Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.986 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Moet hier binnenkort maar even met de set naar de garage. Wisselen kan ik zelf wel, maar balanceren lijkt een vak apart te zijn. Laatst met klachten over trillen bij remmen bij de garage geweest, achter op 2 maand oude zomerbanden moest 10g lood bij en was er verkeerd lood gebruikt bij het balanceren (waardoor ik ws een stuk verloren ben) en voor zat er helemaal geen lood meer op. Belooft nog wat voor mijn winterset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:30:
Bij ijs of ijzel maakt het zeker veel uit, dat jij het nut nog niet hebt gemerkt is een kwestie van geluk hebben. Diverse onafhankelijke testen laten zien dat het verschil in remweg en bestuurbaarheid van de auto aanzienlijk is.
Daarnaast zie ik er ook weinig nadelen aan. Op het moment dat je winterbanden onder je auto hebt spaar je weer je zomerbanden.
Zolang elke lease maatschappij extra geld vraagt winterbanden vind ik winterbanden onzin. Tenslotte zou de schade lager moeten zijn bij auto's met winterbanden toch? Blijkbaar niet genoeg om de eenmalig investering te rechtvaardigen, dus zoveel veiliger zal het niet zijn (in de praktijk!)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:37:
[...]

Zolang elke lease maatschappij extra geld vraagt winterbanden vind ik winterbanden onzin. Tenslotte zou de schade lager moeten zijn bij auto's met winterbanden toch? Blijkbaar niet genoeg om de eenmalig investering te rechtvaardigen, dus zoveel veiliger zal het niet zijn (in de praktijk!)...
http://www.autoblog.nl/me...l-schadeposten-als-zonder

Dat verhaal van dat mensen met winterbanden harder rijden kan ik wel beamen ja. dikke laag sneeuw, en gewoon 130 rijden. En inderdaad op ijs helpen winterbanden ook wel (iets) maar niet extreem veel. Daarbij ligt er in nederland maar tussen de 10 a 20 dagen sneeuw, dus daarvoor wisselen vind ik de moeite niet. Doe er wel een kwartiertje langer over om op het werk te komen. Snelheid verlagen geeft je toch nog de meeste "winst" in je remafstand. Ongeacht of je zomer of winterbanden hebt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vind je het gek? Zolang de verzekeringsmaatschappij je geen korting geeft omdat je met winterbanden rijdt zal de leasemaatschappij dat ook niet doen. Die moet tenslotte wel een garage betalen voor een heel jaar bandenopslag en 2x per jaar bandenwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waah schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:43:
[...]

Dat verhaal van dat mensen met winterbanden harder rijden kan ik wel beamen ja. dikke laag sneeuw, en gewoon 130 rijden. En inderdaad op ijs helpen winterbanden ook wel (iets) maar niet extreem veel. Daarbij ligt er in nederland maar tussen de 10 a 20 dagen sneeuw, dus daarvoor wisselen vind ik de moeite niet. Doe er wel een kwartiertje langer over om op het werk te komen. Snelheid verlagen geeft je toch nog de meeste "winst" in je remafstand. Ongeacht of je zomer of winterbanden hebt natuurlijk...
Het is meermaals aangetoond dat winterbanden zeker nut hebben bij zowel sneeuw als ijzel, daar valt niet over te discussieren.
Het overmoedig worden heb je volledig zelf in de hand. Ik kies er voor dezelfde rijstijl te hanteren met winterbanen als zonder winterbanden. Dat moet iedereen toch kunnen? Dat betekent dat mijn persoonlijke veiligheid er zeker op vooruit gaat.
Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:37:
[...]

Winterbanden zijn bewezen veiliger, de schades lopen echter niet terug. Je zou het dus puur voor je eigen veiligheid doen doordat jij jezelf wel kan beheersen, in tegenstelling tot de gemiddelde leaserijder.

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 16-09-2013 14:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 18:27
Het is september, binnenkort weer de winterbanden discussie :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sambalbaj schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:18:
Zijn die dingen in Duitsland nog flink goedkoper?
Moet nieuwe hebben aangezien de oude precair werden met de vereiste millimeters.
Je wint sowieso de BTW, en monteren zal ook goedkoper zijn, dat is niet bepaald hoogdravend monteurswerk en je hebt hier geen minimumloon. M'n stiefbroertje had voor 20 euro inclusief een jaar opslag z'n winterbanden eronder liggen vorige herfst. Wat de banden zélf kosten moet je even bekijken dan, maar het kan zomaar lonen.

Alhoewel ik niet weet of het in het Noorden, waar Nederland ligt, ook zo goedkoop is; hier in de bergen is winterbanden pure overlevingsdrang dus élke halve zool heeft ze, dat houdt de prijzen laag want er is daardoor veel aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:46:
Het is september, binnenkort weer de winterbanden discussie :9~
Dont feed the trolls :)

Dat soort discussies zijn de meest eindeloze ter wereld

Ik heb ze trouwens wel, twee jaar terug een setje zo goed als nieuwe Conti's op Audi velgen kunnen overnemen van een kennis voor 450 euro. Bevalt prima, maar geen wereld van verschil ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat doet 'ie zelf?
Bevalt prima, maar geen wereld van verschil ofzo
:z Op sneeuw en ijs maakt het wel een wereldje of twee uit hoor. Op asfalt en een beetje regen niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
_JGC_ schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:43:
Vind je het gek? Zolang de verzekeringsmaatschappij je geen korting geeft omdat je met winterbanden rijdt zal de leasemaatschappij dat ook niet doen. Die moet tenslotte wel een garage betalen voor een heel jaar bandenopslag en 2x per jaar bandenwisselen.
Tja, maar eigenlijk komt dat weer op precies hetzelfde neer. Als winterbanden echt zouden zorgen voor minder schades (kosten) zou de premie voor mensen met winterbanden wel omlaag gaan. Uit onderzoeken blijkt alleen dat mensen op winterbanden harder/lomper gaan rijden en dus alsnog net zo vaak schade rijden.
Gezien de opmerkingen die je hier vaak ziet van dat 'de wegen stonden weer eens vast door al die zomerbandrijders die niet door kunnen/willen rijden' lijken die onderzoeken ook voor veel tweakers goed te kloppen :+

Wat niet wil zeggen dat winterbanden + rustig rijden niet het beste is in winterse omstandigheden (waarbij wel naar mijn idee dat rustig rijden het allerbelangrijkste punt is en de winterbanden een leuke toevoeging om nog wat extra veiligheidsmarge te hebben)
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:54:
:z Op sneeuw en ijs maakt het wel een wereldje of twee uit hoor. Op asfalt en een beetje regen niet inderdaad.
Dat is alleen als je te hard rijdt voor zomerbanden maar nog rustig genoeg voor winterbanden, in alle andere gevallen is er bar weinig verschil ;)

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 16-09-2013 14:58 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Waah schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:43:
[...]

Dat verhaal van dat mensen met winterbanden harder rijden kan ik wel beamen ja. dikke laag sneeuw, en gewoon 130 rijden.
Knap dat jij winterbanden kan herkennen bij een auto die 130 rijdt...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:46:

[...]

Winterbanden zijn bewezen veiliger, de schades lopen echter niet terug. Je zou het dus puur voor je eigen veiligheid doen doordat jij jezelf wel kan beheersen, in tegenstelling tot de gemiddelde leaserijder.
Hoezo heb ik winterbanden nodig als ik met aanpassen van mijn rijstijl hetzelfde resultaat krijg? Ik ben nog nooit controle over mijn auto verloren in de sneeuw of ijsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:56:
[...]

Tja, maar eigenlijk komt dat weer op precies hetzelfde neer. Als winterbanden echt zouden zorgen voor minder schades (kosten) zou de premie voor mensen met winterbanden wel omlaag gaan. Uit onderzoeken blijkt alleen dat mensen op winterbanden harder/lomper gaan rijden en dus alsnog net zo vaak schade rijden.
Gezien de opmerkingen die je hier vaak ziet van dat 'de wegen stonden weer eens vast door al die zomerbandrijders die niet door kunnen/willen rijden' lijken die onderzoeken ook voor veel tweakers goed te kloppen :+

Wat niet wil zeggen dat winterbanden + rustig rijden niet het beste is in winterse omstandigheden (waarbij wel naar mijn idee dat rustig rijden het allerbelangrijkste punt is en de winterbanden een leuke toevoeging om nog wat extra veiligheidsmarge te hebben)

[...]

Dat is alleen als je te hard rijdt voor zomerbanden maar nog rustig genoeg voor winterbanden, in alle andere gevallen is er bar weinig verschil ;)
Is een bekend iets. In een oud barrel uit 1992 waarbij ik met mijn hoofd nog net niet tegen het dak aan zit rijd ik ook veiliger dan in mijn huidige auto. Bij dat oude barrel weet je gewoon dat je dood bent als je met 100+ iets raakt of geraakt wordt, bij dat nieuwe ding waan je jezelf veilig omdat je toch wel airbags, ABS, fatsoenlijke banden, rembekrachtiging en EBA hebt.

Bij zomerbanden voel je vanaf het moment dat je vertrekt al dat je weinig grip hebt, dus ga je daar ook naar rijden. Bij winterbanden ligt dat randje net even wat verder en neem je automatisch meer risico. Denk wel dat de doorstroom beter wordt als iedereen verplicht winterbanden zou hebben, maar zodra er ook maar 1 tussenzit die teveel risico neemt staat iedereen vast, ongeacht het soort band.

Ik heb een winter gereden met zomerbanden, vond het toen helemaal niks. Daarna een set winterbanden aangeschaft, 2 van de 4 banden heb ik nu nog steeds (laatste seizoen, bijna op). Ik waan me niet onschendbaar in de sneeuw, maar weet wel dat het een heel stuk makkelijker en gecontroleerder sturen is dan met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:13:
[...]

Hoezo heb ik winterbanden nodig als ik met aanpassen van mijn rijstijl hetzelfde resultaat krijg? Ik ben nog nooit controle over mijn auto verloren in de sneeuw of ijsel.
Omdat het resultaat met winterbanden en aanpassing van de rijstijl nog beter wordt. Winterbanden geven meer grip en daardoor een hogere betrouwbaarheid in bochten en een kortere remweg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoort mij niet zeggen dat ik het ene beter vind dan het ander toch? Mijn post lokte in ieder geval geen discussie uit ;w

Maar als we dan toch weer aan de gang gaan:

Ik vind dat ik niet eens een behoorlijk oordeel uit kan spreken; ik heb namelijk nog nooit in dezelfde auto, op dezelfde dag, onder dezelfde omstandigheden het verschil kunnen ervaren tussen zomer- en winterbanden. Mijn ervaring berust puur op de indruk die ik heb tijdens het rijden, niet op bruikbare vergelijkingen. (en dit geldt denk ik voor de meeste mensen die hier roepen hoe goed of slecht winterbanden wel niet zijn)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Omdat het met sneeuw en ijzel makkelijk is om in een situatie te komen waar je ongeacht je rijstijl sowieso de berg afglijdt, en dan flipperkastgeluidjesmakend tussen de bomen door naar een vlakkig stukje onderaan afdaalt, daarbij je spiegels beschadigend. Om nog te zwijgen van de gebroken botten en anderszins onprettige dingen die je zoal op kunt lopen. Met winterbanden red je dat een stuk beter, als het überhaupt al tot glijden komt.

Als de weg vlak en recht is is het nog steeds niet gezegd dat ALLEEN de snelheid verlagen kan voorkomen dat je aan het glijden slaat, tenzij je echt de snelheid tot nul reduceert. Als de weg niet glad, niet recht, niet vlak of niet gestrooid is worden de scenario's waar je met zomerbanden simpelweg niet meer doorheen kunt terwijl dat met winterbanden nog wél zou lukken vele malen waarschijnlijker.

Of je daar in Nederland veel van tegenkomt betwijfel ik, maar ik rij elke dag over stukken waar je in de winter zonder winterbanden gewoon de berg aftieft, en elk jaar weer zie je mensen (in vooral Audis) onderaan de weg tussen de bomen of in een greppel beteuterd in hun auto zitten terwijl de man met de tractor of iemand van de brandweer met een lier hun bolide weer richting weg sleept.

Langzamer rijden doet iets anders dan betere grip hebben. Je kunt met beide een heel stuk ellende voorkmen in de winter, maar het zijn verschillende dingen die verschillende effecten hebben en dus onedr verschillende omstandigheden verschillend uitpakken. Doen alsof langzaam rijden hetzelfde is als beter rubber om je wielen leggen is net zo ondoordacht als denken dat je Audi met vierwielaandrijving je wel door de sneeuw brengt met 120 waar je 100 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:35:
[...]
Doen alsof langzaam rijden hetzelfde is als beter rubber om je wielen leggen is net zo ondoordacht als denken dat je Audi met vierwielaandrijving je wel door de sneeuw brengt met 120 waar je 100 mag.
Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer, want met winterband heb je kans dat je onbewust toch harder gaat rijden, want je hebt winterbanden.

Langzaam rijden is hetzelfde als beter rubber omdat je de grip die je bij beter rubber niet gebruikt. Zeggen dat het niet hetzelfde is vergelijkbaar met 120 rijden in instap Audi of een top model Audi.

Tuurlijk snap ik dat winterbanden wel beter zijn in de winter als allseason banden, maar ik als ik in een auto de optie zie voor extra airbags dan neem ik die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mijn bedoeling was niet meteen een discussie te starten, enkel aan te geven hoe ik er personlijk naar kijk.

Voor mij, wonend in friesland, zo plat als een pannenkoek, is het voor die paar dagen dat de sneeuw daadwerkelijk invloed heeft op het rijgedrag niet echt nuttig om winterbanden te nemen (vind ik). Heb een oude auto die weinig waard is, rijd voornamelijk snelweg. En als ik de straat uit kan komen, dan is de snelweg ook veilig genoeg. Kom ik de straat niet uit, dan blijf ik thuis. Daarnaast is de A7 aan deze kant van de afsluitdijk aanzienlijk rustiger dan aan de andere kant (de A7 bij Zaandam staat elke dag vast, als ik naar de ANWB verkeersinfo luister)

Nee herken een winterband niet als die met 70km/u snelheidsverschil langskomt. Al is het bij sommigen aan de velgen wel te zien. Echter als ik 130 rijd in de sneeuw op zomerbandjes, dan glij ik wel de weg af hoor. dus dat houd je niet lang vol op zomerbanden.

en rustig rijden is wel degelijk minder kans op glijden. Pas als je externe krachten gaat toepassen (zwaartekracht, dus een stijle helling) dan kunnen winterbanden redden. Al is het verschil tussen wel of niet glijden volgens mij niet zo extreem groot.

Wat me ook opvalt, is dat veel "onderzoek" van na 2010/11 erg pro-winterband is, en voor 2010 de ANWB en de Consumentenbond nog vonden dat winterbanden "geen toegevoegde waarde hebben in Nederland". Dus of de winterband is sterk verbeterd, of de marketingmachine is verbeterd.

Volgens mij is het vooral een kwestie van waar je woont, en wat voor auto je hebt. In Limburg lijken winterbanden me erg handig, vooral als je een dikke Audi rijd waar je een lening voor hebt afgesloten, en niet even een andere kan kopen. Zelf heb ik een autootje van 1200 euro, waarbij de winterbanden me meer dan een kwart van de waarde gaan kosten, inclusief het monteren. En gezien deze niet meer jaren meegaat, vind ik het zonde om daar nog meer geld in te steken. dan houd ik het wel bij :"all seasons"

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 16-09-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:42:
[...]

Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer, want met winterband heb je kans dat je onbewust toch harder gaat rijden, want je hebt winterbanden.
Dat vind ik altijd zo'n vreemd argument. Jij hebt geen controle over je eigen rijstijl? Onderbewustzijn neemt dat over? Jij kan toch winterbanden onder je auto leggen en daarmee alsnog beheerst rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 18-09 22:04
Iedereen maakt zijn eigen afweging of je extra geld wil investeren in veiligheid...
Ik zie mezelf en mijn gezin niet als "expendable" dus ik hoest die extra euro's wel op voor winterbanden.
Blijft natuurlijk wel een halve oplossing want je weet niet of de andere verkeersdeelnemers veiligheid hoog in het vaandel hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik heb situaties meegemaakt dat je met zomerbanden de berg niet meer op kwam. Dat betekent dat je ook situaties kunt hebben dat je bergaf geen grip meer hebt om te remmen.
Dan kun je nog zo voorzichtig doen, maar dat helpt niet meer.

Maar dergelijke situaties zul je in Nederland niet zo gauw tegenkomen. Het komt wel voor. Daarbij is er een verschil tussen met 10 km/h of met 40 km/h door kunnen rijden. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de andere weggebruikers.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Herhaling van de geschiedenis dit topic. Wat ik grappig vind is die mensen die beweren dat winterbanden ook echt helpen op ijs dan wel ijzel. Dat is gewoon onzin, het is gewoon glijden wat voor rubber je ook hebt. Alleen spikes helpen dan. In de sneeuw en uberhaupt koud wegdek (zeg maar rond de 0 graden of lager) helpt het natuurlijk wel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:30:
Bij ijs of ijzel maakt het zeker veel uit, dat jij het nut nog niet hebt gemerkt is een kwestie van geluk hebben. Diverse onafhankelijke testen laten zien dat het verschil in remweg en bestuurbaarheid van de auto aanzienlijk is.
Daarnaast zie ik er ook weinig nadelen aan. Op het moment dat je winterbanden onder je auto hebt spaar je weer je zomerbanden.
De nadelen zijn,
  • Minder grip/grotere remafstand op natte en droge wegen als het niet koud is.
  • Minder comfort, meer herrie
  • Hogere kosten door hoger verbruik en winterbanden hebben 4mm 'bruikbaar profiel' (van 8mm naar 4mm) t.o.v. zomerbanden die 6mm hebben (van 8mm naar 2mm) en het opslaan / 2X per jaar wissleen kost geld.
Mijn winterbanden liggen in de schuur te wachten totdat het echt gaan sneeuwen en dat bevalt de afgelopen jaren me heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:35:
[...]
Langzamer rijden doet iets anders dan betere grip hebben. Je kunt met beide een heel stuk ellende voorkmen in de winter, maar het zijn verschillende dingen die verschillende effecten hebben en dus onedr verschillende omstandigheden verschillend uitpakken. Doen alsof langzaam rijden hetzelfde is als beter rubber om je wielen leggen is net zo ondoordacht als denken dat je Audi met vierwielaandrijving je wel door de sneeuw brengt met 120 waar je 100 mag.
Maar de situaties die je in Nederland tegen komt zijn zo goed als altijd echter de situaties waarbij rustiger rijden het gevaar wegneemt. De situaties waarbij rustiger rijden niet helpt kun je eigenlijk altijd wel ontwijken. Het is dus een verschil of je zegt dat winterbanden niet nodig zijn, of dat winterbanden in Nederland voor de meeste mensen niet nodig zijn. Het eerste is onzin, winterbanden zijn beter en in heuvels/bergen zelfs onmisbaar. Het tweede klopt voor de meeste mensen mits ze hun rijgedrag maar aanpassen.
!null schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:00:
Herhaling van de geschiedenis dit topic.
Ieder jaar toch :+
Wat ik grappig vind is die mensen die beweren dat winterbanden ook echt helpen op ijs dan wel ijzel. Dat is gewoon onzin, het is gewoon glijden wat voor rubber je ook hebt.
Je hebt met winterbanden op ijs/ijzel meer grip. Nog steeds heel weinig maar wel degelijk meer grip. Je zult dan ook nog steeds snel gaan glijden, maar wel met net dat beetje meer controle.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
"Je hebt met winterbanden op ijs/ijzel meer grip. Nog steeds heel weinig maar wel degelijk meer grip. Je zult dan ook nog steeds snel gaan glijden, maar wel met net dat beetje meer controle."

Een beetje grip? dat bestaat volgens mij niet. Je hebt grip, of je glijd. Er bestaat niet zoiets als een beetje grip. Je hebt misschien weer eerder grip. Maar als je scheef gaat ben je sowieso de klos.

om ff het topic een andere richting te sturen: De winter nadert (de "R" zit in de maand...). Waar letten jullie op bij het aanschaffen van een setje bandjes? gewoon door de bandenboer laten kiezen, pluk je alle reviews na of heb je een eigen testlab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik vind dit zelf altijd wel een interessant filmpje voor de discussie over ijs en winterbanden:

[ Voor 28% gewijzigd door MrAcid op 16-09-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waah schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:20:
Een beetje grip? dat bestaat volgens mij niet. Je hebt grip, of je glijd. Er bestaat niet zoiets als een beetje grip. Je hebt misschien weer eerder grip. Maar als je scheef gaat ben je sowieso de klos.
Zie het filmpje in de vorige post. Daarnaast heb je natuurlijk wel iets als een beetje grip. Als jij iets te hard door een bocht gaat ga je glijden. Dat wil echter niet zeggen dat je gelijk geen grip meer hebt. Je hebt niet genoeg grip om de bocht op de manier te halen zoals je wielen zouden willen maar je zult nog steeds de bocht omgaan. Hoe harder je rijdt, hoe groter de bocht wordt die je uiteindelijk maakt. Oftewel hoe harder je gaat hoe minder grip je hebt en hoe meer je gaat glijden. Het is echter niet zo dat je of finaal de bocht uitvliegt of de bocht goed haalt, daar zit een hele hoop tussen.
om ff het topic een andere richting te sturen: De winter nadert (de "R" zit in de maand...). Waar letten jullie op bij het aanschaffen van een setje bandjes? gewoon door de bandenboer laten kiezen, pluk je alle reviews na of heb je een eigen testlab?
Bandenboer bellen, kijken wat er is voor welke prijs. Daarna van de banden in de gewenste prijsklasse de reviews nakijken (vooral kijken op eigenschappen bij nat weer) en een keuze maken. En, heel belangrijk, het weerbericht in de gaten houden en vooral niet nu al banden gaan wisselen maar pas als het echt winters weer gaat worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:38:
Ik vind dit zelf altijd wel een interessant filmpje voor de discussie over ijs en winterbanden:

[video]
Wij van WC-eend...

Natuurlijk maakt het verschil, maar wat hun aangeven is wel extreem.. Ook kunnen ze in die bocht gemakkelijk corrigeren door gas bij te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Oh leuk het is weer winterbanden tijd. Vooral die oeverloze discussies erover! Ga zo door mensen jullie zijn in de koude maanden zeer vermakelijk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als ik iets onzin vind, dan is het wel die winter / zomerbanden. Tja, voldoende onderzoeken die zeggen dat de remweg ietwat verkort wordt, maar wat zegt dat over de veiligheid? Veel van de extra ongelukken die gebeuren door winterse omstandigheden worden niet veroorzaakt door het gebrek aan winterbanden, maar juist door het hebben van winterbanden (roekeloosheid ed). Heb niet-hebben van winterbanden staat vaak gelijk aan het extra-voorzichtig-rijden en/of niet-op-de-weg-gaan met zomerbanden; het eerst onderzoek dat dát tegenspreekt moet ik nog tegenkomen :).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

JdM

Humbled

Laat dan ook het onderzoek even zien waarin je bewering wordt gestaafd dat juist het hebben van winterbanden extra ongelukken veroorzaakt :') /borrelpraat

Het geneuzel over onderzoek dit en dat komt in elk geval al net zo snel op gang als dat er pepernoten in de supermarkt liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mensen die het nut van winterbanden wegstrepen door te claimen dat het roekeloosheid veroorzaakt zouden beter niet de weg op kunnen gaan ongeacht omstandigheden.

Als ik lees dat mensen zichzelf en de auto overschatten als er winterbanden gemonteerd zijn is mijn eerste reactie niet om dan mezelf te overschatten en derhalve geen winterbanden te nemen uit zelfbescherming maar om mijzelf niet te overschatten en tezamen met winterbanden alsnog een veilige rijstijl te hanteren.
Waarom is een dergelijke reactie voor velen hier niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb all-season banden. Daarmee ben ik legaal in o.a. Duitsland onderweg en daarom heb ik ze ook.
Vanmiddag ging ik nog met de fiets onderuit. Denk dat ik beter winterbanden op de fiets kan zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Winterbanden op de fiets is zeker geen overbodige luxe wanneer je hier daadwerkelijk veel op te vinden bent. Zeker op de fiets zijn de meeste banden ontworpen voor een minimale rolweerstand met een matige afwatering. Tevens zijn deze banden vaak te ver versleten en uitgedroogd door zeer gebrekkig onderhoud. Goed onderhouden banden met een goed profiel zijn zeker aan te raden.

Ik fiets zelf op semi slick MTB banden en dat geeft toch een stuk meer grip in de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Waah schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:20:
[...]

Ik heb deze zomer de winterbandentesten en reviews gelezen, prijzen vergeleken en gekeken welke banden uit de top van de testen er in mijn maat (195/45/16) verkrijgbaar EN betaalbaar zijn..
Laat deze week een setje conti ts850's omleggen op een 2e set velgen, balanceren doe ik zelf.

Goeie site om prijzen en maten te vergelijken: winterbanden-365.nl

[ Voor 21% gewijzigd door jorisjan op 17-09-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JdM schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:23:
Laat dan ook het onderzoek even zien waarin je bewering wordt gestaafd dat juist het hebben van winterbanden extra ongelukken veroorzaakt :') /borrelpraat
De link staat een paar posts eerder. Uit dat onderzoek blijkt dat er net zoveel schades worden gereden met als zonder winterbanden. Compleet nutteloos dus :+ ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:21:
[...]

Wij van WC-eend...

Natuurlijk maakt het verschil, maar wat hun aangeven is wel extreem.. Ook kunnen ze in die bocht gemakkelijk corrigeren door gas bij te geven ;)
en wat denk je te bereiken als je met een (in dit geval) achterwiel aangedreven auto in een gladde bocht gas bij geeft?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Tsja.. in de eerste twee voorbeelden is het ding in eerste instantie onderstuurd. Dus gas bij geven gaat daar niet heel fantastisch helpen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Hier kom ik niet meer thuis op zomerbanden in de winter ;) (10 procent heuvel op in Noorwegen)

Ook heb ik winterbanden op de fiets. Zijn overigens hard nodig ook. Zitten zelfs spikes onder :p

Afbeeldingslocatie: http://www.dalescycles.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/schwalbe_marathon_winter_assorted_tyre.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:21:
[...]

Wij van WC-eend...

Al eens een rijvaardigheidscursus gevolgd?
Gas bijgeven = vaak een slip verergeren.

Best kan je gewoon ontkoppelen, alle wielen krijgen terug contact met de weg en dus wat grip.
Gas laat je los: in het slechtste geval komt er dan ook geen snelheid bij wat de impact bij een ongeluk minder erg zal maken.

Soit, voor mij zijn winterbanden gewoon een extra veiligheid door de extra grip op gladde wegen.
Verschillende redenen vlak bij mij:
- Verbindingswegje dat ik altijd neem waar als het glad is niet vaak gestrooid wordt - combineer dit met wat scherpe bochten / breedte waarbij 2 wagens elkaar net kunnen passeren en als finishing touch ... een gracht aan weerszijden. Bij de eerste vorst / sneeuwval gebeurd het wel eens dat je op een afstand van een paar 100 meter verschillende auto's in de gracht ziet steken |:(
- Een spooroverweg met vrij steile helling - gecombineerd met een bocht van 90 graden. Met zomberbandjes is het dan vaak 'rekenen' op de borduur om toch 'mooi' je bocht te kunnen nemen.

Maar goed, je moet dan nog niet @120 per uur blijven knotsen op het besneeuwde linkerbaanvak.
Iets wat 'goed' gaat ... tot je moet remmen of sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Grappig dat er bij jouw cursus als tip kwam om te ontkoppelen. Bij mij was het rustig gas liften en juist niet ontkoppelen. Op de motor rem je dan nog iets en alle wielen krijgen weer grip.

Verder ben ik het helemaal met je eens. :-)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Gas los laten kan ook negatief zijn. Gewicht verandering met als resultaat dat de achterkant kan uitbreken.
De switch van onderstuur naar overstuur.

Hier even een eigen voorbeeldje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:36
Ach gut, begint de discussie over wel of niet winterbanden en waarom nu al? Kunnen we dat niet samen laten beginnen met de pepernoten verkoop? :+

Ik moet eerst nieuw rubber hebben, de huidige banden zat nog 3mm op toen ik ze begin maart wisselde voor het zomerrubber. Iemand suggestie's? Huidige winterrubber is Firestone Winterhawk 3, ik dacht 165/60/R14. Veel meer dan 6 tientjes per band moet het niet kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
:P gewoon een winter zonder banden proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Op de kale velg :+ Denk niet dat de velgen dat heel lang volhouden. Kan ik iedere dag wel velgen wisselen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
FastFred schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:32:
Op de kale velg :+ Denk niet dat de velgen dat heel lang volhouden. Kan ik iedere dag wel velgen wisselen denk ik
Niet alleen dat ... 't wegdek gaat dat ook niet leuk vinden ...

Grip op ijs of sneeuw is mogelijk wel ok .. je snijdt er gewoon los door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Dan lijkt het meer op schaatsen. Werkt prima, alleen remmen is onmogelijk. Of je moet je voorwielen tegen elkaar in laten sturen, maar dat vereist wel wat aanpassingen aan je wielophanging en stuurinrichting :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 17-09-2013 14:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ga dit jaar wel weer voor winterbandjes, ik heb de auto veel nodig en merk altijd goed het verschil, wegkomen lukt met elke auto wel maar remmen gaat niet altijd even lekker.
En zeker nu ik een hybride op harde eco banden heb ga ik die tijdelijk vervangen voor wat zachter rubber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Is het financieel verstandig om ergens zelf stalen velgen op de kop te tikken, of scheelt dat vrijwel niets ten opzichte van bijvoorbeeld autobandenmarkt (hier kun je complete wielen bestellen).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
Dat is bijzonder verstandig.

Sterker nog: een 2e hands setje winterbanden met 5-6 mm profiel (kun je 1-2 seizoenen op rijden) is financieel beter dan nieuwe zomerbanden aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Voor m'n laatste 2 auto's heb ik complete setjes van marktplaats gehaald. Ik ben nooit meer als 250 euro kwijtgeweest voor complete setjes met 6mm profiel (waarvan het huidige setje zelfs origineel Volvo lichtmetaal is)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:51
Iemand die ze nog nodig heeft voor een fiat doblo? De auto is al verkocht maar de winterbanden op velg heb ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
tip; zoek uit op welke auto ze nog meer passen en vermeld dit op je marktplaats advertentie, succes verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik heb er ondertussen 3 winters op zitten met winterbanden, en ik zou echt niet meer zonder willen. Ik heb ook een auto thuis staan met zomerbanden, en het verschil in grip is aanzienlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tsurany schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:51:
Mensen die het nut van winterbanden wegstrepen door te claimen dat het roekeloosheid veroorzaakt zouden beter niet de weg op kunnen gaan ongeacht omstandigheden.

Als ik lees dat mensen zichzelf en de auto overschatten als er winterbanden gemonteerd zijn is mijn eerste reactie niet om dan mezelf te overschatten en derhalve geen winterbanden te nemen uit zelfbescherming maar om mijzelf niet te overschatten en tezamen met winterbanden alsnog een veilige rijstijl te hanteren.
Waarom is een dergelijke reactie voor velen hier niet mogelijk?
Ik vermoed doordat de praktijk dit uitwijst. Het zijn meestal de lease golfjes en a4tjes etc die op winterbanden proberen zich met een snelheidsverschil van 30+ ten opzichte van het overige verkeer zich een weg over de snelwegen te banen. Iedereen kent dit tafereel wel tijdens de winterse omstandigheden.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben hoor, mijn 335d heeft me veel geleerd over hoe te rijden in winterse omstandigheden. Deze kon je met op het juiste moment 25% gas geven al achterste voren krijgen :9 en de techniek kan dan nog zo goed zijn maar als je onbesuisd doet dan ga je.. Maar het was wel de ultieme speelauto in de sneeuw

edit: Spikes op de fiets! BRILJANT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb nog een setje winterbanden staan op zwarte stalen velgen voor een Seat Leon (model 2006-2012). Iemand interesse? (edit: 5 a 6mm profiel)

Afgelopen maandag heb ik een nieuw setje gekocht voor mijn Volvo, stalen velgen met winterbanden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 17-09-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik twijfel nog of ik winterbanden op mijn leasebak ga nemen, ik heb normaal altijd op 'zomerbanden' gereden en dat ging best goed, alleen sneeuw was wat minder. Maar tegenwoordig rij ik bijna alleen maar op de snelweg, en daar strooien ze toch wel redelijk snel.

Scheelt toch weer € 10,- per maand :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Strider schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:38:
Ik twijfel nog of ik winterbanden op mijn leasebak ga nemen, ik heb normaal altijd op 'zomerbanden' gereden en dat ging best goed, alleen sneeuw was wat minder. Maar tegenwoordig rij ik bijna alleen maar op de snelweg, en daar strooien ze toch wel redelijk snel.

10 euro bruto, 5 of 6 euro netto dus. Het is maar net of je het dat waard vind

En ook op de snelweg wordt het heel snel glad, met name op de meest linkerbaan wil het snel glad worden omdat daar 's nachts niet of nauwelijks gereden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefox154 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:20:
mijn 335d heeft me veel geleerd over hoe te rijden in winterse omstandigheden.
Yes de 3-serie, uitermate geschikt speelgoed materiaal om winterse "slippery business" onder de knie te krijgen. Ik driftte de hele stad door, veertien jaar geleden dan wel. Volgens mij was het toen toch iets rustiger op straat.Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXNr34U7fnHoGs01KPTNeAXBfylRTd7sur7MZZEkeJjTXxThUxVA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01
Nog nooit aan de winterbanden begonnen hier in NL. Kan niet zeggen dat ik ze mis, zolang je maar fatsoenlijk rijdt met sneeuw op de weg. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

redwing schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 00:35:
[...]

De link staat een paar posts eerder. Uit dat onderzoek blijkt dat er net zoveel schades worden gereden met als zonder winterbanden. Compleet nutteloos dus :+ ;)
Dat is dan ook niet wat degene beweert die ik aanhaal, die geeft aan dat er EXTRA ongelukken komen door winterbanden. :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vissa66 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:48:
zolang je maar fatsoenlijk rijdt met sneeuw op de weg. :)
Jij wel ja. Maar ik werd een keer door een tegemoetkomende vrachtwagen met mijn twee rechterbanden de berm in gedwongen en daar knalschampte ik vrolijk tegen een boom. Ik stuurde wel voorzichtig naar links met mijn zomerbanden maar dat haalde niks uit.
Ik denk dat ik met winterbanden meer kans had gehad.
Die vrachtwagen hoorde niet tot de fatsoenlijke rijders. Die ragde gewoon door en stopte trouwens ook niet toen ik die boom raakte.
Het effect was bumper kapot, barst in voorruit, blikschade, spiegel er af.

• Miki
  • Laatst online: 00:19
Ik ben er bijna overuit om een setje Vector4's te halen voor mijn volvo V50. De afweging is gebaseerd opdat ik mijn auto niet gebruik om naar mijn werk te rijden en alleen in het weekend en op een roostervrije dag gebruik. Kortom < 10.000km en als het echt goed sneeuwt ga ik de weg niet op. Verder ben je natuurlijk de wisseling van banden en af en doen de Vector 4's het beter dan de el-cheapo winterbanden.

Moet ik nog ergens rekening meehouden of gewoon doen?

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denk uiteindelijk dat dit topic gewoon dicht kan, niemand gaat het eens worden...

Zelf jaren gereden zonder winterbanden ging gewoon prima. 1x midden in de winter (tijdens een sneeuw periode) nieuwe zomerbanden laten leggen (oude zomerbanden waren op > 2 mm) en het dat verschil was immens. Dus toen was ik zelf van mening geworden dat het met goede zomerbanden prima te doen was in de winter. Versleten zomerbanden kan in de zomer best (in droge periodes), maar in de winter dus niet.

Vervolgens vanuit de werkgever winterbanden gekregen en ook dat verschil was weer immens. Sinds datzelfde jaar rijden wij ook op winterbanden met de privé auto en mijn vrouw heeft in de sneeuwperiodes zich gewoon stukken relaxter gevoelt.

Uiteindelijk blijft het belangrijkste jezelf aanpassen, maar de winterbanden helpen je gewoon op het moment dat je door een ander ineens actie moet ondernemen. Vorige winter sloeg er een tegenligger af (over mijn weghelft), maar door de gladheid kwam hij slecht weg. Gevolg was dat mijn voorligger (goede zomerbanden) een zachte botsing had met die auto en ik ruim op tijd stil stond. Uitwijken was met drukte en bomen overigens niet mogelijk. Op dat moment besef je gewoon dat je voor die paar euro kosten die je maakt (zakelijk of privé) het gewoon waard zijn. Ik wil niet met het gevoel lopen dat door mijn "zuinigheid" in zo'n situatie onnodig mensen (bijvoorbeeld je eigen vrouw of kinderen) letsel oplopen waar je na jaren misschien nog niet vanaf bent (kop- staartbotsingen leveren immers gewoon bij veel mensen (lang) blijvende klachten op in nek of rug).

Dus het kan prima zonder, maar gezien er steeds meer verkeer op de weg is (ook steeds meer grote en zware auto's) maak IK de keuze om de controle zoveel als mogelijk zelf te houden. Daarnaast, de mensen die klagen over comfort, geluid en verbruik; die klachten ervaar ik zelf alleen als ik aan het doorrijden ben (met diverse auto's), bij normaal gebruik is het amper merkbaar.

Daarnaast de mensen die bij het filmpje van die BMW in de ijshal roepen "wij van WC-Eend" zijn dezelfde mensen die uiteindelijk met een testresultaat zullen komen dat winterbanden bij niet-winterse omstandigheden de winterband de mindere keuze is. Uiteindelijk is dat eenzelfde soort "wij van WC-Eend" effect.

• Deveon
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 07:11:
[...]

en wat denk je te bereiken als je met een (in dit geval) achterwiel aangedreven auto in een gladde bocht gas bij geeft?
Zo serieus was het ook weer niet bedoeld... Maar je kan de auto corrigeren zodat je achterkant glijd, maar je nog wel kan sturen.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
FastFred schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:32:
setje staal hoeft niet duur te zijn >:) , en geeft nog leuke licht effecten ook!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb deze zomer gereden op mijn winterbanden omdat de zomerbanden op waren en ik geen zin had om er nieuwe onder te zetten.
Vooral omdat de auto mogelijk snel weer vervangen wordt en omdat de winterbanden voor niet genoeg profiel zouden hebben voor nog een winter.
Lees 4 a 5 mm.
Ging prima afgezien van een beetje gepiep in erg krappe bochten.

Nu ga ik voor de winter de voorste banden vervangen door nieuwe zodat de boel weer o.k. is.

Onder normale omstandigheden red je je prima met zomerbanden, maar bij hevige regenval en sneeuw en gladheid zijn winterbanden toch wel prettig.
Ook omdat mijn vrouw vaak s´morgens rond 6 uur al op pad gaat en een erg grote hekel heeft aan winterse omstandigheden.

• redwing
Daniel36 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:32:
Nu ga ik voor de winter de voorste banden vervangen door nieuwe zodat de boel weer o.k. is.
Als je voor de veiligheid gaat zou ik de nieuwe achterop leggen. Meer grip voor betekent bij een noodstop nl. dat je achterstevoren komt te staan.

[removed]

• FastFred
Reloader schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:22:
[...]

setje staal hoeft niet duur te zijn >:) , en geeft nog leuke licht effecten ook!
Uhuh, maar om er nou dagelijks 50km mee te rijden? :+

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Daniel36 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:32:
Ik heb deze zomer gereden op mijn winterbanden omdat de zomerbanden op waren en ik geen zin had om er nieuwe onder te zetten.
Vooral omdat de auto mogelijk snel weer vervangen wordt en omdat de winterbanden voor niet genoeg profiel zouden hebben voor nog een winter.
Lees 4 a 5 mm.
Ging prima afgezien van een beetje gepiep in erg krappe bochten.

Onder normale omstandigheden red je je prima met zomerbanden, maar bij hevige regenval en sneeuw en gladheid zijn winterbanden toch wel prettig.
Ook omdat mijn vrouw vaak s´morgens rond 6 uur al op pad gaat en een erg grote hekel heeft aan winterse omstandigheden.
Voorste banden alleen vervangen? :X :X :X De meest gemaakte fout!!
Wanneeer er aquaplanning of gladheid etc optreed dan breekt juist de achterkant van je auto uit. Hier zou juist het beste profiel moeten liggen. Met de hedendaagse staat van veel snelwegen en de spoorvorming op veel plekken is dit juist het grote gevaar. Je hebt dan juist een goede band aan de achterzijde nodig die het water, natte sneeuw etc goed afvoert.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
Strider schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:38:

Ik twijfel ook nog, maar denk ik dat ik het wel ga doen omdat het (volgens mij?) verplicht is in Duitsland in de winter en ik regelmatig eens naar Duitsland ga.
De leasemij gaf aan dat het +/- 12 euro per maand gaat kosten. Ik heb offertes opgevraagd voor winterbanden op m'n huidige velgen (17" LM) en winterbanden + velg (16" LM). De dealer zei dat de prijzen van deze opties ongeveer gelijk zijn, even afwachten :)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tankiej schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:21:
[...]

Ik twijfel ook nog, maar denk ik dat ik het wel ga doen omdat het (volgens mij?) verplicht is in Duitsland in de winter en ik regelmatig eens naar Duitsland ga.
De leasemij gaf aan dat het +/- 12 euro per maand gaat kosten. Ik heb offertes opgevraagd voor winterbanden op m'n huidige velgen (17" LM) en winterbanden + velg (16" LM). De dealer zei dat de prijzen van deze opties ongeveer gelijk zijn, even afwachten :)
Het is niet per definitie verplicht. In DLD doen je banden te hebben die zijn aanpast op de weersomstandigheden.

Hoi!

• ralfbosz
  • Laatst online: 19-09 13:54

ralfbosz

xm create bosz -c

Tankiej schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:21:
[...]
Ik heb offertes opgevraagd voor winterbanden op m'n huidige velgen (17" LM) en winterbanden + velg (16" LM). De dealer zei dat de prijzen van deze opties ongeveer gelijk zijn, even afwachten :)
Bij mij was het hebben van 16'' velgen en de winterbanden optie een verschil van 30-40 euro in de maand (!), 17'' goed genoeg.

Binnenkort winterbandenweer, wat is de zomer toch weer snel voorbij, maar ook wel goed, mijn profiel begint kritieke fase te bereiken, geen zin om net voor die wissel nieuwe zomerbandjes eronder te doen, twee keer wisselen per jaar is genoeg :).

rm -r *

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Binnenkort als in over twee maand?

Hoi!

• Dacuuu
EWK schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:44:
[...]

Binnenkort als in over twee maand?
Het gaat maximaal -20 vriezen :( Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PpacFg0.png

• !null
Heb je niet buiten gekeken? Het regent! Dus is het winterbandenweer :+

Oftewel, gewoon echt goeie banden kopen. Die doen het hele jaar prima, alleen die ene week in het jaar met ijzel of sneeuw wat minder dan de echte winterbanden.
Zomerbanden bestaan niet, tenzij je volledige slicks zomerbanden wil noemen?

Collega's van me ook, enthousiast over winterbanden. Goed merk en type ook gekocht. Toen vroeg ik wat ze dan daarvoor reden, van die goedkope Eco hypermile bandjes. Ja hehe, die zijn keihard. Logisch dat winterbanden het veel beter doen.

Overigens is het wel een verschil waar je woont. Westelijke helft van Nederland wordt doorgaans veel minder hard getroffen in de winter.

• NoepZor
EWK schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:31:
[...]

Het is niet per definitie verplicht. In DLD doen je banden te hebben die zijn aanpast op de weersomstandigheden.
Klopt, de ANWB meldt het volgende:

Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Grappig dat ik van de leasemij 17 inch velgen mag uitkiezen voor mijn winterbanden. Dacht dat ze altijd voor stalen velgen gingen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NoepZor schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:02:
[...]

Klopt, de ANWB meldt het volgende:

Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Waarbij in de originele teksten in Duitsland geen "winterbanden" staat maar "M+S banden".

§ 2 Abs. 3 a StVO:
(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

[ Voor 38% gewijzigd door Maasluip op 19-09-2013 11:14 ]

• NoepZor
Dat was op de doorklik van de ANWB site te lezen :) :

In Duitsland zijn winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en all weather banden toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar goed, het klopt niet wat de ANWB in die eerste alinea schrijft. Er is geen winterbandenplicht. M+S banden kunnen ook all-seasonbanden zijn. Het stukje "Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden." is gewoon onwaar.
En omdat mensen niet vaak verder klikken (heb ik ook niet gedaan) heb ik maar de officiele regeltjes erbij gepakt. Het moeten M+S-banden zijn, het mogen winterbanden (wat ook M+S-banden zijn) zijn.

• !null
Ja echt een groot verschil. Best veel all season banden hebben al zo'n M+S vlokje erop.

• Miki
  • Laatst online: 00:19
!null schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:48:
Ja echt een groot verschil. Best veel all season banden hebben al zo'n M+S vlokje erop.
De kanttekening is wel dat alleen de Goodyear Vector4 en Vredestein Quatrac een kleine voldoende scoren in diverse winterbandentesten.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
EWK schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:31:
[...]

Klopt, maar de kans op winterse omstandigheden is best groot in de winter. Dan is het handig om ze er in ieder geval onder te hebben als je eens naar Duitsland wil, dan niet kunnen gaan op een dag dat je wil omdat er winterse omstandigheden zijn :P
ralfbosz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:38:
[...]

Bij mij was het hebben van 16'' velgen en de winterbanden optie een verschil van 30-40 euro in de maand (!), 17'' goed genoeg.

Binnenkort winterbandenweer, wat is de zomer toch weer snel voorbij, maar ook wel goed, mijn profiel begint kritieke fase te bereiken, geen zin om net voor die wissel nieuwe zomerbandjes eronder te doen, twee keer wisselen per jaar is genoeg :).
Je bedoelt dat 16" + winterband 30-40 euro per maand duurder was dan 17" winterband om je huidige velg?
kevinl schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:08:
Grappig dat ik van de leasemij 17 inch velgen mag uitkiezen voor mijn winterbanden. Dacht dat ze altijd voor stalen velgen gingen.
Volgens mij als je er voor betaalt mag jezelf kiezen wat je wil van de leasemij, als er een beperking op ligt is dat 9 v/d 10 keer vanuit je werkgever en niet de leasemij. Het is alleen wat duurder als je LM velgen wil ipv stalen velgen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 19-09-2013 12:26 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, net mailtje gehad van Athlon Carlease, dat ze weer klaar liggen. Binnenkort maar eens een afspraak maken voor halverwege november ofzo, lijkt me vroeg genoeg.

Virussen? Scan ze hier!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Wil een setje winder banden tweede hands kopen. Waar moet ik op letten om erachter te komen of ze nog goed zijn?

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Verwijderd

Ik rij ca 50K km per jaar. Alles op all-weather banden. Ik geloof niet zo in winterbanden.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

evilpin0 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:08:
Wil een setje winder banden tweede hands kopen. Waar moet ik op letten om erachter te komen of ze nog goed zijn?
Niet aan beginnen, of je moet de eigenaar kennen.
Ik heb die fout 1 keer gemaakt, na een week zat er op 2 banden een groot ei aan de zijkant, levensgevaarlijk.
Ik betaal nu liever iets meer voor nieuwe verse bandjes.

• !null
Hoezo? Je kunt gewoon meten wat het profiel is en kijken of er sprake is van uitdrogingsverschijnselen (droogte scheurtjes). Daarna kun je enigzins visueel controleren of ze kloppen. Andere gevaarlijke zaken komen er wel uit op het balanceer apparaat. Of door het kijken naar de band terwilj je het wiel ronddraait (als je het al op de auto hebt gezet).

Daarnaast kun je gewoon leeftijd van de band bepalen aan de hand van de codes.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 19-09-2013 14:15 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bierkameel schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:13:
Niet aan beginnen, of je moet de eigenaar kennen.
Ik heb die fout 1 keer gemaakt, na een week zat er op 2 banden een groot ei aan de zijkant, levensgevaarlijk.
Ik betaal nu liever iets meer voor nieuwe verse bandjes.
Want iedereen die zijn banden verkoopt is een potentiële oplichter? :?

Zelf heb ik ook nog een set liggen, twee seizoenen gebruikt maar nu andere auto dus kan ze niet meer gebruiken. Iemand die ze zou overnemen zou gewoon een prima set krijgen, of dezelfde problemen waar ik zelf tegenaan zou lopen die ik nu nog niet weet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat niet maar veel mensen weten niet eens wat een DOT code is en kijken daar dus niet naar.
En die banden die ik had gekocht met 7mm profiel zagen eruit als nieuw maar kwamen dus onder een auto weg die total loss was gereden, je weet nooit wat er mee gebeurt is als je ze tweedehands koopt.

• !null
Tja, dat is niet echt de norm denk ik. Ik heb overigens ook wel eens een setje velgen gekocht van een auto op de sloop. De auto had zich duidelijk om een boom heen gevouwen (maar daarbij niet de velgen geraakt). De banden vertoonde duidelijk rare slijtage en heb ik dan ook vervangen.
Jij hebt dus banden gekocht van een gecrashte auto, maar die geen rare slijtage vertoonden. Kan wel natuurlijk, maar het zal niet de norm zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:11:
Ik rij ca 50K km per jaar. Alles op all-weather banden. Ik geloof niet zo in winterbanden.
Ik rij ook all-season maar jij (met 50k) bent bij uitstek iemand die winterbanden aan kan schaffen.
!null schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:15:
Andere gevaarlijke zaken komen er wel uit op het balanceer apparaat.
Nadat je ze gekocht hebt van iemand ja 8)7
Gonadan schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:17:
Want iedereen die zijn banden verkoopt is een potentiële oplichter? :?
Uiteraard zijn dat allemaal potentiële oplichters. Dat betekent natuurlijk niet dat het allemaal oplichters zijn.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:05:
Uiteraard zijn dat allemaal potentiële oplichters. Dat betekent natuurlijk niet dat het allemaal oplichters zijn.
Dan sta ik wat positiever in het leven. Ondanks dat de mogelijkheid bestaat wil ik daar geen rekening mee hoeven houden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• NoepZor
!null schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:53:
Tja, dat is niet echt de norm denk ik. Ik heb overigens ook wel eens een setje velgen gekocht van een auto op de sloop. De auto had zich duidelijk om een boom heen gevouwen (maar daarbij niet de velgen geraakt). De banden vertoonde duidelijk rare slijtage en heb ik dan ook vervangen.
Jij hebt dus banden gekocht van een gecrashte auto, maar die geen rare slijtage vertoonden. Kan wel natuurlijk, maar het zal niet de norm zijn.
Scheelt het nog om velgen op de sloop te kopen, in plaats van bijvoorbeeld inclusief stalen velg te bestellen bij autobandenmarkt? Die vragen zo'n 40-50 euro per band extra om deze om een velgje te leggen, wat gezien de prijs van een losse stalen set niet duur is.

• !null
Oh, dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb toen velgen gekocht van een MR2 omdat het gewoon leuke velgen waren. Maar voor stalen velgen, tja. Ik zou in ieder geval vrijwel niks over hebben voor een oude roestige stalen velg, ook al kan deze nog prima zijn. Wat misschien ook wel weer betekent dat je ze bij de sloop voor weinig kan kopen.

Ik weet eigenlijk niet wat stalen velgen nieuw moeten kosten. Niet veel denk ik, maarja, als ze 40 a 50 euro maar een beetje hoger is en de banden zitten er dan op met balanceren, is wel erg makkelijk. Dan zet je ze er zo op en klaar. Prijs stalen velg is ook afhankelijk van de maat natuurlijk. Dus even prijzen vergelijken lijkt me.

Verwijderd

Ik meen dat mijn broer €160 betaalde voor vier stalen velgen voor een Nissan Almera. Dat was wel een weinig voorkomende maat.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48

PauseBreak

derp!

NoepZor schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:00:
[...]

Scheelt het nog om velgen op de sloop te kopen, in plaats van bijvoorbeeld inclusief stalen velg te bestellen bij autobandenmarkt? Die vragen zo'n 40-50 euro per band extra om deze om een velgje te leggen, wat gezien de prijs van een losse stalen set niet duur is.
Ik ben hier ook even naar aan het kijken. Voor mijn auto (Focus 2003, 15" velgen) kost een set steelies bij de sloop rond de 120 - 130 euro, exclusief verzendkosten. Dan loont het dus al vrij snel om ze inclusief nieuwe steelies te bestellen (als die inderdaad €40,- per steelie rekenen).

Edit: En dat doen ze, dus winterbandjes besteld inclusief steelies.

[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 19-09-2013 18:54 ]

Nee, merp!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:11:
toch bestaan ze!
er zijn zelfs foto's van.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• JdM

JdM

Humbled

YellowCube schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:13:
[...]

toch bestaan ze!
er zijn zelfs foto's van.
_O- :')
Pagina: 1 ... 73 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.