Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.870 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:45:
Goed, dan snapt gewoon lekker niemand wat ik hier bedoel met je aanpassen aan de omstandigheden.
Vooralsnog zijn er weinig medestanders van je denkwijze, gek hé?

Het feit dat jij met grootlicht seinend je door het verkeer begeeft, zegt al genoeg over jezelf en je rijstijl. Nogal kansloos dus ook niet de moeite waard om nog langer mee in discussie te gaan.

Snap ik ook weer wat dat negatieve image van jonge bestuurders in leasegebakjes vandaan komt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
dfrenner schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:29:
[...]

Voor het geval er opeens een blok beton voor je op de weg ligt?

Je moet wel erg hard rijden wil je met 64km verschil tegen iemand aanrijden. En dan moet je ook de kreukelzones (van beide auto's) nog even meerekenen...
Voor het geval dat je op een file inrijdt. Stel dat je de file te laat ziet en je begint met maximaal remmen op ijs. Dan heb je minstens een kilometer nodig om tot stilstand te komen, maar omdat je even niet oplette heb je niet een paar kilometer verderop gekeken en zag je de file pas op 100 meter voor je. Gevolg is, omdat je 70 km/h reed, dat je met 68 km/h ofzoiets op de file in rijdt. Omdat er ijs lag.

Daarom is de maximum snelheid 50 km/h en niet 70 km/h. Snelheidslimieten in Nederland zijn altijd zo ingesteld dat je in principe niet echt hoeft te letten, wat je beter wel altijd kunt doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 21-12-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Trommelrem schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:25:
[...]

Voor het geval dat je op een file inrijdt. Stel dat je de file te laat ziet en je begint met maximaal remmen op ijs. Dan heb je minstens een kilometer nodig om tot stilstand te komen, maar omdat je even niet oplette heb je niet een paar kilometer verderop gekeken en zag je de file pas op 100 meter voor je. Gevolg is, omdat je 70 km/h reed, dat je met 68 km/h ofzoiets op de file in rijdt. Omdat er ijs lag.

Daarom is de maximum snelheid 50 km/h en niet 70 km/h. Snelheidslimieten in Nederland zijn altijd zo ingesteld dat je in principe niet echt hoeft te letten, wat je beter wel altijd kunt doen.
Er zitten inderdaad gewoon veradelijke stukken bij en dan kun je met 50 KM/uur meer doen dan met 70. Als auto's viaducten niet meer opkomen op de snelweg dan is het glad :p Bovendien haalt een lagere maximumsnelheid de snelheidsverschillen omlaag tussen de daredevils en de bange poeperts wat de veiligheid ook bevorderd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Marzman schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:30:
[...]

Er zitten inderdaad gewoon veradelijke stukken bij en dan kun je met 50 KM/uur meer doen dan met 70. Als auto's viaducten niet meer opkomen op de snelweg dan is het glad :p Bovendien haalt een lagere maximumsnelheid de snelheidsverschillen omlaag tussen de daredevils en de bange poeperts wat de veiligheid ook bevorderd.
Precies. En met 70 km/h kun je ook niet even snel uitwijken naar de vluchtstrook als je de file te laat ziet. Die kans is met 50 km/h aanzienlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:25:
[...]

Voor het geval dat je op een file inrijdt. Stel dat je de file te laat ziet en je begint met maximaal remmen op ijs. Dan heb je minstens een kilometer nodig om tot stilstand te komen, maar omdat je even niet oplette heb je niet een paar kilometer verderop gekeken en zag je de file pas op 100 meter voor je.
100 meter is wel heel erg weinig om vooruit te kijken, wat ben je in hemelsnaam aan het doen in de auto.
Niet opletten met dit weer is niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
bouwfraude schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:09:
[...]

100 meter is wel heel erg weinig om vooruit te kijken, wat ben je in hemelsnaam aan het doen in de auto.
Het overkomt iedereen weleens dat je eventjes niet hebt opgelet en dat je dus alleen de komende 100 meter in een overzichtskaart in je hoofd hebt. Gelukkig komt het niet veel voor, maar als het voorkomt dan hoeft er maar een kleine opstopping te zijn en het gaat mis. Waarom denk je dat er mensen op files in rijden? Omdat het menselijk is om af en toe de aandacht er niet bij te houden. Ze doen het echt niet opzettelijk hoor.

Ook mij is het een keer overkomen. Ik kwam op de vluchtstrook naast m'n voorligger tot stilstand. Een aantal jaren geleden zag ik te laat dat er een file stond en door de mogelijke gladheid heb ik expres geen noodremming uitgevoerd maar ben ik (nadat ik heb gekeken of er geen hulpdiensten aan kwamen) de vluchtstrook op gereden om daar een normaalremming uit te voeren. Het overkomt iedereen een keer, je kunt mij niet vertellen dat jij nooit een oopsie-moment hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bouwfraude schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:09:
[...]

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, ook onder de verongelukten de afgelopen dagen, die dat anders zien B)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de Nankang SV-2 banden met velgen besteld voor mijn E81 BMW op autobandenmarkt. Ben benieuwd hoe dit merk presteert

[ Voor 10% gewijzigd door P.B. op 21-12-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

En plots staan de matrixborden op 50 (A2 en A67 regio Eindhoven). Waarom? Het was zeker niet glad. Ja ik weet het, dat zie je niet altijd, maar je kunt het wel voelen! Nog mooier was dan ook dat je in de ene richting de vmax (120 km/h) mocht en de andere richting maar 50 km/h, terwijl je enkele minuten daarvoor dus nog de vmax reed en er niets aan de hand was...

In het laatste geval maar 80 km/h aangehouden, maar dat had dan weer andere redenen... ;)

[ Voor 66% gewijzigd door TommyGun op 21-12-2010 20:58 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TommyGun schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:45:
En plots staan de matrixborden op 50 (A2 en A67 regio Eindhoven). Waarom? Het was zeker niet glad. Ja ik weet het, dat zie je niet altijd, maar je kunt het wel voelen! Nog mooier was dan ook dat je in de ene richting de vmax (120 km/h) mocht en de andere richting maar 50 km/h, terwijl je enkele minuten daarvoor dus nog de vmax reed en er niets aan de hand was...

In het laatste geval maar 80 km/h aangehouden, maar dat had dan weer andere redenen... ;)
Daar zou ik dan maar heel erg mee uitkijken, kon anders wel eens een dure grap worden:
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) gaat vanaf woensdag extra controleren of automobilisten zich op snelwegen houden aan de zogenoemde 'snelheidsdeken'. Vanwege spekgladde wegen heeft Rijkswaterstaat op veel snelwegen in het hele land de maximumsnelheid verlaagd naar 50 kilometer per uur. Het gaat onder meer om de A2, A7, A9, A27 en de A58.

Matrixborden geven de snelheidsbeperking aan. De snelheidsnorm is geen advies, maar een wettelijk verplichte maximumsnelheid. Niet iedereen houdt zich echter aan de snelheidsnorm, zo heeft Rijkswaterstaat geconstateerd. Volgens het KLPD heeft dit tot nog toe geleid tot veel ongevallen. De controles moeten een einde maken aan deze verkeersonveilige situatie.

Het KLPD controleert ook extra op het inhaalverbod voor vrachtauto's dat op borden is aangegeven. Weginspecteurs zagen geregeld dat vrachtwagens de snelheidslimiet negeren, links blijven rijden en het verkeer voorbijdenderen. Maandag waren er zeker 44 ongevallen waarbij een vrachtwagen was betrokken. Ook kantelden vijf vrachtwagens op plekken waar de snelheid was verlaagd naar vijftig kilometer per uur.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO riepen chauffeurs dinsdag op zich aan te passen aan de weersomstandigheden en hun snelheid te matigen.
http://www.trouw.nl/nieuw...t_verlaagde_snelheid.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuurbeweging: ik voel dat het niet glad is.
100 meter verder: stuurbeweging: ik voel dat het niet glad is.
100 meter verder: stuurbeweging: ik voel dat het glad is, en een mooie slip de vangrail in.

En dat is het punt... Je kan het voelen, maar zeker als je je op de rand begeeft of een wat hogere snelheid aanhoudt, dan is de keer dat je voelt dat het wel glad is misschien gelijk de laatste keer. Er is zeker op hogere snelheden veel te weinig marge voor een mens om nog iets met die informatie te doen op het moment dat het nodig is.

Natuurlijk is anticiperen en afstand houden een marge die je inbouwt, maar eenieder die wel eens vrij onverwacht, ook met lage snelheid, op een stuk ijzel terecht is gekomen weet dat als het echt ijs is het doorglijden gewoon gaat en doorgaat en doorgaat.

Nu is er hier niet wat bijgevallen de afgelopen 2 dagen. De wegen zijn redelijk schoon en toch voorzien van een zoutlaag. Maar, daar waar wel meer sneeuw is gevallen en die bij het platrijden / smelten de pekel afvoert kan je zuur uitkomen. Er hoeft maar even een minder goed afvoerend deel wegdek te zijn. Een viaduct. Afvoerwater dat een weg zoekt en toevallig door het asfalt loopt.

Natuurlijk heeft iedereen een andere veilige grens, maar laten we nou niet gaan denken dat borden voor de grap of om te pesten aangezet worden. Dat heeft ook niets met angsthazen te maken, maar met bereidheid tot het aanvaarden van een bepaald risico. Op de weg zit je nooit alleen, en je bent nooit alleen van invloed op de situatie om je heen. Zelfs al doet een ander niks fout, kan je de dupe worden van een omstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:10:
Stuurbeweging: ik voel dat het niet glad is.
100 meter verder: stuurbeweging: ik voel dat het niet glad is.
100 meter verder: stuurbeweging: ik voel dat het glad is, en een mooie slip de vangrail in.

En dat is het punt... Je kan het voelen, maar zeker als je je op de rand begeeft of een wat hogere snelheid aanhoudt, dan is de keer dat je voelt dat het wel glad is misschien gelijk de laatste keer. Er is zeker op hogere snelheden veel te weinig marge voor een mens om nog iets met die informatie te doen op het moment dat het nodig is.

---

Natuurlijk heeft iedereen een andere veilige grens, maar laten we nou niet gaan denken dat borden voor de grap of om te pesten aangezet worden. Dat heeft ook niets met angsthazen te maken, maar met bereidheid tot het aanvaarden van een bepaald risico. Op de weg zit je nooit alleen, en je bent nooit alleen van invloed op de situatie om je heen. Zelfs al doet een ander niks fout, kan je de dupe worden van een omstandigheid.
Uiteraard, en zeer begrijpelijk dat zo'n limiet geldt en je je eraan houdt als het druk is (in de spits bijvoorbeeld), maar die 10 auto's die ik gezien heb afgezien van de strooiwagens... Laat het (schade aan mijzelf / mijn auto) dan lekker mijn eigen risico zijn, hoe klein ook in mijn ogen.

Van een vangrail raken (zijdelings) met 80 km/u ga je doorgaans niet dood hoor. De schade zal wellicht iets groter zijn dan bij 50 km/u, er vanuit gaande dat je de controle verliest en dus überhaupt iets raakt, maar het is een beetje overtrokken imho.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 21-12-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Natuurlijk is anticiperen en afstand houden een marge die je inbouwt, maar eenieder die wel eens vrij onverwacht, ook met lage snelheid, op een stuk ijzel terecht is gekomen weet dat als het echt ijs is het doorglijden gewoon gaat en doorgaat en doorgaat.
Dan is er inderdaad geen houden aan en kun je maar beter zorgen dat je niet zo hard gaat. Daar was ooit een leuk filmpje over van een regionale omroep die twee kinderen interviewden die vonden dat een bepaalde weg gevaarlijk was. Tijdens dat interview klapte op de achtergrond de ene na de andere auto op elkaar en zelfs de politie die polshoogte kwam nemen die kwam slippend en half over de stoep door de straat :p

Staat vast wel ergens op Youtube, maar er is vrij weinig in te anticiperen inderdaad als het echt ijzel is en dat is ook de reden dat de snelheid op de snelwegen tijdelijk verlaagt is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Marzman schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:17:
[...]

Staat vast wel ergens op Youtube, maar er is vrij weinig in te anticiperen inderdaad als het echt ijzel is en dat is ook de reden dat de snelheid op de snelwegen tijdelijk verlaagt is.
Een klein verschil, een binnenweg waar nog geen korreltje pekel gestrooid is ;).

YouTube: Het is glad in Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:20
En plots staan de matrixborden op 50 (A2 en A67 regio Eindhoven). Waarom? Het was zeker niet glad. Ja ik weet het, dat zie je niet altijd, maar je kunt het wel voelen!
Hoeveel ongelukken zijn er de laatste dagen wel niet gebeurt op die 'niet gladde' snelwegen ? Het probleem is nu juist dat het maar plaatselijk glad is en dat je niet kunt waar precies. Op 99% van de weg kun je dus zonder problemen 120, maar op die ene procent kan het dan toch goed fout gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan is er inderdaad geen houden aan en kun je maar beter zorgen dat je niet zo hard gaat. Daar was ooit een leuk filmpje over van een regionale omroep die twee kinderen interviewden die vonden dat een bepaalde weg gevaarlijk was. Tijdens dat interview klapte op de achtergrond de ene na de andere auto op elkaar en zelfs de politie die polshoogte kwam nemen die kwam slippend en half over de stoep door de straat :p

Dat is denk ik ook een deel van zowel de frustratie als de angst bij die snelheidsverlagingen... Ga er maar aan staan om het te voorspellen / detecteren. Dat soort situaties kunnen gewoon per minuut verschillen.

Ik wuif verhalen over plotselinge gladheid niet meer zo snel weg... Wij hadden vroeger een camper, behoorlijk groot en zwaar ding. Rijdende naar zuid-frankrijk, niets aan de hand, heuveltje op, heuveltje af. Het was niet eens winter, en er lag geen sneeuw.

Tijdens het ingaan van een dal, was er ineens weinig controle. Zo goed en zo kwaad als het ging een beetje de berm in gegaan, maar auto's kwamen overal voorbijglijden en sleepten de camper weer mee. Onder in het dal kwamen wij aangegleden, en ook de auto's weer terug die eerder alweer onderweg naar boven waren. Spontaan een zware ijzelafzetting in de bergen, en een spontaan plak ijs op de weg. Bizar.

Het laatste wat ik voorstel is dat we op dat soort uitzonderingen ons leven gaan instellen, want dat is niet te doen. Wel is er de afweging tussen kansen, en helaas maakt iedereen die anders waardoor het gevaar eigenlijk per saldo groter is :P Maar... Ik ben enkele maanden geleden "groen" gaan rijden, en kom er gewoon achter dat veel relaxter en minder hard rijden écht maar een paar minuten scheelt. De afweging 1 uur reizen of 5 uur... ja... Maar hoeveel risico wil je nemen voor een paar minuten?

En als ik dan nog even terugkijk op Amsterdam afgelopen vrijdag, waar het inderdaad lang duurde. Je dikke bakken met brede banden van links naar rechts met slippende banden ziet glijden. Waar 4 man politie auto's de oprit stond te duwen. De mooie sneeuwtaferelen. Ja... Dan kan ik daar ook gewoon van zeggen dat je dat niet iedere dag meemaakt en je er ook van kan genieten dát je het meemaakt.

En bij de volgende conference dan uitgelachen worden door de Canadese collega's over 10 centimeter sneeuw in 2 uur en dan vaststaan :+ Die lui jagen niet. Die komen de ene dag een uur te vroeg en de andere een uur te laat of helemaal niet. Part of life. Hier hebben we er blijkbaar moeite mee een keer 5 minuten uit ritme te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:24:
[...]

Hoeveel ongelukken zijn er de laatste dagen wel niet gebeurt op die 'niet gladde' snelwegen ? Het probleem is nu juist dat het maar plaatselijk glad is en dat je niet kunt waar precies. Op 99% van de weg kun je dus zonder problemen 120, maar op die ene procent kan het dan toch goed fout gaan.
Goed, dat is ook zo. Maar is 50 dan niet wat overdreven? Zet dan op 70 op die borden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Trouwens, mensen zijn zo geïndoctrineerd bij files om niet op die matrixborden te letten, dat het nu niet realistisch is om er vanuit te gaan dat ze bij gladheid wel opeens netjes de "matrixsnelheid" rijden.

Natuurlijk gaat de KLPD dat niet zeggen, maar ze weten het donders goed ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energy99
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04-2023

Energy99

NRG <3

[...]

Je bedoelt zeker dit filmpje:

:P

\O/ weeeee =[specs]=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

TommyGun schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:15:
[...]

Uiteraard, en zeer begrijpelijk dat zo'n limiet geldt en je je eraan houdt als het druk is (in de spits bijvoorbeeld), maar die 10 auto's die ik gezien heb afgezien van de strooiwagens... Laat het (schade aan mijzelf / mijn auto) dan lekker mijn eigen risico zijn, hoe klein ook in mijn ogen.

Van een vangrail raken (zijdelings) met 80 km/u ga je doorgaans niet dood hoor. De schade zal wellicht iets groter zijn dan bij 50 km/u, er vanuit gaande dat je de controle verliest en dus überhaupt iets raakt, maar het is een beetje overtrokken imho.
Je praat wel makkelijk over schade aan jezelf en de vangrail, wat zou een verzekering zeggen die na sporenonderzoek (if letsel) of een getuigenis hoort dat jij 100 reed terwijl de matrixborden en omstandigheden 50 dicteerden en de volledige schade gewoon lekker op jouw herhaalt.

En de autoverzekeringen in NL staan in de rode cijfers dus denk niet dat het niet gaat gebeuren. moet jij je eens afvragen wat 100 meter vangrail vervangen kost.

Mensen voelen zich veel te veilig in de auto, en denken als ze instappen dat ze spontaan onoverwinnelijk worden.
Twhomp schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:35:
Trouwens, mensen zijn zo geïndoctrineerd bij files om niet op die matrixborden te letten, dat het nu niet realistisch is om er vanuit te gaan dat ze bij gladheid wel opeens netjes de "matrixsnelheid" rijden.

huh? geïndoctrineerd? niet op matrix borden letten?

Waar heb je het over??

[ Voor 16% gewijzigd door Flagg op 21-12-2010 22:54 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, makkelijk cashen dus voor de KLPD morgen.
Flagg schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:47:
[...]

Je praat wel makkelijk over schade aan jezelf en de vangrail, wat zou een verzekering zeggen die na sporenonderzoek (if letsel) of een getuigenis hoort dat jij 100 reed terwijl de matrixborden en omstandigheden 50 dicteerden en de volledige schade gewoon lekker op jouw herhaalt.

En de autoverzekeringen in NL staan in de rode cijfers dus denk niet dat het niet gaat gebeuren. moet jij je eens afvragen wat 100 meter vangrail vervangen kost.

[...]
En daar zit jij mee als het mij overkomt, omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen denken dat de matrixborden er zijn om ze te pesten en letten er daarom niet op. Als iedereen netjes deed wat op die borden stond zouden veel files veel sneller oplossen. Een file heeft namelijk de neiging om zich te verplaatsen over de weg doordat er vooraf mensen wegrijden terwijl ze achteraan aansluiten. Daarom kun je ook van die files hebben die ineens spontaan in het niets ophouden en je jezelf afvraagt waarom we nou allemaal zo langzaam reden.
Het is niet zo dat die file daar spontaan ophoudt, maar eerder zo dat de originele oorzaak allang is verdwenen maar die file niet oplost doordat er steeds mensen aansluiten. De oorzaak kan dan kilometers verderop pas zijn. De matrixborden werken zo dat als men zich daaraan houdt (wat wettelijk ook verplicht is) er veel minder mensen achteraan aansluiten waardoor de file als geheel een stuk sneller oplost.
Het mooie is dat het vaak dezelfde mensen zijn die het hardste klagen over de files als de mensen die te hard rijden wanneer het matrixbord zegt af te remmen.

@Tommygun:

Ga ajb je rijbewijs inleveren als je die al een hebt. Je bent nu echt zo kortzichtig bezig. We hebben het hier over veiligheid. In de verkeerde handen is een auto letterlijk een moordwapen. Als jij dat niet wil inzien dan kun je maar beter niet rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TommyGun schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:58:
Wat denk je van de hulpdiensten die moeten uitrukken omdat iemand zijn auto in de prak heeft gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Tacoos

i am i

Op de A67 in de richting Venlo werd ter hoogte van Lierop eerst 90 en een galerij later 70 aangegeven. Naar iets later bleek vanwege een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook, niet vanwege gladheid. Dit was rond 1900 uur.
In het licht van de verhalen over massaal negeren van deze borden bij gladheid dacht ik me daar eens aan te gaan houden, maar werd zo ongewild eigenlijk een wegmisbruiker omdat ik als 1 van de weinigen gehoor gaf aan de limiet 8)7
Ik ben maar wat sneller gaan rijden om niet als chicane te fungeren....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TommyGun schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:04:
[...]
Goed, dat is ook zo. Maar is 50 dan niet wat overdreven? Zet dan op 70 op die borden...
Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar ik weet niet wat een veilige snelheid in zo'n geval is. Ik heb ook liever zo hard mogelijk, alleen ik kan me voorstellen dat op echt gladde stukken het verschil tussen 70 en 50 best wel groot is. Ik kan me dus ook voorstellen dat 50 de betere snelheid is, alhoewel we in Nederland wel vaak voor de veilige grens kiezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar laten we nou niet gaan denken dat borden voor de grap of om te pesten aangezet worden.
http://www.telegraaf.nl/b...snelheidscontroles__.html
Nee hoor, is helemáál niet om te pesten. Niet zo naief mensen, er moeten nog wat centjes binnengeharkt worden. En zich maar afvragen waarom het respect vd burger jegens politie zo aan het afnemen is. Ik snap er ook niks van hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mag iets minder op de man gespeeld worden. Op zich ben ik ervoor dat iedereen het lekker zelf moet weten wat ie doet, maar de frustratie komt er vandaan dat je dit soort mongolen in het dagelijks verkeer ook ziet, en je eigenlijk al weet dat een eventuele volgende aanrijding zeer waarschijnlijk door iemand als jij gaat gebeuren. Je zal er maar permanent letsel aan overhouden en dit soort reacties van wederpartij later ergens tegenkomen.

De borden gaan aan vanwege de vele aanrijdingen, KLPD geeft aan controles te schrappen omdat ze te druk zijn met hulpverlening, mensen houden zich er niet aan en er gebeuren nog steeds een hoop ongelukken dus de KLPD besluit dan toch maar te gaan controleren. Maar neeeeee, het is allemaal om te pesten hoor 8)7
Het zou niet verbazend zijn als je gewoon 13 zou zijn en het stoer vind om te trollen, maar het sneue is dat je waarschijnlijk gewoon echt een kronkel in je kop hebt en je werkelijk op de weg begeeft. Ik hoop dat je een flink eind uit de buurt woont in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 22-12-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:10:
[...]

Nee hoor, is helemáál niet om te pesten. Niet zo naief mensen, er moeten nog wat centjes binnengeharkt worden. En zich maar afvragen waarom het respect vd burger jegens politie zo aan het afnemen is. Ik snap er ook niks van hoor :X
Beetje populistische onderbuik-onzin natuurlijk, en ik hoop dat je dat zelf ook inziet...

Die controles komt omdat zeer veel mensen het schijt hebben aan die matrixborden, en ze negeren en dat bij gladheid. Ja, dan lok je extra controles natuurlijk ook uit.

Die snelheid op die borden zijn verplichte snelheden, het is niet alsof je je alleen eraan hoeft te houden als je d'r toevallig een keer zin in hebt ofzo...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Als 'men' zich aan de aangegeven snelheid houdt, valt er niets te harken. sim-pel.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:10:
[...]

Ja tuurlijk, ze controleren alleen om geld binnen te harken. Of zou het misschien zijn omdat er een record aantal ongelukken (vooral met vrachtwagens) gebeurd is de afgelopen dagen? Nederlanders weten zichzelf altijd zo heerlijk te overschatten als het op autorijden aankomt. Dat zijn meteen dezelfde mensen die na een ongeluk schaapachtig in de berm staan te kijken hoe hun auto in de poeier zit _o-

Als jij de overheid hun boetegeld misgunt, rij je toch gewoon netjes 50 als de matrixborden dat aangeven?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
Precies, en iedereen die zich deze dagen op de weg heeft begeven heeft wel kunnen zien hoeveel meer ongelukken er deze dagen bij zijn gekomen. Gisteren Apeldoorn - Tilburg al 4. Liever een uurtje later thuis dan niet thuiskomen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:37:
[mbr]Het mag iets minder op de man gespeeld worden. [/mbr]Op zich ben ik ervoor dat iedereen het lekker zelf moet weten wat ie doet, maar de frustratie komt er vandaan dat je dit soort mongolen in het dagelijks verkeer ook ziet,
Het mag minder op de man gespeeld worden, maar je begint wel als admin zijnde met termen als 'mongool' te smijten, lekker professioneel :N
wildhagen schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:38:
[...]

Die controles komt omdat zeer veel mensen het schijt hebben aan die matrixborden, en ze negeren en dat bij gladheid. Ja, dan lok je extra controles natuurlijk ook uit.
Mensen hebben er logischerwijs schijt aan omdat men regelmatig 'blindelings' die borden op 50 zet zonder zich goed in de situatie verdiept te hebben. Gister en eergister hele stukken gewoon 90-100 kunnen rijden op stukken waar de borden vrolijk op 50 stonden. En getuige de enorme trein van auto's die allemaal hetzelfde deden op de linkerbaan was ik niet de enige. Maar goed die waren natuurlijk allemaal net zo 'gestoord' als ik :w
Grrrrrene schreef op woensdag 22 december 2010 @ 08:51:
[...]

Als jij de overheid hun boetegeld misgunt, rij je toch gewoon netjes 50 als de matrixborden dat aangeven?
Nee dat doe ik niet, ik schat zelf (altijd trouwens, niet alleen nu) wel in hoe hard ik ergens kan. En dat heet aanpassen aan de omstandigheden. Daar heb ik onze geliefde overheid niet voor nodig. En als ik weer een post uit Leeuwarden krijg dan betaal ik dat met plezier. Ik zie dat maar als doorrij-belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:03:
[...]

Het mag minder op de man gespeeld worden, maar je begint wel als admin zijnde met termen als 'mongool' te smijten, lekker professioneel :N
*kuch* Dat is mijn edit :*
[...]

Mensen hebben er logischerwijs schijt aan omdat men regelmatig 'blindelings' die borden op 50 zet zonder zich goed in de situatie verdiept te hebben. Gister en eergister hele stukken gewoon 90-100 kunnen rijden op stukken waar de borden vrolijk op 50 stonden. En getuige de enorme trein van auto's die allemaal hetzelfde deden op de linkerbaan was ik niet de enige. Maar goed die waren natuurlijk allemaal net zo 'gestoord' als ik :w
Gestoord is misschien een groot woord, maar vind je het nou zelf verantwoord om met een snelheidsverschil van 50km/u de rechterbaan in te halen met deze omstandigheden? Ik kan natuurlijk niet per situatie inschatten of die 50km/u gerechtvaardigd is, dus misschien heb je wel helemaal gelijk. Overigens zijn bijna al die snelheidsbeperkingen weggehaald: http://www.nu.nl/binnenla...en-snelheidsdeken-a9.html
[...]

Nee dat doe ik niet, ik schat zelf (altijd trouwens, niet alleen nu) wel in hoe hard ik ergens kan. En dat heet aanpassen aan de omstandigheden. Daar heb ik onze geliefde overheid niet voor nodig. En als ik weer een post uit Leeuwarden krijg dan betaal ik dat met plezier. Ik zie dat maar als doorrij-belasting.
Geldt dat alleen voor dit weer of heb je die "ik maak zelf wel uit welke verkeersregels ik toepas" houding altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:03:
Vandaar ook die vele ongelukken van mensen die lekker 90/100 gaan rijden en er dan toch achter komen dat er plotseling een stukje weg opgevroren is (precies de reden waarom die borden op 50 staan). Dit is nu net het grote probleem, mensen die zichzelf en hun auto overschatten en er maar van uit gaan dat er niets kan gebeuren. Dus ja, jij hebt geluk gehad net als 99% van de rest die op de weg zit, alleen het aantal ongelukken laat wel zien dat er her en der toch nog steeds echt gladde stukken zitten. Verder moet je niet vergeten dat de meeste van die ongelukken ontstaan door mensen zoals jij die zich niet aan de situatie aan willen passen.
[...]
Helaas is dit nu net een van de gevallen dat jij niet zelf in kunt schatten hoe hard je kunt. Jij ziet nl. niet of je op een weg zit waar stukken opgevroren zijn of niet. Dat zie je nl. niet, dat merk je alleen als het al te laat is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:11:
Geldt dat alleen voor dit weer of heb je die "ik maak zelf wel uit welke verkeersregels ik toepas" houding altijd?
Meestal altijd, maar wel in alle redelijkheid. Ik snap best dat ik hier een beeld van mezelf schets dat ik 'maar wat doe', En begrijp de pissige reacties dan ook wel. Alleen ik pas me aan aan de omstandigheden. Maar dit betekent wel dat ik soms harder rijd dan wettelijk toegestaan. Een verkeerde en onrealistisch ingerichte 30km-zone is voor mij geen 30. Bij 50 idem. Er zijn zat gedegradeerde 80 wegen die 60 zijn geworden, maar waar 80-90 prima en veilig kan. En 's nachts zie je mij geen 120 rijden op een 3baans lege snelweg. Om maar wat voorbeelden te geven. Dus nee; geen superaso gedrag, ja; een realistische snelheid rijden waar dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wat is eigenlijk het probleem voor mensen om zich aan de aangegeven maximumsnelheid te houden? Ik lijk soms wel de enige te zijn die zich aan de snelheid op de matrixborden houdt. Ik rijd nooit mee met kolonnes omdat die nooit 50 of 70 rijden en ik word alleen maar met hoge snelheden ingehaald als de matrixborden aan staan. Ik ben de regelneukerijmentaliteit van de gemiddelde Nederlandse bestuurder inmiddels wel zat, en stiekem begin ik voorstander te worden van vele gatsometerconotroles bij aangepaste snelheden. Die paar minuten 70 km/h rijden omdat de parallelbaan een file heeft zorgt er echt niet voor dat je later op je bestemming aan komt.

Ga af en toe donuts draaien op een lege parkeerplaats als je je frustratie kwijt moet. Nu met de sneeuw is dat hartstikke leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:03:
Wat is eigenlijk het probleem voor mensen om zich aan de aangegeven maximumsnelheid te houden?
Dat probeer ik nu al pagina's lang uit te leggen. Als de geldende maximumsnelheden realistisch zijn, heb ik (en vele anderen met mij) er geen enkel probleem mee om me er aan te houden. Zo niet, dan niet. Simpel.
En bij bekeuringen doe ik niet moeilijk (en geloof me, die krijg ik regelmatig) dan heb ik me in ieder geval niet hoeven irriteren aan de vaak volstrekt onrealistische limieten die we in dit land hebben.
Trommelrem schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:03:
Ga af en toe donuts draaien op een lege parkeerplaats
En dan mij betichten van onvolwassen rijgedrag en reacties die ik hier plaats :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:18:
[...]

Dat probeer ik nu al pagina's lang uit te leggen. Als de geldende maximumsnelheden realistisch zijn, heb ik (en vele anderen met mij) er geen enkel probleem mee om me er aan te houden. Zo niet, dan niet. Simpel.
En bij bekeuringen doe ik niet moeilijk (en geloof me, die krijg ik regelmatig) dan heb ik me in ieder geval niet hoeven irriteren aan de vaak volstrekt onrealistische limieten die we in dit land hebben.
De ad populum daar gelaten, het is niet aan jou te bepalen of de snelheden realistisch zijn. Ik persoonlijk ben het er vaak ook niet mee eens en overtreed de regels ook maar ik zou me wel erg zuur voelen als ik terwijl ik de regels aan het overtreden was een ongeluk zou veroorzaken.
De regels zijn er helaas nou eenmaal omdat een groot gedeelte van de rijdende bevolking nou eenmaal niet zoveel voertuigbeheersing heeft als men denkt. Daar hebben de Ken Block's onder ons maar onder te lijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:18:
[...]

Oh, maar ik ben ook niet roomser dan de paus :P Ik rijd op een rustige snelweg ook eerder 140 dan 120, zeker 's nachts of als ik zeker weet dat er geen flitspalen staan. Maar dat is heel wat anders dan in winterse omstandigheden 2x de toegestande snelheid rijden langs een baan met auto's die zich wel aan de snelheid houden. Daarbij komt inderdaad dat jij echt niet kunt zien of er (al is het een stukje van 100m op een traject van 20km) ergens een stukje opgevroren wegdek is. Getuige de vele ongelukken de afgelopen dagen was er toch wel iets aan de hand op de Nederlandse autosnelwegen, toch?

Maar goed, deze discussie heeft weinig zin. Ik heb niet het idee dat we elkaar kunnen overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Femme schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:40:
[...]

Het lijkt me sterk dat jouw Volvo een differentieel met variabele koppelverdeling heeft. Waarschijnlijk heb je gewoon een open differentieel dat het koppel gelijkmatig verdeelt op beide voorwielen. Het maximum koppel dat de voorwielen kunnen overbrengen op het wegdek is het dubbele van de tractie van het wiel met de minste tractie. Zodra er meer koppel dan de tractie van dit wiel wordt uitgeoefend zal dat wiel doorspinnen en gaat het meeste vermogen naar een loos spinnend wiel. De tractie- en stabiliteitscontrole zal vervolgens dit wiel afremmen. Een differentieel met een (beperkte) sperwerking doet het beter in deze omstandigheden. Die komen eigenlijk alleen voor in sportieve auto's. Differentiëlen met een elektronisch geregelde koppelverdeling zijn nog zeldzamer en vind je bijv. terug in de Nissan GT-R en de Porsche Panamera.
Waarschijnlijk is het dan zo dat je wel gas geeft op dat wiel, maar dat hij zelf remt waardoor het wiel toch geen aandrijving heeft, kan dat wel?

Wat ik in de auto namelijk merk is dat op het moment dat hij uit gaat breken, effectief maar één wiel aangedreven wordt en de ander wordt op geremd... (natuurlijk alleen als ik gas geef).

In de sneeuw breek ik ook minder snel uit op het moment dat ik het gas erop hou.

Dat is op zich wel logisch, want op het moment dat je stuurt en je remt aan de buitenzijde van de bocht, dan is het effectiever als je wiel aan de binnenzijde juist gas geeft, daardoor rem je de kracht naar buiten af en "trekt" het andere wiel je naar binnen. Dat is wat ik binnen de auto merk...

Ik kan het natuurlijk niet van buitenaf zien...

http://www.youtube.com/wa...1_ooEmTRQ&feature=related

Maar als ik heel hard optrek op sneeuw, lijkt het wel alsof hij beide kanten afzonderlijk de tractie regelt... Maar dat kan dus niet?

Als ik bijvoorbeeld met de linkerbanden in de nseeuw rijd en rechts op de weg (snelweg) en ik geef gas, dan merk je dat de tractiecontroll de linkerbanden niet laat spinnen, maar de rechterband wel zijn werk laat doen. Zo lijkt het, maar jij zegt dat dat niet kan?

Ik zit totaal niet in de techniek ervan, dus ik heb geen flauw idee.

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 22-12-2010 11:41 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dat TSA, dat is toch een overbodig systeem als je je wagentje gewoon laag laadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

ESP (of DSTC in het geval val volvo) verdeelt de krachten door simpelweg te remmen op het doorslippende wiel. Wat auto's als de GT-R doen is heel wat anders. Die halen daadwerkelijk de kracht weg van het slippende wiel in de aandrijflijn en sturen die naar de wielen die het nodig hebben. Daar komt geen rem aan te pas, alles gebeurt in de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:44:
Maar dit betekent wel dat ik soms harder rijd dan wettelijk toegestaan. Een verkeerde en onrealistisch ingerichte 30km-zone is voor mij geen 30. Bij 50 idem. Er zijn zat gedegradeerde 80 wegen die 60 zijn geworden, maar waar 80-90 prima en veilig kan. En 's nachts zie je mij geen 120 rijden op een 3baans lege snelweg. Om maar wat voorbeelden te geven. Dus nee; geen superaso gedrag, ja; een realistische snelheid rijden waar dat mogelijk is.
Als je jezelf een keer echt verdiept in de redenen waarom er bepaalde snelheidslimieten zijn, dan begrijp je het misschien wel. Dat betekend dus niet enkel kijken naar de weg, maar ook informeren bij de wegbeheerder. Pas dan blijkt ineens een historie van ongelukken, overlast bij buurtbewoners, aangereden kinderen en een net te scherpe bocht de reden te zijn van de snelheidsbeperking. Evenals het harder rijden in de nacht: in verhouding naar reizigerskilometers vallen verreweg de meeste doden 's nachts, daarom ligt die snelheid niet hoger.
redwing schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:19:
Helaas is dit nu net een van de gevallen dat jij niet zelf in kunt schatten hoe hard je kunt. Jij ziet nl. niet of je op een weg zit waar stukken opgevroren zijn of niet. Dat zie je nl. niet, dat merk je alleen als het al te laat is.
Gisteren kwam ik over de ring Rotterdam langs Barendrecht. Auto vol kids dus ik reed rustig, rijdt langs Barendrecht en 'ineens' een stuk weg van een meter of 30 dat nog vies was: sneeuw en ijs.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ha, wat een verschil zeg! Whauh! Ben enorm te spreken over mijn Fulda winterbanden.

In de binnenstad van Utrecht, en in het Noorden zijn de wegen erg slecht. Maar of ik er veel last van heb? Nee, ik kan behoorlijk remmen, en rij met een normaal tempo - waarbij anderen alleen maar glibberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Blasterxp schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:40:
Ha, wat een verschil zeg! Whauh! Ben enorm te spreken over mijn Fulda winterbanden.

In de binnenstad van Utrecht, en in het Noorden zijn de wegen erg slecht. Maar of ik er veel last van heb? Nee, ik kan behoorlijk remmen, en rij met een normaal tempo - waarbij anderen alleen maar glibberen.
Ik reed gisteren naar huis en in onze straat (woonwijk) wordt niet gestrooid. Twee auto's voor me kwamen hun parkeervak niet eens in... Bleven stilstaan met slippende banden...

Het leukste is dan om hem in het gras (diepe sneeuw) neer te zetten en dan te helpen duwen. Vervolgens zeggen ze: Bedankt voor het duwen, maar nu kom jij nooit meer weg... En vervolgens zonder problemen wegrijden :*)

Het leuke is ook de opspattende sneeuw als je even goed gas geeft... Even insturen en gas. Dan kan men beter niet binnen 7 meter in de lijn van je wiel staan ;)

Ik heb wel één keer moeite gehad met wegkomen. Toen was in te ver naar achteren gereden en stonden mijn achterwielen in een plantenperkje wat niet meer zichtbaar was. Dus mijn achterbanden moesten een stoeprand op en overheen. Na een minuut gas en sturen was ik er uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
dfrenner schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:04:
[...]

Het leukste is dan om hem in het gras (diepe sneeuw) neer te zetten en dan te helpen duwen. Vervolgens zeggen ze: Bedankt voor het duwen, maar nu kom jij nooit meer weg...
Strooizout werkt al erg snel. Gewoon wat strooizout neerplempen en wegrijden. Of graven met een schep, of planken neerleggen onder beide aangedreven wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Trommelrem schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:07:
Strooizout werkt al erg snel. Gewoon wat strooizout neerplempen en wegrijden. Of graven met een schep, of planken neerleggen onder beide aangedreven wielen.
Dat wegrijden was dus geen enkel probleem. (Ik heb wel winterbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
dfrenner schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:14:
[...]

Dat wegrijden was dus geen enkel probleem. (Ik heb wel winterbanden)
Ik ook. Maar toch stond ik een tijdje geleden vast en kostte het me een paar minuten om weg te komen. Ik was achteruit ingeparkeerd op een helling waar later water overheen stroomde en vervolgens bevroor. Toen stond ik wel op het punt om even snel wat zout te strooien, maar het lukte me uiteindelijk toch nog om gewoon weg te komen zonder zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In het weekend ook wat gereden over de snelweg, maar toen gingen die matrixborden ook helemaal nergens over. Sowieso zie ik meestal matrixborden meer als een waarschuwing dat er iets aan de hand is (als ik in de file sta met 50 op matrixborden en de file gaat 60 rijden, ga ik ook 60 rijden), maar in het weekend waren die dingen gewoon knipperlicht aan het spelen. Verschilde een beetje, maar iedereen reed ergens tussen de 80 en 120 (en paar idioten die 50-60 aan het rijden waren waardoor vrachtwagens ze moesten inhalen), en dan komen zonder dat er iets verandert de matrixborden ineens dat je 50 mag, en dan de volgende staan ze weer allemaal uit. En dat meerdere keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

TommyGun schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:58:
[...]

Inderdaad, makkelijk cashen dus voor de KLPD morgen.

[...]

Oh okay, nou ja kan me geen zak interesseren dan dat jij tegen een vangrail aan kwakt. (is dat beter?)

Dat jouw auto daarna stilstaand op de linkerbaan een file veroorzaakt, dat gasten met gevaar voor eigen leven die vangrail moet gaan repareren, dat de premies omhoog moeten....

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 22-12-2010 13:38 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40

Pinobigbird

doesn't share food!

Mijn 195/45R16 maat is nergens meer te verkrijgen bij Kwik-Fit (moet van leasemaatschappij bij K-F) Ik sta al weken op 'de wachtlijst', maar na een rondje bellen krijg ik alleen te horen dat het dit seizoen niet meer gaat lukken met deze maat. Dan maar voorzichtig de winter door met de (overigens uitstekende) Continental zomerbanden.

Gelukkig heb ik wel ESP, zoals hierboven al aangehaald, voor € 700,- als optie genomen bij het bestellen van de Fiesta. Dit zit er sinds maart overigens al standaard op bij alle Fiesta's. Het waarschuwingslampje van de ESP maakt deze dagen overuren kan ik je zeggen. Nog een veelzeggend fragment over het nut van ESP: YouTube: Saab 9-3 ESP In Action

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Flagg schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:35:
Oh okay, nou ja kan me geen zak interesseren dan dat jij tegen een vangrail aan kwakt. (is dat beter?)

Dat jouw auto daarna stilstaand op de linkerbaan een file veroorzaakt, dat gasten met gevaar voor eigen leven die vangrail moet gaan repareren, dat de premies omhoog moeten....
Want als je stug doorrijdt is de kans groter bij gladheid in de vangrail te rijden, dan op het moment dat iedereen in de remmen gaat omdat de matrixborden op 50 staan?

Vandaag meerdere mensen een noodstop zien maken, omdat iederen net iets harder remt voor de 50 borden dan gedacht. En dat in een situatie waar het glad zou zijn....

Slim gedaan rijkswaterstaat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50

PauseBreak

derp!

dfrenner schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:44:
[...]

Want als je stug doorrijdt is de kans groter bij gladheid in de vangrail te rijden, dan op het moment dat iedereen in de remmen gaat omdat de matrixborden op 50 staan?

Vandaag meerdere mensen een noodstop zien maken, omdat iederen net iets harder remt voor de 50 borden dan gedacht. En dat in een situatie waar het glad zou zijn....

Slim gedaan rijkswaterstaat d:)b
Nee, als iedereen netjes 50 zou rijden, zou het ook niet nodig zijn om te remmen. Sowieso snap ik niet dat mensen bij zoiets remmen, dat brengt andere mensen alleen maar onnodig in de problemen als die even niet opletten. Laat toch gewoon je gas los, zo wordt je dat ook geleerd tijdens de rijlessen (als het goed is dan toch).
Dat mensen gaan remmen heeft niks te maken met RWS, maar met de onkunde van de gemiddelde automobilist en is ook dé reden dat ik met dit weer minimaal 3 seconden afstand hou tot mijn voorganger. Dat is gewoon een stuk veiliger, want wat mensen allemaal wel niet doen met een beetje sneeuw... 8)7

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Pinobigbird schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:42:

Gelukkig heb ik wel ESP, zoals hierboven al aangehaald, voor € 700,- als optie genomen bij het bestellen van de Fiesta. Dit zit er sinds maart overigens al standaard op bij alle Fiesta's. Het waarschuwingslampje van de ESP maakt deze dagen overuren kan ik je zeggen. Nog een veelzeggend fragment over het nut van ESP: YouTube: Saab 9-3 ESP In Action
/agree , ik zie dat lampje ook regelmatig (MK7 Fiesta met dezelfde bandenmaat)
Komt met name voor bij de 1e en 2e versnelling die vrij kort zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dat remmen op de rijkswegen is inderdaad een probleem an sich. Men houdt zo weinig afstand, let slecht op, en remt volautomatisch als men voor zich remlichten ziet dat er veel en veel meer geremd wordt dan noodzakelijk met alle cascadingeffecten erbij.

Daarentegen ben ik het niet eens met dfrenner, want er is geen hond die remt voor een matrix- of verkeersbord. Dat weten we immers veel beter zelf en zien het hooguit als suggestie om (ver) na het bord wat minder hard door te gassen (i.t.t. bv Duitsers). Het verwijt aan RWS raakt dus kant noch wal.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Pinobigbird schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:42:
Mijn 195/45R16 maat is nergens meer te verkrijgen bij Kwik-Fit (moet van leasemaatschappij bij K-F) Ik sta al weken op 'de wachtlijst', maar na een rondje bellen krijg ik alleen te horen dat het dit seizoen niet meer gaat lukken met deze maat. Dan maar voorzichtig de winter door met de (overigens uitstekende) Continental zomerbanden.
Heb je ook al gekeken naar andere maten? Een smallere winterband, bijvoorbeeld 185, is vaak veiliger omdat deze zich beter ingraven in de sneeuw. Een iets andere maat (bijv. 185 ipv 195) kun je vaak probleemloos op hetzelfde wiel monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:33:
Dat remmen op de rijkswegen is inderdaad een probleem an sich. Men houdt zo weinig afstand, let slecht op, en remt volautomatisch als men voor zich remlichten ziet dat er veel en veel meer geremd wordt dan noodzakelijk met alle cascadingeffecten erbij.
Inderdaad...
Daarentegen ben ik het niet eens met dfrenner, want er is geen hond die remt voor een matrix- of verkeersbord. Dat weten we immers veel beter zelf en zien het hooguit als suggestie om (ver) na het bord wat minder hard door te gassen (i.t.t. bv Duitsers).
Normaal gesproken niet nee. Maar er wordt de laatste dagen zo gehamert op de verplichte snelheid van 50 en het streng controleren....
Het verwijt aan RWS raakt dus kant noch wal.
Niet helemaal... In combinatie met de aankondiging van het KLPD er hard tegen op te treden versterkt het het remgedrag wel degelijk en daarbij geef je zelf de kern van het probleem al weer:
remt volautomatisch als men voor zich remlichten ziet
Dit is een vast gegeven bij iedereen bekend en dit verander je niet zomaar even. Dat wetende is het instellen van 50 snelheden i.c.m. het streng controleren niet verstandig op mogelijk gladde wegen.

Dus een verwijt richting RWS en KLPD samen... Maar je hebt gelijk, zonder de druk vanuit het KLPD was het niet zo'n probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:45:
Goed, dan snapt gewoon lekker niemand wat ik hier bedoel met je aanpassen aan de omstandigheden. (...) Ik irriteer me gewoon mateloos aan mensen die dat verschil niet in kunnen schatten en vervolgens mensen die dat wel kunnen gaan lastig vallen door te langzaam gaan rijden...
Als jij stevig doorrijdt terwijl anderen wel de matrixborden volgen, dan pas jij je toch juist niet aan de omstandigheden ( in dit geval langzamere automobilisten) aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Daarentegen ben ik het niet eens met dfrenner, want er is geen hond die remt voor een matrix- of verkeersbord. Dat weten we immers veel beter zelf en zien het hooguit als suggestie om (ver) na het bord wat minder hard door te gassen (i.t.t. bv Duitsers). Het verwijt aan RWS raakt dus kant noch wal.
Het zou ook een suggestie moeten zijn, is het voor mij ook altijd geweest mede omdat het ook vaak niet klopt:
-stilstaan/langzaam rijden in de file terwijl de borden 70 of 50 aangeven, nutteloos want dat haal je toch niet; of de borden op een lage limiet terwijl er daadwerkelijk niets aan de hand is.
-kruizen boven de weg door een storing of vergeten uit te schakelen met files tot gevolg
-borden uit, terwijl er sprake is van file
-de matrixborden staan vaak bij autosnelwegen waar al een lagere limiet geld dan de gebruikelijke 120. Wat te doen op het meerendeel van de wegen waar geen matrix borden zijn? zelf uitkijken dus.dat ben je als het goed is al gewend.
Zo lang het systeem niet 100% betrouwbaar is ga ik me er niet aan houden. Wel kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die wat wel doen want snelheid is het allerbelangrijkste en mag je niet overschijden want dat kan geld kosten; iets wat men in de media nog eens benadrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 22-12-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Altijd grappig hoe heilig mensen ervan overtuigt zijn dat ze zelf wel kunnen inschatten hoe snel je kan, en dat snelheidslimieten zelden geaccepteerd worden. Meestal pas als het een keer mis is gegaan... "ja verrek die 50 was toch wel zinnig". Accepteer het nou gewoon eens: in Nederland is sneeuw een uitzonderlijke situatie. Het maakt geen ene moer uit hoe goed ze daar wel niet mee om kunnen gaan in Zweden, Duitsland, Zwitersland etc. Dan ga je daar lekker wonen! (overigens vind men Duitsland altijd zo geweldig, maar ik kom ook in Duitsland errug veel Duitsers tegen die rijden alsof ze Nederlander zijn... maar dat terzijde).

Je rijdt in Nederland en hebt dus te maken met hoe men hier in dit soort omstandigheden rijdt. Ja dat is soms uitermate tuttig, en soms blijkt dat eigenlijk ook wel weer mee te vallen. Zoals een paar weken terug dat ik 3+ uur van Arnhem naar Utrecht ben gerolt. Eerste uur vroeg ik mij af waarom ik bijna helemaal stilstond. Het half uur daarna begreep ik het opeens heel goed: puur ijs op de weg. Opeens werd het me duidelijk, hoewel je daar ook als je 50 zou rijden ipv 120 erg verrast zou zijn, maar de gevolgen zijn met 50 wat minder bruut dan met 100+. En dat is waar het volgens mij omgaat.

Ja natuurlijk voelt het als bullshit aan dat je op een lege 3 baansweg 50 moet omdat RWS denkt dat het weleens spiegelglad kan zijn. En gelukkig is het dat zelden want anders zouden er nog veel en veel meer ongelukken gebeuren dan dat er nu al gebeuren.

En ja het gebeurt regelmatig dat er kruis boven de weg hangt en 150 meter verder weer weg is. Weleens aan gedacht dat dat niet per se een foutje is, maar dat er ook weleens iets met de weg kan zijn dat je niet ziet als je er met 120 voorbij zoeft? Ja de overheid betuttelt ons soms best wel, maar dat doen ze echt niet om lekker burgertje te pesten...

Maar dat is wel een beetje offtopic allemaal. Ik hoop dat als mijn nieuwe auto komt, er nog winterbanden zijn. Ik heb op zich weinig problemen, behalve in de woonwijk bij het parkeren. Er is bijna geen plek waar ik in of uit kom :D Gelukkig kan ik gewoon veel thuiswerken, sowieso naar mijn mening het verstandigste bij dit soort omstandigheden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:54:
Ja de overheid betuttelt ons soms best wel, maar dat doen ze echt niet om lekker burgertje te pesten...
Maar dat is wel het resultaat.

Vanmiddag boodschappen wezen doen, over wat provinciale wegen en dorpswegen er hing geen enkel matrix bord en iedereen paste zijn snelheid aan.
Diverse wegen waren glad, in tegenstelling tot de keurig geveegde provinciale weg (gewoon 80)
Op de rechte stukken kon je best 40 rijden, je moet alleen meer afstandhouden, niet remmen maar uitlaten rollen als er een bocht of wat anders aankomt, en vooral rechtdoor blijven gaan als het glad wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Even een puzzeltje tussendoor.

Twee gelijke auto's rijden op een gelijksoortige noodsituatie af. In de ene auto zit bounzer aan het stuur. Hij rijdt 70 omdat dat daar best nog kan. In de andere auto zit Slome Truus. Zij rijdt 50 omdat ze niet beter weet. Omdat bounzer lekker alert rijdt, reageert ie veel sneller dan de dromerige Slome Truus. Daardoor beginnen ze stomtoevallig op hetzelfde punt te remmen.

Vraag: Hoe hard rijdt bounzer op het punt waar Slome Truus stilstaat?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

JdM

Humbled

TwOkkie schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:32:

Moet je volgens mij wel even de remvertraging van beide noemen, 8m/s2? 6m/s2?
En is de remvertraging gelijk, of rijdt bounzer op sneeuw en 1337 winterbanden en Slome Truus op normale banden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JdM schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:49:
[...]

En is de remvertraging gelijk, of rijdt bounzer op sneeuw en 1337 winterbanden en Slome Truus op normale banden? :+
Allebei winterbanden natuurlijk, Slome Truus met zomerbanden op sneeuw kan toch niet harder dan 30 ? ;)
dfrenner schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:11:
Normaal gesproken niet nee. Maar er wordt de laatste dagen zo gehamert op de verplichte snelheid van 50 en het streng controleren....
En dus is de KLPD de oorzaak dat mensen niet kunnen rijden en die ipv hun gas los laten als ze het matrixbord zien pas onder het matrixbord bedenken dat ze eens zullen remmen ???

Sowieso lijkt me dat nog altijd beter dan met 120 een ijsbaan oprijden, maar ja ik heb dan ook niet zo'n geweldige auto die daar zonder problemen haakse bochten op kan maken.....
Niet helemaal... In combinatie met de aankondiging van het KLPD er hard tegen op te treden versterkt het het remgedrag wel degelijk en daarbij geef je zelf de kern van het probleem al weer:
Zie hierboven, de KLPD is niet het probleem maar de mensen die ten eerste te hard rijden en ten tweede pas op het laatste moment eens gaan afremmen.
Dit is een vast gegeven bij iedereen bekend en dit verander je niet zomaar even. Dat wetende is het instellen van 50 snelheden i.c.m. het streng controleren niet verstandig op mogelijk gladde wegen.
Het eerste ben ik het helemaal mee eens, maar dat komt vooral doordat bij b.v. files die borden nooit kloppen. Dan springen ze tussen uit en 50 op precies de verkeerde momenten omdat ze nu eenmaal na-ijlen op wat er echt gebeurt. Aan de andere kant is de 70 die er vaak al voor de file staat bedoelt zodat de file sneller op kan lossen. Op zich zeer nuttig, maar omdat je dan nog op een lege weg rijdt houdt weer niemand zich er aan.

Al met al is het een probleem dat soms de borden niet goed staan ingesteld, maar daarnaast dat als ze dat wel staan mensen niet weten waarom ze op een lagere snelheid staan en zelf dan maar bedenken dat ze gewoon doorrijden.
Dus een verwijt richting RWS en KLPD samen... Maar je hebt gelijk, zonder de druk vanuit het KLPD was het niet zo'n probleem geweest.
Als je nu eens naar de oorzaak kijkt ipv het gevolg de schuld te geven. Als mensen zich gewoon eens aan die borden zouden houden zou de KPLD niet hoeven te controleren. Als de mensen daarnaast eens niet zo eigenwijs zijn en eens bedenken dat er meestal wel een reden is dat die borden aanstaan zou er al helemaal geen probleem meer zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14:59
Volgens mij rijden de meeste posters hier alleen wat woon werk waarvan 90% snelweg. Gezien de discussie over matrix borden en snelheid. Het rijden in sommige woonwijken in beverwijk, heemskerk, uitgeest, castricum, akersloot, limmen enz. (die hoek) heeft niks meer met verkeersveiligheid te maken maar puur in gevecht met de sneeuw zijn om niet vast te komen te staan.

In castricum stond een collega uit de buitendienst dusdanig vast dat de auto door de sleepdiens opgehaald moest worden. In uitgeest scheelde het niet veel of zat ik zelf vast. In Beverwijk (raadhuislaan) was het laveren tussen de gestrandde auto's door (er stonden er 5 op een gegeven moment). In heemskerk (deborabakelaan) stond er een trekker opleggger vast waardoor ik alleen via de parkeerplaats en over de stoep bij m'n bestemming kom komen. enz. enz.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik hoor het de zomerbandrijders nog zeggen. Hoeveel dagen hebben wij winterbandrijders nu exact profijt van die bandjes? Een dag of 10? Wat een grap. We zijn december nog niet uit, maar hebben de hele maand al profijt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gabliboeba schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:00:
Ik hoor het de zomerbandrijders nog zeggen. Hoeveel dagen hebben wij winterbandrijders nu exact profijt van die bandjes? Een dag of 10? Wat een grap. We zijn december nog niet uit, maar hebben de hele maand al profijt gehad.
Tot twee jaar terug waren de hoeveelheden sneeuw die we deze winter en in de vorige winter hebben gezien niet normaal. De discussie over winterbanden ging toen vooral over de vermeende hogere veiligheid van sneeuwbanden bij temperaturen onder zeven graden Celcius. Ik ben nog steeds van mening dat dit flauwekul is. Zelfs als er bij bepaalde temperaturen een voordeel is voor sneeuwbanden vind ik dat niet het geld waard omdat normale regenbanden prima rijden in koude omstandigheden. Alleen bij sneeuw zijn ze duidelijk in het nadeel.

Als dit de nieuwe Nederlandse winters zijn dan wordt het inderdaad nuttig om sneeuwbanden te kopen. Dat wil nog niet zeggen dat ik het zelf ga doen ivm alle nadelen die eraan kleven (ze kosten een hoop geld en maken je auto lelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Aan de andere kant wordt er beweerd dat een vroege strenge winter ook een korte winter is.

Hoe dan ook, ik ben blij met mijn winterbanden, al is het maar dat ik niet 15 minuten nodig heb om m'n parkeerplek te verlaten. In tegenstelling tot mijn collega's/buren.

Qua prijs hoef ik het ook niet te laten. 6 euro per maand. 1x een blikschade vermijden en ik heb het al terugverdiend. Of een ritje duitsland, zoals wat ik vorige week deed.

Qua uiterlijk maakt het ook niks uit. Mijn banden worden gewoon gewisseld. Velgen blijven behouden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik heb gedurende deze hele maand 3 dagen gezien waarbij ook de doorgaande wegen echt ondergesneeuwd waren. Alle andere dagen waren die wegen of vrij of zoals nu plaatselijk voorzien van ijs waarbij je ook met winterbanden niet zoveel meer doet.

Verder is het leuk dat we nu 2 jaren achter elkaar een goede winter hebben, van de jaren daarvoor lag er 9/10 keer amper sneeuw. De vraag is hoe dit in de toekomst gaat, voor hetzelfde geld krijgen we nu weer 10 zachte winters.

En heb je in dit topic gezien hoeveel mensen er in oktober al winterbanden onder hadden liggen ? Daar hoor ik ook niemand van zeggen dat ze pas in december er voordeel van hadden en tot die tijd alleen nadeel. Maar zolang Nederlanders niet algemeen leren om in de sneeuw te rijden heeft het totaal geen nut om winterbanden verplicht te stellen omdat daar het probleem niet ligt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Niet iedereen rijdt continu op doorgaande wegen, er zijn ook mensen die in woonwijken op besneeuwde heuvels moeten rijden etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

kmf schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:34:

Hoe dan ook, ik ben blij met mijn winterbanden, al is het maar dat ik niet 15 minuten nodig heb om m'n parkeerplek te verlaten. In tegenstelling tot mijn collega's/buren.
Ik merk het verschil wel bij het rijden door de sneeuw, maar met m'n normale banden had ik ook geen probleem om weg te rijden vanaf de parkeerplaats, of in een 15 cm dikke sneeuwlaag achteruit in te parkeren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

redwing schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:47:
[...]
En heb je in dit topic gezien hoeveel mensen er in oktober al winterbanden onder hadden liggen ? Daar hoor ik ook niemand van zeggen dat ze pas in december er voordeel van hadden en tot die tijd alleen nadeel.
Als je goede winterbanden hebt, heb je geen nadeel als het niet erg koud of besneeuwd is.
Mijn Michelin Primacy Alpin doen het bij 8 graden op droog wegdek net zo goed als mijn Continental zomerbanden. Ook de remweg is niet langer, voor mijn gevoel zelfs korter. Hooguit kan ik 'm iets minder hard de bocht om hoeken omdat de wang van de winterband hoger is (195/65/15 vs 215/55/16), en ik daarom wat rol krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
martijn_tje schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:44:
Volgens mij rijden de meeste posters hier alleen wat woon werk waarvan 90% snelweg. Gezien de discussie over matrix borden en snelheid. Het rijden in sommige woonwijken in beverwijk, heemskerk, uitgeest, castricum, akersloot, limmen enz. (die hoek) heeft niks meer met verkeersveiligheid te maken maar puur in gevecht met de sneeuw zijn om niet vast te komen te staan.

In castricum stond een collega uit de buitendienst dusdanig vast dat de auto door de sleepdiens opgehaald moest worden. In uitgeest scheelde het niet veel of zat ik zelf vast. In Beverwijk (raadhuislaan) was het laveren tussen de gestrandde auto's door (er stonden er 5 op een gegeven moment). In heemskerk (deborabakelaan) stond er een trekker opleggger vast waardoor ik alleen via de parkeerplaats en over de stoep bij m'n bestemming kom komen. enz. enz.
Hier in Akersloot is het inderdaad een drama

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Timmert schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:58:
[...]
Als je goede winterbanden hebt, heb je geen nadeel als het niet erg koud of besneeuwd is.
Mijn Michelin Primacy Alpin doen het bij 8 graden op droog wegdek net zo goed als mijn Continental zomerbanden. Ook de remweg is niet langer, voor mijn gevoel zelfs korter. Hooguit kan ik 'm iets minder hard de bocht om hoeken omdat de wang van de winterband hoger is (195/65/15 vs 215/55/16), en ik daarom wat rol krijg.
Bij vergelijkbare winter en zomerbanden is de zomerband normaal gesproken beter bij droog weer en boven de 7 graden (ongeveer, boven de 10 begin je pas echt verschil te zien). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar voor de meeste banden geldt dit toch wel. Dat dat bij jouw banden niet zo is kan best kloppen, maar jij hebt dan je banden ook goed uitgezocht (iets wat 9/10 mensen niet doet)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

JdM schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:49:
[...]

Waarom moet dat? Kies maar een willekeurig getal tussen de 1 en de 10 en doe de berekening daarna nog een keer met een ander getal. Je komt op dezelfde waarde uit. Wedden?
Welk deel van "gelijke auto's" was niet duidelijk genoeg? :+

Misschien moet ik er multiple gok van maken, maar dan rond ik even op hele getallen af.

a) 10 km/u
b) 30 km/u
c) 50 km/u
d) 70 km/u

Hoe hard rijd bounzer nog op het punt waar Truus al stilstaat?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

bite schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:05:
Het zou ook een suggestie moeten zijn, is het voor mij ook altijd geweest mede omdat het ook vaak niet klopt:
Ahum:
-stilstaan/langzaam rijden in de file terwijl de borden 70 of 50 aangeven, nutteloos want dat haal je toch niet;
Het is een max. snelheid, dus geen probleem dat je die niet haalt.
of de borden op een lage limiet terwijl er daadwerkelijk niets aan de hand is.
Dat kan jij in alle gevallen met zekerheid stellen? Incl. slecht wegdek, verzakking onder het asfalt, gladheid.
-kruizen boven de weg door een storing of vergeten uit te schakelen met files tot gevolg
Zie vorige punt.
-borden uit, terwijl er sprake is van file
Zie eerste punt.
-de matrixborden staan vaak bij autosnelwegen waar al een lagere limiet geld dan de gebruikelijke 120. Wat te doen op het meerendeel van de wegen waar geen matrix borden zijn?
Je aan de overige borden houden.

Er is geen enkel systeem 100% betrouwbaar, zelfs de aloude bebording niet. Je gewoon aan die dingen houden is veiliger voor jou en voor de overige weggebruikers.
Ligt aan de situatie en de auto. Ik had deze winter welgeteld 1 dag profijt gehad van de winterbanden; vorige week vrijdag. Toen ben ik vanwege het slechte wegdek teruggekeerd naar huis. Verder heb ik enkel op een goed te berijden A15 gereden.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TwOkkie schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:20:
[...]

Welk deel van "gelijke auto's" was niet duidelijk genoeg? :+

Misschien moet ik er multiple gok van maken, maar dan rond ik even op hele getallen af.

a) 10 km/u
b) 30 km/u
c) 50 km/u
d) 70 km/u

Strikvraag zeker: het is een noodsituatie dus hij rijdt niet maar hij glijdt :P
Meer informatie is overigens wel degelijk van belang volgens mij, omdat een remvertraging niet lineair werkt. Er is een keer iets op TV geweest met een constante restsnelheid maar daarbij waren snelheid gelijk, en tussenafstand en reactietijd de constanten. De auto's zouden elkaar dan altijd met 30 raken, maar er is nergens gezegd dat de voorste auto op dat moment ook stil zou staan.
Hier heb je een verschillende snelheid, en dan is de remvertraging weer wel relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 23:52 ]

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:48:
[...]

Meer informatie is overigens wel degelijk van belang volgens mij, omdat een remvertraging niet lineair werkt. Er is een keer iets op TV geweest met een constante restsnelheid maar daarbij waren snelheid gelijk, en tussenafstand en reactietijd de constanten. De auto's zouden elkaar dan altijd met 30 raken, maar er is nergens gezegd dat de voorste auto op dat moment ook stil zou staan.
Hier heb je een verschillende snelheid, en dan is de remvertraging weer wel relevant.
Ondanks dat neem ik aan dat het wel duidelijk is wat hij aan wil tonen -> hoe harder je rijdt hoe meer ruimte je nodig hebt en hoe groter de klap als je iets op je weg tegen komt.

[removed]

Verwijderd

TwOkkie schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:20:
Als bounzer achter slome truus zou rijden staat hij dan net zo goed stil ;)

Anyway, zojuist mijn winterbanden echt even kunnen testen. In het Noorden is amper sneeuw gevallen, nog amper echt door de sneeuw gereden, woonwijken daargelaten.

Op schone wegen niet echt verschil, behalve dat deze banden behoorlijk comfortabeler rijden (14" ipv 15" en 185 ipv 195) en het stuurt wat minder scherp.

In de sneeuw echt een heel ander verhaal. Ok, het was misschien max 1cm, maar da's meer sneeuw als ik dit jaar eerder heb gezien. Zojuist dus op een 60kmh weg een aantal noodstops gemaakt, een paar rotondes bewust te hard genomen, wat zitten slalommen en kijken hoe hard ik nog kon optrekken. Dit zelfde had ik vorig jaar ook eens gedaan, in vergelijkbare omstandigheden, maar dan met zomersloffen, Michelin Pilot Exalto.

Waar ik vorig jaar mijn auto bijna total loss heb gereden toen ik eens wilde zien hoe de auto reageerde bij die weersomstandigheden (ik had de situatie totaal onderschat) was ik nu verbaast hoeveel grip ik nu nog had. Op 60kmh een paar noodstops gemaakt en ik was redelijk onder de indruk van de remweg. Natuurlijk een stuk langer dan op een droge weg maar het viel me zeker niet tegen. Ook rotondes kwam ik met behoorlijke snelheden rond, iig veel sneller dan ik onder deze omstandigheden zou doen met verkeer om me heen. Glijden over rotondes is overigens nog steeds geen probleem }) ik vond het jammer dat weer koplampen zag, heb me toen maar weer gedragen. Heb nog paar uitwijkmanoeuvres gesimuleerd, vorig jaar achterstevoren, nu goed te controleren. Eerst wel wat angstig om zo een ruk aan het stuur te geven, zo met de gedachten nog bij vorig jaar :P

Ik heb me dus een dik uur goed vermaakt. Ook wel nuttig om op een verlaten weg eens de grenzen van je auto te verkennen :) Het is duidelijk dat met dit weer een winterband ook zo zijn grenzen kent, het is geen 'wondermiddel' maar het heeft zeker zijn voordelen. Banden zijn trouwens Interstate Winter IWT-2 (huismerk van Profile Tyrecentre) in de maat 185/65R14. Wilde eigenlijk Vredestein Snowtracs, maar gezien de levertijd van ruim 3 week en de meerprijs €30 per band maar toch gekozen voor de Interstates.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Speedpete schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:29:
[...]

Ahum:
Het is een max. snelheid, dus geen probleem dat je die niet haalt.
Dan kunnen ze ook wel uit omdat ze dan niets toevoegen :)
[...]

Dat kan jij in alle gevallen met zekerheid stellen? Incl. slecht wegdek, verzakking onder het asfalt, gladheid.
Op de meeste wegen zijn er geen dynamische verkeersborden, wordt je niet aan het handje genomen en zal je toch echt zelf de situatie moeten inschatten. Natuurlijk kun je niet 100% zeker zijn.
Zullen we alle wegen buiten de bebouwde kom dan standaard max 50 maken voor de veiligheid? Zouden er dan niet minder verkeersdoden zijn? en toch gebeurt het niet.
Je aan de overige borden houden.
Dat gaat dus niet altijd op, enkel als de situatie het toelaat mag je de maximum snelheid rijden. Of ga jij je fijn aan de 120 houden als het mistig is met 20 meter zicht?
Zie verder m'n vorig punt.
Er is geen enkel systeem 100% betrouwbaar, zelfs de aloude bebording niet. Je gewoon aan die dingen houden is veiliger voor jou en voor de overige weggebruikers.
Nee, ik rij liever zelf dan dat ik blind op die matrix of overige bebording vertrouw; wat niet inhoud dat ik altijd de borden negeer maar handel naar de situatie. Aan de ene kant wil je vaak zo kort mogelijk onderweg zijn (anders konden we het met paard en wagen wel af) maar aan de andere kant wil je dat relatief veilig doen.
Iemand van RWS die op z'n kantoor in een uithoek van Nederland zit kan moeilijk bepalen hoe de weg er echt erbij ligt of hoe de situatie is. Een lage limiet instellen is voor hun dan ook een mooie disclaimer wanneer ze de wegen niet op orde kunnen houden.
Laat ze in plaats van een getal er op te zetten het houden op een file waarschuwing met evt een afstand tot de file of een waarschuwing voor gevaar op de weg of iets dergelijks. Het is altijd specifiek 90, 70 of 50.
Als er bij gladheid 50 boven de weg staat is dat dus een veilige snelheid?
Slome Truus in dr Fiat Panda op zomerbanden raakt op zo'n moment van de weg "hoe kan dat nou, ik reed niet harder dan 50"
Bounzer rijd met 60 voorbij en heeft nergens last van want die heeft een wagen met winterbanden en betere wegligging maar is wel strafbaar omdat ie te hard rijd 8)7

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:48:
Nee hoor, geen strikvraag. Het waren gelijke omstandigheden en dus ook gelijke remvertragingen. Als de ene glijdt, glijdt de andere ook en hebben ze allebei een lage remvertraging. Hebben ze allebij zeer goede remmen en goed droog asfalt, dan halen ze allebei 10m/s2. Ik heb ook nergens gezegd dat ze achter elkaar rijden. Het gaat mij om de vraag, wat is het verschil tussen 50 en 70 in dezelfde situatie?

Hoe dan ook, de remweg neemt kwadratisch toe met de snelheid. De remweg is bij 70 dus twee keer zo lang als bij 50. Het is 1.4 maal zo hard, maar 1.4*1.4 = 1.96, dus zeg maar gewoon 2 keer zoveel kinetische energie en dus ook een remweg die 2 keer zo lang is. Kijk voor de gein ook maar eens naar autotesten waar ze de remweg bij 50 en 100 weergeven. Bij 50 is die vaak een meter of 10 a 12. Bij 100 zit je ruim boven de 40 tot wel 50 meter. Twee keer zo hard, vier keer zoveel remweg nodig.

Zou je de remweg vanaf 70 in 2 stukken delen, dan is het makkelijk te begrijpen dat het tweede stuk precies hetzelfde is als van 50 af remmen naar 0. Op de helft van de remweg rijd je dus nog steeds 50. In de afstand die Truus erover deed om van 50 naar 0 te komen, kon bounzer vertragen van 70 naar 50. Hoe dat komt? Omdat hij in het eerste deel wel net zo hard remt, maar gewoon veel sneller rijdt, waardoor dat eerste stuk veel sneller voorbij is.

Dus: Het juiste antwoord is c) Waar Truus nog net op tijd stil staat, walst bounzer met 50 km/u over het obstakel heen. En dat terwijl hij maar 20 km/u harder reed. Dit is geen betuttelende Koos Spee-praat of gegoochel met statistieken; dit is gewoon keiharde toegepaste natuurkunde waar iedereen mee te maken heeft.

Niet dat ik pleit om voortaan maar overal 30 te rijden, want je mag best wel de kans dat er uberhaupt een noodstop gemaakt moet worden verrekenen met de remafstand die je nodig hebt. Maar snap wel wat snelheid doet met je voertuig. Je gevoel is in ieder geval een slechte raadgever.

Ik vraag me dan ook af hoe zowel bounzer als redwing nou zo zeker weten dat hun keuze van de veilige snelheid ook daadwerkelijk de enige juiste veilige snelheid is. Vooral van redwing vind ik het wonderlijk, want hij moet een situatie vanachter het beeldscherm beoordelen, aan de hand van de woorden van bounzer. Ik vind het heel knap dat ie dat kan, maar vermoed dat ie gewoon de langzaamste rijder standaard gelijk geeft.

Er was ook een situatie met matrixborden die op 50 staan, dan heeft redwing in ieder geval de wet aan zijn zijde, maar volgens mij had bounzer het over andere plekken waar absurd langzaam werd gereden. Of was dat TommyGun?
Da's een andere situatie. Daar rijden twee auto's met dezelfde snelheid achter elkaar. Onderling is de snelheid 0. Op het moment dat de voorste gaat remmen, accelereert ie als het ware met 10m/s2 naar de achterste toe. Die achterste heeft dan uiterlijk tot het begin van de remweg van de voorste de tijd om ook met 10 m/s2 te remmen om elkaar net niet te raken. Doet ie dat niet, dan raakt ie de voorste met het snelheidsverschil dat is opgebouwd in het stuk dat ie te laat reageerde. Waar ze elkaar raken en hoe hard dat precies is, hangt inderdaad af van de beginsnelheid, maar het verschil in snelheid wordt inderdaad bepaald door het aantal meters dat je te laat reageerde.Je kan dus best 1 seconde afstand houden, maar dan moet je ook echt absoluut binnen 1 seconde reageren als je schade wil voorkomen. Het is een heel vervelend gezicht zo'n achterbak heel langzaam op je af te zien komen terwijl je de rem al door de bodem aan het trappen bent.

Ook hier is de kans dat de voorganger een noodstop moet maken natuurlijk ook belangrijk bij het bepalen van het acceptabel risico, maar eigenlijk zitten we al griezelig dicht op elkaar bij normaal verkeer. Ga maar eens twee seconden afstand houden op de linkerbaan en kijk wat dat doet met degene achter je...

[J|O|R] <- .signature.gz

• Speedpete

Speedpete

was barman

bite schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:57:
Op de meeste wegen zijn er geen dynamische verkeersborden, wordt je niet aan het handje genomen en zal je toch echt zelf de situatie moeten inschatten. Natuurlijk kun je niet 100% zeker zijn.
Zullen we alle wegen buiten de bebouwde kom dan standaard max 50 maken voor de veiligheid? Zouden er dan niet minder verkeersdoden zijn? en toch gebeurt het niet.
Het gaat hier niet over een maximum snelheid of een te lage variant daarvan, het gaat over het gebruik van de matrixborden.
Dat gaat dus niet altijd op, enkel als de situatie het toelaat mag je de maximum snelheid rijden. Of ga jij je fijn aan de 120 houden als het mistig is met 20 meter zicht?
Tuurlijk wel, ik post "je aan de overige borden houden", een 100-bord geeft nog altijd een maximum snelheid aan en betekend dus niet dat je blindelings 100 moet gaan rijden. Het is ook een antwoord op de vraag wat je moet doen als er geen matrixbord is, het antwoord lijkt me logisch; dat je je verder aan de algemene verkeersregels houdt valt daar ook onder.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedpete op 23-12-2010 02:35 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Omdat bounzer lekker alert rijdt, reageert ie veel sneller dan de dromerige Slome Truus. Daardoor beginnen ze stomtoevallig op hetzelfde punt te remmen.
Want hij rijdt lekker alert omdat ie wat harder rijdt? Als je niet alert kunt rijden bij iedere snelheid hoor je zeker thuis te blijven (en ja als slome Truus dromerig rond zit te turen hoort zij in die state of mind ook niet op de weg kwijt).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Crazy D schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:39:
[...]

Want hij rijdt lekker alert omdat ie wat harder rijdt? Als je niet alert kunt rijden bij iedere snelheid hoor je zeker thuis te blijven (en ja als slome Truus dromerig rond zit te turen hoort zij in die state of mind ook niet op de weg kwijt).
Ach Bouncer zal wel denken dat 'ie toch eerder stilstaat want hij heeft vast en zeker betere remmen O-) 8)7

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Crazy D schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:39:
Want hij rijdt lekker alert omdat ie wat harder rijdt?
Dat was een truukje van mij om de afgelegde weg tijdens de reactietijd uit het puzzeltje weg te redeneren. Het ging me even puur om de remweg zelf.

Daarbij is het volgens mij nergens verplicht binnen een bepaalde tijd te reageren, hoe wenselijk het ook is. Ik kan me best voorstellen dat een jong iemand die met iets heel spannends bezig is, wat sneller reageert dan een ouder iemand die routinematig achter z'n voorganger aansukkelt. Laat bounzer nou eens in 0,7 seconden reageren (erg snel) en Truus in 1 seconde (de vuistregel), dan hebben ze bij resp 70 en 50 dezelfde afstand afgelegd.

De reactietijd is best belangrijk, dat weet iedereen wel. De enorme toename van de remweg is iets wat volgens mij heel veel automobilisten (ook hier in dit topic!) zich niet realiseren. Hoeveel hier hadden het goede antwoord of zaten zelfs in de buurt?

[J|O|R] <- .signature.gz

• redwing
TwOkkie schreef op donderdag 23 december 2010 @ 02:13:
[...]
Dus: Het juiste antwoord is c) Waar Truus nog net op tijd stil staat, walst bounzer met 50 km/u over het obstakel heen. En dat terwijl hij maar 20 km/u harder reed. Dit is geen betuttelende Koos Spee-praat of gegoochel met statistieken; dit is gewoon keiharde toegepaste natuurkunde waar iedereen mee te maken heeft.

....

Ik vraag me dan ook af hoe zowel bounzer als redwing nou zo zeker weten dat hun keuze van de veilige snelheid ook daadwerkelijk de enige juiste veilige snelheid is. Vooral van redwing vind ik het wonderlijk, want hij moet een situatie vanachter het beeldscherm beoordelen, aan de hand van de woorden van bounzer. Ik vind het heel knap dat ie dat kan, maar vermoed dat ie gewoon de langzaamste rijder standaard gelijk geeft.
Dat weet ik niet zeker, ik ga er alleen tegen in dat er hier geroepen wordt dat de 50 op de matrixborden onzin is en in combinatie met controles zelfs zorgt voor een onveiligere weg.

Op het moment dat ik nog dagelijks zie dat er veel meer auto's tegen elkaar of in de sloot liggen dan bij normaal weer kan ik wel zeggen dat mensen dus nog te hard rijden. Als je dan ziet dat op sommige snelwegen er plaatselijk ijs ligt lijkt het me ook logisch om op die snelwegen de max. snelheid te verlagen. Als ik dan hier zie dat sommige denken dat ondanks dat 90 makkelijk kan en dat combineer met wat jij zelf hier neer zet over de remweg en dat het gewoon plaatselijk echt glad is, is een max. snelheid van 50 op die wegen niet meer dan logisch.

En dit hele verhaal ging trouwens over de zin/onzin van de matrixborden trouwens. Op andere wegen blijft het een eigen afweging en zodra de snelwegen niet meer zo plaatselijk glad zijn moet de max. 50 ook weer van de matrixborden (wat dus ook gewoon gebeurt). Dus nee, ik weet niet wat de enige juiste snelheid is, ik weet wel dat er over die 50 op die matrixborden wel goed is nagedacht en dat dat niet zomaar een snelheid is die gekozen is om ons te pesten en ik weet ook dat op die wegen Bounzer een verkeerde inschatting zou maken omdat je die opgevroren stukken nu eenmaal niet ziet en het daarmee een gewone weg lijkt waar je makkelijk 100 zou kunnen rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 23-12-2010 10:32 ]

[removed]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Even een puzzeltje tussendoor.

Twee gelijke auto's rijden op een gelijksoortige noodsituatie af. In de ene auto zit bounzer aan het stuur. Hij rijdt 70 omdat dat daar best nog kan. In de andere auto zit Slome Truus. Zij rijdt 50 omdat ze niet beter weet. Omdat bounzer lekker alert rijdt, reageert ie veel sneller dan de dromerige Slome Truus. Daardoor beginnen ze stomtoevallig op hetzelfde punt te remmen.

Heb geen zin om het uit te rekenen, maar met de zelfde remvertraging en reactie tijd zal de snellere automobilist nog een km of 50 rijden(!),
De reactietijd is best belangrijk, dat weet iedereen wel. De enorme toename van de remweg is iets wat volgens mij heel veel automobilisten (ook hier in dit topic!) zich niet realiseren. Hoeveel hier hadden het goede antwoord of zaten zelfs in de buurt?
Ik, maar ik was bekend met deze rekensom door een (motor)rijvaardigheidstraining.

[ Voor 19% gewijzigd door ijdod op 23-12-2010 11:40 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bouwfraude
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:16:
[...]
Het overkomt iedereen een keer, je kunt mij niet vertellen dat jij nooit een oopsie-moment hebt gehad.
O, jawel maar zomers als het heet is in de auto (geen airco, of stukke airco) en
ik moe ben (vroeg op staan moesten ze verbieden). Ik koop dus geen auto meer zonder airco.
Met deze sneeuwbende gaat zelfs de radio uit op de gladde stukken.

Ik zag er gisteren een wegglijden bij de supermarkt met de carkit op 10 en maar vol
houden dat handsfree bellen veilig is.
Ik ben pas drie keer op pad geweest in de sneeuw deze maand :)
Als ze fatsoenlijk leverbaar waren en een beetje in de aanbieding dan zou ik het zelfs overwegen.

[ Voor 29% gewijzigd door bouwfraude op 23-12-2010 15:01 ]

• Trommelrem
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:29:
[...]

Ach Bouncer zal wel denken dat 'ie toch eerder stilstaat want hij heeft vast en zeker betere remmen O-) 8)7
Als er in de bebouwde kom voor je neus plotseling een persoon oversteekt en je rijdt 70 km/h, dan raak je de persoon met 70 km/h. Als je 50 km/h rijdt, dan raak je de persoon met ongeveer 46 km/h. De reactietijd is het belangrijkste bij de remweg. De remweg zelf is niet belangrijk, want zonder reactietijd kun je daarop anticiperen. Helaas heeft iedereen een reactietijd van enkele honderden meters buiten de bebouwde kom en heel veel meters binnen de bebouwde kom.
bouwfraude schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:54:
[...]

O, jawel maar zomers als het heet is in de auto (geen airco, of stukke airco) en
ik moe ben (vroeg op staan moesten ze verbieden). Ik koop dus geen auto meer zonder airco.
Met deze sneeuwbende gaat zelfs de radio uit op de gladde stukken.
Maar hoe weet je dat het glad is? Alleen dankzij de dripen en de matrixborden. Ook 's winters zijn er genoeg oopsie momenten voor iedereen. Ik had vanmiddag een oopsie moment. Ik vond dat ik bij het invoegen mijn achterligger iets te weinig afstand gaf. Ik had zelf iets meer gas moeten geven. Kleine oopsie, maar dergelijke oopsies komen geregeld voor en kunnen levensgevaarlijk zijn.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Mijn vrouw kwam vanavond op het kleine stukje A50 Oss-Eindhoven alleen al 3 gespinde auto's tegen. Op dat stuk staan geen matrixborden maar m.i. toch wel een grote aanwijzing dat er te hard gereden wordt.

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Daarentegen ben ik het niet eens met dfrenner, want er is geen hond die remt voor een matrix- of verkeersbord.
Zo...heb je daar onderzoek naar gedaan dan? Er zijn idd heel veel mensen die allerlei borden en adviezen negeren, maar voor een opstopping is maar één persoon nodig. En dát is wél onderzocht (wetenschappelijk, TNO enzo, en nee, ik heb geen link voor je). Als het lekker druk is en/of men is lekker gespannen vanwege het rare weer, hoeft er maar één figuur iets harder te remmen dan het overige verkeer (of überhaupt remmen wanneer niemand anders remt, zomaar dus), en je hebt een uurtje lol van een opstopping. Niet dat de remmer iets in de gaten heeft, want die sukkelt vrolijk door.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En ik zeg het nog steeds. Ach...je kunt me gaan vastpinnen op een nummer, maar feit blijft dat het meer een paar dagen zijn, afgezet tegen de 'normale' dagen. Hoewel winterbanden natuurlijk veel prettiger rijden, ben ik nog steeds niet in omstandigheden gekomen dat ik geen controle meer had, zonder als een opa te gaan rijden.
Ik lieg: 1 keer ben ik wat weggegleden in een bocht. Op zich was dat raar, want de rest van de weg was goed schoon (het is een doorgaande weg). Ik denk dat ik net iets te hard die bocht om wilde. Geen idee hoever winterbanden gaan wat betreft grip als het ijzelt (er lag nl geen sneeuw van betekenis in die bocht, ik denk dat het ijs was) maar goed, dat was dus de enige keer. Ik ben ook een paar keer expres ergens gaan staan waar er erg veel sneeuw ligt, om te zien of ik mezelf vast zou zetten, maar niks hoor...
Die plekjes zijn hier voldoende te vinden, want ik woon in het centrum en langs de gracht hier wordt er niet geveegd. Overigens is in Gorinchem (mijn woonplaats) volgens de weerman van RTL de meeste sneeuw gevallen, dus ik zit ook niet echt in een gebied met weinig sneeuw.

Als er zo'n pak is gevallen, zijn de doorgaande wegen na 1, hooguit 2 dagen weer redelijk schoon. Er zijn natuurlijk nog zat wegen die spekglad zijn, maar als je een beetje aanvoelt hoe glad dat is, is het in principe geen probleem. Je voelt het in je stuur, je test hier en daar hoe hij reageert op de rem (check spiegel!) en ik zie het ook aan het lampje van de traction control/esp. Anticiperen, rustig aan doen en goed opletten zijn de hoofdingrdiënten naar mijn idee. Winterbanden hadden het afgemaakt, maar ik vind het nog steeds (voor mij dan) niet noodzakelijk. Wat een ander doet, moet hij/zij weten, maar praat mij het niet aan. En heb het ook niet over zomerbanden. Het zijn 'all weather' banden. Anders had ik geen meter ver gekomen. Of lieg ik? Hoe kan het anders dat ik me zonder problemen voortbeweeg?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

mphilipp schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:25:
[...]

En ik zeg het nog steeds. Ach...je kunt me gaan vastpinnen op een nummer, maar feit blijft dat het meer een paar dagen zijn, afgezet tegen de 'normale' dagen. Hoewel winterbanden natuurlijk veel prettiger rijden, ben ik nog steeds niet in omstandigheden gekomen dat ik geen controle meer had, zonder als een opa te gaan rijden.
Ik lieg: 1 keer ben ik wat weggegleden in een bocht. Op zich was dat raar, want de rest van de weg was goed schoon (het is een doorgaande weg). Ik denk dat ik net iets te hard die bocht om wilde. Geen idee hoever winterbanden gaan wat betreft grip als het ijzelt (er lag nl geen sneeuw van betekenis in die bocht, ik denk dat het ijs was) maar goed, dat was dus de enige keer. Ik ben ook een paar keer expres ergens gaan staan waar er erg veel sneeuw ligt, om te zien of ik mezelf vast zou zetten, maar niks hoor...
Die plekjes zijn hier voldoende te vinden, want ik woon in het centrum en langs de gracht hier wordt er niet geveegd. Overigens is in Gorinchem (mijn woonplaats) volgens de weerman van RTL de meeste sneeuw gevallen, dus ik zit ook niet echt in een gebied met weinig sneeuw.

Als er zo'n pak is gevallen, zijn de doorgaande wegen na 1, hooguit 2 dagen weer redelijk schoon. Er zijn natuurlijk nog zat wegen die spekglad zijn, maar als je een beetje aanvoelt hoe glad dat is, is het in principe geen probleem. Je voelt het in je stuur, je test hier en daar hoe hij reageert op de rem (check spiegel!) en ik zie het ook aan het lampje van de traction control/esp. Anticiperen, rustig aan doen en goed opletten zijn de hoofdingrdiënten naar mijn idee. Winterbanden hadden het afgemaakt, maar ik vind het nog steeds (voor mij dan) niet noodzakelijk. Wat een ander doet, moet hij/zij weten, maar praat mij het niet aan. En heb het ook niet over zomerbanden. Het zijn 'all weather' banden. Anders had ik geen meter ver gekomen. Of lieg ik? Hoe kan het anders dat ik me zonder problemen voortbeweeg?
Tja het is een hulpmiddel en geen wondermiddel. dat jij zonder wb goed kan rijden wil niet zeggen dat het niet nodig is, of nergens goed voor is.

Als je een test doet om op te trekken in de sneeuw, dan kom je met winderbanden sneller weg
Doe je een remtest dan sta je eerder stil
Doe je een bochtentest dan kan je harder de bocht om.

kortom, het presteert net iets beter op zowel remafstand als controle. ik wil je geen winterbanden aanpraten maar in elke koude situatie zijn ze gewoon beter, en dat jij ze niet nodig denkt hebben is prima echter kan het dus wel een aanrijding voorkomen als je moet uitwijken of een noodrem moet uitvoeren, dingen die 99,99% van de tijd dat je in de auto zit niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 23:45:
[...]
Tja het is een hulpmiddel en geen wondermiddel. dat jij zonder wb goed kan rijden wil niet zeggen dat het niet nodig is, of nergens goed voor is.
Ehhh...ik zeg ook niet dat het niet nodig is of nergens goed voor is. Je trekt conclusies voor eigen rekening, want ik zeg het niet.

Ik zeg niet dat winterbanden nergens goed voor zijn, maar dat ik onder de omstandigheden die ik nu en de afgelopen 25 jaar heb meegemaakt hier in Nederland, geen noodzaak zie om winterbanden te monteren. Ik zeg - en dat heb ik altijd gezegd - dat het makkelijker rijden is met die dingen, maar ik vind het maar beperkt nut hebben. Als ik nou in het landelijk gebied zou wonen en/of op wintersport zou gaan, is het een ander verhaal. Dan heb je te maken met een verplichting en/of veel wegen waar niet of nauwelijks geveegd/gestrooid wordt. Nobrainer imho.

Maar ook al hebben we nu al een week of wat sneeuw, de hoofdwegen (tenminste waar ik me beweeg; Gorinchem, Leusden, A15/A27/A28) zijn (zo goed als) sneeuwvrij. Vandaar dus.

Het is echt niet alsof ik probeer op te scheppen ofzo, daar ben ik iets te oud voor. Ik ben ook niet achterlijk, en als ik zie dat ik mezelf in gevaar breng, zou ik niet de weg op gaan of gewoon winterbanden monteren. Misschien...als er echt een keer een ijstijd aanbreekt hier... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vanavond een kennis van me zijn auto in de prak gereden binnen de bebouwde kom (uit de bocht gevlogen met, volgens eigen woorden "40 kilometer per uur"). Hij was helemaal verbaasd want "ik heb winterbanden!" :')

Hilarisch! Inmiddels rijdt half Nederland op winterbanden en nog steeds glijden ze van de weg omdat ze denken dat ze harder kunnen met winterbanden :')

Sneu voor die jongen maar ook eigen schuld hoor. Het is alsof iemand in plaats van een strijker in zijn hand 20 rotjes in zijn handen houdt omdat dat minder gevaarlijk is :')

Mijn vriendin zag vanmorgen overigens een strooiwagen van de weg tegen geparkeerde auto's glijden, ze schrok van het kabaal wat dat maakt, schrapend blik.

Ik ga overigens volgende week naar Zweden, daar zijn winterbanden verplicht, en ik ga gewoon lekker rustig rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 24-12-2010 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Het is bar en boos op de weg ja, maar 50/60 km/h gaat goed op de snelweg en de betere wegen binnen de bebouwde kom hoor. Daarbij gaat optrekken ook veel vlotter met winterbanden (en natuurlijk de 1ste versnelling overslaan). Mijn vader (beroepschauffeur) vindt dit weer vast niet erg, hij mag lekker thuis blijven. Chemisch/gevaarlijkafval mag immers de weg niet meer op.

De parkeergarages hier worden overigens ook met de dag spannender;

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/IMAG0147.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/IMAG0148.gif

[ Voor 37% gewijzigd door TommyGun op 24-12-2010 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
TommyGun schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 07:50:
Mijn vader xxxxxxx weg niet meer op.
Is het nodig?
Je zou wat labiele rotzakken op ideeën kunnen brengen ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Dazsur schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 08:06:
[...]

Is het nodig?
Je zou wat labiele rotzakken op ideeën kunnen brengen ..........
Wat bedoel je? Het is op advies van Rijkswaterstaat, TLN en EVO hoor, en de werkgever heeft het bevel uitgedaan. Dus geen persoonlijke keuze. Desondanks niet onverstandig denk ik van bovenstaande organisaties en de werkgever.
Truckers geadviseerd in zuiden de weg niet op gaan

AMSTERDAM - Vrachtwagenchauffeurs in het zuiden van het land wordt met klem geadviseerd de weg voorlopig niet op te gaan.

Vanwege de hevige sneeuwval raken veel vrachtwagens in de problemen, meldt Rijkswaterstaat.

De problemen doen zich vooral voor in Limburg en Noord-Brabant, waar meer dan twintig centimeter sneeuw is gevallen. Het risico is te groot dat trucks vast komen te zitten in de sneeuw, stelt een woordvoerster. Het is de eerste maal dat Rijkswaterstaat deze winter zo’n oproep.

De oproep is gedaan in overleg met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

ANWB

Ook de verkeersdienst van de ANWB waarschuwt het verkeer vrijdag voor sneeuw en gladheid op de wegen. Vooral in Limburg en de Achterhoek kunnen sneeuwval en de daarmee gepaard gaande ijzel overlast veroorzaken voor de weggebruikers.

In Limburg kan vrijdagochtend tussen de 10 en 20 centimeter sneeuw vallen. Naar verwachting verlaten de sneeuwbuien in het begin van de middag het land.

Gestrand

Veel weggebruikers zijn nu al gestrand: ze komen de diepe sneeuw niet door of glijden afritten af. De bussen van vervoersmaatschappij Veolia zijn vrijdagochtend in Limburg wel de weg opgegaan. Donderdagavond stopten de bussen daar eerder met rijden vanwege de sneeuw.

Rijkswaterstaat voert sinds donderdagavond een spoedoperatie uit aan de A58. Een rijstrook is daar tussen de knooppunten Galder en Sint Annabosch in de richting van Tilburg afgesloten. De weg was beschadigd geraakt door de vorst. De werkzaamheden duren tot vrijdagavond.

België

De federale politie van België heeft de Belgen vrijdagmorgen met klem opgeroepen überhaupt thuis te blijven. Een dik pak sneeuw en ijzel ontregelen het verkeer. Op snelwegen is veelal alleen de rechterrijstrook begaanbaar.

In Brussel rijdt geen enkele bus en is slechts één tramlijn in gebruik met vijf tramstellen. ''We hebben geprobeerd om de bussen vrijdag te laten uitrijden, maar ze zijn allemaal geslipt bij het verlaten van de remise", aldus een woordvoerder van het Brusselse openbaar vervoerbedrijf MIVB. Treinen rijden nog wel. Wel zijn er veel vertragingen in de Franstalige deelstaat Wallonië.

In Wallonië is opnieuw een rijverbod ingesteld voor vrachtwagens op de besneeuwde en gladde snelwegen. De trucks mogen ook de grens met Frankrijk niet over, omdat daar een rijverbod voor trucks geldt.

http://www.nu.nl/binnenla...zuiden-weg-niet-gaan.html

[ Voor 83% gewijzigd door TommyGun op 24-12-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Laatst online: 21:51

TdV

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:52:
[...]
Ik heb me dus een dik uur goed vermaakt. Ook wel nuttig om op een verlaten weg eens de grenzen van je auto te verkennen :) Het is duidelijk dat met dit weer een winterband ook zo zijn grenzen kent, het is geen 'wondermiddel' maar het heeft zeker zijn voordelen. Banden zijn trouwens Interstate Winter IWT-2 (huismerk van Profile Tyrecentre) in de maat 185/65R14. Wilde eigenlijk Vredestein Snowtracs, maar gezien de levertijd van ruim 3 week en de meerprijs €30 per band maar toch gekozen voor de Interstates.
Ik heb die zelfde interstates ook aangeboden gekregen maar na een test van de consumentenbond, anwb en de adac waarin die worden afgeraden heb ik die laten lopen. Ze zijn redelijk in de sneeuw maar slecht in alle andere omstandigheden. Die snowtracts zijn stukken beter getest dus het prijsverschil was het misschien hier wel waard.

Ik ben zelf uiteindelijk voor goodyear vector 4seasons gegaan. Niet wisselen en toch in alle seizoenen veilige prestaties. Ik ben erg tevreden met het resultaat op ijzige en sneeuwige wegen, het is geen zuivere winterband maar hij komt in de testen redelijk goed mee. Een aangepaste rijstijl is uiteraard altijd nog steeds nodig. Ik was overigens een verstokte zomerbandrijder, dit is de eerste keer dat ik wat anders heb gekocht maar het is goed uitgepakt.
Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.