Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.975 views

Onderwerpen

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37

ThunderNet

Flits!

redwing schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:11:
[...]

Onzin, alleen als er sneeuw/ijs ligt en alleen als je te hard rijdt voor de situatie zul je problemen hebben, anders is er geen bal aan de hand (en niet aankomen met uitzonderlijke hellingen van 20%, we hebben het hier over normale situaties)

Ik heb de jaren dat er sneeuw lag ook steevast wel iemand met winterbanden de bocht uit zien vliegen omdat hij/zij te hard reed. Aanpassen is het belangrijkste, daarna komen de banden pas. Daarnaast ligt het ook nog aan de specifieke banden je hebt. B.v. goede zomerbanden geschikt voor de regen (veel profiel) komen ook goed door de sneeuw, maar met ver afgesleten winterbanden wil je je dan weer niet in de sneeuw begeven.
Helemaal geen onzin, want quattro heeft alleen voordeel bij het AANDRIJVEN van de wielen. Remmen doet elke auto op 4 wielen, en sturen doen ze ook (nagenoeg allemaal) op dezelfde manier, daar heeft quattro geen enkel voordeel in.
Dus quattro of niet, als je moet stoppen is elke auto gelijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 13:15:
YC: als jij moe, grieperig of anderzijds verminderd geconcenteerd bent laat je dan ook de auto staan zoals eigenlijk hoort?
Als ik daardoor zomerbanden-op-sneeuw-stijl moet gaan rijden om geen ongelukken te veroorzaken, dan zou ik de auto laten staan.
Of is de wereld dan toch minder zwart/wit?
strikt genomen wel.
Hoe moe is moe? Wat is precies verminderd geconcentreerd?
Allemaal nogal persoonlijk, dus je kunt er heel lang over gaan bakkelijen.
Maar, zie boven...ik zou de auto laten staan.

Bij zomerbanden op sneeuw is het overduidelijk: het is gewoon geen goed idee .
Net als dat in het donker met kapotte verlichting overduidelijk geen goed idee is.
Daar zit maar weinig grijs tussen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tja en ook dat is helaas niet zo zwart/wit. Ik heb op smalle zomerbanden op sneeuw gereden en kon veilig met het verkeer mee, ik heb ook situaties meegemaakt waarin dat niet ging. Vanwege dat laatste heb ik nu ook winterbanden, het zekere voor het onzekere zeg maar. Maar het gaat mij te ver om die eerste situatie te gaan ontkennen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Uniroyal MS PLUS-77 winterbanden voor onder mijn Fiat, omdat ik een paar keer per week in Duitsland rij, ben ik met winterbanden begonnen toen die daar verplicht werden, maar nu ik zelf de voordelen van die dingen heb ervaren wil ik sowieso geen zomerbanden meer in de winter onder mijn wagen.

http://www.anwb.nl/bestan...3/wb13_225_4_uniroyal.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34
ThunderNet schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 13:39:
[...]

Helemaal geen onzin, want quattro heeft alleen voordeel bij het AANDRIJVEN van de wielen. Remmen doet elke auto op 4 wielen, en sturen doen ze ook (nagenoeg allemaal) op dezelfde manier, daar heeft quattro geen enkel voordeel in.
Dus quattro of niet, als je moet stoppen is elke auto gelijk.
Wel onzin, want jij stelt dat zodra hij gaat remmen+sturen het al fout gaat. En dat is simpelweg onzin. Als je te hard rijdt en dan gaat sturen+remmen gaat het inderdaad fout (net als in elke andere auto). Als je normaal rijdt en zorgt dat je niet te hard voor de situatie gaat kun je gewoon remmen + sturen. Niet te vergeten dat hij waarschijnlijk wel ABS heeft waardoor dat remmen sowieso al weinig uitmaakt en het vooral om het sturen gaat.
Gonadan schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:46:
Tja en ook dat is helaas niet zo zwart/wit. Ik heb op smalle zomerbanden op sneeuw gereden en kon veilig met het verkeer mee, ik heb ook situaties meegemaakt waarin dat niet ging. Vanwege dat laatste heb ik nu ook winterbanden, het zekere voor het onzekere zeg maar. Maar het gaat mij te ver om die eerste situatie te gaan ontkennen.
Oftewel wat wij al de hele tijd zeggen, bekijk je eigen situatie en pas je banden daar op aan. Als je weet dat je in situaties kunt komen waar je winterbanden nodig hebt moet je winterbanden nemen. Kun je die situaties echter ontwijken zijn winterbanden onnodig.

[ Voor 29% gewijzigd door redwing op 14-09-2014 19:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op zondag 14 september 2014 @ 19:45:
Wel onzin, want jij stelt dat zodra hij gaat remmen+sturen het al fout gaat. En dat is simpelweg onzin. Als je te hard rijdt en dan gaat sturen+remmen gaat het inderdaad fout (net als in elke andere auto). Als je normaal rijdt en zorgt dat je niet te hard voor de situatie gaat kun je gewoon remmen + sturen. Niet te vergeten dat hij waarschijnlijk wel ABS heeft waardoor dat remmen sowieso al weinig uitmaakt en het vooral om het sturen gaat.
Voeg daaraan toe dat tractie op alle wielen gewoon meer mogelijkheden biedt voor stabilisatiesoftware. Als je normaal en rustig rijdt kan dat fijner werken. Noodstops of flink remmen is in alle gevallen een uitdaging. ;)
Oftewel wat wij al de hele tijd zeggen, bekijk je eigen situatie en pas je banden daar op aan. Als je weet dat je in situaties kunt komen waar je winterbanden nodig hebt moet je winterbanden nemen. Kun je die situaties echter ontwijken zijn winterbanden onnodig.
Ej, dat zeg ik ook al de hele tijd. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 15 september 2014 @ 09:42:
[...]

Voeg daaraan toe dat tractie op alle wielen gewoon meer mogelijkheden biedt voor stabilisatiesoftware. Als je normaal en rustig rijdt kan dat fijner werken. Noodstops of flink remmen is in alle gevallen een uitdaging. ;)
[...]
Klopt, uit verschillende testen blijkt dan ook dat stabilisatiesoftware vaak zelfs een grotere impact heeft dan winterbanden.
Ej, dat zeg ik ook al de hele tijd. :+
Dat bedoelde ik ook eigenlijk met wij :+

[ Voor 48% gewijzigd door redwing op 15-09-2014 09:53 ]

[removed]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

redwing schreef op zondag 14 september 2014 @ 19:45:
[...]

je kunt wel blijven roepen dat het onzin is, maar met brede zomerbanden op sneeuw is de tractie gewoon nul. En aangezien ABS (of andere stabilisatie) geheel gebaseerd is op die tractie, worden dat soort systemen ook nutteloos.
Gonadan schreef op maandag 15 september 2014 @ 09:42:
[...]

het biedt allerminst meer mogelijkheden.
Systemen als ABS en ESP zijn nog steeds gebaseerd op het feit dat je iets met het afremmen van de wielen doet. ABS door pulserend te remmen, de wielen "draaiend" te houden en zo nog te kunnen sturen (waar je wielen grip voor nodig hebben).
ESP is gebaseerd op het afzonderlijk laten remmen van 1 of meerdere wielen, waardoor je de auto in het rechte spoor krijgt (ook daar hebben je wielen grip voor nodig)
Oftewel, het maakt voor die systemen niks uit of je 2 of 4 wielaandrijving hebt. Het gaat om remmen en om grip.

Misschien dat je in de toekomst, met electrische auto's, iets kunt gaan doen met het afzonderlijk bekrachtigen van wielen. En dan nog heb je grip nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 18-09-2014 07:13 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Heb wel gelachen 1,5 jaar terug, was er een dag met 'extreem' veel sneeuw val. Ik moest voor mijn werk naar Texel en de boot van 8 uur hebben. Ik woonde toen in Culemborg (tijdelijk haha). A2 4 baans, traject controle was nog niet werkend tussen Utrecht en Amsterdam. Gewoon helemaal de linker baan in en vlammen maar door de sneeuw met mn ouwe Volvo 740 van 1985 zonder ABS of wat dan ook (wel achterwielaandrijving, is een verademing in de sneeuw). Iedereen zat te kutten met 60km/h in de rechter baan, heel soms iemand in de 2e baan. Baan 3 en 4 helemaal leeg en ondergesneeuwd. Toen ik er eenmaal reed kwamen dr meerdere in mn spoor.

Maarja mensen denken sneeuw = eng, onzin. Sneeuw is juist rete veilig, zolang t geen pap is geworden en aangevroren is. Vers sneeuw icm winterbanden, nou dan heb je toch een potje grip. Denk meer dan in een regenbui.

Ik was netjes om 10 voor 8 in Den Helder. Mn collega's waren dr pas om 10h. Dus tjah uiteindelijk heeft t geen zin gehad. Ik was er sneller dan op een normale spits dag zonder sneeuw, de ironie.

Maarja heb 3 jaar in Zweden gewoont, dan leer je wel autorijden in de sneeuw. Al had ik toen wel spikes, dus dat telt niet.

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 10:37
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:04:
Heb wel gelachen 1,5 jaar terug, was er een dag met 'extreem' veel sneeuw val. Ik moest voor mijn werk naar Texel en de boot van 8 uur hebben. Ik woonde toen in Culemborg (tijdelijk haha). A2 4 baans, traject controle was nog niet werkend tussen Utrecht en Amsterdam. Gewoon helemaal de linker baan in en vlammen maar door de sneeuw met mn ouwe Volvo 740 van 1985 zonder ABS of wat dan ook (wel achterwielaandrijving, is een verademing in de sneeuw). Iedereen zat te kutten met 60km/h in de rechter baan, heel soms iemand in de 2e baan. Baan 3 en 4 helemaal leeg en ondergesneeuwd. Toen ik er eenmaal reed kwamen dr meerdere in mn spoor.

Maarja mensen denken sneeuw = eng, onzin. Sneeuw is juist rete veilig, zolang t geen pap is geworden en aangevroren is. Vers sneeuw icm winterbanden, nou dan heb je toch een potje grip. Denk meer dan in een regenbui.

Ik was netjes om 10 voor 8 in Den Helder. Mn collega's waren dr pas om 10h. Dus tjah uiteindelijk heeft t geen zin gehad. Ik was er sneller dan op een normale spits dag zonder sneeuw, de ironie.

Maarja heb 3 jaar in Zweden gewoont, dan leer je wel autorijden in de sneeuw. Al had ik toen wel spikes, dus dat telt niet.
Je kan ook zeggen andere mensen zijn voorzichtiger en denken aan de mede weg gebruikers.
Je bent in mijn ogen gewoon "roekeloos" je kan van te voren niet zien in welke conditie de sneeuw is, mensen die zo denken en rijden als jou veroorzaken net gevaarlijke situaties voor de mede weg gebruikers

Of je nou 3 jaar in zweden hebt gewoont of niet, dat zegt niks. ;)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ErwinJ schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:13:
[...]

Je kan ook zeggen andere mensen zijn voorzichtiger en denken aan de mede weg gebruikers.
Je bent in mijn ogen gewoon "roekeloos" je kan van te voren niet zien in welke conditie de sneeuw is, mensen die zo denken en rijden als jou veroorzaken net gevaarlijke situaties voor de mede weg gebruikers

Of je nou 3 jaar in zweden hebt gewoont of niet, dat zegt niks. ;)
Mijn gedachte exact. Je ziet nooit wat er onder de sneeuw ligt... Zelf gehad dat ik op de A7 joure-hveen reed.
Tussen Sneek en Joure een hel, veel sneeuw.
Tussen Joure en Heerenveen helemaal opgeruimd, iedereen begon weer normaal te rijden.
Bij heerenveen opeens een ijsbaan, helemaal niet te zien omdat de zon er niet op stond. De ene na de andere auto gleed de berm in. Gelukkig gleed ik zelf rechtdoor en was ik verstandig genoeg gewoon niets te doen, behalve koppeling intrappen....

Les: je weet nooit wat je tegenkomt. En als je DENKT dat je door je winterbanden perfecte grip hebt, ben je alleen maar onveiliger af op winterbanden. Winterbanden helpen zeker in de sneeuw, maar het is geen magisch wondermiddel. Zeker in Nederland waar de temperaturen nog wel eens willen kwakkelen rond het vriespunt, itt tot Zweden waar het gewoon maanden vriest.

• redwing
YellowCube schreef op donderdag 18 september 2014 @ 07:02:
[...]
je kunt wel blijven roepen dat het onzin is, maar met brede zomerbanden op sneeuw is de tractie gewoon nul. En aangezien ABS (of andere stabilisatie) geheel gebaseerd is op die tractie, worden dat soort systemen ook nutteloos.
Gelukkig werkt de praktijk anders en kun je zelfs op die brede zomerbanden op de meeste wegen zonder problemen rijden :) (en ja, met winterbanen en smalle sloffen zal de grip veel beter zijn, maar houdt toch eens op met dat je met zomerbanden nu tractie hebt)
Misschien dat je in de toekomst, met electrische auto's, iets kunt gaan doen met het afzonderlijk bekrachtigen van wielen. En dan nog heb je grip nodig.
Niets toekomst : Mercedes heeft zoiets al, 4ETS. Bij doordraaiende wielen worden los van elkaar afgeremd en de wielen die nog grip hebben juist gebruikt om te zorgen dat de auto rechtdoor blijft gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 18-09-2014 23:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Van het ETS systeem kan ik vooral terug vinden dat het bedoelt is om de auto vooruit te krijgen en niet zozeer om het te stabiliseren. Daarbij gaat men nog steeds vooral uit van het afremmen van de wielen.
Wat niet heel gek is, want elke theorie over slippen zegt dat de snelheid er uit moet, niet dat je gas bij gaat geven om 1 of meer van de wielen van meer power te voorzien. Dat gaat niet lang goed.

En zelfs al zou het ETS systeem dat wel doen, dan is het heel simpel:
en dan nog heb je grip nodig
En een beetje grip is voor de effectiviteit van dit soort systemen hetzelfde als geen grip.
Nul dus ;)
En als een slak gaan rijden om dat te compenseren (want dat is dan nog het enige wat je kunt doen), sja...daarvan heb ik hier boven al aangegeven hoe absurd het is.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 19-09-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YellowCube schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:55:
Van het ETS systeem kan ik vooral terug vinden dat het bedoelt is om de auto vooruit te krijgen en niet zozeer om het te stabiliseren. Daarbij gaat men nog steeds vooral uit van het afremmen van de wielen.
Wat niet heel gek is, want elke theorie over slippen zegt dat de snelheid er uit moet, niet dat je gas bij gaat geven om 1 of meer van de wielen van meer power te voorzien. Dat gaat niet lang goed.
ETS is een combi van zowel afremmen als extra bekrachtigen van bepaalde wielen. De wielen die grip hebben krijgen afhankelijk van de behoefte juist extra bekrachtiging. De wielen die geen grip hebben worden juist afgeremd om ze zo snel mogelijk grip te geven. Primair is het bedoelt om de auto vooruit te krijgen, maar aangezien dat wordt gedaan door alle wielen zo snel mogelijk allemaal grip te geven is een bijzaak ervan dat de auto stabieler wordt (meer grip is natuurlijk altijd goed)
En zelfs al zou het ETS systeem dat wel doen, dan is het heel simpel:
[...]
En een beetje grip is voor de effectiviteit van dit soort systemen hetzelfde als geen grip.
Nul dus ;)
Alleen is de grip natuurlijk geen nul en ook niet per definitie een beetje (maar dat weet je zelf ook best :+ )
En als een slak gaan rijden om dat te compenseren (want dat is dan nog het enige wat je kunt doen), sja...daarvan heb ik hier boven al aangegeven hoe absurd het is.
Als je je auto kent en weet hoe je op sneeuw moet rijden hoef je niet als een slak te rijden. Je hebt gelijk dat het langzamer zal zijn dan met winterbanden (duh... ;) ), alleen niet zo sloom als je sommige ziet rijden. Afhankelijk van waar je moet rijden is het verschil lang niet zo groot als je hier zegt. De verschillen die je ziet liggen naar mijn idee 80% aan de bestuurder en 20% aan de banden.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd, winterbanden zijn natuurlijk altijd beter op sneeuw/ijs. Daar valt weinig discussie over te hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:04:
Heb wel gelachen 1,5 jaar terug, was er een dag met 'extreem' veel sneeuw val. Ik moest voor mijn werk naar Texel en de boot van 8 uur hebben.
Je had ook op tijd op kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

YellowCube schreef op donderdag 18 september 2014 @ 07:02:
het biedt allerminst meer mogelijkheden.
Systemen als ABS en ESP zijn nog steeds gebaseerd op het feit dat je iets met het afremmen van de wielen doet. ABS door pulserend te remmen, de wielen "draaiend" te houden en zo nog te kunnen sturen (waar je wielen grip voor nodig hebben).
ESP is gebaseerd op het afzonderlijk laten remmen van 1 of meerdere wielen, waardoor je de auto in het rechte spoor krijgt (ook daar hebben je wielen grip voor nodig)
Oftewel, het maakt voor die systemen niks uit of je 2 of 4 wielaandrijving hebt. Het gaat om remmen en om grip.

Het biedt voor vier in plaats van twee wielen de mogelijkheid om tractie te geven, verminderd tractie te geven of te remmen. Dat is simpelweg meer dan je met FWD hebt. Stel dat je voorbanden gaan spinnen kan hij alsnog achter de tractie toestaan waardoor je wellicht wel weg komt.

Al dan niet electrisch extra bekrachtigen van wielen zou misschien leuk zijn in de toekomst, maar feitelijk weinig toevoegen aan de huidige situatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:21:
[...]
Je had ook op tijd op kunnen staan
Ach, het is goed gegaan en misschien gaat het volgende keer wel weer goed ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:58:
[...]

Het biedt voor vier in plaats van twee wielen de mogelijkheid om tractie te geven, verminderd tractie te geven of te remmen. Dat is simpelweg meer dan je met FWD hebt. Stel dat je voorbanden gaan spinnen kan hij alsnog achter de tractie toestaan waardoor je wellicht wel weg komt.
En wat ik net uit probeer te leggen: dat is inderdaad als je weg wilt komen van een gladde plek helemaal prima. Daar is het systeem van Mercedes (en andere fabrikanten) ook voor bedoeld.
En dan nog hangt het op grip. Ik heb zelf een keer met zomerbanden onder aan een besneeuwde helling gestaan denkende dat de 4WD die ik had daar wel even uitkomst zou bieden. Niet dus, je staat gewoon met een of meer spinnende wielen en gaat geen kant op.

De discussie begon echter over remmen en sturen (uitwijken) en de de bijbehorende stabiliteit. De systemen die daar voor moeten zorgen zijn allemaal hoofdzakelijk gebaseerd op het afzonderlijk remmen van de wielen. En dan maakt 4 of 2 wielaandrijving dus niet uit, want elke auto heeft 4 remmen.
Al dan niet electrisch extra bekrachtigen van wielen zou misschien leuk zijn in de toekomst, maar feitelijk weinig toevoegen aan de huidige situatie.
nu spreek je jezelf tegen: hierboven stel je dat het 4WD voordelen biedt omdat je elk wiel afzonderlijk kunt bekrachtigen (wat niet gedaan wordt, is mijn stelling)
En nu zeg je dat het weinig toevoegt.
:)

wat ik weet is dat Mercedes met z'n electrische SLS dingen doet om stabiliteit en handling (in normale situaties) te verbeteren.
Zo hebben ze de mogelijkheid om in bochten een van de vier wielen achteruit te laten draaien (ook wel Negative torque). Dat is iets wat met de huidige conventionele aandrijvingen haast onmogelijk is.
Je zou je voor kunnen stellen dat het ook in gladde situaties uitkomsten kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

YellowCube schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:48:
En wat ik net uit probeer te leggen: dat is inderdaad als je weg wilt komen van een gladde plek helemaal prima. Daar is het systeem van Mercedes (en andere fabrikanten) ook voor bedoeld.
En dan nog hangt het op grip. Ik heb zelf een keer met zomerbanden onder aan een besneeuwde helling gestaan denkende dat de 4WD die ik had daar wel even uitkomst zou bieden. Niet dus, je staat gewoon met een of meer spinnende wielen en gaat geen kant op.

De discussie begon echter over remmen en sturen (uitwijken) en de de bijbehorende stabiliteit. De systemen die daar voor moeten zorgen zijn allemaal hoofdzakelijk gebaseerd op het afzonderlijk remmen van de wielen. En dan maakt 4 of 2 wielaandrijving dus niet uit, want elke auto heeft 4 remmen.
Als het puur gaat om een noodsituatie heb je gelijk, dan gaat 4WD je weinig helpen. Als het gaat om controle houden op de weg wel, vier keer tractie is vier keer mogelijke grip. Geen garanties, maar het kán
helpen.

Remmen én sturen zal je dus niet helpen, maar als het gaat om soepel om een stilvallende auto heen sturen kan het dus nog wel baat hebben.
nu spreek je jezelf tegen: hierboven stel je dat het 4WD voordelen biedt omdat je elk wiel afzonderlijk kunt bekrachtigen (wat niet gedaan wordt, is mijn stelling)
En nu zeg je dat het weinig toevoegt.
:)
Nee, je kunt wielen nu niet bekrachtigen. Je kunt echter wel meerdere wielen afremmen waardoor je netto andere wielen meer kracht geeft dan de afgeremde wielen. Het is een benadering van de andere kant wat voor een groot deel hetzelfde resultaat heeft. Die optie met achteruit draaien is natuurlijk een grote stap verder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
4WD als in permanente vierwielaandrijving is natuurlijk wat anders dan echte 4x4 zoals je op een (oude) terreinwagen terugvindt. Met een echte 4x4 kun je veel beter vanuit stilstand nog weg rijden. Permanente 4wd laat daar vaak steken vallen, al is het in grote lijnen een fijne toevoeging voor de Nederlandse winters. Het rijdt wel beter op licht besneeuwde wegen.

En ben het eens met Thundernet, als je eenmaal moet remmen (liefst uitwijken natuurlijk maar ok), dan heb je niets meer aan je 4x4. En een terreinwagen is dan juist erger vanwege z'n massa.
Echter gecontroleerd rustig aan afremmen op de motor is wel heel fijn met 4x4, zeker helling af.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 19-09-2014 11:19 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Even een knuppel erin. ;)
All seasonbanden slechter bij kou én warmte

All seasonbanden scoren niet goed in winterse omstandigheden of bij hoge zomerse temperaturen. Dat blijkt uit de Winterbandentest 2014. Banden worden in hun specialisme steeds beter. Een goede winterband is onverslaanbaar in winterse omstandigheden. Net zoals een goede zomerband dat onder zomerse omstandigheden is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En nu nog een lente en herfstband, is de marketing compleet

Tweede knuppel erin :+

Want een zomerband is alleen onder zomerse omstandigheden goed, een winterband in winterse omstandigheden. Lente/herfst is weer totaal anders, dus daar falen die banden :P

[ Voor 50% gewijzigd door Joosie200 op 25-09-2014 11:05 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:37
Derde knuppel :+
Testbeoordeling:
All seasonband.
Band met een gewogen eindcijfer op 3-sterren niveau. Zeer goede slijtvastheid. Lichte tekortkomingen op droog wegdek, op nat wegdek, op sneeuw en op ijs.
http://www.anwb.nl/binari...est-2011/wb11_as175_1.pdf
Testbeoordeling:
All season band die behoorlijk goed kan meekomen in dit veld met de echte winterspecialisten.
Zeer goede slijtvastheid. Afgewaardeerd door lichte tekortkomingen op sneeuw en nat wegdek.
http://www.anwb.nl/binari...2010/nvwbtest10_185_8.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 25-09-2014 11:34 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Ook apart dat in de winterbandentest van 2013 veel meer 4-sterren zijn dan die in van dit jaar...

ook typisch dat het weer dezelfde winnaars zijn, terwijl bv de nieuwe Goodyear UltraGrip9 niet is meegenomen..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

*slechtlezen*

[ Voor 104% gewijzigd door Gonadan op 25-09-2014 11:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• redwing
Joosie200 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:03:
En nu nog een lente en herfstband, is de marketing compleet
Dat moet maandelijks kunnen. Voordeel daarvan is dat je dan gelijk een checkup kunt laten doen zodat je auto ten alle tijde optimaal is.

[removed]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kunnen ze dan niet beter een maandelijkse APK verplicht stellen? Je ziet nu al dat mensen rustig met versleten banden tot afkeur doorrijden terwijl het allang onveilig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Gonadan schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:04:
Kunnen ze dan niet beter een maandelijkse APK verplicht stellen? Je ziet nu al dat mensen rustig met versleten banden tot afkeur doorrijden terwijl het allang onveilig is.
Kun je dan niet beter bestuurders dagelijks keuren .. of ze mot hebben met moeders de vrouw bijvb ? 8)

Denk dat je met bijna slicks veiliger kunt rijden dan met gloednieuwe winterbanden .. wellicht heuveltjes uitgesloten. Als je mindset maar is aangepast aan de omstandheden en het vehikel waarmee je aan het rijden bent.

Voor m'n laguna wel een setje michelin's voor eronder .. 2e hands inclusief velgen en nagenoeg al het profiel voor 200 euro vondt ik het nog wel waard. Maar goed vroeger met m'n 19tje ook wel het hele land door de sneeuw heen geploegd op de zomerbandjes .. ging opzich prima .. afstandhouden .. nog meer anticiperen .. zodat abrupte acties niet nodig zijn .. enige vervelende was als het echt flink sneeuwde dat ook je zicht (sávonds) flink verminderde .. waardoor het anticiperen wat lastiger en vermoeiender was.

Maar goed doe nu met winterbanden nu gewoon nog braaf hetzelfde, anders is het enige wat je er mee opschiet dat de klap harder is als het alsnog mis gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door gekkie op 25-09-2014 12:17 ]

• FastFred
  • Laatst online: 12:46
Hé, winterbanden topic! Toch ieder jaar weer een déjá vu momentje met de discussie's hier :)

Dit jaar weer lekker zelf monteren, Firestone Winterhawk Evo 2 175/65/R14 ~ 6000km oud na een heule slappe winter afgelopen jaar.

• GAIAjohan
Die Michelin Alpin zit blijkbaar al jaren in de test (sinds 2010 of 2011).. Zo heel vele vooruitgang is er dus niet..

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 25-09-2014 12:11 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Maar het is onderhand wel type 5 en loopt steeds meer achter, zoveel vooruitgang is er bij Michelin dus niet. Bij de rest des te meer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:41
ik heb mijn bedenkingen bij de nieuwe duitse bandentesten. Gtü test de banden op een testterrein van Nokian en een nokian band wint, vervolgens kijk ik naar de winterbandentest van de ADAC (2014 test), Nokian wordt dit jaar niet getest.

Typisch. :/

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die van Nokian is door de ADAC meerdere jaren getest en lijkt een middenmoter te zijn, dus ik snap dat ze hem niet per se mee willen nemen. Dat de GTÜ een wceendtje doet is niet geheel onaannemelijk. :D

Maargoed, zo kan je niets meer vertrouwen. Ik kijk graag rond op verschillende sites om mijn inzicht breder te vormen wanneer dat mogelijk is. Wat vind je bijvoorbeeld van tyrereviews.co.uk?

[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 25-09-2014 14:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Gonadan schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:12:
Die van Nokian is door de ADAC meerdere jaren getest en lijkt een middenmoter te zijn, dus ik snap dat ze hem niet per se mee willen nemen. Dat de GTÜ een wceendtje doet is niet geheel onaannemelijk. :D

Maargoed, zo kan je niets meer vertrouwen. Ik kijk graag rond op verschillende sites om mijn inzicht breder te vormen wanneer dat mogelijk is. Wat vind je bijvoorbeeld van tyrereviews.co.uk?
Een middenmoter, maar daarentegen wel superieur op sneeuw. Dus de band heeft wel degelijk een unique selling point. Daarbij ligt de prijs ook nog eens 15-20% lager in vergelijking met banden van Michelin/Goodyear/Continental/Dunlop

• GAIAjohan
Tyrereviews.co.uk vind ik opzich el handig, alleen zie je al gauw dat mensen té positief of negatief over een band zijn. maar ik denk dat de gemiddelde scores daar prima te geloven zijn.

Alleen heb je daar wat minder duidelijk welke banden goed zijn in welke maat.

Ik denk zelf dat er gewoon simulaties moeten komen en dat dan gewoon slechts 1 band getest hoeft te worden, en zo kun je heel snel verschillende maten e.d. van een profiel ook checken.

Alleen zul je wel elke maand even een praktijk test met een paar setjes moeten doen om te zien of de waarden van de simulator overeenkomen.

Dus al Goodyear met de Ultragrip10 komt, dan leveren ze gewoon 1 band van elke maat in die gemaakt wordt, en dan kan bv ADAC aan de slag in hun simulator. nadien worden bv 2 maten ook fysiek getest of de waarden overeenkomen.

[ Voor 54% gewijzigd door GAIAjohan op 25-09-2014 14:47 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gabliboeba schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:30:
Een middenmoter, maar daarentegen wel superieur op sneeuw. Dus de band heeft wel degelijk een unique selling point.
Voor Antarctica ja, maar niet voor een Duitser die over het algemeen ook in de winter veel schone wegen tegen zal komen.
Daarbij ligt de prijs ook nog eens 15-20% lager in vergelijking met banden van Michelin/Goodyear/Continental/Dunlop
Wat weer verklaart waaro hij over de gehele breedte gewoon onvoldoende presteert om écht goed genoemd te worden.
GAIAjohan schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:42:
Dus al Goodyear met de Ultragrip10 komt, dan leveren ze gewoon 1 band van elke maat in die gemaakt wordt, en dan kan bv ADAC aan de slag in hun simulator. nadien worden bv 2 maten ook fysiek getest of de waarden overeenkomen.
Leuk idee maar de ene band is de andere niet, juist omdat die verschillen gegarandeerd gaan komen test de ADAC al meerdere sets van hetzelfde type per maat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Zo, ik heb vandaag, noodgedwongen, de winterbanden onder de MX5 gedaan... Zomerbanden via marktplaats verkocht, maar iets eerder verkocht dan aanvankelijk de bedoeling was :+

• FastFred
Ha, nu je het zegt. Ik heb afgelopen juni ook nog een paar dagen met de winterbanden gereden. De zomerbanden waren afgekeurd :+

De week er op uiteraard nieuwe zomerbanden gekocht, maar niet voordat ik op de oude banden een dagje naar de Nurburgring geweest ben, uiteraard niet het circuit op, maar wel 550km round trip en met 160 over de autobahn weer naar huis. En er dan 2 dagen later bij de bandenboer achterkomen dat het ijzerwerk door de band heen naar buiten kwam kijken....

• jorisjan
FastFred schreef op donderdag 25 september 2014 @ 21:37:
Ha, nu je het zegt. Ik heb afgelopen juni ook nog een paar dagen met de winterbanden gereden. De zomerbanden waren afgekeurd :+

De week er op uiteraard nieuwe zomerbanden gekocht, maar niet voordat ik op de oude banden een dagje naar de Nurburgring geweest ben, uiteraard niet het circuit op, maar wel 550km round trip en met 160 over de autobahn weer naar huis. En er dan 2 dagen later bij de bandenboer achterkomen dat het ijzerwerk door de band heen naar buiten kwam kijken....
Ja dan zijn ze wel op ja :+

eens kijken wat ik nu ga bestellen (maar das voer voor een ander topic)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja bij ADAC en Continental heb ik dat gevoel ook altijd een beetje. :P

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je weet ook waarom sommige merken altijd 'toevallig' hoger scoren bij de ADAC? ;) Zelfde dat in NL onder Volkswagens alleen maar Continental banden zitten. :P

Ik heb ze zelf iig besteld, doen niet onder voor de Snowtracs of Alpins maar qua prijs scheelt het heel veel. :)

Edit: met bovenbuurman dus. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Die Nokian D3's komen over een paar weken ook onder m'n Caddy. Onder onze S-Max komt ivm andere maat de A3. Daar heb ik al 2 sets van versleten onder eerdere auto's. Voor mij nooit meer een andere winterband :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Onder VAG zit Continental omdat PON dat steeds doet, niet meer en niet minder.

Geen argument om ze af te schrijven. Prijs is in deze gewoon het argument.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja Conti en PON is een. :P Zelfde ook met de Adac testen, gaat best wel wat geld in om waardoor ze toch altijd toevallig hoger scoren dan de rest. ;) Voor mij was de keuze idd prijs, maar ik wil best wat meer betalen voor bijvoorbeeld de nieuwe Pirelli's, maar ik zag er de meerwaarde niet van in. En Conti boycot ik sowieso. :)

@Timmert: mooi dat de bevallen, ik hoor er ook veel goeds over. De Snowtrac 3 vond ik zelf redelijk, met echt flinke sneeuw een paar jaar terug in Zuid Limburg gleed hij me toch wat snel weg en ook met regen waren ze niet geweldig. Ik ben heel benieuwd hoe deze gaan, tuurlijk heb ik wel een flink lichtere auto nu, maar goed. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Joopieboy op 27-09-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
17 oktober gaan ze er bij mij ook weer onder. Wellicht nog een keer in december daar Duitsland en daar zijn ze ook soort van verplicht geloof ik.

Krijg mijn nieuwe auto eind december/begin januari en de dealer zet dan al de winterbanden er gelijk onder. Dat is wel zo fijn. Hoef ik niet nog eens een afspraak te maken met een kwikfit ofzo.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Want je kunt ze zelf niet verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook maar eens een afspraak gemaakt (Profile), op 11 november komen mijn Blizzaks weer onder mijn Seat, en krjgen de Conti's weer een paar maanden rust.

Volgens mij gaan we voor 11 november toch geen winterbandjes nodig hebben in NL.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
thewizard2006 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:10:
17 oktober gaan ze er bij mij ook weer onder. Wellicht nog een keer in december daar Duitsland en daar zijn ze ook soort van verplicht geloof ik.
Serieus, volgende week al op de winterbanden? :| Tis volgende week ook nog 17 graden hoor...

Nee, ik leg ze er weer onder zodra het meerdere dagen achter elkaar vriest of als we sneeuw krijgen die blijft liggen

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 08-10-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
thewizard2006 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:10:
In Duitsland is de eis dat als je in winterse omstandigheden rijdt je geschikte banden moet hebben. Als er geen sneeuw/ijs ligt mag je dus gewoon op je zomerbanden rond rijden.

Voor de rest vind ik het een aparte keuze om nu al winterbanden onder je auto te leggen. Voorlopig blijft het de komende maand nog 15+ en dan zijn zomerbanden toch beter geschikt :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:07
Ik kreeg een maand geleden al een uitnodiging van de leasemij om de winterbanden eronder te laten leggen, ik heb direct een afspraak gemaakt (voor eind november :D)

Overigens zal eind november al bijna helemaal vol qua planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

FastFred schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:28:
Serieus, volgende week al op de winterbanden? :| Tis volgende week ook nog 17 graden hoor...

Nee, ik leg ze er weer onder zodra het meerdere dagen achter elkaar vriest of als we sneeuw krijgen die blijft liggen
Die komen je schuur dus niet uit deze winter. :D
redwing schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:41:
In Duitsland is de eis dat als je in winterse omstandigheden rijdt je geschikte banden moet hebben. Als er geen sneeuw/ijs ligt mag je dus gewoon op je zomerbanden rond rijden.

Voor de rest vind ik het een aparte keuze om nu al winterbanden onder je auto te leggen. Voorlopig blijft het de komende maand nog 15+ en dan zijn zomerbanden toch beter geschikt :)
Nou ik begin het onderhand wel te overwegen, maar dat is meer omdat mijn huidige voorband steeds langzaam leegloopt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit jaar waarschijnlijk geen winterbandjes op m'n DS3. Tot half januari op zomer doorrijden en dan gelijk nieuwe auto en dan die maar op winterbanden zetten. Alsof het dit jaar wel gaat winteren...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:19:
Nou ik begin het onderhand wel te overwegen, maar dat is meer omdat mijn huidige voorband steeds langzaam leegloopt. :+
Ik denk dat ik er gewoon goede regenbanden onder gooi voor de winter. De huidige zitten onder de 2 mm en zijn niet helemaal gelijkmatig afgesleten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Tsurany schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:19:
Dit jaar waarschijnlijk geen winterbandjes op m'n DS3. Tot half januari op zomer doorrijden en dan gelijk nieuwe auto en dan die maar op winterbanden zetten. Alsof het dit jaar wel gaat winteren...
Op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat we net zo'n flutwinter krijgen als volgend jaar. Sterker nog, ik zou er wel geld op willen inzetten. Waar komt het bij jou vandaan?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
Tsja, de zomer is best lang erg mooi geweest in juni/juli. Vervolgens werd augustus ineens zo nat dat officieel de hele zomer één van de natste ooit is geworden. September werd vervolgens weer prachtig met zelfs nog de eerste paar dagen van oktober geweldig weer. In augustus dacht de helft van de natuur al dat het herfst was, dus lagen er al veel blaadjes en sprongen de eerste paddenstoelen uit de grond. Maar afgelopen zaterdag heb ik met zonnig weer nog gewoon in natuurwater kunnen zwemmen.

Kortom: ik verwacht niet zozeer een slappe of strenge winter, maar wel duidelijk weer met uitersten, die soms kort kunnen duren. Dus een herfst die eigenlijk nu pas zo'n beetje echt begint, met dan half december ineens twee weken ijzige kou.

En daarna weer zo'n winter als vorig jaar, maar dan met begin maart nog een week met sneeuwstormen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik kan de banden gewoon thuis omwisselen, ik gooi ze er onder als het winters weer wordt of echt gaat vriezen. Winterbanden met herfstweer heeft geen effect en ze slijten er alleen maar hard van.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ach, het is maar net hoe de wind waait. Ik krijg rond de jaarwisseling een nieuwe auto en daar gaan dan gelijk de winterbanden om. Als we een beetje winter krijgen dan is het meestal vanaf januari.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag op de radio(reclame): Banden Wissel Weken..... Dat lijkt me dus niet. De mussen vallen bijna dood van het dak, dan laat ik de zomerbandjes mooi nog even zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:19:
Die komen je schuur dus niet uit deze winter. :D
:P

Dat was misschien wat overdreven, maar als ik bijvoorbeeld een week achter elkaar temperaturen beneden nul zie 's nachts, dan gaan ze er onder. Of wanneer ik een week lang moet krabben (betekent vaak dat er ook ijs afzetting op de weg is).

Gewoon een beetje aanvoelen dus. Is meestal zo'n beetje eind november of begin/halverwege december.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 08-10-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 17-09 12:10
Winterbanden zijn toch optimaal bij < 7°C.
Dus lijkt mij dat wanneer het 5°C wordt, het tijd wordt om te wisselen.

Met mijn nieuwe leaseauto zitten winterbanden in het contract. En met achterwielaandrijving lijkt het mij beter om ook te wisselen. Ben wel bang dat ik wat minder voorzichtig ga rijden (bij ijs/sneeuw). Zeker omdat de tractiecontrol ook uit te zetten is >:)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Enige jammere is dat je afhankelijk bent van de rest van het verkeer om je heen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 11:38

EektheMan

DPC

Hoe moet je zomerbanden eigenlijk opslaan? Uitdroging voorkomen lijkt me belangrijk en.....that's it?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

-tom-562

Oliesjeik

Ja, dus niet in de woestijn ergens bij Dubai opslaan en ook niet voor je heteluchtkanon. M.a.w., gewoon in je schuurtje dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Uit de zon, liefst niet in een vochtige en te koude schuur waar het kan vriezen, ik vet ze altijd even goed in met bandenvet en zet de bandenspanning wat hoger (3 bar) en leg ze dan in een soort rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik leg ze altijdvop zolder in t schuine deel. Even buiten schoon maken en vrouw des huizer kan niet al te boos worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Top! Bandenvet is neem ik aan ook tegen de uitdroging? Ik zet ze gewoon in een algemene ondergrondse garage waar de temperatuur 's winters wel wat frisser wordt, maar niet aan vriestemperaturen. Zit wel goed dan denk ik. Dubai ligt net niet op mijn route, dus de bandjes blijven lekker zandvrij.

Deze of volgende week eronder laten zetten dan. Overdags 15-20, maar 's avonds en 's nacht kan het al richting 0 duikelen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 22:53

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ik val hier zowat van mijn stoel... Serieus nu al winterbanden?
Dit heeft niets meer met veiligheid te maken, sterker nog, je remweg wordt er alleen maar langer door!

Lees nu een een goede winterbandentest en je weet dat een zomerband de winterband altijd verslaat ongeacht de temperatuur, zolang er geen sneeuw/ijzel ligt. En sneeuw/ijzel ligt er de komente maand echt nog niet. Helaas geloven hele volksstammen nog alijd in het marketingpraatje " de winterband presteert beter dan de zomerband bij temperaturen onder 7 graden"

Volgensmij moeten de monteurs bij de banden-omwissel-centrales moeite doen om niet te lachen als er weer een klant op het eind van de zomer langskomt om de winterbanden te laten monteren :)

p.s.
Ik rijd zelf ook op winterbanden (achterwiel aangedreven), maar leg ze er pas onder als ik aan de hand van de weersverwachting zie dat het nodig is.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Probeer anders eens wat van het topic te lezen, dan zit je nog wel vaker naast je stoel.

Maarreh, een Audi met achterwielaandrijving?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

EektheMan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:18:
Top! Bandenvet is neem ik aan ook tegen de uitdroging? Ik zet ze gewoon in een algemene ondergrondse garage waar de temperatuur 's winters wel wat frisser wordt, maar niet aan vriestemperaturen. Zit wel goed dan denk ik. Dubai ligt net niet op mijn route, dus de bandjes blijven lekker zandvrij.

Deze of volgende week eronder laten zetten dan. Overdags 15-20, maar 's avonds en 's nacht kan het al richting 0 duikelen.
Rij jij 's nachts? :+ Lekker wachten tot het 's ochtends en 's avonds rond de 5 a 7 graden zit. :) En idd bandenvet is ook tegen uitdrogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Joopieboy schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:33:
[...]

Rij jij 's nachts? :+ Lekker wachten tot het 's ochtends en 's avonds rond de 5 a 7 graden zit. :) En idd bandenvet is ook tegen uitdrogen. :)
Tussen de 0 en de 7 graden zit er nog amper verschil tussen zomer en wnterbanden. Onder nul begint dat iets meer te worden maar alleen met sneeuw/ijs heb je echt verschil. Dus totdat de weg echt glad wordt kun je net zo goed zomerbanden hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Joopieboy schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:33:
[...]

Yep, 90% van de tijd rijd ik tussen 23:00 en 08:00 :'( . Een enkel keertje in het weekeinde overdags.

Op korte termijn (7 dagen) zie ik de temp richting de 0 gaan, maar op lange termijn lijkt het nog wel mee te vallen. Had eigenlijk al minus temps verwacht tegen eind van de maand. Misschien dan nog maar even uitstellen dan.
Eigenlijk wil ik wisselen omdat de winterbanden op het werk van mijn vrouw liggen. Is ook niet echt vriendelijk om ze daar de garage te laten opvullen.

edit:
redwing schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:45:
[...]

Tussen de 0 en de 7 graden zit er nog amper verschil tussen zomer en wnterbanden. Onder nul begint dat iets meer te worden maar alleen met sneeuw/ijs heb je echt verschil. Dus totdat de weg echt glad wordt kun je net zo goed zomerbanden hebben.
Het weerbericht hier in Oekraine is voor plaatselijk gebruik niet zo top. De weg waar ik o.a. over rijd zijn van die kinderkopjes en gewoon een pokke afdaling in de file. Bij een beetje nat weer (vooral de ochtendauw) maakt dat soort wegen al een stuk gladder.

[ Voor 33% gewijzigd door EektheMan op 08-10-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rejgun schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:09:
Lees nu een een goede winterbandentest en je weet dat een zomerband de winterband altijd verslaat ongeacht de temperatuur, zolang er geen sneeuw/ijzel ligt. En sneeuw/ijzel ligt er de komente maand echt nog niet. Helaas geloven hele volksstammen nog alijd in het marketingpraatje " de winterband presteert beter dan de zomerband bij temperaturen onder 7 graden"
Men denkt dat alleen het profiel anders is van winterbanden, de rubber compound is ook wezenlijk anders. Het blijft veel zachter bij lagere temps, waardoor het verschil in remweg significant kan zijn bij vriestemps.

Maarja, door global warming wordt het in NL zelden nog <0C, dus ik denk dat ik niet eens winterbanden ga aanschaffen. Misschien als het echt nodig blijkt te zijn... maar vorige winter waren winterbanden ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

NL is misschien ook wel een uitzondering. In de meeste landen heb je heuvels, bergen of minder stedelijk gebied waardoor de condities anders zijn. En dan nog dat zoab. In bv Moskou staat de straat bij wijze van spreken meteen blank bij wat motregen. Of is spiegelglad met wat dauw. Dan ga je wat meer nadenken over je banden.

Ik weet er niet voldoende vanaf (als jullie dat al niet aan mijn noob vragen hadden gemerkt ;-) ), maar mijn gevoel zegt me dat het wisselen in NL vrijwel geen voordeel opleverd, tenzij je echt zin hebt om voor die twee weken slecht weer te wisselen. Of soms zelfs dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:53:
[...]

Op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat we net zo'n flutwinter krijgen als volgend jaar. Sterker nog, ik zou er wel geld op willen inzetten. Waar komt het bij jou vandaan?
Tja heb het idee dat het gewoon niet echt koud meer gaat worden in Nederland. Geen idee waarom eigenlijk, wellicht gewoon hoop?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

redwing schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:45:
[...]

Dat klopt maar meestal als het overdags rond de 5-7 graden is, dan is het 's avonds en 's nachts toch wel een stukkie frisser met kans op vorst aan de grond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
EektheMan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:51:
[...]
Bij een beetje nat weer (vooral de ochtendauw) maakt dat soort wegen al een stuk gladder.
Helaas werken winterbanden niet beter dan zomerbanden op nat wegdek. Die 2 ontlopen mekaar wat dat betreft nl. niet veel. Beter kun je dan een band uitzoeken die het goed doet met regen ongeacht of dat nu een winter of zomerband is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

redwing schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:20:
[...]

Helaas werken winterbanden niet beter dan zomerbanden op nat wegdek. Die 2 ontlopen mekaar wat dat betreft nl. niet veel. Beter kun je dan een band uitzoeken die het goed doet met regen ongeacht of dat nu een winter of zomerband is.
Aha, ik heb ook niet echte pure winterbanden. Ik heb Mud & Snow banden: BF Goodrich Winter Slalom Mud&Snow. Ik rij een 4x4.

Dus dan hoop ik dat dat Mud gedeelte het ook goed maakt bij naast weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
SPee schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:28:
Winterbanden zijn toch optimaal bij < 7°C.
dat is de vuistregel ja. Heb je (ultra) high performance (sport) banden dan ligt het omslagpunt misschien eerder bij 10*C (zoals bij mij), heb je goeie regenbanden dan ligt het omslgpunt misschien eerder bij 2*C
Dus lijkt mij dat wanneer het 5°C wordt, het tijd wordt om te wisselen.
5*C Overdag of 5*C 's nachts? En hoe vroeg moet je de deur uit?
Oftewel: het hangt van zoveel factoren af!
Met mijn nieuwe leaseauto zitten winterbanden in het contract. En met achterwielaandrijving lijkt het mij beter om ook te wisselen. Ben wel bang dat ik wat minder voorzichtig ga rijden (bij ijs/sneeuw). Zeker omdat de tractiecontrol ook uit te zetten is >:)
tsja, spielerij he... >:) winterbandjes glijden wel lekker als het warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik zet ze er zelf onder zodra er weer veel nachten met nachtvorst verwacht worden. Op de binnendoorwegen in Drenthe wordt namelijk niet altijd even goed gestrooid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat betreft het aantal graden buitentemperatuur, was het niet zo dat de bandentemperatuur voor verreweg het grootste deel wordt bepaald door de rolweerstand? Dan doet de buitentemperatuur er feitelijk niet zoveel toe. >:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:33
Klopt, want door je warme banden wordt de straat daaronder ook instant en direct opgewarmd :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

dreamscape schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:30:
Klopt, want door je warme banden wordt de straat daaronder ook instant en direct opgewarmd :)
_/-\o_

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ohja vergeten, een koude straat heeft natuurlijk veel minder rolweerstand. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:23:
Wat betreft het aantal graden buitentemperatuur, was het niet zo dat de bandentemperatuur voor verreweg het grootste deel wordt bepaald door de rolweerstand? Dan doet de buitentemperatuur er feitelijk niet zoveel toe. >:)
De temperatuur heeft invloed op de bandenspanning. Bij koude temperaturen is de bandenspanning lager en heb je een grotere bandenoppervlak wat contact maakt met de weg wat resulteert in een hogere rolweerstand.
Gewoon 0.5 bar minder in je banden en je bent winterproef :z

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 09-10-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Miki schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:43:
[...]

De temperatuur heeft invloed op de bandenspanning. Bij koude temperaturen is de bandenspanning lager en heb je een grotere bandenoppervlak wat contact maakt met de weg wat resulteert in een hogere rolweerstand.
Gewoon 0.5 bar minder in je banden en je bent winterproef :z
En je dan afvragen waarom je zo snel weer nieuwe banden moet zeker ;)
Bovendien, meer bandoppervlak = minder gewicht per cm2 dus glij je nog sneller weg.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De temperatuur wordt grotendeels bepaald door de rolweerstand, de eerste kilometer is de band nog extreem koud door de buitentemperatuur maar als je hem warm gereden hebt doet die er veel minder toe.

Voor de mensen die sarcasme missen. De banden zijn bedoeld om in slechte omstandigheden voor meer grip te zorgen, dan rijd je ook erg rustig en langzaam dus zal de temperatuur door rijden ook weinig oplopen. Is het echter gewoon droog en koud buiten dan gum je die banden zo warm en zorgt de compound alleen nog maar voor meer slijtage. :P

Rolweerstand en bandenspanning is erg afhankelijk van het type wegdek. Klinkers is heel anders dan asfalt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:11:
Rolweerstand en bandenspanning is erg afhankelijk van het type wegdek. Klinkers is heel anders dan asfalt. ;)
Wil je nu beweren dat de Chinese Michelon WinterTrac 860 banden wellicht op klinkers beter presteren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nee, ik wil beweren dat de relatie tussen rolweerstand en bandenspanning afhangt van het wegdek. Op gladwegdek is een hoge spanning vaak beter, op ruw/grof/slecht wegdek zachter.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:20:
Ohja vergeten, een koude straat heeft natuurlijk veel minder rolweerstand. :D
Eigenlijk niet echt. Je krijgt meer grip doordat je banden op temperatuur komen waardoor je rubber wat zachter wordt. Ga maar eens karten, 10 rondjes rijden en dan 10 minuten wachten en nog een rondje rijden. Je zult zien dat je de eerste bocht er uit knalt (of een stuk langzamer moet rijden) en dat is niet omdat de baan afgekoeld is. 1 rondje rijden en je zult zien dat de grip plotseling weer stukken beter is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Autobild:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CXzQuwS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 22:53

Rejgun

Leven is Bier drinken

Gonadan schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:30:
Probeer anders eens wat van het topic te lezen, dan zit je nog wel vaker naast je stoel.

Maarreh, een Audi met achterwielaandrijving?
Ik ben mijn stoel inmiddels kwijt.

Blijkbaar doen de marketingmensen van de bandenfabrikanten hun werk goed, want de 5-7 graden 'regel' is bij veel mensen serieus heilig.

Inmiddels rijd ik al jaren BMW, vandaar de achterwiel aandrijving :P

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Nu online
In Nederland is het nog maar afwachten of wij uberhaupt een winter krijgen. Ik heb zelf alleen sportbanden voor de BMW Z4. Daar rijd ik het hele jaar mee en dat gaat perfect. Tuurlijk moet er niet ineens een dikke pak sneeuw vallen, dan sta ik snel vast denk ik. Normale banden rijden een stuk prettiger. Ik moet lachen om mensen die zich gedragen alsof er niet meer mee te rijden is als de temperatuur richting het vriespunt gaat. Zo zie je maar wat marketing doet met de mens, ze worden gebrainwashed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waar is mijn sarcasme icoon. :D
Rejgun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:37:
Inmiddels rijd ik al jaren BMW, vandaar de achterwiel aandrijving :P
Zonde, je sig beviel me wel. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Gonadan op 09-10-2014 20:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:23:
[...]
Waar is mijn sarcasme icoon. :D
Het blijft hier gezellig hè :p

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:52:
[...]

Het blijft hier gezellig hè :p
Yup. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het eerst heb ik nu alvast winterbanden aangeschaft. ja al in mei omdat ik het geld had liggen en idem nieuwe velgen wilde hebben. heb nu zwart staal erbij gekregen.
ik houd alleen mijn hart vast voor de komende winter. maar als er geen sneeuw ijsregen komt en het blijft zoals afgelopen jaar....PRIMA!

ik weet namelijk dat mijn auto een trut kan zijn...V8, Automaat, en achterwiel aangedreven. maakt trouwens de lengte van het voertuig uit wanneer en hoe snel je de macht over het stuur kan verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gewicht en breedte van de banden lijkt mij wel wat ja. :P Maar een automaat houd ook altijd druk op de aandrijflijn dus dat is vaak niet zo ideaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:56:

ik weet namelijk dat mijn auto een trut kan zijn...V8, Automaat, en achterwiel aangedreven. maakt trouwens de lengte van het voertuig uit wanneer en hoe snel je de macht over het stuur kan verliezen?
Een langer voertuig is makkelijker te corrigeren in een drift als je dat bedoelt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:56:
maakt trouwens de lengte van het voertuig uit wanneer en hoe snel je de macht over het stuur kan verliezen?
Meer de snelheid, ook met winterbanden kan je de macht kwijtraken.
Maar mijn Nissan Silvia was met winterbanden, met beleid, wel gewoon over spekgladde Amsterdamse bruggetjes en grachten te rijden.
Zonder kwam ik door het vermogen op de achterwielen nergens op of over, zelfs niet achteruit.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een vraagje aan de experts hier. Sinds augustus een pool - leaseauto met winterbanden contract overgenomen. Vandaag heb ik de winterbanden er onder laten zetten, bij aflevering geconstateerd dat er op de voorbanden michelinbanden zijn gemonteerd, en achter bridgestone blizzak banden.

De man van de quickfit verzekerde mij dat dit geen probleem is, alhoewel ik het wel enigszins vreemd vindt omdat je winterbanden normaal gesproken per 4 stuks aanschaft. Ik heb geen zicht op hoe dit is ontstaan dus alleen de vraag aan jullie; kan het leiden tot minder comfort, wegligging e.d.?
Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.