Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.878 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke winter, het is hier 12 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:33:
Welke winter, het is hier 12 graden :)
Zat net te denken of we nu al terug moeten wisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:38:
[...]

Zat net te denken of we nu al terug moeten wisselen ;)
Er zijn de nodige Elfstedentochten verreden in februari... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dacht ik vorige week ook, en toch moest ik maandag en dinsdag weer krabben en vroor het een paar graden. Het weer in NL is zo veranderlijk als maar kan, dus wat dat betreft zou je ook gewoon een paar goede all-seasons met M+S keurmerk kunnen monteren, die kan je in de zomer ook gewoon doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tja het is wel lastige. Want als het idd even 10 graden of warmer is, dan is er denk ik wel sprake van een nadeel van winterbanden. Maar goed, als je ze verwisselt (of vergelijkt) met van die ECO crap bandjes, laat ze er dan maar lekker op zitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Is uitzonderlijk, hoevaak komt het in dec,jan,feb voor dat het boven de 10 graden uitkomt?
Zullen vast wel stats van te vinden zijn, maar ik gok dat het niet vaak is.

Uitzonderingen heb je altijd; en je kunt je nooit voor alles indekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Silent Thunder op 13-01-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:04
gemiddelde temp:
http://www.knmi.nl/klimat...tafiles/mndgeg_235_tg.txt
gemiddelde max. temp:
http://www.knmi.nl/klimat...afiles/mndgeg_235_txg.txt

Niet zo vaak dus :P

[ Voor 49% gewijzigd door melcon op 13-01-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:52

Daniel36

vernieuwde formule

quote:
Fastmatti schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:38:
Probleem is echter dat een hoop bestuurders van een BMW niet eens weten dat ze achterwielaandrijving hebben en dus ook geen flauw benul hebben dat rijden met gladheid een iets andere aanpak vereist.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dat bevestigt wel mijn aanname over BMW (1) rijders dat ze een beetje dom zijn _O-

[ Voor 0% gewijzigd door Daniel36 op 13-01-2011 15:55 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt hier al geklaagd als hier een cm of 10 sneeuw ligt, de japanners zijn wel wat anders gewoon, en hun aanpak verschilt ook nogal.

http://www.youtube.com/wa...feature=player_embedded#!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Och, in Duitsland lag er ook een dik pak. Zij strooien niet, zij schuiven het naar de kanten. En dan echt vrijwel overal hé! Zelfs in het vakantiepark waar we zaten was het overal schoon. Geen enkel moment van gladheid beleefd (behalve op een weg waar ik eigenlijk niet echt op mocht rijden, maar da's logisch).

Hier strooien ze wat zout en gaan ze zeuren i.p.v. het op te lossen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wikipedia: Winterdienst en Wikipedia: Räum- und Streupflicht
Dat die artikelen geen equivalent hebben op de Nederlandstalige wikipedia zegt misschien ook wat. (Of ja Wikipedia: Sneeuwruimen bestaat natuurlijk wel...)

Overigens hebben ze hier (in NL) ook continu zitten schuiven hoor ;) (en is het in Duitsland hier en daar ook flink vastgelopen)

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daniel36 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:55:
quote:
Fastmatti schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:38:
Probleem is echter dat een hoop bestuurders van een BMW niet eens weten dat ze achterwielaandrijving hebben en dus ook geen flauw benul hebben dat rijden met gladheid een iets andere aanpak vereist.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dat bevestigt wel mijn aanname over BMW (1) rijders dat ze een beetje dom zijn _O-
Dat je dit soort uitspraken denkt te kunnen doen over een bepaald merk en zijn berijders zegt denk ik vooral iets over je eigen intelligente :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
fsfikke schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:08:
[...]

Dat je dit soort uitspraken denkt te kunnen doen over een bepaald merk en haar bereiders zegt denk ik vooral iets over je eigen intelligente :)
Hoe bereid je een merk? Honig? Knorr? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
En sowieso is het: het merk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zo, we zijn wel scherp vandaag :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
We rijden dan ook Volkswagen Golf GTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

Met een dikke spoiler achterop natuurlijk voor extra downforce :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
fsfikke schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:08:
[...]

Dat je dit soort uitspraken denkt te kunnen doen over een bepaald merk en zijn berijders zegt denk ik vooral iets over je eigen intelligente :)
Och, als 80% van de rijders niet weet waar de aandrijving van hun auto zit denk ik dat ie wel een punt heeft. Aan de andere kant zal het bij andere merken waarschijnlijk niet anders zijn, maar je moet met achterwiel aandrijving toch anders rijden. Wat dat betreft is het dus echt wel wat dommer om niet te weten dat je achterwielaandrijving hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat het wel geld voor de meeste BMW 1-serie rijders. Ik denk dat de rest het wel redelijk weet.
Maar ook bij andere merken, zodra het om een sportief uitziende coupe gaat denken ze dat ze achterwielaandrijving hebben. Dan heb je zeker nog nooit het gaspedaal geprobeert in de bochten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

offtopic:
De 1-serie is natuurlijk een typische vrouwen-BMW, die weten meestal niet eens hoe je een motorkap open krijgt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Aangezien achterwielaandrijving buiten professioneel verkeer - dat wil zeggen (tran)sport - nauwelijks meer wordt toegepast snap ik best dat men denkt dat een 1-serie net als elke andere normale auto FWD is.

Bovendien denk ik ook dat deze statistiek gefingeerd is. Het geeft immers een negatief beeld van je klanten als je dat als BMW bekendmaakt, toch? Ik denk dat het als joker gebruikt wordt om aan te tonen dat de toekomst van BMW ook het veel goedkopere FWD wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

redwing schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:27:
[...]

Och, als 80% van de rijders niet weet waar de aandrijving van hun auto zit denk ik dat ie wel een punt heeft. Aan de andere kant zal het bij andere merken waarschijnlijk niet anders zijn, maar je moet met achterwiel aandrijving toch anders rijden. Wat dat betreft is het dus echt wel wat dommer om niet te weten dat je achterwielaandrijving hebt.
80% van de mensen die een instap lease 118d hebben that is. Ik denk dat het percentage eerder andersom ligt bij alle overige modellen.
Wilf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:00:
Aangezien achterwielaandrijving buiten professioneel verkeer - dat wil zeggen (tran)sport - nauwelijks meer wordt toegepast snap ik best dat men denkt dat een 1-serie net als elke andere normale auto FWD is.

Bovendien denk ik ook dat deze statistiek gefingeerd is. Het geeft immers een negatief beeld van je klanten als je dat als BMW bekendmaakt, toch? Ik denk dat het als joker gebruikt wordt om aan te tonen dat de toekomst van BMW ook het veel goedkopere FWD wordt.
Ze gaan ook FWD's maken (de kleine stadsauto'tjes) Maar BMW stapt echt niet af van RWD hoor :D
BMW is btw ook niet het enigste merk dat RWD gebruikt, zo zeldzaam is het niet. (Merc C/E/S-klasse bijvoorbeeld)

[ Voor 38% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

^^

[ Voor 100% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:00:

Typisch een marketingredenatie. Dat mensen niet weten dat ze RWD hebben wil niet zeggen dat ze het niet merken als hun auto ineens FWD heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden kun je ook boven de 10 graden gebruiken enigste nadeel is het snelle slijten van de band.
Bij winterbanden wordt een veel zachtere compound gebruikt samen met een grof profiel voor het afvoeren van neerslag.

Alleen als je een winterband boven de 7 graden (tempratuur van het wegdek) gebruikt op een droog wegdek zal er veel meer warmte ontstaan waardoor je banden wegslijten.

Overigens ik rij zelf ook bmw op winterbanden en ik heb nergens last van. En een achterwiel aandrijving herken je door alleen al weg te rijden je gas respons is anders omdat die de achterkant wegdrukt ipv de voorkant vooruit te te treken hierdoor reageert je auto anders bij acceleren.

Problemen zijn tegenwoordig

- de brede banden die het ontzettend slecht doen op sneeuw en ijs (smalle banden graven zich dieper door)
- Dat banden fabrikanten steeds meer een onderscheid maken tussen winter en zomerband

En het allergrootste probleem ligt bij de zogenaamde veiligheids systemen we kennen ze allemaal ASR,ESP DSC dat funcioneerd allemaal perfect maar de mensen die rijden met zulke auto's worden zo overmoedig die denken dan hun niks gebeurt. Bedenk je dan maar als je op ijs rijdt en je glijdt geen systeem kan je redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 12-09 09:04
Als kleine aanvulling op het BMW verhaal, ik denk dat er genoeg mensen zijn die uberhaupt niet eens weten welke wielen aangedreven zijn. Laat staan of dat voor of achter is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zouden er ook (autorijdende) mensen zijn die überhaupt niet weten dat wielen aangedreven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 16:17

Sharky

Skamn Dippy!

begintmeta schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:57:
Zouden er ook (autorijdende) mensen zijn die überhaupt niet weten dat wielen aangedreven zijn?
Misschien mijn vriendin wel. Ik denk dat ik haar sowieso wel kan wijsmaken dat bijvoorbeeld alleen de wielen links (of rechts) aangedreven zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMMerSB
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 16:56
Ik zag laatst een voorwielaangedreven auto met alleen winterbanden achter. Waarschijnlijk zelf gemonteerd want als bandenhandel zou je toch je ogen uit je kop schamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe zag je dat zo snel?

@Sharky, ja de linkerwiel voor de aandrijving, de rechterwielen voor het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ReMMerSB schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:09:
Ik zag laatst een voorwielaangedreven auto met alleen winterbanden achter. Waarschijnlijk zelf gemonteerd want als bandenhandel zou je toch je ogen uit je kop schamen?
Sowieso is het ontiegelijk debiel om aan een kant zomerbanden en aan de andere kant winterbanden te monteren :X Handig dat je achter wel grip hebt en voor totaal stuurloos bent.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 14-01-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Beter achter meer grip dan voor, dus zo raar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hollandse zuinigheid :F

Drastisch verschillende types banden combineren is toch levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is veiliger dan alleen voor, maar je ogen uit je kop schamen moet je ook als particulier. Overal waar je die krengen kunt kopen wordt aangegeven dat je het niet alleen op één as moet doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:17:
[...]

Sowieso is het ontiegelijk debiel om aan een kant zomerbanden en aan de andere kant winterbanden te monteren :X Handig dat je achter wel grip hebt en voor totaal stuurloos bent.
Beter dan andersom in ieder geval.

Misschien had hij alleen nog maar geld voor twee winterbanden ipv 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een lekke band en geen vervanging kunnen vinden door de enorme vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

fsfikke schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:22:

Alleen op dezelfde as is het levensgevaarlijk.

Wat overigens met serieuze 4x4-wagens die in de sneeuw moeten rijden veel gebeurt is dat het loopvlak op de voorste as tegengesteld gelegd wordt om meer grip te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Wilf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:50:
[...]
Alleen op dezelfde as is het levensgevaarlijk.
Hey, zijn we alweer op pagina 54 aanbeland?

(Tip: begin daar eens met lezen, deze discussie is al gevoerd in dit topic..)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wilf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:50:
[...]
Wat overigens met serieuze 4x4-wagens die in de sneeuw moeten rijden veel gebeurt is dat het loopvlak op de voorste as tegengesteld gelegd wordt om meer grip te krijgen.
Lijkt me vervelend om de auto makkelijk in en vooral uit de 4x4 te krijgen. Maarja ach, niks wat een beetje achteruit rijden niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 13-09 20:24

Aapje

Opel-beun
fsfikke schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:22:

Imho een achterwiel aangedreven auto voorzien van zomerbandjes achter --> leuk permanent driften :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
melcon schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:50:
Als kleine aanvulling op het BMW verhaal, ik denk dat er genoeg mensen zijn die uberhaupt niet eens weten welke wielen aangedreven zijn. Laat staan of dat voor of achter is :P
Ik heb ooit eens een rijinstructeur gehad die niet eens wist waar de koppeling zat, ik heb hem het ook maar niet verteld.
De BMW1 heeft bijzonder weinig binnenruimte en is behoorlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:05:
[...]

Ik heb ooit eens een rijinstructeur gehad die niet eens wist waar de koppeling zat, ik heb hem het ook maar niet verteld.
Duur dat is die maar heb je wel is technisch een renault laguna b.v met 200.000 met een bmw met 200.000 ook vergeleken zon laguna valt al uit mekaar

en japaners rotten al in de folder (behalve toyota maar ja daar zijn genoeg andere problemen mee)

En een 1 serie is achterwiel aangedreven waardoor het blok in de lengte erin ligt dit is vele makelijker sleutelen = minder uren = goedkopere garage kosten als er uberhaupt al wat kapot

En BMW is duurder ja maar heb je er wel is mee gereden met een 1 serie dat rijdt vele male beter als al die andere compact auto's

Mensen willen goedkope zuinige auto's daar wordt ergens op bezuinigd dat is kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bouwfraude schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:05:
[...]

En dat heeft met een Winterbanden-topic te maken.... Wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn broer heeft het andersom, hij wilde winterbanden maar zijn beun kon maar 2 banden in zijn maat krijgen. Die heeft ze dus vrolijk om de vooras zitten, ondanks dat ik hem een tijdje terug uitlegde dat die 360 die hij maakte op 4 zomerbanden kwam omdat de achterkant uitgebroken was.

Zie je het al voor je? Kom je met 2 winterbanden voorop een bocht op glad wegdek inrijden, lijkt allemaal goed te gaan en ineens sta je achterstevoren omdat de achterkant uitbreekt, zonder dat je dat ooit gemerkt hebt. Dan liever op de achterkant, maar liever gewoon 4 banden met dezelfde eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dubbel.....

[ Voor 97% gewijzigd door redwing op 14-01-2011 22:26 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Als je maar 2 banden wilt vervangen is dat toch echt het beste. Je kunt als bandenhandel toch moeilijk eisen dat iedereen 4 banden per keer moet kopen :+ Maar dit staat al verschillende keren eerder in dit topic uitgelegd : voor geen grip is rechtdoor gaan met nog enige kans van remmen/sturen, achter geen grip zorgt ervoor dat je achterkant de voorkant voorbij komt met veel minder kans op remmen/sturen.

Oftewel ongeacht of je voor/achter of alle wielen aangedreven hebt, de beste banden moeten achter zitten (geldt trouwens altijd, niet alleen in de winter)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

TwOkkie schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:08:
[...]

Hey, zijn we alweer op pagina 54 aanbeland?

(Tip: begin daar eens met lezen, deze discussie is al gevoerd in dit topic..)
Tip: Lees heel het topic eens door. Ik lees/reageer al mee vanaf het begin en ben bekend met de discussie die dezelfde conclusie trekt als mijn antwoord. De rest van de (hier) ruim 80 pagina's gaat al de hele tijd over de zin en onzin van en praktijkervaringen met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

zoiets dan : Nee, ik heb ze niet (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:26:
[...]

Als je maar 2 banden wilt vervangen is dat toch echt het beste. Je kunt als bandenhandel toch moeilijk eisen dat iedereen 4 banden per keer moet kopen :+ Maar dit staat al verschillende keren eerder in dit topic uitgelegd : voor geen grip is rechtdoor gaan met nog enige kans van remmen/sturen, achter geen grip zorgt ervoor dat je achterkant de voorkant voorbij komt met veel minder kans op remmen/sturen.

Oftewel ongeacht of je voor/achter of alle wielen aangedreven hebt, de beste banden moeten achter zitten (geldt trouwens altijd, niet alleen in de winter)
Nouw dan mag je mij vertellen waarom

Als je bij voorwiel aandrijving, de beste banden achter doet. Dan creeer je voor eerder een grotere drifthoek als achter. Waardoor je eerder onderstuur krijgt. En uit een onderstuur situatie komen is veel moeilijker als overstuur. Helemaal met een voorwiel aandrijving

Overigens een drifthoek is de vervorming van de band op het loopvlak. De optredende dwarskracht op de band ten opzichte van de vervorming van de lengte richting van de band.

En daarbij komt ook nog eens dat 75% van de remkracht voor zit.

En bij voorwiel aangedreven auto zit al het gewicht voor, massa wil altijd rechtdoor hogere massa wil eerder rechtdoor dus je voorkant wil eerder uitbreken in de bocht als de achterkant.

De tegenargument is altijd dat je overstuur kan creeeren
Mijn mening en die van collega's en leraren is uit een overstuur situatie is makelijker te komen als een onderstuur situatie (FWD) En de andere benoemden aspecten, ik adviseer beste banden op je aandrijving

.

Meningen zijn er over verdeelt maar ik ben zelf 1e autotechnicus en doe leraren opleiding

Dus even bij dit topic te blijven mensen koop gewoon 4 winterbanden en rij gewoon gewoon rustig met vorst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:42:
[...]

Nouw dan mag je mij vertellen waarom

.....

De tegenargument is altijd dat je overstuur kan creeeren
Mijn mening en die van collega's en leraren is uit een overstuur situatie is makelijker te komen als een onderstuur situatie (FWD) En de andere benoemden aspecten, ik adviseer beste banden op je aandrijving

.

Meningen zijn er over verdeelt maar ik ben zelf 1e autotechnicus en doe leraren opleiding

Dus even bij dit topic te blijven mensen koop gewoon 4 winterbanden en rij gewoon gewoon rustig met vorst
Alhoewel het verhaal over drifthoek/rem etc grofweg klopt, vind ik het toch erg apart dat overstuur makkelijker te corrigeren zou zijn voor de meeste mensen dan onderstuur. Even daargelaten dat de zaken in het echt nog vele malen complexer in elkaar zitten, en oa. afhangen van

1. Specefieke band eigenschappen.
2. Ophangings geometrie
3. Gewichts verdeling
4. Remverdeling
5. Staat van het voertuig, (snelheid, bocht radius, mate accelaratie/deceleratie)

Voor de ggeïnteresseerden met een gedegen kennis van dynamica zie bv: H. Pacejka, Tyre and vehicle dynamics.
Desalniettemin, werd bij ons op de opleiding (TU/e automotive) toch altijd enigsinds gesuggereerd dat een onderstuur tot neutrale sturende auto over een zo groot mogelijk werkgebied (bochtsnelheid/radius) auto veiliger is.

En met genoeg reden. Ten eerste is een overstuur situatie vaker onstabiel, dat wil zeggen, zonder actie te ondernemen breekt je auto gewoon uit en sta je achterste voren. De meeste mensen zullen bij een auto die iets doet wat ze niet verwachten gewoon op de rem trappen... waarmee de situatie (pure slip daargelaten) alleen maar verergerd.

Met onderstuur op een voorwiel aangedreven auto zal op de rem trappen over het algemeen wel degelijk een gunstige invloed hebben, en je weer terug brengen in de baan die je wil hebben.
Als een auto een beetje onderstuur heeft zullen de meeste mensen daar niet van schrikken, een overstuur situatie zal toch echt wel eventjes een surprise zijn voor veel bestuurders..

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:42:
[...]
Als je bij voorwiel aandrijving, de beste banden achter doet. Dan creeer je voor eerder een grotere drifthoek als achter. Waardoor je eerder onderstuur krijgt. En uit een onderstuur situatie komen is veel moeilijker als overstuur. Helemaal met een voorwiel aandrijving
De rest van je verhaal kan ik me redelijk in vinden, maar dat een onderstuur situatie beter te corrigeren is dan een overstuur toch echt niet.
En daarbij komt ook nog eens dat 75% van de remkracht voor zit.
Op het moment dat je vol moet remmen gaat al het gewicht naar de voorste banden waardoor je al veel meer grip krijgt en het verschil tussen een goede en slechte band wordt daarmee een heel stuk kleiner.
Ervaring zegt mij toch echt meer, bij een slipcursus merk je al heel snel dat je een onderstuur situatie veel makkelijker kan corrigeren dan een overstuur. Je kunt beter rechtuit gaan terwijl je wilt sturen (onderstuur) dan achterstevoren komen te staan (overstuur). Verder is de eerste reaktie van het gros van de mensen (remmen) voor een onderstuur situatie meestal goed, voor een overstuur meestal niet.

En het advies van beste banden op de aandrijving zorgt er alleen maar voor dat je banden zo lang mogelijk mee gaan, met veiligheid heeft dat zo goed als niets te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 15-01-2011 15:33 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Plus dat overstuur meestal toe slaat, voor veel mensen als een verrassing. Onderstuur laat je auto over het algemeen wat wijder de bocht nemen dan de bedoeling is, zodat je al eerder subtiel merkt dat je grip op is. Ik kreeg zelf 2 nieuwe bandjes bij m'n nieuwe (2e hands) auto en die hadden ze voorop gezet. Achter zaten banden van minder merk en veel minder profiel. Vriendelijk gevraagd of ze die even om willen draaien.
Maar bij de dealer vonden ze dat je bij overstuur nog wat kon doen, en bij onderstuur weinig meer. Is een prima gedachte bij bochtjes van 40-50-60 km/h, maar op de snelweg ligt dat toch echt andersom. Op hoge snelheid kun je veel minder qua oversturen, dan moet je er erg snel bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
redwing schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:31:

[...]

Op het moment dat je vol moet remmen gaat al het gewicht naar de voorste banden waardoor je al veel meer grip krijgt en het verschil tussen een goede en slechte band wordt daarmee een heel stuk kleiner.

[...]
Even ter aanvulling; een 'gewichts transfer' kan bestaan uit 2 componenten, 1: als het massamiddelpunt ver boven de breedte kantel as van de auto ligt (afhankelijk van geometrie ophanging) zal het massa middelpunt effectief naar voren schuiven, en 2: het feit dat je een moment krijgt om de breedte as van de auto door de rem actie zorgt voor een (virtuele) 'gewichts' transfer van voor naar achter.

Samen met de (niet lineare) bandeigenschappen zorgt dit ervoor dat daardoor je auto voor grofweg een grotere remkracht kan generen zonder slip dan achter, vandaar dus ook die remverdeling zo is...zo kun je simpelweg harder remmen :)

Verder sluit ik me helemaal aan bij de twee voorgaande posters....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja meestal 70% / 30%. Bij m'n MR2 (middenmotor) is het 60% / 40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 20:37:
[...]
en japaners rotten al in de folder (behalve toyota maar ja daar zijn genoeg andere problemen mee)

En BMW is duurder ja maar heb je er wel is mee gereden met een 1 serie dat rijdt vele male beter als al die andere compact auto's
Ik heb 9 en 11 jaar oude Nissans gehad nauwelijks roest, en er ging ook niet veel stuk aan.
Bij de Primera zat de dynamo te dicht bij de uitlaat dat was wel het grootste probleem.
(spanningsregelaar werd te heet) airco een keer lek.

Ik heb wel eens in een 120i gezeten maar paste niet achter het stuur. Kon de stoel niet in de achterste stand want daar zat al iemand.
Over de 5 serie geen klachten op de haaievin na dan maar ja beter een lelijke antenne dan een lelijke auto.

En weer terug naar de winterbanden, het is 10 graden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 20:37:
[...]

Duur dat is die maar heb je wel is technisch een renault laguna b.v met 200.000 met een bmw met 200.000 ook vergeleken zon laguna valt al uit mekaar
Das wel erg negatief. Wel eens eens Toyota Corolla gezien (2002) met 500.000+ op de teller?
Zonder enige roest, zonder enige problemen behalve normaal onderhoud?
:)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:42:
[...]

En uit een onderstuur situatie komen is veel moeilijker als overstuur. Helemaal met een voorwiel aandrijving

Hoe verzint iemand zoiets? Gas los> klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een bocht remmen met onderstuur? Je auto zal alleen nog meer onderstuur creeeren gas vast houden en niet remmen of planken! Een overstuur situatie is makelijker te corrigeren alleen dit moet je op tijd doen. Op tijd reageren moet je ook bij een onderstuur situatie. Uit een overstuur situatie kun je uittrekken bij voorwiel aandrijving.

En een feit is dat een auto altijd onderstuur heeft maak niet uit waar je motor of aandrijfing zit.
Dit verlaat je door de betere banden voor te monteren bij FWD aandrijving

Hoe wil je reageren als je auto in bocht zit waar je te hard rijd met allemaal bomen en je heb in een keer onderstuur? Bij overstuur kun je rustig tegensturen tenzij je te laat bent of je gaat veel t hard maar goed dit heb je ook met onderstuur.

En een auto met FWD wil altijd eerder ondersturen dan oversturen.

Ik heb zeer veel ervaring met zeer goede coureurs, en die mensen hebben zeer veel ervaring met weggedrag en vooral de praktijk. Sterker nog er worden vaak hardere banden achter gemonteerd bij race auto's om dat je dan enigzins overstuur creeert.

En kijk is naar rally auto's die auto's rijden non-stop met overstuur.

En race/rally vergelijken met straat auto's?
Ja bijna alle technieken komen uit deze wereld.

En ik heb een paar reactie's gelezen.
Alleen ik vind dat de situatie's niet goed vergeleken word?

Bij onderstuur neem je bocht iets wijder en bij overstuur gelijk omgekeerd?

Nee dan moet je het zo vergelijken
overstuur - kont breekt iets uit
onderstuur - je neemt de bocht iets wijder

overstuur - je staat omgekeerd
onderstuur - je gaat volgas rechtdoor

Dit kun je allemaal berekenen met de cirkel van KAMM
Maar aangezien dit een computer forum met een topic van winterbanden wil hou ik hem maar zo.

jammer dat we net de sneeuwtijd hebben gehad maar wat niet is kan nog komen
fwd aandrijvers dan trek is aan je handrem (citroen rijders pas op), gecontroleerd he en oefen dan is gewoon rustig tegen sturen en gas blijven geven. En vervolgens op een sneeuwstuk je iets te hard de bocht in sturen
En dan geef je een reactie
Sneeuw vergelijken met normaal? Dat is de o.a de cirkel van KAMM.

Ik speel graag met me auto, vroeger een fwd gehad en nu een rwd
Dus mensen bij deze test even het is nog leuk ook (wel op een veilige locatie)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:27:
In een bocht remmen met onderstuur? Je auto zal alleen nog meer onderstuur creeeren gas vast houden en niet remmen of planken! Een overstuur situatie is makKelijker te corrigeren alleen dit moet je op tijd doen. Op tijd reageren moet je ook bij een onderstuur situatie. Uit een overstuur situatie kun je uittrekken bij voorwiel aandrijving.

En een feit is dat een auto altijd onderstuur heeft maak niet uit waar je motor of aandrijVing zit.
Had ik het over remmen?

Laat ik eens raden:
Je bent 17 en aan het "studeren" voor een rijbewiis.

Anders is zo'n hoop flauwekul niet te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
In een bocht remmen met onderstuur? Je auto zal alleen nog meer onderstuur creeeren gas vast houden en niet remmen of planken! Een overstuur situatie is makelijker te corrigeren alleen dit moet je op tijd doen. Op tijd reageren moet je ook bij een onderstuur situatie. Uit een overstuur situatie kun je uittrekken bij voorwiel aandrijving.
Nee hoor, met remmen/gas los laten haal je de snelheid er uit en je krijgt daarmee weer heel snel fatsoenlijk grip, onderstuur merk je nl. heel snel en de eerste reaktie is dan bij de meeste mensen gas los en/of remmen. Optimaal is inderdaad gas ongeveer gelijk houden en rustig de snelheid wat verlagen.

Als je een bak met veel grip en 200pk hebt gaat het je inderdaad wel lukken om hem uit een onderstuur situatie te trekken. Bij een beetje normale auto maak je het probleem er echter alleen maar erger mee.
En een feit is dat een auto altijd onderstuur heeft maak niet uit waar je motor of aandrijfing zit.
Waarom is dat denk je ? Denk je nu echt als overstuur beter was dat fabrikanten hun auto niet op overstuur zouden ontwikkelen, zo moeilijk is dat nl. niet. De reden hiervan is dat dat het beste rijdt, als je over je voorwielen iets weg glijd hoef je eigenlijk niets te doen. Als je over je achterwielen gaat glijden moet je goed gaan tegensturen om te voorkomen dat je achterkant je voorbij komt.
Hoe wil je reageren als je auto in bocht zit waar je te hard rijd met allemaal bomen en je heb in een keer onderstuur? Bij overstuur kun je rustig tegensturen tenzij je te laat bent of je gaat veel t hard maar goed dit heb je ook met onderstuur.
Tja, en de standaard reaktie van 90% van de mensen is toch echt gas los of remmen. Met onderstuur heb je dan een goede kans dat je de auto al weer onder controle hebt voordat je echt uit de bocht ligt (zeker met ABS). Met overstuur en remmen/gas los sta je dan echter achterstevoren.

Jij gaat uit van de ideale situatie waarbij iemand achter het stuur precies weet wat ie kan verwachten en hoe hij het op moet lossen en dan is een achterwielaandrijving beter. Helaas zijn de meeste mensen niet van dat soort chauffeurs.
Ik heb zeer veel ervaring met zeer goede coureurs, en die mensen hebben zeer veel ervaring met weggedrag en vooral de praktijk. Sterker nog er worden vaak hardere banden achter gemonteerd bij race auto's om dat je dan enigzins overstuur creeert.

En kijk is naar rally auto's die auto's rijden non-stop met overstuur.

En race/rally vergelijken met straat auto's?
Ja bijna alle technieken komen uit deze wereld.
En daar heb je dus inderdaad het probleem, ja bij overstuur kun je beter corrigeren als je weet wat er gaat gebeuren en je precies weet wat je moet doen. Een coureur weet dat, 90% van de normale rijders echter niet.
En ik heb een paar reactie's gelezen.
Alleen ik vind dat de situatie's niet goed vergeleken word?

Bij onderstuur neem je bocht iets wijder en bij overstuur gelijk omgekeerd?

Nee dan moet je het zo vergelijken
overstuur - kont breekt iets uit
onderstuur - je neemt de bocht iets wijder

overstuur - je staat omgekeerd
onderstuur - je gaat volgas rechtdoor
Als je nu volgas weg haalt ben ik het hiermee eens. En dan mag je bedenken wat je liever hebt, achterstevoren tegen de boom of recht uit ertegen. Geef mij dan toch maar vooruit :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie is overstuur beter te corrigeren. In de praktijk hebben de meeste bestuurders daar de vaardigheden niet voor. Vooral omdat de handelingen die je moet uitvoeren precies het tegenovergestelde zijn van wat mensen in een panieksituatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Onderstuur is alleen kwestie van gas loslaten en dan wachten tot de banden weer pakken.
Overstuur met uitbrekende achterkant heb je toch iets meer stuurkunst voor nodig. Daarom zijn auto's eerder afgesteld voor onderstuur dan voor overstuur.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=35373115,noline]
Overstuur met uitbrekende achterkant heb je toch iets meer stuurkunst voor nodig. Daarom zijn auto's eerder afgesteld voor onderstuur dan voor overstuur.
Voorwielaandrijving heeft al "van nature" neiging tot onderstuur .....
Vroeger (ik ben 58 en heb er heel wat bereden) was dat soms heel erg , maar in de loop der jaren is dat steeds meer verfijnd zodat je er onder normale condities en met een normaal , van A naar B rijgedrag weinig tot niets van merkt.
In grenssituaties verliezen de voorwielen meestal het eerst grip en dat is goed.
Ik zeg meestal, omdat bij slechte achterbanden en gasloslaten in een snelle bocht plotseling het beruchte
"lift off oversteer"kan optreden, dat is mij wel eens overkomen en als je geen professioneel rallyrijder bent
(zoals 99,77 van de bestuurders) redt je je daar niet of alleen met veel geluk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met onderstuur laat je vaak je gas los en komt het al goed. Tenzij je met veel te hoge snelheid een bocht in bent gegaan, maarja, dan gaat weinig je meer redden. Overstuur is makkelijk te corrigeren wanneer je het verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
[...]

[...]
Dit doen de fabrikanten dan ook met opzet, door alle door andere posters en mijzelf aangegeven redenen.
Het is in de loop der tijd gewoon mogelijk geworden om bijna het complete voertuig gedrag vooraf te voorspellen. Daar is overigens wel wat meer voor nodig dan alleen de cirkel van Kamm.....
De fabrikanten weten heel goed waar ze mee bezig zijn, en er worden uiteindelijk op de testbaan nog wat fijn afstemmingen gemaakt en that's it.

Een straatauto mag je inderdaad kwa gewenste eigenschappen dus echt niet vergelijken met een race/rally auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een feit alle auto's hebben onderstuur. sterker nog alle voertuigen. En nee ik ben geen 17 en heb al meerdere rijbewijsen. En dat alle auto´s zijn afgestemd op onderstuur? Nee fwd wil eerder ondersturen omdat voorin al het gewicht aandrijving zit. Ik rij zelf bmw en die auto is niet ondersturend afgesteld hoor. Ik heb wel onderstuur, maar over het algemeen zijn het overstuur situatie's, daarbij heb ik geen een keer omgekeerd gestaan.

En wat te doen bij een overstuur situatie? Kijken en de stand van de voorwiel altijd wijzen naar de kant waar je heen wil.

En aangezien je harder kunt remmen als je beste banden voor zitten, is dit in nood situatie als er bevoorbeeld een kind voor je de weg opspringt of iemand die je geen voorrang geeft noch wel een hele belangrijke situatie voor mij om bij fwd je beste banden voor te doen.

En noch wel het belangrijkste ga niet bezuinigen op banden, ze kunnen letterlijk je leven redden.
Goede betaalbare bandjes zijn erook. Uniroyale rain experts. Betaalbaar en zeer goed voor namelijk met regen.
En als je winterbanden te duur vind voor b.v je boodschappen autotje, koop dan All season bandjes van b.v mastersteel goedkope bandjes maar rijden zalig.
En mensen met brede banden (boven de 205 breed,afhankelijk van de auto) Ga een paar maten smaller
Mijn zomerbanden zijn 225-50-16 en winterbanden 205-55-16. Bredere wiel zijn nadelliger met sneeuw en ijs.
Dit komt overigens ook uit de rally wereld maar het is ook een algemeen bekend feit.

En er is nog een goede reden om de beste banden voor te doen, meeste mensen gaan 1 keer paar jaar naar de garage en bij fwd slijten de banden voor het hardst.

Overigens vind ik dit wel een leuk en intressante discussie.
Maar ik erverder niet meer op in. Daarom mensen doe waar je je goed en veilig voelt en als je je niet uit een overstuur situatie denkt te rijden, rij dan rustig.

En het stukje dat je straat auto's niet maar vergelijken met race en rally auto's
Cup raceklasse's en Groep A rally auto's zijn originele auto's met aanpassingen voor veiligheid.
Dus je kan het zeker wel vergelijken

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:51:
Een feit alle auto's hebben onderstuur. sterker nog alle voertuigen. En nee ik ben geen 17 en heb al meerdere rijbewijsen. En dat alle auto's zijn afgestemd op onderstuur? Nee fwd wil eerder ondersturen omdat voorin al het gewicht aandrijving zit. Ik rij zelf bmw en die auto is niet ondersturend afgesteld hoor. Ik heb wel onderstuur, maar over het algemeen zijn het overstuur situatie's, daarbij heb ik geen een keer omgekeerd gestaan.
Ik zal je een geheimpje vertellen: bij BMW zit ook al het gewicht op de voorwielen. En ook BMW's zijn ondersturend afgesteld hoor ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Altijd leuk om studenten te horen oreren over vers geleerde wijsheden :) Later als je afgestudeerd bent leer je (hopelijk) ook de context van je geleerde stof te (h)erkennen.

Ik heb 10 jaar ervaring met allerlei auto's, van FWD, RWD en 4x4 en rijd gemiddeld 100.000 kilometer per jaar maar ben geen professioneel coureur en ook ik prefereer onderstuur. Onderstuur is pas gevaarlijk als je idioot hard rijdt in een situatie waar dat niet kan. Overstuur is als een mokerslag die ineens op kan treden.

Afgelopen winters veel gespeeld met mijn FWD Kadett met inparkeren dmv handremgebruik en bochten of cirkels maken met de handrem, heel leuk maar supergecontroleerd. Met een RWD heb ik eens iets te hard een rotonde genomen tijdens motregen (50 jaar oude auto, met automaat, zonder enige electronische beveiliging) en binnen 0,2 seconden stonden mijn koplampen in tegengestelde richting. Blij dat ik alleen was op de rotonde. Overstuur is een bitch. Ik zoek meestal de grenzen niet op met een RWD-wagen want de scheidslijn tussen bestuurder en passagier is zeer dun. Vandaar ook dat er driftcursussen zijn en de meeste mensen een keer of 10 achterstevoren staan vooraleer ze de smaak te pakken krijgen (en dan wel met makkelijkere auto's met schakelbak en moderne electronica). Onderstuur kan iedere bestuurder zich uit redden want gas los is genoeg, tenzij je dus een <24-jarige bent die 80 kilometer te hard een bocht induikt. Dan wordt het weer teddyberen, bloemen en foto's bij de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met dit weer kunnen de winterbanden er haast vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, is het nog de moeite om ze er op te houden?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DropjesLover

Dit dus ->

Eigenlijk niet, aangezien ze nu minder grip hebben dan normale/zomerbanden en ook nog eens harder slijten.

Maar over een maandje kan je ze toch wel weer monteren...
Ik ben nu erg blij dat ik niet veel hoef te rijden iig :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als het weer gaat sneeuwen kan je ze er zo weer onder zetten. Kost alleen een paar minuten werk en vieze handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

No way dat ik nu ga wisselen, het in nog januari...

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't word volgende week toch ook alweer sub-0 zeggen de voorspellingen meen ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
begintmeta schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:08:
't word volgende week toch ook alweer sub-0 zeggen de voorspellingen meen ik?
Zeker en dat is ook niet meer dan normaal, volgens knmi word het vanaf woensdag alweer 5 graden en dalende.

En zoals ik al eerder zei, tijdens de wintermaanden is het uitzonderlijk dat het 10 graden of meer is; dat zal hooguit een piek zijn van een paar dagen.

Je gaat toch niet midden in de winter de zomerbanden erop leggen omdat je ligt te anticiperen op hier en daar een uitzondering en piek; zo kun je wel bezig blijven :P Gewoon die prullen erop laten liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gonadan schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:24:
Het is veiliger dan alleen voor, maar je ogen uit je kop schamen moet je ook als particulier. Overal waar je die krengen kunt kopen wordt aangegeven dat je het niet alleen op één as moet doen.
Ik heb in de Franse Alpen veelvuldig gezien bij franse auto`s dat enkel de voorvelgen waren vervangen. In NL zie je het zelden . Nu zijn wij in Nederland natuurlijk veel slimmer en hebben veel meer ervaring en wijsheden dan slak-etende mensen maar gezien de grote hoeveelheid waarnemingen daar lijkt het me toch dat de ervaring en visies in Frankrijk er anders zijn. Maar ja wellicht werkt het anders in de bergen dan bij -5 NAP..

[ Voor 27% gewijzigd door bombadil op 16-01-2011 23:02 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden zijn nu weer in het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Hahaha, zit ik ff goed met mijn zomerbandjes !
Tot de temperatuur daalt dan toch :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bombadil schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:01:
[...]
Ik heb in de Franse Alpen veelvuldig gezien bij franse auto`s dat enkel de voorvelgen waren vervangen. In NL zie je het zelden . Nu zijn wij in Nederland natuurlijk veel slimmer en hebben veel meer ervaring en wijsheden dan slak-etende mensen maar gezien de grote hoeveelheid waarnemingen daar lijkt het me toch dat de ervaring en visies in Frankrijk er anders zijn. Maar ja wellicht werkt het anders in de bergen dan bij -5 NAP..
Als je in de bergen zit is je grootste probleem het boven komen. En daarvoor is het het beste om de aangedreven wielen te voorzien van winterbanden. Niet dat het erg slim is om de andere banden niet te vervangen maar dat is weer een ander verhaal :)

Ik vind het trouwens wel knap dat mensen hier zo snel kunnen zien of er ergens winter of zomerbanden onder zitten. Ik zie het verschil wel als ik de banden goed kan zien, maar tijdens het rijden is dat toch knap lastig. Dus waar zien jullie dat nu eigenlijk zo snel aan ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De aanname is stalen velgen zonder doppen = winterbanden. Dat je niet beide kanten van een auto tegelijk kunt zien als ze je voorbij rijden, en dat er nogal eens wat afgereden wieldoppen langs de weg liggen, betekent al snel dat dat gewoon een foute aanname is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien kan het best zo zijn dat de wieldoppen voor eraf zijn omdat het dan makkelijker is de sneeuwkettingen aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:19:
Bovendien kan het best zo zijn dat de wieldoppen voor eraf zijn omdat het dan makkelijker is de sneeuwkettingen aan te brengen.
Maar dan klopt je argument toch niet?
Waarom zou je zomerbanden + sneeuwkettingen doen?
Als je sneeuwketting-voorbereid bent, dan heb je toch zeker wel winterbanden?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVP
  • Laatst online: 12-09 16:33

SVP

_JGC_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:14:
De aanname is stalen velgen zonder doppen = winterbanden. Dat je niet beide kanten van een auto tegelijk kunt zien als ze je voorbij rijden, en dat er nogal eens wat afgereden wieldoppen langs de weg liggen, betekent al snel dat dat gewoon een foute aanname is.
En die aanname is dus fout. Bij mijn vorige auto werden mijn zomerbanden gewoon van mijn licht metalen velgen afgehaald en vervangen door winterbanden. De niet gebruikte set werd opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EWK schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:23:
[...]

De aanname dat een auto met wieldoppen of lichtmetalen velgen geen winterbanden heeft is fout. Ik doe juist geen enkele aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij ging met vroeger gewoon de bergen in met normale banden, en had men voor de zekerheid kettingen in de auto liggen. Vroegah, voor de winterbanden hype :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vroeger pakte men zijn schoenen en eventueel een muilezel. Wat ik me kan herinneren is dat men in de jaren zeventig en tachtig in ieder geval wel al winterbanden gebruikte. De hype begon in de jaren vijftig iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, tja zo lang ga ik nog niet mee dus dat kan ik fout hebben. Voor mij was het redelijk "opeens" aanwezig.

Maareh, de hype begon in de jaren 50? haha yeah right. Toen was je de koning als je uberhaupt een auto had. Je bedoelt dat ze toen zijn uitgevonden?

[ Voor 41% gewijzigd door !null op 17-01-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tdw schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:15:
[...]

Ik zal je een geheimpje vertellen: bij BMW zit ook al het gewicht op de voorwielen. En ook BMW's zijn ondersturend afgesteld hoor ;)
De gewichtsverdeling van een BMW ligt meestal rond de 52/48 voor/achter. Dat is een stuk gelijkmatiger dan de gewichtsverdeling van de meeste voorwielaandrijvers.

Ze zijn inderdaad standaard wel afgesteld om eerder te gaan onder- dan oversturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
EWK schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:23:
[...]

Sneeuwkettingen in de sneeuw doen nog veel meer dan winterbanden, en zeker in de bergen is de grens tussen sneeuw/ijs en normale weg meestal redelijk snel. Op het moment dat je met je zomerbanden dus begint te slippen is het ook wel tijd voor de sneeuwkettingen. Als je winterbanden had gehad zou je waarschijnlijk ongeveer op hetzelfde moment je kettingen er op leggen. Het voordeel van winterbanden is echter wel dat je wat makkelijker een goede plek kunt zoeken om je sneeuwkettingen er op te leggen.

En waarschijnlijk nog wel het belangrijkste argument voor zomerbanden + sneeuwkettingen, je hoeft er helemaal niets voor te doen, je sneeuwkettingen leg je standaard achterin.

Bij fransen moet je trouwens niet op de wieldoppen letten, bij een kwart van de auto's mist er daar standaard al minimaal 1 ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Morgen word het al weer kouder, dus niet terug wisselen.

Volgens mij is er een stelregel, als het gem. 8 graden en kouder is, winterbanden monteren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Een paar jaar geleden (5 alweer) was er begin maart nog een aardige sneeuwbui met bijbehorende gladheid.
Het deukje kostte bijna twee setjes winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
!null schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:58:
Ok, tja zo lang ga ik nog niet mee dus dat kan ik fout hebben. Voor mij was het redelijk "opeens" aanwezig.
Ik herinner me niet anders dan dat het redelijk gebruikelijk was winterbanden te gebruiken. Maar goed, dat was niet in NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:15:
[...]

Ondersturend afgesteld? zoals ik al eerder vermelde alle voertuigen hebben onderstuur, Alleen bij bmw licht het aan de situatie rij je te hard de bocht in -------------> onderstuur
in de bocht plankgas in een keer geven -------------. overstuur

dat is niks met afstelen of gewichtverdeling dat is simpel natuurkunde
een porsche met al ze gewicht achterin heeft ook gewoon onderstuur.

Sterker nog mijn fiets heeft gewoon onderstuur.

groeten

edit: overigens is het niet zo dat het komt omdat de auto's zijn afgesteld op onderstuur.
Het is gewoon basis natuurkunde, massa wil altijd rechtdoor = massa traagheid

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij een Porsche is het hartstikke logisch. Want die heeft (te) weinig gewicht op de voorwielen, net als bij m'n MR2. Je merkt dan dat er initieel onderstuur is. (vrijsnel kan dat overslaan in overstuur maar niet bij het in gaan van de bocht)
En het gaat erom wat een auto initieel doet bij het ingaan van de bocht. Te hoge snelheid en/of te hard sturen (komt vaak tegelijk), en de meeste auto's gaan dan ondersturen. Ze doen niet hun best om de gewenste stuurbeweging helemaal te vervullen zoals een circuit racewagen dat zou doen, want dan zou je namelijk meteen achterstevoren de bocht uit vliegen.

Ondanks de natuurkunde kun je er alles aan doen om een auto, zelf een voorwielaandrijver, zo te verbeteren dat de voorwielen direct doen wat je wil, met dingen als een groter camber, hardere sway-bar etc. Als je dat allemaal (alleen) aan de voorzijde doet zal het resultaat een beter sturende auto zijn, maar voor het dagelijks gebruik veel gevaarlijker, want hij zal erg snel oversturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:19:
edit: overigens is het niet zo dat het komt omdat de auto's zijn afgesteld op onderstuur.
Het is gewoon basis natuurkunde, massa wil altijd rechtdoor = massa traagheid
Natuurkunde vertelt ook dat het geen reet uit maakt of massa rechtdoor wil, als het stuur niet recht staat gaat het voertuig niet rechtdoor (mits voldoende grip). Er bestaat dus wel degelijk iets als afstellen op onderstuur. In het geval van je fiets komt het door de stand en vorm van je voorvork, daar zit 'meer natuurkunde' in dan het verhaal wat je hierboven afsteekt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:38:
[...]

Natuurkunde vertelt ook dat het geen reet uit maakt of massa rechtdoor wil, als het stuur niet recht staat gaat het voertuig niet rechtdoor (mits voldoende grip). Er bestaat dus wel degelijk iets als afstellen op onderstuur. In het geval van je fiets komt het door de stand en vorm van je voorvork, daar zit 'meer natuurkunde' in dan het verhaal wat je hierboven afsteekt.
Alhoewel wat kort de bocht, ben ik het er redelijk mee eens, massa wil rechtdoor is amper natuurkunde te noemen. Zolang de kracht die je levert maar groot genoeg is zal de massa toch echt gewoon doen wat jij wil.

Daarbij komt ook nog eens dat de maximale kracht die een band kan leveren een niet lineare functie is van de normaal kracht op de band (gewicht). Afhankelijk van hoe die niet-lineariteit er uit ziet, kan het dus zo zijn dat een zwaardere auto een buiten proportioneel grotere zijdelingse bandkracht kan opwekken dan een lichtere... In dit voorbeeld wordt de cirkel van Kamm dus ook buiten proportioneel groter..
Anyway, zoals ik al eerder opmerkte, zie bijvoorbeeld eens het boek van Pacejka.

Inderdaad is dus zo'n beetje elke auto af te stellen op onder/ dan wel overstuur, door bijvoorbeeld de vering, demping, en de rolstijfheid verhouding van voor en achter aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedsmile op 18-01-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer zeker dat een fiets het zelfde karakter eigenschap heeft als een auto.
Beide hebben ze ook een caster, dus voor je reageert met je eigen theorien doe is je huiswerk.

Ik zal even je huiswerk voor je doen

Bewegende massa wil altijd rechtdoor, dit heet massa-traagheid en is natuurkundig bewezen.
alleen wat een fiets en een auto doen die overwinnen mits de cirkel van kamm niet overschreden wordt.
Je kunt zeggen alle voertuigen willen ondersturen alleen de krachten van massa traagheid worden overwonnen door de krachten die band op het wegdek uitvoert.

Overigens is caster (langshelling van de fusee) wat een fiets en auto heeft.
Dit is hartlijn loodrecht door het wiel en de fuseehartlijn.
De punten meten waar deze snijden met het contact met het wegdek,
Punten naar mekaar toemeten op het wegdek dit bepaalt je caster.
Caster is ervoor je rechtuitstabiliteit te verbeteren.

Cirkel van kamm bereken je de maximaal haalbare wrijfingskracht.
Deze wordt opgebouwt met de formule Fw = Fn x u (N)
Hier is Fw de maximaal haalbare wrijfingkracht
Fn de de kracht waarmee de band op de weg drukt
u is de wrijfings coefficent

Hier in plaat je de langs en spoorkrachten haaks op mekaar en de resulterende kracht bepaald of de auto grip heeft of niet (blokkeren.slippen). Dit word bepaald door dat het snijpunt binnen of buiten de cirkel valt.

En aangezien langs en dwarskrachten zijn opgebouwt uit alles waar een auto bestaat zoals
banden(conditie type onbelans karkas beschadiging etc)
Ophanging van de auto (caster camber toe/uitspoor kpi etc)
Door de verticale krachten op de auto veersysteem gewicht etc

En nog vele eigenschappen.

p.s om mezelf ook aan het goede te houden het is officieel niet de cirkel van kamm
maar het ovaal of de cirkel van kamm. maar dit mogen jullie zelf uitzoeken :P
Ik weet wel wat het betekend hoor.

Maar dit verandert niks aan het bewezen natuurkundige feit dat massa rechtdoor wil.

En onderstuur betekend dat de auto rechtdoor wil dus een grotere draaicirkel maakt/ of tewel massa dat rechtdoor wilt en dat deze kracht overwint van bovenbenoemde krachten. En dit kun je allemaal verminderen door een auto beter af te stellen.

Conclusie alles wat je verandert aan auto heeft invloed op je wegligging, een auto wil altijd rechtdoor maar deze kracht word in normale omsrtandigheden overwonnen door bovenbenoemde krachten. Dus een auto kan altijd ondersturen. En je fiets ook ga je te hard de bocht word je draaicirkel groter -------------> heb je overstuur
En speedsmile er zijn veel meer faktoren die daarbij komen kijken.

Er is nog steeds geen auto die bij 300 km/h haaks de bocht om kan.

En waarom vroeger mensen geen winterbanden hadden en dat het nu moet heeft 2 redenen

auto's hebben bredere banden deze presteren veel minder in sneeuw dan smalle wielen
(neerwaartse kracht per cm4) of tewel smalle wielen druken zich dieper door de sneeuw waardoor ze aan de zijkant ondersteunt worden en eerder het wegdek zullen raken. Brede wielen maken eerder ijs onder de banden

En het verschil tussen de banden van vroeger en nu.
Vroeger banden en tegenwoordig zomervbanden.
Banden fabrikanten fabriceren tegenwoordig banden die vele male beter presteren in de zomer maar daardoor veel slechter presteren in de winter ( op al season en m+s banden na)

En het laaste feit voor vele ongelukken is de overmoedigheid van bestuurders door systemen als tractie control system. Maar als je geen grip meer heb doordat je b.v op ijs rijdt heb je niks meer aan tractie control,
tractie control is een veiligheids middel als je hetzelfde rijdt als auto's zonder. Door de overmoedigheid bij sommige besturders kan dit tot gevaarlijke ongelukken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:13:
Bij een Porsche is het hartstikke logisch. Want die heeft (te) weinig gewicht op de voorwielen, net als bij m'n MR2. Je merkt dan dat er initieel onderstuur is. (vrijsnel kan dat overslaan in overstuur maar niet bij het in gaan van de bocht)
En het gaat erom wat een auto initieel doet bij het ingaan van de bocht. Te hoge snelheid en/of te hard sturen (komt vaak tegelijk), en de meeste auto's gaan dan ondersturen. Ze doen niet hun best om de gewenste stuurbeweging helemaal te vervullen zoals een circuit racewagen dat zou doen, want dan zou je namelijk meteen achterstevoren de bocht uit vliegen.

Ondanks de natuurkunde kun je er alles aan doen om een auto, zelf een voorwielaandrijver, zo te verbeteren dat de voorwielen direct doen wat je wil, met dingen als een groter camber, hardere sway-bar etc. Als je dat allemaal (alleen) aan de voorzijde doet zal het resultaat een beter sturende auto zijn, maar voor het dagelijks gebruik veel gevaarlijker, want hij zal erg snel oversturen.
Veranderen van je camber? Weet je wel wat het is? camber zorgd ervoor dat in de bocht door zijdelingse krachten de band volledig op het wegdek drukt waardoor je band optimaal benut wordt op het wegdek. Zou je deze veranderen wordt het minder tenzij je je auto zodanig modificeert. Dit omdat je niet alleen je camber verandert maar ook je schuurstraal. En verander je deze zal het negatieve invloed hebben op je wegligging. Daarbij komt ook nog eens dat bij 80% van de auto's dit niet eens te verstellen is.

En als je daarbij ook nog eens je stabilisatie systeem harder maakt zullen je neerwaartse kracht verschillen in de bocht op de buitenste zijde minder worden. waardoor je auto auto eerder zal weg glijden. Doe je dit allemaal aan de voorkant zall je auto eerder oondersturen.
De makelijkste manier om je auto zijn overstuur en onderstuur aan te pakken is een schoefset en daarmee af te stellen. Door de hoogste van de schoefset te veranderen tussen voor en achter. staat je auto achter hoger -----> eerder overstuurder
je auto voor hoger ondersturder worden. Dit word gebruikt in racerij omdat dit het meeste efficiente is.

Overigens is de makelijkste oplossing gewoonweg de banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05

4x2

lộn xộn quá

Ik zou een schroefset gebruiken om het gewicht van de auto kruislings een beetje gelijkmatig te verdelen en het over/onderstuur karakter afstellen met de veersterkte, in/uitgaande demping en de stabilisatorstangen.

Maar ik doe dan ook geen lerarenopleiding, dus ik lul uit mn nek.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4x2 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:06:
Ik zou een schroefset gebruiken om het gewicht van de auto kruislings een beetje gelijkmatig te verdelen en het over/onderstuur karakter afstellen met de veersterkte, in/uitgaande demping en de stabilisatorstangen.

Maar ik doe dan ook geen lerarenopleiding, dus ik lul uit mn nek.
Theorisch gezien klopt dat maar wat er gebeurt als een auto links er rechts anders is dat je auto gigantisch anders reageert. Alle auto's zijn links en rechts het zelfde dit omdat je auto een kant om gaat trekken maar onderdelen ook verkeert gaan slijten. Alleen nascar (oval) auto's is links en rechts anders dit omdat ze een kant op sturen. En bij FWD is het onmogelijk om voor en achter dezelfde gewichts verdeling te krijgen tenzij je extra gewichten en je hele auto opnieuw opbouwt. Je kunt ook je veersterkte aanpakken maar dat is vrijwel onmogelijk om verschillende veersterkte's te krijgen. In en uitgaande demping kun je ook vinden op een degelijk schoefset alleen dit wordt b.v in racerij gebruikt voor de fine-tuning basis regel is het verstelen van de hooge's. Stabilisatie stugger maken is zeer nadelig in b.v sneeuw je boven kant van je auto wil gaan dijnen in de sneeuw. Maak je het stugger wil je auto minder rollen en je auto glijdt eerder door deze technieken komen overigens uit de rally wereld.

En als je egt de ophanging van een auto wil verbeteren komen er zeer veel dingen bij kijken, je auto b.v verlagen verandert je hele ophanging dit moet je ook weer opvangen.

Als je je auto gewoon als vervoersmiddel gebruikt raad ik het af. Fabrikanten steken er miljoenen in op het uit te vinden, simpele verlagingset zal dan geen goede effecten uit oefenen tenzij je de rest ook weer goed afsteld.

Ik ken een geval van een schroefset verlaging waarbij de auto een zodanige negatief camber had de onderste draagarm rubbers vervangen moesten worden door handgemaakte uit het midden geplaatste bussen met unibolls. En geloof mij daar hing een flink prijskaartje aan.
Pagina: 1 ... 22 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.