Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.945 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
Vandaag heeft de dealer winterbanden onder m'n DS3 gelegd. Bridgestone Blizzak.
Geen idee wat ze kosten, het is namelijk een lease-auto. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Korvaag schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:32:
[...]

Even een tientje neerleggen voor zo'n autobandpomp. Die van mij komt bij de Motozoom vandaan en ligt standaard achterin. Stuk betrouwbaarder en ook nog eens handig voor onderweg.
Ik heb toch wel echt meer vertrouwen in die grote pomp bij het tankstation dan zo'n el cheapo compressortje.
Ik heb zelf twee compressoren, en dat kleine ratelding (zal inderdaad zo'n 12 eu hebben gekost) vertrouw ik eigenlijk niet echt. Is prima om een idee te krijgen, maar zou er ook zo maar een halve bar naast kunnen zitten.
Verder heb ik nog een dikke compressor van circa 150 euro (en dat was goedkoop), die voelt tenminste degelijk aan (en je ziet de band gewoon voller lopen ipv dat je lang moet wachten). Ik heb ook nog een metertje van 2 euro liggen, en die laat altijd een halve bar meer zien dan mijn dure compressor. Nogal een verschil dus.

Wel handig ja om zo'n compressortje altijd achterin te hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Veel te vroeg voor winterbanden.. Ik heb nog nooit zoveel geslipt met de wielen als de laatste maand.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
Achja, het weer kan zomaar ineens omslaan. En dan wordt het ineens erg druk. ;)
Kan ze er maar vast onder hebben.. temperatuur daalt nu aardig.

Als jij ze er al een maand onder hebt liggen, dan is het wel veel te vroeg ja. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 26-11-2012 20:15 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb ze nu een week eronder liggen, maar kwam ook omdat mijn zomerbanden echt kaal waren. :+ Zou kouder worden deze week maar het is nu al 12 graden. 8)7

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Yalopa schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:13:
Veel te vroeg voor winterbanden.. Ik heb nog nooit zoveel geslipt met de wielen als de laatste maand.
Nou hebben niet alleen winter wielen het met nat en koud weer moeilijk.

M'n winter wielen liggen nog in de schuur. Ik heb ze afgelopen weekend wel al vast op spanning gebracht opnieuw in de wheelwax gezet.

[ Voor 52% gewijzigd door martijn_tje op 26-11-2012 20:23 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Kijk je de spanning nog even na als je ze op de auto schroeft? Pakweg 300 kilo gewicht per wiel heeft wel een beetje invloed op de druk in de band.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
De mijne gaan er woensdag onder. De banden zijn in waarde ongeveer gelijk aan de dagwaarde van mijn hele auto, maar vrouwlief heeft het graag, en dat is toch ook wat waard ^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 14:03
Mijn 1 jaar jonge winterbanden liggen nu onder de Panda van m'n vriendin. Ik zal deze winter toch bijna niet meer met mijn Panda rijden in verband met aanschaf van de Volvo 340.
Voor de Volvo zijn de winterbanden nog niet binnen :( Heb ze een aantal weken geleden, vlak na het ophalen van de 340 besteld.
Hopelijk blijft de voorspelde sneeuw dus nog even uit, ik zie het met de huidige uitgedroogde all season banden en achterwielaandrijving niet echt zitten :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@RubenJ, wanneer het echt heel glad is en/of veel sneeuw, dan zou ik wat zware dingen achtering leggen, bijvoorbeeld twee zakken grond ofzo iets. Dan heb je een beetje druk op de achteras, dat zal helpen.

Edit: trouwens helemaal mooi als het daadwerkelijk ook grond of zand is, dan kun je dat bij je achterwielen gooien als je vast staat haha.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 27-11-2012 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 10:10

_Arthur

blub

RubenJ schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:44:
Hopelijk blijft de voorspelde sneeuw dus nog even uit, ik zie het met de huidige uitgedroogde all season banden en achterwielaandrijving niet echt zitten :N
Je hebt die 340 toch niet voor niets? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:03
minder gas geven en koppeling langzamer op laten komen B)

Afgelopen weekend de bandjes eronder gelegd. Moest wel want we gingen een weekend naar Duitsland.

Aankomend weekend wordt frisjes -2 graadjes en neerslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Unknown Alien schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:11:
Idd. Als ik m'n wielen wil laten slippen moet ik echt m'n best doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afgelopen weekend de bandjes eronder gelegd. Moest wel want we gingen een weekend naar Duitsland.
Het sneeuwt toch niet in Duitsland? Dan hoeft het ook niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee precies. Ik ben afgelopen weekend ook naar Duitsland geweest, en heb het nog gevraagd aan m'n Duitse vrienden daar ik geen winterbanden eronder heb, en het hoefde inderdaad niet want het had nog niet gesneeuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik leg ze er vandaag of morgen onder. Komend weekend lage temperaturen en neerslag.
Daarnaast heeft mijn voor/achter wissel voor de zomerbanden gewerkt: ik heb nog 1mm over en dan zit ik aan de blokjes. Dat in 1 jaar tijd op de vooras, heeft 4 jaar zonder merkbare slijtage op de achteras gezeten :X.
Straks weer Snowproxes S951 voor en Snowtrac 3 achter. Volgend jaar de Snowtracs voor en nieuw spul achter, de S951 is bijna aan vervanging toe na 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan heb je óf hatsieflatsiebanden óf je kunt niet rijden. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenJ
!null schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:06:
@RubenJ, wanneer het echt heel glad is en/of veel sneeuw, dan zou ik wat zware dingen achtering leggen, bijvoorbeeld twee zakken grond ofzo iets. Dan heb je een beetje druk op de achteras, dat zal helpen.

Edit: trouwens helemaal mooi als het daadwerkelijk ook grond of zand is, dan kun je dat bij je achterwielen gooien als je vast staat haha.
Haha geniale oplossing, al ben ik niet van plan met een shitload aan zand/grond in de kofferbak rond te gaan rijden.
_Arthur schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:49:
[...]
Je hebt die 340 toch niet voor niets? 8)
Daar heb je helemaal gelijk in O-) het is alleen niet zo handig als je ergens op tijd moet zijn.
Ja op tijd weg gaan is een oplossing maar iedere bocht achterstevoren staan is ook niks ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RubenJ op 27-11-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

Dan weet ik niet wat je deed, maar toen ik een winter op 245 brede zomersloffen en 200pk op de achterwielen reed heb ik nooit perongeluk achterstevoren gestaan. Enige probleem wat ik had was om uit parkeervakken weg te komen of heuvel-op weg rijden zodra het licht op groen ging, daar zat wel wat side-ways schuiven tussen soms (en een hoop duw-werk in parkeervakken). Dus vandaar, 205 smalle winterbandjes en geen probleem meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ik ook niet }) oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
!null schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:33:
Nee precies. Ik ben afgelopen weekend ook naar Duitsland geweest, en heb het nog gevraagd aan m'n Duitse vrienden daar ik geen winterbanden eronder heb, en het hoefde inderdaad niet want het had nog niet gesneeuwd.
Wilde niet het risico lopen dat er wel een sneeuwbui valt. Zag overigens wel een hoop Duitsers met winterbanden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenJ
Sick Nick schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:11:
Dan weet ik niet wat je deed, maar toen ik een winter op 245 brede zomersloffen en 200pk op de achterwielen reed heb ik nooit perongeluk achterstevoren gestaan. Enige probleem wat ik had was om uit parkeervakken weg te komen of heuvel-op weg rijden zodra het licht op groen ging, daar zat wel wat side-ways schuiven tussen soms (en een hoop duw-werk in parkeervakken). Dus vandaar, 205 smalle winterbandjes en geen probleem meer :D
Het is me ook nog niet overkomen, maar ik merk met deze banden al wel dat ik in een bocht snel begin te glijden bij koud en vochtig weer. Banden zijn oud, heb de auto net pas en nieuwe banden zijn nog niet binnen.
En veel vermogen heeft het ding niet, met droog weer niet dwars te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een korte vraag over het invetten van de naaf. Kan dit ook met kogellagervet? Is er een groot verschil met kopervet? En als het kopervet moet zijn, waar haal ik dat? Bij de Halfords bv? Ik heb namelijk, bij gebrek aan kopervet, bij de Praxis een potje Kroon kogellager vet meegenomen.

De zomervelgen (lm) kreeg ik er zeer moeilijk af dus ik wil de wielnaaf ff wat invetten. Bij de wintervelgen (staal) heb ik het probleem niet echt heb ik het idee. Maar die draai ik misschien ook nog wel ff los om er toch wat achter te smeren. Het gaat bij de auto van mijn vriendin toch ook alleen om de voorwielen. Achter is er niks geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Weten jullie nog een fatsoenlijke site om m'n oude winterbanden aan te bieden (andere auto gekocht, daar passen ze niet). Ze staan nu ondertussen al 6 weken op Marktplaats (verschillende keren opnieuw geplaatst) maar geen biedingen.

[ Voor 10% gewijzigd door janvanmil op 28-11-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 16-09 19:58

reiker

dan jij!

Heb je een set van banden + velgen te koop of alleen banden?
Je zou op bv. www.steekmaat.nl kunnen kijken op welke andere auto's de velgen passen, en dan zoeken of die merken een forum hebben en ze daar te koop aanbieden. Of kijken of je ze kunt ruilen tegen iets wat je zelf wel kunt gebruiken?

Anders zit er niet veel anders op dan wat in prijs te zakken, ik weet niet hoe je nu zit?
Speurders.nl anders een mogelijkheid?

[ Voor 20% gewijzigd door reiker op 28-11-2012 12:13 . Reden: verduidelijking van de tekst ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
janvanmil schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:58:
Weten jullie nog een fatsoenlijke site om m'n oude winterbanden aan te bieden (andere auto gekocht, daar passen ze niet). Ze staan nu ondertussen al 6 weken op Marktplaats (verschillende keren opnieuw geplaatst) maar geen biedingen.
Marktplaats loopt normaliter vrij hard, als je de juiste vraagprijs en courante maat/voor courant model aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
reiker schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:11:
Heb je een set van banden + velgen te koop of alleen banden?
Je zou op bv. www.steekmaat.nl kunnen kijken op welke andere auto's de velgen passen, en dan zoeken of die merken een forum hebben en ze daar te koop aanbieden. Of kijken of je ze kunt ruilen tegen iets wat je zelf wel kunt gebruiken?

Anders zit er niet veel anders op dan wat in prijs te zakken, ik weet niet hoe je nu zit?
Speurders.nl anders een mogelijkheid?
Het zijn stalenvelgen met banden in (ik denk) toch een erg courante maat (195/65 r15) die geschikt is voor alle VAG modellen (inderdaad via steekmaat.nl). Ze zijn ondertussen 4 jaar oud met een profiel van circa 6 mm voor een prijs van 175 (bieden altijd mogelijk). Volgens mn garage houder kon ik er makkelijk 200 voor vragen. Dus wat dat betreft lijkt het me niet zo gek geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 16-09 19:58

reiker

dan jij!

Lastig ja, 195/65-15 zou naar mijn idee inderdaad een zéér courante maat zijn. Heeft natuurlijk ook als nadeel dat veel meer mensen die maat aanbieden ;)
Ik heb een paar weken terug ook een paar winterbanden te koop gezet, alleen maar onzinbiedingen op ontvangen. Ik heb ze kunnen ruilen als betaling voor een paar klussen aan m'n auto dus daar kwam ik mooi vanaf...
Succes iig!

Idee: misschien dat je garagehouder wel wil bemiddelen in de verkoop? Als garage krijgen ze ongetwijfeld mensen over de vloer die behoefte hebben aan nieuwe wielen/banden, vast vaker dan dat ze bij jou aan de deur komen..

[ Voor 23% gewijzigd door reiker op 28-11-2012 12:41 . Reden: idee bij ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
janvanmil schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:58:
Hoe bied je ze nu aan dan?

Als "setje winterbanden op stalen velgen, maat X"?

Da's niet handig, daar zoekt bijna niemand op.

Gewoon kijken op welke gangbare merken en types ze passen en ze dan aanbieden als bijvoorbeeld "setje winterbanden op stalen velgen, voor VW Golf"

En in de omschrijving een rijtje andere merken en types opsommen waar ze op passen, voor de mensen die daarop zoeken in de beschrijving.

De prijs die je noemde lijkt me trouwens redelijk; voor een setje stalen velgen wordt vaak wel rond de 100 euro geboden. En als de banden eromheen nog geschikt zijn voor minstens 2 seizoenen, dan lijkt die 175-200 in totaal me niet zo verkeerd.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
reiker schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:39:
Lastig ja, 195/65-15 zou naar mijn idee inderdaad een zéér courante maat zijn. Heeft natuurlijk ook als nadeel dat veel meer mensen die maat aanbieden ;)
Ik heb een paar weken terug ook een paar winterbanden te koop gezet, alleen maar onzinbiedingen op ontvangen. Ik heb ze kunnen ruilen als betaling voor een paar klussen aan m'n auto dus daar kwam ik mooi vanaf...
Succes iig!

Idee: misschien dat je garagehouder wel wil bemiddelen in de verkoop? Als garage krijgen ze ongetwijfeld mensen over de vloer die behoefte hebben aan nieuwe wielen/banden, vast vaker dan dat ze bij jou aan de deur komen..
De garagehouder heeft het ter kennisneming aangenomen en zou kijken of er iemand voor langs kwam. Dat schiet niet op natuurlijk. Vandaar ook marktplaats.
Glenfiddich schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:40:
[...]

Hoe bied je ze nu aan dan?

Als "setje winterbanden op stalen velgen, maat X"?

Da's niet handig, daar zoekt bijna niemand op.

Gewoon kijken op welke gangbare merken en types ze passen en ze dan aanbieden als bijvoorbeeld "setje winterbanden op stalen velgen, voor VW Golf"

En in de omschrijving een rijtje andere merken en types opsommen waar ze op passen, voor de mensen die daarop zoeken in de beschrijving.

De prijs die je noemde lijkt me trouwens redelijk; voor een setje stalen velgen wordt vaak wel rond de 100 euro geboden. En als de banden eromheen nog geschikt zijn voor minstens 2 seizoenen, dan lijkt die 175-200 in totaal me niet zo verkeerd.
Ik bied ze inderdaad aan als setje winterbanden op velg, ik zal de titel eens aanpassen. De merken had ik al genoemd in beschrijving inderdaad.

Bedankt voor de tips iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:37

Knetterhard

Dedicated

Ik rij een BMWE36 en ik rijd momenteel nog zomer banden; met genoeg profiel (dat dan weer wel).. Maar ik denk dat ik komend weekend er ook maar eens aan moet geloven om er 4 all season bandjes eronder te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roachzz schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:45:
Ik rij een BMWE36 en ik rijd momenteel nog zomer banden; met genoeg profiel (dat dan weer wel).. Maar ik denk dat ik komend weekend er ook maar eens aan moet geloven om er 4 all season bandjes eronder te zetten..
Waarom all season banden als je nog zomerbandjes met voldoende profiel hebt? Waarom niet voor "echte" winterbanden gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Ik ga aankomend weekend de auto maar opkrikken en de winterbanden eronder leggen. Hoorde dat het na het weekend kans is op vorst/(natte)sneeuw. Nu zal dat wel los lopen maar aangezien de temperatuur omlaag gaat wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Heb nog een setje 17" winterbanden liggen. heb ze onder me E46 gehad.
Profiel is net goed genoeg voor 1 seizoen.

17" 215 voor en 235 achter
Conti's

€50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
janvanmil schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:44:
[...]

De garagehouder heeft het ter kennisneming aangenomen en zou kijken of er iemand voor langs kwam. Dat schiet niet op natuurlijk. Vandaar ook marktplaats.

[...]

Ik bied ze inderdaad aan als setje winterbanden op velg, ik zal de titel eens aanpassen. De merken had ik al genoemd in beschrijving inderdaad.

Bedankt voor de tips iig!
Owjah, als iemand intresse heeft stuur effe een PM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:35:
Even een korte vraag over het invetten van de naaf. Kan dit ook met kogellagervet? Is er een groot verschil met kopervet? En als het kopervet moet zijn, waar haal ik dat? Bij de Halfords bv? Ik heb namelijk, bij gebrek aan kopervet, bij de Praxis een potje Kroon kogellager vet meegenomen.
Kopervet is meer bedoeld om vastvreten van bewegende (schuivende) delen te voorkomen onder corrosieve omstandigheden, overbodig en mogelijk zelfs schadelijk voor lichtmetaal .....
Vet is beter, nog beter is gewoon wat ML (was) op de naaf te spuiten.
Dat is spul waardoor carrosserien jarenlang niet gaan roesten, het gaat om electrisch isoleren.,

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 14:06
Vandaag prima weer en niet te koud; prima weer dus om de winterbanden er weer onder te leggen. Inclusief handenwassen was 't weer binnen 20 minuten gebeurd :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
Mijn winterbanden gaan er morgen onder, afspraak 2 maanden geleden gemaakt, blijkt nu mooie timing

Verwijderd

Er wordt nog helemaal geen serieuze sneeuwval verwacht.

• Hydra
Wel gladheid en nachtvorst.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 14:06
Bovendien had ik nu even tijd en werkte het weer prima mee. Heb niet veel zin om die dingen er met regen en 2 gr onder te zetten als ik eigenlijk geen tijd heb.

Net eerste ritje gemaakt, even naar de schaatsbaan geweest. Je merkt het verschil wel heel duidelijk, de boel zwabbert duidelijk wat meer. Sturen gaat erg licht, heeft er misschien ook mee te maken dat de wb nog hagelnieuw zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door havana op 29-11-2012 16:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• !null
Tja, niet gek toch, dat het wat meer zwabbert op de schaatsbaan :D

Verwijderd

komende jaarswisseling ga ik naar duitsland naar mijn grootouders op bezoek.
de select-track van de jeep zal dus nu full-time 4x4 ingeschakeld worden ipv de huidige 2WD (achterwielen) modus.
nu weet ik dat Duitsland intensief nederlanders controlleerd op winterbanden gebruik, maar ik ga de ''test'' aan.
mijn banden zijn 4x BFGoodridge AT M/S, en aangezien ik bij de afgelopen sneeuwval nergens problemen mee had om door de sneeuw te komen waag ik het dus erop.
wel neem ik mijn ''Winter-Kit' mee wat dus als inhoud sneeuwkettingen, 5L koelvloeistof, 25Liter Jerrycan Benzine, SOS-Kit met brandstaven, Warme deken en nog wat extra's voor de jeep om de winter door te komen.

• FastFred
  • Laatst online: 16-09 22:02
Tjonge, waar in Duitsland wonen die grootouders? Klinkt alsof je de Zuidpool gaat doorkruizen

• !null
Haha. Overigens moeten de BFGoodrich All-terrains genoeg zijn. Sowieso zijn ze goed genoeg voor winters weer, maar er staat ook een sneeuw tekentje op en dat is al genoeg voor de Duitse politie heb ik me laten vertellen.

Verder, als je toch goed voorbereid wil gaan en je gigantische sneeuwstormen verwacht, neem een compressor mee. Kun je in dikke sneeuw wat zachtere banden aanhouden en dan weer harder oppompen. En als je al KVS meeneemt, waarom dan ook geen motorolie? :D
En sleepkabel. Of twee sleepkabels/kettingen zelfs, in combinatie met een Hi-lift jack, kun je jezelf overal uit lieren als je vast staat 8)

Maarre, zo erg zal het niet worden. Is het wel nodig om 4x4 fulltime te gebruiken? Dan moet het wel echt rond nul graden hangen. Heb je een centerdiff of is je centerdiff eigenlijk een vaste verbinding die je in of uitschakelt (met in of uit schakelen van de 4x4 dus), zoals de oude 4x4's. Als je dat laatste hebt (geen idee hoe oud je jeep is) dan wordt het toch wel lastig sturen zolang je nog voldoende grip hebt, en is het slecht voor je aandrijflijn.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 29-11-2012 18:20 ]

Verwijderd

Dan heb je meer aan common sense dan aan speciale banden.

• janvanmil
!null schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:19:
Haha. Overigens moeten de BFGoodrich All-terrains genoeg zijn. Sowieso zijn ze goed genoeg voor winters weer, maar er staat ook een sneeuw tekentje op en dat is al genoeg voor de Duitse politie heb ik me laten vertellen.

Verder, als je toch goed voorbereid wil gaan en je gigantische sneeuwstormen verwacht, neem een compressor mee. Kun je in dikke sneeuw wat zachtere banden aanhouden en dan weer harder oppompen. En als je al KVS meeneemt, waarom dan ook geen motorolie? :D
En sleepkabel. Of twee sleepkabels/kettingen zelfs, in combinatie met een Hi-lift jack, kun je jezelf overal uit lieren als je vast staat 8)

Maarre, zo erg zal het niet worden. Is het wel nodig om 4x4 fulltime te gebruiken? Dan moet het wel echt rond nul graden hangen. Heb je een centerdiff of is je centerdiff eigenlijk een vaste verbinding die je in of uitschakelt (met in of uit schakelen van de 4x4 dus), zoals de oude 4x4's. Als je dat laatste hebt (geen idee hoe oud je jeep is) dan wordt het toch wel lastig sturen zolang je nog voldoende grip hebt, en is het slecht voor je aandrijflijn.
Dat m/s staat toch voor Mud / Snow? Dat moet zeker genoeg zijn.

• !null
janvanmil schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:30:
[...]

Dat m/s staat toch voor Mud / Snow? Dat moet zeker genoeg zijn.
Ja precies. En iedere BFGoodrich AllTerrain heeft dat.

Maar eigenlijk is dat sneeuwvlokje op de band totaal iets anders dan winterbanden. Dus je zou kunnen zeggen dat winterbanden niet verplicht zijn in Duitsland.

Naar mijn weten is dat sneeuwvlokje meer een profiel verhaal (dat je niet direct je band vol met sneeuw hebt) en dus niet het winterbanden verhaal met zachter rubber wat beter werkt bij temperaturen onder 0.

Verwijderd

mijn jeep is van 1987, betreft een Jeep Cherokee XJ ( 4.0i inline-six), motorolie vervang ik om de 7.500 a 10.000 kilometer, of om het halve jaar mocht ik niet aan de kilometers komen.

zie mijn '' het grote 4x4 topic'' voor meer info van mijn jeep

verder zoals eerder aangegeven zomers en voor/na-jaar rijd ik puur op mijn achterwiel aandrijving, dus ja ik koppel via mijn leve min of meer mijn voorste as af. staat ook 2WD op de stick :p

maar volgens mij haal je 4Lo/4Hi door elkaar met 4x4 full-time, met 4x4 full-time worden mijn banden daar aangedreven waar nodig, met 4Lo treed mijn sper in werking. voorkant moet ik handmatig met een knop op de parabool omzetten.

en waar in duitsland mijn grootouders wonen? Beieren, ligt elk jaar wel een flink laag sneeuw

• !null
Wat jij bedoelt met full-time is wat ik permanente 4x4 noem, en dat zit bij mij dus anders. Het gaat niet over low and high gearing, dat staat er los van. De oude 4x4's zoals de oude Landcruisers en Defenders hebben het systeem zo dat je altijd achterwielaandrijving hebt. En wanneer je dan de 4x4 inschakeld, is er niet sprake van een centerdiff, maar gewoon een tussenbak waarmee je verbinding maakt en de vooras erbij pakt (dus 100% sper eigenlijk), waardoor je dus 4x4 hebt.
Maar omdat de tussenbak een vaste verbinding is komen hier flink wat krachten op te staan wanneer je op een asfalt weg rijdt en bochten maakt. Hij vind het verschil in rotatiesnelheid tussen voor en achteras niet echt tof. Dit is slecht voor de tussenbak verbinding. Maar goed, dat gaat ook niet ongemerkt, want je zult het merken, het sturen gaat dan vrij zwaar.

Wel vind ik het irritant in de winter als er over het algemeen genoeg grip is, dan kan ik dus beter niet de 4x4 gebruiken (in mijn '83 Landcruiser) omdat dat wringt, ik moet wachten totdat grip echt ver te zoeken is (dus veel gladdere ondergrond, of meer sneeuw) voordat ik hem in de 4x4 kan zetten, anders is het slecht voor de tussenbak. Op zich allemaal niet zo'n probleem, maar je hebt dus niet de hele tijd 4x4 aan, moet je het voor ieder glad plekje weer aanzetten.
Kijk, als het echt goed los gaat en het overal ijzel is, of vol met sneeuw, dan gooi je hem in de 4x4 en dan kom je er wel. Maar voor de gemiddelde Nederlandse winter is een auto met permanente 4x4 (dus open centerdiff) veel prettiger. Ook al sta je daar in theorie eerder mee vast, dat gebeurt toch niet snel.
Beste is natuurlijk overal open diff, en dat je op iedere diff kan sperren hehe :)

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 29-11-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:40:
[...]

Maar eigenlijk is dat sneeuwvlokje op de band totaal iets anders dan winterbanden. Dus je zou kunnen zeggen dat winterbanden niet verplicht zijn in Duitsland.

Naar mijn weten is dat sneeuwvlokje meer een profiel verhaal (dat je niet direct je band vol met sneeuw hebt) en dus niet het winterbanden verhaal met zachter rubber wat beter werkt bij temperaturen onder 0.
In de Duitse wetgeving gaat het ook alleen maar over profiel dat een bepaald percentage open moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:16:
En ik heb common sense en winterbanden. Dubbel-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:16:
Winterbanden presteren beter met gladheid, dat is gewoon een feit. Kan je nog zoveel common sense hebben, winterbanden gaan zeker een verschil maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

_/-\o_
Hydra schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:17:
[...]

En ik heb common sense en winterbanden. Dubbel-win.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53
ik moet ze er eigenlijk onder zetten (zondag retourtje Groningen > Rotterdam), maar heb niet zoveel zin om dat klotekrikje erbij te pakken... Maar gezien het weer zal het wel moeten

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 30-11-2012 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:59
Tsurany schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:58:
[...]

Winterbanden presteren beter met gladheid, dat is gewoon een feit. Kan je nog zoveel common sense hebben, winterbanden gaan zeker een verschil maken.
Je aanpassen aan de omstandigheden is nog veel belangrijker en dat is ook een feit. Een auto met vierwielaandrijving presteert ook beter. Een auto met alle nieuwe snufjes er op presteert nog veel beter. Moet je dan dus maar een betere auto kopen omdat het af en toe eens een dagje glad kan zijn ?

Winterbanden zijn inderdaad leuk, common sense is echter nog veel belangrijker (al hebben veel mensen dat laatste niet dus is het handig dat het eerste dat enigszins compenseert)

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 30-11-2012 13:24 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is een altijd terugkerend probleem, wanneer je meer (veiligheids)marge creëert zijn mensen geneigd dit in te nemen, waardoor de marge effectief weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:23:
[...]

Winterbanden zijn inderdaad leuk, common sense is echter nog veel belangrijker (al hebben veel mensen dat laatste niet dus is het handig dat het eerste dat enigszins compenseert)
Daarom beide.

Echt, deze eeuwige discussie :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TommyGun schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:13:
[...]
Daarom beide.

Echt, deze eeuwige discussie :O
Inderdaad, maar waarom dan geen AWD drive verplichten of RSP of wat voor snufjes ze nog meer hebben ? In Nederland kom je ook als het gesneeuwd heeft met common sense op 99% van de plekken en die 1% kun je ontwijken. Dat winterbanden beter zijn is nogal logisch, maar nodig zijn ze in NL simpelweg voor 99% van de mensen niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Nodig is relatief, maar waarom zou je mensen afvallen die simpelweg winterbanden (of wat dan ook) willen?

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 30-11-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:36:
Nodig is relatief, maar waarom zou je mensen afvallen die winterbanden of wat dan ook willen?
Ach ja. Het is tweakers. Het gros heeft een computer die sneller is dan ze nodig hebben, een dure versterker + speakerset omdat ze claimen het verschil te horen en een dslr die op de auto stand staat. Ze _menen_ echter wel verstand van alles te hebben en zullen zich ook niet schromen tot in de treure ter herhalen waarom _jij_ fout zit.

Ik heb winterbanden en ik vind het prettig. Laat me toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TommyGun schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:36:
Nodig is relatief, maar waarom zou je mensen afvallen die simpelweg winterbanden (of wat dan ook) willen?
Dat doe ik ook nergens ? Er wordt hier alleen nogal vaak op zo'n manier gereageerd alsof je dom bent als je ze niet hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

En wanneer 'ontwijk' je dat dan? Als jij reeds op je werk bent met de auto en er is opeens een pak sneeuw gevallen? Laat je dan de auto staan of denk je van 'och, boeiend, ik glibber wel naar huis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Kaasplank schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:40:
[...]

Ach ja. Het is tweakers. Het gros heeft een computer die sneller is dan ze nodig hebben, een dure versterker + speakerset omdat ze claimen het verschil te horen en een dslr die op de auto stand staat. Ze _menen_ echter wel verstand van alles te hebben en zullen zich ook niet schromen tot in de treure ter herhalen waarom _jij_ fout zit.

GoT samengevat in 1 post! :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_Arthur schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:41:
[...]
En wanneer 'ontwijk' je dat dan? Als jij reeds op je werk bent met de auto en er is opeens een pak sneeuw gevallen? Laat je dan de auto staan of denk je van 'och, boeiend, ik glibber wel naar huis'.
De plekken waar het om gaat zijn meestal heuveltjes e.d. Even omrijden voorkomt dat je er overeen moet. Daarnaast heb ik nog nooit meegemaakt dat het onverwacht ging sneeuwen, een kwestie van het weerbericht een beetje in de gaten houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit is een discussie zonder antwoord. Eigenlijk kan bijna dit hele topic geschrapt worden.
Het topic zou alleen nuttig kunnen zijn om tests en reviews van banden te bespreken, of aanbiedingen bijvoorbeeld. Banden vergelijken misschien. Maar echt problemen kun je niet bespreken, want een band doet het gewoon, of hij is lek...
Dus verder bestaat dit topic gewoon over pagina's vol geleuter over wel of niet winterbanden hebben.

Je hebt mensen die bij het eerste gele herfstblaadje aan de boom al menen winterbanden onder hun auto te moeten hebben, en je hebt mensen die zelfs op de Noordpool niet eens winterbanden zouden gebruiken. (zoals Flits Flits)

Als je het mij vraagt helpen winterbanden gewoon, het voegt een beetje extra marge toe. Maar het gaat geen verschil van dag en nacht maken. Daarom moeten we elkaar ook niet voor gek verklaren, om het juist wel of juist niet gebruiken van winterbanden.

Zo rij ik nu even een autootje waarvan de kreukelzone nooit heel groot kan zijn, en de auto heeft ook geen ABS of airbags. Dus er is ruimte voor verbetering. Maar ben ik dan gek of dom dat ik er in rij?
Zelfde verhaal met winterbanden. Maar als je het wel hebt is het mooi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:40:
[...]

Dat doe ik ook nergens ? Er wordt hier alleen nogal vaak op zo'n manier gereageerd alsof je dom bent als je ze niet hebt.
Jij niet maar vele anderen hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kaasplank schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:40:

QFT!

Prachtig mooi hoe een mening afwijkend van de eigen als onmogelijk gezien wordt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:14:
[...]

QFT!

Prachtig mooi hoe een mening afwijkend van de eigen als onmogelijk gezien wordt. :D
Nog een toevoeging, als er een voorbeeld wordt bijgehaald, is het altijd de meest extreme situatie mogelijk :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik he bdeze banden

Link voor - sneeuw band
Rechts voor - zomerband
Link achter - all season
Rechts achter - band+sneeuw ketting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:11:
ik moet ze er eigenlijk onder zetten (zondag retourtje Groningen > Rotterdam), maar heb niet zoveel zin om dat klotekrikje erbij te pakken... Maar gezien het weer zal het wel moeten
Ja, dat krikje is altijd lekker. Ik ga zo daarom maar ff langs de Gamma voor een "garage" krik. Kun je de auto tenminste fatsoenlijk omhoog krijgen. Is de me 3 tientjes wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:58:
[...]

Het menselijk brein staat is een enorm verfijnde computer die heel ver boven een paar stukkies rubber.staat.
Mensen die blindelings op een paar stukkies rubber vertrouwen komen uiteindelijk in de statistieken terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:58:

Je hebt mensen die bij het eerste gele herfstblaadje aan de boom al menen winterbanden onder hun auto te moeten hebben, en je hebt mensen die zelfs op de Noordpool niet eens winterbanden zouden gebruiken. (zoals Flits Flits)

Als je het mij vraagt helpen winterbanden gewoon, het voegt een beetje extra marge toe. Maar het gaat geen verschil van dag en nacht maken. Daarom moeten we elkaar ook niet voor gek verklaren, om het juist wel of juist niet gebruiken van winterbanden.
Genuanceerd, zo mag ik het graag zien....plaatst alles weer even in de juiste proporties.

PS, ik BEZIT sneeuwbanden, overigens nog nooit gebruikt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:18:
Het menselijk brein staat is een enorm verfijnde computer die heel ver boven een paar stukkies rubber.staat.
Mensen die blindelings op een paar stukkies rubber vertrouwen komen uiteindelijk in de statistieken terecht.
Ja, en die 'computer' wordt echt niet opeens uitgeschakeld met een 'paar stukkies rubber'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ediejo schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:52:
[...]
Zelfs in de 2de kamer hebben ze geen common sense. En vele Nederlanders met hun. oOo
Veel Nederlanders lijden ook aan een grove onderschatting van het gehalte aan intellect en common sense in de tweede kamer.
Dat komt omdat politici doorgaans niet 100% worden gedreven door de wens de wereld beter te maken, maar evenzeer door menselijke dingen als hebzucht ,groepsdwang en degelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Dat brein is gemaakt om niet veeel harder te gaan dan stapvoets... 8)7

Het is het beste om nooit blindelings te vertrouwen op mensen die denken dat hun brein een erg verfijnde computer is.

[ Voor 12% gewijzigd door Flagg op 30-11-2012 18:44 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:21:
[...]

Genuanceerd, zo mag ik het graag zien....plaatst alles weer even in de juiste proporties.

PS, ik BEZIT sneeuwbanden, overigens nog nooit gebruikt.....
niet?
Verwijderd in "Winterbanden... wie heeft ze?"

staat toch duidelijk dat je ze wel gebruikt hebt.
Echter, alleen op de voorwielen. Waarna je vervolgens achterstevoren kwam te staan.
Over common sense gesproken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Joh, het is gewoon een troll. Hij probeert 't iedere paar maanden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hydra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:24:
[...]

Idd. Als ik m'n wielen wil laten slippen moet ik echt m'n best doen.
Ik dus blijkbaar niet meer sinds die dingen er op liggen
Gonadan schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:01:
[...]

Dan heb je óf hatsieflatsiebanden óf je kunt niet rijden. ;)
Banden zijn 1 seizoen oud, ik rij 50K per jaar en heb al 15j lang geen ongeluk in fout, mijn rijstijl is niet veranderd in de laatste maand ofzo.
[...]

Aankomend weekend wordt frisjes -2 graadjes en neerslag.
zie boven, ik hou er geen andere rijstijl op na met of zonder winterbanden.

Wat een aannames weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:49:
[...]

niet?
Verwijderd in "Winterbanden... wie heeft ze?"

staat toch duidelijk dat je ze wel gebruikt hebt.
Echter, alleen op de voorwielen. Waarna je vervolgens achterstevoren kwam te staan.
Over common sense gesproken.
Dat was een oud verhaaltje om iets duidelijk te maken in een discussie over weggedrag.
Als je goed leest (moeilijk, maar mogelijk) , lees je dat niet de "winterband"de oorzaak was, maar
banden met normale grip voor en slechte achter op nat wegdek.
Ik WIST toen nog niet eens dat het om M&S banden ging, in die tijd moest de term winterband nog worden uitgevonden.
Wwarschijnlijk reed je zelf toen nog op stepbandjes, terwijl je nu al alles beter weet.....via Internet media , reclame, fora maar niks zelf hebt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:42:
[...]

Dat brein is gemaakt om niet veeel harder te gaan dan stapvoets... 8)7

Het is het beste om nooit blindelings te vertrouwen op mensen die denken dat hun brein een erg verfijnde computer is.
Ik vraag jou ook niet om op mij te vertrouwen, maar om m'n stelling te onderschrijven:
Beter onderweg naar de wintersport met een doorsnee menselijke rijder aan het stuur en slicks op de wielen, , dan met robotchauffeur en de beste sneeuwbanden.

Voellu het probleem? :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Yalopa schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:06:
Banden zijn 1 seizoen oud, ik rij 50K per jaar en heb al 15j lang geen ongeluk in fout, mijn rijstijl is niet veranderd in de laatste maand ofzo.
Mijn opa heeft nog veel langer geen ongeluk gehad, aantal km of jaren zegt niets over hoe iemand rijdt.
Wat een aannames weer..
Welnee, jij bent degene die met andere banden ineens een probleem heeft. Dan zijn er maar twee opties, of je winterbanden zijn veel slechter dan je zomerbanden, of je kunt niet rijden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:42:
[...]

Dat was een oud verhaaltje om iets duidelijk te maken in een discussie over weggedrag.
Als je goed leest (moeilijk, maar mogelijk) , lees je dat niet de "winterband"de oorzaak was, maar
banden met normale grip voor en slechte achter op nat wegdek.
Ik WIST toen nog niet eens dat het om M&S banden ging, in die tijd moest de term winterband nog worden uitgevonden.
lees je zelf wel wat je schrijft?
Een paar jaar geleden reed ik eens 1,5 jaar met de volgende confguratie:
Winterbanden (Michelin Alpin)
in 2011 waren er "een paar jaar geleden" wel degelijk winterbanden.
Sterker nog, in 2011 reed ik een "paar jaar geleden" al heel wat winters op winterbanden.
Daarbij had ik vanaf het allereerste begin al door dat voor winterbanden en achter zomer geen goed idee is.
Daar heb je geen ervaring voor nodig, maar (en daar is ie weer): common sense.

en dan ga je het ook nog even op de man spelen.
Wwarschijnlijk reed je
zelf toen nog op stepbandjes, terwijl je nu al alles beter weet.....via Internet media , reclame, fora maar niks zelf hebt ervaren.
Twee jaar in het hoge noorden wonen, werken en autorijden in alle mogelijke en onmogelijke winterse omstandigheden.
Al bijna 20 jaar lang zelf elke winter heen en weer naar de Alpen met alle mogelijke en onmogelijke winterse situaties.
Daarnaast al 12 jaar lang elke winter naar het verre oosten waar ik, wederom, in alle mogelijke en onmogelijk winterse omstandigheden gereden heb.
Nee, ik heb niks zelf ervaren :D
Hou je aannames maar voor je.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
YellowCube schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 00:40:
Twee jaar in het hoge noorden wonen, werken en autorijden in alle mogelijke en onmogelijke winterse omstandigheden.
Al bijna 20 jaar lang zelf elke winter heen en weer naar de Alpen met alle mogelijke en onmogelijke winterse situaties.
Daarnaast al 12 jaar lang elke winter naar het verre oosten waar ik, wederom, in alle mogelijke en onmogelijk winterse omstandigheden gereden heb.
Bikkel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

franssie

Save the albatross

wel leuk om deze winterbanden discussie weer op te zien laaien: mijn duit in het zakje > ik snij willekeurig elke BWM 1 serie rijder ongezien de vangrail in deze winter. Die auto is totaal ongeschikt voor glad wegdek, willekeurig welk rubber eronder zit.
Zo - dat was nog wat frustratie van de vorige winter (ja, die drie dagen sneeuw).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
franssie schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 00:58:
wel leuk om deze winterbanden discussie weer op te zien laaien: mijn duit in het zakje > ik snij willekeurig elke BWM 1 serie rijder ongezien de vangrail in deze winter.
Dat gaat je niet lukken, of ze nu sturen of niet die bak gaat toch rechtdoor :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
!null schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:58:
(...)

Als je het mij vraagt helpen winterbanden gewoon, het voegt een beetje extra marge toe. Maar het gaat geen verschil van dag en nacht maken. Daarom moeten we elkaar ook niet voor gek verklaren, om het juist wel of juist niet gebruiken van winterbanden.(...)
Omdat je nooit kunt voorspellen of je de grip nodig gaat hebben kun je maar beter zorgen dat je het hebt. En dat betekent dus winterbanden in de winter.

Veel mensen dragen allerlei argumenten aan die geen hout snijden. Gemakzucht of geldgebrek zijn dan vaak de onderliggende motivatie.

Zelf rijd ik in de zomer op de originele Continental banden (Polo BlueMotion), in de winter op 4 season banden met sneeuwvlok-icoon (duidelijke winterband qua profiel) en het verschil is duidelijk merkbaar in de sneeuw. Wel maken ze wat meer lawaai.

"“de Goodyear Vector 4Seasons is de superieure winnaar van onze test en een prima alternatief voor een winterband”. De Goodyear Vector 4Seasons nam het in een test door de ADAC op tegen gerenommeerde winterbanden en was de hoogst geklasseerde ‘all-season’ band. Daarbij presteerde hij zelfs beter dan diverse pure winterbanden. "

(Geen aandelen Goodyear hier :))

[ Voor 21% gewijzigd door pinockio op 01-12-2012 04:25 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gonadan schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:57:
[...]

Mijn opa heeft nog veel langer geen ongeluk gehad, aantal km of jaren zegt niets over hoe iemand rijdt.

[...]

Welnee, jij bent degene die met andere banden ineens een probleem heeft. Dan zijn er maar twee opties, of je winterbanden zijn veel slechter dan je zomerbanden, of je kunt niet rijden. ;)
Whatever, jij je gelijk, veel plezier ermee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Typisch gelul weer. Had het al verwacht. Onzin gecombineerd met onjuistheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 16-09 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik woon op de flanken van de Grebbeberg en maak elke winter mee, door mijn keukenraam kijkend met een koffie in de hand, waarom het een goed idee is winterbanden te gebruiken. Natuurlijk slechts enkele dagen per jaar, niet doorlopend van oktober tot maart of zo - maar bij een fikse sneeuwbui, ijzel of andere gladheid zie ik in de rij auto's die de helling op gaan richting de verkeerslichten bij het station, vier categorieen automobilisten:
1. Mensen die nergens last van schijnen te hebben en kalmpjes in de rij opschuiven;
2. Mensen die halverwege de helling na een stop niet meer wegkomen en met te veel gas slingerende bewegingen maken;
3. Idem, maar dan na een stop achteruit wegglijden met begeleidend claxonconcert van achterliggers;
4. De "spelers" die met veel geluid vootdurend uitproberen hoe glad het is en tot hun chagrijn soms een deukje niet kunnen voorkomen.
De buitencategorie zijn dan nog de vrachtwagens die halverwege moeten stoppen en bijna onwaarneembaar beginnen terug te glijden. Het stadje zelf heeft veel kleine, steile klinkerweggetjes in het centrum, waar mijn vrouw in d'r Panda zonder winterbanden de auto moet laten staan bij gladheid. Ze komt er echt niet meer weg zonder hulp of winterbanden. Ik ga eens nadenken of een webcam geen plezier gaat geven bij winterse omstandigheden, geen fijner vermaak dan leedvermaak :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
pinockio schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 04:21:
[...]

Omdat je nooit kunt voorspellen of je de grip nodig gaat hebben kun je maar beter zorgen dat je het hebt. En dat betekent dus winterbanden in de winter.
Je redeneert alsof je zonder winterbanden geen grip hebt, en met winterbanden wel. Het is natuurlijk niet zo zwart wit, anders zou iedereen zonder winterbanden in de winter geen bocht kunnen nemen.
Ik zeg dus ook, dat het wat extra's toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wel leuk om deze winterbanden discussie weer op te zien laaien: mijn duit in het zakje > ik snij willekeurig elke BWM 1 serie rijder ongezien de vangrail in deze winter. Die auto is bestuurders zijn totaal ongeschikt voor glad wegdek, willekeurig welke rubber auto eronder zit.
Zo - dat was nog wat frustratie van de vorige winter (ja, die drie dagen sneeuw).
Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Niet helemaal mee eens. We hebben die bakken bij onze slipcursus gehad en zelfs de instructeurs hadden er nog moeite mee om die dingen uit de slip te krijgen. Nu is het natuurlijk niet zo dat ze zomaar achterstevoren staan maar het geeft wel aan dat het niet de meest stabiele auto's zijn die je kunt krijgen.
DeBolle schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 11:12:
Ik woon op de flanken van de Grebbeberg en maak elke winter mee, door mijn keukenraam kijkend met een koffie in de hand, waarom het een goed idee is winterbanden te gebruiken. Natuurlijk slechts enkele dagen per jaar, niet doorlopend van oktober tot maart of zo - maar bij een fikse sneeuwbui, ijzel of andere gladheid zie ik in de rij auto's die de helling op gaan richting de verkeerslichten bij het station, vier categorieen automobilisten:
En dat is dan ook precies zo'n plek waar je zonder winterbanden eigenlijk niet moet komen. Zeker op hellingen heb je de extra grip gewoon hard nodig, alhoewel het mij wel op valt dat het meestal gaat om mensen die teveel gas geven.
[...]
Ook op zomerbanden heb je grip hoor.
Veel mensen dragen allerlei argumenten aan die geen hout snijden. Gemakzucht of geldgebrek zijn dan vaak de onderliggende motivatie.
Daarom heb jij ook een auto met ESP ? (voegt meer toe dan winterbanden en is ook alleen een kwestie van wat meer geld uitgeven, en dan heb je zelfs het hele jaar door meer grip !)

[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 01-12-2012 15:02 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 14:58

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Vandaag een setje nieuwe stalen velgen met Michelin Alpin a4 laten monteren op mijn Fiat Punto Evo 1.3mjet.

Wat een fantastische investering. Niet dat ik nu direct het gevoel heb dat ik veiliger op weg ben, maar de banden zijn 10x stiller dan het standaard continental eco rubber waar hij affabriek mee geleverd is.

Als de conti's op zijn komen er gewoon ook Michelins onder voor de zomer.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
AkroBatik schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 16:52:
Vandaag een setje nieuwe stalen velgen met Michelin Alpin a4 laten monteren op mijn Fiat Punto Evo 1.3mjet.

Wat een fantastische investering. Niet dat ik nu direct het gevoel heb dat ik veiliger op weg ben, maar de banden zijn 10x stiller dan het standaard continental eco rubber waar hij affabriek mee geleverd is.

Als de conti's op zijn komen er gewoon ook Michelins onder voor de zomer.
wat koste dat inc. velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Zelf rijd ik in de zomer op de originele Continental banden (Polo BlueMotion), in de winter op 4 season banden met sneeuwvlok-icoon (duidelijke winterband qua profiel) en het verschil is duidelijk merkbaar in de sneeuw. Wel maken ze wat meer lawaai.

"“de Goodyear Vector 4Seasons is de superieure winnaar van onze test en een prima alternatief voor een winterband”. De Goodyear Vector 4Seasons nam het in een test door de ADAC op tegen gerenommeerde winterbanden en was de hoogst geklasseerde ‘all-season’ band. Daarbij presteerde hij zelfs beter dan diverse pure winterbanden. "
Ik rijd op dezelfde banden en ben er erg tevreden over. In de winter heb ik (ook in de sneeuw) meer dan voldoende grip. Sterker nog, ik had meer grip dan sommigen met (goedkopere) winterbanden. Ze zijn inderdaad wel iets luidruchtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:18
redwing schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:32:
[...]

Inderdaad, maar waarom dan geen AWD drive verplichten of RSP of wat voor snufjes ze nog meer hebben ? In Nederland kom je ook als het gesneeuwd heeft met common sense op 99% van de plekken en die 1% kun je ontwijken. Dat winterbanden beter zijn is nogal logisch, maar nodig zijn ze in NL simpelweg voor 99% van de mensen niet.
Winterbanden presteren niet alleen maar beter bij gladheid. Dat is een fabeltje. Winterbanden presteren al beter dan zomerbanden bij een temperatuur van 7 graden. Je hebt meer grip, je remweg is aanzienlijk korter. Zeker, je komt er wel met 99% met voorzichtig rijden. Dus als die paar centen voor goede winterbanden je meer waard zijn dan je veiligheid op de weg moet je het vooral laten deze aan te schaffen.

Technische snufjes verplichten is gewoon onhaalbaar. Iets met oudere auto's en even nadenken. Ik dacht dat je commonsense had?

Winterbanden aanschaffen valt mijn inziens onder common sense...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

wel leuk om deze winterbanden discussie weer op te zien laaien: mijn duit in het zakje > ik snij willekeurig elke BWM 1 serie rijder ongezien de vangrail in deze winter. Die auto is totaal ongeschikt voor glad wegdek, willekeurig welk rubber eronder zit.
Lol, klinkt meer alsof je zelf niet kan rijden.

Ik rij ondertussen 200.000km met mijn einser en ben prima tevreden, in Nederland in de zomer of winter.[/me] Of tijdens de wintersport. Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Maar ik gok dat achterwielaandrijving niets voor jou is. En ja, in de winter rij ik op 16"/205 winterbanden en in de zomer ligt er 17" met 225 achterop. Al met al niet al te spannende bandenmaten, maar het ligt echt prima op de weg.

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 01-12-2012 21:20 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.