Mjah, zo rond de 7 graden ligt het omslagpunt waar de winterbanden het beter doen dan de zomerbanden dus je keuze is wat vreemd om pas tegen de 0 graden te gaan wisselen. Aan de andere kant rijd ik zelf met all-season banden dus op mij valt ook één en ander op te merken
Dat was juist wat ik bedoelde met 'verwaarloosbaar'. Of het nu droog/nat is bij 10 graden of bij 4 graden, dat maakt in de praktijk echt geen wereld van verschil tussen winter- of zomerbanden. Wat zal het schelen bij een noodstop met 100km/h. Een meter?Miki schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:08:
Mjah, zo rond de 7 graden ligt het omslagpunt waar de winterbanden het beter doen dan de zomerbanden dus je keuze is wat vreemd om pas tegen de 0 graden te gaan wisselen.
edit. Vorig jaar dit grafiekje nog gepost:

Staat echter niet bij om welke temperatuur het hier gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door Gabliboeba op 30-09-2013 17:15 ]
Eens, hieruit is niet op te maken bij welke temperaturen is getest. Uit bovenstaande test kan ik wel in ieder geval opmaken dat de Vector 4's niet onaardig presteren, das een prettige bevestiging
Uit testen die wel de temp. meenemen blijkt dat er pas echt verschil ontstaat bij temperaturen onder nul en als je op sneeuw/ijs rijdt. Zolang de temp dus boven de nul zit heeft het geen nut om winterbanden te hebben. Beter kun je met herfstweer banden hebben die goed met nat/regen om kunnen gaan (en of dat nu winter of zomerbanden zijn maakt weer niet veel uit tenzij de temp echt boven de 15 komt)
[removed]
Op nat/droog heeft het nu nog niet zoveel zin. Hier gaan ze er pas onder zodra ik de eerste boer hier zijn mais zie oogsten, dan ligt de weg weer vol met drek. Beetje regen erbij, geen enkele vorm van verlichting, geen bordje erbij en het wordt lekker glijden als ik op dinsdagavond om 23:00 over dat weggetje naar huis probeer te komen.
Overigens is die weg winters de eerste die gestrooid wordt: is onderdeel van hoofdroute wegens melkwagens.
Overigens is die weg winters de eerste die gestrooid wordt: is onderdeel van hoofdroute wegens melkwagens.
Thanks for your reply mate.FastFred schreef op maandag 30 september 2013 @ 12:14:
[...]
Verwacht er geen wonderen van, maar ik heb zomerbanden van Kleber, de Dynaxer HP3 in maatje 175/65/R14. En dat gaat prima, zowel droog als met regen, auto weegt met mij erbij iets minder dan 1100kg en betreft een Citroën ZX van '96, en daar kan ik met deze banden verbazingwekkend goed mee door bochten, menig leaserijder in z'n "duitse degelijkheid" rij ik eruit, als in, die gaan in de remmen, waarbij ik gewoon de bocht door knal zonder ook maar van het gas af te gaan. Prima bandjes, lekker goedkoop, je moet niet continue de limieten opzoeken, of ze onder je circuit bak leggen, maar voor normaal weggebruik zijn ze prima. Ik heb nog maar 1x gehad dat ze blokkeerden, maar dat was met een noodstop tijdens een hoosbui op klinkers, dan gaat zowat iedere band glijden
Ik denk dat ik deze week eens nieuwe winterbanden ga bestellen, had afgelopen weekend mijn wintervelgen even willen opschuren en overspuiten, maar is d'r nog niet van gekomen. Mensen die er nu al winterbanden onder hebben liggenLekker gummen...
Ik heb ze onder Saab 99 oldtimer, die ik pas op de kop heb getikt voor een appel en een ei(gekookt).
Ga er dus niet mee scheuren, denk ook wel dat ik fatsoelijk de winter doorkom met de Kleberbandjes.
Ik rij normaal wel (sportief) ook al ben ik geen 25 meer
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb geen profieldiepte meter en het is mij bij mijn Winterhawk 3 banden niet helemaal duidelijk waar nou de slijtindicatie zit, heb wel een vermoeden, en dat zou betekenen dat er nog ongeveeer 2mm op zit.
Ik kwam via Google op de tip om een 1 of 2 euro munt te gebruiken, die gouden of zilveren rand is 3mm, als je die in het profiel van de band zet heb je ongeveer een idee van hoe diep het profiel nog is. 3mm dus.
Ik had vandaag al even bij de Euromaster langs willen gaan om nieuwe winterbanden te bestellen, maar ik wilde voor de zekerheid eerst thuis nog ff de maat van de band checken, en dat is maar goed ook, ze waren geen 165, maar 175 breed, maar toen waren ze net dicht, morgen dus maar ff langs na het werk.
En voor dat iemand gaat lopen zaniken dat de Euromaster een soort Kwikfit is, ik laat ze alleen de winterbanden om mijn velgen leggen en balanceren, het eronder zetten doe ik zelf wel, voor ze me zometeen nog nieuwe remschijven proberen aan te smeren, die zitten er net 2k km op
Ik kwam via Google op de tip om een 1 of 2 euro munt te gebruiken, die gouden of zilveren rand is 3mm, als je die in het profiel van de band zet heb je ongeveer een idee van hoe diep het profiel nog is. 3mm dus.
Ik had vandaag al even bij de Euromaster langs willen gaan om nieuwe winterbanden te bestellen, maar ik wilde voor de zekerheid eerst thuis nog ff de maat van de band checken, en dat is maar goed ook, ze waren geen 165, maar 175 breed, maar toen waren ze net dicht, morgen dus maar ff langs na het werk.
En voor dat iemand gaat lopen zaniken dat de Euromaster een soort Kwikfit is, ik laat ze alleen de winterbanden om mijn velgen leggen en balanceren, het eronder zetten doe ik zelf wel, voor ze me zometeen nog nieuwe remschijven proberen aan te smeren, die zitten er net 2k km op
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 30-09-2013 19:21 ]
Je kunt je winterbanden ook online bestellen en bij een lokale garage laten bezorgen. Kan ook flink in de portemonnee schelen. Zo scheelde dat op de Wintrac3 banden tov de kwikfit en profile zo'n €20,- per band.
Nee, merp!
True, maar gaan ze dan niet idioot veel vragen voor het op de velg leggen van de banden en het balanceren, omdat je de banden niet bij hun besteld hebt?
Die prijzen staan doorgaans op de site. Iig bij autobandenmarkt wel. Bij de garage waar ik het heb laten doen zijn luxewagens bijvangst en viel er prima te praten over de prijs. Uiteindelijk voor €10,- per band laten monteren, inclusief ventielen en balanceren, verwijderingsbijdrage en btw. Viel me alleszins mee. Bij kwikfit en profile kost het meer.
[ Voor 14% gewijzigd door PauseBreak op 30-09-2013 21:03 ]
Nee, merp!
Zo, aangezien er een gigantisch verschil te merken was op onze Qashqai met/zonder winterbanden (zeker als er wat sneeuw ligt) hebben we direct besloten om voor de Mazda CX-5 ook winterbanden te bestellen.
€1499 17" licht metalen velg + band (Mazda promotie). Nu, dat valt reuze mee als je bedenkt dat we in de tijd van de Qashqai €900+ hebben betaald voor enkel de banden
(Enkel deze dure banden waren nog in stock).
Maar het is inderdaad een feit dat winterbanden een heel stuk beter presteren. Een kleine heuvel met sneeuw was bijna onmogelijk met de zomerbanden en met de winterbanden erop ging het zoals niets.
€1499 17" licht metalen velg + band (Mazda promotie). Nu, dat valt reuze mee als je bedenkt dat we in de tijd van de Qashqai €900+ hebben betaald voor enkel de banden

Maar het is inderdaad een feit dat winterbanden een heel stuk beter presteren. Een kleine heuvel met sneeuw was bijna onmogelijk met de zomerbanden en met de winterbanden erop ging het zoals niets.
Vreselijke auto die Qashqai, op de weg zo groot als een tank, maar achter het stuur minder ruimte dan in een Smart Fortwo.
Heb er in de winter wel eens mee gereden met zomerbanden, daar was geen houden aan
Heb er in de winter wel eens mee gereden met zomerbanden, daar was geen houden aan

@FastFred, wordt er gevraagd wat jij van de auto vind?
Overigens, die Qashqai heb je toch ook wel in 4x4? Dan zal het al wat beter presteren.
Overigens, die Qashqai heb je toch ook wel in 4x4? Dan zal het al wat beter presteren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Eind deze maand gaan mijn "testwinnaar" TS850 er weer onder, heerlijke band, is een stuk stiller dan mijn zomerbanden - die maken rare zoemende bijgeluiden vanaf 30km/h (geen cuppen overigens, onoplosbaar).
Heerlijk zo'n 195/15 band, lekker comfortabel tegenover mijn 205/17 normaal. En een stuk goedkoper.

Heerlijk zo'n 195/15 band, lekker comfortabel tegenover mijn 205/17 normaal. En een stuk goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-10-2013 08:39 ]
dat kostte mijn auto niet eensmisterdoom schreef op maandag 30 september 2013 @ 22:28:
€1499 17" licht metalen velg + band (Mazda promotie). Nu, dat valt reuze mee als je bedenkt dat we in de tijd van de Qashqai €900+ hebben betaald voor enkel de banden(Enkel deze dure banden waren nog in stock).
wat veel mensen denk ik vergeten:
ja onder de 7 graden gaan winterbanden beter presteren... maar is dat ook een significant verschil? als de winterband ook maar een centimeter eerder stil staat is die al "beter". Ik denk dat het verschil pas significant word als je (flink) onder de 0 uitkomt. Daarom snap ik ook niet waarom mensen er in oktober, overdag een mooie graad of 17, en snachts een graad of 7 al winterbandjes onder de auto leggen. Wacht mooi tot het begint te vriezen.
Als het begint te vriezen is het vaak stikdruk bij de bandenboer. En gezien de meesten niet zelf verwisselen is het toch wel handig daar op een fijne tijd een afspraak te kunnen maken.
Daarnaast slijten winterbanden niet overdreven veel van temperaturen rond de 10 graden, dan liever ruim op tijd dan het risico lopen niet op tijd je banden er onder te kunnen laten zetten.
Daarnaast slijten winterbanden niet overdreven veel van temperaturen rond de 10 graden, dan liever ruim op tijd dan het risico lopen niet op tijd je banden er onder te kunnen laten zetten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik heb het ooit in mijn ford mondeo meegemaakt, 30km/h en ik rij rustig op een rij stilstaande auto's af. Beetje remmen alvast, NIKS, pompen, indrukken, niks. Ben uiteindelijk zowat 60 meter doorgegleden en met sturen de stoep op kunnen vliegen, anders was het een aanrijding geweest.Waah schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:45:
[...]wat veel mensen denk ik vergeten:
ja onder de 7 graden gaan winterbanden beter presteren... maar is dat ook een significant verschil? als de winterband ook maar een centimeter eerder stil staat is die al "beter".
Sindsdien winterbanden, ook al kost het veel meer geld.
Als je zo gaat denken moet je ook op tijd je zomerbanden er weer op zetten, dus die kunnen er weer op in januari ofzo...
Op tijd een afspraak maken prima, maar nu al monteren lijkt me echt te vroeg.
Lol.. er weer *op* in januari ? Januari is de koudste maand. Ze gaan er bij mij ongeveer *af* in januaridude88 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:51:
Als je zo gaat denken moet je ook op tijd je zomerbanden er weer op zetten, dus die kunnen er weer op in januari ofzo...
UNOX: The worst operating system
Dat hangt ook af van waar je woont en wat je route is natuurlijk. Ik heb het voor de grap even nagekeken hier vanochtend op de tijd waarop ik normaliter zou vertrekken, en dan is het maar 3*C. Combineer dat met een route die voor 66% bestaat uit beruchte N-wegen vanwege hun mistbanken en dan kan het al gauw uit om je winterbanden er wat eerder onder te leggen.Daarom snap ik ook niet waarom mensen er in oktober, overdag een mooie graad of 17, en snachts een graad of 7 al winterbandjes onder de auto leggen. Wacht mooi tot het begint te vriezen.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je enkel snelweg rijdt en/of voornamelijk in stedelijk gebied, dat je dan de winterbanden er later om laat leggen.
Nee, merp!
Nee, maar dat doe ik wel. Kun je nou nog slapen vannacht?!null schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:33:
@FastFred, wordt er gevraagd wat jij van de auto vind?
Tjeess...
Ik zou helemaal niet gaan meten of me winterband nog een half seizoen mee kan. Je ziet zelf wel of er nog voldoende profiel op zit en of de afslijt netjes is, zo niet vervangen en uit laten lijnen.
Ik heb een adresje in Duitsland waar ik goed tercht kom. Banden bestel ik daar ook ik krijg altijd een mooie prijs, het scheelt hooguit 50,- op alles. Daarvoor wil ik geen banden elders kopen.
Ik heb een adresje in Duitsland waar ik goed tercht kom. Banden bestel ik daar ook ik krijg altijd een mooie prijs, het scheelt hooguit 50,- op alles. Daarvoor wil ik geen banden elders kopen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik ben wel eens tegen een paaltje aangegleden voor de herstelkosten (nieuwe bumper, crashbox erachter vervangen, in kleur spuiten, arbeidsloon, btw) zou je twee sets winterwielen kunnen kopen.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:51:
[...]
Sindsdien winterbanden, ook al kost het veel meer geld.
Later met een andere auto amper stapvoets tegen een houten hekje, de auto had geen schade en het hekje zelf vervangen viel mee. Alleen 's winters is er weinig tuinhout te krijgen pas in het voorjaar kregen ze weer hout wat er zoveel mogelijk op leek.
Met winterbanden kan ik stapvoets over het zelfde stukje zonder gezeur. In november zet ik ze er weer onder beetje afhankelijk van de weersverwachting.
Zoveel duurder zijn winterbanden ook weer niet. Ze beperken ook de slijtage van je zomerbanden, en doorgaans kun je toch wel 3 à 4 seizoenen doen met de winterbanden.
Nee, merp!
Dat ja, ik zet ze er zelf onder als de dagen eraan komen waar het nog vriest als ik de weg op moet. Beetje afhankelijk van het weer is dat meestal eind november/begin december.bouwfraude schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:10:
[...]
Met winterbanden kan ik stapvoets over het zelfde stukje zonder gezeur. In november zet ik ze er weer onder beetje afhankelijk van de weersverwachting.
Bij het terugwisselen doe ik hetzelfde. Ik wissel ze als de temp. weer boven 0 komt als ik moet autorijden.. tenzij er natuurlijk nog een extra vorstfront verwacht wordt.
UNOX: The worst operating system
Nou ja, een tank zou ik het toch ook niet noemenFastFred schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:05:
Vreselijke auto die Qashqai, op de weg zo groot als een tank, maar achter het stuur minder ruimte dan in een Smart Fortwo.
En het voordeel van Belg zijn is dat de gem. lengte iets minder is dan onze Noorderburen dus ruimte valt eigenlijk goed mee hoor voor ons perspectief dan.
En ja, de Qashqai bestaat in 4x4 maar het gaat over een voorwielaandrijver in dit geval.
De Mazda CX-5 is wel een AWD en vraag me echt af hoe deze gaat presteren komende winter.
Ik denk inderdaad niet dat het een significant verschil is. Ik probeer ze er altijd in mijn herfstvakantie onder te zetten. Ik doe het namelijk zelf en ik heb geen zin om als het al bijna vriest onder de auto te liggen. Verschil is toch niet echt significant zoals je zelf al zegt dus zodra de temperaturen het enigszins toelaten gooi ik ze eronder.Waah schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:45:
wat veel mensen denk ik vergeten:
ja onder de 7 graden gaan winterbanden beter presteren... maar is dat ook een significant verschil? als de winterband ook maar een centimeter eerder stil staat is die al "beter". Ik denk dat het verschil pas significant word als je (flink) onder de 0 uitkomt. Daarom snap ik ook niet waarom mensen er in oktober, overdag een mooie graad of 17, en snachts een graad of 7 al winterbandjes onder de auto leggen. Wacht mooi tot het begint te vriezen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
ik maak regelmatig de overstap van mijn RWD auto naar een AWD Jeep, het is wel prettig in de winter maar geeft extra veiligheid bied het niet want hij glijd net zo hard als een andere auto, alleen qua optrekken is het wel prettig (bij normaal gebruik, AWD heeft natuurlijk wel degelijk voordelen)misterdoom schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:45:
[...]
Nou ja, een tank zou ik het toch ook niet noemen
En het voordeel van Belg zijn is dat de gem. lengte iets minder is dan onze Noorderburen dus ruimte valt eigenlijk goed mee hoor voor ons perspectief dan.
En ja, de Qashqai bestaat in 4x4 maar het gaat over een voorwielaandrijver in dit geval.
De Mazda CX-5 is wel een AWD en vraag me echt af hoe deze gaat presteren komende winter.
Ja 4x4, AWD etc, het is allemaal geweldig want je staat niet snel vast. Maar moet je eenmaal remmen dat maakt het geen verschil meer, dan is het gewoon een bonk ijzer die op tijd stil moet komen te staan. En in het geval van 4x4/awd is het nog erger, omdat deze auto's nog zwaarder zijn.
(wel is het zo dat je een voordeel hebt bij gecontroleerd afremmen dan wel uitrollen op de motor, zeker bij berg af)
(wel is het zo dat je een voordeel hebt bij gecontroleerd afremmen dan wel uitrollen op de motor, zeker bij berg af)
NIce die maat heb ik ook nodig...? waar staat je auto?JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:38:
Eind deze maand gaan mijn "testwinnaar" TS850 er weer onder, heerlijke band, is een stuk stiller dan mijn zomerbanden - die maken rare zoemende bijgeluiden vanaf 30km/h (geen cuppen overigens, onoplosbaar).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik moet binnenkort ook naar de garage voor een nieuw setje banden onder mijn C30... Tot nog toe geen winterbanden gebruikt. Ik heb de afgelopen jaren gewoon gebruik gemaakt van meegleverde 205/17 banden. Nu ik toch voor de keus sta wil ik misschien toch maar winterbandjes bestellen en dan straks in de zomer nog een keer investeren voor nieuwe zomer banden.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je nog tips voor me?
Verwijderd
Ik geloof dat ik toch voor 16 inch met op zijn minst wieldoppen was gegaanJAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hebben winterbanden nu ook al nut bij mist?PauseBreak schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:25:
[...]
Dat hangt ook af van waar je woont en wat je route is natuurlijk. Ik heb het voor de grap even nagekeken hier vanochtend op de tijd waarop ik normaliter zou vertrekken, en dan is het maar 3*C. Combineer dat met een route die voor 66% bestaat uit beruchte N-wegen vanwege hun mistbanken en dan kan het al gauw uit om je winterbanden er wat eerder onder te leggen.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je enkel snelweg rijdt en/of voornamelijk in stedelijk gebied, dat je dan de winterbanden er later om laat leggen.

Ik blijf liever bij feiten: winterbanden hebben alleen nut bij (natte) sneeuw. Hier blijven ze in de schuur liggen totdat de eerste sneeuw voorspeld is.
De reden dat veel mensen nu al met winterbanden rijden is a) onwetendheid b) marketing van oplichtersclubs zoals Kwikfit "nu wisselen want straks is er geen plek meer".
[ Voor 9% gewijzigd door havana op 08-10-2013 07:50 ]
De komende tijd blijft het nog ruim boven de 7 graden.
Morgen gaan er bij mij zelfs eerst nog nieuwe zomerbanden onder, achter helemaal weggesleten. Banden waren goed getest (Falken), maar gewoon in 20K helemaal weg.. ook niet recht afgesleten helaas, maar ik kom er nu de APK niet meer mee door.
Waarschijnlijk nog een maandje voordat ik aan winterbanden begin.
Overigens gewoon op lichtmetaal. Sterker nog, de wielen van de winterbanden zijn mooier dan de originelen.
Ik snap niet helemaal waarom bij winterbanden opeens stalen velgen verkozen boven lichtmetaal. Een mooie auto mag ook wel een mooi wiel hebben.
Morgen gaan er bij mij zelfs eerst nog nieuwe zomerbanden onder, achter helemaal weggesleten. Banden waren goed getest (Falken), maar gewoon in 20K helemaal weg.. ook niet recht afgesleten helaas, maar ik kom er nu de APK niet meer mee door.
Overigens gewoon op lichtmetaal. Sterker nog, de wielen van de winterbanden zijn mooier dan de originelen.
Ik snap niet helemaal waarom bij winterbanden opeens stalen velgen verkozen boven lichtmetaal. Een mooie auto mag ook wel een mooi wiel hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door MrSleeves op 08-10-2013 08:08 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik had ze onder mijn vorige auto. In het begin niet. Maar toen hadden we ineens ieder jaar veel sneeuw. En soms kwam mijn auto vast te zitten in de geultjes bij parkeer plaatsen als je niet in een keer door kon rijden maar daar stil kwam te staan.
Bij de nieuwe auto heb ik ze niet meer. Wilde ze eerst wel. Maar toen kreeg ik ineens de rekening van de motor rijtuig belasting gepresenteerd. De werkgever had daar niet aan gedacht en de offertes die dit jaar gemaakt waren gingen er van uit dat die MRB belasting in 2014+ voor 14% auto's ook 0 euro zou blijven.
De werkgever besloot alle extra kosten aan mij door te belasten. Dus ik ging ipv 7 euro pm over budget naar 117 euro per maand.
Toen heb ik er maar voor gekozen om zaken als winterbanden, vervangend vervoer en de looptijd aan te passen om daar weer 40 euro per maand van af te halen.
Het wordt deze winter dus extra rutig rijden en meer thuis werken.
Als ik naar afgelopen winters kijk hebben we maar een paar weken sneeuw en dan waren de winterbanden nuttig. De andere dagen waren mijn zomer banden (zelf met - temperaturen en regen) beter.
Winterbanden hebben geen nut als je je snelheid dan gaat verhogen ten opzichte van zomerbanden. Met 130+ over een besneeuwd wegdek is dan nog steeds onverandtwoord.
Dus als er al sneeuw ligt sluit ik gewoon rechts aan achter de vrachtauto's en neem ik extra afstand. Voorheen ging dat altijd prima. Met winterbanden kon je met sneeuw wel veel sneller stil staan en makkelijker weg rijden. Maar als je een lagere snelheid hebt sta je nog steeds even snel stil.
Bij de nieuwe auto heb ik ze niet meer. Wilde ze eerst wel. Maar toen kreeg ik ineens de rekening van de motor rijtuig belasting gepresenteerd. De werkgever had daar niet aan gedacht en de offertes die dit jaar gemaakt waren gingen er van uit dat die MRB belasting in 2014+ voor 14% auto's ook 0 euro zou blijven.
De werkgever besloot alle extra kosten aan mij door te belasten. Dus ik ging ipv 7 euro pm over budget naar 117 euro per maand.
Toen heb ik er maar voor gekozen om zaken als winterbanden, vervangend vervoer en de looptijd aan te passen om daar weer 40 euro per maand van af te halen.
Het wordt deze winter dus extra rutig rijden en meer thuis werken.
Als ik naar afgelopen winters kijk hebben we maar een paar weken sneeuw en dan waren de winterbanden nuttig. De andere dagen waren mijn zomer banden (zelf met - temperaturen en regen) beter.
Winterbanden hebben geen nut als je je snelheid dan gaat verhogen ten opzichte van zomerbanden. Met 130+ over een besneeuwd wegdek is dan nog steeds onverandtwoord.
Dus als er al sneeuw ligt sluit ik gewoon rechts aan achter de vrachtauto's en neem ik extra afstand. Voorheen ging dat altijd prima. Met winterbanden kon je met sneeuw wel veel sneller stil staan en makkelijker weg rijden. Maar als je een lagere snelheid hebt sta je nog steeds even snel stil.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Stalen velgen kan ik an sich nog begrijpen, vanwege het kostenplaatje, maar plaats er op z'n minst dan wieldoppen op
Vaak bu'j te bang!
Inderdaad, daar ben ik het mee eens!MrSleeves schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:02:
De komende tijd blijft het nog ruim boven de 7 graden.
Ik krijg de Volvo Matres 16" eronder met winterbanden. Die zijn niet mooier (imo) dan de velgen die er nu onder zitten, Ixion 17", maar beter dan zwarte stalen velgen
Als je banden schuin afslijten ligt dat niet aan de band, maar is het tijd om je ophanging oop speling te controleren en uit laten lijnen als dat kan.
Ze hebben zeker nut bij ijs en juist als het vriest en mistig is kan je snel grondvorst krijgen waardoor het plaatselijk glad kan zijn door ijsvorming op de weg.havana schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 07:49:
[...]
Hebben winterbanden nu ook al nut bij mist?![]()
Ik blijf liever bij feiten: winterbanden hebben alleen nut bij (natte) sneeuw. Hier blijven ze in de schuur liggen totdat de eerste sneeuw voorspeld is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Voor ijsvorming op de weg moet het toch stevig vriezen. Overigens moet je bij ijs en ijzel geen wereldwonderen verwachten van winterbanden. Akkoord, ze zijn echt beter dan zomerbanden maar toch.
Ik heb in dit topic even opgezocht wanneer ik de wintersloffen gemonteerd heb de laatste 3 seizoenen
2012-2013: 20 november op, 27 februari eraf
2011-2012: 3 februari erop, 2 maart eraf
2010-2011: 25 november op, 12 maart eraf
Ik heb in dit topic even opgezocht wanneer ik de wintersloffen gemonteerd heb de laatste 3 seizoenen
2012-2013: 20 november op, 27 februari eraf
2011-2012: 3 februari erop, 2 maart eraf
2010-2011: 25 november op, 12 maart eraf
[ Voor 170% gewijzigd door havana op 08-10-2013 09:50 ]
Ah, je rijdt niet in de onbewoonde wereld? Mist wil wel eens bevriezen aan de grond als het daar vriest. En dat is in het oosten des lands iets eerder het geval dan in de rest van ons mooie landje.havana schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 07:49:
[...]
Hebben winterbanden nu ook al nut bij mist?![]()
De reden dat veel mensen nu al met winterbanden rijden is a) onwetendheid b) marketing van oplichtersclubs zoals Kwikfit "nu wisselen want straks is er geen plek meer".
Overigens liggen ze er bij om een compleet andere reden alweer onder, maar dat kan je in een eerdere post wel teruglezen.
Dat is simpel, stalen velgen zijn doorgaans goedkoper. Ik heb ze op zwaarmetaal laten leggen zodat mijn lichtmetaal niet nog lelijker wordt van al het omleggen en op deze manier kan ik ze zelf omwisselen mocht ik dat nodig vinden. (Nu ja, dan wel eerst even een velg laten richten ... )MrSleeves schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:02:
[..]
[ Voor 25% gewijzigd door PauseBreak op 08-10-2013 09:50 ]
Nee, merp!
Ten dele vind ik het ook raar... wel geld uitgeven het uiterlijk, met dure lichtmetalen velgen, om dan vier maanden rond te rijden op steelies. Zelfs zonder wieldoppen. En dan bedoel ik niet Halfords meuk, maar gewoon merkorigineel materiaal. Blijkbaar is het uiterlijk in die wintermaanden niet zo belangrijk?MrSleeves schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:02:
Voor sommigen zijn er wel goede redenen. Ik heb winterbanden omdat ik ook graag eens op wintersport ga. En dan kom ik in gebieden waar ik soms ook sneeuwkettingen nodig heb. Die leg ik echt liever niet op lichtmetaal ivm het risico op beschadigingen.
Punctuality is the politeness of kings
In de wintermaanden beschadigen lichtmetalen velgen sneller en zijn ze toch standaard vies. Daarnaast ben je dan plotseling 2* zoveel kwijt aan velgen (die toch al niet goedkoop zijn) of je moet je banden om laten zetten wat ook weer extra kans op beschadigen geeft en sowieso extra kosten. Daarnaast geef je zelf al het wintersport voorbeeld aan. Er zijn dus best wel wat redenen om in de winter niet met al te dure velgen rond te rijden.dreamscape schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:34:
[...]
Ten dele vind ik het ook raar... wel geld uitgeven het uiterlijk, met dure lichtmetalen velgen, om dan vier maanden rond te rijden op steelies. Zelfs zonder wieldoppen. En dan bedoel ik niet Halfords meuk, maar gewoon merkorigineel materiaal. Blijkbaar is het uiterlijk in die wintermaanden niet zo belangrijk?
[removed]
Dezelfde velgen gebruiken in zomer en winter is (behalve de evt. extra omzetkosten) sowieso ook niet altijd mogelijk / wenselijk. Zeker als je wat bredere / plattere zomerbanden hebt, dan is het niet heel verstandig (en soms simpelweg onmogelijk) om dezelfde maat winterbanden te nemen.
En als je dan twee setjes velgen nodig hebt, dan kan ik me wel voorstellen dat er (ook vanwege vuil, risico op beschadigingen etc.) in de winter voor staal gekozen wordt.
En als je dan twee setjes velgen nodig hebt, dan kan ik me wel voorstellen dat er (ook vanwege vuil, risico op beschadigingen etc.) in de winter voor staal gekozen wordt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Banden omzetten kost je zo 50 euro. Als je dat 2x per jaar doet 3 jaar lang, heb je voor dat geld al een goedkope lichtmetaal velgenset of een setje stalen velgen. Ik heb nu 15" lichtmetalen velgen onder mijn 207, in principe leuke slachtoffers voor winterbanden, maar de zomerbanden die er op liggen zijn nog goed qua profiel en het is prijstechnisch een gunstige maat band. Ik ben dan ook voornemens om een setje stalen velgen te kopen met winterrubber. Ik kom nog wel eens in Duitsland, dus het kan nooit kwaad voor mij om winterbanden aan te schaffen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Voordeel van stalen velgen is dat je elke winter andere wieldoppen kunt pakken. Beetje experimenteren met de meest lelijke wieldoppen
Dat doe ik met lichtmetaal. Die setjes kosten net zoveel als staal (wat ik ook heb) of maar net iets meer, dus ik heb wel een voorraadje. Zit nog te twijfelen waar ik dit jaar de winterbanden omheen ga doen:
AtleX schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:24:
Ik moet ook nog een keuze maken uit de velgen voor komende winter. Wordt het staal:
[afbeelding]
Toyota Yaris by Alex Kamsteeg, on Flickr
Of Ronal/Toyota:
[afbeelding]
Of Momo:
[afbeelding]
Moet wel op gaan schieten, voor de winterbanden weer onbetaalbaar worden.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ga voor de meest simpele velgen. Het is een Yaris, sportieve of stoere velgen onder dergelijke auto's staat heel erg vreemd.
Hoezo Yaris niet sportief ? 

Cup Yaris (115 PK/750 kg, uniball ophanging, rondje CPZ in 2:07):

Toyota Yaris Cup by Alex Kamsteeg, on Flickr
Time Attack Yaris (120 PK/~780 kg):

U zei?

U zei?
Dus? Mooie velgen zijn voorbehouden aan 'snelle' auto's oid?
Ja, in zekere zin wel. Niet dat mooie velgen enkel onder dure auto's passen maar mooie sportieve velgen onder saaiere auto's zoals een Yaris staan erg vreemd. Het vloekt met de rest van de auto.AtleX schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:04:
Dus? Mooie velgen zijn voorbehouden aan 'snelle' auto's oid?
Maar is dat de Yaris die jij hebt? Nee
Ik kwam er afgelopen week achter dat mijn winterbanden al gemonteerd zijn... Kreeg mijn auto van de leasemij zo'n 3 weken geleden
edit:
Laat ook maar
Laat ook maar
[ Voor 101% gewijzigd door AtleX op 08-10-2013 12:54 ]
Ik rol in de zomer ook lekker op lichtmetaal onder mijn Yaris .. haters gonna hate.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ach, lichtmetaal kan onder iedere auto. Het gaat erom of de eigenaar het mooi vindt
Nee, merp!
2:07 zonder de extra chicane net na de Hunzerug?AtleX schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:41:
Cup Yaris (115 PK/750 kg, uniball ophanging, rondje CPZ in 2:07):
[afbeelding]
[afbeelding]
U zei?
ik mag nu al nieuwe bandjes voor de zomer... net gebeld door de garage, de banden zijn finaal doorgesleten!
blijkbaar een stoeprandje geraakt, en in 4 maanden afgesleten
. dacht voor 250 klaar te zijn (vervangen distributieriem) maar het mag niet zo zijn!
achja, kunnen ze de hele winter weer mee

achja, kunnen ze de hele winter weer mee
Resultaten winterbanden test Auto Bild.

Voor welke bandenma(a)t(en)?
Nee, merp!
Staat linksboven het tweede plaatje?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Nee. In het bovenste plaatje worden de goede banden van de slechte banden gefilterd. De uiteindelijke test bevat de 15 banden met de beste remweg op sneeuw en nat wegdek.fsfikke schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:00:
Staat linksboven het tweede plaatje?
En band die bijvoorbeeld zeer goed presteert op sneeuw, maar tekort komt op nat (zoals de Toyo) wordt niet meegenomen in de uiteindelijke test. Ook de Vredestein Snowtrac 3 zit niet bij de 15 beste banden.
[ Voor 24% gewijzigd door Gabliboeba op 08-10-2013 15:05 ]
Ik heb de Dunlop SP Wintersport op mijn V60 zitten, goede banden dus volgens de test. Op mijn vorige auto had ik de Klebers zitten, ook prima
[ Voor 24% gewijzigd door Blik1984 op 08-10-2013 15:04 ]
Bijna alle A-merken komen er vrijwel altijd goed tot zeer goed af. Ik vind het altijd wel fijn als een band bovengemiddeld presteert in de sneeuw, omdat ik daar wel eens de neiging heb om de grens op te zoeken.Blik1984 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:04:
Ik heb de Dunlop SP Wintersport op mijn V60 zitten, goede banden dus volgens de test. Op mijn vorige auto had ik de Klebers zitten, ook prima

[ Voor 14% gewijzigd door Gabliboeba op 08-10-2013 15:07 ]
Dunlop Winter Sport 3D onder de Auris (en eerder onder de Seat, met een andere maat), erg tevreden over.
Dus de winterbanden doen er langer over om de auto tot stilstand te brengen op nat wegdek dan de zomerbanden?Gabliboeba schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:54:
Resultaten winterbanden test Auto Bild.
[afbeelding]
[afbeelding]
De zomerband doet het over het algemeen wel het beste op nat wegdek, maar die verschillen zijn marginaal. Ook niet zo verwonderlijk toch? De gemiddelde winterband presteert daarentegen wel weer beter op gebied van aquaplaning.!null schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Dus de winterbanden doen er langer over om de auto tot stilstand te brengen op nat wegdek dan de zomerbanden?
Aparte test trouwens. Ze pakken 50 banen en de 26 slechtste worden standaard als zeer slecht bestempelt. Zou het niet logischer zijn om gewoon een grens te pakken van wat je wel/niet acceptabel vindt ? Nu worden er banden als slecht bestempelt alleen omdat er betere banden aan de test meedoen 
Laat dan die banden compleet uit de test of geef gewoon de getallen. Daarnaast blijf ik het ook apart vinden om de remweg voor sneeuw en nat zomaar bij elkaar op te tellen. Je rijdt veel vaker op nat als op sneeuw, dus waarom wordt dat nat niet meer meegewogen ? (nu maakt dat voor deze test weinig uit)
En als laatste, vorig jaar kwamen de beste winterbanden op nat wegdek beter uit de bus dan de beste zomerbanden. Dus schijnbaar hebben de zomerbanden weer wat ingehaald.
Laat dan die banden compleet uit de test of geef gewoon de getallen. Daarnaast blijf ik het ook apart vinden om de remweg voor sneeuw en nat zomaar bij elkaar op te tellen. Je rijdt veel vaker op nat als op sneeuw, dus waarom wordt dat nat niet meer meegewogen ? (nu maakt dat voor deze test weinig uit)
En als laatste, vorig jaar kwamen de beste winterbanden op nat wegdek beter uit de bus dan de beste zomerbanden. Dus schijnbaar hebben de zomerbanden weer wat ingehaald.
[removed]
Ja, zomerbanden zijn beter wanneer het niet vriest. Op nat wegdek zonder ijsvorming zijn zomerbanden te prefereren. Alleen het verschil tussen goede winterbanden en zomerbanden is niet zeer groot op nat wegdek terwijl het verschil tussen goede winterbanden en zomerbanden op sneeuw wel gigantisch is. Die meter of twee in de regen zijn wat minder relevant dan de meter of 30 in sneeuw.!null schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Dus de winterbanden doen er langer over om de auto tot stilstand te brengen op nat wegdek dan de zomerbanden?
Toch wel grappig dat prijs/prestatietechnisch de Michelins het goed doen, door hun hoge levensduur (Laufleistung). Twijfel zelf tussen de Michelins, Goodyears of Conti's, de test heeft zelfde bandenmaat als ik op de auto moet hebben, dus dat scheelt al enige twijfel
Dat gaat morgen ook gebeuren, maar ook als ze recht afgesleten waren, waren ze op. Veel te snel naar mijn mening._JGC_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:29:
Als je banden schuin afslijten ligt dat niet aan de band, maar is het tijd om je ophanging oop speling te controleren en uit laten lijnen als dat kan.
Dat doe ik ook. Wielen liggen in de schuur, samen met een momentsleutel (paar tientjes bij bouwmarkt/Lidl/Aldi) en scheelt dus best wat.. Banden overzetten lijkt me gedoe en opslag scheelt ook wel iets.NoepZor schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:51:
Banden omzetten kost je zo 50 euro. Als je dat 2x per jaar doet 3 jaar lang, heb je voor dat geld al een goedkope lichtmetaal velgenset of een setje stalen velgen. Ik heb nu 15" lichtmetalen velgen onder mijn 207, in principe leuke slachtoffers voor winterbanden, maar de zomerbanden die er op liggen zijn nog goed qua profiel en het is prijstechnisch een gunstige maat band. Ik ben dan ook voornemens om een setje stalen velgen te kopen met winterrubber. Ik kom nog wel eens in Duitsland, dus het kan nooit kwaad voor mij om winterbanden aan te schaffen.
Wieldoppen zijn ook niet gratis dus het verschil met lichtmetaal is dan ook kleiner (of zelfs geen verschil).Tsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:13:
Voordeel van stalen velgen is dat je elke winter andere wieldoppen kunt pakken. Beetje experimenteren met de meest lelijke wieldoppen
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik heb voor dit jaar een leuk setje velgen op marktplaats gescoord, als je goed zoekt kan je daar prima winterset vinden. Voor dit:

Was ik 150 euro kwijt. En dat staat toch veel leuker dan die zwarte stalen velgen joh

De winterband is weer de Nokian WR D3. Ontzettend goed bevallen afgelopen twee seizoenen, echter nu iets breder ivm andere auto nu ten opzichte van de laatste twee seizoenen.

Was ik 150 euro kwijt. En dat staat toch veel leuker dan die zwarte stalen velgen joh

De winterband is weer de Nokian WR D3. Ontzettend goed bevallen afgelopen twee seizoenen, echter nu iets breder ivm andere auto nu ten opzichte van de laatste twee seizoenen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Hm, bah. Vandaag de zomerbanden nog even bekeken, als het 2.5mm linksvoor is, is het veel, rechts iets meer. Wordt tijd om te vervangen dus, rechtsvoor kan nog net als reserveband en dan gewoon oude reserveband + linksvoor nieuw zomerrubber om leggen.
Wil eigenlijk nog niet het winterrubber eronder leggen, net weer met 15 graden thuisgekomen, nog veel te warm.
Wil eigenlijk nog niet het winterrubber eronder leggen, net weer met 15 graden thuisgekomen, nog veel te warm.
dan rij je toch nog een maandje door op deze?
Als ik heel eerlijk ben, vind ik die velgen van je winterset zelfs mooier dan die andere velgenOphidian schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:50:
Ik heb voor dit jaar een leuk setje velgen op marktplaats gescoord, als je goed zoekt kan je daar prima winterset vinden. Voor dit:
[afbeelding]
[afbeelding]

Met dit tempo mag ik blij zijn als ik 3 weken ga halen op deze banden...jorisjan schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:51:
dan rij je toch nog een maandje door op deze?
En anders maar gewoon vervangen, moet uiteindelijk toch. Kijken hoe het weer over 2 weken is, als het flink kouder wordt gooi ik alsnog de wintersloffen eronder, anders tussentijds nog nieuw zomerrubber.
Voordeel van zomerrubber later doen is dat ik gewoon 2 losse velgen bij de garage naarbinnen kan gooien en een week later weer op kan halen, gaat nogal moeilijk als ze nog onder de auto zitten.
Zie op marktplaats een setje winterrubber staan uit 2010 waar volgens de advertentie nog 7,5mm profiel op zit. Banden zijn uit 2010. Nieuwe set banden incl. velg komt op 400 euro. Is het de moeite waard om te gaan kijken of kan ik dan beter op safe spelen en nieuwe banden kopen?
7,5mm is bijna nieuw, 3 jaar oud is ook niet schrikbarend qua leeftijd, vraag is alleen even wat voor banden het zijn.
Dit weekend ga ik mijn winterbanden monteren
ik woon in tsjechie en het begint hier al redelijk fris te worden. Ik heb een setje Uniroyals MS 66 PLUS bij mijn tweedehands A6 Avant overgenomen en zal mijn bevindingen meedelen bij de eerste winter neerslag
Het gaat volgens mij om de Bridgestone Blizzak LM32 (voor zover ik kan lezen op de foto's)_JGC_ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:20:
7,5mm is bijna nieuw, 3 jaar oud is ook niet schrikbarend qua leeftijd, vraag is alleen even wat voor banden het zijn.
Saaiere auto's, oef, 95% van alle auto's op de Nederlandse weg dus...Tsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:14:
[...]
Ja, in zekere zin wel. Niet dat mooie velgen enkel onder dure auto's passen maar mooie sportieve velgen onder saaiere auto's zoals een Yaris staan erg vreemd. Het vloekt met de rest van de auto.
[...]
Moet binnenkort ook eens gaan kijken naar een nieuwe set winterbanden, vorig jaar voor een prikkie gebruikte banden met voldoende profiel kunnen overnemen, maar die banden zijn nu 9-10 jaar oud en weer iets kaler, dus wil eigenlijk nieuwe banden erop hebben...
Verder ook niet echt haast bij, nog geen sneeuw voorspeld, dus eens rustig kijken welke maat ik eigenlijk nodig heb en wat er daarin te krijgen is.
Hoorde vanmorgen wel weer reclame voor de 'Banden wissel weken'... "het is weer tijd voor winterbanden"

Nieuwe banden komen met 10mm profiel en de stelregel is om na 5 jaar de banden te vervangen omdat het rubber dan uitgedroogd raakt. Dus 7,5mm profiel is toch al redelijk versleten, zeker als je bedenkt dat een winterband bij 4mm profiel toch wel zijn voordelen verliest._JGC_ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:20:
Nee, merp!
Als ik uitga van 9mm (wikipedia
), dan zit een winterband met een nuttige profielrange van 5mm (van 9mm naar 4mm). Dit betekent dat een verlies van 1,5mm profiel 30% van het nuttige profiel betekent. Een velgenset heb je voor 80 euro extra bij autobandenmarkt. Als ik hiervan 75% reken en voor de banden 70% van de nieuwprijs, dan kom ik op (80*0,75)+(320*0,70) = 284 euro
De advertentieprijs staat op 325 euro, het is dus incl. afdingkorting netto niet/nauwelijks goedkoper dan een nieuwe set.
Zojuist ook een setje Nokian's besteld wel de WR A3 zelfde maat als de zomersloffen: 225 45 r17v en 245 45 r17v. Dit omdat ik de orginele LM-velgen ga gebruiken en volgend jaar voor de zomersloffen een setje Enkei GTC01 heb klaar liggenOphidian schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:50:
[afbeelding]
[afbeelding]
Morgen gaan de winterbandjes er weer onder. Wat lichtmetaal weten te scoren zodat de Barchetta ook in de winter er goed uit ziet.
Waarom nu? Ja straks duikt de temperatuur naar beneden en ben je over 2 weken pas aan de beurt.
Waarom nu? Ja straks duikt de temperatuur naar beneden en ben je over 2 weken pas aan de beurt.
[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 13-10-2013 16:07 ]
Verwijderd
Ik wacht altijd zo lang mogelijk. Kan gelukkig gewoon bij de dealer wisselen. Die hebben in principe altijd wel tijd. Vind mijn (goede) zomerbanden veel beter rijden als het gewoon boven nul is. Glij een stuk meer op de winterbanden als het wat nat is op de weg. De banden voor de auto van mijn vriendin staan op zolder dus die wissel ik ook pas als de winter echt aan breekt. Dus, redelijke kans op sneeuw.
Geen enkele reden voor mij om nu al winterbanden te monteren. Binnen een uur heb ik de winterwielen gemonteerd en de zomerwielen weer schoon opgeborgen.
Ik doe het dus ook niet eerder dan dat ze de eerste sneeuw voorspellen.
Ik doe het dus ook niet eerder dan dat ze de eerste sneeuw voorspellen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Waarom maak je dan nu geen afspraak voor halverwege november?Bestla schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:06:
Morgen gaan de winterbandjes er weer onder. Wat lichtmetaal weten te scoren zodat de Barchetta ook in de winter er goed uit ziet.
Waarom maak je uberhaupt een afspraak om je wielen te laten wisselen 
Dat doe je toch zelf in 15 minuten
Vaak bu'j te bang!
Ik heb nu 16" zomerbanden eronder liggen met 205 breedte. Voor winterbanden heb ik al een setje 15" velgen liggen, waar nog banden om moeten. Ik zat te denken aan 195 breedte (205 is relatief veel duurder), echter zie ik dat 185 nog weer een stukje goedkoper is. Zitten hier nog nadelen aan?
Volgens mij is smaller in de winter juist beter, echte vraag ik me af of 185 er niet te 'iel' uit gaat zien. Al is het verschil met 195 ook maar 1 cm natuurlijk, maar toch... Iemand een idee of 185 brede banden er nog wel 'normaal' uitzien?
Heb overigens een Alfa 147.
Volgens mij is smaller in de winter juist beter, echte vraag ik me af of 185 er niet te 'iel' uit gaat zien. Al is het verschil met 195 ook maar 1 cm natuurlijk, maar toch... Iemand een idee of 185 brede banden er nog wel 'normaal' uitzien?
Normaal gesproken wel maar ik heb geen ruimte om 8 banden op te slaan. Schuur puilt nu al uit. En de auto van mijn vrouw moet ook op winterbanden.-tom-562 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 22:43:
Waarom maak je uberhaupt een afspraak om je wielen te laten wisselen
Ik heb velgen gekocht en laten bezorgen bij mijn garage. Die moet de banden op de velg zetten. Zomerset gaat daar weer in opslag.
Ik was lid van een autoclup waar ik altijd zelf de banden verwisselden op de brug. Ik ben daar weg dus moet ik wat anders doen.
En gedoe op straat, nee dank je, daar heb ik geen zin meer in.
* Arfman "aait" z'n oprit en ruime garage nog maar eens
Zojuist afspraak gemaakt bij de Kwikfit om de sloffen te wisselen. Gelukkig alleen de banden, komen mooit om het 16" lichtmetaal dat er al onder zit. 31-10 ben ik dus voorzien.
En ja, Kwikfit. Ben d'r ook niet helemaal blij mee (vorige keer liepen ze flink te kloten
) maar het is een leasebak, dus ik heb weinig te kiezen ben ik bang.
Prive-auto moeten ze ook nog onder, maar die banden staan bij mijn ouders in de garage. Eens even kijken of ik de vaste monteur van mijn ouders kan porren of ik zijn garagekrik, luchtsleutel en momentsleutel even mag lenen binnenkort
En ja, Kwikfit. Ben d'r ook niet helemaal blij mee (vorige keer liepen ze flink te kloten

Prive-auto moeten ze ook nog onder, maar die banden staan bij mijn ouders in de garage. Eens even kijken of ik de vaste monteur van mijn ouders kan porren of ik zijn garagekrik, luchtsleutel en momentsleutel even mag lenen binnenkort
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voordat er sneeuw valt, kan het al vriezen in de vroege ochtend. dan heb ik liever winterbanden dan zomerbanden.
Zo ga ik vaak als een van de eerste mensen van huis.(06.15) Voordat enig strooizout is ingereden. Dat inrijden doe ik, en mijn medeweggebruikers op dat tijdstip dus voor de mensen die er mee wachten tot er sneeuw valt.
Zo ga ik vaak als een van de eerste mensen van huis.(06.15) Voordat enig strooizout is ingereden. Dat inrijden doe ik, en mijn medeweggebruikers op dat tijdstip dus voor de mensen die er mee wachten tot er sneeuw valt.
Afgelopen dagen een goede indruk kunnen opdoen van mijn 4 seasons met natte wegen. Kan niet anders zeggen dat ik geen moment de indruk had dat ik geen grip had. Tot nu erg tevreden en totaal geen spijt van dit experiment. Op naar de volgende test, de sneeuw
Voor onze regio's zijn 4 seizoenen banden ideaal, zeker wanneer de rest met hun zomerbandjes de rijdende chicanes vormen.Miki schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:20:
Afgelopen dagen een goede indruk kunnen opdoen van mijn 4 seasons met natte wegen. Kan niet anders zeggen dat ik geen moment de indruk had dat ik geen grip had. Tot nu erg tevreden en totaal geen spijt van dit experiment. Op naar de volgende test, de sneeuw
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Behalve dan dat dat meestal totaal niets met de banden te maken heeft. Het ligt veel meer aan of mensen kunnen/durven rijden met sneeuw.Chevy454 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:09:
[...]
Voor onze regio's zijn 4 seizoenen banden ideaal, zeker wanneer de rest met hun zomerbandjes de rijdende chicanes vormen.
[removed]
Dit topic is gesloten.