SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het leven is te kort om geduld te hebben!
In theorie inderdaad. Als je alle bandenmerken/typen, alle bandenmaten, alle verschillende aandrijvingen, alle verschillende weersomstandigheden, alle verschillende wegdekken, alle verschillende temperaturen en alle verschillende gewichtsklassen test en alle mogelijke combinaties daarvan. Dan heb je iets waar men het over eens kan zijn. Helaas is die test wat omslachtig dus doen ze een zeer beperkte selectie van de mogelijkheden en hebben wij elk jaar weer voer voor het topic.Tsurany schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:42:
Men kan het prima eens worden, dat is het leuk hier aan. Elk prestatie aspect van een band is perfect te testen en om te zetten naar cijfers.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Dat is nu net iets wat wel objectief vastgesteld kan worden....Gonadan schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:39:
Ach, hoeveel kan het nu schelen? Het is allemaal onderbuikgevoel. Zolang men het al niet eens kan worden over het voordeel van de compound bij bepaalde temperaturen hoe kan men dan een objectief oordeel hebben over de slijtage?
Kan toch simpelweg gemeten worden?
Verwijderd
's Zomers op winterbanden rijden is vrij onzinnig voor de particulier, maar er zijn servicebedrijven/diensten die dat overwegen of doen om het hele gedoe maar te omzeilen.Joopieboy schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:43:
Het is en blijft ook een discussie, ik doe het omdat ik mij er veiliger bij voel en merk in de sneeuw er wel wat voordeel van heb. Verder slijten me die dingen onwijs snel er onderuit... Dus dat is wel een groot nadeel, buiten de prijs dan uiteraard. En om nu zomers om de stalen velgen door te crossen ipv de 17 inch lichtmetalen velgen...
Slijten de banden er onwijs snel onderuit dan roept dat vragen op over de gebezigde rijstijl, los van het soort band.
Wie de schoen past , trekke hem aan.....Joopyboy op Sjonnievelgen.
fixed. Slijtage is huist heel sterk afhankelijk van het type/soort band. Echte sneeuwbanden zullen heel hard slijten op asfalt, de winterbanden die wij kennen houden het echter meestal best goed uit. Zolang je niet weet wat voor banden hij precies heeft kun je er dus niets van zeggen.... (en daarnaast is de term 'ze slijten er onderuit' sowieso om te beginnen al een erg subjectieve melding)Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:44:
[...]
Slijten de banden er onwijs snel onderuit dan roept dat vragen op over de gebezigde rijstijl, los van het soort afhankelijk van het type band.
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 31-12-2012 16:41 ]
[removed]
Aardige waardeloze test trouwens, die van ANWB. Geen enkele ZB meegenomen als referentie (het kan zijn dat ik nu slecht lees). Bovendien maar een zeer beperkt assortiment. De samenwerking met Kwikfit draagt ook niet echt bij aan de objectiviteit...
[ Voor 33% gewijzigd door havana op 31-12-2012 16:52 ]
Verwijderd
Overdreven, maar wel goed voor de bandenmaffia.havana schreef op maandag 31 december 2012 @ 16:50:
. Beneden de 5/6 mm is een WB waardeloos geworden qua winterse eigenschappen.
Verwijderd
Moeten sneeuwkettingen nu ook al ANWB goedgekeurd worden?janvanmil schreef op maandag 31 december 2012 @ 16:54:
Hebben jullie nog tips qua sneeuwkettingen? Ik wilde de pewag brenta c van de anwb aanschaffen, maar die zijn niet meer beschikbaar in mijn maat (215-60/r17). Ditzelfde type had ik ook voor mn vorige auto, maar die kettingen paste niet meer. Nu waren dat vrij goedkope kettingen (35 euro in de aanbieding), maar de volgende van pewag zitten rond de 90 euro. Een flinke klap meer. Alle geteste kettingen (Anwb & Adac) zijn vanaf dat bedrag. Welke (goedkopere) kettingen kunnen jullie me aanraden?
Ik heb een setje bij uit kringloopwinkel, liggen al 15 jaar in m'n schuur en geven me vrijwel gratis een heel veilig gevoel.
Ik heb ze al meerdere keren omgelegd, maar alleen in Nederland om te kijken of ze zouden passen. De meeste ketingen passen namelijk onder veel meer maten dan de fabrikant zegt.
[ Voor 13% gewijzigd door havana op 31-12-2012 17:58 ]
Maar voor lentewerk zijn ze best nog bruikbaar. Mijn winterbanden zijn na deze winter "versleten", met minder dan 5mm profiel. Dus blijf ik er na de winter nog lekker een paar maanden mee cruisen. De grip op nat is met het huidige weer al beter dan bij mijn zomerbanden, dus in maart/april doen ze het ook vast wel aardig. Dat ze sneller slijten zal me jeuken, want ze komen er in de winter toch niet meer onder. Waarschijnlijk leg ik voor we in de zomer naar het zuiden rijden en gaan kamperen wel weer mijn zomerbandjes erop. Geen zin om bij 30 graden nog even 2000 kilometer op zachte versleten winterbanden te rijden, dat is misschien niet meer zo verstandig.havana schreef op maandag 31 december 2012 @ 16:50:
Beneden de 5/6 mm is een WB waardeloos geworden qua winterse eigenschappen.
Punctuality is the politeness of kings
Probleem is alleen dat veel mensen (waaronder ik) een inch kleiner hebben qua WB en bovendien op velg (met wieldop). Mijn ZB liggen op 16" met LMV. Dat oogt toch een stuk fraaier en het rijdt ook veel beter.
Vergelijk

met

Maar... in the end is het een tamelijk suffe 18 jaar oude 306. Hij ziet er voor zijn leeftijd nog redelijk goed uit, maar ik ga me qua uiterlijk natuurlijk geen illusies maken.
Op die zomerwielen rijdt hij inderdaad wel lekkerder, vandaar dat ze voor de zomervakantie toch gewisseld gaan worden. En dan ga ik komend najaar wel op zoek naar een nieuw setje winterrubber.
[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 31-12-2012 18:10 ]
Puur om de banden op te rijden, als ze op 4mm zitten dan is het zonde om ze weg te gooien.Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:44:
[...]
's Zomers op winterbanden rijden is vrij onzinnig voor de particulier, maar er zijn servicebedrijven/diensten die dat overwegen of doen om het hele gedoe maar te omzeilen.
Slijten de banden er onwijs snel onderuit dan roept dat vragen op over de gebezigde rijstijl, los van het soort band.
Moeten niet, maar ik wil sneeuwkettingen hebben die niet half weg de helling er onder uit springen. (been there done that). Ik wil ze dan ook in de auto leggen en niet inde schuurVerwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 17:22:
[...]
Moeten sneeuwkettingen nu ook al ANWB goedgekeurd worden?
Ik heb een setje bij uit kringloopwinkel, liggen al 15 jaar in m'n schuur en geven me vrijwel gratis een heel veilig gevoel.
Verwijderd
Die lichtmetaaltjes zijn de basic standaard Plutootjes van Peugeot, die kreeg je er vrijwel gratis bij.dreamscape schreef op maandag 31 december 2012 @ 18:09:
Ja, mijn zomerbanden (185/60x14) op lichtmetaal zien er ook beter uit dan 175/70x13 met Halfordsdopjes. En dan zijn het nog de minst ordinaire van Halfords. En zijn de zomerwielen ook niet echt enorm sportief groot of zo.
Op die zomerwielen rijdt hij inderdaad wel lekkerder, vandaar dat ze voor de zomervakantie toch gewisseld gaan worden. En dan ga ik komend najaar wel op zoek naar een nieuw setje winterrubber.
Ik heb nog een set in de tuin liggen waar de mot iets in zit.
Kan je voor naks ophalen voor je sneeuwbanden ls je 2 14"stalen velgen voor mij hebt.
Kunnen we eindelijk profijt hebben van de gemonteerde winterbanden.
Tot nu toe had ik toch een beetje het idee voor joker op die dingen te rijden.
Pluto zegt me niks. Ik dacht dat dit type Topaze heette. Maar je ziet ze inderdaad vrij vaak. Zelfs op een phase 3 waar ze toch wat oubollig ogen. Op mijn stokoude '94-er kunnen ze wel. Ze zaten destijds volgens mij ook standaard op de XT.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:59:
[...]
Die lichtmetaaltjes zijn de basic standaard Plutootjes van Peugeot, die kreeg je er vrijwel gratis bij.
Ik heb nog een set in de tuin liggen waar de mot iets in zit.
Kan je voor naks ophalen voor je sneeuwbanden ls je 2 14"stalen velgen voor mij hebt.
Maar omruilen heeft weinig zin... mijn Snowtracs zitten op 13" wat in '94 standaard was op de XR. En, ik ben voor de winterset met steelies heel tevreden, want zoals ik zei: ik hoef me geen zorgen te maken over beschadigingen op lichtmetaal als ik er kettingen overheen ga trekken. Dat het een simpel oud setje is, betekent nog niet dat het maar beschadigd mag worden.
* dreamscape gaat morgen in het zonnetje eens proberen of die kettingen er makkelijk overheen kunnen zodat hij zondag goed voorbereid naar Frankrijk kan rijden voor de wintersport...
[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 11-01-2013 19:05 ]
Mijn TS850's

[ Voor 58% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 15-01-2013 10:03 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De binnenbanen daarentegen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alleen op plekken waar veel auto's van richting veranderen moet je opletten. Kruispunt met 20 over willen gaan betekende glijden. 10 meter verder over de aangereden sneeuw was er weer niks aan de hand.
* Maasluip aait zijn winterbandjes.
Signatures zijn voor boomers.
Trouwens, voor mij in de bebouwde kom reed een Volkswagen die al even wat jaartjes oud was. Gangetje of 25 schat ik. Ik merkte aan mijn auto niks qua verlies van grip maar zag bij hem dat z'n linker achterband niet draaide maar gewoon stil stond en over de weg sleepte in plaats van rolde. Andere drie wielen draaiden wel normaal. Lijkt mij sterk dat dit door gripverlies komt aangezien het zeker 100 meter lang zo was. Wiel ging mee draaien nadat hij na de rotonde de grote weg op reed en wat meer gas gaf, maar ik had hem ook al even wat lichtsignalen gegeven.
Nu vermoed ik dat zijn handrem er nog op zat, klinkt dat logisch?
[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 15-01-2013 10:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hopelijk had hij het dan na twee lichtsignalen door, anders heeftie wat pechGonadan schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:07:
Bijna zeker van, heb er ook wel eens een flink zien gassen met wielspin die zijn handrem vergeten was.
Overigens krijg ik de boel prima spinnend met Snowtrac 3 banden (idem voor ABS), wat dat betreft zijn winterbanden nog steeds niet heilig. Wel leuk natuurlijk vanaf rotonde's met RWD

Vaak bu'j te bang!
Bij de oprit van de A4 alleen een kneus die bij het invoegen niet boven de 30 durfde te gaan, lekker link met invoegen. A4 zelf richting Amsterdam was opvallend rustig, volgens mij hadden ze hem afgesloten omdat er eerder 30 km file stond.
Ik vond het wel veel glibberen en glijen toen ik de wijk uit reed. Eenmaal op de snelweg reed iedereen rustig 70 en kon ik voldoende afstand houden. Zo deed er maar een klein beetje langer over.
Maar wat echt heel irritant was, was de oprit. Die maakt al een 180 graden bocht en gaat dan schuin omhoog, wat storend is met een trage auto. Nu staat er ook nog een doseerlicht aan, wtf!!
Ik erger me normaal al aan dat stomme doseerlicht en nu helemaal. Ik zag ook 4 mensen voor me er door heen rijden, en terecht. Een beetje op een (voor NL begrippen) steile oprit stil gaan staan voor een doseerlicht, die daarna weer op groen gaat... en dan kom je niet meer weg. Echt te stom voor woorden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wel had ik geluk. Men spreekt van 1000 kilometer file. Ik reed vanochtend over de rijksweg A9, maar ik heb vanochtend geen file gezien. Er was bijna geen auto op de weg, hooguit af en toe een vrachtauto.
Hoeveelheid sneeuw wisselt inderdaad nogal. Op en rondom de A9 is weinig tot niets gevallen. In Den Haag bijvoorbeeld ligt zonder te overdrijven wel 25 tot 30 centimeter. Dat scheelt nogal.Trommelrem schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:21:
Wel had ik geluk. Men spreekt van 1000 kilometer file. Ik reed vanochtend over de rijksweg A9, maar ik heb vanochtend geen file gezien. Er was bijna geen auto op de weg, hooguit af en toe een vrachtauto.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Die bange figuren heb je altijd... en dan gewoon dezelfde snelheid vasthouden op rotondes en andere situaties waarbij die "lage" snelheid dan wel te hoog is. ...glijdend door rood...Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:16:
Bij de oprit van de A4 alleen een kneus die bij het invoegen niet boven de 30 durfde te gaan, lekker link met invoegen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Uhhh Je weet wel dat winterbander er zijn om je grip ten op zichte van zomerbanden te verbeteren?? Dat betekend dus dat grip beter is. Maar dat betekend niet dat je ongestraft kan planken.. dus ook winterbanden zullen glibberen en glijden bij vervelende omstandigheden..Tsurany schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:58:
Bandjes hebben het goed gehouden maar merkte wel dat zelfs met winterbanden en ESP een kleine slip bij 30km/u vol in de ankers niet te vermijden is op de sneeuw. Dacht laat ik effe testen wat de auto doet voor ik de snelweg op ga
Vandaag moet mijn auto terug naar de dealer garantie werk.. Ruiterwissers die niet goedzemen en dus dike streep van c.a. 10 cm over mijn raam heen trekt en raamrubber linkeracterportier sluit niet goed aan.. Met winterbanden naar de dealergereden geen problemen. zolang je maar beheerst rijd. auto omwisselen voor een clio met zomerbanden.. Heb maar gelijk nog meer afstand gehouden. Want zelfs op een vluchtheuvel stilstaan leide al tot weggleiden
A Soldiers manual and a pair of boots.
Daarom dat ik het ook even getest hebTo_Tall schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:49:
Uhhh Je weet wel dat winterbander er zijn om je grip ten op zichte van zomerbanden te verbeteren?? Dat betekend dus dat grip beter is. Maar dat betekend niet dat je ongestraft kan planken.. dus ook winterbanden zullen glibberen en glijden bij vervelende omstandigheden..
[ Voor 40% gewijzigd door Don3k op 15-01-2013 10:59 ]
Zoetermeer. ook zo'n 30 Cm.. over een ritje van het oude dorp naar de snelweg c.a. 4 km stond het helemaal vast vanmorgen.. Zelf naar de dealer gereden.. Auto's voor mij niet harder dan stapvoets. Heel erg vervelend. Alleen de terug weg van de dealer naar huis zo'n 30 min overgedaan. door de zomerbandjes.. Gliberen als een gek. Ook een auto tegen een paaltje zien staan in een bocht.argro schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:34:
[...]
Hoeveelheid sneeuw wisselt inderdaad nogal. Op en rondom de A9 is weinig tot niets gevallen. In Den Haag bijvoorbeeld ligt zonder te overdrijven wel 25 tot 30 centimeter. Dat scheelt nogal.
Zou vandaag op kantoor den haag gaan werken. Maar lekker thuis gebleven om hier verder te werken
Dat zijn wel de situaties waarbij winterbanden fijn zijn.Don3k schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:55:
Gisteravond op een helling geparkeerd, kreeg hem met geen mogelijkheid eruit. Toch maar winterbandjes besteld
Bestel alleen wel smalle banden, te breed en je voordeel is snel weg.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Wat mij ook altijd verbaasd is dat dergelijke langzaamrijders nog moeten remmen voor een rotonde. Ik rij er dan achter en hoef mijn rem niet aan te raken.BertV schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:49:
[...]
Die bange figuren heb je altijd... en dan gewoon dezelfde snelheid vasthouden op rotondes en andere situaties waarbij die "lage" snelheid dan wel te hoog is. ...glijdend door rood...
Dan denk ik ook "waarom doe je nu zo voorzichtig als je nog altijd op het laatste moment pas de snelheid eruit moet halen".
Signatures zijn voor boomers.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Nee, die is daar dus niet voor uitgevonden. Die wordt daar voor misbruikt door asociale mensen die denken in hun eentje de wereld te gaan veranderen.CeesKees schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:03:
Daar hebben ze een claxon voor uitgevonden. Ik heb de mijne regelmatig gebruikt vanmorgen. Stelletje retards. Die mensen zijn het grootste gevaar met dit weer!
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Vaak bu'j te bang!
onwetentheid denk ik.. Ook merk ik veel dat tegenstanders van winterbanden vaak ook geen ervaaring hebben in het rijden in besneeuwde gebieden. Het is maar onzin.. deze zelfde tegenstanders gaan dan ook langzamer dan stapvoets rijden en glijden door bij stoplichten.Maasluip schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:01:
[...]
Wat mij ook altijd verbaasd is dat dergelijke langzaamrijders nog moeten remmen voor een rotonde. Ik rij er dan achter en hoef mijn rem niet aan te raken.
Dan denk ik ook "waarom doe je nu zo voorzichtig als je nog altijd op het laatste moment pas de snelheid eruit moet halen".
Is er direct gevaar? Nee. Mag je dan claxoneren? Nee. Vrij simpel eigenlijk. Het stoort anderen, ze kunnen er onverwachts door reageren, hebben meestal geen idee waarom er geclaxoneert wordt en trekken zich er vrij weinig van aan.CeesKees schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:06:
Claxon is ter afwending van direct gevaar. Die mensen zijn een gevaar voor hunzelf en hun omgeving, aangezien ze hun eigen voertuig niet beheersen.
Mensen willen er omheen, gaan op de bumper zitten enz. enz. Daarom verleen ik deze mensen een dienst door ze te wijzen op hun gevaarlijke rijgedrag.
Helaas is de enige mogelijkheid die ik daartoe heb het gebruik van de claxon.
Uiteraard zou ik veel liever de bestuurder aanspreken op dit gedrag en adviseren niet meer met dit soort weersomstandigheden de deur uit te gaan.
Het feit dat deze mensen geen idee hebben waarom een ander de claxon gebruikt, geeft alleen maar aan dat zij op dat moment echt helemaal niets op de openbare weg te zoeken hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Echt, er was één bestuurder die stapvoets reed, de rest reed een aangepaste snelheid, net zoals ik. Als deze bestuurder, tijdens normale weersomstandigheden, zou zijn gaan invoegen met 70km/h terwijl de rest van het verkeer 120 km/h reed, en dan werd de claxon gebruikt zou het wel goed zijn geweest. Maar nu, omdat er sneeuw ligt (in de weilanden om de weg, niet op de weg zelf) dan mag het niet?!
Nee dat zou ook niet goed zijn.CeesKees schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:36:
Als deze bestuurder, tijdens normale weersomstandigheden, zou zijn gaan invoegen met 70km/h terwijl de rest van het verkeer 120 km/h reed, en dan werd de claxon gebruikt zou het wel goed zijn geweest.
Mij is altijd geleerd; snelheid maken om in te voegen, zorg dat je net zo snel rijdt als het verkeer waar je tussen wilt rijden, kijk goed, geef richting aan, kijk nog een keer en voeg in. Ongeacht de weersomstandigheden.
Maar twee vragen: had je verwacht dat je claxon effect zou hebben; en had het effect?
In mijn optiek is het soms gewoon hopeloos om andere mensen te moeten corrigeren; en kan je het beste gewoon je eigen handelingen zo veilig mogelijk doen.
https://niels.nu
Als iemand naar mij toe claxonneert, betekend dat waarschijnlijk dat ik iets fout doe, kortom, voor mij een reden om extra goed op te letten op de huidige verkeerssituatie om te kijken wat ik daar aan kan doen.
Daar zijn vrachtwagenschauffeurs en personenauto's met aanhanger mooi klaar mee danCeesKees schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:43:
Je hebt gelijk, ik moet daar een nuance op aanbrengen. Je auto met 70km/h een weg opgooien terwijl er op datzelfde stuk asfalt al auto's zijn die wel de maximum snelheid rijden.
Mij is altijd geleerd; snelheid maken om in te voegen, zorg dat je net zo snel rijdt als het verkeer waar je tussen wilt rijden, kijk goed, geef richting aan, kijk nog een keer en voeg in. Ongeacht de weersomstandigheden.
autorijden is geven en nemen. Meestal geef je en af en toe neem je en dan ben je er ook niet mee geholpen dat er iemand bovenop z'n claxon zit.
Met dit weer met te lage snelheid invoegen zou ik nauwelijks onder verkeersmisbruik scharen. Claxoneren om een punt te maken en anderen te laten merken dat ze in jouw ogen verkeerd bezig zijn valt wel gewoon onder verkeersmisbruik. De Claxon is niet bedoeld om anderen harder te laten rijden omdat jij vind dat dit nodig is en is niet bedoeld om een punt te maken over hun verkeersgedrag.Hydra schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:50:
Grappig hoe dit topic waarin melding gemaakt wordt van een verkeersmisbruiker (net zoals in het wegmisbruikers topic) die met een veel te lage snelheid invoegt zich keert tegen de persoon die meldt dat 'ie de claxon gebruikt heeft. Typisch.
Daarnaast zorgt het voor een opgefokte sfeer wat, tezamen met dit weer, de kans op ongelukken gewoon doet toenemen. Beetje beheersing zou in dit opzicht geen enkel kwaad kunnen en de claxon gebruiken is een mooi voorbeeld van beheersing verliezen en ongenoegen moeten uiten.
* Vandread aait Punto met winterbandjes
[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 15-01-2013 11:57 ]
Zodra het veilig genoeg was ging ik er omheen en had ik er geen last meer van.
Wat ik wilde is dat deze persoon zich bewust werd van het feit dat deze een gevaar was voor zichzelf (wat ik prima vind, glij maar lekker die sloot in) en voor anderen (wat ik heel vervelend vind, je zal maar met 70 aan komen rijden omdat het overige verkeer dat ook doet, en opeens rijdt er eentje stapvoets voor je, wat lastig in te schatten is want geen remlicht te zien, beetje donker, beetje sneeuwerig...).
Kortom, afwenden van gevaar.
Stel ik was verkeersagent geweest, dan had ik deze persoon tot stoppen gemaand (uiteraard op een veilige plek) en geadviseerd niet meer te rijden met dit soort omstandigheden.
In mijn ogen was deze bestuurder net zo asociaal bezig als die dwaas die "gewoon" 140km/h rijdt met deze omstandigheden en de rest van het verkeer 70km/h; want geen rekening houden met overige weggebruikers
[ Voor 12% gewijzigd door CeesKees op 15-01-2013 12:00 ]
Ook zo mooi.... snor brommerts/scooters
Dan gun je het ze bijna dat ze op hun bek gaan.... ga lekker lopen of ga niet...
[ Voor 30% gewijzigd door Vandread op 15-01-2013 12:03 ]
Ik vind dat je echt enorm aanstelt. Hij toetert naar iemand die (in zijn ogen) een gevaarlijke manoeuvre maakt. Big fucking deal. Oh nee, iemand toetert. Als ik naar iemand toeter die niet gezien heeft dat 't licht op groen gesprongen is na tig seconden ben ik kennelijk een wegmisbruiker. Prima.Tsurany schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:53:
[...]
Met dit weer met te lage snelheid invoegen zou ik nauwelijks onder verkeersmisbruik scharen. Claxoneren om een punt te maken en anderen te laten merken dat ze in jouw ogen verkeerd bezig zijn valt wel gewoon onder verkeersmisbruik.

https://niels.nu
Ze zijn gewoon een gevaar voor andere en zichzelf, gewoon niet handig, vooral niet omdat ze op de rijbaan gaan rijden.CeesKees schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:09:
Ach, zolang een fietser/brommer/scooter niet de snelweg opgaat heb ik er niet zoveel moeite mee. Als ze maar niet voor mijn auto onderuit gaan, want plotseling remmen kan soms verkeerd aflopen.
Lekker belangrijk trouwens dat toeteren, komen ze misschien uit hun sneeuw-trance
Gisteravond was het trouwens een stuk gladder dan vanochtend...
Waarom?Vandread schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:02:
Het lijkt erop dat 20% van de bestuurders bij sneeuw veranderen in compleet incompetente bestuurders, daar moet je gewoon mee leren leven vrees ikdaar draagt toeteren niets aan bij, die mensen zijn in een sneeuw-trance
Ook zo mooi.... snor brommerts/scootersdie gewoon gaan rijden, lekker op de baan van de auto's gaan rijden
Dan gun je het ze bijna dat ze op hun bek gaan.... ga lekker lopen of ga niet...
In de bebouwde kom mogen brommers in 95% van de gevallen op de rijbaan rijden. En het lijkt me sterk dat jij brommers/scooters buiten de bebouwde kom op de provinciale weg heb zien rijden op de rijbaan
Vaak bu'j te bang!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Kan het ook keurig omdraaien. Ik vind dat hij zich aanstelt. Oh nee, iemand rijd even niet door, daar moet ik wat aan doen11!!!11! Toetertoeter! Ha, nu heb ik getoetert, nu komt alles goed!Hydra schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:11:
[...]
Ik vind dat je echt enorm aanstelt. Hij toetert naar iemand die (in zijn ogen) een gevaarlijke manoeuvre maakt. Big fucking deal. Oh nee, iemand toetert. Als ik naar iemand toeter die niet gezien heeft dat 't licht op groen gesprongen is na tig seconden ben ik kennelijk een wegmisbruiker. Prima.
Naar mijn inziens een vrij rare instelling en een actie waarmee niemand wat op schiet.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
POWERRRRRRRXyphoid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:55:
En dan zijn er ook mensen die vol gas optrekken en denken dat ze zo sneller vooruitkomen...
Is toch heerlijk, ff terugschakelen op de snelweg, volgas en wielspin
Ik rijd jou er echt uit hoor als ik vol gas geef bij het wegrijdenXyphoid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:55:
En dan zijn er ook mensen die vol gas optrekken en denken dat ze zo sneller vooruitkomen...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
SNOR brommertfietsscooterunit == zonder helm en ze moeten op het fietspad.-tom-562 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:21:
[...]
Waarom?
In de bebouwde kom mogen brommers in 95% van de gevallen op de rijbaan rijden. En het lijkt me sterk dat jij brommers/scooters buiten de bebouwde kom op de provinciale weg heb zien rijden op de rijbaan
Rijden ze op de normale weg waar ook een fietspad is.
Doen ze dus feitelijk iets wat niet mag en gevaarlijk is...
Brom scooters/brommers, niet harder dan 45km/h, helm plicht en mogen zich binnen de bebouwde kom op de rijbaan bevinden
Voor de duidelijkheid. Maar als ik op een snor scooter rij en het fietspad is onbegaanbaar, ga ik ook lekker op de rijbaan rijden hoor. Toeterende idioten negeer ik dan gewoon
Fietsers hebben geen constructie- of maximum snelheid.FastFred schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:08:
Snor scooters/brommers/fietsen behoren zich aan de zelfde regels te houden als fietsers. Max. snelheid van 25km/h en geen helm plicht. Blauw kentekenplaatje
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Werkt bij mijn auto anders perfect (automaat met traction control die zelfs bij vol gas gewoon laag in zijn toeren blijft en pas meer vermogen gaat geven als er grip isXyphoid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:55:
[removed]
bij mij werkt het ook goed, maar alleen als je direct met je neus 180 graden wilt draaienredwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:42:
[...]
Werkt bij mijn auto anders perfect (automaat met traction control die zelfs bij vol gas gewoon laag in zijn toeren blijft en pas meer vermogen gaat geven als er grip is)
De twee die ik vanmorgen zag, hadden geen traction control, geen winterbanden en geen automaat, denk ik, want ze kwamen voor geen meter vooruit. Tot ze wat minder gas gaven...redwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:42:
[...]
Werkt bij mijn auto anders perfect (automaat met traction control die zelfs bij vol gas gewoon laag in zijn toeren blijft en pas meer vermogen gaat geven als er grip is)
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Verwijderd
Ik rij op m'n racefiets meestal veel sneller dan 25km/u en heb geen kentekenplaat.FastFred schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:08:
Snor scooters/brommers/fietsen behoren zich aan de zelfde regels te houden als fietsers. Max. snelheid van 25km/h en geen helm plicht. Blauw kentekenplaatje
Illegaal?
Ik heb laatst ook een achterwielaangedreven automaat Vivaro heel erg zien kloten en aanrommelen om vooruit te komen in de sneeuwredwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:42:
[...]
ON: Ik weet echter niet of deze wagen was voorzien van winterbanden of niet
[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-01-2013 16:40 ]
Correct maar niet compleet. Er is geen maximumsnelheid vastgelegd in artikel 20 t/m 22 echter fietsers zijn wel weggebruikers en vallen derhalve onder artikel 62. Dat betekent dat fietsers zich dienen te houden aan borden die een expliciete maximumsnelheid aangeven zoals borden die een 30 zone aangeven of borden die op andere wijze een snelheidsbeperking aangeven.MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:35:
Nee, er is geen maximumsnelheid voor fietsers.
Een fietser kan dus bekeurd worden als hij 40 fietst waar hij slechts 30 zou mogen fietsen.
Verwijderd
Vivaro's hebben altijd voorwielaandrijving of vierwielaandrijving....Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:40:
[...]
Ik heb laatst ook een achterwielaangedreven automaat Vivaro heel erg zien kloten en aanrommelen om vooruit te komen in de sneeuw
ON: Ik weet echter niet of deze wagen was voorzien van winterbanden of niet
Verwijderd
dan maakt het ook niet uit of ze zomer of winterbanden onder de auto hebben. rijden doen ze dan toch niet echt.
on-topic.
toch ben ik blij dat ik een 4x4 heb. met A/T bandjes. dat ding vreet zich gewoon door de sneeuw en de wegen die nog onder een plak sneeuw/ijs liggen draai ik de hand niet voor om. ik kom wel verder terwijl er voor mij mensen stonden die spinnende bandjes hadden en gewoon niet vooruit kwamen. na een kort babbeltje te weten gekomen dat meneer gewoon winterbanden onder de auto heeft en alsnog problemen heeft om van zo een ondergrond grip te krijgen. duwtje en bijna zelf onderuit gegaan is hij toch weer komen te rollen. terwijl ik met de 4x4 zonder problemen weg kwam. en dan nog mensen komen vragen of ik een duwtje wil
menig auto zal op dit ondergrond al vast komen te staan

net ook nog een dodge ram uit de sneeuw/blubber getrokken. terwijl de dodge toch stukken zwaarder is als de cherokee
Naast het type auto is een van de andere verschillen ook vaak dat mensen geen flauw benul hebben hoe ze bij sneeuw weg moeten rijden. Ik heb nu een auto (Kia K5 met teveel pks) met zomerbanden er onder en ondanks dat hij totaal geen grip heeft ben ik nog nergens vast komen te staan (wel een heuvel op de snelweg gehad waar ik blij was dat ik 20 kon blijven rijden) . In tegenstelling tot wat collega's die de parkeerplaats al niet af kwamen. Wat je vaak ziet is dat ze te veel gas geven, niet door hebben dat als je niet meer vooruitkomt, een metertje achteruit rijden al vaak kan helpen etc.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:45:
net ook nog een dodge ram uit de sneeuw/blubber getrokken. terwijl de dodge toch stukken zwaarder is als de cherokee
Een cherokee lijkt me trouwens ook wel een ideale auto voor dit soort weer
Die optie heb ik ook maar dan moet ik de tractioncontrol even uitzetten_Anvil_ schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:27:
[...]
bij mij werkt het ook goed, maar alleen als je direct met je neus 180 graden wilt draaien
Ik had altijd begrepen dat zone-borden niet gelden voor fietsers en dat het alleen om de echte snelheidsborden ging.Tsurany schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:41:
[...]
Correct maar niet compleet. Er is geen maximumsnelheid vastgelegd in artikel 20 t/m 22 echter fietsers zijn wel weggebruikers en vallen derhalve onder artikel 62. Dat betekent dat fietsers zich dienen te houden aan borden die een expliciete maximumsnelheid aangeven zoals borden die een 30 zone aangeven of borden die op andere wijze een snelheidsbeperking aangeven.
Een fietser kan dus bekeurd worden als hij 40 fietst waar hij slechts 30 zou mogen fietsen.
Ik weet iig wel dat als je de bebouwde kom binnen rijd en er staat een 50 bord dat je tot de eerste weg 50 mag rijden, maar dat je daarna geen beperking meer hebt (je hebt ten slotte geen beperking binnen de bebouwde kom voor fietsers maar je zult je wel aan de borden moeten houden). Aan de andere kant maakt dit eigenlijk weinig uit, als een politie vind dat je te hard rijd kunnen ze je altijd een bekeuring geven op artikel 5.
[removed]
vanmiddag moest ik terug naar de dealer heb een clio meegekregen met zomerbanden. auto geparkeerd in + 25cm sneeuw en wat plat gedrukt sneeuw. voor ik terug nar de dealer kon had het weer een paar cm gesneeuwd. Met koppeling opkomen en kleinbeetje gas zodat de auto niet afslaat kon ik zonder problemen wegrijden. Ooit eens een bestuurder geholpen met een astra op zomerbanden. kon ook niet wegkomen. Zelfde truukje, ontkoppelen beetje gas zodat de auto niet afslaat en rustig in beweging laten komen kan je overal uit rijden.. is/lijk mij gewoon onkunde en ervaaring die men mist..Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:45:
on-topic.
toch ben ik blij dat ik een 4x4 heb. met A/T bandjes. dat ding vreet zich gewoon door de sneeuw en de wegen die nog onder een plak sneeuw/ijs liggen draai ik de hand niet voor om. ik kom wel verder terwijl er voor mij mensen stonden die spinnende bandjes hadden en gewoon niet vooruit kwamen. na een kort babbeltje te weten gekomen dat meneer gewoon winterbanden onder de auto heeft en alsnog problemen heeft om van zo een ondergrond grip te krijgen. duwtje en bijna zelf onderuit gegaan is hij toch weer komen te rollen. terwijl ik met de 4x4 zonder problemen weg kwam. en dan nog mensen komen vragen of ik een duwtje wil
btw over fietsers!!
een fietser kan niet bekeurd worden omdat hij 45 rijd waar 30 is toegestaan. een fiester heeft geen snelheids meter en kan zo zijn snelheid niet bepalen. Zelf wel ooit staande gehouden op mn fiets bij scooter controlle op de laser reed ik 55 alleen advies mee gekregen om te proberen rustiger te rijden of helmpje op te doen
wat meneer dan verkeerd deed met die winterbanden is mij best wel een raadsel. Gewoon dom vol gassen is mijn gok.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:45:
on-topic.
toch ben ik blij dat ik een 4x4 heb. met A/T bandjes. dat ding vreet zich gewoon door de sneeuw en de wegen die nog onder een plak sneeuw/ijs liggen draai ik de hand niet voor om. ik kom wel verder terwijl er voor mij mensen stonden die spinnende bandjes hadden en gewoon niet vooruit kwamen. na een kort babbeltje te weten gekomen dat meneer gewoon winterbanden onder de auto heeft en alsnog problemen heeft om van zo een ondergrond grip te krijgen. duwtje en bijna zelf onderuit gegaan is hij toch weer komen te rollen. terwijl ik met de 4x4 zonder problemen weg kwam. en dan nog mensen komen vragen of ik een duwtje wil![]()
menig auto zal op dit ondergrond al vast komen te staan![]()
[afbeelding]
Ik heb gewoon voorwielaandrijving, winterbanden en ben in de afgelopen jaren nog nooit vast komen te zitten of op punten uitgekomen waar ik niet verder kon. Ik zou dan ook niet weten hoe ik vast zou komen te zitten op de ondergrond die jij toont.
Dit jaar nog ben ik in Tsjechie de bergen in gegaan en kon met winterbanden zonder problemen overal vooruit en naar boven komen. Het gaat uiteraard wel eens spinnen, maar dan is traction control je grote vriend
(het is best wel weird hoe contra intiutief dat werkt).
En 4X4 klinkt vaak zaligmakend, maar is het niet.
Ik heb een aantal jaren in een Chevrolet Blazer 4X4 rond gereden en dacht lange tijd dat 4X4 en AT de heilige graal was. Tot ik in Scandinavie ging rijden en een aantal keer onderaan een heuvel bleef hangen. Met ijs en steile helling sta je gewoon met 4 spinnende banden en ga je helemaal nergens meer heen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Haha ik ben wel eens door zo'n laag sneeuw gereden met een Yaris. Als het maar vers is en je de gang erin houdt is het geen probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:45:
on-topic.
Ik heb ook een 4x4 staan, waarschijnlijk nog zwaarder dan jou Cherokee. En het zorgt ervoor dat je altijd weg komt. Maar ik laat hem nog lekker binnen staan, want het is echt nog niet erg genoeg om dat ding te moeten pakken.
Het irritante bij gladheid (dus niet bij veel sneeuw) is dat als er geremd moet worden, dan heb je het gewoon over een auto van 2 ton zonder ABS of wat dan ook. Liefst rem je op de motor met 4x4 ingeschakeld e.d., maar als je echt moet remmen zijn het gewoon lompe apparaten die graag rechtdoor schuiven.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
RWD pickup zeker? maat van me heeft ook zo'n lomp geval maar die vind RWD gewoon leuk, en palen uit de grond duwen overkomt hem ook nog wel eens.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:45:
Als je met zo'n barrel echt problemen hebt eerst eens wat zakken zand achterinleggen, beetje gewicht op de achterass kan nooit kwaad en het zand is ook nog te gebruiken als het glad is ^^
[ Voor 94% gewijzigd door udybees op 16-01-2013 10:13 ]
Ik heb al jaren all weather banden onder mijn mercury, bevalt me prima en ook met het huidige weer geen problemen. Gewoon 1 band het hele jaar door. Meer dan eens mee naar Kopehagen gereden in de kerstperiode en ben de afgelopen jaren nooit in de problemen gekomen.
Prima keuze als je niet steeds wilt wisselen
Dit topic is gesloten.