Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Direct Message lukte niet.
----------------
Nee nee, je begrijpt me verkeerd.

Eigenlijk moet je niet in het openbaar praten over het gevaarlijk werk van je vader.
Je weet maar nooit met staatsgevaarlijke idioten cq. terroristen.

Of kijk ik te veel naar films?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wilf schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 02:34:
Hilarisch! Inmiddels rijdt half Nederland op winterbanden en nog steeds glijden ze van de weg omdat ze denken dat ze harder kunnen met winterbanden :')
M'n hele wereld stort in elkaar na het lezen van deze woorden :'( :'(

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18

Bestla

Kvinne

De Chevrolet Blazer staat het hele jaar op M&S banden (Mud & Snow) De Golf staat nu op winterbanden, en ik moet zeggen dat de Blazer lekker rijd onder deze omstandigheden (20cm sneeuw)Ook al is dat ding 2200kg zwaar en 20cm verhoogd. :)
De Golf trouwens ook, hij stuurt lekkerder en rijd zeer confortabel met deze omstandigheden.
Maar je moet geen wonderen verwachten, en zeker niet je zomerse rijstijl aan houden. Dan komt iedereen thuis zonder brokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 24-12-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dazsur schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 08:50:
Eigenlijk moet je niet in het openbaar praten over het gevaarlijk werk van je vader.

Ja, teveel films.

Ik ben toch wel erg blij met mijn winterbanden, truc is ook dat ik een auto heb die niet zwaar is (1005kg), en zomerbanden die redelijk breed zijn (195) en die ook nog eens snel "bevriezen". Dus ook bij vorst maar zonder sneeuw merk ik dat het minder goed rijdt, je hebt dan geen gevoel meer met sturen de eerste 1-2km. Daarnaast wordt hier in de buurt niet gestrooid, en vorig jaar ben ik (met zo'n 10km/h) zo het grasveld op gegleden omdat de auto niet meer stuurde. Dit jaar ook toen het hier een ijsbaan was en de winterbanden er niet opzaten: bocht bijna niet te maken en op een rechte weg continue moeten corrigeren omdat de auto niet rechtuit wilde.

Nu met winterbanden nergens last van, hier ligt nu een cm of 30-40sneeuw met een laag ijs eronder in de wijk, en op de hoofdwegen lag een cm of 10-15. Je merkt dat het glad is, je moet ook je snelheid aanpassen, maar de auto wordt in ieder geval niet onbestuurbaar. En een groot voordeel: waar iedereen met zomerbanden de parkeerplaats bij de supermarkt niet eens op kwam had ik pas een probleem in het parkeervak, die lopen schuin af dus daar lag zoveel losse sneeuw dat de neus op/in sneeuw lag waardoor het gewicht niet meer op de banden zat. Maar goed, enige wat je daar aan doet is een grote 4WD offroader kopen.

Mijn ouders hebben een zware bestelbus, en die heeft veel minder snel last van dit weer. Die kan nu op zomerbanden nog redelijk rijden omdat het gewicht de banden simpelweg beter door de sneeuw duwt en op de weg houdt.

Auto is trouwens een Peugeot 306, zomerbanden zijn Bridgestone Turanza ER300, winterbanden zijn Fulda Kristall Montero 3.

[ Voor 0% gewijzigd door Dipsausje op 24-12-2010 09:33 . Reden: de "quote" tags werken helaas niet binnen 'offtopic' tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:45:
[...]

Tja het is een hulpmiddel en geen wondermiddel. dat jij zonder wb goed kan rijden wil niet zeggen dat het niet nodig is, of nergens goed voor is.

Als je een test doet om op te trekken in de sneeuw, dan kom je met winderbanden sneller weg
Doe je een remtest dan sta je eerder stil
Doe je een bochtentest dan kan je harder de bocht om.

kortom, het presteert net iets beter op zowel remafstand als controle. ik wil je geen winterbanden aanpraten maar in elke koude situatie zijn ze gewoon beter, en dat jij ze niet nodig denkt hebben is prima echter kan het dus wel een aanrijding voorkomen als je moet uitwijken of een noodrem moet uitvoeren, dingen die 99,99% van de tijd dat je in de auto zit niet voorkomt.
Ja, en daarom moeten we in de zomer bij droog weer maar slicks verplicht stellen.
Als je een test doet om op te trekken, dan kom je met je slicks sneller weg
Doe je een remtest dan sta je eerder stil
Doe je een bochtentest dan kan je harder de bocht om.

Gewoon opletten en je kunt ook met je zomerbanden gewoon door rijden. Al die extra situaties zijn leuk maar als het daar om gaat moet je sowieso veel meer eisen gaan stellen aan banden en auto's. Ook bij normaal weer staat de ene auto al veel sneller stil dan de andere door technische snufjes + beter banden.

Dus ja, winterbanden zijn momenteel heel fijn om te hebben, maar als je ff goed nadenkt waar je heen moet, goed oplet en je goed aan past kom je ook met die banden (bijna) overal zonder problemen. Verder moet je ook niet vergeten dat als morgen de sneeuw op de grote wegen weer weg is en je weer normaal kunt rijden zomerbanden al snel weer beter presteren. (en sowieso moet je met het weer dat we nu hebben zo min mogelijk de weg op, wat voor banden je ook hebt, het blijft gewoon gevaarlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

----------------

Dat laatste dus ;) Het is maar oliehoudend-afval hoor :D

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb echte nankang winterbanden besteld, 4 banden voor 151,60 in de maat 175/65/R14. Ik verwacht dat dit beter rijd dan mijn Hankook Ventus V12 evo's, op droog en nat een superband, maar in de sneeuw is het waardeloos. Ik werk nu zelfs thuis omdat ik de straat niet uit kom (5~15 cm sneeuw). Banden zijn 205 breed en liggen onder een Peugeot 206 1.4 (925kg), dus veel druk staat er niet op. Heb me vanmorgen al los moeten laten trekken door mijn vader, omdat ik 3 huizen verder vast stond :')

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Vanavond een kennis van me zijn auto in de prak gereden binnen de bebouwde kom (uit de bocht gevlogen met, volgens eigen woorden "40 kilometer per uur"). Hij was helemaal verbaasd want "ik heb winterbanden!" :')

Hilarisch! Inmiddels rijdt half Nederland op winterbanden en nog steeds glijden ze van de weg omdat ze denken dat ze harder kunnen met winterbanden :')

Sneu voor die jongen maar ook eigen schuld hoor. Het is alsof iemand in plaats van een strijker in zijn hand 20 rotjes in zijn handen houdt omdat dat minder gevaarlijk is :')

Mijn vriendin zag vanmorgen overigens een strooiwagen van de weg tegen geparkeerde auto's glijden, ze schrok van het kabaal wat dat maakt, schrapend blik.

Ik ga overigens volgende week naar Zweden, daar zijn winterbanden verplicht, en ik ga gewoon lekker rustig rijden.
Wat een vergelijking...... :F

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

----------------

uhm die vrachtwagens zijn met hele grote letters bekliederd dat ze met heul gevaarlijke stoffen rijden. enhet is ook wel bekend welke bedrijven dat doen. Dus een kleine mededeling op een forum zonder details zelfs lijkt me weinig schokkends aan.

En ik heb een grote hekel aan mijn winterbanden, zonder die dingen was ik vandaag nooit op mijn werk gekomen namelijk. :p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ga overigens volgende week naar Zweden, daar zijn winterbanden verplicht, en ik ga gewoon lekker rustig rijden.
Wens ik je veel succes. DLD/DK/SE hebben allemaal last, zo niet meer last van het winterweer dan wij hier in NL. In Zweden repten ze al over de ergste winter sinds 1850. Wat ik iig weet via mijn ouders (die wonen er) dat de winter dit jaar een maand eerder van start gegaan is vergeleken met vorig jaar. Eind december 2009 viel een flink pak sneeuw wat door aanhoudende buien/vorst en geen dooi tot maart bleef. Nu viel dat dit jaar al eind november.

Was zelf ook van plan om in de auto van mijn zus met Vredestein Snowtrac 3 richting Zweden te gaan. Sterker nog: als mijn pa het niet had afgeraden zat ik nu al vijf uur in de auto ;) Punt is namelijk: je kunt nog de beste winterbanden hebben onder je auto, aan de afstand doe je niks. En gezien het weer is het niet mooi doorrijden geblazen. Met een beetje doorrijden kun je midden-Zweden in 14 uur doen, dat kun je nu schudden. Wordt dus dan sowieso de rit afleggen in twee etappes verdeeld over twee dagen met overnachting in DK. Maar gezien de verblijfstijd (1 week) hou je nog maar drie dagen over, vier dagen ben je bezig met rijden dus das niet langer de moeite waard.

Enfin, wil maar zeggen: met winterbanden kun je zeer zeker de reis veilig maken, maar het blijft aanpassen geblazen. Dus je zult hoe dan ook langer doen over zo'n lange rit, zelfs met winterbanden gemonteerd. Die veranderen nl. niks aan de reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

Ach, het is hier nu zo'n rotzooi in Arnhem, dat het weinig uitmaakt of je nu winter- of zomerbanden hebt. De hele heenweg naar m'n werk reed er een Audi Q7 met winterbanden voor me, en die slipte zelfs nog continu weg. Het is sowieso glibberen geblazen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Sorry als ik wat irritant met deze subdiscussie doorzeur, maar:
Trommelrem schreef op donderdag 23 december 2010 @ 21:59:
Als er in de bebouwde kom voor je neus plotseling een persoon oversteekt en je rijdt 70 km/h, dan raak je de persoon met 70 km/h. Als je 50 km/h rijdt, dan raak je de persoon met ongeveer 46 km/h. De reactietijd is het belangrijkste bij de remweg. De remweg zelf is niet belangrijk, want zonder reactietijd kun je daarop anticiperen.
Wil je nou werkelijk zeggen dat snelheid er niet toe doet als je maar snel reageert? Vast niet, want daar ben je volgens mij veel te slim voor.

Natuurlijk kun je er niks aan doen als iemand vlak voor je neus de weg op loopt. Maar de definitie van "vlak voor je neus" oftewel de zone waarbij je in zo'n geval tenminste een ambulance moet bellen, wordt wel enorm veel groter met de snelheid. Het deel "reactietijd" wordt lineair groter, het deel "remweg" zelfs kwadratisch. De kans dat een voetganger zo vlak voor je auto stapt dat je niks anders meer kan dan hem stuk rijden, wordt even zoveel groter.

Onder de 30 is een aanrijding met een auto nog te overleven zonder al te zware verwondingen. Daarboven wordt het al heel gauw heel erg pijnlijk. Geloof je me niet? Fiets dan maar eens met je ogen dicht zo hard als je kan tegen een muur. Wedden dat dat pijn gaat doen? Mag ik dan stellen dat het deel van je remweg waar je nog 30 of harder rijdt, tot de gevarenzone voor je auto behoort?

Bij 30 is je stopafstand 13,5 meter volgens deze pagina. Daarvan is de laatste 4,5 meter de remweg waarin een botsing nog relatief makkelijk te overleven is. Je hebt met 30 dus een gevarenzone van 9 meter voor je auto en je zal de suïcidale voetganger hooguit met 30 km/u raken.

Bij 50 km/h heb je volgens deze site een stopafstand van 27,5 meter, waarvan de laatste 4,5 weer relatief ongevaarlijk is. Je gevarenzone is nu wel gegroeid van 9 meter tot 23 meter, en in de eerste 15 meter daarvan rijdt je nog 50.

Bij 70 km/h is de stopafstand 45,5 meter. De gevarenzone is nu 41 meter en je rijdt nog 21 meter 70 km/u.

Maar, zeggen bijdehante toeschouwers nu, als je sneller rijdt ben je de voetganger al voorbij als ie de straat op stapt. Ik kan dan alleen maar zeggen dat het toeval bepaalt wanneer die de straat op stapt en dat de kans groter is naarmate je hem langer in gevaar brengt. Dus ga ik eens kijken hoe snel die gevarenzone zich verplaatst.

Bij 30 heb je een gevarenzone van 9m bij 8,33 m/s. Het relatief lage gevaar voor de voetganger duurt dus 1,08 seconde.

Bij 50 heb je een gevarenzone van 23m bij 13.9 m/s. Het al wat grotere gevaar duurt nu al 1,66 seconde.

Bij 70 is je gevarenzone 41 meter bij 19,4 m/s. Het gevaar duurt nu 2,11 seconde waarvan het grootste deel vrijwel zeker dodelijk is. De eerste 20 meter (1,08s) rijd je nog 70 en dat overleeft ie zeker niet. Daarbij heeft de voetganger een grotere kans om een domme kijkfout te maken omdat jij nog heel veel verder weg bent op het moment dat ie moet besluiten of het veilig is om over te steken.

De kans dat de voetganger dus zó kort voor je auto komt dat je hem raakt is dus al twee keer zo groot geworden. De kans dat je hem daarbij doodrijdt is zelfs nog heel veel groter.

Ben benieuwd hoe je nu gaat onderbouwen dat je reactietijd belangrijker is dan je snelheid?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

-tom-562 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:26:
Ach, het is hier nu zo'n rotzooi in Arnhem, dat het weinig uitmaakt of je nu winter- of zomerbanden hebt. De hele heenweg naar m'n werk reed er een Audi Q7 met winterbanden voor me, en die slipte zelfs nog continu weg. Het is sowieso glibberen geblazen
Zit ook in Arnhem, bij een stoplicht moest ik rechtsaf en mijn achterbanden gleden ook wel iets in de bocht maar kan goed rijden over de sneeuw. Bij bochten en een hoop sneeuw smurrie (meestal in het midden van de weg) is het wel oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TwOkkie schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:42:

Ben benieuwd hoe je nu gaat onderbouwen dat je reactietijd belangrijker is dan je snelheid?
Sowieso snap ik niet dat je zonder reactietijd op de remweg kunt anticiperen. Het ging toch om iemand die onverwacht voor je auto stapte ? Dat weet je toch niet waar/wanneer, want als je dat wel weet ben je stom als je niet allang daar stilstaat. Oftewel ik snap het verhaal ook niet helemaal :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
TwOkkie schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:42:
Sorry als ik wat irritant met deze subdiscussie doorzeur, maar:

[...]

Wil je nou werkelijk zeggen dat snelheid er niet toe doet als je maar snel reageert? Vast niet, want daar ben je volgens mij veel te slim voor.

Omdat je bij potentiele gladheid niet met 50 door de bebouwde kom gaat rijden en ook niet met 120 over de snelweg rijdt. Die 120 wordt niet eens gehaald op de snelweg. Bij de snelheden waarmee men nu rijdt is reactietijd wel belangrijker dan remweg. Natuurlijk is het allebei heel belangrijk, maar met de huidige gemiddelde snelheden worden de meeste meters afgelegd tijdens de reactietijd.

Ik lees trouwens op nu.nl:

''Toch hebben we een flinke partij sneeuwkettingen laten komen, die we om te beginnen alvast onder de patrouillebusjes hebben aangebracht.''

Nu.nl is niet echt een betrouwbare bron, maar begrijp ik hieruit dat de sneeuwkettingen van buitenaf moesten komen? Bij de standaarduitrusting van een auto hoort naast wagengereedschap toch ook sneeuwkettingen zodat je niet alleen uit de sneeuw maar ook uit modder kunt komen?

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 24-12-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Trommelrem schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:13:
[...]

Omdat je bij potentiele gladheid niet met 50 door de bebouwde kom gaat rijden en ook niet met 120 over de snelweg rijdt. Die 120 wordt niet eens gehaald op de snelweg. Bij de snelheden waarmee men nu rijdt is reactietijd wel belangrijker dan remweg. Natuurlijk is het allebei heel belangrijk, maar met de huidige gemiddelde snelheden worden de meeste meters afgelegd tijdens de reactietijd.

Ik lees trouwens op nu.nl:

''Toch hebben we een flinke partij sneeuwkettingen laten komen, die we om te beginnen alvast onder de patrouillebusjes hebben aangebracht.''

Nu.nl is niet echt een betrouwbare bron, maar begrijp ik hieruit dat de sneeuwkettingen van buitenaf moesten komen? Bij de standaarduitrusting van een auto hoort naast wagengereedschap toch ook sneeuwkettingen zodat je niet alleen uit de sneeuw maar ook uit modder kunt komen?
Helaas leven we in een land waar heel wat mensen levensmoe zijn en gladheid denken te kunnen overwinnen met winterbanden.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Staat me iets van bij dat sneeuwkettingen in Nederland niet toegestaan waren op de openbare weg?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Bij de standaarduitrusting van een auto hoort naast wagengereedschap toch ook sneeuwkettingen zodat je niet alleen uit de sneeuw maar ook uit modder kunt komen?
Nee.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:27:
Staat me iets van bij dat sneeuwkettingen in Nederland niet toegestaan waren op de openbare weg?
Klopt, zijn verboden in nederland.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik lees net ergens dat in Limburg de politiewagens momenteel met sneeuwkettingen worden uitgerust. Kennelijk dus wel erg veel sneeuw daar..........

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillaZ schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:24:
[...]

Helaas leven we in een land waar heel wat mensen levensmoe zijn en gladheid denken te kunnen overwinnen met winterbanden.
Toch apart dat winterbandrijders minder extra ongelukken krijgen dan zomerbandrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stampertje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:39:
Ik lees net ergens dat in Limburg de politiewagens momenteel met sneeuwkettingen worden uitgerust. Kennelijk dus wel erg veel sneeuw daar..........
Klopt:
De politie Limburg-Zuid is begonnen met het aanbrengen van sneeuwkettingen onder de patrouillewagens en -busjes. Dat zei een woordvoerder van het Zuid-Limburgse korps vrijdag.

Reden is onder meer het barre winterweer en de grote massa's sneeuw op de Limburgse wegen, die daardoor vaak onbegaanbaar zijn. Op veel plaatsen rijden automobilisten zich vast en moeten gesleept worden.

De auto's van de politie Limburg-Zuid zijn deels van vierseizoenbanden, deels van winterbanden voorzien. ,,Toch hebben we een flinke partij sneeuwkettingen laten komen, die we om te beginnen alvast onder de patrouillebusjes hebben aangebracht.''
http://www.trouw.nl/nieuw...d_op_sneeuwkettingen.html

Lokaal ligt in Limburg 40 centimeter sneeuw, daar helpt een winterband dus ook niet meer tegen. Dan moet je idd al naar sneeuwkettingen grijpen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:39:
[...]

Toch apart dat winterbandrijders minder extra ongelukken krijgen dan zomerbandrijders.
En dat schijnt dus net niet waar te zijn, met winterbanden schijnen mensen overmoedig te zijn.
En dan heb ik het alleen over de wintermaanden met sneeuw, nog geen onderzoek van gezien, maar gewoon uit berichtgevingen her en der gehaald.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Sneeuwkettingen standaarduitrusting op een Nederlandse auto? :?

Eerlijkgezegd heb ik nog nooit een Nederlander horen praten over het gebruik van sneeuwkettingen binnen de landsgrenzen. Alleen wintersporters hebben die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
TommyGun schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 07:50:
De parkeergarages hier worden overigens ook met de dag spannender;
High Tech Campus Eindhoven zo te zien he. ;-)

En 't is daar inderdaad verschrikkelijk glad. Vorige week al overigens. Een collega kwam aanrijden, parkeerde zijn auto en schoof terwijl hij al stil stond zijdelings tegen de auto naast hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Stamgastje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:47:
[...]

En 't is daar inderdaad verschrikkelijk glad. Vorige week al overigens. Een collega kwam aanrijden, parkeerde zijn auto en schoof terwijl hij al stil stond zijdelings tegen de auto naast hem.
Parkeerde vorige week op het dak van een van de 2 P4. Was toch echt wel bang dat ik zou doorschuiven. Lagen flinke pakken ijs op het dak.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

KillaZ schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:27:
[...]
Wat een vergelijking...... :F
Sja, als je denkt dat je harder kan rijden omdat je winterbanden hebt ben je de grootste faalhaas. Winterbanden zijn veiliger bij dezelfde snelheid maar onveiliger als je vervolgens harder gaat rijden, dat vergeet men blijkbaar :?

En over dat zomerbandenrijders nu meer ongelukken maken: I beg to differ! Veel van de ongelukken met dikke bakken die ik zag hadden zwarte steelies onder hun bak, je gaat mij niet vertellen dat ze normaal niet met dikke brede sloffen met LM velgen rijden in de zomer 8)7
Joosie200 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 11:20:
[...]
Wens ik je veel succes. [...]
Thanks. Het is niet voor vakantie maar even iets ophalen, dus op en neer, dus lange reistijd maakt niet zoveel uit (ik hoef pas weer 6 januari te werken). Het wordt wel met een huurauto (oprijwagen) en ik moet dus met een auto van 1800 kg achterop terug naar NL.

Ik ben dus best een beetje lichtelijk nerveus... Ik moet die auto z.s.m. hier naartoe halen, in die auto terugrijden raadde de eigenaar ten strengste af (RWD uit '50) dus dan maar zo...

Het is goed te merken dat de zon op dit moment dood is, kleine ijstijd here we come!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
ik blijf het toch wel leuk vinden die mensen zonder winterbanden. hier op de weg heb ik afgelopen uur al meer dan 5 mensen vast zien staan _/-\o_ .
Ik vind eigenlijk dat ze winterbanden gewoon moeten verplichten. niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de doorstroming van het verkeer.
half nederland staat vast als het een keer sneeuwt.

Verder vind ik het alleen maar leuk, een beetje rijden/glijden in de sneeuw. en vast kom ik waarschijnlijk toch niet te staan met mijn subaru impreza (4x4, vredestein wintrac extreme 205/45 17 op een auto van 1250 kilo) O+
Wilf schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:08:
[...]
Het is niet voor vakantie maar even iets ophalen, dus op en neer, dus lange reistijd maakt niet zoveel uit (ik hoef pas weer 6 januari te werken). Het wordt wel met een huurauto (oprijwagen) en ik moet dus met een auto van 1800 kg achterop terug naar NL.

Ik ben dus best een beetje lichtelijk nerveus... Ik moet die auto z.s.m. hier naartoe halen, in die auto terugrijden raadde de eigenaar ten strengste af (RWD uit '50) dus dan maar zo...
Beetje nieuwsgierig/ offtopic misschien maar:
Een huurauto waar je nog eens 1800 kilo op gaat laden? Dan kom je waarschijnlijk wel boven de 3500 kilo? Of huur je een klein vrachtautotje?

[ Voor 39% gewijzigd door rp87 op 24-12-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Heb dit jaar voor het eerst winterbanden. Ik kwam zonder winterbanden gewoon niet uit m'n parkeervak weg. De sneeuw ging 3 meter hoog de lucht in achter me maar de auto bleef lekker stil staan. Vooral in bochten brak de achterkant nogal snel uit zonder winterbanden. Ik heb ze om m'n bestaande velgen laten schieten. Koste zo'n 800 euro inclusief een jaar opslag. Het is eenmalig een investering daarna valt 't wel mee qua opslag/wisselen aan kosten. En als je winterbanden slijten doen je zomerbanden dat niet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

rp87 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:12:
ik blijf het toch wel leuk vinden die mensen zonder winterbanden. hier op de weg heb ik afgelopen uur al meer dan 5 mensen vast zien staan _/-\o_ .
Ik vind eigenlijk dat ze winterbanden gewoon moeten verplichten. niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de doorstroming van het verkeer.
half nederland staat vast als het een keer sneeuwt.

Verder vind ik het alleen maar leuk, een beetje rijden/glijden in de sneeuw. en vast kom ik waarschijnlijk toch niet te staan met mijn subaru impreza (4x4, vredestein wintrac extreme 205/45 17 op een auto van 1250 kilo) O+
Maar je klinkt er wel als een die sneller in een vangrail stil komt te staan. Al heb je winterbanden, wil niet zeggen dat je niet vast komt te staan, zie situatie in Limburg.

[ Voor 83% gewijzigd door MeNTaL_TO op 24-12-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier ligt inderdaad aardig wat sneeuw (op sommige plaatsen meer dan een halve meter). Ik kan gelukkig vrijwel alles lopend doen. Vanavond nog wel even de winterbanden uittesten misschien, maar echt de heuvels ga ik maar niet in, wil met kerst toch wel weer thuis zijn, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Femme schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 14:47:
[...]

Sneeuwkettingen standaarduitrusting op een Nederlandse auto? :?

Eerlijkgezegd heb ik nog nooit een Nederlander horen praten over het gebruik van sneeuwkettingen binnen de landsgrenzen. Alleen wintersporters hebben die dingen.
Hoeveel mensen gebruiken hun krik en hun verbanddoos? Volgens mij niemand. In mijn verbanddoos zitten nog van die verlopen snijmesjes en morfine uit de o.k. Toen m'n pa de auto nog gebruikte vond hij het fijn om allerlei medisch materiaal bij zich te hebben, voor het geval dat je bij een ongeval hulp moet verlenen. Nooit gebruikt. Ik vraag me af of de gemiddelde automobilist uberhaupt ooit in z'n verbanddoos heeft gekeken.

Ik ben niet anders gewend dan dat er sneeuwkettingen in de auto liggen. Voor het geval dat je bijvoorbeeld uit de modder moet wegkomen. Strooizout kom ik niet bij iedereen tegen, maar dat zou eigenlijk ook standaard in elke auto moeten liggen i.v.m. wegkomen uit je parkeervak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/8927/21339817111560491163829.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Prijzen winterbanden rijzen de pan uit

Het lijkt te kloppen, het setje banden dat ik begin november voor EUR 83,60 per band gekocht heb, kost nu gewoon EUR 130,- per band, oftewel 56% duurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Trommelrem schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:15:
[...]

Hoeveel mensen gebruiken hun krik en hun verbanddoos? Volgens mij niemand. In mijn verbanddoos zitten nog van die verlopen snijmesjes en morfine uit de o.k. Toen m'n pa de auto nog gebruikte vond hij het fijn om allerlei medisch materiaal bij zich te hebben, voor het geval dat je bij een ongeval hulp moet verlenen. Nooit gebruikt. Ik vraag me af of de gemiddelde automobilist uberhaupt ooit in z'n verbanddoos heeft gekeken.

Ik ben niet anders gewend dan dat er sneeuwkettingen in de auto liggen. Voor het geval dat je bijvoorbeeld uit de modder moet wegkomen. Strooizout kom ik niet bij iedereen tegen, maar dat zou eigenlijk ook standaard in elke auto moeten liggen i.v.m. wegkomen uit je parkeervak.
Ik heb ook geen krik bij me (heb ik sowieso niks aan omdat ik geen reservewiel heb). Wel een verbanddoos als ik in Duitsland kom (ben een keer staande gehouden door een paar Polizisten die een verbanddoos wilden zien).

Je gaat toch niet het hele jaar sneeuwkettingen meenemen omdat er mogelijk eens in de 50 jaar zoveel sneeuw valt dat je ze nodig hebt. Strooitzout meenemen vind ik ook onzin. Neem dan een schep mee, die werkt meteen.

De beste oplossing tegen vastkomen in de modder is er niet inrijden.

Ik vind dit allemaal net zo bizar als de eerdere voorbeelden van mensen die niet zonder een voorraad proviand buiten de deuren durven te komen. We leven in fucking Nederland. Als je hulp nodig hebt loop je ergens heen of bel je mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Stamgastje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:21:
Prijzen winterbanden rijzen de pan uit

Het lijkt te kloppen, het setje banden dat ik begin november voor EUR 83,60 per band gekocht heb, kost nu gewoon EUR 130,- per band, oftewel 56% duurder!
zie nu rockstone/roadstone banden voor €110 p.s. staan, ik betaalde in november €47 p.s. voor dunlops (155/65/14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gabliboeba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:00:
Ik hoor het de zomerbandrijders nog zeggen. Hoeveel dagen hebben wij winterbandrijders nu exact profijt van die bandjes? Een dag of 10? Wat een grap. We zijn december nog niet uit, maar hebben de hele maand al profijt gehad.
"De zomerbandrijders" rijden denk ik veel minder kilometers. Als ik veel kilometers maakte kocht ik ook wel winterbanden omdat je ze toch wel oprijdt en je normale banden ook en het dan niet eens zo veel extra kost. Maar als je weinig rijdt is het een extra investering van 600 euro (of wat minder, ligt aan de auto en banden)

Ik heb pas drie keer gehad dit jaar dat ik het idee had dat winterbanden wel een flink verschil zouden maken waarvan 1 keer ook echt de moeite was. Ik ben toen ook maar gaan tanken bij een andere pomp (dichterbij huis en ietsje duurder). Dat was een ritje van 1 kilometer, dan nog zo'n ritje en een ritje van 15 km. Dat is 17 km dit jaar die ik gewoon veilig heb afgelegd zonder brokken, dus nee ik heb nog geen spijt dat ik geen winterbanden gekocht heb.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[knip]
Goed, daar ging iets niet goed, schijnbaar een mislukte dubbelpost ofzo :? Bericht: zie hieronder

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 24-12-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[...]

En daar heb jij vast een betrouwbare bron voor. Linkje?

Ben wel benieuwd hoe die statistieken uitpakken.

* WFvN heeft wel een 'winterband' onder z'n fiets liggen maar niet onder de auto, die laatste blijft bij voorkeur lekker thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:01
Carfanatic schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:27:
[...]

zie nu rockstone/roadstone banden voor €110 p.s. staan, ik betaalde in november €47 p.s. voor dunlops (155/65/14).
Deze vallen nog wel mee hoor: Michelin Alpin A4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Is dat naar ratio winterbanden:zomerbanden?
Zo nee zegt het vrij weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Heb je hier een bron bij? Of is het een loze kreet? Tikje onderbouwing met cijfers zou wel handig zijn imho ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

PisPix schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:17:
Heb dit jaar voor het eerst winterbanden. Ik kwam zonder winterbanden gewoon niet uit m'n parkeervak weg. De sneeuw ging 3 meter hoog de lucht in achter me maar de auto bleef lekker stil staan.
Misschien moet je van je gaspedaal afblijven bij het wegrijden, dan gaat het een heel stuk makkelijker. Ik heb de afgelopen week een aantal keren expres in een dikke laag sneeuw geparkeerd en ik kwam elke keer zonder problemen weg. Ik moet daarbij aantekenen dat ik een diesel rijdt, en die kun je makkelijk zo laten gaan zonder gas te geven. Als je gewoon heel voorzichtig de koppeling laat opkomen, pakt ie 'm vanzelf op en gaan de wielen heel rustig draaien. Als ie dan een beetje gang heeft, heeeeel voorzichtig gas bij geven.

Werkt prima...op mijn 'zomerbanden'. Met een beetje beleid kom je er ook. Zodra je gas gaat geven ben je verloren in sneeuw, op ijs, in de modder of in de woestijn. Zo ben ik ook op mijn motor (BMW RT, typische offroader) door een vette moddelpoel gekomen, waar mannen op hun GS met noppenbanden op hun plaat gingen. Tsjaa...moet je maar voorzichtig aan doen... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
[...]

Die parkeergarages op HTC zijn gewoon een dikke fail. Elk jaar is het in de winter weer een hachelijke onderneming. Er wordt wel gestrooid en geschoven, maar het is gewoon qua constructie brak. Sowieso is de hoeveelheid schade die in die garages wordt gereden achterlijk hoog.

* Rukapul zat een paar weken geleden op een paar cm afstand van een andere auto omdat hij in een bocht bij zeer lage snelheid gewoon doorschoof.
Trommelrem schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:15:
[...]

Bij ons liggen er ook het halve jaar sneeuwkettingen in de auto, maar dat is meestal omdat we ze er na de wintersport niet uithalen :P

Overigens heb ik ze er zojuist weer ingelegd. Past mooi bij de rest van de standaarduitrusting: verbanddoos, krik, reserveband, hesjes, startkabels, etc. Met uitzondering van de reflecterende hesjes is alles ook wel eens gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mphilipp schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:57:
[...]

Misschien moet je van je gaspedaal afblijven bij het wegrijden, dan gaat het een heel stuk makkelijker. Ik heb de afgelopen week een aantal keren expres in een dikke laag sneeuw geparkeerd en ik kwam elke keer zonder problemen weg. Ik moet daarbij aantekenen dat ik een diesel rijdt, en die kun je makkelijk zo laten gaan zonder gas te geven. Als je gewoon heel voorzichtig de koppeling laat opkomen, pakt ie 'm vanzelf op en gaan de wielen heel rustig draaien. Als ie dan een beetje gang heeft, heeeeel voorzichtig gas bij geven.
Als je een benzinemotor af wil laten slaan in de sneeuw moet je ook van goede huize komen hoor :) Als je het al iets te lomp doet met de koppeling wordt dit gecompenseerd door de sneeuw en gladheid :p
Werkt prima...op mijn 'zomerbanden'. Met een beetje beleid kom je er ook. Zodra je gas gaat geven ben je verloren in sneeuw, op ijs, in de modder of in de woestijn. Zo ben ik ook op mijn motor (BMW RT, typische offroader) door een vette moddelpoel gekomen, waar mannen op hun GS met noppenbanden op hun plaat gingen. Tsjaa...moet je maar voorzichtig aan doen... ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Het heeft hier aardig gesneeuwd ja. Vanochtend om kwart over 6 werd ik gebeld door iemand die vastzat met de auto, of ik hem even met de trekker er uit kon komen halen.

Nou, dat heb ik dus geprobeerd, maar ik zat bijna zelf vast. 40 cm sneeuw is niet overdreven, dat ligt hier echt op plaatsen. Later op de dag de weg weer een beetje vrij kunnen maken en alles bij elkaar toch 4 auto's losgehaald die gewoon geen kant meer op konden.

Heb zelf overigens winterbanden, zowel op mijn privé auto als de auto van de zaak. Had vandaag storingsdienst en gelukkig nergens heen hoeven gaan, voordat ik de weg vrij had gemaakt was er echt geen doorkomen aan. Sneeuw was gewoon te veel en te zacht, auto's zakten gewoon 20 cm de sneeuw in, dan is het zo afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Femme schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:26:
[...]

Ik heb ook geen krik bij me (heb ik sowieso niks aan omdat ik geen reservewiel heb). Wel een verbanddoos als ik in Duitsland kom (ben een keer staande gehouden door een paar Polizisten die een verbanddoos wilden zien).

Je gaat toch niet het hele jaar sneeuwkettingen meenemen omdat er mogelijk eens in de 50 jaar zoveel sneeuw valt dat je ze nodig hebt. Strooitzout meenemen vind ik ook onzin. Neem dan een schep mee, die werkt meteen.

De beste oplossing tegen vastkomen in de modder is er niet inrijden.
De beste oplossing tegen een ongeluk veroorzaken is gewoon geen ongeluk veroorzaken.

Echter soms gebeurt het nou eenmaal. Er zijn genoeg boerenlandgoederen waar je goed vast kunt komen te zitten. Dan is de sneeuwketting net even wat makkelijker dan ergens heen lopen.
Ik vind dit allemaal net zo bizar als de eerdere voorbeelden van mensen die niet zonder een voorraad proviand buiten de deuren durven te komen. We leven in fucking Nederland. Als je hulp nodig hebt loop je ergens heen of bel je mensen.
Duitsland ligt om de hoek en zelfs daar zijn al aardig wat stukken waar je niet zomaar ergens heen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Doordat er de laatste tijd veel gestrooid is en het te koud is om de auto te wassen, zijn veel kentekenplaten onleesbaar geworden en dat is strafbaar. Daarvoor waarschuwde het Korps landelijke politiediensten (KLPD) maandag.

,,Je ziet het vooral veel bij stationwagens en andere auto's met een rechte achterkant'', zegt Frans Zuiderhoek van het KLPD. Op onleesbare platen staat een boete van 90 euro. ,,Per plaat.''

Kentekenplaten moeten leesbaar zijn in het kader van de verkeershandhaving. ,,Voor de herkenning van de voertuigen.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gabliboeba: politie neemt wel vaker niet de moeite om zich aan de regels te houden, moet toch kunnen die halve minuut die het had gekost om de plaat met parkeren weer even schoon te vegen.

Als ik trouwens de sneeuw daar zie en de weg ernaast, denk ik dat ze onderweg al flink wat wegdek beschadigen met die wielkettingen voordat ze bij een plek aankomen waar het nodig is, hopen maar dat er onderweg geen zoab ligt. Maar ze onderweg naar een melding eromheen moeten leggen is waarschijnlijk ook niet echt handig.

En @PisPix: denk er wel aan dat het 2x per jaar omleggen van banden op de velg ook niet bevorderlijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Dipsausje op 24-12-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Tja, een bedekte nummerplaat is dan misschien nog tot daar aan toe, maar sommige mensen maken het wel erg gek:

Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/2382/imag0042x.jpg

Vanaf meer dan 5 meter zag je het niet eens als er geremd werd... Op deze foto wordt er geremd, hetgeen je nog net kan zien aan de rechterkant. Knipperlichten etc. waren dus ook helemaal niet zichtbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Stamgastje op 24-12-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
mphilipp schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:57:
[...]

Tja, das wat lastig met een automaat en achterwielaandrijving (ook diesel). Zonder winterbanden is elke bocht een nieuw avontuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Trommelrem schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 17:31:
[...]

De beste oplossing tegen een ongeluk veroorzaken is gewoon geen ongeluk veroorzaken.

Echter soms gebeurt het nou eenmaal. Er zijn genoeg boerenlandgoederen waar je goed vast kunt komen te zitten. Dan is de sneeuwketting net even wat makkelijker dan ergens heen lopen.
Je rijdt niet zomaar met een luxe-auto een modderpad in, daar ben je met je volle verstand bij. Als je nou van plan bent om de hele dag door de modder te banjeren dan kan ik me voorstellen dat je je daar op voorbereidt. Mensen die zover Duitsland inrijden dat er niemand meer woont en vervolgens vast komen te zitten doen dat over het algemeen niet bij wijze van spontane actie. Ook die kunnen zich voor deze gelegenheid voorbereiden. Het heeft geen zin om je auto vol te stouwen met spullen die je hoogst zelden nodig hebt.

Ik heb een hekel aan de typisch Hollandse mentitaliteit om elk denkbaar risico uit te sluiten en problemen te zien die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken ook echt helemaal niemand die met sneeuwkettingen op pad gaat. Ja, met dit soort weer zijn er echt wel te vinden die ze gewoon achterin gooien voor het geval dat, maar die hebben ze gewoon al liggen voor de wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Vandaag van Groningen naar Gelderland gereden met zomerbanden.
Geen enkel probleem. Alleen even afremmen voor elke berg met stuifsneeuw en dan rustig aandoen.
Wel een aantal auto in de berm gezien en een auto 40 meter het weiland in. Volgens mij met winterbanden aan de stalen velgen te zien zonder wieldoppen.
Halverwege werd de weg afgesloten omdat het te glad zou zijn.
Dan vraag ik mij af als iedereen nu met zomerbanden zou rijden en lekker rustig aan zou doen dan was het helemaal niet nodig de weg af te zetten.
Hebben we die wegafzettingen niet te danken aan een paar overmoedige winterband rijders die alsnog hard tegen de vangrail klappen of hun auto gebruiken om een paar meter akker om te ploegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Part schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:05:
Vandaag van Groningen naar Gelderland gereden met zomerbanden.
Geen enkel probleem. Alleen even afremmen voor elke berg met stuifsneeuw en dan rustig aandoen.
Wel een aantal auto in de berm gezien en een auto 40 meter het weiland in. Volgens mij met winterbanden aan de stalen velgen te zien zonder wieldoppen.
Halverwege werd de weg afgesloten omdat het te glad zou zijn.
Dan vraag ik mij af als iedereen nu met zomerbanden zou rijden en lekker rustig aan zou doen dan was het helemaal niet nodig de weg af te zetten.
Hebben we die wegafzettingen niet te danken aan een paar overmoedige winterband rijders die alsnog hard tegen de vangrail klappen of hun auto gebruiken om een paar meter akker om te ploegen?
Moeten we hier nog serieus op in gaan? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Femme schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:03:
Ik wil nog wel eens zien of de komende winter net zo spectaculair wordt als de vorige. Normaal gesproken stellen onze winters weinig voor.
:7

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

TommyGun schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 22:25:
[...]

Moeten we hier nog serieus op in gaan? |:(
Om héél eerlijk te zijn: JA, zolang er tenminste nog geen fraaie betrouwbare bronnen worden gegeven met keiharde cijfers.

Let wel: ik geloof ab-so-luut in het nut van winterbanden. Als ik meer had gereden (mijn auto redt de 5000 km per jaar nog niet eens; ik kan met een beetje wil ook de auto gewoon laten staan als het riskant is) dan had ik zeker een stel winterbanden gekocht. Maar volgens mij hebben winterbanden op menig weggebruiker geen andere invloed dan vele andere veiligere oplossingen:

Laat mensen rijden in een auto zonder ABS, zonder winterbanden, zonder veiligheidsgordels, zonder airbags maar MET een bajonet op de stuurkolom gelast en bijvoorkeur in hun eigen auto en niet in een leasebak of auto van de zaak en eens zien hoe het gemiddelde rijgedrag er dan uitziet.
Dit is natuurlijk extreem gesteld en in de realiteit niet te toetsen natuurlijk (tenminste, niet zonder diverse morele zaken te negeren). Maar omgekeerd kan een stuk beter getoetst worden. Ik ben dan ook razend benieuwd naar serieuze bronnen met harde cijfers.

Ik ben zelf wel aan het zoeken geweest en kom uit op sites van verzekeringen. Maar helaas geen keiharde getallen. En wonderbaarlijk genoeg ook geen maatschappijen die verschil maken in premie/uitkering bij mensen die met of zonder winterbanden rijden.... goh....

[edit]
Ter illustratie:
Winterbanden
Verkeerspsycholoog Adriaan Heino bekeek schadedossiers van Centraal Beheer en leasemaatschappij Athlon. Hij kwam tot de conclusie dat auto's op zomerbanden in de winter voor structureel meer ongelukken zorgen dan auto's met winterbanden. De incidenten in de winter zouden gemiddeld wel kleiner zijn dan in de zomer, ongeacht de bandensoort. Ook de schadekosten per schadegeval zijn 's winters lager dan in de zomermaanden.
Goed, structureel meer ongelukken met zomerbanden dan winterbanden in de winter. Niet zo vreemd als je ook dit bekijkt:
Nederlandse automobilist in de winter
ASR hield een enquête onder 1.447 Nederlanders over hun winterse gedrag. Daaruit blijkt onder andere het volgende:

69 procent rijdt nooit op winterbanden;
27 procent laat zijn banden in de winterperiode standaard vervangen;
ruim 40 procent denkt ten onrechte dat rijden in het spoor van andere auto's de beste grip geeft.
Met andere woorden: het aantal winterbandenrijders is nog niet eens de helft van degenen die nooit winterbanden gebruiken. Dan wil het aantal ongelukken (even uitgaande van gelijke hoeveelheid gebruik van de auto's) van auto's met zomerbanden wel structureel hoger zijn ja. Dit zegt dus nog helemaal niets.

Dan helemaal wonderbaarlijk vind ik de uitspraak dat het aantal incidenten in de winter gemiddeld kleiner is. Hier is dus géén verschil tussen zomer- of winterbanden. Met andere woorden: meer gevaar betekent voorzichtiger rijden, tenminste dat lees ik in het bericht. En als er geen verschil zit in zomer- of winterbanden dan zou het toepassen van winterbanden dus totaal geen nut hebben (en dat geloof ik dus weer niet)

[ Voor 38% gewijzigd door WFvN op 24-12-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Ik lees niet dat het aantal incidenten kleiner is, maar de incidenten zelf kleiner zijn, oftewel, minder serieus.

Dat is ook niet zo gek, de snelheden liggen nu eenmaal lager in de winter. Groot verschil tussen een botsing met 50 of een botsing met 100 km/u. Kreukelzones trekken zich immers niks aan van temperatuur.

Zelf heb ik overigens sinds dinsdag winterbanden. Ik had van tevoren best het idee dat het nut zou hebben, maar had tegelijkertijd toch altijd iets van "ach, als je verstandig rijdt gebeurt er niets" en "verschil zal ook weer niet echt dramatisch zijn".

Het eerste ben ik nog steeds van overtuigd, verstandig rijden is essentieel, zolang je je maar goed aanpast hoeft er ook met zomerbanden niets te gebeuren, maar het tweede kom ik volledig op terug: je hebt echt significant meer grip. Had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.

Ik zeg nu: nooit meer zonder in de winter. Het rijdt gewoon veel fijner als je een beetje normaal grip hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door DarkFlow op 24-12-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

DarkFlow schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 23:45:
Ik lees niet dat het aantal incidenten kleiner is, maar de incidenten zelf kleiner zijn, oftewel, minder serieus.
Maar waarop slaat dan de zin erna met de mededeling dat de kosten ook lager zijn. Logisch gevolg en totaal zinloos omdat te vertellen als het gaat om de incidenten op zich. Een auto volledig total loss rijden of alleen de bumper eraf.... tjonge, wat zou meer kosten met zich meebrengen 8)7

Zoals ik al zei: wazig stuk waar je verder geen drol mee kan helaas.
Iemand al een serieuze bron gevonden met harde cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag ook echt flink wat kansloze auto's gezien. Netjes alle ramen schoongemaakt en soms zelfs de nummerplaat. Maar de lampen voor en achter? Neuh, nergens voor nodig toch? En dan helemaal mooi dat je ziet dat ze de lichten nog aanzetten ook, alsof dat nut heeft door die 5cm sneeuw heen.

Het kost echt 3 sec om even over de lampen heen te wrijven om ze schoon te krijgen. Krabben hoeft niet, ze worden snel genoeg warm om dat laatste beetje ijs eraf te krijgen. Als die dikke laag sneeuw maar eraf is.

Ik ben vandaag gewoon op de fiets gegaan, hier in de zuiden was rijden niet echt haalbaar. Ik wou met de auto vertrekken, maar nadat we met 4 man een 20 min bezig zijn geweest om de buurman uit de sneeuw te laten vertrekken heb ik daar maar vanaf gezien. Alle fietspaden waren keurig geveegd, dus daarop was het fietsen geen probleem. Alleen jammer dat ik 20 min door de sneeuw moest lopen voordat ik bij het dichtbijzijnde fietspad aangekomen was (normale wegen lag een 30 a 40cm). Die 20 min was ik ook wel kwijtgeweest met het uitgraven en wegrijden van de auto, dus het boeide me niet zo gek veel.

Ook wel mooi dat ik in de straat hierachter liep met de fiets en mooi een spoor getrokken door de sneeuw zag, dit spoor eindigde tegen de stoeprand. Iemand moet dus waarschijnlijk naar de garage omdat z'n auto niet meer recht spoort :p. Het spoor was echt een meter of 15, maar met de hoeveelheid sneeuw geloof ik niet dat ie echt hard gereden heeft. Ipv de bocht is de auto waarschijnlijk gewoon rechtdoor gegaan. Aan de sporen te zien heeft ie z'n banden niet recht op de stoeprand gestuurd, grote kans op schade dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag was het ook weer prachtig. 10-20cm sneeuw/ijs/veegsel rond mijn auto, en ik ging er zonder problemen achteruit uit (voor mij was een auto aan het laden lossen).
Aan het eind van de straat keer ik om (vluchtheuvel) en zag dat een ander auto op die plek wou parkeren.
De neus over het heuveltje sneeuw/ijs/veegsel waar ik doorheen was gereden, en verder kwam ie niet meer.
Hoop gespin.

Zelfde geval bij de supermarkt, een auto had een plek in het oog, maar kwam er niet in. Gaf het toen maar op en ik er zo in gereden :P

Ach soms zijn winterbanden wel handig.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 23 december 2010 @ 21:59:
Maar hoe weet je dat het glad is? Alleen dankzij de dripen en de matrixborden.
Ik heb ogen in mijn hoofd, wit op de weg is of zout of sneeuw, ik voel vanzelf wel aan de voorwielen of het gaat glibberen, als de auto's voor je vrolijk 100 rijden zonder raar te doen is er niet veel aan de hand.
Ik heb echt geen matrixbordje nodig om uit te vinden of het glad is.

De stoep vanochtend, glad, de rijweg glad, lokale weg ging,
de provinciale weg was schoon, de snelweg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

strikt genomen is het pas 4 dagen winter natuurlijk :7 :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bouwfraude schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 07:56:
[...]

Ik heb ogen in mijn hoofd, wit op de weg is of zout of sneeuw, ik voel vanzelf wel aan de voorwielen of het gaat glibberen, als de auto's voor je vrolijk 100 rijden zonder raar te doen is er niet veel aan de hand.

Een opgevroren weg zie je echt niet aan dat ie wit is, zolang je zelf rechtdoor gaat merk je niet gelijk aan je voorwielen of het glad is en hetzelfde geldt voor de auto voor je. Dus ja, als jij echt denkt dat je wel ff kunt zien of het ergens (plaatselijk !!!) glad is ben jij dus een van die mensen die duidelijk wel een matrixbord nodig heeft.

En dat plaatselijk staat met uitroeptekens omdat dat nu net het grote probleem is. Het lijkt of je goede grip hebt (want dat probeer je natuurlijk af en toe uit), maar plotseling heb je een paar honderd meter dat je op ijs rijdt en heb je een probleem. En geloof maar dat er echt wel wordt gecontroleerd waar je wel/niet een grote kans op die plaatselijke bevriezing hebt, het is niet voor niets dat bijna overal de 50 alweer van de matrix borden is verdwenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Op een ander forum las ik het verhaal van iemand die ook niks-aan-het-handje over de snelweg reed, totdat ie in een flauwe bocht ineens iemand haaks voor hem in de vangrail zag staan. Hij kon die auto nog ontwijken maar ging daardoor ook na een keertje fishtailen in de rondte en achterstevoren verder. Geen schade, alleen schrik. Het verhaal vertelt niet of er matrixborden werden genegeerd, maar wel dat ijzel op de snelweg voor rare tafrelen kan zorgen.
Draai het eens om. Je zit in het VCNL en je hoort van allerlei kanten dat het op sommige plekken spek- en spekglad is en overal wordt geroepen "Doe iets!". Wat doe je? Niks? Of toch maar die borden op 50 om de mensen te waarschuwen dat er wat aan de hand is?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik moest gisteren (samen met nog drie man) een vrouw in een Passat wegduwen op een parkeerterrein. Kwam absoluut niet weg. Nee, winterbanden hebben in Nederland geen nut. 8)7
Dit was dus na de in totaal 30 cm sneeuw die hier in Noord-Limburg gevallen is, en de parkeerplaats is (afgezien van wat gootjes) helemaal vlak.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[...]

Hm..... auto's rijden vrolijk 100 voor je zonder raar te doen dus is er niet veel aan de hand?
Even los van gladheid, maar enig idee hoeveel mensen ineens in de ankers moeten voor een file na diezelfde gedachte? Zo'n file kan er ineens zijn en er zijn meer dan genoeg hersenloze koeien op de weg die gewoon doorjakkeren en als er dan ook nog een stel schapen achteraan gaan met kuddegedrag en het plaatje is compleet.

Maar wat betreft de gladheid, er zijn dus ook genoeg overmoedige mensen die dus ook gewoon stug het pootje op het gas houden.

Dat anderen gewoon 100 rijden is voor mij echt geen indicatie dat er 'niets' aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Maasluip schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:50:
Nee, winterbanden hebben in Nederland geen nut. 8)7
Ik heb hier nog niemand gezien die beweerd dat met het huidige weer winterbanden geen nut hebben. Wat gedurende het hele winterseizoen beter is en het verplichten van winterbanden is echter iets heel anders :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Ben gisteren vanaf Morbach-Rapperath ( D. ) naar Breezand gereden das 513 klm.
Heb hier ondanks nieuwe Winterbanden 7 1/2 uur over gedaan. In Duitsland 1 geschaarde vrachtwagen op een lokale 80 km/h weg moest toen omrijden. Meerdere wagens in de berm/sloot. Veel sneeuw in Belgie.
En in NL was de A2 afgesloten ter hoogte van knooppunt Leenderheide... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
[...]

Maar sneeuw is niet glad. Alleen platgereden sneeuw en ijs is glad.

Ik voel op de snelweg constant dat de auto wil glibberen, daarom rijd ik maar met 30 km/h, wat eigenlijk al te snel is. Gelukkig rijdt dan iedereen 30 km/h en is de afstand tussen de auto's voldoende om uitrollend tot stilstand te komen. Ook op de stukken waar geen ijs ligt rijdt men 30 km/h. Simpelweg omdat als je eenmaal voelt dat de auto glibbert, dan heb je het al te laat geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Trommelrem schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 12:47:

Ik voel op de snelweg constant dat de auto wil glibberen, daarom rijd ik maar met 30 km/h,
Welke snelwegen zijn dat dan?

(Ik kan het me niet voorstellen dat je namelijk met 30 over de snelweg gaat, hoe glad het ook is. Zelf op puur ijs en met 300mm kale zomerbanden moet je nog makkelijk minstens 50 kunnen rijden (en wel afstand houden natuurlijk!).)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Twhomp schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:07:
... Zelf op puur ijs en met 300mm kale zomerbanden moet je nog makkelijk minstens 50 kunnen rijden ...
Rijden zal misschien wel lukken, maar sturen en vertragen wordt dan wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

(Ik kan het me niet voorstellen dat je namelijk met 30 over de snelweg gaat, hoe glad het ook is. Zelf op puur ijs en met 300mm kale zomerbanden moet je nog makkelijk minstens 50 kunnen rijden (en wel afstand houden natuurlijk!).)
Nou ik haalde op een dikke laag nauwelijks aangereden sneeuw een max van 30-35km/h in een vrij lichte auto met 265mm brede (aangedreven) achterbanden. Meer snelheid was niet mogelijk en resulteerde enkel in wielspin. Hoe dat op puur ijs gaat weet ik niet.

Het zijn wel vrij extreme omstandigheden die je alleen aantreft op buitenwegen waar nooit sneeuw wordt geschoven of zout wordt gestrooid. Op de snelweg zul je het niet snel zo erg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Zelf op puur ijs en met 300mm kale zomerbanden moet je nog makkelijk minstens 50 kunnen rijden (en wel afstand houden natuurlijk!).)
Are you nuts? Op puur ijs heb je alleen maar grip met spikes/studs. Verder met geen enkele band. Punt. Geen discussie over mogelijk. Het profiel maakt idd geen flikker uit, omdat je toch geen grip hebt en er niets af te voeren valt. Er is nauwelijks wrijving.

Ik denk dat je in de war bent met platgereden sneeuw oid.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

mphilipp schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:30:
[...]

Are you nuts? Op puur ijs heb je alleen maar grip met spikes/studs. Verder met geen enkele band. Punt. Geen discussie over mogelijk. Het profiel maakt idd geen flikker uit, omdat je toch geen grip hebt en er niets af te voeren valt. Er is nauwelijks wrijving.

lul niet... :z :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
[...]

Ja jij zal het ongetwijfeld kunnen. Ik kan het ook hoor. Maar ik doe het niet omdat het niet verstandig is. Een grote windvlaag en je verliest de controle over je auto wel. Gelukkig zijn de andere automobilisten ook verstandig en rijden ze ook 30 km/h.

Drie weken geleden ben ik nog een stoet spookrijders tegengekomen op de snelweg. Ze reden terug omdat het verderop vast stond door een helling van ijs. Geloof me, als je spookrijders ziet dan wil je echt geen 50 km/h rijden. Zelfs 30 km/h is dan eigenlijk al te snel. Dat was dan in Luxemburg - vrijwel om de hoek dus - maar ook hier in Nederland ben ik plekken tegengekomen waar het echt glad was. Onlangs kwam men een toerit van de snelweg niet op. Allemaal auto's deden moeilijk. Ik kon er als enige wel in één keer en snel op komen omdat ik goed reed, maar dat betekent niet dat ik met 50 km/h over de snelweg ga rijden. Ik heb al genoeg meegemaakt op de weg om te weten dat het belangrijker is om rekening te houden met de onkunde van anderen dan de kunde van jezelf.

De zwakste schakel is bepalend voor alles. Zowel bij je fietsslot als bij je weggedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[...]

Are you nuts? Op puur ijs heb je alleen maar grip met spikes/studs. Verder met geen enkele band. Punt. Geen discussie over mogelijk. Het profiel maakt idd geen flikker uit,
Profiel niet inderdaad maar compound wel!

Winterbanden hebben een veel zachter rubber (en slijten in de zomer als sneeuw voor de zon :+ dus 's zomers rijden is weer een beetje zonde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
WFvN schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:47:
[...]

Profiel niet inderdaad maar compound wel!

Winterbanden hebben een veel zachter rubber (en slijten in de zomer als sneeuw voor de zon :+ dus 's zomers rijden is weer een beetje zonde)
Begin of eind maart de originele stalen velgen met winterbanden wisselen voor 2ehandse LM velgen met nieuwe Continental zomerbanden.

Dan hoop ik 3 winters met mijn winterbanden te doen. Na de laatste winter rij ik de winterbanden door in de zomer.

Wie doet dat ook? Dus als de winterbanden op zijn voor de toekomstige nieuwe winter, dan doorrijden in de lente/ zomer en herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Dazsur schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 13:58:
[...]

Begin of eind maart de originele stalen velgen met winterbanden wisselen voor 2ehandse LM velgen met nieuwe Continental zomerbanden.

Dan hoop ik 3 winters met mijn winterbanden te doen. Na de laatste winter rij ik de winterbanden door in de zomer.

Wie doet dat ook? Dus als de winterbanden op zijn voor de toekomstige nieuwe winter, dan doorrijden in de lente/ zomer en herfst.
Klinkt wel als een plan idd.
Maar mijn probleem is dat ik mijn winterbanden niet versleten krijg :+
Nu voor de 3e winter eronder, en deze week nog bij de APK geweest waar ze volgens het rapport nog steeds op 7,5mm voor en 7mm achter profiel hebben.. :D

Denk dat ik er nu een goeie 25k mee gereden heb trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mooie onderbouwing. Omdat je met winterbanden en 16km/h een remweg van zeven meter hebt kun je best 50 op een beijzelde snelweg rijden. Kijk voor de gein eens hoe deze meneer met winterbanden en 4wd z'n auto prachtig onder bedwang houdt op een bevroren meer. Zo ongeveer de enige plaatsen waar 'ie _kan_ sturen zijn aangevroren plakken sneeuw. Op het ijs glijdt 'ie dwars net zo goed als met de wielen naar voren.

(en deze had ik nog in m'n archief zitten: http://www.nutz.nl/archiv...zel-en-een-heuveltje.html)

[ Voor 8% gewijzigd door burne op 25-12-2010 14:17 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die gast met z'n grijze bak op 1:45 heeft spikes zo te zien aan het ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn eerste rijdagen met de L (Belgen oefenen op de baan voordat ze aan de praktijkexamen mogen beginnen) was direct sneeuw en het ijs volgende snel. Het voertuig is een Micra uit einde jaren 90 met zomerbanden eronder. Op de vooras banden uit 94 met 3 mm profiel en op de achteras banden uit een onbekend jaartal met de legale 1,6 mm profiel.

Op papier zijn de 2 EuroNCAP sterren ondermaats tov de 4 voor wagens die rond 2003 ontworpen zijn. ABS, airbags,... kent het voertuig niet. Banden met meeste profiel hoort eigenlijk op de achteras, anders begint de staart uit te breken. De banden zouden al ontploft zijn volgens de media, 6 jaar in de winkelschappen (nooit gebruikt geweest) is al genoeg om banden chemisch kapot te krijgen en na 10 jaar moet je het echt vervangen. De smalle bandjes leveren wel meer gronddruk om door het sneeuw te drukken. Oh ja, het rijdt op zomerbanden en ik heb geen rij-ervaring. Wat ik wel heb is wat basiskennis mechanica.

Daar lag (de nacht van 19 december) een ijsveld over de hele Antwerpse binnenstad. Een lage wrijvingscoëfficiënt met het ijs. Rustig optrekken en door een kronkelige straat rijden. Eens remmen om voorrang aan iemand van rechts te verlenen, glij en de auto slingert. Denk aan eerste wet van Newton, als je geen kracht op het voertuig zet, dan blijft het ofwel in rust staan ofwel in rechte lijn met constante snelheid doorgaan. Remmen los, ontkoppelen, stuur recht en de wagen beweegt in een rechte lijn. Dan voorzichtig bijsturen om de bochten in de straat te volgen. Een bocht nemen of remmen probeert krachten op het ijs uit te oefenen, maar teveel kracht doet de wielen doorslippen.

Geen voorrang van rechts in deze omstandigheden, botsingen vermijden is de prioriteit. Bij een verkeerslicht gleed een wagen naast mij door. Iemand draait naar links af, de wagen staat inderdaad 90° naar links gedraaid, maar het glijdt wel rechtdoor. Een route met zo weinig mogelijk helling gepland.

Gisteren waren er platgereden sneeuw sporen in de baan, waarop je goed kan rijden. Maar aan de randen van de baan heb je opnieuw ingevroren water (ijs), helder shiny hard spul. Het is voor de voetgangers al een uitdaging om erover te wandelen. Interessant dat iedereen gelijk voor het ijs is?

Overdag word je door bumperklevers opgejaagd zodat de risico's anders liggen dan 's nachts. Aan de andere kant wordt het ijs overdag stuk gereden (grote scherven alsof het glasscherven zijn) of de zon doet het smelten.

Winterbanden mogen betere specs dan zomerbanden hebben. Maar hoeverre gebruik je het? Met de nodige voorzichtigheid kan je met zomerbanden ook rijden.

Je moet al veel rijden voordat de prijs van een extra set winterbanden naast de gewone banden te slikken valt. 600 op een voertuig van 1400 euro is een procentueel groot bedrag. Het wisselen, een set banden thuis bewaren of op bandenhotel sturen komt nog erbij kijken. Mooi dat een premium luxe erbij kan, maar voor de gewone arbeider is dat teveel van het goede. De prijs van 2 platte televisies in 1 keer betalen is niet niks.

Als je af en toe een draadje moet doorknippen of strippen, dan haal je niet Knipex tangen van 20 à 30 euro in huis. Maar je doet het met een schaar of mes, maximaal goedkope tangen uit de bouwmarkt. Als je een elektricien bent en regelmatig aan elektrische installaties werkt, dan wil je niet onder de Knipex tangen kwaliteit gaan.

Tuurlijk denken technici graag dat alleen het goede tot het beste materiaal net goed genoeg is. Dus iedereen aan de Knipex tangen, hexacores, 500 euro smartphones (250 euro met halve snelheid processor en weinig geheugen is niet vooruit te branden), blauwe Bosch/Makita/Metabo boormachines,... maar zo werkt het economisch in de wereld niet.

Probeer het goed materiaal maar tussen de vaste lasten met 1000 euro netto maandinkomen te plaatsen. De wasmachine die stuk gaat of andere dingen trekken de aandacht. Het is voor de hoogopgeleiden gemakkelijker te plaatsen met onze overinkomens. 1500 euro netto is 1000 euro voor de vaste lasten en eten dat iedereen nodig heeft en 500 euro is extra vrije bestedingsruimte, dan kunnen de winterbanden gemakkelijk erbij. De schijven/schalen van de inkomstenbelasting zijn hierop gebaseerd, basis-gedeelte van je inkomen wordt minimaal belast en hoe hoger het over-gedeelte, hoe meer belast.

Onder een leasebak wil ik winterbanden hebben, want ze bieden niet zomaar een leasebak aan. Een duidelijk signaal dat er veel gereden wordt. Onder een eigen wagen is het afhankelijk of het te betalen is en de auto-afhankelijkheid zo groot is. Anders ga ik met de fiets of het OV, tenzij als het nacht rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Veel (snel/auto)wegen zijn toch nog gevaarlijk glad in het zuiden van het land. Voornamelijk door ophopend ijs dat met de lichte dooi van overdag alleen maar gladder wordt. Overigens momenteel weer een flinke sneeuwbui in Eindhoven, genoeg om de huidige sneeuwlaag weer wat aan te dikken, en daar waar het weg was (wegen die wel grotendeels bijgehouden worden) weer te laten glinsteren.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 25-12-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat die dingen op ijs nog relatief zoveel grip hadden wist ik idd niet. Te voet heb je op ijs ook gewoon geen grip om van te spreken.

De test is volgens mij wel weer precies gemaakt zodat die banden er goed uitkomen. De omstandigheden zijn dan wel hetzelfde voor alle banden, maar die bocht maken op ijs met meer dan 15mph is volgens mij ook een brug te ver. Uiteindelijk ben je wel beter af met die winterbanden, maar ijs blijft een verhaal apart. Dat is wel duidelijk, leuke test of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vandaag in de buurt een auto met sneeuwkettingen gespot, dat lijkt me wel wat overdreven. Misschien was het ook een kleine oefening voor de wintersport of iets dergelijks.

Verder bevallen de winerbanden prima, ze leken wel wat zacht (ik rij niet zo vaak in die auto), ze waren na het opleggen twee weken geleden nog niet opgepompt, dus dat heb ik maar even gedaan. voor en achter ongeveer 20% te lage druk. Komt dat nou door de temperatuur? Moet je nu de banden simpelweg tot de standaard aanbevolen druk (of zelfs +0,2) pompen? Mij lijkt dat je bij deze temperaturen dan uiteindelijk (als klopt wat hier gepost is: dat de banden (en uiteindelijk dus ook de lucht daarin) tijdens het rijden binnen de kortste keren op de zomertemperatuur komen.) met een te hoge druk komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb ook het idee dat de winterbanden veel eerder druk verliezen dan mijn 'zomerbanden'. Alle 4, dus lijkt me sterk dat er een lekkage is (dan wel op de velg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TommyGun schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:47:
Ik heb ook het idee dat de winterbanden veel eerder druk verliezen dan mijn 'zomerbanden'. Alle 4, dus lijkt me sterk dat er een lekkage is (dan wel op de velg).
Misschien ontsnapt lucht in de winter sneller omdat lucht sneller krimpt dan een wiel/ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 10:17
TommyGun schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:47:
Heb je er lucht of stikstof inzitten?

Vorige week ook nog ff gelachen, een sjonnie met een verlaagde mazda 6 met 18" die toch niet zo goed door de sneeuw kwam, kerel deed 10/15min of een een paar meter :+ (met de bus van het werk met winterbanden had ik er geen problemen mee ;) )

Verschil werd ook wel duidelijk toen ik de banden aan het wisselen was bij m'n eigen auto, moest door de sneeuw met 2 winter en 2 zomer banden, de aangedreven zomerband verloor nogal snel grip :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3p0x schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:02:
[...]

Ik heb allebei, dus altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
burne schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 14:09:
[...]

Mooie onderbouwing. Omdat je met winterbanden en 16km/h een remweg van zeven meter hebt kun je best 50 op een beijzelde snelweg rijden. Kijk voor de gein eens hoe deze meneer met winterbanden en 4wd z'n auto prachtig onder bedwang houdt op een bevroren meer. Zo ongeveer de enige plaatsen waar 'ie _kan_ sturen zijn aangevroren plakken sneeuw. Op het ijs glijdt 'ie dwars net zo goed als met de wielen naar voren.

(en deze had ik nog in m'n archief zitten: http://www.nutz.nl/archiv...zel-en-een-heuveltje.html)
Juist... Wie gaat er dan ook met zulke snelheden in combinatie met zulks bochtenwerk op ijs rijden. Daar sloop je zelfs je spijkerbanden nog mee. :')

Feit blijft dat winterbanden veel meer grip bieden op ijs. Ik ervaar dat dagelijks hier in de straat.

[ Voor 5% gewijzigd door Gabliboeba op 28-12-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gonadan schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:31:
Ik vergeet gewoon om mijn eigen ervaring te vertellen. Gisteren zijn mijn UG7+'jes eindelijk gemonteerd en heb de hele dat rond gereden. In eerste instantie dacht ik al verschil te merken tussen de heen- en terugweg van en naar de garage maar ik wilde terughouden en objectief blijven in mijn oordeel.

Nadat ik aan het eind van de dag mijn eigen wijk, bekend terrein dus veel ervaring, betrad kon ik maar één conclusie trekken. Mijn zomerachterbanden zijn echt op aan het raken en winterbanden maken echt een groot verschil. Gas geven zorgde voor acceleratie in plaats van spinnende wielen, remmen zorgde ook echt voor afremmen in plaats van blokkerende wielen en glijden.

Vorig jaar heb ik mij prima gered op zomerbanden, gewoon rustig aan doen en dan gebeurt je ook weinig. Nu ben ik wel blij dat ik ze heb, als je de kans hebt zou ik hem gewoon nemen, het rijdt veel relaxter omdat je zoveel extra marge hebt.

Wat ieder voor zichzelf wil is een eigen keuze. Als ik een auto met brede sloffen en dure velgen had zou ik het waarschijnlijk nooit gedaan hebben. Maar één punt is gewoon geen discussie, namelijk de werking van die dingen. Ze zijn gewoon echt vele malen beter op sneeuw en pulp. Qua regen en droog zou ik het nog niet weten, dat moet de ervaring leren gok ik. ;)
Nu zijn we een week verder en de vooroordelen zijn bevestigd. Op ijs werkt niets, op sneeuw en pulp zijn winterbanden gewoon echt beter. Als het droog is zijn ze luidruchtiger dan mijn gewone banden, dat is dan wel weer jammer. Vooralsnog ben ik nog steeds blij dat ik ze heb, zeker gezien het feit dat ik afgelopen week in het zuidoosten des lands heb verkeerd alwaar de sneeuw redelijk aanwezig was.

Met het teruglezen van het topic heb ik veel gelezen over matrixborden, hierbij een crosspost van mij hierover met het risico dat ik door een aantal afgefakkeld zal worden gezien de posts die al gepassseerd zijn. ;)

Vorige week maandag moest ik van west naar oost het hele land door. Onderweg kwam ik over de A9, A2, A15, A50 en A73 welke allen onder de 'snelheidsdeken' (goh ze bedenken weer eens een woord) vielen van 50 km/u als ik het mij goed herinner. Op de A9 vond ik dat volkomen logisch, overal kwam je weer van die brokken vastgevroren sneeuw tegen die toch redelijk slecht voor de wegligging zijn. Op de A2 sloeg het helemaal nergens op, alleen strook 1 (meest links) was besneeuwd en ongebruikt, de overige stroken waren helemaal schoon. Ook de A15 en A50 waren helemaal schoon. Er werden dan ook collectief 95 gereden. Pas op de A743 had het weer nut, die was voor 99% schoon maar op enkele bruggen lag ineens een strook ijs. Ik kan je vertellen dat met 95 over een strook ijs niet lekker zit, zolang je echter niets doet gebeurt er ook niets.

Het grote probleem in mijn ogen is dan ook dat RWS te besodemieterd is of de middelen er niet voor (over) heeft om per traject te beoordelen welke snelheid geschikt is. Hierdoor wordt er van je verwacht dat op compleet schone wegdelen onrealistisch langzaam gaat rijden omdat er 30 kilometer verderop nog wel een stukje slecht is. Dan kan ik het volkomen begrijpen dat mensen harder gaan rijden, dat deed ik zelf ook. Het grote probleem is echter dat je hierdoor wel in de hand werkt dat op de stukken waar het wél nodig is de mensen alsnog te hard rijden. Als de mensen weten dat zo'n beperking ook echt terecht is houden zij zich er veel beter aan, nu is het gewoon gas erop en dan maar wat meer afstand zodat je het beter kunt inschatten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Gabliboeba schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 15:39:
[...]

Feit blijft dat winterbanden veel meer grip bieden op ijs. Ik ervaar dat dagelijks hier in de straat.
Plat gereden sneeuw is nog geen ijs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 16:32:
[...]
Op de A2 sloeg het helemaal nergens op, alleen strook 1 (meest links) was besneeuwd en ongebruikt, de overige stroken waren helemaal schoon.
...
Het grote probleem in mijn ogen is dan ook dat RWS te besodemieterd is of de middelen er niet voor (over) heeft om per traject te beoordelen welke snelheid geschikt is.
Hier op het werk zijn zat mensen die over de A2 hierheen komen en afhankelijk van hoe laat ze aan kwamen vonden ze de snelheidsbeperking daar compleet onzinnig of totaal terecht :P

Ik denk dus dat de RWS het best wil goed beoordeeld alleen dat ze de snelheidbeperking er pas afhalen als de weg al een paar uur weer goed is. Nu lijkt me dat ook logisch want je wilt niet het ene moment de beperking weg halen en een half uur later hem weer aanzetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
!null schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 16:44:
[...]

Plat gereden sneeuw is nog geen ijs.
Wel als de dooi even heeft ingezet en alles opnieuw is opgevroren. Hoe wil je het anders noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
laat maar achterwege, niet echt zinvolle opmerking.

[ Voor 96% gewijzigd door begintmeta op 28-12-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

TommyGun schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 23:05:
Veel (snel/auto)wegen zijn toch nog gevaarlijk glad in het zuiden van het land. Voornamelijk door ophopend ijs dat met de lichte dooi van overdag alleen maar gladder wordt. Overigens momenteel weer een flinke sneeuwbui in Eindhoven, genoeg om de huidige sneeuwlaag weer wat aan te dikken, en daar waar het weg was (wegen die wel grotendeels bijgehouden worden) weer te laten glinsteren.
Ik ben vandaag van Zwolle naar Tilburg en terug geweest met m'n auto op zomerbandjes en ook nog eens aanhangertje erachter. Ik ben overigens expres niet over Utrecht maar over Apeldoorn-Arnhem-'s Hertogenbosch gegaan. Utrecht heeft wat ellende met slecht wegdek gehad en ANWB gaf aan daar wat spitsellende te krijgen. Daarbij waren de verwachtingen van sneeuw vanuit het zuidwesten dus voor mij reden om wat meer langs het oosten te gaan.

Ik heb zowel heen- als teruggaande totaal geen last gehad van gladheid op de eerste 50 en de laatste 50 meter na. Ik begrijp dus dat ik mooi op tijd terug ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

3p0x schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:02:
[...]

Lucht. Vreemd genoeg heb ik het zojuist nog even gecheckt en toen ging er maar 'n klein beetje bij, terwijl er een dikke week terug elke dag wel wat bij kon (sindsdien niet meer gecontroleerd, tot vandaag dan). Zal toch met de temperatuur of wat dan ook te maken hebben.
WFvN schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 21:41:
[...]

Ik heb zowel heen- als teruggaande totaal geen last gehad van gladheid op de eerste 50 en de laatste 50 meter na. Ik begrijp dus dat ik mooi op tijd terug ben gegaan.
Het kan snel veranderen, dat blijkt. Zo was het afgelopen zondag(ochtend) nog zeer glad in het westen (inclusief matrixborden op 50), maar enkele uren later toen ik ging was alles al 'opgelost'. Deze middag heb ik overigens zonder problemen een ritje Rozenburg - Eindhoven gemaakt, terwijl ik gladheid had verwacht door de lichte dooi en (ijs)regen.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 28-12-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 16:52:
Hier op het werk zijn zat mensen die over de A2 hierheen komen en afhankelijk van hoe laat ze aan kwamen vonden ze de snelheidsbeperking daar compleet onzinnig of totaal terecht :P

Ik denk dus dat de RWS het best wil goed beoordeeld alleen dat ze de snelheidbeperking er pas afhalen als de weg al een paar uur weer goed is. Nu lijkt me dat ook logisch want je wilt niet het ene moment de beperking weg halen en een half uur later hem weer aanzetten.
Naar de gedachte erachter kan ik alleen maar gissen. Als ze echter nu klagen dat veel mensen zich niet houden aan de matrixborden dan weet ik wel waarom. Hetzelfde effect geld in mijn ogen voor wegwerkzaamheden. In principe wil iedereen zich best aan die beperking houden, maar als je kijkt hoevaak ze borden vergeten of gewoon laten staan ook al wordt er tijden niets gedaan dan zie ik toch gebeuren dat mensen er steeds vaker lak aan hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Of dat je 90 moet rijden vanwege nieuw asfalt, terwijl je normaal 100 mag op dat traject. Alsof die 10km/u verschil maakt..
Pagina: 1 ... 20 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.