Nee hoor, geen strikvraag. Het waren gelijke omstandigheden en dus ook gelijke remvertragingen. Als de ene glijdt, glijdt de andere ook en hebben ze allebei een lage remvertraging. Hebben ze allebij zeer goede remmen en goed droog asfalt, dan halen ze allebei 10m/s
2. Ik heb ook nergens gezegd dat ze achter elkaar rijden. Het gaat mij om de vraag, wat is het verschil tussen 50 en 70 in dezelfde situatie?
Hoe dan ook, de remweg neemt kwadratisch toe met de snelheid. De remweg is bij 70 dus twee keer zo lang als bij 50. Het is 1.4 maal zo hard, maar 1.4*1.4 = 1.96, dus zeg maar gewoon 2 keer zoveel kinetische energie en dus ook een remweg die 2 keer zo lang is. Kijk voor de gein ook maar eens naar autotesten waar ze de remweg bij 50 en 100 weergeven. Bij 50 is die vaak een meter of 10 a 12. Bij 100 zit je ruim boven de 40 tot wel 50 meter. Twee keer zo hard, vier keer zoveel remweg nodig.
Zou je de remweg vanaf 70 in 2 stukken delen, dan is het makkelijk te begrijpen dat het tweede stuk precies hetzelfde is als van 50 af remmen naar 0. Op de helft van de remweg rijd je dus nog steeds 50. In de afstand die Truus erover deed om van 50 naar 0 te komen, kon bounzer vertragen van 70 naar 50. Hoe dat komt? Omdat hij in het eerste deel wel net zo hard remt, maar gewoon veel sneller rijdt, waardoor dat eerste stuk veel sneller voorbij is.
Dus: Het juiste antwoord is c) Waar Truus nog net op tijd stil staat, walst bounzer met 50 km/u over het obstakel heen. En dat terwijl hij maar 20 km/u harder reed. Dit is geen betuttelende Koos Spee-praat of gegoochel met statistieken; dit is gewoon keiharde toegepaste natuurkunde waar iedereen mee te maken heeft.
Niet dat ik pleit om voortaan maar overal 30 te rijden, want je mag best wel de kans dat er uberhaupt een noodstop gemaakt moet worden verrekenen met de remafstand die je nodig hebt. Maar snap wel wat snelheid doet met je voertuig. Je gevoel is in ieder geval een slechte raadgever.
Ik vraag me dan ook af hoe zowel bounzer als redwing nou zo zeker weten dat
hun keuze van de veilige snelheid ook daadwerkelijk de
enige juiste veilige snelheid is. Vooral van redwing vind ik het wonderlijk, want hij moet een situatie vanachter het beeldscherm beoordelen, aan de hand van de woorden van bounzer. Ik vind het heel knap dat ie dat kan, maar vermoed dat ie gewoon de langzaamste rijder standaard gelijk geeft.
Er was ook een situatie met matrixborden die op 50 staan, dan heeft redwing in ieder geval de wet aan zijn zijde, maar volgens mij had bounzer het over andere plekken waar absurd langzaam werd gereden. Of was dat TommyGun?
Meer informatie is overigens wel degelijk van belang volgens mij, omdat een remvertraging niet lineair werkt. Er is een keer iets op TV geweest met een constante restsnelheid maar daarbij waren snelheid gelijk, en tussenafstand en reactietijd de constanten. De auto's zouden elkaar dan altijd met 30 raken, maar er is nergens gezegd dat de voorste auto op dat moment ook stil zou staan.
Da's een andere situatie. Daar rijden twee auto's met dezelfde snelheid achter elkaar. Onderling is de snelheid 0. Op het moment dat de voorste gaat remmen, accelereert ie als het ware met 10m/s
2 naar de achterste toe. Die achterste heeft dan uiterlijk tot het begin van de remweg van de voorste de tijd om ook met 10 m/s
2 te remmen om elkaar net niet te raken. Doet ie dat niet, dan raakt ie de voorste met het snelheidsverschil dat is opgebouwd in het stuk dat ie te laat reageerde. Waar ze elkaar raken en hoe hard dat precies is, hangt inderdaad af van de beginsnelheid, maar het verschil in snelheid wordt inderdaad bepaald door het aantal meters dat je te laat reageerde.Je kan dus best 1 seconde afstand houden, maar dan moet je ook echt absoluut binnen 1 seconde reageren als je schade wil voorkomen. Het is een heel vervelend gezicht zo'n achterbak heel langzaam op je af te zien komen terwijl je de rem al door de bodem aan het trappen bent.
Ook hier is de kans dat de voorganger een noodstop moet maken natuurlijk ook belangrijk bij het bepalen van het acceptabel risico, maar eigenlijk zitten we al griezelig dicht op elkaar bij normaal verkeer. Ga maar eens twee seconden afstand houden op de linkerbaan en kijk wat dat doet met degene achter je...