Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste
Acties:
  • 332.838 views

Onderwerpen

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 16:02
Stel je hebt nog 4/5 mm over op je winterbanden, zou je die dan deze zomer oprijden of toch vervangen?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4/5 mm over ?
Ze beginnen rond de 8 mm. Dat betekent dat je 3 a 4 mm opgereden hebt. Ik zou ze laten wisselen en volgend jaar nog gebruiken.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Oprijden. Winterbanden doen niks meer zodra ze minder dan 4 mm hebben. (Ik ga dus uit van 4mm, met 5mm en een beperkt aantal kilometers gedurende de volgende winter zou ik ze laten wisselen)

Nee, merp!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:17
wildhagen schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:12:
Wat voor vage leasetent is dat dan? Het is toch aan de bestuurder om te bepalen wanneer hij het verantwoord vind de banden te wisselen (uiteraard wel binnen redelijke grenzen, dus niet pas in mei/juni oid)?

Zit zelf bij Athlon, they don't give a damn wanneer ik het laat doen, gelukkig :)
J&T. En die leggen blijkbaar de bandenzaken ook regels op.
Soms ook positief trouwens..toen ik nieuwe winterbanden nodig was, keken ze op een lijstje van welke leasemaatschappij welke merk/prijsklasse banden accepteerd. Daarom kreeg ik ook Michelins.

Kiwi !

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39

Wok

Dakloos...

:? Ik zit ook bij J&T en ik ben anderhalve week verleden al teruggegaan naar de zomersloffen. Geen enkel probleem :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:25:
Volgende week heeft Aldi

... en inklapbare assteunen (en die vallen tegen).
Die assteunen zijn echt niet te vertrouwen, bij mij is er één door midden gescheurd! Ik had hem net op tijd gezien, laat staan als je onder de auto ligt....

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:43
Figo112 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:22:
Stel je hebt nog 4/5 mm over op je winterbanden, zou je die dan deze zomer oprijden of toch vervangen?
Vervangen en wegknikkeren ? Je pakt winterbanden om in de winter voor betere veiligheid door beter grip te hebben en je wilt ze dan in de zomer oprijden terwijl je weet dat ze dan minder veiligheid geven vanwege minder grip. Zoals ik al zei, ik vind echt dat sommige rare keuzes maken.

Of je kiest winterbanden voor de veiligheid, maar dan wissel je ze ook op tijd. Of je maakt de keuze dat je geen winterbanden nodig hebt. Maar wel winterbanden en ze dan in de zomer oprijden matcht gewoon echt niet met elkaar :P

[removed]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 01:32
redwing schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:00:
[...]

Vervangen en wegknikkeren ? Je pakt winterbanden om in de winter voor betere veiligheid door beter grip te hebben en je wilt ze dan in de zomer oprijden terwijl je weet dat ze dan minder veiligheid geven vanwege minder grip. Zoals ik al zei, ik vind echt dat sommige rare keuzes maken.

Of je kiest winterbanden voor de veiligheid, maar dan wissel je ze ook op tijd. Of je maakt de keuze dat je geen winterbanden nodig hebt. Maar wel winterbanden en ze dan in de zomer oprijden matcht gewoon echt niet met elkaar :P
Het verschil tussen een winterband en een zomerband met 4mm profiel, is in de zomer zo minimaal dat je dat amper merkt. Volgens mij rijdt de ANWB altijd het hele jaar door met winterbanden.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:01
Euh ik merk het verschil tussen zomer- en winterband wel hoor. De winterband heeft veel meer onderstuurneigingen. En ik gok niet dat de hoeveelheid profiel daarbij bepalend is. Eerder de profielstructuur en de 'zachte' winterband.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Ik merk niet een gruwelijk verschil tussen zomer/winter, maar dan heb ik ook 185/60/14 vs 175/65/14 waarbij de winterband breder is dan de zomerband. Als je van 225 naar 195 gaat is het geen wonder dat je smallere band minder presteert dan je bredere band.

• GAIAjohan
In de Focus mk1 ging ik van 195/60R15 op Bridgestone Turanza (zomer) naar 185/65R14 op Vredestein Snowtrac3. Daar merkte ik het verschil duidelijk. Nu stuurt een Focus dan ook wel erg strak voor een FWD :).

Op mijn huidige auto durf ik het nog niet te zeggen omdat de zomervelgen Chinese rotzooi hebben van de vorige eigenaar, terwijl ik om mijn wintervelgen Goodyear Ultragrip8 heb gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 11-03-2014 09:43 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij rij je dan wel een beetje op het randje.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GAIAjohan
Punt is: Met de zomerbanden voelt het niet als op het randje. Verder gaat het om een betonnen wegdek van een rotonde.

• pacificocean
GAIAjohan schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:05:
Punt is: Met de zomerbanden voelt het niet als op het randje. Verder gaat het om een betonnen wegdek van een rotonde.
De wangen van een winterband zijn iets slapper en dan ga je ook nog met grotere wangen rijden. Ik mag hopen dat je dat verschil inderdaad voelt.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:59

Arfman

Drome!

Figo112 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:22:
Wegknikkeren en gewoon lekker op zomerslofjes gaan rijden. Niet alleen rijden winterbanden in de zomer voor geen meter, je remweg wordt ook nog eens veel langer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• GAIAjohan
Toch denk ik dat de gemiddelde Aygo-rijder het niet eens zou merken als er houten wielen zonder rubber onder de auto zaten. Of van die mensen die 's nachts zonder het door te hebben met dagrijverlichting rijden :F

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 11-03-2014 10:21 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12 15:59

Metalfreak

Hoije woh!

Ik merk ook een gigantisch verschil, vooral op de oprit naar de snelweg vanaf mijn werk. Kan met de zomerbanden veel hogere snelheden halen in die bocht zonder dat het aanvoelt alsof je elk moment uit de bocht kan glijden.

Winterbanden: Pirelli W210 Snowsport
Zomerbanden: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2

[ Voor 16% gewijzigd door Metalfreak op 11-03-2014 10:21 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Metalfreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:19:
Ik merk ook een gigantisch verschil, vooral op de oprit naar de snelweg vanaf mijn werk. Kan met de zomerbanden veel hogere snelheden halen in die bocht zonder dat het aanvoelt alsof je elk moment uit de bocht kan glijden.

Ja, dat is ook niet gek. Je hebt nog net geen semi-slicks eronder liggen maar het scheelt niet veel :D

Nee, merp!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

PauseBreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:26:
[...]

Ja, dat is ook niet gek. Je hebt nog net geen semi-slicks eronder liggen maar het scheelt niet veel :D
Dat valt toch wel mee? :
Afbeeldingslocatie: http://www.goodyear.eu/nl_nl/images/EagleF1_tcm2148-111645.png

Erg goeie banden :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Metalfreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:38:
[...]

Dat valt toch wel mee? :
[afbeelding]

Erg goeie banden :)
Psst, het was enigszins overdreven ;) Die Eagle F1 Assymetrics zijn echte sportbanden. Dan is het heel erg logisch dat je veel harder door bochten kunt dan met andere banden die niet zo op het sportieve zijn gericht. Die Eagles zijn niet voor niets assymetrisch :P

Nee, merp!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27
Metalfreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:19:

Heb dezelfde zomerbanden onder mijn auto liggen, inderdaad een heerlijke wegligging. Met name bij nat wegdek sta ik versteld van hoeveel grip ze nog hebben.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Ja zijn erg goeie banden. Maar de vergelijking met semi-slicks gaat niet op, dat zijn Toyo R1R of Federal 595 enzo. Maar zelfs dat zijn "straat" semislicks, de echte semi-slicks moet je nog warm rijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• GAIAjohan
Moi_in_actie schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:51:
[...]

Heb dezelfde zomerbanden onder mijn auto liggen, inderdaad een heerlijke wegligging. Met name bij nat wegdek sta ik versteld van hoeveel grip ze nog hebben.
Terwijl die band juist op nat volgens Autobild haar zwaktes kent.

Verwijderd

kan iemand mij helpen met een bepaalde band? gezien ik toch niet ''race'' met DAS BOOT wil ik de amerikaanse whitewhals onder mijn auto hebben.
en dan bedoel ik niet waar de gehele wang wit is maar een nette streep.
op autobandenmarkt kan ik hier niks van vinden.

mijn bandenmaten achter 235/75/R16 voor 225/75/R16

alvast bedankt

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GAIAjohan schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:19:
Toch denk ik dat de gemiddelde Aygo-rijder het niet eens zou merken als er houten wielen zonder rubber onder de auto zaten. Of van die mensen die 's nachts zonder het door te hebben met dagrijverlichting rijden :F
Like duh :+

Ik heb zelf een 107 en het ding gaat nou eenmaal niet hard* dus het heeft ook geen zin om het te proberen :P
*Dit betekend niet dat een 107/Aygo/C1 niet kan meekomen met het verkeer :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Moi_in_actie
GAIAjohan schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:14:
[...]
Terwijl die band juist op nat volgens Autobild haar zwaktes kent.
Heel wat van die bandentests geloof ik niet zo snel meer, zeker aangezien ze testresultaten vaak simpel van elkaar kopiëren. Naar mijn inziens de beste website voor het halen van "betrouwbare" reviews is tyrereviews.co.uk. Hier plaatsen gebruikers hun (subjectieve) mening en zijn het ook allerlei verschillende auto's, omstandigheden, rijstijlen enzovoorts. Tussen de tientallen, honderden of zelfs duizenden reviews per band zitten altijd wel een aantal mensen met een vergelijkbare auto, rijstijl en gereden aantal kilometers.
Daar scoren deze Goodyear Eagle F1 banden juist zeer goed, niet alleen bij de 192 gebruikersreviews maar ook bij de tal van professionele tests (4 maal als beste getest, 5 maal op de 2e plaats, 2 maal 3e en nog één op plek 4).

Bij de Autobild test van 2012 kreeg de band een 8/10 voor zowel droog als nat wegdek en kijken naar de gedetailleerde Autobild resultaten van 2012 komen deze Goodyear op nat wegdek als beste uit de test. Geen idee waar jij dan gelezen hebt dat ze minder zijn op nat wegdek :?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• GAIAjohan

• Moi_in_actie
Dat is een andere band, de voorganger hoogstwaarschijnlijk :) (de Asymmetric en niet de Asymmetric 2)

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

PauseBreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:42:
[...]

Psst, het was enigszins overdreven ;) Die Eagle F1 Assymetrics zijn echte sportbanden. Dan is het heel erg logisch dat je veel harder door bochten kunt dan met andere banden die niet zo op het sportieve zijn gericht. Die Eagles zijn niet voor niets assymetrisch :P
Vind ik nog wel meevallen. Bij Semi slicks denk ik aan Toyo R888's of iets dergelijks (nog nét streetlegal). De oude Eagle F1's die erop lagen toen ik de auto kocht kwamen meer in de buurt van semislicks, meer dan een V-profiel was het niet.

Ik heb met de huidige banden ook echt nog nooit een ingreep van de traction control gehad, ook niet in zware regenbuien, terwijl me dat met de Pirelli winterbanden wel lukt :P (en geloof me, ik probeer het wel ;) )

• redwing
pacificocean schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:22:
[...]
Het verschil tussen een winterband en een zomerband met 4mm profiel, is in de zomer zo minimaal dat je dat amper merkt. Volgens mij rijdt de ANWB altijd het hele jaar door met winterbanden.
Zo minimaal is dat niet, zeker niet als de temperaturen in de zomer tegen de 30 worden. Je zult bij een noodstop maar net die meters tekort komen, of bij een uitwijk-manoeuvre net de bocht niet halen. Daarnaast slijten ze bij dat soort temperaturen ook veel harder dus die 4mm worden er ook snel minder wat weer zorgt voor slechtere prestaties tijdens regen.
Ik blijf erbij dat ik het een aparte keuze vind voor iemand die in de winter voor zijn veiligheid voor winterbanden kiest maar dan in de zomer de kosten plotseling belangrijker vindt dan zijn veiligheid.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 11-03-2014 23:12 ]

[removed]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:30
zo .. voor 15 eurotjes de zomerslofjes er weer onder .. scheelt toch weer het nodige rijgeluid ...
zul je zien dat we nu alsnog een winter gaan krijgen :-p

Verwijderd

Winterbanden liggen inmiddels in de schuur... daarvoor zijn nieuwe (velgen :P) plus bridgestone R nogwat voor in de plaats gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1974261_428168497329109_667828767_o.jpg

Qua geluid niet echt verschil, qua verbruik ook niet. Denk dat ze nog even juist opgepompt moeten worden. Grip op wegdek is met het warmere weer gelijk merkbaar beter. Had last minute met de winterbanden gereden omdat ik nog naar het oosten moest, daar kan het namelijk koeler zijn dan hier.

Achteraf gezien overbodig, maar afijn, ze zitten eronder :Y) Wintervelgen / band komen er van de winter weer uit.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
dreamscape schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:25:
Volgende week heeft Aldi niet alleen die elektrische schaarkrik, maar ook die bekende garagekrik weer in de aanbieding. Het is een simpel ding, maar voor het wisselen van wielen is hij hartstikke prima.
Helaas wel de versie met grotere en zwaardere kist, want er zitten opvouwbare blokken bij (kan handig zijn) en inklapbare assteunen (en die vallen tegen).
Naar aanleiding van bovenstaande: vergeet de set van Aldi van a.s. zaterdag (want grote kist met slechte assteunen en overbodige zooi). Vanaf maandag verkoopt Lidl dezelfde krik. Maar dan voor minder geld, want zonder die overbodige rommel. Niet briljant voor wie wekelijks onder zijn auto moet zijn, maar voor de wielenwissel zeer zeker een aanrader (en stukken handiger/steviger dan het krikje dat bij de auto zit).

Punctuality is the politeness of kings

• pacificocean
dreamscape schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:22:
[...]

Naar aanleiding van bovenstaande: vergeet de set van Aldi van a.s. zaterdag (want grote kist met slechte assteunen en overbodige zooi). Vanaf maandag verkoopt Lidl dezelfde krik. Maar dan voor minder geld, want zonder die overbodige rommel. Niet briljant voor wie wekelijks onder zijn auto moet zijn, maar voor de wielenwissel zeer zeker een aanrader (en stukken handiger/steviger dan het krikje dat bij de auto zit).
Heb je een linkje? Ik zie hem niet staan.

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 14:51

• dreamscape

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
dreamscape schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:22:
[...]

Die heb ik ook :)
In iets meer dan 20 minuten vervang ik daarmee 4 bandjes :9

iRacing Profiel

• GAIAjohan
Dat doe ik ook met mijn standaard GM krik?

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

GAIAjohan schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:53:
Dat doe ik ook met mijn standaard GM krik?
Is dat zo'n scharnierkrik of zo'n garagekrik als die Lidl/Aldi nu (gaan) verkopen?

Nee, merp!

• GAIAjohan
Een standaard scharnier autokrik. Zat vreemd genoeg bij mijn 106 en heb hem gehouden voor de 206. Is gewoon een lekker snelle krik. In het omhoog en omlaag halen zit de tijd in ieder geval niet.

Ah dit is hem, maar dan volledig zwrat:
Afbeeldingslocatie: https://www.onderdelenlijn.nl/upload/online/100155/2935X05A44AR1/large/2935X05A44AR1-0.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door GAIAjohan op 13-03-2014 14:01 ]

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 22:27
Ik wou gisteren ook de zomerbanden er onderleggen en omdat het met de standaardkrik niet zo snel gaat ook maar een garagekrik aangeschaft. Op mn auto (volvo) heb ik een rand waar de standaardkrik tegenaankomt, maar volgensmij drukt ie de auto omhoog door kracht uit te oefenen net achter die rand, maar dat kan ik mis hebben.

Afin ik die krik er onder en ja hoor ik druk die rand stuk :p Na wat lezen op internet ben ik niet de eerste. Die garagekrik heeft een schotel en die is hol van binnen waardoor ie alleen op de randen van die schoten contact maakt. Hierdoor komt er veel te veel druk op een klein oppervlak en wordt die rand op de auto ingedrukt. Nou lees ik van alles op internet over houtjes er tussen en zelf gemaakte dingen, maar is dat nou echt hoe het moet? Ik vind het zo raar dat er niet gewoon standaard een vorm op zit die past :?

Ik heb in mn handleiding van mn auto gekeken maar er staat buiten de 4 krikpunten geen andere punten waar ik hem op kan zetten. zo maar ernges anders er onderzetten lijkt me ook niet zo verstandig. Heb gistermiddag echt al de hele middag zitten googelen maar krijg geen duidelijk antwoord op wat nou de beste manier is, op hout-fabrikages na. Iemand een idee? En als ik een blokje hout gebruik, moet ik dan gewoon een blokje hout nemen van een paar cm dik en dan die rand er helemaal in laten verdwijnen zodat ie dus inderdaad achter de rand omhoog drukt?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Verwijderd

Ik heb laatst bij Van Cranenbroek in Schijndel een garagekrik gehaald, lagen van die rubberen schijven naast waarmee je dus die schotel mooi vlak maakt (hoef je dus niet met houtjes te gaan klooien.
Ook gelijk maar twee steunen erbij gehaald mocht ik een keer onder de auto moeten.

(neem trouwens aan dat je die schijven bij de gemiddelde autoboer ook wel kunt halen (Brezan ofzo))

edit: DEZE BEDOEL IK DUS

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 13:26 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:37
Ik heb afgelopen weekend ook even de wielen weer gewisseld voor de zomerwielen, vanaf volgend weekend gaat de zomertijd alweer in en vrieskou/gladheid verwacht ik nu echt niet meer (in extreme mate).

De wijzen komen uit het Oosten!

• FireFoz
Die had ik inderdaad ook op internet gevonden, maar dan druk je hem dus nog steeds gewoon via de rand omhoog? Of zet je hem dan op een andere plek?

Verwijderd

Dit bedoel je?
Afbeeldingslocatie: http://images.ford-world.nl/upload/forums/upload/013/44376.jpg
Ik weet dat ik vroeger ook altijd met blokjes liep te kloten.
Een afdoende oplossing voor je garagekrik weet ik niet, maar een blokje met gleuf lijkt me het enige logische.

• FireFoz
ja dat bedoel ik, hoewel dat wel een extreme vorm is. Heeft niemand anders hier last van?

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 14:33

Bestla

Kvinne

Ik had het weekend echt niet zonder spijkerbanden gekund.

Ik was een weekendje weg naar IJsland in wintertime :P

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Gewoon beter kijken naar krikpunten, en niet onder de dorpel gaan lopen klooien, ook niet met plankjes en blokjes. Vaak moet je het bijgeleverde krikje ergens inhaken en werken de krachten heel anders dan via de dorpel zelf.
Wat voor een volvo is het? Je kan op internet kijken naar de krikpunten of met houten klosjes gaan werken, maar het zou ook in het handboekje moeten staan. Of kijken waar dikke (kooiconstructie)balken lopen, waar iets van de wielophaning of trekhaak gemonteerd zit, die zijn normaal gesproken stevig zat.

[ Voor 16% gewijzigd door DopdeDouwer op 24-03-2014 18:03 ]

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

FireFoz schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:31:
ja dat bedoel ik, hoewel dat wel een extreme vorm is. Heeft niemand anders hier last van?
Ik, gewoon niet meer bij de dorpel op krikken maar een draagarm ofzo gebruiken.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:15

-tom-562

Oliesjeik

Als de fabrikant het zo bedoelt heeft dat je op de dorpel om opkrikken, dan is dat specifieke stukje vaak te herkennen. Naast het stukje zitten dan 2 kleine inhammen (in de rand), daartussen moet je je krik plaatsen.

Vaak bu'j te bang!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

-tom-562 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:23:
Als de fabrikant het zo bedoelt heeft dat je op de dorpel om opkrikken, dan is dat specifieke stukje vaak te herkennen. Naast het stukje zitten dan 2 kleine inhammen (in de rand), daartussen moet je je krik plaatsen.
Dat is hoogstwaarschijnlijk alleen voor de schaarkrik die je bij je auto krijgt, en niet voor "garagekrikken" :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• _JGC_
tdw schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:12:
[...]

Ik, gewoon niet meer bij de dorpel op krikken maar een draagarm ofzo gebruiken.
Is ook lekker voor je ophanging...

Bij mijn vorige auto had ik 2 opties:
- 4 koloms brug en hopen dat wielen niet van de grond hoeven
- blok hout ertussen

Zonder blok hout de auto in de lucht krijgen was krakend beschuit en een auto die maar aan 1 kant omhoog kwam... heerlijk die oude golfjes :X

• FireFoz
tdw schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:30:
[...]

Dat is hoogstwaarschijnlijk alleen voor de schaarkrik die je bij je auto krijgt, en niet voor "garagekrikken" :)
Dit dus. Ik heb het punt gebruikt dat in het boekje staat (verder staan er geen punten vermeldt) maar deze is dus niet echt passend voor een garagekrik. Ik heb wel ergens gelezen dat je daar in de buurt ook nog punten hebt die je kunt gebruiken maar welke dat dan zijn.... ik vind het een beetje eng om maar wat te proberen :p Ik denk dat ik anders maar even langs de garage rij om het te vragen.

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DopdeDouwer schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:01:
Wat voor een volvo is het?
...
Of kijken waar dikke (kooiconstructie)balken lopen, waar iets van de wielophaning of trekhaak aan gemonteerd zit, die zijn normaal gesproken stevig zat.
Welke volvo gaat het om?

[ Voor 93% gewijzigd door DopdeDouwer op 24-03-2014 21:07 ]

• FireFoz
S80 uit eind 2007
heb al in het boekje gekeken maar daar staan alleen de standaard 4 punten in mbt de krik...

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-12 15:36
Lopen de chassis balken niet zichtbaar onder de auto? Als ik de wielen van m'n ouders passat wissel doe ik altijd een balkje op de pompwagen en die lijn ik dan precies uit op de chassis balk ;)

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ja daar of onder het subframe/bevestiging daarvan.
(meest recente volvo documentatie die ik heb is de S80 uit 2004, dus kan je ook niet verder helpen)

Ontopic, van t weekend (of misschien eerder als het savonds lekker weer is) gaan de zomerbanden er bij mij ook weer onder.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:26
Damn....moest vanochtend gewoon krabben ? De natuur is echt van zijn padje..Ik laat het

Winterrubber er nog maar even onder ;)

• _JGC_
Hier liggen ze er ook nog onder... slijt wel hard voor, maar moesten toch op...

Boeren zijn hier overal bezig de stukken grond aan het voorbereiden... heerlijk als je banden die drek gewoon van de weg rijden...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33

Eagle Creek

Breathing security

Afgelopen vrijdag de wissel laten doen. Daarbij ook twee nieuwe banden eronder laten zetten die ik op internet heb gekocht.

Vanochtend de weg op met 1*C. Ach ja.. Daar kunnen de zomerbandjes ook wel tegen :*) .

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 07:52:
Damn....moest vanochtend gewoon krabben ? De natuur is echt van zijn padje..Ik laat het

Winterrubber er nog maar even onder ;)
Vorig jaar alweer vergeten? ;)

http://www.knmi.nl/cms/co...e_maart_in_een_kwart_eeuw

• FireFoz
Nou ik heb ze er onder liggen hoor, de overige 3 banden maar gewoon met de krik uit de auto gedaan. Ben nou al zo veel tijd kwijt met uitzoeken waar ik die garagekrik moet plaatsen dat ik die banden al wel 100 keer had kunnen wisselen :p

Vraag het wel een keer bij de garage als ik daar een keer moet zijn (zit niet echt in de buurt).

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:46
Mijn zomerbanden van de leaseauto liggen wel klaar bij de dealer maar ik denk dat ik toch ook nog maar ff wacht. Ergens eind volgende maand durf ik het wel aan qua weer :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het wordt van het weekend 20 graden, en dan nog twijfelen? :P

Vaak bu'j te bang!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach ja er is nog altijd een paar procent kans op sneeuw.. blijkbaar is het dan beter om te wachten tot die kans 0% is en nu de hele tijd met verminderde rem prestaties rond te rijden :P

Bij 20 graden is het verschil zomerband <> winterband wel aanzienlijk..

Met winterbanden de zomer door, kan dat?
In de winter kun je beter niet met zomerbanden rijden, dat is wel bekend. Maar het omgekeerde: hoe zit dát eigenlijk? Is het mogelijk om in de zomer met winterbanden te rijden? En zo ja, is dat nou wel verstandig?
[..]
Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig.
[..]
Het verschil in remweg wordt nog groter naarmate het warmer wordt. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All-season banden doen het beter dan winterbanden, maar ook met deze banden zijn de remprestaties bij hoge temperaturen minder dan van zomerbanden: gemiddeld zo'n 25%.

• redwing
Glashelder schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:24:
Ach ja er is nog altijd een paar procent kans op sneeuw.. blijkbaar is het dan beter om te wachten tot die kans 0% is en nu de hele tijd met verminderde rem prestaties rond te rijden :P

Bij 20 graden is het verschil zomerband <> winterband wel aanzienlijk..

[...]
Om de een of andere reden is de veiligheid bij veel winterbandenrijders in de winter schijnbaar belangrijker dan in de zomer.20% extra remweg in de winter is schijnbaar gevaarlijk, maar in de zomer niet van belang. Aparte redenatie blijf ik dat nog altijd vinden 8)7

[removed]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat is ook min of meer mijn punt. Ik geloof dat je nu geen profijt meer hebt aan je winterbanden. Of je moet Chingwanglong zomerbanden hebben en fatsoenlijke merk winterbanden o.i.d., dan begrijp ik het wel :P

Vaak bu'j te bang!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 10:10
Ik heb net de afspraak gemaakt voor het wisselen. Ik heb er ietsje langer mee gewacht dan normaal, en tja met deze temperaturen vliegt het rubber er af. Ze hebben nu nog maar weinig profiel voor winterbanden, dus volgend seizoen zullen er nieuwe nodig zijn ...

• FireFoz
Wat natuurlijk wel zo is is dat een remweg van 50 meter (normale omstandigheden) in de winter met sneeuw of ijzel in eens wel 100 meter kan zijn. Dan is 25% verschil ook in eens een stuk meer meters. In de zomer heb je niet zulke sterke fluctuaties in het wegdek, op zn hoogst regen of geen regen.

• redwing
FireFoz schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:00:
Wat natuurlijk wel zo is is dat een remweg van 50 meter (normale omstandigheden) in de winter met sneeuw of ijzel in eens wel 100 meter kan zijn. Dan is 25% verschil ook in eens een stuk meer meters. In de zomer heb je niet zulke sterke fluctuaties in het wegdek, op zn hoogst regen of geen regen.
Er is ook niemand die zegt dat winterbanden op sneeuw/ijs niet beter zouden zijn. Maar hoe groot acht je de kans op sneeuw/ijs bij een temperatuur die iig de komende weken richting de 20 graden gaat ? Zelfs als het daarna gaat vriezen/sneeuwen is de grond te warm om het glad te laten worden.

Daarnaast is het natuurlijk vreemd om voor die zeer kleine kans dat je nu nog gladheid tegen gaat komen met banden te gaan rijden die 20% meer remweg geven op de huidige weersomstandigheden.

[removed]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Bonsaiboom schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:59:
Ik heb net de afspraak gemaakt voor het wisselen. Ik heb er ietsje langer mee gewacht dan normaal, en tja met deze temperaturen vliegt het rubber er af. Ze hebben nu nog maar weinig profiel voor winterbanden, dus volgend seizoen zullen er nieuwe nodig zijn ...
Waarom rijd je ze dan niet op nu?

iRacing Profiel

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mja ik heb ze er twee weken geleden al afgehaald, woon in de buurt van de kust dus echt koud is het zelden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24
Morgen gaan de zomerwieltjes er weer onder bij mij! *O*

Kan niet wachten.... :D

• redwing
frankivo schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:40:
[...]
Omdat ie slim is denk ik :)

[removed]

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

frankivo schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:40:
[...]

Omdat je nu eigenlijk al nadeel hebt van winterbanden. Bij mij gaan de zomerbanden er ook om zodra de velgen terug zijn van het richten.

Nee, merp!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:46
Gezien bovenstaande maak ik ook straks gelijk even een afspraak. Ik heb echt 0,0 ervaring met winterbanden gehad tot ik deze auto reed dus die tips hierboven zijn altijd handig :).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Deze winter waren winterbanden achteraf gezien niet nodig. Bij mij zitten zijn de winterslofjes er deze "winter" alleen maar opgegaan omdat ze op moesten (profiel was <6mm). Van het weekend maar omwisselen en op marktplaats slingeren (ik heb al een goede winterset, maar die heb ik deze 'winter' gespaard').

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

Zo, de zomerbanden zitten weer op de Fiesta van mijn vrouw. Ding gaat in ieder geval een stuk strakker de bocht om. Of het allemaal nodig en nuttig was? Nee.

Strava

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 14:33

Bestla

Kvinne

3 April gaan de zomerbandjes er weer onder.

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-12 13:56
Opvallend dat in de zomerbandentest van dit jaar (http://www.adac.de/infote...201884&SourcePageId=31821; http://www.adac.de/infote...201871&SourcePageId=31821) ADAC eindelijk eens stelt dat die Michelin Energy Savers ondermaats presteren op nat wegdek. Iets wat ik al jaren roep. Afgelopen jaren kwamen de Energy Savers nog steevast op de eerste plek, nu staat 'ie in de middenmoot.

• !null
ADAC is ook niet heilig. Getuigen de altijd winnende Volkswagens met een beetje hulp. De Energy Savers hebben ze niet eens veel slechter gemaakt lijkt me, dus wel vreemd dat ze ineens zoveel lager staan.

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb nog moeten krabben gisteren morgen.

Het moet gek gaan maar de winterbandjes blijven er nog mooi op liggen tot einde april denk ik.
Op 647m hoogte kan je plots heel ander weer hebben als op zee niveau...

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 27-03-2014 14:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

De Vaalserberg is toch maar 321m. hoog? :+

• !null
647m zegt ook niet alles. Ligt er nogal aan of dat in Scandinavie is of bij de evenaar.
Als het zuidelijker is dan Nederland betekent het ook dat doorgaans wel een stuk warmer is. Weer zal wel onvoorspelbaarder zijn, dat geloof ik wel. Kun je zomaar sneeuw hebben. Maar gemiddeld is het wellicht wel warmer waardoor je nog meer nadeel van je smerende winterbandjes hebt :P

Maar goed, ga je je overal op voorbereiden? Want als je nog een heel stuk hoger gaat kun je zelfs in de zomer nog voor verrasingen komen te staan. Heb zelf op belachelijke hoogtes gereden en was ik niet altijd voorbereid op dikke sneeuwval al was het zomer. maar dan had ik wel een echte 4x4 onder m'n kont, wat iets scheelt. Echter geen sneeuwkettingen mee

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 27-03-2014 14:21 ]

Verwijderd

Ik heb mijn banden in de kofferbak. 's Ochtends rij ik naar mijn werk op de winterbanden. In de lunchpauze wissel ik ze dan om voor de zomerbanden. Als ik dan naar huis rij is het niet alsof ik op kauwgom rij. Thuisgekomen zet ik er 's avonds weer de winterbanden onder. Dan kan ik 's ochtends vlot wegrijden.
Kost maar een half uurtje per wissel. Gaat een stuk soepeler als je het vaker doet. Natrekken doe ik de bouten niet. Daarvoor zitten de wielen er niet lang genoeg onder.

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:32:
Ik heb mijn banden in de kofferbak. 's Ochtends rij ik naar mijn werk op de winterbanden. In de lunchpauze wissel ik ze dan om voor de zomerbanden. Als ik dan naar huis rij is het niet alsof ik op kauwgom rij. Thuisgekomen zet ik er 's avonds weer de winterbanden onder. Dan kan ik 's ochtends vlot wegrijden.
Kost maar een half uurtje per wissel. Gaat een stuk soepeler als je het vaker doet. Natrekken doe ik de bouten niet. Daarvoor zitten de wielen er niet lang genoeg onder.
_/-\o_

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:37
!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:23:
ADAC is ook niet heilig. Getuigen de altijd winnende Volkswagens met een beetje hulp. De Energy Savers hebben ze niet eens veel slechter gemaakt lijkt me, dus wel vreemd dat ze ineens zoveel lager staan.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de concurrentie niet stilgezeten heeft en inmiddels betere banden heeft gemaakt. Dan kun je wel van de top de middenmoot in gaan. Deze beoordeling geeft ook niet aan hoeveel verschil er daadwerkelijk tussen zit, het is puur een beoordeling.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:16:
647m zegt ook niet alles. Ligt er nogal aan of dat in Scandinavie is of bij de evenaar.
Als het zuidelijker is dan Nederland betekent het ook dat doorgaans wel een stuk warmer is. Weer zal wel onvoorspelbaarder zijn, dat geloof ik wel. Kun je zomaar sneeuw hebben. Maar gemiddeld is het wellicht wel warmer waardoor je nog meer nadeel van je smerende winterbandjes hebt :P

Maar goed, ga je je overal op voorbereiden? Want als je nog een heel stuk hoger gaat kun je zelfs in de zomer nog voor verrasingen komen te staan. Heb zelf op belachelijke hoogtes gereden en was ik niet altijd voorbereid op dikke sneeuwval al was het zomer. maar dan had ik wel een echte 4x4 onder m'n kont, wat iets scheelt. Echter geen sneeuwkettingen mee
Ik heb vorig jaar in de laatste week van mei nog door een dikke sneeuwbui gereden in Oostenrijk, toch een stuk zuidelijker dan Nederland ;) Volgens mij stond ik toen wel op zomerbanden, zij waren het daar toen ook niet gewend overigens ;)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
NoepZor schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:06:
Het kan natuurlijk wel zijn dat de concurrentie niet stilgezeten heeft en inmiddels betere banden heeft gemaakt. Dan kun je wel van de top de middenmoot in gaan. Deze beoordeling geeft ook niet aan hoeveel verschil er daadwerkelijk tussen zit, het is puur een beoordeling.
Onderbuik zegt mij genoeg. Slijtvast = minder grip en meer herrie. Je kunt een hoop opvangen met technieken, samenstelling en profiel, maar natuurkunde kan je niet ongedaan maken. Uiteindelijk zullen banden in dezelfde technologische klasse dus gewoon betere grip hebben als ze harder slijten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chevy454
  • Niet online
!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:16:
I beg to differ. 647m is het hoogste punt in België en heb al heel vaak ervaren dat het als een hek fungeert. Zo kan je plots aan de andere kant heel veel mist hebben omdat daar de mist niet weggewaaid kan worden. En de kans op mist wegens de andere luchtdichtheid en de kenmerkende temperatuurdaling is daar ook groter. Hier heb je dus ook het meeste nut aan je goede regen / winterbanden.

Maar zo kan je ook in Granada op 2400m gewoon zon hebben en richting de voet van de Sierra Nevada door de wolken rijden en dan regen hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:32:
HK 1.0?

[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 28-03-2014 12:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Als je niet over winterbanden wil praten is daar een heel eenvoudige oplossing voor: dit topic niet openen :z

[ Voor 73% gewijzigd door Grrrrrene op 01-04-2014 06:59 ]

• croxz
  • Laatst online: 15:23
Geen spijt van mijn winterbanden maar echt nodig was het niet nee... Net maar nieuwe zomersloffen besteld (Hankook k425), hopelijk zitten ze er volgende week onder en kunnen de winterbanden weer in de opslag.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

knip

[ Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 01-04-2014 06:59 ]

Iperf

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-12 13:56
Niks mis met die laatste 4mm eraf gummen en nóg meer onderstuur 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 01-04-2014 07:00 ]

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Zo, inmiddels weer op de zomerbanden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bly37Un.jpg

Nee, merp!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Ja, da's lekker, lekker BBQ-en in de tuin van 't weekend, staan die ffing winterbanden in een hoekje te stinken :+

Met stip de geniaalste oplossing, zou iedere winterbanden-fetishist zich ter harte moeten nemen:

"Ik heb mijn banden in de kofferbak. 's Ochtends rij ik naar mijn werk op de winterbanden. In de lunchpauze wissel ik ze dan om voor de zomerbanden. Als ik dan naar huis rij is het niet alsof ik op kauwgom rij. Thuisgekomen zet ik er 's avonds weer de winterbanden onder. Dan kan ik 's ochtends vlot wegrijden.
Kost maar een half uurtje per wissel. Gaat een stuk soepeler als je het vaker doet. Natrekken doe ik de bouten niet. Daarvoor zitten de wielen er niet lang genoeg onder."

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 01-04-2014 07:00 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
Zojuist de zomerbandjes er onder gelegd. Nog geen halfuurtje werk inclusief schoonmaken wielkast en check van de remmetjes. *O*

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

ik ga ff een rondje rijden...op mijn winterbandjes :F

• dreamscape
Twee weken geleden de zomerbanden gemonteerd omdat ik dacht dat het echt niet meer koud ging worden. Ook ons weekje vakantie met hoop op sneeuw leek te gaan tegenvallen (Vogezen, niet echt die-hard wintersport en daar was het vorige week ook 20 graden), maar afgelopen zaterdag leek het aldaar toch weer koud te worden. Dus hoppakee, de winterbanden er weer onder en maandag reed ik door een versbesneeuwd landschap naar de piste. Vandaag na thuiskomst maar meteen weer de zomerbandjes erop gelegd. Stom gedoe ook :)

Verwijderd

Met enige tegenslag toch net de zomerbandjes er weer ondergezet.
Eén van de zomerbanden bleek lek: een spijker van 5 cm in de band. Gisteren zou ik de banden al wisselen, maar links achter bleek volledig leeg.
Net even naar de plaatselijke 'bandenboer' gereden en er een prop in laten zetten. 3 minuten werk en ik kon weer verder.
Vanmiddag ben ik een dik half uur bezig geweest om de boel even om te zetten. Nu staat de auto weer op glimmende (ja, de velgen zijn zelfs helemaal schoongemaakt) velgen en zomerbandjes.
Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.