Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.969 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Koerski schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:35:
Ik heb een vraagje aan de experts hier. Sinds augustus een pool - leaseauto met winterbanden contract overgenomen. Vandaag heb ik de winterbanden er onder laten zetten, bij aflevering geconstateerd dat er op de voorbanden michelinbanden zijn gemonteerd, en achter bridgestone blizzak banden.

De man van de quickfit verzekerde mij dat dit geen probleem is, alhoewel ik het wel enigszins vreemd vindt omdat je winterbanden normaal gesproken per 4 stuks aanschaft. Ik heb geen zicht op hoe dit is ontstaan dus alleen de vraag aan jullie; kan het leiden tot minder comfort, wegligging e.d.?
Als er maar geen verschillende banden aan 1 as zitten is het prima. Het komt veel voor dat voor sneller slijt door de aandrijving en het sturen dan achter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb van de week voor de 328i all seasons besteld. Ik heb de laatste 10 jaar altijd nog winterbanden gehad, maar ik was het wisselen van de wielen eigenlijk een beetje zat.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:45:
[...]
Als er maar geen verschillende banden aan 1 as zitten is het prima. Het komt veel voor dat voor sneller slijt door de aandrijving en het sturen dan achter.
Ik heb zo de banden niet opgezocht, maar als er nu voor banden met betere grip zitten dan achter kan het wel een probleem geven in de situatie waarvoor winterbanden nu net bedoelt zijn (weinig grip). Je staat dan nl. sneller verkeerd om. Als achter de banen zitten met betere grip is er echter weinig aan de hand. Het is dus wel degelijk een aandachtspuntje.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Koerski schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:35:
Ik heb een vraagje aan de experts hier. Sinds augustus een pool - leaseauto met winterbanden contract overgenomen. Vandaag heb ik de winterbanden er onder laten zetten, bij aflevering geconstateerd dat er op de voorbanden michelinbanden zijn gemonteerd, en achter bridgestone blizzak banden.

De man van de quickfit verzekerde mij dat dit geen probleem is, alhoewel ik het wel enigszins vreemd vindt omdat je winterbanden normaal gesproken per 4 stuks aanschaft. Ik heb geen zicht op hoe dit is ontstaan dus alleen de vraag aan jullie; kan het leiden tot minder comfort, wegligging e.d.?
Contact opnemen met de leasemaatschappij. Ik neem aan dat zij opdracht hebben gegeven voor 4 identieke banden. Dat is niet uitgevoerd, dus kwikfit mag dat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik bestel banden ook gewoon altijd per 2, de oude banden gaan dan van achter naar voor. Gok dat aangezien het een overgenomen poolauto is, dit ook bij de leaseauto is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht, toch?

Ik lees ook overal dat het, met de gemiddelde Nederlandse winters (helemaal de laatste tijd) nauwelijks tot geen nut heeft om winterbanden eronder te leggen. Het staat er iig her en der vol van.

Heb zelf geen set en vind het nogal een investering als het vervolgens niet nodig blijkt te zijn.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 21:26

PauseBreak

derp!

Winterbanden zijn in Nederland inderdaad niet verplicht.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Geen verplichting, en voor zo'n 48 weken in het jaar ook absoluut overbodig. Voor die laatste paar weken dat er sneeuw kan liggen heeft het nut. Verder heeft het nut als je op B-wegen komt tijdens de oogstperiodes, dan rijden de boeren massaal drek uit over de weg, dan is een M+S band wel handig.

Als je veel kilometers maakt en langere tijd dezelfde auto rijdt is de investering minimaal. Ik heb 60 euro betaald voor 4 stalen velgen, verder heb ik 5 seizoenen gereden op dezelfde winterbanden met 2 verschillende auto's voordat er 2 nieuwe nodig waren, de andere 2 waren afgelopen voorjaar na 7 seizoenen pas op (5 jaar achter, 2 jaar voor). Als je zomerbanden in opslag liggen slijten ze niet, dus qua kostprijs per kilometer kost het in verhouding niet veel extra.

Nu rijd ik 35.000km per jaar waarbij ik elke 2 jaar 2 nieuwe zomerbanden mag gaan kopen, winterbanden zitten er over het algemeen maar 3-4 maandjes per jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ik zit dus op 15000~16000 KM per jaar gok ik zo.
De meest versneeuwde wegen waar ik op zal komen is in mijn woonwijk, wat enkele meters is.
Geen boeren/platteland waar ik kom.
Verder voornamelijk provinciale wegen en snelwegen.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Darkfreak schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:32:
Ik zit dus op 15000~16000 KM per jaar gok ik zo.
De meest versneeuwde wegen waar ik op zal komen is in mijn woonwijk, wat enkele meters is.
Geen boeren/platteland waar ik kom.
Verder voornamelijk provinciale wegen en snelwegen.
Voornaamste reden voor winterbanden is als je verplicht op pad moet, ook als het gesneeuwd heeft en je daarbij over veel wegen komt die glad zijn. Als dat gladde stuk zich beperkt tot de wijk uit rijden hebben winterbanden weinig nut. Meestal worden provinciale wegen en snelwegen ten slotte snel sneeuwvrij gemaakt.

Oftewel even bedenken hoe je eigen situatie is en dan bedenken of het wel of geen nut heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
kom bijna wekelijks in Duitsland. Niet verplicht alleen als er iets gebeurd wel slechte positie in aansprakelijkheid. Voor mij ook een extra argument om het maar wel gewoon te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Precies, voor mij ook een argument geweest. Ik tank altijd in Duitsland en haal er bier in de aanbieding. Dan is de "extra" investering ook zo terugverdiend :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potharing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-12-2024
sambalbaj schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:49:
kom bijna wekelijks in Duitsland. Niet verplicht alleen als er iets gebeurd wel slechte positie in aansprakelijkheid. Voor mij ook een extra argument om het maar wel gewoon te doen.
ANWB denkt daar anders over.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
NoepZor schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:26:
Precies, voor mij ook een argument geweest. Ik tank altijd in Duitsland en haal er bier in de aanbieding. Dan is de "extra" investering ook zo terugverdiend :)
Nog wat tol erbij en je hoeft niet meer naar Duitsland te gaan :P
Kun je de lokale ondernemer weer steunen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De ANWB is een typisch hollands "magniet" clubje. Dan zou ik liever feiten bekijken of zelfs kijken wat de ADAC te vertellen heeft.
Er bestaat geen algemene winterbandenplicht. Er is alleen voorgeschreven dat bij "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" met daarvoor geëigende banden gereden moet worden. M+S banden zijn volgens de wet voldoende (M+S banden zijn niet noodzakelijk winterbanden).
Het enige wat de ANWB goed heeft is dat er geen vaste periode voor is. Maar als je niet in een gebied komt waar sneeuw is of als het niet vriest hoef je geen winterbanden te hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potharing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-12-2024
Dan moet ik dat eens doorgeven aan een maatje van me, want die heeft er vorig jaar nog een boete voor gehad in Duitsland. Terwijl het droog was en +5C in de omgeving van Mönchengladbach.

Niet dat het nu nog terug te draaien is natuurlijk, maar vandaar ook mijn veronderstelling dat het wel degelijk verplicht was volgens de Duitse wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan ben ik benieuwd voor welke overtreding hij opgeschreven is. Want het staat gewoon in de wettekst.
Had hij misschien kale banden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maasluip schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:03:
De ANWB is een typisch hollands "magniet" clubje. Dan zou ik liever feiten bekijken of zelfs kijken wat de ADAC te vertellen heeft.
Er bestaat geen algemene winterbandenplicht. Er is alleen voorgeschreven dat bij "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" met daarvoor geëigende banden gereden moet worden. M+S banden zijn volgens de wet voldoende (M+S banden zijn niet noodzakelijk winterbanden).
Het enige wat de ANWB goed heeft is dat er geen vaste periode voor is. Maar als je niet in een gebied komt waar sneeuw is of als het niet vriest hoef je geen winterbanden te hebben.
De kern raken ze anders prima, de inleidende tekst kan wellicht wat verduidelijkt worden om aan te geven dat het echt om ijs en sneeuw gaat.

Los daarvan is men tegenwoordig nogal van het wijzen naar anderen bij eigen fouten. Voordat je het weet klaagt men de ANWB aan omdat ze gezegd hebben dat het niet verplicht was. Kijk maar naar het weeralarm. Iedereen klaagt als het gegeven wordt terwijl het wel meevalt, en iedereen klaagt als het weer slecht was en er was geen alarm. 8)7

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Gonadan schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:30:
[...]

De kern raken ze anders prima, de inleidende tekst kan wellicht wat verduidelijkt worden om aan te geven dat het echt om ijs en sneeuw gaat.

Los daarvan is men tegenwoordig nogal van het wijzen naar anderen bij eigen fouten. Voordat je het weet klaagt men de ANWB aan omdat ze gezegd hebben dat het niet verplicht was. Kijk maar naar het weeralarm. Iedereen klaagt als het gegeven wordt terwijl het wel meevalt, en iedereen klaagt als het weer slecht was en er was geen alarm. 8)7
Inderdaad, de ANWB zegt niet dat het verplicht is.. Dit is gewoon bashen om het bashen en dat van een mod..
De ANWB zegt gewoon: In het geval van winters weer moet je een winteruitrusting hebben. Rijd dus (uit voorzorg) in de winter met winterbanden (omdat je nooit exact weet of het gaat sneeuwen/ijzelen oid).

Alleen dat stuk tussen haakjes zetten ze er niet bij, zodat er niet gewezen kan worden dat de ANWB te karige info geeft. En teveel informatie is ook weer niet goed, omdat sommige mensen daar weer gebruik van gaan maken tegen de ANWB..

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 03-11-2014 10:50 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
GAIAjohan schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:49:
[...]

Inderdaad, de ANWB zegt niet dat het verplicht is.. Dit is gewoon bashen om het bashen en dat van een mod..
De ANWB zegt gewoon: In het geval van winters weer moet je een winteruitrusting hebben. Rijd dus (uit voorzorg) in de winter met winterbanden (omdat je nooit exact weet of het gaat sneeuwen/ijzelen oid).

Alleen dat stuk tussen haakjes zetten ze er niet bij, zodat er niet gewezen kan worden dat de ANWB te karige info geeft. En teveel informatie is ook weer niet goed, omdat sommige mensen daar weer gebruik van gaan maken tegen de ANWB..
Uh..
Dus ook bij sneeuw laat in het voorjaar of vroeg in het najaar geldt: winterbanden in Duitsland verplicht.
http://www.anwb.nl/auto/t...iliate&utm_campaign=Zanox
Wat zeggen ze hier dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Goh, en lees dit eens, over slectief 'bold'en gesproken :')
Dus ook bij sneeuw laat in het voorjaar of vroeg in het najaar geldt: winterbanden in Duitsland verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
http://www.dewijdewereld....interbanden-duitsland.htm

Wat mij betreft een heel stukje informatiever dan de ANWB, eigenlijk wordt ieder belangrijk aspect belicht.

En als je het helemaal zeker wil weten en je kan een beetje Duits

http://www.adac.de/infote...-winterreifenpflicht.aspx

@Tankiej... maak dan de hele zin dik gedrukt want het gaat ook om het stukje ervoor: "bij sneeuw"... wat de ANWB daar probeert te ondervangen is dat je je niet moet laten verassen. Stel je hebt op de heenweg prachtig weer maar op de terugweg sneeuw... heb je toch een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Dat als er sneeuw ligt winterbanden verplicht zijn :? En als er dus geen sneeuw is dat niet hoeft.

Eigenlijk is het heel simpel. Als er ijs/sneeuw ligt en je hebt winterbanden kun je rijden, heb je die niet zul je de auto moeten laten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 03-11-2014 10:59 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
redwing schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:58:
[...]

Dat als er sneeuw ligt winterbanden verplicht zijn :? En als er dus geen sneeuw is dat niet hoeft.
Precies... met andere woorden: rij gewoon op winterbanden en dan heb je sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Het gaat mij puur om het stukje 'Inderdaad, de ANWB zegt niet dat het verplicht is.. ' dat GAIAjohan zegt.
De ANWB zegt dat het wél verplicht is, bij sneeuw. GAIAjohan maakt in zijn post geen onderscheid met sneeuw/geen sneeuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tankiej schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:00:
Het gaat mij puur om het stukje 'Inderdaad, de ANWB zegt niet dat het verplicht is.. ' dat GAIAjohan zegt.
De ANWB zegt dat het wél verplicht is, bij sneeuw. GAIAjohan maakt in zijn post geen onderscheid met sneeuw/geen sneeuw?
Ik denk dat jij spijkers op laag water zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MicGlou schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:59:
[...]
Precies... met andere woorden: rij gewoon op winterbanden en dan heb je sowieso geen probleem.
Zo kun je het oplossen inderdaad. Je kunt ook zomerbanden pakken en het weerbericht in de gaten houden. Je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat als er sneeuw ligt (ongeacht het seizoen) je niet mag rijden zonder winterbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
GAIAjohan schreef op maandag 03 november 2014 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat jij spijkers op laag water zoekt.
Ik reageer alleen op een zin van jouw die ik wat onduidelijk vind. Jij zegt, dat de ANWB zegt dat het niet verplicht is, zonder mits/maar/uitzondering. De ANWB zegt letterlijk dat het wel verplicht is, bij sneeuw.

Dat is alles wat ik aangeef. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:48:
[...]

Nog wat tol erbij en je hoeft niet meer naar Duitsland te gaan :P
Kun je de lokale ondernemer weer steunen.
80 tot 130 euro per jaar is te overzien. Nog steeds ben je goedkoper uit, al zou je wekelijks al je boodschappen, brandstof en / of alcohol / tabakswaren in huis halen. Per keer kan het al 20 euro schelen, rij 5 tot 7 x en je hebt het jaarbedrag voor Duitsland / TOL eruit.

Je kunt maar beter wel winterbanden in duitsland hebben, de weersomstandheden zijn er vaak erger aan toe dan hier in NL. Waar wij regelmatig strooiwagens dag en nacht hebben rijden, is het in duitsland vaak anders gesteld. Daar zijn de hoofdwegen en snelwegen gewoon als eerst, en dan pas de kleinere wegen.

Je komt echt voor verassingen te staan, zo merkte ik een paar maanden terug al op in de nacht dat er een enorme storm had geraast over duitsland. Bomen, takken, alles lag op straat. Ook een waterpeil op straat van teminste 30 tot 50CM. Een paar doden die ongelukkig terecht gekomen waren.... Het kan maar zo.

Ik haal ongeacht, jaarlijks winterbanden. Omdat ik toch naar duitsland wel eens rij en omdat ik de heil van winterbanden ook wel waardeer. Je remweg en grip is gewoon beter in winteromstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 10:38
Ik denk dat ik ze dit jaar maar oversla. Ik voorspel een zachte winter. Mocht er dan toch nog een paar strenge weken in het vooruitzicht zijn dan kan ik altijd nog de winterbanden installeren.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:19
Aantal collega's van mij hebben de winterbanden gisteren laten monteren. Waarvoor? Het is +10 graden buiten? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat ik even kijk tot wanneer de eco-bandjes zich prettig blijven gedragen, en dan de winterbanden eronder gooi. Is toch binnen een uurtje gedaan.

@Jism, jij liever dan ik, ik doe hier wel boodschappen om de hoek bij een betaalbare supermarkt. En voor al het overige is er de action :+ Nu woon ik ook niet bij de grens in de buurt, maar kan me niet voorstellen dat het loont. Het kost iig meer tijd. Maar goed, ik rook ook niet en drink bijna niks, dus dat zal het verschil ook kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PdeBie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:51:
Aantal collega's van mij hebben de winterbanden gisteren laten monteren. Waarvoor? Het is +10 graden buiten? :F
Waarom niet? Toch niet mijn band die extra slijt. Leasemaatschappij wil het graag vroeg, prima, doen we dat. Wat ik veel zie is dat bij een temperatuur rond de 10 graden een zomerband niet veel beter presteert dan een winterband dus dat is niet direct een argument om het niet te doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tsurany schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:01:
Wat ik veel zie is dat bij een temperatuur rond de 10 graden een zomerband niet veel beter presteert dan een winterband dus dat is niet direct een argument om het niet te doen.
Haha, dat is juist het hele punt, dat kun je niet zomaar zeggen. En er zijn al genoeg tests geweest die het tegendeel hebben bewezen.

Maarja, er zal vast een supergoeie winterband zijn die het met +10 graden beter doet dan de goedkoopste kneiterharde zomerband van een willekeurig Chinees merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Houd er rekening mee dat een heleboel leaseblikken tegenwoordig eentje zijn met lage bijtelling, en om de bijbehorende lage uitstoot te halen worden er ecobanden gemonteerd.

Voorheen reed ik ook gewoon tot de eerste sneeuw met Toyo Proxes banden, nu met Michelin Energysaver en Viking CityTech II bandjes ga ik toch echt eerder wisselen.

Ik heb alleen nog steeds niet het idee dat die ecobandjes nu al tekort schieten, dus grote kans dat ik weer wacht tot temperaturen rond het vriespunt overdag werkelijkheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik twijfel nog. Ik heb thuis nog een setje winterbanden met velg liggen van de bmw E46. Helaas passen de velgen niet op mijn audi A4 anders had ik ze er zo onder gemikt. Bandenmaat moet volgens mij passen met 205/55 R16. Makkelijkste optie is de hele set verkopen en met de huidige banden de winter in of een setje stalen velgen kopen en de banden om laten leggen en dan de bmw velgen verkopen.

Vond winterbanden altijd wel een veilig gevoel geven omdat ik hier toch veel op binnenwegen en in woonwijken rij waar niet gestrooid wordt. Aan de andere kant kost het me wel weer wat ruimte in de garage om 1 set op te slaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
eigenlijk is het nu sowieso wel ongeveer de tijd, dan kunnen ze er nog 5 maanden op. Als je het tenminste ook nog deels doet vanwege de verhouding slijtage winter-zomerbanden. Denk wel dat als je wacht tot het mogelijk ergens medio december echt winter wordt, je gewoon te laat bent omdat dan ineens iedereen wil en de feestdagen voor de deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
Ik doe het inderdaad ook wel voor de verhouding in slijtage, maar ik houd vooral rekening met de slijtage van de winterbanden. Twee van mijn winterbanden beginnen al wat slecht te worden, met nog voldoende profiel voor één winter, zeg maar.

Als ik ze er nu op leg, rijd ik misschien nog twee maanden met redelijke temperaturen op niet-bevroren asfalt met bijbehorende slijtage en heb ik als ik in februari op wintersport ga een probleem. Kortom: ik wacht nog even. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
PdeBie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:51:
's Ochtends is het geen 10+ graden, dan is het 4-6 graden :+

Ik heb m'n winterbanden er ook onder zitten, ik had de afspraak gemaakt voordat het weerbericht kwam dat het voorlopig nog niet onder 0 zou komen. Ik had de afspraak om te wisselen natuurlijk kunnen verzetten, maar m'n auto kon ook wel weer eens een wasbeurt gebruiken en dat wordt ook gedaan door de dealer als ik hem daar aflever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
De rest van de week wordt het weer warmer dus ik zet de winterbanden er nog niet op. Wel geloof ik dat de Goodyear Ultragrip 8 winterbanden beter is in alle omstandigheden dan de Chinese Infiniti rotzooi wat ik eerst aan zomerbanden had door de vorige eigenaar....
Nu rijd ik zelf op Vredestein Sportrac5 en die zijn met het huidige weer gewoon de betere keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb sinds gisteren ook winterbanden. De grip is duidelijk minder dan met zomerbanden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:54:
Heb sinds gisteren ook winterbanden. De grip is duidelijk minder dan met zomerbanden :(
Duh, het is ook nog veel te warm voor winterbanden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:41

-tom-562

Oliesjeik

Vorig jaar zonder winterbanden gereden, beviel prima. Dit jaar denk ik weer. Ik ga toch niet richting wintersport o.i.d. en ik heb er goede (sportieve) 'zomer'banden onder liggen.
Vind 't wel best :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:56:
[...]

Duh, het is ook nog veel te warm voor winterbanden.
Was vanochtend maar 8,5 graden en ze zouden beter dan normale banden zijn bij 7 graden. Maar goed ik vind ze persoonlijk ook overbodig, maar ze zijn bij ons verplicht. Ik denk zelf dat ze alleen helpen als het sneeuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:02:
[...]
Was vanochtend maar 8,5 graden en ze zouden beter dan normale banden zijn bij 7 graden. Maar goed ik vind ze persoonlijk ook overbodig, maar ze zijn bij ons verplicht. Ik denk zelf dat ze alleen helpen als het sneeuwt.
Die 7 graden is echt een fabeltje. Het omslagpunt ligt eerder bij de nul tegenwoordig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik ben toch wat blij dat ik met mijn inferieure net niet banden dat geneuzel met wanneer je nu moet wisselen niet meer heb :P

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 04-11-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:05:
[...]

Die 7 graden is echt een fabeltje. Het omslagpunt ligt eerder bij de nul tegenwoordig.
Ik heb laatst meegedaan met een slipcursus, daar moest geremd worden bij een snelheid van slechts 30kmh op nat beton. Het was die dag een graad of 20.

Alle auto's hadden zomerbanden, behalve een Toyota Auris hybrid van een deelnemer. Het gekke was: De Auris stond serieus 3 meter eerder stil dan de rest, waaronder een BMW 330d.. Personen die en auto zonder ABS hadden stonden nog veel later stil. Eigenlijk alle auto's met zomerbanden en ABS stonden op hetzelfde punt stil.
Ik dacht zelf dat de Auris misschien een super ABS systeem had, maar de mensen op dat terrein dachten dat de zachte compound van de winterband de oorzaak was..

Ik weet dus niet wat de oorzaak was, maar het was wel zeer opvallend.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Die BMW 330d is veel zwaarder dan de Auris. Denk zelfs dat bij 0 graden bij droog weer zomerbanden nog steeds meer grip hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:18:
Die BMW 330d is veel zwaarder dan de Auris. Denk zelfs dat bij 0 graden bij droog weer zomerbanden nog steeds meer grip hebben.
Maar mijn 206 is weer veel lichter dan een Auris. Dus ik denk dat daar niet zoveel verschil in zit. Verder hebben mijn banden (Vredestein Sportrac 5) een B op het label staan van 'grip op nat wegdek', en komen ze standaard prima uit tests van de ADAC e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Op nat beton is de grip ook wel erg laag. Het water kan nergens heen, er blijft een laagje staan. Dat is niet vergelijkbaar met nat asfalt. Volgens mij gebruiken ze dit ook om een winterse weersomstandigheden te simuleren.

Ik kan me dus inderdaad voorstellen dat in je in een dergelijke situatie in het voordeel bent met winterbanden, door het 'grovere' profiel met veel dwarsgroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ze spraken gewoon over zeer glad wegdek. (Zo glad had ik ook nog nooit meegemaakt muv ijzel.)
Daarna nog een uitwijkmanoeuvre maken, waarbij de kont van mijn auto boven een bepaalde snelheid de voorkant voorbij wilde.

Wel vraag ik me zo af waarom ze in Limburg veel rotondes op N-wegen van beton maken als het zo gevaarlijk kan uitpakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
GAIAjohan schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:15:
[...]
Ik weet dus niet wat de oorzaak was, maar het was wel zeer opvallend.
Waarschijnlijk een cpombinatie van banden die goed waren voor die specifieke situatie (nat beton lijkt wat eigenschappen erg op ijs) en de auto zelf (gewichtsverdeling van een hybride is b.v. vaak in het voordeel omdat accus zwaar zijn en op het meest optimale punt kunnen worden gelegd.). En zoals je al zegt zijn de ABS systemen verschillend tussen de auto's. De Prius heeft een aantal updates gehad daarvoor dus ze zijn iig bezig om het zo optimal mogelijk te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Stond die Auris niet gewoon op fietsbandjes? Meestal heeft een BMW aardig bredere sloffen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn heel veel factoren die meespelen bij de remafstand. Bij een noodstop maakt de maximale remkracht van een auto vrijwel niet uit, zeker niet op een natte ondergrond, omdat de remmen sowieso sterker zijn dan de grip (de wielen zullen altijd willen blokkeren). Dan gaan zaken als de snelheid van de ABS, of de ABS onafhankelijk per wiel werkt, gewicht en grip van de banden (mede weer afhankelijk van de breedte) spelen. De enige manier waarop je goed kan vergelijken is door dezelfde auto te voorzien van zomer- en winterbanden van exact dezelfde maat. En zelfs dan is het op nat beton moeilijk te zeggen, want dan spelen ontwerpfactoren als waterafvoer een grote rol. Hoe beter dit is, hoe beter er met de band geremd kan worden.

Compound heeft vrij weinig met de grip van het rubber op de ondergrond te maken (niet in die zin als dat het in de autosport speelt). De reden waarom winterbanden een zachter compound hebben is zodat deze makkelijker vervormd en daardoor beter sneeuw (en modder) kan lossen. Daarvoor zijn ook de extra lamellen die in een winterband zitten en zijn de groeven vaak getrapt ipv. recht (hoe dieper in het profiel, hoe smaller de opening). Grip op sneeuw verlies je namelijk omdat het profiel volloopt, niet omdat het rubber harder wordt.

Ik rij zelf nog met de zomerbanden en zit nog in dubio wanneer ik ga wisselen. Op dit moment voldoen de zomerbanden nog, maar ik merk wel steeds meer gripverlies door bladeren en ander rotzooi op de weg. Punt is dat als het echt losbarst (goede hagel, natte sneeuw), ik al heel snel in de problemen kom met de huidige banden. Ze zijn te breed en het profiel is niet bepaald diep meer. Maar op dit moment zijn ze nog wel beter dan de winterbanden, die bovendien veel te hard slijten met deze temperatuur...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:57:
Stond die Auris niet gewoon op fietsbandjes? Meestal heeft een BMW aardig bredere sloffen.
Ik geloof 'gewoon' 195 breed. Staat mijn 206 ook. De BMW zal wel op 225 of 235 hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Op een laagje water is dat zeer voordelig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Een Auris zal ook een betere gewichtsverdeling hebben met de zware accus achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:38

Arfman

Drome!

Het is een Toyota. Toyota > all, duh :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Arfman schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:49:
Het is een Toyota. Toyota > all, duh :+
Tja, een baksteen remt nu eenmaal beter dan een auto :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50

Daniel36

vernieuwde formule

Ik zal wel de toorn van alle puristen over mij heen krijgen, maar ik het sinds vorig najaar op winterbanden gereden.
Inmiddels had ik min of meer verwacht aan nieuwe winterbanden toe te zijn maar dat blijkt enorm mee te vallen.

De te verwachte negatieve kanten van een winterband op zomerse temperaturen e.d. heb ik ook niet echt ondervonden moet ik zeggen.

Mogelijk dat mijn defensieve rijstijl en het bezadigde karakter van mijn auto (Citroen Picasso) en berijder hiervoor verantwoordelijk zijn.

In elk geval neem ik de verhalen over een veel langere remweg op winterbanden in de zomer en het veel snellere slijten van de banden met een korreltje zout.

Mijn alternatief was deze zomer rijden op goedkope zomerbanden maar dit is me best goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja allemaal leuk en aardig, totdat je eens een plotselinge noodrem actie moet maken.
Ik heb al de grip van m'n banden 90% van de tijd niet nodig. Sterkernog, ik denk dat ik met mijn rijstijl ook wel met 30% remkracht af kan. Ook zonder gordels en airbag. Totdat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Daniel36 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:56:
In elk geval neem ik de verhalen over een veel langere remweg op winterbanden in de zomer en het veel snellere slijten van de banden met een korreltje zout.
Het verschil is dan ook niet een -veel- langere remweg. Het is een remweg die enkele procenten langer is dan op zomerbanden. Je zult het verschil dan ook alleen in noodsituaties merken of als je standaard op het randje aan het rijden bent. In alle andere gevallen voldoen alle banden net zo goed of het nu een hakkie-takkie winterband of een topmerk zomerband is.

Feit blijft alleen dat als je in de winter optimaal wil rijden (winterbanden) het raar is als je in de zomer dat niet zo belangrijk vind (zomerbanden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Of je het jaarrond op winterbanden rijdt of niet, moet je zelf weten. M'n ouders deden het ook (vooral vanwege de veel betere prestaties op gras en modder van de winterbanden, waar ze met de caravan nog al eens mee te maken kregen). In hoeverre je het merkt, ligt inderdaad sterk aan de auto, ik merk het in bochten wel degelijk of er winterbanden of zomerbanden onder liggen, winterbanden hebben de neiging om meer zijwaarts te kruipen in bochten (dus nog niet slippen, maar je moet wel iets scherper insturen dan met zomerbanden). Ook het verschil in stugheid van de wang is wel merkbaar. Maar dat zijn eigenlijk typische dingen die je alleen voelt in een auto die communicatief is, iets waar een Citroën niet echt om bekend staat.

@!null
Ik heb liever iemand die in de zomer op winterbanden rijdt, dan in de winter met sneeuw op 235 brede zomerbanden onder hun Quatro. Die laatste glijdt zonder vertragen door, de eerste kan in de zomer misschien net niet zo snel stilstaan als iemand op zomerbanden, maar remt tenminste nog wel af voor het tot een aanrijding komt.
Bovendien is het verschil nou ook echt niet zo dramatisch, het verschil in remweg is kleiner dan als je bijvoorbeeld even niet oplet en pas later gaat remmen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:14:
@!null
Ik heb liever iemand die in de zomer op winterbanden rijdt, dan in de winter met sneeuw op 235 brede zomerbanden onder hun Quatro. Die laatste glijdt zonder vertragen door, de eerste kan in de zomer misschien net niet zo snel stilstaan als iemand op zomerbanden, maar remt tenminste nog wel af voor het tot een aanrijding komt.
Ik heb liever dat iemand weet wat hij onder zijn auto heeft liggen en zich aanpast aan de omstandigheden. Beter een quattro op 235 bandjes die rustig gaat rijden omdat het glad is dan iemand die 50 rijdt op zijn winterbanden omdat hij vindt dat dat makkelijk kan.

Ik heb de laatste keer dat het glad was verschillende auto's paaltjes zien raken en alle keren had het totaal niets met de bandenkeuze te maken maar puur met de onaangepaste rijstijl.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik glij met m'n nieuwe winterbanden zo de rotonde naar buiten, terwijl ik de rotondes niet asociaal hard neem. Ik neem ze wel vlot. Heb ik met zomerbanden nooit last van gehad, dus ja winterbanden hebben veel minder zijwaartse grip in de regen. Voor remmen heb je alleen voorwaartse/achterwaartse grip nodig. Weet niet of ze daarbij veel beter of slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
En welke banden heb je dan? Zijn ze splinternieuw of al gebruikt? Sommige banden passen ook gewoon niet bij de auto..

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

redwing schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:18:
[...]

Ik heb liever dat iemand weet wat hij onder zijn auto heeft liggen en zich aanpast aan de omstandigheden. Beter een quattro op 235 bandjes die rustig gaat rijden omdat het glad is dan iemand die 50 rijdt op zijn winterbanden omdat hij vindt dat dat makkelijk kan.

Ik heb de laatste keer dat het glad was verschillende auto's paaltjes zien raken en alle keren had het totaal niets met de bandenkeuze te maken maar puur met de onaangepaste rijstijl.
Ben ik niet met je eens, iemand in een quatro met 235 waant zich net zo onterecht veilig als iemand op winterbanden. Het probleem met een quatro (en ik noem die expres, want een kennis van mij redeneerde zo met zijn quatro) is dat die ook bij ijzel prima van de plek komt en ook nog redelijk goed de bocht door komt, zelfs met brede zomerbanden. Alleen als je moet remmen, is een quatro identiek aan elke willekeurige andere auto en heb je ineens helemaal niets meer aan de fenomenale tractie bij wegrijden en sturen.
Dus juist als het erop aan komt, merkt de quatrobestuurder pas dat zijn banden toch niet zo goed zijn als hij dacht, en knalt hij alsnog ergens tegenaan.

En iemand die zich veilig waant op winterbanden, is gewoon net zo onveilig bezig. Maar die kan tenminste nog wel beter remmen op een slechte ondergrond.
Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:21:
Ik glij met m'n nieuwe winterbanden zo de rotonde naar buiten, terwijl ik de rotondes niet asociaal hard neem. Ik neem ze wel vlot. Heb ik met zomerbanden nooit last van gehad, dus ja winterbanden hebben veel minder zijwaartse grip in de regen. Voor remmen heb je alleen voorwaartse/achterwaartse grip nodig. Weet niet of ze daarbij veel beter of slechter zijn.
Heb je ze niet veel te hard of juist zacht? En zijn ze oud of nieuw?

Ik heb het zelf juist ooit gehad met zomerbanden in lichte regen, maar dat lag 100% aan de ouderdom van de band en het lage profiel. Op de vooras was gegarandeerd onderstuur bij regen, op de achteras was gegarandeerd overstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk dat het verschil in remweg van een winterband tov zomerband in zomerse omstandigheden zo'n 20% is in het voordeel van de zomerband. Dus: bv zomerband doet bij een bepaalde snelheid 40 meter, winterband dan 48 meter..

Echter in de sneeuw denk ik dat de zomerbanden 50-70% slechter scoren.
Dus bij aangepaste snelheid haalt de winterband dan 40 meter, terwijl de zomerband 60-70 meter noteert..
Daarmee acht ik het gevaar van een winterband in zomerse omstandigheden in de basis minder groot dan en zomerband in winterse omstandigheden. Wel kan die 20% verschil in de zomer gewoon een aanrijding betekenen..

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jullie zeggen praktisch hetzelfde. Als je gewoon weet wat er mogelijk is en niet mogelijk is, dan kun je daar naar handelen. Ook met zomerbanden in de winter, als je het gewoon rustig aan doet en ruimte houdt.

Mensen hebben of geen flauw benul van de techniek, of denken dat ze superveilig zijn met hun 4wd of premium winterbandjes. Iedere veiligheidsmarge die de techniek je geeft, wordt vaak al weer gebruikt door de mens.

@GAIAjohan, en waar haal jij die cijfers vandaan? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Leuk die "ik heb zoveel verschil" posts, maar dat hangt natuurlijk snoeihard af van watvoor zomer en winterbanden exact hebt.
Boterzachte zomerbanden waar je 15k op doet geven natuurlijk _altijd_ meer grip in milde omstandigheden dan winterband XYZ....
Zonder te melden: watvoor auto en watvoor band is het allemaal gelul in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
!null schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:35:
Jullie zeggen praktisch hetzelfde. Als je gewoon weet wat er mogelijk is en niet mogelijk is, dan kun je daar naar handelen. Ook met zomerbanden in de winter, als je het gewoon rustig aan doet en ruimte houdt.

Mensen hebben of geen flauw benul van de techniek, of denken dat ze superveilig zijn met hun 4wd of premium winterbandjes. Iedere veiligheidsmarge die de techniek je geeft, wordt vaak al weer gebruikt door de mens.

@GAIAjohan, en waar haal jij die cijfers vandaan? Bron?
Ik deed een gok, maar even opzoeken levert:
http://www.anwb.nl/auto/t...den-de-zomer-door-kan-dat
Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden.
10-30% dus voor winterbanden in de zomer.

Zomerbanden in de winter zal ik nog even zoeken..
http://www.google.co.uk/u...4lA&bvm=bv.78677474,d.ZGU

Uit dat .pdfje blijkt dat op ijs zomerbanden 50% langere remweg hebben, en op sneeuw zelfs >100% langere remweg.

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Nieuwe Continental WinterContact™ TS 830 P. Dus denk niet dat het aan de kwaliteit van de band ligt. Ik heb er in de zomer Michelin Energy Savers op zitten, dus dat zijn ook niet de banden met de meeste grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:29:
[...]
Ben ik niet met je eens, iemand in een quatro met 235 waant zich net zo onterecht veilig als iemand op winterbanden. Het probleem met een quatro (en ik noem die expres, want een kennis van mij redeneerde zo met zijn quatro) is dat die ook bij ijzel prima van de plek komt en ook nog redelijk goed de bocht door komt, zelfs met brede zomerbanden. Alleen als je moet remmen, is een quatro identiek aan elke willekeurige andere auto en heb je ineens helemaal niets meer aan de fenomenale tractie bij wegrijden en sturen.
Dus juist als het erop aan komt, merkt de quatrobestuurder pas dat zijn banden toch niet zo goed zijn als hij dacht, en knalt hij alsnog ergens tegenaan.
Je gaat nu precies niet in op de kern van wat ik zeg :+ Ik stel nl. dat het vele malen belangrijker is om je aan te passen dan je bandenkeuze. Als je mijn voorbeeld bekijkt zie je nl. dat ik daarin stel dat ik liever iemand heb die op slechte banden rijdt maar zich aanpast dan iemand die op goede banden rijdt en zich niet aanpast.

Ik heb simpelweg liever iemand op slechte banden die zich aanpast en 20 gaat rijden en daarmee 20 meter remweg heeft dan iemand die 50 blijft rijden op goede banden en daarmee 40 meter remweg heeft.
En iemand die zich veilig waant op winterbanden, is gewoon net zo onveilig bezig. Maar die kan tenminste nog wel beter remmen op een slechte ondergrond.
En dat klopt natuurlijk maar dat was niet waar ik het over had. Het belangrijkste blijft dat je je aanpast aan de omstandigheden.

Zoals ik al zei heb ik vorige gladheid een paar auto's de bocht uit zien vliegen in een bocht die ik prima op mijn zomerbandjes haalde. Het verschil was dat zij het met 40/50 probeerden en ik gewoon met 10-20 de bocht om ga.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50

Daniel36

vernieuwde formule

!null schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:07:
Ja allemaal leuk en aardig, totdat je eens een plotselinge noodrem actie moet maken.
Ik heb al de grip van m'n banden 90% van de tijd niet nodig. Sterkernog, ik denk dat ik met mijn rijstijl ook wel met 30% remkracht af kan. Ook zonder gordels en airbag. Totdat....
Denk je dan dat een noodstop beter verloopt op goedkope zomerbandjes?
Dat vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ow zeker wel.

Als er maar voldoende profiel opzit... En de winterbanden in het vergelijk op of onder de 4mm grens zitten. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sinds vandaag rij ik met mijn E46 328i op Vredestijn Quatrac 5 (all seasons M+S)

t.o.v. mijn Michelin primacy zomerbanden, merk ik meteen dat ze een bak stiller zijn, daarnaast geven ze een veel betere demping bij oneffenheden in het wegdek.

Gezien de afstanden die ik gemiddeld rijd, heb ik deze keer besloten niet meer een aparte set winterbanden aan te schaffen. En dus ook niet meer 2x per jaar mijn wielen hoef te wisselen, schoon te maken en op te bergen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Alleen jammer dat allseason-banden volgens de tests bij de ADAC niet best zijn..Niet in de zomer, noch in de winter.

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 04-11-2014 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

redwing schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:59:
[...]

Je gaat nu precies niet in op de kern van wat ik zeg :+ Ik stel nl. dat het vele malen belangrijker is om je aan te passen dan je bandenkeuze. Als je mijn voorbeeld bekijkt zie je nl. dat ik daarin stel dat ik liever iemand heb die op slechte banden rijdt maar zich aanpast dan iemand die op goede banden rijdt en zich niet aanpast.

Ik heb simpelweg liever iemand op slechte banden die zich aanpast en 20 gaat rijden en daarmee 20 meter remweg heeft dan iemand die 50 blijft rijden op goede banden en daarmee 40 meter remweg heeft.

[...]

En dat klopt natuurlijk maar dat was niet waar ik het over had. Het belangrijkste blijft dat je je aanpast aan de omstandigheden.

Zoals ik al zei heb ik vorige gladheid een paar auto's de bocht uit zien vliegen in een bocht die ik prima op mijn zomerbandjes haalde. Het verschil was dat zij het met 40/50 probeerden en ik gewoon met 10-20 de bocht om ga.
Ik ga er wel op in, het punt is alleen dat juist denken dat je met het aanpassen van rijstijl in de winter net zo veilig rijdt als met winterbanden, klopt gewoon niet. Leuk dat je met gepaste snelheid wel een bocht haalt en mensen op winterbanden op hogere snelheid niet, maar daar gaat het niet om. Die lui die denken dat ze nog steeds met 50 een bocht kunnen nemen, zijn imho net zo dom bezig al mensen die denken dat met alleen het aanpassen van de rijstijl ook bij winters weer om brede zomerbanden kunnen blijven rijden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht.

Eigenlijk vind ik de tweede groep nog erger, want waar de eerste groep de fout in gaat bij relatief veilige omstandigheden, gaat het bij de tweede groep fout op het moment dat er uitgeweken of een noodstop gemaakt moet worden.

Aanpassen aan de omstandigheden moet je altijd doen, ongeacht je banden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht en je ineens volledig afhankelijk bent van de grip van je banden.

En natuurlijk kan het dan ook nog fout gaan, ik ben met winterbanden ook weleens de volledige de macht over het stuur verloren toen ik met 40km/u op ijzel terecht kwam. Dat was op een avond waarop alle wegen spekglad waren (een jaar of 6 terug, toen er een strooizout tekort was). Ik was voorbereid, de hele weg was al zo (ik zat al ruim een half uur in de auto), toch werd ik overvallen. Daar was geen enkele band tegen bestand (ja, misschien met spikes). Er was gelukkig geen ander verkeer, want ik stond vrij snel dwars op de weg.
Punt is alleen dat het met zomerbanden nog eerder fout zou zijn gegaan.

Ik weet alleen één heel zeker, toen heel in de Nederland sneeuw stond te ploegen, reed ik relatief gemakkelijk overal heen. Simpelweg een combinatie van goede banden, aangepaste rijstijl en wat extra tijd in calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:16:
[...]

Ik ga er wel op in, het punt is alleen dat juist denken dat je met het aanpassen van rijstijl in de winter net zo veilig rijdt als met winterbanden, klopt gewoon niet. Leuk dat je met gepaste snelheid wel een bocht haalt en mensen op winterbanden op hogere snelheid niet, maar daar gaat het niet om. Die lui die denken dat ze nog steeds met 50 een bocht kunnen nemen, zijn imho net zo dom bezig al mensen die denken dat met alleen het aanpassen van de rijstijl ook bij winters weer om brede zomerbanden kunnen blijven rijden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht.

Eigenlijk vind ik de tweede groep nog erger, want waar de eerste groep de fout in gaat bij relatief veilige omstandigheden, gaat het bij de tweede groep fout op het moment dat er uitgeweken of een noodstop gemaakt moet worden.

Aanpassen aan de omstandigheden moet je altijd doen, ongeacht je banden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht en je ineens volledig afhankelijk bent van de grip van je banden.

En natuurlijk kan het dan ook nog fout gaan, ik ben met winterbanden ook weleens de volledige de macht over het stuur verloren toen ik met 40km/u op ijzel terecht kwam. Dat was op een avond waarop alle wegen spekglad waren (een jaar of 6 terug, toen er een strooizout tekort was). Ik was voorbereid, de hele weg was al zo (ik zat al ruim een half uur in de auto), toch werd ik overvallen. Daar was geen enkele band tegen bestand (ja, misschien met spikes). Er was gelukkig geen ander verkeer, want ik stond vrij snel dwars op de weg.

Ik weet alleen één heel zeker, toen heel in de Nederland sneeuw stond te ploegen, reed ik relatief gemakkelijk overal heen. Simpelweg een combinatie van goede banden, aangepaste rijstijl en wat extra tijd in calculeren.
Met dat DIK gedrukte stukje uit de quote/tekst maak je meteen duidelijk dat je er zelf ook geen rekening mee houd en zuiver op elektronica en banden vertrouwd. Ijzel is een vorm van neerslag en heeft niks met de actuele gesteldheid van de weg te maken, het "is" er ineens.........

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:16:
[...]
Ik ga er wel op in, het punt is alleen dat juist denken dat je met het aanpassen van rijstijl in de winter net zo veilig rijdt als met winterbanden, klopt gewoon niet.
En dat zeg ik dan ook helemaal niet :D Vandaar dat ik zeg dat je er niet op in gaat. Nogmaals, ik betwijfel het nut van winterbanden niet. Het aanpassen aan de omstandigheden is alleen veel belangrijker dan de banden waar je op rijd. Als extra kun je dan winterbanden monteren om de marges nog groter te krijgen (mits je niet harder gaat rijden omdat je toch betere grip hebt natuurlijk ;) ), maar dat aanpassen is gewoon met stip het allerbelangrijkste.
Leuk dat je met gepaste snelheid wel een bocht haalt en mensen op winterbanden op hogere snelheid niet, maar daar gaat het niet om.
Daar gaat het nu net wel om. De eerste heeft geen problemen en de 2e veroorzaakt een ongeluk, ondanks dat de 2e duidelijk het betere materiaal heeft. Geeft perfect aan dat je aanpassen aan de omstandigheden superbelangrijk is.
Die lui die denken dat ze nog steeds met 50 een bocht kunnen nemen, zijn imho net zo dom bezig al mensen die denken dat met alleen het aanpassen van de rijstijl ook bij winters weer om brede zomerbanden kunnen blijven rijden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht.

Tja, naar mijn idee is de 1e groep vele malen erger. De 1e groep denkt niet na en rijdt net als altijd ondanks dat het glad is. De 2e groep past zich echter aan en zorgt dat er geen ongelukken gebeuren omdat ze weten dat het glad is.
Als je je goed hebt aangepast komen die momenten die je niet verwacht niet. Kom je daar nl. wel in heb je je dus niet goed aangepast.
Nee, het punt is dat als je met zomerbanden 20 was gaan rijden op diezelfde weg het niet fout was gegaan. Je had waarschijnlijk ook 30 kunnen rijden met winterbanden, Maar ongeacht of het al een half uur goed is gegaan was die 40 dus schijnbaar te hard voor de weg waar je op reed. Had je je beter aangepast had je niet achterstevoren gestaan. Je zegt het ten slotte zelf al 'Daar was geen enkele band tegen bestand'
Tja, toen reed ik op mijn zomerbanden ook zonder problemen rond door me aan te passen en wat rustiger te rijden. Ik ben toen zelfs nog het halve land doorgereden.

Maar heel simpel, als je met een bep. snelheid gaat rijden met sneeuw is het beter om winterbanden te hebben. Punt is alleen dat veelal de mensen met winterbanden hun marge weer net zo hard weggooien omdat ze harder gaan rijden en zolang je je niet aanpast aan de omstandigheden gaat het fout ongeacht of je winter of zomerbanden hebt. Pas je je wel aan gaat het op zowel zomer als winterbanden goed met de note erbij dat bij eenzelfde snelheid winterbanden dan veiliger zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:37:
Als je je goed hebt aangepast komen die momenten die je niet verwacht niet. Kom je daar nl. wel in heb je je dus niet goed aangepast.
Als je heel eerlijk bent weet ook jij dat dat een utopie is. Het is onmogelijk om alle situaties te voorzien. Mensen die beweren dat nooit iets onverwachts op de weg gebeurt zijn over het algemeen van die linkerbaanhangende babyboomers in Franse gezinsbak die totaal geen weet hebben van wat er om hen heen gebeurt. Dat zijn de mensen die ook altijd vinden dat ze enorm goed en foutloos rijden.

Natuurlijk zal het aanpassen aan omstandigheden je veel meer marge geven in reactietijd en remweg. Ook goed anticiperen zal veel problemen voorkomen. Maar er blijft altijd een kans op onvoorziene situaties, en dan is een fysiek kortere remweg door techniek erg prettig. :)
Maar heel simpel, als je met een bep. snelheid gaat rijden met sneeuw is het beter om winterbanden te hebben. Punt is alleen dat veelal de mensen met winterbanden hun marge weer net zo hard weggooien omdat ze harder gaan rijden en zolang je je niet aanpast aan de omstandigheden gaat het fout ongeacht of je winter of zomerbanden hebt. Pas je je wel aan gaat het op zowel zomer als winterbanden goed met de note erbij dat bij eenzelfde snelheid winterbanden dan veiliger zijn.
Helemaal waar, maar dat zegt helemaal niets over het nut van winterbanden an sich. Want zelfs een grotere auto doet al veel voor het veiligheidsgevoel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:26:
[...]
Als je heel eerlijk bent weet ook jij dat dat een utopie is. Het is onmogelijk om alle situaties te voorzien.
Yup, klopt helemaal. Ik stel alleen dat als je je niet voldoende aanpast een fysiek kortere remweg je niet gaat helpen :) Het belangrijkste is zorgen voor meer marge, als extra kun je winterbanden gebruiken. Ga je die 2 nl. omdraaien krijg je dat mensen harder gaan rijden omdat ze winterbanden hebben (iets wat je ook veel op de weg ziet gebeuren), en daarmee hun marge gelijk weer opsnoepen of zelfs kleiner dan normaal maken.

Maarre met jou discussieren heeft weinig nut aangezien we toch op 1 lijn zitten :+

Ik ga dit jaar trouwens gewoon voor goede zomerbanden. De huidige banden zijn bijna op en gezien de winters hier hebben winterbanden weinig nut. Zeker aangezien het toch mud/regenbanden gaan worden welke het ook op sneeuw al redelijk doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De zomerbanden zitten op 2mm, de winterbanden op 5, dus het is hier sowieso tijd voor actie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tsja, 20kmh op zomerbanden is beter dan 40kmh op winterbanden..
Als zomerbanden een verdubbeling van de remafstand betekenen tov winterbanden in de sneeuw, dan ziet het plaatje er als volgt uit:

Zomerbanden:
20kmh -> 20 meter stopafstand
40kmh -> 80 meter stopafstand

Winterbanden
20kmh -> 10 meter stopafstand
40kmh -> 40 meter stopafstand

En ja, daarmee gooien heel veel winterbandenrijders hun voordeel gewoon weg. Echter, er zijn ook situaties waarin je op zomerbanden niet weg kúnt komen door te weinig tractie, met name op landweggetjes in het noorden ligt soms gewoon teveel sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:45:
Yup, klopt helemaal. Ik stel alleen dat als je je niet voldoende aanpast een fysiek kortere remweg je niet gaat helpen :) Het belangrijkste is zorgen voor meer marge, als extra kun je winterbanden gebruiken. Ga je die 2 nl. omdraaien krijg je dat mensen harder gaan rijden omdat ze winterbanden hebben (iets wat je ook veel op de weg ziet gebeuren), en daarmee hun marge gelijk weer opsnoepen of zelfs kleiner dan normaal maken.
Ik weet niet of dat direct harder rijden impliceert, maar winterbanden kopen en verder geen enkele aanpassing in rijgedrag doen is aardig stom ja.
Maarre met jou discussieren heeft weinig nut aangezien we toch op 1 lijn zitten :+
Klopt, maar ik dacht ik probeer het gewoon eens. :+
Ik ga dit jaar trouwens gewoon voor goede zomerbanden. De huidige banden zijn bijna op en gezien de winters hier hebben winterbanden weinig nut. Zeker aangezien het toch mud/regenbanden gaan worden welke het ook op sneeuw al redelijk doen.
Mijn winterbanden gaan lang mee, maar als de winters zo blijven als de afgelopen jaren verwacht ik niet dat snel een nieuwe set bestel als deze op is.
GAIAjohan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:55:
Echter, er zijn ook situaties waarin je op zomerbanden niet weg kúnt komen door te weinig tractie, met name op landweggetjes in het noorden ligt soms gewoon teveel sneeuw
En dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik ze genomen heb. Ik kwam bij sneeuw regelmatig op wegen die niet schoon waren en had er dus daadwerkelijk dagelijks baat bij.

Ook ik reed door winterbanden harder dan ik met zomerbanden deed. Maar dat was dan eerder op een volledig vrije provinciale weg waar ik met mijn zomerbanden al begon te dweilen maar met winterbanden niet. Kom je ander verkeer tegen of is het niet meer een lange rechte weg dan gaat de snelheid gewoon flink terug, ongeacht de banden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:02:
[...]
Ik weet niet of dat direct harder rijden impliceert, maar winterbanden kopen en verder geen enkele aanpassing in rijgedrag doen is aardig stom ja.
Ach, een kijkje op de weg zegt genoeg (mits het nog een keer glad gaat worden ;) ) Er staat in dit topic (vorig jaar of nog een jaartje eerder) ook een artikel van een leasemaatschappij waaruit dit blijkt. Die zagen in de winter bij zowel zomer- als winterbanden-rijders een toename in ongelukken. Daarbij hadden degenen op zomerbanden gemiddeld meer aanrijdingen en de winterbandenrijders gemiddeld meer schade per aanrijding. Je zou daaruit kunnen halen dat zomerbandenrijders dus vaker weg/door-glijden, maar de winterbandenrijders vaker te hard rijden. Door de winterbanden kunnen ze dus de kleine ongelukjes voorkomen, maar doordat ze harder rijden gaat het bij een onverwachte situatie ook harder mis (je remweg bij sneeuw komt ten slotte ook op winterbanden niet in de buurt van de remweg op een schone weg)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 11:38

EektheMan

DPC

redwing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:45:
Doen het dus niet redelijk op sneeuw? zie quote hieronder.
Winterbanden zijn juist geoptimaliseerd voor winterse omstandigheden zoals sneeuw, ijs en koudere temperaturen. Regenbanden worden gezien als zomerbanden en zijn dus niet aan te raden voor gebruik in de winter. Regenbanden hebben geen lamellen zoals winterbanden en hebben een compound en rubberprofiel wat overeenkomt met dat van een zomerband. Gebruik daarom winterbanden tijdens winterse omstandigheden en zomerbanden/regenbanden in de zomer.
van conti.nl

Ik heb zelf een 4x4 en M+S banden. Dit stukje hieronder was nieuw voor mij. Moet ik nu ook al naar een sneeuwvlokje gaan kijken. Waar heb je die S dan voor |:(
Normaal gesproken staan SUV’s op M+S banden. M+S banden, wat staat voor Mud & Snow, zorgen voor betere prestaties op modder en sneeuw. Dit is voor terreinwagens natuurlijk een pré. Volgens de Nederlandse regelgeving vallen deze banden officieel onder de winterbanden. Echter zijn deze banden niet geoptimaliseerd voor de echte winterse omstandigheden. M+S banden zonder sneeuwvloksymbool bestaan namelijk niet uit de speciale rubbercompound wat een echt winterband met sneeuwvloksymbool wel heeft. Alleen banden met het sneeuwvloksymbool blijven soepel onder koudere temperaturen en hebben extra inkepingen in het profiel waardoor ze meer grip hebben tijdens winterse omstandigheden
En ook leuk voor dit topic, op conti.nl is de reclame voor winterbanden niet van de poes. Maar dan voor......fietsen! _O-
Wie heeft ze al gewisseld?

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 05-11-2014 11:12 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
EektheMan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:10:
[...]
Doen het dus niet redelijk op sneeuw? zie quote hieronder.
Ten eerste rijd ik hier (als het al gesneeuwd heeft) meestal niet door aangereden sneeuw maar van die blub. Iets waar regenbanden weinig problemen mee hebben. Daarnaast zijn mud banden meestal wel voorzien van een profiel dat er voor zorgt dat de band niet volloopt (lamellen). Wel opletten of dat echt het geval is omdat het M+S symbool op elke band geplakt mag worden.

Daarmee zijn ze op sneeuw niet zo goed als echte winterbanden maar wel stukken beter dan normale zomerbanden.
Als je een normale regenband pakt klopt dit verhaal inderdaad. Op echt sneeuw zal een normale regenband vollopen met sneeuw en daarmee zijn grip grotendeels verliezen.
Ik heb zelf een 4x4 en M+S banden. Dit stukje hieronder was nieuw voor mij. Moet ik nu ook al naar een sneeuwvlokje gaan kijken. Waar heb je die S dan voor |:(
De compound (soepelheid) heb je weinig mee te maken. Een band zijn soepelheid komt door de temperatuur van de band en die wordt vooral bepaald door de vervorming van de band tijdens het rijden. Oftewel alleen bij het wegrijden is de band echt koud. Daarna wordt de band ongeacht de buitentemp. vanzelf warm.
Verder moet je erbij opletten dat M+S totaal niets zegt. Dit is een symbool dat de fabrikant op zijn band mag zetten naar eigen inzicht. Hier zitten dus geen specs aan vast zoals bij het wintersymbooltje wel.
[...]
En ook leuk voor dit topic, op conti.nl is de reclame voor winterbanden niet van de poes. Maar dan voor......fietsen! _O-
Wie heeft ze al gewisseld?
Ik betwijfel altijd het nut van zoiets. Op de auto ga je er minder mee glijden bij sneeuw, maar als je met een fiets wat minder glijdt lig je alsnog om :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:09:
Ach, een kijkje op de weg zegt genoeg (mits het nog een keer glad gaat worden ;) ) Er staat in dit topic (vorig jaar of nog een jaartje eerder) ook een artikel van een leasemaatschappij waaruit dit blijkt. Die zagen in de winter bij zowel zomer- als winterbanden-rijders een toename in ongelukken. Daarbij hadden degenen op zomerbanden gemiddeld meer aanrijdingen en de winterbandenrijders gemiddeld meer schade per aanrijding. Je zou daaruit kunnen halen dat zomerbandenrijders dus vaker weg/door-glijden, maar de winterbandenrijders vaker te hard rijden. Door de winterbanden kunnen ze dus de kleine ongelukjes voorkomen, maar doordat ze harder rijden gaat het bij een onverwachte situatie ook harder mis (je remweg bij sneeuw komt ten slotte ook op winterbanden niet in de buurt van de remweg op een schone weg)
Ho ho, jij hebt het over harder rijden. Wat je feitelijk bedoelt is dat men niet minder hard gaat rijden als ze winterbanden nemen, wat men zonder winterbanden dan vaak wel doet. Ik snap allang wat je bedoelt hoor maar op zo'n autistisch forum moet je wel specifiek zijn. :+
redwing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:50:
Ik betwijfel altijd het nut van zoiets. Op de auto ga je er minder mee glijden bij sneeuw, maar als je met een fiets wat minder glijdt lig je alsnog om :+
Zeker wel, profiel op een fietsband kan in sneeuw héél veel uitmaken. Wat je veel beter ter discussie kunt stellen is profiel op een fietsband als er géén sneeuw ligt.

Mijn fietsbanden zijn namelijk nagenoeg slicks met een heel licht profiel aan de ronding. Fietsbanden hebben namelijk bij droog én regen praktisch geen baat bij profiel. Daar komt de grip simpelweg van compound en wegdek. Aquaplaning met de fiets is onmogelijk. Ga je echter met die slicks de sneeuw in dan kan je lachen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
redwing schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:50:
In de zomer zitten op mijn fiets Continental GP4000's. Dat is eigenlijk een racefietsbandje, maar er is ook een 28mm versie van voor op de wat snellere hybride. Daarmee kan ik normaliter bijzonder stevig doorrijden en ze hebben ook bij vochtig weer nog prima grip. Maar zodra het koud en nat wordt, zijn die dingen best link en worden ze vervangen door een paar Schwalbe Smart Sams.

Dus ja, er zijn mensen die winterbanden op hun fiets hebben. Niet omdat ze per se meer grip willen, maar omdat het snelle zomerse racespul echt niet meer voldoet in de winter :)

(ah, Gonadan was me net voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Als aquaplaning op de fiets onmogelijk is, hoe kan het dan dat je in de regen heel veel sneller omligt in een snelle bocht met de racefiets? ;) Aquaplaning bestaat zeker wel.. Er is alleen geen ruimte voor nuttig regenprofiel op een fiets, waardoor je in principe gewoon op een band zonder profiel kunt rijden. Profiel zit er ook alleen maar op omdat consumenten dan de slijtage wat makkelijker zien..
Qua sneeuw denk ik dat het profiel zowel voor tractie als zijdelingse grip bij bochten nuttig kan zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 05-11-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
Winterbanden op de auto gaan er voorlopig nog niet op. Ik gebruik mijn auto nauwelijks, die hooguit paar keer in de week dat ik hem gebruik zijn normaal van te voren wel bekend. Mijn winterbanden met eigen velgen liggen op de zolder, omzetten inclusief van zolder halen en weer opbergen duurt misschien een half uur. Daarnaast heb ik nog sneeuwkettingen liggen, ik woon afgelegen en we hebben wel eens een week ingesneeuwd gezeten waar met de auto niet meer door te komen was.

Op de fiets tja, die gebruik ik dagelijks. Vorig jaar heb ik 2 nieuwe banden op mijn oude fiets gelegd en dat zijn all-weather banden (ja, ze bestaan echt voor de fiets :P). Daarnaast bestaan net als voor auto's zomerbanden en winterbanden. Op mijn nieuwe fiets liggen Schwalbe Big Apple's. Perfecte en fijne banden voor lente/zomer. Nu in de herfst merk ik al dat blaadjes wat lastiger zijn, het zijn dikke banden met dus lagere druk per oppervlakte. Ik verwacht dat dit ook niet ideaal is in de winter.

Misschien als het echt slecht wordt maar mijn mountainbike pakken. Die noppen helpen toch best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:04:
Als aquaplaning op de fiets onmogelijk is, hoe kan het dan dat je in de regen heel veel sneller omligt in een snelle bocht met de racefiets? ;)
Omdat de gemiddelde racefietser als blinde idioot zonder aanpassing de bochten in knalt? :P

Maar even serieus, gladheid door water hoeft niet direct aquaplaning te zijn. Het feit dat je band minder grip heeft op een nat wegdek is logisch, maar een totaal gebrek aan grip door een laag wat er tussen de band en het wegdek is bij een fiets amper te doen. Tenzij je dermate plat door de bocht gaat dat je het wegdek sowieso al amper meer raakt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:56:
[...]
Ho ho, jij hebt het over harder rijden. Wat je feitelijk bedoelt is dat men niet minder hard gaat rijden als ze winterbanden nemen, wat men zonder winterbanden dan vaak wel doet. Ik snap allang wat je bedoelt hoor maar op zo'n autistisch forum moet je wel specifiek zijn. :+
Ik bedoel eigenlijk harder dan dat ze met een zomerband zouden rijden :+
[...]
Zeker wel, profiel op een fietsband kan in sneeuw héél veel uitmaken. Wat je veel beter ter discussie kunt stellen is profiel op een fietsband als er géén sneeuw ligt.
Laat ik dit dan ook duidelijker uitleggen :+

Ik snap dat je in de zomer zonder profiel veelal het beste uit bent en dat je in sneeuw juist wel profiel wil hebben (ik pak dan ook meestal de mountainbike als er echt sneeuw ligt). Maar wat ik me vooral afvraag is waarom je dan specifiek een winterband zou moeten hebben. Een band met profiel (ATB band oid) lijkt me toch voldoende ? Want wat kun je nu naast het profiel toevoegen om op b.v. ijs beter te kunnen rijden. Ongeacht de band zie ik dat je dan weinig grip hebt en bij een foute beweging zo onderuit ligt. Bij een auto is het voordeel van iets meer grip dat je de bocht makkelijker haalt, maar als je met een fiets al wegglijdt lig je meestal toch onderuit, of je nu een beetje of een beetje meer glijdt :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk dat bij een ATB-band de sneeuw aan de band blijft plakken en niet los komt, waarna je na een tijdje een mooie 'ijsband' hebt. Bij de sneeuwband wordt de sneeuw wellicht losgewrikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat is simpelweg marketing. Zomerbanden bestaan niet, maar door de komst van de winterband wordt ineens een serieus onderscheid gemaakt. Zo ook bij fietsen, doordat de standaard banden vaak niet meer echt geschikt zijn voor sneeuw worden er varianten bedacht waar wél weer overdreven profiel op zit en die noemen we ineens winterband voor veel geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Die sneeuwband voor op de fiets heeft wel het profiel om mee door de sneeuw te rijden, maar niet de noppen zoals op een mountainbike- of cyclocrossband. En dus passen ze ook op een gewone stadsfiets. Deze marketing is dan ook gericht op mensen met een saaie Gazelle en niet op mensen met verstand van racefietsjes en mountainbikes zoals wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik dacht altijd dat fietswinterhanden spikes hebben, dat was tenminste de vorige keer dat ik keek zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Die zijn er ook (Schwalbe Marathon Winter bijvoorbeeld), maar dat heeft hier in Nederland echt heel weinig zin. Met de nopjes van mountainbikebanden heb je ook in platgereden sneeuw nog wel wat grip, dus die spikes hebben alleen nut op een gladde ijsvlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:39:
Dat is simpelweg marketing. Zomerbanden bestaan niet, maar door de komst van de winterband wordt ineens een serieus onderscheid gemaakt.
of een noodzakelijk onderscheid omdat we anders niet meer weten waar we het over hebben.
Net zoals de analoge camera niet bestond voordat de digitale camera kwam :)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 87 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.