Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.980 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Pinin schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:29:
99% van de auto's staan op te breed rubber.
Tuurlijk het staat leuk, ik heb ook liever mooie 18" met brede bandjes.
Maar het geeft mij echt niet een beter rijdende auto, eerder onrustig, oncomfortabel en zwaarder sturend.
Vrijwel niemand rijd de auto op de grens op de openbare weg.
Banden met de juiste breedte (en dus een stukkie smaller dan wat er nu onder zit) zijn het meest ideaal in vrijwel elke omstandigheid. Hogere bochtsnelheid zal niemand kunnen verdedigen om de aanschaf te verantwoorden.

Ik koop gewoon bredere banden en velgen omdat het mooi staat.
Dat is sowieso de trend tegenwoordig. Vind het mooi om te zien dat een auto zoals een GT86 gewone banden en velgen eronder krijgt. :)

Trouwens, voor mij ook de keuze om voor 17 en niet 18 inch te gaan, blijft nog een beetje comfortabel met 45 hoge bandjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 08-02-2013 18:37 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Pinin schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:29:
99% van de auto's staan op te breed rubber.
de resterende 1% :')

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Gonadan schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:34:
Smallere banden zijn funest voor het weggedrag, dat is een feit.
Onderbouwing?

Ik heb onder m'n mazda 3 215/45 R17 (Bridgestone RE300) zitten in de zomer en 185/65 R15 (continental wintercontact TS830) in de winter. In bochten snelheid of remmen zit er bij droge omstandigheden nauwelijks verschil. In comfort is het verschil enorm in het voordeel van m'n winterbanden. En dan zijn dit banden die kwa prestatie's op droog redelijk vergelijkbaar zijn.

De zomerband geeft z'n grens veel minder vroeg aan, maar voelt op het moment van insturen directer aan. De winterband voelt veel vager aan bij het insturen maar is wel veel vergevingsgezinder. Typisch gedrag voor banden met een relatief slappe wang die makkelijk vervormt (goed op spanning houden is het devies).
bigfoot1942 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:33:
Bedere banden geven ook gewoon meer veiligheid omdat het contactoppervlak wordt vergroot, wat tot een kortere remafstand leidt. Ergo, bij een noodstop onder normale omstandigheden zijn brede banden wel veiliger (en dat heeft niks te maken met 'racen' en/of 'bochtenwerk)', en een noodstop is zeker mogelijk bij normaal weggebruik.
Dat is niet waar. Dat je meer contact oppervlak hebt is waar, maar de druk op dat oppervlak is lager waardoor je bij rubber van de zelfde samenstelling even veel grip hebt. Pas bij extreme zijdelingse krachten kan je voordeel hebben dat een lagere en bredere band minder vervormt. Maar dan heb je ook al akelig zacht plak rubber nodig.

De lagere druk per oppervlakte eenheid bij een brede band kan er wel voor zorgen dat de prestaties op sneeuw en staand water minder zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
NeutraleTeun schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:44:
[...]

Breed, breder, breedst :D
215/40/17 Eagle F1 voor en 245/35/18 Pilot Sport achter hiero.
Niet alleen zomer banden, maar ook nog eens max performance, </3 sneeuw.
Geluk dat mijn auto LSD heeft waardoor ik wel gewoon over de sneeuw kon "accelereren" in 1 rechte lijn.
Alleen de parkeerplaats (toen met die hevige sneeuwval) waar de sneeuw nog hoger lag dan mijn bumper was hopeloos.
Totaal geen grip natuurlijk en mijn vriendin kon mijn auto gewoon opzij duwen als ik een beetje gas gaf.
AWD, nergens last van, nog nergens niet weg kunnen komen :p

Winterbanden zijn volgens mij 205/65/r15 ofzo, zomerbanden 215/60r15 of 16, iig iets breder en relatief hoog rubber.

Hiervoor onder de Yaris 185 breed gehad, maar kan niet zeggen dat ik daar wat breders onder had willen hebben, behalve looks heeft dat ook niet gek veel voordelen. Ook nooit grip tekort gehad, terwijl ik wel aardig met dat ding heb lopen smijten en gooien ... (tja, T-sport roept daarom)

Vind het wel altijd grappig te zien dat mensen een relatief dure, maar over het algemeen/daardoor wel comfortabele auto uitrusten met '3cm' hoge bandjes, waardoor je al je comfort direct alweer kwijt bent en zo mooi is het ook niet.
(Hier bv een Touareg in de buurt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die geef je zelf eigenlijk al. :P
Ik heb onder m'n mazda 3 215/45 R17 (Bridgestone RE300) zitten in de zomer en 185/65 R15 (continental wintercontact TS830) in de winter. In bochten snelheid of remmen zit er bij droge omstandigheden nauwelijks verschil. In comfort is het verschil enorm in het voordeel van m'n winterbanden. En dan zijn dit banden die kwa prestatie's op droog redelijk vergelijkbaar zijn.

De zomerband geeft z'n grens veel minder vroeg aan, maar voelt op het moment van insturen directer aan. De winterband voelt veel vager aan bij het insturen maar is wel veel vergevingsgezinder. Typisch gedrag voor banden met een relatief slappe wang die makkelijk vervormt (goed op spanning houden is het devies).
Vergevingsgezind zou ik het niet willen noemen, het is gewoon vager inderdaad. Je praat dan echter niet alleen over smaller maar ook hogere wang, vooral dan merk je verschil met dat 'vage'.

Dat is dan ook precies wat ik bedoel, een tijd geleden heb ik tijdelijk in een Suzuki Salto rondgereden, die had van die hele smalle banden. Vanaf de ringweg afslaan met de stroom verkeer mee was simpelweg niet haalbaar zonder piepend rubber. Dat vage gaf je ook bij elke bocht het gevoel dat je maar een beetje extra moest afremmen omdat je geen idee hebt of je nu met gillende banden de bocht door gaat of dat het een normale bocht is.

Nu weet ik wel dat niet iedereen evenveel waarde hecht aan het bochtgedrag. Daar heeft ieder zijn eigen ideeën over, maar de verschillen bestaan wel degelijk. Daarnaast heb je ook nog een discussie over comfort vs. hoogte van de wang c.q. velgdiameter, dat is weer een discussie apart. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gezien de gemoederen in dit topic is deze naar een troll riekende post wellicht niet zo handig...

[ Voor 94% gewijzigd door Grrrrrene op 11-02-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Laatst online: 18-09 18:33
knip

Ik denk dat je weer een paar vrienden bent kwijtgeraakt! _/-\o_

Zelf rij ik denk ik nog een maandje op de winterbanden, daarna mogen de gouden velgen er weer onder.
Heb er wel een paar keer profijt van gehad (parkeerplaatsen die ondergesneeuwd waren), maar ben ook wel weer blij als mijn autootje weer "compleet" is.

[ Voor 78% gewijzigd door Grrrrrene op 11-02-2013 16:06 ]

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zomerbandjes zouden fijn zijn, maar winterbanden en geen gladheid buiten teken ik ook wel voor! Dan kan je tenminste lekker vlot doorrijden ipv dat voorzichtige gedoe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Tsurany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:44:
Zomerbandjes zouden fijn zijn, maar winterbanden en geen gladheid buiten teken ik ook wel voor! Dan kan je tenminste lekker vlot doorrijden ipv dat voorzichtige gedoe.
Klopt. Ik heb de winterbanden voornamelijk voor het remmen. Ik heb namelijk geen abs.
Had toen met de eerste sneeuw in december toch een paar near-misses gehad.
Met winterbanden een heel stuk minder (misschien ook omdat je de auto wat beter leert kennen).

Met wegrijden heb ik niet zo heel veel moeite gehad tot nu toe (AWD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tomatoman schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:32:
Winterbanden: ik kan het echt iedereen aanraden. Ze zullen je leven veranderen!
Ik vind hem leuk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:17
Leuk om te lezen, maar gezien de auto die hij rijd, geloof ik er geen bal van :P Daar moet ie veel te zuinig op zijn. Ik denk ook wel dat dit de mening over BMW rijders bij velen toch maar weer bevestigd

Ik kan niet wachten tot het zomerrubber er weer onder kan, bredere banden is mooier bochtenwerk. Met deze tot de naad versleten winterbanden kom ik soms toch wel erg makkelijk aan het slippen op nat weg dek.

Voor volgende winter maar weer nieuw rubber omheen laten leggen en laten balanceren. Vorige week voor het eerst sinds lange tijd weer op de snelweg geweest, maar dat t t t t tril de de de de no o o o o ga l llll :9

[ Voor 71% gewijzigd door FastFred op 11-02-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je weet dat winterrubber onder de 4mm geen zin meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

FastFred schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:17:
Leuk om te lezen, maar gezien de auto die hij rijd, geloof ik er geen bal van :P Daar moet ie veel te zuinig op zijn. Ik denk ook wel dat dit de mening over BMW rijders bij velen toch maar weer bevestigd
Sarcasmedetector stuk? :D
Joopieboy schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:35:
Je weet dat zoiets niet zwart/wit is? Over het algemeen wordt inderdaad aangeraden minimaal 4 mm te hebben op de winterbanden, maar het is ook weer niet zo dat je onder de 4 mm ineens alle grip verliest. Het voordeel van het profiel wordt alleen snel minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja tuurlijk maar als hij zijn banden tot het canvas oprijd dan ben je niet echt handig bezig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Joopieboy schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:35:
Het zal in ieder geval minder dan 4mm zijn :P En ik merk echt nog wel verschil in de sneeuw hoor (in positieve zin)

Er zit nog profiel op, maar het zal een keer 2 of 3mm zijn hooguit (wettelijke minimum was toch 1.6mm ofzo?. Mijn zomerbanden zijn niet alleen een tikkie breder, maar daar zit ook gewoon rondom nog 8mm op :P

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 11-02-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier hebben we de TR-functie voor

[ Voor 140% gewijzigd door Grrrrrene op 11-02-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Een kleine ingreep om te voorkomen dat dit topic ontspoort: ik was natuurlijk totaal niet serieus met mijn nogal bizarre betoog over winterbanden. Ik was in de veronderstelling dat iedereen wel zou begrijpen dat dit een totaal onzinverhaal was, maar kennelijk hadden er voor sommige lezers toch wat smileys bij moeten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Voor mij was het wel duidelijk dat het onzin was hoor :P

Leuk tussendoortje, terug on-topic dan maar mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lijkt me een goed plan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Vanmorgen de wintersloffen er weer onderuit gehaald. Met behulp van de Lidl momentsleutel die ik afgelopen week voor € 19 heb gekocht de zomerbanden er weer onder gezet. Al bij al een klusje van 25 minuten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zat er afgelopen week ook aan te denken... later op de dag lag er weer een laag sneeuw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
Mijn handen jeuken ook al om de zomersloffen er weer onder te leggen.

Enige wat mij tegenhoud is het feit dat ik ze in mijn eentje van de vliering af moet halen op een gammel keukentrapje :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Dan is de vraag, wat vertrouw je meer, de losse pols of de lidl momentsleutel? :+

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is hier nog steeds rond het vriespunt, zo nu en dan sneeuw. Op dit moment schijnt de zon volop, maar kan vanavond of morgen wel weer heel anders zijn.

Ik heb verder geen last van die banden, heb ook nog geen zin om te wisselen. Kan wel bij elk straaltje zonneschijn banden gaan wisselen, maar die winterbanden moeten ook een keer op. Ze rijden verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

haarbal schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:40:
[...]

Dan is de vraag, wat vertrouw je meer, de losse pols of de lidl momentsleutel? :+
100% de Lidl momentsleutel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou eerder zo'n goedkope momentsleutel vertrouwen dan op gevoel vastdraaien. Totdat ik zo'n ding bij de aldi had gescoord stond ik ook altijd te rammen aan een kruissleutel. Met 110Nm zit het meeste echt wel goed vast.
Waar dat ding van de aldi tekortschiet is dat ie soms blokkeert bij het instellen, blijkbaar een oneffenheid op de schroefdraad. Ben met 110Nm en na een week natrekken nog nooit een wiel verloren, dus vertrouw er wel op dat die sleutel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Let bij die goedkope Aldi- en Lidl-dingen ook even op dat je na gebruik hem weer even losdraait en hem terugdraait naar een lager moment. Dat helpt behoorlijk tegen dat blokkeren bij het instellen.

* dreamscape is eigenlijk ook best tevreden over zijn goedkope momentsleutel...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vertrouw geen enkele momentsleutel, met name niet om wielen vast te zetten.
De koppen van wielbouten zijn ontworpen voor veel wrijving waardoor er op de resulterende boutspanning (daarom gebruik je zo'n ding) geen peil is te trekken, het kan zowel veel te veel als veel te weinig zijn.
Het gebruik van zo'n ding voor wielbouten is puur fetishisme.
Alleen voor cilinderkopbouten is zo'n ding onmisbaar.

knip, je loopt over een dun lijntje

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 27-02-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

dreamscape schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:02:
Let bij die goedkope Aldi- en Lidl-dingen ook even op dat je na gebruik hem weer even losdraait en hem terugdraait naar een lager moment. Dat helpt behoorlijk tegen dat blokkeren bij het instellen.

* dreamscape is eigenlijk ook best tevreden over zijn goedkope momentsleutel...
Dat zelfde geldt natuurlijk net zo goed voor een Hazet/Gedore/Snap-On momentsleutel :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:18:
De koppen van wielbouten zijn ontworpen voor veel wrijving waardoor er op de resulterende boutspanning (daarom gebruik je zo'n ding) geen peil is te trekken, het kan zowel veel te veel als veel te weinig zijn.
Jij bent er zo een waar je op gaat vloeken als je een keer langs de kant komt te staan met een kapotte band? Of heb jij andere manieren?

Heb een paar jaar terug een mevrouw geholpen die de bouten zo strak had zitten dat zowel ik als garagehouder dat ding met moeite los kregen. Ik niet door te gaan staan op de kruissleutel, hij met moeite toen ie een langere sleutel haalde. Hij heeft wel tegen mevrouw gezegd: "Vraag uw garage eens of ze weten wat een momentsleutel is".

Wat betreft dat terugdraaien, dat zou ik ook met duurdere momentsleutels doen, zo'n ding op spanning laten staan is niet goed voor zo'n ding.

[ Voor 0% gewijzigd door PWM op 27-02-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat Lidl-ding is laatst getest door een Duits autoblad; kwaliteit was dik in orde. Zelfs na maanden gebruik bleef de nauwkeurigheid nog ruim onder de door de fabrikant zelf aangegeven 4% marge.

Die van Aldi is trouwens precies dezelfde sleutel.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:08
Bijkomend voordeel van die Aldi-sleutel: er zit een 24mm dop bij. De heb ik niet bij mijn simpele doppenset en die is natuurlijk net wel nodig voor mijn afneembare trekhaak. Alleen is die sleutel zelf nogal onhandelbaar voor onder mijn bumper...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:08

[mbr]knip, je loopt over een dun lijntje[/]
Het is dan ook niet voor niets dat autofabrikanten bouten en moeren aandraaien met een vast moment + een vaste hoekverdraaiing. Dan draai je het moment tot een waarde waarbij je weinig spreiding hebt en de vaste hoekverdraaiing is bekend door de spoed van het draad.. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip, je loopt over een dun lijntje
*knip* Commentaar op moderatie hoort niet in het topic, maar kun je per DM of mail kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door SmartDoDo op 27-02-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]LED-Maniak schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:01:

Het is dan ook niet voor niets dat autofabrikanten bouten en moeren aandraaien met een vast moment + een vaste hoekverdraaiing. Dan draai je het moment tot een waarde waarbij je weinig spreiding hebt en de vaste hoekverdraaiing is bekend door de spoed van het draad.. :)
Geheel juist.
Het alleen op moment aandraaien geeft zelfs bij cilinderkoppen (in olie, weinig wrijving onder boutkop) teveel spreiding bij moderne motoren.
Bij het sluiten van hogedruk flensverbindingen in de petrochemie wordt bij de grotere maten allang niet meer op moment aangtrokken , maar worden bouten hydraulisch aangetrokken en met een micrometer de verlenging gemeten, de enige parameter die erop aan komt t.a.v. spanning in de bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:10:
[...]

Jij bent er zo een waar je op gaat vloeken als je een keer langs de kant komt te staan met een kapotte band? Of heb jij andere manieren?

Heb een paar jaar terug een mevrouw geholpen die de bouten zo strak had zitten dat zowel ik als garagehouder dat ding met moeite los kregen. Ik niet door te gaan staan op de kruissleutel, hij met moeite toen ie een langere sleutel haalde. Hij heeft wel tegen mevrouw gezegd: "Vraag uw garage eens of ze weten wat een momentsleutel is".
Jongen ik heb 40 jaar ervaring in sleutelwerk aan auto's.
De enige keer dat het aan m'n auto iets TE was, had mijn vrouw een lekke band gehad en de bouten niet vast genoeg gedraaid.
Niet dat ik nooit een fout gemaakt heb, maar wielbouten zijn niet echt veel ervaring vragende objecten....

In garages gebruiken ze luchttollen, DAT kan iedere boerenl*l die wel eens wielen vastzet al beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 21:48

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:40:
[...]

De enige keer dat het aan m'n auto iets TE was, had mijn vrouw een lekke band gehad en de bouten niet vast genoeg gedraaid.
Niet dat ik nooit een fout gemaakt heb, maar wielbouten zijn niet echt veel ervaring vragende objecten....

In garages gebruiken ze luchttollen, DAT kan iedere boerenl*l die wel eens wielen vastzet al beter.
Bij mijn garage laten ze me anders altijd keurig meekijken als ze de wielen weer natrekken met een momentsleutel... Dat ze het begin met lucht doen is dan niet relevant.

Verder inderdaad weer bijna tijd voor zomerbanden, al lag er vandaag nog een behoorlijk pak sneeuw/ijs in de straat bij mijn werk. Ik verwacht wel dat het de laatste sneeuw van het seizoen gaat zijn.
En ik moet toch binnen 2 weken voor onderhoud dus dat komt mooi uit, kan de dealer wielen wisselen, doen ze graag :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:40:
[...]

Een iets 'rustigere' en 'nette' reactie zou misschien wenselijker zijn, dan krijg je misschien ook normalere reacties terug.

Wat ik zelf weet is dat het vrij nauw komt met de wielbouten (3 jaar bij een garage gewerkt en jarenlang sleutelervaring). Als een wielbout niet vast genoeg gedraaid wordt, dan loopt ie los. Te vast en dan draai je hem of kapot, of hij gaat niet meer of moeizaam los. En dan praat je over een verschil van enkele tientallen Nm's daartussen. 110Nm voor de kleinere auto's tot 130Nm voor de zwaardere auto's zoals de Volvo V70. Mijn auto moest op 120Nm vastgezet worden. Is niet voor niks dat alle fabrikanten dat aanraden dus dan kun jij mij niet vertellen dat dat onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, in die 40 jaar is het MIJ dus nooit overkomen dat er een wiel losliep of te vast zat of er een bout of moer sneuvelde...
Zo nauw komt het dus kennelijk toch niet.
Het punt bij wielbouten is dat de wrijving van de bouten wel tot >50% kan uitmaken van het totaal uitgeoefende moment en de relatie tussen moment en boutspanning niet eenduidig is.
Een ervaren sleutelaar voelt bij het aantrekken of het moment met schokjes oploopt (veel wrijving) of smooth (weinig wrijving) en heeft daarmee een voorsprong op een stom stuk staal.

Wie er overigens in slaagt om een wielbout of draad in dfe naaf kapot te draaien kan inderdaad beter een momentsleutel gebruiken, maar zulke grofmotorisch gestoorden zijn toch wel zeldzaam.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2013 23:00 ]

• havana
Ik heb 40 jr gerookt en kreeg geen kanker. Conclusie: berichten over longkanker zijn zwaar overdreven.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar Flits flits gelijk in heeft (maar het erg bot zegt) is dat je met een beetje ervaring voor wielbouten niet direkt een momentsleutel nodig hebt. 110Nm op een arm van 30 cm is 36 kg. Dat kun je ook wel een beetje aanvoelen. Je moet dan iig niet met je volle gewicht op de sleutel gaan staan om je bouten vast te draaien.

* Maasluip heeft ook geen momentsleutel en heeft er afgelopen weekend niet aan gedacht naar de Lidl te gaan.

Signatures zijn voor boomers.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:32
Maasluip schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 07:57:
Waar Flits flits gelijk in heeft (maar het erg bot zegt) is dat je met een beetje ervaring voor wielbouten niet direkt een momentsleutel nodig hebt. 110Nm op een arm van 30 cm is 36 kg. Dat kun je ook wel een beetje aanvoelen. Je moet dan iig niet met je volle gewicht op de sleutel gaan staan om je bouten vast te draaien.

* Maasluip heeft ook geen momentsleutel en heeft er afgelopen weekend niet aan gedacht naar de Lidl te gaan.
Klopt en daarnaast moet je ook met een momentsleutel altijd opletten of de moer er soepel op draait. Zo niet kun je er van uit gaan dat hij niet met het goede moment vast zit en kun je het beter een keertje opnieuw doen.

[removed]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het probleem als je geen momentsleutel hebt is dat je nooit weet of je de moeren te licht of juist te zwaar hebt aangehaald, simpelweg omdat je geen referentie hebt van wat goed is. Als je alleen tweemaal per jaar je wielen wisselt, weet je vast wel ongeveer wat goed is, maar er is dan geen enkele manier om erachter te komen dat je stelselmatig de moeren 30 of 40 Nm te zwaar aandraait. Of juist altijd een beetje te licht. Zelfs met wat rekenwerk ga je dat niet uitvinden, daarvoor zijn de afwijkingen te klein.

Is dat een ramp? Nee, natuurlijk niet :). Kan het dan beter? Jazeker, zelfs met de goedkoopste momentsleutel.

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Klippy schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:49:
[...]

Bij mijn garage laten ze me anders altijd keurig meekijken als ze de wielen weer natrekken met een momentsleutel... Dat ze het begin met lucht doen is dan niet relevant.
Dat is toch wel een soort van relavant...
Het ligt aan de monteur (of aan zijn humeur)

Als je met lucht de bout vast zet en daarna natrekt met momensleutel dan weet je nog steeds niet of de bout TE vast zit. Hij zit in elk geval niet te los.
Als je die momentsleutel erop zet en je hoort *knak* dan is het "goed". Maar je controleerd zo niet of de bout met ruim 150 Nm vast zit.

Als je je bouten netjes met een moment sleutel goed vast heb gezet is er nog steeds kans dat je hem onderweg lastig lost krijgt.
Het helpt eventueel al wel om de bouten bijvoorbeeld in kopervet te zetten, dat voorkomt in elk geval het vastrotten. Meer kans dat je ze onderweg makkelijker los krijgt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een beetje slagsleutel is het moment ook instelbaar, dus dan zitten de bouten nog niet muurvast.

• dude88
  • Niet online
Doen ze dat in de praktijk?

Zeker bij stalen velgen zijn er genoeg die het even makkelijk doen, een stalen velg gaat er niet door stuk.
Bij LM velgen zijn ze vaak nog iets voorzichtiger, dat is veel zachter.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie de monteurs in de garage waar ik altijd kom altijd even aan de slagsleutel draaien als ze wielen verwisselen. Ik neem aan dat hij op volle kracht staat bij het losdraaien en dat ze hem op lage kracht zetten bij het vastdraaien.
Maar ik zou zeggen: vraag het ze. Natuurlijk zitten er ook broddelaars bij.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Misschien dat het bij lmv wat belangrijker is, maar mijn stalen velgjes draai ik gewoon met de wielsleutel vast.
Hard maar niet debiel hard.
Nog nooit een wiel verloren.
Wel eens zelf de boel maar aangedraaid nadat een bandenboer het had gedaan en de boel duidelijk te los zat.

• dude88
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:54:
Hoeft niet, want ik weet wie er aan mijn auto werkt en sta er vaak ook naast.
Daarbij wordt er vaak helemaal geen lucht gebruikt om de boel vast te zetten, dat is eigenlijk ook gewoon helemaal niet nodig. Alleen de momentsleutel en het eerst stukje gewoon met de hand.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Afspraak zomerbanden staat, vrijdag volgende week!

Beetje vroeg, beetje risico, ik weet t. Aan de andere kant krijg ik maar 1 set winterbanden per auto en heb de vorige auto in 2,5 jaar door zijn kilometers gereden. Na de 2e winter zat er 4mm profiel op dus een evt 3e winter kon ik ernaar fluiten.
Nu heb ik mijn auto vlak voor de winter gekregen, dus als ik er weer 2,5 jaar over doe zitten er 3 winters in... Beter nu een maandje maart zonder winterbanden, dan over 2 jaar december -januari-februari zonder...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Samengevat:
Jij of eigenlijk degene die jouw auto betaalt doet concessies m.b.t. veiligheid in ruil voor lagere kosten. Een extrapolatie hiervan (ad absurdum) is gewoon altijd op (de goedkoopste) zomerbanden rijden.

• redwing
Henk007 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:28:
Samengevat:
Jij of eigenlijk degene die jouw auto betaalt doet concessies m.b.t. veiligheid in ruil voor lagere kosten. Een extrapolatie hiervan (ad absurdum) is gewoon altijd op (de goedkoopste) zomerbanden rijden.
Gelukkig dat jij al je geld uitgeeft aan een zo veilig mogelijke auto met banden voor elk weertype + natuurlijk alle mogelijke snufjes als EPS, ESP, ABS, airbags rondom etc. (ook een extrapolatie :+ )

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:05:
[...]

Klopt en daarnaast moet je ook met een momentsleutel altijd opletten of de moer er soepel op draait. Zo niet kun je er van uit gaan dat hij niet met het goede moment vast zit en kun je het beter een keertje opnieuw doen.
Hiermee valt u door de mand als forumwijze die weinig zelf gedaan heeft, maar alles bij elkaar heeft gelezen.
Er zijn nog maar weinig auto's met wielmoeren...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, uhuh :') Als ik zo in mijn omgeving kijk heeft het meerendeel van de auto's die ik ken wielmoeren

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

havana schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 06:48:
Ik heb 40 jr gerookt en kreeg geen kanker. Conclusie: berichten over longkanker zijn zwaar overdreven.
Beetje een tegenvaller zo'n goedkope dooddoener.

Het enige waar men op terugvalt is goedkope dooddoeners of dubieuze momentsleutels, het eigenlijke punt waar het om gaat ontgaat iedereen behalve mij, namelijk het bereiken van een bruikbare boutvoorspanning.
Een eventueel aandraaimoment doet op zich totaal niet terzake.. :+ .

Verwijderd

-tom-562 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:39:
Ja, uhuh :') Als ik zo in mijn omgeving kijk heeft het meerendeel van de auto's die ik ken wielmoeren
Er zijn vele "kenners"(forumwijzen) die het verschil tussen een bout en een moer niet kennen.
Ik vermoed dat jij tot die categorie hoort.

Verwijderd

Henk007 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:28:
Samengevat:
Hup Henk.
Het hele leven bestaat uit concessies m.b.t. de veiligheid in ruil voor vanallesennogwat.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:49:
[...]

Hup Henk.
Het hele leven bestaat uit concessies m.b.t. de veiligheid in ruil voor vanallesennogwat.
Henk rijd ook alleen maar volvo en bestelt de complete € 15.000 aan veiligheidsoptie mee op zijn wagen. Anders doe je namelijk concessies op je veiligheid. Ik denk dat hij nu zelf wel inziet dat dit natuurlijke een absurde redenering is :F

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:46:
[...]

Er zijn vele "kenners"(forumwijzen) die het verschil tussen een bout en een moer niet kennen.
Ja nee idd, ik werk als constructeur bij 's werelds grootste lithografiemachinefabrikant en ik weet het verschil tussen een bout en een moer niet :') |:( wij zijn uitgepraat :F

Vaak bu'j te bang!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:37:
[...]

Hiermee valt u door de mand als forumwijze die weinig zelf gedaan heeft, maar alles bij elkaar heeft gelezen.
Ik wissel ze altijd zelf dus dat valt nog wel mee. Of je het nu moeren/doppen/bouten of hoe dan ook noemt, je weet precies waar het over gaat :) En voor de duidelijkheid ik ken het verschil wel.

Daarnaast heb je met zowel bouten als moeren hetzelfde probleem.
-tom-562 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:35:
[...]
Ja nee idd, ik werk als constructeur bij 's werelds grootste lithografiemachinefabrikant en ik weet het verschil tussen een bout en een moer niet :') |:( wij zijn uitgepraat :F
Nee he, niet nog meer collega's.... ;)

[ Voor 43% gewijzigd door redwing op 28-02-2013 22:52 ]

[removed]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Maasluip schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:54:
Ik zie de monteurs in de garage waar ik altijd kom altijd even aan de slagsleutel draaien als ze wielen verwisselen. Ik neem aan dat hij op volle kracht staat bij het losdraaien en dat ze hem op lage kracht zetten bij het vastdraaien.
Losdraaien is idd volle kracht (het ratelen wat je hoort) maar de koppeling word licht ingesteld op het moment dat de bouten vastgedraaid wordt.
-tom-562 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:39:
Dan hebben ze daar best gave wagens denk ik dan! :D

Nee even serieus, kan heel goed, zijn nog best wel auto's met wielmoeren en draadeindes in de naaf. Maar merendeel rijd met wielbouten rond. :)

Btw, ik rijd binnen nu en een week ook weer op de zomervelgen, hopelijk zijn zaterdag de banden binnen en kunnen ze op de velgen (Pirelli P Zero Nero) en anders volgend weekend. Moet ze er zelf opleggen aangezien de korting absurd weinig was. :+ 109 of 150 euro (ex monteren) scheelt nogal...

[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 28-02-2013 21:52 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
[...]

En jij behoort tot de "forumwijze" die niet weet hoe multi-quote werkt.

Ook mijn auto heeft wielmoeren.
En inderdaad Joopie, draadeind in de naaf.

• redwing
NeutraleTeun schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:37:
[...]
Ook mijn auto heeft wielmoeren.
En inderdaad Joopie, draadeind in de naaf.
Mijn vorige auto ook, alleen maakt dat mij dus schijnbaar iemand die het verschil tussen moeren en bouten niet kent 8)7

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
dude88 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:25:
[...]
Als je met lucht de bout vast zet en daarna natrekt met momensleutel dan weet je nog steeds niet of de bout TE vast zit. Hij zit in elk geval niet te los.
Meestal kan je nog wel wat aanzetten met een momentsleutel voordat het knak zegt.
Zelf zet ik de wielmoeren (jawel) vast met een ratelsleutel en trek na met een moment sleutel voor die twee keer per jaar is dat vlotter dan luchtgereedschap opsnorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:37:
[...]

Ik neem aan dat hij zelf wel weet of hij bouten of moeren heeft als hij zelf z'n banden wisselt, denk je niet? Dan hoef jij niet de wijsneus uit te gaan hangen door te zeggen dat er nog maar weinig auto's met wielmoeren zijn (is overigens ook niet waar, maar dat terzijde). Hij heeft volkomen gelijk: het gaat erom dat je de boel op voorspanning brengt. Als ik op een vastgeroeste moer of bout 200Nm zet staat het draadeind onder minder spanning dan wanneer het een soepel draaiend geheel was. Als je dat niet snapt, zou ik deze discussie maar niet aangaan :)
[...]

Dit soort diskwalificaties van andere forumgebruikers zijn nergens voor nodig. Je weet niet eens hoe zijn wielen vastzitten, dus hoe durf je dit nou te concluderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:44:
[...]

Beetje een tegenvaller zo'n goedkope dooddoener.

Het enige waar men op terugvalt is goedkope dooddoeners of dubieuze momentsleutels, het eigenlijke punt waar het om gaat ontgaat iedereen behalve mij, namelijk het bereiken van een bruikbare boutvoorspanning.
Een eventueel aandraaimoment doet op zich totaal niet terzake.. :+ .
Ik ben niet degene die terugvalt op "goedkope dooddoeners", ik laat alleen zien van welke simpele retorica jij je bedient om je punt te maken. In zekere zin ben jij het dus die goedkope dooddoeners gebruikt en niet ik.

Dubieuze momentsleutels is de tweede feitelijke onjuistheid. Het Lidl-ding (zelfde als die van Aldi) is getest door een Duits Autoblad. De nauwkeurigheid blijkt zowel direct na aankoop als na enige maanden gebruikt nog ruim onder de door de fabrikant gestelde 4% te liggen. Niks onbetrouwbaars aan, dus. En daarbij: de mens is zo ongeveer het slechtste meetinstrument op aarde. Dus met een betrouwbaarheid van 10% zou die momentsleutel nog altijd beter zijn dan zelf maar wat doen.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 01-03-2013 08:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Even serieus, de meeste auto's hebben toch gewoon wielmoeren? Wielbouten ken ik alleen van wat Mercedes busjes enzo, maar de gemiddelde personenwagen heeft toch gewoon wielmoeren.

Uiteindelijk hebben al de auto's met wielmoeren natuurlijk ook gewoon wielbouten die vanaf de achterkant van de naaf erin geduwd zitten, die vervang je in het zeldzame geval dat zoiets afbreekt. Wat weer een voordeel is tenopzichte van wielbouten vanaf de velgkant, want als die is afgebroken moet je de boel uitboren of een nieuwe naaf halen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mijn huidige auto (Skoda Octavia 2) heeft wielbouten, de vorige twee (Peugeot 306 en Peugeot 307) ook. Alleen mijn Nissan Sentra die ik op Curaçao had, had moeren.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 01-03-2013 08:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mijn Mazda heeft wielmoeren, mijn vorige auto (Toyota) ook, mijn Saab heeft wielbouten. Ik weet niet hoe het verdeeld is in de wereld, maar het principe van aandraaien is natuurlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn Peugeot 404 heeft ook nog wielmoeren. Dat zijn ook geen standaard moeren die je even bij de gamma koopt maar hebben een extra ovalen ring om de velg goed te klemmen.

[ Voor 40% gewijzigd door Maasluip op 01-03-2013 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja aandraaien is zeker hetzelfde concept. Ik weet dat Japanse auto's sowieso vrijwel allemaal wielmoeren hebben. En ik dacht Franse auto's ook, maar misschien toch niet allemaal. Van de Duitse auto's was ik ook wel in de veronderstelling, zwaardere voertuigen daargelaten (daarvan weet ik dat ze nogal eens wielbouten gebruiken.

@Maasluip, ook voor een auto met wielmoeren zijn er wielbouten nodig. Zitten achterin in de naaf geduwd, dat is het schroefdraad waar je je wielmoeren opdraait. Dus dat zegt niet zoveel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, vandaag hopelijk de zomerbandjes er weer onder. Bracht de auto naar de garage voor wat dingetjes en hoorde Piet Paulusma over de lente praten en hoe het morgen weer 20 graden zou worden en overmorgen zelfs 30. Denk mooi moment voor de zomerbandjes :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zijn dan draadeinden. Bouten zijn het pas als er een kop aan de achterkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 08:40:
Dat zijn dan draadeinden. Bouten zijn het pas als er een kop aan de achterkant zit.
Zit toch meestal wel een kop aan hoor. En ze worden ook gewoon wielbouten genoemd.
Maar goed, ik heb ze wel eens vervangen op m'n terreinwagen (waren afgebroken en beschadigd), toen moest je ze eruit slaan met de hamer, en vervolgens weer van de achterkant nieuwe wielbouten erin in doen. Zijn geen normale bouten natuurlijk, maar ze hebben wel een kop, met een kartelrand erbij die je in de naaf van de as drukt/trekt door ze aan te draaien. (anders zouden ze er zo uitvallen als je je wielmoeren loshaalt natuurlijk)
Weet niet hoe het bij de gemiddelde personenwagen zit, maar het lijkt me hetzelfde. Anders kun je de as/naaf gaan vervangen om 1 afgebroken stuk schroefdraad.

En dat is dus een nadeel van het wielbouten systeem (zonder wielmoeren dus), dan draai je hem in de naaf en kun je bij het afbreken je naaf wel weggooien. (want lijkt me erg moeilijk om dat netjes uit te boren en netejs gecentreerd nieuw schroefdraad erin te maken)

Maar goed, het gebeurt vrijwel nooit. Ja wel eens op een 30 jaar oude terreinwagen nadat je hem de nodige tijd over de meest brakke wegen hebt gejaagd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

redwing schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:43:
[...]

Ik wissel ze altijd zelf dus dat valt nog wel mee. Of je het nu moeren/doppen/bouten of hoe dan ook noemt, je weet precies waar het over gaat :) En voor de duidelijkheid ik ken het verschil wel.

Daarnaast heb je met zowel bouten als moeren hetzelfde probleem.

[...]

Nee he, niet nog meer collega's.... ;)
:D
Grrrrrene schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 08:23:
Mijn Mazda heeft wielmoeren, mijn vorige auto (Toyota) ook, mijn Saab heeft wielbouten. Ik weet niet hoe het verdeeld is in de wereld, maar het principe van aandraaien is natuurlijk hetzelfde.
Volgens mij is het redelijk opgedeeld, alle Japanse auto's in mijn omgeving hebben wielmoeren (en in mijn omgeving, dus kwa vrienden/familie, rijden de meeste Japans). Mijn Volvo heeft ook wielmoeren, volgens mij nieuwere Volvo's ook.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Morgen gaan de zomerbanden er bij mij weer onder, winterbanden zijn nu toch wel dusdanig versleten dat ik in de sneeuw en kou beter af ben met zgan zomerbanden dan met 2mm winterbanden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: http://www.bsautoparts.nl/media/products/8124803.jpg

Gewoon ter info, om het onnodig heen en weer gereply op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 08:12:
Even serieus, de meeste auto's hebben toch gewoon wielmoeren? Wielbouten ken ik alleen van wat Mercedes busjes enzo, maar de gemiddelde personenwagen heeft toch gewoon wielmoeren.

Uiteindelijk hebben al de auto's met wielmoeren natuurlijk ook gewoon wielbouten die vanaf de achterkant van de naaf erin geduwd zitten, die vervang je in het zeldzame geval dat zoiets afbreekt. Wat weer een voordeel is tenopzichte van wielbouten vanaf de velgkant, want als die is afgebroken moet je de boel uitboren of een nieuwe naaf halen.
Het enige mij bekende merk met moeren is Vort.
(Japanners heb ik altijd gemeden, waren het net niet)_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:21:
[...]

Het enige mij bekende merk met moeren is Vort.
Sorry hoor, maar vanwege je zelf aangemeten beperkte visie op auto's ga je anderen hier maar onwetend en dom noemen?

En serieus, wat is een Vort?
Grappige benaming van Ford?
Ik zou het a) anders echt niet weten, en b) vind ik het niet eens grappig.
Daar komt nog bij dat je niks van Japanse auto's af weet (en resterende auto's met wel wielmoeren).
En dat heeft 40 jaar ervaring in sleutelwerk aan auto's?

Blij dat ik nooit bij jou geweest ben voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:21:
[...]

Het enige mij bekende merk met moeren is Vort Ford.
Aha, nu snap ik het helemaal, omdat ik meestal in een Ford rijd weet ik het verschil niet tussen moeren en bouten :F

Als je zoveel van auto's weet moet het je toch opgevallen zijn dat Ford toch nog steeds een van de grotere merken is waarvan er zo stiekem (mits je geen logo zoekt met Vort er op) best wel veel rond rijden. Stellen dat er dus amper auto's zijn die nog moeren gebruiken is dan nogal heel erg kort door de bocht zeker als je je niet eens hebt verdiept in japanners waar er ook best wel veel van bestaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ah joh, oogkleppen op en goan, als oude seniel :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ie nou 40 jaar Japans had gereden had ie niet zoveel sleutel ervaring gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:56:
[...]

Aha, nu snap ik het helemaal, omdat ik meestal in een Ford rijd weet ik het verschil niet tussen moeren en bouten :F

Als je zoveel van auto's weet moet het je toch opgevallen zijn dat Ford toch nog steeds een van de grotere merken is waarvan er zo stiekem (mits je geen logo zoekt met Vort er op) best wel veel rond rijden. Stellen dat er dus amper auto's zijn die nog moeren gebruiken is dan nogal heel erg kort door de bocht zeker als je je niet eens hebt verdiept in japanners waar er ook best wel veel van bestaan.
Vort was geen zbelvaud.
Een Escort was de slechtste auto die ik ooit bezat.
Merken en hoe het blik eruit ziet boeien me heel weinig, in die zin heb ik weinig verstand van auto's, in de techniek zit ik beter dan gemiddeld.
Je ziet, ik kan ook gewoon toegeven....je moet alleen geen onzin verkopen op bepaalde terreinen want dan grijp ik je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:17:
Als ie nou 40 jaar Japans had gereden had ie niet zoveel sleutel ervaring gehad :P
Forumwijsheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Multi-quote is ook geen zbelvaud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou, sinds ik een Renault heb, weet ik hoe makkelijk het is om de ontsteking te vervangen, was bij m'n Toyota's nooit nodig :9 Dus wijsheid als een }:O

Maar ook Toyota's gaan wel eens een keer kapot ja.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 01-03-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:17:
Ik heb toch wel vrij veel aan jappen mogen sleutelen....
Ergste ervaring was de distributie van een Nissan Sunny diesel.
Na het demonteren en weer monteren van tientallen vul- en pasplaten , afstandbusjes en weetikveel wat voor zooi nog meer had ik geen hoge dunk van Japanse engineering... misschien was dat de uitzondering die ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Pfff wat een non-discussie zeg...

Ik ga de wintervelgjes morgen eraf halen!
Met het oog op de weersverwachting van komende week lijkt het mij weer nuttig om de wintervelgjes op te bergen en de mooie gouden velgen er weer onder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:24:
Ik heb toch wel vrij veel aan jappen mogen sleutelen....
Ergste ervaring was de distributie van een Nissan Sunny diesel.
Daar noem je ook wel de maatstaf voor alle Jappen!

Vanmidag de zomersloffen er maar weer onder. In de hoop nog een 4e seizoen met de winter banden te kunnen doen. De 2 voorste beginnnen aardig te verslijten zitten rond de 5,5mm. m'n 2 voorste zomerbanden zitten net boven 3mm dus die gaan er rond de zomer onderuit.

Off topic
M'n auto heeft wielmoeren (alle 4 tot nu toe terwijl er 1 in engeland en 1 in duitsland gemaakt is).

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 03-03-2013 13:34 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:53
Rij nu een week weer op m'n zomerbanden.. Slechte weer is wel weer voorbij.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:32:

Off topic
M'n auto heeft wielmoeren (alle 4 tot nu toe terwijl er 1 in engeland en 1 in duitsland gemaakt is).
Vort zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Het is vort tijd dat je es opzout met je boutzooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:19

JdM

Humbled

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:10:
Mij zou het in elk geval geen moer interesseren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
Zo gisteren heb ik de zomersloffen er weer onder gesleuteld. Ging allemaal erg soepel deze keer. En nu mooi vast met ieder 5 bouten. Oogt toch weer wat mooier en omdat het in tegenstelling tot de winterbanden geen RFT banden zijn ook wat comfortabeler.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Ook hier vandaag de winterbandjes onder mn pa zn auto vandaan geschroeft en de zomerbanden er weer op. Gaat trouwens om een nieuwe Kia Sportage met wielmoeren voor de mensen die erin geïnteresseerd zijn. ;)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ga eind Maart nog op wintersport dus ik gum nog even door :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:10:
_/-\o_

Zomerbandjes rijden een stukje lekkerder, weer wat stiller op de weg :) Alweer flink wat kilometers mee gemaakt dus het past weer helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hier nog weleens last van wat trillingen... binnenkort zomervelgen eens poetsen en ze weer terug gooien, kijken of het in de winterbanden/velgen zit die niet meer goed gebalanceerd zijn of in m'n auto zelf.

Heb soms ook idee dat ik wat begin te glijden over de voorbanden in bochten, heel minimaal, maar gevoel is er wel. Goede reden om weer terug naar de zomerbanden te gaan en dan eens uitzoeken wat een beetje oké winterbanden zijn voor komend seizoen. Heb nu 8/9 jaar oude Nokian WR met volgens mij net voldoende profiel om dienst te 'mogen' doen als winterband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Staat wel op het Platform van een Focus maar komt uit het verre oosten.
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:47:
Heb nu 8/9 jaar oude Nokian WR met volgens mij net voldoende profiel om dienst te 'mogen' doen als winterband.
Die zou ik er inderdaad ongeacht de profieldiepte niet meer onder zetten. Banden zijn niet alleen aan slijtage onderhevigd maar kunnen ook "stuk" gaan door veroudering (materiaal droogt uit en wordt minder flexibel of gaat scheuren).

Ik zou de dot code even nakijken (wie weet lagen de banden al 2 jaar in een magazijn voor je ze kocht) en daarna beslissen of je ze niet wil vervangen.
http://www.tirerack.com/t...ch/techpage.jsp?techid=11
Tsurany schreef op maandag 04 maart 2013 @ 07:54:
Zomerbandjes rijden een stukje lekkerder, weer wat stiller op de weg :) Alweer flink wat kilometers mee gemaakt dus het past weer helemaal :)
M'n oude zomer voorbandjes zijn inmiddels flink gecupt maar maakte ongecupt ook al veel lawaai. Ook lopen ze nog steeds allebij langzaam leeg dus die gaan er over anderhalve week onderuit. Pirelli P7000's er af en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 XL er onder in maatje 215 / 45 R17. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb ooit een klapband gehad met een (voor mij toen) net nieuwe auto met net nieuwe APK. Oorzaak: banden zo uitgedroogd als wat, maar mooi "zwart" gemaakt zodat het nog wat leek. Ik had als nieuwbakken chauffeur natuurlijk niet naar de DOT-code gekeken op de band. Leermomentje :Y)

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.