Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.882 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Mijne gaan er vandeweek ook weer ondervandaan. Ik merk dat de grip soms beduidend minder is, en als de temperatuur straks boven de 10 graden uitkomt slijten ze toch wel een stuk harder. Ze hebben me weer genoeg plezier opgeleverd afgelopen winter, en dat is niet voor 1 dag sneeuw geweest.

Andere reden om weer te wisselen: Het ziet er weer kek uit op zomerbanden en 17 inch lichtmetaal. Beter als 15 inch lichtmetaal met hoge banden.

Jammer bij mij is dat het benzineverbruik om mijn zomerbanden iets hoger lijtk :S

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gonadan schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:55:
[...]

Je hoeft mij dan ook niet te overtuigen.
Overigens denk ik wel dat ik ze binnenkort omwissel, het verschil is nu toch marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Erkens schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:15:
Overigens denk ik wel dat ik ze binnenkort omwissel, het verschil is nu toch marginaal.
Ik denk er ook over, ware het niet dat ik nog te lui ben geweest nieuwe velgen te halen en mijn normale banden te controleren. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

normaalbanden = mooie term vind ik.
Ik rij deze winter op de normaalbanden en tot zover gaat het prima.
Geen wintersportvakantie en weinig echt winters weer in NL.

Ik zie het ook niet meer komen dit jaar, dat winterse weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Daniel36 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:37:
die banden zaten er onder bij aflevering van de auto, dus dat zijn normale banden :+
ik verwacht dat het in november/december nog wel glad en koud gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:21
Zit te kijken naar een 2e hands auto, welke geleverd wordt op winterbanden...

Is het verstandig gelijk te kijken naar extra set velgen (evt nieuw) met zomerbanden? Dealer zei dat ik gerust kon blijven rijden op die winterbanden, maar ergens vind ik het zonde, is het winter zijn ze op en ben bang dat wegligging ook wat minder is in de zomer met die banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mee eens en de term 'zomerband' vind ik maar onzin. Als er al een echte zomerband zou zijn is dat meer iets voor de warme landen waar het 25+ graden is en zelden regent. In west-europa moet een band zowel bij koude als warm weer en bij neerslag gewoon goede grip bieden en niet specifiek bij zomerse weersomstandigheden, ergo 'normaalbanden' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

bite schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:14:
Mee eens en de term 'zomerband' vind ik maar onzin. Als er al een echte zomerband zou zijn is dat meer iets voor de warme landen waar het 25+ graden is en zelden regent. In west-europa moet een band zowel bij koude als warm weer en bij neerslag gewoon goede grip bieden en niet specifiek bij zomerse weersomstandigheden, ergo 'normaalbanden' :)
Als een winterband voor de extremere koude situaties is, dan is een zomerband inderdaad voor de extremere warme situaties... dan zou ik dus meer aan een semi-slick gaan denken :P

All-season banden zijn normale banden die aangepast zijn voor de winter, dus eigenlijk meer herfst dan zomer , eigenlijk zouden de normale banden dan lentebanden moeten zijn :+

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zal gezien de huidige omstandigheden en de verwachting nu ook maar een nieuwe banden voor mijn liefs auto laten komen. Pirelli Cinturato P6 zit ik te denken... of toch maar Nokian oid of weer de Michelin Energysavers die er eerst op zaten... Maar goed dat is meer iets voor het (zomer :>)bandentopic. De momentsleutel (>:)) wil ook wel eens wat anders zien dan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Oh die Michelin Energysavers. Doe die erop, dan weet je je winterbanden weer extra te waarderen :P
Zelf ben ik niet zo van de Pirelli's moet ik zeggen. Liever Toyo's ofzo, of Uniroyal Rainsport. Of Potenza's, Assymetrics. Er is wel goed spul te koop.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
begintmeta schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:25:
Ik zal gezien de huidige omstandigheden en de verwachting nu ook maar een nieuwe banden voor mijn liefs auto laten komen. Pirelli Cinturato P6 zit ik te denken... of toch maar Nokian oid of weer de Michelin Energysavers die er eerst op zaten... Maar goed dat is meer iets voor het (zomer :>)bandentopic. De momentsleutel (>:)) wil ook wel eens wat anders zien dan fietsen.
Een moment sleutel gebruiken voor je wielmoer?

Sta je dan langs de weg met je Krik en je sleutel 8)7 :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

!null schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:30:
Oh die Michelin Energysavers. Doe die erop, dan weet je je winterbanden weer extra te waarderen :P
Zelf ben ik niet zo van de Pirelli's moet ik zeggen. Liever Toyo's ofzo, of Uniroyal Rainsport. Of Potenza's, Assymetrics. Er is wel goed spul te koop.
* EWK heeft dus de P6 er op. Maar kan er nog weinig zinnigs over zeggen gezien ik er nog geen 100km mee gereden heb.
Kwam goed uit de ANWB test van 2010.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
KillaZ schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:33:
[...]

Een moment sleutel gebruiken voor je wielmoer?

Sta je dan langs de weg met je Krik en je sleutel 8)7 :+
Jij hebt het over losdraaien, maar ze moeten ook weer een keertje vast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ja klopt, maar als je je moment sleutel verkeerd instelt krijg je ze amper los met een simpel sleutel die bij je kriksetje zit.... ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daarom gebruik je ook een momentsleutel, om te voorkomen dat je ze te vast of te los draait ;). Als je domweg die dingen vaststampt met een kruissleutel krijg je ze na tig kilometers ook niet meer los, of als het tegenzit komen ze je op de snelweg gewoon voorbij rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
KillaZ schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:19:
Ja klopt, maar als je je moment sleutel verkeerd instelt krijg je ze amper los met een simpel sleutel die bij je kriksetje zit.... ;)
Valt wel mee. Dat gebeurd alleen als je bij een K garagebedrijf bent geweest waar ze de boel met de luchtsleutel vast rammen. Dan kan je springen op je pijpje zonder dat de moer los komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Momentsleutel laat ik gewoon in de auto liggen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Erkens schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:15:
[...]

Meteen een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik rij deze winter op de normaalbanden en tot zover gaat het prima.
Geen wintersportvakantie en weinig echt winters weer in NL.

Feit blijft dat de 'zomerband' meer en meer is toegespitst op zomerse omstandigheden. Dat wil zeggen, droog en nat weer bij hogere temperaturen. De winterband blijft ontworpen voor sneeuw en koude. Of het omslagpunt daar nu bij 7 graden ligt of bij 0 graden, interesseert mij niet zoveel. Het enige wat ik kwijt wil is dat de buitentemperatuur en temperatuur van het asfalt een wereld van verschil maakt bij verschillende rubbersamenstellingen.

Daarnaast zie je bij zomerbanden steeds vaker de trend naar een zuinige band, waarbij de rolweerstand minimaal is. De Michelin Energy Saver bijvoorbeeld. Probeer die maar eens uit in de sneeuw. Knappe vent die z'n wagen vanuit stilstand in een laag sneeuw van z'n plek weet te krijgen.
Erkens schreef op maandag 07 maart 2011 @ 15:28:
[...]

Meteen een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag :)
Heb je het nu om het omwisselen, of de montage van de band? Je gaat me toch niet vertellen dat je geen band kunt verwisselen? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gabliboeba op 07-03-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gabliboeba schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:57:
Heb je het nu om het omwisselen, of de montage van de band? Je gaat me toch niet vertellen dat je geen band kunt verwisselen? :P
Omwisselen, maar sowieso liggen mijn winterbanden bij de dealer in de opslag + dat ik geen krik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt toch een krik in je auto? Maar goed, als ze toch al in opslag liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
heuj zomersloffen dr weer onder :p

zo wat rijd dat weer fijn 8)

als je van 225/40/18 naar 205/55/16 gaat dan is dat echt dikke zwabberpoep :'(

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:39
Gabliboeba schreef op maandag 07 maart 2011 @ 18:57:
De Michelin Energy Saver bijvoorbeeld. Probeer die maar eens uit in de sneeuw. Knappe vent die z'n wagen vanuit stilstand in een laag sneeuw van z'n plek weet te krijgen.
Vorig jaar geen enkel probleem mee gehad, alleen zodra je op een helling staat ga je naar beneden :D 1 keertje gehad op de parkeerplaats, maar met een matje er onder was ook dat probleem verholpen. Maar het zijn inderdaad goede banden om aan te tonen dat winterbanden veel voordelen hebben ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

BM

Moderator Spielerij
!null schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:39:
Je hebt toch een krik in je auto? Maar goed, als ze toch al in opslag liggen...
Niet iedere auto word nog uitgerust met een reservewiel. Mijn huidige (en vorige auto ook) auto hebben allebei een reparatieset ipv een reservewiel.

Zit nog te twijfelen wanneer ik ze laat wisselen. Opzich is het 's ochtends nog koud zat (<0 nog), maar op de terugweg gaat de temperatuur al regelmatig richting (of over) de 10 graden heen. Denk dat ik deze week maar eens langs de dealer ga. Beetje jammer dat ik het niet kan combineren met een onderhoudsbeurt over een week of 3, maar goed, het zij zo.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:59

PauseBreak

derp!

Je kunt toch de onderhoudsbeurt naar voren halen? Op die manier kun je het toch nog combineren :)
Hier gaan we ondertussen maar eens kijken naar nieuwe zomerbanden, want de "banden" die er voorheen onder zaten komen er niet meer op. Dat was echt huilen met de pet op, zelfs rechtdoor rijden was een beproeving met die banden.
Eerst maar eens een partij velgen zien te vinden :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
BM schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:21:
[...]

Zit nog te twijfelen wanneer ik ze laat wisselen. Opzich is het 's ochtends nog koud zat (<0 nog), maar op de terugweg gaat de temperatuur al regelmatig richting (of over) de 10 graden heen. Denk dat ik deze week maar eens langs de dealer ga. Beetje jammer dat ik het niet kan combineren met een onderhoudsbeurt over een week of 3, maar goed, het zij zo.
dan wacht je toch 3 weken voordat je ze wisseld?
of inderdaad de beurt iets vervroegen.
als het een paar graden warmer wordt slijten je winterbanden niet ineens onder de auto weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MexxT schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:58:
heuj zomersloffen dr weer onder :p

zo wat rijd dat weer fijn 8)

als je van 225/40/18 naar 205/55/16 gaat dan is dat echt dikke zwabberpoep :'(
Bij mij is het exact hetzelfde verhaal :). Dit weekend gaan bij mij de winterbanden ook weer in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
Hoe denkt iedereen over het wisselen naar zomerbanden? Ik zit nog te twijfelen om mijn banden dit weekend weer te vervangen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Danielson schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 15:11:
Hoe denkt iedereen over het wisselen naar zomerbanden? Ik zit nog te twijfelen om mijn banden dit weekend weer te vervangen :?
Ik heb het ook gedaan vandaag! Weer van 205/60/15 terug naar 225/45/17 en dat rijdt toch wel weer lekker strak en stabiel hoor. Sneeuw verwacht ik niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 09-03-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vandaag over naar zomerbanden (leek me bij 16°C en gezien de verwachtingen wel een goed idee), wielen gehaald (de eerdergenoemde Cinturato P6+staall) en gemonteerd. Na de montage (altijd dan pas natuurlijk :F) viel me op dat de leverancier de wielen (volgens mij) niet goed gemonteerd had... (Heb zoiets nog nooit megemaakt, dus had niet zo goed opgelet. |:() Ze zijn niet spiegelsymmetrisch. De binnenkant van de linker wielen is de buitenkant van de rechter wielen :-(. Ga natuurlijk reclameren, maar heb niet zo'n zin de winterbanden weer te monteren totdat de boel opgelost is (op zijn vroegst op dinsdag).

Nu vroeg ik me een paar dingen af:
Zorgt het ontbreken van spiegelsymmetrie voor verslechterde rijeigenschappen?
Kan het mbt slijtage kwaad eventueel een paar 100km te rijden tot ze gedraaid worden?

Ter illustratie:
Zo is het:
Banden op de onjuiste manier

Zo had het volgens mij moeten zijn:

Banden op de juiste manier

Lekker wat tijd verspild ben ik bang -O-

Maar in het winterbandentopic, ondanks dat het een zomerbandenprobleem is

Volgens mij had ik mijn brein even niet aanstaan, er is geen links/rechtsvariant van de band, en draaien zou niets uitmaken 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 12-03-2011 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Volgende week gaan de sportschoenen d'r weer onder :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ik heb de zomersloffen vandaag ook weer eronder gegooid. Direct de hele wagen even gestofzuigd. Winterbandjes liggen weer netjes op zolder.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Vandaag wilde ik de zomerbanden eronder gooien, maar ik bleek geen "bitjes" te hebben in de juiste maat. Voor de momentsleutel had ik alleen 17 en 19, maar zelfs de 21 (de maat die ik nodig had) van de kruissleutel en van de sleutel die bij de Kia kwam, paste niet. De gaten bij de AEZ-velgen zijn zo klein dat alleen een 21 "bitje" past (maar zelfs de speciale met een plastic huls om de velg te beschermen zijn nog de groot).

Morgen dan maar...

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat zeg ik.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zomerbanden zitten er weer onder:
Kia Sportage Zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Heb voor aanstaande vrijdag ook maar is afspraak ingepland bij de euromaster, voor een wissel.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Misschien is het handig om het etiket van je banden te halen?
Of hou je van verrassingen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik ging er vanuit dat die er wel vrij snel afgesleten zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
Zo een etiket is er zo af ;)

Ik denk dat ik aankomende Zaterdag me wielen ga wisselen naar AMG aluminium met 225/45 R17 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Morgenochtend het zomerrubber er maar weer onder. Kon vanmorgen goed merken dat het warmer was toen ik met 130 bij Lankhorst van de A28 naar de A32 ging. Adviessnelheid in die bochten is 90, maar 130 is over het algemeen geen probleem. Ik hoorde de boel vanmorgen alleen buitengewoon veel gummen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MrSleeves schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:24:
Ik ging er vanuit dat die er wel vrij snel afgesleten zijn eigenlijk.
Haha, waarom zou je daar in hemelsnaam op wachten? Dat haal je er toch meteen af? Zo'n kleine moeite...
Of zijn het de plakresten? (die haal ik er ook niet af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat een verschil die normaalbanden (205/55/15) met winterbanden (175/70/14).

Ik dacht dat mijn schokbrekers aan vervanging toe waren. Maar toen de normaalbanden eronder zaten leken de schokbrekers ineens weer goed. Blijkbaar zijn die winterbanden zo zompig dat elke hobbel bleef nadeinen, ondanks dat de bandenspanning op 3.0 bar stond.

Ik dacht ook dat mijn onderstel schade had, omdat de auto op klaverbladen te snel rechtuit wilde. Met de normaalbanden kan ik gewoon weer met 100 km/h klaverbladen nemen.

Ook vond ik dat de auto heel zijwindgevoelig was. Maar met de normaalbanden is dit plotseling opgelost.

Wat nu wel een nadeel is, is dat ik voorzichtiger moet zijn bij diepe plassen. Die winterbanden snijden door het water heen, die normaalbanden zijn wat breder en willen dus sneller over plassen zweven. Ik twijfel of ik in juni een nieuwe set winterbanden koop. Winterbanden zijn beduidend onveiliger als er geen dik pak sneeuw ligt. Alleen als er verse sneeuw ligt dan zijn ze heel veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 14-03-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Trommelrem schreef op maandag 14 maart 2011 @ 11:58:
Wat een verschil die normaalbanden (205/55/15) met winterbanden (175/70/14).

Ik dacht dat mijn schokbrekers aan vervanging toe waren. Maar toen de normaalbanden eronder zaten leken de schokbrekers ineens weer goed. Blijkbaar zijn die winterbanden zo zompig dat elke hobbel bleef nadeinen, ondanks dat de bandenspanning op 3.0 bar stond.

Ik dacht ook dat mijn onderstel schade had, omdat de auto op klaverbladen te snel rechtuit wilde. Met de normaalbanden kan ik gewoon weer met 100 km/h klaverbladen nemen.

Ook vond ik dat de auto heel zijwindgevoelig was. Maar met de normaalbanden is dit plotseling opgelost.

Wat nu wel een nadeel is, is dat ik voorzichtiger moet zijn bij diepe plassen. Die winterbanden snijden door het water heen, die normaalbanden zijn wat breder en willen dus sneller over plassen zweven. Ik twijfel of ik in juni een nieuwe set winterbanden koop. Winterbanden zijn beduidend onveiliger als er geen dik pak sneeuw ligt. Alleen als er verse sneeuw ligt dan zijn ze heel veel beter.
Dat is echt niet normaal. Ik zou volgende winter opteren voor nieuwe winterbanden, want dit slaat nergens op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Het verschil in breedte is ook wel gigantisch: 205 tegenover 175. Plus dat de winterbanden ook veel meer wang hadden. Dat laatste zorgt inderdaad voor meer vering. Het eerste dat je makkelijker door het water snijdt (waarschijnljik zouden zomervanden met 175 breed dat ook wel redelijk doen).

Ik denk dat een winterband met 195 65 14 of 195 60 15 beter was geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 14-03-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, je vergelijkt nu ook enorme ballonbanden (175/70-14) met behoorlijke sportieve (205/55-15) banden met veel stuggere zijwangen, vind je het gek dat de boel veel strakker wordt. :D

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

hmz, ik heb atm na de verhuizing geen budget om een mooie set 16" incl zomerbanden te kopen...
4x100 ET38-40...

Eerst maar APK :P

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 14-03-2011 13:39 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens volwassen joh!

[ Voor 94% gewijzigd door Grrrrrene op 14-03-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens volwassen joh!

[ Voor 92% gewijzigd door Grrrrrene op 14-03-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
MrSleeves schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:30:
Het verschil in breedte is ook wel gigantisch: 205 tegenover 175. Plus dat de winterbanden ook veel meer wang hadden. Dat laatste zorgt inderdaad voor meer vering. Het eerste dat je makkelijker door het water snijdt (waarschijnljik zouden zomervanden met 175 breed dat ook wel redelijk doen).

Mij is geleerd dat een winterband of sneeuwband altijd smaller en iets hoger moet zijn dan een normaalband. De band moet immers in de sneeuw snijden en de auto moet iets meer bodemvrijheid krijgen. De normaalband moet juist platter en breder zijn en moet de auto dichter tegen de grond brengen.

195 lijkt me veel te veel voor een winterband. De auto weegt slechts 1200 kg. Met een breedte van 195 zal de auto gaan zweven over de waterplassen.

Maargoed, ik vind het wel vreemd dat het verschil in afmetingen tussen de normaalband en de winterband zo veel verschil maakt in wegligging. Het leek namelijk echt alsof de schokbrekers totaal versleten waren omdat de auto na elke hobbel nog een paar keer bleef nadeinen en met de normaalbanden helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Trommelrem schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:29:
[...]

Mij is geleerd dat een winterband of sneeuwband altijd smaller en iets hoger moet zijn dan een normaalband. De band moet immers in de sneeuw snijden en de auto moet iets meer bodemvrijheid krijgen. De normaalband moet juist platter en breder zijn en moet de auto dichter tegen de grond brengen.
De band moet inderdaad smaller zijn, maar is zeker niet groter dan de zomerband. De hoogte van de wang (70) is het percentage van de breedte. Bij een smallere band en een kleinere velg is die verhouding dus groter. De gehele diameter van de winterband en zomerband is in jouw geval praktisch gelijk. Dus geen extra bodemvrijheid; daarvoor moet je gewoon een hogere auto kopen.
Een smallere band zorgt vooral voor meer druk op de weg; jij hebt er totaal 12 cm afgesnoept (4x3), totaal 14% minder contact met de weg en het gewicht per cm² wordt dus groter. Daardoor "snijdt" je dus door een plas of heb je meer grip in de sneeuw.

Verder heb je het denk ik iets te extreem genomen. Normaal ga je één a twee stappen smaller, dus van 205 naar 195 of 185. Mijn Peugeot 307SW (1300 kilo ofzo) had ik op 205 zomer (16") en 195 winter (15"). Nu heb ik een Sportage van ruim 1500 kilo en daarbij zijn de maten identiek: 235 60 16 voor zomer en winter.

Om het nog maffer te maken: toen ik 'm kocht, zocht ik met spoed winterbanden. De dealer kon me met iemand in contact brengen die winterbanden had, maar niet de velgen. Checken of het kon: blijkt'ie de winterbanden op 17" te hebben. 8)7 Dat is imo ook niet handig, omdat dan de wang te smal wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:55:
[...]

Maar het kan 's nachts nog 3 graden worden!
Dus?? Je maakt een grapje hoop ik. Zo niet.....'s nachts lig ik in bed en ik rij in mijn auto als het overdag + nog wat graden is.

Bovendien vind ik persoonlijk de winterband niet echt nodig als er geen sneeuw ligt. Dit zeg ik niet om die hele discussie weer aan te zwengelen, maar dat is gewoon mijn conclusie daar over (met mijn auto, mijn banden en mijn routes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

195 lijkt me veel te veel voor een winterband. De auto weegt slechts 1200 kg. Met een breedte van 195 zal de auto gaan zweven over de waterplassen.
De breedte wel, de hoogte niet, die moet je nooit zomaar aanpassen. Maar dat heeft MrSleeves net al uitgelegd. Het hangt in mijn ogen ook wel af van de maat die je er standaard op hebt. Ik rijd standaard op 185 en heb mijn winterbanden ook gewoon 185 gekozen. Als ik nóg smaller ga dan krijg ik echt zo'n 2CV-gevoel, dat lijkt mij wat ver gaan. Met 185 op goede winterbanden had ik al onnoemelijk veel meer grip in de sneeuw.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
MrSleeves schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:57:
[...]

Verder heb je het denk ik iets te extreem genomen. Normaal ga je één a twee stappen smaller, dus van 205 naar 195 of 185. Mijn Peugeot 307SW (1300 kilo ofzo) had ik op 205 zomer (16") en 195 winter (15"). Nu heb ik een Sportage van ruim 1500 kilo en daarbij zijn de maten identiek: 235 60 16 voor zomer en winter.
Ik had elders al begrepen dat 55/70 een percentage is. In de praktijk echter moet de auto zelfs nog iets verder omhoog worden gekrikt bij het wisselen van de winter- naar de normaalband. Met de normaalband ligt de auto iets lager op de weg. Bovendien is met de normaalband 115 km/h 106 km/h en met de winterband is 110 km/h 106 km/h. De normaalband moet qua diameter dus kleiner zijn dan de winterband.

Mijn ervaring met de sneeuw en met de weggetjes waar ik op rijd is dat bodemvrijheid belangrijk is. Voor de verkeersveiligheid koop ik in juni/juli (beste tijd om winterbanden te kopen?) wellicht een set 185/70/14 winterbandjes. Normaliter wordt op mijn wiel 185/65/14 geleverd. 70 in plaats van 65 moet passen, toch? Of kan ik in problemen komen met de wielkasten? Ik vond 175 opzich een fijne maat omdat ik elke plas gewoon met volle snelheid kon nemen zonder controle te verliezen, maar qua weggedrag vond ik het gewoon gevaarlijk. Verlies ik niet te veel natwegdekcontrole door 185 te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Pff wil ik afspraak maken moet ik nog 2,5 week wachten omdat ze vol zitten... Of ze laten iedereen gewoon wachten, paar weken extra slijtage met deze temperatuur...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb 't ff zelf gedaan in het weekend. Misschien is zelfdoen ook een optie voor jou? Of een handige kennis van je?

[ Voor 69% gewijzigd door begintmeta op 15-03-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is echt onzin. Je moet aan de hand van het percentage de omtrek berekenen, die moet je gelijk houden (binnen 2,5%) Die verhoudingen moet je goed kiezen, als je dan nog snelheidsverschil hebt is er echt iets mis.

Qua bodemvrijheid is het een keuze, ik kom Nederland amper uit dus voor dat beetje sneeuw ga ik niet kloten. ;)
Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:11:
Pff wil ik afspraak maken moet ik nog 2,5 week wachten omdat ze vol zitten... Of ze laten iedereen gewoon wachten, paar weken extra slijtage met deze temperatuur...
Heb je ze daar ook in opslag of zoek je alleen een adres om te wisselen? Anders zoek je gewoon op autobandenmarkt.nl naar een van hun partners, dan ben je met wat geluk voor een tientje per band klaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2011 11:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gonadan schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:15:
[...]

Heb je ze daar ook in opslag of zoek je alleen een adres om te wisselen? Anders zoek je gewoon op autobandenmarkt.nl naar een van hun partners, dan ben je met wat geluk voor een tientje per band klaar.
Nee ze liggen daar ook in opslag, zonder velgen overigens want die meerprijs haal je er nooit uit op de levensduur van een auto.

Moet namelijk ca. 18 euro meer betalen voor wisselen zonder velgen dan met velgen, 2x per jaar wisselen is 36 euro per jaar. Verwacht niet meer dan 5 jaar nog met deze auto te rijden. Zelfs bij 10 jaar is het niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:21:
Nee ze liggen daar ook in opslag, zonder velgen overigens want die meerprijs haal je er nooit uit op de levensduur van een auto.

Moet namelijk ca. 18 euro meer betalen voor wisselen zonder velgen dan met velgen, 2x per jaar wisselen is 36 euro per jaar. Verwacht niet meer dan 5 jaar nog met deze auto te rijden. Zelfs bij 10 jaar is het niet rendabel.
Dat hangt nogal van de velgen af. Echter begin ik onderhand ook wel te twijfelen aangezien ik voor vier tientjes de banden op de velg vervangen, gebalanceerd en weer op de auto gezet kreeg. Dat was dan wel voor een vast tarief omdat het via autobandenmarkt ging maar ik kan me niet voorstellen dat het veel duurder wordt als je zonder nieuwe banden daar langs gaat. Voor die garage kost het toch hetzelfde.

In eerste instantie wilde ik tweedehands stalen meuk kopen, maar als je kijkt hoe lastig dat te vinden is weet ik niet of ik die moeite nog wel wil doen. Ik ga nog zo'n vier jaar met mijn auto rijden denk ik, dat zou dan 8 keer 40 euro voor het wisselen zijn in het gunstigste geval. Dat is 320 euro, daar kan ik bijna zes nieuwe velgen voor halen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
MrSleeves schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:30:

Mijn MINI staat in de zomer op 7x18" velgen met 205/40R18 banden, in de winter op 5,5x16" velgen met 175/60R16 banden. Beide velgen zijn af-fabriek, waarbij de 16" velgen echt bedoelt zijn als wintervelgen.

De af-fabriek 16" zomervelgen zijn namelijk 6,5x16" met 195/55R16 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Trommelrem schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:09:
[...]

Ik had elders al begrepen dat 55/70 een percentage is. In de praktijk echter moet de auto zelfs nog iets verder omhoog worden gekrikt bij het wisselen van de winter- naar de normaalband. Met de normaalband ligt de auto iets lager op de weg. Bovendien is met de normaalband 115 km/h 106 km/h en met de winterband is 110 km/h 106 km/h. De normaalband moet qua diameter dus kleiner zijn dan de winterband.
Dan is er wat anders aan de hand (wellicht is de ene band meer afgesleten dan de ander), want qua maat is je winterband 6 mm in diameter kleiner. Da's dus 3 mm minder bodemvrijheid.

Maar als je bodemvrijheid wilt, moet je gewoon een auto kopen die hoger op de weg ligt. Nadeel is alleen dat een standaard hydraulische krik niet hoog genoeg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, naast het feit dat banden niet gemaakt zijn om vaak van velg te wisselen... die dingen zijn gemaakt om hun hele levensduur een of 2x gemonteerd te worden, niet om tijdens de levensduur 6x van velg te wisselen.

Ik heb destijds voor 6 tientjes 4 nieuwe stalen velgen weten te vinden op marktplaats, was iemand die bij de dealer werkt en die dingen uit de afvalbak gevist had. Hadden op een nieuwe 206 gezeten waarvan de klant op het laatste moment besloten had dat er LM onder moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad. Sommige sportieve banden vinden het helemaal niet prettig om vaak gewisseld te worden. Sommige kunnen stuk gaan. Maar dat gaat dan vaak wel om de plattere banden.

Gewoon een paar stalen velgen, of anders een setje goedkoop lichtmetaal, en daar de winterbanden op. En dan zelf in je schuur leggen. Als die dingen eenmaal gebalanceerd zijn kun je ze er zo zelf op en af schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Precies. Afgelopen weekend weer de zomerbandjes eronder gezet. Die lagen op eigen velgen in de garage. Nog even Aanzetten met de momentsleutel, spanning checken en de zomer kan beginnen :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
!null schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:03:
Inderdaad. Sommige sportieve banden vinden het helemaal niet prettig om vaak gewisseld te worden. Sommige kunnen stuk gaan. Maar dat gaat dan vaak wel om de plattere banden.

Gewoon een paar stalen velgen, of anders een setje goedkoop lichtmetaal, en daar de winterbanden op. En dan zelf in je schuur leggen. Als die dingen eenmaal gebalanceerd zijn kun je ze er zo zelf op en af schroeven.
Hmm tja wat zijn goedkope velgen, heb zelf 205/55/16. Ben ik al snel 500 euro kwijt. Stalen velgen kosten al 350... Dat geld heb ik er niet zomaar voor liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan moet ik toch maar eens de echte maten van mijn velg gaan zoeken. Dan weet ik tenminste zeker dat ik de goede koop.
Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:46:
Hmm tja wat zijn goedkope velgen, heb zelf 205/55/16. Ben ik al snel 500 euro kwijt. Stalen velgen kosten al 350... Dat geld heb ik er niet zomaar voor liggen.
Maar voor winterbanden ga je dan ook niet op zulke velgen leggen, dan neem je simpelere en ben je nieuw voor zo'n 200 klaar. Echter ga ik het ook via marktplaats of onderdelenlijn proberen, zoiets kan best tweedehands.

[ Voor 67% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2011 13:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik heb "gewoon" dezelfde maat winterbanden (incl stalenvelgen) gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

Stalen velgen hoeven echt geen 350 euro te kosten. Bel eens de sloop op en vraag of ze staal hebben liggen waarbij de steek & ET-waarde overeen komt. Als die velgen niet zo mooi maar zijn schuur je ze kaal en spuit je ze in een paar lagen zwarte lak. Dan ben je voor maximaal 100 euro klaar.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Ik heb gewoon twee setjes lichtmetaal van MINI. Zoals ik alschreef in 16" en 18".
Eerst had ik 15", maar door een modificatie aan mijn voorremmen (grotere schijven, grotere blokken, langere remankers en stalenremleiding) pasten deze niet meer om de klauw heen.

Hele grote velgen hoeft voor mij niet in de winter. Stoeprandje raken is sneller gebeurd dan in de zomer. Heb heel wat varkensruggetjes onder de sneeuw (niet) zien liggen van de winter. Gelukkig weet je dan waar ze zitten als je er bekend bent.

Voordeel van twee setjes wielen is inderdaad het snel zelf wisselen van het benodigde schoeisel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
AtleX schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:01:
[...]

Stalen velgen hoeven echt geen 350 euro te kosten. Bel eens de sloop op en vraag of ze staal hebben liggen waarbij de steek & ET-waarde overeen komt. Als die velgen niet zo mooi maar zijn schuur je ze kaal en spuit je ze in een paar lagen zwarte lak. Dan ben je voor maximaal 100 euro klaar.
Ja dan moet je er ook verstand van hebben en die waardes weten. Zou niet weten hoe ik daar achter moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:09:
Ja dan moet je er ook verstand van hebben en die waardes weten. Zou niet weten hoe ik daar achter moet komen.
Op verschillende verkoopsites voor stalen velgen je automerk kiezen, als dan de waarden steeds overeen komen weet je wat je moet hebben. Bij mij wijkt de ET en steek nog wel eens af helaas. De steek zal ik gewoon eens meten maar de ET is lastiger als het wiel gemonteerd is, al schijnt die waarde nog wel een klein beetje te mogen variëren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Ik weet niet wat de prijzen van stalen velgen zijn, maar 350 euro voor een set lijkt me vrij veel. Dat moet goedkoper kunnen. Eventueel tweede hands dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

Voor 350 euro koop je op marktplaats een mooie set sportvelgen mét banden. Gewoon marktplaats afspeuren. Voor een setje stalen velgen moet je niet meer kwijt zijn als 100 euro imo (en dat vind ik nog duur)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Helaas verschilt het nogal per site welke velgen zouden moeten passen. Nu heb ik ook al nieuwe winterbanden sinds dit jaar, en 2 nieuwe zomerbanden, dus die moeten er wel op passen dan.
Op marktplaats vind ik ook niks nuttigs.
Weet dat het in ieder geval 16 inch, 5 x 108 moet zijn, maar de rest van de waardes verschilt nogal per site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:09:
[...]

Ja dan moet je er ook verstand van hebben en die waardes weten.
Daar is achter te komen.
Zou niet weten hoe ik daar achter moet komen.
Kijk op je huidige band voor de bandenmaat, kijk op de velg naar de ET-waarde en de steek kan je opmeten of heel makkelijk achterhalen via internet. Als je zoekt op "steek + <automerk & model>" vind je het vaak al wel.
Phusebox schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:10:
Helaas verschilt het nogal per site welke velgen zouden moeten passen. Nu heb ik ook al nieuwe winterbanden sinds dit jaar, en 2 nieuwe zomerbanden, dus die moeten er wel op passen dan.
Op marktplaats vind ik ook niks nuttigs.
Weet dat het in ieder geval 16 inch, 5 x 108 moet zijn, maar de rest van de waardes verschilt nogal per site.
Ah, de velgmaat en de steek weet je dus al. Als je daar stalen velgen bij zoekt zit je eigenlijk altijd wel goed. Die hebben geen bizarre ET-maten over het algemeen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door AtleX op 15-03-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

AtleX schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:39:
Kijk op je huidige band voor de bandenmaat, kijk op de velg naar de ET-waarde en de steek kan je opmeten of heel makkelijk achterhalen via internet. Als je zoekt op "steek + <automerk & model>" vind je het vaak al wel.
De ET staat toch meestal niet op de velg?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij mijn Momo's, mijn Toyota's en de BBS-jes & Seats van een vriend staat het gewoon aan de binnenkant van de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

AtleX schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:52:
Bij mijn Momo's, mijn Toyota's en de BBS-jes & Seats van een vriend staat het gewoon aan de binnenkant van de velg.
Binnenkant, dan bedoel je de kant die tegen de rem zit neem ik aan? Dat wordt dus kruipen met een zaklamp. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2011 15:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Op marktplaats zoek ik alleen op de steekwaarde, mijn auto heeft bv 5x114,3, ik zoek dan gewoon alleen op 5x114,3. ET-waarde staat niet altijd vermeld. Automerk of type zet ik er nooit bij, aangezien heel veel uitwisselbaar is (zeker een vrij standaard maat als 4x100)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ET staat meestal wel op de velg, inderdaad aan de binnenkant. Doorgaans is de ET-waarde niet echt een probleem, enzij het er afwijkend uit ziet. Maar meestal moet je het toch wel vrij snel duidelijk krijgen met wat googelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb steek 4x100 5,5J maar de ET varieert van 44 tot 47 ofzo. Volgens mij moet ik 46 hebben maar specifiek is het niet. Maar ja, als we eerlijk zijn verschilt dat dus 3 millimeter, dat ga je waarschijnlijk toch nooit merken. Dat is je naafgat nog belangrijker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Voor het naafgat kan je vaak centreerringen kopen, dus dat is vaak ook niet het probleem. ET-waarde mag wel iets afwijken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, dat zijn verschillen van niks. En zodra je 6J neemt ipv 5,5J ga je daar al overheen. Je gaat het sowieso niet snel merken (tenzij belachelijke waardes), het gaat er meer om of ie de veerpoot niet raakt, of de wielkast, bij het inveren. Maar zo nauw komt het meestal niet.

En het naafgat is op zich wel belangrijk. Maar als je conische wielbouten hebt valt het alweer mee. Daarnaast kun je vaak gewoon centreerringen kopen om eventuele ruimte tussen het gat van de velg en de cirkel op de naaf op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-tom-562 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:22:
Voor het naafgat kan je vaak centreerringen kopen, dus dat is vaak ook niet het probleem. ET-waarde mag wel iets afwijken
Tenzij het gat de kleinere is. :+

Ach, ik kruip er wel even onder, zo te zien sterft het op marktplaats ineens weer van de stalen velgen. De winter is voorbij zeker? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
-tom-562 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:01:
Voor 350 euro koop je op marktplaats een mooie set sportvelgen mét banden. Gewoon marktplaats afspeuren. Voor een setje stalen velgen moet je niet meer kwijt zijn als 100 euro imo (en dat vind ik nog duur)
- dat je het woord "sportvelgen" gebruikt gaat mijn wenkbrauw van bewegen
- voor de prijs van € 350,- een setje licht metaal bedoelen gaat mijn voorhoofd van fronsen

Tuuuurlijk, koop die troep maar voor € 350,-
Ik heb liever kwaliteitswielen; af-fabriek of gerenommeerde merken als BBS. Van de week bij mijn bandenboer weer diverse kromme wielen gezien van Hollanders die op replica's rijden.

Ik woon in Duitsland, ik zou mijn auto niet eens door de TÜV krijgen met slappe wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bijna geen enkel auto onderdeel zakt zo hard in prijs als een 2e hands velg. Nieuwprijs voor een set ligt al snel rond de 800-1000 euro, verkoopprijs incl 2e hands banden €350 is echt niet raar imho...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb mijn Momo's tweedehands gekocht voor 1/3 van de nieuwprijs van één enkele velg en ze zijn pas een paar jaar oud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Mini Poeper schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:16:
[...]

- dat je het woord "sportvelgen" gebruikt gaat mijn wenkbrauw van bewegen
- voor de prijs van € 350,- een setje licht metaal bedoelen gaat mijn voorhoofd van fronsen

Tuuuurlijk, koop die troep maar voor € 350,-
Ik heb liever kwaliteitswielen; af-fabriek of gerenommeerde merken als BBS. Van de week bij mijn bandenboer weer diverse kromme wielen gezien van Hollanders die op replica's rijden.

Ik woon in Duitsland, ik zou mijn auto niet eens door de TÜV krijgen met slappe wielen.
Ik heb origineel E36 lichtmetaal gekocht (voor mijn E36 :P ), 100 euro voor 4 stuks. Tweedehands, of course. 100x beter dan die lelijke zwarte stalen troep.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tja nadeel is dat je in Limburg weinig vindt op marktplaats. Ga er ook geen 100+ km voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Merde, onder de auto gekropen, zwarte vlerken, maar geen ET. Geen idee waar jullie dat vinden maar ook op het reservewiel was het niet te vinden. Of staat het soms op de plaats waar de band zit? :D

In ieder geval wel de steek bevestigd, 4x100.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Ok, wel OEM wielen dus. Ik koop mijn wielen meestal ook tweedehands of via goede deal. Wel let ik hierbij heel goed op dat het echte zijn en geen replica's. Niet alleen omdat ik het niet op replica's heb, monteer ik ze niet, maar ook omdat ik ze anders niet krijg eingetragen.

Onderdelen moeten allemaal TÜV keurmerk documenten hebben. Vervolgens moeten ze ook in Fahrzeugbrief vermeld worden inclusief keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gloeiendegloeiende, er is werkelijk waar geen enkele winkel die de juiste velgen aangeeft bij mijn auto, wat is dat toch voor geleuter? Nemen ze allemaal blind die Alcar-dtabase over ofzo? Die heeft het namelijk alleen maar over steek 4x114,3 en dat is toch echt anders dan mijn rolmaat aangeeft. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Gonadan schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 21:47:
Gloeiendegloeiende, er is werkelijk waar geen enkele winkel die de juiste velgen aangeeft bij mijn auto, wat is dat toch voor geleuter? Nemen ze allemaal blind die Alcar-dtabase over ofzo? Die heeft het namelijk alleen maar over steek 4x114,3 en dat is toch echt anders dan mijn rolmaat aangeeft. :+
Rij je een Nissan primera ofzo?
Nissans hebben een naafgat van 59,5mm en iig degene die ik voorbij zie komen een ET van 37-42 (zijn wel micra's, sunny's en 100nxjes).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:24:
Haha, dat zijn verschillen van niks. En zodra je 6J neemt ipv 5,5J ga je daar al overheen. Je gaat het sowieso niet snel merken (tenzij belachelijke waardes), het gaat er meer om of ie de veerpoot niet raakt, of de wielkast, bij het inveren. Maar zo nauw komt het meestal niet.

En het naafgat is op zich wel belangrijk. Maar als je conische wielbouten hebt valt het alweer mee. Daarnaast kun je vaak gewoon centreerringen kopen om eventuele ruimte tussen het gat van de velg en de cirkel op de naaf op te vullen.
Zelfs als het wel past moet je gewoon oppassen. Ik had destijds velgen van een Peugeot 106 voor mijn 206 gekocht. Prachtige velgen, maar ik heb ze teruggebracht naar de sloop.
4x108, 5.5J en een ET van 34 is normaal bij de 206, deze waren 16. Scheelt je 18mm, dat is gigantisch. Het paste gewoon onder de auto, maar aangezien ik speciale wielbouten nodig had van 8,50 euro ex BTW per stuk (16x8,50x1,19 dus :X), heb ik eerst maar eens naar een uitlijnspecialist gebeld: die waarschuwde dat met zo'n verschil je zelfs kans hebt dat je wielen niet meer vanzelf rechtdraaien als je het stuur loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat noem ik ook wel een behoorlijk verschil in ET waarde. Maar als je ET 45 moet hebben dan gaat ET 40 meestal ook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DropjesLover schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 00:34:
Rij je een Nissan primera ofzo?
Nissans hebben een naafgat van 59,5mm en iig degene die ik voorbij zie komen een ET van 37-42 (zijn wel micra's, sunny's en 100nxjes).
Mitsubishi Carisma. Overal vind ik 15", dat heb ik niet, of 14" met steek 4x114,3. Nu ben ik geen monteur maar een steek van 4 gaten meten kan toch moeilijk fout gaat. Wat ik moet hebben komt neer op 14" 5,5J 4x100 ET44 als het goed is. Ik dacht dat van de winter ook ergens gevonden te hebben, maar onderhand is dat niet meer te vinden en kom ik alleen nog maar de steek 4x114,3 tegen. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In Dresden ophalen?

Hoe hard moet je eigenlijk optrekken of remmen om versgemonteerde banden (tot hoeveel km zijn ze eigenlijk versgemonteerd?) op de velgen te laten schuiven? Heb het idee dat mijn lief wat teveel gescheurd heeft op haar nieuwe zomerbanden...

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:39:
[...]

Mitsubishi Carisma. Overal vind ik 15", dat heb ik niet, of 14" met steek 4x114,3. Nu ben ik geen monteur maar een steek van 4 gaten meten kan toch moeilijk fout gaat. Wat ik moet hebben komt neer op 14" 5,5J 4x100 ET44 als het goed is. Ik dacht dat van de winter ook ergens gevonden te hebben, maar onderhand is dat niet meer te vinden en kom ik alleen nog maar de steek 4x114,3 tegen. :?
Zoek anders op Volvo V40 wielen, de 1e types hebebn dezelfde steek/naafdiameter als een Carisma, want alletwee in Nederland bij Nedcar gebouwd ;) (m'n pa zat met hetzelfde probleem met z'n Carisma, vandaar dat ik 't weet)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ter voorbereiding op de winter (wanneer kan dat nou beter dan op de tot nu toe warmste dag van 2011) ben ik op zoek naar een paar LM-velgen voor winterbanden. Nu heb ik totaal geen verstand van maten et cetera. Derhalve een vraag. Ik heb een paar velgen gevonden in de maat 7J x 16 H2. Dit zijn 16" velgen zonder banden. De verkoper meldt dat de velgen geschikt zijn voor banden met een breedte van 225mm. In hoeverre passen op dergelijke velgen ook banden met een breedte van 205mm? De laatste maat is namelijk volgens mij meer geschikt voor winterbanden en ook beter te verkrijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 27-06-2011 10:21 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 7J velgen kunnen altijd 205 banden.
Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.