Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.881 views

Onderwerpen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
110 MegaNewton? :P Of 110 Newtonmeter? :P
Ik kom via Google overigens op een lijst uit waar 85nm voor mijn wielbouten aangegeven wordt. Ik denk eerder dat ze gewoon heel erg vast gaan zitten na tig duizend kilometers rijden. Bij de monteur gaan de wielen er altijd even af bij beurtjes om de remmen goed te kunnen controleren, voor zover ik weet zet hij ze gewoon terug met momentsleutel.
110Nm met een beetje momentsleutel hoef je vrij weinig kracht voor te zetten. 110Nm op een pijpsleuteltje die bij je auto is geleverd is redelijk aantrekken. Op een momentsleutel van een meter hoef je maar 11kg te zetten om 110Nm te bereiken, op een sleuteltje van 35cm is dat zo'n 33kg. Met je volle gewicht op zo'n sleutel hangen om dat ding vast te krijgen lijkt me niet bevorderlijk voor je wielbouten, wiel en wielnaaf.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is zeker geen pretje als je achterband je inhaalt op de snelweg :P Ik had ze zelf aangedraaid (geen momentsleutel, maar niet met een slap handje) en niet gecontroleerd een paar dagen later. Dat doe je niet nog een keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:15:
Het is wel veilig om na een ritje de wielen nogmaals langs te lopen. Zo kun je toch nog wel wat ellende voorkomen, als je ze niet goed hebt aangedraaid.
Verder alles goed?

Zo spreekt alleen iemand die ofwel nog nimmer een auto heeft bezeten of gewoon totaal geen benul van techniek heeft.
Niet erg, maar let op wat je op ut net kwakt, de wereld leest mee... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:03:
Ben benieuwd of er nog weer een koude periode aankomt. Vooralsnog hebben de winterbanden nu gehad in de afgelopen koude periode die korte tijd aanhield, maar het is alweer een tijdje nutteloos. Het is nog wel een keertje laatst rond de 0 geweest, maar verder.
WAT hebben de winterbanden nu gehad?
Zolang er geen vlokje sneeuw ligt zijn zogenaamde winterbanden 100% nutteloos, hoe koud het ook is.

Ik denk voor de volgende winter aan het volgende.
Ik heb in de tuin nog 2 stalen velgen liggen en wil daar van de zomer 2 supergrove M &S banden op laten leggen, van die minitrekkerbandjes alleen voor die paar sneeuwdagen voor het wegrijden en remmen.
Sneeuw weg > normale banden er weer op.

Mensen die een half jaar op vermeende winterbanden blijven rijden zijn niet goed snik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Veel plezier met de achterkant die je op dat soort dagen om de voorkant komt trekken. Wat betreft voordelen van winterbanden: na de laatste sneeuwval heb ik alleen vorige week nog voordeel van mijn winterbanden gehad. Wegens omstandigheden wil het dat ik winters op 185/60/14 rijdt ipv de gebruikelijke 175/75/14, en die bredere banden kan je merken als het zo waait als vorige week.
Ik heb destijds de winterbanden gemonteerd toen er sneeuw werd voorspeld, en ik heb nou eigenlijk al weken geen sneeuw meer gezien en de temperaturen schommelen tussen de -3 en +12, dus wat mij betreft kunnen ze er weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:30:
Ik kom via Google overigens op een lijst uit waar 85nm voor mijn wielbouten aangegeven wordt. Ik denk eerder dat ze gewoon heel erg vast gaan zitten na tig duizend kilometers rijden. Bij de monteur gaan de wielen er altijd even af bij beurtjes om de remmen goed te kunnen controleren, voor zover ik weet zet hij ze gewoon terug met momentsleutel.
110Nm met een beetje momentsleutel hoef je vrij weinig kracht voor te zetten. 110Nm op een pijpsleuteltje die bij je auto is geleverd is redelijk aantrekken. Op een momentsleutel van een meter hoef je maar 11kg te zetten om 110Nm te bereiken, op een sleuteltje van 35cm is dat zo'n 33kg. Met je volle gewicht op zo'n sleutel hangen om dat ding vast te krijgen lijkt me niet bevorderlijk voor je wielbouten, wiel en wielnaaf.
Een beetje relativering past hierbij:
Momentsleutels zijn in het algemeen al onnauwkeurige dingen door het hoge aandeel van de wrijving in de nagestreefde waarde, maar bij wielbouten is het nog veel erger omdat die juist zijn ontworpen op veel wrijving onder de kop .
Ik schat dat de helft van de aangelegde kracht niet zit in spanning op de bout maar in het overwinnen van de wrijving onder de kop
Er is maar 1 goede manier om een bout op spanning te brengen en dat is: hydraulisch trekken aan de boutkop en dan de verlenging meten met een micrometer.
Dit is in de petrochemie dan ook de enige methode om hogedrukflensverbingen blijvend dicht te houden.
Ik kan het handmatig beter dan een amateursleuteltje omdat ik voel wanneer de wrijving erg groot wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:16:
Veel plezier met de achterkant die je op dat soort dagen om de voorkant komt trekken.
Dat punt realiseer ik me heel goed, op sneeuw moet je altijd rustig rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:04

sebasd

loopt op espresso

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:07:
[...]

nu = nut, medunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

wie zijn er alweer vanplan om de zomerbandjes erop te zetten, het is de laatste tijd alleen nog maar + 7 graden en de kans is volgens mij niet zo heel groot dat het weer koud en glad word.
volgens het kmni kan het de komende 15 dagen wel weer koud worden.

mijn slijten mijn zomerbanden niet veel harder met dit weer?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:23:
Een beetje relativering past hierbij:
Momentsleutels zijn in het algemeen al onnauwkeurige dingen door het hoge aandeel van de wrijving in de nagestreefde waarde, maar bij wielbouten is het nog veel erger omdat die juist zijn ontworpen op veel wrijving onder de kop .
Ik schat dat de helft van de aangelegde kracht niet zit in spanning op de bout maar in het overwinnen van de wrijving onder de kop
Er is maar 1 goede manier om een bout op spanning te brengen en dat is: hydraulisch trekken aan de boutkop en dan de verlenging meten met een micrometer.
Dit is in de petrochemie dan ook de enige methode om hogedrukflensverbingen blijvend dicht te houden.
Ik kan het handmatig beter dan een amateursleuteltje omdat ik voel wanneer de wrijving erg groot wordt
Dus al die garages die braaf een momentsleutel gebruiken zijn onnauwkeurig bezig en hebben wielen die niet helemaal goed vast zitten?
Zolang er geen vlokje sneeuw ligt zijn zogenaamde winterbanden 100% nutteloos, hoe koud het ook is.

Ik denk voor de volgende winter aan het volgende.
Ik heb in de tuin nog 2 stalen velgen liggen en wil daar van de zomer 2 supergrove M &S banden op laten leggen, van die minitrekkerbandjes alleen voor die paar sneeuwdagen voor het wegrijden en remmen.
Sneeuw weg > normale banden er weer op.

Mensen die een half jaar op vermeende winterbanden blijven rijden zijn niet goed snik.
Ik moet zeggen dat de winter mij flink tegen is gevallen, toch zijn die enkele weken sneeuw heerlijk geweest met de winterbanden, daar heb ik absoluut geen spijt van. Nu hebben ze ongeveer net zoveel grip als mijn normale banden dus echt nodig om te vervangen is het niet, maar ik ga het binnenkort toch maar doen, anders is het gewoon zonde.

[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 11-02-2011 09:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:00:
[...]

Verder alles goed?

Zo spreekt alleen iemand die ofwel nog nimmer een auto heeft bezeten of gewoon totaal geen benul van techniek heeft.
Niet erg, maar let op wat je op ut net kwakt, de wereld leest mee... >:)
Je punt is?

Ik mag dan wel niet die oneindige ervaring zoals jij hebben.. heb toch inmiddels de nodige ervaring met allerlei soorten wagens, van sportief (middenmotor wagen en veel circuit rijden) t/m terrein rijden in een echte terrein wagen.
Voor jou informatie, ik bezit drie auto's in alle soorten en maten en sleutel er graag zelf aan. En lees me dan ook in op de techniek. Na het afbreken van de wielbouten heb ik deze ook zelf vervangen op de betreffende parkeerplaats (rem en alles uit elkaar). Maar alsof je verstand van techniek moet hebben. Een wielmoer moet gewoon vast zitten op de wielbout, niet de strak maar ook niet te los.

Zelf een wiel erop zetten is ook niet bepaald moeilijk. Maar er kan toch wel een foutje insluipen, bijvoorbeeld als mensen wel kruislings vastdraaien maar daarna niet de moeren na lopen. Anyway, ik heb het zelf ook maar 1 keertje gehad dat ik ze na moest draaien. Jij blijkbaar nooit, maar misschien zitten bij jou vaak wel te strak vast.
Het is typisch iets wat altijd goed gaat, maar die ene keer.. en dan veroorzaakt het veel schade. Gewoon na het eerst volgende ritje weer even controleren, zo simpel is het. Hoeft natuurlijk niet wanneer ze in de garage met persluchtsleutel vast zijn gezet, dan zitten ze in 1 keer goed.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Gonadan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:15:
Dus al die garages die braaf een momentsleutel gebruiken zijn onnauwkeurig bezig en hebben wielen die niet helemaal goed vast zitten?
Met oude auto's gaat het op airtools nog wel eens fout (dat de bout op de naaf afbreekt of het draadeind gemold wordt op het laatste stukje) dus ik ken ook garages waar stagiairs zowat met een zweep krijgen als ze de banden uit gemakzucht met de airtools vastzetten (kleine garages). Bij de F1 werkt het principe anders en hebben ze geld voor duur gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:30:
Ik kom via Google overigens op een lijst uit waar 85nm voor mijn wielbouten aangegeven wordt. Ik denk
85 nanometer? Of toch 85 Newtonmeter? :P :P :P

Als het maar 85 Nm is dan heb ik regelmatig te vaste bouten losgedraaid (die ik ook zelf heb vastgedraaid). Bij zeker de helft van mijn wielbouten moest ik mijn volle gewicht op een ratel met een lengte van 30 cm zetten. Dan kom ik toch makkelijk over de 250 Nm :X

Maar goed, dan lopen ze ook niet makkelijk los. Dat heb ik overigens twee keer meegemaakt. Een keer als bijrijder (wat trilt dat stuur vreemd -> garage had de bouten niet goed nagetrokken) en een keer zelf toen ik mijn 15 jaar lang niet gebruikte en daardoor zwaar verroeste reservewiel monteerde. Op de een of andere manier wilde dat ding toch niet lekker vast.

@Wilf hierboven: bij de garage waar ik altijd kom wordt ook altijd de pneumatische slagmoer gebruikt. Ik mag toch aannemen dat als dat regelmatig mis gaat ze dat niet zouden doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 11-02-2011 09:36 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Volgens Haynes moeten ze bij mijn auto op 90 Nm worden aangetrokken. En dat doe ik dan ook braaf. Ik neem me voor om 100 km later ze nog een keer na te lopen, maar eerlijk gezegd vergeet ik dat wel eens.

Wat temperaturen betreft: ik zie voor komende week hier in de regio nog minimumtemperaturen van 1 tot 4 graden boven nul. Maximumtemperaturen 7 tot 9 graden. Ergo: in de ochtend is het nog wel iets kouder, maar het wordt wel tijd om de wielen te gaan wisselen. Ik bekijk het gewoon even per week en misschien ga ik volgend weekend de boel wisselen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wilf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:31:
[...]
Met oude auto's gaat het op airtools nog wel eens fout (dat de bout op de naaf afbreekt of het draadeind gemold wordt op het laatste stukje) dus ik ken ook garages waar stagiairs zowat met een zweep krijgen als ze de banden uit gemakzucht met de airtools vastzetten (kleine garages). Bij de F1 werkt het principe anders en hebben ze geld voor duur gereedschap.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als je met een zo'n luchtdrukding aan de gang gaat zonder begrenzer ofzo dan ben je gewoon een luie beun. Jij beweert dat een momentsleutel onnauwkeurig is en dus niet goed om te gebruiken, terwijl garages dat juist wel doen omdat met de hand of met luchtdruk helemaal slecht is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je vergeet even dat we een maand sneeuw hebben gehad. Verder hebben we tot nu toe weinig nadeel van de winterband gehad op zo'n twee dagen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Gonadan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:50:
Jij beweert dat een momentsleutel onnauwkeurig is en dus niet goed om te gebruiken, terwijl garages dat juist wel doen omdat met de hand of met luchtdruk helemaal slecht is.
Ik beweer dus precies andersom: Dat luchtdruk slecht is als er geen momentsysteem in zit. Je hebt ook moment-airtools, die hebben ze bij grotere garages (vrachtwagengarages e.d.) wel, bij kleine onafhankelijke garages niet (altijd). That's all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Aargh, ik twijfel nog of de Conti's er weer onder gaan. 't gaat waarschijnlijk woensdag weer sneeuwen, maar voor hoe lang :/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wilf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:54:
[...]
Ik beweer dus precies andersom: Dat luchtdruk slecht is als er geen momentsysteem in zit. Je hebt ook moment-airtools, die hebben ze bij grotere garages (vrachtwagengarages e.d.) wel, bij kleine onafhankelijke garages niet (altijd). That's all :)
Ah zo. Ik als uit jouw eerdere post dat het niet goed is om het met een momentsleutel vast te zetten. Terwijl dat in mijn ogen nog altijd stukken beter is dan met een pneumatische sleutel zonder momentsysteem of met de hand er op hangen. :)

* Gonadan wil nog altijd een mooie sleutel halen

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:30:
[...]

Je vergeet even dat we een maand sneeuw hebben gehad. Verder hebben we tot nu toe weinig nadeel van de winterband gehad op zo'n twee dagen na.
Waarvan gedurende die maand de wegen op een dag of 4 na goed begaanbaar waren zonder sneeuw/ijs (op de kleine binnenwegen na, waar je gewoon heel rustig kunt gaan rijden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:33:
[...]

Waarvan gedurende die maand de wegen op een dag of 4 na goed begaanbaar waren zonder sneeuw/ijs op de kleine binnenwegen na (waar je gewoon heel rustig kunt gaan rijden)
En zo cirkel je weer terug naar het begin van de discussie of je überhaupt wel meer grip wilt. :z

Dat verhaal hebben we al gehad. Gedurende die maand hadden de mensen die winterbanden weten te waarderen er gewoon voordeel van. Wat de rest deed maakt weinig uit, ik was blij dat ik ze had. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 11-02-2011 13:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Gonadan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:15:
[...]
[...]
Die garages zijn inderdaad onnauwkeurig bezig, maar daarvoor wordt gecompenseerd met betrekking tot het aanhaalmoment.

Wat Flits flits schrijft, klopt.
Een momentsleutel werkt altijd met een "vuil moment"

Het werkt als volgt.
bout --> gat van velg --> schroefdraad

Doordat de bout (elastisch) verlengd wordt, wil deze weer terug naar zijn oorspronkelijke vorm, en levert deze dus een klemkracht

Dit systeem is ontworpen om de velg met een bepaalde kracht (druk) tegen de auto aan te duwen.
Als je de aandrukkracht weet, en je weet hoeveel bouten je gebruikt, en de diameter van de bouten, dan kun je uitrekenen, hoever je je bout moet "uitrekken" om een bepaalde klemkracht te krijgen, zoals je wil.
Die uitrekking, kun je weer omrekenen naar een moment, wat je op de kop van een bout moet zetten, om die verlenging te bereiken. Dat is het theoretisch aanhaalmoment, om een bepaalde vlaktedruk te krijgen.

In de praktijk heeft de kop van de bout veel wrijvingsweerstand op de velg, dus een deel van het moment wat je wil gebruiken om de bout te verlengen, gebruik je alleen maar om weerstand te overwinnen. Gevolg, bout wordt niet goed genoeg uitgerekt--> levert niet voldoende klemkracht.

In de praktijk hanteer je dus een aanhaalmoment wat ong. 40% hoger is, puur voor de weerstand van de kop te overwinnen. Nauwkeurig is dit dus allerminst....(hangt o.a. van de ruwheid van de kop van de bout, en van de velg af)

Als je een flens dicht wil krijgen met een bout en een moer, is inderdaad de beste methode, om met een speciaal apparaat de bout uit te rekken, dan de moer er met de hand vast op te draaien, en dan de spanning weer van de bout halen. Dan heb je de meest nette en nauwkeurige vlaktedruk gealiseerd.
Dit heet torquen, zie google voor meer info :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:44:
[...]
Dat verhaal hebben we al gehad. Gedurende die maand hadden de mensen die winterbanden weten te waarderen er gewoon voordeel van. Wat de rest deed maakt weinig uit, ik was blij dat ik ze had. :)
Klopt helemaal, wat me alleen opvalt is dat ik heel veel mensen hoor roepen dat ze zoveel meer grip hebben met hun winterbanden terwijl er geen sneeuw-vlokje te vinden is. Als ik dan de auto van de zaak meekrijg met zomerbanden waarbij ik gewoon merk dat ze normale grip hebben vraag ik me af of het hier niet meer om het gevoel gaat dan dat er echt verschil is :) (dat het met sneeuw/ijs wel veel verschil maakt lijkt me logisch)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sparhawk schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:55:
[...]

In de praktijk hanteer je dus een aanhaalmoment wat ong. 40% hoger is, puur voor de weerstand van de kop te overwinnen. Nauwkeurig is dit dus allerminst....(hangt o.a. van de ruwheid van de kop van de bout, en van de velg af)
Als ik de bouten al met 100% (en meer) extra moment vast zet geeft aan dat er wel wat ruimte is. En ik heb ze toch 6 jaar lang elk jaar gewisseld.
Als je een flens dicht wil krijgen met een bout en een moer, is inderdaad de beste methode, om met een speciaal apparaat de bout uit te rekken, dan de moer er met de hand vast op te draaien, en dan de spanning weer van de bout halen. Dan heb je de meest nette en nauwkeurige vlaktedruk gealiseerd.
Dit heet torquen, zie google voor meer info :)
Zie ook de zeer specifieke eisen hoe je een cilinderkop moet vastzetten. Ik heb een keer een isntructie gezien, dat was eerst met zoveel moment, dan weer losdraaien. Dan weer met moment vastzetten en dan zoveel graden nadraaien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En dat is nu precies het nadeel van een forum met experts. Normaal geaccepteerde methoden die overal gehanteerd worden blijken ineens inferieur te zijn omdat er een beter manier is.

Voor alle handelingen is altijd wel een ultieme manier, maar er is ook een standaard goede manier die in de praktijk gewoon prima werkt. Zo ook het aandraaien met een momentsleutel, je moet het alleen na de eerste rit gewoon even controleren voor het geval je er inderdaad één tussen had zitten die niet vast genoeg zat.
redwing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:06:
Klopt helemaal, wat me alleen opvalt is dat ik heel veel mensen hoor roepen dat ze zoveel meer grip hebben met hun winterbanden terwijl er geen sneeuw-vlokje te vinden is. Als ik dan de auto van de zaak meekrijg met zomerbanden waarbij ik gewoon merk dat ze normale grip hebben vraag ik me af of het hier niet meer om het gevoel gaat dan dat er echt verschil is :) (dat het met sneeuw/ijs wel veel verschil maakt lijkt me logisch)
Op die manier. Dat zal ik ook niet gaan beweren. Ik heb mijn winterbanden zo uitgekozen dat ze ook in de regen gewoon goed grip hebben zodat ik ze niet bij gebrek aan sneeuw meteen moet vervangen. Ze hebben nu echter absoluut niet meer grip dan gewone banden zouden hebben.

In mijn geval wel maar dat is omdat mijn gewone banden bijna aan vervanging toe zijn. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:06:
[...]

Mijn winterbanden doen het anders bij regen ook veel beter. Pas bij de huidige temperaturen merk ik dat ze in het nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:59:
[...]
Mijn winterbanden doen het anders bij regen ook veel beter. Pas bij de huidige temperaturen merk ik dat ze in het nadeel zijn.
Wat dus alleen maar zegt dat je zomerbanden hebt uitgekozen die slechter zijn in de regen. Standaard is een zomerband beter in de regen, maar als je een winterband pakt die goed is in de regen en een zomerband die juist slecht is zal inderdaad de winterband het winnen. Maar dan niet omdat het een winterband is maar omdat jij gewoon zomerbanden hebt uitgekozen die het slecht in de regen doen (maar waarschijnlijk bij geen regen juist weer beter)
Maar ga dus niet het standaard verschil dat er in banden zit verwarren met het verschil tussen zomer/winterbanden :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke banden scoren beter bij aquaplanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat ligt eraan, als je bijvoorbeeld kijkt naar de ADAC tests van banden in de zelfde maat zie je dat de op nat wegdek beste zomerband de cijfers 2,5 en 1,0 heeft en de op nat wegdek beste winterband 2,3 en 2,5. Maar goed, dat gaat dan dus over de op dat nat wegdek beste exemplaren, er zijn zomerbanden die slechter zijn dan winterbanden en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:20:
Welke banden scoren beter bij aquaplanning?
Dus jij zegt dat we het hele jaar door beter met winterbanden kunnen rijden ? (meeste regen heb je ten slotte in de zomer)

Maar waar het gewoon om gaat is dat je moet kijken wat gemiddeld het beste is voor een bepaald seizoen. En dat is van een hele hoop dingen afhankelijk waaronder het weer, maar ook of jij je auto iedere dag perse nodig hebt, wat voor auto je hebt etc.

Zeggen dat we een maand winter hebben gehad en dat daarom winterbanden beter zijn is alleen maar waar als jij in die maand veel op kleinere wegen moest rijden en perse met de auto moest. Als jij vooral snelweg hebt gereden of je auto bij sneeuw kunt laten staan had je de afgelopen tijd beter zomerbanden kunnen hebben. Als je niet gaat wisselen waren all-seazons weer beter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
redwing schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:09:
Wat dus alleen maar zegt dat je zomerbanden hebt uitgekozen die slechter zijn in de regen.
Juist. We hebben allemaal andere onzekere factoren en op basis daarvan menen we algemene conclusies te trekken.

Mijn Vredestein Snowtracs hebben (op mijn auto, ook belangrijk) ook bij regen meer grip dan mijn Federal zomerbanden (die overigens ook een M+S-markering hebben). Dat betekent niet dat winterbanden het per definitie beter doen. Het betekent alleen dat ik nooit meer die Federals ga aanschaffen :)

Op mijn vorige auto lagen die Federals ook voorop en daar leek de grip beter. Maar die diesel had meer gewicht voorin, minder sterke remmen en minder vermogen, dus daar komen weer allerlei onzekere factoren om de hoek kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 11-02-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb vandaag m'n zomerset er weer onder gezet. Ik moet nog maar zien dat het nog gaat sneeuwen (echte sneeuw, geen natte). Mocht ik ongelijk hebben dan zit de winterset er ook zo weer onder.

Vond de winterbanden iets te koersonvast op de snelweg, zeker met de wind van vorige week. Nu met de zomerbanden is het weer een genot qua stabiliteit. Verbruikt wel meer en is een fractie minder comfortabel, maargoed zo kun je wel op alle slakken zout gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:03:
[...]

Zie ook de zeer specifieke eisen hoe je een cilinderkop moet vastzetten. Ik heb een keer een isntructie gezien, dat was eerst met zoveel moment, dan weer losdraaien. Dan weer met moment vastzetten en dan zoveel graden nadraaien.
Daarmee probeert men de enorme foutmarge van op moment aandraaien wat te omzeilen.

Door ervaring wordt men wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Timmert schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:18:
Ik heb vandaag m'n zomerset er weer onder gezet.
Ik heb het vanmorgen ook laten doen. En gelijk m'n banden en velgen daar achtergelaten. Profiel voor was 4mm en ik wilde toch wat anders volgende winter. 14 inch eronder was toch iets te oncomfortabel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga ook maar eens nieuwe zomerbanden(incl. wielen) kopen. De oude zomerbanden die nu los van het wiel in de garage liggen zijn toch al wel aardig afgesleten (nog wel 2.5-3mm profiel), maar misschien toch maar gewoon een nieuwe band/wielset halen om de boel verder weer de komende tijd zelf te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leve de zomerbanden, de Michelin Pilot's zijn weer on the road

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_tMdXdNL2Naw/TVZ6cliJ3YI/AAAAAAAABUU/zPZl9zC9ScA/Michelin%20Pilot%202.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Same here. Net de 13 inch steelies er af gehaald en de nieuwe (nou ja 2e hands) 14" lichtmetaaltjes er weer onder geschroefd. Rijdt comfortabeler en ziet er ook nog eens leuker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Euh. Ik kom net terug uit Oostenrijk, en de enige sneeuw die we hebben gezien viel hier vandaag aan de grens bij Ter Apel. Drie auto's tegen de vangrail en eentje had zich om een boom gevouwen. Het is halverwege februari, een beetje voorbarig om de zomerbanden er al onder te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom? Omdat jij één ongeluk hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gunner schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:13:
Waarom? Omdat jij één ongeluk hebt gezien?
Onder andere. En omdat de winter nog niet is afgelopen... Het waren er 4 trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door Gabliboeba op 12-02-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik maak begin Maart wel weer afspraak, om ergens midden in Maart de boel weer te laten terug wisselen.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gabliboeba schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:22:
[...]

Onder andere. En omdat de winter nog niet is afgelopen... Het waren er 4 trouwens...
En hoe weet jij zo zeker dat dat voorkomen had kunnen worden met winterbanden? Hoe hoog was de temperatuur? Lag er sneeuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gunner schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:04:
[...]

En hoe weet jij zo zeker dat dat voorkomen had kunnen worden met winterbanden?
Wil je die disucussie nu echt wéér beginnen?
Hoe hoog was de temperatuur?
Rond de 0 graden
Lag er sneeuw?
Er viel sneeuw/natte sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gabliboeba schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:26:
[...]
Wil je die disucussie nu echt wéér beginnen?
Liever niet, maar als jij een opmerking maakt, zonder enige vorm van essentiële weersomstandigheden die je verhaal enigszins sterk kunnen maken, loop je de kans dat mensen daarop inhaken.

Zeker in dit soort 'discussies' lijkt het me relevant om dat soort zaken te vermelden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 12-02-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Gunner schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:04:
[...]

En hoe weet jij zo zeker dat dat voorkomen had kunnen worden met winterbanden? Hoe hoog was de temperatuur? Lag er sneeuw?
Voor zover de betreffende auto's niet al op winterbanden stonden...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gunner schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:33:
[...]

Liever niet, maar als jij een opmerking maakt, zonder enige vorm van essentiële weersomstandigheden die je verhaal enigszins sterk kunnen maken, loop je de kans dat mensen daarop inhaken.

Zeker in dit soort 'discussies' lijkt het me relevant om dat soort zaken te vermelden.
Het enige wat ik 'opmerk' is dat ik het ietwat voorbarig vindt om de winterbanden half februari al te demonteren. Is dat zo gek gedacht? Want als ik me niet vergis hebben we officieel nog ruim een maand winter. Daarbij komt dat het juist vandaag (in Noord-Nederland tenminste) gewoon zeer winters is.

Jij bent hier degene die de discussie over het nut van winterbanden wederom probeert op te rakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gabliboeba op 12-02-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gabliboeba schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:42:
Jij bent hier degene die de discussie over het nut van winterbanden wederom probeert op te rakelen.
Ik had er tot vanmorgen winterbanden onder, volgens mij lees je wat je wil lezen? Je hoeft me niet van het nut te overtuigen want dat nut zie ik er echt wel van in. Maar ik ga mezelf niet blijven herhalen.

Om de discussie te beëindigen; ik heb vandaag gewisseld omdat ik geen sneeuw meer verwacht. Met een beetje vorst red ik me ook wel met relatief nieuwe zomerbanden. Verder moet iedereen doen wat ze zelf willen nietwaar?

[ Voor 87% gewijzigd door Gunner op 12-02-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gunner schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:44:
Om de discussie te beëindigen; ik heb vandaag gewisseld omdat ik geen sneeuw meer verwacht.
Op basis waarvan?
Met een beetje vorst red ik me ook wel met relatief nieuwe zomerbanden.
Dat geloof ik best
Verder moet iedereen doen wat ze zelf willen nietwaar?
Tuurlijk. Dan mag ik het op mijn beurt toch weer vreemd vinden dat je midden in de winter je winterbanden verwisseld voor zomerbanden, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38

4x2

lộn xộn quá

Zn gevoel en ik denk dat dat net zo betrouwbaar (of onbetrouwbaar eigenlijk) is als de gemiddelde weersvoorspelling.

En mijn gevoel is niet veel anders.

leeg

Verwijderd

Vandaag hier 14°, volop zon, dus winterbanden overbodig, tot volgende winter heren.

http://www.aanzee.be/

http://www.aanzee.be/grafiekall.php?grafiek=1

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 17:01 ]

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:04
Hier was het vanochtend -1, en op dit moment 3 graden. Winterbanden blijven dus nog even lekker zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

melcon schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:54:
Hier was het vanochtend -1, en op dit moment 3 graden. Winterbanden blijven dus nog even lekker zitten ;)
7 Graden gelovige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Vanavond gaan ze er bij mij af ;)

geloof niet dat er nog veel sneeuw gaat komen... En als het het weer gaat sneeuwen schroef ik ze er wel weer onder :/

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk het nog een week aan. Dit weekend toch geen tijd om ze te wisselen. Dus als het weer niet veranderd en de voorspellingen hetzelfde blijven ga ik ze volgend weekend eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:04
Nee waarom? Wel een ijzel gelovige wat hier met laaghangende mist nogal eens voorkomt. Je mag er gerust naast gaan liggen in de sloot bij de overgang naar klinkers ;)

[ Voor 14% gewijzigd door melcon op 18-02-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Je hebt mazzel, hier (tussen Rotterdam en Gouda) sneeuwt het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilf schreef op zondag 20 februari 2011 @ 00:58:
Je hebt mazzel, hier (tussen Rotterdam en Gouda) sneeuwt het :P
De band met sneeuw loopt van Nijmegen tot Alkmaar. Tussen Maastricht en Den Haag regent het, en tussen die twee lijnen in heb je natte sneeuw of ijzel.
Damian schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 08:51:
Vanavond gaan ze er bij mij af ;)

geloof niet dat er nog veel sneeuw gaat komen... En als het het weer gaat sneeuwen schroef ik ze er wel weer onder :/
Plaatje voor je, van 3 maart 2005:
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/index.php?cmd=image&sfpg=KjY0NzgxYmUzZmNmOGY5OGUwMzY3MGY0Y2NjMTcxNGQ2LmpwZyo0MGMxNzc3OGViNGE2ZWRmY2UxOTFjMjNhNWMyYmVjOA
Plaatje voor je, van 25 maart 2008:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FB6X7QYL.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Burne: ik reed er (stond er bij een tankstation). Die sneeuw die op de auto's lag was droog genoeg om te blijven liggen. Hier in Alphen is het nu ook af en toe nat, af en toe droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb gister ook de zomerbanden er weer onder gegooid.
Kost me net een half uur met een simpel krikje dus als er weer permanente sneeuw komt wissel ik ze ook zo weer maar met middag temperaturen van 12 graden voel ik de winterbanden bijna slijten als ik 100KM naar huis rij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eind deze week wil ik ze ook weer gaan wisselen. En idd. maar een half uurtje werk. Mocht het nodig zijn dan liggen de winterwielen er zo weer om.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:46

_Ernst_

Mark It Zero!

De Alto blijft voorlopig nog lekker op winterbanden rond rijden, en ik hoop ze over een paar weken nog flink nodig te hebben ook :P

Wisselen doen we wel na de skivakantie (Oostenrijk, hoop dat er nog iets van sneeuw ligt over 2 weken)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Ik hoor iedereen over temperaturen enzo (veelal boven 7 graden), maar is dat de omgevingstemperatuur of de temperatuur van het wegdek? Want volgens mij is de laatste juist relevant.

Dit doet mij trouwens denken aan die eerste lentezon van het nieuwe jaar en dat iedereen opeens in t-shirt en korte broek de straat op gaat, waarna iedereen een week later ziek is.

Ik heb mijn winterbanden er onder en wacht daar gewoon tot april mee. Net als ieder ander jaar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Smarron schreef op maandag 21 februari 2011 @ 08:30:
Ik hoor iedereen over temperaturen enzo (veelal boven 7 graden), maar is dat de omgevingstemperatuur of de temperatuur van het wegdek? Want volgens mij is de laatste juist relevant.
Met uitzondering van extreem lange periodes van extreme vorst zijn die grofweg gelijk aan elkaar. Om het helemaal correct te zeggen: de grondtemperatuur is gelijk aan de gemiddelde temperatuur (dag en nacht). Als het nou twee of drie weken 15 graden vriest raakt er meer dan een paar centimeter van de toplaag bevroren en kan het zomaar een week duren voordat de vorst uit de grond is. Maar het omgekeerde gaat ook op. Vannacht is het behoorlijk koud geweest, dus in het noorden en oosten is het asfalt veel warmer dan op de hoogte waar de thermometer staat. (150 centimeter boven het maaiveld.)
Dit doet mij trouwens denken aan die eerste lentezon van het nieuwe jaar en dat iedereen opeens in t-shirt en korte broek de straat op gaat, waarna iedereen een week later ziek is.
Gek genoeg wordt je niet ziek van lage temperaturen. Daar zul je toch echt een besmetting met een of ander beestje voor op moeten lopen. Dat gebeurt vaker in de winter omdat we dan wat dichter op elkaar zitten en omdat de lucht droger is, waardoor virussen meer kans hebben van mens naar mens te liften in snotdruppeltes.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, hoe ze er toch maar op. Deze week worden er toch weer winterse neerslag verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 11:22:
Hmm, hoe ze er toch maar op. Deze week worden er toch weer winterse neerslag verwacht.
Et voila, sneeuwt gewoon hier in het Zuiden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
EvaluationCopy schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:16:
[...]

Waar mag dat zijn dan? Zit ook in Zuid-Limburg maar hier is geen sneeuw te bekennen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvaluationCopy schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:16:
[...]

Rotterdam heeft ook sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Alkmaar ook.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

Je moet het maar sneeuw willen noemen, die paar witte vlokjes die binnen 5 minuten weg gesmolten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

In Alphen sneeuwt het al uren maar het wordt niks meer dan een slush puppy-smurrie.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Witmarsum : 0.2 graden en een paar centimeter sneeuw !
voorzichtig rijden op de gewone bandjes.

• Gonadan

Gonadan

Maar blijven liggen wordt hem nog niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:11

-Sander-

///M Powerrrrrr

Zijn we al weer aan het wisselen ? Ik zit er wel aan te denken iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Vandaag gedaan. Maar ook omdat ik volgende week naar Zuid Frankrijk ga (niet wintersport).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
-Sander- schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 13:43:
Zijn we al weer aan het wisselen ? Ik zit er wel aan te denken iig..
Sinds gisteren de winterbanden naar de opslag en de gewone banden weer onder de auto. Laat de lente maar komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zolang ik 's ochtends nog mijn raam ijsvrij moet maken gaan de zomerbanden er niet terug onder ;)

De tijden dat ik op de weg zit (ook 's middags) is het afgelopen week niet boven de 5 graden geweest. Dus ik houd mijn winterbanden nog een paar weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
Erkens schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 16:51:
Zolang ik 's ochtends nog mijn raam ijsvrij moet maken gaan de zomerbanden er niet terug onder ;)

De tijden dat ik op de weg zit (ook 's middags) is het afgelopen week niet boven de 5 graden geweest. Dus ik houd mijn winterbanden nog een paar weken :)
Idd ik laat ze er ook nog even op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

bite schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 16:33:
[...]

Sinds gisteren de winterbanden naar de opslag en de gewone banden weer onder de auto. Laat de lente maar komen :D
Idem.
Nu twee nieuwe Pirelli P6 erop.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Ik moet ook nog regelmatig krabben 's ochtends de afgelopen 2 weken, maar het is absoluut niet glad hier. Ik kan gewoon rijden 'zoals ik wil' met m'n zomerbandjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[b][message=35635987,noline]Erkens schreef op zaterdag 05 maart

En hoeveel sneeuw lag er dan afgelopen week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 16:51:

De hersenspoeling heeft resultaat gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:09:
[...]

Aan de andere kant is er momenteel weinig verschil tussen zomer en winterbanden en je weet nooit of het nog gaat sneeuwen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 12-09 16:28
Met dit weer (zonnig) is de weg en banden al gauw 10+ gr. C dus De grote Slijtage kan beginnen met winterbanden... :+

Komende weekend inderdaad wat winterse schermutselingen op de weerkaarten... mogelijk wat natte sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Arnout schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:50:
Met dit weer (zonnig) is de weg en banden al gauw 10+ gr. C dus De grote Slijtage kan beginnen met winterbanden... :+

Komende weekend inderdaad wat winterse schermutselingen op de weerkaarten... mogelijk wat natte sneeuw.
Slijtage boeit me eigenlijk niet... de voorbanden zijn zo goed als op, die kunnen niet nog een seizoen, en de achterbanden slijten nagenoeg niet op een Peugeot 206. Enige reden waarom ik er nu weer zomerbanden onder zou zetten is ivm de hoge dieselprijzen, de rolweerstand van mijn winterbanden zijn een stukje hoger dan die van mijn zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 23:09:
Pardon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
redwing schreef op zondag 06 maart 2011 @ 08:30:
[...]

Aan de andere kant is er momenteel weinig verschil tussen zomer en winterbanden en je weet nooit of het nog gaat sneeuwen :+
Met zo weinig sneeuw en regen is het effectief gezien beter om op normaalbanden te rijden. Sneeuwbanden zijn erg onveilig bij droog wegdek en ze zijn minder geschikt om zuinig te rijden bij het echte bochtenwerk. Ik had het liefst de normaalbanden vorige maand er al op willen hebben, maar ik ben gewoon te lui. Deze week zet ik ze er wel op, want het spaart aanzienlijk wat brandstof om niet vaart hoeven te minderen voor elk klaverblad en elke bocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 07-03-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik moest anders vanochtend in uiterst Noord Noord-Holland gewoon nog krabben om 06:45 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

WiLLoW_TieN schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:47:
Ik moest anders vanochtend in uiterst Noord Noord-Holland gewoon nog krabben om 06:45 :/
Ik in Flevoland ook hoor, en de gehele rit bleef de temperatuur ook onder nul. 's middags mag het wegdek/banden dan wellicht warmer zijn, ik vind mijn veiligheid belangrijker dan een beetje slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hij doelt op het feit dat omgevingstemperatuur in verhouding zeer weinig invloed heeft op de temperatuur van de banden. Die worden voornamelijk door wrijving opgewarmd waardoor de de omgevingstemperatuur in principe weinig uitmaakt. De 7-graden regel slaat dan dus nergens op, vandaar dat hij het hersenspoeling noemt.

Echter moeten de banden nog wel op temperatuur komen wil die regel niet meer op gaan. En als het koud is, veel gladheid en de snelheid dus niet erg hoog zal worden dan zal het toch een flinke tijd duren voordat de banden warm zijn. Ofwel voor korte ritten en voor het begin van elke rit werkt die regel prima, echte hersenspoeling is het dus ook weer niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:22:
[...]

Met zo weinig sneeuw en regen is het effectief gezien beter om op normaalbanden te rijden. Sneeuwbanden zijn erg onveilig bij droog wegdek en ze zijn minder geschikt om zuinig te rijden bij het echte bochtenwerk. Ik had het liefst de normaalbanden vorige maand er al op willen hebben, maar ik ben gewoon te lui. Deze week zet ik ze er wel op, want het spaart aanzienlijk wat brandstof om niet vaart hoeven te minderen voor elk klaverblad en elke bocht.
Wat voor winterbanden heb je dan? Ik rij met Michelin Pilot Alpin 3's, maar daarmee kan ik net zo hard een bocht om als met mijn zomerbanden. Ik heb hooguit wat meer rol door de hogere wang (195/65/15 vs 215/55/16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gonadan schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:02:
Echter moeten de banden nog wel op temperatuur komen wil die regel niet meer op gaan. En als het koud is, veel gladheid en de snelheid dus niet erg hoog zal worden dan zal het toch een flinke tijd duren voordat de banden warm zijn. Ofwel voor korte ritten en voor het begin van elke rit werkt die regel prima, echte hersenspoeling is het dus ook weer niet.
En laat ik nu vooral korte ritten rijden (20 min op max 100km/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Timmert schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:03:
[...]

Wat voor winterbanden heb je dan? Ik rij met Michelin Pilot Alpin 3's, maar daarmee kan ik net zo hard een bocht om als met mijn zomerbanden. Ik heb hooguit wat meer rol door de hogere wang (195/65/15 vs 215/55/16).
Zomer: 205/iets/15
Winter: 175/70/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 09:22:
[...]

Met zo weinig sneeuw en regen is het effectief gezien beter om op normaalbanden te rijden.
Klopt, dat is ook wat ik iedere keer in dit topic roep. Het is alleen wel zo dat bij de huidige temperaturen het verschil dusdanig klein is dat er weinig verschil is. Zolang het onder de 10 graden blijft is er weinig aan de hand, daarboven gaan de winterbanden snel achteruit.
Sneeuwbanden zijn erg onveilig bij droog wegdek en ze zijn minder geschikt om zuinig te rijden bij het echte bochtenwerk.
Erg onveilig zou ik het dan ook niet willen noemen :) Wel is het zo dat zomerbanden momenteel al iets beter zijn (afhankelijk natuurlijk van wat voor zomer/winterbanden je hebt)
Ik had het liefst de normaalbanden vorige maand er al op willen hebben, maar ik ben gewoon te lui. Deze week zet ik ze er wel op, want het spaart aanzienlijk wat brandstof om niet vaart hoeven te minderen voor elk klaverblad en elke bocht.
Daar heb ik met mijn winterbanden toch echt geen last van, daar kan ik net zo hard mee door de bocht als met mijn zomerbanden, pas als de temp richting de 15 gaat merk ik dat mijn winterbanden langzaamaan wat meer beginnen te zwabberen. Ook het brandstofverbruik scheelt bij mij trouwens zeer weinig. Ik let daar meestal wel op als ik van winter/zomerbanden wissel en het verbruik ervoor/erna is wel te meten alleen niet echt groot (nog geen 0.5l/100km)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 20:53
Timmert schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:03:
[...]

Idem hier, alleen dan met een Clio + 165 ipv 185 breedte....

Overigens wordt het de komende 14 dagen een afwisseling van een beetje regen icm 4~10 graden.

Tijd voor de normale bandjes dus :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Trommelrem schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:17:
[...]

Zomer: 205/iets/15
Winter: 175/70/14
Merk en type bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Erkens schreef op maandag 07 maart 2011 @ 10:05:
En laat ik nu vooral korte ritten rijden (20 min op max 100km/h)
Je hoeft mij dan ook niet te overtuigen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De winterbanden liggen er bij mij nog op omdat ik eerst een nieuw setje velgen + banden moet kopen. Zodra dat rond is gaan de winterbanden direct van de auto af. De snowtrac's 3 deden het prima in de sneeuw maar bij iets teveel gas in de bocht op een klinkerweg breekt de achterkant direct uit :+

tijd voor een wissel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ook het brandstofverbruik scheelt bij mij trouwens zeer weinig. Ik let daar meestal wel op als ik van winter/zomerbanden wissel en het verbruik ervoor/erna is wel te meten alleen niet echt groot (nog geen 0.5l/100km)
Bij mij zit er zelfs maar amper een verschil van 0.1l/100km in als het al zo ver komt. Ik vraag me toch af hoeveel last anderen hiervan hebben aangezien er zoveel gesproken wordt over het hogere verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Euhm, dat is een goede. Ik weet het niet meer :X
Winter- en normaalband zijn wel hetzelfde merk geloof ik. Ik onthoud alleen de bandenmaat omdat ik die telefonisch doorgeef als ik een setje bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik rij op m'n winterbanden zeker 70km verder op een tank. Vermoed dat het te maken heeft met de smallere maat (195 vs 215) oid..
Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.