Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.927 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:13:
[...]

DE tijdziekte is overdrijven en alles zwart/wit absoluut voor te stellen.
Ik ben tegenwoordig ook weer veel actief op de racefiets en dezelfde onheilsprofeten die je hier tot gevaarlijke gek verklaren zonder winterbanden , verklaren je ook tot gevaarlijke gek als je bekent wel eens een ritje zonder helm op je knar maakt (dat doe ik dus wel eens)

Ik had nog 2 stalen velgen over en 2 wielen wisselen gaat gewoon lekker snel in een kwartiertje.
Bij remacties is er geen enkel nadeel, alleen misschien in bochten op sneeuw .
Overigens denk ik dat er weinig verschil in grip is tussen 2 M & S bandjes en zomerbanden met 7mm en open profiel, principieel is 4 gelijke banden beter, maar de praktijk is vaak niet zo rechtlijnig.
Voor het zover is (sneeuw) maak ik een proefritje hoe het aanvoelt.
Ik beschik over een bedrijfsauto (naast mijn eigen) met banden die dramatisch slecht zijn op sneeuw (alleen langsgroeven), toch ben ik daarmee nog nooit in ook maar 1 probleem geweest.
Ik laat niet een onheilsprofeet of marketinglullo's uitmaken wat ik doe, ik doe ook wel eens gewoon iets wat ik zelf uitvogel, in dit geval dus een economische en handige oplossing.
Ten eerste, bij remacties is er dus wel nadeel. Dat is het hele punt net. Het probleem daarbij is alleen dat je vaak al te laat bent zodra je merkt dat het fout gaat. Echt, ik zou je heel graag eens een slipcursus aanraden waar je dit zelf mag ervaren. Liefst met je eigen auto. Dat is echt een hele openbaring. :)

Dat de praktijk niet altijd rechtlijnig is, ben ik met je eens. Maar je kunt ook de goden verzoeken, zoals ze dat zo mooi noemen.

Of het een economische oplossing is, daar valt over te discussiëren. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als iemand een ongeluk heeft waarbij deze bandenconfiguratie als oorzaak wordt aangewezen.

Wielrennen zonder helm vind ik trouwens prima. Daarmee is de kans tenslotte vrij klein dat je andere slachtoffers maakt. Maar goed, je moet het zelf weten, daar heb je inderdaad gelijk in. Nog veel veilige kilometers gewenst! :) En nee, dat is niet sarcastisch bedoeld.
begintmeta schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:36:
[...]

Daar is natuurlijk best een groot en divers gebied, en zelfs hier zijn grote verschillen. Hier waren ze ook zeer nuttig vorige winter.
Dáár is in mijn geval Limburg, Ardennen en NRW. Maar zelfs op de vlakke stukken was het verschil tussen wel of geen winterbanden gigantisch, door het gebrek aan strooizout.

[ Voor 72% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-09-2011 18:17 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het zijn net pepernoten, die winterbanden, het is pas september ffs :P Het valt me op dat er de laatste jaren sowieso veel meer reclame en aandacht voor winterbanden is, met name op RTL5/7. Zou het er iets mee te maken hebben dat RTL Autowereld "mede mogelijk gemaakt" wordt door Vredestein :+ >:) . Nu lekker inspelen op het sentiment (Wees er snel bij !) omdat er vorig jaar een flinke rush was toen het weer omsloeg.
Voor mezelf heb ik de afweging gemaakt, en besloten dat voor mijn situatie (alleen in NL, voornamelijk snelweg) de toegevoegde waarde de aanschaf niet rechtvaardigt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:59:
[...]

Ik heb je smiley wel gezien, maar ik heb het er voor de zekerheid maar bijgeëdit: de zomerbanden die ik er alleen in het zomerseizoen dus onder heb liggen gebruikt mijn zusje het hele jaar door. Dat was dan ook de enige afwijkende variabele.
offtopic:
Snap ik....ik doelde meer op het feit dat jullie alles hetzelfde hebben....zelfde straat, zelfde auto, zelfde zomerbanden. Zelfde winterbanden? Zelfde kleren? Zelfde partner? :+ :+ :+
Gewoon dikke ongein dus, let er verder maar niet op. Ik zat sowieso in mijn eentje te lachen waarschijnlijk, maar ja....dat heb je soms hè. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Aangezien ze net een huisje aan het zoeken is met haar vriend delen we binnenkort gelukkig niet meer zo veel. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CeesKees schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:20:
laat ik eerlijk zijn, als ik geld over had
zou ik het liefste ook mijn winterbanden om schitterende lm velgen doen. Maar helaas, dan maar staal. En geen wieldoppen!!!
Stalen velgen zijn lichter dan modelichtmetaal en geven daarmee een betere wegligging.
Wie dit betwijfelt heeft nog nooit een "lichtmetalen " wiel in zijn handen gehad.

Alles is relatief.
In de tijd dat ik opgroeide was zilvergelakt standaard en een plastieken dop luxe.....
De oudere leeftijd heeft dus budgettair voordelen.
Mijn "lichtmetaal "ligt momenteel werkloos in de tuin , ik zie geen reden om de (met de auto gekochte) banden om te gooien.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:20:
[...]

Stalen velgen zijn lichter dan modelichtmetaal en geven daarmee een betere wegligging.
Wie dit betwijfelt heeft nog nooit een "lichtmetalen " wiel in zijn handen gehad.
En stalen velgen zijn vaak minder kostbaar, en in de winter heb je kans op pekel, en LM corrodeert dan al snel. (Staal ook wel, maar een beetje roest op stalen velgen is makkelijker te verhelpen).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:20:
Net zoals bij fietsen is lichtmetalen ook zwakker dan staal en het wordt gecompenseerd door het dikker te maken. Dan haal je geen nettowinst tov stalen velgen of fietsframes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:54:
[...]

Waarom heb je de oude velgen dan niet behouden voor de wintersloffen? Wisselt ook wat makkelijker...
de 16" originele bmw velgen vind ik mooier dan de 17" bmw velgen. En op de 16" zitten al zomerbanden op en de 17" winterbanden die zeker nog 2 seizoenen meegaan. Vandaar. Enige nadeel vind ik dat de 17" winterbanden 205 voor is en 235 achter. Had ze liever wat smaller gehad achter.

Ach ze staan niet in de weg. En straks als het weer sneeuwt kan je amper winterbanden kopen en dan ben ik ze zo kwijt.

Het is wel 100% beter als er sneeuw ligt. boven vriespunt en regen zijn de zomerbanden weer beter. Merk duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:51:
[...]
Net zoals bij fietsen is lichtmetalen ook zwakker dan staal en het wordt gecompenseerd door het dikker te maken. Dan haal je geen nettowinst tov stalen velgen of fietsframes.
Bij fietsframes is wel een behoorlijke winst te halen door oversized buizen en materiaal weghalen in het midden ( "butted"buizen).
De doorsnee lichtmetalen velg heeft deze verfijningen niet en is daarom een lompe klont metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

YellowCube

Wait...what?

hoe zijn we precies van winterbanden naar racefietsen gegaan?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:40:
Ben ik nou de enige die vind dat winterbanden tegenwoordig een hype aan het worden zijn? Goed, de grip en de remweg zullen onder winterse omstandigheden wel wat beter zijn maar ik rijd inmiddels al 5 jaar hetzelfde woon-werk traject en ik heb nog nooit een situatie gehad waarvan ik zeg: "Had ik maar winterbanden".

Als je met normale banden gewoon rustig aan doet en niet de held uit gaat hangen dan valt het allemaal best mee. Vroeger ging het ook, dus nu ook :)

Dan heb je ook nog dat gedoe met opslag, en je wieldoppen. Voor mij voorlopig geen winterbanden. Tenzij ik een andere job krijg waarbij ik veel kilometers moet maken :)
In het geval van enkel wat woonwerk verkeer kun je het inderdaad ter discussie stellen.
Het is overigens geen hype oid, er wordt meer aandacht aan geschonken.
Ik reed in 2001<>2006 erg veel privekilometers (50K PJ) met een eigen auto (vriendin woonde ver weg) en had dus een setje winterbanden liggen.
Inmiddels wonen we samen dus rij ik minder prive, maar heb ik ondertussen wel een leasebak waarbij winterbanden zijn inbegrepen in het leasecontract.
Ik rij nu ongeveer 40K per jaar, waarvan ook veel in DLD, en daar zijn winterbanden min of meer verplicht (boete en aansprakelijkheid bij ongeval tijdens winterse omstandigheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:09:
hoe zijn we precies van winterbanden naar racefietsen gegaan?
Dat moet je de heer Rapture vragen.....

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:13:
[...]
Ik laat niet een onheilsprofeet of marketinglullo's uitmaken wat ik doe, ik doe ook wel eens gewoon iets wat ik zelf uitvogel, in dit geval dus een economische en handige oplossing.
Economisch ja, handig nee..... Je zegt zelf al eerder dat zowel jij als je partner met de combi 2 goede/2 slechte banden al een paar keer problemen hebt gehad (inclusief echt achterstevoren staan). Dan ga je dat toch niet nog een keer opzoeken omdat je minder geld wilt uitgeven ?

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:27:
[...]

Economisch ja, handig nee..... Je zegt zelf al eerder dat zowel jij als je partner met de combi 2 goede/2 slechte banden al een paar keer problemen hebt gehad (inclusief echt achterstevoren staan). Dan ga je dat toch niet nog een keer opzoeken omdat je minder geld wilt uitgeven ?
Ik heb toch duidelijk uitgelegd dat het nu om 4 goede banden gaat , waarvan de voorbanden sneeuwbanden zijn en de achterste hele goede zomerbanden?
Het ging destijds om een configuratie waarvan ik me niet eens bewust was , ik kocht gewoon een paar redelijke bandjes in de buurt en pas later bleken het M & S banden te zijn.
De achterbanden waren toen 7 jaar oude Toyo's en dat was het feitelijke probleem op nat wegdek.
Ik heb er ook zonder enig probleem mee in sneeuw gereden....
Harde en oude banden met zelfs nog een goed profiel, een onderschat probleem.
Uitsluitend bij sneeuw zal ermee worden gereden, sneeuw weg> andere voorbanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 00:42 ]

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 18:02:

Ten eerste, bij remacties is er dus wel nadeel. Dat is het hele punt net. Het probleem daarbij is alleen dat je vaak al te laat bent zodra je merkt dat het fout gaat. Echt, ik zou je heel graag eens een slipcursus aanraden waar je dit zelf mag ervaren. Liefst met je eigen auto. Dat is echt een hele openbaring. :)
Je onderschat me gewoon, ik ben geen gewone tweaker die zijn "kennis"van forums en het Net haalt.
Ik houdt me hier wel eens op wegens de leuke , pittige discussies over onderwerpen die me aanspreken.
Dat ik daarbij niet de "mainstream" volg (omdat ik nu eenmaal van een andere generatie ben) , so what?
Ik heb nu eenmaal weinig tot niks met napraters.
Ik heb zoveel kilometers onder alle mogelijke weersomstandigheden en wegdekken afgelegd dat ik denk te weten wat ik doe , gewoon ervaring dus.
Heb ik ook echt geen slipcursus voor nodig.

• redwing
[...]
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:37:
[...]

Ik heb toch duidelijk uitgelegd dat het nu om 4 goede banden gaat , waarvan de voorbanden sneeuwbanden zijn en de achterste hele goede zomerbanden?
Het ging destijds om een configuratie waarvan ik me niet eens bewust was , ik kocht gewoon een paar redelijke bandjes in de buurt en pas later bleken het M & S banden te zijn.
De achterbanden waren toen 7 jaar oude Toyo's en dat was het feitelijke probleem op nat wegdek.
Ik heb er ook zonder enig probleem mee in sneeuw gereden....
Harde en oude banden met zelfs nog een goed profiel, een onderschat probleem.
Uitsluitend bij sneeuw zal ermee worden gereden, sneeuw weg> andere voorbanden.
Nogmaals, je hebt zelf ervaren wat er gebeurt als je deze keuze maakt en je partner ook. Daarvan niets leren noemen ze gewoon koppig ;) Als jij op sneeuw rijdt hebben je voorbanden een paar keer zoveel grip als je achterbanden (kijk maar eens naar het verschil in remweg op sneeuw tussen zomer en winterbanden). De eerste keer dat je op ijs/sneeuw rijdt en onverwacht (dus wat harder als normaal) moet remmen zal ie uitbreken. Ook goede zomerbanden hebben ten slotte weinig grip op sneeuw.

Bij regen/droog weer zul je inderdaad weinig last van hebben, maar precies de situatie waar je ze er voor oplegt (sneeuw) maak je veel slechter. Zoals het hele jaar door geldt, zorg er gewoon voor dat je 4 banden hebt die dezelfde eigenschappen hebben en als je toch 2-2 wilt doen leg dan de beste grip achter (en niet voor zoals jij doet)

En die 7 jaar oude Toyo's waren echt je probleem niet, het verschil in banden was je probleem. Als je toen 4 van die Toyo's had gehad had je wat onderstuur gehad, had je je gas los gelaten en had je zonder problemen door kunnen rijden ipv achterstevoren te staan.

BTW, die ervaring van je is leuk, maar tijdens een slipcursus laten ze zien wat er gebeurt als je op/over de grens rijdt en dat is iets dat je tijdens normaal rijden echt niet doet.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 21-09-2011 02:00 ]

[removed]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Misschien kan Flits flits een twitter account nemen en continue posten waar hij heen gaat? Dan kunnen wij tenminste zorgen dat we hem niet tegenkomen deze winter.

Ik ben blij dat ik winterbandjes in de nieuwe lease regeling heb, was afgelopen winter het niet een parkeervak in kunnen rijden (of er weer uit komen....) meer dan zat. 3 straten verderop parkeren omdat daar een plekje was zonder sneeuwberg ervoor zodat ik er wel in kon komen. Pokkesneeuw. En het glijden over de plat gereden sneeuw in de file was ook minder grappig. (Zul je net zien dat we helemaal geen sneeuw hebben deze winter...).
Is het al lente? .... :)

Exact expert nodig?

• redwing
Ach, zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd (paar jaar al volgens mij ;) ) snap ik het heel goed dat als je alleen in Nederland rijd je geen winterbanden pakt. Het grootste probleem heb je normaal gesproken in de kleine straten en die kom je door met beleid te rijden ook wel door. Ik heb met mijn zomerbanden in de winter geloof ik 1 keer ff vast gestaan omdat ik op een hellinkje geparkeerd stond. Vloermatjes eronder werkte perfect :)

Ik snap alleen niet dat je zoals flits flits doet express de balans uit je auto gaat halen en dan helemaal omdat ie zelf al aangeeft ervaren te hebben wat er gebeurt als je dat op deze manier doet. Oftewel blijf of lekker op je zomerbandjes rijden of zet er 4 winterbanden onder maar ga niet combineren.

[removed]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Het is een redenatie in de trand van: "ik heb 30 jaar gerookt en ik heb geen longkanker. Kortom: al het gezeur over risico op longkanker is onzin".

DIT IS MIJN WEBSITE

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 07:48:
... Het grootste probleem heb je normaal gesproken in de kleine straten en die kom je door met beleid te rijden ook wel door. ...

Behalve als die in de hellingen liggen, je moet IMHO de hellingen in Nederland niet onderschatten.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:56:
[...]

Je onderschat me gewoon, ik ben geen gewone tweaker die zijn "kennis"van forums en het Net haalt.
Ik houdt me hier wel eens op wegens de leuke , pittige discussies over onderwerpen die me aanspreken.
Dat ik daarbij niet de "mainstream" volg (omdat ik nu eenmaal van een andere generatie ben) , so what?
Ik heb zoveel kilometers onder alle mogelijke weersomstandigheden en wegdekken afgelegd dat ik denk te weten wat ik doe , gewoon ervaring dus.
Ik twijfel niet aan jouw vermogen om een auto onder alle omstandigheden onder controle te houden... Zo lang je M. Schumacher, S. Vettel of S. Loeb heet.
Ik weet wel dat zo goed als alle automobilisten zich beter vinden rijden dan de rest. Is dat realistisch, of overschatten deze mensen zichzelf? ;)
redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 01:59:
[...]

En die 7 jaar oude Toyo's waren echt je probleem niet, het verschil in banden was je probleem. Als je toen 4 van die Toyo's had gehad had je wat onderstuur gehad, had je je gas los gelaten en had je zonder problemen door kunnen rijden ipv achterstevoren te staan.

BTW, die ervaring van je is leuk, maar tijdens een slipcursus laten ze zien wat er gebeurt als je op/over de grens rijdt en dat is iets dat je tijdens normaal rijden echt niet doet.
My point exactly. :)

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
Heerlijk van die mensen die denken alles beter te weten en het niet nodig vinden om 4 winterbanden onder hun auto te leggen maar 2?
Van dat soort mensen word ik gewoon bang op de weg omdat ik wel ontzettend zuinig ben op mijn auto en dan zal je het net zien dat iemand die 100 euro op jaar basis wilt besparen op veiligheid tegen mij auto aankomt.
Maar geloof me ik hoop dat de politie dan heel snel aanwezig is.

Verwijderd

Ik heb ze nodig voor Duitsland waar ik regelmatig kom, maar ik vind die winterbanden ideaal ook in Nederland. Vorig jaar in de sneeuw/glad wegdek bij stoplichten gehad dat ik wel wegkwam en mensen naast me niet. Denk dat ik met zomerbanden ook wel weg was gekomen, maar het maakte het op zijn minst makkelijker.

En buiten dat, kosten kunnen nooit een argument zijn. 1 keer aanschaffen en heb je jaren plezier van. Zomerbanden slijten niet als de winterbanden erom liggen en visa versa. Dus dat maakt allemaal geen drol uit.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik snap het ook niet, sowieso besparen op banden. Hoe goed je auto ook is, de banden bepalen uiteindelijk of je er ook iets aan hebt.
Vorig jaar was ik bijv. wel heel erg blij met de winterbanden. Op de dagen dat een weeralarm gold, reed ik met gepaste snelheid gewoon door de sneeuw.
Daar komt bij dat je in een oude binnenstad absoluut niet kan vertrouwen op strooien. En als er al gestrooid wordt, rijdt er te weinig verkeer om het goed te laten smelten. Combineer dat met smalle straatjes met scherpe bochten en het nut van goede winterbanden bij sneeuw wordt heel snel duidelijk.

De enige keren dat ik achterstevoren ben komen te staan, was op het moment dat ik echt opzettelijk de grens aan het overschrijden was (spelen op een lege parkeerplaats) en toen ik op ijs terecht kwam. Dat laatste valt alleen met spikes te redden.

Ik vind de houding/stelling van Flits Frits op z'n zachtst gezegd onverstandig. Maar goed, er zijn ook mensen die het slim vinden om met 4 verschillende banden rond te gaan rijden, dus 2 verschillende valt nog mee...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Gonadan
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 16:28:
Geeft toch maar aan dat ik niet de enige ben die twijfelt over het nut van winterbanden ;)
Klopt, maar als je het gelezen had dan had je ook gezien dat minimaal 180 van het aantal keren het nut alsnog aangetoond is. De discussie is allang niet meer of het nut heeft, de discussie is of je het zelf nodig vindt. En dat is persoonlijk dus zal nooit een eenduidige conclusie opleveren. :)

De reden waarom mensen géén wieldoppen willen omdat je zo laat zien dat je op staal rijdt vanwege de winterbanden, als je wieldoppen gebruikt denken mensen misschien wel dat het zo hoort op de auto. :')

[ Voor 55% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2011 10:32 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:56:
[...]

je hebt natuurlijk de HBO Oversschattingscursus van het LOI gevolgd?
:9

is het rijden Zonder wieldoppen eigenlijk nog schadelijk voor bv je naaf ofzo (die dan bloot ligt ?)

[ Voor 6% gewijzigd door Reloader op 21-09-2011 11:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:30:
[...]

Klopt, maar als je het gelezen had dan had je ook gezien dat minimaal 180 van het aantal keren het nut alsnog aangetoond is. De discussie is allang niet meer of het nut heeft, de discussie is of je het zelf nodig vindt. En dat is persoonlijk dus zal nooit een eenduidige conclusie opleveren. :)

De reden waarom mensen géén wieldoppen willen omdat je zo laat zien dat je op staal rijdt vanwege de winterbanden, als je wieldoppen gebruikt denken mensen misschien wel dat het zo hoort op de auto. :')
Mwah, denk eerder dat dat is omdat mensen geen zin hebben om extra uit te geven voor een paar flut-dopjes. Het is dat ik het hele jaar door op staal rijd en dus de wieldoppen overzet als ik wissel, maar bij mijn vorige auto heb ik nooit de moeite genomen om wieldoppen aan te schaffen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_JGC_ schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:07:
[...]

Mwah, denk eerder dat dat is omdat mensen geen zin hebben om extra uit te geven voor een paar flut-dopjes. Het is dat ik het hele jaar door op staal rijd en dus de wieldoppen overzet als ik wissel, maar bij mijn vorige auto heb ik nooit de moeite genomen om wieldoppen aan te schaffen.
Ik heb wel wieldoppen erbij gekocht, want waarom zou ik in de wintermaanden met lelijke zwarte stalenvelgen gaan rondrijden en de rest van het jaar op "mooie" LM-velgen.

• deepbass909

deepbass909

Reloader schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:02:
[...]

je hebt natuurlijk de HBO Oversschattingscursus van het LOI gevolgd?

is het rijden Zonder wieldoppen eigenlijk nog schadelijk voor bv je naaf ofzo (die dan bloot ligt ?)
Bij de niet-aangedreven as zal het niks uitmaken (daar zit altijd een stofkap over de centrale moer), bij de aangedreven wielen kan het extra corrosie veroorzaken op de centrale moer, juist omdat hij dan ook nog eens blootgesteld wordt aan pekel. Nu hoeft die bijna nooit los, dus het zal wel loslopen.
En anders heb ik nog wel een setje doppen liggen voor 15" BMW staal ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Erkens schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:12:
[...]

Ik heb wel wieldoppen erbij gekocht, want waarom zou ik in de wintermaanden met lelijke zwarte stalenvelgen gaan rondrijden en de rest van het jaar op "mooie" LM-velgen.
Waarom zou ik met lelijke doppen gaan rondrijden als ik de rest van het jaar op mooie LM velgen rondrijdt? Ik heb er gewoon LM velgen bij gekocht :9.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Heb ondertussen de bestelling van de winterbanden gedaan bij de leasemaatschappij, maar niemand die kon zeggen of ze winterbanden ind e maat van de zomerbanden gingen leveren of ze 16" winterbanden om staal gingen doen.

Kosten winterbanden in de maat 225/40R18 niet veel meer dan 16" winterbanden?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrFl0ppY schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:40:

Waarom zou ik met lelijke doppen gaan rondrijden als ik de rest van het jaar op mooie LM velgen rondrijdt? Ik heb er geen LM velgen bij gekocht :9.
Ik wissel het hele wiel, niet alleen de band ;)

En een extra setje LM velgen was mij veel te duur, ik was al ruim 1000 euro kwijt in totaal ;)

• redwing
begintmeta schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:08:
redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 07:48:
... Het grootste probleem heb je normaal gesproken in de kleine straten en die kom je door met beleid te rijden ook wel door. ...

Behalve als die in de hellingen liggen, je moet IMHO de hellingen in Nederland niet onderschatten.
Klopt, ik bedoel dan ook te zeggen dat het vooral aan je omgeving ligt of je ze wel.niet nodig hebt maar dat de doorgaande wegen over het algemeen wel heel snel schoon genoeg zijn om ook met zomerbanden zonder problemen op te rijden.
Gonadan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:30:
[...]

Aan de andere kant kun je ook aantonen dat gedurende de winter, zomerbanden 99% van de tijd beter zijn. Het enige probleem is dat in die 1 % van de gevallen winterbanden 200% beter zijn. Oftewel voor Nederland is het inderdaad vooral een persoonlijke keuze afhankelijk van de omgeving waar je moet rijden en of je altijd per se moet rijden. Een eenduidig antwoord van wat beter is is er dus niet (voor Nederland dan, voor b.v. Duitsland is er weinig twijfel wat beter is)

[ Voor 39% gewijzigd door redwing op 21-09-2011 14:50 ]

[removed]

• MrFl0ppY
Erkens schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:42:
[...]

Ik wissel het hele wiel, niet alleen de band ;)

En een extra setje LM velgen was mij veel te duur, ik was al ruim 1000 euro kwijt in totaal ;)
Fuck, "geen" moest "gewoon" zijn 8)7

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:44:
Aan de andere kant kun je ook aantonen dat gedurende de winter, zomerbanden 99% van de tijd beter zijn. Het enige probleem is dat in die 1 % van de gevallen winterbanden 200% beter zijn. Oftewel voor Nederland is het inderdaad vooral een persoonlijke keuze afhankelijk van de omgeving waar je moet rijden en of je altijd per se moet rijden. Een eenduidig antwoord van wat beter is is er dus niet (voor Nederland dan, voor b.v. Duitsland is er weinig twijfel wat beter is)
Neem dan geloofwaardige percentages, dan komen we nog ergens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• itsleon
Overigens doen winterbanden het ook beter in/met
- regen
- bladeren
- sneeuw (duh)
- warme zomer volgens mij

Dit allemaal omdat winterbanden velemalen zachter zijn dan normale banden. Overigens weet ik het van de zomer niet geheel zeker maar volgens mij waren winterbanden overal beter in dan zomerbanden allene slijten ze ontzettend snel

• deepbass909

deepbass909

Gonadan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:23:
[...]

Neem dan geloofwaardige percentages, dan komen we nog ergens.
Los van of het percentage geloofwaardig is, wat iedereen lijkt te vergeten is dat wegkomen echt niet het belangrijkste is, maar grip in de bochten en bij het remmen als de condities even iets minder zijn. Een kennis van mij rijdt het hele jaar op zomerbanden, want met zijn Quattro komt hij toch wel weg. Alleen aan z'n Quattro heeft hij zo weinig als hij moet remmen op de sneeuw...

Wat een winterband slechter is in optimale omstandigheden valt compleet in het niets bij hoeveel slechter een zomerband is in slechte omstandigheden. Bij een noodstop heb je met winterbanden nu misschien 3 meter meer nodig. Dat is leuk dat het dus slechter is, maar die 3 meter maakt echt niet uit bij een noodstop. Reageer je net een fractie later op de snelweg ben je met je zomerbanden dat voordeel alweer kwijt. Sterker nog, een goede winterband presteert beter onder ideale omstandigheden dan een slechte zomerband.

Met ideaal bedoel ik overigen 15 graden en droog, dus op papier in het nadeel van een winterband.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
deepbass909 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:34:
... een goede winterband presteert beter onder ideale omstandigheden dan een slechte zomerband. ...
Waarom je goede winterbanden met slechte zomerbanden zou vergelijken ontgaat me overigens wel een beetje. Bijvoorbeeld de prijs zal de overeenkomst niet zijn denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 21-09-2011 15:46 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iemand hier ervaring met de Kleber Quadraxers?

Heeft ook een computer!

• redwing
itsleon schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:31:
Overigens doen winterbanden het ook beter in/met
- regen
- bladeren
- sneeuw (duh)
- warme zomer volgens mij

Dit allemaal omdat winterbanden velemalen zachter zijn dan normale banden. Overigens weet ik het van de zomer niet geheel zeker maar volgens mij waren winterbanden overal beter in dan zomerbanden allene slijten ze ontzettend snel
Aangepast voor je :+ Winterbanden hebben een ander profiel waardoor bij vergelijkbare winter en zomerbanden de zomerbanden het met regen beter doen (winterbanden hebben groeven die er op gemaakt zijn om sneeuw uit de band te drukken, zomerbanden hebben alleen groeven om water weg te geleiden). Bij een warme zomer worden de winterbanden ook nog te zacht waardoor de wegligging slechter wordt. Op bladeren maakt het dan weer weinig uit aangezien daar het probleem is dat je of bladeren onder je wielen hebt waardoor je doorglijdt (bladeren over bladeren) of je glijdt gewoon weg over de bladeren, of ze vormen een heuveltje voor je wielen waardoor je ook doorglijdt.

Bij vergelijkbare winter en zomerbanden winnen de winterbanden het eigenlijk alleen maar bij sneeuw/ijs.
deepbass909 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:34:
[...]
Wat een winterband slechter is in optimale omstandigheden valt compleet in het niets bij hoeveel slechter een zomerband is in slechte omstandigheden. Bij een noodstop heb je met winterbanden nu misschien 3 meter meer nodig. Dat is leuk dat het dus slechter is, maar die 3 meter maakt echt niet uit bij een noodstop.
Tenzij je 2 meter speling hebt......

Zoals ik al eerder zei (ook andere jaren), 99% van de tijd 5% meer remweg of 2% van de tijd 100% meer remweg (maar waarbij je dat weet en je dus rustig rijd). Ik denk niet dat er veel verschil tussen zit. Ik denk dat er ook ongelukken gebeuren met mensen die bij droog weer op winterbanden rijden terwijl ze met zomerbanden het nog net hadden gehaald. En of dat nu vergelijkbaar is met het aantal ongelukken die er gebeuren bij sneeuw en door zomerbanden ? Ik heb geen flauw idee maar ik denk dat die cijfers niet zo ver uit elkaar liggen.
. Reageer je net een fractie later op de snelweg ben je met je zomerbanden dat voordeel alweer kwijt. Sterker nog, een goede winterband presteert beter onder ideale omstandigheden dan een slechte zomerband.
Waarom zou je met andere banden plotseling een fractie later reageren ?

En een goede band met een slechte vergelijken is al helemaal onzinnig. Een echt slechte winterband presteert ook slechter dan een hele goede zomerband, maar wat dat nu zegt weet ik niet ?

Ga nu aub niet de omstandigheden van beide banden aanpassen en dan zeggen dat de ene beter is dan de ander. Het heeft alleen nut om te vergelijken met vergelijkbare banden, vergelijkbare omstandigheden. Anders kan ik ook wel stellen dat op sneeuw zomerbanden altijd beter zijn (mits degene op winterbanden vergeet te sturen/remmen :+ )

[ Voor 43% gewijzigd door redwing op 21-09-2011 16:15 ]

[removed]

• Gonadan

Gonadan

Er komt zoveel meer bij kijken dan jij wilt doen laten vermoeden. Om te beginnen kan je bij het kopen van een winterband al gaan kijken naar de typen met groeven die ook op regen ingesteld zijn. Dan wint de zomergewone band het ineens niet meer en blijft alleen droog weer als voordeel voor de gewone band over.

Koop je een winterband die niet goed werkt in de regen, tja, dan heb je in Nederland maar 25% van de tijd een voordeel. (als je afgelopen winter als maatstaf neemt)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:12:
Er komt zoveel meer bij kijken dan jij wilt doen laten vermoeden. Om te beginnen kan je bij het kopen van een winterband al gaan kijken naar de typen met groeven die ook op regen ingesteld zijn. Dan wint de zomergewone band het ineens niet meer en blijft alleen droog weer als voordeel voor de gewone band over.
Volgens mij zeg ik continue vergelijkbare banden. Bij een vergelijkbare winter en zomerband wint de zomerband het in de regen. Oftewel als je een winterband zoekt met groeven voor de regen en daar ook de zomerband op uitzoekt wint de zomerband. Zoveel meer komt er dus niet bij kijken :)
Koop je een winterband die niet goed werkt in de regen, tja, dan heb je in Nederland maar 25% van de tijd een voordeel. (als je afgelopen winter als maatstaf neemt)
Klopt, maar hetzelfde geldt voor een zomerband die niet goed werkt in de regen.

Kijk voor de grap maar eens naar eerder in dit topic genoemde testen van winter/zomerbanden. Uit zo'n beetje alle testen komt precies wat ik hierboven zeg. De grote vraag is alleen of af en toe veel meer grip maar de rest van de tijd iets minder grip beter is dan vaak iets meer grip en af en toe veel minder grip. Dat laatste merk je veel meer dus je bent geneigd te zeggen dat dat de slechtste optie is, maar of dat echt zo is is maar de vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 21-09-2011 16:53 ]

[removed]

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:40:
Volgens mij zeg ik continue vergelijkbare banden. Bij een vergelijkbare winter en zomerband wint de zomerband het in de regen. Oftewel als je een winterband zoekt met groeven voor de regen en daar ook de zomerband op uitzoekt wint de zomerband. Zoveel meer komt er dus niet bij kijken :)
Dat probeer ik je dus te vertellen, dat is níet het geval. Gemiddeld wint de gewone band het van de winterband in de regen, regenbanden die echter goed werken in de regen blijven niet ver achter bij gewone banden die goed werken in de regen.
Klopt, maar hetzelfde geldt voor een zomerband die niet goed werkt in de regen.

Kijk voor de grap maar eens naar eerder in dit topic genoemde testen van winter/zomerbanden. Uit zo'n beetje alle testen komt precies wat ik hierboven zeg. De grote vraag is alleen of af en toe veel meer grip maar de rest van de tijd iets minder grip beter is dan vaak iets meer grip en af en toe veel minder grip. Dat laatste merk je veel meer dus je bent geneigd te zeggen dat dat de slechtste optie is, maar of dat echt zo is is maar de vraag.
Die tests heb ik wel gezien inderdaad, maar die onderstrepen niet wat jij beweert. Die tonen alleen dat veel winterbanden niet goed presteren in regen en dat je daar dus goed op moet letten.

Het gaat er om wat je wilt gaan gebruiken en waar je heen gaat. Blijf je in Nederland dan moet je op z'n minst winterbanden uitkiezen die goed in regen presteren anders kan je beter op gewone banden blijven rijden. Zoals jij het brengt is het per definitie 'dom' om op winterbanden te rijden in Nederland tenzij het flink sneeuwt, dat is gewoon onzin en klinkt meer als antiwinterbandpropaganda. Het zou hoogstens opgaan voor Jan-met-de-pet die de goedkoopste winterbanden bij de Kwik-Fit haalt om zo toch winterbanden te hebben.

Dat laatste wat je aanhaalt blijft een persoonlijke afweging, al is het 'minder grip' verhaal al wat ontkracht hierboven. Het hangt er ook vanaf hoe gemakkelijk jij je als bestuurder laat verrassen door slechte omstandigheden en hoeveel je je erop aanpast.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 21-09-2011 17:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• itsleon
Overigens zie ik overal op internet staan dat winterbanden het wint van "zomerbanden" tijdens een regenbui

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:40:
De grote vraag is alleen of af en toe veel meer grip maar de rest van de tijd iets minder grip beter is dan vaak iets meer grip en af en toe veel minder grip. Dat laatste merk je veel meer dus je bent geneigd te zeggen dat dat de slechtste optie is, maar of dat echt zo is is maar de vraag.
Laten we even noodsituaties (zoals plotseling overstekend kind) buiten beschouwing laten, want deze zijn zeer gering uiteraard en of de winterband of zomerband in het voor- of nadeel is hangt dus af van de in dat geval specifieke omstandigheden.

Maar als we kijken naar de "normale" rij omstandigheden dan denk ik toch dat je met winterbanden beter af bent. Stel normale omstandigheden en 95% van de tijd koud-droog of nat en 5% van de tijd sneeuw. Bij droog-koud of bij nat zijn de zomerbanden in het voordeel, maar alleen als je tegen de grens aan zit. En die grens moet je dan zelf opzoeken, want ook met winterbanden kan je in dat soort condities prima bochten nemen en prima afremmen. Je moet het echt gaan forceren (hard door bocht, vol in de remmen) om het voordeel van de zomerbanden te ervaren. Bij ijs/sneeuw echter is die grens gewoon heel erg aanwezig. Je hoeft de boel niet te forceren om bij die grens te komen.....die grens ligt gewoon heel erg laag. En dan ben je met de winterbanden wel in het voordeel.

Dus in 95% van de tijd ben je met de zomerbanden theoretisch in het voordeel en in 5% van de tijd praktisch in het nadeel. Oftewel.....eigenlijk niet echt voordeel, wel wat nadeel. Met de winterbanden uiteraard precies andersom.

• u_nix_we_all
  • Niet online
zimbab schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:22:
[...]

<snip>
Stel normale omstandigheden en 95% van de tijd koud-droog of nat en 5% van de tijd sneeuw.
<snip>
Het zal niet voor iedereen gelijk zijn, maar voor mijn gevoel is die 5% veel te hoog gesteld. Als ik kijk naar het aantal dagen dat er sneeuw ligt is dat volgens mij al minder dan 5%. Dat vemenigvuldigd met het gedeelte van de reis waar daadwerkelijk sneeuw ligt, komt voor mij altijd veel lager uit. Voor die 0,zoveel % waar ik dan op uit kom, doe ik wel ff mak aan op de zomerbandjes.

Edit: En nu bedenk ik me nog wat: Ik rij met een DS3 eHDi, zo'n zuinig dieseltje met 95 gr/km CO2 uitstoot. Om dat te halen mogen daar al geen LM-velgen onder, en de banden die eronder liggen zijn volgens mij Michelin EnergySavers. Ik denk eigenlijk dat als daar winterbanden onder gezet worden, hij niet meer aan de normering voor A-klasse gaat komen. Beetje vreemd dus, het kan natuurlijk niet zo zijn dat het belastingtechnisch uitmaakt welke banden er onder je auto zitten :? Iemand die weet hoe dit wettelijk zit ?

[ Voor 29% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-09-2011 18:21 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

u_nix_we_all schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:59:
[...]

Het zal niet voor iedereen gelijk zijn, maar voor mijn gevoel is die 5% veel te hoog gesteld. Als ik kijk naar het aantal dagen dat er sneeuw ligt is dat volgens mij al minder dan 5%. Dat vemenigvuldigd met het gedeelte van de reis waar daadwerkelijk sneeuw ligt, komt voor mij altijd veel lager uit. Voor die 0,zoveel % waar ik dan op uit kom, doe ik wel ff mak aan op de zomerbandjes.
Ik reageer op de stelling: Wat is er beter? Grootste gedeelte van de tijd iets meer grip of klein gedeelte van de tijd veel meer grip?

Dan zeg ik....klein gedeelte van de tijd veel meer grip, want in dat kleine deel ga je waarschijnlijk al een aantal keer de grens van je grip ervaren terwijl je in het andere deel zowel met winterbanden als met zomerbanden onder normale omstandigheden dit niet of nauwelijks zult ervaren. Wat voor waarde je daar aan hecht moet iedereen zelf bepalen natuurlijk, maar strikt genomen is het beter om je banden aan te passen aan de kleine periode waarin je wél in aanraking met de grenzen gaat komen.

Over jouw kosten-baten-analyse kan ik niet oordelen natuurlijk. Dat moet je zelf weten.

Ik persoonlijk blijf trouwens net zolang op zomerbanden rijden totdat de vooruitzichten dusdanig zijn dat het echt gaat sneeuwen. Ik vind mijn zomersetje mooier en ik ben lui aangelegd. Maar als het sneeuwt en er ligt een redelijk pak kom ik gewoon moeilijk weg op sommige plekken (straat bij mij voor, parkeerplaats van werk).

[ Voor 15% gewijzigd door zimbab op 21-09-2011 18:19 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Als we het dan toch over cijfers gaan hebben

Volgens het KNMI waren er vorig jaar gemiddeld over nederland 42 dagen met sneeuw en 55 met vorst (maar daar hebben we het verder niet over). Dus als er als iets met die 5% is, dan is ie veel te laag. In de periode van 5 maanden dat ze er bij mij onder zitten zou er dus anderhalve maand / 30% sneeuw op ongeprepareerde wegen liggen.

Geen moeilijke keus lijkt mij.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Shanquish
  • Niet online
[...]

Edit: En nu bedenk ik me nog wat: Ik rij met een DS3 eHDi, zo'n zuinig dieseltje met 95 gr/km CO2 uitstoot. Om dat te halen mogen daar al geen LM-velgen onder, en de banden die eronder liggen zijn volgens mij Michelin EnergySavers. Ik denk eigenlijk dat als daar winterbanden onder gezet worden, hij niet meer aan de normering voor A-klasse gaat komen. Beetje vreemd dus, het kan natuurlijk niet zo zijn dat het belastingtechnisch uitmaakt welke banden er onder je auto zitten :? Iemand die weet hoe dit wettelijk zit ?
simpel, die energieklasse heeft ie gekregen op basis van de typegoedkeuring, toen ie op kenteken werdt gezet voldeed ie eraan.
alles wat er nadien aan wordt verandert heeft er geen invloed meer op, al monteer je 27" velgen eronder, plak je dikke spoilers erop en zet je een huge ass turbo erop.
Engineer Stewie schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:42:
Heb ondertussen de bestelling van de winterbanden gedaan bij de leasemaatschappij, maar niemand die kon zeggen of ze winterbanden ind e maat van de zomerbanden gingen leveren of ze 16" winterbanden om staal gingen doen.
daarom heb ik zelf maar aangegeven wat ik wilde, 1 set winterbanden op stalen velgen aub. de maat maakt mij niet uit.. als het maar past :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door Shanquish op 21-09-2011 19:57 ]

• redwing
Gonadan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 17:06:
[...]
Dat probeer ik je dus te vertellen, dat is níet het geval. Gemiddeld wint de gewone band het van de winterband in de regen, regenbanden die echter goed werken in de regen blijven niet ver achter bij gewone banden die goed werken in de regen.
[...]
Die tests heb ik wel gezien inderdaad, maar die onderstrepen niet wat jij beweert. Die tonen alleen dat veel winterbanden niet goed presteren in regen en dat je daar dus goed op moet letten.
Precies wel dus wat ik zeg dus. Bij vergelijkbare banden wint in de regen de zomerband gewoon. Wil je een goede winterband voor in de regen moet je heel goed zoeken en 1 van de betere nemen. Als je echter dan weer de betere zomerband neemt zul je zien dat die toch weer beter presteert in de regen.
Aan de andere kant als jij juist een zomerband uitzoekt omdat ie goed presteert in de sneeuw zul je zien dat de verschillen met een winterband ook weer een stuk kleiner wordt.
Het gaat er om wat je wilt gaan gebruiken en waar je heen gaat. Blijf je in Nederland dan moet je op z'n minst winterbanden uitkiezen die goed in regen presteren anders kan je beter op gewone banden blijven rijden. Zoals jij het brengt is het per definitie 'dom' om op winterbanden te rijden in Nederland tenzij het flink sneeuwt, dat is gewoon onzin en klinkt meer als antiwinterbandpropaganda.
Dat is juist niet wat ik zeg, wat ik wel zeg is dat je er met winterbanden in Nederland niet echt op vooruit gaat en dat ik me afvraag welke beter is. Ik denk dat als je een strenge winter hebt winterbanden beter zijn en als de winter wat minder streng is zomerbanden beter zijn. 50-50 dus. Daarnaast denk ik dat als je je wat aanpast je ook prima met zomerbanden (afhankelijk van je omgeving) vooruit kunt.
Dat laatste wat je aanhaalt blijft een persoonlijke afweging, al is het 'minder grip' verhaal al wat ontkracht hierboven. Het hangt er ook vanaf hoe gemakkelijk jij je als bestuurder laat verrassen door slechte omstandigheden en hoeveel je je erop aanpast.
En dat laatste gaat het nu net om. Als jij op tijd door hebt dat het wat gladder wordt ga je rustiger rijden en maakt het weinig uit op wat voor banden je rijd. Het enige wat ik dan ook betwijfel is of het in Nederland nu echt beter is om winterbanden te gebruiken en ik denk dat dat iets is dat echt persoonlijk is en geen gegeven iets (iets wat in b.v. Duitsland juist wel een gegeven iets is)
martijn_tje schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:36:
[...]
Als we het dan toch over cijfers gaan hebben

Volgens het KNMI waren er vorig jaar gemiddeld over nederland 42 dagen met sneeuw en 55 met vorst (maar daar hebben we het verder niet over). Dus als er als iets met die 5% is, dan is ie veel te laag. In de periode van 5 maanden dat ze er bij mij onder zitten zou er dus anderhalve maand / 30% sneeuw op ongeprepareerde wegen liggen.

Geen moeilijke keus lijkt mij.
Ik kan 1 ding garanderen en dat is dat ik vorig jaar niet 42 dagen heb gehad waarbij ik continu op sneeuw aan het rijden was. Misschien dat er her en der een sneeuwvlokje viel op die dagen, maar de dagen dat er echt sneeuw op de weg lag zal zeker binnen die 5% oftewel 18 dagen vallen en ik denk dat als ik 10 dagen pak ik zelfs beter in de buurt kom als ik de dagen pak waar er ook echt op de doorgaande wegen nog sneeuw lag.
zimbab schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:16:
[...]
Dan zeg ik....klein gedeelte van de tijd veel meer grip, want in dat kleine deel ga je waarschijnlijk al een aantal keer de grens van je grip ervaren terwijl je in het andere deel zowel met winterbanden als met zomerbanden onder normale omstandigheden dit niet of nauwelijks zult ervaren.
Is dat zo ? Ik rijd altijd heel voorzichtig als er sneeuw ligt dus heb ik er ook weinig last van.en kom ik die grens hooguit bij het wegrijden tegen. Een echte noodstop zal ik dan ook eigenlijk altijd alleen maar moeten maken op niet besneeuwde wegen.

[removed]

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:23
Net voor €200 een setje Vredestein Snowtracks aangeschaft van een kennis, 16" op staal met +-7mm profiel. Voor dat geld ga ik het risico niet lopen, al komen ze er pas onder als de voorspelling is dat de tempratuur onder de 5 graden komt en blijft met kans op sneeuw.

Verwijderd

itsleon schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:31:

Uitspraken waarin het modieuze "vele malen "voorkomt neem ik absoluut niet serieus.
En dat blijkt ook hier weer terecht.
De eerder door mij gebruikte winterbanden (Michelin Alpin) bleken enorm slijtvast te zijn.
Ik kocht die dingen met 6mm erop , reed er 2 winters en een (warme) zomer op en 30000km en toen zat er nog 3 mm op, de auto is verkocht met die dingen er nog op...

Verwijderd

Reloader schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:02:
[...]

1-je hebt natuurlijk de HBO Oversschattingscursus van het LOI gevolgd?

2-is het rijden Zonder wieldoppen eigenlijk nog schadelijk voor bv je naaf ofzo (die dan bloot ligt ?)
1-Tja , de fase dat je geen cursus meer nodig hebt moet jij nog zien te bereiken.

2-Niet de naaf ligt bloot, hooguit een naafmoer die kan geen roesten, beetje ML erop> opgelost.

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 01:59:

Bij regen/droog weer zul je inderdaad weinig last van hebben, maar precies de situatie waar je ze er voor oplegt (sneeuw) maak je veel slechter. Zoals het hele jaar door geldt, zorg er gewoon voor dat je 4 banden hebt die dezelfde eigenschappen hebben en als je toch 2-2 wilt doen leg dan de beste grip achter (en niet voor zoals jij doet)
Je kan niet lezen en wil je gewoon je gelijk halen en herhaalt maar weer eens je forumwijsheid.
Het enige probleem dat ik had was op NATTE afritten door die oude achterbanden....., op sneeuw ging het prima.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:54:
Is dat zo ? Ik rijd altijd heel voorzichtig als er sneeuw ligt dus heb ik er ook weinig last van.en kom ik die grens hooguit bij het wegrijden tegen. Een echte noodstop zal ik dan ook eigenlijk altijd alleen maar moeten maken op niet besneeuwde wegen.
Laten we nu niet allemaal persoonlijk ervaringen in de discussie gaan invoeren. Want iedereen hier is perfect en iedereen hier is de meest verstandige persoon ter wereld en iedereen hier kan de weg perfect lezen etc etc. Alle argumenten worden hier betwijfeld omdat _iemand_ dan weer moet melden dat hij of zij dat nog nooooooit heeft meegemaakt.

Fact of the matter is (naar mijn mening :D ) dat je bij sneeuw veel eerder de grens tegenkomt. Dat kan zijn omdat je dom bent (wat niemand hier is) of omdat je gewoon een stukje tegen komt dat toch net even wat gladder is dan verwacht (wat hier natuurlijk niemand gebeurt). Dan hoef je je auto nog niet meteen in de prak te rijden, maar toch zijn winterbanden dan gewoon in het voordeel t.o.v. zomerbanden. Bij normale natte omstandigheden of droge kou kom je de grens dat je echt voordeel ervaart van zomerbanden t.o.v. winterbanden veel minder snel tegen. Dan moet je toch echt wel bovengemiddeld hard rijden.
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:04:
Je kan niet lezen en wil je gewoon je gelijk halen en herhaalt maar weer eens je forumwijsheid.
Het enige probleem dat ik had was op NATTE afritten door die oude achterbanden....., op sneeuw ging het prima.
Het ging prima, maar dat wil nog niet zeggen dat jij er verstandig aan doet om er twee voorop te gooien. Resultaten uit het verleden....blablabla. En feitelijk gezien is het gewoon niet slim om alleen voorop winterbanden te doen. Maar je moet het zelf weten. Sommige mensen verwarren jarenlange ervaring met feiten (en wijsheid).

[ Voor 20% gewijzigd door zimbab op 21-09-2011 22:16 ]

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:04:
[...]
Ehm, wie wil er hier zijn gelijk halen ? Mijn verhaal klopt toch echt precies voor jouw situatie. Op sneeuw heb je 4 banden die tegelijk gaan schuiven (allemaal zeer slechte grip) dus gaat het goed omdat dat een kwestie van voorzichtig rijden is en als je net over de grens gaat krijg je wat overstuur, op de natte weg had je 2 fatsoenlijke banden die wel grip hielden en 2 die dat niet deden en ging je achterstevoren. Nu ga je diezelfde situatie nadoen maar dan voor sneeuw en verwacht je dat het wel werkt ? Ik hoop echt voor jou dat je weinig sneeuw tegen komt :)
zimbab schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:09:
[...]
Fact of the matter is (naar mijn mening :D ) dat je bij sneeuw veel eerder de grens tegenkomt.
Klopt helemaal hoor, alleen wat ik probeer te zeggen is dat je dat normaal wel weet en dus al veel rustiger rijdt. Oftewel als je dan wat doorglijdt is dat niet erg omdat je toch al meer afstand/minder snelheid had.

Maar ik geef dus geen voorkeur voor elk van de 2 opties. Ik heb zowel wat jaren met zomerbanden als met winterbanden gedurende de winter gereden (zowel eigen als zakenauto's die ik regelmatig leen) en in Nederland gaat beide prima en winterbanden rijden inderdaad gewoonweg veel beter op sneeuw :) Ik merk echter ook dat winterbanden op een droge/natte weg wat anders reageren.

Vandaar dat ik zeg dat het in Nederland vooral een persoonlijke voorkeur is ipv iets dat je echt nodig hebt :)

[ Voor 40% gewijzigd door redwing op 22-09-2011 04:54 ]

[removed]

Verwijderd

Tommzz schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:46:
Net voor €200 een setje Vredestein Snowtracks aangeschaft van een kennis, 16" op staal met +-7mm profiel. Voor dat geld ga ik het risico niet lopen, al komen ze er pas onder als de voorspelling is dat de tempratuur onder de 5 graden komt en blijft met kans op sneeuw.
Ik probeer het altijd te doen bij wintertijd en zomertijd weekenden. Dan zit je meestal goed en wordt je niet verrast :) Maar daar moet ik bij zeggen dat ik het tot vorig jaar liet doen en ze nu zelf op staal op zolder heb liggen.

• itsleon
Hou wel rekening ermee dat wanneer winterbanden minder dan 4mm profiel heeft ze dratisch in prestaties dalen. Volgens mij koop je ze standaard met 13mm profiel. Bij 4mm profiel moet je ze eigenlijk al vernieuwen omdat ze dan niet meer optimaal werken. Tenminste dit werd mij verteld.

Even bron gezocht: http://www.consumentenbon...nterbanden-niet-oprijden/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op donderdag 22 september 2011 @ 04:47:
...
Vandaar dat ik zeg dat het in Nederland vooral een persoonlijke voorkeur is ipv iets dat je echt nodig hebt :)
Ik blijf erbij dat dat toch wel erg afhankelijk is van waarvoor je de auto nodig hebt.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2011 @ 09:17:
[...]

Ik probeer het altijd te doen bij wintertijd en zomertijd weekenden. Dan zit je meestal goed en wordt je niet verrast :) Maar daar moet ik bij zeggen dat ik het tot vorig jaar liet doen en ze nu zelf op staal op zolder heb liggen.
Persoonlijk vind ik dat wel erg lang. Ik kijk gewoon naar wanneer de nachtvorst echt inzet, en dan verwissel ik die sloffen even.
Goed, 2 jaar geleden heb ik me daar ook mee vergist. Eerst flink wat nachtvorst, toen de banden gewisseld, en toen nog 4 weken prachtig herfstweer gehad zonder vorst. :+

• _JGC_
  • Nu online
itsleon schreef op donderdag 22 september 2011 @ 10:20:
Hou wel rekening ermee dat wanneer winterbanden minder dan 4mm profiel heeft ze dratisch in prestaties dalen. Volgens mij koop je ze standaard met 13mm profiel. Bij 4mm profiel moet je ze eigenlijk al vernieuwen omdat ze dan niet meer optimaal werken. Tenminste dit werd mij verteld.

Even bron gezocht: http://www.consumentenbon...nterbanden-niet-oprijden/
Klopt, onder de 4mm is het waaierprofiel weg en heb je een normale band met iets zachter rubber. Die kan je gewoon oprijden tot 1.6mm, maar voor de winter kan je ze eigenlijk niet meer gebruiken.

Zelf rijd ik winterbanden niet op tot 1.6mm overigens, puur vanwege ongelijke slijtage tussen voor en achter. Als ik de laatste 2mm uit de voorbanden wil halen kost me dat ook slijtage op de achterbanden. De set die ik nu in de garage heb liggen heeft voor nog 4mm, achter nog 7mm. Binnenkort even 2 nieuwe bestellen, gaan de nieuwe banden achter en die met 7mm profiel op de vooras. Dat laatste is niet alleen om uitbreken te voorkomen, maar ook vanwege het feit dat de banden met 7mm inmiddels 5 jaar oud zijn, als ik die op de vooras monteer zijn ze over een jaar of 2 aan vervanging toe en dan ook echt op.

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:54:
Precies wel dus wat ik zeg dus. Bij vergelijkbare banden wint in de regen de zomerband gewoon. Wil je een goede winterband voor in de regen moet je heel goed zoeken en 1 van de betere nemen. Als je echter dan weer de betere zomerband neemt zul je zien dat die toch weer beter presteert in de regen.
Aan de andere kant als jij juist een zomerband uitzoekt omdat ie goed presteert in de sneeuw zul je zien dat de verschillen met een winterband ook weer een stuk kleiner wordt.
Niet wat jij zegt, je leest bijzonder slecht. Zomerbanden bestaan trouwens niet, een gewone band die goed is voor sneeuw bestaan nagenoeg niet.
Dat is juist niet wat ik zeg, wat ik wel zeg is dat je er met winterbanden in Nederland niet echt op vooruit gaat en dat ik me afvraag welke beter is. Ik denk dat als je een strenge winter hebt winterbanden beter zijn en als de winter wat minder streng is zomerbanden beter zijn. 50-50 dus. Daarnaast denk ik dat als je je wat aanpast je ook prima met zomerbanden (afhankelijk van je omgeving) vooruit kunt.
Ah 50%/50%, dat is al heel wat anders dan die 99%/1% waar je het eerder over had. Dit bedoel ik nu met realistische percentages.
En dat laatste gaat het nu net om. Als jij op tijd door hebt dat het wat gladder wordt ga je rustiger rijden en maakt het weinig uit op wat voor banden je rijd. Het enige wat ik dan ook betwijfel is of het in Nederland nu echt beter is om winterbanden te gebruiken en ik denk dat dat iets is dat echt persoonlijk is en geen gegeven iets (iets wat in b.v. Duitsland juist wel een gegeven iets is)
Het hangt van de winter af en de periode waarin je ze onder de auto hebt zitten. Neem je echter de strenge weken van afgelopen winter dan is er geen enkele discussie mogelijk, toen waren winterbanden veel beter. De weken daarbuiten niet. Of dat het je waard is moet je zelf weten, maar ook in Nederland hebben ze nut.

En wat betreft het 'schoon' zijn van wegen of rustig rijden. Dat is een non-discussie want aanpassen op omstandigheden moet altijd, toch neemt dat de noodzaak van veiligheidsmaatregelen niet weg. En daarnaast woont niet iedereen naast de snelweg, binnen en buiten de BBK zijn er vorig jaar erg veel wegen niet schoon geweest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrFl0ppY
Precies en schoon is altijd maar relatief, vorig jaar waren er ook enkele dagen dat het zo hard sneeuwde dat de hoofdwegen zelfs tijdens de spits gewoon bedekt waren. Bovendien worden B wegen vaak pas na de ochtendspits onder handen genomen.

Verder vind ik het verschil tussen winter- en 'zomer'banden onder normale omstandigheden veel kleiner in het voordeel van de 'zomer'band dan het verschil tussen winter- en 'zomer'banden in winterse omstandigheden.

• itsleon
Uiteindelijk gaat deze discussie natuurlijk nergens over. We hebben het over een investering van €300,- voor banden waardoor je veel meer veiligheid heb en je kan die investering uitspreiden over meerdere jaren aangezien je langer met je winter en zomerbanden doet.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:26:
... En daarnaast woont niet iedereen naast de snelweg, ...

En sommigen zullen naast de snelweg wonen en de auto vooral voor andere wegen nodig hebben.

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:26:
[...]
Niet wat jij zegt, je leest bijzonder slecht. Zomerbanden bestaan trouwens niet, een gewone band die goed is voor sneeuw bestaan nagenoeg niet.

Ah 50%/50%, dat is al heel wat anders dan die 99%/1% waar je het eerder over had. Dit bedoel ik nu met realistische percentages.
Wie leest er nu bijzonder slecht ?? Ik heb het over 2 compleet andere dingen dus nogal logisch dat er ook compleet andere percentages staan..... 1% van de tijd heb je echt last van sneeuw (ok, voor jou dan bij een strenge winter zal dat wel 5% zijn), maar 50% van de winters zijn streng genoeg dat winterbanden je ook echt voor wat langere tijd voordeel geven.
[...]
Het hangt van de winter af en de periode waarin je ze onder de auto hebt zitten. Neem je echter de strenge weken van afgelopen winter dan is er geen enkele discussie mogelijk, toen waren winterbanden veel beter. De weken daarbuiten niet. Of dat het je waard is moet je zelf weten, maar ook in Nederland hebben ze nut.
Wederom precies wat ik ook zeg :) Als je 2 weken in een jaar hebt dat ze nut hebben zijn (en zelfs van die 2 weken waren bij ruim 1 week de snelwegen/grotere wegen gewoon sneeuwvrij) heb je dus ruim 20 weken dat je beter zomerbanden had kunnen hebben. Dan kun je wel zeggen dat die winterbanden in die paar weken echt beter waren, maar als je b.v. de auto toen had kunnen laten staan had je toch weer zo'n 20 weken beter met zomerbanden kunnen rijden.
En wat betreft het 'schoon' zijn van wegen of rustig rijden. Dat is een non-discussie want aanpassen op omstandigheden moet altijd, toch neemt dat de noodzaak van veiligheidsmaatregelen niet weg. En daarnaast woont niet iedereen naast de snelweg, binnen en buiten de BBK zijn er vorig jaar erg veel wegen niet schoon geweest.
Klopt, ik zeg toch ook niet voor niets dat het kiezen van wel of geen winterbanden een persoonlijke voorkeur is en afhankelijk is van waar je precies woont, of je de auto dagelijks per se nodig hebt e.d. ? Als je in een buitengebied zit zul je ze eerder nodig hebben dan als je midden in een drukke stad woont.

Het enige wat ik tot nu toe al de hele discussie zeg is dat winterbanden gedurende een korte periode heel duidelijk hun nut hebben, maar dat gedurende de rest van de periode de zomerbanden wat beter zijn. Alle grotere testen laten dit zien, dus zeg me dan eens wat daar niet aan klopt ? En wat klopt er dan niet aan de gedachte dat er dus ook ongelukken gebeuren met winterbanden op een regenachtige of droge weg, die met zomerbanden (met net wat meer grip) dus net niet waren gebeurt ? Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel dat er zijn omdat dat onmogelijk is vast te stellen net als dat het niet vast te stellen is hoeveel ongelukken er gebeuren in de winter omdat mensen op zomerbanden door rijden.
itsleon schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:05:
Uiteindelijk gaat deze discussie natuurlijk nergens over. We hebben het over een investering van €300,- voor banden waardoor je veel meer veiligheid heb en je kan die investering uitspreiden over meerdere jaren aangezien je langer met je winter en zomerbanden doet.
Wat nu als je je auto zonder problemen een paar dagen thuis kunt laten staan als het sneeuwt ? Waarom zou je er dan winterbanden onder leggen terwijl je weet dat die banden slechter zijn op de momenten dat je wel gaat rijden (en het dus niet sneeuwt) ? Vandaar dat ik zeg dat het een persoonlijke keuze is.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 22-09-2011 12:30 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:03

Smarron

The bend

Mooi, de Wintersport 4D van Dunlop komen er weer prima uit. Die worden eind volgende maand weer gemonteerd.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb ze (weer) :)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/WyobfP5ahXjW172JkPmoOg%3D%3D.jpg

Banden maat 205/60/R15 91T
Michelin X M&S 130 Winter
Zeker 8/9 mm profiel.
Steek 5x120
Velgen zijn 6.5x15 inch
Inclusief wieldoppen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:24:
[...]

Het enige wat ik tot nu toe al de hele discussie zeg is dat winterbanden gedurende een korte periode heel duidelijk hun nut hebben, maar dat gedurende de rest van de periode de zomerbanden wat beter zijn. Alle grotere testen laten dit zien, dus zeg me dan eens wat daar niet aan klopt ? En wat klopt er dan niet aan de gedachte dat er dus ook ongelukken gebeuren met winterbanden op een regenachtige of droge weg, die met zomerbanden (met net wat meer grip) dus net niet waren gebeurt ? Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel dat er zijn omdat dat onmogelijk is vast te stellen net als dat het niet vast te stellen is hoeveel ongelukken er gebeuren in de winter omdat mensen op zomerbanden door rijden.
Toch denk ik dat het een beetje kortzichtig is dat het enkel in een heel extreme week werkt. Als het echt beter is om op zomerbanden te rijden in de winter, dan hadden diverse landen er vast ook voor gekozen geen verplichting tot winterbanden in te voeren. Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar zo'n grotere test...

Misschien moet je eens een slipcursus doen waarin auto's gebruikt worden met zomerbanden en winterbanden. Winterbanden zijn absoluut niet heilig, maar je tekent het wel heel erg slecht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
fredkroket schreef op zondag 25 september 2011 @ 00:09:
[...]
Toch denk ik dat het een beetje kortzichtig is dat het enkel in een heel extreme week werkt. Als het echt beter is om op zomerbanden te rijden in de winter, dan hadden diverse landen er vast ook voor gekozen geen verplichting tot winterbanden in te voeren. Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar zo'n grotere test...
Wat ik al zeg, zodra er sneeuw ligt zijn winterbanden veel beter. Dus als je een land hebt met een wat minder gematigd klimaat (en dat begint dus al bij Duitsland, maar dat geldt voor alle landen die winterbanden verplichten) zijn ze al snel een heel stuk beter. Mijn probleem is alleen dat Nederland zo'n gematigd klimaat heeft waardoor je per jaar maar een paar dagen/weken voordeel hebt van winterbanden. En dan moet je je de vraag stellen of je ze wel nodig hebt.
Misschien moet je eens een slipcursus doen waarin auto's gebruikt worden met zomerbanden en winterbanden. Winterbanden zijn absoluut niet heilig, maar je tekent het wel heel erg slecht af.
Klopt, maar dat is ook om wat tegengas te geven aan de mensen die nog steeds vinden dat je vanaf oktober al met winterbanden moet gaan rijden omdat dat 'beter' is terwijl je ze er dan gewoon al veel te vroeg op hebt liggen. In oktober hebben we in Nederland nog geen winter en aangezien winterbanden gemiddeld slechter presteren op droge en natte wegen zorg je er voor dat het voordeel van winterbanden alleen maar kleiner wordt. Leg die dingen er nu gewoon op op het moment dat je hoort dat het echt koud wordt en gaat sneeuwen en ze hebben alleen maar voordelen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Over sneeuw zijn we het eens, maar hoe zit het met koude temperaturen? Hebben ze dan meerwaarde? Zal vast eerder besproken zijn maar ik heb niet veel zin om 40 pagina's door te lezen.

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 25-09-2011 08:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
havana schreef op zondag 25 september 2011 @ 08:33:
Over sneeuw zijn we het eens, maar hoe zit het met koude temperaturen? Hebben ze dan meerwaarde? Zal vast eerder besproken zijn maar ik heb niet veel zin om 40 pagina's door te lezen.
Niet echt, je banden zijn binnen een paar km al opgewarmd waardoor het niets uitmaakt of ze al dan niet van rubber zijn die bij lagere temperaturen al soepeler is.

edit:
Dit is trouwens inderdaad eerder in dit topic besproken en daar kwam deze voor mij verrassende conclusie uit.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 25-09-2011 10:03 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op zondag 25 september 2011 @ 01:17:
...
Dus als je een land hebt met een wat minder gematigd klimaat (en dat begint dus al bij Duitsland, maar dat geldt voor alle landen die winterbanden verplichten) zijn ze al snel een heel stuk beter. Mijn probleem is alleen dat Nederland zo'n gematigd klimaat heeft waardoor je per jaar maar een paar dagen/weken voordeel hebt van winterbanden. En dan moet je je de vraag stellen of je ze wel nodig hebt.
...
Ik blijf erbij dat ik het apart vind dat winterbanden in Kerkrade of Winschoten geen echte meerwaarde zouden hebben en in Herzogenrath of Leer wel.

Ik denk dat het lastig is dermate algemene uitspraken te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 25-09-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is natuurlijk bij dit soort dingen een groot overlappingsgebied, waarin iedereen zelf maar moet uitmaken of iets voor hem of haar nut heeft.

Met gemiddeld per winter 5 dagen sneeuw zal niet iedereen de noodzaak van speciaal daarvoor geschikte banden inzien en bij gemiddeld 40 dagen ziet het er toch wel anders uit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2011 @ 10:40:
Er is natuurlijk bij dit soort dingen een groot overlappingsgebied, waarin iedereen zelf maar moet uitmaken of iets voor hem of haar nut heeft.

Met gemiddeld per winter 5 dagen sneeuw zal niet iedereen de noodzaak van speciaal daarvoor geschikte banden inzien en bij gemiddeld 40 dagen ziet het er toch wel anders uit.....
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Bij 5 dagen kan het goed zijn dat je de auto kunt laten staan of niet al te ver hoeft te rijden en dat je dus makkelijk vooruit kunt zonder winterbanden. Bij 40 dagen kom je gewoon nergens zonder die banden en moet je ze dus wel hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

redwing schreef op zondag 25 september 2011 @ 08:44:
[...]

Niet echt, je banden zijn binnen een paar km al opgewarmd waardoor het niets uitmaakt of ze al dan niet van rubber zijn die bij lagere temperaturen al soepeler is.

edit:
Dit is trouwens inderdaad eerder in dit topic besproken en daar kwam deze voor mij verrassende conclusie uit.
die is inderdaad al vaker langs gekomen, maar volgens mij klopt die redenatie niet helemaal :)
Je gaat er namelijk van uit dat, ongeacht wat de buitentemperatuur is, je band uiteindelijk altijd dezelfde ideale bedrijfstemperatuur bereikt (en daarmee altijd dezelfde soepelheid heeft).

Nu betwijfel ik ook wel of het effect bij de befaamde 7 graden Celcius al merkbaar is, maar bij temperaturen van ver onder nul zal het verschil in soeplheid als gevolg van rubbersamenstelling allicht uit gaan maken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou het niet zo kunnen zijn dat een zomerband bij hogere temperaturen (asfalt wordt tenslotte soms ±60°C) juist minder zacht is en dat dat eventueel een relevant verschil zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YellowCube schreef op zondag 25 september 2011 @ 11:56:
[...]
die is inderdaad al vaker langs gekomen, maar volgens mij klopt die redenatie niet helemaal :)
Je gaat er namelijk van uit dat, ongeacht wat de buitentemperatuur is, je band uiteindelijk altijd dezelfde ideale bedrijfstemperatuur bereikt (en daarmee altijd dezelfde soepelheid heeft).
Volgens mij kwamen we juist tot die conclusie omdat er ergens een onderzoek was die aangaf dat de temperatuur van de band na een stuk rijden erg ongevoelig was voor de lucht temperatuur. Helemaal precies weet ik het zo niet (en ik heb ook geen zin dit topic weer door te spitten ;) ), maar zoiets was het iig wel. Precies om jouw redenatie was ik nl. ook verbaasd over de uitkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 25-09-2011 13:36 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

redwing schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:35:
[...]

Volgens mij kwamen we juist tot die conclusie omdat er ergens een onderzoek was die aangaf dat de temperatuur van de band na een stuk rijden erg ongevoelig was voor de lucht temperatuur. Helemaal precies weet ik het zo niet (en ik heb ook geen zin dit topic weer door te spitten ;) ), maar zoiets was het iig wel. Precies om jouw redenatie was ik nl. ook verbaasd over de uitkomst.
je hebt gelijk:
Speedpete in "Winterbanden... wie heeft ze?"
is kennelijk waar het in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op zondag 25 september 2011 @ 11:56:
[...]

Mijn persoonlijke mening hierover:
Rubber is een superslechte warmtegeleider, waardoor de invloed van de buitentemperatuur beperkt blijft tot de buitenste laag van de band (1 mm ofzo)
Interne wrijving warmt de hele band op en dan is er ook nog de wrijving van band op de weg, waar tevens nog warmte overdracht van band naar weg plaats kan vinden.
Kortom, wat de temperatuur zal worden als resultaat van deze 4 factoren in het loopvlak van de band is zomaar voor de vuist weg niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2011 @ 14:41:
... waar tevens nog warmte overdracht van band naar weg plaats kan vinden.
Of andersom
Kortom, wat de temperatuur zal worden als resultaat van deze 4 factoren in het loopvlak van de band is zomaar voor de vuist weg niet te voorspellen.
Lijkt me ook niet makkelijk. Ik kan me wel voorstellen dat zomer/winterbanden aan 'hun respectievelijke uiteinden van de curve' beter presteren dan het andere type.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 25-09-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:24:
Wie leest er nu bijzonder slecht ?? Ik heb het over 2 compleet andere dingen dus nogal logisch dat er ook compleet andere percentages staan..... 1% van de tijd heb je echt last van sneeuw (ok, voor jou dan bij een strenge winter zal dat wel 5% zijn), maar 50% van de winters zijn streng genoeg dat winterbanden je ook echt voor wat langere tijd voordeel geven.

Wederom precies wat ik ook zeg :) Als je 2 weken in een jaar hebt dat ze nut hebben zijn (en zelfs van die 2 weken waren bij ruim 1 week de snelwegen/grotere wegen gewoon sneeuwvrij) heb je dus ruim 20 weken dat je beter zomerbanden had kunnen hebben. Dan kun je wel zeggen dat die winterbanden in die paar weken echt beter waren, maar als je b.v. de auto toen had kunnen laten staan had je toch weer zo'n 20 weken beter met zomerbanden kunnen rijden.
Nee, je blijft vasthouden aan de onrealistische percentages en het feit dat gewone banden het per definitie beter doen als het niet sneeuwt. Dat klopt gewoonweg niet en ga ik het dus ook niet mee eens zijn, ik kan je echter niet overtuigen en dat is mijn doel ook niet, ik houd daar dus over op.
Klopt, ik zeg toch ook niet voor niets dat het kiezen van wel of geen winterbanden een persoonlijke voorkeur is en afhankelijk is van waar je precies woont, of je de auto dagelijks per se nodig hebt e.d. ? Als je in een buitengebied zit zul je ze eerder nodig hebben dan als je midden in een drukke stad woont.

De grote tests laten zien dat in droogte de gewone band wint, dat met sneeuw de winterband wint en dat bij regen de betere winterbanden gelijk zijn aan de betere gewone banden. Het klopt zeker dat op droge dagen misschien meer ongelukken gebeuren vanwege de winterbanden, net zoals er tijdens slecht weer meer ongelukken gebeuren vanwege het gebrek aan winterbanden. Wat de exacte getallen zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat beiden in het niet vallen vergeleken met het aantal ongelukken door gebrek aan aanpassing van rijgedrag. Je kunt echter niet aantonen dat je beter op gewone banden kan blijven rijden in Nederland.
redwing schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:35:
Klopt, de invloed van de omgevingstemperatuur was te verwaarlozen. Daarom zal het zachte rubber je wel helpen op weg naar de supermarkt, maar niet op weg naar je werk. Ofwel, voor alle forenzen is het gewoon een marketingstunt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 26 september 2011 @ 16:09:
[...]
Nee, je blijft vasthouden aan de onrealistische percentages en het feit dat gewone banden het per definitie beter doen als het niet sneeuwt. Dat klopt gewoonweg niet en ga ik het dus ook niet mee eens zijn, ik kan je echter niet overtuigen en dat is mijn doel ook niet, ik houd daar dus over op.
Geef dan eens betere percentages ? Naar dagen geteld kloppen ze volgens mij aardig (en dan heb ik het wel over de dagen dat je ook echt op sneeuw aan het rijden bent)
[...]
De grote tests laten zien dat in droogte de gewone band wint, dat met sneeuw de winterband wint en dat bij regen de betere winterbanden gelijk zijn aan de betere gewone banden.
Als van de 10 winterbanden er eentje vergelijkbaar is met zomerbanden lijkt mij de conclusie dat zomerbanden gemiddeld dus beter zijn bij regen. Tenzij jij andere testen hebt gezien, maar degene die ik heb gelezen waren alleen de top winterbanden te vergelijken en alle andere waren echt slechter. Maar dat kan aan de test liggen
Het klopt zeker dat op droge dagen misschien meer ongelukken gebeuren vanwege de winterbanden, net zoals er tijdens slecht weer meer ongelukken gebeuren vanwege het gebrek aan winterbanden. Wat de exacte getallen zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat beiden in het niet vallen vergeleken met het aantal ongelukken door gebrek aan aanpassing van rijgedrag. Je kunt echter niet aantonen dat je beter op gewone banden kan blijven rijden in Nederland.
Precies wat ik zeg dus, Nederland is gewoon een twijfelgeval wat banden betreft en dus een persoonlijke keuze :) Verplichten heeft totaal geen nut zolang mensen zich toch niet aanpassen. Zoals ik al eerder in dit topic zei is dat ook de reden van de ongelukken die ik heb zien gebeuren. Mensen proberen op een gewone manier op sneeuw te rijden en dat gaat met zowel winter als zomerbanden niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 26 september 2011 @ 16:36:
Mensen proberen op een gewone manier op sneeuw te rijden en dat gaat met zowel winter als zomerbanden niet.
Het past ook wel een beetje in de tijdgeest om je niet neer te leggen bij weersomstandigheden....., koop winterbanden en je hoeft je je er niks van aan te trekken..... >:)
En vervolgens loopt alles weer hopeloos vast als er een paar cm sneeuw valt.... :+
De hoofdreden daarvoor is niet omdat men geen winterbanden heeft, maar veel meer omdat het wegennet in de spits geen enkele rek meer heeft, zodra er 1 het gas loslaat stroopt het op.
Winterband of niet speelt daarbij geen significante rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
En niet te vergeten dat de helft van de mensen niet weet hoe ze op sneeuw moeten rijden (als je niet gelijk weg komt geef je toch wat extra gas, of als je niet hard genoeg afremt omdat je wielen weg glijden rem je toch gewoon nog wat harder e.d.)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op maandag 26 september 2011 @ 16:36:
Geef dan eens betere percentages ? Naar dagen geteld kloppen ze volgens mij aardig (en dan heb ik het wel over de dagen dat je ook echt op sneeuw aan het rijden bent)

Als van de 10 winterbanden er eentje vergelijkbaar is met zomerbanden lijkt mij de conclusie dat zomerbanden gemiddeld dus beter zijn bij regen. Tenzij jij andere testen hebt gezien, maar degene die ik heb gelezen waren alleen de top winterbanden te vergelijken en alle andere waren echt slechter. Maar dat kan aan de test liggen
Aan dagen? Heb ik minimaal drie weken op sneeuw moeten rijden vorig jaar. Dan reken ik nog niet eens het aantal dagen dat er sneeuw viel want dat was nog veel meer. Drie weken op vier of vijf maanden heeft helemaal niets te maken met percentages in de 90%, ga het zelf maar uitrekenen.

Daarbij heb ik het al aangegeven, jij heb je mening, ik heb mijn mening. En we zijn het oneens. :)
Precies wat ik zeg dus, Nederland is gewoon een twijfelgeval wat banden betreft en dus een persoonlijke keuze :) Verplichten heeft totaal geen nut zolang mensen zich toch niet aanpassen. Zoals ik al eerder in dit topic zei is dat ook de reden van de ongelukken die ik heb zien gebeuren. Mensen proberen op een gewone manier op sneeuw te rijden en dat gaat met zowel winter als zomerbanden niet.
Dat is een heel andere discussie, verplichten heeft in Nederland sowieso steeds minder zin omdat er steeds meer mensen zijn die vinden dat ze het zelf wel kunnen inschatten.

Een van de grootste problemen is nog het gevoel van veiligheid die maatregelen zoals winterbanden met zich mee brengen. Mensen denken dat ze dan ineens wel weer met 80 over de provinciale weg kunnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:25:
[...]
Aan dagen? Heb ik minimaal drie weken op sneeuw moeten rijden vorig jaar. Dan reken ik nog niet eens het aantal dagen dat er sneeuw viel want dat was nog veel meer. Drie weken op vier of vijf maanden heeft helemaal niets te maken met percentages in de 90%, ga het zelf maar uitrekenen.
Ik zit in het zuiden en als ik naar vorig jaar kijk heb ik een week of 3 gehad dat er sneeuw voor de deur lag, maar hooguit een dag of 3 a 4 dat er sneeuw buiten de wijk lag. Als ik die dag of 3 a 4 pak kom ik aardig in de buurt van mijn percentages. Aangezien de meeste kilometers toch buiten de bebouwde kom en op de snelweg worden gemaakt ging ik uit van die 3 a 4 dagen.
Daarbij heb ik het al aangegeven, jij heb je mening, ik heb mijn mening. En we zijn het oneens. :)
Volgens mij valt dat nog wel mee, hooguit het aantal dagen maar voor de rest is de conclusie zo ongeveer helemaal gelijk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:39:
Ik zit in het zuiden en als ik naar vorig jaar kijk heb ik een week of 3 gehad dat er sneeuw voor de deur lag, maar hooguit een dag of 3 a 4 dat er sneeuw buiten de wijk lag. Als ik die dag of 3 a 4 pak kom ik aardig in de buurt van mijn percentages. Aangezien de meeste kilometers toch buiten de bebouwde kom en op de snelweg worden gemaakt ging ik uit van die 3 a 4 dagen.
Dan zijn ze fanatiek met strooien in jouw regio. :P
In mijn geval waren het vooral de doorgaande wegen die 'sneeuwvrij' waren (het was nog steeds prut, dus evengoed glad). De industrieterreinen, provinciale/polderwegen en boswegen waren niet echt dat je zegt schoon. Nu heb ik afgelopen winter ook een week vakantie gehad in het pittoresque oostblok van Nederland. Daar lag gewoon overal sneeuw en bleef liggen. Toch vraag ik mij af hoe het kan dat jij zo weinig sneeuw hebt gehad, aangezien het gewoon minimaal 30 dagen gesneeuw heeft afgelopen winter. :)
Volgens mij valt dat nog wel mee, hooguit het aantal dagen maar voor de rest is de conclusie zo ongeveer helemaal gelijk :)
Ach, zolang je maar niet beweert dat je beter op gewone banden kunt blijven rijden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:39:
... Aangezien de meeste kilometers toch buiten de bebouwde kom en op de snelweg worden gemaakt ging ik uit van die 3 a 4 dagen....
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 22:49
kreeg ze bij de auto toen ik die kocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:45:
[...]
Ik zit aan alle kanten snel op de doorgaande wegen en die strooien ze nu eenmaal het eerste/beste (500 meter om op de doorgaande weg te komen en 2 km om op de snelweg te zitten)
Toch vraag ik mij af hoe het kan dat jij zo weinig sneeuw hebt gehad, aangezien het gewoon minimaal 30 dagen gesneeuw heeft afgelopen winter. :)
Zie hierboven, zeker overdag waren de wegen binnen een uurtje na een sneeuwbui alweer goed te berijden en doordat er genoeg verkeer over heen rijdt meestal zelfs tijdens de sneeuwbui al.
[...]

Ach, zolang je maar niet beweert dat je beter op gewone banden kunt blijven rijden. :+
Ik beweer alleen dat het in Nederland vooral een persoonlijke keuze is en dat het naar mijn idee in veel gevallen weinig uitmaakt wat je nu pakt. Ik heb ook gezegd dat winterbanden gewoonweg veel beter zijn op sneeuw en dat als je dus een winter hebt met veel sneeuw winterbanden beter zijn :)

Ik beweer iig nergens dat zomerbanden beter zijn, ik betwijfel alleen of winterbanden wel altijd beter zijn en vooral nodig.
Waarom niet ? 5 minuutjes voorzichtig rijden om op een weg uit te komen waar het type band weer weinig uitmaakt lijkt me niet echt een dag waar je winterbanden nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
Gonadan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:45:
[...]

In mijn geval waren het vooral de doorgaande wegen die 'sneeuwvrij' waren (het was nog steeds prut, dus evengoed glad). De industrieterreinen, provinciale/polderwegen en boswegen waren niet echt dat je zegt schoon. Nu heb ik afgelopen winter ook een week vakantie gehad in het pittoresque oostblok van Nederland. Daar lag gewoon overal sneeuw en bleef liggen. Toch vraag ik mij af hoe het kan dat jij zo weinig sneeuw hebt gehad, aangezien het gewoon minimaal 30 dagen gesneeuw heeft afgelopen winter. :)

[...]
offtopic:
Alkmaar niet? ;)

18 of 19 december....wat een drama, heb een dag van 14 uur bij de klant gemaakt omdat ik anders toch niet thuis kwam. ;( Dan komt je thuis, mag je de parkeerplaats ook nog eens ontdoen van 35 cm fucking sneeuw....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:13:
Ik zit aan alle kanten snel op de doorgaande wegen en die strooien ze nu eenmaal het eerste/beste (500 meter om op de doorgaande weg te komen en 2 km om op de snelweg te zitten)

Zie hierboven, zeker overdag waren de wegen binnen een uurtje na een sneeuwbui alweer goed te berijden en doordat er genoeg verkeer over heen rijdt meestal zelfs tijdens de sneeuwbui al.
Heb jij dan winterslaap gehouden ofzo? :D
Ik beweer alleen dat het in Nederland vooral een persoonlijke keuze is en dat het naar mijn idee in veel gevallen weinig uitmaakt wat je nu pakt. Ik heb ook gezegd dat winterbanden gewoonweg veel beter zijn op sneeuw en dat als je dus een winter hebt met veel sneeuw winterbanden beter zijn :)

Ik beweer iig nergens dat zomerbanden beter zijn, ik betwijfel alleen of winterbanden wel altijd beter zijn en vooral nodig.
Dat laatste betwijfel ik ook, daarom moet ieder het voor zichzelf weten. In eerdere posts gaf je echter aan dat gewone banden 99% van de tijd in de winter beter zouden zijn, waarmee je indirect de conclusie kunt trekken dat op winterbanden rijden waanzin is. Dat is iets heel anders dan je nu zegt en daar ageerde ik op. :)
KillaZ schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:32:
offtopic:
Alkmaar niet? ;)

18 of 19 december....wat een drama, heb een dag van 14 uur bij de klant gemaakt omdat ik anders toch niet thuis kwam. ;( Dan komt je thuis, mag je de parkeerplaats ook nog eens ontdoen van 35 cm fucking sneeuw....
Yup, regio Alkmaar was weinig schone weg te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2011 10:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Gonadan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:25:
[...]

Een van de grootste problemen is nog het gevoel van veiligheid die maatregelen zoals winterbanden met zich mee brengen. Mensen denken dat ze dan ineens wel weer met 80 over de provinciale weg kunnen.
je verwart gevoel van veiligheid met overmoedig denk ik :)

Je kunt met winterbanden prima 80 rijden op een besneeuwde provinciale weg.
Wat je echter niet moet doen zijn de dingen die normaal ook geen goed idee zijn zoals geen rekening houden met de drukte, geen afstand houden, te hard of op het scherpst van de snede rijden.

Daarnaast heb ik veel liever dat mensen met dat gevoel voor veiligheid in de auto zitten. De meeste capriolen die ik afgelopen winter gezien heb waren afkomstig van mensen die met een ohmijngodohmijngodsneeuw! achter het stuur zaten.
Een voorbeeld daarvan is dat ik bijna van de weg gereden wordt omdat mijn tegenligger denkt dat hij onherroepelijk in de berm terecht komt als z'n wiel door dat hoopje sneeuw langs de kant van de weg gaat...en daar voor uit gaat wijken.
Of mensen die op een snelweg van links naar rechts schieten om zo maar in een spoor te kunnen rijden waar asfalt zichtbaar is (de vervelende waarheid is weer dat je juist op zo'n leeggereden asfaltspoor veel sneller in een slip kunt raken dan in een goede laag sneeuw en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het steeds maar weer abrupt wisselen van richting ook een bak risico meeneemt, zowel voor jou als de medeweggebruiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

YellowCube schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:50:
Ik had mijn zin wat zitten aanpassen en daarmee is de nuance van misplaatste veiligheid c.q. overmoedigheid weggevallen. Maar het lijkt me dat je de strekking wel begreep. :)

Beide typen vind ik trouwens even erg. Vorig jaar stond ik voor een rood verkeerslicht en zag in mijn binnenspiegel zo'n overmoedig figuur al overdwars op mij afkomen. Gelukkig kon ik in z'n twee met wat gepruts een autolengte doorrijden zonder op de doorgaande baan te geraken. (jeej, geen flitskast) Hij eindigde op de plaats waar ik in eerste instantie stond.

En dan hopen dat hij beseft dat het glad is en je dus rustig aan moet doen? Nee hoor, zodra het groen was vloog hij mij op de ring alweer met 90 voorbij. :')

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2011 13:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 18:59
In 2010 hier tussen de 40 en 55 dagen sneeuw. Mijn winterbanden zijn dus zeer nuttig geweest, al na enkele dagen was al het zout hier op. Dan te bedenken dat ik nog eens in de middle of nowhere woon, ondanks dat het het midden van het land is :+

Nee die paar dagen met zomerbanden waren geen pretje. Sneeuw werd gewoon aan de kant van de parkeerplaatsen geschoven en als er dan een stapel van zeker 40 cm voor je auto ligt kwam je er gewoon niet uit. Kan je schommelen en aanklooien wat je wilt, heb hem uiteindelijk maar uit moeten graven. Door het niet strooien was de spoorwegtunnel hier ook nog eens spiegelglad en daarop konden mijn Michelins zomerbanden echt niets beginnen. * Ophidian is om. Nooit meer zonder winterbanden in de sneeuw glijden, fantastisch hulpmiddel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:50:
[...]

Je kunt met winterbanden prima 80 rijden op een besneeuwde provinciale weg.
Wat je echter niet moet doen zijn de dingen die normaal ook geen goed idee zijn zoals geen rekening houden met de drukte, geen afstand houden, te hard of op het scherpst van de snede rijden.

Daarnaast heb ik veel liever dat mensen met dat gevoel voor veiligheid in de auto zitten. De meeste capriolen die ik afgelopen winter gezien heb waren afkomstig van mensen die met een ohmijngodohmijngodsneeuw! achter het stuur zaten.
Een voorbeeld daarvan is dat ik bijna van de weg gereden wordt omdat mijn tegenligger denkt dat hij onherroepelijk in de berm terecht komt als z'n wiel door dat hoopje sneeuw langs de kant van de weg gaat...en daar voor uit gaat wijken.
Of mensen die op een snelweg van links naar rechts schieten om zo maar in een spoor te kunnen rijden waar asfalt zichtbaar is (de vervelende waarheid is weer dat je juist op zo'n leeggereden asfaltspoor veel sneller in een slip kunt raken dan in een goede laag sneeuw en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het steeds maar weer abrupt wisselen van richting ook een bak risico meeneemt, zowel voor jou als de medeweggebruiker)
Eensch.

Ik had vorig jaar een discussie met een collega hierover, ik haalde hem sochtends op een provenciale weg in, ik reed links waarbij op die rijstrook verse sneeuw lag. Ik reed een gangetje of 70, normaal mag je er 100. Met zowel voor als achter mij geen enkele auto te bekennen
Rechts reed mijn collega in een treintje van auto's met een gangetje van 50 ofzo, met minimale afstand tot elkaar.

Hij vond dat ik asociaal reed, onverantwoordelijk en onder het mom van : leasebak en winterbanden lekker doorscheuren, de baas betaald :z

Ik op mijn beurt vond juist dat hij onverantwoord bezig was, platgereden sneeuw op zijn baan = ijs.
Gecombineerd met op een kluitje rijden en sommige bestuurders hoogstwaarschijnlijk met klamme handjes.
Als er 1 iemand op z'n rem had moeten staan of weg was gegleden dan was heel die rits auto's als een harmonica in elkaar geschoven :X

Verwijderd

afgelopen 3 jaren tussen december en maart een aantal weken in zweden geweest...

dan ga en leer je toch anders rijden in de sneeuw,.. en aangezien ze daar net schuiven rij je altijd op sneeuw.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2chnjth.jpg
dit is een van de 2 snelwegen die richting het noorden gaat, niet echt druk :+ (degene die voor mij rijd is m'n gezelschap.. je ziet ook dat ik buiten de sporen rij, dat rijdt veel beter.

deze snelheid voelde gewoon goed aan (voor zweedse begrippen gingen we langzaam, maargoed wij hadden dan ook geen spijkerbanden..)

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/i6wpp4.jpg
na 400+km in een sneeuwstormachtige omgeving..

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/21kwj7q.jpg
Ik heb na het maken van deze foto de lampen maar schoongemaakt..

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/20b25xv.jpg
Hoeveel sneeuw wil je?

Met slecht weer is je aanpassen het belangrijkst,... en daar horen de banden nou eenmaal bij.. je kan wel allemaal veiligheidsfucnties op je auto hebben, zolang je geen grip hebt, heb je er niets aan.

(in zweden 1x in een ijzelbui terecht gekomen, en op ijs zijn winterbanden ook niets waard, daarvoor heb je echt spikes nodig.)

• _JGC_
  • Nu online
Zelfde meegemaakt jaren geleden in Noorwegen, daar strooien ze ook niet. Voor: GoodYear HydraGrip, achter: Flamingo goedkoopjes. Auto hoefden we bijna nooit te gebruiken, maar we hebben ons 1x gewaagd in de sneeuw met die auto... nou, kan je zeggen: het was gewoon knudde. De noren rijden gewoon met spikes alsof er geen sneeuw ligt en jij bent bezig met moeite een rotonde op te komen. Huiswaarts gegaan en auto maar weer laten staan.
Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.