Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.867 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:54

4x2

lộn xộn quá

Dus volgens die logica kun je met zomerbanden die kort mee gaan prima in de winter rijden, ideaal 8)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Nvidiot schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:06:
Uiteindelijk een meter of 10 naar achteren laten rollen en (na een subtiele poging die ook mislukte) met volgas omgoog gekropen.
Was het gevaarlijk met mijn zomerbanden?
Wat een mazzelpik.

Als er nou 3 á 4 auto's achter je reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Tja, natuurlijk kan je met deze omstandigheden op gewone banden van A naar B komen, ergste geval moet je soms even een aanloopje nemen, stukje terug om hetzelfde nog eens te proberen, misschien soms even laten duwen...

Maar wat als:
Met het huidige weer en flinke pak sneeuw wat er ligt is er een kans dat er een buitenspelend kind ineens voor je auto komt. Onder normale omstandigheden kan het al link zijn, maar wat doe je nu? Al rij je 20km/h in de bebouwde kom, als je niet kan stilstaan omdat je doorglijdt over de sneeuw/ijs, is dat toch knap vervelend.

Natuurlijk kan dat ook op winterbanden mis gaan. Het is allemaal een kwestie van kansen: winterbanden verhogen nu de kans dat je de auto onder controle houdt aanzienlijk. Gebeuren er geen onverwachte dingen onderweg, dan zal je het vast wel redden met gewone banden. Gebeurt er wel iets onverwachts, dan ben ik blij dat ik iets betere kansen heb met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nvidiot schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:06:
Vandaag stond ik met mijn zomerbandjes voor 't eerst vast. Opa voor me vond het nodig om bovenaan een heuveltje te stoppen om wat voetgangers voor te laten, waardoor ik op de helling stil kwam te staan. Deze helling was een mooie ijsplaat, en wegrijden (ook heel subtiel in z'n 2) was kansloos. Uiteindelijk een meter of 10 naar achteren laten rollen en (na een subtiele poging die ook mislukte) met volgas omgoog gekropen.

Was dit met winterbanden makkelijker gelukt? Vast wel. Was het gevaarlijk met mijn zomerbanden? Nee. Duurde het iets langer? Ja, maar ook geen 10 minuten en het was op een parkeerterrein, de gewone straten gaat het prima.
In het ergste geval draai je de auto om en rijd je achteruit de helling op. Werkt vaak perfect met een FWD.

Ik heb een set winterbanden, en ik ben tot de conclusie gekomen dat winterbanden onzin zijn in Nederland.
Gisteren was er een groep auto's die op de toerit van de snelweg de helling niet op kwam. Allemaal auto's met brede banden. Met rijlessen heb ik geleerd dat onnodig stilstaan op een toerit levensgevaarlijk is, dus ik ben de berm in gereden en ik ben via de berm omhoog gereden. Probleemloos, terwijl alle andere auto's tot stilstand kwamen.

De bandenmaat zorgde ervoor dat ik niet vast kwam te zitten, niet het materiaal van de band. Ik heb maat 175 in de winter en 205 in de zomer. Winterbanden hebben als enige voordeel dat je sneller weg kunt komen op sneeuw, maar zodra de snelweg van ijs is dan heeft een winterband geen voordeel boven een zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher vraagt zich af waar de winterbanden-non-believers ineens gebleven zijn in dit topic :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17

Sharky

Skamn Dippy!

Ik was ook altijd wat sceptisch t.o.v. winterbanden, maar heb ze er vandaag toch maar onder laten zetten. Best wel veel verschil moet ik zeggen als je door smurrie/sneeuw rijdt. Op ijs e.d. merk je er maar weinig van, maar een bocht nemen of optrekken in losse sneew gaat echt zoveel makkelijker!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Trommelrem schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:34:
[...]

De bandenmaat zorgde ervoor dat ik niet vast kwam te zitten, niet het materiaal van de band.

[ Voor 29% gewijzigd door Don3k op 21-11-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

fsfikke schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:57:
[...]
Ik ga er van uit dat jij een uiterst capabele bestuurder bent dus jij zal die inschatting wel kunnen maken.
Ook al begin ik wel te twijfelen als jij op basis van een ritje terwijl er geen sneeuw lag (alleen een beetje natte sneeuw vertelde je) tot de conclusie komt dat winterbanden totaal overbodig zijn omdat je met zomerbanden prima in de sneeuw kan rijden 8)7
Dan heb je mijn verhaal totaal niet begrepen. Lees je vaker selectief?

Ik heb het net overigens weer gedaan. En ik leef nog steeds. Overigens woon ik in het immer gezellige Gorinchem waar het meeste sneeuw is gevallen vrijdag (volgens de weerman).

En nogmaals, voordat het wéér selectief gelezen wordt: winterbanden zijn natuurlijk helemaal de bom op dit moment. Ik had wat minder geglibberd met winterbanden, dat zal ik niet ontkennen. Maar morgen/overmorgen is de sneeuw weer van de (hoofd)wegen geveegd en is het een stuk minder lastig met gewone banden.
Ik zeg dus niet dat winterbanden zinloos zijn, ik vind het (nog steeds) onzin om het voor die relatief korte tijd te doen. Je hebt ook nog een keuze. Als ik zie dat het chaos op de snelweg is, ga ik daar niet aan bijdragen. Dit is ook niet de eerste winter die ik meemaak en ik heb nog nooit ook maar een fender-bender gehad onder deze omstandigheden. Als je je een beetje aanpast en als het heel erg is gewoon niet de weg op gaat als het niet echt nodig is, zie ik gewoon geen noodzaak.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:46

Osxy

Holy crap on a cracker

teacher schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:51:
* teacher vraagt zich af waar de winterbanden-non-believers ineens gebleven zijn in dit topic :+
Ik vind het nog steeds te duur. Met goede zomerbanden (als in ruim meer dan de minimale diepte) is het nog steeds goed te doen.
Met beleid remmen en met beleid bochten nemen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hiero :) Vandaag nog lekker rond gecrossed in de auto van de zaak (eigen auto heeft wel al winterbanden) en ik moet zeggen dat dat veel leuker rijdt ;) Je merkt het verschil heel duidelijk, maar als je goed oplet kun je overal zonder problemen door rijden. Het enige punt waar ik lastig weg kwam was op een niet doorgaande binnenweg wat meer een ijsbaan was, op zo'n zelfde weg kwam ik thuis op winterbanden iets makkelijker, maar nog steeds met moeite van zijn plaats dus dat zegt ook niet zoveel.
Voor die paar dagen kun je makkelijk op zomerbanden rijden, winterbanden rijden echter echt wel fijner momenteel :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Tijden veranderen.
Vijfentwintig jaar geleden had ik een oude Opel Ascona.
Standaard lagen daar 165 mm brede banden onder. Van mijn eerste spaargeld kocht ik 185 mm brede banden, terwijl ik droomde van 205 mm.
Vandaag heb ik een bedrijfsbus waar standaard 215 mm brede banden onder liggen.
Geloof me, bij droge omstandigheden heb ik een geweldige wegligging, maar met dit weer verlang ik weer naar die oude bandjes.

Daarnaast, vroeger bestonden de meeste banden uit all "weather banden", hoewel er gewoon een regenprofiel op zat. Vandaag de dag kunnen we kiezen uit zomer- en/of winterbanden. En daar hebben we het mee te doen. Het lijkt mij dat we verkeerd bezig zijn om in de winter de zomerbanden er onder te laten liggen.
Of het nu wel of niet sneeuwt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 09-09 22:00
Present! Net met mijn zomerbandjes onder mijn ford fiesta over de A12 gereden, en door de heuvels van Arnhem. Ik heb best een paar keer gegleden, maar dat was op stukken waar ijs lag. Ook voor die 400-500km in de maand dat ik misschien rij, vind ik de investering niet waard. Met dit weer pak ik zo veel mogelijk het OV.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Even mijn 2 centen over winterbanden:

Een tijd lang heb ik sportief gereden om het zomaar te zeggen. Met een Impreza, 4wd, en winterbanden in de winter (op een wat kleinere maat dan m'n sportieve zomerbanden). Geen snelweg was me te wit (gewoon 130 op die meest linkerbaan waar niemand durfde), geen stoplichtsprint in de sneeuw was me te gek, geen krappe bocht was te link. Maar daarbij moet ik toegeven dat de 4wd hier waarschijnlijk een groter aandeel in had dan alleen de winterbanden.

Aan het einde van het seizoen, toen de banden eigenlijk al hun beste tijd hadden gehad (nog 4mm, meer dan genoeg voor de keuring maar niet meer voor de kwalificatie winterband), kwam er alsnog 's nachts plotseling een sneeuwbui. Eigenwijs dat ik was ging ik met 100 de snelweg over, waar ieder in een baantje op rechts 60 reedt. Dit ging niet goed, achterkant brak zonder waarschuwing los, na een spin in de vangrail gekwakt.

Eigen schuld dikke bult natuurlijk, maar dat was mijn eerste les over winterbanden: zodra ze veel minder profiel hebben dan dat ze uit de fabriek rollen hebben ze voor in de sneeuw weinig toegevoegde waarde meer (feit 1).

Dan de grip in nat weer, die vond ik persoonlijk ook tegenvallen. Mijn 225 zomerbanden gaven me een beter gevoel en meer grip bij nat weer dan die winterbanden (was 195 geloof ik). In die winterbanden zitten een soort lamelletjes die normaal 'opvullen' met sneeuw, zodat je juist meer grip krijgt in die sneeuw. Maar in situaties met echt veel water (grote plassen e.d.) werkt dat juist nadelig, het water wordt daarin immers niet goed afgevoerd waardoor de aquaplaning toeneemt (feit 2).

Daarnaast slijten winterbanden in mijn ogen onredelijk hard. Met 4wd kun je makkelijk 60K op een complete set zomerbanden doen, die je dan tegelijkertijd ongeveer vervangt. Als je een vroege winter hebt zet je die winterbanden eronder (bijv in november, en haal je ze er pas af in maart als de lente echt doorbreekt of als je eenmaal op wintersportvakantie bent geweest. Als je dan bijvoorbeeld wel een 'warme' februari maand hebt gehad is dat eigenlijk zonde van de banden. Zo waren mijn winterbanden na 20K echt wel op. Tenzij je het leuk vindt om continue je banden te wisselen ontkom je hier niet aan natuurlijk... (feit 3)

Ook heb je er niet veel aan als je de rest van het land stil staat op de snelweg. Ook in de steden wordt vaak rustig gereden, terwijl jij technisch gezien sneller zou kunnen. Uiteindelijk schiet je er in principe qua reistijd weinig mee op (feit 4), behalve dan het verhogen van de veiligheid in de sneeuw (maar daar heb je zelf nog altijd het grootste aandeel in door gewoon voorzichtig te rijden (feit 5)). Ohja, kom je toevallig in wintersportgebied waar je sneeuwkettingen moet leggen, dan ontslaat een winterband (of 4wd) je niet van die plicht (feit 6).

Nog een paar punten die me te binnen schieten: het sneeuwt hier bijna nooit (feit 7), snelwegen en doorgaande wegen worden relatief goed schoon gehouden (feit 8) en voor binnen de steden met lagere snelheden telt het veiligheidsaspect al een stuk minder (feit 9). Daarnaast zie je de commerciele run op winterbanden altijd leuk opkomen, wat zich uit in abnormaal hoge prijzen voor die banden en slechte beschikbaarheid ervan (feit nummer 10 en 11). En heuvels en bergen oprijden doe ik in de randstad niet, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen (feit 12).

Ok, dat was mijn relaas. Winterbanden zijn leuk als je snelle henkie bent (of probeert te zijn, zoals de zoveelste audi die ergens van de snelweg is geraakt, of zoals ik ooit), of als je ze toch krijgt bij je leasewagen. Maar ik investeer er niet meer in, kost geld, opslagruimte, en ik ben toch verzekerd mocht ik schade rijden (veelal blijft het bij lullig kop-staart botsingen in dit weer (feit 13)). Done :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist een trip gemaakt vanuit Vriezenveen naar Eindhoven (+- 170 kilometer). Niks dan sneeuwstormen, files achter schuif/strooiwagens, optochten met zomerband-rijders (die ik dus met gemak kon inhalen, snelheid +- 80/90 km/u tegenover +- 50 km/u), noem maar op. Vooral op plaatsen zonder verlichting zag je alleen maar sneeuwvlokken. Je moest maar gokken waar de weg heen boog...

Ik heb zelfs nog geholpen bij iemand die in de greppel was beland naast de A50! Diegene reed overigens wel op zomerbanden ;).

Gelukkig weer thuis, maar een leerzame ervaring rijker :)

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 02:47 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Geurt-kun schreef op zondag 19 december 2010 @ 00:52:
Daarnaast, vroeger bestonden de meeste banden uit all "weather banden", hoewel er gewoon een regenprofiel op zat. Vandaag de dag kunnen we kiezen uit zomer- en/of winterbanden. En daar hebben we het mee te doen. Het lijkt mij dat we verkeerd bezig zijn om in de winter de zomerbanden er onder te laten liggen.
Of het nu wel of niet sneeuwt.
Tja, als jij een zomerband die speciaal niet voor regen is gemaakt vergelijkt met een winterband die daar wel voor gemaakt is zal de winterband het inderdaad wel winnen. Feit is alleen dat 9/10 zomerbanden in regen beter presteren dan winterbanden (onderzoeken zijn in dit topic wel te vinden). Jouw verhaal klopt dus alleen voor een paar zomerbanden en als je zo'n zomerband hebt moet je inderdaad snel winterbanden regelen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Hallo :w Al was ik de afgelopen weken ook wel stil hier, toen het niet glad was :P

Vrijdag ben ik gewoon op weg gegaan naar de zaak, maar halverwege omgedraaid omdat Rotterdam onbereikbaar was. Weinig problemen gehad op de snelwegen en op het stuk A15 dat ik moest hebben was ik één van de weinigen die op de linkerbaan reed... rechts reed het 40, links 50 en gezien het wegdek kon het prima harder.
mphilipp schreef op zondag 19 december 2010 @ 00:12:
Ik zeg dus niet dat winterbanden zinloos zijn, ik vind het (nog steeds) onzin om het voor die relatief korte tijd te doen. Je hebt ook nog een keuze. Als ik zie dat het chaos op de snelweg is, ga ik daar niet aan bijdragen. Dit is ook niet de eerste winter die ik meemaak en ik heb nog nooit ook maar een fender-bender gehad onder deze omstandigheden. Als je je een beetje aanpast en als het heel erg is gewoon niet de weg op gaat als het niet echt nodig is, zie ik gewoon geen noodzaak.
Mijn situatie is precies hetzelfde (en ik woon 1km van Gorinchem, dus sneeuw heb ik ook zat gezien). Tuurlijk zijn winterbanden nu veel beter, die discussie hoeft mijn inziens helemaal niet gevoerd te worden, maar in hoeverre je ze daadwerkelijk nodig hebt is voor elke persoon weer anders.
TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 02:45:
Vooral op plaatsen zonder verlichting zag je alleen maar sneeuwvlokken. Je moest maar gokken waar de weg heen boog...
Mag toch hopen dat je op die stukken niet 80/90 reed...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:42:
Mja, dat is ook relatief. Een beetje band gaat wel 40-50K mee op de vooras van een auto. Op de achteras doe je gewoon >100K met dezelfde banden met sommige auto's (mijn 206 kwam met Dunlop SP10 3e op de achteras die van een productieweek waren voor het bouwjaar van de auto... 4 jaar oud, 116K op de teller).
Als je ervanuit gaat dat veel mensen maar 10K per jaar rijden, en iets van 4-5 jaar met een auto doen, dan heb je tijdens de hele levensduur van je auto nog nooit een band hoeven vervangen. Dat de zomerbanden niet slijten als ze in de garage liggen boeit die mensen geen zak, want die slijten met normaal gebruik nagenoeg ook niet.
Als je banden op de achteras meer dan een ton meegaan heb je wel echt keihard knakenrubber. Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat winterbanden zoveel verschil maken.
Ik doe 15.000-20.000 km met een setje voorbanden en de banden op de achteras zullen ongeveer 50.000 km redden als ik ze altijd op de achteras zou laten liggen (wat dus niet aan te raden is).
Heb je gewoon goede, sportieve banden waarvan het rubber doorgaans al een stuk zachter is dan van een Chinees prulding of ecozooi band heb je al een veel betere band voor wanneer het kouder of gladder is.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Speedpete schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:07:

[...]

Mag toch hopen dat je op die stukken niet 80/90 reed...
Niet meer nadat ik verrast werd door 'n bocht waarbij ik de enige was die er reed ;)

Maar de verlichte stukken waren goed te doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ebia schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:21:
Eigen schuld dikke bult natuurlijk, maar dat was mijn eerste les over winterbanden: zodra ze veel minder profiel hebben dan dat ze uit de fabriek rollen hebben ze voor in de sneeuw weinig toegevoegde waarde meer (feit 1).
Jij gaat met versleten banden 100 rijden in de sneeuw en dan beweren dat het ongeluk door de banden komt? :X :D _O-
Dan de grip in nat weer, die vond ik persoonlijk ook tegenvallen. Mijn 225 zomerbanden gaven me een beter gevoel en meer grip bij nat weer dan die winterbanden (was 195 geloof ik). In die winterbanden zitten een soort lamelletjes die normaal 'opvullen' met sneeuw, zodat je juist meer grip krijgt in die sneeuw. Maar in situaties met echt veel water (grote plassen e.d.) werkt dat juist nadelig, het water wordt daarin immers niet goed afgevoerd waardoor de aquaplaning toeneemt (feit 2).
Voor veel winterbanden waar, lees daarom tests en kies een type dat het wél goed doet in de regen.
*knip struisvogelredenaties*
Tsja, dat moet je dan maar zelf weten. :)
_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:42:
Mja, dat is ook relatief. Een beetje band gaat wel 40-50K mee op de vooras van een auto. Op de achteras doe je gewoon >100K met dezelfde banden met sommige auto's (mijn 206 kwam met Dunlop SP10 3e op de achteras die van een productieweek waren voor het bouwjaar van de auto... 4 jaar oud, 116K op de teller).
Als je ervanuit gaat dat veel mensen maar 10K per jaar rijden, en iets van 4-5 jaar met een auto doen, dan heb je tijdens de hele levensduur van je auto nog nooit een band hoeven vervangen. Dat de zomerbanden niet slijten als ze in de garage liggen boeit die mensen geen zak, want die slijten met normaal gebruik nagenoeg ook niet.
Van die bunkerharde 'economische' banden en alleen snelwegkilometers zeker. :X

Mijn voorbanden gaan gewoon in amper 40K op en achter heb ik ze na 25K al zo'n beetje opgereden. Daar snap ik nog steeds niet heel veel van maar het zal wel te maken hebben met voornamelijk rotondes en bochten en weinig snelweg. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Geurt-kun schreef op zondag 19 december 2010 @ 00:52:
Vandaag de dag kunnen we kiezen uit zomer- en/of winterbanden. En daar hebben we het mee te doen. Het lijkt mij dat we verkeerd bezig zijn om in de winter de zomerbanden er onder te laten liggen.
Jaja...zolang de bandenfabrikant nog niet een grote rode sticker op de banden plakt met de tekst 'DEZE BANDEN DOEN NIETS IN DE WINTER, ALLEEN IN DE ZOMER GEBRUIKEN!' zijn 'zomerbanden' nog altijd all-weatherbanden met nadruk op nat/droog wegdek. Sneeuw doen ze het niet geweldig op, maar je kunt er nog gewoon mee rijden. Of hoe noem je het anders wat ik de afgelopen 25 winters gedaan heb anders?

Het is absoluut niet alsof je met een slick een modderbaan op gaat ofzo. Of met een woestijnband het circuit van Zandvoort op.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
mphilipp schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:23:
Jaja...zolang de bandenfabrikant nog niet een grote rode sticker op de banden plakt met de tekst 'DEZE BANDEN DOEN NIETS IN DE WINTER, ALLEEN IN DE ZOMER GEBRUIKEN!' zijn 'zomerbanden' nog altijd all-weatherbanden met nadruk op nat/droog wegdek. Sneeuw doen ze het niet geweldig op, maar je kunt er nog gewoon mee rijden. Of hoe noem je het anders wat ik de afgelopen 25 winters gedaan heb anders?
Eens, het bestaan van winterbanden is geen fabeltje, maar gewone banden zijn geen zomerbanden. Dan heb je het eerder over slicks ofzo. ;)

Ik vergeet gewoon om mijn eigen ervaring te vertellen. Gisteren zijn mijn UG7+'jes eindelijk gemonteerd en heb de hele dat rond gereden. In eerste instantie dacht ik al verschil te merken tussen de heen- en terugweg van en naar de garage maar ik wilde terughouden en objectief blijven in mijn oordeel.

Nadat ik aan het eind van de dag mijn eigen wijk, bekend terrein dus veel ervaring, betrad kon ik maar één conclusie trekken. Mijn zomerachterbanden zijn echt op aan het raken en winterbanden maken echt een groot verschil. Gas geven zorgde voor acceleratie in plaats van spinnende wielen, remmen zorgde ook echt voor afremmen in plaats van blokkerende wielen en glijden.

Vorig jaar heb ik mij prima gered op zomerbanden, gewoon rustig aan doen en dan gebeurt je ook weinig. Nu ben ik wel blij dat ik ze heb, als je de kans hebt zou ik hem gewoon nemen, het rijdt veel relaxter omdat je zoveel extra marge hebt.

Wat ieder voor zichzelf wil is een eigen keuze. Als ik een auto met brede sloffen en dure velgen had zou ik het waarschijnlijk nooit gedaan hebben. Maar één punt is gewoon geen discussie, namelijk de werking van die dingen. Ze zijn gewoon echt vele malen beter op sneeuw en pulp. Qua regen en droog zou ik het nog niet weten, dat moet de ervaring leren gok ik. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

(die ik dus met gemak kon inhalen, snelheid +- 80/90 km/u tegenover +- 50 km/u), noem maar op. Vooral op plaatsen zonder verlichting zag je alleen maar sneeuwvlokken. Je moest maar gokken waar de weg heen boog...
Hopla, weer iemand die trapt in de schijnveiligheid... Hoe veiliger de auto, hoe onveiliger de bestuurder gaat rijden. Als jij harder gaat rijden met winterbanden doe je alle voordelen weer compleet teniet, vooral met zo'n groot verschil, daar je dan een veel langere remweg hebt als de auto's met standaard banden en je door het grote snelheidsverschil niet adequaat kan reageren bij een onvoorziene omstandigheid. Uitwijken voor iemand die gaat glijden of een sneeuwbank of een auto met pech of een ree of of of... zit er dan niet meer in.

Winterbanden zijn veiliger bij dezelfde snelheid. Wat jij doet is het jezelf veel onveiliger maken dan mensen met all season-banden. Maar goed, gister weer smakelijk gelachen om types zoals jij die her en der achterstevoren stonden met hun o zo veilige Duitse wagen en je dus met 80 inhalen in een white out.

Gisternacht van de A2 naar de A12 stond er om de paar honderd meter een auto overdwars, lag in de sloot, tegen het "Uit"-bord of stond met waarschuwingslichten op de linkerrijbaan vastgereden in een sneeuwbank.

En een paar klapmongolen stonden stil onder een brug om hun ramen sneeuwvrij te maken! Als ik niet 50 reed had ik er dus tegenaan gegleden, want in een white out als gister zie je die waarschuwingslichten pas 200 meter van tevoren en ik verzeker je dat je geen 200 meter KORTE remweg stopafstand had met 80 gisternacht, ook niet met je winterbandjes.

Rij met je verstand, hoe veilig je auto of banden ook zijn. Trap niet in je eigen schijnveiligheid en denk niet dat je onkwetsbaar bent.

[edit]
Plaatje van stopafstand bij droog en nat (geen sneeuw) en volledig zicht en oplettende bestuurder (goede reactietijd):

Afbeeldingslocatie: http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet/afbeeldingen/snelheidwet65.GIF

Denk daarbij sneeuw, gladheid, slecht zicht, trage reactietijd, bellende of SMSende bestuurders, niet net gemonteerd remsysteem bij en tel uit je winst... Of tel je deuken :+

[ Voor 10% gewijzigd door Wilf op 19-12-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:47:
[...]
Hopla, weer iemand die trapt in de schijnveiligheid... Hoe veiliger de auto, hoe onveiliger de bestuurder gaat rijden. Als jij harder gaat rijden met winterbanden doe je alle voordelen weer compleet teniet, vooral met zo'n groot verschil, daar je dan een veel langere remweg hebt als de auto's met standaard banden en je door het grote snelheidsverschil niet adequaat kan reageren bij een onvoorziene omstandigheid. Uitwijken voor iemand die gaat glijden of een sneeuwbank of een auto met pech of een ree of of of... zit er dan niet meer in.

Winterbanden zijn veiliger bij dezelfde snelheid. Wat jij doet is het jezelf veel onveiliger maken dan mensen met all season-banden. Maar goed, gister weer smakelijk gelachen om types zoals jij die her en der achterstevoren stonden met hun o zo veilige Duitse wagen en je dus met 80 inhalen in een white out.
Jij snapt het echt niet he? Ik reed niet te hard, de rest reed gewoon te langzaam. Waarom? Waarschijnlijk waren ze te bang, ik weet het niet. Op een gegeven moment reden we met 3 man, allemaal dezelfde snelheid (80 / 90 km/u) en gezien de 'drukte' dik na middernacht kon het gemakkelijk.

Als er iemand is die niet in schijnveiligheid gelooft dan ben ik het wel. De mensen die zich (en het materieel) overschatten zijn degene die 100 km/u of harder blijven rijden. Daarnaast ging ik elke keer tijdig naar links, en hield ik genoeg zijdelingse ruimte tussen mij en de persoon die ik inhaalde.
Gisternacht van de A2 naar de A12 stond er om de paar honderd meter een auto overdwars, lag in de sloot, tegen het "Uit"-bord of stond met waarschuwingslichten op de linkerrijbaan vastgereden in een sneeuwbank.

En een paar klapmongolen stonden stil onder een brug om hun ramen sneeuwvrij te maken! Als ik niet 50 reed had ik er dus tegenaan gegleden, want in een white out als gister zie je die waarschuwingslichten pas 200 meter van tevoren en ik verzeker je dat je geen 200 meter KORTE remweg stopafstand had met 80 gisternacht, ook niet met je winterbandjes.
Het zicht was absoluut niet slecht op de verlichte stukken. Goed te noemen zelfs! Daar waar het donker was reed ik uiteraard wel rustiger omdat je dan inderdaad niet goed ziet (tijdig) of er iets of iemand staat, of dat er een bocht aan komt (hoewel je dat nog kunt bijhouden op de navigatie).

De persoon die was gespind op zijn zomerbanden, zonder dat daar andere voertuigen in de buurt waren, was mij overigens zeer dankbaar dat ik en nog iemand anders kwamen helpen om hem uit de greppel te halen. Op de redelijk dikke laag sneeuw stond je overigens zo stil, zo wees mijn remspoor op de vluchtstrook uit ;). Het is niet zo dat de snelweg een grote ijsbaan was... het merendeel bestond uit verse sneeuw, en dat was gewoon goed te doen.

---

Ik ben mij zeer bewust van wat ik en het materieel kan. Dat heb ik allang ondervonden. De invloed van andere verkeersdeelnemers heb je natuurlijk altijd, maar dat is zelfs zo bij droog weer. Jij kan nog zo netjes, rustig en kalm rijden, als er iemand beslist om in jouw auto te boren (ongeacht of dat dan een motor, auto of vrachtwagen is), dan heb je simpelweg niks meer te zeggen.

[ Voor 46% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:11:Jij snapt het echt niet he? Ik reed niet te hard, de rest reed gewoon te langzaam.
... en als iedereen volgens jouw kunde veel te langzaam rijdt (overigens doen veel mensen dat pas als ze eerst met 80 iemand inhalen op een stuk met sneeuw, ze beginnen te glijden en dan de eerste zijn die ineens 30 op de rechterbaan gaan rijden met kloppend hart, zodat de rest die 50 reed moet remmen/glijden) dan heb je je aan te passen aan de omstandigheden. Dat heet verkeersinzicht. Als je in de zomer op een drukke snelweg 230 rijdt op de linkerbaan ben je net zo dom bezig. Ik zou mijn auto / leven / avond er niet op willen wagen om 2 minuutjes (of zelfs 2 uur) eerder thuis te zijn door met groot snelheidsverschil te rijden langs auto's die elk moment uit kunnen wijken of glijden, vooral niet als je zelf (zoals jij dus) je eigen auto zo veilig acht en die van anderen niet.

Verkeer gaat over de anderen en wat zij doen, niet over ik ik ego moi mezelf in mijn veilige cocon. Maar goed, Nederlanders en verkeersinzicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:45:
[...]

... en als iedereen volgens jouw kunde veel te langzaam rijdt (overigens doen veel mensen dat pas als ze eerst met 80 iemand inhalen op een stuk met sneeuw, ze beginnen te glijden en dan de eerste zijn die ineens 30 op de rechterbaan gaan rijden met kloppend hart, zodat de rest die 50 reed moet remmen/glijden) dan heb je je aan te passen aan de omstandigheden. Dat heet verkeersinzicht. Als je in de zomer op een drukke snelweg 230 rijdt op de linkerbaan ben je net zo dom bezig. Ik zou mijn auto / leven / avond er niet op willen wagen om 2 minuutjes (of zelfs 2 uur) eerder thuis te zijn door met groot snelheidsverschil te rijden langs auto's die elk moment uit kunnen wijken of glijden, vooral niet als je zelf (zoals jij dus) je eigen auto zo veilig acht en die van anderen niet.

Verkeer gaat over de anderen en wat zij doen, niet over ik ik ego moi mezelf in mijn veilige cocon. Maar goed, Nederlanders en verkeersinzicht 8)7
Ik kan me niet voorstellen dat de rest überhaupt iets geprobeerd heeft. Angst zorgt er al snel voor dat je elkaar gaat opzoeken, en dus treintjes gaat vormen. Maar goed, jij mag het onveilig vinden. Vele met mij vinden van niet, en vinden de reacties van de rest (dus de te langzame rijders) overtrokken. Dat heeft niks met mijn kundig inzicht te maken, maar met logisch en rationeel handelen naar de situatie.

Ik heb naar mijn idee geen andere mensen in gevaar gebracht, en heb netjes ingehaald. Voor het inhalen een beetje gas los, tijdig naar links, zo veel mogelijk links aanhouden (zonder gebruik te maken van de kantstrook) en vervolgens (na ruim het voertuig gepasseerd te zijn) weer naar rechts. Uiteraard alles met gebruik van de richtingaanwijzer ;).

Nogmaals; het was niet glad, het was een flinke laag verse sneeuw. Op ijs zou het anders geweest zijn ja.

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat de aanname hier weer komt dat veiligere auto's het verkeer niet veiliger maken. Vraag me dan toch af hoe we van 3000 doden per jaar naar 600 zijn gegaan terwijl het aantal reizigerskilometers enorm is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:02:
Grappig dat de aanname hier weer komt dat veiligere auto's het verkeer niet veiliger maken. Vraag me dan toch af hoe we van 3000 doden per jaar naar 600 zijn gegaan terwijl het aantal reizigerskilometers enorm is toegenomen.
Goed opgemerkt inderdaad :)

Als je het zo leest zijn al die passieve en actieve veiligheidsmaatregelen nergens voor nodig, want daar ga je gevaarlijk van rijden! Ergo; het aantal doden zal gelijk blijven... maar dat is dus helemaal niet zo. Maar dan krijg je ongetwijfeld een verhaal dat de voertuigen van de 'slachtoffers' ook veiliger zijn geworden en dus meer kunnen hebben bij een aanrijding...

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens als ik de laatste week uit mijn raam kijk is het heerlijk om de zomerbandrijders te zien tobben. Terwijl ik als ik weg moet de auto sneeuwvrij maak en gewoon wegrij. Snap alleen nog steeds niet waarom zij dan zo verbaast kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

In de jaren 70 waren er zelfs autofabrikanten die bewust een auto niet veilig maakte, hier zijn allemaal rapporten van. Alles moge duidelijk zijn dat een moderne auto met airbags en een goede bufferzone een stuk veiliger is voor de inzittenden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Grappig dat de aanname hier weer komt dat veiligere auto's het verkeer niet veiliger maken.
Als je op mijn reactie doelt dan heb je het niet goed begrepen. Mensen gaan onveiliger rijden in veiligere auto's. Dit heeft verder niks met hoeveelheid doden en/of ongelukken te maken. De kans dat je sterft bij een ongeluk in een veilgere auto is wel ontzettend hard afgenomen; vroeger werd je bij een ongeluk boven de 30 km/u platgedrukt door je stuurwiel en werd je mensenmoes, tegenwoordig kan je al lopend uit een auto komen na een crash met 100 km/u*. Daardoor gaan mensen echter wel steeds meer risico nemen. Alsof ze het hele traject van tevoren hebben nagelopen op plekken met ijs, platgereden sneeuw, sneeuwbanken of auto's met pech 8)7 maar goed, ik had het over de situatie van gisternacht, dat je toen echt niet met 80 kon gaan rijden (wat een paar idioten in de sloot wel hadden gedaan), ik was niet bij de rit van Tommy, ik waarschuw hem alleen voor zijn eigen overmoed.

Het aantal (ernstig) gewonden neemt trouwens toe, dit is dus mede een gevolg door veiligere auto's: de kans dat je overlijdt daalt immers. Bron: http://www.swov.nl/rapport/R-2010-16.pdf (Afbeelding 3.1)

* ook zijn auto's tegenwoordig aan de buitenkant veel veiliger dus ook anderen hebben een grotere overlevingskans door de kreukelzones, rubber strips en zachtere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Gonadan schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:19:
[...]

Jij gaat met versleten banden 100 rijden in de sneeuw en dan beweren dat het ongeluk door de banden komt? :X :D _O-
De banden waren in principe niet versleten. Sterker nog, met het profiel wat ze hadden komen vele zomerbanden uit de fabriek rollen. Enige wat ik zeg is dat ze snel hun effectiviteit verliezen als ze eenmaal niet meer 'als nieuw' zijn.
[...]

Voor veel winterbanden waar, lees daarom tests en kies een type dat het wél goed doet in de regen.
Ik reedt in een auto met 250 pk onder de rechtervoet. Denk je dat ik daar Nanpang of Kloyo's onder had zitten? Destijds waren dat de beste winterbanden in die maat (volgens de ANWB dan).
[...]

Tsja, dat moet je dan maar zelf weten. :)
Tsja, voor mij (en vele met mij) zijn al deze redenaties heel reëel. Winterbanden geven je een zeker gevoel, daar ben ik het mee eens, maar daardoor gaan mensen harder rijden dan ze eigenlijk zouden moeten met dit weer.

Daarnaast is het gewoon een gevoelsmatige kwestie: De één rijdt 60K per jaar stad en land af, is veel in landen te vinden waar het wel verplicht is, of wil gewoon proberen king of the road te zijn, ik zeg doen.
De ander ziet er weinig heil in voor die paar dagen per jaar dat er wat sneeuw ligt, kiest een alternatief vervoersmiddel of past zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aan en is ook helemaal happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 15:30
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:32:
Overigens als ik de laatste week uit mijn raam kijk is het heerlijk om de zomerbandrijders te zien tobben. Terwijl ik als ik weg moet de auto sneeuwvrij maak en gewoon wegrij. Snap alleen nog steeds niet waarom zij dan zo verbaast kijken...
Misschien moeten die zogenoemde "zomerbandrijders" dan nog een rijles hebben? Heb hier hetzelfde gedaan als jij: Met een sneeuwschuif de ramen, motorkap en koplampen sneeuwvrij gemaakt, auto gestart en weggereden. Op "zomerbanden". (Ik heb niks met die term, vandaar de aanhalingstekens.)

Veel mensen hebben geen idee hoe ze moeten omgaan met deze omstandigheden. Het is een goede zaak dat ze dan voorzichtiger rijden. Wel jammer alleen dat ze soms wat in de weg rijden ;). Anticipeer, kies een hogere versnelling en doe geen onverhoedse dingen.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:53:
[...]
Nogmaals; het was niet glad, het was een flinke laag verse sneeuw.
Lees de tegenstrijdigheid.....

En dan ook nog vinden dat je met 90 veilig over een flinke laag sneeuw kunt rijden. Zolang het rechtdoor gaat en er niets om je heen gebeurt zal het vast wel goed gaan, maar 50 is dan toch echt een heel wat betere snelheid. Sneeuw is inderdaad een stuk minder glad dan ijs, alleen toch echt een heel stuk gladder dan asfalt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:44:
[...]

Lees de tegenstrijdigheid.....

En dan ook nog vinden dat je met 90 veilig over een flinke laag sneeuw kunt rijden. Zolang het rechtdoor gaat en er niets om je heen gebeurt zal het vast wel goed gaan, maar 50 is dan toch echt een heel wat betere snelheid. Sneeuw is inderdaad een stuk minder glad dan ijs, alleen toch echt een heel stuk gladder dan asfalt.
Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:40:
[...]
maar goed, ik had het over de situatie van gisternacht, dat je toen echt niet met 80 kon gaan rijden (wat een paar idioten in de sloot wel hadden gedaan), ik was niet bij de rit van Tommy, ik waarschuw hem alleen voor zijn eigen overmoed.
Dus daarom heb ik het zonder problemen gehaald... toch bijzonder. Wat een geluk had ik zeg!

Laat maar hoor, ik ga mij en m'n winterbandjes niet meer verdedigen. ;w

Veel plezier met verder sukkelen :).

[ Voor 37% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:47:
... Dus daarom heb ik het zonder problemen gehaald... toch bijzonder. Wat een geluk had ik zeg! ...

Ik heb eens vijf keer achterelkaar een zes gedobbeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nog even hier op terugkomend: Wanneer waren het 3000 dan? En op dit moment zijn het er 722 geregistreerden (zie bron), maar volgens deze bron (bijlage 2) is de registratiegraad fors afgenomen. Nogal wiedes dat dan het aantal ongelukken en verkeersdoden afneemt... Lies, damn lies, (lack of) statistics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:58:
... maar volgens deze bron (bijlage 2) is de registratiegraad fors afgenomen.....
Kan je misschien eens uitleggen wat precies in bijlage twee wordt bedoeld met registratiegraad, hoe die kan worden bepaald, en waaruit je concludeert dat veel verkeersletsels als doodsoorzaak überhaupt niet zouden worden geregistreerd.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:58:
[...]
Nog even hier op terugkomend: Wanneer waren het 3000 dan? En op dit moment zijn het er 722 geregistreerden (zie bron), maar volgens deze bron (bijlage 2) is de registratiegraad fors afgenomen. Nogal wiedes dat dan het aantal ongelukken en verkeersdoden afneemt... Lies, damn lies, (lack of) statistics...
In begin jaren 70 was die 3000 wel de 'norm'. Maarja, toen had je nog auto's zonder gordel, bestuurders die hun rijbewijs gekregen hebben met 5 theorievragen, en bestond er nog geen snelheidslimiet op de snelweg (in combinatie met die eerdere 2 factoren toch wel kritisch te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

begintmeta schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:09:
[...]

Kan je misschien eens uitleggen wat precies in bijlage twee wordt bedoeld met registratiegraad, hoe die kan worden bepaald, en waaruit je concludeert dat veel verkeersletsels als doodsoorzaak überhaupt niet zouden worden geregistreerd.
Als je de tekst leest staat het er in. Er worden steeds minder ongelukken geregistreerd (politie komt er niet meer bij kijken -> mensen lossen het zelf op) en ook dodelijke aflopen worden steeds minder teruggevonden in de verkeersongevalstatistieken (bij ongelukken met voetgangers/fietsers etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

pistole

Frutter

/me meldt zich
Ik heb nooit winterbanden onder mijn (lease)auto's gehad, ook nu niet.
Heb ze eigenlijk ook nooit nodig gehad; als je minder grip hebt dan moet je gewoon minder hard rijden en (nog) beter anticiperen. Degene die dat niet doet veroorzaakt ongevallen (eenzijdig of niet); winterbanden of normale banden.

Zojuist reed ik weg van een parkeerplaats en moest ik straatje keren. Nadat ik achteruit draaide (met de kont het parkeervak in) kwam ik niet direct weg; er zat een kleine verkanting in de weg. Even 10 cm verder achteruit, stuur andere kant op, weer vooruit, en gaan.

Kwestie van geduld, niet (te) veel gas geven, en nadenken.

* pistole heeft bij zijn nieuwe leaseauto wel winterbanden besteld O-)

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:11:
Jij snapt het echt niet he? Ik reed niet te hard, de rest reed gewoon te langzaam. Waarom? Waarschijnlijk waren ze te bang, ik weet het niet.
Wat een ongelofelijk kortzichtige redenatie. Omdat je misschien lager dan de maximum snelheid reed, en zelf van de overtuiging was dat 80/90 veilig kon, betekend dat niet dat het veilig is wanneer het overige verkeer 50 rijdt.

Aanpassen aan de omstandigheden betekend ook aanpassen aan het overige verkeer, aangezien je niet weet waarom men langzamer reed is het gepast om daarop te anticiperen. Als je dan zo graag harder wilt, ga dan gepast harder, bijvoorbeeld 60.
Spoetnik385 schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:44:
Misschien moeten die zogenoemde "zomerbandrijders" dan nog een rijles hebben? Heb hier hetzelfde gedaan als jij: Met een sneeuwschuif de ramen, motorkap en koplampen sneeuwvrij gemaakt, auto gestart en weggereden. Op "zomerbanden". (Ik heb niks met die term, vandaar de aanhalingstekens.)
Gister kwam een bevriende garagehouder naar me toe: "waar heb jij je winterbanden gehaald?" Ik: "Hoezo? Die heb ik namelijk niet". Hij: "Ow, dat dacht ik aangezien je zo makkelijk rond reed".

Ik heb vrij nieuw rubber (minder dan 2k gereden) en rij met een fluwelen voet, verder niet teveel remmen en je komt prima rond. Blijkbaar wil de winterbandenrijder continu de verzekering dat zijn/haar keuze de beste is die er is en is iedereen die het niet nodig vind van lotje getikt.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb de afgelopen jaren met zomerbanden gereden en dat ging altijd prima. Je moet wel ver vooruit kijken en goed anticiperen maar als je dat doet is er ook prima te rijden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden onder de auto en hoewel je nog steeds moet anticiperen en ver vooruit moet blijven kijken ligt de auto een stuk beter op de weg. Ik vind dat het voordeel van winterbanden wel opweegt tegen de kosten :) Enigste is wel dat je nog meer gaat ergeren aan die zomerbandridders die niet harder dan 30km/h durven omdat er een beetje sneeuw in de berm ligt oid.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wilf schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:21:
Als je de tekst leest staat het er in. ...
Volgens mij niet, vandaar mijn vraag.

De registratiegraad waar in dat stukje over wordt geschreven betreft volgens mij het aandeel door de politie geregistreerde gebeurtenissen van het totaal aantal gebeurtenissen. Die politieregistratie is echter niet de enige bron voor het aantal verkeersslachtoffers, ook GBA en justitiele gegevens worden daarvoor gebruikt. De sterfteregistratie voor het aantal verkeersdoden is in Nederland wat betreft de groep verkeersslachtoffers denk ik best adequaat, dat lang niet alle omliggende parameters goed worden geregistreerd zal vast zo zijn, en er zullen ongetwijfeld ook enkele 'eigenlijke' verkeersdoden niet als zodanig door de schouwende arts worden afgegeven of 'stil' overlijden of simpelweg niet binnen 30 dagen overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:46:
Enigste is wel dat je nog meer gaat ergeren aan die zomerbandenridders die niet harder dan 30km/h durven omdat er een beetje snel in de berm ligt oid.
Geef me alsjeblieft een por als ik volgend jaar ook zo spreek over 'zomerbandrijders' |:(

[ Voor 59% gewijzigd door pistole op 19-12-2010 16:53 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Hehe, dus concluderend: zodra je winterbanden hebt ga je je ergeren aan die sukkels op zomerbanden.
Klinkt als toen ik net mijn rijbewijs had. Ik ging me ineens kapot ergeren aan die etters van fietsers zonder licht etc..

Autorijders ergeren zich altijd wel ergens aan :D

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
pistole schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:53:
[...]

Geef me alsjeblieft een por als ik volgend jaar ook zo spreek over 'zomerbandrijders' |:(
Want? Als er nu ook daadwerkelijk sneeuw op de weg ligt is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:00:
[...]

Want? Als er nu ook daadwerkelijk sneeuw op de weg ligt is het een ander verhaal.
BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:46:
Ik heb de afgelopen jaren met zomerbanden gereden en dat ging altijd prima. Je moet wel ver vooruit kijken en goed anticiperen maar als je dat doet is er ook prima te rijden.
Met andere woorden: 'zomerbanden' of winterbanden maakt niet uit, het ligt aan de bestuurder.

Natuurlijk heb je meer grip met winterbanden, maar om dan gelijk mensen die de keuze maken om daar geen geld aan uit te geven 'zomerbandridders' te gaan noemen... Zéker als je zelf al aangeeft dat er prima mee te rijden is.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Nou, ik heb mijn goeie daad weer gedaan (en ook teruggekregen):

Bij klinkers, als je dan net rot staat, kom je niet weg. Ik dus iemand helpen met duwen (de bandjes van de stoeprand af duwen en daar ging ie (en ik op mijn plaat :+ )).

Later moest ik draaien over een trambaan, maar iemand moest natuurlijk snel er even voor piepen, dus ik stond stil, met mijn FWD precies in de rails. Winterbanden of niet, dan spin je flink. Was lekker heen en weer aan het sturen, dus het lukte vast wel, maar 2 jochies duwden me, lekker d:)b

Later in mijn wijk hetzelfde weer omdat iemand midden op de weg geparkeerd stond bloemen kopen |:(

Ik er toch omheen, kom in de "greppel" en moest toen met een fluwelen voetje heen-en-weer sturend eruit kruipen. Geen probleem verder, maar god wat irritant dat er meteen iemand dicht op je komt kruipen: je ziet toch dat ik bezig ben :?

Maar wederom me verbaasd hoe bang mensen kunnen zijn:
Was een RWD BMW lekker handremmetjes aan het doen in de bocht (dat werkt goed zeg trouwens :o ), maar een mevrouwtje schrok omdat ze dacht dat de BMW slipte (en iedereen dus dood zou gaan).

Bange mensen moeten lekker binnenblijven, een beetje schaatsen gaat niemand dood van :N

Enniewee, niks aan het handje dus :)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
pistole schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:05:
Natuurlijk heb je meer grip met winterbanden, maar om dan gelijk mensen die de keuze maken om daar geen geld aan uit te geven 'zomerbandridders' te gaan noemen... Zéker als je zelf al aangeeft dat er prima mee te rijden is.
Dat maak jij er van. Over mensen die gewoon een snelheid gaan rijden die nog verantwoord is met zomerbanden hoor je mij niet klagen, daar blijf ik wel even achter sukkelen en die haal ik uiteindelijk wel in. Maar mensen die veel te voorzichtig rijden vallen nu nog meer op omdat je zelf iets beter door kunt rijden. En het ergste is nog dat je die vaak niet kunt inhalen omdat er een heel treintje aan auto's achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pistole schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:05:
[...]

[...]

Met andere woorden: 'zomerbanden' of winterbanden maakt niet uit, het ligt aan de bestuurder.

Door goed vooruit te kijken, afstand te houden, te anticiperen etc. (de dingen waarvan iedereen van mening is dat zij ze perfect beheersen) heb je ook geen gordels, ABS, TC enz nodig. Totdat het een keer mis gaat...

[ Voor 51% gewijzigd door fsfikke op 19-12-2010 17:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Define "misgaan"?

Want wat gaat er mis met gladheid? Je weet toch dat het glad is, het is niet echt een verrassing meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Twhomp schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:07:
Maar wederom me verbaasd hoe bang mensen kunnen zijn:
Was een RWD BMW lekker handremmetjes aan het doen in de bocht (dat werkt goed zeg trouwens :o ), maar een mevrouwtje schrok omdat ze dacht dat de BMW slipte (en iedereen dus dood zou gaan).

Bange mensen moeten lekker binnenblijven, een beetje schaatsen gaat niemand dood van :N
Nee, omdat JIJ weet wat je doet. Dat mevrouwtje weet niet dat jij de handrem aantrekt. Juist door onvoorspelbaar gedrag uit te oefenen met dit weer veroorzaak je ongelukken. Inderdaad leuk om met de handrem door de bochtjes te glijden maar doe dat dan zonder dat er andere weggebruikers in de buurt zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

fsfikke schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:09:
[...]

Door goed vooruit te kijken, afstand te houden, te anticiperen etc. (de dingen waarvan iedereen van mening is dat zij ze perfect beheersen) heb je ook geen gordels, ABS, TC enz nodig. Totdat het een keer mis gaat...
Klopt. Gelukkig werken die zaken ook in je voordeel als je moet reageren als iemand anders een inschattingsfout maakt.
BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:08:
[...]

Dat maak jij er van. Over mensen die gewoon een snelheid gaan rijden die nog verantwoord is met zomerbanden hoor je mij niet klagen, daar blijf ik wel even achter sukkelen en die haal ik uiteindelijk wel in. Maar mensen die veel te voorzichtig rijden vallen nu nog meer op omdat je zelf iets beter door kunt rijden. En het ergste is nog dat je die vaak niet kunt inhalen omdat er een heel treintje aan auto's achter hangt.
Het zal aan mij liggen, maar ik hoor iemand praten die dan ook met een (te) groot snelheidsverschil op de linkerbaan gaat rijden (zie paar posts terug van Speedpete).

Sneeuw == gladheid == extra voorzichtig rijden, winterbanden of niet. Mensen die zonder winterbanden rijden zijn geen sukkels (of 'zomerbandenridders').

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:12:
[...]

Nee, omdat JIJ weet wat je doet. Dat mevrouwtje weet niet dat jij de handrem aantrekt. Juist door onvoorspelbaar gedrag uit te oefenen met dit weer veroorzaak je ongelukken. Inderdaad leuk om met de handrem door de bochtjes te glijden maar doe dat dan zonder dat er andere weggebruikers in de buurt zijn. ;)
Was Rinaldo degene achter het stuur van die BMW?

Daarbij, als het geen complete incapabele ziel was heeft ie geen handrem nodig om een donut te maken / te driften, dat is voor mensen met een FWD :)

[ Voor 52% gewijzigd door fsfikke op 19-12-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:12:
[...]

Euhm, ik zat niet in die BMW he? ;)

En die BMW was alleen op de weg, de rest van de toeschouwers waren voetgangers, dus ik kan me niet bedenken wat voor gevaar het opleverde. En ik ban naïef genoeg om te denken dat die BMW het niet zal doen als er wegverkeer in de buurt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
pistole schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:14:

Het zal aan mij liggen, maar ik hoor iemand praten die dan ook met een (te) groot snelheidsverschil op de linkerbaan gaat rijden (zie paar posts terug van Speedpete).
Nee, ik ga niet met meer dan 15km/h verschil andere mensen inhalen als het sneeuwt.
Sneeuw == gladheid == extra voorzichtig rijden, winterbanden of niet. Mensen die zonder winterbanden rijden zijn geen sukkels (of 'zomerbandenridders').
Mensen die veel te voorzichtig rijden hebben geen weet van wat ze aan het doen zijn, dus ja.. die schaar ik onder de term "zomerbandridders".
Twhomp schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:16:
[...]

Euhm, ik zat niet in die BMW he? ;)

En die BMW was alleen op de weg, de rest van de toeschouwers waren voetgangers, dus ik kan me niet bedenken wat voor gevaar het opleverde. En ik ban naïef genoeg om te denken dat die BMW het niet zal doen als er wegverkeer in de buurt is :+
Niets gezegd dan :)

[ Voor 23% gewijzigd door BastiaanN op 19-12-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

BastiaanN schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:17:
[...]

Nee, ik ga niet met meer dan 15km/h verschil andere mensen inhalen als het sneeuwt.

[...]

Mensen die veel te voorzichtig rijden hebben geen weet van wat ze aan het doen zijn, dus ja.. die schaar ik onder de term "zomerbandridders".
Akkoord. Alleen die ridders zijn er ook met winterbanden ;)

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ik rij op zomerbanden.. voor die 7 km per dag ( 3.5 heen 3.5 terug naar het werk) vind ik het wel best en trotseer ik die sneeuw en kou wel. Ik weet wat mijn auto kan en voel hem aan.. Geen zin een hoop geld te betalen voor winterbanden als ik toch zo weinig op de weg zit.. Als ik nou elke dag een flink stuk over de snelweg / provinciale wegen moest.. maar nee.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TgR_KILLER schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:22:
Ik rij op zomerbanden.. voor die 7 km per dag ( 3.5 heen 3.5 terug naar het werk) vind ik het wel best en trotseer ik die sneeuw en kou wel.
Ga je voor deze afstand met de auto :/ Dat is minder dan een kwartier fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dat is zelfs maar een half uurtje lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:47:
[...]

[...]

Dus daarom heb ik het zonder problemen gehaald... toch bijzonder. Wat een geluk had ik zeg!
Bumperkleven gaat ook meestal wel goed, totdat er een keertje iemand onverwachts moet remmen.
Dat het een keertje goed gaat wil nog niet zeggen dat het een slimme veilige aktie is :)
Laat maar hoor, ik ga mij en m'n winterbandjes niet meer verdedigen. ;w

Veel plezier met verder sukkelen :).
Veel succes met de vangrail ontwijken als er toch eens een keertje iets onverwachts gebeurt :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

redwing schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:55:
[...]

Bumperkleven gaat ook meestal wel goed, totdat er een keertje iemand onverwachts moet remmen.
Dat het een keertje goed gaat wil nog niet zeggen dat het een slimme veilige aktie is :)

[...]

Veel succes met de vangrail ontwijken als er toch eens een keertje iets onverwachts gebeurt :)
Een keertje? 170 kilometer aan een stuk... dat is geen geluk of toeval meer. Dan kán het gewoon.

En de vangrail raak je ook wel met 50 km/u als er iets mis gaat.

:)

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik erger mij ook aan die angsthazen op de weg. Ze rijden dan vaak ook nog eens rechts, wat sowieso al amper glad is... maar dan wel met 20 km/u :+

Ik haal ze dan gewoon links in (waar er idd sneeuw ligt) met 40km/u (kwestie van het verschil niet te groot te maken). Zonder verkeer om me heen reed ik gewoon 60/70. Het was totaal niet glad op de rechterstrook.

Mensen met angst horen niet in het verkeer.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:41:
En de vangrail raak je ook wel met 50 km/u als er iets mis gaat.
Nou, die Punto die me met 70 wou inhalen en een paar mooie pirouettes maakte en me net aan miste, die raakte de vangrail niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Twhomp schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:55:
[...]

Nou, die Punto die me met 70 wou inhalen en een paar mooie pirouettes maakte en me net aan miste, die raakte de vangrail niet ;)
Stuurmanskunst is natuurlijk ook wel handig zo nu en dan ;). De juiste handelingen uitvoeren kan het verschil maken. Daarom zou een slipcursus ook verplicht moeten zijn. Maar volgens de meeste hier zal dat ook wel weer voor agressievere chauffeurs zorgen.
Dennahz schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:46:
Ik erger mij ook aan die angsthazen op de weg. Ze rijden dan vaak ook nog eens rechts, wat sowieso al amper glad is... maar dan wel met 20 km/u :+

Ik haal ze dan gewoon links in (waar er idd sneeuw ligt) met 40km/u (kwestie van het verschil niet te groot te maken). Zonder verkeer om me heen reed ik gewoon 60/70. Het was totaal niet glad op de rechterstrook.

Mensen met angst horen niet in het verkeer.
Eens.

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:29:
[...]

Ga je voor deze afstand met de auto :/ Dat is minder dan een kwartier fietsen.
Dat kan je beter bewaren voor als het mooi weer is toch? Met deze sneeuw ga ik ook liever met mijn auto met zomerbanden dan lopen of fietsen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Alsof je het tijdens die 5 minuten warm krijgt in je auto :P Kan je beter een dikke jas etc aantrekken en even fietsen, vergal je je auto ook niet zo mee. Maarja, choices...

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 19-12-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:24

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:53:
Alsof je het tijdens die 5 minuten warm krijgt in je auto :P Kan je beter een dikke jas etc aantrekken en even fietsen, vergal je je auto ook niet zo mee. Maarja, choices...
Daarbij ben je tegen de tijd dat de auto ijs/sneeuwvrij is al bijna op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Vandaag weer gemerkt hoe verschrikkelijk goed de stabiliteitsregeling in een M3 CSL is, of beter gezegd hoe verschrikkelijk goed heel de auto eigenlijk is. Zelfs met 19" "winterbanden" is daar nog gewoon mee te rijden, zet je het uit dan is er geen houden meer aan trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

ConZito schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:01:
Vandaag weer gemerkt hoe verschrikkelijk goed de stabiliteitsregeling in een M3 CSL is, of beter gezegd hoe verschrikkelijk goed heel de auto eigenlijk is. Zelfs met 19" "winterbanden" is daar nog gewoon mee te rijden, zet je het uit dan is er geen houden meer aan trouwens :P
Wel een goede sneeuwschep aan de voorkant trouwens. :P

spoiler:
Alleen jammer dat die waarschijnlijk het gat voor de luchtinlaat volschept met sneeuw....

[ Voor 10% gewijzigd door zimbab op 19-12-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

zimbab schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:06:
[...]

spoiler:
Alleen jammer dat die waarschijnlijk het gat voor de luchtinlaat volschept met sneeuw....
Ach, in de F1 gebruiken ze ook droogijs voor de luchtinlaten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
zimbab schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:06:
[...]

spoiler:
De wegen waren "schoon" maar glad, voor het eerst dat ik rook van de achterremmen heb zien komen bij dat ding. Op zo'n auto maakt de computer het verschil en dan nog moet je verschrikkelijk goed opletten want hij bijt je zo in je reet en dan dat ziet er heel lelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
ebia schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:21:
Even mijn 2 centen over winterbanden:

(...) Maar ik investeer er niet meer in, kost geld, opslagruimte, en ik ben toch verzekerd mocht ik schade rijden (veelal blijft het bij lullig kop-staart botsingen in dit weer (feit 13)). Done :P
Vrijwel elk van die 13 "feiten" valt wel te weerleggen en is dus geen feit.

Wat iedereen die zegt "gewoon langzamer rijden en beter opletten" schijnt te vergeten is dat er genoeg situaties voorkomen waar dat niet voldoende helpt (neem het kind dat voor je auto rent / glijdt in de woonwijk) en waar je dus alleen iets hebt aan... grip. Winterbanden dus.

Ik vind het van een onverantwoorde krenterigheid om die paar tientjes per jaar (want daar komt het per saldo op neer) uit te sparen als de feiten zo liggen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Dat ellendige kind ook altijd, dat duikt altijd maar voor auto's.

Niet om vervelend te doen, maar dan moet je dus die CSL waar ik vandaag in zat ook verbieden, want ondanks die "winterbanden" heeft dat ding alsnog een remweg van een rijnaak.

In het verkeer vallen slachtoffers, schitterend dat we dat proberen te beperken, maar waar ligt de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

ConZito schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:15:
De wegen waren "schoon" maar glad,
Dat is wel een vereiste ja, want ik ben vandaag voor het eerst weer even vast komen te zitten met mijn E46 coupé omdat het pak sneeuw tot aan mijn bodemplaat kwam. Maar dat is op eigen terrein. Maar eens een sneeuwschep kopen morgen aangezien de vooruitzichten nog meer sneeuw beloven.

Verder heb ik de tijd van mijn leven! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
zimbab schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:28:
[...]

Dat is wel een vereiste ja, want ik ben vandaag voor het eerst weer even vast komen te zitten met mijn E46 coupé omdat het pak sneeuw tot aan mijn bodemplaat kwam. Maar dat is op eigen terrein. Maar eens een sneeuwschep kopen morgen aangezien de vooruitzichten nog meer sneeuw beloven.

Verder heb ik de tijd van mijn leven! :p
Mjah, bij 15~20cm onaangereden sneeuw is het klaar, dan zit je gewoon vast, maar dat weet je ook met zo'n ding. Dat was ook de reden dat ik een stukje ben wezen rijden, ik moest hem van het terrein afslepen met de Suburban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Het enige probleem zojuist was het uitgraven van de auto :P. Maar man o man wat een angsthazen weer op de weg zeg. Allereerst komen ze niet weg bij het stoplicht (vast op zomerbanden, probeer dan eens z'n 2), met hele files als gevolg, en vervolgens gaan ze 50 km/u rijden op een N-weg, terwijl 80 km/u gemakkelijk kon. Zo bewees ook een voertuig van Rijkswaterstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 20-12-2010 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

TommyGun schreef op maandag 20 december 2010 @ 07:54:
Het enige probleem zojuist was het uitgraven van de auto :P. Maar man o man wat een angsthazen weer op de weg zeg. Allereerst komen ze niet weg bij het stoplicht (vast op zomerbanden, probeer dan eens z'n 2), met hele files als gevolg, en vervolgens gaan ze 50 km/u rijden op een N-weg, terwijl 80 km/u gemakkelijk kon. Zo bewees ook een voertuig van Rijkswaterstaat.
Nou, idd :{ Mensen met 20km/u (!!!!! :r :() op een weg waar je _makkelijk_ 50km/u kon met gepaste afstand. En dan mensen die met 40km/u op de linkerstrook gaan rijden, terwijl ik daar met gemak 60-70 kon rijden zonder enige vorm van glijden. Ik kon zelfs nog fatsoenlijk afremmen voor stoplichten en zo.

De grootste ergernis en vertraging zijn zulke mensen. Die horen niet op de weg.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dennahz schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:29:
De grootste ergernis en vertraging zijn zulke mensen. Die horen niet op de weg.
Triest. Niet iedereen vind zich een geweldige chauffeur met rijkwaliteiten van het kaliber Schumacher. Niet iedereen durft erop te gokken dat de weg overal niet glad is. Niet iedereen kan aan de weg exact zien hoe glad het is. Bijvoorbeeld, de rechter baan van de A2 zag er vanmorgen gewoon schoon uit, maar met 40 in de vier en dan plankgas was gewoon permanent wielspin bij mijn trage benzinetorretje. En vervolgens komen er idioten met 80 voorbij gescheurd die zich king of the road wanen en meewarig hun hoofd schudden om "al die mensen die langzaam rijden en dus niet op de weg horen" en 10 kilometer later klapten ze op elkaar toen er geremd moest worden. Serieus, mensen afzeiken omdat ze voorzichtiger rijden dan jij is iets dat ik niet kan snappen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

AtleX schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:36:
[...]

Triest. Niet iedereen vind zich een geweldige chauffeur met rijkwaliteiten van het kaliber Schumacher. Niet iedereen durft erop te gokken dat de weg overal niet glad is. Niet iedereen kan aan de weg exact zien hoe glad het is. Bijvoorbeeld, de rechter baan van de A2 zag er vanmorgen gewoon schoon uit, maar met 40 in de vier en dan plankgas was gewoon permanent wielspin bij mijn trage benzinetorretje. En vervolgens komen er idioten met 80 voorbij gescheurd die zich king of the road wanen en meewarig hun hoofd schudden om "al die mensen die langzaam rijden en dus niet op de weg horen" en 10 kilometer later klapten ze op elkaar toen er geremd moest worden. Serieus, mensen afzeiken omdat ze voorzichtiger rijden dan jij is iets dat ik niet kan snappen.
Voorzichtig, OKÉ. Maar niet té voorzichtig. En dat is het vaak wel.

Remember this? http://www.nu.nl/binnenla...e-voorzichtig-rijden.html

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 20-12-2010 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

AtleX schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:36:
[...]

Ik voel mij echt geen "king of the road". ik rij ook geen 100 of zo, maar gewoon iets van 60km/u. In de situatie zoals hier op de weg was 20km/u echt veel te traag.

Voorzichtig rijden is één, extreem traag rijden is wat anders. Op sommige momenten reden ze zelfs 10km/u. Dat is echt triest, zelfs met zomerbanden :)

Zelfs op momenten dat mensen alleen (dus zonder auto's achter, naast of voor hun) door een bochtje gingen (na een stoplicht) kropen ze gewoon... dat zijn toch juist de momenten dat je even kan testen hoeveel grip je hebt?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nog steeds niets aan de hand met mijn zomerbanden hoor. Veel ergere omstandigheden zullen we wel niet krijgen, maar heb tot op heden (dus inclusief dit weekend en vanochtend) geen problemen gehad. Wat een gehuil om die winterbanden. Rij elke dag 230 km (niet dat dat me een topcoureur maakt), maar snap niet waar die drang vandaan komt om winterbanden onder je auto te zetten. Hou afstand, rem niet te hard af, trek niet te hard op, beweeg je normaal door het verkeer en er is helemaal niets aan de hand. Winterbanden zijn leuk als je op wintersport gaat (dan gooi ik ze er ook zeker onder), maar hier in NL is het gewoon onzin.
En mensen die denken dat ik zit te flamen, zo bedoel ik het echt niet.

Kijk wanneer je de autobahn op gaat en je moet 600-700 km door Dui tokkelen en dan nog een stuk Oostenrijk, dan heeft het zin. Omdat ze in Duitsland nog een beetje weten wat doorrijden is, hebben die winterbanden ook wel nut. Maar hier in NL is men totaal verkrampt bij een paar sneeuwvlokken en kom je toch niet boven de 80-90 uit op de snelweg. Nou dat red ik ook prima op mijn zomerbandjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe zie je het nut van winterbanden buiten de snelweg bounzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:43:
Omdat ze in Duitsland nog een beetje weten wat doorrijden is, hebben die winterbanden ook wel nut.
Winterbanden helpen niet op ijs. Bovendien zijn het de Nederlanders die in Duitsland hard doorrijden als er ijs ligt. De gemiddelde Duitser gaat rustiger rijden als er ijs ligt.
Winterbanden zijn leuk als je op wintersport gaat (dan gooi ik ze er ook zeker onder), maar hier in NL is het gewoon onzin.
Als je op wintersport gaat dan kun je beter smallere banden nemen van het type normaalband ipv winterbanden van dezelfde maat. Veel mensen gooien er winterbanden van dezelfde maat op waardoor het nut van winterbanden nul is.

[ Voor 37% gewijzigd door Trommelrem op 20-12-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
Trommelrem schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:02:
[...]

Winterbanden helpen niet op ijs. Bovendien zijn het de Nederlanders die in Duitsland hard doorrijden als er ijs ligt. De gemiddelde Duitser gaat rustiger rijden als er ijs ligt.

[...]

Als je op wintersport gaat dan kun je beter smallere banden nemen van het type normaalband ipv winterbanden van dezelfde maat. Veel mensen gooien er winterbanden van dezelfde maat op waardoor het nut van winterbanden nul is.
Nut = nul is ook niet waar. Het profiel en de rubbersoort zorgen voor een aardig verschil.

Echter als je wat smallere banden monteert vergroot je de druk per vierkante cm --> je komt makkelijker weg in de sneeuw

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wie heeft het over ijs? Ik heb het over 'normale' winterse omstandigheden zoals we die op dit moment ook hebben. Wanneer het in Duitsland sneeuwt of regent, raakt men niet verkrampt en rijden ze gewoon dóór. Vorig jaar nog meegemaakt op de A3 terug naar 'huis'. Vrijwel de gehele weg regen en lichte tot matige sneeuwval gehad. Rechterbaan vrachtverkeer 80km/u, middelste rijstrook faalhazen met 100km/u, linkerrijstrook een treintje van A6-en, 5series en E-klasses met 140-150km/u. En aanhaken maar, nauwelijks vertraging opgelopen omdat men daar nog een beeje omstandigheden in kan schatten en niet paniekerig 80 gaan rijden bij wat sneeuwvlokjes.
Het is hiet in NL gewoon vd zotte zoals men op wat afwijkend weer reageert. En dan kun je winterbanden onder je auto hebben of niet, doorrijden kun je in dit sch**tland toch niet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 16:52

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Van het weekend een dikke 600 km op de winterbanden gereden, snelwegen, provenciale wegen, b-wegen, onverharde wegen, allemaal en geen centje pijn. Wat een genot, wat een grip.

Vooral mooi op tweebaanswegen bij het stoplicht. Rechts redelijk sneeuwvrij, links gewoon sneeuw. En dan in de sneeuw op de linkerbaan naast een zomerbandrijder gaan staan. Dan zie je mooi het verschil, een meter of 100 na 5 seconde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 12-09 14:27
[...]

[...]

Als je het topic had doorgelezen of je überhaupt een beetje had ingelezen in de materie en niet alleen op je onderbuikgevoel afging had je kunnen weten dat het profiel en type rubber wel degelijk veel invloed heeft op de grip bij sneeuw en hagel.

Zoek eens op Youtube naar het filmpje van de BMW X3 (Winterreifen). Daar wordt het nu heel duidelijk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De afgelopen weken ben ik een aantal keer door Duitsland en Frankrijk gereisd en vrijwel alle keren waren er weggedeelten volledig bevroren en dus spiegelglad. Ik heb twee weken terug zelfs een keer overnacht in de auto op de rijbaan omdat de weg onbegaanbaar was. Het Rode Kruis heeft zelfs dekens uitgedeeld. Wie reden er als malloten hard? De Nederlanders. De Duitsers rijden gewoon wat langzamer waardoor er geen file ontstaat.
KillaZ schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:09:
[...]

Nut = nul is ook niet waar. Het profiel en de rubbersoort zorgen voor een aardig verschil.

Echter als je wat smallere banden monteert vergroot je de druk per vierkante cm --> je komt makkelijker weg in de sneeuw
Waar de faalhazen met winterbanden de helling van de toerit (van ijs) niet op kwamen (in Nederland), kwam ik met mijn normaalbanden met maat 175 probleemloos de helling op, slalommend tussen de auto's die niet verder kwamen. Wellicht heeft een winterband een beetje nut, maar het heeft meer nut om een kleinere maat te monteren en te rijden zoals dat wordt geleerd. Beiden zou natuurlijk beter zijn. Op mijn standaardauto heb ik dus wel winterbanden met een hele smalle maat. Ik kan dus met veel hogere snelheid door de sneeuw banjeren, maar ik kies er liever voor om die extra reserve te gebruiken voor mijn luiheid en dus niet harder te rijden.

Overigens heb ik gisteren voor het eerst sneeuwkettingen getest. Jeetje, wat een verschil :D
Winterbanden zorgen er voor dat je weg kunt komen vanuit stilstand, maar sneeuwkettingen zorgen ervoor dat je gewoon het stuur komt omgooien zonder dat de auto rechtuit gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 20-12-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Even een zijspoor ;

Handig voor wie nog Duitsland in moet aankomend weekend --> http://www.verkehrsinfo.de/ ;)

[ Voor 54% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 20-12-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

TommyGun schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:00:
[...]
Stuurmanskunst is natuurlijk ook wel handig zo nu en dan ;). De juiste handelingen uitvoeren kan het verschil maken. Daarom zou een slipcursus ook verplicht moeten zijn. Maar volgens de meeste hier zal dat ook wel weer voor agressievere chauffeurs zorgen.
Grappig dat je het zegt want dat is dus ook de mening van verkeerspsychologen en -experts in binnen- en buitenland. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zo'n idee dat je jonger dan 30 bent met je zelfverzekerde taal. Niet voor niets vallen meer dan 1/3e van alle verkeersdoden onder jonge automobilisten (vooral mannen) - tussen 18 en 24 jaar is dat al 27% van de doden achter het stuur...

Ik hoor nu op de radio en zag zaterdagnacht zoveel ongelukken en slippartijen en auto's aan de kant. Hoe kan dat toch? Door die winterbandridders die 90 op de linkerrijbaan door 20 cm sneeuw banjeren, of over de platgereden sneeuw (platgereden tot een ijslaagje).

Ik zie zeker het nut in van winterbanden, maar dan wel met bijbehorend rijgedrag, zoals in Scandinavië (Zweden). Goh, waarom zijn daar zoveel minder doden en ongelukken in het verkeerd per hoofd van de bevolking en per miljard gereden kilometers? Dat terwijl bijna elke Zweed buiten de stad wel eens zijn auto stukrijdt tegen een eland? Misschien zijn ze gewend om zich aan te passen aan winterse omstandigheden in plaats van zich groot te denken?

Arrogantie zit nu eenmaal vastgekoekt in de Nederlandse ziel. Nederlanders zijn ook het enige land TER WERELD waarvan de bevolking zijn eigen buitenlandse taalvaardigheid als 'goed tot heel goed' inschat. Alle andere landen om ons heen vindt van zichzelf dat ze matig Engels spreken (alle niet-Angelsaksische landen), dat terwijl Nederlanders vergeleken met bijvoorbeeld weer de Scandinaviërs bijzonder slecht steenkolenengels spreken.

We zijn de beste chauffeurs, de beste buitenlandse taal-sprekers, het meest tolerante volk ( wat op de PVV stemt :') :F ) en we hadden allemaal een opa die Joden op zolder had. God wat zijn we toch perfect en anderen allemaal DOM en IRRITANT.

[ Voor 42% gewijzigd door Wilf op 20-12-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Wilf schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:35:
[...]
Grappig dat je het zegt want dat is dus ook de mening van verkeerspsychologen en -experts in binnen- en buitenland. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zo'n idee dat je jonger dan 30 bent met je zelfverzekerde taal. Niet voor niets vallen meer dan 1/3e van alle verkeersdoden onder jonge automobilisten (vooral mannen) - tussen 18 en 24 jaar is dat al 27% van de doden achter het stuur...
Laten we de slipcursus maar afschaffen. En ABS, ASR, airbags, kreukelzones, etc.. Immers zorgt dat allemaal voor gevaarlijkere chauffeurs! En inderdaad, ik ben pas 21, maar het excuus "ik rij al 30 jaar" is net zo kansloos als dat ik zou beweren een geweldige chauffeur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zo'n idee dat je jonger dan 30 bent met je zelfverzekerde taal. Niet voor niets vallen meer dan 1/3e van alle verkeersdoden onder jonge automobilisten (vooral mannen) - tussen 18 en 24 jaar is dat al 27% van de doden achter het stuur...
}:| gaap. Ik ben ook 'jonger dan 30' maar heb meer rijervaring dan menig 40+er denk ik. Dus dat zegt ook niet al teveel. Voor wat betreft die verplichte slipcursus, helemaal voor! Elk jaar een rijvaardigheidstraining, afgewisseld met het jaar daarop een slipcursus. Automobilisten betalen een deel zelf en de overheid financiert ook een beetje mee om de kosten een beetje te dekken. En dat geld halen ze maar uit het potje 'nutteloze fijnstof, milieu en geluidsonderzoekjes'.
Misschien dat mensen dan eens wat zekerder achter het stuur kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nog steeds niets aan de hand met mijn zomerbanden hoor. Veel ergere omstandigheden zullen we wel niet krijgen, maar heb tot op heden (dus inclusief dit weekend en vanochtend) geen problemen gehad. Wat een gehuil om die winterbanden. Rij elke dag 230 km (niet dat dat me een topcoureur maakt), maar snap niet waar die drang vandaan komt om winterbanden onder je auto te zetten. Hou afstand, rem niet te hard af, trek niet te hard op, beweeg je normaal door het verkeer en er is helemaal niets aan de hand. Winterbanden zijn leuk als je op wintersport gaat (dan gooi ik ze er ook zeker onder), maar hier in NL is het gewoon onzin.
En mensen die denken dat ik zit te flamen, zo bedoel ik het echt niet.

Kijk wanneer je de autobahn op gaat en je moet 600-700 km door Dui tokkelen en dan nog een stuk Oostenrijk, dan heeft het zin. Omdat ze in Duitsland nog een beetje weten wat doorrijden is, hebben die winterbanden ook wel nut. Maar hier in NL is men totaal verkrampt bij een paar sneeuwvlokken en kom je toch niet boven de 80-90 uit op de snelweg. Nou dat red ik ook prima op mijn zomerbandjes hoor.
Je opmerkingen snijden geen hout........
* Wel winterbanden als je op wintersport gaat......we hebben hier toestanden op de weg die vergelijkbaar zijn met die in de alpenlanden
* Wel winterbanden als je 600-700km door Dld gaat tokkelen.......nu rij je die afstand in 3 werkdagen

Fijn voor je dat het nog prima gaat op je zomerbanden, maar sta er dan ook voor open dat een ander nou eenmaal liever met winterbanden rijdt met dit weer.
Ik kom zelf met grote regelmaat in AU en geloof me, de NL zijn er berucht omdat ze maar blijven denken dat ze winterbanden niet nodig zijn.

Er zijn mede weggebruikers die zich veiliger voelen met winterbanden en wat voorzichtiger gaan rijden, dat jij zulke mensen uitmaakt voor "faalhazen" zegt meer over jou dan over die weggebruikers. :X

Zelf heb ik vorige week ook nog 's nachts uren stil gestaan in het door jou geroemde duitse verkeer ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En de A3 staat momenteel ook stevig vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 12-09 14:27
[...]

...

Ik zie zeker het nut in van winterbanden, maar dan wel met bijbehorend rijgedrag, zoals in Scandinavië (Zweden). Goh, waarom zijn daar zoveel minder doden en ongelukken in het verkeerd per hoofd van de bevolking en per miljard gereden kilometers? Dat terwijl bijna elke Zweed buiten de stad wel eens zijn auto stukrijdt tegen een eland? Misschien zijn ze gewend om zich aan te passen aan winterse omstandigheden in plaats van zich groot te denken?

...
Deze vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op. In Zweden hebben ze elk jaar flinke sneeuwval en mensen groeien hiermee op. Ze ontwikkelen daarom skills en krijgen ervaring. Iets waar de gemiddelde Nederlander geen kans voor krijgt. Het is dus vooral uit onkunde en onwetendheid dat iedereen op zijn manier reageert. In Oostenrijk rijden de Oostenrijkers ook veel harder en maken waarschijnlijk minder ongelukken, maarja die hebben dan ook veel vaker 4x4 auto´s en winterbanden en rijden 6 maanden per jaar in de sneeuw.

Het is dezelfde discussie als met de treinen, je kunt 2 landen niet zomaar vergelijken omdat het je uitkomt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik vind eigenlijk dat winterbanden best verplicht mogen worden gesteld in NL!
Ik kom uit Duitsland dit weekend en we zijn via Belgie gereden. Als je denkt dat hier veel sneeuw ligt op de snelwegen, think again!

Ongeveer 20cm op de snelweg zelf en we rijden allemaal 80-100km/h, ter vergelijking: hier in NL lag max 5cm op de snelwegen. En hier rijden we allemaal 30km/h...

Wat zijn we toch incapabel hier zeg omg. Ik schaam me om NL te zijn ;)

Maar goed, met zomerbanden had je het nooit gered in Duitsland en Belgie, dat is één ding wat zeker is!

Ik vind het trouwens prima dat mensen 30 willen rijden, maar doe dat dan op de rechter rijbaan...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De propaganda dat langzamer beter is, heeft helaas zijn vruchten afgeworpen. Je ziet hier mensen die anderen compleet de grond inboren omdat ze het in hun hoofd halen 50km/u te rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]
Arrogantie zit nu eenmaal vastgekoekt in de Nederlandse ziel. Nederlanders zijn ook het enige land TER WERELD waarvan de bevolking zijn eigen buitenlandse taalvaardigheid als 'goed tot heel goed' inschat. Alle andere landen om ons heen vindt van zichzelf dat ze matig Engels spreken (alle niet-Angelsaksische landen), dat terwijl Nederlanders vergeleken met bijvoorbeeld weer de Scandinaviërs bijzonder slecht steenkolenengels spreken.
Bron? Niet dat ik het oneens met over het Nederengels, maar mijn ervaring is bepaald niet dat men het in Scandinavie beter spreekt.

Ik zou overgens niet tegen een regelgeving zijn zoals ze die in Duitsland hadden: brokken als je geen maatregelen hebt genomen nav de omstandigheden, dan heb je iets uit te leggen. Kan volgens mij zo onder de kapstokregelgeving worden ingevoerd.

Wat de leeftijdsfactor betreft: dat ga je pas zien als je ouder wordt...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1 ... 17 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.