Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.984 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, vandaag mijn Bridgestone Blizzak winterbanden maar weer eens laten omruilen voor mijn Continental SportContact zomerbandjes. Afspraak was tijdens de warme periode een week of 2 terug al gemaakt... denk dat ik die paar koude nachten nog wel overleef op mijn Continentals :P

Valt wel meteen op dat die Continentals toch wel een héél stuk stiller zijn dan die Bridgestones, bandengeruis is nu praktisch niet meer hoorbaar....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het sneeuwt niet en ijzelt ook amper, geen reden om last te hebben van de nachtvorst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Morgen gaan ze er hier ook weer onderuit. Afgelopen winter wel een paar keer profijt van gehad, vooral op de lokale polderwegen. Ook het parkeren in de straat ging vele malen makkelijker, met mijn vorige leaseauto heb ik diverse malen vastgestaan in de wijk. Nu gaat dat allemaal probleemloos.

Zal wel weer even kort wennen zijn, winterbanden sturen namelijk veel lichter (Michelin Alpin A4). Mijn zomerbanden zijn wel ietsje stiller (Continental PremiumContact 2E) maar dat verschil is niet zo heel groot. Denk dat volgend jaar de zomerbanden precies op zijn als de winterbanden eronder gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Ik houd ze er nog even onder. Voor de temperatuur hoef ik het niet te doen, voor de rommel die uit de lucht valt waarschijnlijk ook niet meer, maar aangezien het nu al maart is, zijn de boeren hier weer volop mest en drek aan het uitrijden op de wegen hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn winterbanden zijn te slecht voor volgende winter maar nog te goed om reeds te vervangen met nog 3mm profiel. Dus dan maar even doorkachelen tot er 1.6mm op staat.

Vervelende situatie wetende dat er nog 8 banden op voorraad liggen |:(
(4 hagelnieuwe winterbanden met slechts 2000km ervaring en nog 4 zomerbanden...)

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 18-03-2013 17:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ook mijn zomerbanden zijn merkbaar stiller, sturen zwaarder (logisch want breder) en rijden ook fors zuiniger. Zat met winterbanden op 1:16, nu met redelijk gemak 1:18 gehaald op zomerbanden.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat verbruik is in mijn geval nu weer gestegen, naar 1 op 18. Voorheen deed ik 1 op 20 a 21 met de Michelin Energy Saver op 15 inch, nu dan 17 inch en Pirelli P Zero Nero. Met de winterbanden deed ik 1 op 19.
Maar goed dat heb ik er wel voor over. 8) En die paar dagen sneeuw vorige week heb ik ook met gemak overleefd dus die 2 koudere dagen morgen en overmorgen gaat ook wel prima.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:54:
Mijn winterbanden zijn te slecht voor volgende winter maar [....] Dus dan maar even doorkachelen tot er 1.6mm op staat.
Wie kopt hem in? :P
Ik ben het met je eens Chevy, gewoon lekker op rijden tot een mm of 2 (1.6mm zou ik persoonlijk wat te gortig vinden). Echter zijn er vast bandpuristen die moord en brand schreeuwen, want dat IS me toch gevaarlijk om door te rijden op winterrubber... echt! :')
Ik heb mijn bandjes nog weten te verkopen, zat tussen de 4 en 4,5mm profiel nog op. Heb er nog 50 euro's voor gevangen, dat maakte mijn verse winterrubber weer iets goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Hier (Groningen) lag vanochtend om 05:00u 5cm sneeuw :D
Een paar uur later was alles wel weg, maar het is toch uitzonderlijk dat ik 80 op een besneeuwde A7 heb kunnen rijden. Ben ook geen strooiwagen of wat tegengekomen. Het was maagdelijk wit.

[ Voor 71% gewijzigd door Gabliboeba op 18-03-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

JdM schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:29:
[...]

Ik ben het met je eens Chevy, gewoon lekker op rijden tot een mm of 2 (1.6mm zou ik persoonlijk wat te gortig vinden). Echter zijn er vast bandpuristen die moord en brand schreeuwen, want dat IS me toch gevaarlijk om door te rijden op winterrubber... echt! :')
Ik heb mijn bandjes nog weten te verkopen, zat tussen de 4 en 4,5mm profiel nog op. Heb er nog 50 euro's voor gevangen, dat maakte mijn verse winterrubber weer iets goedkoper :)
Ik heb afgelopen zomer de hele zomer lang gereden op m'n Continental TS810 gereden, omdat ze gewoon beter reden als m'n zomerbanden (stiller, meer grip) :') Ik heb m'n zomerbanden er weer onder gelegd omdat ik de auto ging verkopen. 3 weken later heb ik ze via marktplaats nog kunnen verkopen voor 175 euro (1,5 jaar eerder gekocht voor 225 euro :+)
Afbeeldingslocatie: http://25.media.tumblr.com/tumblr_mdh515vvn51qhv4vyo1_500.png

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 18-03-2013 20:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Gabliboeba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:33:
Een paar uur later was alles wel weg, maar het is toch uitzonderlijk dat ik 80 op een besneeuwde A7 heb kunnen rijden. Ben ook geen strooiwagen of wat tegengekomen. Het was maagdelijk wit.
Vandaag gewisseld naar de zomercombinatie. Goed voor het lente-gevoel! Die ene nachtvorst die nu af en toe komt is prima te rijden met zomer-materiaal.
Bij +10 beginnen m'n winterbanden echt te zacht te worden voor m'n gevoel.
Wel lastig als je nu bijvoorbeeld nog een weekendje Winterberg wil doen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 18-03-2013 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

-tom-562 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:52:
[...]

Ik heb afgelopen zomer de hele zomer lang gereden op m'n Continental TS810 gereden, omdat ze gewoon beter reden als m'n zomerbanden (stiller, meer grip) :') Ik heb m'n zomerbanden er weer onder gelegd omdat ik de auto ging verkopen. 3 weken later heb ik ze via marktplaats nog kunnen verkopen voor 175 euro (1,5 jaar eerder gekocht voor 225 euro :+)
[afbeelding]

Cheesy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:02:
[...]

Vandaag gewisseld naar de zomercombinatie. Goed voor het lente-gevoel! Die ene nachtvorst die nu af en toe komt is prima te rijden met zomer-materiaal.
Bij +10 beginnen m'n winterbanden echt te zacht te worden voor m'n gevoel.
Wel lastig als je nu bijvoorbeeld nog een weekendje Winterberg wil doen ;)

probeer dan eens all-seasons, scheelt je ook twee maal per jaar een afspraak bij de garage. En ze passen beter bij het sterk wisselende NL klimaat/weer.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 18-03-2013 22:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
franssie schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:09:
[...]

[...]

probeer dan eens all-seasons, scheelt je ook twee maal per jaar een afspraak bij de garage. En ze passen beter bij het sterk wisselende NL klimaat/weer.
Mwah, ik wissel zelf met het grootste gemak.
En voor die ritjes naar Oostenrijk / Duitsland prefereer ik toch liever 'echte' winterbanden, alhoewel er ook echt goede all-seasons op de markt zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
franssie schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:09:
[...]

[...]

Ik heb niet het idee dat de gemiddelde all-seasonband over het hele seizoen gezien minder hard slijt dan een goede winterband. En tijdens echt winterse omstandigheden doe je enorme concessies met een all-seasonband t.o.v. een winterband. Sowieso, als je veel kilometers rijdt (d.w.z. >20k/jaar) zou ik altijd voor een zomer- en een winterset gaan. Rijd je fors minder kilometers, maar kan je je auto niet laten als het sneeuwt, zou ik persoonlijk altijd kiezen om het hele jaar door op winterbanden te rijden.

Overigens wel grappig. Een aantal weken terug reed ik bij Ter Apel de grens over, op een 80-weg langs het kanaal. Het was miezer/ijzel weer, dus oppassen geblazen. Ik denk dat ik daar 50-60 reed, want harder durfde ik echt niet, en was ook niet verantwoord. Op een gegeven moment knalt er een een Nederlands bestelbusje mij met 80 voorbij alsof er niets aan de hand. Ik liet 'm lekker z'n gang gaan. Totdat 'ie bij een kruising door een beetje slush rijdt en zo de weg af schiet. Half tegen een boom, half tegen de vangrail. Dus ik stoppen, blijkt die kerel op totaal versleten Chinese zomerbandjes te rijden. Die kerel was verder ongedeerd en had een telefoontje om de politie te bellen, dus ik kon mooi verder. Dat soort figuren vragen er om... Maar voor hetzelfde geld was-ie zo het kanaal in gegleden.

Ben achteraf wel benieuwd hoe het afgelopen is met de verzekering van die kerel. Het was immers al in Duitsland, waar je verplicht bent om winterbanden te hebben. Las laatst een verhaal dat Nederlandse verzekeraars er wel vrij coulant mee om gaan.

Zo lag hij er bij:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZcFgBId.jpg

Overigens wel opvallend dat hij wel een veiligheidsvestje bij zich droeg. In Duitsland wel verplicht, in NL niet... Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik met knikkende knietjes m'n weg vervolgde :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
[...]
Waarom moeten dingen hier altijd zo overdreven/overtrokken worden ? Er is hier nog niemand geweest die zegt dat het supergevaarlijk is om door te rijden op winterbanden. Wat er wel wordt gezegd is dat het vreemd is dat je voor de veiligheid in de winter op winterbanden gaat rijden, maar dan vanwege kostenbesparing ze op rijdt in de zomer ook al is bekend dat ze dan slechtere grip hebben.

Ik vind het iig ook best een vreemde keuze, zoveel bespaar je er niet mee en je hebt toch minder grip dan op zomerbanden. Tijdens normaal gebruik zul je het misschien niet merken, maar met een noodstop/met hoge snelheden kost het je toch weer enkele meters.
Gabliboeba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:46:
Ben achteraf wel benieuwd hoe het afgelopen is met de verzekering van die kerel. Het was immers al in Duitsland, waar je verplicht bent om winterbanden te hebben. Las laatst een verhaal dat Nederlandse verzekeraars er wel vrij coulant mee om gaan.
Zijn schade zal hij toch moeten betalen aangezien het een eenzijdig ongeluk is. De schade aan boom/vangrail wordt op hem verhaald en gaat daarna ook door naar de verzekering. Nederlandse verzekeraars vergoeden dat echter gewoon en zelfs Duitse doen daar niet snel moeilijk over.

[ Voor 23% gewijzigd door redwing op 18-03-2013 23:01 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verzekering doet er niet moeilijk over. Je krijgt hooguit een geringe boete omdat je het verkeerde schoeisel droeg, verder wil bij twijfel aan het juiste schoeisel nog wel eens de schuldvraag verschoven worden als het met goed schoeisel wel te voorkomen was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Cheesy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:45:
Mwah, ik wissel zelf met het grootste gemak.
En voor die ritjes naar Oostenrijk / Duitsland prefereer ik toch liever 'echte' winterbanden, alhoewel er ook echt goede all-seasons op de markt zijn!
Ik rijd al twee jaar op Goodyear Vector 4 Seasons en die voldoen ook zeer goed in de sneeuw. Ik rijd er regelmatig mee in Duitsland en de grip is meer dan ok (ook veel beter nog dan de goedkopere winterbandjes, ik zag mensen om mij heen daarmee wel glibberen). Ze maken wel wat meer lawaai dan zomerbanden en zijn iets onzuiniger, maar dat heb ik er wel voor over om maar 1 set banden te hoeven hebben, het bespaart me wisselen en de aanschaf van een tweede set die ik toch waarschijnlijk niet ga oprijden met mijn auto (zo veel kilometers rijd ik namelijk niet). De slijtage is overigens ook erg beperkt, dus als je voor 4 seasons gaat, kan ik deze aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ga ze er binnenkort weer afhalen, maar ik wacht eerst nog even tot het iets warmer is. Gewoon omdat het me anders een te koud klusje is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik ben het met je eens Chevy, gewoon lekker op rijden tot een mm of 2 (1.6mm zou ik persoonlijk wat te gortig vinden).
Och, met jouw supersnelle bolide die ik afgelopen weekend had gespot ( ;) ) zal het weinig maken.
Maar tot einde april zijn winterbanden aangeraden in deze streek, tegen die tijd zal ik wel weer 5000km hebbben gereden en dus misschien die 2mm hebben gehaald? Dus zo een vaart zal het niet lopen.

Momenteel controleer ik ieder weekend de staat van mijn bandjes om bij 2mm een afspraak te maken bij de bandenschop.
Voor 50 euro hef ik mijn kont niet eens op om een advertentie te maken ;)
redwing schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:57:
Waarom moeten dingen hier altijd zo overdreven/overtrokken worden ? Er is hier nog niemand geweest die zegt dat het supergevaarlijk is om door te rijden op winterbanden. Wat er wel wordt gezegd is dat het vreemd is dat je voor de veiligheid in de winter op winterbanden gaat rijden, maar dan vanwege kostenbesparing ze op rijdt in de zomer ook al is bekend dat ze dan slechtere grip hebben.

Ik vind het iig ook best een vreemde keuze, zoveel bespaar je er niet mee en je hebt toch minder grip dan op zomerbanden. Tijdens normaal gebruik zul je het misschien niet merken, maar met een noodstop/met hoge snelheden kost het je toch weer enkele meters.
In de winter kan je moeilijker inschatten wanneer je gaat schuiven, bij zomer is dat gedrag continu.
Dat is namelijk het grootste probleem wat mensen vervelend vinden: een inconsistent gedrag en dat maakt het in de winter gevaarlijker als in de zomer.
Gabliboeba schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:33:
Dat soort geintjes komen hier ook best vaak voor, daarom dat wij hier de winterbanden tot einde april laten zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 19-03-2013 11:03 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:58:
In de winter kan je moeilijker inschatten wanneer je gaat schuiven, bij zomer is dat gedrag continu.
Dat is namelijk het grootste probleem wat mensen vervelend vinden: een inconsistent gedrag en dat maakt het in de winter gevaarlijker als in de zomer.
Het lijikt me logisch dat winterbanden in de winter meer toevoegen, maar het is natuurlijk wel zo dat je in de zomer het verschil pas merkt als je al in een noodsituatie zit. Oftewel daar heb je eigenlijk het zelfde probleem nl. dat je onverwacht toch de grip nodig zou kunnen hebben. Die situatie zal weliswaar minder voorkomen maar ik vind het toch vreemd dat je voor een kleine kostenbesparing dat risico gaat lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ach ja, zo heb je nog genoeg van die bunkerharde, zogenaamd brandstofbesparende, banden welke ook niet altijd even veel grip hebben. Niemand is daar 100% rechtlijnig in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:10:
Het lijikt me logisch dat winterbanden in de winter meer toevoegen, maar het is natuurlijk wel zo dat je in de zomer het verschil pas merkt als je al in een noodsituatie zit.
Het zit hem juist in het verschil dat je sneller in een noodsituatie zit met zomerbanden in de winter als met winterbanden in de zomer. Daarnaast heb je in de zomer continu hetzelfde gedrag van de band waardoor dit gedrag alszijnde consistent ervaren wordt. Daardoor houd je er (onbewust) meer rekening mee.
Die situatie zal weliswaar minder voorkomen maar ik vind het toch vreemd dat je voor een kleine kostenbesparing dat risico gaat lopen.
Dat hangt maar af in welk kader je het bekijkt. Als je kijkt naar de weersvoorspellingen van de komende tijd dan is er geen probleem. Zeker niet wanneer je daarbij rond de 6000km/maand rijdt. Het wordt iets anders als je dan bijvoorbeeld 600km/maand rijdt. Maar mensen die dergelijke afstanden rijdenhebben of zomerbanden of 4 seizoenenbanden.

In mijn geval kan het zijn dat ik tot einde mei net wel / net niet genoeg profiel heb voor de APK.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 19-03-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Chevy454 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:37:
. Zeker niet wanneer je daarbij rond de 6000km/maand rijdt. Het wordt iets anders als je dan bijvoorbeeld 600km/maand rijdt.
Ik snap je link met gereden afstanden niet helemaal. Enige logische link die ik kan maken is dat als je veel KM maakt het niet uit maakt of je een extra set banden hebt, je rijdt ze immers toch op voordat ze ouderdomsproblemen hebben.

Ik hoop dat je niet bedoeld dat mensen die veel km maken veel beter rijden, want je hoeft maar even rond te kijken in het verkeer, en je ziet dat zowel zondagsrijders als linkerbaan knuffelaars zo hun problemen hebben.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:37:
[...]
Het zit hem juist in het verschil dat je sneller in een noodsituatie zit met zomerbanden in de winter als met winterbanden in de zomer. Daarnaast heb je in de zomer continu hetzelfde gedrag van de band waardoor dit gedrag alszijnde consistent ervaren wordt. Daardoor houd je er (onbewust) meer rekening mee.
Eerlijk gezegd schat ik dat ongeveer 0% van de mensen meer afstand houden omdat ze winterbanden onder de auto hebben liggen ondanks dat ze dat wel zouden moeten doen. Zeker omdat je bij normaal rijden het verschil maar amper zal merken.
[...]
Dat hangt maar af in welk kader je het bekijkt. Als je kijkt naar de weersvoorspellingen van de komende tijd dan is er geen probleem. Zeker niet wanneer je daarbij rond de 6000km/maand rijdt. Het wordt iets anders als je dan bijvoorbeeld 600km/maand rijdt. Maar mensen die dergelijke afstanden rijdenhebben of zomerbanden of 4 seizoenenbanden.

In mijn geval kan het zijn dat ik tot einde mei net wel / net niet genoeg profiel heb voor de APK.
Volgens de weersvoorspellingen gaat het weer richting de 15 graden waarbij winterbanden toch duidelijk minder presteren dan zomerbanden. Daarnaast maakt die gereden afstand natuurlijk niets uit. Hooguit dat je er niet hartje zomer nog mee zult rijden. Aan de andere kant geeft dat ook gelijk aan dat je er maar weinig winst bij hebt om ze in de zomer op te rijden.

Ik vind dit soort keuzes gewoon apart maar je moet natuurlijk zelf weten wat je doet. Volgens de wet mag het ten slotte gewoon :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:10:
Ik snap je link met gereden afstanden niet helemaal. Enige logische link die ik kan maken is dat als je veel KM maakt het niet uit maakt of je een extra set banden hebt, je rijdt ze immers toch op voordat ze ouderdomsproblemen hebben.
Een winterband dient nog 3 tot 4mm profiel te hebben in geval van sneeuw om effectief te zijn. Dit is dus nog beduidend hoger als het slijtnokje wat op 1.6mm ligt. Als je dus 6000 km/maand rijdt dan heb je na 2 tot 3 maanden de grens bereikt waarbij je de banden moet vervangen. (rekening houdend dat per 10 000km 1 tot 1.5mm profiel verslijt).

In mijn geval is het hoe dan ook aangeraden om tot einde april op winterbanden te rijden wegens de lokale omstandigheden. De banden zullen bij mij dus versleten zijn einde mei. Dat betekent in mijn geval 4 extra weekenden om het stof van de zomerbanden te halen.
redwing schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:47:
Volgens de weersvoorspellingen gaat het weer richting de 15 graden waarbij winterbanden toch duidelijk minder presteren dan zomerbanden.
Andere verwachten dat wij het binnenkort weer fris zullen hebben met -8 graden. Momenteel kan het elke richting uit gaan met het weer. Maar naarmate de dagen langer worden komt het uiteindelijk wel, zonder enige twijfel, in het voordeel van zomerbanden. En vanaf dat punt komt de gereden afstand wel te kijken, kan je tot dat punt met winterbanden rijden of ga je erover. Dat moet iedereen zelf beslissen.
Daarnaast maakt die gereden afstand natuurlijk niets uit.
Tuurlijk maakt de gereden afstand wel degelijk zin in verband met de slijtage in combinatie met de weersomstandigheden. In mijn geval is het aangeraden om tot einde april op winterbanden te rijden (En dan zal er waarschijnlijk een wachttijd van 3 weken zijn om de banden te wisselen).
Hooguit dat je er niet hartje zomer nog mee zult rijden
Dat is net het hele punt. Afhankelijk van de situatie kan je beter nu op zomerbanden gaan rijden en dan eerder in het najaar overschakelen op de winterbanden om die nog op te rijden. Of je rijdt ze nu nog op voordat je de wissel maakt. En daar komt dan het rijgedrag erbij...

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 19-03-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:58:
[...]

Och, met jouw supersnelle /me RODE bolide die ik afgelopen weekend had gespot ( ;) )
Ik voel toch enige jaloezie.... :o
[...]

Voor 50 euro hef ik mijn kont niet eens op om een advertentie te maken ;)
Wie zegt dat ik geadverteerd heb?
[...]

En wat ik ook een punt vind (wat recent door anderen ook gemeld wordt), is dat sommige banden met ecorubber (lees: kneiterhard) voor minder grip zorgen tijdens hogere temperaturen, dan een winterband met minder dan 4mm profiel in de zomer.
Maar ach, die discussie wordt andersom in de herfst ook gevoerd :) Want dan zien we dat de discussie "nieuwe zomerband presteert beter dan yoepie-foepie winterband in de herfst" ook weer regelmatig voorbij komt.

offtopic:
En er wordt niet "altijd" iets overtrokken hier, behalve dan dat iemand die de woorden "altijd" gebruikt bij voorbaat al aan het overtrekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:19:
Ik voel toch enige jaloezie.... :o
Jij had tenminste parking! ik krijg mijn lange slee er niet in geparkeerd! ;)
En wat ik ook een punt vind (wat recent door anderen ook gemeld wordt), is dat sommige banden met ecorubber (lees: kneiterhard) voor minder grip zorgen tijdens hogere temperaturen, dan een winterband met minder dan 4mm profiel in de zomer.
Ecorubber mensen zullen vooral eerst de winterbanden, tot bijna op de draad, op rijden. Dat is economischer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Vanavond ga ik mijn zomerbanden monteren. De nachtvorst is nog niet over maar de gladheid inmiddels wel. Bovendien hebben mijn 225/45/17 Michelin Primacy HP's bij normaal weer veel meer grip dan mijn 195/65/15 Michelin Alpin A3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hier lag er afgelopen weekend nog wat sneeuw. Ze blijven er nog eventjes onder de wagen hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier liggen ze er ook nog onder, maar wil ze binnenkort toch wel gaan wisselen. Mijn winterbanden moeten nodig gebalanceerd worden, zit een hele kleine trilling in die dusdanig irritant is dat ik na een halfuurtje autorijden soms compleet lamme klauwen heb daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zooo dag dag winterbandjes. Eigenlijk de eerste keer in jaren dat het te vroeg is om ze te vervangen eigenlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Die van mij gaan er komend weekend onderuit. Ze zijn als winterband niet meer geschikt met 3,5mm profiel, dus ik had gedacht er nog op te rijden tot aan mijn zomervakantie. Maar net als _JGC_ heb ik sinds kort een behoorlijke onbalans erin zitten die echt strontvervelend is...

Misschien bij wijze van test eerst even voor- en achterbanden wisselen, maar waarschijnlijk is het slimmer om de zomerwieltjes uit de kelder te halen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In mijn geval is het een hele kleine trilling, vermoed dat de gemiddelde garage het met hun 5g tolerantie instelling op de machine er niet eens uit krijgt. De beun heeft zijn machine dusdanig ingesteld dat je zelfs afwijkingen van 2-3 gram te zien krijgt, bij de volgende beurt de voorwielen maar eens meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
bij mij gaan ze 15 april eronder uit, waarschijnlijk een weekje te laat als je kijkt naar de temperatuursverwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:21:
In mijn geval is het een hele kleine trilling, vermoed dat de gemiddelde garage het met hun 5g tolerantie instelling op de machine er niet eens uit krijgt. De beun heeft zijn machine dusdanig ingesteld dat je zelfs afwijkingen van 2-3 gram te zien krijgt, bij de volgende beurt de voorwielen maar eens meenemen.
Als je goed oplet bij de meeste garage's zie je wel dat het goedgekeurd wordt, maar je krijgt wel een melding dat je minder dan 5 gram afwijking hebt. Alleen moet ik nog garage's tegenkomen die dan nog verder gaan met balanceren. ;) Minder als 5 gram is er ook niet, maar dan moet je een beetje handig zijn wil je het 100% goed krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15
Vanavond velgjes ophalen voor de zomerbanden. Daar zitten al banden om maar die passen vanwege de maat niet goed onder onze Corsa B (komen onder een Vectra A/B vandaan). Dan de banden maar weer eens zien te verpatsen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

GH45T schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:25:
Vanavond ga ik mijn zomerbanden monteren. De nachtvorst is nog niet over maar de gladheid inmiddels wel. Bovendien hebben mijn 225/45/17 Michelin Primacy HP's bij normaal weer veel meer grip dan mijn 195/65/15 Michelin Alpin A3's.
Hier exact dezelfde banden voor de winter (alpin achter, en voor conti) en zomer (primacy HP) maar ik heb nu al enorm verschil.. de primacy hebben VEEEL meer grip.. ik twijfel om aankomende winter uberhaupt te wisselen.. komende winter toch geen wintersport .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Vandaag de winterwielen gewisseld naar zomerbanden aangezien ik eindelijk een leuke aanbieding heb gevonden. 225/45/17/7,5J is de winterset en nu voor de zomer 225/40/18/8J op Lenso's

Fotootje heb ik als iemand het interessant vindt

[ Voor 4% gewijzigd door Majin Buu op 12-04-2013 21:53 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
Zaterdag hier ook het zomerrubber er onder gelegd. En wat een verschil, de auto gaat tenminste zonder drama weer de hoek om als ik dat wil 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leosand
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 10:53
Hier ook de zomerbanden eronder inderdaad wat een verschil heerlijk weer :)
Het was een drama om ze eronder te krijgen maar gelukkig kon de kwikfit mij helpen.....

Ik had een andere auto gekocht en gevraagd tijdens omruilen of zij de winter banden konden omruilen. De moeren hebben ze zo hard aangedraaid dat ik ze bijna niet los kreeg. Bij 1 band is de slot moer daardoor van binnen glad of dol gedraaid.... resultaat dus geen slot moeren meer... kon gelukkig bij dealer nog 4 moeren halen... de overige drie hebben ook wat kracht te verduren gehad, dacht beter safe than sorry.
Bij de dealer was de eerste vraag wat moet je er mee? joh euh voor me wielen? :)
Daarna hebben ze bij de kwikfit gelukkig de slot moer eruit kunnen halen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zeker een oude dop ingeslagen dan krijg je die zo los. :P
Cheshire schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:53:
Vandaag de winterwielen gewisseld naar zomerbanden aangezien ik eindelijk een leuke aanbieding heb gevonden. 225/45/17/7,5J is de winterset en nu voor de zomer 225/40/18/8J op Lenso's

Fotootje heb ik als iemand het interessant vindt
Doe maar eens, klinkt wel lekker breed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Dit was inderdaad het perfecte weekende voor Nederland om ze te vervangen nu het weer eindelijk echt
omgeslagen lijkt.

Is ook de eerste keer dat ik ze niet in eerste instantie meteen eraf kreeg.
Normaal draai ik de bouten een klein beetje "los", dan opkrikken, dan de bouten helemaal los, en wieltje eraf nemen. Nou vergeet het maar. Het leek wel alsof ze erop gesoldeerd zaten! Trekken, duwen, niks. Een subtiele stamp met de voet, niks. Uiteindelijk (ik had net daarvoor boodschappen gedaan) is het me gelukt met een zware zak kattegrit (!!!) die ik al zwaaiend tegen de band liet komen. "Klonk". Jeetje zeg hoe kan je dat voorkomen???

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 13:11

d_star

Maharadja of the Year :-/

Misschien door metaal wat iets meer uitzet op de connectie tussen velg en wielnaaf met deze hogere temperaturen, tegenover de lagere temperaturen waarmee deze zijn bevestigd? Of zou dat onzin zijn?

Hoorde een collega hier ook al over klagen, wij kwamen op bovenstaande redenering.. Maar ik hoor het graag als dat onzin blijkt te zijn ;)

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
My-life schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:01:
Zaterdag hier ook het zomerrubber er onder gelegd. En wat een verschil, de auto gaat tenminste zonder drama weer de hoek om als ik dat wil 8) .
Ben benieuwd hoe jij rijdt als je 'drama' hebt op winterbanden :D

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Ik krijg de velgen van mijn vriendin haar Aygo ook zeer moeilijk los.
Laatste keer had ik met bloed, zweet en tranen 3 kunnen wisselen, waarbij de 4e totaal niet mee wou geven.
Toen maar naar de garage gereden of ze even de laatste wiel konden wisselen.
Was service van de zaak.
"Oh, dan kom ik de volgende keer meteen voor alle 4".
"Nou meneer ..."
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

psy schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:56:
Dit was inderdaad het perfecte weekende voor Nederland om ze te vervangen nu het weer eindelijk echt
omgeslagen lijkt.

Is ook de eerste keer dat ik ze niet in eerste instantie meteen eraf kreeg.
Normaal draai ik de bouten een klein beetje "los", dan opkrikken, dan de bouten helemaal los, en wieltje eraf nemen. Nou vergeet het maar. Het leek wel alsof ze erop gesoldeerd zaten! Trekken, duwen, niks. Een subtiele stamp met de voet, niks. Uiteindelijk (ik had net daarvoor boodschappen gedaan) is het me gelukt met een zware zak kattegrit (!!!) die ik al zwaaiend tegen de band liet komen. "Klonk". Jeetje zeg hoe kan je dat voorkomen???
Dat komt als er geen kopervet op de naaf zit, de velg hecht zich dan als ware aan de naaf. :) Niet op de bouten smeren maar puur op de naaf.
Hydra schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:05:
[...]

Mja ik herken het wel, moet je wel goed lomp doen en in de bocht vol gas geven, of volle polle wegtrekken, maar dat lukt wel aardig dan.Maar goed 15 inch staal met 185 bandjes vs 17 inch en 215 banden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kopervet, in normale omstandigheden ja.
De naven waren helemaal geschuurd en ingevet.
En nog kwamen die krengen er niet vanaf.
Bij de vorige grote beurt (remschoentjes achter aanpassen) heeft de monteur een grote langsteel-moker moeten gebruiken (uiteraard met beleid en een stuk rubber ertussen, maar toch!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Hydra schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:05:
[...]

Dat valt best mee, maar gebaseerd op mijn ervaringen hebben winterbanden toch o.a. veel minder zijdelingse grip, gillen ze het uit als je in z'n 4 een op-/afrit 'pakt' en is de remvertraging veel kleiner.
Daarnaast zijn mijn zomerbanden breder (225mm) en geven ze véél meer vertrouwen.

Ik vraag me af of (koper-) vet aan te bevelen is. Er mag steeds minder vet gebruikt worden op bouten en moeren van auto's van de fabrikanten.
Wij zetten de wielen vast met een momentsleutel en draaien ze lost met een luchtsleutel. Dat is nog nooit niet gelukt :) .

[ Voor 9% gewijzigd door My-life op 15-04-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Er staat toch ook naaf ipv moer/bout ?
Besides, niet iedereen heeft thuis een brug en luchtsleutel

[ Voor 44% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-04-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
My-life schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:13:
Dat valt best mee, maar gebaseerd op mijn ervaringen hebben winterbanden toch o.a. veel minder zijdelingse grip .
Joh, dat weet ik ook wel (ze gummen lekker als het warm is) maar ik vond het woord 'drama' gewoon wat overdreven in deze :)

De mijne worden nu gewisseld. Moest naar de garage omdat m'n accu kapot was. Kennelijk is een week lang je parkeerlicht aan laten staan genoeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat valt best mee, maar gebaseerd op mijn ervaringen hebben winterbanden toch o.a. veel minder zijdelingse grip, gillen ze het uit als je in z'n 4 een op-/afrit 'pakt' en is de remvertraging veel kleiner.
Daarnaast zijn mijn zomerbanden breder (225mm) en geven ze véél meer vertrouwen.
Waarom wissel je ze dan niet veel eerder ? Zeker als je al merkt dat die remvertraging veel minder is moet dat toch genoeg reden zijn om naar zomerbanden over te gaan. Ik snap dat dus echt niet, wel winterbanden om in de winter veiliger de weg op te kunnen, maar dan te laat terug wisselen ter compensatie of zo ? :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

[...]
Ik vraag me af of (koper-) vet aan te bevelen is. Er mag steeds minder vet gebruikt worden op bouten en moeren van auto's van de fabrikanten.
Wij zetten de wielen vast met een momentsleutel en draaien ze lost met een luchtsleutel. Dat is nog nooit niet gelukt :) .
Het ging ook niet om de moeren, die krijg ik altijd met de hand los, maar het wiel had zich gewoon "vastgezet". Dan helpt echt alleen maar botte kracht. Ik had ook gelezen dat je in dat geval de moeren weer bijna vast kunt draaien om dan de krik weer omlaag te doen, en dan met de auto een stoep op te rijden, maar dat vond ik toch te gortig. Sowieso een heleboel werk voor elk wiel dan :)

Dat van het kopervet had ik ook gelezen, misschien dat de volgende keer maar doen dan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Doe maar eens, klinkt wel lekker breed. :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2SDBjQMRXEih6sN1tpPRI60B/full.jpg

Zoals een paar posts eerder gemeld door een medetweaker, ik kan weer wat sportiever de bochten in :)

[ Voor 9% gewijzigd door Majin Buu op 15-04-2013 15:10 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vanmorgen nog heerlijk 65km gegumd op winterbanden. Vanavond ga ik de boel eraf halen, tis nu tijd voor zomer.

Winterbanden zijn 1cm breder dan mijn zomerbanden, dat in combinatie met de hobbel-bobbel vering van een Peugeot 206 en je merkt in de praktijk weinig verschil tussen wegligging met winterbanden en zomerbanden. Enige verschil dat ik straks ga merken is licht minder verbruik, minder lawaai en iets lichter sturen.

Edit:
Restprofiel is hier nog zo'n 5mm op voorbanden. Achter kijk ik niet eens naar, die slijten amper. Wat ik in 1 seizoen op de voorbanden kan opslijten haal ik in 5 seizoenen nog niet op de achterkant :X.
Komende winter nog een keer de huidige banden eronder, jaar erop gewoon 2 nieuwe achter en de achterste banden naar voren halen. Kan ik daar ook weer 3 jaar op rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door _JGC_ op 15-04-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:11:
Vanmorgen nog heerlijk 65km gegumd op winterbanden. Vanavond ga ik de boel eraf halen, tis nu tijd voor zomer.

Winterbanden zijn 1cm breder dan mijn zomerbanden, dat in combinatie met de hobbel-bobbel vering van een Peugeot 206 en je merkt in de praktijk weinig verschil tussen wegligging met winterbanden en zomerbanden. Enige verschil dat ik straks ga merken is licht minder verbruik, minder lawaai en iets lichter sturen.
Of je hebt hele dunne zomerbanden, of je winterbanden zijn gewoon breder dan zou moeten waardoor de efficiënte afneemt.

Tevens merk je het verschil tussen zomer en winterbanden van een zelfde soort kwaliteit zeker wel, vanaf de 7 a 10 graden moet je het toch zeker wel merken.

Mijn profiel voor was trouwens nog 'maar' 4,5 na deze winter ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Viper® schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:15:
[...]

Of je hebt hele dunne zomerbanden, of je winterbanden zijn gewoon breder dan zou moeten waardoor de efficiënte afneemt.

Tevens merk je het verschil tussen zomer en winterbanden van een zelfde soort kwaliteit zeker wel, vanaf de 7 a 10 graden moet je het toch zeker wel merken.

Mijn profiel voor was trouwens nog 'maar' 4,5 na deze winter ;(
Mijn vering hangt eerder door in de bochten dan dat ik last ga krijgen van minder strak sturende banden. Zomers rijd ik 175/65/14, winters 185/60/14. Kwam toevallig zo uit toen ik de banden meenam van mijn vorige auto (195/50/15 zomer en 185/60/14 winter). Deze auto wordt af-fabriek geleverd met zowel 175/65/14 als 185/65/14, afhankelijk van de uitvoering. Qua breedte en rolomtrek maakt het niet heel veel uit. Kilometerteller komt op zomerbanden overigens exact overeen met GPS en evt snelheidsboetes zonder correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat zegt dan meer over je auto dan over je banden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
redwing schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:40:
[...]

Waarom wissel je ze dan niet veel eerder ? Zeker als je al merkt dat die remvertraging veel minder is moet dat toch genoeg reden zijn om naar zomerbanden over te gaan. Ik snap dat dus echt niet, wel winterbanden om in de winter veiliger de weg op te kunnen, maar dan te laat terug wisselen ter compensatie of zo ? :+
Een paar weken terug werd er nog gestrooid, zo laat ben ik nou ook weer niet. Als je nu nog met winterbanden rijdt kun je door wat voorzichtiger te doen ook wel voorkomen dat je verongelukt ;) .
Ik heb bij mijzelf thuis ook geen brug of gereedschap dus het moet ook even uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Als ik wat voorzichtig doe in de winter kan ik ook prima met m'n 'zomerbanden' de winter door. Nu hoeven we niet die hele discussie voor de tienduizendste keer opnieuw te voeren, maar redwing heeft nog steeds een geldig punt. Wel voor winterbanden gaan, maar er dan te lang op doorrijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
!null schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:27:
Als ik wat voorzichtig doe in de winter kan ik ook prima met m'n 'zomerbanden' de winter door. Nu hoeven we niet die hele discussie voor de tienduizendste keer opnieuw te voeren, maar redwing heeft nog steeds een geldig punt. Wel voor winterbanden gaan, maar er dan te lang op doorrijden.
Ach het moet maar net uitkomen, bij mij gaan ook volgende week pas weer de zomerbanden eronder... Maarja, twee weken geleden zaten we nog in de buurt van het nulpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
My-life schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:16:
[...]
Een paar weken terug werd er nog gestrooid, zo laat ben ik nou ook weer niet. Als je nu nog met winterbanden rijdt kun je door wat voorzichtiger te doen ook wel voorkomen dat je verongelukt ;) .
Ik heb bij mijzelf thuis ook geen brug of gereedschap dus het moet ook even uitkomen.
Ik wil inderdaad niet de discussie opnieuw beginnen (zou nl. voor de tigste keer zijn in dit topic ;) ) Feit is gewoon dat je de afgelopen maand geen sneeuw/ijs meer hebt gehad en dus beter op zomerbanden had kunnen rijden. Nu pas wisselen is dan gewoon laat. Als ik mijn winterbanden er een maand na de eerste sneeuw onder leg wordt je hier ook voor wegmisbruiker uitgemaakt en eigenlijk is dit niet veel anders :)

En dat gereedschap is een kwestie van een keer je banden op velgen laten leggen waarna je alleen nog een krik, een sleutel en een half uurtje tijd nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Afgelopen zaterdag weer gewisseld.
Eigenlijk had ik het eerder willen doen, maar ik had nog geen tijd. Eén velg kwam wat lastig los van de naaf, dus heb ik nu wat kopervet aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Zomer- of winterbanden, de omstandigheden moeten voor Nederlandse begrippen behoorlijk extreem zijn wil het rijden op een van de twee gevaarlijk worden.
Ik maak mezelf niet zo druk om die paar weken langer doorrijden op het 'verkeerde' rubber.

Het enige waar ik me druk om kan maken is de lobby uit de autobranche welke verkondigen dat onder de 7 graden winterbanden veiliger zijn en de napraters ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gisteren gewisseld, winterbanden liggen weer in de garage. Kan nog een winter rijden op de voorbanden, achterbanden zijn na 2 winterbanden nog in nieuwstaat, hier en daar zitten de rubber draadjes er zelfs nog aan :X.

Overigens lag er hier 2-3 weken terug nog gewoon sneeuw en was het 's morgens maar een paar graden, dus zo gek is het niet eens om laat te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Mijn winterbandjes hebben eigenlijk ook met dit weer nog heerlijk veel grip en zijn te ver versleten om volgend jaar nog als winterband te dienen, dus ik rijd ze nog even op.

Ik schreef vorige week dat er een trilling in mijn stuur zat en ik daarom de banden maar eens moest wisselen, maar bij een wissel van voor naar achter blijft die trilling... waarschijnlijk is de linker aandrijfas (typisch 306-kwaaltje) gewoon aan vervanging toe. Komende week maar even repareren.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:26:
Overigens lag er hier 2-3 weken terug nog gewoon sneeuw
Echt een laagje op de weg of alleen her en der in de struiken ? Dat witte heb ik nl. ook gezien alleen nergens op de weg.
en was het 's morgens maar een paar graden, dus zo gek is het niet eens om laat te wisselen.
En dit maakt geen bal uit, testen laten iedere keer weer zien dat de echte verschillen pas optreden bij ruim onder en ruim boven 0. Die 7 graden is een grens die nergens op slaat. Alleen op sneeuw/ijs en echt ruim onder 0 zijn winterbanden duidelijk beter.

Mijn punt ging trouwens alleen om dat er werd gezegd (en dat zie ik ook ieder jaar terug komen) dat mensen die wisselen naar zomerbanden roepen dat ze plotseling veel fijner rijden en betere grip (remweg) hebben. Als je dat verschil zo duidelijk merkt ben je gewoon te laat met wisselen :) (en wordt het misschien tijd voor andere winterbanden :+ )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Als ik in de winter, zonder sneeuw of andere winterse omstandigheden, rem of sportief de bocht instuur merk je ook dat de zomerbanden veel meer grip hebben. Dat heeft niets met de tijd van het jaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mijn auto (nog winterbanden, volgende week wisselen) gaat ook graag rechtdoor in de bochten momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijne ook, maar daarom draai ik ook aan het stuur, dan doet hij dat niet meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
My-life schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:13:
Als ik in de winter, zonder sneeuw of andere winterse omstandigheden, rem of sportief de bocht instuur merk je ook dat de zomerbanden veel meer grip hebben. Dat heeft niets met de tijd van het jaar te maken.
Als dat zo is leg je ze er toch alleen onder als er echt winters weer wordt voorspeld ? Bij kleine verschillen tussen winter/zomerbanden snap ik nl. best dat je je winterbanden er onder laat liggen voor die paar dagen dat er sneeuw ligt en je dus echt voordeel hebt met winterbanden. Als je het verschil echter al duidelijk merkt met remmen betekent dat gewoon dat je het grootste gedeelte van de tijd met minder grip aan het rondrijden bent. Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn van winterbanden.
Tsurany schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:55:

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

*zucht* Tweakers... <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Laatst online: 19-09 13:42

BreeeZe

Devt

Mijn ervaring is dat het nogal verschilt per auto en per type zomerband.
M'n (vorige) zomerbanden, michelin pilot sport 3 (225/45/17) begonnen bij het uitparkeren een beetje te stuiteren over de klinkers bij temperaturen van +/- 5 a 6 graden.
Ik denk dat zeker de high performance banden veel meer ontworpen zijn voor optimalere prestaties onder specifiekere omstandigheden.
Dus onder ideale temperatuur zullen ze beter presteren dan de gemiddelde band, maar onder extremere omstandigheden ook slechter dan de gemiddelde band.

Op de michelins doorrijden met sneeuw en/of ijzel met mijn auto was iig echt niet heel verstandig..

Edit: Auto is overigens een Volvo S60 T5 uit 2002 met sport onderstel.

[ Voor 5% gewijzigd door BreeeZe op 16-04-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
redwing schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:15:
[...]

Als dat zo is leg je ze er toch alleen onder als er echt winters weer wordt voorspeld ? Bij kleine verschillen tussen winter/zomerbanden snap ik nl. best dat je je winterbanden er onder laat liggen voor die paar dagen dat er sneeuw ligt en je dus echt voordeel hebt met winterbanden. Als je het verschil echter al duidelijk merkt met remmen betekent dat gewoon dat je het grootste gedeelte van de tijd met minder grip aan het rondrijden bent. Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn van winterbanden.
Toch is dat wel zo. Je kunt er iedere winterbanden test op nalezen om te zien dat deze banden alleen significant beter presteren bij sneeuw.
Om een voorbeeld te noemen. In de Autobild test van deze winter is de remafstand in de regen bij 80-0km/h van de Michelin winterband 42,2 meter, die van de controle zomerband 39,2 meter die hiermee bovenaan staat, hetzelfde geld voor 'bochtgedrag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar dat is wat anders dan dat je het zelf al significant merkt. In dat geval is er gewoon iets mis. In de winter merk ik aan mijn winterbanden weinig verschil qua rijgedrag. Waarschijnlijk zal het op droog wegdek vast een verschil met mijn zomerbanden zijn maar het is bij normaal rijgedrag niet merkbaar. Wel is het overduidelijk een voordeel als er sneeuw ligt.

Na de winter toen het warmer begon te worden was beter een verschil voelbaar, dan gaan ze er dus onderuit want wordt het verschil mij te groot.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Laatst online: 19-09 13:42

BreeeZe

Devt

My-life schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:00:
[...]

Toch is dat wel zo. Je kunt er iedere winterbanden test op nalezen om te zien dat deze banden alleen significant beter presteren bij sneeuw.
Om een voorbeeld te noemen. In de Autobild test van deze winter is de remafstand in de regen bij 80-0km/h van de Michelin winterband 42,2 meter, die van de controle zomerband 39,2 meter die hiermee bovenaan staat, hetzelfde geld voor 'bochtgedrag'.
Hier een recapt van het artikel waarnaar je refereerd : http://www.tyrereviews.co...ter-Tyre-Braking-Test.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
My-life schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:00:
[...]
Dat snap ik, maar dat is iets anders dan het significant minder presteren bij normale omstandigheden waar we het nu over hebben.
Een verschil van 3 meter lijkt me niet iets dat een normaal iemand merkt. Als je tijdens remmen wel al duidelijk verschil merkt lijkt het me dat je het over grotere verschillen hebt. En als dat het geval is klopt er of iets niet aan je banden of zijn het banden die je er echt alleen met zeer koud weer/sneeuw/ijs onder wil hebben liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Het verschil zal bij mijn inderdaad wat groter zijn, maar wat ik vooral merk is de stabiliteit bij het remmen. Mijn zomerbanden zijn breder met op de regengoten na weinig profiel en grote profielblokken,
Afbeeldingslocatie: http://www.colesa.ru/images/tire-info/nokian-z-g2-tech3.jpg

Dat ik de winterbanden er alleen met sneeuw en ijs onder zou willen hebben staat buiten kijf, maar 5 keer per winter de wielen wisselen gaat me toch wat te ver ;) .
Wellicht overbodig om hier nog aan toe te voegen dat de winterbanden prima voldoen zolang ik rustig aan rijd.

[ Voor 33% gewijzigd door My-life op 16-04-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
redwing schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 14:27:

Een verschil van 3 meter lijkt me niet iets dat een normaal iemand merkt. Als je tijdens remmen wel al duidelijk verschil merkt lijkt het me dat je het over grotere verschillen hebt. En als dat het geval is klopt er of iets niet aan je banden of zijn het banden die je er echt alleen met zeer koud weer/sneeuw/ijs onder wil hebben liggen.
Grappig, dat is exact wat de fans van de winterbanden altijd zeggen. 3 meter is het verschil tussen net goed gaan en boem. Er zijn zelfs testen online te vinden met met bepaalde merken die bijna 10 meter verschil hebben. Heb je het nog niet over wegligging en overig gedrag in noodsituaties. Aquaplanning is een goed voorbeeld waar je veel mensen mee in gevaar kunt brengen, en de normale band optimaal op reageert.
Als je perse een winterband wilt rijden voor die paar dagen (stuk of 30 zag ik hier laatst voorbij komen?) dat dit een goed hulpmiddel is vind ik dat je zeker je plicht moet doen met een normale band waar je 330 per jaar voordeel van hebt. Maar goed dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je banden uitzoekt welke in de regen niet goed presteren ben je in Nederland sowieso een pannenkoek, of het nu zomer of winterbanden zijn.

De 'fans' van winterbanden hebben het overigens niet over drie meter remweg wat je op sneeuw aan voordeel hebt, als dat het enige merkbare voordeel was had bijna niemand winterbanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
thefox154 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:30:
[...]
Grappig, dat is exact wat de fans van de winterbanden altijd zeggen. 3 meter is het verschil tussen net goed gaan en boem.
Dat roep ik ook hoor, maar die discussie wilde ik niet nog een keer aan gaan :+ (zeker niet omdat je nooit kunt bewijzen hoeveel ongelukken er ontstaan door winterbanden ipv zomerbanden en vv.)
My-life schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:03:
Dat ik de winterbanden er alleen met sneeuw en ijs onder zou willen hebben staat buiten kijf, maar 5 keer per winter de wielen wisselen gaat me toch wat te ver ;) .
5 keer is ook wat overdreven, maar een maand geleden had wel wat logischer geleken. Met zulke banden zou ik juist verwachten dat je redelijk snel terug zou wisselen en niet zo lang mogelijk zou wachten. Vandaar ook mijn opmerking :)
Gonadan schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:45:
De 'fans' van winterbanden hebben het overigens niet over drie meter remweg wat je op sneeuw aan voordeel hebt, als dat het enige merkbare voordeel was had bijna niemand winterbanden.
Op sneeuw/ijs is een winterband gewoon ruim veel beter dus de keuze voor winterbanden lijkt me logisch.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo, vandaag 130km afgelegd met zomerbandjes, hier de ervaringen:
- auto is veel feller, minder rolweerstand dankzij ander profiel en 1cm smallere band :)
- auto stuurt veel lichter :)
- auto is veel gevoeliger voor wind dankzij smallere band :(
- auto is veel stiller voor :), maar achter klinkt het alsof de lagers eruit liggen. Gecupte banden is k*t :(
- wegligging nog niet kunnen testen... had vandaag verticuteermachine in achterbak liggen die bij elke rotonde van rechts naar links schoof en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:14:
Op sneeuw/ijs is een winterband gewoon ruim veel beter dus de keuze voor winterbanden lijkt me logisch.
Dat moet je tegen thefox154 zeggen, niet tegen mij. :P
_JGC_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:33:
- auto is veel feller, minder rolweerstand dankzij ander profiel en 1cm smallere band :)
- auto is veel stiller voor :), maar achter klinkt het alsof de lagers eruit liggen. Gecupte banden is k*t :(
- wegligging nog niet kunnen testen... had vandaag verticuteermachine in achterbak liggen die bij elke rotonde van rechts naar links schoof en weer terug.
Mijn zomerbanden liggen er ook onder, zelfde maat maar wel harder (ook qua lucht). Ik merk ook zeker een verschil dat hij feller is en gevoeliger voor oneffenheden op de weg. Gelukkig ook stiller.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

_JGC_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:33:
Euhhhhhhh, hoezo heb jij je winterbanden breder dan je zomer banden? Het is juist aan te raden of winterbanden in de breedte maat of zelf iets kleiner te nemen. Bij bredere banden wordt het contact oppervlak per m2 groter, iets wat je juist niet wil bij banden onder gladde omstandigheden.

Maar, feller? Ik merk wel duidelijk dat mijn auto op 205/55/17 breed rubber (winterbanden) minder scherp stuurt dan op mijn zomerbanden 225/45/18 Maar dat komt vooral door dat mijn zomerbanden veel stijver zijn waardoor ze veel meer stuur gevoel geven.

Mijn auto, 167Pk/2Liter/Benzine is niet feller qua motorkarakteristiek..... Dit staat er ook helemaal los van natuurlijk....

Maar goed, de rij dynamiek van een auto band is ook nog eens verschillend, de ene band/type heeft een heel ander weggedrag dan de andere.

Naar mijn mening blijft de Potenza RE050A, van Bridgestone de beste zomerband voor mijn autootje...

[ Voor 8% gewijzigd door Bullet NL op 17-04-2013 09:05 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:33:
[...]

Dat moet je tegen thefox154 zeggen, niet tegen mij. :P
Ik bevestigde je verhaal alleen maar :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bullet NL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:59:
[...]

Euhhhhhhh, hoezo heb jij je winterbanden breder dan je zomer banden? Het is juist aan te raden of winterbanden in de breedte maat of zelf iets kleiner te nemen. Bij bredere banden wordt het contact oppervlak per m2 groter, iets wat je juist niet wil bij banden onder gladde omstandigheden.
Kwam toevallig zo uit omdat ik die dingen al had liggen. Daarnaast is 185 helemaal niet zo breed, is ook een standaard maat die geleverd wordt onder bepaalde uitvoeringen van de 206. Of verwacht je dat ik met 155 of 165 fietsbandjes ga rijden omdat de eco-uitvoering van de 206 met 175 breed is uitgebracht?
Maar, feller? Ik merk wel duidelijk dat mijn auto op 205/55/17 breed rubber (winterbanden) minder scherp stuurt dan op mijn zomerbanden 225/45/18 Maar dat komt vooral door dat mijn zomerbanden veel stijver zijn waardoor ze veel meer stuur gevoel geven.

Mijn auto, 167Pk/2Liter/Benzine is niet feller qua motorkarakteristiek..... Dit staat er ook helemaal los van natuurlijk....
Motor zelf is niet feller, maar omdat er veel minder rolweerstand is en de rolomtrek iets groter is dan bij de winterbanden reageert de hele auto gewoon anders. Een 68pk 1.4HDI motortje moet best op zijn staart getrapt worden om vooruit te komen, elk beetje minder weerstand is dan mooi meegenomen. Merk het ook als het weer anders wordt.
Maar goed, de rij dynamiek van een auto band is ook nog eens verschillend, de ene band/type heeft een heel ander weggedrag dan de andere.

Naar mijn mening blijft de Potenza RE050A, van Bridgestone de beste zomerband voor mijn autootje...
Hier Toyo Proxes CF1 eronder, maar is de laatste keer dat ik Toyo's neem. De S951 Snowproxes vond ik ook al niet denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
_JGC_ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:35:
Motor zelf is niet feller, maar omdat er veel minder rolweerstand is en de rolomtrek iets groter is dan bij de winterbanden reageert de hele auto gewoon anders. Een 68pk 1.4HDI motortje moet best op zijn staart getrapt worden om vooruit te komen, elk beetje minder weerstand is dan mooi meegenomen. Merk het ook als het weer anders wordt.
Als de rolomtrek groter is trekt 'ie minder snel op, niet sneller. Ik weet dus niet wat je met 'feller' bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarnaast is het verschil in rolweerstand zo klein dat je dat vast niet gaat merken. Zeker op hogere snelheden is de luchtweerstand zeer dominant. En als de smallere band dan ook nog 's een grotere omtrek heeft, heffen die effecten elkaar (deels) op.

Ik zeg: dat zit tussen de oren :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach ja, zo voelen sommigen niet eens dat een wiel niet gebalanceerd is, het is maar net hoeveel gevoel je voor een auto hebt. Ik geloof best dat er een feller/strakker/directer (wat voor term je ook wil bedenken) weggedrag is met die banden als hij dat ervaart, waarom moet het altijd d.m.v. theorie in twijfel getrokken worden? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 17-04-2013 12:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zonder de auto te kennen kan je er vrij weinig over zeggen. Zo kan ik me niet voorstellen dat mensen met 15 graden en winterbanden totaal geen grip hebben of mensen met zomerbanden bij 5 graden alle kanten op glijden. Is afhankelijk van de bandenmaat, de auto en hoe de gewichtsverdeling is.
Zo gooit het gros de nieuwste banden voor ipv achter en hebben veel mensen daar geen probleem mee. Doe ik dat bij mijn auto, sta ik bij de eerste beste rotonde met een beetje slecht wegdek of nattigheid binnen no time achterstevoren.
Ik rijd in een kleine auto die qua motorisering net op het randje zit van wat nog prettig is. Gooi je daar bredere banden met meer rolweerstand onder, die vervolgens ook nog afwijken van de rolomtrek zoals de constructeur dat ooit bedacht heeft bij deze auto, dan merk je dat. Net zoals dat je bij zo'n auto duidelijk merkt dat het wegdek "vals plat" omhoog gaat, er veel wind staat of juist helemaal geen wind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spammert

[ Voor 121% gewijzigd door PWM op 16-09-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Het helpt als je berichten met spam niet gaat quoten

[ Voor 87% gewijzigd door PWM op 16-09-2013 20:29 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik denk dat ik binnenkort alvast even een afspraak inplan voordat alles vol zit en ik over paar maanden pas terecht kan. Iemand tips? halverwege november zo'n beetje of eerder/later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo laat mogelijk, maar het zou kunnen dat het half november al flink aan het sneeuwen is. Je weet nooit wat het weer in Nederland doet. Winterbanden zijn pas nuttig als het echt gaat vriezen dus eigenlijk pas omleggen als het echt aan het vriezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Denk dat de markt ook wel wat meer verzadigd is, dus grote tekorten verwacht ik eigenlijk niet meer zoals een jaar of wat terug. Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik er winterrubber opgooi, mijn vriendin woont bij de gens met Duitsland, daardoor komen we nog wel eens over de grens. Met sneeuwval/gladheid is het dan al verplicht om op winterrubber te rijden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zijn die dingen in Duitsland nog flink goedkoper?
Moet nieuwe hebben aangezien de oude precair werden met de vereiste millimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NoepZor schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:02:
Denk dat de markt ook wel wat meer verzadigd is, dus grote tekorten verwacht ik eigenlijk niet meer zoals een jaar of wat terug. Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik er winterrubber opgooi, mijn vriendin woont bij de gens met Duitsland, daardoor komen we nog wel eens over de grens. Met sneeuwval/gladheid is het dan al verplicht om op winterrubber te rijden.
Tekort op rubber verwacht ik niet, vooral een tekort aan plaatsen bij de bandenwisselaar op het moment dat het slechte weer begint. Dan zal het vooral 's ochtends en 's middags erg druk zijn doordat iedereen nog even snel wilt wisselen als hij van/naar z'n werk rijdt.
Ik laat het wisselen bij de dealer maar een dag van te voren aankloppen zullen ze ook niet zo leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar zelf nog nooit winterbanden gehad. Rijd voornamelijk snelweg, en als er sneeuw ligt rijd ik gewoon rustig, en houd veel afstand. Bij ijs of ijzel maakt het toch verrekte weinig uit volgens mij. Enkel bij (verse) sneeuw.

En in een normale winter ligt er niet zoveel dagen sneeuw, dat ik daarvoor ga wisselen en extra banden koop, die ik op een andere auto niet kan gebruiken (oude Seat Ibiza uit 2000... 95.000 op de teller). Dus misschien op een volgende auto, maar heb het nut nog niet ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij ijs of ijzel maakt het zeker veel uit, dat jij het nut nog niet hebt gemerkt is een kwestie van geluk hebben. Diverse onafhankelijke testen laten zien dat het verschil in remweg en bestuurbaarheid van de auto aanzienlijk is.
Daarnaast zie ik er ook weinig nadelen aan. Op het moment dat je winterbanden onder je auto hebt spaar je weer je zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gise schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:53:
Ik denk dat ik binnenkort alvast even een afspraak inplan voordat alles vol zit en ik over paar maanden pas terecht kan. Iemand tips? halverwege november zo'n beetje of eerder/later?
Ik zou zelf alvast maar wisselen, de R zit immers weer in de maand... ;)
Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.