Mijn eerste rijdagen met de L (Belgen oefenen op de baan voordat ze aan de praktijkexamen mogen beginnen) was direct sneeuw en het ijs volgende snel. Het voertuig is een Micra uit einde jaren 90 met zomerbanden eronder. Op de vooras banden uit 94 met 3 mm profiel en op de achteras banden uit een onbekend jaartal met de legale 1,6 mm profiel.
Op papier zijn de 2 EuroNCAP sterren ondermaats tov de 4 voor wagens die rond 2003 ontworpen zijn. ABS, airbags,... kent het voertuig niet. Banden met meeste profiel hoort eigenlijk op de achteras, anders begint de staart uit te breken. De banden zouden al ontploft zijn volgens de media, 6 jaar in de winkelschappen (nooit gebruikt geweest) is al genoeg om banden chemisch kapot te krijgen en na 10 jaar moet je het echt vervangen. De smalle bandjes leveren wel meer gronddruk om door het sneeuw te drukken. Oh ja, het rijdt op zomerbanden en ik heb geen rij-ervaring. Wat ik wel heb is wat basiskennis mechanica.
Daar lag
(de nacht van 19 december) een ijsveld over de hele Antwerpse binnenstad. Een lage wrijvingscoëfficiënt met het ijs. Rustig optrekken en door een kronkelige straat rijden. Eens remmen om voorrang aan iemand van rechts te verlenen, glij en de auto slingert. Denk aan eerste wet van Newton, als je geen kracht op het voertuig zet, dan blijft het ofwel in rust staan ofwel in rechte lijn met constante snelheid doorgaan. Remmen los, ontkoppelen, stuur recht en de wagen beweegt in een rechte lijn. Dan voorzichtig bijsturen om de bochten in de straat te volgen. Een bocht nemen of remmen probeert krachten op het ijs uit te oefenen, maar teveel kracht doet de wielen doorslippen.
Geen voorrang van rechts in deze omstandigheden, botsingen vermijden is de prioriteit. Bij een verkeerslicht gleed een wagen naast mij door. Iemand draait naar links af, de wagen staat inderdaad 90° naar links gedraaid, maar het glijdt wel rechtdoor. Een route met zo weinig mogelijk helling gepland.
mphilipp schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:30:
Are you nuts? Op puur ijs heb je alleen maar grip met spikes/studs. Verder met geen enkele band. Punt. Geen discussie over mogelijk. Het profiel maakt idd geen flikker uit, omdat je toch geen grip hebt en er niets af te voeren valt. Er is nauwelijks wrijving.
Ik denk dat je in de war bent met platgereden sneeuw oid.
Gisteren waren er platgereden sneeuw sporen in de baan, waarop je goed kan rijden. Maar aan de randen van de baan heb je opnieuw ingevroren water (ijs), helder shiny hard spul. Het is voor de voetgangers al een uitdaging om erover te wandelen. Interessant dat iedereen gelijk voor het ijs is?
Overdag word je door bumperklevers opgejaagd zodat de risico's anders liggen dan 's nachts. Aan de andere kant wordt het ijs overdag stuk gereden (grote scherven alsof het glasscherven zijn) of de zon doet het smelten.
Winterbanden mogen betere specs dan zomerbanden hebben. Maar hoeverre gebruik je het? Met de nodige voorzichtigheid kan je met zomerbanden ook rijden.
Je moet al veel rijden voordat de prijs van een extra set winterbanden naast de gewone banden te slikken valt. 600 op een voertuig van 1400 euro is een procentueel groot bedrag. Het wisselen, een set banden thuis bewaren of op bandenhotel sturen komt nog erbij kijken. Mooi dat een premium luxe erbij kan, maar voor de gewone arbeider is dat teveel van het goede. De prijs van 2 platte televisies in 1 keer betalen is niet niks.
Als je af en toe een draadje moet doorknippen of strippen, dan haal je niet Knipex tangen van 20 à 30 euro in huis. Maar je doet het met een schaar of mes, maximaal goedkope tangen uit de bouwmarkt. Als je een elektricien bent en regelmatig aan elektrische installaties werkt, dan wil je niet onder de Knipex tangen kwaliteit gaan.
Tuurlijk denken technici graag dat alleen het goede tot het beste materiaal net goed genoeg is. Dus iedereen aan de Knipex tangen, hexacores, 500 euro smartphones
(250 euro met halve snelheid processor en weinig geheugen is niet vooruit te branden), blauwe Bosch/Makita/Metabo boormachines,... maar zo werkt het economisch in de wereld niet.
Probeer het goed materiaal maar tussen de vaste lasten met 1000 euro netto maandinkomen te plaatsen. De wasmachine die stuk gaat of andere dingen trekken de aandacht. Het is voor de hoogopgeleiden gemakkelijker te plaatsen met onze overinkomens. 1500 euro netto is 1000 euro voor de vaste lasten en eten dat iedereen nodig heeft en 500 euro is extra vrije bestedingsruimte, dan kunnen de winterbanden gemakkelijk erbij. De schijven/schalen van de inkomstenbelasting zijn hierop gebaseerd, basis-gedeelte van je inkomen wordt minimaal belast en hoe hoger het over-gedeelte, hoe meer belast.
Onder een leasebak wil ik winterbanden hebben, want ze bieden niet zomaar een leasebak aan. Een duidelijk signaal dat er veel gereden wordt. Onder een eigen wagen is het afhankelijk of het te betalen is en de auto-afhankelijkheid zo groot is. Anders ga ik met de fiets of het OV,
tenzij als het nacht rijden is.