Eigenlijk moet je kijken naar het verschil in slijtage, en dan kan het best zo zijn dat je door winterbanden te nemen minder slijtage hebt op je zomerbanden onderaan de streep.redwing schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:05:
[...]
Ik vind het toch echt logischer om de slijtage van de zomer en winterbanden tegen elkaar weg te strepen en de extra kosten van winterbanden (opslag, verwisselen, velgen) als de genoemde investering te zien. Misschien is het geen grote maar zeker als je de banden laat verwisselen kost het al snel minimaal een honderd euro per jaar. Daarnaast heb je bij verkoop van je auto nu plotseling een extra paar banden over waar je nooit de originele prijs voor terug krijgt en welke vaak ook niet op je nieuwe auto passen.
Winterbanden zijn hoe dan ook gewoon een investering
Het verwisselen van je banden, vervolgens opslaan er van (als je zelf geen ruimte hebt) en velgen (eenmalige uitgave) komt echt niet op een honderd euro per jaar. Stalen velgen koop je nieuw al voor €40,- per velg en dat is dan nog relatief duur. Verwisselen van je banden kost je hooguit een keer €40,- in totaal en opslag kost je €30,- voor een heel jaar. Natuurlijk kun je makkelijk veel meer kwijt zijn, maar mijn ervaring met bandentoko's is dat er over de prijzen heel goed te praten valt.
Daarnaast heb je inderdaad een paar banden die je als extra onderhandelingsruimte kunt inzetten bij aanschaf van een nieuwe auto. Het klopt dat je er niet de volle mep voor terugkrijgt maar dat is ook zo met de auto zelf, die schrijft nog veel meer af. Wel heb je als voordeel dat de velgen van je zomerset netter zijn (want geen last van pekel/zand/sneeuw/ijs/etc) en je daar meer voor kunt vragen.
Of ze wel of niet passen hangt af van wat je koopt aan auto. Veel fabrikanten gebruiken dezelfde maten gedurende meerdere jaren op meerdere modellen. Voorbeeldje: De wielen onder de Focus passen ook onder een Mondeo, Fusion(+) en Fiesta, en dat is alleen nog maar dezelfde fabrikant. Ze passen zonder kunstgrepen ook onder Volvo's, Peugeots en Citroëns uit dezelfde periode.
Dus nee, winterbanden zijn niet per definitie een investering. Het hangt van erg veel omstandigheden af of het dat wel of niet is. Voor mij maakt het trouwens niet uit want mijn woon-werkverkeer gaat door Duitsland en dus ben ik verplicht om mijn banden aan te passen aan de omstandigheden.
Nee, merp!