Precies Gizz
Ik heb vandaag nog even de auto van m'n vriendin verplaatst. Zitten zomerbandjes onder en had echt nul komma nul grip met die krengen. Kon de auto bijna met de hand wegschuiven.
Daarna even weg geweest met m'n eigen auto, die wel voorzien is van winterbanden, en die had gewoon een bruikbare hoeveelheid grip.
Ook niet heel erg veel, maar genoeg om zonder te slippen weg te komen en ook zonder te slippen weer binnen een fatsoenlijk korte afstand tot stilstand te komen.
Het meest frappante vind ik altijd dat mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden claimen dat het geen (of een niet noemenswaardig) verschil maakt en dat het een hype is die op touw is gezet door bandenfabrikanten + lobby richting overheid.
Vaak hebben ze geen idee van de techniek achter een winterband. Het is meer dan een stukje rubber met een zachtere samenstelling. Er zit enorm veel research in hoe het profiel is opgebouwd en welke trucjes de band nog meer bevat om zoveel mogelijk grip te krijgen.
En natuurlijk zal er wel iets van een lobby zijn naar de overheid of naar de grote namen in autorijdend nederland (denk aan de ANWB en dergelijke instanties), maar die slikken ook niet alleen maar geld om een band te promoten.
Maargoed, denk ook eens aan de afgelopen winters. Die waren erg streng, met veel sneeuw en ijs. Niet zo heel vreemd dat er dan vanuit de industrie en de overheid advies wordt gegeven om winterbanden te kopen.
Zij doen ook hun research wel, en het kost de maatschappij ook ongelofelijk veel geld als hun vervoer niet verder kan omdat een of andere droeftoeter met z'n versleten zomerslicks een ravage heeft aangericht op een snelweg.
Daarbij is de "het gebeurt mij niet, want ik heb al XX jaar ervaring" gedachte die bij veel mensen heerst ook gewoon simpelweg een staaltje struisvogelpolitiek. Dat iets nog niet is gebeurd geeft geen garantie dat dat in de toekomst niet gebeurd.
Je kan anticiperen zoveel je wil, maar je bent nogsteeds een mens en mensen zien dingen over het hoofd, maken fouten, etc. Je zal maar net je gedachten er even niet helemaal bij hebben...
En nee, winterbanden zijn niet heilig, maar wel een hulpmiddel om autorijden zo veilig mogelijk te maken.
Maargoed, veel mensen zijn vastgeroest, geloven in complot theorieen, etc. Je brengt het ze toch niet aan het verstand, tenzij je ze zo ver krijgt om het verschil eens te ervaren. En dat is al een kunst opzich.