Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.992 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik twijfel tussen de michelin alpin a4 en de dunlop winter response 2. Beide presteren gelijkwaardig. De winter response is nieuwer en heeft laag verbruik en weinig lawaai. De michelins zijn weer wat slijtvaster en gaan dus langer mee. Ik denk dat dit laatste zwaarder weegt dan dat kleine beetje extra verbruik. Ik rij 12.000 per jaar, met die michelins kan ik meerdere jaren vooruit. Aanschafprijs ligt op ongeveer hetzelfde, dat heeft verder geen invloed.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Hou er rekening mee dat banden na een jaar of 5 a 6 eigenlijk aan vervanging toe zijn, ook al hebben ze nog profiel genoeg... En je rijdt maar de helft van de kilometers op je winterbanden. Met die Michelins kun je misschien wel 10 jaar rijden tot het profiel op is, maar het rubber is na 6 jaar al keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
stefijn schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:12:
Hou er rekening mee dat banden na een jaar of 5 a 6 eigenlijk aan vervanging toe zijn, ook al hebben ze nog profiel genoeg... En je rijdt maar de helft van de kilometers op je winterbanden. Met die Michelins kun je misschien wel 10 jaar rijden tot het profiel op is, maar het rubber is na 6 jaar al keihard.
Ik doe altijd maar 2 winters met winterbanden dan zijn ze glad voor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik rij niet meer dan 6000-8000 per seizoen, dan valt de slijtage over een paar jaar wel mee. Ik heb gekozen voor de Dunlop Winter Response 2, modernste band van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wimpie007 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:05:
[...]

Ik doe altijd maar 2 winters met winterbanden dan zijn ze glad voor ;-)
Hier gaan winterbanden 4-6 jaar mee. 2-3 jaar achter en als de voorbanden op zijn gaan ze naar de voorkant. Wisselen stel ik meestal uit totdat er sneeuw voorspeld wordt, dus in die 3 maandjes dat ze er uiteindelijk om liggen slijten ze niet zo hard als de zomerbanden die om de 3-4 jaar vervangen moeten worden.

Vandaag de winterbanden er maar onderzetten. Voorbanden kunnen nog 1 seizoen, achter zijn alweer 2 jaar oud. Mijn zomerband linksvoor heeft inmiddels de 2mm bereikt, dus wordt tijd voor vervangen (is tijdje terug lek geweest, zit prop in, maar is sneller gesleten dan rechts vanwege te lage bandenspanning). Om nu voor 1 maandje eerst nieuwe zomerbanden te monteren en dan alsnog te wisselen terwijl het buiten al regelmatig dicht bij het vriespunt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 16:44
Ik kom er even niet uit... Wat ik het beste kan doen.
Vorig jaar nieuwe auto gekocht, een Opel Astra waar 16" velgen en banden onder zitten.
Volgens Opel zou ik voor winterbanden een set 14" velgen met banden moeten hebben. Zelf denk ikdcat dat best een verchil is...
Wat zijn de grote nadelen van winterbanden leggen om je bestaande velgen? Of is de meerprijs van de velgen+banden echt de moeite waard? Ik heb zelf geef ruimte om de banden thuis op te slaan, dus dat moet sowieso elders gebeuren...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Het is even een optelsom van de totale kosten maken in beide gevallen en dit afwegen tegen eventuele gemakken. Banden omleggen op de 16" zomervelgen zal niet gratis zijn, plus je zult hierdoor 2 keer per jaar de banden opnieuw moeten laten uitbalanceren (wellicht dat dit bij de prijs van het omleggen inbegrepen zit). Gebruik je aparte velgen voor de winterbanden dan heb je natuurlijk niet, maar moet je betalen voor de opslag en heb je de eenmalige kosten voor losse staalvelgen. Wat de kosten van elk van deze zaken is verschilt per garage.

Een nadeel van je lichtmetalen zomervelgen met de winterbanden gebruiken is al het zout in de winter. Nu valt dit in Nederland wel mee, maar strooizout doet lichtmetalen velgen geen goed.
Een ander voordeel van winterbanden op eigen velgen is dat je het wisselen van de banden eventueel zelf kunt doen. Dit ligt er natuurlijk aan of je het a) wilt doen, b) de plaats/middelen voor hebt en c) geen extreem geval van 2 linkerhanden hebt :P

Ik verwissel altijd zelf mijn banden, kost me met alles erop en eraan hooguit een uurtje per keer. Ik heb dan wel genoeg plaats om de andere banden op te slaan en mijn winterbanden liggen dan wel op (oude) lichtmetalen velgen. Deze velgen had ik toch nog liggen (ooit eens voor een appel en een ei op Marktplaats gekocht), mijn nieuwe BBS velgen (van de zomerbanden) gebruik ik toch liever niet in de winter.

[ Voor 17% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-10-2013 09:52 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Bestla schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:06:
Morgen gaan de winterbandjes er weer onder. Wat lichtmetaal weten te scoren zodat de Barchetta ook in de winter er goed uit ziet.

Waarom nu? Ja straks duikt de temperatuur naar beneden en ben je over 2 weken pas aan de beurt.
Je kunt ook plannen.. ;)
Ik heb op goed geluk voor eind november alvast een afspraak ingepland voor de wissel.
Begin december zal het wel weer los gaan >:) Alhoewel men blijft roepen dat het een hele zachte winter gaat worden.

De privé auto wissel ik mooi zelf, deze kan lekker verwarmd en droog staan dan wil ik er nog wel aan beginnen. Half uurtje werk op een willekeurige avond en het is klaar.

pssst: Iemand nog een setje nodig voor een grande punto/corsa/meriva?

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 16-10-2013 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:23
stefijn schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:12:
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
https://www.google.nl/sea...spv=210&es_sm=93&ie=UTF-8
bronnen genoeg :) die 6 jaar is uiteraard geen strikte regel, maar na een jaar of 6-7 gaat de kwaliteit van het rubber gewoon achteruit. Als je een oud hobbyautootje hebt waar je alleen met mooi weer mee rijdt kan het nog wel lijden, maar voor dagelijks verkeer wil je eigenlijk niet op banden van 10 jaar oud rijden (al doet half nederland ws. niet anders)

Ik doe het wisselen ook zelf. De dealer rekent er 57 euro voor. Doe eens even normaal! Ik doe het binnen een half uurtje

[ Voor 78% gewijzigd door Stefke op 16-10-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wisselen voor 57 euro? Laatste keer dat ik bij een garage heb laten wisselen waren ze er een uurtje mee bezig en werd de boel ook nog even gebalanceerd. Heeft me vrij weinig gekost, uurtarief van een universele garage is lager dan bij dealers, verder was de opslag gratis, moest alleen wel zelf even de wielen van zolder halen en later de wielen zelf naarboven slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
stefijn schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:47:
,,, die 6 jaar is uiteraard geen strikte regel, maar na een jaar of 6-7 gaat de kwaliteit van het rubber gewoon achteruit. Als je een oud hobbyautootje hebt waar je alleen met mooi weer mee rijdt kan het nog wel lijden, maar voor dagelijks verkeer wil je eigenlijk niet op banden van 10 jaar oud rijden (al doet half nederland ws. niet anders),,,
Dat doet me eraan denken dat de steen die als reservewiel onder de auto hangt ook maar eens moet laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Reservewiel die buiten de auto hangt is idd wel kwetsbaar. Reservewiel dat in de auto ligt is de leeftijd meestal niet zo'n probleem. Maar dat kan ook geen kwaad om die na 10 jaar een keertje te vervangen. Alleen dat doet niemand. Maar ach, als je het gebruikt om thuis te komen en weer bij de garage weer een nieuwe band erop laat zetten is het niet zo'n punt natuurlijk.
Het is in principe een regel dat je banden niet ouder zouden moeten zijn dan 6 jaar. Ik vraag me echter af of dat zo in het APK reglement is terug te vinden en of iemand er uberhaupt naar kijkt (leeftijd codes staan op de band).

Maar het is wel merkbaar hoor, met oude banden rijden. Ook al zijn ze nog niet compleet zichtbaar uitgedroogd en hebben ze nog profiel, je merkt echt een flinke verbetering wanneer je er dan nieuw rubber op zet, ook al hoefde je dat niet te doen voor de hoeveelheid profiel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Versleten zomerbandje van een paar jaar oud kan volgens mij prima als reservewiel.

Ik heb via marktplaats een setje originele stalen velgen op de kop getikt, vanochtend winterbanden besteld. Als ze binnen zijn even laten monteren en dan maar wachten tot de kou invalt :) Ik ben voor ongeveer 400 euro klaar nu, wel redelijk netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
!null schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:18:
Reservewiel dat in de auto ligt is de leeftijd meestal niet zo'n probleem. Maar dat kan ook geen kwaad om die na 10 jaar een keertje te vervangen. Alleen dat doet niemand.
Bijna iedereen die ik ken vervangt zijn reservewiel als er nieuwe banden komen. Meestal wordt dan de beste band als reservewiel gebruikt. Tenzij je je banden echt helemaal oprijdt heb je dan een band die niet al te oud is en makkelijk als reservewiel dienst kan doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
APK eist gewoon dat er geen scheuren in de banden mogen zitten en dat er nog voldoende profiel moet zijn. Over de leeftijd wordt nergens gesproken.
Oud rubber gaat op den duur vanzelf scheuren en wordt dan vanzelf afgekeurd.

Overigens gaat bij mij rechtsvoor in de draadmand onder de auto. Band is bijna 4 jaar oud nu, heeft nog 3mm profiel. Reserveband is inmiddels 10 jaar oud, is van steen en heeft 9,5mm profiel. Wordt daar wel naar gekeken bij APK?

Wat oude banden betreft en wat mensen daarmee doen: sommige mensen pakken zo'n 6 jaar oud reservewiel, bestellen er een band bij van zelfde merk/type en combineren dan 2 banden met 6 jaar leeftijdsverschil op 1 as. Persoonlijk zou ik zoiets dus nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als die reserveband 10 jaar oud is, dan is het een heel groot verschil of ie binnen of buiten de auto zat. Als ie in de auto zit, kan hij eergelijk gezegd nog best goed zijn hoor. In ieder geval goed genoeg om thuis te komen of naar de garage te gaan.
Ik heb zelf ook eens bij m'n Celica de band van het reservewiel na 14 jaar vervangen, voordat we een lange trip gingen maken. Maar die oude band viel me nog alles mee. Leek eigenlijk niet echt uitgedroogd.

@redwing, dat is wel een goede gewoonte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb ooit tijdelijk even met 2 nieuwe banden en 2 oude banden moeten rijden omdat één van de 4 nieuwe velgen krom bleek. De oude waren ongeveer 5 jaar oud met 5mm profiel en het waren dezelfde banden (e.o.a. Continental). Bij de eerste regenbui stond ik zonder waarschuwing achterstevoren in een 180 graden bocht waar ik met minder dan 30 doorheen reed.
Puur door het verschil tussen de oude en nieuwe banden...

En dan zie ik nog wel eens auto's waarbij voor winterbanden liggen en achter zomerbanden _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 16-10-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
Mijn winterbanden zijn vorige week binnen gekomen bij de bandenboer, maar heb nog geen tijd om langs de bandenboer te gaan met mijn velgen om ze erop te laten leggen...

Firestone Winterhawk 3 in 175/65/R14 (zelfde maatje als de zomerbanden)

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 16-10-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Als pas beginnend autorijder wil ik graag onder mijn auto een setje winterbanden plaatsen.
Nu lees ik overal wel dat de maat wel iets kleiner mag zijn (standaard 16" dus winter mag 15") maar hoe zit het eigenlijk met de breedte?
Ik heb nu een breedte van 205 zou ik dan 195 of 185 kunnen pakken?

Overigens welke webshop met leuke prijzen verkoopt banden inclusief velgen voor een mooi prijsje?
Ik ken kwikfit maar zo te zien verkopen ze alleen banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
stefijn schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:01:
Ik heb ooit tijdelijk even met 2 nieuwe banden en 2 oude banden moeten rijden omdat één van de 4 nieuwe velgen krom bleek. De oude waren ongeveer 5 jaar oud met 5mm profiel en het waren dezelfde banden (e.o.a. Continental). Bij de eerste regenbui stond ik zonder waarschuwing achterstevoren in een 180 graden bocht waar ik met minder dan 30 doorheen reed.
Puur door het verschil tussen de oude en nieuwe banden...

En dan zie ik nog wel eens auto's waarbij voor winterbanden liggen en achter zomerbanden _/-\o_
Laat me raden: de oude banden achter, want die komen toch wel achter je voorkant aan... mooi niet dus :X.

Als ik al met winterbanden/zomerbanden mix ga rijden, komen de banden voor dat seizoen op de achterkant. Op zich is sneeuw met zomerbanden wel redelijk te doen, maar door de bochten kan de achterkant zo verraderlijk ineens zijwaarts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Inderdaad. Ik had er niet bij stilgestaan, maar ik had ook niet verwacht dat het verschil zo extreem zou zijn omdat die oude banden nog minimaal 5mm profiel hadden.
Xepos schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:12:
Als pas beginnend autorijder wil ik graag onder mijn auto een setje winterbanden plaatsen.
Nu lees ik overal wel dat de maat wel iets kleiner mag zijn (standaard 16" dus winter mag 15") maar hoe zit het eigenlijk met de breedte?
Ik heb nu een breedte van 205 zou ik dan 195 of 185 kunnen pakken?

Overigens welke webshop met leuke prijzen verkoopt banden inclusief velgen voor een mooi prijsje?
Via deze site kun je exact berekenen welke banden op je auto passen

Voor de Volvo V40 bijv. zijn deze maten allemaal geschikt (d.w.z. met een toelaatbare afwijking)
http://www.steekmaat.nl/auto/Volvo/V40%20(2012%20-%20)/

Een kleinere wielmaat betekent dat je banden hoger (moeten) zijn om dezelfde omtrek te houden. Dat is beter voor de grip en comfort in de winter.
Een smallere banden kan ook geen kwaad in de winter, integendeel.

Ik gebruikt 205/50 R17 in de zomer en 205/55 R16 in de winter. Nagenoeg dezelfde bandenomtrek en dus geen probleem. Als je dan ook nog zorgt dat je de juiste ET-waarde hanteert rij je perfect.
Gelukkig staat dat ook allemaal op deze pagina ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 16-10-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ga ze binnenkort ook maar weer eens wisselen. Ik heb exact dezelfde maten velgen/banden voor zomer en winter (leaseauto) en ja, je merkt verschil, maar dat is ook vanwege wat stukjes electronica in de auto zelf, heb ik gemerkt.

Ik heb ze erop laten zetten onder contract, maar ik heb het al die jaren ook zonder gekund (gewoon voorzichtig/defensief rijden en weten wat je doet scheelt al 80% van de ongelukken).

Daarentegen zijn er ook altijd eikels/truttekoppen die denken dat een winterband alle problemen opheft en als vanouds overal doorheen jagen. Helaas zijn dat meestal niet de mensen die ik op een brancard afgevoerd zie worden als het een keer misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
stefijn schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:22:
Inderdaad. Ik had er niet bij stilgestaan, maar ik had ook niet verwacht dat het verschil zo extreem zou zijn omdat die oude banden nog minimaal 5mm profiel hadden.
Als je ze andersom had gehad had je gemerkt dat het verschil ook niet zo heel groot was, behalve dat je wat meer last had gehad heeft van onderstuur. Als echter je achterkant gaat schuiven moet je heel goed weten wat je doet om hem recht te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Xepos schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:12:
Pas maar op met de Kwikfit, voor je het weet moet je een nieuwe uitlaat en nieuwe remmen, en blijkt de accu ook slecht te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist gewisseld naar Kleber Krisalp HP2, ik ben benieuwd of het wat is (ik had nog nooit van Kleber gehoord).

Testresultaten zijn wel in orde (niet geweldig) maar we zien wel :).

http://www.anwb.nl/bestan...13/wb13_185_14_kleber.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 16-10-2013 13:48 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
kleber, is een submerk rolt uit de fabriek van michelin, in orde is een goede beschrijving vind ik:)

[ Voor 16% gewijzigd door Reloader op 16-10-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat iets uit dezelfde fabriek rolt zegt niks over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
nee. dat iets uit korea komt ook niet :), maar toen ik enkele jaren geleden mijn Michelin A2's kocht leken de klebers toch verdacht veel op de 1e generatie alpin's van Michelin... wat ook gewoon een aardige band was,
maar goed ik wilde alleen maar zeggen dat die kleber's naar mijn mening helemaal niet zo verkeerd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kan zijn dat ze gewoon de oude productielijn onder Kleber verkopen, als er ruimte is in de fabriek en er nog geld aan die oude productielijn kan worden verdiend, waarom dan ook niet... alleen stellen "Kleber = Michelin" klopt niet helemaal.

Zie je trouwens ook bij harddisks. Toshiba schijven zijn tegenwoordig gewoon Hitachi 5K3000 en 7K3000. Dat gaat zelfs zo ver dat die dingen zich als Hitachi disks identificeren aan het systeem. Zijn verder prima schijven, ik koop ze als vervanging van *K2000 en *K3000 disks omdat de echte Hitachi's slecht te krijgen zijn, maar een 4TB disk van Toshiba ga je nooit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:30
Mijn winterbanden liggen al op een eigen velg. Wat mag het wisselen kosten bij een garage?

Ik betaalde de laatste keer tussen de 30-40 euro en dat leek me nogal veel.

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kaiiestan schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:07:
Mijn winterbanden liggen al op een eigen velg. Wat mag het wisselen kosten bij een garage?

Dat ben ik bij Profile Tyrecenter ook kwijt. Op zich best prijzig, maargoed ze controleren de bandenspanning ook wel gelijk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

_JGC_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:01:
Dat iets uit dezelfde fabriek rolt zegt niks over de kwaliteit.
Precies, net zoals dat alleen een merknaam ook totaal niks zegt over de kwaliteit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
kaiiestan schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:07:

Voor € 30,- heb je ook een hydraulisch rolkrikje van ATU, dan kun je het prima zelf. Wielbouten vast draaien gewoon met de sleutel die bij de auto zit zo vast mogelijk draaien en na 150 a 200km een keer natrekken.

Half uurtje werk ofzo :P

Zo heb ik vorig jaar ook de winterbanden erop gezet, en dit voorjaar ook weer terug naar zomerbanden

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 16-10-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je flink sterk bent zou ik hem niet zo vast mogelijk draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
!null schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:40:
Mijn pa draaide (en doet dat nog steeds, trouwens) de bouten altijd aan door met z'n volle gewicht op de kruissleutel te gaan staan :')
Doet-ie naar eigen zeggen al 40 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vooral met lichtmetaal draai je volgens mij al snel wat te strak. In ieder geval niet te vast aantrekken als je beresterk bent. Met een momentsleutel kun je namelijk na de klik nog redelijk makkelijk de bout verder aandraaien.

De klebers komen bij de Adac trouwens niet heel goed uit de test, scoren net wat beter dan het Chinese rubber. Als je dan voor vrijwel hetzelfde de firestore kunt krijgen.. :) http://www.adac.de/infote...185944&SourcePageId=31821

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gabliboeba schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:57:
[...]
Mijn pa draaide (en doet dat nog steeds, trouwens) de bouten altijd aan door met z'n volle gewicht op de kruissleutel te gaan staan :')
Toen mijn pa de wielen van onze 30 jaar oude terreinwagen aandraaide deed hij het ook veel te strak. Vond ik toen al, maar ik dacht dat het niet zo erg zou zijn. Later in de vakantie trilde de auto tijdens het rijden --> 4 van de 6 wielbouten afgebroken... Gelukkig ter plekke kunnen repareren.

Meestal kan het niet zo veel kwaad, maar met oude auto's ga je echt dingen slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dan zal ik wel niet zo sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmiddag na m'n werk m'n velgen met nieuwe winterbanden opgehaald bij de Euromaster. Zaten eerst Winterhawk's 3 op. Maar die waren daar astronomisch duur, dus het zijn Winterhawk 2 Evo's geworden. Ook een prima band. Maatje 175/65/R14

Ik zie trouwens al verrekte veel auto's rondrijden met de zwart stalen velgen, morgen 18 graden 8)7 Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik ze d'r onderleg als de temperatuur overdag rond de 7 a 8 graden komt of zodra er sneeuw voorspeld wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 25-10-2013 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon met een momentsleutel vastdraaien. Het zit eerder te vast dan te los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Gabliboeba schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:57:
[...]
Moment sleutel hebbe nde meeste natuurlijk niet.

Is handvast vast genoeg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Als je zelf je spullen wilt wisselen, dan koop je voor 15 euro zo'n garagekrik van Halfords en voor hetzelfde bedrag een momentsleutel van de Lidl. Die zijn niet secuur genoeg voor het precieze werk, maar voor het vastzetten van je wielen is het meer dan voldoende. Dat je wilt bezuinigen op de kosten van de garage, dat snapt iedereen. Maar op je veiligheid bezuinigen is niet slim.

'Handvast' is volkomen arbitrair en best wel afhankelijk van je gereedschap. Maar als je met een kruissleutel en twee handen er geen beweging meer in krijgt, dan zit het waarschijnlijk heel redelijk vast. Maar ik zou het met ander gereedschap doen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een tabelletje met aanhaalmoment voor wielmoeren.

Je hebt nu moment waarde in Nm. (1)
Delen door 9.81 (of 10, zo nauw komt het niet) -> Kg/m (2)
Dit betekent dat als je een wielmoersleutel hebt van 1 meter (gemeten van center van de wielmoer, tot einde van de sleutel), dat je het gewicht in Kg aan het uiteinde van de sleutel moet hangen.

Nu is een standaard kruissleutel minder dan 1 meter, ff opmeten (de mijne is 30 cm ;) )
30 cm past 3.33 keer in 1 meter, dus moet je op het einde van je 30cm lange sleutel 3.33 keer zoveel gewicht zetten als in (2) berekend is.

Voor een audi 80 is het 120Nm, dus 12 Kg/m. Met mijn sleutel dus 12x 3.33 ~= 40 Kg. Dus als je dat gewicht (ongeveer) op het einde van je sleutel zet, zit het helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 19-09 18:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat onderaan de pagina een tabelletje met extra info voor licht metaal. Over het algemeen zijn ze gelijk, maar sommige auto's hebben ook een flinke range (bv. Suzuki Alto 70 - 100 NM) dus zo exact komt het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Exact is het nooit. Bij sommige garages smeren ze eerst vet op de bout voor ze die in het schroefgat steken, bout zal soepeler draaien waardoor je minder kracht nodig hebt -> momentsleutel zal later doorklikken -> bout zit vaster.

Ik zet de wielen van mijn 206 gewoon vast zonder vet, 110Nm. Volgens de tabellen zou 90 voldoende moeten zijn. Ik ben nog nooit een wiel verloren en als ik na tig duizend kilometers rijden de boel weer los wil halen mag ik op de kruissleutel stampen wil het loskomen, die bouten zetten zichzelf uiteindelijk vaster tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is alleen als je ze echt te vast zet en je komt met een een lekke band te staan dat het je vaak niet lukt om onderweg de moeren los te krijgen. Voornamelijk omdat die knullige dopsleutel die bij de meeste auto's meegeleverd wordt nogal kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:25:
Exact is het nooit. Bij sommige garages smeren ze eerst vet op de bout voor ze die in het schroefgat steken, bout zal soepeler draaien waardoor je minder kracht nodig hebt -> momentsleutel zal later doorklikken -> bout zit vaster.
Volgens mij maakt het niet veel uit. Als de bout soepeler vastgedraaid wordt, kan hij in theorie ook soepeler worden losgedraaid. Volgens mij zit hij dan met of zonder vet gewoon net zo vast.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:36:
Probleem is alleen als je ze echt te vast zet en je komt met een een lekke band te staan dat het je vaak niet lukt om onderweg de moeren los te krijgen. Voornamelijk omdat die knullige dopsleutel die bij de meeste auto's meegeleverd wordt nogal kort is.
Daarom ligt mijn momentsleutel gewoon achterin de auto. In huis heb ik dat ding echt nergens voor nodig.
Al kreeg ik laatst mijn linker voorwiel ook met de momentsleutel echt niet meer los. De auto was in de tussentijd bij de garage geweest met een volkomen verkeerd afgeregelde slagmoersleutel ...

[ Voor 38% gewijzigd door dreamscape op 29-10-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sinds wanneer wordt een slagmoersleutel afgeregeld? Die dingen zijn er voor het gemak: met veel kracht een bout losdraaien, snel even wat vastdraaien, maar voor precisie zijn die dingen ongeschikt. Heb ook een keer schokdempers achter laten vervangen ergens, die draaiden de bouten van gasgeveerde schokdempers met een slagmoersleutel vast. Niet zo heel erg gek dat die schokdempers maar heel kort geleefd hebben :X.

Garages die met de slagmoersleutel wielbouten tot superstrak aanrammelen kom ik iig niet weer. Heb 1x samen met een garagehouder een mevrouw geholpen die 2 lekke banden had nadat ze moest uitwijken voor een tegenligger en daarbij op een opstaande rand was geklapt. Garagehouder heeft staan vloeken en tieren toen ie met zn volle gewicht op een kruissleutel de boel maar amper los kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Unknown Alien schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Moment sleutel hebbe nde meeste natuurlijk niet.

Is handvast vast genoeg dan?
Nee, en een momentsleutel heb je voor ±30 euro bij de betere bouwmarkt. Of de Lidl, die heeft zo nu en dan er één in de aanbieding.
janvanmil schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:17:
[...]

Is er dan nog een verschil tussen stalen velgen en licht metaal?
Ja, staal kan meer hebben dan LM, maar ook dan is een momentsleutel beter.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:25:

Ik zet de wielen van mijn 206 gewoon vast zonder vet, 110Nm. Volgens de tabellen zou 90 voldoende moeten zijn.
De aanhaalmomenten zijn dan ook altijd opgegeven als 'droog' oftewel metaal op metaal, zonder smering.
Vooral op het contactvlak tussen velg en de afgeschuinde moerrand maakt dit veel verschil. Met vet ertussen verlaag je de wrijving en trek je hem makkelijk veel harder aan, met het risico dat je de bout te ver oprekt en hij kan breken. Voordat je momentsleutel in dit geval de juiste waarde aangeeft heb je de moer al veel verder op de draad kunnen schroeven. Omdat de momentsleutel in dit geval dus niet de 'droge' maar het 'gesmeerde' aanhaalmoment meet. Klink allemaal dramatisch maar met wat gezond verstand (dus idd geen slagmoersleutel om ze vast te zetten :X ) kunnen dit soort dingen toch haast niet fout gaan, het zijn toch flinke bouten die wel wat misbruik kunnen hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:46:
Sinds wanneer wordt een slagmoersleutel afgeregeld? Die dingen zijn er voor het gemak: met veel kracht een bout losdraaien, snel even wat vastdraaien, maar voor precisie zijn die dingen ongeschikt. Heb ook een keer schokdempers achter laten vervangen ergens, die draaiden de bouten van gasgeveerde schokdempers met een slagmoersleutel vast. Niet zo heel erg gek dat die schokdempers maar heel kort geleefd hebben :X.

Garages die met de slagmoersleutel wielbouten tot superstrak aanrammelen kom ik iig niet weer. Heb 1x samen met een garagehouder een mevrouw geholpen die 2 lekke banden had nadat ze moest uitwijken voor een tegenligger en daarbij op een opstaande rand was geklapt. Garagehouder heeft staan vloeken en tieren toen ie met zn volle gewicht op een kruissleutel de boel maar amper los kon krijgen.
Dat koppel moet ook beperkt worden, anders ram je die moeren met 700 Nm vast, dat is nooit de bedoeling :+

Een kruissleutel heeft trouwens ook maar een korte arm. Dat blijft altijd zwaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:14:
[...]

Dat koppel moet ook beperkt worden, anders ram je die moeren met 700 Nm vast, dat is nooit de bedoeling :+
Dat dus. En als dat ding kapot is, dan gaat het er blijkbaar wat harder aan toe. Ik was al lang blij dat hij mijn verchroomde wielbouten en slotbout niet in de vernieling gedraaid heeft...

* dreamscape komt niet meer bij die slager zoals jullie zullen begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 29-10-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
dreamscape schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:10:
Als je zelf je spullen wilt wisselen, dan koop je voor 15 euro zo'n garagekrik van Halfords <knip>
Ik zie op de Halfords site geen goedkope garagekrik (die er op staat kost 40 euro), is er een krik te koop van 15 euro? Of elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat model heb ik ooit bij Aldi gekocht voor 15 euro, maar dat is al een paar jaar geleden. Het is wel dezelfde als het ding van 45 bij Halfords. Blijkbaar is het materiaal intussen een slag duurder geworden...

Ze zijn regelmatig in de aanbieding bij bouwmarkt, Aldi, Lidl of Makro. Er staat er nu een in het Makro-krantje voor 30 euro.

Volgens mij wordt het lastig om er een voor 15 euro te vinden... er zit nogal wat inflatie op garagekrikken, blijkbaar.

edit: niet helemaal 15 euro, maar je kunt zo'n ding kopen voor een schappelijk prijsje:
http://hofstra-tijnje.nl/webwinkel/detail/25665
adinsx schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:06:
Ik denk dat je meer schade hebt met een louwzie krikje van 15 knaken die wegschuift of inzakt, dan wanneer je iets meer uitgeeft... Volgens mij bespaar je dan verkeerd.
Hij staat op deze krik een stuk steviger dan op het halve schaarkrikje dat bij de auto wordt geleverd. En bij werkzaamheden die meer omvatten dan het wisselen van een wiel pakken we er natuurlijk wel altijd assteunen bij.

[ Voor 42% gewijzigd door dreamscape op 29-10-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Ik denk dat je meer schade hebt met een louwzie krikje van 15 knaken die wegschuift of inzakt, dan wanneer je iets meer uitgeeft... Volgens mij bespaar je dan verkeerd.

Ontopic:
De winterset al een tijdje bij huis:
Afbeeldingslocatie: http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/20131002_183828.jpg

Het zijn de originele 17" Gtline wielen die af-fabriek op mijn nieuwe leaser (augustus afgeleverd) kwamen. Het duurde ook even voordat de Leasemij akkoord ging met het zelf wisselen van de wielen thuis, i.p.v. bij de Euromaster waar je heengestuurd wordt. :p
Ik heb een hekel aan smerige wielen en kans op beschadigde wielen. Ik wil het dus, net als bij mijn vorige privé-auto's zelf doen (bij ouders thuis lekker op de tweekolommer ). Nog een voordeel: meteen de zomerwielen schoon kunnen maken en inwaxen voor de lente weer aanbreekt.

Zodra ze met zout gaan strooien gaan de 18"-ers er dus af en gaan we op saaier 17" verder...
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii158/adinsx2/Gtline130/20131004_151341.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die aldi/lidl krikjes doen het in principe prima, heb hier nog nooit last gehad van inzakken of dat de auto eraf valt. Gewoon bouten een tikje losser draaien terwijl je auto nog op de grond staat, opkrikken tot wiel van de grond komt, bouten helemaal losdraaien, wiel eraf, andere wiel erop, bouten zonder extra kracht vastzetten, auto naarbeneden (rustig, niet ineens het ventiel vol open draaien), momentsleutel erbij en klaar. Zolang je niet aan je auto gaat hengsten terwijl ie op de krik staat gebeurt er helemaal niks spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Maar dat is ook iets wat je niet moet doen met een dure krik ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
@JGC
Helemaal mee eens hoor, maar als ik 15,- vs 40,- zie langskomen dan heb ik meteen het gevoel dat die van 15,- al wel helemaal niks kan zijn. Die 40,- eigenlijk ook niet, behalve wat wisselwerk dan welliswaar. Als je dan toch iets koopt, neem dan die van 40,-. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
40 euro is wel veel.. :) dan vraag ik m'n broertje wel. Hij is bedrijfswagenmonteur met servicewagen bij de deur , dus daar zit wel een krikje en momentsleutel in. Momentsleutel heb ik wel thuis liggen trouwens, in het verleden wel een paar keer gewisseld met een simel schaarkrikje, wil prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ik heb een 25 euro krikje van de Lidl, die voldoet al vier seizoenen lang. Er had een mooi knopje op het ventiel mogen zitten nu moet het met de hefboom zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Bij mijn Aldi krik (al 3.5 jaar regelmarig gebruikt) is er wat olie ontsnapt toen ik iemand anders z'n volgeladen Amerikaanse auto tot het bovenste punt probeerde te krikken. Gewoon bijgevuld met ATF via het vulgat bovenop, en hij doet t verder nog prima, geen klachten voor die €25 (krik, assteunen en wielblokjes)

Heb zelf overigens nog steeds geen winterbanden, ik denk niet echt dat die in NL nodig zijn voor die paar dagen per jaar dat er sneeuw ligt, helemaal omdat ik m'n auto dan ook prima kan laten staan als het echt te erg is..
Verder heb ik meer vertrouwen in m'n goede zomerbanden met grof profiel, dan goedkope chinese winterbanden. *dure* winterbanden zit er gewoon financieel echt niet in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik moet eigenlijk nog eens een goeie momentsleutel halen als ik zelf banden wil gaan wisselen. En een krik die onder verlaagde auto's kan. Ik heb zelf ook die goedkope gehad ma na een jaar of 2-3 klapten de keerringen er vanzelf onderuit en zakte de auto langzaam op de steunen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Geen last van, ik heb de welbekende rode krik van de Lidl, ik denk al bijna 10 jaar ofzo (ofja, m'n pa heeft 'm, maar ik gebruik hem).
Als momentsleutel heb ik ook dat ding van de Lidl. Prima zat. Maar voor autowielen heb je het niet perse nodig imo. Afgelopen jaar heb ik het voor het eerst met een momentsleutel gedaan, en daarvoor is er nooit wat afgelopen. Ik geloof zelfs dat m'n pa het in zijn 40 jaar dat 'ie auto rijdt nog nooit met een momentsleutel heeft gedaan :z

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

De kans dat je het te strak of te los vasdraait loop ik liever niet. :) Dat is het eigenlijk wel een beetje. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Lekker met de momensleutel inderdaad. Ik zag straks ook iets van olie of vet op de wielbouten langskomen. Nooit doen. Wielbouten, of sowieso elke bout die op moment vast moet, hebben een bepaalde wrijving tussen schroefdraad op de bout en in de naaf. Ga je daar 'smeersel' tussen doen dan verander je de waarden. Bij doodnormale auto's niet zo snel een probleem, maar goed is het niet.

En tja, op moment of niet. Eerder op mijn eerste auto'tje (R19) zette ik de wielen ook handvast met een kruissleutel. Dat ging wel goed met die 58 trappelende paardjes. ;)

In de navolgende auto's, achtereenvolgens een Clio RS (182pk) en daarna een Mégane RS F1-R26 (265pk) was het toch wel zo goed om de lichtmetalen wielen op het juiste moment vast te zetten. Trek je bout 1 van vijf net even wat lomper of strakker aan dan kan het maar zo zijn dat je de naaf iets teveel op een punt belast of juist de velg. Met flink wat kracht erop kun je vervolgens trillingen krijgen.

Huis-tuin-keuken model -> Handvast en allemaal kruislings aantrekken met dezelfde kracht.
Sportiever model of liefhebber -> Momentsleutel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
AlexanderB schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:42:

Verder heb ik meer vertrouwen in m'n goede zomerbanden met grof profiel, dan goedkope chinese winterbanden. *dure* winterbanden zit er gewoon financieel echt niet in..
Je beseft neem ik aan dat je zomerbanden (die vaak een maatje breder of inchmaat groter zijn) 2x zo lang mee kunnen gaan als je een winterset rijdt?
Inderdaad is het even de eenmalige aanschafkosten van de winterset en dat kan prijzig zijn, Maar qua 'runningcosts' kost het bijna niets extra uiteindelijk.

Een schade rijden met gladheid is duurder :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Overigens heb ik ook zo'n krik. Met de vorige auto (Peugeot 307SW) geen probleem. Eerste keer met huidige auto (Kia Sportage) was toch een beetje jammer; wielen kwamen niet bepaald van de grond.
Dus ik wissel de auto met de bijgeleverde krik; da's best een eind draaien..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Joopieboy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:05:
De kans dat je het te strak of te los vasdraait loop ik liever niet. :) Dat is het eigenlijk wel een beetje. :P
Te los zet je ze nagenoeg nooit met de hand, en te vast? Zolang je niet als een olifant op je kruissleutel o.i.d. gaat lopen stampen zal het allemaal wel meevallen imo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
adinsx schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:51:
@JGC
Helemaal mee eens hoor, maar als ik 15,- vs 40,- zie langskomen dan heb ik meteen het gevoel dat die van 15,- al wel helemaal niks kan zijn. Die 40,- eigenlijk ook niet, behalve wat wisselwerk dan welliswaar. Als je dan toch iets koopt, neem dan die van 40,-. :)
Het is exact hetzelfde model, afkomstig uit dezelfde (waarschijnlijk Chinese) fabriek. Het enige verschil is dat die van 40 euro nog wat extra winst oplevert voor Halfords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Ik wil ook winterbanden hebben maar ben nog even aan het wikken en wegen..
Eenerzijds tussen veiligheid en slijtage om het definitieve merk te bepalen
Anderzijds tussen Marktplaats (+/- 200.-) Nieuwe banden op gebruikt staal (+/- 300.-) of een compleet nieuwe set (+/- 450.-)

Vooralsnog weinig kunnen vinden op MP in de maat 185/65/15 op 4x100 met et 43.. Dit weekend maar de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Uiteindelijk kwam de bevriende garage (ergens aangetrouwde familie) met Vredestein Snowtrack 3 voor 50 euro/band en dan werden ze er ook nog onder gelegd en uitgelijnd. Ach ja, niet helemaal mijn eerste bandenkeus maar qua prijs-kwaliteit wel een meer dan prima deal. 7 november gaat de boel er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:44

Meneer aard

Porsche rulez!

Joopieboy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:05:
Als je een beetje feeling hebt gewoon zonder. Er bestaan ook opzet stukken voor je luchtratel die op een bepaald moment door flexen zodat je toch veilig en snel je moeren kan aantrekken met de luchtratel.

Zelf doe ik het meestal op gevoel, incidenteel even natrekken met de momentsleutel maar zit denk 95% van de tijd goed op moment. Opgeven moment weet je het wel wanneer niet en wel.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
fabulaus schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:37:
Ik wil ook winterbanden hebben maar ben nog even aan het wikken en wegen..
Eenerzijds tussen veiligheid en slijtage om het definitieve merk te bepalen
Anderzijds tussen Marktplaats (+/- 200.-) Nieuwe banden op gebruikt staal (+/- 300.-) of een compleet nieuwe set (+/- 450.-)

Vooralsnog weinig kunnen vinden op MP in de maat 185/65/15 op 4x100 met et 43.. Dit weekend maar de knoop doorhakken.
Een set nieuwe merkbanden in die maat kost ongeveer 240-270 euro. Incl. montage zit je dan al snel op 280-300 euro. Je moet dan een goedkope set stalen velgen zien te vinden mocht je nieuwe banden op gebruikt staal willen hebben. Ik heb wel voor die optie gekozen omdat het uiteindelijk voordeliger is dan nieuw op nieuw staal (120 euro per wiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31

PauseBreak

derp!

NoepZor schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:52:
[...]

Een set nieuwe merkbanden in die maat kost ongeveer 240-270 euro. Incl. montage zit je dan al snel op 280-300 euro. Je moet dan een goedkope set stalen velgen zien te vinden mocht je nieuwe banden op gebruikt staal willen hebben. Ik heb wel voor die optie gekozen omdat het uiteindelijk voordeliger is dan nieuw op nieuw staal (120 euro per wiel).
Ik heb gewoon een set nieuwe stalen velgen + Vredestein Wintrac 3 (in 195/65/15) gekocht. Kosten waren €165,-. Kwam €40,- bij voor montage dus voor net iets meer dan €200,- was ik klaar. Kwestie van goed vergelijken op internet en je lokale bandenboer (ik weet nu dat mijn lokale garage/bandenboer de internetprijzen gewoon matcht, dus voor de volgende keer koop ik ze gewoon daar).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Beetje merkband in die maat (195/65 R15) kosten ongeveer 45-50 euro per stuk. Hoe je dan incl. montage en velgen op 200 euro euro uit kunt komen is mij een raadsel :) Daarnaast heb ik 185/65 R15 er op liggen, die zijn ietsjes duurder per band (ongeveer 50-60 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, nieuwe stalen velgen kosten ook toch wel 150-300 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
200 euro voor een setje winterbanden nieuw + stalen velgen is wel spot goedkoop. Welk adresje is dat? ;)

Ik heb dit jaar een nieuwe set aangeschaft ivm aanschaf van nieuwe auto. Ik was 150 euro kwijt voor 17" LM velgen. 460 euro voor Nokian WR D3 in maat 225/45R17 en 59 euro voor de montage op de velgen. Laat nu die sneeuw maar komen >:)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:00

Wok

Dakloos...

^^Liever nog even niet :P Ik heb de afspraak voor de bandenwissel staan op 6 december....

Ik geloof zeker wel in wintersloffen, maar wel beperkt... Ze hebben absoluut meerwaarde op sneeuw en drek, maar op 'schoon' wegdek (nat of droog) heb ik de meerwaarde nog niet kunnen ontdekken. Daarom wissel ik dus ook zo laat mogelijk (pas als er echt gerede kans is op sneeuw) en ga ik zo vroeg mogelijk (doorgaans begin maart; zodra de sneeuwkans nog nihil is) weer terug op het zomerrubber :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van de week een setje Hankook-banden besteld via autobanden365.nl voor 57 euro per stuk. Had nog een setje velgen liggen en wilde er niet teveel aan uitgeven, dus deze banden hadden wel een goede prijs/kwaliteit-verhouding (merk klonk me niet heel bekend, maar reviews waren wel goed). Banden werden afgeleverd bij een montagepunt in de buurt, waar ze voor 11 euro per stuk gemonteerd werden. Voor 280 euro wel klaar dus.

Ook overwogen om een setje tweedehands te kopen, maar dan ben je ook al snel 200 euro kwijt en weet je nooit precies wat je krijgt. Sowieso denken sommige mensen dat winterbanden goud zijn met de prijzen die ze durven te vragen voor een setje gare banden met 4mm profiel.

Overigens ben ik wel mening dat winterbanden eigenlijk niet nodig zijn met de hoeveelheid sneeuw die we hier hebben en de wegen die eigenlijk direct alweer schoongeveegd zijn. Maar zou mezelf voor de kop slaan als ik toch eens door gladheid tegen een lantaarnpaal beland, wat misschien voorkomen had kunnen worden door die nog geen 300 euro aan winterbanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 31-10-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

adinsx schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:24:
[...]

Je beseft neem ik aan dat je zomerbanden (die vaak een maatje breder of inchmaat groter zijn) 2x zo lang mee kunnen gaan als je een winterset rijdt?
Inderdaad is het even de eenmalige aanschafkosten van de winterset en dat kan prijzig zijn, Maar qua 'runningcosts' kost het bijna niets extra uiteindelijk.

Een schade rijden met gladheid is duurder :9 :+
Euh, ja, behalve dat
- Ik m'n auto kan laten staan, het is hobby, geen verplichting. De kans op schade is een stuk kleiner als je auto veilig thuis staat en je met een kop hete chocomel voor de kachel zit.
- €300-350 koopt een hoop leuke andere onderdelen voor de auto. (Hobby, zelf klussen en verbeteren.)
- Ik echt niet op winterbanden ga rijden op een schone weg, dus die winterbanden gaan nauwelijks gebruikt worden. ;)
- Ik tot een paar dagen geleden geen plek had om banden te bewaren, nu zou dat eventueel kunnen.
- ik dan straks met een set bijna nieuwe, maar verouderde/uitgedroogde winterbanden blijf zitten op het moment dat m'n auto weggaat.
- Ik ga geen schade rijden met sneeuw, heb de afgelopen 3 jaar ook zonder brokken gereden, en de banden die ik nu heb bevielen daarbij goed, mijn voornaamste angst is dan ook dat een 'winterbandenrijder' bij mij achterin klapt omdat ie denkt dat ie met winterbanden magisch net zo veel grip heeft op sneeuw als met zomerbanden als t wel warm is.

Vanwege die laatste reden laat ik m'n auto op de 1e sneeuwdag lekker staan, dan kunnen al die kamikazepiloten hun auto ergens anders tegenaan kapot rijden. De 2e sneeuwdag is (naar mijn ervaring) altijd een stuk minder problematisch qua mensen die de vangrail invliegen of bij anderen achterop klappen en dan roepen: "Maar ik had winterbanden, hoe kan dat nou?!"

De enige reden om *wel* winterbanden te kopen zou voor mij zijn zodat ik legaal naar Duitsland/Oostenrijk kan voor een weekeindje skiën..
Palomar schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:17:
Ook overwogen om een setje tweedehands te kopen, maar dan ben je ook al snel 200 euro kwijt en weet je nooit precies wat je krijgt. Sowieso denken sommige mensen dat winterbanden goud zijn met de prijzen die ze durven te vragen voor een setje gare banden met 4mm profiel.
Ik weet nooit of ik moet lachen of huilen als ik dat soort advertenties zie, want blijkbaar zijn er genoeg mensen die dr in trappen.. :/

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 31-10-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
AlexanderB schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:45:

Vanwege die laatste reden laat ik m'n auto op de 1e sneeuwdag lekker staan, dan kunnen al die kamikazepiloten hun auto ergens anders tegenaan kapot rijden.

De enige reden om *wel* winterbanden te kopen zou voor mij zijn zodat ik legaal naar Duitsland/Oostenrijk kan voor een weekeindje skiën..
De enige keer dat ik schade heb gehad in met winterse omstandigheden stond m'n auto voor het huis in een parkeervak geparkeerd. Er was alleen een kamikazepiloot die in het doodlopende straatje via beide stoepranden en een lantaarenpaal er een slipspoor van 40 meter naartoe heeft getrokken. 8)7

Als je ze dan toch voor de wintersport hebt kan je er net zo goed in NL ook een paar maanden mee door rijden. Bij mij is dat meestal vanaf de 2e helft van november tot meteen na de wintersport (eind februarie). Nu weet ik niet hoeveel je in die 3 en een halve maand rijd, maar bij mij is een setje winterbanden dan in 5 jaar op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

mijn voornaamste angst is dan ook dat een 'winterbandenrijder' bij mij achterin klapt omdat ie denkt dat ie met winterbanden magisch net zo veel grip heeft op sneeuw als met zomerbanden als t wel warm is.
Mijn grootste angst is juist dat zo'n zomerbandenrijder zich bij mij achterin boort omdat ik wel kan stoppen en hij niet. Of omdat hij ergens de bocht uit glibbert waar ik sta te wachten dat hij eindelijk eens voorbijgegleden is.
Want op de een of andere magische manier heb ik met winterbanden op sneeuw wel meer grip dan iemand met zomerbanden. Gek is dat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:12:
[...]

Mijn grootste angst is juist dat zo'n zomerbandenrijder zich bij mij achterin boort omdat ik wel kan stoppen en hij niet. Of omdat hij ergens de bocht uit glibbert waar ik sta te wachten dat hij eindelijk eens voorbijgegleden is.
Want op de een of andere magische manier heb ik met winterbanden op sneeuw wel meer grip dan iemand met zomerbanden. Gek is dat.
Maar niet zoveel als met zomerbanden op een droog wegdek in de zomer. Terwijl er genoeg mensen zijn die denken dat dat wel het geval is met winterbanden in de sneeuw :')

Over het algemeen weten de meeste mensen met zomerbanden wel dat ze in de winter met sneeuw minder grip hebben, en passen hun rijgedrag daar ook op aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 31-10-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:12:
[...]

Natuurlijk, maar als je harder gaat rijden hef je die marge weer op en dat lijkt het merendeel van de chauffeurs met winterbanden wel te doen.

Net als roepen dat alle TLA's van hun auto ze wel gaan redden als ze met 120 door de sneeuw ploegen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Tankiej schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:19:
[...]

Over het algemeen weten de meeste mensen met zomerbanden wel dat ze in de winter met sneeuw minder grip hebben, en passen hun rijgedrag daar ook op aan.
waardoor je dus met 20km/u over een provinciale weg sukkelt.
Maar gelukkig passen ze hun rijgedrag wel aan!

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:45:
[...]

waardoor je dus met 20km/u over een provinciale weg sukkelt.
Maar gelukkig passen ze hun rijgedrag wel aan!
Beter dat dan stil staan omdat zo iemand zich in een ander voertuig/boom/bord heeft zich geboord en de weg is afgesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[...]

Ik weet nooit of ik moet lachen of huilen als ik dat soort advertenties zie, want blijkbaar zijn er genoeg mensen die dr in trappen.. :/
Paar weken geleden eens een bod gedaan op een setje dat volgens de aanbieder nog zo'n 6mm had. Vind ik nog enigszins acceptabel, maar dan alleen voor het bod dat ik ervoor gaf (175 ipv. de gevraagde 300). Krijg ik zo'n heel arrogant mailtje terug dat dat bod niet akkoord is met uitroeptekens erachter en verder ook geen tegenbod ofzo. Nou, dan niet :') Net even gecheckt en die advertentie staat er nog steeds op :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Tankiej schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:47:
[...]

Beter dat dan stil staan omdat zo iemand zich in een ander voertuig/boom/bord heeft zich geboord en de weg is afgesloten ;)
Nee, beter rij je op winterbanden zodat je i.i.g. nog normaal door rijdt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:50:
[...]

Nee, beter rij je op winterbanden zodat je i.i.g. nog normaal door rijdt.
Niet iedereen heeft de financiele middelen voor winterbanden. Die mensen zijn al blij dat ze uberhaupt auto kunnen rijden. Niet iedereen heeft een leaseauto van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dan blijf je thuis met sneeuwval.

Het is heel simpel: ga je in het donker rijden, dan dient je verlichting het te doen.
Als ik nu het argument naar boven haal: "Ja maar...dan rij ik gewoon heel voorzichtig", dan kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die daar in mee gaat.
Waarom is het dan bij sneeuwval en zomerbanden opeens wel een geldig excuus?
Je auto voldoet op dat moment niet, dus ga je de weg niet op.
Dat mag (populair argument) voor die paar dagen per jaar dat het hier sneeuwt toch geen probleem zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 31-10-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Iedere kilometer dat je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet. En als je ze op velgen hebt liggen en zelf ook maar een heel klein beetje handig bent, wissel je ze gewoon zelf. Zodoende hoeven winterbanden helemaal niet zo duur te zijn.

Ik heb ook geen leaseauto van de zaak. Wel genoeg financiële middelen, maar mijn bestedingspatroon is van dien aard dat ik heel weinig geld uitgeef aan mijn auto. En toch heb ik een setje winterbanden in de kelder liggen. Het heeft niet altijd met de hoeveelheid geld te maken, maar met prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
@YellowCube: Je vergelijking gaat niet op immers vergelijk je iets dat verplicht is (verlichting in het donker) met iets dat geadviseerd wordt (dus niet verplicht).

Ze zouden het m.i. verplicht moeten stellen (zoals in Duitsland meen ik?) zodat je deze discussie niet krijgt. Je kunt niet in andermans portemonee kijken en voor die ene keer per x jaar dat er sneeuw valt in Nederland een set winterbanden aan te schaffen...zal dan niet motiverend werken om het te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

idef1x schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:19:
@YellowCube: Je vergelijking gaat niet op immers vergelijk je iets dat verplicht is (verlichting in het donker) met iets dat geadviseerd wordt (dus niet verplicht).
het is niet verplicht dus elke vorm van rationaliteit kan weggewuifd worden.
Het is niet verplicht om 80 te rijden op een provinciale weg, dus ik sukkel er elke dag met 50km/u overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mee eens, ik heb een 207 aangeschaft 2 maand geleden. Hier liggen prima zomerbanden op. Echter toch winterbanden er bij gekocht, hierdoor slijten de zomerbanden veel minder, dan kan ik de tijd prima redden zolang ik die auto heb (zeg 3-4 jaar). De winterbanden gaan ook zeker de tijd wel mee en leveren bij verkoop altijd nog weer wat geld op. Netto onder de streep kost het niet eens zoveel meer dus, terwijl de veiligheid in de winter omhoog gaat (grip op nat/droog bij lage temperaturen is vrijwel net zo goed als een goede zomerband en bij sneeuwval ben je zeker in het voordeel). Daarnaast tank ik tegenwoordig altijd in Duitsland, dus dan komt het zeker goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:12:
Het is heel simpel: ga je in het donker rijden, dan dient je verlichting het te doen.
Nee, je verlichting dient altijd naar behoren te werken.

Zelfs op een zomerse dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tankiej schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:19:
[...]

Maar niet zoveel als met zomerbanden op een droog wegdek in de zomer. Terwijl er genoeg mensen zijn die denken dat dat wel het geval is met winterbanden in de sneeuw :')
Genoeg? Niet in dit topic. En ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord.
Ik zeg dat ook niet en ik vind het een beetje een vreemde reden om geen winterbanden te kiezen. Want in de winter is er niemand die onder zomerse omstandigheden rijdt, dus waarom zou je het met die situatie vergelijken?

Ik denk dat de kans dat iemand op winterbanden achterin iemand op zomerbanden rijdt een stuk kleiner is dan andersom, gewoon vanwege het feit dat iemand met winterbanden in sneeuw en ijs wel eerder stilstaat dan iemand op zomerbanden.
En als je je rijgedrag niet aanpast aan de omstandigheden ben je gewoon dom bezig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
YellowCube schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:12:
Dan blijf je thuis met sneeuwval.

Als ik nu het argument naar boven haal: "Ja maar...dan rij ik gewoon heel voorzichtig", dan kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die daar in mee gaat.
Waarom is het dan bij sneeuwval en zomerbanden opeens wel een geldig excuus?
Je auto voldoet op dat moment niet, dus ga je de weg niet op.
Dat mag (populair argument) voor die paar dagen per jaar dat het hier sneeuwt toch geen probleem zijn.
Lijkt me fantastisch als gordels of airbags niet verplicht zouden waren en een optie op de auto's. Ben benieuwd of dan hetzelfde argument gehanteerd zou worden. :P
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:30:
En als je je rijgedrag niet aanpast aan de omstandigheden ben je gewoon dom bezig.
Dat is precies waar ik het meeste bang voor ben. De problemen die ik zie zijn mensen die simpelweg te hard rijden voor de grip die ze op dat moment hebben. Zo stond ik twee winters geleden voor het rode licht en zag in mijn spiegel een auto (in mijn ogen te hard) aan komen rijden. Er lag aangereden sneeuw en ijs en ik zag hem al uitbreken. Dus zelf een autolengte naar voren gereden waardoor hij zonder schade kon eindigen op de plek waar ik stond op 10 centimeter van de auto die links naast mij stond. Wat doet die mafkees als het groen wordt? Met 90 @ 70 voorbij knallen.

Wat voor banden hij had weet ik niet, doet er ook niet toe want zijn gedrag is het probleem. Hopelijk heeft Darwin de maatschappij wat geholpen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Je hebt altijd van die talenten er bij, enige probleem is dat die met winterbanden wat harder crashen dan op zomerbanden (zoveel grip hebben ze dan niet). Ik vind het vooral fijn om fatsoenlijk te kunnen remmen en wat normaler te kunnen rijden zonder alle kanten op te glijden. Vooral die half gesmolten sneeuwpap is verraderlijk, daar heb je met winterbanden veel minder last mee.

Pagina: 1 ... 76 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.