Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.997 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Galaxis schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:05:
[...]

Niet iedereen heeft de financiele middelen voor winterbanden. Die mensen zijn al blij dat ze uberhaupt auto kunnen rijden. Niet iedereen heeft een leaseauto van de zaak.
Als je veel met je auto rijdt, moet je dat gewoon meenemen in het financiële plaatje, anders moet je geen auto kopen. Wss zijn dat dezelfde gieraards die hun auto niet of nauwelijks onderhouden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:30:
[...]

Genoeg? Niet in dit topic. En ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord.
Ik zeg dat ook niet en ik vind het een beetje een vreemde reden om geen winterbanden te kiezen. Want in de winter is er niemand die onder zomerse omstandigheden rijdt, dus waarom zou je het met die situatie vergelijken?

Ik denk dat de kans dat iemand op winterbanden achterin iemand op zomerbanden rijdt een stuk kleiner is dan andersom, gewoon vanwege het feit dat iemand met winterbanden in sneeuw en ijs wel eerder stilstaat dan iemand op zomerbanden.
En als je je rijgedrag niet aanpast aan de omstandigheden ben je gewoon dom bezig.
Ik heb toch van redelijk veel mensen gehoord dat ze denken gewoon door te kunnen rijden met winterbanden, op dezelfde manier als dat ze rijden zonder winterse omstandigheden. Dus gewoon 130-140km/h op de snelweg met sneeuw, en met dezelfde snelheid door de bochten.

Ik zeg ook niet dat je geen winterbanden moet kiezen, en ik geef ook helemaal niet aan dat het een reden is om geen winterbanden te kiezen. Dus ik weet niet waarom je dat noemt?

En dat laatste sowieso, maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen. Dat is juist mijn punt; ze gaan door met hetzelfde rijgedrag omdat er gedacht wordt dat winterbanden alles goed maken, terwijl dat niet zo is :)
Natuurlijk geven winterbanden meer grip in winterse omstandigheden dan zomerbanden. Maar het zijn geen magische banden die ervoor zorgen dat je op dezelfde manier aan de weg 'plakt' als het geval is met zomerbanden in de zomer. Toch zijn er mensen die denken dat dat wel het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 31-10-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Winterbanden zijn ook juist voor de onverwachte momenten. Bijv. plotseling moeten uitwijken of remmen op een besneeuwde weg. Dat heb je zelf niet in de hand en dan kunnen winterbanden wel net dat verschil maken. Dat is ook de reden dat ik winterbanden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:50:
[...]
Nee, beter rij je op winterbanden zodat je i.i.g. nog normaal door rijdt.
Nee, beter rijd je op winterbanden en nog steeds 20 zodat je winterbanden er ten minste voor zorgen dat je ook echt weer een normale marge hebt. Winterbanden gebruiken om harder te kunnen rijden is verkeerd gebruik en zorgt alleen voor hardere klappers (niet voor niets dat gemiddeld in de winter er meer zomerbanden rijders zijn die kleine ongelukken veroorzaken, maar compenseren de winterbanden rijders dat door met minder ongelukken toch net zoveel kosten te veroorzaken)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

martijn_tje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:29:
De enige keer dat ik schade heb gehad in met winterse omstandigheden stond m'n auto voor het huis in een parkeervak geparkeerd. Er was alleen een kamikazepiloot die in het doodlopende straatje via beide stoepranden en een lantaarenpaal er een slipspoor van 40 meter naartoe heeft getrokken. 8)7
Dat is naar, maar weinig aan te doen zolang mensen met 40 door een woonwijk crossen als de sneeuw tot ijsplaat is gereden.. Daar gaan winterbanden echt geen verschil in maken.
martijn_tje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:29:
Als je ze dan toch voor de wintersport hebt kan je er net zo goed in NL ook een paar maanden mee door rijden.
Ik heb ze nog niet, als ik ze koop, dan zou ik dat doen specifiek voor wintersport en die paar dagen sneeuw in NL, want ik ga dr niet op droog wegdek op rijden, dan zijn m'n zomerbanden veel beter.
Ik denk dat de kans dat iemand op winterbanden achterin iemand op zomerbanden rijdt een stuk kleiner is dan andersom, gewoon vanwege het feit dat iemand met winterbanden in sneeuw en ijs wel eerder stilstaat dan iemand op zomerbanden.
Euh, ja, behalve dat mensen met winterbanden zich veiliger voelen en harder gaan rijden, en daardoor juist degene zijn die achterop knallen bij mensen die zich wel aangepast hebben (Zowel zomer als winterbandenrijders dus.)
Hetzelfde zie je met mensen die ABS en andere electronische hulpjes hebben, die gaan ook meer risico's nemen en krijgen daardoor *niet* minder ongelukken.
En als je je rijgedrag niet aanpast aan de omstandigheden ben je gewoon dom bezig.
Yep, ongeacht winter of zomerbanden. :)
-tom-562 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:42:
Als je veel met je auto rijdt, moet je dat gewoon meenemen in het financiële plaatje, anders moet je geen auto kopen. Wss zijn dat dezelfde gieraards die hun auto niet of nauwelijks onderhouden.
Nope, ik gebruik het geld voor onderhoud en verbeteringen aan m'n auto, ik vind winterbanden in Nederland niet noodzakelijk.
Behalve de afgelopen 2 jaar die ineens flink boven het gemiddelde uitstaken, hoeveel sneeuw valt dr nou echt in Nederland? 1 of 2 dagen per jaar een paar cm, en dat is voor het eind van de dag op de meeste wegen tot pap gereden, pap die met grof-profiel zomerbanden prima wordt afgevoerd.
Dat doe ik inderdaad.
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:12:
[voorbeeld over verlichting v/s winterbanden]
Ja, alleen verlichting is verplicht, de plicht bij banden strekt niet verder dan het hebben van meer dan 1.6mm profiel, en het maakt niet uit of je de duurste winterbanden of zomerbanden hebt of knetterharde chinese banden die tot 1.7mm versleten zijn.

Of dat laatste verstandig is, is een 2e, en daarom heb ik zomerbanden met 1: grof profiel voor goede waterafvoer, 2: zacht rubber met veel grip, en 3: vervang ik ze als ze niet meer aan mijn grip-verwachtingen voldoen.
En dat laatste staat compleet los van het aantal mm profiel, de banden die ik versleten acht zijn meestal 3-4 mm profiel, en heb zelfs een setje met 7mm weggedaan omdat ze gewoon hard geworden waren en geen grip hadden. Achteraf had ik daar ff een mes in moeten zetten, want ik hoop niet dat die via-via weer bij een 2ehands bandentoko terechtgekomen zijn en als "prima bandjes, nog 7mm, zo goed als nieuw" zijn verkocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
AlexanderB schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:48:
Euh, ja, behalve dat mensen met winterbanden zich veiliger voelen en harder gaan rijden, en daardoor juist degene zijn die achterop knallen bij mensen die zich wel aangepast hebben (Zowel zomer als winterbandenrijders dus.)
Hetzelfde zie je met mensen die ABS en andere electronische hulpjes hebben, die gaan ook meer risico's nemen en krijgen daardoor *niet* minder ongelukken.
Net als een gordel. Het beste middel is nog altijd een ijzeren pin op het stuur. :P

Maar dat argument is in sommige gevallen waar, maar geen argument om tegen winterbanden te zijn. Gemiddeld gaat het namelijk écht wel werken. Alle situaties wennen en uiteindelijk keert iedereen weer terug naar het originele gedrag.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Ik rij nog steeds op mijn Goodyear Vector 4seasons van 3 jaar oud

Maar ik rij ook niet zoveel, dus het profiel is nog oké.

Heerlijk om niet te hoeven wisselen; vierseizoenen ftw!

[ Voor 21% gewijzigd door Silent Thunder op 31-10-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb met all season banden als ik de reviews lees wel het idee dat ze in sneeuw niet echt goed zijn en je wel echt een compromis moet doen. Heb dan toch liever een apart setje winterbanden (op velg). Twee keer per jaar wisselen vind ik helemaal niet erg.

Aan de andere kant, als niet wilt wisselen het alternatief is dat je het hele jaar op zomerbanden rijdt, dan zijn all seasons natuurlijk wel een redelijk alternatief.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 31-10-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Het ligt ook aan je kilometrage per jaar. M'n pa die rijdt b.v. echt maximaal 10000 km per jaar, 7500 km komt eerder denk ik. Hij rijdt het hele jaar door op all seasons.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

NoepZor schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:03:
Beetje merkband in die maat (195/65 R15) kosten ongeveer 45-50 euro per stuk. Hoe je dan incl. montage en velgen op 200 euro euro uit kunt komen is mij een raadsel :) Daarnaast heb ik 185/65 R15 er op liggen, die zijn ietsjes duurder per band (ongeveer 50-60 euro).
Aanbiedingen zijn je vriend. Offertes opvragen en wat rondmailen/bellen ook. Nieuwe stalen velgen kom je aan voor €40,- per band dus dat zijn de kosten niet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe kijken ze in Duitsland aan tegen all seasons? Ivb aansprakelijkheid bij winterse omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Als er een M+S symbool op staat is dat al voldoende.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
-tom-562 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:02:
Het ligt ook aan je kilometrage per jaar. M'n pa die rijdt b.v. echt maximaal 10000 km per jaar, 7500 km komt eerder denk ik. Hij rijdt het hele jaar door op all seasons.
Precies, als je zo weinig rijdt kan je de auto ook vaak gemakkelijker laten staan en heb je met vierseizoenenbanden wel genoeg. Dan maar een beetje meer afstand houden maar je kunt in principe wel altijd relatief veilig de weg op.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn A3 staat sinds vanmiddag ook op zijn winterslofjes. Zijn Dunlops geloof ik. Beetje vroeg misschien, maar he, het is lease, en ze hadden nu tenminste nog tijd bij de Kwikfit :+
Godzijdank wisten deze jongens wel wat ze deden. Kreeg zelfs een briefje mee om na 150km even terug te komen om de bouten nogmaals op aandraaimoment te controleren :) Aangezien ik dagelijks dik 200km draai, zal ik d'r dus zaterdag maar even langs gaan. Na 400km ipv 150 kunnen ze vast ook nog aandraaien :P

Dit in tegenstelling overigens tot vorig jaar, waarbij ik voor mijn eigen auto zelf de complete winterwielenset in de kofferbak had liggen. De stagiare werkte an mijn auto. Eerste wat die prutser deed was mijn band van de velg afhalen. Toch maar wat van gezegd. Was ie niet blij mee, en zijn mentor daar ook niet :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

-tom-562 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:02:
Ik rijd zakelijk iets op de 55 duizend per jaar op all seasons.
Nu nog een setje zomer sloffen er op de er op zaten bij de aanschaf van deze auto (auto 2de hands door bedrijf aangeschaft) maar volgende week of de week daarna gaat het all season setje er op.
bedrijf heeft die keuze gemaakt ivm het uitsparen van de kosten om steeds de wielen/banden te wisselen.

Het zou niet mijn keuze zijn, maar goed zal het er mee moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 31-10-2013 23:18 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Hopelijk duurt het nog even voor ik moet wisselen... Ik merkte vanmiddag dat ik het opzetstukje van mijn slotbouten kwijt ben. :X

Vorige week heb ik een achterwiel los gehaald om de uitlaat te repareren. Waarschijnlijk heb ik dat dopje toen ergens laten slingeren. Het is origineel Peugeot, dus misschien kan de dealer een nieuwe regelen. Anders heb ik best wel een probleem...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Probleem? Neejoh, bandenboer haalt slotbouten dr in 5 minuten af.. Die dingen doen niet zo veel, behalve echte amateurdieven hinderen, en vooral, jezelf hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:47:
Als er een M+S symbool op staat is dat al voldoende.
Hoop toch dat dat niet het enige is en dat er ook nog zo'n sneeuwvlok-icoontje op moet zitten...

Op de zomerbanden van mijn auto staat ook M+S en dat zijn van die cheape chinese banden (erfenis van vorige eigenaar) die eigenlijk levensgevaarlijk zijn. Zou daar echt niet mee door de sneeuw willen rijden. Die banden hebben ook niks met winterbanden te maken, al staat er M+S op.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 01-11-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Duitsland, Winterbanden, M+S, All-Season
Daar maak ik uit op dat M+S voldoende is.
En inderdaad, dat is raar want, ook van de ANWB site:
Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad, M+S is voldoende.

StVO paragraaf 2:
(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, die die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Leuk is wel dat door de vertaling er verwarring kan ontstaan.
Richtlijn in het Duits:
2.2. „M + S-Reifen“ Reifen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, daß sie vor allem in Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen. Das Profil der Lauffläche der M + S-Reifen ist im allgemeinen durch größere Profilrillen und/oder Stollen gekennzeichnet, die voneinander durch größere Zwischenräume getrennt sind, als dies bei normalen Reifen der Fall ist;
Richtlijn in het Nederlands:
2.2 „winterband”, banden waarbij het loopvlakpatroon en de structuur in de eerste plaats zijn afgestemd op een beter gedrag in modder of verse of smeltende sneeuw dan bij normale banden. Het loopvlakpatroon wordt bij winterbanden doorgaans hierdoor gekenmerkt dat de groeven en/of de massieve vlakken (nokken) verder van elkaar liggen dan bij normale banden.
Omdat de term "winterband" niet op de band staat is de Nederlandse vertaling voor meerdere interpretaties vatbaar. Omdat M+S wel op de band staat is de Duitse vertaling duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 01-11-2013 07:04 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
AlexanderB schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:55:
Probleem? Neejoh, bandenboer haalt slotbouten dr in 5 minuten af.. Die dingen doen niet zo veel, behalve echte amateurdieven hinderen, en vooral, jezelf hinderen.
Dat is wel waar inderdaad. Wat ze verder ook doen is zorgen dat de boel er netjes uitziet. Ik heb verchroomde bouten bij mijn lichtmetalen wielen, maar vier van die bouten zijn heel erg lelijk met afbladderend chroom en roestplekken. Dan zien die slotboutjes er toch beter uit.

Ik heb overigens niet de illusie dat iemand deze 14 inch Topaze-velgjes wil komen jatten:
Afbeeldingslocatie: http://www.carparts-uk.com/vimages/bart/img_ic/ah0o1vci.jpg

Dus eigenlijk zijn die slotboutjes best wel overbodig, ja :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:16:
[...]

Ik rijd zakelijk iets op de 55 duizend per jaar op all seasons.
Nu nog een setje zomer sloffen er op de er op zaten bij de aanschaf van deze auto (auto 2de hands door bedrijf aangeschaft) maar volgende week of de week daarna gaat het all season setje er op.
bedrijf heeft die keuze gemaakt ivm het uitsparen van de kosten om steeds de wielen/banden te wisselen.

Het zou niet mijn keuze zijn, maar goed zal het er mee moeten doen.
TJa, dat zie ik hier op het werk ook. We hebben een paar poule-auto's die we kunnen pakken als we naar klanten moeten, en die staan ook op all-season banden. Eigenlijk heb ik er nooit hinder van ondervonden.. Sterker nog, ze zijn bij mij zelfs achterop gereden met een kettingbotsing afgelopen winter :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17:04
Ik zit even te denken of ik de winterbanden er nu al onder gooi. Met deze temperaturen zou het volgens mij best al wel kunnen. Daarnaast zijn m'n zomerbanden aan vervanging toe en met dit vieze herfstweer rijden die bijna nieuwe winterbanden even wat beter.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

-tom-562 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 09:18:
[...]

TJa, dat zie ik hier op het werk ook. We hebben een paar poule-auto's die we kunnen pakken als we naar klanten moeten, en die staan ook op all-season banden. Eigenlijk heb ik er nooit hinder van ondervonden.. Sterker nog, ze zijn bij mij zelfs achterop gereden met een kettingbotsing afgelopen winter :')
Ik geloof wel dat het goede banden zijn hoor, ze hebben in ieder geval voor de beste getest gekozen dacht ik.
Wel jammer is dat het altijd meer herrie maakt dan zomer banden en ik in een caddy rijd die nu al meer dan genoeg herrie maakt op zijn zomer slofjes. :X

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
rimave schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:11:
Ik zit even te denken of ik de winterbanden er nu al onder gooi. Met deze temperaturen zou het volgens mij best al wel kunnen. Daarnaast zijn m'n zomerbanden aan vervanging toe en met dit vieze herfstweer rijden die bijna nieuwe winterbanden even wat beter.
idd, daarom heb ik ze er nu ook al onder gezet. Mijn zomerbanden zijn vrij matig op nat wegdek en met dit herfstweer geeft een nieuw setje winterbanden veel meer grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M+S is voldoende voor Duitsland, maar voor bijvoorbeeld Oostenrijk is het bergje of sneeuwvlokje verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
rimave schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:11:
Ik zit even te denken of ik de winterbanden er nu al onder gooi. Met deze temperaturen zou het volgens mij best al wel kunnen.
Hoezo? Ligt er al sneeuw dan?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 23:03

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 07:39:
M+S is voldoende voor Duitsland, maar voor bijvoorbeeld Oostenrijk is het bergje of sneeuwvlokje verplicht.
Bron?
havana schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 07:46:
[...]

Hoezo? Ligt er al sneeuw dan?
Quote dan wel zijn hele stuk tekst, dat scheelt nogal bij het stellen van je vraag die nu enigszins trollerig over komt.

[ Voor 37% gewijzigd door JdM op 02-11-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Snap nu waarom er Nokian banden op mn huidige wintervelgen liggen, dat zijn de enige beetje fatsoenlijke banden in de maat die ik moet hebben :p

Zit wat te zoeken, maar aanbod op 205/70/r15 is heel erg beperkt.... (Subaru Forester) en daardoor ook gelijk net wat duurder... Nokian, 100/stuk bij autobandenmarkt

Afgelopen week mn oude banden bekeken, komen geloof ik uit 2004, maar zie wel droogtescheurtjes, weet niet wanneer dit schadelijk wordt en hoe erg het rubber zn kwaliteit verliest na zoveel jaar...

Erge is, zomerbanden zijn ook eind op, ligt nu Michelin ecodinges op, adgelopen jaar ivm lekke band eens gekeken wat die kostten, 150 euro/stuk.. Maar dat is weer een andere maat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

waarom neem je niet een maatje smaller? Dat is voor winterbanden (zeker bij het rijden in sneeuw) veel effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Duitsland:
Winterbanden in Duitsland moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool of M+S. Ook M+S banden en all weather banden zijn toegestaan en moeten M+S erop hebben staan. Alle drie de soorten zijn 's winters toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, maar aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Oostenrijk:
De verplichting van winterbanden in Oostenrijk tussen 1 november en 15 april geldt voor alle wielen van het voertuig. Het is ook toegestaan sneeuwkettingen op de aandrijfwielen te gebruiken, en ook winterbanden met sneeuwkettingen zijn toegestaan. Buiten deze perioden kan het gebruik van winterbanden in Oostenrijk op bergwegen verplicht gesteld worden. Winterbanden in Oostenrijk moeten minimaal 4 mm profiel hebben, anders worden zij gezien als zomerbanden. Overigens zijn ook banden met M+S of M&S toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:40
Heb ook de wintersloffen onder m'n auto zitten nu. Uit Polen laten komen:

- 4 nieuwe Dunlop winterbanden, 205/55/16
- 4 stalen velgen
- inclusief montage + balanceren

400 euro ^^

(beetje verplicht eronder gezet al, want ik had begin deze week een lekke band... :\ en die band moet komende zomer toch vervangen worden, dus die ga ik niet meer laten repareren)

[ Voor 33% gewijzigd door Boyd op 02-11-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Waar kun je zoiets bestellen dan? :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Boyd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:15:
Heb ook de wintersloffen onder m'n auto zitten nu. Uit Polen laten komen:

- 4 nieuwe Dunlop winterbanden, 205/55/16
- 4 stalen velgen
- inclusief montage + balanceren

400 euro ^^
Waar heb je de velgen vandaan? Banden via oponeo? Die zitten ook in Polen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
YellowCube schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:52:
waarom neem je niet een maatje smaller? Dat is voor winterbanden (zeker bij het rijden in sneeuw) veel effectiever.
Krijg je dan niet iets als 195/75/r15, lijkt me een nog vreemdere maat, krijg nu al banden voor busjes ed.
Zat eerder te denken aan net wat breder, 215/65, wat beter verkrijgbaar, maar idd, als er echt sneeuw is heb je wat meer aan smallere banden, nu gaat dat aantal dagen met volledig sneeuw wel wat minder zijn dan gewoon natte of droge winterdagen en moet toch 60-70km/dag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Doe anders een grotere velg. Dan wordt de verhouding wanghoogte / loopvlak breedte ook weer wat normaler.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Andere velgen gaat me meer kosten dan verschil in bandenmaat ... ook niet bepaald handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 23:03

JdM

Humbled

Dacuuu schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:57:
[...]

Duitsland:
Winterbanden in Duitsland moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool of M+S. Ook M+S banden en all weather banden zijn toegestaan en moeten M+S erop hebben staan. Alle drie de soorten zijn 's winters toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, maar aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Oostenrijk:
De verplichting van winterbanden in Oostenrijk tussen 1 november en 15 april geldt voor alle wielen van het voertuig. Het is ook toegestaan sneeuwkettingen op de aandrijfwielen te gebruiken, en ook winterbanden met sneeuwkettingen zijn toegestaan. Buiten deze perioden kan het gebruik van winterbanden in Oostenrijk op bergwegen verplicht gesteld worden. Winterbanden in Oostenrijk moeten minimaal 4 mm profiel hebben, anders worden zij gezien als zomerbanden. Overigens zijn ook banden met M+S of M&S toegestaan.
Thx :) alhoewel ik uit het laatste stuk tekst toch wel opmaak dat er geen sneeuwvlokje op een band in Oostenrijk hoeft te staan, toch? Dit lijkt me dus niet een bron die rechtvaardigt wat Fasmat hier zegt.

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 02-11-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:21:
Andere velgen gaat me meer kosten dan verschil in bandenmaat ... ook niet bepaald handig.
Bij mij was het wel lonend om naar een andere maat te gaan en andere velgen te kopen. Continental Wintercontacts in 215/45R17 doen 170 euro per band. In 195/65R15 scheelt het 100 euro per band.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JdM schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:43:
[...]

Thx :) alhoewel ik uit het laatste stuk tekst toch wel opmaak dat er geen sneeuwvlokje op een band in Oostenrijk hoeft te staan, toch? Dit lijkt me dus niet een bron die rechtvaardigt wat Fasmat hier zegt.
Tot vorig jaar zei de ANWB site iets anders.... Zal eens verder gaan zoeken, misschien dat het gewoon verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JdM schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:43:
[...]

Tot vorig jaar stond het overal anders, lijkt dat er iets gewijzigd is in de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog nooit met winterbanden gereden.
Gewoon OP TIJD vertrekken als je ergens naartoe gaat, zodat je voorzichtig kan rijden is altijd het beste.

Ik heb al 5 ongevallen gehad (maar 1 keer in fout), maar geen enkel kon vermeden worden door het type band. Zowat alle ongevallen hebben te maken met snel nog ergens willen voor zijn & overdreven snelheid.

Ik heb het enkel over rijden in Nederland & België, het is uiteraard aangewezen om winterbanden te gebruiken in landen met een zwaarder winterweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan met je getreuzel ook gewoon aan de kant wil gaan zodat de mensen met goede banden iets sneller (ik zeg niet normale snelheid) er langs kunnen, dat zou fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb de winterbanden gisteren weer onder de auto gezet. Met slecht weer, blaadjes, regen en vorst rijden winterbanden toch echt een heel stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Beide auto's zijn middels voorzien van de wintersloffen (1 Lease 1 Prive) gelijk alle zomervelgen weer schoongemaakt (beide hebben 2 sets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik zal binnenkort de winterbanden ook weer eens gaan monteren. Ik vind het prachtig om door de sneeuw heen te jagen, kom in gebieden waar slecht of niet gestrooid wordt, moet af en toe ook een hellinkje nemen en fatsoenlijk weg kunnen rijden vanaf een helling omhoog en dan bewijzen de winterbanden zich al snel.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik vind het vooral fijn dat als je je rempedaal intrapt er daadwerkelijk een vertraging is, in plaats van dat je doorglindt. Ik schroef ze er binnen nu en een maand op, even kijken wanneer de temperatuur en het weerbeeld er om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:10:
Gewoon OP TIJD vertrekken als je ergens naartoe gaat, zodat je voorzichtig kan rijden is altijd het beste.

Ik heb al 5 ongevallen gehad (maar 1 keer in fout), maar geen enkel kon vermeden worden door het type band. Zowat alle ongevallen hebben te maken met snel nog ergens willen voor zijn & overdreven snelheid.

Ik heb het enkel over rijden in Nederland & België, het is uiteraard aangewezen om winterbanden te gebruiken in landen met een zwaarder winterweer.
Ligt er ook maar net aan op welk tijdstip je vertrekt..Ik rijd doorgaans vroeg naar m`n werk (5 uur beginnen) en dan is de pekel echt niet ingereden. Ideaal met winterbanden wil echt niet meer zonder.
Maar dan nog, het kan altijd goed gaan ook met winterbanden maar je moet toch blijven oppassen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dan kan je wel een hele rant gaan houden over hoe waardeloos ze zijn maar als je er geen ervaring mee hebt kan je er weinig over zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ernemmer schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:15:
Ik heb de winterbanden gisteren weer onder de auto gezet. Met slecht weer, blaadjes, regen en vorst rijden winterbanden toch echt een heel stuk fijner.
Dit zegt meer over het type zomerband dat je hebt dan dat winterbanden beter zijn. Over het algemeen is nl. bij de genoemde punten de zomerband nog steeds beter.
Bierkameel schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:23:
[...]
Dan kan je wel een hele rant gaan houden over hoe waardeloos ze zijn maar als je er geen ervaring mee hebt kan je er weinig over zeggen...
Waar zie jij een rant ? Het enige wat hij zegt is dat het voor hem op zomerbanden prima te doen is :)

[ Voor 34% gewijzigd door redwing op 03-11-2013 20:43 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:30:
[...]

Dit zegt meer over het type zomerband dat je hebt dan dat winterbanden beter zijn. Over het algemeen is nl. bij de genoemde punten de zomerband nog steeds beter.

[...]

Waar zie jij een rant ? Het enige wat hij zegt is dat het voor hem op zomerbanden prima te doen is :)
Zonder ervaring kun je die uitspraak niet doen. Het is niet voor niks dat bijna iedere winterbandrijder niet zonder winterbanden meer wil,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:33:
[...]

Zonder ervaring kun je die uitspraak niet doen. Het is niet voor niks dat bijna iedere winterbandrijder niet zonder winterbanden meer wil,
Zonder ervaring kun je die uitspraak prima doen. Als je op je zomerbanden overal zonder problemen kunt komen gaat het dus prima. Ik heb op zowel winter als zomerbanden gereden en er is duidelijk verschil. Ik rijd ook in de winter echter zonder problemen in een auto op zomerbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dit is echt zo'n eindeloze discussie, net zoals iemand die nog een CRT TV heeft en het nut er niet van inziet om een nieuwe flatscreen te kopen want die oude geeft toch ook beeld.
Ja het kan altijd beter, net zoals zomerbanden maar of iemand het geld ervoor overheeft moet hij zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Vandaag ook maar even de auto winterklaar gemaakt. Vorig jaar merkte ik licht gripverlies bij verkeerslichten en op ijzige stukken, dus de winterbanden waren m.i. toe aan vervanging. We hebben aparte velgen voor de winterset, dus omwisselen is normaal gesproken een kleine moeite om zelf te doen. Deze keer moesten er dus nieuwe banden om de wintervelgen, dus heb ik het laten doen.

Ik ben voor de Goodyear Ultra Grip Ice WRT gegaan. Deze hadden goede reviews en de relatief nette prijs (~$140 per stuk). De goede resultaten op zowel ijs en dichte sneeuw als op nat wegdek, waren de doorslaggevende factor boven de populairdere Michelin X-Ice Xi3. Momenteel op de droge (koude) weg rijdt het in elk geval erg stil en ze doen leuk mee in de bochten, over een paar weekjes zullen we zien hoe ze zich in de sneeuw en bij kouder weer gedragen.

Sinds ik een auto met winterbanden rij wil ik niet meer anders; ik voel duidelijk dat ik veel meer controle heb in verwachte en onverwachte gladde situaties. En dat is die paar honderd dollar wel waard. Disclaimer: hier sneeuwt het wat meer dan in Nederland, maar ook in Nederland zou ik winterbanden nemen. Voor mij wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.

(Trouwens ook gelijk nieuwe winterruitenwissers (Trico Force) gehaald, de vorige wissers deden het afgelopen winterseizoen niet zo denderend, dus dit keer wat zwaarder materiaal aangeschaft. Met name het zanderige zoute opspat water in de steden is blijkbaar erg hardnekkig weg te krijgen met gewone wissers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:51:
[...]

Zonder ervaring kun je die uitspraak prima doen. Als je op je zomerbanden overal zonder problemen kunt komen gaat het dus prima. Ik heb op zowel winter als zomerbanden gereden en er is duidelijk verschil. Ik rijd ook in de winter echter zonder problemen in een auto op zomerbanden.
In 1970 zaten kinderen zo los op de achterbank. Ging meestal ook goed, maar toch willen we als maatschappij niet meer terug naar deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 07:17:
[...]
In 1970 zaten kinderen zo los op de achterbank. Ging meestal ook goed, maar toch willen we als maatschappij niet meer terug naar deze situatie.
Bierkameel schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:03:
Dit is echt zo'n eindeloze discussie, net zoals iemand die nog een CRT TV heeft en het nut er niet van inziet om een nieuwe flatscreen te kopen want die oude geeft toch ook beeld.
Ja het kan altijd beter, net zoals zomerbanden maar of iemand het geld ervoor overheeft moet hij zelf weten.
Zie Bierkameel zijn reaktie. Daarnaast zijn dit 2 dingen die niet te vergelijken zijn. Kinderen in een stoeltje is in alle gevallen beter. Winterbanden zijn grotendeels even goed of zelfs slechter als zomerbanden, op een paar dagen per jaar na wat prima op te lossen is door dan wat rustiger of niet te rijden. Het meest belangrijke is echter nog wel dat cijfers aantonen dat winterbanden niet tot minder schade zorgen oftewel zorgen voor schijnveiligheid voor het gros van de mensen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Palomar schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:35:
Winterbanden zijn ook juist voor de onverwachte momenten. Bijv. plotseling moeten uitwijken of remmen op een besneeuwde weg. Dat heb je zelf niet in de hand en dan kunnen winterbanden wel net dat verschil maken. Dat is ook de reden dat ik winterbanden heb.
Dejaaaaaa vu, een jaar later kijken we nog eens in dit topic.. En wat een verrassing deze leuke discussie is nog geen steek opgeschoten :9 :9 :9

Begin volgende maand gaan de winterbandjes er hier ook voor een paar maanden onder. Dat wordt dus weer rekening houden met de regen etc. Je merkt dan altijd dat er minder grip is als je iets harder door de bocht gaat :9 of je je op een slecht onderhoud stuk snelweg begeeft. Maar ja als je het weet, en erop anticipeert gebeurd er ook niets. De Megane heeft hier wel wat minder last van als de 3serie maar dat zal wel met vermogen te maken hebben. De band is gewoonweg wat gladder door ander profiel dat zich tijdens andere weersomstandigheden weer goed manifesteert. Tijdens de mooie sneeuwbuien rij je toch wel een stukje prettiger rond op het winterrubber, mits je tenminste vooruitkomt en niet stil sta :+

De Mini komt pas aan de beurt als er daadwerkelijk sneeuw komt, die wissel ik zelf om dus ben niet afhankelijk van de lokale bandenboer. Mooi origineel 15 inch setje bij mini op de kop getikt die ze bij de aflevering al uitgebalanceerd hebben, dus zo simpel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 18:03

RvL

Discussie of niet, ik doe toch lekker wat ik zelf wil en dat houd in dat sinds vrijdag het winterrubber weer onder de auto's ligt.

Leasemij heeft gekozen voor Fulda Kristall Control HP. Zou niet mijn eerste keuze zijn, maar 't schijnen geen slechte banden te zijn.

Onder de priveauto ligt weer een nieuw setje Vredestein SnowTrac 3.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:10:
... Het meest belangrijke is echter nog wel dat cijfers aantonen dat winterbanden niet tot minder schade zorgen oftewel zorgen voor schijnveiligheid voor het gros van de mensen.
Wat betreft de door jou genoemde cijfers: het zou interessant zijn om alle onderzoeken&cijfers eens op een rijtje te hebben, voor mij is het niet zo duidelijk.

Wij hebben vooral winterbanden omdat mijn vrouw nu eenmaal door weer en wind 'overal' moet kunnen komen, met winterbanden lukt dat iets waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Feitelijk zijn mensen die nu al winterbanden monteren bezig het verkeer ONVEILIGER te maken. Met de huidige weersomstandigheden zijn zomerbanden namelijk in het voordeel.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:36:
[...]

Wat betreft de door jou genoemde cijfers: het zou interessant zijn om alle onderzoeken&cijfers eens op een rijtje te hebben, voor mij is het niet zo duidelijk.
Het onderzoek waar ik het over heb staat eerder genoemd in dit topic (heb geen bm oid gezet dus ik kan hem zo snel niet vinden). Conclusie daaruit was iig dat er in de winter meer ongelukken gebeuren alleen dan wel met zowel zomer als winterbanden. Hierbij veroorzaakten de zomerbanden meer ongelukken en de winterbanden zwaardere ongelukken waardoor het eindresultaat aan schade hetzelfde was.
Wij hebben vooral winterbanden omdat mijn vrouw nu eenmaal door weer en wind 'overal' moet kunnen komen, met winterbanden lukt dat iets waarschijnlijker.
Lijkt me een heel goede reden (ik ben dan ook absoluut niet tegen winterbanden maar wel dat ze in Nederland voor iedereen noodzakelijk zouden zijn)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra de temperaturen onder de 10 graden komen, heb je met winterbanden wel degelijk voordeel. Daar staat weer minder grip met regen tegenover. Het blijft een afweging.

Ik wil ze er deze maand toch echt al weer om hebben. Het is niet de verwachting dat de temperaturen in November nog ruim boven de 10 graden zullen stijgen.
OVerigens worden het voor mij waarschijnlijk een setje Hankook Winter ICept RS W442 M+S incl stalen velgen. (opmerkingen waarom deze wel of niet goed zijn welkom :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

havana schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:41:
Feitelijk zijn mensen die nu al winterbanden monteren bezig het verkeer ONVEILIGER te maken. Met de huidige weersomstandigheden zijn zomerbanden namelijk in het voordeel.
En volgende week valt de eerste sneeuw en dan zijn de winterbanden weer in het voordeel.

De meeste veiligheid op de weg zit nog altijd tussen stoel en stuur.

Zoals begintmeta aangeeft wordt van mijn vrouw en van mij ook verwacht dat ik, tot in het redelijke, te allen tijden overal kan komen.

[ Voor 13% gewijzigd door RvL op 04-11-2013 09:44 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:43:
Zodra de temperaturen onder de 10 graden komen, heb je met winterbanden wel degelijk voordeel.
Nee dus, dit is echt een fabel. Pas rond het nulpunt zie je dat er verschillen in het voordeel van de winterbanden ontstaan. En als je dan naar de merkbare verschillen gaat kijken moet je nog wat graden lager gaan (net als dat boven de 15 zomerbanden pas echt beter worden).

Belangrijkste bij het huidige weer is dat je een band uitzoekt die goed in de regen presteert. Dat maakt veel meer uit dan of het een winter/zomerband is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Was een beetje aan het zoeken naar een nieuw setje banden.
Nu zag ik de Falken AS200. Dit is een All season band die sinds de maand september 2013 te koop is. De as200 heeft het logo M+S, dus je mag er gewoon mee rijden in Duitsland En Oostenrijk. En daarbij is de AS200 de winnaar in de 4 seizoenen test bij Autobild.
Op zomerse dagen schijnt dit ook een erg goede band te zijn.
Klikje naar meer info over de test.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZgtQY91.png

[ Voor 25% gewijzigd door Dacuuu op 04-11-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:08
havana schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:41:
De auto's die ik al sinds begin oktober rond zie rijden met winterbanden, ja die wel. Ook al tijdens die ene dag een paar weken terug toen het nog 22 graden was, DAT is pas onveilig. Maar met het huidige weer denk ik niet dat het een wereld van verschil gaat maken.

Zo heb ik gister al op zomerrubber door een laag van 5cm hagel gereden, dat voelde al aan als sneeuw. Met alleen je snelheid aanpassen kom je een heel eind. Die weg waar ik gister reed, rij ik ook dagelijks van en naar m'n werk, een bochtige weg, normaal rij ik er 80km/h (Vmax daar = 60km/h) maar heb daar gister 50 gereden en dan gaat dat prima.

Ik ga aankomend weekend in ieder geval bezig met het schuren en opnieuw zwart spuiten van de velgen, want die zien er niet uit. Dan ga ik ze waarschijnlijk in het weekend daarna onder de auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:53:
...

Belangrijkste bij het huidige weer is dat je een band uitzoekt die goed in de regen presteert. Dat maakt veel meer uit dan of het een winter/zomerband is.
Goede regenprestaties waren inderdaad een zwaarwegend criterium voor ons. Ik zet de wielen zelf op de auto als de weersvoorspellingen daartoe aanleiding geven (binnenkort verwacht ik)

Wat betreft de onderzoeken/cijfers denk ik dat je op de posts mbt de leasemaatschappijen doelt. Ik meen me te herinneren dat die vooralsnog onvoldoende gegevens opleveren om te kunnen stellen dat 'winterbanden niet voor minder schade zorgen oftewel zorgen voor schijnveiligheid'.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Laatste paar dagen is het ook al zo nu en dan ABS met zomerbandjes, maar dat ligt eerder aan de banden zelf die bijna op zijn dan aan het feit dat het zomerbanden zijn. Komende week toch maar de wissel gaan doen als het wat droger is, temperaturen gaan omlaag en grip wordt steeds minder. Moet zeggen dat ik blij ben met de droge periode die we gehad hebben: de boeren hebben hier het mais geoogst zonder de wegen van voor tot achter onder de blubber te smeren, is wel anders geweest in voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:18:
Laatste paar dagen is het ook al zo nu en dan ABS met zomerbandjes, maar dat ligt eerder aan de banden zelf die bijna op zijn
Denk dan wel helemaal op. Ik rij momenteel met voorbanden met APK-waarschuwingprofiel (2,5-1,6 mm) en ik krijg echt nog geen ABS ingrepen.
Of misschien moet je je rijstijl ook met dit weer al een beetje aanpassen. Je rijdt blijkbaar echt op de limiet (als in: harder remmen kan niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
In 2011 al: http://www.anwb.nl/auto/t...dentest/2011-175-65-r-14t
Moderne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dit is wel een ontwikkeling van de laatste jaren. Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden.
Enige reden om er niet heel vroeg mee te rijden is de hogere slijtage en de droogweerprestaties bij wat hogere temperaturen. Brandstofverbruik kan ook wat hoger liggen op winterbanden, ook al is dat steeds beter aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:10:
[...]
Wat betreft de onderzoeken/cijfers denk ik dat je op de posts mbt de leasemaatschappijen doelt.
Klopt :)
Ik meen me te herinneren dat die vooralsnog onvoldoende gegevens opleveren om te kunnen stellen dat 'winterbanden niet voor minder schade zorgen oftewel zorgen voor schijnveiligheid'.
Het onderzoek lijkt mij een goed overzicht geven dat winterbanden iig niet voor veel minder schade zorgt. En dat is nu net waarom veel mensen hier vinden dat je winterbanden moet hebben. Daarnaast geeft het wel aan dat degenen die roepen dat mensen op winterbanden moeten rijden omdat 'die lui op zomerbanden niet door rijden' zelf fout bezig zijn.

Aan de andere kant is het een overzicht van een leasemaatschappij wat natuurlijk geen goede doorsnede is van wat er op de weg rijdt. Dus ja, het onderzoek zou beter kunnen maar geeft wel een goede indicatie :)
Ik blijf het bij die test jammer vinden dat ze wel een conclusie geven maar geen testresultaten van de zomerbanden. Daarnaast blijft het ook apart dat de ANWB als enige vind (Ok, ADAC ook, maar dat is hetzelfde) dat er duidelijk verschil is, terwijl als je naar andere testen kijkt je ziet dat de beste winterband het vanaf 2011 op natte weg nipt wint van de beste zomerband en er voor de rest toch vooral zomerbanden bovenaan staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:40
NoepZor schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:17:
Waar kun je zoiets bestellen dan? :)
Kun je niet makkelijk voor die prijs bestellen, maar ik kom zelf 3 a 4 keer per jaar in Polen en hebben een hoop kennissen zitten die ook gaan. In dit geval heeft een kennis het ook meegenomen voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
NoepZor schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:44:
In 2011 al: http://www.anwb.nl/auto/t...dentest/2011-175-65-r-14t

[...]

Enige reden om er niet heel vroeg mee te rijden is de hogere slijtage en de droogweerprestaties bij wat hogere temperaturen. Brandstofverbruik kan ook wat hoger liggen op winterbanden, ook al is dat steeds beter aan het worden.
leuk zo'n statement van de anwb, maar ik zie geen bronvermelding/harde cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hier zie ik dat de winterband 10-20% minder presteert in warm weer dan een zomerband: http://www.tyrereviews.co...m-weather-performance.htm

Dit is in kouder weer natuurlijk een kleiner verschil, plus dit gaat om een bridgestone zomerband, iemand op Tyfoons of Wanli's doet het slechter dan een goede winterband..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zag hier in Vlaardingen een aanplak ding met een aanbieding voor winterbanden :

99 euro per band inclusief 2x wisselen en een jaar opslag. Is dat een goede deal?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maasluip schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:33:
[...]

Denk dan wel helemaal op. Ik rij momenteel met voorbanden met APK-waarschuwingprofiel (2,5-1,6 mm) en ik krijg echt nog geen ABS ingrepen.
Of misschien moet je je rijstijl ook met dit weer al een beetje aanpassen. Je rijdt blijkbaar echt op de limiet (als in: harder remmen kan niet meer).
Ik zit linksvoor op 2-2,5mm, rechtsvoor iets meer. ABS grijpt alleen in op het laatste moment net voordat ik stilsta. In bochten heb ik nog helemaal nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Dan klopt er echt iets niet, daar moet je bij normaal remmen helemaal geen last van hebben. Zelfs niet met wat regen.

In een noodsituatie zal je idd wel sneller hebben dat de ABS ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:09:
Ik zag hier in Vlaardingen een aanplak ding met een aanbieding voor winterbanden :

99 euro per band inclusief 2x wisselen en een jaar opslag. Is dat een goede deal?
Dat ligt helemaal aan de maat van de band.
Een redelijk standaard band heeft bijv maat 185/60/15. Deze zijn los te koop zo tussen de 50 en 75 euro. Een wissel kost per band ongeveer 12,50 (inclusief balanceren) dus als het om een band gaat die normaal meer dan 75 euro kost, dan is dat een redelijke deal.

Let vooral op dat je niet opgezadeld wordt met Chinese meuk van 30 euro per band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:10:
[...]

Ik zit linksvoor op 2-2,5mm, rechtsvoor iets meer. ABS grijpt alleen in op het laatste moment net voordat ik stilsta. In bochten heb ik nog helemaal nergens last van.
NOFI, maar ik zou dan niet graag bij jou in de auto willen zitten. Je remt vlak voor stilstand toch niet het hardste? Dat is a) het meest oncomfortabel en b) het minst effectief.

[ Voor 44% gewijzigd door Maasluip op 04-11-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:18:
[...]

Dat ligt helemaal aan de maat van de band.
Een redelijk standaard band heeft bijv maat 185/60/15. Deze zijn los te koop zo tussen de 50 en 75 euro. Een wissel kost per band ongeveer 12,50 (inclusief balanceren) dus als het om een band gaat die normaal meer dan 75 euro kost, dan is dat een redelijke deal.

Let vooral op dat je niet opgezadeld wordt met Chinese meuk van 30 euro per band.
Waarschijnlijk is het dan een goedkoop merk of een goedkope kleine bandenmaat wat een vanafprijs vormt. Ander maatje? Ander merk? Bijbetalen! Ik zag op marktplaats ook veel goedkope wintersets nieuw, maar doorklikken leerde dat het ging om een goedkoop merk en voor michelins moest vervolgens flink worden bijbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Over het algemeen grijpt ie niet in, maar heb nu al paar keer meegemaakt bij regen en kou dat ie wel zo nu en dan ingrijpt. Heb daar voorgaande jaren en afgelopen zomer nooit last van gehad, dus lijkt tijd voor andere banden.
Moet wel zeggen dat ik nieuwe blokken+schijven heb sinds paar maanden, verder is de remschoenset achter ook vervangen door wat nieuws, dus kan ook gewoon komen doordat de remkracht van de auto verveelvoudigd is. Vooral de nieuwe remschoenset was een eye-opener: voorheen remde de auto 90% op de voorkant en deed achter bijna niks, nu met de nieuwe remkit achter merk je gewoon dat er achter ook iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49
Ach, afgelopen week testte ik nog eens een noodstop. Na wat elektronische storingen in mijn auto wilde ik even zeker weten dat de ABS het deed. Met 100km/h vol op de rem. Ondanks de 225/45/17 Michelin Premacy HP's met genoeg grip en een auto van nog geen 1200 kg ging hij vol in de ABS. Was dan welliswaar een nat wegdek maar dan nog. ABS werkte in ieder geval ;)

Hier blijven de zomerbanden er nog even onder zitten. Mijn winterbanden zijn Michelin Alpin A3 in maat 195/65/15 en die gaan er afhankelijk van het weer een keer op. Ze liggen gewoon thuis op velg en ik heb alle gereedschap om ze fatsoenlijk om te kunnen zetten. Bij normaal weer heb ik veel meer grip met de zomerbanden maar dat is ook niet verwonderlijk. In de sneeuw zijn die bredere banden geen doen met het gewicht van de auto. Je sliddert dan alle kanten op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard worden er voor mijn auto (Meriva A 1.7 CDTI) ook voor winterbanden een breedte van 185 geadviseerd, terwijl mijn zomerbanden breedte 205 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:52:
...
Het onderzoek lijkt mij een goed overzicht geven dat winterbanden iig niet voor veel minder schade zorgt. En dat is nu net waarom veel mensen hier vinden dat je winterbanden moet hebben.
...
Wat is veel? Los van de eventueel niet representatieve steekproef die leasemaatschappijen trekken zijn de cijfers die ik terug kan vinden (o.a. [url="dit, zal ook wel dit zijn) op zich geen duidelijke indicatie ervan dat het gebruik van winterbanden in de winter niet een substantiële reductie van ongevallen zou kunnen leiden. Maar goed, de gegevens en ook methoden hoe ze verzameld zijn zijn natuurlijk toch onvoldoende betrouwbaar te schatten zou ik zeggen, ik kan me voorstellen dat er ook wel wat verschillen bijvoorbeeld met betrekking tot gebruik van de auto's kunnen zitten tussen de groepen.

Uitgaande van de gelinkte gegevens kan wellicht het volgende worden geschat:
Aangenomen dat de verdeling van de ongevallen in de zomer gelijk is verdeeld tussen de groepen en de relatieve hoeveelheid WA-schades en cascoschades als identiek en ook in totaal even groot zijn. Dan zou het gebruik van winterbanden door alle voertuigen grof ingeschat (met winterbanden ~10% meer ongevallen in de winter, met zomerbanden ~27% meer ongevallen) pakweg 1000 ongevallen kunnen schelen op de 25000 in dat jaar (pakweg 11500 in de zomer en 13500 in de winter zou naar pakweg 11500 in de zomer en 12500 in de winter gaan over de gehele populatie van 70000 auto's met alleen zomerbanden en met zomer-&winterbanden). Het relatief risico op 'onverhaalbare schade' in een jaar is dan pakweg 1,08 als je geen winterbanden gebruikt ten opzichte van het gebruik van winterbanden (de absolute risico's zijn ~0,37 voor zomerbandenrijders en ~0,34 voor winterbandenrijders (voor mij eerlijk gezegd ongeloofwaardig hoog)). Alleen naar de winterperiode gekeken zou je uitkomen op een absoluut risico van 0,21 voor alleen zomerbanden en 0,18 voor alleen winterbanden waaruit een relatief risico van ongeveer 1,16 zou volgen)

De gemiddelde schadeomvang per ongeval is zoals gesteld in de gelinkte pagina vergelijkbaar tussen de zomerbanden- en de zomer&winterbandengroep.

Dat zou betekenen dat het kopen van winterbanden voor een een leasemaatschappij die een bepaald aantal ( bijvoorbeeld 35000) voertuigen heeft die op zomerbanden rijden (dus ~13000 schades/jaar) en die dan voor die voertuigen winterbanden koopt (waarna ~ 12000 schades/jaar) kosteneffectief zou zijn als de gemiddelde schade meer dan ~35 keer zo groot is dan de gemiddelde prijs van de winterbanden. (Stel de winterbanden kosten de leasemaatschappij €250/jaar/voertuig zou de gemiddelde schade per ongeval dus hoger dan pakweg € 8750/schademelding moeten zijn)
Daarnaast geeft het wel aan dat degenen die roepen dat mensen op winterbanden moeten rijden omdat 'die lui op zomerbanden niet door rijden' zelf fout bezig zijn.
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:43:
OVerigens worden het voor mij waarschijnlijk een setje Hankook Winter ICept RS W442 M+S incl stalen velgen. (opmerkingen waarom deze wel of niet goed zijn welkom :) )
Die Hankooks heb ik vorige week ook laten monteren. Zijn gunstig geprijsd en de reviews zijn goed. Had slechte zomerbanden eronder liggen en met deze winterbanden heb ik ook bij het huidige weer al bakken meer grip (vooral op nat wegdek). Prima bandjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 09:36

Tja. Ik vond het ook altijd onzin om winterbanden te hebben. Reed al jarenlang schadevrij en vroegah hadden ze ook geen winterbanden.
Een aantal jaar geleden reed ik naar huis, flinke sneeuwbui. Stapvoets een bocht genomen en ik gleed toch weg richting een sloot. Gelukkig stopte de auto op tijd met glijden en had ik op dat moment geen tegenligger.
Daarna maar winterbanden besteld. Grip is gewoon vele malen beter. Winterbanden zijn misschien ietsjes duurder en je hebt een extra set velgen nodig, maar ik zet ze er standaard eronder. Waarom extra risico's nemen als het niet hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Russel88 schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:29:
[...]

Waarom extra risico's nemen als het niet hoeft?
idd, dat is ook de reden waarom ik winterbanden heb. Het is even een investering van (in mijn geval) zo'n 300 euro, maar zou mezelf echt voor de kop slaan als ik op zomerbanden mn auto total loss rij in de sneeuw en dat voor die schamele 300 euro misschien voorkomen had kunnen worden. En dan heb ik het nog niet over evt. persoonlijk letsel wat voorkomen had kunnen worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Palomar op 04-11-2013 16:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Plus dat je op de lange termijn het kilometrage van 2 sets zomerbanden benaderd, dus dan kost het je alleen de extra kosten van de hogere slijtage van winterbanden t.o.v. zomerbanden + een extra set velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:36:
[...]

idd, dat is ook de reden waarom ik winterbanden heb. Het is even een investering van (in mijn geval) zo'n 300 euro, maar zou mezelf echt voor de kop slaan als ik op zomerbanden mn auto total loss rij in de sneeuw en dat voor die schamele 300 euro misschien voorkomen had kunnen worden. En dan heb ik het nog niet over evt. persoonlijk letsel wat voorkomen had kunnen worden.
Aan de andere kant, mijn broer heeft vorige maand zijn auto total gereden omdat hij (te vroeg gewisseld) al op winterbanden reed. Het was nat en daardoor had hij veel minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 19-09 19:48
De oorzaak zal wel iets anders geweest zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 09:36
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:23:
[...]

Aan de andere kant, mijn broer heeft vorige maand zijn auto total gereden omdat hij (te vroeg gewisseld) al op winterbanden reed. Het was nat en daardoor had hij veel minder grip.
Het heet toch ook winterband en geen herfstband.
En iets zegt me dat je broer z'n auto ook total had gereden met een zomerband eronder.
Zoveel grip scheelt dat toch niet? Een maat van me reed het hele jaar door met winterbanden eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dan moet je ook echt wel op de grens (of in dit geval erover) hebben gereden. Vind het erg kort door de bocht om het ongeval geheel op winterbanden af te schrijven.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, het kan... altijd zonder te weten op het randje rijden met zomerbanden, vervolgens een ander soort band eronder, paar centimeter smaller, liefst ook met minder velg en hogere wang en je hebt een auto die totaal anders reageert. Dan wat nat wegdek, je rijstijl niet aanpassen en je staat andersom.
Is niet ineens de schuld van de winterband, maar gewoon de combinaties van alle dingen die ineens anders zijn met daarbij een bestuurder die de grenzen van die combinatie niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RvL schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:31:
Dan moet je ook echt wel op de grens (of in dit geval erover) hebben gereden. Vind het erg kort door de bocht om het ongeval geheel op winterbanden af te schrijven.
Mooi, kunnen we gelijk hier de hele discussie sluiten. Als ongevallen met winterbanden niet aan de banden liggen stellen we hetzelfde voor zomerbanden en maakt het toch geen bal uit waar je op rijdt :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Carfanatic schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:59:
[...]

leuk zo'n statement van de anwb, maar ik zie geen bronvermelding/harde cijfers.
Is de ANWB/ADAC niet zelf de bron?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Palomar schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:36:
[...]

Eigenlijk zijn winterbanden niet echt een extra investering. Want je zomerbanden slijten op dat moment niet en andersom als het zomer is. (Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe lang je je auto gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
cbr600f4i schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:25:
[...]

Eigenlijk zijn winterbanden niet echt een extra investering. Want je zomerbanden slijten op dat moment niet en andersom als het zomer is. (Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe lang je je auto gebruikt.)
De meerprijs van winterbanden is het werk dat je ervan hebt, de opslag van je ongebruikte banden en evt de extra set velgen. Het is dus wel degelijk een extra investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
cbr600f4i schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:25:
[...]

Als je heel strikt van te voren weet dat je je auto bijv. x jaar gebruikt en x kilometer per jaar rijdt, waardoor je ook weet hoe vaak je je banden moet vervangen dan kun je dat idd wel goed bepalen. Weet zelf echter nooit precies wanneer ik weer een nieuwe auto koop en rij ook niet zoveel dat ik jaarlijks nieuwe banden nodig heb. Zie het zelf dus wel gewoon als een extra investering, maar mn auto is ook een beetje een hobby en vind het niet erg om daar wat geld aan te besteden en alles op orde te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

_JGC_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:28:
[...]

De meerprijs van winterbanden is het werk dat je ervan hebt, de opslag van je ongebruikte banden en evt de extra set velgen. Het is dus wel degelijk een extra investering.
Welk werk? Binnen een kwartier heeft een lokale bandenboer die banden omgelegd (een goede nog wel sneller) en het kost je de hoofdprijs niet. Als je een goede band hebt met je garage/bandenboer slaan ze 'm ook voor nop of een heel redelijk tarief op.
Persoonlijk heb ik de zomerbanden gewoon in de berging onder de trap gelegd. Stabiele temperatuur en luchtvochtigheid en het kost me verder niks behalve ruimte die ik anders niet zou gebruiken. Als je zelf geen berging hebt dan is opslag echt niet duur en qua kosten te verwaarlozen tegen de extra slijtage die je hebt op je zomerbanden als je erop door blijft rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
PauseBreak schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:54:
[...]
Als je zelf geen berging hebt dan is opslag echt niet duur en qua kosten te verwaarlozen tegen de extra slijtage die je hebt op je zomerbanden als je erop door blijft rijden.
Ik vind het toch echt logischer om de slijtage van de zomer en winterbanden tegen elkaar weg te strepen en de extra kosten van winterbanden (opslag, verwisselen, velgen) als de genoemde investering te zien. Misschien is het geen grote maar zeker als je de banden laat verwisselen kost het al snel minimaal een honderd euro per jaar. Daarnaast heb je bij verkoop van je auto nu plotseling een extra paar banden over waar je nooit de originele prijs voor terug krijgt en welke vaak ook niet op je nieuwe auto passen.

Winterbanden zijn hoe dan ook gewoon een investering :)

[removed]

Pagina: 1 ... 77 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.