redwing schreef op woensdag 29 december 2010 @ 21:30:
[...]
Dit zijn nu van die filmpjes waar je naar mijn idee maar weinig aan hebt. Met de bochten pakken ze een snelheid waarbij de winterband het nog net haalt en nogal logisch dat een 4-seizoenenband en een zomerband dan uit de bocht knallen.
Dat is, zoals de poster na je ook aanhaalt, het punt niet.

Ze testen bij 10 (!) mijl per uur. Als je normaal fietst ga je al harder - nou ja, op ijs niet dan

Ook de andere tests laten wel een verschil zien, maar tegelijk dat het op ijs geen rijden is, maar een mogelijkheid om al dan niet thuis te komen in bizar extreme situaties.
Het trekt de discussie die toch al heerst over het nut van winterbanden in Nederland in het extreme. Waar je een punt kan maken dat winterbanden je een marge geven (en de discussie is of je die marge niet zelf ook in kan bouwen en ten koste van wat, zoals doorstroming - mja, lees het hele topic maar

), is het op ijs niet meer dan een statistisch bewijs waar niemand in praktijk wat aan heeft.
@hierboven: ik rij overigens allseasons, volgens gegevens van denieuweband met laagste geluidsproductie (lager dan standaard meegeleverde zomerbanden), laag verbruik, en hoge natte grip. Allseason IS natuurlijk een consessie, maar ik blijf erbij dat de gekozen balans in deze ideaal is voor een Nederlands weerbeeld 24/7/365. Maar goed, dat is weer terug bij af wat betreft de hele discussie in dit topic
Overigens even ter zijde, vind ik de kwaliteit van tests van de ANWB uitermate bedroevend. Veel nuances worden in ellenlange stukken tekst gegeven terwijl makkelijk leesbare tabellen als de waarheid worden neergezet. Nuance tussen kwaliteiten van merken binnen de typen worden aan de kant geschoven. Maar goed, ik loop al langer met het gevoel dat de ANWB naar meer belangen kijkt dan die van de lezer die gewoon de droge cijfers wil.
@onder

Nou ja, het stuit me ook wel tegen de borst dat de ANWB trots met tests komt, waarbij bij bekijken van de ADAC versies blijkt dat de ANWB nergens te bekennen was maar gewoon de resultaten heeft ingekocht. De ANWB heeft dan dus helemaal NIETS onderzocht, maar ervoor betaald om dat voor Nederland te mogen zeggen. De situaties in Duitsland aan onze grens kunnen best overeenkomen, maar bij de grens met Oostenrijk liggen situaties anders. Wat ik wil zeggen: de ADAC heeft met andere zaken rekening te houden dan de ANWB, maar resultaten worden ingekocht en de conclusies (matig) vertaald. Wat zeker is, is dat de ingekochte tests nooit zijn opgezet met een typisch Nederlands weerbeeld als uitgangspunt.
[
Voor 42% gewijzigd door
Verwijderd op 29-12-2010 22:35
]