Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.982 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
martijn_tje schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:05:
[...]

Die zou ik er inderdaad ongeacht de profieldiepte niet meer onder zetten. Banden zijn niet alleen aan slijtage onderhevigd maar kunnen ook "stuk" gaan door veroudering (materiaal droogt uit en wordt minder flexibel of gaat scheuren).

Ik zou de dot code even nakijken (wie weet lagen de banden al 2 jaar in een magazijn voor je ze kocht) en daarna beslissen of je ze niet wil vervangen.
http://www.tirerack.com/t...ch/techpage.jsp?techid=11

[...]
Heb ze 2e hands gekocht, vorige eigenaar nog even naar de DOT code laten kijken, kwam uit dat ze in 2004 gemaakt waren... kreeg ik nog wat korting door ook, verder zagen ze er niet bepaald gedroogd uit. Plan was ook er 1 winterseizoen op te rijden, en komend seizoen nieuwe banden op te laten leggen.

Ondertussen al een keer naar gekeken door iemand die wat dieper in de 'bandenwereld' zit/zat, volgens hem waren ze in deze staat ook (nog) geen probleem.

Broer van mn vriendin had afgelopen jaar een oude (hele oude... 25j oude transit) camper gekocht, 'met nieuwe banden'... die dus ook al een jaar of 10-15 oud waren... was ook te zien zonder naar de DOT code te kijken.. maar daar wel vrolijk mee rond blijven toeren incl z'n gezinneke omdat nieuwe banden zo duur zijn :F

[ Voor 13% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 05-03-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik vind het opmerkelijk dat wanneer er een flauwe winterzon lentezon schijnt mensen al hun zomerbanden eronder zetten. Krijg er een beetje het "elfstedentocht" gevoel bij, zeker nu de vooruitzichten weer vorst tot -5 voorspellen.

Persoonlijk houd ik de winterbanden tot einde april onder de wagen. Dan zal de temperatuur wel rond de 10C graden zijn op de uren dat ik rijd.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar je weet toch dat winterbanden smelten als het boven de 7 graden is?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik geloof niet dat er nog een flink pak sneeuw valt of het flink gaat ijzelen. Nachtvorst zal er wel komen maar daar heb ik enkel 's ochtends wat last van.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Maasluip schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:05:
Smelten? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:47:
Heb soms ook idee dat ik wat begin te glijden over de voorbanden in bochten, heel minimaal, maar gevoel is er wel. Goede reden om weer terug naar de zomerbanden te gaan en dan eens uitzoeken wat een beetje oké winterbanden zijn voor komend seizoen. Heb nu 8/9 jaar oude Nokian WR met volgens mij net voldoende profiel om dienst te 'mogen' doen als winterband.
Misschien rijd je wat sportiever door het mooie weer? Winterbanden hebben minder grip bij het huidige weer en wellicht zijn ze smaller als je zomerbanden. Daardoor is het logisch dat je minder zijdelingse grip hebt.
Chevy454 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:02:
Ik vind het opmerkelijk dat wanneer er een flauwe winterzon lentezon schijnt mensen al hun zomerbanden eronder zetten. Krijg er een beetje het "elfstedentocht" gevoel bij, zeker nu de vooruitzichten weer vorst tot -5 voorspellen.

Persoonlijk houd ik de winterbanden tot einde april onder de wagen. Dan zal de temperatuur wel rond de 10C graden zijn op de uren dat ik rijd.
Winterbanden hebben enkel voordeel onder het vriespunt. Volgende week gaat het nog even kort vriezen, maar waarschijnlijk zul je er tot november/december niet veel voordeel van hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door My-life op 06-03-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45

Mwah, -5 zie ik niet zo snel gebeuren. Bovendien is de kans op sneeuw laag en de kans dat de sneeuw blijft liggen is al helemaal klein. Bovendien is het overdag altijd wel boven nul.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
vorst en sneeuw zeggen er wat:
http://www.telegraaf.nl/b...Winter_komt_terug___.html

Mijn winterbanden liggen er nog onder vanwege het simpele feit dat ik 1 zomerband heb lekgereden en daar nog geen vervanger voor heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Weersvoorspellingen van de Telegraaf klopt doorgaans weinig tot niks van. Die amateur uit Soest heeft een leuke database vol spreuken, verder is het een enorme beunhaas.

Het is algemeen bekend dat de redactie de weerberichten vaak enorm aanzet, zodat er veel op geklikt wordt en er veel advertenties worden verkocht.

STORM OP KOMST
WINTERHEL IN AANTOCHT
HITTEGOLF KOMT ERAAN

enz.

Een uiterst kwalijke manier van journalistiek IMHO, zoals de hele Telegraaf eigenlijk (behalve DFT).

[ Voor 84% gewijzigd door havana op 06-03-2013 11:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
havana schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:36:
Weersvoorspellingen van de Telegraaf klopt doorgaans weinig tot niks van. Die amateur uit Soest heeft een leuke database vol spreuken, verder is het een enorme amateur.

Het is algemeen bekend dat de redactie de weerberichten vaak enorm aanzet, zodat er veel op geklikt wordt en er veel advertenties worden verkocht.
:z
Een rondje langs andere weersites leren me dat daar over het algemeen ook gepraat wordt over nachtvorst en een winters weerbeeld.

leuk dat telegraaf geneuzel maar dat zal me een worst zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 06-03-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:20
My-life schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:23:
Winterbanden hebben enkel voordeel onder het vriespunt.
Maak daar maar van 'bij lage temperaturen". Afhankelijk van het soort band is de grip boven een graad of 10 minder, maar het is zeker niet zo dat winterbanden alleen maar bij vorst functie hebben!

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Temperatuur speelt helemaal geen rol. Winterbanden hebben voordeel bij (natte) sneeuw en ijs / ijzel, hoe warm het verder is doet niet terzake. Tegelijk is het natuurlijk wel zo dat de temperaturen meestal laag zijn als er sneeuw en ijs is.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat temperatuur helemaal geen rol speelt lijkt me wat overdreven. De rubber compound is wel degelijk zachter en dus soepeler bij koudere temperaturen. Dat er een soort magisch omslagpunt bij 7°C ligt, dat is inderdaad totale onzin. Beter kijk je van geval tot geval wat de optimale omstandigheden zijn. Ik kan me prima voorstellen dat een band die bedoeld is om lang mee te gaan (dus harder, slijtvaster rubber) eerder te hard wordt bij lagere temperaturen dan een sportievere band van zachter rubber.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Ik heb zelf een jaartje of 2 (continue) rondgereden met winterbanden.
Was niks aan de hand, zelf niet met mijn "gevaarlijke" auto. Slijtage merkte ik ook niks van eigenlijk. Heb de velgen inclusief band (met nog zát profiel) door kunnen verkopen.

Is het ook niet zo dat de hulpdiensten en ANWB etc standaard op winterbanden rijden?
Zou goedkoper zijn dan elk jaar te moeten wisselen.

Dus ja, gevaarlijk zou het dan ook niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
StevenK schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:59:
[...]

Maak daar maar van 'bij lage temperaturen". Afhankelijk van het soort band is de grip boven een graad of 10 minder, maar het is zeker niet zo dat winterbanden alleen maar bij vorst functie hebben!
Als je de testen van de afgelopen jaren bekijkt zie je dat je pas verschillen ziet onder de 0 graden en daarnaast dat alleen bij glad wegdek er echt grote verschillen zijn. Je kunt dus makkelijk nu alweer op zomerbanden gaan rijden, maar daarnaast doen winterbanden het nu ook nog net zo goed.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
With redwing, alle tests (ANWB, Autoweek, enz.) tonen aan dat winterbanden pas meer grip bieden onder de 0 graden.
Dat blijkt jaarlijks uit onze winterbandentest waarin het geteste rubber op droog en nat asfalt steevast slechtere resultaten laat zien dan zomerbanden. Ook bij temperaturen onder de door de bandenbranche nog steeds gehanteerde 7-gradennorm.
Sterker nog:
Onlangs werden er in Zweden – winterbandenland bij uitstek – resultaten bekendgemaakt van een groot onderzoek naar de (on)veiligheid van winterbanden onder niet-winterse omstandigheden. Hierbij testte Statens väg- och trafikforskningsinstitut (Zweedse overheidsinstantie voor onderzoek naar verkeersveiligheid) vijf sets winterbanden (zonder de in Scandinavië nog veelgebruikte spikes, uiteraard) en vijf sets zomerbanden. Wat bleek, auto's op winterbanden hadden op nat asfalt vanaf zowel 50 als 80 km/h een 20 procent langere remweg nodig dan die op zomerrubber. Op droog asfalt was het verschil minder groot, niettemin kwamen de auto's op winterrubber nog altijd 13 procent later tot stilstand dan hun tegenstrevers op zomerbanden. Maar niet alleen tijdens het remmen ben je met winterbanden onder niet-winterse omstandigheden fors in het nadeel, ook uitwijken gaat veel moeizamer. Zo konden de testrijders op zomerbanden de standaardhindernis nog met 80 km/h omzeilen, op winterbanden raakten zij in een poging het obstakel niet te raken al bij 70 km/h de macht over het stuur kwijt. Het schokkendste cijfer uit het Zweedse onderzoek vind ik echter het volgende: bij 84 procent van de dodelijke auto-ongevallen tijdens de zomerperiode van 2008 en 2009 in Zweden waren auto's met winterbanden betrokken!
bron: http://www.autoweek.nl/weblog/2586/stop-winterbandengekte[/]

Dit zijn feiten die jaar op jaar terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Mijn winterbanden zijn er allang weer af. Direct nadat ik terugkwam van mijn weekendje ardennen. Was blijf dat ik ze er daar onder had liggen toen we een nog niet eerder bereden ondergesneeuwd zandpad omhoog moesten (mooie zin).

Maar hier in nederland zie ik t nut er echt niet van in. Als het echt glad is, dus sneeuw of ijzel, rijdt de helft van de bestuurders toch veel te langzaam waardoor je niet echt profeit hebt van je winterbandjes.

Gewoon je snelheid aanpassen, ruim afstand houden en zo min mogelijk remmen. Wat ik ook doe is op rechte stukken ff een peut gas geven of beetje hard remmen, zodat je weet wanneer hij in de ABS of EPS springt en dus weet hoe glad het ongeveer is.

Bovendien vind ik dat ik in de regen op rotondes minder grip heb met mijn winterbanden (conti's 16") dan met mijn zomerbanden (17")

[ Voor 8% gewijzigd door Tusk op 06-03-2013 15:34 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Grrrrrene schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:56:
Dat temperatuur helemaal geen rol speelt lijkt me wat overdreven. De rubber compound is wel degelijk zachter en dus soepeler bij koudere temperaturen. Dat er een soort magisch omslagpunt bij 7°C ligt, dat is inderdaad totale onzin. Beter kijk je van geval tot geval wat de optimale omstandigheden zijn. Ik kan me prima voorstellen dat een band die bedoeld is om lang mee te gaan (dus harder, slijtvaster rubber) eerder te hard wordt bij lagere temperaturen dan een sportievere band van zachter rubber.
Ik kijk ’s ochtends altijd eerst wat voor weer het is en dan beslis ik welke compound ik die dag onder de auto leg. Bij temperaturen rond 7 °C laat ik het afhangen van mijn route voor die dag, zodat ik altijd op de optimale banden rijd… 8)7.

Het moment waarop ik tussen zomer- en winterbanden wissel, hangt voornamelijk af van de volgende aspecten:
• wat ik dat weekend te doen heb (en of ik er dat weekend zin in heb);
• of mijn schoonvader vooraf de wielen met de heftruck uit de opslag kan halen;
• als mijn banden bijna aan vervanging toe zijn, rijd ik ze op.
Het kan daarom best april worden voordat ik de wielen eens wissel.

offtopic:
koudere temperaturen --> kouder weer, lagere temperaturen :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een verkeerde bandendruk wanneer het buiten 30C is anders ook funest voor de levensduur van je banden.
MrFl0ppY schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:26:
Mwah, -5 zie ik niet zo snel gebeuren. Bovendien is de kans op sneeuw laag en de kans dat de sneeuw blijft liggen is al helemaal klein. Bovendien is het overdag altijd wel boven nul.
Sneeuw hoeft niet te blijven om voordeel te hebben van winterbanden ;-)
Overigens heb ik wel vertrouwen in de weersvoorspellingen die wij hier krijgen, die is toch op een graad of 2 na, heel erg accuraat :)
My-life schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:44:
With redwing, alle tests (ANWB, Autoweek, enz.) tonen aan dat winterbanden pas meer grip bieden onder de 0 graden.

[...]

Sterker nog:

[...]

Dit zijn feiten die jaar op jaar terug komen.
Een quote zonder een bron verwijzing heeft weinig bijdrage. Niet tegenstaande moet men wel erbij stil staan dat men in de scandinavische landen heel anders rijdt dan in de Benelux. Kijk eens hoeveel begenadigde autodrivers uit de relatief dunbevolkte landen komen, dat komt omdat ze daar fervent fan zijn van autorijden. Kortom: men kan maar beperkte informatie eruit halen.
redwing schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:33:
Als je de testen van de afgelopen jaren bekijkt zie je dat je pas verschillen ziet onder de 0 graden en daarnaast dat alleen bij glad wegdek er echt grote verschillen zijn. Je kunt dus makkelijk nu alweer op zomerbanden gaan rijden, maar daarnaast doen winterbanden het nu ook nog net zo goed.
Je kan zeggen dat het nu wel het omslagpunt is tussen zomer en winterbanden. Doch leert de ervaring mij dat het beter is, in mijn omstandigheden waarbij ik vooral 's nachts grote afstanden rijd, om toch wat te wachten (hope for the best, prepare for the worst).

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 06-03-2013 18:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tomatoman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:57:
[...]

Ik kijk ’s ochtends altijd eerst wat voor weer het is en dan beslis ik welke compound ik die dag onder de auto leg. Bij temperaturen rond 7 °C laat ik het afhangen van mijn route voor die dag, zodat ik altijd op de optimale banden rijd… 8)7.
Met "van geval tot geval" bedoel ik natuurlijk niet dat je per dag moet wisselen, maar dat er tussen banden nogal wat verschillen zitten, niet alleen tussen zomer en winterbanden, maar dat er tussen zomerbanden onderling ook aardig wat verschillen zitten. Een zachte compound zal het bij -5 beter doen dan een harde "economy"-band.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:20
redwing schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:33:
[...]

Maar dan zie je over het hoofd dat je het nadeel van winterbanden bij droge / minder koude omstandigheden makkelijker kunt compenseren dan het nadeel van zomerbanden bij vorst / sneeuw. Daarnaast geldt voor mij iig dat de zomerbanden waar ik op rij van een dusdanige harde compound zijn, dan dat ik daarmee echt niet in de sneeuw kan rijden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:19:
Je kan zeggen dat het nu wel het omslagpunt is tussen zomer en winterbanden. Doch leert de ervaring mij dat het beter is, in mijn omstandigheden waarbij ik vooral 's nachts grote afstanden rijd, om toch wat te wachten (hope for the best, prepare for the worst).
Dat is precies wat het omslagpunt is, voor sommige zal het nog beter op winterbanen zijn en voor sommige op zomerbanden. Als je veel 's nachts rijdt is de kans op gladheid ook een stuk groter en kun je dus waarschijnlijk inderdaad beter nog even wachten :)

En over die testen, dat komt ieder jaar weer terug met 1 verschil dat afgelopen jaar voor het eerst de beste winterband ook beter was op nat wegdek bij koude temperaturen. Ze zijn de zomerbanden wat dat betreft dus in aan het halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is voor mij dan weer precies lastig, 's ochtends vroeg is het een paar graden en 's middags een heel stuk warmer (vandaag respectievelijk 4 en 19 graden). :+

Maar ik ga dit weekend wel de zomervelgen eronder leggen ja, nieuw zacht rubber scheelt ook veel als het weer wat kouder wordt. :)

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/481671_351868374922018_1398911426_n.jpg
:)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:36

Voor die 2 a 3 dagen beetje vorst, daarna is het weer 10 graden en is die sneeuw aan het eind van de dag ook weer weg :P

Ik heb het zomerrubber afgelopen zaterdag er weer onder gezet, omdat het winterrubber versleten was (ongeveer 2 a 3mm had ik nog), kan ik net zo goed op zomerrubber rijden door dat beetje sneeuw. Plus dat ik zondag een behoorlijk stuk snelweg voor de boeg had (560km) en m'n winterspul niet gebalanceerd was, bij 80 of 100km/h ging het prima. Maar bij 120km/h had je het idee dat ieder schroefje en boutje of moertje los trilde

Voor iedereen die dan gaat bitchen, "oh, niet gebalanceerd! dat is gevaarlijk!1" Nee, dat is het niet, hooguit wat slecht voor de ophanging in extreme gevallen. Ik rij hooguit 8 keer per jaar op de snelweg, woon-werk verkeer is alleen maar 60 of 80km/h en ik wist dat de winterbanden bijna op waren, volgend jaar gaan er nieuwe onder, laat ik de boel dan wel direct balanceren.

Tis dat zo'n balanceer apparaat best duur is, anders had ik er wel eentje, € 20,- per band vragen om te balanceren, flikker op zeg... 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 06-03-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
FastFred schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 21:19:
Tis dat zo'n balanceer apparaat best duur is, anders had ik er wel eentje, € 20,- per band vragen om te balanceren, flikker op zeg... 8)7
Ander adresje zoeken? zelfs de kwikfit vraagt maar 13,50 per band voor balanceren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@Joopieboy
Nette Pirelli's zo te zien 8) .
Chevy454 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:19:
[...]

Een quote zonder een bron verwijzing heeft weinig bijdrage. Niet tegenstaande moet men wel erbij stil staan dat men in de scandinavische landen heel anders rijdt dan in de Benelux. Kijk eens hoeveel begenadigde autodrivers uit de relatief dunbevolkte landen komen, dat komt omdat ze daar fervent fan zijn van autorijden. Kortom: men kan maar beperkte informatie eruit halen.
fixed, daarnaast zou je eens een van deze testen volledig moeten lezen. De voordelen van winterbanden zijn, in Nederland, veel kleiner dan de bandenbranche ons wil doen geloven.

Overigens zitten ze er bij mij ook nog onder. Aankomende zaterdag geen tijd, die week erna maar eens wisselen. Tot die tijd wat rustiger de bocht door en zoals altijd afstand houden O-) .

[ Voor 31% gewijzigd door My-life op 07-03-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 18-09 14:20

Eagle Creek

Breathing security

Smelten :9 ?
Je bedoelt dat je dan wakker wordt, weg wilt rijden, gepiep hoort en 4 plasjes rubber vanuit je spiegel ziet :+ ?

Heb ze er zelf nog onder zitten maar met die +16 van afgelopen week voelt het toch een beetje vreemd. Volgende week nog een scheut naar -6 vernam ik maar niet veel daarna ga ik ze er toch vanaf laten halen denk ik. Echte sneeuwbuien verwacht ik niet meer en mocht de temperatuur opeens snel stijgen is er weer een run op de omwisselafspraken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:19:
[...]

Een zachte compound zal het bij -5 beter doen dan een harde "economy"-band.
Grappig, want ik heb destijds mijn keuze gemaakt met behulp van http://www.kiesdenieuweband.nl , en daar blijkt juist dat veel winterbanden een lagere rolweerstand kennen dan de zomerbanden. Ik zou daarom denken dat om één of andere reden een zachte compound meer eco is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
My-life schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 09:06:
@Joopieboy
Fixed, daarnaast zou je eens een van deze testen volledig moeten lezen. De voordelen van winterbanden zijn, in Nederland, veel kleiner dan de bandenbranche ons wil doen geloven.
Een weblog, are you kidding me :? Sensationeel is het wel maar zonder enige waarde.
Hoeveel mensen rijden er wel niet rond met versleten schokbrekers? En hoeveel ongelukken zijn daar niet aangeliinkt? In combinatie met winterbanden. En hoeveel hadden daarbij nog een functioneel remsysteem zonder spreiding links / rechts?

Goh, nu wordt het plots heel anders?

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 07-03-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
martijn_tje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:46:
[...]

Ander adresje zoeken? zelfs de kwikfit vraagt maar 13,50 per band voor balanceren.
Dat is nog altijd veel te fucking duur. Een paar van die gewichtjes kost geen drol en balanceren is hooguit 5 minuten per band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:16:
[...]
Een weblog, are you kidding me :? Sensationeel is het wel maar zonder enige waarde.
Hoeveel mensen rijden er wel niet rond met versleten schokbrekers? En hoeveel ongelukken zijn daar niet aangeliinkt? In combinatie met winterbanden. En hoeveel hadden daarbij nog een functioneel remsysteem zonder spreiding links / rechts?

We hadden hier in dit topic toch laatst een onderzoek van een leasemaatschappij waaruit bleek dat mensen met winterbanden lomper gingen rijden en daardoor uiteindelijk net zo vaak de fout ingingen als mensen op zomerbanden ? In Nederland zijn winterbanden gewoon een leuke extra en voor maar weinig mensen echt noodzakelijk. Als je een beetje nadenkt en je rijstijl aanpast kan er weinig gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
FastFred schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:16:
[...]
Dat is nog altijd veel te fucking duur. Een paar van die gewichtjes kost geen drol en balanceren is hooguit 5 minuten per band
Bij de garage waar ik mijn banden laat doen kost montage incl balanceren en verwijderen van oude banden 10 euro per band bovenop de prijs van een kale band. Kale banden zijn daar over het algemeen ook nog goedkoper dan bij anderen, heb je geen 3 halen/4 betalen acties voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik ben ook prijzen gewend van 10 euro per band, maar ik kan me opzich wel voorstellen dat deze prijs in het geding is. Tenminste, als je het tegen een uurprijs van 60+ euro per uur houdt, en als marges op banden minimaliseren. Of je komt bijvoorbeeld met je eigen banden aan van autobandenmarkt.nl. Dan kan ik me wel iets voorstellen dat er nauwelijks iets aan verdient kan worden.

Heb ook wel eens twee banden op twee wielen laten zetten, en ik dacht doe het even snel bij de garage om de hoek waar ik normaal nooit kom. Die waren ten eerste al niet blij dat ik met m'n eigen banden aan kwam. Hoewel ik me er iets bij voor kan stellen, is het gewoon take it or leave it als ik met die banden aan kom, je doet het of niet, niet gaan zeuren. En ten tweede, het waren grote banden (en wielen) van een terreinwagen. Daar komt ook niet iedereen aan.
Vervolgens vroegen ze al een vrij hoge prijs om het te doen, maar ja, toch maar gedaan want als ik ergens anders naar toe moet dan moet ik weer gaan rijden en kost meer tijd. Daarna zaten ze nog te zeiken dat er wel veel gewichtjes op moesten (was misschien ook zo, het zijn van die ouderwetse stalen velgen die al de nodige tonnen aan kilometers hebben gezien).
Aan het einde van het verhaal moesten we 70 euro aftikken, wat mn vriendin ook betaald heeft omdat zij ze ophaalde. Toen ben ik er ook niet achteraan gegaan, ik heb gewoon besloten daar nooit meer heen te gaan :)
Ze waren blijkbaar geirriteerd dat ik met m'n eigen spullen aankwam, en dat het vervolgens ook nog behoorlijk zware banden en zware stalen velgen waren. Voor normale banden en velgen hadden ze vast minder gerekend, maar had je nog steeds het gezeik gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 07-03-2013 13:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Chevy454 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:16:
[...]

Deze colum is gebaseerd op het uitgebreide onderzoek van Autoweek (wellicht in samenwerking met Autobild). Zoals ik al zei, als je wilt weten wat de resultaten echt zijn moet je eens een dergelijke test doornemen.

Schokbrekers, remmen enz. worden allemaal gecontroleerd bij een APK. Ik zie zelden een auto met een wiel wat stuitert. Maar daar gaat de discussie niet over.
Feit blijft dat winterbanden onveiliger zijn als zomerbanden bij niet winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Schokbrekers worden níet gecontroleerd bij de APK. Ja, visueel, of ze olie lekken! Is alle olie er uit is dan lekken ze niet meer, en bij gasgevulde dempers kan je het helemaal niet controleren.
Remmen idem, er zijn zat APK keurstations die geen remmentestbank hebben (puur een visuele inspectie dus), daar moet officieel een stukje gereden worden met de auto, maar dat doen er niet veel. Zo ook mijn APK keurstation niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
-tom-562 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:04:
Schokbrekers worden níet gecontroleerd bij de APK. Ja, visueel, of ze olie lekken! Is alle olie er uit is dan lekken ze niet meer, en bij gasgevulde dempers kan je het helemaal niet controleren.
Remmen idem, er zijn zat APK keurstations die geen remmentestbank hebben (puur een visuele inspectie dus), daar moet officieel een stukje gereden worden met de auto, maar dat doen er niet veel. Zo ook mijn APK keurstation niet
Ik heb weleens met een lekke schokdemper gereden, geloof mij; daar wil je niet mee rijden. Auto stuiterd alle kanten op en durf niet harder dan 80 km/u.

ontopic:
Ja ik heb winterbanden, al 8 jaar en het bevalt me prima. Alle gekken die met winterse onmstandigheden gaan rijden (lees; sneeuw en ijs) moet de verzekeringspremie van omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:28:
Ik ben ook prijzen gewend van 10 euro per band, maar ik kan me opzich wel voorstellen dat deze prijs in het geding is. Tenminste, als je het tegen een uurprijs van 60+ euro per uur houdt, en als marges op banden minimaliseren. Of je komt bijvoorbeeld met je eigen banden aan van autobandenmarkt.nl. Dan kan ik me wel iets voorstellen dat er nauwelijks iets aan verdient kan worden.
Ik heb mijn huidige set winterbanden ook via autobandenmarkt.nl gekocht en ergens laten afleveren en daar laten monteren. Toen het om de kosten ging was het "wil je een factuur of niet". En zonder factuur wordt er opeens een stuk meer verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat heb je goed inderdaad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ah, ik ben dus niet de enige met zo'n licht autistisch trekje. Ik kan 9 van de 10 keer aan het profiel zien wat voor merk en type band het is. Daarnaast kijk ik in de winter bijna altijd even of er winter- of zomerbanden onder een auto gemonteerd zitten. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha heel erg herkenbaar idd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik kan 9 van de 10 keer aan het typeplaatje zien wat voor merk en type auto het is. B)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13
Gabliboeba schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 18:56:
[...]
Ah, ik ben dus niet de enige met zo'n licht autistisch trekje. Ik kan 9 van de 10 keer aan het profiel zien wat voor merk en type band het is.
Respect _/-\o_
Ik heb al moeite met het profiel überhaupt te kunnen zien of ik moet er echt onder gaan hangen maar dan kan ik het net zo goed van de wang aflezen. :')

[ Voor 6% gewijzigd door Het Fantoom op 07-03-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Afbeeldingslocatie: http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_temppluim_06280.png

Afbeeldingslocatie: http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_sneeuwkans_06280.png

Hoppa! Jammer dat ik m'n auto met nieuwe winterbanden net verkocht heb. Nu moet ik het doen met een Fiesta met Hankook Optimo 4Seasons, en daar durf ik toch net wat minder mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Alles leuk en aardig, maar die horrorwinter van de Telegraaf blijkt alweer onzin te zijn.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
havana schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:20:
Alles leuk en aardig, maar die horrorwinter van de Telegraaf blijkt alweer onzin te zijn.
*zucht*

prima, ik hap wel omdat je het blijkbaar niet los kunt laten. Er werd getwijfeld of er vorst en sneeuw kwam. Volgens veel weersites komt dat er. Stom natuurlijk dat ik een telegraaf linkje plaatste want we zijn op Tweakers en daar moet de strijd tegen de telegraaf altijd en overal gestreden worden. Zelfs als je de journalistieke items er bij moet halen om de weersvoorspelling te weerleggen.

Komt er vorst? Ja. Komt er sneeuw. Misschien wel ja. Overigens zit de voorspelling van de telegraaf er niet eens zo ver naast als ik het vergelijk met weer.nl in mijn woonplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig die pluim zien, dan de extremen pakken en roepen "oeioeioeioei! Horrorwinter!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Yes, lekker met de m'n zomerbanden driften en een gevaar op de weg vormen 8)
* -tom-562 rent weg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Maandag net de winterbanden onder de auto vandaan gehaald gaat het weer vriezen en sneeuwen :/

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
-tom-562 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:03:
Yes, lekker met de m'n zomerbanden driften en een gevaar op de weg vormen 8)
* -tom-562 rent weg
Gecontroleerd driften is veel leuker dan ongecontroleerd driften. En dat eerste lukt je niet met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:02:
Ik denk dat veel mensen tegenwoordig die pluim zien, dan de extremen pakken en roepen "oeioeioeioei! Horrorwinter!".
Mjah, De telegraaf noemt het extreem en dat is misschien wat overdreven. Ik lees net wel dit op mijn twitter van gerrit Hiemstra.
Allemachtig! GFS (Amerikaans model) berekent zondag 9-14 cm #sneeuw in 24u voor heel N en O-NL! En dat bij ONO 3-6Bft. Heftig!
Ben benieuwd wie er nu gelijk gaat krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gabliboeba schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:32:
[...]
Gecontroleerd driften is veel leuker dan ongecontroleerd driften. En dat eerste lukt je niet met zomerbanden.
Jouw misschien niet, mij lukte het dit jaar anders heel aardig (en dan wel met wat meer sneeuw dan hier in Nl was gevallen) :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Leuk...
'Sommige mensen verwarren winterbanden met sneeuwbanden. Ze passen hun rijgedrag niet aan en nemen onnodige risico's als het sneeuwt', aldus de wegenhulporganisaties.

Voor zover mij bekend is een band met M+S geschikt voor modder+sneeuw. Nagenoeg elke winterband heeft M+S erop staan, dus is een sneeuwband.

Als winterbanden ook al niet goed zijn voor sneeuw, waarom zou je ze dan nog monteren? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

klein detail: in Belgie mag je spijkerbanden voeren (als je het de investering waard vind), die dus kennelijk door het leven gaan als sneeuwbanden.
En over het verschil in effectiviteit tussen die banden heb ik geloof ik al genoeg gezegd.

Daarnaast, is de winterband nou de aanleiding van de ellende of is het een groep van mensen die, zomer of winter, altijd al roekeloos rijdt en nu opeens tegen een dunnere foutmarge aan lopen
(waarmee je misschien wel weer kunt beredeneren dat we misschien wel blij moeten zijn dat ze winterbanden hebben omdat het anders helemaal een grote puinzooi wordt)

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 11-03-2013 17:58 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Kaasplank schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:34:
[...]

Ben benieuwd wie er nu gelijk gaat krijgen :)
In België is het al aardig aan het sneeuwen :) Het was hier vorige week bijna 20 graden en nu sneeuwt het weer ? Rot klimaat hier seg :X

Ze verwachten hier trouwens zo'n 10 cm deze nacht, bij een temperatuur van -12 :S (Bijna 30 graden verschil met vorige week ;w)

Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/25591405.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door JimDB op 11-03-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hier ligt al een halve meter sneeuw ;( (naast elkaar :p)

Maar hier is het al de hele dag aan het sneeuwen. Morgen wordt het een hel op de weg, dus blijven we maar thuis werken voor een enkele keer :)

[ Voor 57% gewijzigd door Chevy454 op 11-03-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:03

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:11:
[...] Morgen wordt het een hel op de weg, dus [....]
Is dat in België niet de standaard situatie? :O

:+

[ Voor 23% gewijzigd door JdM op 11-03-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Chevy454 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:11:
Hier ligt al een halve meter sneeuw ;( (naast elkaar :p)

Maar hier is het al de hele dag aan het sneeuwen. Morgen wordt het een hel op de weg, dus blijven we maar thuis werken voor een enkele keer :)
Hier ook, al waren het net wel grote vlokken, terwijl het de rest van de dag echt miezerig was. Er ligt nu al een dikke 3 cm.
JdM schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:37:
[...]

True, zeker wanneer het net gesneeuwd heeft, CHAOS :)

[ Voor 12% gewijzigd door JimDB op 11-03-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:37:
John B)

Ik zou het niet weten ;) Ze voorspellen hier 30cm, ik zie geeneens 3mm liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sprak van het weekend de eersten alweer die al weer naar zomerbanden gewisseld waren. Echt te vroeg dus. Mij niet gezien voor april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
sambalbaj schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:44:
sprak van het weekend de eersten alweer die al weer naar zomerbanden gewisseld waren. Echt te vroeg dus. Mij niet gezien voor april.
Echt te laat dus.... ;) Kom op, hoeveel sneeuw ligt er nu op de grotere wegen ? Hier in het zuiden zijn de snelwegen compleet sneeuwvrij en de binnenwegen grotendeels op de heel kleine straten/afgelegen straten na. En dan hebben we volgens de voorspellingen het ergste alweer gehad. Daarnaast hebben we net een week gehad met 15 graden waar de zomerbanden duidelijk in het voordeel zijn.

Momenteel is het gewoon van dat weer waarbij zowel zomer als winterbanden hun dagen hebben waarbij ze beter zijn. Nu hebben we een paar dagen waarbij winterbanen wat beter zijn, vorige week waren zomerbanden wat beter. Ach, dat is nu het voordeel van een eigen keuze kunnen maken :) En niet te vergeten dat het ook heel veel uit maakt of je in het zuiden of noorden woont.

In de tussentijd ligt er hier wat meer sneeuw, maar als ik de verkeersinformatie zie geldt het verhaal nog steeds en dat is dat het alleen plaatselijk glad is in het zuiden.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 12-03-2013 06:47 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Te vroeg dus. Vorige week dinsdag de zomerbanden gemonteerd en vandaag was het weer blij dat ik glij. Ze waren om 7:00 net bezig de provinciale wegen te vegen en strooien, aan mijn kant waren ze nog niet overal geweest, het ging van alleen sporen naar sneeuw op de volle breedte van de weg. De B-wegen waren uiteraard compleet wit. Ik weet weer hoe die sukkels op zomerbanden zich voelen, stapvoets over rotondes anders glij je er van af, ABS als je vanaf 10 km/h remt, 1500 toeren in de 4 en nog wielspin.

Nee, iedereen die nu nog probeert te beweren dat winterbanden geen nut hebben maakt zich echt belachelijk. En nog heb ik me zitten ergeren aan al die langzaamrijders.

Noord-Limburg. 5-10 cm sneeuw hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sneeuw? Huh? Waar? :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Sinds een maandje een nieuwe auto en ik vond het onnodig daar nog winterbanden op te gooien.

Resultaat: lekker driften over de rotondes :P.

Desondanks wel 'n aantal treuzelaars ingehaald, kwestie van goed anticiperen, gedoseerd gas geven / sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 12-03-2013 08:17 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
MrFl0ppY schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:26:
[...]

:+ OK, het is goed dat ik geen "wheatherman" ben geworden. Ligt hier dus gewoon sneeuw vandaag, zelfs op de binnenstraten een beetje. Verder goed te doen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
sambalbaj schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:44:
Ik zal het je nog sterker vertellen, sprak gister iemand die 2 weken geleden terug naar zomerbanden is gegaan, en afgelopen weekend de winterbanden er weer onder heeft laten leggen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:37:

Nee, iedereen die nu nog probeert te beweren dat winterbanden geen nut hebben maakt zich echt belachelijk. En nog heb ik me zitten ergeren aan al die langzaamrijders.
Tja, natuurlijk hebben ze nut, waren ze echter noodzakelijk ? Oftewel ben je gebotst of ben je niet aangekomen waar je moest zijn ? Dat is de enige discussie die hier iedere keer is. Dat ze voordeel hebben op sneeuw is iedereen het wel over eens.

Daarnaast moet je je banden wissen door te kijken naar de verwachtingen en niet standaard zeggen dat je dat in april (of sommige zelfs mei) moet doen. Als je dan voor de veiligheid toch voor winterbanden gaat zorg er dan ook voor dat je voor diezelfde veiligheid ook weer op tijd je zomerbanden er weer op legt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:58:
[...]

Tja, natuurlijk hebben ze nut, waren ze echter noodzakelijk ? Oftewel ben je gebotst of ben je niet aangekomen waar je moest zijn ? Dat is de enige discussie die hier iedere keer is. Dat ze voordeel hebben op sneeuw is iedereen het wel over eens.
Zo kunnen we de noodzaak van profiel op je banden ook niet noodzakelijk stellen. Ben je gebotst? Ben je niet aangekomen? Nou, zie je wel dat profiel nergens voor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ZO blij met m'n winterbandjes.... :) Hier nu zo'n 10-15cm sneeuw (ten zuiden van Maastricht). Ik had Radio1 even aan vanmorgen en in Noord Frankrijk is het een graadje erger: de snelweg tussen Lille en Parijs is volledig onbegaanbaar en er zijn meerdere voertuigen gestrand. En in .be staat er vanmorgen meer dan 1600km file. Een dag om thuis te blijven en nog een kop koffie te maken... ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De winterprik die we nu hebben is al van 1925 geleden dat het halfweg maart zo sneeuwde.
Nou, dit millenium laat wel degelijk al wat weerrecords achter zich.

http://kw.knack.be/west-v...article-4000260933613.htm

Tijd voor een rupsvoertuig zeg maar,

http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20130312_00500757

Je moet al terug naar 1888 om zo laat in maart nog een echte ijsdag tegen te komen.'

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:19:
Een dag om thuis te blijven en nog een kop koffie te maken... ^_^
Daar heb je geen winterbanden voor nodig toch...?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:20:
[...]
Da's waar, maar ik moest er vanmorgen wel doorheen om de kinders naar school te brengen. (15km verderop) En dat ging prima met de winterslofjes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
argro schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:20:
[...]
Schoenen met winterprofiel? Maar dat lijkt me binnen niet zo'n probleem aangezien daar geen sneeuw ligt en het doorgaans warmer is dan 7 graden. Kom je buiten, en ligt er sneeuw en de temp is onder de 7 graden. Moet je natuurlijk wel weer winterzolen hebben, anders is het levensgevaarlijk!!11einz!one111!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:18:
[...]

Zo kunnen we de noodzaak van profiel op je banden ook niet noodzakelijk stellen. Ben je gebotst? Ben je niet aangekomen? Nou, zie je wel dat profiel nergens voor nodig is?
Het enige verschil is dat je van profiel het hele jaar door profijt hebt en winterbanden af en toe een dagje. Waarbij dan ook nog eens veel mensen het voordeel een stuk minder maken door te lang op de winterbanden rond te rijden. Niet te vergeten dat je net als nu regelmatig winters hebt waarbij je tussendoor eigenlijk al een paar keer zou moeten wisselen (vorige week zomer, nu weer winter)

Heel simpel, als het het hele jaar vol sneeuw lag zou ik geen problemen hebben met het verplicht stellen van winterbanden en zeggen dat je ze echt nodig hebt. Voor die paar dagen per jaar is het echter een ander verhaal :)

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 12-03-2013 10:34 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:32:
Heel simpel, als het het hele jaar vol sneeuw lag zou ik geen problemen hebben met het verplicht stellen van winterbanden en zeggen dat je ze echt nodig hebt. Voor die paar dagen per jaar is het echter een ander verhaal :)
Mijn tijd is onbetaalbaar. Als ik nu nog bij mijn oude werkgever moest werken dan was ik vandaag zeker 2 a 3 uur aan het pendelen tov 55 minuten normaal. Zeker gezien de leuke berichten op de radio.

Vandaag was mijn rijstijd ook verdubbeld. Van 10 minuten naar 20 minuten.
Ik zag wel dat de politie had het aardig druk om mensen aan de kant te zetten die geen winterbanden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:58:
[...]

Met wat _JGC_ zegt. Dat is een nutteloze discussie. Als ik op slicks rij en dan bij een regenbui ook maar 10 km/h ga rijden kom ik ook thuis.
Alleen is dat iets wat we niet accepteren maar met sneeuw accepteren we het wel.

Laat ik het zo zeggen: ik heb vanmorgen een paar keer met 10-20 km/h met samengeknepen billen door een bocht/over een rotonde geglibberd waarbij ik dacht "ok, dus dat is op zomerbanden nog te hard". Rechtuit merk je er dan minder van, behalve dat je niet weg komt.

Dus: nee, ik heb geen schade gereden, maar ja: ik vond ze in deze omstandigheden wel noodzakelijk.

Maar mijn ABS was ook niet noodzakelijk geweest. ASR heb ik niet dus die was ook niet noodzakelijk. Mijn gordels en de airbag waren ook niet noodzakelijk.
Om maar even aan te geven hoe nutteloos een discussie over "noodzakelijk" is. Ik was veiliger onderweg geweest met winterbanden. Als dat een goed genoeg argument is voor ABS en gordels, waarom dan niet voor winterbanden.
Daarnaast moet je je banden wissen door te kijken naar de verwachtingen en niet standaard zeggen dat je dat in april (of sommige zelfs mei) moet doen. Als je dan voor de veiligheid toch voor winterbanden gaat zorg er dan ook voor dat je voor diezelfde veiligheid ook weer op tijd je zomerbanden er weer op legt.
Tja, daarom zeg ik ook: te vroeg. Het was afgelopen dinsdag mooi weer, ik had vrij en besloot dus mijn zomerbanden te monteren. Als ik zeker had geweten dat er een week later dik 5 cm sneeuw zou gaan vallen had ik dat niet gedaan, maar die voorspelling was op er op dat moment niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:47:
[...]
Mijn tijd is onbetaalbaar. Als ik nu nog bij mijn oude werkgever moest werken dan was ik vandaag zeker 2 a 3 uur aan het pendelen tov 55 minuten normaal. Zeker gezien de leuke berichten op de radio.
Oftewel een goede reden waarom voor jou winterbanden wel noodzakelijk zijn. Aan de andere kant staat toch alles vast dus snel kun je toch niet rijden.
Vandaag was mijn rijstijd ook verdubbeld. Van 10 minuten naar 20 minuten.
Ik zag wel dat de politie had het aardig druk om mensen aan de kant te zetten die geen winterbanden hadden.
Meestal zijn dat eerder de mensen die niet kunnen rijden :+ (oftewel inderdaad wel vaak zomerbanden, maar ook teveel gas/teveel sturen etc.) Maar ik ben wel benieuwd waarvoor ze aan de kant gezet werden ?
Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:14:
[...]
Met wat _JGC_ zegt. Dat is een nutteloze discussie. Als ik op slicks rij en dan bij een regenbui ook maar 10 km/h ga rijden kom ik ook thuis.
Alleen is dat iets wat we niet accepteren maar met sneeuw accepteren we het wel.
Omdat dat veel vaker voor komt en je op slicks alleen op een droge schone weg voordeel hebt. In alle andere gevallen zijn ze veel slechter.
Om maar even aan te geven hoe nutteloos een discussie over "noodzakelijk" is. Ik was veiliger onderweg geweest met winterbanden. Als dat een goed genoeg argument is voor ABS en gordels, waarom dan niet voor winterbanden.
Omdat ABS/gordels 99.9% van de tijd veiliger zijn. Winterbanden zijn dat nog niet bij 10% van de winterdagen, en dan niet te vergeten dat zomerbanden in die tijd ook veel dagen hebben waarbij ze beter zijn.

Daarnaast hebben we het nu over het zuiden waar sneeuw ligt terwijl 3/4 van het land sneeuwvrij is. Moet daar dan ook iedereen op winterbanden rijden ?
[...]
Tja, daarom zeg ik ook: te vroeg. Het was afgelopen dinsdag mooi weer, ik had vrij en besloot dus mijn zomerbanden te monteren. Als ik zeker had geweten dat er een week later dik 5 cm sneeuw zou gaan vallen had ik dat niet gedaan, maar die voorspelling was op er op dat moment niet gedaan.
Lijkt me logisch, mijn te laat sloeg dan ook op die april die standaard werd genoemd. Door data zo vast te zetten vergooi je weer een heel stuk van de voordelen van een winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:26:
[...]

Omdat ABS/gordels 99.9% van de tijd veiliger zijn. Winterbanden zijn dat nog niet bij 10% van de winterdagen, en dan niet te vergeten dat zomerbanden in die tijd ook veel dagen hebben waarbij ze beter zijn.
Ik heb ABS en gordels nog nooit nodig gehad. Ik heb ook een auto zonder ABS en gordels.

Winterbanden heb ik wel profijt van gehad. Maar goed, dat is een discussie tussen actieve veiligheid en passieve veiligheid. Actieve veiligheid vind ik belangrijker.
Daarnaast hebben we het nu over het zuiden waar sneeuw ligt terwijl 3/4 van het land sneeuwvrij is. Moet daar dan ook iedereen op winterbanden rijden ?
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik had hier nut van mijn winterbanden en de afgelopen week zou ik geen nadeel van mijn winterbanden hebben gehad. Ik heb ze er dus te vroeg af gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:43:
[...]
Ik heb ABS en gordels nog nooit nodig gehad. Ik heb ook een auto zonder ABS en gordels.

Winterbanden heb ik wel profijt van gehad. Maar goed, dat is een discussie tussen actieve veiligheid en passieve veiligheid. Actieve veiligheid vind ik belangrijker.
Helemaal mee eens :)
[...]
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik had hier nut van mijn winterbanden en de afgelopen week zou ik geen nadeel van mijn winterbanden hebben gehad. Ik heb ze er dus te vroeg af gehaald.
Precies mijn punt, zeggen dat het verplicht moet worden vind ik onzin. Dat het voor sommige mensen onmisbaar is geloof ik ook nog best. Dat het voor iedereen onmisbaar is ben ik het echter niet mee eens. Laat iedereen dat lekker zelf beslissen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Moet je dat punt dan weer elke keer opnieuw maken? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:40:
Moet je dat punt dan weer elke keer opnieuw maken? :P
Zolang ik hier nog iedere keer zie staan dat mensen het onmisbaar vinden en dat die slakken met zomerbanden van de weg moeten wel :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat stond nergens, dat was jouw interpretatie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:26:
Maar ik ben wel benieuwd waarvoor ze aan de kant gezet werden ?
Er zijn nogal wat aangrenzende landen waar winterbanden wel verplicht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Chevy454 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:39:
[...]
Er zijn nogal wat aangrenzende landen waar winterbanden wel verplicht zijn :)
Aha vandaar :)
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:37:
Dat stond nergens, dat was jouw interpretatie. ;)
Nou ja, als er over sukkels op zomerbanden gepraat wordt valt daar volgens mij weinig aan te interpreteren :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik las alleen maar iemand die vanuit zijn eigen ervaring baalde dat hij al op zomerrubber reed en zich ergerde aan zijn eigen wegdrag en dat van anderen in zijn situatie. Mijns inziens onnodig om dan daar weer vol gas op in te haken. Maar ja, dit topic moet toch op de een of andere manier nog gevuld worden. :+

Hier geen vlokje te zien, balen, ik vind het altijd wel lollig als het sneeuwt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:53:
Ik las alleen maar iemand die vanuit zijn eigen ervaring baalde dat hij al op zomerrubber reed en zich ergerde aan zijn eigen wegdrag en dat van anderen in zijn situatie. Mijns inziens onnodig om dan daar weer vol gas op in te haken. Maar ja, dit topic moet toch op de een of andere manier nog gevuld worden. :+
Op zich heb je wel een punt hoor :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:53:

Hier geen vlokje te zien, balen, ik vind het altijd wel lollig als het sneeuwt. :P
Meen je dat ? Hier is het namelijk al 2 dagen non-stop aan het sneeuwen 8)7
Ligt trouwens een aardig pak, zo'n 15 cm op mijn buitentafel, maar toch gewoon in korte broek naar school gegaan ;)

De verkeerssituatie in België was trouwens vréselijk, een nieuw filerecord van 1600 km file was het resultaat, van de niet-geruimde wegen. Dan weten ze eens wat voor weer het gaat worden, en dan doen ze er niets aan ... Toch vreemd hoor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

present zowel prive als zakelijk winterbandjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
JimDB schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:45:
Ligt trouwens een aardig pak, zo'n 15 cm op mijn buitentafel, maar toch gewoon in korte broek naar school gegaan ;)
Waarom? :?

Is dat een statement? Of is dat cool / stoer? 365 dagen in korte broer actie?

[ Voor 6% gewijzigd door dude88 op 13-03-2013 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als het zo koud is grijp ik altijd de gelegenheid de familiekilt aan te doen, dan kan het tenminste zonder dat er iets onderuithangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Dan moet je die kilt ook niet zo heet wassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
dude88 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 07:56:
[...]

Waarom? :?

Is dat een statement? Of is dat cool / stoer? 365 dagen in korte broek actie?
Geen van ze allemaal. Ik voel me gewoon beter in een korte broek, zit gemakkelijker en je went trouwens ook aan de kou, op zich is er niet eens zo veel verschil met de zomer hoor ;)

Ik ben trouwens niet de enige hoor, dus het is niet om op te vallen of om stoer te doen. Het gaat 'em gewoon om het feit op je gemak rond te lopen hé (net zoals andere kledij).

(De mensen die nu in T-shirt rondlopen, dié jongens hebben een vijs los :p)

Vandaag zijn ze eindelijk begonnen met goed te strooien, al lag er nu in de plaats van sneeuw bijna overal ijs, wat het soms heel onhandig maakte om op het voetpad rond te lopen.
De wegen waren daarentegen wél vrij, en dus ben ik vandaag bijna op het gewone uur gearriveerd (ipv er dubbel zo lang over te doen zoals gisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JimDB schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:40:
[...]
(De mensen die nu in T-shirt rondlopen, dié jongens hebben een vijs los :p)
Buiten heb je (meestal) wel een jas aan en binnen is het vaak nog warmer dan dat het in de zomer is. Niets mis met een T-shirt dus :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

redwing schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:07:
[...]

Buiten heb je (meestal) wel een jas aan en binnen is het vaak nog warmer dan dat het in de zomer is. Niets mis met een T-shirt dus :+
Sterker nog, ik heb niet eens een trui, en jas? Ik heb alleen een dunne zomerjas, anders heb ik het veel te warm :)
/ot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
redwing schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:07:
[...]

Natuurlijk loop ik binnen ook rond in een T-shirt, ik had het over mensen die buiten rondlopen met een T-shirt als het gesneeuwd heeft 8)7
Erkens schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:32:
[...]

Sterker nog, ik heb niet eens een trui, en jas? Ik heb alleen een dunne zomerjas, anders heb ik het veel te warm :)
Zotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JimDB schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:15:
[...]
Natuurlijk loop ik binnen ook rond in een T-shirt, ik had het over mensen die buiten rondlopen met een T-shirt als het gesneeuwd heeft 8)7
Toch ook niets mis mee ? :P Op de fiets heb ik meestal wel een jas aan, maar als ik even wat buiten moet doen trek ik hem vaak ook niet aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
redwing schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:59:
[...]

Toch ook niets mis mee ? :P Op de fiets heb ik meestal wel een jas aan, maar als ik even wat buiten moet doen trek ik hem vaak ook niet aan.
Toch wat frisjes, zeker nu het hier gesneeuwd heeft :)

Of je fiets heb je toch ook winterbanden hoop ik ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

heb al een maand een afspraak voor morgen bij de garage staan voor:
2 jaar garantie check (vrijdag is de garantie niet meer geldig).
90dkm beurt.
ennnnn zomerbandjes erweer onderzetten, dat viel allemaal mooi bij elkaar in 1 afspraak.
maar zit nu ernstig te twijfelen of ik ze er wel onder wil hebben of dat ik over 2 weken terug kom.
moeilijk moeilijk....

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JimDB schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 18:44:
[...]
Toch wat frisjes, zeker nu het hier gesneeuwd heeft :)
Niets lekkerder dan in je t-shirt een sneeuwballengevecht houden (zal iig niet de eerste keer zijn :P ). Maar zolang ik in beweging blijf heb ik het maar zelden koud. Ik moet dan weer niet in een t-shirt nu buiten op een bankje gaan zitten.
Of je fiets heb je toch ook winterbanden hoop ik ? 8)7
Spikes natuurlijk ! (zijwieltjes zou ook nog wel een optie zijn ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
redwing schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:55:
[...]

Niets lekkerder dan in je t-shirt een sneeuwballengevecht houden (zal iig niet de eerste keer zijn :P ). Maar zolang ik in beweging blijf heb ik het maar zelden koud. Ik moet dan weer niet in een t-shirt nu buiten op een bankje gaan zitten.
Uhh, ik moet er niet aan denken, al ooit met je bloten voeten in de sneeuw rondgelopen ? Dat is trouwens ook afzien, je voeten branden dan echt 10 min na :D
Al kan ik 's middags na het skiën, als we eten in een restaurant op de piste, ook wel eens mij jas uittrekken en daar in T-shirt zitten, maar dan heb je ook gewoon hardstikke warm :p
Spikes natuurlijk ! (zijwieltjes zou ook nog wel een optie zijn ;) )
How to be cool when you're young:
Afbeeldingslocatie: http://upload.ecvv.com/upload/Product/20098/Taiwan_baby_tricycle2009832255539.jpg 8)7
Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.