Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.996 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

redwing schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:05:
[...]

Ik vind het toch echt logischer om de slijtage van de zomer en winterbanden tegen elkaar weg te strepen en de extra kosten van winterbanden (opslag, verwisselen, velgen) als de genoemde investering te zien. Misschien is het geen grote maar zeker als je de banden laat verwisselen kost het al snel minimaal een honderd euro per jaar. Daarnaast heb je bij verkoop van je auto nu plotseling een extra paar banden over waar je nooit de originele prijs voor terug krijgt en welke vaak ook niet op je nieuwe auto passen.

Winterbanden zijn hoe dan ook gewoon een investering :)
Eigenlijk moet je kijken naar het verschil in slijtage, en dan kan het best zo zijn dat je door winterbanden te nemen minder slijtage hebt op je zomerbanden onderaan de streep.
Het verwisselen van je banden, vervolgens opslaan er van (als je zelf geen ruimte hebt) en velgen (eenmalige uitgave) komt echt niet op een honderd euro per jaar. Stalen velgen koop je nieuw al voor €40,- per velg en dat is dan nog relatief duur. Verwisselen van je banden kost je hooguit een keer €40,- in totaal en opslag kost je €30,- voor een heel jaar. Natuurlijk kun je makkelijk veel meer kwijt zijn, maar mijn ervaring met bandentoko's is dat er over de prijzen heel goed te praten valt.
Daarnaast heb je inderdaad een paar banden die je als extra onderhandelingsruimte kunt inzetten bij aanschaf van een nieuwe auto. Het klopt dat je er niet de volle mep voor terugkrijgt maar dat is ook zo met de auto zelf, die schrijft nog veel meer af. Wel heb je als voordeel dat de velgen van je zomerset netter zijn (want geen last van pekel/zand/sneeuw/ijs/etc) en je daar meer voor kunt vragen.
Of ze wel of niet passen hangt af van wat je koopt aan auto. Veel fabrikanten gebruiken dezelfde maten gedurende meerdere jaren op meerdere modellen. Voorbeeldje: De wielen onder de Focus passen ook onder een Mondeo, Fusion(+) en Fiesta, en dat is alleen nog maar dezelfde fabrikant. Ze passen zonder kunstgrepen ook onder Volvo's, Peugeots en Citroëns uit dezelfde periode.

Dus nee, winterbanden zijn niet per definitie een investering. Het hangt van erg veel omstandigheden af of het dat wel of niet is. Voor mij maakt het trouwens niet uit want mijn woon-werkverkeer gaat door Duitsland en dus ben ik verplicht om mijn banden aan te passen aan de omstandigheden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Daarnaast kun je de banden ook prima zelf verwisselen, en ook opslaan als je de ruimte hebt. Uiteraard heeft niet iedereen die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
PauseBreak schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:49:
[...]
Het verwisselen van je banden, vervolgens opslaan er van (als je zelf geen ruimte hebt) en velgen (eenmalige uitgave) komt echt niet op een honderd euro per jaar. Stalen velgen koop je nieuw al voor €40,- per velg en dat is dan nog relatief duur. Verwisselen van je banden kost je hooguit een keer €40,- in totaal en opslag kost je €30,- voor een heel jaar.
Verwisselen a 40 euro per keer + opslag van 30 euro per jaar is al 70 euro per jaar. Daarbij komt nog die 160 euro voor je velgen. Als je dan bedenkt dat een gemiddelde auto zo'n 5 jaar bij een eigenaar blijft zit je al aan 100 euro per jaar. En dan heb je het echt goedkoop want meestal zit je rond de 100 euro voor verwisselen + opslag.
Daarnaast heb je inderdaad een paar banden die je als extra onderhandelingsruimte kunt inzetten bij aanschaf van een nieuwe auto.
Alsof zo'n autoboer blij is met wat extra banden ? Het enige wat er gebeurt is dat hij net doet of je er wat extra voor terug krijgt ten koste van korting die je anders op de auto zelf had kunnen hebben. Hooguit als je ze zelf verkoopt zie je echt wat van je geld terug.
Of ze wel of niet passen hangt af van wat je koopt aan auto. Veel fabrikanten gebruiken dezelfde maten gedurende meerdere jaren op meerdere modellen. Voorbeeldje: De wielen onder de Focus passen ook onder een Mondeo, Fusion(+) en Fiesta, en dat is alleen nog maar dezelfde fabrikant. Ze passen zonder kunstgrepen ook onder Volvo's, Peugeots en Citroëns uit dezelfde periode.
Klopt, maar hoe vaak koop jij een auto uit dezelfde periode terug ? Meestal wil je toch iets nieuwers hebben en dan heb je het al snel over een auto van 5 jaar jonger welke vaak toch weer een andere maat heeft. En ja je kunt natuurlijk geluk hebben maar mijn ervaring is dat het vaak niet past zeker omdat voor veel mensen de thuissituatie ook verandert. Als je jong bent pak je ten slotte al snel een leuke sportieve bak welke later vervangen wordt door een station/SUV als er kinderen komen etc.
Dus nee, winterbanden zijn niet per definitie een investering. Het hangt van erg veel omstandigheden af of het dat wel of niet is. Voor mij maakt het trouwens niet uit want mijn woon-werkverkeer gaat door Duitsland en dus ben ik verplicht om mijn banden aan te passen aan de omstandigheden.
Sowieso zul je bij eerste aanschaf kosten moeten maken in winterbanden (welke je daarna verspreid terug verdient omdat je zomerbanden langer mee gaan). Daarnaast heb je die jaarlijkse kosten van wisselen + opslag. Dus hoe dan ook kost het extra geld. Dat die kosten best wel mee vallen ben ik met je eens maar je kunt ze niet zomaar wegstrepen.
melcon schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:05:
Daarnaast kun je de banden ook prima zelf verwisselen, en ook opslaan als je de ruimte hebt. Uiteraard heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Lijkt me logisch, maar uit dit topic blijkt wel dat het merendeel van de mensen dat niet zo ziet zitten (ik doe het zelf trouwens wel altijd gewoon zelf)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

Die jaarlijkse kosten van wisselen en opslag heeft lang niet iedereen. Ik snap überhaupt niet dat mensen die hebben? Opslag kan in je kelder/schuur/fietsenhok of desnoods je tuin met een stuk zeil eroverheen, en het laten wisselen, kom op (lease auto's met onderhoudscontracten uitgesloten :P)!?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Eigenlijk moet je kijken naar het verschil in slijtage, en dan kan het best zo zijn dat je door winterbanden te nemen minder slijtage hebt op je zomerbanden onderaan de streep.
Maar winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber en slijten harder ZEKER als je ze in de herfst gaat monteren zoals veel mensen doen. Bovendien zijn winterbanden vaak iets onzuiniger.

Dat gezegd hebbende... de extra kosten vallen mee als je de banden op losse velgen hebt en ze zelf opslaat. Moet je 2x per jaar naar een bandenboer om de boel over te laten zetten (en opslaan) dan loopt het toch aardig in de papieren....

Monteren doe ik ook zelf, met mijn garagekrik van Lidl en momentsleutel ben ik binnen 20 minuten klaar inclusief handen wassen banden op spanning zetten. Maar ik ben niet gek, ik zet ze er pas onder als de eerste sneeuw voorspeld wordt of als ik door Duitsland moet, eerder niet. In magische eigenschappen geloof ik niet.

[ Voor 49% gewijzigd door havana op 05-11-2013 12:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou ja linksom of rechtsom kost het wél hebben van winterbanden gewoon meer geld dan het niet hebben ervan. (schade buiten beschouwing gelaten) Hoeveel dat precies is hangt van de situatie af en of je het waard vindt ook nog eens van de persoon. Ga je het toch niet eens over worden. ;)
_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:25:
Over het algemeen grijpt ie niet in, maar heb nu al paar keer meegemaakt bij regen en kou dat ie wel zo nu en dan ingrijpt. Heb daar voorgaande jaren en afgelopen zomer nooit last van gehad, dus lijkt tijd voor andere banden.
Moet wel zeggen dat ik nieuwe blokken+schijven heb sinds paar maanden, verder is de remschoenset achter ook vervangen door wat nieuws, dus kan ook gewoon komen doordat de remkracht van de auto verveelvoudigd is. Vooral de nieuwe remschoenset was een eye-opener: voorheen remde de auto 90% op de voorkant en deed achter bijna niks, nu met de nieuwe remkit achter merk je gewoon dat er achter ook iets gebeurt.
Even aangenomen dat je een acceptabele rijstijl hebt en gewoon op tijd remt is dat wel wonderlijk. Mijn ABS is maar een enkele keer in actie gekomen en dat was alleen maar op ijsplaten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

redwing schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:32:
[...]

Verwisselen a 40 euro per keer + opslag van 30 euro per jaar is al 70 euro per jaar. Daarbij komt nog die 160 euro voor je velgen. Als je dan bedenkt dat een gemiddelde auto zo'n 5 jaar bij een eigenaar blijft zit je al aan 100 euro per jaar. En dan heb je het echt goedkoop want meestal zit je rond de 100 euro voor verwisselen + opslag.
Zoals ik al zei: Met bandenboeren kun je prima over de prijs onderhandelen. Daarnaast is dit een worst case scenario voor de hele berekening. Ik heb de kosten voor opslag en verwisselen niet want dat doe ik zelf. Alleen het lichtmetaal laat ik omleggen na de winter omdat de velgen gericht moeten worden en dan ben ik er toch, dus kan hij net zo goed meteen alles erop knallen. Kost ook niets extra's bovenop het richten.
Alsof zo'n autoboer blij is met wat extra banden ? Het enige wat er gebeurt is dat hij net doet of je er wat extra voor terug krijgt ten koste van korting die je anders op de auto zelf had kunnen hebben. Hooguit als je ze zelf verkoopt zie je echt wat van je geld terug.
Dat ben ik niet met je eens. Bij genoeg advertenties wordt juist aangeprezen dat er ook winterbanden met eigen velgen bij zitten. Bovendien ga je er aan voorbij dat de zomervelgen mooier blijven en dus ook waardevoller zijn bij inruil.
Klopt, maar hoe vaak koop jij een auto uit dezelfde periode terug ? Meestal wil je toch iets nieuwers hebben en dan heb je het al snel over een auto van 5 jaar jonger welke vaak toch weer een andere maat heeft. En ja je kunt natuurlijk geluk hebben maar mijn ervaring is dat het vaak niet past zeker omdat voor veel mensen de thuissituatie ook verandert. Als je jong bent pak je ten slotte al snel een leuke sportieve bak welke later vervangen wordt door een station/SUV als er kinderen komen etc.
Vaker dan je denkt gok ik zo. Een periode in de automotive industrie is doorgaans 6 tot 8 jaar (soms langer, maar meestal die periode). Dat is inclusief facelifts. Mijn model Focus is geleverd van 1998 tot en met 2004 bijvoorbeeld en daarmee hanteert Ford relatief korte periodes.
Wat de thuissituatie betreft: Doe een beetje onderzoek vooraf. Zoals ik al zei, mijn banden kan ik onder heel veel verschillende modellen leggen. Van sportief autootje tot gezinsverplaatsende mpv. Je moet alleen wel weten dat dat kan.
Sowieso zul je bij eerste aanschaf kosten moeten maken in winterbanden (welke je daarna verspreid terug verdient omdat je zomerbanden langer mee gaan). Daarnaast heb je die jaarlijkse kosten van wisselen + opslag. Dus hoe dan ook kost het extra geld. Dat die kosten best wel mee vallen ben ik met je eens maar je kunt ze niet zomaar wegstrepen.
Zoals ik al zei: Die kosten van wisselen en opslag heb je alleen als je zelf te lui bent of echt niet de mogelijkheid hebt om het zelf te doen. Overigens zou je zonder winterbanden vaker je zomerbanden moeten vervangen. Die zijn ook niet gratis.
Ga je het toch niet eens over worden. ;)
Dat is zo ongeveer het eerste waar ik het echt mee eens kan zijn :+
Uiteindelijk kom je er altijd op uit dat een auto geld kost en iedereen geeft dat anders uit. Ik zorg ervoor dat ik fatsoenlijke banden heb die zijn aangepast op de situatie en dat mijn auto zo goed mogelijk is onderhouden, anderen kopen ieder jaar een auto van €500,-. Ieder zijn ding en het één is niet per se beter dan het ander.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:34:Ik zorg ervoor dat ik fatsoenlijke banden heb die zijn aangepast op de situatie en dat mijn auto zo goed mogelijk is onderhouden, anderen kopen ieder jaar een auto van €500,-. Ieder zijn ding en het één is niet per se beter dan het ander.
Daar zorg jij voor omdat je het jezelf kan veroorloven.

Iemand die netaan elk jaar een andere auto voor 500 Euro kan kopen vind het waarschijnlijk belangrijker om zijn kids van eten te voorzien dan te kiezen voor winterbanden.

Als die persoon het voor het kiezen had, dan kwam er waarschijnlijk ook een fatsoenlijke auto die goed onderhouden is met winterbanden. Zolang de kinderen er maar warm bij zitten met voldoende eten in de maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
PauseBreak schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 13:34:
Dat ben ik niet met je eens. Bij genoeg advertenties wordt juist aangeprezen dat er ook winterbanden met eigen velgen bij zitten. Bovendien ga je er aan voorbij dat de zomervelgen mooier blijven en dus ook waardevoller zijn bij inruil.
Klopt dat dat erbij vermeld wordt. Vergelijk die advertenties nu eens met vergelijkbare auto's zonder die banden en je ziet dat er in prijs amper verschil zit. Oftewel de banden zorgen er misschien voor dat je auto iets sneller verkocht wordt, maar echt meer geld krijg je er niet voor.
[...]
Wat de thuissituatie betreft: Doe een beetje onderzoek vooraf. Zoals ik al zei, mijn banden kan ik onder heel veel verschillende modellen leggen. Van sportief autootje tot gezinsverplaatsende mpv. Je moet alleen wel weten dat dat kan.
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik zeg dat je vaak een auto zult kopen waarbij die banden niet overgezet kunnen worden. Een sportief autootje heeft vaak toch een andere maat dan een MPV. Daarnaast is dit meestal niet iets waarop je een auto koopt. En zo wel wordt je door je winterbanden gelimiteerd in de auto die je wilt kopen.
[...]
Dat is zo ongeveer het eerste waar ik het echt mee eens kan zijn :+
De meeste dingen wat we zeggen komt anders wel overeen, alleen kijk ik naar de negatieve situatie (opslag/verwisselen kosten geld) en jij naar de positieve (zelf verwisselen/opslaan). Voor beide kanten is wat te zeggen maar als je hier in het topic kijkt zie je wel dat er van beide partijen best een aantal rondrijden.
Uiteindelijk kom je er altijd op uit dat een auto geld kost en iedereen geeft dat anders uit. Ik zorg ervoor dat ik fatsoenlijke banden heb die zijn aangepast op de situatie en dat mijn auto zo goed mogelijk is onderhouden, anderen kopen ieder jaar een auto van €500,-. Ieder zijn ding en het één is niet per se beter dan het ander.
En dit is het meest belangrijke wat veel mensen hier vergeten. Winterbanden is leuk, maar voor Nederland zeker niet noodzakelijk. Alles hiervan is simpelweg een afweging tussen wat wel en niet noodzakelijk/gewenst is voor iemand. Iemand die de auto bij sneeuw kan laten staan zal geen winterbanden nodig hebben. Iemand die dagelijks naar Duitsland kost zal ze verplicht moeten hebben. In alle situaties er tussenin moeten mensen zelf bepalen wat wel/niet goed is. Het belangrijkste is dat je je aanpast aan de situatie :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Iemand hier ervaring mee: http://www.autobanden-365.nl/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jup, die komen prima uit de prijstest van de Consumentenbond.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
je kan ook google shopping gebruiken om prijzen te vergelijken.

google en ab365 lijken de prijzen van oponeo en topbanden niet mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vorige week daar een setje winterbanden besteld. Snel geleverd en als afleveradres een garage in de buurt van mn werk gekozen, waar ik de auto tussen de middag neergezet heb. Prima ervaring mee dus en ook weer zo'n 50 euro goedkoper dan vergelijkbare banden en montage bij de kwikfit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn setje bij autobandenmarkt.be besteld. (=delti.com)
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Ik denk dat ik wel een aardige deal heb. 185/60/15 Firestone WINTERHAWK 3 met stalen velg voor 111,- euro per stuk incl verzendkosten. Totaal dus 450 euro voor 4 stuks.
Ik dacht eerst de Hankook Winter ICept RS W442 M+S te nemen, maar de Firestones komen toch nog een stuk gunstiger uit de (ANWB) test. En de prijs voor een set is nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
vandaag Snowtrac 3s er onder laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Sinds gisteren heb ik Michelin Alpin A4's (195/55/16) onder de Clio liggen. Ik had bij mijn vorige leaseauto geen winterbandenregeling. Overigens ook nooit schade gereden in die 4.5 jaar. Voldoende afstand houden is wel belangrijk.
Ik merk met de huidige weersomstandigheden weinig verschil. Wel wat meer bandengeluid.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06
Sinds vandaag de continental ts800 eronder liggen.
Ze zouden stiller en zuiniger moeten zijn dan de semperits die ik onder mijn vorige auto had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Vorige week nieuwe winterbanden eronder, vandaag de eerste sneeuw tijdens het rijden. Prima timing dus lijkt me. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 23:44
Ze gaan er bij pas onder als de eerste flokjes sneeuw vallen of voorspeld wordt. Ik rij zelf naar een hobbyhal, gooi hem op de brug en werk dan met een luchtpistool. Binnen 10min ben ik klaar en 6,50 euro armer kan ik weer naar huis. 4 euro voor de brug en 2,50 voor het gebruik van de luchtpistool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Gisteren mijn auto ook zijn wintersloffen onder gedaan, een setje Falken Eurowinter HS439 in de maat 205/50/R16. Deze gaan nu de 3e winter in en bevallen erg goed. Vooral onder droge/niet winterse omstandigheden komen ze qua weggedrag redelijk goed in de buurt van mijn zomerbanden, iets wat met andere Vredestein banden nog wel te wensen overliet.

Ik woon vlak aan de grens met Duitsland en kom daar ook regelmatig, dus winterbanden (of all-seasons) zijn een must. Daarbij bieden ze toch een stuk meer zekerheid en gemak, aangezien mijn auto met voorwielaandrijving en plusminus 200pk onder natte/winterse omstandigheden al meer dan genoeg moeite kan hebben om grip te vinden.
Nu alleen maar hopen dat de temperaturen niet weer richting de 20 graden schieten. Laat die sneeuw nu maar komen, veel beter dan die regen :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

Sick Nick

Drop the top!

Zomerbanden opgerookt, winterbanden eronder, kom maar op met de winter :D

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/lgyeh3ei3/2013_11_11_12_05_47.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19-09 17:14
Appleman schreef op zondag 10 november 2013 @ 02:07:
Ze gaan er bij pas onder als de eerste flokjes sneeuw vallen of voorspeld wordt. Ik rij zelf naar een hobbyhal, gooi hem op de brug en werk dan met een luchtpistool. Binnen 10min ben ik klaar en 6,50 euro armer kan ik weer naar huis. 4 euro voor de brug en 2,50 voor het gebruik van de luchtpistool.
Je ramt je bouten toch niet vast met een luchtpistool alleen he, das nl niet heel goed voor die dingen, kan ze best een stukkie aandraaien, maar laatste stuk toch even met een momentsleutel, té vast is ook niet goed voor wielbouten/moeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
Ach, als je ze daarna maar weer los krijgt, zal met een luchtpistool wel lukken :+

Tot dat je een lekke band moet wisselen langs de kant van de weg, zie die bouten dan maar weer los te krijgen 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 11-11-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Ja, of tot er eentje afbreekt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn toch ook perslucht-momentsleutels? Ik gebruik altijd maar gewoon een simpele schaarkrik + mijn momentsleutel. Ik denk dat ik de boel er deze week maar op ga zetten...

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik had al een tijdje de vooruitzichten niet meer bekeken. Had ze er beter afgelopen weekend onder kunnen zetten denk ik.

Heb ook geen zin om in het donker te gaan zitten pielen, dus komt as. zaterdag wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:10:
Ik had al een tijdje de vooruitzichten niet meer bekeken. Had ze er beter afgelopen weekend onder kunnen zetten denk ik.

Heb ook geen zin om in het donker te gaan zitten pielen, dus komt as. zaterdag wel
Voorlopig wordt er nog geen sneeuw/ijs en echte vorst verwacht dus echt haast heeft het niet :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19-09 17:14
begintmeta schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:19:
Er zijn toch ook perslucht-momentsleutels? Ik gebruik altijd maar gewoon een simpele schaarkrik + mijn momentsleutel. Ik denk dat ik de boel er deze week maar op ga zetten...
Schaarkrik hier ook, heb zo'n simpel cheap hydrolisch ding, maar die gaat niet hoog zat... keer kijken naar wat anders, of er een blok hout oid op leggen, maar dan is er weer de kans dat dat gaat schuiven.

Had afgelopen jaar met een bandenwissel wel dat m'n krikkie wegschoof, gelukkig wel met de band net vastgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Daarom altijd een wiel onder de dorpel ;)

Dan struikel je er ook niet over omdat die half achter je ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb met zo'n schaarkrikje wel het idee dat je die rand van de bodemplaat van je auto beschadigt als je de auto vaak opkrikt, waardoor daar op den duur roest kan ontstaan. Heb zelf daarom ook een goedkope garagekrik, echter moet ik nog steeds een keer uitvogelen wat de ideale opkrikpunten zijn voor mijn auto (bij mijn vorige auto eens gewoon willekeurig eronder gezet, waardoor de bodemplaat door het opkrikken ingedeukt werd :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij de auto's (Opel met name) die ik tot nu toe zelf van winterbanden heb voorzien zitten er in die rand inkepingen, waar een nokje in de kop van de schaarkrik precies invalt. Hebben andere merken dat niet?

Er staat me ook iets van bij dat die Opel krik ook voorzien was van een stuk nylon op de kop, om beschadigingen te beperken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik heb zo een krik in mijn garagebox;

Afbeeldingslocatie: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/29024-PU%20omega%20krik.jpg

Kost de hoofdprijs ook niet. Voor 100 euro heb je hem al in je garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ook regelmatig bij Lidl voor 25 euro. Misschien niet dezelfde kwaliteit, maar voor die 2x per jaar werkt 't prima.

[edit]

Bij Gamma deze week ook voor dezelfde prijs.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/29pxht1.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door havana op 13-11-2013 12:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Bij de ATU hebben ze een garagekrikje voor 17,99 euro in de aanbieding. Daarnaast ook een velgenboom voor 7,99.

Zie http://www.atu.nl/files/F...2013/NL_2013-11_final.pdf laatste pagina

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Palomar schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:17:
Heb met zo'n schaarkrikje wel het idee dat je die rand van de bodemplaat van je auto beschadigt als je de auto vaak opkrikt, waardoor daar op den duur roest kan ontstaan. Heb zelf daarom ook een goedkope garagekrik, echter moet ik nog steeds een keer uitvogelen wat de ideale opkrikpunten zijn voor mijn auto (bij mijn vorige auto eens gewoon willekeurig eronder gezet, waardoor de bodemplaat door het opkrikken ingedeukt werd :X).
het klinkt wellicht raar en zelfs baanbrekend, maar...ooit een poging ondernomen het instructieboekje van je auto door te nemen?
Die zijn nagenoeg allemaal voorzien van instructies m.b.t. het vervangen van een wiel, de plaatsing van de krik, veiligheidsvoorzieningen voor jezelf en je voertuig etc.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tweakers lezen toch geen instructieboekjes?

Net zoiets als monteurs overigens... kentekenlampje kapot. Mijn methode: plastic kap uit de kofferbak wegnemen, fitting vanbinnenuit terugtrekken, lampje vervangen, terugzetten, plastic kap er weer op, klaar. Werkwijze monteur: lampje aan de buitenkant inelkaar drukken, helft van de plastic nokjes slopen, lampje vervangen, plastic kapje losjes terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:47
YellowCube schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:09:
[...]

het klinkt wellicht raar en zelfs baanbrekend, maar...ooit een poging ondernomen het instructieboekje van je auto door te nemen?
Die zijn nagenoeg allemaal voorzien van instructies m.b.t. het vervangen van een wiel, de plaatsing van de krik, veiligheidsvoorzieningen voor jezelf en je voertuig etc.
Ik ooit gezien dat iemand op de parkeerplaats van de Praxis het presteerde om de krik onder de brandstoftank te plaatsen. Kon de brandweer er aan te pas komen om de boel op te ruimen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Orion84 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:30:
Bij de auto's (Opel met name) die ik tot nu toe zelf van winterbanden heb voorzien zitten er in die rand inkepingen, waar een nokje in de kop van de schaarkrik precies invalt. Hebben andere merken dat niet?

Er staat me ook iets van bij dat die Opel krik ook voorzien was van een stuk nylon op de kop, om beschadigingen te beperken.
Meestal kan je dat daar idd aan zien. Vaak is de bodemplaat daar ook plaatselijk versterkt, zodat je de boel niet kapot druk.

Maar sowieso, check je handleiding ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 18-09 15:24
Zelf dit keer eens geen nieuwe lm-velgen gekocht voor mijn 'nieuwe' auto maar 2e hands velgen voor nieuwe winterbanden. Voor mij zit daarmee vooral het voordeel in de aanschafprijs en de zekerheid dat de velgen passen. Voor mijn Clio 3 RS ben ik namelijk verplicht 17 inch te monteren en deze moeten dan ook nog een bepaalde vorm hebben zodat ze niet tegen de remklauw aankomen.

Helaas heb ik tot nu toe wel al 1 kromme velg gehad die ik gisteren gelukkig heb kunnen omruilen. Hier kwam ik achter toen ik bij een kennis de oude band eraf haalde en de nieuwe winterband monteerde. Hopelijk heb ik met de ingeruilde velg wat meer geluk.

Ook hoop ik nog mijn oude set te verkopen: http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=20964

Afhankelijk van wat het weer gaat doen gaan ze bij mij komend weekend eronder. Toch al verschillende morgens en avonden gehad dat het kwik onder de 7 graden is gekomen, voor mij, reden genoeg om de winterbanden te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Heb vanmiddag ook weer de winterbanden onder de Toyota Yaris geslingerd :9. Krikpunten, aandraaimoment, bandenspanning het staat allemaal netjes in het instructieboekje :).

My favorite programming language is solder.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Mijn Volvo V40 heeft z'n winterschoenen ook weer aan. Eigenlijk vind ik het wat vroeg maar vanwege weekendjes Duitsland leek het me toch verstandig om ze nu al te laten monteren.
Wat zijn die 16" velgjes dan klein :P

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Koud mijn oude set winterbanden op velg verkocht, om er achter te komen dat die ook onder auto van mijn vriendin hadden gepast. Oh well, banden waren toch bijna op...

Vraag me wel eens af hoe goed zomerrubber zich verhoudt tot knaken-winterbanden. Ik maak me wat dat betreft eerder zorgen over mensen die banden als een sluitpost zien (ongeacht het type band) dan mensen die er voor kiezen om zomerbanden te blijven rijden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ijdod schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:37:
...
Vraag me wel eens af hoe goed zomerrubber zich verhoudt tot knaken-winterbanden. Ik maak me wat dat betreft eerder zorgen over mensen die banden als een sluitpost zien (ongeacht het type band) dan mensen die er voor kiezen om zomerbanden te blijven rijden.
Mensen die banden als sluitpost zien zullen denk ik niet zo snel winterbanden kopen, maar doorrijden op hun knaken-zomerbanden.

• FastFred
redwing schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:30:
[...]

Voorlopig wordt er nog geen sneeuw/ijs en echte vorst verwacht dus echt haast heeft het niet :)
Mocht deze week al 2x krabben. Niet direct een teken dat we gladheid krijgen. Maar dat de temperaturen nu wel onder een bepaald punt zijn gekomen waarvan ik denk dat ze er wel onder mogen.

Dit weekend dus. Heb geen deftige verlichting ofzo onder de carport, en heb geen zin om in het donker met een zaklamp te zitten pielen

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Afbeeldingslocatie: http://www.reisinfoperu.nl/images/KlimaatDebilt.jpg

Eind november zit de gemiddelde max. temperatuur tussen de 5 en 10 graden, mooi moment om te wisselen. Halverwege/eind maart weer terugwisselen naar zomerbanden, zodat de winterbanden niet te hard slijten. Per saldo rij je 4-4,5 maand op winterbanden en 7,5-8 maand op je zomerbanden. Ook is na eind maart en voor eind november de minimum temperatuur niet zo laag dat het elke nacht vriest.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Palomar
  • Niet online
Verschilt helemaal per type zomerband. Van die brede sportzomerbanden met ongunstig profiel zullen ongeacht merk/prijs dramatisch rijden op sneeuw, terwijl goedkope smalle zomerbanden soms nog best goed ermee door kunnen.

Denk dat goedkope winterbanden het in de sneeuw sowieso meestal wel beter doen dan elke zomerband. Het probleem is alleen dat je er ook vaak mee op droog/nat wegdek rijdt en dan zijn die goedkope banden wel veel slechter. In de autoweek van vorige week stond ook een test, waarbij een hele rits goedkope chinese banden niet eens door de eerste test kwam (remmen op nat wegdek) en als gevaarlijk werden aangemerkt....

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Koud mijn oude set winterbanden op velg verkocht, om er achter te komen dat die ook onder auto van mijn vriendin hadden gepast. Oh well, banden waren toch bijna op...

met mijn zomerbanden wil je nog niet naar de hoek van de straat op winterbanden, komt voornamelijk door de breedte en het type profiel :), met mijn oude fulda's (zomerbanden 205 breed) kon je in de winter nog wel enigzins rijden

• FastFred
NoepZor schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:16:
Bij de ATU hebben ze een garagekrikje voor 17,99 euro in de aanbieding. Daarnaast ook een velgenboom voor 7,99.

Zie http://www.atu.nl/files/F...2013/NL_2013-11_final.pdf laatste pagina
Dat krikkie heb ik ook, die heb ik een collega vorig jaar voor me laten kopen omdat die daar in de buurt woont. Prima ding, kost geen drol, heb er toen € 20,- voor betaald, maar doet z'n werk prima.

Gebruik 'm dan ook puur en alleen voor de winter/zomer banden wissel. Krik eronder, auto omhoog, zomerband eraf, winterband erop, auto weer omlaag. Als ik 'm wat langer in de lucht wil houden dan koop ik wel een setje assteunen

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 14-11-2013 18:58 ]

• Khayma
In de editie van vorige week van autoweek staat een uitgebreide test. Toch bizar dat fabrikanten zogenaamde winterbanden verkopen terwijl die dingen levensgevaarlijk zijn en je eigenlijk beter af bent op A-merken zomerbanden. Ik zal, als ik tijd heb, het artikel even inscannen en hier posten als dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Graag, ik wil t wel lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een Opel Corsa D? Weet iemand met hoeveel Nm je de bouten aan moet draaien?
Ik ga morgen omwisselen met de winterbanden. De tijd van het jaar is er rijp voor. Precies hetzelfde weekend als vorig jaar. Nu maar hopen dat het morgen droog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Over het algemeen zit je met 100 Nm wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Appleman schreef op donderdag 14 november 2013 @ 20:23:
In de editie van vorige week van autoweek staat een uitgebreide test. Toch bizar dat fabrikanten zogenaamde winterbanden verkopen terwijl die dingen levensgevaarlijk zijn en je eigenlijk beter af bent op A-merken zomerbanden. Ik zal, als ik tijd heb, het artikel even inscannen en hier posten als dat mag.
Is die test niet dezelfde als in autobild? Die heb ik een paar weken terug reeds gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, vanmorgen zijn de Firestone Winterhawk 3's met velg geleverd. Net even een klein uurtje me kwaad gemaakt en ze er onder gezet. Laat die horrorwinter maar komen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn winterbanden liggen er al ruim een maand onder. Maar dat velen het zelf doen?

Ten eerste ben je een uur bezig, sommigen moeten dat zonder garage doen. Lekker als het fris is buiten ;)
Ten tweede je bent afhankelijk van het weer, tenzij je een bikkel bent en gewoon bij 5C in de regen doet.
Ten 3de... het kost 20 euro om de banden te laten wisselen bij een garage?

Ik bel dus gewoon naar mijn bandenboer, maak een afspraak. Ik krijg een bakje koffie, hij controleert de remmen, balanceert en monteert de banden, checkt de druk en gedurende die tijd hebben we een gezellige babbel.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Chevy454 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:56:
Mijn winterbanden liggen er al ruim een maand onder. Maar dat velen het zelf doen?

Ten eerste ben je een uur bezig, sommigen moeten dat zonder garage doen. Lekker als het fris is buiten ;)
Ten tweede je bent afhankelijk van het weer, tenzij je een bikkel bent en gewoon bij 5C in de regen doet.
Ten 3de... het kost 10 euro om de banden te laten wisselen bij een garage?

Ik bel dus gewoon naar mijn bandenboer, maak een afspraak. Ik krijg een bakje koffie, hij controleert de remmen, monteert de banden, checkt de druk en gedurende die tijdhebben we een gezellige babbel.
Ten eerste: het kost je ongeveer een half uur. En even buiten bezig zijn is zo erg niet. Die grote boze buitenwereld is echt soms zo erg niet. Naar die garage gaan kost je ook tijd, je moet eerst een afspraak maken enz. Dit kun je even doen wanneer het je uitkomt.
Ten tweede: ja en? Vaak zat gedaan in die omstandigheden, je gaat er niet dood van...
Ten derde: zoals hier ook al eens gepost is, het kost je minimaal 25 euro (ik zag hier bedragen van 40 euro voorbij komen) per keer.

Ik doe het lekker zelf hoor. Het is geen rocket science... En zelfs in de berging bij mijn appartementje op de eerste verdieping passen gewoon twee sets winterbanden buiten de normale dingen die in de berging staan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online

Ik bel dus gewoon naar mijn bandenboer, maak een afspraak. Ik krijg een bakje koffie, hij controleert de remmen, balanceert en monteert de banden, checkt de druk en gedurende die tijd hebben we een gezellige babbel.
Maar heb je die wielen/banden dan thuis opgeslagen of bij de garage? Want als je ze thuis opslaat moet je ze eerst nog weer in de auto tillen, bank plat, auto vies etc. ;) Heb dan zoiets van als ik toch al bezig ben met slepen kan ik ze er ook zelf nog wel even onder leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54

Jij slaat je banden ook op bij de bandenboer begrijp ik?

Voor het overige is het een kwestie van tijd en geld.

Ik kan ook quasi verbaasd op jouw bericht reageren dat jij blijkbaar jouw auto zelf naar de garage rijdt met daarbij een verhaal dat ik dus gewoon mijn chauffeur bel en hem een instructie geef, of beter nog, dat de chauffeur proactief is wat winterbanden betreft.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zelf doen is wat mij betreft het makkelijkst, gewoon even een half uurtje naar buiten als het qua weer en verdere agenda goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Het ergste vind ik eigenlijk dat ik m'n winterbanden uit de kelder naar boven moet sjouwen. Ik doe het gewoon onder de carport, buiten. Ruimte genoeg om om de auto heen te lopen en de banden te wisselen.

En van mijn mag het ook wel 5 graden vriezen als ik dat doe, want je krijgt het er vanzelf wel warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

En hoe lang doe jij er over om je auto bij de garage te krijgen (evt. incl. banden), daar te wachten totdat het klaar is en weer terug naar huis te rijden ? Ik schat dat dat meer tijd kost dan even zelf wisselen :)
Je kunt natuurlijk even wachten totdat het niet regent.
Bij die 20 euro komt ook nog opslag of je moet alsnog zelf met je banden gaan sjouwen.
En daarna moet je weer een paar uur gaan werken om die kosten terug te verdienen :+

En wat natuurlijk ook heel belangrijk is is dat ik ze er niet een maand te vroeg al onder hoef te leggen omdat de bandenboer anders geen tijd meer heeft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 15-11-2013 15:44 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 17:15
Nou, ik heb plaats genoeg om de banden zelf op te slaan, dus ze hoeven niet bij de bandenboer te liggen. Daarbij kost het echt niet veel tijd/moeite, het verwisselen van de banden kost mij iets meer dan een half uurtje. Tegelijk heb ik dan wel ook direct de olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof gecheckt en bijgevuld en ook de accu vervangen. De auto is dus weer helemaal winter klaar. Dit kan ik dan ook doen wanneer het mij goed uitkomt, bij een garage moet je meestal 2 weken van tevoren een afspraak maken en dan meestal ook nog op een tijdstip wat je net niet uitkomt. Vorige week zaterdag had ik zin om ze om te leggen, dus ben ik dit even gaan doen na de koffie.

Al met al scheelt het je ook snel €100 per jaar met bandenopslag en 2 maal per jaar wisselen meegeteld. Er even vanuit gaande dat je een jaartje of 4 doet met een setje winterbanden, heb je in die 4 jaar dus de kosten van een nieuwe set uitgespaard.
Als het echt veel moeite was of ik de mogelijkheid niet had zou ik absoluut niet te beroerd zijn om ervoor te betalen. Maar als autogek vind ik het zo nu en dan wel leuk om wat kleine klusjes aan de auto te doen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben meer tijd kwijt om zo'n klusje te láten doen dan dat ik het zelf doe, plus m'n auto wordt vies :N Waarom zou ik het laten doen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hoe wordt jou auto vies als ze je winterbanden er bij een garage onder zetten? Ze testen 'm echt niet uit door met 80km/h door een modderpoel te jakkeren, terwijl jij aan de koffie zit?

Je auto wordt ook vies door ermee te rijden, zou je er daarom maar niet meer mee rijden?

Je banden slijten trouwens ook als je d'r mee rijd. Is dat een reden om maar helemaal niet meer te rijden? Dan kan dit topic ook wel dicht, toch ieder jaar dezelfde discussie :P

Fijn weekend

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 15-11-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
volgens mij bedoelt hij dat je auto van binnen vies wordt als je de banden in de auto vervoert naar de bandenboer (uiteraard niet van toepassing als je de banden bij de garage opslaat).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 15-11-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:31:
En daarna moet je weer een paar uur gaan werken om die kosten terug te verdienen :+
Ik weet het, ik zou minder hard moeten werken. De poetsvrouw verdient per uur meer als mij :(
Binnenkort evaluatiegesprek dus zou ik eindelijk die krik kunnen kopen :+
En wat natuurlijk ook heel belangrijk is is dat ik ze er niet een maand te vroeg al onder hoef te leggen omdat de bandenboer anders geen tijd meer heeft ;)
Ik begon toch al te vaak ESP ingrepen te hebben op de zomerbanden toen ik overschakelde op mijn wintersloffen dus qua tijd viel het wel mee. Maar denk dat het vooral een kwestie is van goed te plannen hoor.
Palomar schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:37:
volgens mij bedoelt hij dat je auto van binnen vies wordt als je de banden in de auto vervoert naar de bandenboer (uiteraard niet van toepassing als je de banden bij de garage opslaat).
Een goede bandenboer stopt de vuilen wielen in een zak ;) Geen centje pijn qua vuil hoor. Alleen maak ik dan toch een generale schoonmaakbeurt tijdens de bandenwissel. Rubbers invetten, reserve vloeistoffen controleren, handschoenen erin leggen, sjaaltje...

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2013 16:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Toen ik laatst m'n velgen met oude banden naar de bandenboer bracht voor nieuwe winterbanden heb ik ze ook zo achterin geflikkerd. Niks van te zien, had ze niet eens schoongemaakt toen ik ze d'r begin dit jaar afhaalde. Her en der nog witte vlekken van de pekel zelfs

Als ik een nieuwe auto heb of gewoon een wat duurdere zou ik er wat onder leggen ofzo, maar het kan mij niet verrekken. Zo vaak kijk ik niet in m'n kofferbak

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 15-11-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Zo hier ook weer gewisseld. 6 stuks winterbanden :)

4 snowtracs onder de auto en 2 marathon winter spikes om de fietswielen! Volgende week de eerste sneeuw dus komt precies op het goede moment!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Chevy454 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:54:
[...]
Ik weet het, ik zou minder hard moeten werken. De poetsvrouw verdient per uur meer als mij :(
Binnenkort evaluatiegesprek dus zou ik eindelijk die krik kunnen kopen :+
Je zou eens een evaluatiegesprek met je poetsvrouw moeten voeren. Met haar salaris mag je wel van haar verwachten dat ze ook jouw banden wisselt en schoonmaakt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Gisteren de winterbanden eronder laten zetten. Weer hetzelfde ge-emmer als vorig jaar, banden moeten uitgelijnd worden. Auto rijdt weer aardig zoekerig, en dat bij windstilte (gisteren). Niet acceptabel, gelijk gebeld en mag vandaag weer langskomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

bigfoot1942 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 08:33:
Gisteren de winterbanden eronder laten zetten. Weer hetzelfde ge-emmer als vorig jaar, banden moeten uitgelijnd worden. Auto rijdt weer aardig zoekerig, en dat bij windstilte (gisteren). Niet acceptabel, gelijk gebeld en mag vandaag weer langskomen...
Wielen worden gebalanceerd, je sturing wordt uitgelijnd. Maar ik snap het verband niet geheel tussen banden laten vervangen en zoekerig rijden om eerlijk te zijn. Of heb je ze met velgen laten vervangen?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verkeerde uitlijning zou ook al spelen met de zomerbanden.
Compleet met velg zou het ook nog goed gebalanceerd moeten zijn van vorig jaar.

Of je gaan van 365 breed naar 125 breed dat het stuurgevoel totaal anders is of er speelt een externe oorzaak. Plat kantje aan de banden door verkeerd opslaan bijvoorbeeld.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Chevy454 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:54:
[...]

[...]

Een goede bandenboer stopt de vuilen wielen in een zak ;) Geen centje pijn qua vuil hoor. Alleen maak ik dan toch een generale schoonmaakbeurt tijdens de bandenwissel. Rubbers invetten, reserve vloeistoffen controleren, handschoenen erin leggen, sjaaltje...
Dus jij wisselt banden als volgt:
1) banden uit eigen opslag in de auto
2) naar bandenboer rijden
3) wachten op wissel
4) naar huis rijden
5) banden uit auto in eigen opslag

En dan ben je verbaasd dat mensen stappen 2 - 4 inruilen voor zelf even de auto opkrikken en banden wisselen? Qua tijdbesteding is jouw aanpak verre van efficiënt. Slechts in geval van opslag bij de bandenboer, waarmee stappen 1 en 5 vervallen, is niet zelf wisselen qua tijd efficiënter.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
argro schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 13:41:
[...]
Slechts in geval van opslag bij de bandenboer, waarmee stappen 1 en 5 vervallen, is niet zelf wisselen qua tijd efficiënter.
Zelfs dan zal het zelden sneller gaan bij de garage. Zelf doen is met een half uur-3 kwartier wel gedaan. Als ik naar de garage moet kost me dat al snel een kwartiertje rijden (*2 voor de terugweg). De garage moet dus binnen een kwartier de banden gewisseld hebben om sneller te zijn. Het grootste voordeel van de garage is dat je zelf niets hoeft te doen, maar voor de rest kun je het zelf over het algemeen sneller/goedkoper en net zo goed.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen er ook onder laten zetten. Jup, laten zetten. Ik kreeg de wielbouten met geen mogelijkheid los... Ik mis dan ook het een en ander aan fatsoenlijk gereedschap, ik doe het altijd met de sleutel die standaard bij de auto zit. Dus toen het eerste wiel niet los wilde komen maar even naar de Citroën dealer gebeld, ik kon meteen terecht, 10 minuten later stond ik weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het bijgehouden, ik was in totaal 28 minuten kwijt, inclusief mijn gereedschap pakken, van 13 hoog naar beneden en de wintervelgen ff schoongemaakt met wat Dasty

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een uurtje bezig geweest, rustig aan gedaan. Maar je bent zo heerlijk vrij om het te doen wanneer je wilt en het kost behalve tijd verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 16:47
FastFred schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 17:13:
Vanmorgen er ook onder laten zetten. Jup, laten zetten. Ik kreeg de wielbouten met geen mogelijkheid los... Ik mis dan ook het een en ander aan fatsoenlijk gereedschap, ik doe het altijd met de sleutel die standaard bij de auto zit. Dus toen het eerste wiel niet los wilde komen maar even naar de Citroën dealer gebeld, ik kon meteen terecht, 10 minuten later stond ik weer buiten.
10 minuten? En jij vindt het gek dat je wielbouten muurvast zitten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Meh, lekker op mijn gemak gedaan begin deze week. Maandag begonnen, dinsdag klaar :+

Velg rechtsachter wilde niet van de naaf af, dus links winterstaaltjes erop gelegd en rechts nog even het zomeralu laten zitten. Ben de volgende dag maar verder gegaan.

Tussen door nog beetje staan ouwehoeren met de buurman van links, de overbuurman en de buurvrouw aan de andere kant. Was in totaal ongeveer 2 uur verder, waarvan er 45min hard gewerkt is. :P

[ Voor 10% gewijzigd door max op 16-11-2013 18:14 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb vandaag ook de auto van mijn vriendin gedaan, in een uurtje was ik klaar, en dat was inclusief het zoeken naar een plaatsje waar dat kon omdat buren weer eens asociaal hadden geparkeerd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 17:08:
maar voor de rest kun je het zelf over het algemeen sneller/goedkoper en net zo goed.
ik combineer het met de grote / kleine beurt elk jaar. Grote beurt oktober/november en kleine buurt maart/april ongeveer.

Werkt prima. Verder ligt mijn garage op de route naar het werk. Scheelt ook mooi :P

Bij euromaster heb ik van de week wat banden laten wisselen van auto's omdat een collega die het normaal doet ziek was, gemiddeld was het 25 minuten per auto door die mannen. Maar ik vermoed wel dat ze daar wat beter erop ingespeeld zijn dan bij een normale garage. Die mannen doen ook niets anders dan de hele dag banden verwisselen.

Ik laat het altijd bij de garage doen omdat ik geen andere velgen heb en dat kost wat meer tijd. En bij euromaster is het irritant omdat als je 5 minuten te laat bent ze je al niet meer willen helpen omdat het schema dan in de war komt. Maarja, de leasemaatschappij wil euromaster, dus je moet wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

bigfoot1942 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 08:33:
Wissel ze eens om..kan ook een hoop schelen soms. Van voor naar achter.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

Zo, de auto's staan weer op wintersloffen :)

Zomerband rechtsvoor van de Auris (waar m'n vriendin altijd in rijdt) was zo goed als leeg :X "Ja hij trok wel naar rechts maar ik dacht dat ik me het verbeeldde dus ik zei maar niks". Vrouwen :P
Geen schade te zien aan de band, weer opgepompt (compressor ftw) en hield netjes z'n spanning.

Totale tijd voor alle 2 auto's was denk ik een uurtje. Handig, een buurman met garagekrik en momentsleutel :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
pacificocean schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 18:10:
[...]

10 minuten? En jij vindt het gek dat je wielbouten muurvast zitten? 8)7
Gewoon netjes vast met momentsleutel hoor. Auto de lucht in, zomerbanden eraf met een luchtsleutel, winterbanden d'r op, losjes erop met luchtsleutel, auto laten zakken, op moment gezet en klaar.

Voor de wissel terug naar zomerbanden ga ik investeren in fatsoenlijk gereedschap.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 16-11-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hier ook de bandjes door de garage erop laten zetten afgelopen donderdag.
Ik laat ze eronder zetten, kosten: 30 euro incl opslag.
tevens rij ik zoveel dat er de helft van de tijd er voor of achter nieuwe bandjes op de velgen moeten.
dus voor 240 euro aan banden + 30 euro montage kosten ben ik weer klaar voor de winter.
Laat de sneeuw maar komen :)

nu nog de mensen van de weg afhalen waardoor ik als er sneeuw valt meteen 3 uur onderweg ben naar me werk.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

Ik skip dit jaar, vorig jaar was het misschien drie keer nodig en laat ik toen net vrij geweest zijn die dagen. Daarnaast heb ik nu een andere auto (megane estate) waardoor mijn oude winterbanden niet meer passen. Daarnaast heb ik even andere financiële prioriteiten. Wellicht zet ik de oude banden maar onder de auto van mijn vrouw, daar passen ze wel.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:26

allure

Titaan fase 2/3

Ik ben online aan het kijken voor nieuwe winterbanden, 225-45-17.
Nu zag ik dat bij autobandenmarkt de Wintrac xtreme €133 kost en bij de duitse site (reifendirect) van dezelfde partner €123.

Dat scheelt toch heel makkelijk weer €40, heeft iemand al eens geprobeerd bij de duitse site te bestellen?

edit:
Awh, ik zie dat de ANWB een actie doet met ledenkorting in bij de kwitfit.

Ik heb voor de Michelin Alpin A4 gekozen.
http://www.anwb.nl/bestan...3/wb13_225_3_michelin.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door allure op 17-11-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 18-09 15:24
Kijk ook eens op topbanden.com Die was bij mijn band zo'n 40 euro goedkoper per band dan autobandenmarkt.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

Smuggler schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:21:
nu nog de mensen van de weg afhalen waardoor ik als er sneeuw valt meteen 3 uur onderweg ben naar me werk.
Dat hou je toch. Laatst was de wintertijd ingegaan, dus donkerder 's avonds en het regende voor het eerst in tijden hard. Meteen werd mijn werk-woonritje, wat normaal gezien 25 minuten duurt, een uur. Veel mensen kunnen gewoon echt niet rijden, geven er ook niks om en je hebt er maar een paar nodig om het hele verkeersbeeld negatief te beïnvloeden.

Wat dat betreft zou ik voor mijn dagelijkse, saaie commute wel een zelfrijdende auto willen. Begin ik alvast in de auto met werken of de krant lezen, ik kom ontspannen aan en qua tijd is het waarschijnlijk sneller omdat je geen haantjesgedrag hebt bij invoegstroken en stoplichten waardoor iedereen weer op de rem moet.

[ Voor 22% gewijzigd door Arfman op 17-11-2013 10:14 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Arfman schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 19:34:
Zo, de auto's staan weer op wintersloffen :)

Zomerband rechtsvoor van de Auris (waar m'n vriendin altijd in rijdt) was zo goed als leeg :X "Ja hij trok wel naar rechts maar ik dacht dat ik me het verbeeldde dus ik zei maar niks". Vrouwen :P
Geen schade te zien aan de band, weer opgepompt (compressor ftw) en hield netjes z'n spanning.

Totale tijd voor alle 2 auto's was denk ik een uurtje. Handig, een buurman met garagekrik en momentsleutel :+
Wat een muts, kun je toch aardig je band mee slopen door op te lage spanning te rijden. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier ook een lekke band gehad, toen ie onder de 2 bar kwam vond ik de band er al gek uitzien, merkte met het tijden niks. Opgepompt, 2 dagen later weer onder de 2 bar, bleek er een schroefje in te zitten. Heb misschien een week met te lage spanning gereden op die band, maar is wel 2mm meer af dan de band op de andere kant.

Maargoed, komende week winterbanden eronder, linksvoor is op, rechtsvoor gaat in de korf en in februari breng ik reservewiel en linksvoor naar de garage voor 2 nieuwe zomerbandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren even de winterbanden onder de auto van de vrouw gezet. Had de zomervelgen (LM) afgelopen keer wat ingevet met speciaal vet. Ik kreeg ze er vorig jaar namaleijk bijna niet af. Soort van vast geoxideerd aan de naaf ofzo. Nu kwamen ze meteen los. Super spul. De wintervelgen zijn van staal en daarbij heb je het probleem dus niet. Als de zomervelgen er volgend jaar weer op moeten vet ik ze weer in. Goed bevalen. Verder is het zelf inderdaad zo gedaan. Ben met mijn "eigen" auto meer tijd met naar de garage rijden en wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Joopieboy schreef op zondag 17 november 2013 @ 11:30:
[...]

Wat een muts, kun je toch aardig je band mee slopen door op te lage spanning te rijden. :X
Wat is dat nou weer voor respectloze opmerking over andermans vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:15:
Gisteren even de winterbanden onder de auto van de vrouw gezet. Had de zomervelgen (LM) afgelopen keer wat ingevet met speciaal vet. Ik kreeg ze er vorig jaar namaleijk bijna niet af. Soort van vast geoxideerd aan de naaf ofzo. Nu kwamen ze meteen los. Super spul. De wintervelgen zijn van staal en daarbij heb je het probleem dus niet. Als de zomervelgen er volgend jaar weer op moeten vet ik ze weer in. Goed bevalen. Verder is het zelf inderdaad zo gedaan. Ben met mijn "eigen" auto meer tijd met naar de garage rijden en wachten.
Gewoon even zachtjes tegen de band aan de onderkant schoppen, komt ie zo los. Mijn wielen hebben er ook last van. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:38:
[...]

Gewoon even zachtjes tegen de band aan de onderkant schoppen, komt ie zo los. Mijn wielen hebben er ook last van. :P
Zachtjes was vorig jaar niet genoeg. :( Daarbij, ik heb nu een oplossing om het te voorkomen. Vind ik toch net iets prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Appleman schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:24:
[...]

Wat is dat nou weer voor respectloze opmerking over andermans vrouw?
Hoezo respectloos? Als je een beetje logisch verstand hebt en niet zo een passieve rijder bent dan kun je dan al wel weten... Ik erger mij soms echt aan de houding van velen....

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb ze er gisterochtend even onder gelegd. half uurtje tot 3 kwartier werk. Heerlijk dat ik van niemand afhankelijk ben voor het wisselen en opslaan van de wielen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 10:52:
[...]
Wielen worden gebalanceerd, je sturing wordt uitgelijnd. Maar ik snap het verband niet geheel tussen banden laten vervangen en zoekerig rijden om eerlijk te zijn. Of heb je ze met velgen laten vervangen?
Nee, ze zijn op dezelfde velgen gezet. En bedankt voor de correctie, ik wist tot vorig jaar überhaupt niet wat balanceren en/of uitlijnen was. Nu de taalkundige puntjes op de i ;)

En ik begrijp ook het verband niet, maar vorig jaar had ik bijna RSI van het sturen. Om met een beetje zijwind binnen de lijntjes te blijven op de snelweg was gewoon een uitdaging...
Dus ja, als het stuur nu topzwaar aanvoelt na het plaatsen van de winterbanden (ik kan kiezen voor een flauwe bocht naar links of een flauwe bocht naar rechts met de handen los) maak ik gelijk een afspraak voor uitlijnen ;)
martijn_tje schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 11:46:
Verkeerde uitlijning zou ook al spelen met de zomerbanden.
Compleet met velg zou het ook nog goed gebalanceerd moeten zijn van vorig jaar.
Of je gaan van 365 breed naar 125 breed dat het stuurgevoel totaal anders is of er speelt een externe oorzaak. Plat kantje aan de banden door verkeerd opslaan bijvoorbeeld.
Nee vorig jaar exact hetzelfde festijn, toen waren de winterbanden gloedjenieuw. Mag ik hopen...
Maar de banden zijn op dezelfde velg gezet, hebben dus ook dezelfde breedte.
Meneer aard schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 19:31:
[...]
Wissel ze eens om..kan ook een hoop schelen soms. Van voor naar achter.
Staat op de agenda. Of voor nieuwe banden, mochten ze op de 4mm ztten...

[ Voor 12% gewijzigd door bigfoot1942 op 17-11-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joopieboy schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:47:
[...]

Hoezo respectloos? Als je een beetje logisch verstand hebt en niet zo een passieve rijder bent dan kun je dan al wel weten... Ik erger mij soms echt aan de houding van velen....
Wat voor jou logisch is hoeft dat niet voor een ander te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

Joopieboy schreef op zondag 17 november 2013 @ 13:47:
[...]

Niet iedere vrouw en man is begaafd met common sense en al helemaal niet wanneer het op auto's aankomt. Die stappen in, rijden van A naar B en stappen weer uit zonder een enig f*ck te geven over banden, oliepijl en andere zaken. Dus om zo'n iemand dan gelijk een muts te noemen, nee. Ze weten niet beter.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 17-11-2013 16:28 ]

Strava

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.