leuk_he schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:10:
Ik snap je link met gereden afstanden niet helemaal. Enige logische link die ik kan maken is dat als je veel KM maakt het niet uit maakt of je een extra set banden hebt, je rijdt ze immers toch op voordat ze ouderdomsproblemen hebben.
Een winterband dient nog 3 tot 4mm profiel te hebben in geval van sneeuw om effectief te zijn. Dit is dus nog beduidend hoger als het slijtnokje wat op 1.6mm ligt. Als je dus 6000 km/maand rijdt dan heb je na 2 tot 3 maanden de grens bereikt waarbij je de banden moet vervangen. (rekening houdend dat per 10 000km 1 tot 1.5mm profiel verslijt).
In mijn geval is het hoe dan ook aangeraden om tot einde april op winterbanden te rijden wegens de lokale omstandigheden. De banden zullen bij mij dus versleten zijn einde mei. Dat betekent in mijn geval 4 extra weekenden om het stof van de zomerbanden te halen.
Andere verwachten dat wij het binnenkort weer fris zullen hebben met -8 graden. Momenteel kan het elke richting uit gaan met het weer. Maar naarmate de dagen langer worden komt het uiteindelijk wel, zonder enige twijfel, in het voordeel van zomerbanden. En vanaf dat punt komt de gereden afstand wel te kijken, kan je tot dat punt met winterbanden rijden of ga je erover. Dat moet iedereen zelf beslissen.
Daarnaast maakt die gereden afstand natuurlijk niets uit.
Tuurlijk maakt de gereden afstand wel degelijk zin in verband met de slijtage in combinatie met de weersomstandigheden. In mijn geval is het aangeraden om tot einde april op winterbanden te rijden (En dan zal er waarschijnlijk een wachttijd van 3 weken zijn om de banden te wisselen).
Hooguit dat je er niet hartje zomer nog mee zult rijden
Dat is net het hele punt. Afhankelijk van de situatie kan je beter nu op zomerbanden gaan rijden en dan eerder in het najaar overschakelen op de winterbanden om die nog op te rijden. Of je rijdt ze nu nog op voordat je de wissel maakt. En daar komt dan het rijgedrag erbij...
[
Voor 51% gewijzigd door
Chevy454 op 19-03-2013 17:29
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.