En dat zeg ik dan ook helemaal niet

Vandaar dat ik zeg dat je er niet op in gaat. Nogmaals, ik betwijfel het nut van winterbanden niet. Het aanpassen aan de omstandigheden is alleen veel belangrijker dan de banden waar je op rijd. Als extra kun je dan winterbanden monteren om de marges nog groter te krijgen (mits je niet harder gaat rijden omdat je toch betere grip hebt natuurlijk

), maar dat aanpassen is gewoon met stip het allerbelangrijkste.
Leuk dat je met gepaste snelheid wel een bocht haalt en mensen op winterbanden op hogere snelheid niet, maar daar gaat het niet om.
Daar gaat het nu net wel om. De eerste heeft geen problemen en de 2e veroorzaakt een ongeluk, ondanks dat de 2e duidelijk het betere materiaal heeft. Geeft perfect aan dat je aanpassen aan de omstandigheden superbelangrijk is.
Die lui die denken dat ze nog steeds met 50 een bocht kunnen nemen, zijn imho net zo dom bezig al mensen die denken dat met alleen het aanpassen van de rijstijl ook bij winters weer om brede zomerbanden kunnen blijven rijden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht.
Eigenlijk vind ik de tweede groep nog erger, want waar de eerste groep de fout in gaat bij relatief veilige omstandigheden, gaat het bij de tweede groep fout op het moment dat er uitgeweken of een noodstop gemaakt moet worden.
Tja, naar mijn idee is de 1e groep vele malen erger. De 1e groep denkt niet na en rijdt net als altijd ondanks dat het glad is. De 2e groep past zich echter aan en zorgt dat er geen ongelukken gebeuren omdat ze weten dat het glad is.
Aanpassen aan de omstandigheden moet je altijd doen, ongeacht je banden. Het gaat juist om die momenten die je niet verwacht en je ineens volledig afhankelijk bent van de grip van je banden.
Als je je goed hebt aangepast komen die momenten die je niet verwacht niet. Kom je daar nl. wel in heb je je dus niet goed aangepast.
En natuurlijk kan het dan ook nog fout gaan, ik ben met winterbanden ook weleens de volledige de macht over het stuur verloren toen ik met 40km/u op ijzel terecht kwam. Dat was op een avond waarop alle wegen spekglad waren (een jaar of 6 terug, toen er een strooizout tekort was). Ik was voorbereid, de hele weg was al zo (ik zat al ruim een half uur in de auto), toch werd ik overvallen. Daar was geen enkele band tegen bestand (ja, misschien met spikes). Er was gelukkig geen ander verkeer, want ik stond vrij snel dwars op de weg.
Punt is alleen dat het met zomerbanden nog eerder fout zou zijn gegaan.
Nee, het punt is dat als je met zomerbanden 20 was gaan rijden op diezelfde weg het niet fout was gegaan. Je had waarschijnlijk ook 30 kunnen rijden met winterbanden, Maar ongeacht of het al een half uur goed is gegaan was die 40 dus schijnbaar te hard voor de weg waar je op reed. Had je je beter aangepast had je niet achterstevoren gestaan. Je zegt het ten slotte zelf al 'Daar was geen enkele band tegen bestand'
Ik weet alleen één heel zeker, toen heel in de Nederland sneeuw stond te ploegen, reed ik relatief gemakkelijk overal heen. Simpelweg een combinatie van goede banden, aangepaste rijstijl en wat extra tijd in calculeren.
Tja, toen reed ik op mijn zomerbanden ook zonder problemen rond door me aan te passen en wat rustiger te rijden. Ik ben toen zelfs nog het halve land doorgereden.
Maar heel simpel, als je met een bep. snelheid gaat rijden met sneeuw is het beter om winterbanden te hebben. Punt is alleen dat veelal de mensen met winterbanden hun marge weer net zo hard weggooien omdat ze harder gaan rijden en zolang je je niet aanpast aan de omstandigheden gaat het fout ongeacht of je winter of zomerbanden hebt. Pas je je wel aan gaat het op zowel zomer als winterbanden goed met de note erbij dat bij eenzelfde snelheid winterbanden dan veiliger zijn.