Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.965 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
MrAcid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:07:
Nieuwe persoonlijke ervaring: als je eenmaal zijwaarts staat (schuift) maken winterbanden niks meer uit. Voorlopig lijkt het alleen een verbogen velg te zijn (rechtsvoor tegen de stoeprand) maar rechtsachter heeft 'm ook geraakt en hopelijk is er daar achter niks kapot (ophanging, etc.). Auto staat bij het schadebedrijf in elk geval... Balen!
Maar je had winterbanden, dus hoe kan de auto nou gaan schuiven? :+

Als de auto met een andere velg nog goed rijdt zonder trilling zal het meevallen. Als het niet om een all-risk verzekerde auto gaat, moet je wel even opletten. Als er dingen verbogen zijn en vervangen moeten worden kan het vrij prijzig worden, dan kun je er soms beter onderdelen van de sloop in laten zetten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tja, door iets te hard een bochtje door te gaan waarbij ik ook nog iets te bruusk uitweek voor iemand die van links kwam en waarvan ik vermoede dat hij mij geen voorrang ging geven (of kon geven door de gladde weg). Uiteindelijk stond die auto keurig op tijd stil en stond ik tegen de stoep.

Gelukkig een leaseauto dus goed verzekerd en de eerste schade in een kalenderjaar heeft geen eigen risico. Rest van het jaar een beetje voorzichtig aan doen dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MrAcid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:53:
eerste schade in een kalenderjaar heeft geen eigen risico. Rest van het jaar een beetje voorzichtig aan doen dus. :P
Dus vanaf Januari 2014 kun je weer raggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Monaco sneeuwt het flink, maar wordt er gas gegeven: YouTube: Rallye Monte Carlo 2013 - Shakedown [HD]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
!null schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:08:
[...]

Dus vanaf Januari 2014 kun je weer raggen :o
Haha ja. Ik had deze schade ook liever met een beetje "raggen" gehad dan op deze lullige manier eerlijk gezegd, dan had ik er nog wat lol van gehad! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Liever met 200km/u driftend door de bocht en dan drie keer over de kop slaan? Als dat elk jaar een keer kan... :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:43:
[...]

RWD pickup zeker? maat van me heeft ook zo'n lomp geval maar die vind RWD gewoon leuk, en palen uit de grond duwen overkomt hem ook nog wel eens.
Als je met zo'n barrel echt problemen hebt eerst eens wat zakken zand achterinleggen, beetje gewicht op de achterass kan nooit kwaad en het zand is ook nog te gebruiken als het glad is ^^
auto was van een jonge glazenwasser, zat al dik 400 liter water in de tank. dus zal wel iets meer als paar zakken zand zijn geweest qwua gewicht >:)

maar banden (lees Profiel) zijn bepalend of je voertuig vooruit komt of niet. daarbij komt de cherokee van mij heeft achter limited slip diff oftewel LSD en voor kan ik via een knop op de parabool een knop omdraaien. Rechts = LSD Midden = Diff off Links = Full Differential . met ander woorden zoals bij de meeste 4x4 zonder dit spint alleen de band met de minste weerstand zoals ik bij veel jonge 4x4's zie zowel instap als luxe klasse. daarbij komt de Cherokee heeft ook een Select-Track Transfer case met standjes 2WD (achterwielen) 4x4 Part-Time (loose slippery underground), 4x4 Full-Time (all underground + Asphalt) , N (Neutraal voor als je pech hebt) en 4Lo (loose underground only extra torque).

dus 4x4's zonder diff-locker zijn inderdaad geen zegen. ik ''lach'' ander 4x4 gebruikers vaak nog uit ookals het op soft underground aan komt. of zoals nu met gladheid.
en daarbij komt de Cherokee is uitgerust met optie's voor gladde wintergebieden of off-road terrein gebruik. namelijk de ICE-Brake. bij remmen voelt de rempedaal aan als eens spons, maar vertraagd enkel de banden zodat ze blijven rollen. zonder de ICE remt de jeep gewoon en glijd ik wel door over sneeuw en ijs maar ook modder.

probleem is vaak dus ook gewoon de banden, leuk een 4x4 en winterbanden, beste presteerd een terreinwagen met A/T's.
zoals ik ook vele jeeps met street performance bandjes zie rijden en dan op goed gelegenheid de terrein in gaan en hopeloos vast komen te staan. tuurlijk A/T rijd op asfalt wegdek gewoon rot. weinig demping en geluid is ook harder naar binnen toe als gewone banden, maar als ik mocht kiezen tussen een gratis setjes winterbanden, of de volle prijs voor A/T's betalen koos ik dus voor A/T ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Hmmm 400liter water (ijs? :+) dan heeft ie wel druk....

Heb je een specifiek type Cherokee? Klinkt wel interesant namelijk omdat ik volgend jaar in januari naar de noordkaap ga :)
Gevonden: Het grote 4X4 Terreinwagen topic

[ Voor 15% gewijzigd door Vandread op 16-01-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

YellowCube

Wait...what?

offtopic:
gaaf, maar waarom ga je in januari naar de Noordkaap? Tot aan Trondheim heb je nog wel wat daglicht, maar daarna is 24 uur lang donker rijden. Noorderlicht is wel een pluspunt, maar daar hoef je niet voor naar de noordkaap

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Maffe maat van me kwam weer eens met iets aangewandeld..... en ach... waarom niet... https://www.scanct.nl/
Auto zijn we nog niet over uit, maar winterbanden of serieuzer hebben we wel nodig :+

[ Voor 28% gewijzigd door Vandread op 16-01-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
YellowCube schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 07:21:
[...]

Dit jaar nog ben ik in Tsjechie de bergen in gegaan en kon met winterbanden zonder problemen overal vooruit en naar boven komen. Het gaat uiteraard wel eens spinnen, maar dan is traction control je grote vriend
Gaat inderdaad prima, zolang je maar vaart hebt. Als je vanuit stilstand (bijvoorbeeld als je onverwacht ergens voor moet stoppen) een helling op probeert te komen ben je kansloos.

Ik heb het menig maal meegemaakt. Lekker naar boven knallen in z'n 2 of 3, en dan komt er ineens iemand tegemoet. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik (ik was op dat moment in m'n eentje) tijdens een fikse sneeuwbui de auto ruim 300 meter achteruit een bergweggetje terug heb moeten manouevreren. Geloof me, dat is écht geen pretje :P

[ Voor 24% gewijzigd door Gabliboeba op 16-01-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stijgend verkeer heeft toch voorrang?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stel dat er een vrachtwagen tegenover je staat en je weet dat er een stukje terug een goede passeerplaats was ga je toch niet op je strepen staan neem ik aan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39

Daniel36

vernieuwde formule

Gonadan schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:13:
Stel dat er een vrachtwagen tegenover je staat en je weet dat er een stukje terug een goede passeerplaats was ga je toch niet op je strepen staan neem ik aan?
Ik heb geleerd dat je helemaal niet op de strepen mag staan :?

OT, als er een passeerplaats is ga ik altijd staan wachten, soms wuift zo´n chauffeur dan ook nog, heel vriendelijk allemaal. Veul beter dan doorrijden en aan modderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Daniel36 op 17-01-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Logisch, maar dan moet je wel kunnen zien dat je iemand tegen gaat komen. Dat is in de bergen nog wel eens lastig. Leuk hè, discussie over het luchtledige, misschien kan gabliboeba nog even uitleggen hoe het precies zat. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vrachtwagens (zware voertuigen) of net een passeerstrook gepasseerd is inderdaad een uitzondering op die regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Of te glad, ik heb ook wel eens gehad dat ik even een stukje achteruit moest omdat ik niet meer boven kwam (of gewoon niet vertrouwde dat ik het ging halen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dat soort wegen/landen wordt er in het verkeer meer samengewerkt dan hier. "Samen komen we er wel" is het motto. Niet ik heb officieel hier recht op dus ik verroer geen vin. Gewoon kijken wat die in situatie het meer praktisch is en de andere seinen dat jij hem/haar voorrang geeft. Daarna krijg je altijd ook nog een vriendelijk handgebaar van dank.

Je kan van een erorme vrachtwagencombinatie op een bergweg niet zomaar verwachten in je auto dat die combinatie "even" achteruit gaat rijden. Vaak passen ze geen eens op de passeerplekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat een drama op de weg. Mensen die 30 rijden op wegen waar je 80 mag en die prima begaanbaar zijn en mensen die net 70 op de snelweg rijden. Heb nog nooit zoveel mensen in gehaald als vandaag. Durf je de weg niet op? Blijf dan thuis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

30 op een 80 weg lijkt me traag, maar 70 op de snelweg juist een hele goede snelheid als ik keek hoe de situatie paar uur geleden was. 50 of 60 is een mooie snelheid op een 80 kilometerweg.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reed over de A27 Utrecht -> Hilversum en daar kon je makkelijk 100 rijden. Echter iedereen blijft maar traag rijden op de rechter baan. Op de linkerbaan maar ingehaald, die is dan wel wat minder goed begaanbaar maar ook daar is 100 geen probleem. Lijkt alsof iedereen veel trager rijd dan nodig is. Gewoon rustig rijden, voor je uit kijken en niet gek sturen en het gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 10:49
Op de rechterbaan wel, maar laat ze dan wel van de linkerbaan wegblijven. Daar reden ze ook 60, had het idee dat ze bang waren om van baan te wisselen ofzo. Viel vanmiddag best te rijden na die sneeuw (A15 bij G'chem), kon gewoon 90-100 rijden toen ze uiteindelijk wel aan de kant gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom net van de weg af, heb vrijwel overal gewoon 120 gereden op mn zomerbanden. Ook op besneeuwde linkerbanen, zolang je niet als een gek aan je stuur trekt gaat dat zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:28:
[...]

Naast het type auto is een van de andere verschillen ook vaak dat mensen geen flauw benul hebben hoe ze bij sneeuw weg moeten rijden.
Dit dus idd. Weet nog wel van een paar jaar terug, reed tijdelijk in een Ford Fiësta uit 1997 oid. Ook zomerbandjes, en achteruit in een vak geparkeerd op sneeuw.
Volgende dag kwam ik er niet mee weg, ik kon de koppeling volledig op laten komen en gewoon uitstappen, beide voorwielen draaiden lekker stationair :D

Ben dus uitgestapt, auto in de deurstijl een duwtje gegeven en er weer in gesprongen.

Ik heb nu wel al een aantal jaar winterbanden en ik zou niet meer zonder willen (in de winter dan). Laat anderen maar van de toren blazen dat het in ons kikkerlandje niet nodig is, die komen zich vanzelf nog wel een tegen.

Wat ik overigens niet snap is dat er normaal altijd snelheidscontroles zijn tbv de verkeersveiligheid, maar er nu geen speciale controles zijn om de bandjes aan een inspectie te onderwerpen. Als je sommigen bij het minste geringste al ziet schuiven dan vraag ik me echt af of er überhaupt nog rubber om de velg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 01:03
Woei morgen weer de weg op met 225/255 brede zomerbandjes en achterwielaandrijving :+ Morgenavond toch maar effe omwisselen voor de winterset die in men schuur ligt :P

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was weer een zooitje op de weg ondanks het best mee viel met sneeuwval. of mensen die op strepen wijzen omdat hun niet harder durven te rijden in de sneeuw dan de slakken rennen :F

mooi voorbeeld, voor mij staat een zakjappaner (Suzuki alto) voor de stoplicht. notabene op de linker baan.
had moeite met wegkomen want zag alleen deneusje van dat altotje bewegen en kwam niet vooruit.
2e poging dan maar want het was weer inmiddels rood.
ook de 2e poging liep fout dus weer wachten voor de stoplicht na poging 2.
3x scheepsrecht dus ze kwam van haar plek. maar reed echt met een slakkengang dus voor mij was het inmiddels weer mooi rood op de stoplicht.

na even wachten eindelijk weer groen en vroem weg. terwijl naast mijintussen al een lange rij stond doordat een bmw rijder ook niet van zijn plaats kwam. na groen te zijn gepasseerd in de spiegels gekeken en ik was alleen op de weg want achter mij stond nog steeds beetje raar te doen.
die had dus weer rood.

heb gewoon moeten slalommen de ganze tijd tot de snelweg (die ook niet beter uit zag) omdat ook werkelijk niemand harder durft te rijden dan 20 km/h.
had gewoon 50 tot 60 op de klok en ZONDER problemen of slippen zelfs normaal kunnen remmen.
bij de tankstation voor de snelweg moest zonodig een ouder man mij aanspreken over mijn ''rijgedrag'' waarna ik meteen vriendelijke lach betaalde en terug naar mijn auto wilde lopen werd deze man alsmaar kwader op mij en moest de nodige scheldwoorden aan horen zoals K*T SUV rijder (terreinwagen meneer) , H**ter, etc. ander klanten hadden ook zoiets van WTF????

weg vervolgt en nu eindelijk weer thuis bij de warme kachel.

sorry maar ik ga niet hangen achter iemand die niet durft te rijden met sneeuw alleen omdat het die persoon niet zint ingehaald te worden met sneeuw. zo staan wij morgen ochten (maandag) ook weer gezellig in de file :F blijf wel op B-wegen desnoods over de polder om maar naar mijn werk te komen.

foto's :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTIL3M3R.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJGICI6Y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGRMM3ID.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-O7GI3COH.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXI7WJIP.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QYQGM4F.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JRJP8SLA.jpg

van mij mag er het hele week blijven sneeuwen, liefst een halve meter :9~
misschien dat de bangerikken dan wel thuis blijven :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:04:
Ik kom net van de weg af, heb vrijwel overal gewoon 120 gereden op mn zomerbanden. Ook op besneeuwde linkerbanen, zolang je niet als een gek aan je stuur trekt gaat dat zonder problemen.
Totdat je plotseling moet remmen, en je er plotseling achter komt dat je een paar honderd meter extra nodig hebt om stil te staan. Zolang je gewoon rechtdoor kan zonder dat er dingen gebeuren kan het echter inderdaad prima :+
internetinfo schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:08:
Ik heb nu wel al een aantal jaar winterbanden en ik zou niet meer zonder willen (in de winter dan). Laat anderen maar van de toren blazen dat het in ons kikkerlandje niet nodig is, die komen zich vanzelf nog wel een tegen.
Tja, ligt aan je situatie en wat je erg vind. Als mijn auto een keer niet wegkomt bij de parkeerplaats leg ik de voetenmat onder de voorwielen en je rijdt alsnog zo weg (ooit 1 keer gehad) . Dan stoppen op een vlak stuk weg en je mat weer binnen leggen en je kunt weer verder. Als ik dan voor de rest lees dat er nog genoeg over besneeuwde wegen met 100/120 rijden kun je dus ook met je zomerbanden makkelijk 70/80 rijden wat snel genoeg is.
Wat ik overigens niet snap is dat er normaal altijd snelheidscontroles zijn tbv de verkeersveiligheid, maar er nu geen speciale controles zijn om de bandjes aan een inspectie te onderwerpen. Als je sommigen bij het minste geringste al ziet schuiven dan vraag ik me echt af of er überhaupt nog rubber om de velg zit.
Je mag in Nl met zomerbanden met 1.6mm profiel mag rijden welke zich in de sneeuw als banden zonder profiel gedragen. Controle heeft dus weinig nut aangezien ook banden die wettelijk mogen alle kanten op kunnen glijden.

[ Voor 56% gewijzigd door redwing op 21-01-2013 02:02 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Haha met zo'n SUV ( :+ ) kom je inderdaad wel goed vooruit. Maar ook mijn DS3 met winterbandjes komt goed van z'n plek, ESP helpt flink omdat je net wat meer grip houd. Merk het vooral bij het afremmen voor een stoplicht, bandjes houden goed hun grip.
Vanochtend ook weer drama, de weg is schoon maar mensen blijven 30 rijden. Er is een perfect spoor naar de snelweg toe maar nee, we gaan invoegen met 50 :'( En als de linker baan ook niet harder durft heb je enkel de vluchtstrook over dus dat wordt m dan ook niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:56
tjonge, gisteravond in de auto van m'n baas gereden met 215 breed zomer rubber onder een 2 jaar oude Scirocco, maar dat was niet leuk, alleen maar glijden, continue ABS of ESP die in moest grijpen, en ik heb echt rustig gereden. Een halve centimeter het pedaal verder intrappen en hij begon weer te slippen. Man man man...

Vervolgens in mijn eigen 17 jaar oude Citroen naar huis, met 165 breed winterrubber en geen enkel probleem, kon overal zonder problemen rijden. Dat waren dan winterbanden van € 50,- p/s :9

volgend jaar dus mooi weer winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Had vandaag nog steeds geen problemen met m'n normale bandjes, al moest ik wel even opletten met het parkeervak uitrijden. Want het parkeervak loopt een beetje af, dus je moet "bergje op" door de verse sneeuw (toch een aardig laagje) om eruit te komen. Op het stukje waar ik nog wel wat grip had (die 20 cm aan het begin) gewoon even flink gas gegeven en zonder problemen het parkeervak uitgegaan. Als je eenmaal in beweging bent valt het wel mee.
Wel bij veel stoplichten geglibber bij het wegrijden natuurlijk, maar nergens dat ik dreigde niet weg te komen ofzo, ik gaf hooguit te veel gas. En op de snelweg was het behoorlijk schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Nu nog een Van A naar Beter offensief tegen mensen die alleen de raampjes schoonmaken en dan de weg oprijden ipv de hele auto wat te ontdoen van sneeuw. Als je ziet wat er voor een pakken sneeuw soms van die auto de weg opvallen, kan je wel aan het sneeuwschuiven blijven!
Gewoon even met je arm of een borstel over de motorkap en het dak en de meeste sneeuw is eraf. Liever dat dat op de parkeerplaats ligt dan op de doorgaande weg.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Heb sinds een week een nieuwe lease-auto en heb deze keer ook maar eens om winterbanden verzocht (omdat de fiscale waarde reeds vastgesteld was, voor mij een gratis optie). Alhoewel ik het verschil wel merk (vooral bij sneeuw) is het verschil bij aangereden stukken (effectief ijs) nog steeds nihil.

Nu vind ik dat de auto zichzelf sowieso prima handelt in de sneeuw, de banden helpen dus wel, maar zijn niet heiligmakend :P. Met de Kia Rio hiervoor (eco zomerbandjes) ging het ook wel, inparkeren was alleen wat lastiger. De huidige (Seat Ibiza ST E-Ecomotive met zo'n 3-cylinder TDI) doet dat makkelijker, ook als het dik ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik wil even een veer tussen de lamellen van mijn Snowtrac 3's steken. Wat een prettige band. Echt goede grip, zeker in sneeuw. d:)b Natuurlijk is de auto best aan het glijden te krijgen als je dat wil, maar met name de grip in bochten is dik in orde. Qua remmen heb ik nog minder geprobeerd, maar het voelt tot nu toe erg stabiel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

@HTT-Thalan. Winterbanden zijn ook geen banden voor op ijs. Dan moet je spikes hebben. Winterbanden zijn primair voor sneeuw en die blubbersneeuw.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tallguy schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:47:
@HTT-Thalan. Winterbanden zijn ook geen banden voor op ijs. Dan moet je spikes hebben. Winterbanden zijn primair voor sneeuw en die blubbersneeuw.
Dat begrijp ik, wij hebben ook relatief veel ijs (vooral daar waar men niet ruimt en wel aanrijdt) dus ik onderstreep daarmee nog even mijn punt van +-2 jaar geleden dat winterbanden slechts een beperkt percentage van de veiligheid zijn, het leeuwendeel is nog steeds rijgedrag.

Blubbersneeuw gaat idd beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tallguy schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:24:
Nu nog een Van A naar Beter offensief tegen mensen die alleen de raampjes schoonmaken en dan de weg oprijden ipv de hele auto wat te ontdoen van sneeuw. Als je ziet wat er voor een pakken sneeuw soms van die auto de weg opvallen, kan je wel aan het sneeuwschuiven blijven!
Gewoon even met je arm of een borstel over de motorkap en het dak en de meeste sneeuw is eraf. Liever dat dat op de parkeerplaats ligt dan op de doorgaande weg.
Hoefde niet te krabben vanmorgen, toch 4cm sneeuw op de auto, even de ruitenwissers heen en weer en gaan :D

*rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Precies. Van die mensen die de sneeuw op het dak maar lekker op de snelweg storten ipv er eventjes af te vegen. Of die de achterruit pas schoon maken met de wisser op de snelweg ipv op de parkeerplaats thuis. Krijg je even een bak sneeuw op je voorruit, heerlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het grappige is dat je ook jezelf ermee irriteert. Ik ben het ook wel eens vergeten, en dan komt al het sneeuw van de motorkap de hele tijd op je voorruit als de snelheid wat hoger ligt. Moet je de hele tijd ruitewissers doen vanwege je eigen motorkap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Gisteren kwam me een Volvo voorbij die letterlijk de gehele rechterkant van de auto dicht had zitten. :X Ook het raampje voor was volgesneeuwd. Wat een ongekende kneus ben je dan als je zo gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik kom er ook genoeg tegen die de achterruit gewoon niet schoon hebben, maar gewoon nog dicht gesneeuwd, de hele tijd dat ik er achter reed lichtsignalen geven, maar blijkbaar niet even in z'n achteruitkijkspiegel kijken en ontdekken 'ey verrek wat zie ik weinig, even het wissertje heen en weer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je dan lichtsignalen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Achteruit zicht is niet echt heel erg belangrijk moet ik eerlijk zeggen. Ja het is wel prettig om te hebben, maar zijspiegels en dooie hoek in kunnen kijken zijn veel belangrijker. Veel mensen gaan ook gewoon rijden met achterruitverwarming aan.

Erger zijn die rijden met bedekte of belsagen zijramen, en al helemaal niet de rechterachterruit hebben schoongemaakt. Dan heb je dus gewoon een bestelbusje van je auto gemaakt, kun je niet meer je dooie hoek in kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
Ik veeg ook altijd alle sneeuw van mijn auto af, anders stuift het alleen maar op mijn eigen ramen of heel asociaal op die van een ander. En al mijn ramen, lampen en spiegels moeten eerst volledig schoon zijn voordat ik ga rijden :)
Overigens heb ik nog geen enkel nadeel van mijn 225 zomerbanen gevonden met dit weer. Het hangt natuurlijk heel erg af van waar je woont en rijdt (ik doe met name snelwegkilometers).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het heeft mij vanochtend tien minuten gekost om de auto volledig sneeuwvrij te krijgen, daarom was ik wat later op werk. Ik vertik het om veiligheid op wat voor manier dan ook te laten lijden onder 'haast' of luiheid.

@abbadon:
Mijn route beslaat heel veel provinciale weg en binnenwegen welke alles behalve sneeuwvrij zijn. Volgens de gemiddelde mening zou ik met mijn 235 winterbanden allang in de sloot moeten zijn beland, maar het ging eigenlijk prima. Gewoon rustig aan doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 22:58
Gonadan schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:03:
Het heeft mij vanochtend tien minuten gekost om de auto volledig sneeuwvrij te krijgen, daarom was ik wat later op werk. Ik vertik het om veiligheid op wat voor manier dan ook te laten lijden onder 'haast' of luiheid.
Ik ook, ik heb het alleen wat verder doorgetrokken. Toen ik de snelweg op reed begon het te motregenen, en in combinatie met vorst krijg je dan dus ijzel :| Na een tijdje begon ik al te voelen dat mijn (zomer)banden grip verloren bij ieder viaductje (daar is het immers altijd net iets kouder omdat er geen aarde onder ligt). Toen ik vervolgens het derde ongeluk tegenkwam ben ik afgeslagen, heb ik m'n werk afgebeld, en ben terug naar huis gereden. Ik kan nog wel enigzins thuis werken gelukkig.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tsurany schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:50:
Waarom zou je dan lichtsignalen geven?
Om hem in z'n achteruitkijkspiegel te laten kijken en te beseffen dat ie niks kon zien. Door die sneeuw heen moet je dat toch wel kunnen zien lijkt me, of iig in de buitenspiegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dan nog, er is geen wettelijke verplichting om door je achterruit te kunnen kijken als je twee buitenspiegels hebt. Dan sein je alleen nog maar omdat hij sneeuw op zijn auto heeft liggen, en dat heeft 9 van de 10 weggebruikers met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is dat typische asociale gedrag wat je vaker voorbij ziet komen. Iemand doet iets waar ik het niet mee eens ben? Dat mag niet! Seintijd! Het overige verkeer lekker verblinden is dan opeens geen probleem meer, dat is dan collateral damage?

Doe toch normaal. Ja het is wellicht niet handig maar zolang hij die sneeuw niet jouw auto op lanceert is er niks om je zo druk om te maken. Waarom moet je perse zo moralistisch te werk gaan en perse anderen op hun fouten wijzen? Denk je echt dat er iets veranderd? Denk je echt dat ze zich er wat van aan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
FastFred schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:12:
[...]

Om hem in z'n achteruitkijkspiegel te laten kijken en te beseffen dat ie niks kon zien. Door die sneeuw heen moet je dat toch wel kunnen zien lijkt me, of iig in de buitenspiegels
Als ie zin heeft mag hij ook z'n binnenspiegel eraf trekken en in de kliko gooien. Wettelijk gezien hoef je geen achteruit zicht te hebben. En zoals ik al zei, met je zijspiegels red je het ook wel. Dooie hoek is imo belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ach ja. FastFred. Nooit te beroerd om een ander de les te lezen. Maar zelf wel gevaarlijk doen door op de rem te trappen bij bumperklevers
FastFred in "Winterbanden... wie heeft ze?"

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 21-01-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wilde nog even een lekker stukje rijden met de jeep, maar gisteren avond was het raak met de electronica :+
een auto van '88 bouwjaar heeft het toch zwaar dezer dagen. technisch geen problemen met aandrijving, motor, bak, tussenas etc. alleen de verrekte electronica laat het afweten :F
het begon bij de mac-drive, ramen omlaag? vergeet het maar...allemaal vastgevroren. dan de ruitenwissers. achter doet hij het niet meer, vastgevroren. dan de hendel voor het grootlicht. wilde even naar een bekende seinen en krak. afgebroken :F kost mij weer een nieuw mechanisme voor de groot licht.
de ruitenwissers moet ik ook vervangen want het rubber hangt er maar zielig bij. en als laatste.....mijn deuren zijn vanochtend niet open te krijgen. normaal hielp een duwtje tegen de deur en hoorde men het ijs ertussen breken. waarschijnlijk is smeltwater tussen de rubbers gekomen en dat zorgt er nu dus voor dat de jeep niet toegankelijk is :F

daartegen, er staat nog steeds een auto voor de deur geparkeerd die gisteren avond niet meer vooruit kon komen simpel omdat hij geen grip kon krijgen.
dagje vrij moet ik nu dus met de PS3 en ''wandelen'' :X naar de supermarkt doorbrengen.....en mijn profiel van mijn schoenen zijn bijna totaal glad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:25
Mijn auto, een BMW M5, is met droog weer werkelijk een fantastische auto, maar met dit weer totaal niet te rijden.

Reden:

- Achterwielaandrijving
- Brede sloffen ( standaard overigens )
- Zomerbanden.

Zolang ik kan blijven rijden gaat het prima, maar bij de 1e de beste mickey mouse heuvel zit ik al in de problemen en kan ik weer uitstappen om de sneeuw voor mijn achterbanden weg te halen. Nou zou je zeggen, vent, koop winterbanden, maar een setje winterbanden + velgen loopt voor deze bak al snel tegen de 1200 euro aan. December moet ie weer voor de keuring en ik denk er over om er all-season banden onder te zetten.

Heeft iemand hier een goed onderbouwde mening over dit soort banden?

[ Voor 7% gewijzigd door netvista op 21-01-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

netvista schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:38:
Mijn auto, een BMW M5, is met droog weer werkelijk een fantastische auto, maar met dit weer totaal niet te rijden.

Reden:

- Achterwielaandrijving
- Zomerbanden.

Zolang ik kan blijven rijden gaat het prima, maar bij de 1e de beste mickey mouse heuvel zit ik al in de problemen en kan ik weer uitstappen om de sneeuw voor mijn achterbanden weg te halen. Nou zou je zeggen, vent, koop winterbanden, maar een setje winterbanden + velgen loopt voor deze bak al snel tegen de 1200 euro aan. December moet ie weer voor de keuring en ik denk er over om er all-season banden onder te zetten.

All Season is echt een drama, dan heb je het slechte van een zomerband gecombineerd met het slechte van een winterband.
Je kan ook alleen winterbanden op de achterwielen leggen, of voor de winter andere velgen en andere banden rondom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Reden:

- Achterwielaandrijving
- Zomerbanden.

Vent, koop winterbanden. Wel geld voor zo'n auto maar niet voor accesoires? Ik was met een zeer mooie deal (lees: inkoopprijs) ook tegen de 1000 euro kwijt aan een rondje winterbanden. Dat is nu eenmaal het nadeel van mooie sloffen onder de auto. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Brilsmurfffje

winterbanden achter en zomer voor? als je wilt dat er iemand rechtdoor gaat moet je vooral deze tip rondbazuinen.
of 4x winter of 4x nix.
een nieuwe auto aanschaffen is duurder als een setje wintersloffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@netvista. Het idee van all-season banden is natuurlijk hartstikke goed. Maar ik vraag me altijd af in hoeverre iedere normale band al niet all-season probeert te zijn. Want niemand gaat z'n banden alleen voor de zomer maken, dan zouden het namelijk slicks zijn :+ 'zomerbanden' is een woord verzonnen door de winterbanden marketing. Dus ik twijfel zelf altijd wel een beetje wat nou echt een all-season band is. Soms is het wel degelijk anders door het sneeuw tekentje.
Maar goed, met een M5 moet je niet te zachte banden nemen, want dan rij je ze erg snel op. Je moet gewoon banden hebben die goed presteren in de regen, maar waarvan je geen klachten leest dat ze te zacht zijn. Dan zit je wel aardig lijkt me.

@Screamer2003, dat soort problemen heb ik niet met m'n Landcruiser uit '83 :P ben een keer met offroadrijden uitgestapt en direct uitgegleden, waardoor ik met volle gewicht aan het dunne stokje voor groot licht (en richtingaanwijzen) hing... hij was niet eens verbogen :)
Wel heb een keer ruitewissermotor gehad die niet echt wilde toen ik hem uit de stalling haalde. Hij deed niks en ik begon hem te ruiken... toen heb ik hem maar geholpen met ronddraaien haha. Daarna ruitewissermotortje weggebracht voor revisie, werkt weer fantastisch.
Maar goed, als het echt echt koud is heb ik andere problemen, zoals dat het aan de binnenkant van de zijramen gaat bevriezen enzo :+
Voor bevroren deuren kun je ook een beetje water langs de deuren naar beneden gieten, kreeg ik de bevroren deuren van m'n Landcruiser in 1 keer mee open, zonder rubbers te beschadigen.

@Gonadan, denk je dat dat ding met winterbanden wel normaal te rijden is over sneeuw? Misschien kun je je gaspedaal 2mm verder naar beneden drukken maar dat is het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Met mijn auto, een BMW M5 is met dit weer totaal niet te rijden.

Reden:

- Achterwielaandrijving
- Zomerbanden.

Ik had met de 740i nooit echt problemen in de sneeuw met all season banden, alleen die was wel een stuk zwaarder dan de M5 natuurlijk (nog eens 350 kg zwaarder uit mijn hoofd door beplating en kogelvrij glas) het probleem is gewoon dat de achterwielaandrijving+automaat in dit geval kut is. Gewoon iets verder vooruitdenken dan normaal.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:25
Gonadan schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:46:
[...]

Vent, koop winterbanden. Wel geld voor zo'n auto maar niet voor accesoires? Ik was met een zeer mooie deal (lees: inkoopprijs) ook tegen de 1000 euro kwijt aan een rondje winterbanden. Dat is nu eenmaal het nadeel van mooie sloffen onder de auto. :P
haha op zo een opmerking zat ik al te wachten ;). Voor mij is het puur een funcar. Ik rij +/- 12000 km per jaar en doe het onderhoud zelf. Dan is zo een auto nog wel te behappen, maar dat wil nog niet zeggen dat de euro's op mijn rug groeien. Als het hier nou 3 maanden per jaar zou sneeuwen zou ik er zonder meer winterbanden om leggen, maar voor die 10 dagen ellende per jaar vind ik een investering van >1000 euro een beetje overdreven. Vandaar dat ik de mening vraag over all-season banden omdat dit een goed alternatief lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

netvista schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:51:
[...]

haha op zo een opmerking zat ik al te wachten ;). Voor mij is het puur een funcar. Ik rij +/- 12000 km per jaar en doe het onderhoud zelf. Dan is zo een auto nog wel te behappen, maar dat wil nog niet zeggen dat de euro's op mijn rug groeien. Als het hier nou 3 maanden per jaar zou sneeuwen zou ik er zonder meer winterbanden om leggen, maar voor die 10 dagen ellende per jaar vind ik een investering van >1000 euro een beetje overdreven. Vandaar dat ik de mening vraag over all-season banden omdat dit een goed alternatief lijkt.
Een ding wat je wel moet beseffen, all seasons rij je met een M5 echt op in een knipoog.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@!Null

laat mij raden, jij hebt zeker ook geen voetverwarming in de LC'83?
de cherokee heeft dat namelijk niet, alle warmte gaat naar de vooruit of roostertjes in het middan van de dashboard. bij het reviseren van de blower ben ik ten spijte achter gekomen dat er helemaal geen slang naar de voetcompartiment gaat........

wat de deur betreft. ik heb net een manier bedacht om er wel in te komen, via de achterklep :+

zodra de deur na beetje ontdooien door de kachel aan te zetten weer open kan, even rubbervet op smeren, dan weet ik zeker dat ze open blijven gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, ik heb wel voet verwarming, maar dat heeft twee nadelen:
- bij -10 of kouder en voetverwarming begint dan na een tijdje m'n voorruit te bevriezen dus moet de verwarming weer terug naar m'n voorruit
- alleen m'n rechterbeen wordt warm, m'n linkerbeen blijft koud/lauw :P

en verwarming komt ook niet echt goed op de zijruiten, waardoor die dus heel vaak (opnieuw) beslaan. En bij echt koud weer dus ijsvorming aan de binnenkant kunnen hebben :)

[ Voor 30% gewijzigd door !null op 21-01-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Reden:

- Achterwielaandrijving
- Zomerbanden.

2e hands op marktplaats geen optie? Gewoon op staaltjes?
Overigens heb ik met mijn Volvo (RWD) minder last van slippen tijdens optrekken dan met b.v. mijn oude Mazda (FWD). Terwijl de Volvo toch bijna 70 PK meer heeft en bijna 2x zoveel koppel.
Maar als 'ie gaat slippen (en dan op de achterwielen), dan gaat 'ie wel, daar had de Mazda geen last van. Kan gevaarlijk zijn, maar het is wel 100x leuker :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Zojuist bijna nieuwe winterbanden van goed merk met 16" lichtmetaal via MP aangeschaft, vanavond maar even omzetten.

Wilde eerst geen winterbanden omdat ik bij sneeuw eenvoudigweg gewoon thuis blijf werken. Maar ik zal toch vaker rondje randstad (vanaf Assen) moeten doen dan geplanned. Dus nu toch maar overstag gegaan.

/edit
Voor €400 dus, mooie aanbieding.

[ Voor 6% gewijzigd door André op 21-01-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:48:
@Gonadan, denk je dat dat ding met winterbanden wel normaal te rijden is over sneeuw? Misschien kun je je gaspedaal 2mm verder naar beneden drukken maar dat is het dan ook.
Nee, maar ik zou met zo'n auto de sneeuw ook gewoon niet in gaan. Slecht voor je bloeddruk. :P
netvista schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:51:
Dat begrijp ik ook wel, maar dat moet je misschien overwegen om de auto te laten staan op dit soort dagen? Als je die optie hebt tenminste.

Persoonlijk zou ik nooit van mijn leven allseasons onder zo'n auto leggen. Voor die enkele dagen voordeel in de winter heb je dan de hele zomer nadeel, want ze presteren simpelweg minder dan goede zomer (lees: gewone) banden. Zeker omdat het een funcar is zou voor mij de prestatie in de zomer belangrijker zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik had gisteren nog weinig moeite met 255/295 brede Michelin's Pilot Sport 2. Zolang ik niet vastloop vind ik het prima, hoe dwarser hoe meer vreugde. Mocht het erg hard gaan sneeuwen dan pak ik de trekker om naar de supermarkt te rijden. Ik hoef gelukkig niet met de auto naar het werk.

Waarom het hele jaar met matige banden rondrijden omdat het een paar dagen per jaar sneeuwt. Winterbanden is ook waardeloos voor die paar dagen in het jaar. Om er goed profijt van te hebben zul je zowel voor als achter smallere velgen en banden moeten monteren. Onder normale omstandigheden zullen die veel minder grip bieden. Ook zullen diep in de wielkast wegvallende velgjes er niet uitzien. Ik neem aan dat je een M5 ook koopt omdat je het een mooie auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:57:
[...]

Totdat je plotseling moet remmen, en je er plotseling achter komt dat je een paar honderd meter extra nodig hebt om stil te staan. Zolang je gewoon rechtdoor kan zonder dat er dingen gebeuren kan het echter inderdaad prima :+

[...]

Tja, ligt aan je situatie en wat je erg vind. Als mijn auto een keer niet wegkomt bij de parkeerplaats leg ik de voetenmat onder de voorwielen en je rijdt alsnog zo weg (ooit 1 keer gehad) . Dan stoppen op een vlak stuk weg en je mat weer binnen leggen en je kunt weer verder. Als ik dan voor de rest lees dat er nog genoeg over besneeuwde wegen met 100/120 rijden kun je dus ook met je zomerbanden makkelijk 70/80 rijden wat snel genoeg is.

[...]

Je mag in Nl met zomerbanden met 1.6mm profiel mag rijden welke zich in de sneeuw als banden zonder profiel gedragen. Controle heeft dus weinig nut aangezien ook banden die wettelijk mogen alle kanten op kunnen glijden.
Eens, maar zolang de weg voor mij vrij is lijkt me doorrijden op de linkerbaan dus verstandiger dan in het treintje op de rechterbaan aansluiten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:43
brilsmurfffje schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:43:
[...]

All Season is echt een drama, dan heb je het slechte van een zomerband gecombineerd met het slechte van een winterband.
Je kan ook alleen winterbanden op de achterwielen leggen, of voor de winter andere velgen en andere banden rondom
Het glas is halfvol of het glas is halfleeg:
Je combineert de voordelen van een zomerband met de voordelen van een winterband.. maar in allebei van de gevallen zit je niet op maximaal weggedrag. Echter: wanneer rij je nou op de limiet van een zomer/winterband.

Ik heb zelf jaren met allseason gereden. Ook in wagentjes met blauwblauw op het dak en het werkt echt prima. In mijn optiek zijn het prima alternatieven als je anders de keuze maakt voor alleen zomerbanden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:31:
[...]

Eens, maar zolang de weg voor mij vrij is lijkt me doorrijden op de linkerbaan dus verstandiger dan in het treintje op de rechterbaan aansluiten :')
Klopt en doe ik ook (en ook af en toe harder dan slim zou zijn ;) ). Bedenk je alleen wel altijd dat je je heel erg snel verkijkt in de remafstand die je nodig hebt. Ik had hier (Z-Korea maar zelfde soort weer alleen iets meer sneeuw) laatst ook dat ik 60 over een goed besneeuwde weg reed en voor me een vrachtwagen zag remmen (200 meter verder), maar als je dan ziet hoeveel ruimte je zelf nodig hebt om te remmen ben je blij dat er inderdaad 200 meter tussen zat :+

Ik zag er daarna trouwens ook een paar die het met 100 meter moesten doen en het niet hadden gehaald :+
Korvaag schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:37:
[...]
Het glas is halfvol of het glas is halfleeg:
Je combineert de voordelen van een zomerband met de voordelen van een winterband.. maar in allebei van de gevallen zit je niet op maximaal weggedrag. Echter: wanneer rij je nou op de limiet van een zomer/winterband.

Ik heb zelf jaren met allseason gereden. Ook in wagentjes met blauwblauw op het dak en het werkt echt prima. In mijn optiek zijn het prima alternatieven als je anders de keuze maakt voor alleen zomerbanden.
Ik heb er ook een tijdje mee gereden (auto van het werk dan) en ik vind het waardeloos. In de zomer merk je gewoon dat je minder grip hebt ook als je normaal rijdt en in de winter heb je nog steeds belabberde grip. Ik zou in dat geval toch gaan voor zomerbanden met goede regeneigenschappen en in de sneeuw maar voorzichtig doen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 21-01-2013 15:43 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Maasluip schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:27:
Maar dan nog, er is geen wettelijke verplichting om door je achterruit te kunnen kijken als je twee buitenspiegels hebt. Dan sein je alleen nog maar omdat hij sneeuw op zijn auto heeft liggen, en dat heeft 9 van de 10 weggebruikers met dit weer.
Mij is altijd geleerd (met auto theorie, ~ 4 jaar geleden) dat je verplicht bent om je ruiten rondom volledig schoon te hebben. Heb je een bus oid die fabrieks-af een dichte achterkant heeft, dan is het niet verplicht, aangezien dat soort voertuigen vaak ook geen binnenspiegel hebben of dat de afscheiding tussen cabine en laadruimte niet voorzien is van een raampje.

Zelfde idee als wanneer je richtingaanwijzers op een scooter hebt zitten, het verplicht is dat ze werken en dat je er gebruik van maakt. Maar het is niet verplicht dat ze er zitten, dan moet je richting aangeven met je handen, zitten ze er wel, ben je verplicht ze te gebruiken
Kaasplank schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:11:
Ach ja. FastFred. Nooit te beroerd om een ander de les te lezen. Maar zelf wel gevaarlijk doen door op de rem te trappen bij bumperklevers
FastFred in "Winterbanden... wie heeft ze?"
:') Je linkt maar naar een enkele post van een hele discussie en hebt die duidelijk niet goed gelezen.

Dus voor de zoveelste keer:

Ik trap niet op de rem, ik tik 'm lichtjes aan, zonder ook maar iets af te remmen, alleen de remlichten gaan branden. Als hij daardoor schrikt en een ongeluk veroorzaakt dan is dat zijn probleem, hij was aan het bumperkleven, ik niet. Laatste keer dat ie bumperkleeft

Dat doe ik ondertussen trouwens niet meer, ik zie nu zelf ook in dat het niet erg veilig is. Wat ik nu vaak doe is even m'n mist achterlicht laten branden, of er een paar keer mee knipperen. Als dat niet helpt ga ik gewoon stug 20km/h onder de max. snelheid rijden, gaat ie d'r vanzelf voorbij

Ik snap dat soort mensen sowiezo niet, als je 30 meter verder achter mij gaat rijden, ga je nog net zo snel, dus waarom je dan onnodig gevaar moet creeren :S

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FastFred schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:02:
Mij is altijd geleerd (met auto theorie, ~ 4 jaar geleden) dat je verplicht bent om je ruiten rondom volledig schoon te hebben. Heb je een bus oid die fabrieks-af een dichte achterkant heeft, dan is het niet verplicht, aangezien dat soort voertuigen vaak ook geen binnenspiegel hebben of dat de afscheiding tussen cabine en laadruimte niet voorzien is van een raampje.

Zelfde idee als wanneer je richtingaanwijzers op een scooter hebt zitten, het verplicht is dat ze werken en dat je er gebruik van maakt. Maar het is niet verplicht dat ze er zitten, dan moet je richting aangeven met je handen, zitten ze er wel, ben je verplicht ze te gebruiken
In principe kan je voor de achterruit geen bekeuring krijgen mits je zijruiten en spiegels schoon en onbeschadigd zijn. Je kan ook stellen dat je binnenspiegel niet aanwezig hoeft te zijn omdat je, vanwege de aanwezigheid van sneeuw op je achterruit, dan toch niets zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Van wikipedia
Een achteruitkijkspiegel is een spiegel waarmee het gebied achter de auto bekeken kan worden, zonder het overzicht van wat er aan de voorzijde gebeurt te verliezen. In alle Europese landen zijn achteruitkijkspiegels bij wet verplicht
Als dit door een dichte achterkant niet mogelijk is bij bijvoorbeeld bestelauto's is het niet verplicht, aangezien je er dan toch niks aan hebt.

Logischerwijs, als een binnenspiegel verplicht is, lijkt het mij ook verplicht dat de achterruit schoon is. Ik kan hier zo echter geen betrouwbare recente bron van vinden. Behalve dan een Autoweek artikeltje uit 2005 waar ook staat dat het verplicht is, behalve bij bestelauto's etc. die van achter dicht zijn (fabriek af, dus ook geen geblindeerde achterruiten)

Van Autoweek 2005
Personenauto’s moeten in principe zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en van een binnenspiegel. Als het weggedeelte achter de auto niet met de binnenspiegel kan worden overzien, moet er ook een rechterbuitenspiegel gemonteerd zijn. Biedt de binnenspiegel geen zicht naar achteren - komt vaak voor bij bestelauto’s en lichte vrachtauto’s – dan hoeft deze niet aanwezig te zijn. Deze criteria worden door zowel de politie als de APK-keurmeester gehanteerd.

[ Voor 79% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Achteruitkijkspiegel is niet hetzelfde als binnenspiegel, alle spiegels op de auto zijn achteruitkijkspiegels. Het punt wat verplicht is, is dat je het hele gebied achter de auto kunt zien zonder het overzicht aan de voorzijde te verliezen. Of dat middels een binnenspiegel of rechterbuitenspiegel gebeurt zie ik geen eisen voor in jouw citaten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Biedt de binnenspiegel geen zicht naar achteren - komt vaak voor bij bestelauto’s en lichte vrachtauto’s – dan hoeft deze niet aanwezig te zijn. Deze criteria worden door zowel de politie als de APK-keurmeester gehanteerd.

In geval van sneeuw bied de binnenspiegel geen zicht naar achteren en is derhalve niet verplicht. Jij kiest er voor sneeuw op je achterruit te plaatsen en dat is gewoon toegestaan. Als die sneeuw er af valt kan het echter een artikel 5 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt je auto toch ook volladen zodat je ook geen zicht hebt met je binnenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:00:
Je kunt je auto toch ook volladen zodat je ook geen zicht hebt met je binnenspiegel.
Mwa dat lijkt me niet. Artikeltje 5 als je hard moet remmen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23:42
Dan laad je de kofferbak van je stationwagon vol en zet je er een bagagerek voor. Dan kan het wel.
In het geval van !null trouwens ook. Ga nou niet steeds met Art. 5 lopen zwaaien. Dat is echt de Godwin van de verkeersdiscussies.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies, je kunt je auto best veilig volladen, waarbij je het zicht in de binnenspiegel blokkeert. Zeker met een bagagerek.

En de binnenspiegel is echt wel een beetje overrated. Tuurlijk is het prettig om te hebben, maar als je al zijspiegels hebt, vind ik het veel belangrijker om goed in m'n dooie hoek te kunnen kijken dan geen binnenspiegel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het zicht van de binnenspiegel mag je gewoon niet blokkeren met lading hoor?

Daarbij kijk ik eigenlijk alleen maar in m'n binnenspiegel, alleen bij in/uit voegen, wisselen van rijbaan of het uitstappen kijk ik in m'n buitenspiegels

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Fred, ga eens een bron zoeken wat dat lijkt me de grootst mogelijke onzin. Zoals ik het altijd geleerd heb moet je óf met de binnenspiegel óf met de rechterbuitenspiegel naar achteren kunnen kijken. Niets meer en niets minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
In m'n auto theorie boek over het beladen van auto's. Maar die heb ik niet meer :P Zal m'n zusje eens vragen die is laatst geslaagd voor d'r theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:10:
En de binnenspiegel is echt wel een beetje overrated. Tuurlijk is het prettig om te hebben, maar als je al zijspiegels hebt, vind ik het veel belangrijker om goed in m'n dooie hoek te kunnen kijken dan geen binnenspiegel te hebben.
Maar hoe wil je zonder binnenspiegel naar achteren kijken? Ik kan met die zijspiegels alleen maar opzij kijken, tenzij ik m'n hoofd tegen de zijruit houd, dan kan ik wel naar achteren kijken.

Ontbreekt de binnenspiegel, zoals bijvoorbeeld bij een busje of vrachtauto, dan stel je de spiegels uiteraard anders af, maar daarmee creeer je wel een dode hoek.
Gonadan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:20:
Achteruitkijkspiegel is niet hetzelfde als binnenspiegel, alle spiegels op de auto zijn achteruitkijkspiegels.
Mijn zijspiegels kijken opzij, zodat ik geen dode hoek heb. Het heeft geen zin om met de zijspiegels naar achteren te kijken, want dat zie je al in de binnenspiegel. Het beeld moet van links tot rechts door lopen en de spiegels mogen elkaar niet overlappen. Zo is het geleerd met rijlessen. Als je op die manier je spiegels afstelt, dan kun je met je zijspiegels dus niet achteruit kijken maar alleen opzij, waardoor je bij het invoegen geen dode hoek hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Trommelrem op 22-01-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik weet het toch echt heel zeker

Linkerspiegel en binnenspiegel is verplicht, als je met de binnenspiegel niet naar achter kunt kijken of je hebt met de binnenspiegel een dode hoek van 60m of meer achter de auto hebt is een rechterbuitenspiegel verplicht.

Als de auto over een binnenspiegel beschikt dan is het niet toegestaan dit zicht te blokkeren, door een smerige of besneeuwde achteruit, of door een te hoge lading achterin de auto

Een bron hiervoor ga ik ff zoeken, maar Googlen op dit onderwerp is lastig

EDIT: even een mailtje naar m'n toenmalige instructeur gedaan :P

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eens met Gonadan, zo heb ik het ook geleerd. Geef een bron.

Er zijn ook genoeg bestelbus achtige auto's waar je nog wel iets ziet met binnenspiegel (vanwege klein binnenraampje tussen cabine en laadruimte) maar die je toch echt vol moet kunnen zetten.

@Trommelrem, ik zie ook bij m'n Clio nog wel wat achter me rijden via de zijspiegels. Natuurlijk is het niet zo goed als met een binnenspiegel, maar je kunt er prima mee rijden. Bestelbusjes en vrachtwagens kunnen toch ook gewoon de weg op?
Het enige echte nadeel is een grote dooie hoek, maar daar helpt een binnenspiegel niet tegen. Je kunt nog iets klooien met de afstelling van je zijspiegels ben ik met je eens, maar als je niet in je dooie hoek kunt kijken door naar rechts te kijken dan hou je toch een vrij grote dooie hoek. Daar hebben al die bestelbusjes en vrachtwagens wel last van, maar staat los van binnenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Fout, maar toch zoals de meesten het doen:
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/da245ec1b8a7a7a257de34c3e8a17a51.png
Rood is datgene wat je dubbel ziet en dus overbodig is.

Goed, zoals het met rijlessen is geleerd:

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/2341f61fa8892a74f1a8a892635553f2.png
Geen overlapping en het groene "kijkgebied" is veel breder dan bij de verkeerde methode. Je kunt echter niet naar achteren kijken met die zijspiegels, maar daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld.

Om deze reden hebben vrachtauto's en veel busjes extra spiegels. Om toch breed te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Regeling voertuigen artikel 5.2.42 lid 5:
Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel mag de achterruit niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Dus, je moet je achterruit vrijmaken als je geen rechterbuitenspiegel hebt. Als je wel een rechterbuitenspiegel hebt mag je het zicht in je achterruit belemmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ok, dat is duidelijk dus, wat een kromme regel. Zie illustratie hierboven, zonder binnen spiegel heb je dus een dode hoek van hier tot Tokio (of je bumperklever :9 )

Gottegot wat een draak van een website daar bij de overheid 8)7 Traaaaaag

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@Maasluip, dank voor de bron. Dus veel boetes zijn dan niet terecht lijkt het?

@fred - klopt, maar dat is dus geaccepteerd voor busjes en als ik met een aanhanger rij.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 22-01-2013 15:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@franssie, welke boetes? Die voor FastFred voor onnodig seinen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ franssie Ja, maar blijkbaar ook met een personenauto, wat ik persoonlijk idioot vind.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Trommelrem schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:10:
Mijn zijspiegels kijken opzij, zodat ik geen dode hoek heb. Het heeft geen zin om met de zijspiegels naar achteren te kijken, want dat zie je al in de binnenspiegel. Het beeld moet van links tot rechts door lopen en de spiegels mogen elkaar niet overlappen. Zo is het geleerd met rijlessen. Als je op die manier je spiegels afstelt, dan kun je met je zijspiegels dus niet achteruit kijken maar alleen opzij, waardoor je bij het invoegen geen dode hoek hebt.
Je buitenspiegels stel je zo af dat ze net de auto zelf nog zien, op die manier kijk je naar achteren en voor een deel opzij om de dode hoek te minimaliseren. Als je ze verder opzij afstelt creëer je een nieuwe dode hoek bij je achterlicht. Zie daarvoor ook de tweede tekening van Trommelrem, dat is een onwenselijke instelling, die spiegels staan te wijd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@null - die, dacht dat de politie nog wel eens wil bekeuren voor een niet schoongemaakte achterruit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Ik heb mijn buitenspiegels omlaag gericht. Zodat ik makkelijker de stoep kan zien met inparkeren (uiteraard kan ik er ook mee naar achteren kijken, maar heb denk ik wel veel overlap, maar kan wel alles gewoon zien).
Is dat ook een artikel 5? :D

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-01-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik kan prima inparkeren zonder buitenspiegels hoor, die staan gewoon naar achter/opzij gericht. En als ik aan de rechterzijde toch omlaag wil kijken dan douw ik het joystickje voor de rechterbuitenspiegel naar beneden. Wil ik links kijken heb ik geen joystickje, maar dan druk ik op een knopje dat het raam naar beneden laat gaan :P
franssie schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:32:
@null - die, dacht dat de politie nog wel eens wil bekeuren voor een niet schoongemaakte achterruit?
Ik heb in een niet zo heel erg ver verleden vaak genoeg gehoord dat hier gewoon bekeuringen voor uitgedeeld worden, ook bij auto's met een rechterbuitenspiegel

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ToyotaMR2, zelfs op mijn MR2, de allereerste uit '85 zit elektrische spiegels die je effe naar beneden tikt voor het inparkeren en daarna weer normaal. Deed ik ook op m'n Celica altijd waarbij de velgen toch wel erg kwetsbaar waren.

@FastFred, zou mij dat overkomen dan was ik die zeker gaan aanvechten, na een klein onderzoekje voor het juiste artikel (wat hierboven al genoemd is). Vecht je met succes aan.

Edit: oh, zoals Gonadan het zegt is het misschien eerder artikel 5, wat ik dan wel terechter zou vinden wat je kunt hem inderdaad gewoon schoonmaken.

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 22-01-2013 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die bekeuringen vind ik dan ook meer dan terecht. Het heeft niets te maken met het blokkeren van zicht door belading. Het is het moedwillig verminderen van de veiligheid door nalatigheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hehe, EINDELIJK

Einde discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:41:
@ToyotaMR2, zelfs op mijn MR2, de allereerste uit '85 zit elektrische spiegels die je effe naar beneden tikt voor het inparkeren en daarna weer normaal. Deed ik ook op m'n Celica altijd waarbij de velgen toch wel erg kwetsbaar waren.
offtopic:
:< , werken bij mij nog niet. En geen zin om elke keer daarop te moeten drukken, werkt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik heb zojuist in ons eigen kikkerlandje de kettingen om moeten leggen. Sneeuwduinen van een halve meter hoog en ca.10 meter in lengte. Ik zat muur- en muurvast. Godzijdank had ik de kettingen in de achterbak liggen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:42:
[...]

offtopic:
:< , werken bij mij nog niet. En geen zin om elke keer daarop te moeten drukken, werkt prima zo.
mijn '88 cherokee heeft ook electrische spiegels, alleen de rechter werkt niet meer omdat één of ander idioot het zo nodig vond om die eraf te trappen wat dus ook voor een deuk in mijn portier zorgde.

on-topic
meeste wegen zijn weer gewoon begaanbaar zonder te slippen, enkel op stukken waar weinig zonlicht is en komt blijft het ook voor mijn A/T's akelig glad. dat sneeuw is in een waterig papje veranderd, en zelfs auto's met winterbanden kwamen niet van hun plaats |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gabliboeba schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:27:
Ik heb zojuist in ons eigen kikkerlandje de kettingen om moeten leggen. Sneeuwduinen van een halve meter hoog en ca.10 meter in lengte. Ik zat muur- en muurvast. Godzijdank had ik de kettingen in de achterbak liggen _O-
Toch niet op de openbare weg hé? Want dat mag niet ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Kaasplank op 22-01-2013 16:29 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.