martijn_tje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:29:
De enige keer dat ik schade heb gehad in met winterse omstandigheden stond m'n auto voor het huis in een parkeervak geparkeerd. Er was alleen een kamikazepiloot die in het doodlopende straatje via beide stoepranden en een lantaarenpaal er een slipspoor van 40 meter naartoe heeft getrokken.

Dat is naar, maar weinig aan te doen zolang mensen met 40 door een woonwijk crossen als de sneeuw tot ijsplaat is gereden.. Daar gaan winterbanden
echt geen verschil in maken.
Ik heb ze nog niet, als ik ze koop, dan zou ik dat doen specifiek voor wintersport en die paar dagen sneeuw in NL, want ik ga dr niet op droog wegdek op rijden, dan zijn m'n zomerbanden veel beter.
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:30:
Ik denk dat de kans dat iemand op winterbanden achterin iemand op zomerbanden rijdt een stuk kleiner is dan andersom, gewoon vanwege het feit dat iemand met winterbanden in sneeuw en ijs wel eerder stilstaat dan iemand op zomerbanden.
Euh, ja, behalve dat mensen met winterbanden zich veiliger voelen en harder gaan rijden, en daardoor juist degene zijn die achterop knallen bij mensen die zich wel aangepast hebben (Zowel zomer als winterbandenrijders dus.)
Hetzelfde zie je met mensen die ABS en andere electronische hulpjes hebben, die gaan ook meer risico's nemen en krijgen daardoor *niet* minder ongelukken.
Yep, ongeacht winter of zomerbanden.

Nope, ik gebruik het geld voor onderhoud en verbeteringen aan m'n auto, ik vind winterbanden in Nederland niet noodzakelijk.
Behalve de afgelopen 2 jaar die ineens flink boven het gemiddelde uitstaken, hoeveel sneeuw valt dr nou echt in Nederland? 1 of 2 dagen per jaar een paar cm, en dat is voor het eind van de dag op de meeste wegen tot pap gereden, pap die met grof-profiel zomerbanden prima wordt afgevoerd.
Dat doe ik inderdaad.
Ja, alleen verlichting is verplicht, de plicht bij banden strekt niet verder dan het hebben van meer dan 1.6mm profiel, en het maakt niet uit of je de duurste winterbanden of zomerbanden hebt of knetterharde chinese banden die tot 1.7mm versleten zijn.
Of dat laatste verstandig is, is een 2e, en daarom heb ik zomerbanden met 1: grof profiel voor goede waterafvoer, 2: zacht rubber met veel grip, en 3: vervang ik ze als ze niet meer aan mijn grip-verwachtingen voldoen.
En dat laatste staat compleet los van het aantal mm profiel, de banden die ik versleten acht zijn meestal 3-4 mm profiel, en heb zelfs een setje met 7mm weggedaan omdat ze gewoon hard geworden waren en geen grip hadden. Achteraf had ik daar ff een mes in moeten zetten, want ik hoop niet dat die via-via weer bij een 2ehands bandentoko terechtgekomen zijn en als "prima bandjes, nog 7mm, zo goed als nieuw" zijn verkocht..