Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.988 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:47:
Huiskamer met het "Show je auto topic".

Ik moest laatst nog aan dit topic te denken, winterbanden hebben nog niet echt nut gehad haha. Winter heeft nog amper van zich laten zien.
Haha, deze stomme "IT-er" moet nog heel deze site verkennen, ik kijk telkens in mij topics, of iemand heeft gereageerd.

Eens kijkje nemen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:33:
[...]

Klopt, de conti's rijden prima, Michelin heb ik juist negatieve ervaringen mee gehad in de regen, maar zijn wel betrouwbare banden en zuinig. Mwa, velgen vallen redelijk mee. Rijdt nog steeds zo goed, en beter voor de remmen.

"Wat is HK met het SJAT"?
Huiskamer idd, dat is een besloten gedeelte voor de wat actievere gebruikers met wat meer post die ook eens lekker offtopic willen gaan. :P Moet je even aanvragen anders. En show je auto topic dat verklaard zijn eigen wel. :+

Maar Michelin in de regen dus wat minder, mm.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:53:
[...]

Huiskamer idd, dat is een besloten gedeelte voor de wat actievere gebruikers met wat meer post die ook eens lekker offtopic willen gaan. :P Moet je even aanvragen anders. En show je auto topic dat verklaard zijn eigen wel. :+

Maar Michelin in de regen dus wat minder, mm.
Haha, bedankt heb net aangevraagd bij Schop die Mod! (Hoewel ik niemand zou schoppen hoor!) :9
Michelins zijn idd wat minder met regen, maar het kan ook zijn dat niet alle Michelins zo zijn.

Misschien ook eens vragen op AutoWeek, doe ik ook wel eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 17:48

PauseBreak

derp!

Mwah, de Michelin EnergySavers die onder de Focus lagen waren niet briljant als het regende. Nu was het wel zo dat die dingen er al onder lagen en na 24k km helemaal op waren :P
Ik heb nu dus Vredestein Snowtrac 3 eronder liggen en de Sportrac 5's liggen in de berging. Achteraf bezien had ik net zo goed meteen die Sportracs eronder kunnen laten leggen, maar ja, achteraf kijk je de koe in 't gat he :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien volgende keer eens kijken naar een "Continental" bandje. Ik rijd in de zomer/winter met een paar Sportcontact 3 bandjes en zelfs in de sneeuw doen die krengen 't goed ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:48
Ach maybe hebben me Winterbanden binnenkort eens een keer nut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:55

-tom-562

Oliesjeik

wimmel_1 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:31:
Misschien volgende keer eens kijken naar een "Continental" bandje. Ik rijd in de zomer/winter met een paar Sportcontact 3 bandjes en zelfs in de sneeuw doen die krengen 't goed ;)
Ah, dat is goed nieuws, die liggen ook onder mijn S80 :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:49:
[...]

Ah, dat is goed nieuws, die liggen ook onder mijn S80 :P
Bij mij liggen ze onder een iets goedkoper model uit de VAW serie/collectie (standaard), maar ze zijn goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Nog steeds ben ik super tevreden om te kiezen voor 4 seasons van Good Year en het weer van de afgelopen maanden bevestigd het nog eens extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wimmel_1 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:56:
[...]

Bij mij liggen ze onder een iets goedkoper model uit de VAW serie/collectie (standaard), maar ze zijn goed :)
Ik heb de SportContact 5 als zomerbanden. Klopt allemaal natuurlijk dat het goede banden zijn, maar we hadden het toch over winterbanden? :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fsfikke schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:43:
[...]

Ik heb de SportContact 5 als zomerbanden. Klopt allemaal natuurlijk dat het goede banden zijn, maar we hadden het toch over winterbanden? :P
De enige rede om ze te vervangen voor banden met de naam "Winterbanden" zou zijn geweest dat ik wel eens ga sporten in landen waar sneeuw ligt.

Dit jaar voor 't eerst in .FR gaan skieën en dat beviel eigenlijk net zo goed (zó niet: beter) dan het skieën in .AU .... én ... ik had die herriemakers niet nodig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 12-01-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

YellowCube

Wait...what?

wimmel_1 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:49:
[...]

Dit jaar voor 't eerst in .FR gaan skieën en dat beviel eigenlijk net zo goed (zó niet: beter) dan het skieën in .AU .... én ... ik had die herriemakers niet nodig ;)
hoezo niet, lag er geen sneeuw?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan nog, als je naar Australië vliegt, waarom zou je dan winterbanden nemen? :?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Badum tsisj

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Heeft iemand hier ervaring met de Maxxis MA-AS allseasonbanden in de sneeuw? Ze zaten onder mijn MX-5 toen ik hem kocht, tot nu toe vind ik ze in ieder geval in de regen knap waardeloos :P

Als ze in de sneeuw nog enigszins nuttig zijn mogen ze blijven als winterbanden, zoniet komen er echte op. Op de zomervelgen komt sowieso een setje Uniroyal Rainsport 3.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27
wimmel_1 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:49:
[...]

De enige rede om ze te vervangen voor banden met de naam "Winterbanden" zou zijn geweest dat ik wel eens ga sporten in landen waar sneeuw ligt.
In dit topic is dit vloeken in de kerk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chakotay schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:17:
Heeft iemand hier ervaring met de Maxxis MA-AS allseasonbanden in de sneeuw? Ze zaten onder mijn MX-5 toen ik hem kocht, tot nu toe vind ik ze in ieder geval in de regen knap waardeloos :P

Als ze in de sneeuw nog enigszins nuttig zijn mogen ze blijven als winterbanden, zoniet komen er echte op. Op de zomervelgen komt sowieso een setje Uniroyal Rainsport 3.
Geen ervaring. Maar volgens een Autobild test uit 2011 klopt je ervaring wel. Redelijk slecht onder natte condities. In de sneeuw doen ze het aardig volgens de review.

http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ondanks dat het gezien het weer deze "winter" nog totaal niet nodig is heb ik een week of 6 geleden wel gewisseld; namelijk zomervelgen eraf oude wintervelgen erop (>6mm profiel). Dit is een mooie periode om die dingen nog eens op te slijten (Michelin Alpin 205/55R16), mocht het echt winters worden kan ik altijd de goede winterbanden er nog onder schroeven (185/65R15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:47:
[...]

Geen ervaring. Maar volgens een Autobild test uit 2011 klopt je ervaring wel. Redelijk slecht onder natte condities. In de sneeuw doen ze het aardig volgens de review.

http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
Positive: Perfect handling on snow, low rolling resistance.
Negative: Poor steering response, bad handling and extremely long braking distances on wet roads.
Dat laatste heb ik gemerkt inderdaad, bij een noodstop op de A10 toen ik het ding net had zat ik met klapperende ABS bijna achterin mijn voorganger, en bij haakse bochten in de regen hoef ik maar naar het gaspedaal te kijken om de achterkant een mooie zwieper te geven. Kom maar op met die sneeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoe kan ik handig checken of mijn huidige winterbanden (incl stalen velg) ook op een andere (nog te kopen) auto passen?

[ Voor 8% gewijzigd door BreadFan op 13-01-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Op ze zijkant van de band staan wat cijfertjes. Die moet je vergelijken met die van de nieuwe auto.
Als de omtrek en velgmaat (15,16,17 etc) overeenkomt kan je de band laten overzetten op de velg. Iets smaller kan, ik zou niet breder gaan met een winterband. Omtrek kan je vergelijken op zulk soort caculatortjes: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Als je een compleet winterwiel wil overzetten moet je ook kijken of de steek (boutenpatroon) en ET waarde overeenkomt. Kan je zien of opzoeken op http://www.steekmaat.nl/ (niet 100% kloppend trouwens).

[ Voor 9% gewijzigd door DopdeDouwer op 13-01-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

BreadFan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:01:
Hoe kan ik handig checken of mijn huidige winterbanden (incl stalen velg) ook op een andere (nog te kopen) auto passen?
De banden of de complete velgen? Voor de banden, kijk even in de autoweek carbase wat de standaard bandenmaat van die auto is, en vergelijk dat met wat je nu hebt. Wel bij aankoop dan even opletten of er geen grotere of kleinere velgen opzitten.

Gaat het om de complete velg dan moet je even wat verder zoeken naar de maten (diepte, steek, aantal bouten, etc) daarvan, daar zit vaak meer verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hier ligt nu al een maandje het Vredestein Snowtrac 3 14" schoeisel onder mijn groene beest. Ondanks dat het niet echt nodig is, vind ik het wel prettig dat ze eronder liggen. Vooral omdat ik anders zo'n waardeloze zomerbanden onder de auto heb liggen! :')

De enige fatsoenlijke - dunlop - is ouder dan mijn auto, voor twee hakkietakkie bandjes infinity bla bla....
Laat mij maar glijden in de zomer :+

Overweeg in de toekomst wel om all-seasons eronder te leggen. Winterbanden komen vaak toch echt maar een week of 2 écht tot hun recht in Nederland...

[ Voor 15% gewijzigd door toimoi op 13-01-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Tja, niet zo gek dat je winterbanden fantastisch vind als je gewoon klote banden voor de rest van het jaar erop legt. Een goeie sportieve band is vaak al aan de zachte kant, en zal je tot ver in het jaar grip bieden. Deze zullen het pas afleggen als het er pas echt winters aan toe gaat (inderdaad, maar paar weken in het jaar) en rijden ook bij koud en nat weer prima. Echter zijn deze banden vaak ietsje duurder in aanschaf, en slijten ze sneller. Banden zijn altijd een compromis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een compromis, en onderschat wat mij betreft. Voor mij gaat het ook zeker een aandachtspunt zijn als ik deze auto blijf rijden, of bij een volgende auto. Maar goed, huidige is ook mijn eerste auto, en zoveel reed ik hiervoor niet...

En over de huidige discussie: 'Iedereen aan de winterbanden' vind ik persoonlijk een overdreven kreet, niet ieder boodschappenwagentje heeft winterschoenen nodig. Maar aan de andere kant, als je met sneeuw besluit de weg op te gaan... Tja.

[ Voor 8% gewijzigd door toimoi op 13-01-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

BreadFan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:01:
http://velgensteekwijzer.nl/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DopdeDouwer schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:55:
Ondanks dat het gezien het weer deze "winter" nog totaal niet nodig is heb ik een week of 6 geleden wel gewisseld; namelijk zomervelgen eraf oude wintervelgen erop (>6mm profiel). Dit is een mooie periode om die dingen nog eens op te slijten (Michelin Alpin 205/55R16), mocht het echt winters worden kan ik altijd de goede winterbanden er nog onder schroeven (185/65R15).
Ik heb ze enige tijd geleden er al onder gelegd. 2 zomerbanden voor tot op de blokjes versleten, achterband van halfjaar oud met een schroef erin en dan lage temperaturen terwijl je nog winterrubber in de garage hebt liggen waarvan de voorbanden al op leeftijd beginnen te komen (7 jaar), dus oprijden of volgend jaar alsnog vervangen...

Als ik die dingen niet had liggen had ik ze voor deze winter ook niet gekocht overigens. Kijk ergens in april wel weer hoe het staat, 2 nieuwe zomerbanden eronder en die schroef eruit laten halen. Niet dat die schroef helemaal door de band is, maar een verzwakking is het wel. Volgende winter waarschijnlijk nog wel een keer 2 nieuwe winterbanden, wil nog 3 jaar met deze auto rijden als ie zich zo houdt als ie nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Voor de vakantie mooi nog een aanbieding gescoord bij een bandenboer. 4 bijna nieuwe (6mm) Michelin Alpin en bijbehorend origineel 16" Alfa Romeo 147 lichtmetaal voor nog geen €400, inclusief opslag. Die kon ik niet laten liggen, dus gelijk dezelfde middag er nog onder laten zetten. Jammer dat die winter nu zo wegblijft :p

Wel weer mooi 2 setjes lichtmetaal :)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:26
Luiheid loont.
Was te lam om m'n winterbanden eronder te zetten. Denk niet dat ik het nog ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:16:
Voor de vakantie mooi nog een aanbieding gescoord bij een bandenboer. 4 bijna nieuwe (6mm) Michelin Alpin en bijbehorend origineel 16" Alfa Romeo 147 lichtmetaal voor nog geen €400, inclusief opslag. Die kon ik niet laten liggen, dus gelijk dezelfde middag er nog onder laten zetten. Jammer dat die winter nu zo wegblijft :p

Nieuw hebben ze 9 mm profiel dacht ik. Bij 4 mm hebben ze de beste tijd gehad, dus "bijna nieuw" zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Spacecowboy schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:16:

Nice!
Toen ik nog een 147 had scoorde ik ook voor zo'n bedrag een mooi setje velgen. (Vorige eigenaar had ze onder z'n GTA).
Nu rij ik echter 1-serie en is het gedaan met de goedkope pret _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ze er ook maar nog niet onder gelegd, stiekem geen zin. Moet t bij 2 auto's doen. Maar aan de temperatuur te zien wordt mijn geen zin een keer beloond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:48:
[...]

Nieuw hebben ze 9 mm profiel dacht ik. Bij 4 mm hebben ze de beste tijd gehad, dus "bijna nieuw" zijn ze niet.
Ja weet ik. Maar zat om fijn een seizoen op rond te rijden, volgende jaar gooi ik er wel weer nieuw rubber onder; heb ik in ieder geval de lichtmetalen verlegn voor weinig. :) Wel jammer dat die zooi zo hard slijt met dat warme weer :(

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 15:32
toimoi schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:40:
Hier ligt nu al een maandje het Vredestein Snowtrac 3 14" schoeisel onder mijn groene beest. Ondanks dat het niet echt nodig is, vind ik het wel prettig dat ze eronder liggen. Vooral omdat ik anders zo'n waardeloze zomerbanden onder de auto heb liggen! :')
Dat had ik voorheen ook. Ik heb mijn auto nu zo'n 2.5 jaar en de vorige eigenaar had er van 2 verschillende B of C merken zomerbanden onder. Achteren redelijk versleten, voren vrijwel nieuw maar ondanks dat was het weggedrag niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik 2 maanden na aankoop een setje goede winterbanden eronder gedaan en toen wilde ik eigenlijk niet meer terug naar die zomerbanden.
Dit voorjaar echter de zomerbanden vervangen door een vers setje goed rubber (Goodyear Eagle F1) en nu, met dit "net niet winterweer" en de winterbandjes eronder, verlang ik weer naar mijn zomerbanden. Die hebben op nat wegdek, wat het nu 90% van de tijd is, veel meer grip; met de winterbanden bij enkele kruisingen/rotondes optrekken met nat wegdek neigt al snel naar wielspin en ook in mochten merk ik een stuk meer onderstuur. De zomerbanden brengen het daar, onder gelijke omstandigheden, er een stuk beter vanaf.

Ik laat de winterbanden nog wel zitten, het kan nog prima gaan vriezen en sneeuwen t/m maart. Als echter eind februari/begin maart de winter nog altijd niet is ingetreden en de vooruitzichten zacht blijven, ga ik toch weer over op de zomerbanden. Dit terwijl ik dit normaal pas eind april deed.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:39
als ik sommige mensen hier lees over wielspin en onderstuur..... wat rijd ik dan als een oude lul XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 15:32
Haha nou het is niet zo dat ik als een wegpiraat rijd (integendeel, ik rijd zeer rustig), het is bij mij een combinatie van factoren:
- winterbanden minder grip onder de natte omstandigheden
- slecht wegdek bij de desbetreffende rotondes/kruisingen
- rotonde is altijd erg druk (je moet soms snel zijn om er tussen te komen)
- rotonde ligt lichtelijk bergop
- voorwielaandrijving met +- 200pk

Kortom, moet ik met nat weer even iets forser optrekken ben ik vaak de sjaak. Ook met het bochtenwerk is het niet dat ik met 90 een haakse bocht maak, maar ik merk wel dat bij b.v. afritten de auto op winterbanden wat sneller neigt naar onderstuur en ook wat meer rol vertoont. Niets schrikbarends en het is ook simpel opgelost door gewoon 5km/u langzamer door de bocht te gaan, maar het geeft je een wat minder safe gevoel.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Moi_in_actie schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:30:
Haha nou het is niet zo dat ik als een wegpiraat rijd (integendeel, ik rijd zeer rustig), het is bij mij een combinatie van factoren:
- hier een opsomming~

Kortom, moet ik met nat weer even iets forser optrekken ben ik vaak de sjaak. Ook met het bochtenwerk is het niet dat ik met 90 een haakse bocht maak, maar ik merk wel dat bij b.v. afritten de auto op winterbanden wat sneller neigt naar onderstuur en ook wat meer rol vertoont. Niets schrikbarends en het is ook simpel opgelost door gewoon 5km/u langzamer door de bocht te gaan, maar het geeft je een wat minder safe gevoel.
Je moet af en toe echt inderdaad fors optrekken :D.
Heb ze zelf ook onder de auto, vorige eigenaar kwam met de zomerbanden niet door de APK en toen ik de auto aanschafte (december) lagen er dus vier verse winterbanden inclusief Boavista velgen onder :D.

Met een beetje mazzel kan/mag ik de 17" zomerbanden van me broer hebben (gezien hij naar 18" wil), scheelt dat ook weer :*)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Ik had winterbanden voor de 106 gekocht, maar niet gebruikt, en nu issie weg.
Nadat ik vorige week 16" velgen voor de 206 heb gekocht met zomerbanden erom, vandaag maar even 4 Goodyear Ultragrips gekocht voor de stalen velgen die ik ook heb. Dan kunnen de zomerbanden van die stalen velgen naar mn vriendin toe.

Winterbanden zijn 175/65 R14 - Goodyear Ultragrip 8
Zomerbanden zijn 205/45 R16 - hakkietakkiemerken eerst maar even oprijden

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 24-01-2014 16:01 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Nou, vandaag weer volop profijt gehad van de winterbanden. Maar wat blijven die 40-rijders op N-wegen bloedjeirritant! Blijf dan lekker thuis als je niet harder kan/durft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onder de Outlander liggen inmiddels wintersloffen, voornamelijk omdat die bij de leasemij standaard zijn :+

Op onze nieuwe Up! besloten geen banden te leggen. Onder zijn voorloper, Volvo 740, lagen die nog wel. Die was echter achterwielaangedreven en mijn vrouw moest er nog wel eens vroeg mee op pad.

Na de geboorte van mijn zoon 20 maanden geleden is ze gestopt met werken. Deze week komt er weer een kleine aan. Aangezien wij vinden dat < 2 jaar niet op een KDV thuis hoort, is er geen reden om vroeg op pad te moeten. Als het sneeuwt gaat ze niet op pad. Dan maken die banden ook niet meer zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

PWM schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:12:
Op onze nieuwe Up! besloten geen banden te leggen.
Die staat nu gewoon alleen op z'n velgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Winterbanden er hier ook weer onder: achter nog de 'oude' (jaar oud) Firestone Winterhawk2, voor 2 nieuwe Winterhawk3: deze laatste zijn wel aanraders. Het grootste nadeel t.o.v. de 2 is het verbeterde grip op nat, waar we in NL nog wel eens last van hebben :P Versie 3 dus stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
Gabliboeba schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:02:
Nou, vandaag weer volop profijt gehad van de winterbanden. Maar wat blijven die 40-rijders op N-wegen bloedjeirritant! Blijf dan lekker thuis als je niet harder kan/durft.
Het schijnt in het noorden nogal wisselvallig glad te kunnen zijn dus ik vraag me bij zulke opmerkingen altijd af wie het nu het beste doet. Zijn dat nu diegene die extra voorzichtig zijn en daarmee langzamer rijden als dat zou kunnen of degenen die normaal rijden ? Op het moment dat het onverwacht een stuk wat gladder is weet ik iig wel hoe ik het liefst zou rijden (praktijk rijd ik zelf trouwens meestal de andere optie ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gabliboeba schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:02:
Ik ben dan eerder van mening da je die extra veiligheidsmarge die jij neemt weggooit door maar harder te rijden. En als je er dan afglijft kom je bovendien behoorlijk wat harder een boom tegen..

Op de ijsbaan hier voor het huis ga ik niet sneller dan 30/40.
Op een provinciale weg waar goed gestrooid is, is 60/70 in deze omstandigheden prima. Je weet immers niet wat er glad is, als het ge-ijzeld heeft..

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 27-01-2014 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ver ik weet is 60/70 km/h altijd nog een stuk sneller als 40 km/h. Dus wat dat betreft geef je hem weer gelijk. Gabliboeba had het ook over N-wegen. Door een woonwijk is 40 km/h namelijk wel een acceptabele snelheid. Misschien zelfs nog te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik woon niet in een woonwijk. Buitengebied waar niet gestrooid wordt en wegen aflopen richting sloten.
In een woonwijk ga ik niet harder dan 20-30. Toch net nog een idioot gehad die vlak voor de auto ineens oversteekt 8)7 |:(
En daarna doodleuk vóór de auto blijft lopen.

[ Voor 46% gewijzigd door GAIAjohan op 27-01-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 17:48

PauseBreak

derp!

redwing schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:40:
[...]

Het schijnt in het noorden nogal wisselvallig glad te kunnen zijn dus ik vraag me bij zulke opmerkingen altijd af wie het nu het beste doet. Zijn dat nu diegene die extra voorzichtig zijn en daarmee langzamer rijden als dat zou kunnen of degenen die normaal rijden ? Op het moment dat het onverwacht een stuk wat gladder is weet ik iig wel hoe ik het liefst zou rijden (praktijk rijd ik zelf trouwens meestal de andere optie ;) )
Hij had het over N-wegen en laat nu net daar echt heel veel gestrooid zijn en nog steeds worden. Ik kom op mijn woon-werkverkeer (A28>N48>N36>A35/A1) gemiddeld 6 strooiwagens tegen en allemaal op de N-wegen. Komt nog bij dat er heel veel vrachtverkeer over die N-wegen rijdt, dus het strooizout is echt wel goed ingereden de afgelopen tijd.
Hier in de wijk wordt totaal niet gestrooid en is 30km/u (de Vmax) eigenlijk al te hard als je geen winterbanden hebt. Ook met winterbanden rijd ik er geen 30km/u nu want er zijn heel veel kleine kindjes die de sneeuw geweldig vinden, maar er niet goed mee overweg kunnen. Ik wil dan wel op tijd stil kunnen staan ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Da's ook mijn ervaring. Het gevaarlijkst zijn de woonwijken waar de sneeuw samengereden word tot ijs van Olympische kwaliteit. Ik strooi altijd op mijn oprit en voor het huis na de eerste sneeuw, geen zin om met botbreuken in het ziekenhuis te belanden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:50:
Zo ver ik weet is 60/70 km/h altijd nog een stuk sneller als 40 km/h. Dus wat dat betreft geef je hem weer gelijk. Gabliboeba had het ook over N-wegen. Door een woonwijk is 40 km/h namelijk wel een acceptabele snelheid. Misschien zelfs nog te hard.
Maar dat is precies waar ik me mateloos aan erger. Veel mensen hebben de neiging om veel te snel te rijden op platgereden sneeuw (waar dus niet gestrooid is) of bij ijzel en ijsregen. Met name bij die laatste twee. "Het asfalt is nog te zien, dus het is niet glad", lijken veel mensen te denken.

In deze situatie ging het om een N-weg waar een centimetertje sneeuw lag. De pekel was ingereden dus het was allemaal prima te doen.

Ik durf te stellen dat ik tijdens omstandigheden waarbij het echt gevaarlijk wordt (regen bij temperaturen rond het vriespunt en ijzel),rustiger en voorzichtiger rijd dan de gemiddelde automobilist op zomerbanden. Niets is zo verraderlijk als plaatselijke gladheid waarbij je niet kan zien wáár het precies glad is. Vers gevallen sneeuw is ten eerste niet echt glad en ten tweede is het gelijkmatig overal even glad.

Ik ben daarnaast de eerste die toegeeft dat winterbanden slechts een hulpmiddel zijn en geen wondermiddel. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik over een afstand van 300km op de autobahn zo'n 30 auto's in de berm/sloot heb zien liggen. Toen ijsregende en ijzelde het.

Overigens kan ik een deel van die 40-rijders best begrijpen hoor. Ik zou met m'n ecozomerbandjes ook niet sneller dan 40 durven rijden in de sneeuw. Maar ik zou dan ook gewoon niet de weg op gaan, omdat ik het levensgevaarlijk vind.

[ Voor 24% gewijzigd door Gabliboeba op 27-01-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik vind 205mm brede zomerbanden op een auto van nog geen 950kg ook niet zo fijn in de sneeuw. ;) Die banden zijn gewoon te breed voor besneeuwde omstandigheden, en ze zijn zoals het een zomerband betaamd gewoon bagger in de sneeuw. Het zijn niet bepaald eco-bandjes, want daar zijn ze veel te breed voor :P Terwijl het gewicht per cm² op zo'n brede band met een lichte auto ook erg laag is, dus ook erg weinig druk..

Ik kon de velgen (Ouragan 16") met banden een paar weekjes geleden alleen niet laten staan voor €300. Bovendien leek de winter toen nog ver weg..
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SV2n8m8l.jpg

Verder ben ik aan het wachten op de levering van mn winterbanden voor mn stalen velgen, dus eerst hier maar ff op.

[ Voor 41% gewijzigd door GAIAjohan op 27-01-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Wie kon 't al niet laten zijn zomerbanden van stalling af te halen? Ik ga toch echt twijfelen om ze er over een paar weken weer onder te schroeven.

Vind 't wel erg zonde zo met 7-10 graden rond te rijden, zijn niet half zo comfortabel als mijn dunlop zomerbandjes, hebben veel minder grip en wordt op deze manier wel erg snel minder. Kan ze na dit 'seizoen' wel weggooien.

We gaan al richting eind februari, meestal wisselen de meeste vanaf eind maart / begin april weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

205 is geen brede band, ook niet voor een auto die minder weegt dan 1 ton. En sommige zomerbanden zijn heel goed in de sneeuw maar dat ligt aan de threadwear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zomerbanden gaan er komende week alweer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 19-09 10:12
bij mij denk ik ook

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

RvL

Ze zijn dit jaar wel uitzonderlijk goed van pas gekomen.... (koren op de molen van de anti-winterbandbrigade natuurlijk ;) )

Zelf nog even kijken wanneer de zomersloffen er weer onder gaan. Het zal me niets verbazen als het rond maart toch ineens nog een week of zo winter wordt...

[ Voor 39% gewijzigd door RvL op 18-02-2014 08:25 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 00:13:
205 is geen brede band, ook niet voor een auto die minder weegt dan 1 ton. En sommige zomerbanden zijn heel goed in de sneeuw maar dat ligt aan de threadwear.
Het is maar net waarmee je het vergelijkt. Banden zijn de laatste jaren steeds breder geworden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwe BMW i3, toch niet het minste merk, die op 155mm staat dan is 205 behoorlijk breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
In december een setje nieuwe zomerbanden gehaald, in de aanbieding. Dat was een bijzonder goede keuze, perfect voor 10 graden met regen!

Wellicht leuk voor Duitsland: mensen beboeten die bij zomerse omstandigheden met ongeschikte banden rijden:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
Dat gebeurt dus niet. In reglement staat dat je op het weer voorbereide banden onder je auto moet hebben. Als het dus 7+ graden is is dat zomer en 7- winterbanden. :) Hier wordt niet op gecontroleerd maar bij een ongeval ben jij automatisch de pineut als je dus op bepaalde banden rijdt :)

Daarnaast is het onzin dat winterbanden sneller slijten bij deze temperaturen. Ze hebben alleen minder grip. Ikzelf rij nu ook gewoon nog op zomerbanden maar mocht er nog een koude periode aankomen dan gaan de winterbanden er weer onder. Het is natuurlijk niet alleen sneeuw waar de winterbanden in presteren. Bij koud weer is de remweg aanzienlijk korter door de zachtere rubber compound. Zomerbanden worden hoe kouder hoe harder :)

[ Voor 43% gewijzigd door Boinkie op 18-02-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Winterbanden hebben meer grip, maar slijten niet sneller? ;)
Helaas zijn die 2 onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

My-life schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:54:
[...]

Het is maar net waarmee je het vergelijkt. Banden zijn de laatste jaren steeds breder geworden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwe BMW i3, toch niet het minste merk, die op 155mm staat dan is 205 behoorlijk breed.
Idd. Jarenlang is 185 breed zo'n beetje de standaard geweest voor middenklassers. Het wordt langzaamaan steeds breder. 205 breed voor b.v. een 206 is best breed

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet nog toen ik Toyo Proxes T1R had in de winter, vooral op ijzel extreem veel grip meer dan ik gewend was bij winterbanden. Toen het echter zomer werd sleten ze sneller dan zachte kaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Boinkie schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:03:
Dat gebeurt dus niet. In reglement staat dat je op het weer voorbereide banden onder je auto moet hebben. Als het dus 7+ graden is is dat zomer en 7- winterbanden. :) Hier wordt niet op gecontroleerd maar bij een ongeval ben jij automatisch de pineut als je dus op bepaalde banden rijdt :)
Beide fout. Winterse omstandigheden slaat op een glad wegdek, met -20 mag jij in Duitsland zonder problemen rondrijden op zomerbanden. Zodra er sneeuw/ijs ligt moet je winterbanden hebben. Daarnaast klopt het verzekeringsverhaal ook niet, ook als je op zomerbanden in de sneeuw een ongeluk hebt moet de verzekering aantonen dat het daar aan lag (oftewel als je ergens achterop klapt bij sneeuw is het wel duidelijk, als jij echter voorrang had, verandert de schuldvraag niet door verkeerde banden). Daarnaast controleren ze er niet specifiek op, maar bij algehele controles kun je er wel een boete voor krijgen (eigenlijk hetzelfde als veel van dit soort zaken in Nederland worden afgehandeld)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
My-life schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 08:54:
[...]

Ja die i3 heeft ook smallere bandjes want hij moet zuinig zijn. Als je zuinig wil dan moet je geen brede banden eronder zetten.
En 205 is idd best breed voor zo'n lichte auto. Het kan gedaan zijn vanuit sportief oogpunt (maar meestal looks of wat bij de velgen past)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:05:
Ik weet nog toen ik Toyo Proxes T1R had in de winter, vooral op ijzel extreem veel grip meer dan ik gewend was bij winterbanden. Toen het echter zomer werd sleten ze sneller dan zachte kaas.
De Toyo T1R heb ik ook altijd gehad en is gewoon een prettige band. Hij doet het ook wel aardig in de winter omdat het een zachte band is. Enige nadeel is snelle slijtage. Maarja, hij is dan ook sportief bedoelt. En zo duur is ie niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
-tom-562 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:14:
[...]

Idd. Jarenlang is 185 breed zo'n beetje de standaard geweest voor middenklassers. Het wordt langzaamaan steeds breder. 205 breed voor b.v. een 206 is best breed
205/45 R16 is zelfs de maximale breedte als je niet wil dat ze aanlopen, passen goed om de velgen en hebben de minste tellerafwijking (<0.5%) van alle maten die mogelijk zijn voor de 206.. Ik heb er in ieder geval nog geen enkele visuele afwijking mee gezien tov gps.
De huidige 'standaard' 175/65 R14 winterbanden hebben bv zo'n 1,5% afwijking. 120 op teller is 118 gps.

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 18-02-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Tot nu toe zijn de winterbanden flink nutteloos geweest, alleen op de wintersport een paar 100 meter nodig gehad. Verder niks aan winterse omstandigheden meegemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
Dit jaar voor het eerst winterbanden op m'n auto gelegd.
Nog niet echt goed van pas gekomen dus :-(

Ik ga denk ik eind Maart de zomerbanden erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Deze week maar eens een half uurtje vinden. Langetermijnprognose van het KNMI is redelijk duidelijk: het wordt tot pak 'm beet half maart waarschijnlijk niet meer koud.

Helemaal nutteloos waren de winterbanden toch niet; hier in Groningen is toch een aardig pak sneeuw gevallen dat een klein weekje bleef liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 18-02-2014 12:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Winterbanden ;(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sOztCnxH0I05BxNleIvYMLKf/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 18-02-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stoer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft een overbodige uitgave voor de Benelux, alleen de bandenjongens willen het persé doordrukken, en hun kassa vullen met al die goedgelovigen.

Lachwekkend natuurlijk, als je daar in trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19-09 18:46
Bij m'n nieuwe auto die ik zaterdag op ga halen, zitten zomer- en winterbanden. Ik laat er maar mooi de zomerbanden op leggen, ik denk niet dat er nog een winter aan zit te komen.

Lafste winter in jaren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:36
Als ik er aanstaande zaterdag een beetje betijds uit kan komen dan gaan m'n zomerbanden er ook weer onder. Staat een stuk beter dan dat zwarte staal en het verschil in grip is minimaal zolang er geen sneeuw of ijs ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:54:
Blijft een overbodige uitgave voor de Benelux, alleen de bandenjongens willen het persé doordrukken, en hun kassa vullen met al die goedgelovigen.
Er zijn ook mensen die verder komen dan alleen de Benelux. Dit soort opmerkingen voegt helemaal niks toe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Waar komt de gedachte vandaan dat winterbanden alleen helpen bij sneeuw of ijs? 1 op de 3 ongelukken in de winter gebeuren op een natte koude weg. 16% daarvan gebeurd in een bocht.

Winterbanden hebben bij mindere temperaturen nog altijd meer grip en dus ook een kortere remweg wanneer het nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Knul schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:58:
Bij m'n nieuwe auto die ik zaterdag op ga halen, zitten zomer- en winterbanden. Ik laat er maar mooi de zomerbanden op leggen, ik denk niet dat er nog een winter aan zit te komen.

Lafste winter in jaren :+.
Eerste keer dat ik winterbanden gekocht heb, maar met 600 km per week en gedeeltelijk door de ardennen durfde ik het niet aan op mijn 'zomerbanden' te blijven rijden. Een keer mijn banden echt nodig gehad omdat er op een uitvoegstrook in een blinde en natte bocht een boom over de weg gewaaid was. Maar met winterbanden kon ik evenmin op tijd remmen, gelukkig wel een beetje op de kleinere takken kunnen mikken waardoor alleen mijn kentekenplaat en houder eigenlijk wat schade hadden maar dat was met mijn andere banden denk ik precies hetzelfde afgelopen.

Maar het kan nog, vorig jaar hadden we geloof ik ook sneeuw in maart. De winters beginnen steeds later ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Boinkie schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:14:
Waar komt de gedachte vandaan dat winterbanden alleen helpen bij sneeuw of ijs? 1 op de 3 ongelukken in de winter gebeuren op een natte koude weg. 16% daarvan gebeurd in een bocht.

Winterbanden hebben bij mindere temperaturen nog altijd meer grip en dus ook een kortere remweg wanneer het nodig is :)
Ben het met je eens qua koudere omstandigheden, echter zijn die natuurlijk dit jaar ook niet tot nauwelijks voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19-09 18:46
Marzman schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:17:
[...]

Eerste keer dat ik winterbanden gekocht heb, maar met 600 km per week en gedeeltelijk door de ardennen durfde ik het niet aan op mijn 'zomerbanden' te blijven rijden. Een keer mijn banden echt nodig gehad omdat er op een uitvoegstrook in een blinde en natte bocht een boom over de weg gewaaid was. Maar met winterbanden kon ik evenmin op tijd remmen, gelukkig wel een beetje op de kleinere takken kunnen mikken waardoor alleen mijn kentekenplaat en houder eigenlijk wat schade hadden maar dat was met mijn andere banden denk ik precies hetzelfde afgelopen.

Maar het kan nog, vorig jaar hadden we geloof ik ook sneeuw in maart. De winters beginnen steeds later ;)
Ik rij nu met mn "oude" auto ook nog op winterbanden. Ik heb eigenlijk nog nooit op zomerbanden door winterse omstandigheden gereden, dus ik zou niet weten hoe het zich verhoudt. Zodra het gaat sneeuwen -of harder vriezen- dan komen de winterbandjes er weer onder. Zoveel werk is het nou ook weer niet :). Scheelt dat de zomer- en winterbanden hun eigen velgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Nog steeds Goodyear Vector 4 Seasons.... nog steeds geen geneuks met te hoeven wisselen, heerlijk. Rij er denk ik al 3 jaar op. Maar maak ook niet veel km's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Die gedachte komt uit het feit dat het beter zijn in nattigheid pas een zeer recente ontwikkeling is... en dan nog steeds alleen voor de 'betere' band. Dus met PingKnor knakenrubber redt je het nog steeds niet :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:48
Tja ik heb ook al ruim 2 maanden een ietwat dubbel gevoel omtrent mijn aangeschafte Winterbanden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:23

Daniel36

vernieuwde formule

Deze winter nog weinig aan gehad,maar volgende week ga ik een paar dagen naar Tsjechie dus misschien komen ze dan van pas.
Deze winter zijn het Bridgestone Blizzaks die op zich prima rijden, beetje meer lawaai dat wel.
Vorige winter Vredestein Snowtracs en er tussenin Michelin zomerbanden.
Michelins rijden het lekkerst quacomfort en lawaai.
Maar goed mijn vrouw rijdt veel vroeg in de morgen wanneer er nog niet gestrooit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Blik1984 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:17:
[...]

Ben het met je eens qua koudere omstandigheden, echter zijn die natuurlijk dit jaar ook niet tot nauwelijks voorgekomen.
Eens, ik rij ook gewoon op m'n Michelin PSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Het lijkt me duidelijk dat winterbanden dit jaar niet zoveel nut hadden :+ /open deur

Hebben de winterbandenhaters ook weer eens iets om te melden, moet je maar denken :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Zojuist nieuwe winterbanden gekregen tijdens zijn beurt.
rijd weer stukken beter zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:19
Goodyear Vector 4 seasons FTW :Y)

De net niet band voor het net niet weer in nederland :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

topic is wel opvallend stil dit jaar.... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Omdat dat gewoon zo is :) Als je de testen bekijkt zie je dat tot vorig waren zomerbanden nog duidelijk beter waren op nat wegdek dan winterbanden, ook bij lagere temperaturen. Vorig jaar stond er voor het eerst een winterband bovenaan maar ook toen waren de volgende tien banden nog steeds zomerbanden. Oftewel in de meeste gevallen is een zomerband beter (zowel nat als droog wegdek).
Zolang je tussen -10 en +15 blijft maakt het wat band betreft weinig verschil of je een zomer of winterband hebt. Alleen bij glad wegdek zijn winterbanden veel beter. In alle andere gevallen is het verschil in welke band je precies hebt (b.v. goed/slecht op nat wegdek) veel meer van belang dat zomer/winterband.
Gezien het weer dat we hebben gehad heeft alleen het noorden een weekje profijt gehad van winterbanden. De rest van het land/tijd waren beter af met zomerbanden (ik ga even uit van de omstandigheden in NL).

Maar zoals al vaker gezegd kijk gewoon naar je eigen omstandigheden en besluit dan wat het beste is. Er zijn veel redenen om toch winterbanden te willen (buitenland, achteraf weggetjes e.d.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Marzman schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:17:
Een keer mijn banden echt nodig gehad omdat er op een uitvoegstrook in een blinde en natte bocht een boom over de weg gewaaid was. Maar met winterbanden kon ik evenmin op tijd remmen, gelukkig wel een beetje op de kleinere takken kunnen mikken waardoor alleen mijn kentekenplaat en houder eigenlijk wat schade hadden maar dat was met mijn andere banden denk ik precies hetzelfde afgelopen.
Dan rij je dus gewoon te hard op een onoverzichtelijke situatie af?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind winterbanden overbodig. Het is belangrijker je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden. Op het taxibedrijf waar ik werk is iemand van de verzekering langsgekomen om het over winterbanden te hebben. Wat blijkt? Mensen die winterbanden monteren hebben vaker ongelukken. Omdat ze te veel op de banden vertrouwen, en hun rijstijl niet voldoende aanpassen. Ook werken winterbanden het beste op verse sneeuw, die je in Nederland zo goed als nergens hebt door het strooien. Ok ze verplaatsen wel wat meer water, maar met aangepaste rijstijl is dat geen probleem. Als je in Nederland rijd, gewoon geen winterbanden aanschaffen, zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Oke, ieder zijn visie.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk eerder dat mensen met winterbanden vaker op de weg zitten en daardoor ook eeerder bij ongevallen betrokken zijn. Veel mensen met zomerbanden blijven met sneeuw thuis.

Verder heb ik de afgelopen jaren in het noorden al zo vaak profijt gehad van de winterbanden, dat ik ze gewoon neem. Ik ben een aantal keren in situaties geweest waar je zonder winterbanden niet doorheen kwam, dus ze zijn gewoon nuttig gebleken + je hebt een grotere marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:39:
Ik denk eerder dat mensen met winterbanden vaker op de weg zitten en daardoor ook eeerder bij ongevallen betrokken zijn. Veel mensen met zomerbanden blijven met sneeuw thuis.
Als ik zie hoe sommige winterbandenauto's rijden in de winter dan denk ik dat de waarheid in het midden ligt. Voor de rest is het nogal gissen zonder onderbouwing natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:39:
Ik denk eerder dat mensen met winterbanden vaker op de weg zitten en daardoor ook eerder bij ongevallen betrokken zijn. Veel mensen met zomerbanden blijven met sneeuw thuis.
Nee, want dat soort getallen worden altijd gecorrigeerd naar x-ongelukken per y-duizend km. Mensen met winterbanden rijden simpelweg bewezen gevaarlijker. Ze hebben meer grip en gebruiken dat ook waardoor de marge uiteindelijk kleiner is dan als ze voorzichtig met zomerbanden hadden gereden. (je ziet hier in het topic ook vaak dat mensen klagen dat die 'zomerband-rijders' eens door moeten rijden)
Verder heb ik de afgelopen jaren in het noorden al zo vaak profijt gehad van de winterbanden, dat ik ze gewoon neem. Ik ben een aantal keren in situaties geweest waar je zonder winterbanden niet doorheen kwam, dus ze zijn gewoon nuttig gebleken + je hebt een grotere marge.
Ik heb hier in het zuiden nog nooit in een situatie gezeten waar ik zonder winterbanden een probleem had gehad. Of winterbanden wel/niet nuttig zijn is zeker in Nederland zeer afhankelijk van je eigen situatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:43:
...

Ik heb hier in het zuiden nog nooit in een situatie gezeten waar ik zonder winterbanden een probleem had gehad. Of winterbanden wel/niet nuttig zijn is zeker in Nederland zeer afhankelijk van je eigen situatie.
Op steile heuvels is het wel handig moet ik zeggen. Deze winter niet trouwens, had ze er al lang weer af kunnen halen… Komend weekend maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Eén van de situaties die ik heb meegemaakt was deze:
Hier ligt zo'n 20cm sneeuw, met duinen t/m 40cm..
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cmUYCygl.jpg

Ik heb daar een hellinkje omhoog moeten rijden van zo'n 10%, waarbij ook de winterbanden het erg moeilijk hadden. Ook de sneeuwduinen her en der maakten het ook voor de winterbanden erg zwaar.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 19-02-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Voor dat soort omstandigheden verkopen ze dan ook sneeuwkettingen. Maakt het meteen niet meer uit wat voor banden je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
RemcoDelft schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:09:
Voor dat soort omstandigheden verkopen ze dan ook sneeuwkettingen. Maakt het meteen niet meer uit wat voor banden je hebt.
Sneeuwkettingen zijn in NL verboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GAIAjohan schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:10:
[...]

Sneeuwkettingen zijn in NL verboden...
Weer wat geleerd :)

Maar toch:
In uitzonderlijke, individuele gevallen kan de wegbeheerder ontheffing verlenen van het verbod voor de wegen onder zijn beheer. Hiervoor neemt u contact op met de beheerder van de weg waar u met sneeuwkettingen wilt rijden.
Zou je kunnen beargumenteren dat je bij 20 cm sneeuw niet op maar boven de openbare weg rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Ja verboden op de normale weg, maar daar kan je echt wel even sneeuwkettingen omleggen..... zeker als je RWD hebt. Zelfs in Scandinavie zijn sneeuwkettingen verboden, maar dat zegt natuurlijk geen moer.
Als jij in dikke sneeuw staat moet je er toch uitkomen en kan je gewoon SK gebruiken.

Op zo'n weg hebben winterbanden zeker nut, in januari heb ik een rondje door scandinavia gedaan (over de poolcirkel geweest) en daar merkte je al verschil tussen M+S en winterbanden (in het zware nadeel van M+S)

En voor sommige mensen vindt hun baas het waard dat ze ondanks omstandigheden gewoon kunnen werken waar dat ook is.
Met ritjes naar Duitsland, Frankrijk en de hele Benelux was ik toch gewoon blij met winterbanden.
Als je 700 km moet rijden en er ligt 100km sneeuw/ijs dan ben je gewoon niet happy.
Laat staan de tijd die het kost.

Ik heb 2 keer problemen gehad in het verkeer, in de winter, was telkens op zomerbanden ;)
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:31:
Ik vind winterbanden overbodig. Het is belangrijker je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden. Op het taxibedrijf waar ik werk is iemand van de verzekering langsgekomen om het over winterbanden te hebben. Wat blijkt? Mensen die winterbanden monteren hebben vaker ongelukken. Omdat ze te veel op de banden vertrouwen, en hun rijstijl niet voldoende aanpassen. Ook werken winterbanden het beste op verse sneeuw, die je in Nederland zo goed als nergens hebt door het strooien. Ok ze verplaatsen wel wat meer water, maar met aangepaste rijstijl is dat geen probleem. Als je in Nederland rijd, gewoon geen winterbanden aanschaffen, zonde van het geld.
Leuk al die statistieken, maar als JIJ winterbanden hebt en JIJ rijdt gewoon netjes dan heb je niets met die statistieken te maken. In the long run kan JIJ veiliger rijden omdat je gewoon beter kan remmen en uitwijken in noodsituaties, welke door andere veroorzaakt kunnen worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Vandread op 19-02-2014 10:24 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.