Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.992 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

Dat had inderdaad wel iets tactvoller gekund Johan :)

Ze geeft inderdaad niets om auto's. Ik onderhoud ze, check het oliepeil en bandenspanning. Als ze mij niet had zou ze naar een garage gaan, ze wel namelijk wel veilig over komen voor haar en anderen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja ok, maar met 'muts' doelde ik niet echt op 'trut' ofzo hoor. :P Maar had misschien wel wat subtieler gekund haha. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12
Vandaag even de winterbandjes onder de SAAB 9 5 Estate gelegd, Met garagekrik en luchtsleutel toch altijd weer goed voor een dik uurtje werk. Maar ja, dat omleggen is het werk niet.... de zomervelgjes schoon de opslag is, daar zit het werk. Velgen stuk voor stuk inspuiten met een uiterst milieu-onvriendelijke velgenreiniger (gebaseerd op één of ander zuur) en daarna grondig afspoelen, sponzen en droogmaken. Alles bij elkaar toch goed voor 1½ uur werk.

Uiteraard de winterbanden netjes op spanning gebracht met behulp van de compressor en het juiste aanhaalmoment met de momentsleutel. Testritje gemaakt en nogmaals nagelopen met de momentsleutel.

Laat de winter maar komen!

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Van de week mijn auto naar de dealer gebracht voor een grote beurt (moet soms he ;) Hij is nu weer helemaal winterklaar, ze hebben de wintersloffen er direct onder gemonteerd... De auto rijd direct anders, ik sta normaal op 45 hoge bandjes, nu op 55.... veeeeeeel comfortabeler ;)

Maar inderdaad, laat de winter (met hopelijk veel sneeuw) maar komen!!

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 23:09
Bullet NL schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:09:
Van de week mijn auto naar de dealer gebracht voor een grote beurt (moet soms he ;) Hij is nu weer helemaal winterklaar, ze hebben de wintersloffen er direct onder gemonteerd... De auto rijd direct anders, ik sta normaal op 45 hoge bandjes, nu op 55.... veeeeeeel comfortabeler ;)

Maar inderdaad, laat de winter (met hopelijk veel sneeuw) maar komen!!
Zegt niks 45 kan best hoger zijn dan 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:44

Meneer aard

Porsche rulez!

Wang hoogte compenseert weer velgen maat..Zodat je weer dezelfde rol omtrek hebt. Desalnietemin heb je bij een wang van 55 meer comfort dan 45. En daarbij winterrubber is zachter dus meer comfi.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
De wangen van een winterband zijn vaak ook een stuk soepeler. Zeker sportieve zomerbanden hebben vaak een erg stijve wang.

Bij m'n Mazda3 is het verschil tussen zomer en winterbanden ook heel goed merkbaar.
van 215/45R17 redelijk sportieve zomerband (goodyear eagle F1 assimetric) naar 195/65R15 behoorlijk op comfort gerichte winterband (continental wintercontact TS 830). Vooral de conti's bevallen erg goed kwa rijden en afrol geluid, in acht nemende dat het een veel meer op comfort gerichtte band is (al slijten ze best wel snel). Het afrolgeluid van de goodyears valt een beetje tegen, maar de slijtage valt weer enorm mee.

M'n voorste 2 winterbandjes zitten nu op 5,5 en 5,7mm dus dit jaar rijd ik wat langer door op de winterbanden en dan komen er 2 nieuwe voorbandjes op. De achterkant zit nu nog op 7,2 en 7,5mm. Die gaan dan volgend jaar naar voren zodat ik die in 2 seizoenen op rijdt.

Het plan was eigenlijk ieder jaar 2 nieuwe banden aan te schaffen maar m'n huidige zomer voorbanden slijten niet snel genoeg. Dus dit voorjaar 2 winterbandjes scoren en dan pas over 2 jaar waarschijnlijk 2 nieuwe winterbanden en 2 nieuwe zomerbanden.

[ Voor 60% gewijzigd door martijn_tje op 17-11-2013 21:51 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, heb net ook de winterbandjes onder mijn hok laten zetten. Dag Continental SportContact's, welcome back Bridgestone Blizzaks :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Sinds afgelopen vrijdag zitten op mijn Fiësta ook weer de winterbandjes. En je merkt het meteen als je gaat rijden: er is meer afrolgeluid van de banden te horen. Storend is het overigens niet, maar het valt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Mr_Size schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:38:
Sinds afgelopen vrijdag zitten op mijn Fiësta ook weer de winterbandjes. En je merkt het meteen als je gaat rijden: er is meer afrolgeluid van de banden te horen. Storend is het overigens niet, maar het valt wel op.
Hier hetzelfde verhaal. Eerst hoorde ik het niet, maar nadat ik ze goed op spanning bracht, hoorde ik het wel. En inderdaad: echt storend is het niet.

De stalen wielen waren in erg slechte staat, dus voordat de banden zijn gewisseld heb ik ze een beetje opgelapt. Ik zag hier en in het 'show je auto'-topic anderen met leuke kleurtjes werken, maar dat werd me toch teveel van het goede. Het is dus toch saai grijs geworden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2xul9GK.jpg
Het staat hem niet eens zo heel slecht. Voor zover ik me echt druk maak om het uiterlijk van een 20 jaar oude 306, natuurlijk...

Nu moet ik alleen nog ergens de zwarte naafdoppen van een Partner zien te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 18-11-2013 15:06 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zo, winterbandjes er weer onder. Zo nu en dan even verwisselen is best goed. Nu weer tegengekomen:
- rechtsachter zit schroef in, steekt niet helemaal door rubber heen, binnenkort maar laten controleren
- linksvoor is op, zit op haar na op de blokjes
- rechtsvoor heeft nog iets van 1,5mm over tot de blokjes
- reservewiel is knoerthard

Verder nog even bezig met reservewiel. Ten eerste zou ik niet blij worden van pech langs de weg, die draadkorf kreeg ik in eerste instantie niet los, bout verroest. Is nu weer gangbaar. Ten tweede weet ik nu ook waar rammeltjes achter vandaan komen: de bak met krik die in het reservewiel ligt zit gewoon los. Als je 1x goed over een bult hupst kan ie loskomen. Ligt wel op schuim, maar gaat rammelen. Straks maar even spanbandje omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
martijn_tje schreef op zondag 17 november 2013 @ 21:30:
De wangen van een winterband zijn vaak ook een stuk soepeler. Zeker sportieve zomerbanden hebben vaak een erg stijve wang.

Bij m'n Mazda3 is het verschil tussen zomer en winterbanden ook heel goed merkbaar.
van 215/45R17 redelijk sportieve zomerband (goodyear eagle F1 assimetric) naar 195/65R15 behoorlijk op comfort gerichte winterband (continental wintercontact TS 830). Vooral de conti's bevallen erg goed kwa rijden en afrol geluid, in acht nemende dat het een veel meer op comfort gerichtte band is (al slijten ze best wel snel). Het afrolgeluid van de goodyears valt een beetje tegen, maar de slijtage valt weer enorm mee.
Tuurlijk zit daar verschil tussen, maar in dit geval kan je het niet vergelijken.

Je gaat van 17" zomer naar 15" winter. De veel hogere wang heeft enorm veel invloed op het confort.
Als je van 17" zomer naar 15" zomer gaat zal je ook een groot verschil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Was van plan vanmiddag de winter bandjes erop te leggen is dat te vroeg of kan het wel
(ergens op internet gelezen over een 7 graden regel en aang het buiten 5 graden is ..)

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
Vrijdag gaan de mijne eronder. Moet de winterwielen nog wel even goed poetsen met een wheel sealant, want dan hecht de remstof etc. niet zo goed. :)

Dan maak ik daarna de zomervelgjes weer even grondig (voor zover dat nog nodig is, aangezien ik ze elke week schoonmaak :P ) schoon en kunnen die droog en veilig de berging in.

Twijfel trouwens om m'n winter velgen deze winter een ander kleurtje te geven met Plastidip (dan ga ik uiteraard geen wheel sealant toepassen ;) ). Knal oranje ofzo lijkt me wel grappig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Jasperlamers schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:19:
Was van plan vanmiddag de winter bandjes erop te leggen is dat te vroeg of kan het wel
(ergens op internet gelezen over een 7 graden regel en aang het buiten 5 graden is ..)
Ah, daar is de 7 graden regel weer :) Vaak wordt gezegd dat winterbanden vooral onder de 7 graden significant beter presteren dan zomerbanden en dat is deels ook wel zo.

Maar zo lang het nooit sneeuwt of keihard regent kun je in de winter prima met zomerbanden uit de voeten, ook onder de 7 graden.

Ergo: vooral bij flinke sneeuwval en ijzel heb je flink profijt van je winterbanden, hoewel je ook dan natuurlijk voorzichtiger moet rijden dan bij 'normaal' weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Hmmm.. maar beter 2 weken wachten of nu doen aangezien mn vader het zelf niet meer kan en ik niet iedere keer heen ga ..

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:06
Mr_Size schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:29:
[...]
Ah, daar is de 7 graden regel weer :) Vaak wordt gezegd dat winterbanden vooral onder de 7 graden significant beter presteren dan zomerbanden en dat is deels ook wel zo.
Nope, uit de testen waar ze met temperatuur werken zie je dat de verschillen pas onder de 0 graden ontstaan en dat het hard moet vriezen voordat je over significante verschillen kunt praten. Hetzelfde geldt trouwens ook de andere kant op, tot een graad of 15 zullen winterbanden niet veel onderdoen voor zomerbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:18

Pierre

Van nature lui!

Overmorgen worden ze weer onder de Alfa Romeo Mito gezet ;)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
redwing schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:33:
Nope, uit de testen waar ze met temperatuur werken zie je dat de verschillen pas onder de 0 graden ontstaan en dat het hard moet vriezen voordat je over significante verschillen kunt praten. Hetzelfde geldt trouwens ook de andere kant op, tot een graad of 15 zullen winterbanden niet veel onderdoen voor zomerbanden.
Ik bedoel maar, die 7 graden regel moet met een flinke korrel zout worden genomen en dient niet als leidraad te worden genomen wanneer de winterbanden er onder kunnen :) Gewoon een commercieel dingetje om consumenten aan de winterbanden te krijgen.

Ik heb jarenlang zonder winterbanden rond gereden en dat ging prima zolang het niet sneeuwde. En ook als het wel sneeuwt lukt het meestal wel als je eenmaal rijdt. Wegrijden van een parkeerplek of bijv. een stoplicht is echter lastiger, ben de afgelopen 4 winters 2x vast komen te zitten op een parkeerplek na een fikse sneeuwbui. Dat was toch wel irritant en heb afgelopen winter voor het eerst winterbanden gehad. Vond het toch wel lekker rijden, aangezien er afgelopen winter ook weer genoeg dagen waren met sneeuwval. Het is gewoon veiliger om met winterbanden te rijden onder dat soort omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ach, heb ze er vandaag onder gedraaid. 7 graden of niet, het zal me aan mijn reet roesten:
- vandaag was het betrekkelijk mooi weer om straks niet in regen/sneeuw te hoeven doen
- voorbanden zijn aan vervanging toe
- winterbanden nog lang niet
- achterband had schroefje tussen get profiel zitten
- meteen even zitten oefenen met reservewiel, weet nu dat ik aan de kant van de weg dit niet had willen doen
- rammeltje weg: zit nu een sjorband 3x over de krik gelust door de gaten van de velg, bakje met krik lag voorheen gewoon los op stukje schuimrubber in het reservewiel.

Lijkt mij dat een winterband met 5-6mm meer doet dan een zomerband met 2mm. Als aan het eind van de winterperiode de voorbanden kaal genoeg zijn om niet nog een winter door te kunnen rijd ik die op tot mei, komen er dan 2 nieuwe zomerbanden. Achterband (die dan voor komt) laat ik fixen, is nog geen mm afgesleten en zit er nog geen halfjaar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zitten sinds vandaag ook weer onder m'n sportage.

Gezien die standaard op erg brakke hankooks is geleverd, ben ik weer blij!
Kan niet wachten tot de zomerbanden de prullenbak in kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
dude88 schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:58:
Tuurlijk zit daar verschil tussen, maar in dit geval kan je het niet vergelijken.

Je gaat van 17" zomer naar 15" winter. De veel hogere wang heeft enorm veel invloed op het confort.
Als je van 17" zomer naar 15" zomer gaat zal je ook een groot verschil hebben.
Klopt. Op m'n vorige Almera had ik zomer en winter in de zelfde maat (dat verschil was ook merkbaar maar veel minder extreem als nu met de Mazda). Maar een Mazda3 van net 1200Kg op een 215 brede winterband is niet echt handig voor de prestatie's in winterse omstandigheden. Vandaar de smallere maat. Tevens scheelt het ook enorm in de kosten (de smallere winterbanden + velg waren goedkoper als alleen winterbanden in 215/45 R15.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik vrees dat ik ook aan de winterbanden moet, nu biedt mijn garagist mij een stem petlas snowmaster +velg + balanceren aan voor 389 Inc btw. Het lijkt me niet een hele slechte deal, ik kan alleen niet zo veel informatie vinden over die petlas band. Op auotbandentest komt ie er niet heel slecht af, maar t is geen uitschieter in de makkelijk toegankelijke testrapporten..hier iemand die meer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.

[ Voor 99% gewijzigd door Maasluip op 19-11-2013 12:03 . Reden: verkeerde topic ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
hendrikjan schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:06:
Ik vrees dat ik ook aan de winterbanden moet, nu biedt mijn garagist mij een stem petlas snowmaster +velg + balanceren aan voor 389 Inc btw. Het lijkt me niet een hele slechte deal, ik kan alleen niet zo veel informatie vinden over die petlas band. Op auotbandentest komt ie er niet heel slecht af, maar t is geen uitschieter in de makkelijk toegankelijke testrapporten..hier iemand die meer weet?
Ken ze niet, vrij onbekend merk in Nederland. Ontbreekt blijkbaar nog erg veel aan marketing. Ervaringen van diverse gebruikers zijn goed, ook onder de wat extremere auto's (Pontiac, dikke Audi's en BMW's). Petlas is een turks bedrijf die al tig jaar banden maakt voor het turkse leger. Nu zit er een wereld van verschil tussen een band voor een militair vliegtuig en een winterband, maar hakkietakkie spul zal het waarschijnlijk niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Heel vaak doen die onbekende merken weinig aan R&D en kopen ze gewoon oude mallen op van de grote fabrikanten, slecht zijn ze dus niet maar ze liggen wel een paar jaar achter.
En dan is er natuurlijk nog de rubbersamenstelling, dat is waar die goedkope Chinese banden door de mand vallen, die gebruiken bikkelhard rubber wat erg gevaarlijk is.

Toen ik mijn Mercedes E500 (360PK) kocht zaten er ook 4 goedkope nieuwe banden onder, daar was echt niet mee te rijden, elke bocht greep de traction control in en als ik op de snelweg bij 120km/h plankgas gaf ging ie er nog met een wiebelende achterkant vandoor :P

[ Voor 32% gewijzigd door Bierkameel op 19-11-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De Dunlop SP10 3e die ik gisteren uit de draadmand haalde zag er ook nog perfect uit: geen haarscheurtjes, super profiel nog, maar als je ook maar even aan het profiel voelt weet je dat die je auto in no-time achterstevoren zet: shit wat een hard rubber. Veel harder dan van de Michelin Energysavers die ik afgelopen voorjaar als zomerband heb laten monteren.

Wel grappig dat die dingen geprezen werden voor "Uitstekend rijgedrag op nat wegdek" en "Hoog rijcomfort". Ik heb de 4 jaar oude banden destijds weggegooid van de achteras met 6-7mm profiel er nog op, ik kon me niet vinden in die aanbevelingen... heb er zelfs een keer andersom mee op een rotonde gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Een goodyear eagle assimetric heeft ook best hard rubber op her loopvlak maar dat is toch een heel behoorlijke band. Wel wat lawaaig.

Met 6 of 7mm en 4 jaar oud hoort een band nog geen problemen te geven. Ik ken trouwens ook 1 of 2 plekken waar het altijd raak is als het geregend heeft. 1 daarvan is 10 meter na een stoplicht en als je daar in de regen ook maar een beetje vlot wil wegrijden heb je daar wheelspin. Ongeacht de auto of het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Auto gekocht in mei 2008, ding is in november 2003 gemonteerd, in januari 2004 op kenteken gekomen. Heb in juli eerste onderhoudsbeurt gedaan, voor 2 nieuwe banden, die waren compleet versleten. 2 maand later beetje regen en achterstevoren op rotonde, achterkant was me voorbij gekomen, en dan ging ik nog niet eens heel hard die rotonde over.
In oktober/november de winterbanden van mijn oude auto op bestaande velgen laten monteren, paar maand later nieuwe stalen velgen weten te scoren en vervolgens ook die oude dunlops maar laten vervangen, als ze dan toch al van de velg af liggen kan je beter meteen goede keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43
Eergisteren ook maar mijn winterbanden op mijn Opel Vectra gelegd. Aparte set velgen (aluminium) dus makkelijk te verwisselen op het moment dat het mij uit komt.

Iemand uit mijn vriendengroep is zijn wielen hier ook komen wisselen op zijn Audi A3. Zomerbanden dik en duur aluminium, winterbanden op zwart staal. Vind dat toch zonde aangezien je vaak toch ongeveer een derde van het jaar op winterbanden rijdt.

Op mijn 225/45/17 zomerbanden valt echt niet te rijden in de sneeuw of op ijs. Voor het gewicht van de auto ook veel te breed, auto weegt rond de 1200kg meen ik. Sneeuwkettingen liggen ook in de auto, ik woon erg afgelegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Bierkameel schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:19:
Heel vaak doen die onbekende merken weinig aan R&D en kopen ze gewoon oude mallen op van de grote fabrikanten, slecht zijn ze dus niet maar ze liggen wel een paar jaar achter.
En dan is er natuurlijk nog de rubbersamenstelling, dat is waar die goedkope Chinese banden door de mand vallen, die gebruiken bikkelhard rubber wat erg gevaarlijk is.

[video]

Toen ik mijn Mercedes E500 (360PK) kocht zaten er ook 4 goedkope nieuwe banden onder, daar was echt niet mee te rijden, elke bocht greep de traction control in en als ik op de snelweg bij 120km/h plankgas gaf ging ie er nog met een wiebelende achterkant vandoor :P
Is wel algemeen bekend. Hard rubber: slijtvast, goed op droog maar belabberd (lees: ronduit gevaarlijk) op nat wegdek. Wel ideale driftbandjes.

Met die goedkope Chinese winterbanden hetzelfde verhaal: slijtvast, presteren (zeer) goed in de sneeuw en op droog, maar zijn belabberd (lees: ronduit gevaarlijk) op nat wegdek.

Ik had er ook goedkope Flamingo ( :D ) bandjes onder toen ik m'n auto kocht. Nu zijn natte klinkers doorgaans al vrij glad, maar met deze banden was het net of ik op ijs reed :')

[ Voor 9% gewijzigd door Gabliboeba op 19-11-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Nou, dan gooi ik nog maar even de knuppel in het hoenderhok, wat zou dan een ideale band zijn voor de NL omstandigheden.. Lees, veel nat, soms sneeuw, maar over het algemeen niet, die wel nog ene kwalificatie heeft "winetrband", of beter gezegd, waar ik mee op de snelweg mag in Duitsland, en die net dat beetje meer veiligheid inbouwt dan een gewone zomerband? (ik heb nu trouwens ook budget china keihard plastic dr onder zitten, ok niet altijd best, maar als je genoeg afstand houdt dan gaat het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
hendrikjan schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 17:48:
Nou, dan gooi ik nog maar even de knuppel in het hoenderhok, wat zou dan een ideale band zijn voor de NL omstandigheden.. Lees, veel nat, soms sneeuw, maar over het algemeen niet, die wel nog ene kwalificatie heeft "winetrband", of beter gezegd, waar ik mee op de snelweg mag in Duitsland, en die net dat beetje meer veiligheid inbouwt dan een gewone zomerband? (ik heb nu trouwens ook budget china keihard plastic dr onder zitten, ok niet altijd best, maar als je genoeg afstand houdt dan gaat het prima :)
De ideale band bestaat niet, maar er zijn meer dan genoeg banden (doorgaans merken als: Michelin, Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear) die op alle vlakken goed presteren. Je doet nu eenmaal altijd concessies. We rijden gelukkig niet allemaal als Formule 1 coureurs waardoor we slicks nodig hebben om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden als het droog is. Net als een winterband is ook een zomerband voorzien van technieken (profiel) waar je 8 van de 10 dagen niets aan hebt. Maar als je ze eens nodig hebt (nat wegdek) ben je blij dat je ze hebt en zijn derhalve onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je per se niet wilt wisselen en wel het hele jaar wilt blijven rijden dan kun je denk ik het beste het hele jaar op winterbanden rijden. Die slijten met warm weer echter wel sneller en hebben dan een wat langere remweg. Die nadelen wegen echter niet op tegen de voordelen die je ermee hebt onder winterse omstandigheden.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 19-11-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Palomar schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:33:
Als je per se niet wilt wisselen en wel het hele jaar wilt blijven rijden dan kun je denk ik het beste het hele jaar op winterbanden rijden. Die slijten met warm weer echter wel sneller en hebben dan een wat langere remweg. Die nadelen wegen echter niet op tegen de voordelen die je ermee hebt onder winterse omstandigheden.
In Nederland ?????? Het hele jaar lang met mindere banden rijden om een paar dagen per jaar wat voordeel te hebben lijkt me niet echt zinvol :+ Als je al een soort banden voor het hele jaar wilt pakken doe dan of zomerbanden of all-seasons maar zeker geen winterbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Hele rare redenatie Palomar.. Heel raar. Jij kiest er dus liever voor om in bij wijze van spreke 98% van het jaar met veel meer slijtage (dus kosten) en langere remweg te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 20:37:
Hele rare redenatie Palomar.. Heel raar. Jij kiest er dus liever voor om in bij wijze van spreke 98% van het jaar met veel meer slijtage (dus kosten) en langere remweg te rijden?
Ik kies daar niet voor, maar als je nooit wilt wisselen moet je uitgaan van het slechtste scenario en daar je bandenkeus op afstemmen. Meer slijtage is dan je eigen keuze. Langere remweg is natuurlijk wel een puntje van aandacht, echter de iets langere remweg die je hebt bij zomers weer met goede merkwinterbanden is te verwaarlozen ten opzichte van de langere remweg die je hebt met zomerbanden bij winters weer.

Ik wissel zelf overigens gewoon tussen zomer- en winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Palomar schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:06:
[...]
Ik kies daar niet voor, maar als je nooit wilt wisselen moet je uitgaan van het slechtste scenario en daar je bandenkeus op afstemmen. Meer slijtage is dan je eigen keuze. Langere remweg is natuurlijk wel een puntje van aandacht, echter de iets langere remweg die je hebt bij zomers weer met goede merkwinterbanden is te verwaarlozen ten opzichte van de langere remweg die je hebt met zomerbanden bij winters weer.

Ik wissel zelf overigens gewoon tussen zomer- en winterbanden.
Het aantal dagen goed weer ten opzichte van de dagen dat het glad is is in Nederland ook te verwaarlozen. Als je nooit wilt wisselen kun je beter uitgaan van het scenario dat het meeste voorkomt. Die paar dagen dat het wat gladder is kun je ook met zomerbanden rond rijden of desnoods de auto laten staan. Die iets langere remweg waar je het over hebt is bij 15 graden al 15% oplopend naar 30% bij 35 graden (linkje). Zeker niet te verwaarlozen dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:50:
[...]

Het aantal dagen goed weer ten opzichte van de dagen dat het glad is is in Nederland ook te verwaarlozen. Als je nooit wilt wisselen kun je beter uitgaan van het scenario dat het meeste voorkomt. Die paar dagen dat het wat gladder is kun je ook met zomerbanden rond rijden of desnoods de auto laten staan. Die iets langere remweg waar je het over hebt is bij 15 graden al 15% oplopend naar 30% bij 35 graden (linkje). Zeker niet te verwaarlozen dus.
Het verschil in remweg tussen een zomerband en winterband bij sneeuw kan echter wel meer dan 50% zijn (linkje). Over tractie e.d. nog niet te spreken. Moet je misschien voor jezelf af gaan vragen hoe vaak je rijdt bij winterse omstandigheden en hoe vaak je rijdt met +35 graden. Daarnaast gaf hierboven degene die de oorspronkelijke vraag stelde aan dat de band ook in de winter in Duitsland toegestaan moet zijn. Dan zit je dus al automatisch aan een winter of allseason-band. Allseason is dan evt. ook een optie.

Ben het er mee eens hoor dat het niet handig is om het hele jaar door te rijden met winterbanden, echter als ik zou moeten kiezen en ik rij niet extreem veel dan zouden het misschien ook wel winterbanden worden. Meer grip in de winter weegt bij mij toch zwaarder dan iets minder grip in de zomer.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 19-11-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Palomar schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:17:
[...]
Het verschil in remweg tussen een zomerband en winterband bij sneeuw kan echter wel meer dan 50% zijn (linkje). Over tractie e.d. nog niet te spreken. Moet je misschien voor jezelf af gaan vragen hoe vaak je rijdt bij winterse omstandigheden en hoe vaak je rijdt met +35 graden.
Vandaar ook dat ik de 15 graden ook noemde welke wel zeer vaak voorkomt. De extremen (sneeuw/ijs/35+) kom je nl maar zelden tegen dus het is belangrijker om te kijken wat de verschillen zijn bij temperaturen die wel vaak voorkomen. Continue op winterbanden rijden zorgt er dan voor dat je bijna altijd met 20% extra remweg rond rijdt om een paar dagen per jaar 50/70% meer grip te hebben.
Daarnaast gaf hierboven degene die de oorspronkelijke vraag stelde aan dat de band ook in de winter in Duitsland toegestaan moet zijn. Dan zit je dus al automatisch aan een winter of allseason-band. Allseason is dan evt. ook een optie.
Waarbij de allseason dan de veel betere optie is (alhoewel die vaak bij temperaturen rond de 25 graden en hoger ook echt slechter dan zomerbanden presteren). Daarnaast mag je ook in Duitsland in de winter gewoon op zomerbanden rijden mits het maar niet sneeuwt. Afhankelijk van waar je dus in Duitsland moet zijn kan het best zijn dat je ook zonder winterbanden geen probleem hebt.
Ben het er mee eens hoor dat het niet handig is om het hele jaar door te rijden met winterbanden, echter als ik zou moeten kiezen en ik rij niet extreem veel dan zouden het misschien ook wel winterbanden worden. Meer grip in de winter weegt bij mij toch zwaarder dan iets minder grip in de zomer.
Dat mag natuurlijk je keuze zijn :) De mijne is het iig niet, o.a omdat je je bij sneeuw wel aanpast, maar bij 25 graden rijd je gewoon door totdat je een keer een noodstop moet maken en die 20% remweg wel tekort komt. Daarnaast komt de sneeuw situatie in Nederland zo weinig voor dat je daar makkelijk omheen kunt werken (alhoewel dat wel altijd afhankelijk van je situatie is)

(trouwens wel apart dat bij die test de tractie van de zomerband op sneeuw 'niet haalbaar' is maar op ijs wel)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vandaag 130km gerden op winterbanden, ben toch weer blij met 185/60/14 ipv de reguliere 175/65/14. Is ooit zo uitgekomen omdat die dingen onder de vorige auto zaten en rolomtrek nagenoeg hetzelfde is, maar nooit de moeite genomen om alle 4 banden tegelijk op te rijden en vervolgens te wisselen voor wat anders.

Wat ik nu vooral merk:
- veel strakker sturen
- veel minder gummen in bochten en op rotondes
- kortere remweg
- ook bij hard remmen geen ABS

Helaas wel meer herrie, maar vanavond op de terugweg toen de thermometer 1-3 graden aangaf was het geluid een stuk minder hard dan vanmiddag toen het nog 7-9 graden was. Dat het beter rijdt dan de zomerbanden is vnml te wijten aan de extra cm breedte, de in verhouding iets plattere band en het verschil in profieldiepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 23:10:(trouwens wel apart dat bij die test de tractie van de zomerband op sneeuw 'niet haalbaar' is maar op ijs wel)
Een zomerband zit direct vol met sneeuw, waar een winterband dit er weer uit gooit, en zo een grof profiel blijft houden. De zomerband wordt dus eigenlijk helemaal glad, sneeuw op sneeuw.

Bij ijs zal een zomerband niet vol komen te zitten, dus dan heeft die geen last van dit nadeel tov een winterband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Vanmorgen voor de tweede keer dit jaar mijn ruit moeten krabben. Van het weekend toch maar even een uurtje vrij maken om de winterbanden onder de auto te gooien :) Ik zet er denk ik geen wieldoppen op, vind het mooier om met kaal staal te rijden.

@_JGC_, gefeliciteerd! :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Ga dit weekend de banden van de bmw omzetten. Heb een set originele BMW sport velgen kunnen kopen voor €500. Dus meteen gedaan.
Zitten nu deze banden op.

Pirelli W 210 Sottozero S2 215/55 R16 93H

De opel corsa krijgt geen winterbanden. Is niet echt nodig. En als het flink gaat sneeuwen dan werk ik thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:51:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Eerst hoorde ik het niet, maar nadat ik ze goed op spanning bracht, hoorde ik het wel. En inderdaad: echt storend is het niet.

De stalen wielen waren in erg slechte staat, dus voordat de banden zijn gewisseld heb ik ze een beetje opgelapt. Ik zag hier en in het 'show je auto'-topic anderen met leuke kleurtjes werken, maar dat werd me toch teveel van het goede. Het is dus toch saai grijs geworden:
[afbeelding]
Het staat hem niet eens zo heel slecht. Voor zover ik me echt druk maak om het uiterlijk van een 20 jaar oude 306, natuurlijk...

Nu moet ik alleen nog ergens de zwarte naafdoppen van een Partner zien te vinden.
Als ik dit soort foto's zie denk ik altijd dat men een beetje doorslaat met 'een winterband moet altijd een maat kleiner zijn'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:10:
[...]

Als ik dit soort foto's zie denk ik altijd dat men een beetje doorslaat met 'een winterband moet altijd een maat kleiner zijn'
Dat stond ook in mijn instructieboekje, de dealer zei dat dat niet nodig was. Dus ik heb gewoon dezelfde maat winterband als niet-winterband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:10:
[...]

Dit is de maat die oorspronkelijk op de auto hoort. 175/70/13. Het is een oud beestje, van vijftien jaar voor de tijd dat C-segmenters standaard op 17 inch wielen werden gezet.

Overigens zijn de zomerwieltjes wel een maatje groter, maar met 185/60/14 nog niet exorbitant:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g6Pky.jpg

Het is een gebruiksvoorwerp, een puur praktisch ding om zo af en toe iets sneller, droger of met meer spullen van A naar B te gaan dan op de fiets. Vaak staat hij gewoon twee weken wortel te schieten hier voor de deur. Daar heb ik geen stoere glimmende auto voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat heb ik ook, maar mijn zomerbanden zijn met 185/65 R15 niet overbemeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00
hendrikjan schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 17:48:
Wat dacht je van Goodyear Vector 4 all-season banden? Ik heb de banden er nu een goede maand opzitten en bevallen me uitstekend. Zeker met het nederlandse klimaat met sterk schommelende omstandigheden lijken mij deze banden prima te voldoen.

Deze banden komen in diverse testen(Bild o.a.) ook goed uit de verf en scoren geregeld beter dan goedkope winterbanden.
http://www.tyrereviews.co...dyear/Vector-4Seasons.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:48

CeesKees

I rest my Kees

Hier staat de ADAC 2014 winterbandentest:

http://www.adac.de/infote...85_60_R15.aspx?tabid=tab1

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Gisteren 4 stuks Nokian WR/d3 besteld, binnenkort moet auto APK en beurtje, gelijk winterbanden/velgen wisselen.
Door aparte maat van de Forester is het een van de weinige types winterbanden die verkrijgbaar is... gelukkig is kwaliteit best goed van die dingen.

Waarschijnlijk volgend jaar zomerbanden wisselen... uitzoeken wat daar op kan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Miki schreef op woensdag 20 november 2013 @ 12:06:
[...]

Wat dacht je van Goodyear Vector 4 all-season banden? Ik heb de banden er nu een goede maand opzitten en bevallen me uitstekend. Zeker met het nederlandse klimaat met sterk schommelende omstandigheden lijken mij deze banden prima te voldoen.

Deze banden komen in diverse testen(Bild o.a.) ook goed uit de verf en scoren geregeld beter dan goedkope winterbanden.
http://www.tyrereviews.co...dyear/Vector-4Seasons.htm
Ja, over een dergelijke oplossing zat ik al na te denken, ik ben overigens niet vies van wisselen. Zo nu en dan een draagarmpje en schijven wisselen lukt mij ook, dan moet een wiel wisselen ook nog wel lukken. Ik wil een beetje extra veiligheid inbouwen, en de banden die ik nu heb, budget plastic uit china, worden er in de winter niet beter op.

Over die test van de adac, het valt mij op dat er niet een band als zeer goed uit de bus komt.

Veel van de bandentests zijn gedaan met een banden maat die ik niet onder mijn auto heb zitten.. Ik heb nu 185/65/14. Als aangeraden wordt dat je oor winterbanden een maat kleiner moet nemen, moet je dan 175/65/14 nemen? Of .. welke mat maak je kleiner? Of maakt het eigenlijk niet veel uit? En doet dit dan nog iets met je km teller :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:00
hendrikjan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:55:
[...]

Ja, over een dergelijke oplossing zat ik al na te denken, ik ben overigens niet vies van wisselen. Zo nu en dan een draagarmpje en schijven wisselen lukt mij ook, dan moet een wiel wisselen ook nog wel lukken. Ik wil een beetje extra veiligheid inbouwen, en de banden die ik nu heb, budget plastic uit china, worden er in de winter niet beter op.

Over die test van de adac, het valt mij op dat er niet een band als zeer goed uit de bus komt.

Veel van de bandentests zijn gedaan met een banden maat die ik niet onder mijn auto heb zitten.. Ik heb nu 185/65/14. Als aangeraden wordt dat je oor winterbanden een maat kleiner moet nemen, moet je dan 175/65/14 nemen? Of .. welke mat maak je kleiner? Of maakt het eigenlijk niet veel uit? En doet dit dan nog iets met je km teller :?
Met mijn eigen all-seasons(de Goodyears V4) heb ik geen andere maat genomen maar de exacte maat van de zomerbanden. Wat betreft "echte" winterbanden wordt er aangeraden een kleinere wang te nemen vanwege de zachte compound die gebruikt wordt. Hierdoor behoudt je je comfort en rijeigenschappen die zomerbanden met een grotere wang bieden. Neem je dezelfde maat dan kan je auto "in overdreven zin" gaan swabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
[...]

Nee, van 185/65/14 kan je niet naar 175/65/14.

Gezien 65 een % is van de breedte wordt je omtrek kleiner.
Zoek op internet maar eens een banden calculator, dan zie je de afwijkingen.

Op een velg vast ook niet elke breedte, daar zal je ook rekening mee moeten houden. Zowel te breed als te smal is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Die 65 geeft de hoogte van de wang aan. Dat is 65% van de breedte (185 of 175mm). Op dezelfde 14 inch velg, is een 185/65 dus groter dan een 175/65. En dan bedoel ik niet alleen die centimeter breedte.

In jouw geval moet je dan kijken naar 175/70/14, dat wijkt maar 0,8% af.
Gelukkig zijn daar op internet tooltjes voor: http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html

(voor een deel dus hetzelfde wat die dude hierboven zegt :) )

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 20-11-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Persoonlijk zou ik 185 niet downgraden naar 175 voor winterbanden. Ik heb mijn 175/65/14 geupgrade naar 185/60/14, auto van 949kg, rijdt prima. Persoonlijk vind ik 175 een stuk zenuwachtiger rijden dan 185. Het is maar een centimeter, maar het verschil gaat in viervoud als je alle banden meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Tsja, bij mij is de zomerset juist 185 en de winterset 175. En die laatste rijdt nu juist net wat strakker. Maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk: winterbanden zijn net gewisseld, dus ik heb ze een paar dagen geleden netjes op spanning gebracht. Dat is met de zomerbanden al wat langer geleden geweest.

Overigens heb ik geen idee wat voor auto hendrikjan rijdt, dus of downsizen naar 175 slim is of niet, daar kan ik niks over zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier 195/50 R16 (zomer) om 175/65 R15 (winter). Op 5-12 gaan ze weer gewisseld worden.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40

Sick Nick

Drop the top!

Dat zal sowieso niet echt veel uit maken. Ik ga van 245/40/17 en 225/45/17 naar 205/55/16, puur omdat de auto niet zo zwaar is en brede wintersloffen ook niet echt lekker zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
*knuppelinhoenderhokgooit*

Ik heb normaal gesproken 235 als maat en voor mijn winterbanden ook gewoon 235. Wintersport doe ik niet aan en aangezien er in Nederland zeer sporadisch écht sneeuw ligt valt de noodzaak wel mee. Dan heb ik liever 90% van de tijd (ongeveer) het weggedrag waar ik blij van word en áls die sneeuw komt wel het profiel wat het verschil maakt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb in de zomer 16" 205's en nu in de winter 15" velgen met 195 banden. Vind 205 wel wat mooier/breder staan en biedt ook nog wel genoeg grip, maar vanwege de prijs toch maar 195's genomen. 205's waren zo'n 100 euro duurder voor een complete set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik wil sneeuwkettingen kopen voor mijn BMW met winterbanden in de maat 245/45R18. Nu zie ik sneeuwkettingen met zeer uiteenlopende prijzen, maar ook dikke (12 mm) en dunnere (9 mm) schakels. Zijn er afgezien van ruimtegebrek in de wielkast redenen om dunne of juist dikkere schakels te willen?

Zomerbandenmaat is trouwens 245/40R19. Even breed, maar in de sneeuw een wereld van verschil. Lees: deze auto (die ruim voldoende is gemotoriseerd) is met deze zomerbanden bijna onhandelbaar in de sneeuw, terwijl het met winterbanden prima vertoeven is in de sneeuw. Ik heb de indruk dat de overgang van zomer- naar winterbanden veel meer zoden aan de dijk zet dan de overgang van brede winterbanden naar wat smallere winterbanden.

[ Voor 46% gewijzigd door Tomatoman op 20-11-2013 21:18 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 23:03

JdM

Humbled

Ik heb sneeuwkettingen in een maat die op mijn bandenmaat past, dik/dun/zwart/wit boeit mij persoonijk geen klap, want ik heb ze echt pas 1 keer gebruikt in de 25 ritten naar wintersportgebieden tot nu toe. Dikte van de schakel zal vast met de slijtvastheid te maken hebben. My 2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03

_Arthur

blub

Tomatoman schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:02:
Ik wil sneeuwkettingen kopen voor mijn BMW met winterbanden in de maat 245/45R18.
Ik zou dan toch even bij BMW informeren of je uberhaupt wel sneeuwkettingen zou kunnen monteren met deze wiel&bandenmaat onder je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Ik ben al dagen constant op zoek naar een goeie, betaalbare winterband.
Vaak spreken verschillende tests elkaar tegen, of gaat het over verschillende maten die blijkbaar zeer verschillende resultaten geven... :/

Nu zie ik hier redelijk vaak de Blizzaks passeren, maar niet de LM80. Andere LM-xx hebben ze niet in mijn maat.
Zomerbanden zijn 235/55/18 102H.
Winterbanden zou ik 215/65/16 nemen om het toch een beetje betaalbaar te houden.
Maar die Blizzaks zijn dan maar T ipv H. Zou dat een probleem zijn? Ik moet pas in mei naar de keuring, dus die zullen het niet merken :P

Wat denken jullie van die band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe hard wil je met winterbanden? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 20 november 2013 @ 14:08:
Gisteren 4 stuks Nokian WR/d3 besteld, binnenkort moet auto APK en beurtje, gelijk winterbanden/velgen wisselen.
Door aparte maat van de Forester is het een van de weinige types winterbanden die verkrijgbaar is... gelukkig is kwaliteit best goed van die dingen.

Waarschijnlijk volgend jaar zomerbanden wisselen... uitzoeken wat daar op kan :p
Kwaliteit is prima van die Nokians. Had ze in195/65R14 onder mijn vorige auto en nu in 225/45R17 onder mijn huidige. Bevallen erg goed ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

_Arthur schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:54:
[...]
Ik zou dan toch even bij BMW informeren of je uberhaupt wel sneeuwkettingen zou kunnen monteren met deze wiel&bandenmaat onder je auto.
Dat is toegestaan :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Gonadan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:57:
Hoe hard wil je met winterbanden? :D
Niet zo heel snel :P
Ik vraag het maar voor verzekering en zo. Of kijken die naar zo'n dingen niet? Stel dat ik een ongeluk zou hebben, dan gaan ze me niet wandelen sturen omdat het niet 'de juiste' banden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:23
Fire69 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 21:54:
Ik ben al dagen constant op zoek naar een goeie, betaalbare winterband.
Vaak spreken verschillende tests elkaar tegen, of gaat het over verschillende maten die blijkbaar zeer verschillende resultaten geven... :/

Nu zie ik hier redelijk vaak de Blizzaks passeren, maar niet de LM80. Andere LM-xx hebben ze niet in mijn maat.
Zomerbanden zijn 235/55/18 102H.
Winterbanden zou ik 215/65/16 nemen om het toch een beetje betaalbaar te houden.
Maar die Blizzaks zijn dan maar T ipv H. Zou dat een probleem zijn? Ik moet pas in mei naar de keuring, dus die zullen het niet merken :P

Wat denken jullie van die band?
Nokian WR D3. Vrij goedkoop en komen overal goed uit de tests.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:08:
[...]

Niet zo heel snel :P
Ik vraag het maar voor verzekering en zo. Of kijken die naar zo'n dingen niet? Stel dat ik een ongeluk zou hebben, dan gaan ze me niet wandelen sturen omdat het niet 'de juiste' banden zijn?
Ligt er natuurlijk aan wat de oorzaak is van het ongeluk. 'T' is zo uit mn hoofd tot 190km/u? Als bewezen is dat je harder hebt gereden én de band is daardoor geklapt en daardoor heb je een ongeluk veroorzaakt met ernstig lichamelijk letsel, dan kan daar wel eens naar gekeken worden. In de praktijk is de kans dat je hiermee problemen krijgt dus denk ik nihil...

Heb zelf overigens ook 'T' banden en mijn auto kan wel harder dan 190. Verwacht er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Gonadan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 17:03:
*knuppelinhoenderhokgooit*

Ik heb normaal gesproken 235 als maat en voor mijn winterbanden ook gewoon 235. Wintersport doe ik niet aan en aangezien er in Nederland zeer sporadisch écht sneeuw ligt valt de noodzaak wel mee. Dan heb ik liever 90% van de tijd (ongeveer) het weggedrag waar ik blij van word en áls die sneeuw komt wel het profiel wat het verschil maakt. :P
Nou hier 225 voor en 245 achter en ook zelfde maat als winterband genomen, dus knuppel 2 het hoenderhok in :P

/edit Niokian w3's trouwens, ben benieuwd, zomerslofjes van dit merk zijn super en neem aan dat de winterbanden uit Finland ook wel ok zijn:)

[ Voor 10% gewijzigd door Accident op 20-11-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
Vandaag voor mijn stadsauto (audi a1 sportback) winterbanden (+ originele stalen velgen) laten monteren. Heb ze heel goedkoop kunnen krijgen. Heb nu continentals TS800 met nagenoeg volledig profiel.

Zomerbanden: 225-35-18
Winter: 185-60-15

Nu voor de a4 nog laten monteren, daar heb ik (volgens mij) bridgestone winterbanden (met stalen velgen).... type ken ik even niet uit mijn hoofd.

Heb ook gelijk wieltassen gekocht voor de a1 velgen, verdomd handig en zijn nu ook mooi opgeborgen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Fire69
S2801 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:16:
[...]

Nokian WR D3. Vrij goedkoop en komen overal goed uit de tests.
OK, da's wel een serieus prijsverschil met waar ik aan het zoeken was :X

Nokian's zien er niet slecht uit, maar wat denken jullie van die Blizzak LM-80 (Evo)?

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Hmmm.. Ik denk dat ik mijn aanbieding van de garagist maar laat voor wat die is. Een van de redenen is toch veiligheid, dan wil je wel een band die als zodanig bekend staat, al was het alleen al voor je eigen gevoel. Ik ga denk ik voor een bandje uit de ANWB test die er goed uitkomt. Nu nog een anwb-er opsnorren van wie ik het ledenvoordeel mag opsouperen om een setje conti 850 te scoren :P, dan kom ik op ongeveer 65 euro per band uit... Maar dan moet ik wel nog ergens een setje velgen vandaan toveren.. Iemand daar een goeie shop voor? Of...

[ Voor 19% gewijzigd door hendrikjan op 21-11-2013 07:02 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

Palomar schreef op woensdag 20 november 2013 @ 23:17:
[...]

Heb zelf overigens ook 'T' banden en mijn auto kan wel harder dan 190. Verwacht er geen problemen mee.
Don3k in "Winterbanden... wie heeft ze?"
als je dan harder wilt of gaat, koop dan gewoon banden met een hogere rating en ga niet bewust lopen beknibbelen op je eigen en andermans veiligheid.
Men zet die rating er er niet voor Jan Lul op.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Fire69
Sorry, maar dat slaat nergens op... winterbanden kopen en dan klagen dat ze 'slecht'presteren als je als een gek gaat rijden?
Ik ga gewoon op straat rijden hoor, niet op franchorchamps...

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat is je vraag omtrent de verzekering dan?
Ik interpreteer 'm als: ik wil misschien wel harder dan de rating op de band. Kan de verzekering mij naaien als er iets fout gaat?

als ik het verkeerd begrijp: Mea Culpa.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• NoepZor
Ik vraag me af hoeveel invloed die rating in Nederland heeft. Zolang het draagvermogen bij de auto past en de band 130km/h aankan zou het binnen NL verder geen invloed moeten hebben.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

J tot 100 KM/H
K tot 110 KM/H
L tot 120 KM/H
M tot 130 KM/H
N tot 140 KM/H
P tot 150 KM/H
Q tot 160 KM/H
R tot 170 KM/H
S tot 180 KM/H
T tot 190 KM/H
H tot 210 KM/H
V tot 240 KM/H
W tot 270 KM/H
Y tot 300 KM/H
VR meer dan 210 KM/H
ZR meer dan 240 KM/H
Uiteraard zal er ook wel een marge zitten in het geheel, maar het lijkt me desalniettemin verstandig om een rating te pakken die past bij je beoogde snelheden.
VR en ZR vind ik overigens wel apart. Wat is daar anders aan dan een Y band?

[ Voor 20% gewijzigd door YellowCube op 21-11-2013 09:00 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

In sommige landen is het zo dat je dan een sticker op je dashboard moet plakken met de maximumsnelheid van je banden, maar of dat in Nederland zo is, betwijfel ik aangezien je hier toch nooit harder kan/mag. Ik heb ook H winterbanden (tot 210km/h) en mijn auto kan 217km/h... Die 210 km/h heb ik tot nu toe slechts één keer gereden, maar dat was op banden met V-rating.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• redwing
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 07:00:
[...]
als je dan harder wilt of gaat, koop dan gewoon banden met een hogere rating en ga niet bewust lopen beknibbelen op je eigen en andermans veiligheid.
Als je die snelheid toch niet gaat rijden maakt het toch geen bal uit ? Wat maakt het uit dat je banden niet tegen 190 kunnen als je toch niet boven de 150 uit komt ? Was het trouwens niet zo dat dit ook gewoon toegestaan is, mits je het op je dashboard duidelijk aangeeft (of ben ik nu landen door elkaar aan het gooien ?)

[removed]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

redwing schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:07:
[...]

Als je die snelheid toch niet gaat rijden maakt het toch geen bal uit ? Wat maakt het uit dat je banden niet tegen 190 kunnen als je toch niet boven de 150 uit komt ? Was het trouwens niet zo dat dit ook gewoon toegestaan is, mits je het op je dashboard duidelijk aangeeft (of ben ik nu landen door elkaar aan het gooien ?)
Ik interpreteer 'm als: ik wil misschien wel harder dan de rating op de band. Kan de verzekering mij naaien als er iets fout gaat?
:)

• redwing
Ik zag het staan ja :D

Maar zo lees ik hem dus niet, ik las het meer als dat hij wil weten wat er gebeurt als hij in een auto die 200+ kan met banden die 150 mogen bij 120 een ongeluk krijgt. En dan gebeurt er verder niets aangezien de verzekering niet aan kan tonen dat het ongeluk veroorzaakt is door banden die minder hard mogen dan de auto.

[removed]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 08:58:
[...]
Uiteraard zal er ook wel een marge zitten in het geheel, maar het lijkt me desalniettemin verstandig om een rating te pakken die past bij je beoogde snelheden.
VR en ZR vind ik overigens wel apart. Wat is daar anders aan dan een Y band?
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zit het zo dat een YR band ook een ZR is, met de restrictie dat deze "maar" tot 300 km/u rated is en een WR maar tot 270 km/u. Ik neem aan dat, vroeger was het in ieder geval wel zo, dat er nog altijd volwaardige ZR banden zijn zonder W of Y prefix. De eerste 2 sets banden onder de auto van mijn vader (Firestone en Goodyear) waren in ieder geval ZR zonder W of Y.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens wikipedia geldt het volgende: 'Das Kürzel ZR gilt generell für Reifen über 240 km/h und ist oft noch mit einem Zusatz versehen. Beispiel: 225/45 ZR 17 Y. Ist der Zusatz in Klammern versehen (z.b 295/30 ZR 21 (Y) ) darf der Reifen über 300 km/h gefahren werden.'

• Palomar
  • Niet online
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 07:00:
[...]

ik rij toch nooit harder dan 190, dus daarom verwacht ik geen problemen.

• Gonadan

Gonadan

YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 08:22:
wat is je vraag omtrent de verzekering dan?

als ik het verkeerd begrijp: Mea Culpa.
Zoals ik het interpreteer is hij bang dat de verzekering gaat zeuren omdat zijn auto in theorie harder kán, niet omdat hij dat daadwerkelijk wil gaan doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fire69
Inderdaad, dat bedoel ik.
Als je auto gehomologeerd is met H-banden en je rijd met V-banden rond, is hij in principe niet meer wettelijk in orde.
Ik ga zeker en vast geen 200 rijden. Ik ga zelden over de 130 (jaja, noem me maar een opa op de baan :+ )

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vroegâh, toen er gewoon nog geen winterbanden voor > 160 te krijgen waren, werd dat in Duitsland opgelost door een sticker met een verkeersbord met 160 er in op het dashboard te plakken. Was daar voor de verzekering voldoende.

Signatures zijn voor boomers.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Metalfreak schreef op donderdag 21 november 2013 @ 09:05:
In sommige landen is het zo dat je dan een sticker op je dashboard moet plakken met de maximumsnelheid van je banden, maar of dat in Nederland zo is, betwijfel ik aangezien je hier toch nooit harder kan/mag. Ik heb ook H winterbanden (tot 210km/h) en mijn auto kan 217km/h... Die 210 km/h heb ik tot nu toe slechts één keer gereden, maar dat was op banden met V-rating.
In Belgie is dat denk ik verplicht, als de winterbanden ervoor zorgen dat je toegelaten snelheid uitkomt onder de snelheid vastgelegd door de fabrikant van je wagen.

Dus je kan niet zomaar afgaan op de wettelijke toegelaten snelheidslimiet.

Ik geef toe dat een sticker van 180 per uur nogal belachelijk oogt op je dashboard, als je rondrijdt in een land waar je max 130 mag.

In Belgie controleren ze er blijkbaar op bij keuring van de wagen:
http://www.autoforum.be/s...elheidsindex-winterbanden

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik vind het wel grappig, zo'n sticker met Vmax 210km/h op je dashboard :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een 300km/u sticker zou ook wel grappig zijn.

• Gonadan

Gonadan

Banden met andere snelheidscodering
Soms worden er (goedkopere) banden aangeboden met een andere snelheidscodering. Bij winterbanden mag een band worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam dezelfde snelheidscodering te houden als bij uw zomerbanden. Kiest u bij winterbanden tóch voor een lager gecodeerde band? Dan bent u daar verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken met daarop de lagere maximumsnelheid van de banden.
Zie: http://www.anwb.nl/rechts...den/wat-is-een-winterband

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dude88
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 21 november 2013 @ 12:57:
Een 300km/u sticker zou ook wel grappig zijn.
Niet in een auto die harder kan dan 300 km/h :+

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
Topsnelheid van 185km/h hier. Echter nog nooit harder dan 160km/h gereden (das maar heel af en toe, korte stukjes op een rustige zondag op de snelweg). Ik hou me normaal eigenlijk altijd aan de snelheid. Banden hebben een T rating geloof ik

• Fire69
Blijkbaar stelde ik toch niet zo'n rare vraag :)

Maar ondertussen weet ik nog niks over die Blizzak LM-80's :)
Beter dan de Nokian's toch, nee?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Als je iets wilt weten over hoe goed een band is, is naar mijn inziens de beste plek tyrereviews.co.uk. Bij deze Blizzak LM-80's staan helaas pas 2 reviews, dus veel heb je daar niet aan. Reviews van eindgebruikers, als je de extremen eruit filtert, vind ik vele malen nuttiger dan een ANWB test. Veel van die professionele tests doen gezamenlijk de test uitvoeren en/of schrijven de reviews van elkaar over.
Ook heb ik het idee dat ze niet altijd objectief zijn en bepaalde bekende merken voortrekken. Onder mijn auto liggen Falken Eurowinter HS439 banden. Volgens de ANWB waren deze destijds slecht. Echter vind ik, en de reviews van eindgebruikers bevestigen dit, dat ze zeer goed zijn, een stuk fijner een setje Vredestein banden die ik ervoor had.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

welke kenmerken vind jij dan dat ze onterecht op testen en hoe verschillen die met de zaken die jij belangrijk vind?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Vanmorgen de wintersloffen er maar weer onder gelegd. Had er even tijd voor en 't was bovendien erg fraai weer. Eerst de dopjes van de LMV's afgewipt. Daarna alle bouten een stukje losgedraaid. Vervolgens de boel opgekrikt met de schaarkrik en een plankje. Daarna één voor één de banden gewisseld. Winterbanden eerst iets bijgepompt met de compressor. Laatste stukje van de bouten met de momentsleutel op 120 Nm gezet. Zomerbanden weer in de schuur gelegd. Netjes gemerkt met een vetkrijtje. Droeg wegwerphandschoentjes dus handen wassen viel mee. In totaal was ik 25 minuten bezig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.