt, maar als je de grip verliest ga je, ongeacht het gewicht achterin. Dan maakt de gewichtsverdeling ook niet meer uit, je zal al driftend de bocht moeten vervolgen of de achterwielen weer grip laten krijgen. Dat laatste zal lastig zijn, dat eerste kan 90% van de automobilisten niet, zeker niet vanuit een schrikreactie.
[removed]
Het grootste gevaar zit 'm er in dat je met regen last van aquaplaning krijgt. Nu is dat in jouw geval 'dubbel fout'. En weinig profiel (=eerder aquaplaning) en weinig gewicht (=nog eerder aquaplaning).Bartjuh schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:25:
[...]
Ja, je hebt minder normaalkracht en dus grip achter, maar je hebt achter dus ook minder kinetische energie dat afgeremd moet worden! Daarnaast is ook het impulsmoment dat wordt veroorzaakt als de achterkant uitbreekt minder, waardoor je het waarschijnlijk ook veel beter kunt corrigeren/opvangen met het grip van de voorwielen.
Tijd voor een slipcursus...Bartjuh schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:25:
[...]
Ja, je hebt minder normaalkracht en dus grip achter, maar je hebt achter dus ook minder kinetische energie dat afgeremd moet worden! Daarnaast is ook het impulsmoment dat wordt veroorzaakt als de achterkant uitbreekt minder, waardoor je het waarschijnlijk ook veel beter kunt corrigeren/opvangen met het grip van de voorwielen.
Ik snap je logica want zo dacht ik vroeger ook maar zo werkt het niet, heb meerdere slip/voertuigbeheersing cursussen gedaan en weet wat dat betreft precies hoe het voelt, het ging bij mij ook in eerste instantie geheel tegen de logica in. Het heeft met meer factoren te maken dan grip en het gewicht, dingen zoals de rembalans, stuurpositie, lading etc... vergeet ook niet dat wanneer je doorslipt je vaak ook nog wat moet ontwijken en dus moet sturen en remmen tegelijk en dan sta je echt heel snel achterstevoren... heel snel! Geraak je een beetje zijwaarts in de slip dan zal de achterkant je ook sneller inhalen omdat die veel minder druk uitoefent en daardoor makkelijker glijd dan de kant van de motor. Dan heb je ook nog de achterwiel aangedreven auto's die helemaal link zijn met gladheid...
Maar een van de meest belangrijke dingen die ik heb geleerd tijdens die cursussen is dat elektronische hulpmiddelen vaak meer slecht doen dan goed... traction control en ABS kan bijvoorbeeld een heel ongewenst effect geven terwijl er veelal wordt gedacht dat het slippen voorkomt. Doet het ook wel, maar juist in dat soort situaties kan slippen/blokkerende wielen goed zijn, of de elektronica grijpt sneller in dan nodig is en dan heb je daar weer last van. Bij achterwiel aangedreven auto's is het zelfs aangeraden om dat soort hulpmiddelen uit te zetten bij extreme gladheid als het even kan... het is leuk voor het optrekken en normaal remmen, maar kan verdraaid lelijk uit de hoek komen bij een noodgreep.
[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 15-12-2014 18:58 ]
Haha die DSC is inderdaad irritant. Wil je een gladde kruising snel oversteken, valt het vermogen weg want geen grip. Gelukkig kan in een BMW DSC half uit, wat een beperkte drifhoek toestaat. Ik weet niet of andere auto's met RWD dat ook hebben?
Dat is achterwiel aangedreven aangelegenCheesy schreef op maandag 15 december 2014 @ 18:44:
Haha die DSC is inderdaad irritant. Wil je een gladde kruising snel oversteken, valt het vermogen weg want geen grip. Gelukkig kan in een BMW DSC half uit, wat een beperkte drifhoek toestaat. Ik weet niet of andere auto's met RWD dat ook hebben?
Wat ik persoonlijk veel vervelender vind is een ABS die om de haverklap ingrijpt omdat je even een fractie geen grip hebt... rij je rustig op een stoplicht af, ff een strookje ijs en dan gelijk ram-bam-bam-bam, in mijn vorige auto van de zaak viel daardoor niet eens te rijden als het glad was.
Eigenlijk zijn dergelijke middelen alleen echt handig bij droog en niet al te nat weer... bij gladweer heb je veel meer aan je eigen voertuigbeheersing en leren hoe te sturen en te remmen.
Ik kan een slipcursus echt iedereen aanraden, het heeft mij de ogen geopend (het zou een verplicht onderdeel van rijlessen/examen moeten zijn wat mij betreft)
Reken maar erop dat ik de weg opga als het gesneeuwd heeftMicGlou schreef op maandag 15 december 2014 @ 19:11:
[...]
als je het heel zwart wit bekijkt moet je eigenlijk niet eens op weg willen met RWD als het heel glad is.
Baal er nog steeds van dat het vorig jaar niet sneeuwde
Maar wat is "glad" hè. In verse sneeuw heb je prima grip als je je aanpast.
IJzel en platgereden sneeuw is veel erger.
Komende twee weken ook nog geen noodzaak om de winterbanden er onder te gooien. Wordt zacht en wisselvallig weer. Benieuwd of ze deze winter nog nuttig worden, of dat ze in de schuur kunnen blijven.
De wijzen komen uit het Oosten!
@MicGlou:
In sommige situaties is het inderdaad wenselijk om de hulpmiddelen uit te zetten, maar in de meeste normale situaties waar mensen in komen bij gladheid doen ze nog steeds meer goed dan fout.
Belangrijk om te weten is dat de systemen gebaseerd zijn op het hebben van op zijn minst enige mate van grip, op ijzel en de gladheid die ze creeren bij een slipcursus ga je inderdaad niet veel hebben aan sommige opties.
Daarbij kan tractiecontrole strontvervelend zijn als je zonder even flink spinnen niet op gang komt in die sneeuw, daarom hebben alle auto's dan ook zo'n knopje om dat uit te schakelen. Alleen ABS schakelt bij mijn weten nooit uit.
In sommige situaties is het inderdaad wenselijk om de hulpmiddelen uit te zetten, maar in de meeste normale situaties waar mensen in komen bij gladheid doen ze nog steeds meer goed dan fout.
Belangrijk om te weten is dat de systemen gebaseerd zijn op het hebben van op zijn minst enige mate van grip, op ijzel en de gladheid die ze creeren bij een slipcursus ga je inderdaad niet veel hebben aan sommige opties.
Daarbij kan tractiecontrole strontvervelend zijn als je zonder even flink spinnen niet op gang komt in die sneeuw, daarom hebben alle auto's dan ook zo'n knopje om dat uit te schakelen. Alleen ABS schakelt bij mijn weten nooit uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voorlopig rol ik nog gewoon op mijn zomerbanden. Temperaturen rond de 8 graden, regen, niks voor winterbanden in mijn ervaring.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als je een beetje een fatsoenlijke ABS hebt is het ook niet nodig om die uit te schakelen. Zodra je een beetje grip hebt moet die nl. niets meer doen. Nu zijn er wel oudere ABS'en die moeite hebben met korte stukken gladheid en daarbij vrolijk een paar secondes in de ABS blijven hangen ondanks dat je alweer grip hebt. De meeste versies zullen echter weinig problemen met gladheid hebben.Gonadan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:41:
[removed]
Exact, en de verhalen van de amateurcoureur of monteur dat ze die ABS er wel even uitgeremd hebben zijn broodje aap of gebaseerd op een ouder en inferieur model.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ABS eruit remmen is op zich niet zo'n kunst, je auto bestuurbaar houden terwijl je dat doet is een heel ander verhaal.
ABS is er niet om je remweg te verkorten, het systeem zorgt dat je wielen niet blokkeren zodat je auto stabieler blijft en beter te besturen is.
ABS is er niet om je remweg te verkorten, het systeem zorgt dat je wielen niet blokkeren zodat je auto stabieler blijft en beter te besturen is.
Ik heb het even over het bierverhaal waarbij op droge weg een goed ABS systeem slechter zou werken dan zelf zonder blokkerende wielen rechtuit remmen. Die heb ik vaak gehoord.
Je gaat mij niet wijsmaken dat een systeem wat per wiel remt tot de maximale remkracht zodat hij net niet blokkeert voor een langere remweg zorgt dan jan met de pet die met zijn voet probeert de maximale remkracht aan te voelen zonder blokkeren.
Je gaat mij niet wijsmaken dat een systeem wat per wiel remt tot de maximale remkracht zodat hij net niet blokkeert voor een langere remweg zorgt dan jan met de pet die met zijn voet probeert de maximale remkracht aan te voelen zonder blokkeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ABS remming is 80% remvertraging, omdat er marge nodig is om de laterale krachten te kunnen opvangen zonder dat de wielen zullen blokkeren.
Je kunt rechtdoor tot 99% remvertraging remmen, dat kan ook met ABS, als je dan je stuur maar iets draait zullen de wielen blokkeren> ABS treedt in werking en je remvertraging zal afnemen omdat er direct op 80% geremd wordt door het systeem.
Borrelpraat? Deels, want je kunt met ABS ook gewoon die 99% (in theorie) halen. Zolang een van de wielen niet significant genoeg afwijkt in afwikkeling dan de andere wielen grijpt het remsysteem niet in.
Je kunt rechtdoor tot 99% remvertraging remmen, dat kan ook met ABS, als je dan je stuur maar iets draait zullen de wielen blokkeren> ABS treedt in werking en je remvertraging zal afnemen omdat er direct op 80% geremd wordt door het systeem.
Borrelpraat? Deels, want je kunt met ABS ook gewoon die 99% (in theorie) halen. Zolang een van de wielen niet significant genoeg afwijkt in afwikkeling dan de andere wielen grijpt het remsysteem niet in.
ABS op nat is er wel uit te remmen. EBA op droog gaat je niet lukken, dat gaat zo hard dat je daarna een minuut nodig hebt om te begrijpen wat er zojuist gebeurd is en waarom alles in en om je auto is veranderd in een kermisattractie.Gonadan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:25:
Ik heb het even over het bierverhaal waarbij op droge weg een goed ABS systeem slechter zou werken dan zelf zonder blokkerende wielen rechtuit remmen. Die heb ik vaak gehoord.
Heb dat een paar keer getriggerd, heb er inmiddels 2 katten mee gered en heb het een keer onbedoeld getriggerd toen ik met 80 in kwam voegen in een gaatje op een uitvoegstrook toen net alles vol op de rem ging.
Het enige wat EBA doet is zorgen dat de rem sneller geactiveerd wordt. Je staat er sneller door stil omdat je niet hoeft te wachten tot je voet de grond raakt. Je auto gaat er dus niet harder, maar wel eerder door remmen. Die kermisattractie in je auto kun je dus ook krijgen door gewoon vol op de rem te stampen want dat remt net zo hard._JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 23:39:
[...]
ABS op nat is er wel uit te remmen. EBA op droog gaat je niet lukken, dat gaat zo hard dat je daarna een minuut nodig hebt om te begrijpen wat er zojuist gebeurd is en waarom alles in en om je auto is veranderd in een kermisattractie.
Heb dat een paar keer getriggerd, heb er inmiddels 2 katten mee gered en heb het een keer onbedoeld getriggerd toen ik met 80 in kwam voegen in een gaatje op een uitvoegstrook toen net alles vol op de rem ging.
Daarnaast rem jij een goede ABS er tegenwoordig ook niet meer uit. De oude versies was dat wel mogeljk maar veel ABSen werken tegenwoordig op 4 wielen onafhankelijk. Aangezien jij maar 1 rempedaal hebt gaat het je niet lukken om dat te doen
EBA is leuk, maar in de praktijk zullen er waarschijnlijk veel meer ongelukken worden voorkomen door ABS.
[removed]
uit nieuwsgierigheid: in welke situaties kom je zonder flink spinnen in de sneeuw niet op gang?Gonadan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:41:
Voor zover ik weet is slippende wielen op sneeuw nagenoeg nooit effectief. Slippen = wrijving = warmte = water tussen de wielen en de weg = geen grip. En mijn auto heeft bijv. geen optie om de TC uit te zetten.
Om even een belachelijke theorie neer te zetten: de enige reden dat je het uit kunt zetten is om te voorkomen dat mensen een helling niet op komen en gaan denken dat het aan de TC ligt. Want een ieder die ooit met TC aan een steile en gladde helling op gereden is, weet hoe contra-intuitief het aanvoelt.
Vervolgens zetten ze de TC uit en komen ze helemaal de helling niet meer op. Maar dan zal het wel gewoon aan de helling gelegen hebben.
Eenzelfde soort verhaal gaat over een klopboor die geen herrie maakt. Het schijnt te kunnen, maar fabrikanten zijn bang dat mensen denken dat ze die veel te harde muur niet inkomen omdat het een kloteboor is. Maakt je boor veel herrie, dan zal het wel aan de muur liggen (wat dan vaak ook zo is).
voor beide verhalen uiteraard een disclaimer
Geen optie om TC uit te zetten? Dat kan ik amper geloven, maar dan zou ik het een kutauto vinden.

Het punt is dat als je net te weinig grip hebt de TC al in kan grijpen, afhankelijk van hoe gevoelig hij is. Het kan dan voorkomen dat je wel weg kan komen, met een beetje slippen. Maar als de TC dan steeds de tractie eraf haalt kom je dus niet weg. Door de TC uit te zetten slip je af en toe een beetje door maar heb je wel net genoeg grip om op gang te komen.
Waarschijnlijk zal het per auto erg kunnen verschillen hoe gevoelig hij is en hoe hij werkt, ik heb het nou niet echt met veel verschillende auto's getest.
Als je een gladde helling op moet gewoon in z'n twee beginnen toch.
Het punt is dat als je net te weinig grip hebt de TC al in kan grijpen, afhankelijk van hoe gevoelig hij is. Het kan dan voorkomen dat je wel weg kan komen, met een beetje slippen. Maar als de TC dan steeds de tractie eraf haalt kom je dus niet weg. Door de TC uit te zetten slip je af en toe een beetje door maar heb je wel net genoeg grip om op gang te komen.
Waarschijnlijk zal het per auto erg kunnen verschillen hoe gevoelig hij is en hoe hij werkt, ik heb het nou niet echt met veel verschillende auto's getest.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon een goede aanloop nemenGonadan schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:26:
[removed]
ik heb er niet zo'n probleem mee.Gonadan schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:26:
Geen optie om TC uit te zetten? Dat kan ik amper geloven, maar dan zou ik het een kutauto vinden.![]()
In de 6 jaar dat ik deze auto heb, heb ik toch al weer redelijk wat besneeuwde situaties gehad en nooit de neiging gehad dat zonder TC te doen. Ik heb overigens ook niet het idee dat het ding veel te vroeg ingrijpt.
En in het kader van dit topic: bij zomerbanden op sneeuw zal het ding ws. veel te snel ingrijpen of erg gevoelig worden.
Oh ja, en het is een automaat, dus er valt niet zoveel te kiezen in welke versnelling je begint.
Dat je met een handbak in een wat hogere moet beginnen is inderdaad een goed idee.
het helpt nog wel eens om een beetje bij te remmen dan, dat voorkomt dat de wielen doorslaan en de TC ingrijpt
Dat zeker, sinds ik winterbanden gebruik heb ik nooit meer last gehad van tractie bij optrekken. Daarin maakt het echt een groot verschil. Maar dat is dus wel de situatie waarin je de TC eventueel uit zou willen zetten, als de grip wel genoeg is om op te trekken maar niet genoeg om de TC niet in te laten grijpen. Dan werkt hij gewoon tegen.YellowCube schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:32:
ik heb er niet zo'n probleem mee.
In de 6 jaar dat ik deze auto heb, heb ik toch al weer redelijk wat besneeuwde situaties gehad en nooit de neiging gehad dat zonder TC te doen. Ik heb overigens ook niet het idee dat het ding veel te vroeg ingrijpt.
En in het kader van dit topic: bij zomerbanden op sneeuw zal het ding ws. veel te snel ingrijpen of erg gevoelig worden.
Overigens kan ik het mij ook voorstellen dat als je over een baggerweggetje rijdt en je graag je momentum wilt behouden je niet blij wordt als hij in een bepaald minder glad stuk in eens stil valt omdat hij even grip mist. Maar dat verzin ik even terplekke, ik heb alleen meegemaakt dat mijn ESP ingreep op een bosweggetje.
Moet je voor de lol eens doen, in z'n één proberen weg te rijden op een spiegelgladde helling bij een verkeerslicht.Oh ja, en het is een automaat, dus er valt niet zoveel te kiezen in welke versnelling je begint.
Dat je met een handbak in een wat hogere moet beginnen is inderdaad een goed idee.
Zo vaak gezien, van die polomutsen die hun banden oproken en denken dat gas bij geven de enige optie is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Winterbanden krijgen immers meer grip vanaf de 7 graden héArfman schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:42:
Voorlopig rol ik nog gewoon op mijn zomerbanden. Temperaturen rond de 8 graden, regen, niks voor winterbanden in mijn ervaring.
En zijn ook niet beter in het afvoeren van regenwater....
Dan heb je de verkeerde gekozen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zit te denken om na deze verlengde herfst mijn winterbanden maar te verkopen, dit is nu de 3e winter dat ik winterbanden heb, maar welgeteld alleen de 1e keer 2 jaar geleden heb ik er "profijt" van gehad omdat er toen daadwerkelijk sneeuw lag.
Winterbanden hebben ook profijt bij andere omstandigheden dan sneeuw. Bijvoorbeeld bij aquaplaning en temperaturen onder het vriespunt. Nu is het vorig jaar idd een hele warme winter geweest (geen één dag een gemiddelde onder 0 graden gehad) en heb je weinig aan je winterbanden gehad, maar de jaren daarvoor waren ze wel degelijk nuttig, Hoe dat dit jaar uitvalt is nog maar te bezienFastFred schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:00:
Ik zit te denken om na deze verlengde herfst mijn winterbanden maar te verkopen, dit is nu de 3e winter dat ik winterbanden heb, maar welgeteld alleen de 1e keer 2 jaar geleden heb ik er "profijt" van gehad omdat er toen daadwerkelijk sneeuw lag.
Aquaplanning is een kwestie van de goede banden uitzoeken. De enige reden waarom de gemiddelde winterband daar tegenwoordig beter op scoort is omdat zomerbanden minder groeven hebben gekregen en winterbanden die per definitie moeten hebben. Een goede regen-zomerband doet niet onder voor een winterband en is het hele jaar door te gebruiken.Blik1984 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:17:
[...]
Winterbanden hebben ook profijt bij andere omstandigheden dan sneeuw. Bijvoorbeeld bij aquaplaning en temperaturen onder het vriespunt. Nu is het vorig jaar idd een hele warme winter geweest (geen één dag een gemiddelde onder 0 graden gehad) en heb je weinig aan je winterbanden gehad, maar de jaren daarvoor waren ze wel degelijk nuttig, Hoe dat dit jaar uitvalt is nog maar te bezien
Die temperatuur is wel iets van belang, maar daar loop je tegen het probleem aan dat de meeste winterbandrijders hun banden al wisselen als het nog 10+ graden is. En dan wordt je voordeel tijdens de dagen onder 0 ruim gecompenseerd door de dagen dat het juist warm is en zomerbanden beter zouden zijn.
[removed]
Allemaal correct, maar dan zal FastFred alsnog andere moeten kopen omdat zijn huidige zomerbanden waarschijnlijk niet voldoen voor bijvoorbeeld aquaplaning.redwing schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:20:
[...]
Aquaplanning is een kwestie van de goede banden uitzoeken. De enige reden waarom de gemiddelde winterband daar tegenwoordig beter op scoort is omdat zomerbanden minder groeven hebben gekregen en winterbanden die per definitie moeten hebben. Een goede regen-zomerband doet niet onder voor een winterband en is het hele jaar door te gebruiken.
Die temperatuur is wel iets van belang, maar daar loop je tegen het probleem aan dat de meeste winterbandrijders hun banden al wisselen als het nog 10+ graden is. En dan wordt je voordeel tijdens de dagen onder 0 ruim gecompenseerd door de dagen dat het juist warm is en zomerbanden beter zouden zijn.
. Wat je bij lease-maatschappijen ziet is dat de mail er al in september uitgaat met de melding dat winterbanden weer erom gelegd kunnen worden, en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik heb mijn winterbanden pas eind november er onder gedaan en ergens in maart gaan ze er weer af. En dat lijkt me over het algemeen prima
Klopt, aan de andere kant is het met het weer in Nl toch wel aan te raden om banden te hebben die aardig met regen overweg kunnenBlik1984 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:25:
[...]
Allemaal correct, maar dan zal FastFred alsnog andere moeten kopen omdat zijn huidige zomerbanden waarschijnlijk niet voldoen voor bijvoorbeeld aquaplaning.
Klopt, maar zelfs als je naar het huidige weer kijkt zie je dat de temperaturen nog ruim boven de 0 liggen en dat goede zomerbanden dus nog steeds beter zouden zijn. Tja, het blijft een keuze maar zolang er geen sneeuw/ijs ligt is het voordeel van winterbanden boven zomerbanden meer een kwestie van het regenprofiel dan dat het soort rubber echt iets uitmaakt.. Wat je bij lease-maatschappijen ziet is dat de mail er al in september uitgaat met de melding dat winterbanden weer erom gelegd kunnen worden, en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik heb mijn winterbanden pas eind november er onder gedaan en ergens in maart gaan ze er weer af. En dat lijkt me over het algemeen prima
[removed]
Snap ik, alleen ben je gebonden aan de agenda's van de bandenboeren voor het opleggen van de winterbanden, en daar is vaak niet zomaar een plekje vrij om de banden eronder te leggen op het moment dat het nodig is. Alternatief is het natuurlijk zelf doen, maar bij lease-maatschappijen kan dat vaak niet.redwing schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:30:
[...]
Klopt, maar zelfs als je naar het huidige weer kijkt zie je dat de temperaturen nog ruim boven de 0 liggen en dat goede zomerbanden dus nog steeds beter zouden zijn.
Overigens was het begin december al wel even fijn om de winterbanden te hebben, was toen koud en vrij glad vanwege opvriezing.
Dan ben ik toch wel blij dat ik geen lease auto heb. Zodra het nodig is leg ik mijn winterbanden er wel zelf onder.
Dit topic is gesloten.