Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.956 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:52
Joopieboy schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:31:
[...]

Siliconenspray heeft zeer weinig nut bij je wielnaaf, beste is een dun laagje kopervet. En geen kopervet op je wielmoeren. :)
Vanwege?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Dat zit er bij mij al jaren op, geen problemen mee.
Alles komt gewoon netjes los wanneer nodig, ook onderweg bij pech.

Natuurlijk wel netjes met momentsleutel (laten) vast zetten, anders loop je het risico dat je het onderweg niet los krijgt wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:41

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:16:
[...]

Wat ik soms doe, als de omstandigheden wat glad zijn, dat ik juist naar de linkerbaan ga (mits ik daar dus verder niemand in de weg ga rijden) omdat je dan vaak de ruimte hebt, dat je vooruit kunt kijken. Vind ik veel prettiger rijden. En dan rij ik vaak maar ietsje harder dan de andere auto's. Heeft er ook mee te maken dat je nou niet echt bepaald hoog zit in die oude Clio.
Ja, vind ik ook veel prettiger (dan maar iets gladder). Ik kan dan meer op m'n gemak rijden, zonder dat ik last heb van de andere weggebruikers.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:56
dude88 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 08:49:
Natuurlijk wel netjes met momentsleutel (laten) vast zetten, anders loop je het risico dat je het onderweg niet los krijgt wanneer nodig.
Of dat je de draad kapot draait, maar dat lukt je met de hand volgens mij niet. Dan moet je ze al vast knallen met een luchtsleutel

[ Voor 49% gewijzigd door FastFred op 11-12-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
lawkexarib schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:23:
Zonder velgen. Maat is 195 65 R15. Maar als ik je zo hoor, dan moet er wat van die prijs af? Zou rond 200,- een betere prijs zijn, denk je?
Doe eens een gok? Als ik simpelweg die gegevens op autobandenmarkt.nl invul kan ik ze nieuw krijgen voor 56 per stuk. Dan zou ik het wel weten voor die 24 euro verschil. Worden ze nog bezorgd waar ik wil ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 11-12-2012 10:18 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
dude88 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 08:49:
Dat zit er bij mij al jaren op, geen problemen mee.
Alles komt gewoon netjes los wanneer nodig, ook onderweg bij pech.

Je staat er versteld van hoe weinig 110Nm eigenlijk is. Sjorde vroeger gewoon de boel met de hand vast, en dan het volgende seizoen was het een hel om weer los te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door _JGC_ op 11-12-2012 10:51 . Reden: eenhedenpolitie... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
100 nanometer is inderdaad heel erg weinig ;)

[ Voor 38% gewijzigd door dreamscape op 11-12-2012 10:45 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
dreamscape schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 10:42:
100 nanometer is inderdaad heel erg weinig ;)
Nm is toch echt wel de correcte aanduiding voor Newtonmeter, nanometer is nm (kleine letters) ;)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Dat is niet wat er stond :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Ah.. ninja editing van posts dus :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
!null schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:16:
[...]

Wat ik soms doe, als de omstandigheden wat glad zijn, dat ik juist naar de linkerbaan ga (mits ik daar dus verder niemand in de weg ga rijden) omdat je dan vaak de ruimte hebt, dat je vooruit kunt kijken. Vind ik veel prettiger rijden. En dan rij ik vaak maar ietsje harder dan de andere auto's. Heeft er ook mee te maken dat je nou niet echt bepaald hoog zit in die oude Clio.
Afgelopen vrijdag, toen het onderweg nog sneeuwde, was de linkerbaan wel veel minder schoon dan rechts. Werd ook amper op gereden. Dat vertrouw ik toch net wat minder dan een vrij goed bereden/schone rechterbaan. Helaas werd daar niet echt doorgereden, al willen vrachtwagens nog weleens de boel wat opduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mwah, een mooi sneeuw dek is zo glad nog niet als het vers is. Dan zit daar geen ijslaag onder. Juist wanneer het goed bereden is maar wel vriest kan zich daar een mooie ijslaag vormen. Spekkie glad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:54:
[...]

Afgelopen vrijdag, toen het onderweg nog sneeuwde, was de linkerbaan wel veel minder schoon dan rechts. Werd ook amper op gereden. Dat vertrouw ik toch net wat minder dan een vrij goed bereden/schone rechterbaan. Helaas werd daar niet echt doorgereden, al willen vrachtwagens nog weleens de boel wat opduwen.
Ja dat is natuurlijk waar. Ik doelde ook meer op situaties waar het glad is (of het nou vanwege ijzel of prutsneeuw is), niet waar alles is ondergesneeuwd.

Overigens heeft het ook nare gevolgen als je van een relatief schone baan een baan op stuurt met 10 cm sneeuw. Met redelijk materiaal is die 10cm sneeuw geen probleem, maar eerst zet je je linker voorwiel erin die dan als eerste wat weerstand ondervind. Kan nog wel eens verkeerd uitpakken op de wat hogere snelheden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:51
!null schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:02:
[...]

Ja dat is natuurlijk waar. Ik doelde ook meer op situaties waar het glad is (of het nou vanwege ijzel of prutsneeuw is), niet waar alles is ondergesneeuwd.

Overigens heeft het ook nare gevolgen als je van een relatief schone baan een baan op stuurt met 10 cm sneeuw. Met redelijk materiaal is die 10cm sneeuw geen probleem, maar eerst zet je je linker voorwiel erin die dan als eerste wat weerstand ondervind. Kan nog wel eens verkeerd uitpakken op de wat hogere snelheden.
Even het gas los laten als je van baan wisselt dan en er is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mag ik aan de kenners onder jullie enkele vraagjes stellen?

Momenteel rijd ik met een opel astra break (2010) met zomerbanden, maat 205 55 R16 91H.
Ik vraag me af welke maat winterbanden ik dan moet aankopen. Ik zou ook de stalen velgen apart aanschaffen.
Dienen je winterbanden dezelfde maat te zijn?

Tevens een vraag over de zomerbanden; ik rij nu dus met de 205 55 R16 91H.
Zou een 195 niet goedkoper zijn (en misschien minder verbruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Nu online

Dentheman

Zie signature

Het is geen probleem om naar 195 over te stappen, dit minimale verschil ga je alleen merken in aanschafprijs. Niet in verbruik.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zo, eindelijk wat aan winterbanden gehad. Nou is d'r goddomme vorige week amper een centimeter gevallen en was het einde van de dag weer weg, weeralarm dit en dat, code oranje, chaos op de weg. Nu lag er vanmorgen hier gewoon zeker wel 10cm: geen strooiwagen, geen schuiver, geen weeralarm, en alles verliep prima. Met een gangetje van 60 (normaal 80) 25km naar m'n werk gereden, geen enkel probleem

Nou vraag ik je :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
itsleon schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:08:
[...]

Even het gas los laten als je van baan wisselt dan en er is niks aan de hand.
Nou ja, als jij je linkervoorwiel in +10cm sneeuw ragt (wat dus geen poedersneeuw is) terwijl je een gangetje of 70 rijdt (of sneller) dan ondervind je linkervoorwiel nogal wat weerstand en kunnen er leuke dingen gebeuren. Ik heb het niet over een paar cm sneeuw wat er meestal ligt. Dat kan al leuke effecten opleveren maar als je daar inderdaad niet vol gas op afstuurt, dan kan dat wel zonder problemen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sowieso kan je dan beter de koppeling intrappen in plaats van gas los als je de auto zo min mogelijk wil beïnvloeden. Tenzij je automaat hebt uiteraard.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 12-12-2012 08:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
!null schreef op woensdag 12 december 2012 @ 08:10:
[...]

Nou ja, als jij je linkervoorwiel in +10cm sneeuw ragt (wat dus geen poedersneeuw is) terwijl je een gangetje of 70 rijdt (of sneller) dan ondervind je linkervoorwiel nogal wat weerstand en kunnen er leuke dingen gebeuren. Ik heb het niet over een paar cm sneeuw wat er meestal ligt. Dat kan al leuke effecten opleveren maar als je daar inderdaad niet vol gas op afstuurt, dan kan dat wel zonder problemen ja.
Rustig sturen, stuur goed vast houden en niet schrikken als je wielen een beetje weg glijden. Maarre 70 over sneeuw gaan rijden is met geen enkele band verstandig dus het lijkt me slimmer om wat rustiger te gaan rijden waarna je ook een stuk minder last van de overgang schone weg-sneeuw zult hebben.

Probeer voor de grap maar eens te remmen als je 70 op sneeuw (meestal al enigszins aangereden) rijdt. Ook op winterbanden zul je dan merken dat je remweg toch best wel lang is ondanks dat het naar je gevoel geen enkel probleem is (en meestal ook niet zal zijn totdat er iets onverwachts gebeurt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 08:36:
Sowieso kan je dan beter de koppeling intrappen in plaats van gas los als je de auto zo min mogelijk wil beïnvloeden. Tenzij je automaat hebt uiteraard.
dat wordt bij alle rijvaardigheidscursussen juist ten zeerste afgeraden, je hebt dan namelijk geen enkele controle meer over de aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja en als je 4x4 hebt is het helemaal dom, want met 4x4 kan je juist mooi stabiel afremmen op de motor en idd controle houden.

Ik zou doorgaans ook niet zo'n actie begaan, maar er zijn wel eens mensen die zo even de linkerbaan op knallen met redelijke snelheid en dan tja, gaat de auto toch iets anders doen dan wat ze van plan waren.

Als ik met m'n LC was en wat de ruimte zou hebben (bijvoorbeeld 3 banden van de A2 onder sneeuw) zou ik misschien nog wel zo'n actie proberen, en dan juist met gas erop. Wanneer het dus gaat om +10cm sneeuw.

Uiteindelijk hebben we hier meer situaties met 5 cm sneeuw o.i.d. wat nou niet echt grote weerstand geeft, maar wel behoorlijk glad kan zijn. Waar mensen zich ook wel eens in vergissen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Gonadan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 08:36:
hahahaa :+

Wat ga je doen dan zonder tractie?

Een bocht te hard ingaan idem. Btje gas erop houden voor tractie. Als je gaat remmen of gas los dan gaat het gewicht naar voren...lijkt me geen ideale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Pff, beetje offtopic maar wel van toepassing hier. Weer een mooi zootje gezien vanochtend rond Arnhem. Eerst 1 die met een noodgang alles voorbij kwam op de linkerbaan terwijl rechts al zeer matig begaanbaar was. Die stond een kilometer verder vlakbij Gelredome vast in de heg van de middenberm. En vlak bij de a50 een leasewagentje dat schuin in de bak van de schuiver van een strooiwagen hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ontkoppelen zorgt er voor dat de wielen zelf hun grip kunnen proberen te vinden, gas geven betekent niet dat je tractie gaat houden in de sneeuw.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dan hebben jullie allemaal niet goed gelezen of niet goed opgelet. :+

Als je de auto zo min mogelijk wilt beïnvloeden zal je de koppeling moeten intrappen, dan volgt de auto maximaal de weg. Dat is ook de aangeraden stap bij bijvoorbeeld aquaplaning. Als je dan remt, gas geeft of gas los laat ben je altijd slechter af.

Of dat bij de gestelde actie op sneeuw om zo van strook te wisselen de beste keuze is betwijfel ik, maar dan zou ik ook niet gaan voor gas los. Eerder gas bij.

Edit:
En Tsurany snapt het.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 12-12-2012 11:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:47

CeesKees

I rest my Kees

sambalbaj schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:52:
Eerst 1 die met een noodgang alles voorbij kwam op de linkerbaan terwijl rechts al zeer matig begaanbaar was. Die stond een kilometer verder vlakbij Gelredome vast in de heg van de middenberm.
Dan claxoneer ik altijd even. SUKKEL!!!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gisteren door Friesland gereden. Man oh man, was het zout op ofzo? Hele stuk vanaf Langezwaag over een sluiproute naar de snelweg geen probleem. Vanaf de A7 bij Frieschepalen de snelweg af gegaan, ook geen centje pijn. Kom ik voorbij Buitenpost, is het ineens een grote ijsbaan. Alsof Kollumerland en Dongeradeel gewacht hebben met strooien ofzo.
Had de auto wel goed onder controle, remmen was ook geen probleem, maar als je ook maar iets te hard remde klapperde de ABS er vrolijk op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
Gonadan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:54:
Dan hebben jullie allemaal niet goed gelezen of niet goed opgelet. :+

Als je de auto zo min mogelijk wilt beïnvloeden zal je de koppeling moeten intrappen, dan volgt de auto maximaal de weg. Dat is ook de aangeraden stap bij bijvoorbeeld aquaplaning. Als je dan remt, gas geeft of gas los laat ben je altijd slechter af.

Of dat bij de gestelde actie op sneeuw om zo van strook te wisselen de beste keuze is betwijfel ik, maar dan zou ik ook niet gaan voor gas los. Eerder gas bij.

Edit:
En Tsurany snapt het.
Dat is de enige manier, koppeling intrappen en voorzichtig weer op laten komen, dat heeft mij al meerdere malen gered van een vervelende glijder. Goede winterbanden zijn naar mijn idee een must in winters klimaat, ik zou dan ook opteren voor het verplicht invoeren van die dingen zoals bij onze buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CeesKees schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:12:
[...]

Dan claxoneer ik altijd even. SUKKEL!!!
Slim, laat de rest van het verkeer even schrikken om geen enkele goede reden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
Noxa schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:28:
[...]
Goede winterbanden zijn naar mijn idee een must in winters klimaat, ik zou dan ook opteren voor het verplicht invoeren van die dingen zoals bij onze buren.
Ik Duitsland hebben ze dat veel mooier gedaan. Winterbanden zijn niet verplicht, dus je wordt niet op kosten gejaagd. Maar, wanneer je een ongeluk hebt wat voorkomen had kunnen worden wanneer je winterbanden had gehad draai je wel op voor de gevolgen.

Het is dus gewoon verstandig ze te hebben wanneer je in te winter in Duitsland rijdt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
Jiriki schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:31:
[...]

Ik Duitsland hebben ze dat veel mooier gedaan. Winterbanden zijn niet verplicht, dus je wordt niet op kosten gejaagd. Maar, wanneer je een ongeluk hebt wat voorkomen had kunnen worden wanneer je winterbanden had gehad draai je wel op voor de gevolgen.

Het is dus gewoon verstandig ze te hebben wanneer je in te winter in Duitsland rijdt.
Jup idd een handig systeem, Oostenrijk zijn ze overigens echt verplicht en kun je een forse prent krijgen als aangehouden wordt. Hoe het in andere landen zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:29
Winterbanden in Nederland? Daarvan heb ik het nut ervan nooit gesnapt.

Goede banden zijn cruciaal, maar als ik nu al hoor en zie dat sommige zomerbanden al de kwaliteit hebben om ook als slechte winterband te dienen, ga ik niet de pitstop in.

Winterbanden slijten als een gek, wat ze daarom ook erg duur maken.

Voor landen zoals Oostenrijk en Zwitserland vind ik het WEL begrijpelijk.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 09-09 12:30
D_Jeff schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:34:

Goede banden zijn cruciaal, maar als ik nu al hoor en zie dat sommige zomerbanden al de kwaliteit hebben om ook als slechte winterband te dienen, ga ik niet de pitstop in.

Winterbanden moeten ze naar mijn mening ook hier verplicht stellen. Veel mensen rijden rond met bijna versleten zomerbanden (minder dan 4 mm profiel). Die glijden daardoor sneller en zijn daardoor minder zeker (te onzeker) op de weg. Omdat ze dan langzaam gaan rijden ontstaat er een erg groot snelheidsverschil tussen de anderen en dat levert gevaarlijke situaties op. Deze andere zijn bijvoorbeeld vaak weer te zeker op hun winterbanden, waardoor ze onverantwoorde inhaalacties gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon

Als ik kijk naar mijn auto. Een RDW met ABS/EPS.
Heb als zomerbanden michelin pilot sport. Goede kwaliteit banden dus.
Nu hadden we laatst een klein beetje sneeuw liggen. Op mijn zomerbanden had ik dus totaal geen grip en een remweg waar je bang van word. (30km/u rijden was een remweg van 20meter!)

Nu heb ik ze gelijk laten vervangen voor me winterbanden (nankang dus minder bekend merk). En het verschil is der mate groot dat je bijna niet merk dat je op sneeuw rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dentheman schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:22:
Het is geen probleem om naar 195 over te stappen, dit minimale verschil ga je alleen merken in aanschafprijs. Niet in verbruik.
Thx, dus mijn winterband zou dan een 195 worden, mijn zomer band blijft voorlopig de 205. Eens die versleten zijn komt ook daar een 195 op.

Het is me allemaal wat te duur aan het worden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:29
lol. Ik zelf rij met een B merk zomerbanden* rond, voor een studentprijsje, maar die dingen hebben met dit weer gewoon nog grip.
Profiel is zelfs nog ruim boven de 4 mm en al meer dan 25k km weggereden ermee.

Waar ik me dan wel weer aan erger zijn de slechte kwaliteit bandjes die klapbanden veroorzaken en daarmee ook een leuke file...

* Milestone Greensport 195/50/15
:+ iemand snapte het niet

[ Voor 12% gewijzigd door D_Jeff op 12-12-2012 12:52 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:44:
lol. Ik zelf rij met een B merk rond, voor een studentprijsje, maar die dingen hebben met dit weer gewoon nog grip.
hej tof. We beginnen weer overnieuw d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

itsleon schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:40:
[...]

Als ik kijk naar mijn auto. Een RDW met ABS/EPS.
Heb als zomerbanden michelin pilot sport. Goede kwaliteit banden dus.
Nu hadden we laatst een klein beetje sneeuw liggen. Op mijn zomerbanden had ik dus totaal geen grip en een remweg waar je bang van word. (30km/u rijden was een remweg van 20meter!)

Nu heb ik ze gelijk laten vervangen voor me winterbanden (nankang dus minder bekend merk). En het verschil is der mate groot dat je bijna niet merk dat je op sneeuw rij.
Hier is alleen de valkuil: wordt niet overmoedig;)

Ik rij al jaren op de ultragrip 7 van goodyear in 195 op een golf 4. 1 keer de overstap naar Michelin Alpines, maar dat zijn vergeleken de eerste echt drama banden met amper grip, hoe kunnen die dingen dan opeens zo hoog in de ANWB top 10 komen?
Ik rij al wat jaren naar de wintersport en over bijna onbegaanbare wegen maar die Alpines zorgen dat ik met regen van elke rotonde afglip. Nu de Ultragrip er weer op en niets aan het handje ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 15:34

YellowCube

Wait...what?

de Michelin Alpin banden komen al jaren als goed uit de test. Dus hoe kom jij er bij dat ze "opeens" hoog in de lijst staan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Laatst online: 03-07 23:09
Gonadan schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 10:18:
[...]

Doe eens een gok? Als ik simpelweg die gegevens op autobandenmarkt.nl invul kan ik ze nieuw krijgen voor 56 per stuk. Dan zou ik het wel weten voor die 24 euro verschil. Worden ze nog bezorgd waar ik wil ook.
Hoi,
Bedankt voor die link. Kloppen die prijzen ook echt, vraag ik me af. Bij andere website's zijn ze meestal duurder, nl..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
ApC_IcE schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:54:
[...]

Ik rij al jaren op de ultragrip 7 van goodyear in 195 op een golf 4. 1 keer de overstap naar Michelin Alpines, maar dat zijn vergeleken de eerste echt drama banden met amper grip, hoe kunnen die dingen dan opeens zo hoog in de ANWB top 10 komen?
Ik rij al wat jaren naar de wintersport en over bijna onbegaanbare wegen maar die Alpines zorgen dat ik met regen van elke rotonde afglip. Nu de Ultragrip er weer op en niets aan het handje ;w
ow dat doe ik ook zeker niet. Vorig jaar met dezelfde band gereden en zodra er eenmaal sneeuwval is wat blijft liggen dan is het altijd op een leegterrein even testen wat de auto ook alweer deed (en een beetje spelen natuurlijk)
lawkexarib schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:05:
[...]

Hoi,
Bedankt voor die link. Kloppen die prijzen ook echt, vraag ik me af. Bij andere website's zijn ze meestal duurder, nl..
Ja die prijzen kloppen. Heb ooit eens onderzoek/navraag gedaan waarom hun zo goedkoop kunnen zijn.
Komt erop neer dat het een zeer grote partij met hun hoofdvestiging in Duitsland.
Wat normale banden verkopers doen (heb het dus niet over garage's) is dat ze zeecontainers opkopen van de bandenfabrikant. Wat hun alleen doen is een complete magazijn opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toyo proxes rondom 205/40r17 met nog 7,5mm profiel op een velg met 7j beedte. Maar goed als er niet gestrooit wordt rij ik toch niet maar ik heb nog genoeg grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Het is maar net hoelang je ermee doorrijd. Als je ze bij de start van het winterseizoen plaatst en als de temperaturen stijgen weer vervangt door zomerbanden gaan ze langer mee dan je zomerbanden.

Ik heb in de 4,5 jaar tijd dat ik deze auto heb vaker mijn zomerbanden mogen vervangen dan mijn winterbanden. 2 van mijn winterbanden zijn zelfs nog van mijn vorige auto, na 4 winterseizoenen verhuisd van achter naar voor, dingen rollen nu hun 2e winterseizoen op de vooras (en waarsch. ook het laatste seizoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lawkexarib schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:05:
[...]

Hoi,
Maar wat is de snelheidscode dan? dat kan ook invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:26:
[...]

Maar wat is de snelheidscode dan? dat kan ook invloed hebben.
Dit staat er Vredestein SNOWTRAC 3 195/65 R15 91T? Btw wat wordt er bedoelt met snelheidscode? Bedoelen ze hiermee soms dat je maar 91km mag/kan meerijden?
Een welke snelheidcode moet ik opgeven bij het zoeken naar winterbanden?

[ Voor 9% gewijzigd door lawkexarib op 12-12-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Nee. 91 is het draagvermogen. T is de snelheidscodering. in dit geval 190 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Kaasplank schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:39:
Nee. 91 is het draagvermogen. T is de snelheidscodering. in dit geval 190 km/h
Tnx voor de info. Dus concreet gevraagd. Waar moet ik opletten als ik winterbanden voor mijn Ford Focus station uit 2002 wil aanschaffen? Kun je op een winterband zien welke draagcode en snelheidscode het heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:28:
Goede winterbanden zijn naar mijn idee een must in winters klimaat, ik zou dan ook opteren voor het verplicht invoeren van die dingen zoals bij onze buren.
Een zeer originele en goed doordachte opinie....
1) Zowel bij de buren als bij ons is geen sprake van een winters klimaat.
2) Zelfs bij onze buren (1 van de meest bureaucratische landen) is geen spake van verplicht invoeren van die dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lawkexarib schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:45:
[...]

Tnx voor de info. Dus concreet gevraagd. Waar moet ik opletten als ik winterbanden voor mijn Ford Focus station uit 2002 wil aanschaffen? Kun je op een winterband zien welke draagcode en snelheidscode het heeft?
Een" winterband"is gewoon een band en heeft ook alle gebruikelijke coderingen.
En ook nog een sneeuwvvlokkie waardoor het ding magische eigenschappen krijgt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
lawkexarib schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:45:
[...]

Het werd je net uitgelegd ;)

Die 91T geeft het gewicht en snelheid aan. Het zijn coderingen, zie wikipedia voor de waardes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyre_size

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ApC_IcE schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:54:
[...]

Zoals ik het zie: met winterbanden duurt het langer voordat je grip verliest en je krijgt sneller weer grip. Maar ze zijn niet heilig, dus je kunt nog steeds grip verliezen. Dus rustig rijden (rustig =/= langzaam) blijft belangrijk. Ook op winterbanden kun je glijden. Daarom ben ik blij dat ik stalen velgen heb, vorig jaar moest ik een bocht van 90 graden maken, vanuit stilstand. En mooi dat ik gewoon over de slush gleed ipv reed en (met zeer lage snelheid natuurlijk) even de stoeprand aantikte.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Precies, rustig != langzaam. Bij gladheid trek je rustiger op, rem je eerder, houd je meer afstand, neem je bochten rustiger. Allemaal om extra marge te creëren. Op een rechte weg zonder kruisingen veertig gaan rijden is dan weer nergens voor nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dacuuu
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:40:
Precies, rustig != langzaam. Bij gladheid trek je rustiger op, rem je eerder, houd je meer afstand, neem je bochten rustiger. Allemaal om extra marge te creëren. Op een rechte weg zonder kruisingen veertig gaan rijden is dan weer nergens voor nodig.
Totdat er een emmer oversteekt. :P

• ApC_IcE

ApC_IcE

YellowCube schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:23:
de Michelin Alpin banden komen al jaren als goed uit de test. Dus hoe kom jij er bij dat ze "opeens" hoog in de lijst staan?
Ok : waarom staan ze zo hoog in de anwb lijst :D
Ik snap dat ze er testen mee doen. misschien had ik een slechte batch weet ik het.. maar het verschil is zo enorm. vind ik zo enorm.

Verwijderd

ApC_IcE schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:38:
[...]

Ok : waarom staan ze zo hoog in de anwb lijst :D
Ik snap dat ze er testen mee doen. misschien had ik een slechte batch weet ik het.. maar het verschil is zo enorm. vind ik zo enorm.
let ook op de leeftijd van de band. als een band uitdroogd gaat grip ook zwaar achteruit.

Autobild.de heeft toendertijd een test gehad onder bandverkopers. winterbanden die ze al 2 tot 3 jaar in opslag hadden wel nieuw te verkopen.

daarbij komt ook elk auto rijd weer anders op X-Band

• ApC_IcE

ApC_IcE

dat zou de oorzaak kunnen zijn, lagen al effe stil bij een 2e hands bandenmarkt. wel veel profiel... maar voor hetzelfde geld lagen ze er al 4 jaar

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:59:
[...]

Een zeer originele en goed doordachte opinie....
1) Zowel bij de buren als bij ons is geen sprake van een winters klimaat.
2) Zelfs bij onze buren (1 van de meest bureaucratische landen) is geen spake van verplicht invoeren van die dingen.
Niet te vergeten dat ze bij onze buren iets meer heuvels/bergen hebben en daarnaast ook wat heftiger winters weer hebben. In Nederland kun je nu niet echt spreken van een winters klimaat, die paar keer dat het echt sneeuwt.... Sowieso zijn na een sneeuwbui binnen een dag alle grotere wegen al lang weer schoon waardoor je alleen bij veel binnenwegen/plattelandswegen sneeuw blijft houden.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:08:
[...]

Niet te vergeten dat ze bij onze buren iets meer heuvels/bergen hebben en daarnaast ook wat heftiger winters weer hebben. In Nederland kun je nu niet echt spreken van een winters klimaat, die paar keer dat het echt sneeuwt.... Sowieso zijn na een sneeuwbui binnen een dag alle grotere wegen al lang weer schoon waardoor je alleen bij veel binnenwegen/plattelandswegen sneeuw blijft houden.
''voordeel'' van zee-klimaat. oud schoolse aardrijkskunde taal, warme winters, koude zomers.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

redwing schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:08:
[...]

Ik heb inderdaad wel eens vast gestaan in een dal. Twee kinderen van een boer hebben toen een hoop geld verdient door auto's naar boven te slepen met hun tractor alleen waren ze zakelijk niet zo slim (ze concureerden met elkaar op prijs, terwijl dat helemaal niet nodig was want niemand wilde in dat dal blijven staan :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• !null
Bij de keuze van winterbanden is het dan ook wel hartstikke relevant waar je woont, ook binnen Nederland. Want in de randstad gaat het doorgaans niet zo hard te keer, de winter slaat atlijd harder toe in het Oosten en Zuid-oosten van het land. Voor mijzelf vind ik winterbanden niet echt heel erg belangrijk, maar daar zou ik wellicht anders na denken als ik in Limburg of Twente zou wonen om maar wat te noemen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er wordt ook eerder en meer gestrooid in de randstad en meer op het zout gereden dan in de minder drukke gebieden. Dat verschil merk ik wel nu ik verhuisd ben naar een dorp.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

waar je woont en waar je naar toe gaat, ik zit elk jaar in de winter een week in duitsland.
Tussendoor breng ik ook regelmatig bezoekjes aan de oosterburen.
Voor mij is het dan ook geen vrije keus maar is het gewoon verplicht dat ik winterbanden onder me auto heb. En zoveel kosten ze nu ook weer niet. mijn banden gaan 2 seizoenen mee dus er is maar 1 extra bandenwissel per jaar voor mij.
voor die 4 tientjes heb ik ze er graag onder zitten :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Smuggler schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:31:
waar je woont en waar je naar toe gaat, ik zit elk jaar in de winter een week in duitsland.
Tussendoor breng ik ook regelmatig bezoekjes aan de oosterburen.
Voor mij is het dan ook geen vrije keus maar is het gewoon verplicht dat ik winterbanden onder me auto heb. En zoveel kosten ze nu ook weer niet. mijn banden gaan 2 seizoenen mee dus er is maar 1 extra bandenwissel per jaar voor mij.
voor die 4 tientjes heb ik ze er graag onder zitten :)
De winterbanden of het wisselen kost je 40 euro?

• FastFred
Dat eerste zou niet goed zijn, kun je net zo goed het hele jaar door op slicks rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Qua postopbouw vermoed ik de wissel. Dat zou goed kunnen want dat is precies wat ik ook altijd betaalde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:37:
Bij de keuze van winterbanden is het dan ook wel hartstikke relevant waar je woont, ook binnen Nederland. Want in de randstad gaat het doorgaans niet zo hard te keer, de winter slaat atlijd harder toe in het Oosten en Zuid-oosten van het land. Voor mijzelf vind ik winterbanden niet echt heel erg belangrijk, maar daar zou ik wellicht anders na denken als ik in Limburg of Twente zou wonen om maar wat te noemen.
Inderdaad. Toen we nog in Assen woonden, dacht ik zelfs niet eens aan. Ik reed met name over de grotere wegen, inclusief de snelweg. Maar toen we verhuisd zijn naar Noord Oost Groningen, zijn er ook gelijk winterbanden aangeschaft. Er wordt wel gestrooid, maar er is gewoon niet genoeg verkeer om het zout goed in te rijden. Vooral 's morgens niet.

En wat veel mensen vergeten (we hebben in de winter toch bijna nooit sneeuw!) is dat winterbanden ook helpen bij natte wegen. En in de winter hebben we wel vaak veel neerslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Laatst online: 09-09 12:30
Iedereen nog bedankt voor de tips voor t verkopen van mn oude winterbanden! Ze zijn eindelijk verkocht. Eigenlijk te weinig voor gekregen, maar ik ben allang blij dat ze weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:30:
[...]
En wat veel mensen vergeten (we hebben in de winter toch bijna nooit sneeuw!) is dat winterbanden ook helpen bij natte wegen. En in de winter hebben we wel vaak veel neerslag...
Dit is toch echt een fabeltje en ligt er vooral aan aan welke banden je koopt. Je hebt winterbanden en zomerbanden die goed zijn op natte wegen. Er zit wat dit betreft bij de gemiddelde banden weinig verschil tussen zomer en winterbanden, maar je kunt het beste gewoon opletten als je je banden koopt dat ze ook goed in de regen werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Geen fabeltje dus, het hangt van de band af. Het zeer open profiel is over het algemeen wel gunstig bij veel water op de weg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Winterbanden hadden toch ook een betere waterafvoer dan zomerbanden? Is ergens in dit topic ooit een keer voorbij gekomen tjidens de eindeloze stroom zinloze discussie's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Niet per definitie, ik denk dat wat redwing hierboven zegt wel klopt: je hebt zowel winter- als zomerbanden die goed presteren in extreme regen en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarentegen weet de consument inmiddels wel dat je winterbanden met <4mm profiel niet meer moet vertrouwen, dus gemiddeld genomen zal een winterband meer profiel hebben en dus beter presteren. Maar inderdaad, het gaat erom hoeveel wat de band kan afvoeren en dat heeft meer met het open karakter van het profiel te maken dan rubbersoort e.d.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nondeju, van de week Continental Wintercontact TS 850 onder mijn auto laten leggen (195/60/15) en wat een verschil met mijn zomerbanden (Continental PremiumContact 2). We hadden een mooie reis door regenachtig Ebgeland voor de boeg en heb me nog nooit zo veilig gevoeld. Wel is mijn verbruik terug gegaan van 1:17 naar 1:15, maar misschien moeten we dat ook nog een keertje in de droogte vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ebgeland = Engeland?

In Engeland is het zulk zeikweer als hier denk ik? Vind het wel interessant wat voor normale banden je er dan onder had, dat dit zoveel beter is, want de temperaturen zijn nou niet echt heel erg boeiend.

Wel duidt het hogere verbruik op dat het gewoon een lekker zachte band is, dat levert altijd meer grip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, sorry typen op een ipad blijft gewoon waardeloos.

Mijn zomerbanden zijn Continental PremiumContact 2. Ik heb geen idee of hevige regenval gunstig of ongunstig voor het gebruik is, maar voorheen maakte het niet uit wat ik met de auto deed (veel stad of veel snelweg); het vebruik was altijd 1:17. Ik zal op de terugweg nog eens kijken wat he verbruik is (er vanuit gaande dat het beter weer is).
Qua wegligging had ik het gevoel dat de auto stabieler door de natte bocht ging dan met winterbanden. Ik heb geen moment het idee gehad dat er weinig grip was. Tijd voor een sneeuwbuitje dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:42

s3.

Lekker handig. Meerdere mensen die nu een rotgevoel hebben door de hogere temperaturen? Heb de mijne laten plaatsen op de dag toen het vrij hard sneeuwde en heb eigenlijk maar een paar dagen profijt gehad. Onnodig aan het slijten nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan laat je je zomerbanden er toch weer omheen leggen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s3. schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:48:
Lekker handig. Meerdere mensen die nu een rotgevoel hebben door de hogere temperaturen? Heb de mijne laten plaatsen op de dag toen het vrij hard sneeuwde en heb eigenlijk maar een paar dagen profijt gehad. Onnodig aan het slijten nu..
1 troost heb je:
Met herfst- en lentebanden wordt het nog veel erger.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 19:43:
[...]

1 troost heb je:
Met herfst- en lentebanden wordt het nog veel erger.....
Laat staan de speciale 30+ banden voor als het echt warm wordt in de zomer...

Het is een keuze die je zelf maakt om winterbanden te monteren, het moet niet! Dus als je een rotgevoel hebt moet je ze weer wisselen, persoonlijk vind ik dat je niet zo moet piepen over een paar graadjes warmer of kouder en het slijtage effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Hier het cabrio dakje al open gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dacuuu schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:27:
Hier het cabrio dakje al open gehad.
Lol,
Moeten de bandenboeren in Bayern overuren draaien met al die tot-op-de-draad-afgesleten Winterreifen!

http://nos.nl/artikel/455...ecuet-bij-207-graden.html
http://www.welingelichtek...aag-met-het-dak-open.html
http://www.puuropreis.nl/...se-kerst-in-muenchen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

masterslave schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:20:
[...]

Laat staan de speciale 30+ banden voor als het echt warm wordt in de zomer...

Het is een keuze die je zelf maakt om winterbanden te monteren, het moet niet! Dus als je een rotgevoel hebt moet je ze weer wisselen, persoonlijk vind ik dat je niet zo moet piepen over een paar graadjes warmer of kouder en het slijtage effect.
Met die extra slijtage valt het bij sommige winterbanden heel erg mee, met name Michelin slijt vrijwel niet sneller bij hogere temperaturen.
Dit zou onderdeel van testen moeten zijn.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ja, het is nu wel extreem warm voor de tijd van het jaar. Het is dat ik nog op wintersport ga over een paar weekjes, anders had ik er serieus over gedacht. Aan de andere kant kan er volgende week weer sneeuw vallen natuurlijk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
MrFl0ppY schreef op donderdag 27 december 2012 @ 09:33:
Ja, het is nu wel extreem warm voor de tijd van het jaar.
Je merkt het goed in de bochten. Lekker gummen :)

https://niels.nu

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Hydra schreef op donderdag 27 december 2012 @ 09:48:
[...]

Je merkt het goed in de bochten. Lekker gummen :)
Haha, ik rijd toch als een bejaarde. Ik heb bijna 100k gereden met m'n Michelin Energy Savers voordat ze op 2mm zaten.

Verwijderd

Ik heb ze er al 2 maand onder liggen, het is verplicht vanuit de leasemaatschappij om uiterlijk half november de banden erop te hebben tot minimaal half maart.

Ik vind het niet erg, Heb nu de Vredestein wintrac xtreme eronder liggen en heb voldoende grip, ook met de gladheid enkele weken geleden..

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
vooral met sneeuw en platgereden sneeuw op parkeerplaatsen heb je veel profijt van winterbanden. je rijdt alsnog gewoon weg, waar je collega staat te duwen en te trekken, of waar je dan ook nog bij moet helpen, om je collega's ook thuis te laten komen.

slijtage, dat kan wel een punt zijn, maar als je de voordelen en de betere "veiligheid" er in meeneemt, en dat afweegt tegen het feit dat je veel langer met je zomerbanden doet, dan is de meerprijs echt niet heel hoog. al kost een bandenwissel ook elke keer weer 50 euro. maar dat is niet de klacht over winterbanden die ik hier hoor, en is ook afhankelijk van hoe vaak je normaal gesproken je banden moet wisselen.

ik heb een set winter en een set zomerbanden. omdat ik niet heel erg veel kilometers meer maak, en er geen tijd voor heb willen maken, heb ik zelf afgelopen zomer op de winterbanden gereden. Het was me de tijd en het geld niet waard om ze te wissellen.

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 27-12-2012 17:22 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:20:
..., dan is de meerprijs echt niet heel hoog. al kost een bandenwissel ook elke keer weer 50 euro. maar dat is niet de klacht over winterbanden die ik hier hoor, en is ook afhankelijk van hoe vaak je normaal gesproken je banden moet wisselen....
Denk dat de meeste mensen hier zelf de wielen wisselen. Als je gewoon aparte wintervelgen hebt dan is het een simpel klusje en prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik denk dat ik volgend jaar gewoon lekker op zomerbanden door blijf kachelen, die 2 dagen dat er hier nu echt sneeuw gelegen heeft.... Dat de temperatuur onder de "magische" 7 graden komt zal me worst wezen, dan hou ik wel wat meer afstand om die paar meter (als het al een meter is) aan remweg te compenseren

/en de discussie begint opnieuw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, ik rij ook nog op gewone banden, maar ik verwacht nog wel een streng weekje of misschien wel twee begin volgend jaar. Verder zal het niet echt spannend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb ze een paar weken terug gemonteerd bij de eerste natte sneeuwval. Paar dagen later halve land ontregeld, iedereen moest thuisblijven vanwege de sneeuw, ik was gewoon bij een klant op locatie. Afgelopen twee weken is het veel te warm geweest om die dingen te rechtvaardigen, maar temperaturen liggen hier inmiddels alweer rond het vriespunt.

Ik lig er niet wakker van, beetje extra slijtage hoort erbij. Ik ga ze niet in december alweer vervangen omdat het even 2 weken wat warmer is. Vorig jaar hadden we ook in maart nog eens winter met temperaturen van -20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wanneer moest iedereen thuisblijven dan? Ik kan me het geschreeuw wel herrinneren ja, maar uiteindelijk was er niet veel aan de hand. Ja her en der stond veel file ja, dat was alles. Ook met normale banden was er geen reet aan de hand.

Maar goed, de winter kan inderdaad nog even goed huishouden in januari en februari, als we niet nog een staartje krijgen in maart. Veel te vroeg om er iets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002

Bestla

Kvinne

Afgelopen winter was het reuze handig om winterbanden te hebben. Met al die hopen sneeuw in de straat heb ik genoeg gezien om winterbanden te rechtvaardigen. Ze maken net dat verschil in grip tussen net weg komen of vast staan.

In die winter was het met de Blazer prima te doen, als in ligt er wel sneeuw.?

Onder de Golf en Barchetta zit allang winterrubber. En dat gaat pas weg als de temperatuur echt boven de 10 graden blijft.

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 28-12-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit nu in duitsland, het enigste wat we hier nu hebben is hoogwater.
voor de rest geen sneeuw gezien.
de hoogte van de rein is nu ca 7.21 meter.
het plaatsje hier heeft nu wel weer problemen met parkeergelegenheid :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=39503437,noline]
Onder de Golf en Barchetta zit allang winterrubber. En dat gaat pas weg als de temperatuur echt boven de 10 graden blijft.
Je doet je Nick eer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:36:
[...]

Met die extra slijtage valt het bij sommige winterbanden heel erg mee, met name Michelin slijt vrijwel niet sneller bij hogere temperaturen.
Dit zou onderdeel van testen moeten zijn.
De ANWB heeft die slijtvastheid meegenomen in de test van 2012.
http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2012

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ach, hoeveel kan het nu schelen? Het is allemaal onderbuikgevoel. Zolang men het al niet eens kan worden over het voordeel van de compound bij bepaalde temperaturen hoe kan men dan een objectief oordeel hebben over de slijtage?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 65 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.