Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.987 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Vandread schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:22:
Leuk al die statistieken, maar als JIJ winterbanden hebt en JIJ rijdt gewoon netjes dan heb je niets met die statistieken te maken. In the long run kan JIJ veiliger rijden omdat je gewoon beter kan remmen en uitwijken in noodsituaties, welke door andere veroorzaakt kunnen worden.
Dat zelfde kun je net zo goed bereiken door met zomerbanden wat rustiger te rijden ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:27:
[...]

Dat zelfde kun je net zo goed bereiken door met zomerbanden wat rustiger te rijden ;)
Nee, want als je 20kmh op zomerbanden rijdt, of 20kmh op winterbanden. Dan ben je nog steeds veiliger onderweg op winterbanden. Bovendien is het de vraag of je op zomerbanden nog wel kúnt rijden..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op een besneeuwde weg 50km/h en een remweg van 200 meter is toch niet heel grappig, om dezelfde remweg te hebben als winterbanden moet je minimaal de halve snelheid rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
[...]
:')
Jij rijdt zeker 30kmu op de snelweg als het een beetje sneeuwt.

Brul even hardop op z'n NewKids: Wie is hier nou het gevaar op de weg, gij of ik?!

Als iemand nu nog even reageert met, je kan beter helemaal niet gaan rijden bij sneeuw/ijs dan is het feest compleet :P

[ Voor 14% gewijzigd door Vandread op 19-02-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk dat redwing de hoevelheid sneeuw in Limburg in januari vorig jaar al heul erg veul vond (iets van 5-10cm kan ik me herinneren). En dat dat de maximale sneeuwmaatstaf is voor andere gebieden in NL. Ik woonde destijds een tijdje in het zuiden en weet nog dat 'het zuiden' er toen beter voor stond dan het noorden. In die 5-10cm kon je met zomerbanden wel rijden, maar overal merkte je wie er wel winterbanden had, en wie niet.

In het noorden is de kans gewoon aanwezig dat je op een nacht 20+cm sneeuw krijgt, waarbij veel buitenwegen niet gestrooid gaan worden.. En dan heb je winterbanden en je kunt rijden, of je kunt niet rijden.
Bovendien zit het zuiden veel beter in de provinciale N2xx en N3xx-wegen, en nationale N en A-wegen dan het noorden.

Vergeet verder niet dat op de A7 in Groningen en Friesland zo'n beetje elk jaar het ZOAB weer vernield is door de winter. Dit is het eerste jaar sinds 2007 denk ik dat tussen Leek en Drachten -niet- kapot is gereden.. ZOAB kost gewoon belachelijk veel geld

[ Voor 32% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:29:
[...]

Nee, want als je 20kmh op zomerbanden rijdt, of 20kmh op winterbanden. Dan ben je nog steeds veiliger onderweg op winterbanden. Bovendien is het de vraag of je op zomerbanden nog wel kúnt rijden..
Dan ga je toch 15 rijden ?
Vandread schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:34:
[...]

:')
Jij rijdt zeker 30kmu op de snelweg als het een beetje sneeuwt.
Nee, dan kun je gewoon door rijden tenzij het echt glad aan het worden is. Maar dit is wel precies waarom er zoveel ongelukken gebeuren op winterbanden. Die zien dat het sneeuwt maar door de winterbanden denken ze gewoon 120 door te kunnen rijden. De zomerbandenrijders merken dat het wat gaat glibberen en gaan 70 rijden. Op het moment dat er geremd moet worden komen de winterbanden rijders er achter dat het glad is en botsen ze terwijl degenen die hun snelheid hebben aangepast kunnen stoppen/uitwijken.

[ Voor 50% gewijzigd door redwing op 19-02-2014 10:50 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het moment dat je beter kan gaan lopen komt met zomerbanden net wat sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Oke, duidelijk trololol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Nope, alleen je ziet hier precies staan waarom er in de winter zoveel ongelukken gebeuren met winterbanden rijders. Veel van hun passen zich niet aan waardoor het voordeel van winterbanden teniet wordt gedaan. Winterbanden hebben alleen nut als je je rijgedrag aanpast zoals je normaal ook op zomerbanden zou doen. Zodra je dat niet doet hebben heel die winterbanden geen nut.

Daarnaast zet ik iedere keer weer neer dat je naar je eigen situatie moet kijken of winterbanden wel of geen nut hebben. Woon je in het noorden+buitengebied hebben ze veel eerder nut dan als je in het zuiden midden in de stad woont. Simpelweg stellen dat winterbanden nodig zijn/onnodig zijn slaat nergens op.

[ Voor 22% gewijzigd door redwing op 19-02-2014 10:54 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:52:
[...]

Nope, alleen je ziet hier precies staan waarom er in de winter zoveel ongelukken gebeuren met winterbanden rijders. Veel van hun passen zich niet aan waardoor het voordeel van winterbanden teniet wordt gedaan. Winterbanden hebben alleen nut als je je rijgedrag aanpast zoals je normaal ook op zomerbanden zou doen. Zodra je dat niet doet hebben heel die winterbanden geen nut.
Normaal, je kan 120 km/ rijden.
Na sneeuw: op winterbanden is bv 80km/h nog verantwoord terwijl met zomerbanden 40km/h nog verantwoord is (zelfde remweg).
Je past je beide aan (wat goed is). Het is inderdaad een verkeerde aanname dat je dan met winterbanden nog steeds 120 km/h kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:54:
[...]

Normaal, je kan 120 km/ rijden.
Na sneeuw: op winterbanden is bv 80km/h nog verantwoord terwijl met zomerbanden 40km/h nog verantwoord is (zelfde remweg).
Je past je beide aan (wat goed is). Het is inderdaad een verkeerde aanname dat je dan met winterbanden nog steeds 120 km/h kan rijden.
Precies :) (alhoewel het beter is dan met winterbanden 60 gaan rijden zodat je ook echt extra marge krijgt) Helaas zie je dat laatste wel heel veel gebeuren en dat is dan ook precies de reden dat voor veel mensen winterbanden niets toevoegen. Zo heb ik een paar jaar geleden een paar mensen gezien die met 50 een haakse bocht wilden maken op een gladde weg. De eerste reactie toen ze tegen een paaltje stil stonden was 'hoe kan dit, ik heb toch winterbanden ??? :F '

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 19-02-2014 10:57 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Nee, dat is dus verkeerd. Je moet dus met winterbanden niet alsnog 2x zo hard gaan rijden als de mensen met zomerbanden, je moet je net zo ver aanpassen en daarmee je eigen remweg verkorten. Anders heb je alsnog geen extra veiligheid. [edit:] en helemaal niet 120 blijven rijden nee, "maar ik had toch winterbanden?!" ken ik inderdaad, mensen die met 120 langsvliegen waar de rest 50-70 rijd, en even verderop op z'n kant naast de weg liggen..

Zoals ik het zie: (voor mezelf)
- Ik kom zelden buiten NL
- In NL sneeuwt het maar zelden, de afgelopen 3 jaar (waar de sneeuw *wel* langer dan een week bleef liggen) waren uitzondering, geen regel.
- Ik heb die 3 jaar gewoon kunnen autorijden, op zomerbanden, zonder ongelukken te veroorzaken..
- Ik heb mensen met winterbanden onder hun auto ongelukken zien veroorzaken, omdat ze de boel overschatten. (zie ook eerder aangehaalde statistiek)
- Als het echt te erg is, blijf ik wel thuis.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 19-02-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:52:
[...]

Nee, je zet de risico's gelijk of anders nog in het voordeel van de winterband.

En als de risico's gelijk worden gezet kun je met winterbanden gewoon sneller rijden. Ook als de winterband nog veiliger moet zijn. Dat niet iedereen daarin de juiste inschatting maakt is waar, maar betekent niet dat je op winterbanden net zo langzaam moet rijden als op zomerbanden. Wel moet je je -natuurlijk- aanpassen aan de omstandigheden.

Mensen die dat niet doen zijn gewoon oerdom. Hetzelfde type dat denkt dat je met een virusscanner op de pc geen kans meer maakt op een virus.
Het grootste probleem in NL vind ik de overheidsbemoeienis en snelheidslimieten waardoor Nederlandse autobestuurders niet meer zelf kúnnen denken..

In DE -> 100kmh bubeko, zelf inschatten waar je langzamer moet.
In NL: 60kmh bubeko, zo dan hoeft de bestuurder niet meer na te denken. _/-\o_
In DE met sneeuw op snelweg: Vmax is nog steeds 80 bei nässe, verder zelf maar uitzoeken.
In NL: Laten we de matrixborden maar op 40kmh zetten, dan hoeven ze zelf niet na te denken :D
In DE: Inhalen mogelijk, moeten de bestuurders zelf bepalen.
In NL: Overal inhaalverboden! Als we het verbieden, hoeven ze het ook niet meer te kunnen of er over na te denken O+ Wat zijn we toch veilig!!!

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:56:
Nee, dat is dus verkeerd. Je moet dus met winterbanden niet alsnog 2x zo hard gaan rijden als de mensen met zomerbanden, je moet je net zo ver aanpassen en daarmee je eigen remweg verkorten. Anders heb je alsnog geen extra veiligheid.
Ik hoef ook geen extra veiligheid. Ik wil dezelfde veiligheid.
Voor extra veiligheid moet je met de zomerbanden ook je snelheid nogmaals verminderen.

Normaal weer : 120 km/h

Voor dezelfde veiligheid
Bij sneeuw WB = 80km/h
Bij sneeuw ZB = 40 km/h

Voor extra veiligheid
Bij sneeuw WB = 40km/h
Bij sneeuw ZB = 20km/h

(getallen zijn voorbeelden)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:48:
[...]
Nee, dan kun je gewoon door rijden tenzij het echt glad aan het worden is. Maar dit is wel precies waarom er zoveel ongelukken gebeuren op winterbanden. Die zien dat het sneeuwt maar door de winterbanden denken ze gewoon 120 door te kunnen rijden. De zomerbandenrijders merken dat het wat gaat glibberen en gaan 70 rijden. Op het moment dat er geremd moet worden komen de winterbanden rijders er achter dat het glad is en botsen ze terwijl degenen die hun snelheid hebben aangepast kunnen stoppen/uitwijken.
Generaliseren op z'n best....

ALLE mensen met winterbanden rijden te hard
ALLE mensen op zomerbanden weten zo goed wat ze doen dat ze nooit ongelukken hebben en schatten iedere situatie perfect in, ook als iemand anders iets stoms doet, weten ze dat al van te voren.

OMG waarom rijdt niet iedereen op zomerbanden? afschaffen die winterbanden in heel Europa
Nog sterker, je beweerd ineens dat winterbanden de oorzaak is van ZOVEEL ongelukken...
Bron? (zijn een extreem grote variatie aan bronnen en onderzoeken, ene zegt zus de ander zo en dan bedoel ik niet de "wij van WC eend adviseren wc eend" onderzoeken)

Andere invalshoek, zomerbandenrijders merken niet direct dat het glas is, maar als het wel glad is dan is de marge 0,0 maakt niet uit wat je doet, alle electro toeters en bellen hebben dan gewoon geen nut meer.
Komt iemand met winterbanden een verassing tegen dan doen die wat ze moeten doen.

Je kan ook niet zeggen met WB = 100 kmu, ZM = 50 kmu
Hangt extreem veel van de omstandigheden af, soort sneeuw op de weg (aangereden/los), ijs zichtbaar of onzichtbaar, hoeveelheid verkeer, soort weg (hoeveelheid ruimte die je hebt, zelfs het type weg)

[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 19-02-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:43:
[...]

Nee, want dat soort getallen worden altijd gecorrigeerd naar x-ongelukken per y-duizend km. Mensen met winterbanden rijden simpelweg bewezen gevaarlijker.
Linkje naar bewijs? En rijden mensen met ABS ook bewezen gevaarlijker?

Volgens mij is in dit topic al een paar keer aangetoond (o.a. van een leasemaatschappij) dat auto's met winterbanden minder schade hebben.
Ik heb hier in het zuiden nog nooit in een situatie gezeten waar ik zonder winterbanden een probleem had gehad. Of winterbanden wel/niet nuttig zijn is zeker in Nederland zeer afhankelijk van je eigen situatie.
Ik weet niet wat voor jou "hier in het zuiden" is, maar ik kwam in 2010 toch mooi niet weg van deze parkeerplaats in Kerkrade. En met niet wegkomen bedoel ik: zonder externe hulp en met alle truukjes die ik kende kwam ik gewoon echt niet bij de uitgang. De parkeerplaats loopt net iets af naar achter en lag vol sneeuw. Zelfs met een aanloopje naar beneden en daar omdraaien kwam ik niet weg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:05:
Ik weet niet wat voor jouw "hier in het zuiden" is, maar ik kwam in 2010 toch mooi niet weg van deze parkeerplaats in Kerkrade. En met niet wegkomen bedoel ik: zonder externe hulp en met alle truukjes die ik kende kwam ik gewoon echt niet bij de uitgang. De parkeerplaats loopt net iets af naar achter en lag vol sneeuw. Zelfs met een aanloopje naar beneden en daar omdraaien kwam ik niet weg.
En later die dag ben je mét winterbanden terug gereden naar die parkeerplek en toen lukte het wel?
Dit soort situatieschetsen zijn m.i. een beetje nutteloos zolang er geen vergelijk is.

Anyway, het is nu februari en we hebben nog steeds geen winter gehad :+
Ik moet ook nog steeds de winterbanden van de A4 verkopen en nieuwe zien te scoren voor de V70. Bij de A4 heb ik nooit verschil gemerkt tussen zomer- en winterbanden (voor woon-werk rij ik dan ook wel op 100% schone en gestrooide wegen indien het sneeuwt) maar aangezien het onder aan de streep economisch (qua bandenslijtage) weinig verschil maakt of je nou op 1 of 2 stel wielen rijdt ga ik ze toch wel aanschaffen, daarnaast is het sowieso leuk om af en toe andere wielen onder de auto te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Linkje naar bewijs? En rijden mensen met ABS ook bewezen gevaarlijker?

Volgens mij is in dit topic al een paar keer aangetoond (o.a. van een leasemaatschappij) dat auto's met winterbanden minder schade hebben.
linkje staat eerder in dit topic (meerdere malen in de tussentijd). Conclusie van dat rapport was dat winterbandenrijders meer kleinere schades reden en zomerbanden meer grotere schades. Het totale schadebedrag was uiteindelijk ongeveer gelijk.

Maar het lijkt me ook erg logisch. Normaal gesproken pas je je gedrag aan zodra je merkt dat het nodig is. Op zomerbanden ga je zodra je weg rijdt al glijden en dus doe je rustig. Op je winterbanden rijd je nog aardig weg dus blijf je ook harder rijden.
[...]

Ik weet niet wat voor jouw "hier in het zuiden" is, maar ik kwam in 2010 toch mooi niet weg van deze parkeerplaats in Kerkrade. En met niet wegkomen bedoel ik: zonder externe hulp en met alle truukjes die ik kende kwam ik gewoon echt niet bij de uitgang. De parkeerplaats loopt net iets af naar achter en lag vol sneeuw. Zelfs met een aanloopje naar beneden en daar omdraaien kwam ik niet weg.
hier in het zuiden is voor mij Eindhoven e.o.

Dat vaststaan lijkt me een goede reden om volgende keer winterbanden om te leggen. Ik ben nog nooit in de situatie geweest dat ik met mijn zomerbanden ergens niet weg kwam dus voor mij voegen ze weinig toe. Zeker omdat zomerbanden (ook in de winter) 99% van de tijd betere grip hebben. Die 1% dat het glad is neem ik dan wel op de koop toe en los ik op met rustig rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
'Het onderzoek' dat wordt aangehaald is voor zover ik weet dat wat ik in deze post gelinkt had. Misschien handig om een soort verzamelpost met alle beschikbare onderzoeken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:29:
[...]
Dat vaststaan lijkt me een goede reden om volgende keer winterbanden om te leggen. Ik ben nog nooit in de situatie geweest dat ik met mijn zomerbanden ergens niet weg kwam dus voor mij voegen ze weinig toe. Zeker omdat zomerbanden (ook in de winter) 99% van de tijd betere grip hebben. Die 1% dat het glad is neem ik dan wel op de koop toe en los ik op met rustig rijden.
Is jou toevallig bekend dat winterbanden een andere rubber compound hebben die zacht blijft ook al is het koud? Hierdoor heb je beter contact met de weg, in tegenstelling tot zomerbanden die onder koude omstandigheden minder goed contact hebben met de weg omdat het rubber dan juist te hard is voor optimaal grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pure marketing hoor, rubber wordt al lang niet meer gebruikt voor autobanden, alles is synthetisch materiaal, en met de huidige kennis in die materie kan men perfect een "gomme" maken die bij onze temperaturen altijd voldoet.

Alleen verkoopt men graag zoveel mogelijk soorten banden, en daar trapt menigeen natuurlijk graag in, het geld moet blijkbaar rollen, het even doordenken van de consument blijft achterwege.

Laten we het overconsumptie van banden noemen, en strikt overbodig hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:18:
[...]

En later die dag ben je mét winterbanden terug gereden naar die parkeerplek en toen lukte het wel?
Dit soort situatieschetsen zijn m.i. een beetje nutteloos zolang er geen vergelijk is.
Zo'n reactie had ik wel verwacht. Maar wat wil je dan, zekerheid dat je met winterbanden ook vastgestaan had? Het mag toch gevoeglijk bekend zijn dat winterbanden in sneeuw meer grip hebben. Misschien geen garantie dat je in alle situaties weg komt, maar verder kom je wel.

Okee dan, ander voorbeeld: mijn vorige werkgever had het hoofdkantoor in Duitsland in een dorpje rond een basaltkegel. Daar ging het ook flink op en neer. Nooit problemen gehad met winterbanden. Prompt komt een collega met een gehuurde auto zonder winterbanden: komt de berg niet op. Enige verschil: dit was een Passat station en wij reden Passat sedans. Dus helaas ook weer geen vergelijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:09:
[...]

Zo'n reactie had ik wel verwacht. Maar wat wil je dan, zekerheid dat je met winterbanden ook vastgestaan had? Het mag toch gevoeglijk bekend zijn dat winterbanden in sneeuw meer grip hebben. Misschien geen garantie dat je in alle situaties weg komt, maar verder kom je wel.
Ja, zonder vergelijk is je voorbeeld gewoon waardeloos. Er zijn veel meer factoren die meespelen dan de banden alleen.
Okee dan, ander voorbeeld: mijn vorige werkgever had het hoofdkantoor in Duitsland in een dorpje rond een basaltkegel. Daar ging het ook flink op en neer. Nooit problemen gehad met winterbanden. Prompt komt een collega met een gehuurde auto zonder winterbanden: komt de berg niet op. Enige verschil: dit was een Passat station en wij reden Passat sedans. Dus helaas ook weer geen vergelijk.
Dat is in ieder geval al een beter voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27
Ben hier wel eens benieuwd naar:

Poll: Winterbanden?
Lease auto - WEL winterbanden
Lease auto - GEEN winterbanden
Privé auto - WEL winterbanden
Privé auto - GEEN winterbanden
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=389519&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:59:
Pure marketing hoor, rubber wordt al lang niet meer gebruikt voor autobanden, alles is synthetisch materiaal, en met de huidige kennis in die materie kan men perfect een "gomme" maken die bij onze temperaturen altijd voldoet.
Bron? Zal het volgende keer eens vragen als ik weer met Euromaster en Profile aan tafel zit....
Maar volgens mij verkondig je klinklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:09:
[...]

Het ligt hoofdzakelijk aan je rijstijl. Ik heb in dikke sneeuw gereden op zomerbanden met 0.8mm profiel (ook in Kerkrade e.o, taxi Timmermans meersen). Als je met gevoel kunt rijden spinnen je wielen niet eens door. Ook bergop/af. Op dezelfde plek liepen mensen met winterbanden te klooien door te veel gas. Maar ja, je kunt autorijden of je kunt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Dan overtreed jij de wet, is een boete van 300 euro.... maar sjapeau hoor dat jij dat kan!
Zou daar ook zeer zeker trots op zijn :) ik denk dat jij een zeer begenadigd chauffeur bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:26

YellowCube

Wait...what?

helemaal niet, want dat ben ik al.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Vandread schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:47:
[...]
Is jou toevallig bekend dat winterbanden een andere rubber compound hebben die zacht blijft ook al is het koud? Hierdoor heb je beter contact met de weg, in tegenstelling tot zomerbanden die onder koude omstandigheden minder goed contact hebben met de weg omdat het rubber dan juist te hard is voor optimaal grip.
Helaas zijn er weinig specifieke testen, maar de testen die te vinden zijn geven aan dat het onzin is dat winterbanden betere grip hebben bij de Nederlandse temperaturen (puur naar temp gekeken) . Pas onder 0 begint er enig voordeel voor de winterbanden op te treden en pas ver onder 0 kun je deze significant noemen. Daarnaast zie je uit alle testen dat zomerbanden op droog wegdek tot ver onder 0 nog steeds beter of minstens net zo goed presteren als winterbanden.

Het is dus leuk dat de bandenfabrikanten blijven roepen met hun 7 graden grens, in de praktijk blijkt die grens veel minder duidelijk en ook nog eens veel lager te liggen. Uiteindelijk komt het er op neer dat winterbanden alleen echt voordeel geven als het ver onder nul is of als er echt sneeuw/ijs ligt.

Er is natuurlijk ook een reden waarom dit zo weinig getest wordt. De enige die er profijt van zouden hebben zijn de bandenboeren en die weten zelf ook wel dat bij dit soort testen hun eigen spam ondermijnt wordt :+ Als die echt konden aantonen dat bij temperaturen onder de 7 graden winterbanden duidelijk beter presteren zou je dat bij elke test wel terug zien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

totaal off-topic:

Maar mag ik de deur van Bag End als verzoekje indienen voor je lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:23

Daniel36

vernieuwde formule

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:46:
[...]

Het ligt hoofdzakelijk aan je rijstijl. Ik heb in dikke sneeuw gereden op zomerbanden met 0.8mm profiel (ook in Kerkrade e.o, taxi Timmermans meersen). Als je met gevoel kunt rijden spinnen je wielen niet eens door. Ook bergop/af. Op dezelfde plek liepen mensen met winterbanden te klooien door te veel gas. Maar ja, je kunt autorijden of je kunt het niet.
Dit lijkt toch erg veel op de bekende zelf overschatting van de gemiddelde taxi-coureur wat mij betreft hoor :+
Zit overigens ook ruim onder wettelijk toegestane minimum ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 19-02-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel36 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:17:
[...]

Dit lijkt toch erg veel op de bekende zelf overschatting van de gemiddelde taxi-coureur wat mij betreft hoor :+
Of zou hij 0,8cm hebben bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:46:
[...]

Ik heb in dikke sneeuw gereden op zomerbanden met 0.8mm profiel. Als je met gevoel kunt rijden spinnen je wielen niet eens door.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:05:
[...]
Helaas zijn er weinig specifieke testen, maar de testen die te vinden zijn geven aan dat het onzin is dat winterbanden betere grip hebben bij de Nederlandse temperaturen (puur naar temp gekeken) . Pas onder 0 begint er enig voordeel voor de winterbanden op te treden en pas ver onder 0 kun je deze significant noemen. Daarnaast zie je uit alle testen dat zomerbanden op droog wegdek tot ver onder 0 nog steeds beter of minstens net zo goed presteren als winterbanden.

Het is dus leuk dat de bandenfabrikanten blijven roepen met hun 7 graden grens, in de praktijk blijkt die grens veel minder duidelijk en ook nog eens veel lager te liggen. Uiteindelijk komt het er op neer dat winterbanden alleen echt voordeel geven als het ver onder nul is of als er echt sneeuw/ijs ligt.

Er is natuurlijk ook een reden waarom dit zo weinig getest wordt. De enige die er profijt van zouden hebben zijn de bandenboeren en die weten zelf ook wel dat bij dit soort testen hun eigen spam ondermijnt wordt :+ Als die echt konden aantonen dat bij temperaturen onder de 7 graden winterbanden duidelijk beter presteren zou je dat bij elke test wel terug zien.
ANWB testje:
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

Overigens, ik noem geen temperaturen! maar het is vrijwel zeker dat winterbanden bij temperaturen onder de 0 graden zeer zeker presteren. Ook andersom geldt dit, winterbanden presteren slechter bij warm weer!
Bij 13 graden is bewezen door de ADAC dat winterbanden een langere remweg hebben.
Overigens interesant om bij de ADAC te kijken, voor mij beetje stroef om de juiste artikelen te vinden, maar die testen vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Daniel36 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:17:
[...]

Vind het ook wel knap. SOms hoef ik alleen maar de koppeling op te laten komen om door te slippen.bij stilstand.
Ik denk eerder dat zijn 'diepe' sneeuw niet dieper is geweest dan 3cm. :+
Door 20cm kom je echt niet met zomerbanden, en omhoog glij je zelfs naar beneden denk ik. Dat gebeurde mij zelfs bij een bepaalde oprit.

Sterker nog, ik heb zelfs met winterbanden een keer vastgezeten dat ik sneeuw voor of achter de wielen eerst weg moest graven, andere was de voorwaartse grip van de winterbanden niet voldoende om door de sneeuw te komen. Achter de wielen weghalen, achteruit rijden en dan met het autogewicht door de sneeuw denderen.

[ Voor 32% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Dat kan heel goed met winterbanden ;) feitelijk werkt een winterband het beste op platgereden sneeuw en niet op losse sneeuw. Maar ook in diepe sneeuw heb je aan sneeuwbanden ook niets meer ;)
Sneeuwbanden zijn zelfs redelijk belabberd op aangereden sneeuw...
Zo zag mijn laatste ritje in de sneeuw eruit: http://pic.twitter.com/MgGRVgWWKK
Maar dan had ik wel een 4x4.... en daar reden we 80 a 100 km/u :+

[ Voor 19% gewijzigd door Vandread op 19-02-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ze vergelijken hier 1 zomerband met 1 winterband. Je kunt pas echt iets zeggen als je meerdere zomerbanden vergelijkt met meerdere winterbanden. Daarnaast zie je hier een 4-seizoenenband die bijna hetzelfde presteert wat remweg betreft als een winterband terwijl als je naar veel andere testen kijkt je ziet dat die er meestal tussenin zit. Als je dan naar de wegligging kijkt van diezelfde band is die schijnbaar wel veel slechter (2 vs 4 sterren). Erg apart dus.

Het nadeel van zulke testen is dat je dus eigenlijk niet genoeg test om enige conclusies te gaan trekken. Ze zeggen het zelf eigenlijk al : 'De individuele verschillen tussen verschillende merken van een zelfde type band kunnen zeer groot zijn.' Oftewel de ene zomerband zal veel slechter presteren dan genoemd terwijl de andere de winterband misschien wel verslaat en andersom. Kijk maar eens naar een willekeurige zomerbanden test en je zult zien dat alleen de spreiding al meer is dan die paar meter verschil die je hier tussen de zomer en winterband ziet.

Daarnaast zijn het ook aparte conclusies. B.v. zomerbanden zijn onveilig op sneeuw want als je 50 rijdt heb je een veel te lange remweg -> wie haalt het dan ook in zijn hoofd om op zomerbanden (maar ook winterbanden) 50 te gaan rijden op een compleet besneeuwde weg ?

En over die temperaturen, natuurlijk maakt het verschil. Het verschil is alleen zo klein dat je bij de normale temperaturen in de winter (-10 tot 15) geen verschil hoeft te maken tussen zomer en winterband. De specifieke band die je hebt maakt dan al veel meer verschil dan of het een zomer of winterband is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:59:

Alleen verkoopt men graag zoveel mogelijk soorten banden, en daar trapt menigeen natuurlijk graag in, het geld moet blijkbaar rollen, het even doordenken van de consument blijft achterwege.

Laten we het overconsumptie van banden noemen, en strikt overbodig hier.
Die gomme bestaat al, wordt gebruikt bij allseason banden. Een universele compound die altijd topprestaties levert tussen -10 en +25 onder alle weersomstandigheden op alle soorten wegdek bestaat niet. Je zult altijd een compromis moeten sluiten.
Daarnaast zit je met slijtage en rolweerstand. Om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen worden auto's af fabriek geleverd met ecobanden. Die dingen presteren prima bij hoge temperaturen, maar zodra de temperaturen lager worden of er iets van modder of sneeuw op het wegdek terecht komt ben je nergens met die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:53
Ik weet niet wat voor jou "hier in het zuiden" is, maar ik kwam in 2010 toch mooi niet weg van deze parkeerplaats in Kerkrade. En met niet wegkomen bedoel ik: zonder externe hulp en met alle truukjes die ik kende kwam ik gewoon echt niet bij de uitgang. De parkeerplaats loopt net iets af naar achter en lag vol sneeuw. Zelfs met een aanloopje naar beneden en daar omdraaien kwam ik niet weg.
Achteruit geprobeerd eruit te rijden? (uitgaande van voorwielaandrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Bij All-seasons denk ik echt aan net-niet banden..
In de zomer verlies je altijd van zomerbanden.
Net niet de remweg die je wil bij nat/droog
Net niet de lage rolweerstand die je wil
Net niet het geluidsniveau dat je wenst
Net niet de grip op nat en droog
Net niet de looks

In een koude winter verlies je altijd van winterbanden
Net niet de grip bij sneeuw/regen
Net niet de remweg bij sneeuw/regen

In een warme winter is het verschil met zomerbanden minimaal, of zelfs nadelig..
Zie zomer

Dan heb ik liever 2 setjes velgen, en uiteindelijk verslijt je misschien zelfs minder snel met 2 sets..

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:34:
Net niet de looks

In een warme winter is het verschil met zomerbanden minimaal, of zelfs nadelig..
Zie zomer

Dan heb ik liever 2 setjes velgen, en uiteindelijk verslijt je misschien zelfs minder snel met 2 sets..
Je post ziet er uit alsof hij uit een dichtbundel komt, je ENTER knop werkt in ieder geval prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
ALLE banden zijn niet-niet-banden, vanwege tegenstrijdigen eisen.
Stil, grip, nat/droog, slijtvast, zuinig, etc. etc. ELKE band is een compromis.
All season is in Nederland dan ook een heel mooi alternatief. Het komt niet op die laatste paar procent aan (slicks monteren bij droog weer, wisselen naar regenbanden bij een buitje, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:39
Vandread schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:51:
[...]

Overigens interesant om bij de ADAC te kijken, voor mij beetje stroef om de juiste artikelen te vinden, maar die testen vrij goed.
Die testen zou ik toch ook met een korreltje zout nemen
http://nos.nl/artikel/608...n-adac-onder-de-loep.html

Probleem is: in elke industrie waar miljarden om gaat, wordt gesjoemeld met resultaten of testmethoden. Zo denk ik ook de resultaten met winterbanden. Tuurlijk zal een winterband opmerkelijk beter presteren in een vers laagje sneeuw. Maar 2x zo goed zal waarschijnlijk in het meest optimale geval zijn (als in: beste winterband vs slechte zomerband op ideale condities voor winterbanden).

Maar goed, persoonlijk vind ik: winterbanden zijn effectief bij sneeuw. Je zult beter grip hebben bij gelijke snelheid. Ze zijn dus per definitie veiliger bij sneeuw/veel kou. Hoe de chauffeurs daar mee omgaan is altijd weer afhankelijk per persoon.

Heb zelf geen winterbanden. Te duur en rijd eigenlijk alleen maar snelweg. Voor de 5 dagen dat er echt SNEEUW ligt, is het me dat niet waard. Maar dat is persoonlijk en ieder zijn ding. Als je de hele dag op de weg moet zitten snap ik het zeker. Maar voor die 5 dagen rijd ik wel rustiger of werk ik vanuit thuis. (al heb ik het tot nu toe altijd gered naar het werk zonder slippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Stel dat je dit zou doen, mag dat eigenlijk? Je auto wordt immers niet APK-goedgekeurd als je banden zonder profiel hebt.

Op zich wel redelijk krom. Men vindt het schijnbaar wel verantwoord om met zomerbanden rond de blijven kachelen als er sneeuw ligt. Maar slicks monteren als het droog is mag dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:45:
[...]

Of zou hij 0,8cm hebben bedoeld :)
Ik vergiste mijn niet, ik had de keuze om zo te rijden of geen centen verdienen die avond. Omdat de politie toch niet veel doet met dat weer heb ik bewust het risico genomen. Ik overschat mijzelf overigens niet, in zo'n situatie rijd ik gewoon rustig. En ik weet dat ik goed rijd, ik heb niet voor niets mijn rijbewijs met 15 lessen gehaald. En ik heb het rijbewijs 5 jaar, dus dat het "vroeger" makkelijker was gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gabliboeba schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:36:
[...]
Stel dat je dit zou doen, mag dat eigenlijk? Je auto wordt immers niet APK-goedgekeurd als je banden zonder profiel hebt.

Op zich wel redelijk krom. Men vindt het schijnbaar wel verantwoord om met zomerbanden rond de blijven kachelen als er sneeuw ligt. Maar slicks monteren als het droog is mag dan weer niet.
Punt is dat de openbare weg geen circuit is. Ga jij op de vluchtstrook je banden wisselen als het begint te regenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:36:
[...]

Ik vergiste mijn niet, ik had de keuze om zo te rijden of geen centen verdienen die avond. Omdat de politie toch niet veel doet met dat weer heb ik bewust het risico genomen. Ik overschat mijzelf overigens niet, in zo'n situatie rijd ik gewoon rustig. En ik weet dat ik goed rijd, ik heb niet voor niets mijn rijbewijs met 15 lessen gehaald. En ik heb het rijbewijs 5 jaar, dus dat het "vroeger" makkelijker was gaat niet op.
Oh, dan is het prima 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gabliboeba schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:36:
[...]

Nee, daarvoor heb je semi-slicks die (nog) wel zijn toegestaan voor de openbare weg.
Toyo Proxes R888 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:36:
[...]
Zelfoverschatting is overigens niet door jezelf te beoordelen..... ken genoeg mensen die hun rijbewijs snel hadden, zegt gelukkig helemaal niets, want ook die kunnen prima een auto om een boom heen vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:19
GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:34:
Net niet de looks

Zie zomer

Je vergeet alleen een heel belangrijk aspect in je relaas. Namelijk het net-niet weer in nederland waarbij het deze winter het nog eens extra bevestigd wordt. De testen gaan namelijk uit van extreme situaties en niet van een gehele seizoens periode uit de dikke natte duim: november tot maart. Verder lijkt het erop dat je weinig ervaring hebt met goede all seasons. De Good Year Vector 4 komen over het algemeen goed uit de testen en de reviews van de gebruikers zijn ook erg positief. Zie maar eens op: http://www.tyrereviews.co...dyear/Vector-4Seasons.htm

Ik heb in iedergeval weinig gemerkt van mijn wissel komende van michelin energy savers, een typische veelvoorkomende zomerband.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 19-02-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

163 pagina's met heen en weer discussie over het wel of geen nut hebben van winterbanden 8)7

Kunnen we het hier niet gewoon over ervaringen met bepaalde merken/types banden gaan hebben? Anders zitten we over 1 jaar op 300 pagina's, beetje zinloos ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Goodyear Ultragrip 8 in 175/65 R14

In de sneeuw: Reed gewoon lekker afgelopen weken, iets meer marge dan met Vredestein Snowtrac2 en stuurgedrag lekkerder.
Droog wegdek: Prima, erg stil vergeleken wat ik gewend was, voelt vergelijkbaar met een zomerband. Alhoewel de Bridgestone Potenza RE050's wel strakker rijden.
Nat wegdek: Steengoed, ik weet geen band die ik heb gebruikt die beter voelt en waar het gedrag op nat betrouwbaarder was.

Slijtage: Weet ik nog niet.
Prijs: Voor €54 per band gewoon steengoed.

Verder had ik Fulda Kristall Montero 2 in de maat 155/70 R13 onder de 106 zitten.
Sneeuw: Niet kunnen testen helaas
Droog wegdek: Wat lawaaiig, maar grip was prima.
Nat wegdek: Goed weggedrag, minder last van regen dan Vredestein T-Trac

Slijtage: Was slecht met warme omstandigheden. Puur koud weer band.
Prijs: €35 per band is niet de hoofdprijs hè :P

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bla bla bla winterbanden, deze is goedkoper heeft meer grip en werkt ook heel goed in de zomer:

http://www.tirendo.nl/aut...-r-semi-slick/205-50-r16/

Zelf heb ik nu Continental Premiumcontact 2 met 3,3 graden camber en het stuurt voor geen meter echt ruk en nu hebben ze nog zo een 7mm-8mm ik wil niet weten hoe het is als ze nog maar 3mm over hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:26

YellowCube

Wait...what?

Arfman schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 19:00:
163 pagina's met heen en weer discussie over het wel of geen nut hebben van winterbanden 8)7

Kunnen we het hier niet gewoon over ervaringen met bepaalde merken/types banden gaan hebben? Anders zitten we over 1 jaar op 300 pagina's, beetje zinloos ..
kennelijk niet.
Face it, deze discussie zit gewoon in een infinite loop.

of had ik dat al eens gezegd?

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 19-02-2014 20:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Onzinnige discussie. Winterbanden doen goed hun werk, bij echt winterweer. Deze winter heb ik in elk geval geen flikker gehad aan mijn winterbanden. Ik ga ze maar snel weer laten omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YellowCube schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:51:
[...]
of had ik dat al eens gezegd?
Bijna iedereen hier en toch zie je iedere keer weer dezelfde gezichten terug komen :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 00:53
benchMarc schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:20:
Onzinnige discussie. Winterbanden doen goed hun werk, bij echt winterweer. Deze winter heb ik in elk geval geen flikker gehad aan mijn winterbanden. Ik ga ze maar snel weer laten omzetten.
Daar zit ik dus ook aan te denken! Mijn leasewagen heeft vanaf november weer trouw zijn winterbanden gekregen...maar slechts 2-3 dagen nodig geweest. Maar wat nu, direct weer terug naar zomer set? En wat als er dan een late winter komt ergens in maart?

(ik ben ook lichtelijk bevooroordeeld qua keuze, omdat mijn zomerbanden op mijn mooie zwart/alu velgen zitten :9~ )

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 17:48

PauseBreak

derp!

X-Kiwi schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:55:
[...]

Daar zit ik dus ook aan te denken! Mijn leasewagen heeft vanaf november weer trouw zijn winterbanden gekregen...maar slechts 2-3 dagen nodig geweest. Maar wat nu, direct weer terug naar zomer set? En wat als er dan een late winter komt ergens in maart?

(ik ben ook lichtelijk bevooroordeeld qua keuze, omdat mijn zomerbanden op mijn mooie zwart/alu velgen zitten :9~ )
Dan leg je ze weer om of laat je ze weer omleggen :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:35:
[...]

Bijna iedereen hier en toch zie je iedere keer weer dezelfde gezichten terug komen :D
Dan zal ik ook nog even hetzelfde zeggen als elk jaar: Ik gooi ze er pas op als het gaat sneeuwen! Dus ik heb de hele winter lekker met mijn zomerbanden rondgetuft. *O* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
zimbab schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:30:
[...]

Dan zal ik ook nog even hetzelfde zeggen als elk jaar: Ik gooi ze er pas op als het gaat sneeuwen! Dus ik heb de hele winter lekker met mijn zomerbanden rondgetuft. *O* :P
Ik heb vorig jaar de hele zomer op mijn winterbanden rondgetuft *O*

|:( men had bij aflevering de verkeerde set er op geplaatst..nee zelf nooit bekeken.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
zimbab schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:30:
[...]
same here :) Voor mijn huidige auto heb ik ze zelfs nog niet eens (Kia sportage waar al leuke bandjes onder zitten, dus die heeft er sowieso niet zo heel veel voordeel bij). Bij de vorige auto had ik ze wel alleen daar gooide ik ze er altijd ook pas onder als er sneeuw voorspelt werd. Banden verwisselen is simpel en nog geen half uurtje werk dus dat krijg je altijd wel gedaan.

[removed]

• X-Kiwi
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:53:
[...]

same here :) Voor mijn huidige auto heb ik ze zelfs nog niet eens (Kia sportage waar al leuke bandjes onder zitten, dus die heeft er sowieso niet zo heel veel voordeel bij). Bij de vorige auto had ik ze wel alleen daar gooide ik ze er altijd ook pas onder als er sneeuw voorspelt werd. Banden verwisselen is simpel en nog geen half uurtje werk dus dat krijg je altijd wel gedaan.
Hmm, misschien is het wel simpel als actie zelf, maar rond november en maart is er bij mij in de regio (rotterdam) een wachttijd van +/- 2 maanden. En daarbij zit ik 5 dagen in de week bij een klant - dus tijd om te wisselen kost ook zo'n 12 mailtjes naar de planner...

Mijn collega's zijn daar al helemaal op ingespeeld: die plannen letterlijk in oktober al een afspraak bij de Euromaster dat op bijv. 15 maart de zomerbanden er weer onder komen.

Kiwi !

Verwijderd

X-Kiwi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 00:12:
[...]

Hmm, misschien is het wel simpel als actie zelf, maar rond november en maart is er bij mij in de regio (rotterdam) een wachttijd van +/- 2 maanden. En daarbij zit ik 5 dagen in de week bij een klant - dus tijd om te wisselen kost ook zo'n 12 mailtjes naar de planner...

Mijn collega's zijn daar al helemaal op ingespeeld: die plannen letterlijk in oktober al een afspraak bij de Euromaster dat op bijv. 15 maart de zomerbanden er weer onder komen.
Ik deed het gewoon zelf, als het me uit kwam. Is inderdaad niet meer dan een half uurtje werk als je het juiste gereedschap en een verharde oprit hebt. Hartje Amsterdam met een simpele kruissleutel kost je wat meer tijd waarschijnlijk. Ik had de winterbanden er meestal 3-4 maanden op liggen, deze winter heb ik niet eens overwogen om al winterbanden te halen voor de nieuwe auto. Ik kan ze ook zelf opslaan in een ruime schuur, scheelt natuurlijk ook weer!

• GAIAjohan
Ik doe het ook altijd zelf. Wat heb je meer nodig dan een kruissleutel en een krik?? Ja, wellicht is een beetje vet of WD40 handig. Een momentsleutel kan handig zijn, maar gebruik ik zelf niet. Deze winter al 2x (1e keer van staal+zomer naar lm+zomer, 2e keer van lm+zomer naar staal+winter) gewisseld, en ik denk dat ik volgende week terug ga naar zomerbanden.

1 Gewoon auto rechtzetten op handrem en in versnelling.
2. bepalen welke zomerwiel je waar wilt hebben.
3. Controleren handrem/versnelling
4. Bouten wiel losser draaien (maar niet geheel).
5. krik eronder en omhoog
6. Wiel volledig loshalen.
7. Andere wiel erop en losjes vastzetten
8. krik omlaag
9. Wiel volledig vastdraaien. en naar nummer 4 voor het volgende wiel.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 20-02-2014 01:06 ]

• X-Kiwi
Oh zelf de velgen verwisselen lukt mij wel - heb ook wel een oprit, krik, momentsleutel enzo.
Misschien worden we met de leasewagens te verwend? Ik mag officieel zelf niet eens een lamp of ruitenwisser verwisselen. Doe ik wel - maar declareren van 2x nieuwe koplamp is erg lastig ben ik achter gekomen. En opslag van mijn zomer / winter velgen thuis heb ik geprobeerd...maar die dingen nemen best veel ruimte in beslag! :o

Kiwi !

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 01:02:
Ik doe het ook altijd zelf. Wat heb je meer nodig dan een kruissleutel en een krik?? Ja, wellicht is een beetje vet of WD40 handig. Een momentsleutel kan handig zijn, maar gebruik ik zelf niet. Deze winter al 2x (1e keer van staal+zomer naar lm+zomer, 2e keer van lm+zomer naar staal+winter) gewisseld, en ik denk dat ik volgende week terug ga naar zomerbanden.

1 Gewoon auto rechtzetten op handrem en in versnelling.
2. bepalen welke zomerwiel je waar wilt hebben.
3. Controleren handrem/versnelling
4. Bouten wiel losser draaien (maar niet geheel).
5. krik eronder en omhoog
6. Wiel volledig loshalen.
7. Andere wiel erop en losjes vastzetten
8. krik omlaag
9. Wiel volledig vastdraaien. en naar nummer 4 voor het volgende wiel.
Met het juiste gereedschap bedoel ik inderdaad een momentsleutel, fatsoenlijke krik (niet dat pokkeding uit je achterbak) en wat accesoires als wd40 en consorten.
Allemaal niet heel noodzakelijk maar ze maken het werk wel een stuk gemakkelijker. Voornaamste is eigenlijk wel de ruimte om veilig te kunnen werken, dus niet met je kont op een drukke openbare weg.

Maarja je hebt natuurlijk ook de lease rijders die verplicht langs Euromaster moeten omdat het omleggen van vier wielen tegenwoordig een zeer complexe bezigheid is die alleen door de beste vakmannen uitgevoerd kan worden.... Twee weken daarna moeten ze ook nog even terug om de boel nog even aan te draaien.

• X-Kiwi
500km daarna moeten wij terug om precies te zijn.. Dus na 2 dagen. ;)

Kiwi !

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Als je een schaarkrik gebruikt, leg er dan een plankje onder dat scheelt krikken en de boel staat veel steviger. Ik gebruik zelf een pompkrik van Lidl en daarmee is 't krikken echt in een vloek en een zucht gebeurd. Bouten draai ik aan met 120 Nm met de momentsleutel.

Ik had 't vandaag willen doen, maar mijn vrouw heeft de auto mee dus zal 't morgen maar moeten.

Overigens merk ik mijn winterbanden met een vetkrijtje, te verkrijgen bij Action (bij het speelgoed) maar schilderwinkels hebben het ook.

[ Voor 72% gewijzigd door havana op 20-02-2014 07:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik zit er ook weer aan te denken... Maar juist omdat mijn zomerbanden om de mooie velgen zitten, heb ik toch nog even niet zo'n haast... Zout en lichtmetalen velgen schijnen niet zo heel erg goed samen te gaan... En er wordt hier redelijk snel gestrooid (platteland van noord oost Groningen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Verwijderd

X-Kiwi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 00:12:
[...]

2 weken is het gemiddeld in de drukke periode, afspraak kan je telefonisch zo maken, je overdrijft wel wat hoor. Ik regel 25 auto's in Rotterdam en herken jouw problemen niet.

Zelf laat ik ze halverwege maart wisselen, neem ik gelijk nieuwe zomerbanden en apk en beurt, volgend jaar wacht ik met de prive auto op sneeuw, vind winterbanden toch minder fijn, meer herrie, meer brandstof en voor niks dit jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 08:08 ]

• X-Kiwi
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:06:
[...]

2 weken is het gemiddeld in de drukke periode, afspraak kan je telefonisch zo maken, je overdrijft wel wat hoor. Ik regel 25 auto's in Rotterdam en herken jouw problemen niet.

Zelf laat ik ze halverwege maart wisselen, neem ik gelijk nieuwe zomerbanden en apk en beurt, volgend jaar wacht ik met de prive auto op sneeuw, vind winterbanden toch minder fijn, meer herrie, meer brandstof en voor niks dit jaar.
Misschien is het niet wat jij gewend bent, maar het is voor mij toch echt al 2x geweest dat de landelijke telefonische planner mij doodleuk verteld dat het helemaal vol is. Ga je dan toevallig even langs bij je locale vestiging - dan blijkt er veel meer mogelijk te zijn, zoals za-ochtend.

En drukte wisselt ook per vestiging he. Toen mijn V40 voor een beurt naar de dealer moest, kon ik in Gorinchem pas terecht over 3 weken..en in Houten dezelfde dag nog.

Kiwi !

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
X-Kiwi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 01:18:
... Ik mag officieel zelf niet eens een lamp of ruitenwisser verwisselen. ...

Hoe snel komen ze dat eigenlijk doen als het nodig is?

• _JGC_
Laatste millimeters winterband vreten eraf op dit moment. Zit nu iig al onder de 4mm voor. Komende week de zomervelgen maar naar de garage brengen om 2 te vervangen en 1 te fixen, over paar weken maar weer gewoon 4x zomerband eronder.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
[...]

Tja was is handig eind november heb ik de winterbanden ook opgehaald. Ik zat zelf van de week ook te denken om beide auto's alvast terug te wisselen. De winterbanden rijden minder prettig. Maar straks krijgen we in maart nog een na-winter.... Tot op heden heb ik gewoon letterlijk 0 dagen profijt gehad. Zelfs in december lag er tot ver in Dduitsland geen mm sneeuw en gewoon een 5+ temperatuur. Ik heb de indruk dat mm's erdoorheen vliegen op het moment.

En de mini heeft zeer mooie zomervelgen, de wintervelgen zijn een beetje standaard mini velg. Dus die ziet er ook wel weer een stuk leuker uit dan :9

Ik denk dat ik tot eerste week maart wacht, het lange termijn vooruitzicht bekijken en dan de afspraken maar in ga plannen :+

• X-Kiwi
begintmeta schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:10:
offtopic:
X-Kiwi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 01:18:
... Ik mag officieel zelf niet eens een lamp of ruitenwisser verwisselen. ...

Hoe snel komen ze dat eigenlijk doen als het nodig is?
Komen ze dat doen?
Ik rij gewoon langs een dealer - voor iets kleins als een lampje of ruitenwisser ben ik tot nu toe altijd in 15min klaar. En dat doe ik meestal dezelfde dag nog, ik heb een hekel aan mensen met maar 1 koplamp, staat zo slonzig/ongeinteresseerd.

Kiwi !

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
X-Kiwi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:12:
Komen ze dat doen?
... ik heb een hekel aan mensen met maar 1 koplamp, staat zo slonzig/ongeinteresseerd.
Als je weg moet als het donker is zal je wel even moeten rijden met een kapotte lamp, tenzij ze hem even komen vervangen.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
Ik doe de wissel altijd zelf....met zo een gare achterbak-krik. Neemt wel wat tijd in beslag, maar gaat tot nu toe prima. Denk medio maart toch overgaan naar zomervelgen.

Dit keer mijn zomervelgen in Sonax Protective Netshield gezet, ben benieuwd of dat helpt.

[ Voor 21% gewijzigd door Rainesh op 20-02-2014 14:05 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Verwijderd

Rainesh schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:04:
Ik doe de wissel altijd zelf....met zo een gare achterbak-krik. Neemt wel wat tijd in beslag, maar gaat tot nu toe prima. Denk medio maart toch overgaan naar zomervelgen.

Dit keer mijn zomervelgen in Sonax Protective Netshield gezet, ben benieuwd of dat helpt.
waar is dat goed voor dan, heb je ze buiten liggen? die van mij lagen altijd de hele winter in de schuur maar nooit wat aan gezien. (originele lichtmetalen Audi wielen)

• Rainesh
Sonax netshield heb ik aangebracht om ze "vuilafstotend" te maken tijdens gebruik(=rijden). Dus niet voor tijdens opslag...dat zou onzinnig zijn haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Rij een Toyota Corolla Verso 2.2D en rij nog steeds met (maxxis) zomerbanden.
Banden zijn bijna door zn profiel heen en zit in dubio of ik nou voor de 2 mndn winterbanden + stalen velgen moet kopen? ook omdat ik eind april de auto weer apk moet keuren, denk ik niet dat ik met de huidige banden door de keuring kom.
Omdat ik van plan en om komende zomer flink wat km's te maken (9000km) heb ik de Goodyears efficientgrip performance op het oog.
Wat is wijsheid? Nu al zomerbanden eronder gooien of toch nog winterbanden eronder gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ik zou denken zomerbanden, wie zegt dat we dit jaar nog winterse situaties krijgen?
Morgen rij ik naar Tsjechië en ik dacht eerst nog daar wel wat aan de winterbanden te hebben, blijkt het daar momenteel warmer te zijn daar in NL.
Eigenlijk had deze winter wel zonder winterbanden gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zit er ook over te denken om volgende week of uiterlijk de week erop mijn zomerbandjes er maar weer eens onder te gaan leggen. Met deze hoge temperaturen slijten de winterbanden wel wat sneller, en echte koude wordt toch niet meer verwacht de komende tijd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 15:32
Datzelfde ben ik ook van plan. Wellicht dat ik aankomend weekend de zomerbanden eronder doe, of ik wacht nog een week extra aangezien het komend weekend carnaval is :) Maar ik verlang toch terug naar mijn iets bredere en plattere Goodyear Eagle F1 zomerbanden, die geven met droog en nat weer toch een aanzienlijk betere wegligging dat mijn winterbandjes.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gisteren zomerbanden erom laten leggen, ik zie geen voordelen in het blijven rijden met winterbanden de komende weken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Ik heb vakantie deze week, maar even gebruik van maken om de zomersloffen eronder te leggen, dit heeft inderdaad geen zin.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Heb ook vakantie, ga denk ik vandaag of morgen zomersloffies onder de a1 monteren. De a4 heeft 4 nieuwe banden nodig...dus voorlopig even door kachelen met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht nog een week of 2 af.... dan eens zien of de zomerbandjes er weer onder gaan. Achteraf gezien had ik geen winterbanden hoeven aanschaffen, maar goed, dat is achteraf... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier eerst uitlijnen voordat er nieuwe zomerbanden onder komen. Had afgelopen zomer linksvoor lek gereden, heeft een tijdje geduurd voordat ik dat door had, dus dacht dat extra slijtage links vanwege dat lek en lagere bandenspanning kwam.
Net bandenspanning weer gecontroleerd, viel me op dat linksvoor al ruim onder de 4mm zit terwijl rechtsvoor nog wat extra heeft. Wordt dus binnenkort beurtje, keuren en vervolgens uitlijnen voordat er nieuwe zomerbanden onder gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:32:
Ik wacht nog een week of 2 af.... dan eens zien of de zomerbandjes er weer onder gaan. Achteraf gezien had ik geen winterbanden hoeven aanschaffen, maar goed, dat is achteraf... :)
Dat is net zo als ik de gordel en de airbag nog nooit gebruikt heb. Maar het is toch een fijne garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Slijtage aan de banden interesseert mij vrij weinig aangezien het een leaseauto is. Ik wacht dus nog even af of we niet nog een week flink winters weer gaan krijgen. Het zou prima kunnen dat we maart/april nog verrast gaan worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:03

Coldcat

HODL

April lijkt me sterk maar het zal niet de eerste keer zijn dat er in Maart een pak sneeuw naar beneden valt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Afgelopen zaterdag de wintersloffen er weer afgehaald. Al bij al een half uurtje werk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:39
Coldcat schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:08:
April lijkt me sterk maar het zal niet de eerste keer zijn dat er in Maart een pak sneeuw naar beneden valt.
vorig jaar april kregen we ook nog sneeuw? "april doet wat die wil"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Alleen in april is, zeker met deze warme winter de bodem nooit meer koud genoeg dat de sneeuw blijft liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 17:48

PauseBreak

derp!

GAIAjohan schreef op maandag 24 februari 2014 @ 09:28:
Alleen in april is, zeker met deze warme winter de bodem nooit meer koud genoeg dat de sneeuw blijft liggen..
Al zou het wel blijven liggen, dan leg je de winterbanden toch weer terug om? De winterbanden gaan er hier deze week af en dan de berging in. Die zijn dus al gebalanceerd dus mocht het ineens weer gaan sneeuwen dan gaan ze er gewoon in een half uurtje ofzo weer onder :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
PauseBreak schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:58:
[...]

Al zou het wel blijven liggen, dan leg je de winterbanden toch weer terug om? De winterbanden gaan er hier deze week af en dan de berging in. Die zijn dus al gebalanceerd dus mocht het ineens weer gaan sneeuwen dan gaan ze er gewoon in een half uurtje ofzo weer onder :)
Maar er zitten hier ook enkele leaserijders - die misschien wel gezeur krijgen van de leasemaatschappij als ze 2x per winter wisselen van banden (dus dubbele kosten).

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

PauseBreak schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:58:
[...]

Niet iedereen heeft de ruimte om de banden thuis op te slaan, of de zin (kunde, toestemming) om ze er zelf onder te leggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
De eerste winter waarbij de winterbanden helemaal niet gebruikt zijn. Dit jaar is het gewoon niet nodig geweest en scheelt me dus weer een keer wisselen. Op een andere auto liggen ze nog wel op want die gaat nog mee naar de wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
[...]

Ik ga er niet meer vanuit dat er nog winter aan gaat komen dit jaar. Dus van de week maar eens een afpsraak maken met de garage.
Mocht het dan nog een keer gaan sneeuwen, dan is dat jammer geweest :) Ik denk dat het nu logischerwijs bekeken onveiliger is om zo lang met dit soort temperaturen met winterbanden te rijden dan nu over te gaan op zomerbanden en bij eventueel slecht weer en lage temperaturen dan maar wat rustiger aan te doen op de zomerbandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dit was mijn eerste winter zonder winterbanden (nieuwe auto) maar ik heb er geen spijt van dat ik ze niet gekocht heb, geen sneeuw of gladheid gezien deze "winter" dus dan maar eind van het jaar een paar nieuwe velgjes en winterbanden scoren.
Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.