redwing schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:10:
Kijk eerst eens naar de cijfers voor je zulke opmerkingen maakt. Daaruit blijkt nl. dat vooral jongeren erg overmoedig zijn en daarmee ook veel ongelukken veroorzaken (kijk alleen eens naar de verzekeringspremies van jongeren met snelle auto's)
Iedere auto kan tegenwoordig 140, met sneeuw is dat sowieso te hard, dus dat jongeren met snelle auto's meer verzekering betalen heeft niets met sneeuw te maken.
Die mensen die 30 rijden waar ze 60 kunnen veroorzaken geen ongelukken, die luitjes die vinden dat ze 80 kunnen waar ze eigenlijk 60 kunnen veroorzaken de ongelukken. En die winterbanden zijn daarbij helemaal niet het verschil. Eerder in dit topic is zelfs al eens uitgelegd dat op het moment dat jij continue 80 rijdt alleen het profiel van de band nog enigszins verschil maakt. De temp van de band is dan nl. al zo hoog dat zomerbanden ook weer optimale grip hebben. Op een niet besneeuwde/ijs weg zelfs beter dan winterbanden.
Ik heb het verschil met exact dezelfde auto ervaren... En ik kan je vertellen dat het een wereld van verschil is!
Vooral remmen op sneeuw en platgereden sneeuw... Zonder dat de ABS hoeft in te grijpen en dat red je op je zomerbanden never nooit, want het uur daarvoor heb ik hetzelfde op zomerbanden gedaan...
Helaas heb je dat niet remmen + uitwijken vaak niet voor het zeggen, vaak gaat het inderdaad goed maar als er ook maar ets onverwachts gebeurt rijd je je te pletter tegen een ander of de vangrail.
Remmen gaat prima met ABS, winterbanden en DSTC.
Ook met twee banden in de sneeuw (links) en twee banden op het normale wegdek (rechts). Gisteren meermalen voorgekomen...
Nee, daar passen ze zich gewoon veel beter aan aan de omstandigheden. Als het daar glad is gaat iedereen al 60/70 rijden ipv de 90-100
Inderdaad, men gaat daar 70-90 rijden...
(of inderdaad ook 20/30) die je hier nog steeds regelmatig ziet.
Ik heb niemand daar 30 zien rijden, niemand! En dat met zeker 3 tot 6 keer meer sneeuw dan hier!
Die winterbanden maken dat verschil niet, dat zijn de bestuurders en aangezien we in Nederland nu eenmaal maar een paar dagen per jaar sneeuw hebben kunnen veel mensen er hier niet mee omgaan. En dan krijg je dus inderdaad dat een aantal te hard gaan rijden en een aantal juist te langzaam.
Winterbanden maken zeker dat verschil wel! Vooral met remmen en wegrijden.
Vorig jaar op een sneeuw dag zelf ondervonden... Mijn auto stond bij de garage en een leen auto mee. Exact gelijk aan elkaar op de winterbanden na. Echt een wereld van verschil!
- Het verschil in sturen.
- Het verschil in wegrijden
- Het verschil in remmen
Gewoon veel meer grip.
Als je dat niet zo ervaart heb je of heel aparte zomerbanden of misschien geen goede winterbanden?