Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 104 Laatste
Acties:
  • 331.864 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Mensen die zeggen dat ze geen verschil merken met winterbanden tijdens deze weersomstandigheden hebben óf verkeerde banden gehad óf hebben gewoon echt niet op winterbanden gereden. Ik kan het verschil echt wel merken. Gisteren met 100 (waar 120 is toegestaan) naar huis kunnen rijden waar mensen met zomerbanden 50+ reden.

Bij een bevroren weg glijd je met winterbanden overigens bijna net zo hard. Vaak is er tijdens de spits wel gestrooid en heb ik daar niet veel last van gehad.

Ik zit zelf veel op de weg dus ik vind het zelf erg belangrijk. Kan goed begrijpen dat diegene die niet veel op de weg zit dit er niet voor over heeft. Mijn vriendin heeft ze ook niet maar ze hoeft voor het werk ook niet zo ver te rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door mickjuh op 17-12-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
mickjuh schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:53:
Mensen die zeggen dat ze geen verschil merken met winterbanden tijdens deze weersomstandigheden hebben óf verkeerde banden gehad óf hebben gewoon echt niet op winterbanden gereden. Ik kan het verschil echt wel merken. Gisteren met 100 (waar 120 is toegestaan) naar huis kunnen rijden waar mensen met zomerbanden 50+ reden.
Dat is nou de boomklevertjesmentaliteit. _O-

Rijd jij maar lekker 100 door hoor, niet bij nagedacht dat er ook veel mensen met winterbanden zijn die wél hun snelheid aanpassen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:03

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

!null schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:49:
[...]

Hij reed er vanmorgen tegenop en je weet dezelfde morgen nog dat het 2500 euro schade is?

Anyway, dit is weer zo'n kreet waarbij je je moet afvragen hoe de persoon in kwestie gereden heeft. Als je met parkeren of rijden met lage snelheden in de wijk een botsing veroorzaakt met schade van 2500 euro, dan heb je denk ik te hard gereden. Meestal is het het trage bumper tegen bumper verhaal.
Ja dat weet ik omdat mijn collega (ik werk in een garagebedrijf) de schade getaxeerd heeft.
Hij gleed weg in een bocht waar je simpelweg niet hard kan rijden.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
Zondagskindje schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:07:
[...]
Ja dat weet ik omdat mijn collega (ik werk in een garagebedrijf) de schade getaxeerd heeft.
Hij gleed weg in een bocht waar je simpelweg niet hard kan rijden.
Dus hij reed gewoon te hard ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Te hard naar omstandigheden. Het is overigens wel heel makkelijk om te zeggen dat als hij winterbanden had gehad dat het niet gebeurd was... hij had ze niet en misschien had hij zijn snelheid wel aangepast, maar niet genoeg voor zijn uitrusting. Dat kan je met winterbanden ook gebeuren.
Als ik hier met winterbanden door de woonwijk rijd pas ik mijn snelheid ook aan. Vorige week nog meegemaakt, ik kom de wijk uitrollen, komt ineens een tegenligger aan. Ik remmen, lekker doorschuiven en gelukkig ging de tegenligger tussen 2 geparkeerde auto's staan. Op zich heb ik wel voorrang omdat hij de versmalling heeft, maar je ziet het pas op het laatste moment. Heerlijke inrichting hier. Ondanks dat ik heel erg langzaam reed en op winterbanden reed, gleed ik toch door. Als hij niet had uitgeweken gok ik dat we neus aan neus tegenelkaar gestaan hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:03:
[...]

Dat is nou de boomklevertjesmentaliteit. _O-

Rijd jij maar lekker 100 door hoor, niet bij nagedacht dat er ook veel mensen met winterbanden zijn die wél hun snelheid aanpassen?
Boomklevertjesmentaliteit? Ergens waar je alleen maar rechtdoor rijdt, veel afstand neemt van je voorganger, zelf nog langzamer rijdt dan is toegestaan en waar de auto gewoon grip heeft op de weg. Als ik voel dat de auto minder grip heeft dan pas ik mijn snelheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mickjuh schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:50:
Boomklevertjesmentaliteit? Ergens waar je alleen maar rechtdoor rijdt, veel afstand neemt van je voorganger, zelf nog langzamer rijdt dan is toegestaan en waar de auto gewoon grip heeft op de weg. Als ik voel dat de auto minder grip heeft dan pas ik mijn snelheid aan.
Dat is precies was ik bedoel, dat gaat goed zolang je afstand houdt en rechtdoor gaat. Wat als er verderop ineens auto's op elkaar klappen? Of iemand ineens naar links komt? Leuk dat het rechtdoor allemaal goed gaat maar als je in een noodsituatie komt is 100 rijden waar het overgrote deel 50 rijdt gewoon niet verstandig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:26:
Te hard naar omstandigheden. Het is overigens wel heel makkelijk om te zeggen dat als hij winterbanden had gehad dat het niet gebeurd was... hij had ze niet en misschien had hij zijn snelheid wel aangepast, maar niet genoeg voor zijn uitrusting. Dat kan je met winterbanden ook gebeuren.
Vandaar ook mijn opmerking. Als je in een bocht die zichtbaar glad is rechtdoor gaat is de voornaamste oorzaak dat je te hard hebt gereden ongeacht of je zomer/winterbanden hebt.
Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:52:
[...]
Dat is precies was ik bedoel, dat gaat goed zolang je afstand houdt en rechtdoor gaat. Wat als er verderop ineens auto's op elkaar klappen? Of iemand ineens naar links komt? Leuk dat het rechtdoor allemaal goed gaat maar als je in een noodsituatie komt is 100 rijden waar het overgrote deel 50 rijdt gewoon niet verstandig.
Verder merk je met 100 rechtdoor echt niet of je wel/geen grip hebt. Dat merk je pas als je uit moet wijken of een bocht tegen komt. Ik heb de situatie natuurlijk niet gezien, maar het is gewoon niet zo slim dat als je weet dat het her en der glad is om met 50 km/h verschil auto's in te halen. En sowieso kun je nooit van de maximum snelheid uit gaan als richtpunt of je wel/niet te hard rijd.

Daarnaast vraag ik me ook af waarom er hier iedere keer van uit wordt gegaan dat de mensen die rustig rijden dus op zomerbanden aan het rijden zijn. Ik durf te wedden dat de helft van die 50 rijders op de rechterbaan gewoon winterbanden hebben maar liever wat rustiger rijden op een weg die glad kan zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mickjuh schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:50:
... zelf nog langzamer rijdt dan is toegestaan ...

De snelheid op de borden is niet altijd de toegestane snelheid, je moet je ook aan de omstandigheden aanpassen.
Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:32:
Vind je die UG7+ zo'n ramp dan?
...
Ik mag toch wel hopen dat winterbanden beter rijden dan van die bunkerharde energysavers. :D
Mijn vrouw vermelde net dat ze een grote verbetering opmerkt. Wel zo prettig voor haar, aangezien ze zoals ik eerder al schreef heel veel buiten de gestrooide/geveegde wegen in heuvelachtig Nederland moet rondrijden (en soms ook met redelijke spoed). En UG7+ of TS830, beide vermoedelijk prima, alleen ben ik een Conti-fan ;)

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:16:
[...]
Altijd mooi zulke redenaties. Sommige personen denken ook dat ze geen gordel hoeven te dragen de eerste / laatste paar kilometers. Alsof er op een kort stuk niks kan gebeuren. Ik rij zelf 500 km in de week, maar het ongelukje dat ik had met zomerbanden gebeurde bij mij in de straat.
En reed je 80 in je straat tegen een boom? Als je stapvoets ergens tegenaan glijdt heb je nog steeds geen gordel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
En ja hoor.
Stelletje malloten met hun zomerbanden die nergens vooruit komen. Overal in de regio blokkades door sukkels die of stapvoets rijden waar je zeker 30 á 40 km/h kan rijden inclusief van baan verwisselen, of voor rotzooi zorgen bij de verkeerslichten.

Laat aub je auto staan als je bang bent of als je zomerbanden hebt! Please??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17

Sharky

Skamn Dippy!

bouwfraude schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:35:
[...]

En reed je 80 in je straat tegen een boom? Als je stapvoets ergens tegenaan glijdt heb je nog steeds geen gordel nodig.
Stapvoets is ~20 km/h toch? Das echt een forse klap, dat wil ik niet zonder gordel doen. Ben wel eens met de achterbumper tegen een pilaar aangekomen tijdens het heel voorzichting achteruit inparkeren in de Ikea, dat was al een flinke tik.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:40:
Mijn vrouw vermelde net dat ze een grote verbetering opmerkt. Wel zo prettig voor haar, aangezien ze zoals ik eerder al schreef heel veel buiten de gestrooide/geveegde wegen in heuvelachtig Nederland moet rondrijden (en soms ook met redelijke spoed).
Dat is dan wel mooi, goede timing ook qua weer.
En UG7+ of TS830, beide vermoedelijk prima, alleen ben ik een Conti-fan ;)
Continental komt ook best goed uit de tests voor zover ik kan zien, altijd bovenin het deelnemersveld.
Dazsur schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:44:
En ja hoor.
Stelletje malloten met hun zomerbanden die nergens vooruit komen. Overal in de regio blokkades door sukkels die of stapvoets rijden waar je zeker 30 á 40 km/h kan rijden inclusief van baan verwisselen, of voor rotzooi zorgen bij de verkeerslichten.

Ik rijd straks lekker naar huis op mijn zomerbanden en jij gaat echt niet merken dat ik die heb. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 17-12-2010 14:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:48:
[...]

Ik rijd straks lekker naar huis op mijn zomerbanden en jij gaat echt niet merken dat ik die heb. :P
Dus de combinatie zomerbanden of winterbanden EN bangerik is de boosdoener?

Zomerbanden met een een doorgewinterde chauffeur is wel ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dazsur schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:52:
Dus de combinatie zomerbanden en bangerik is de boosdoener?

Zomerbanden met een een doorgewinterde chauffeur is wel ok?
Nee, de bangerik is de boosdoener. De chauffeur die zich met dit weer niet veilig door het verkeer weet te begeven. Het is zo makkelijk om dat op zomerbanden te gooien, maar ik durf te wedden dat er tussen die bangeriken die het verkloten ook winterbandenrijders zitten.

En wat dacht je van de vrachtwagens die nu vast staan in de tunnels? Dat ligt niet aan de banden, dat is overmacht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:54:
[...]

Nee, de bangerik is de boosdoener. De chauffeur die zich met dit weer niet veilig door het verkeer weet te begeven. Het is zo makkelijk om dat op zomerbanden te gooien, maar ik durf te wedden dat er tussen die bangeriken die het verkloten ook winterbandenrijders zitten.

En wat dacht je van de vrachtwagens die nu vast staan in de tunnels? Dat ligt niet aan de banden, dat is overmacht.
Hahaha. Ik had al een edit toegepast.

Mee eens. Het is de bangerik. Zowel vrouwen als mannen. Staan ze te beven en te trillen bij de verkeerslichten tot iemand ze even helpt.
Want de afgelopen jaren heb ik of gewoon met zomerbanden of met all weather banden gereden. En, zelfs op ijsbanen kwam ik vooruit.
Dit jaar, met de nieuwe auto en mijn vrouwtje ook als bestuurder ben ik overstag gegaan (voor de winterbanden), en meer ook omdat de zomerbanden echt versleten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dazsur schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:04:
Hahaha. Ik had al een edit toegepast.

Mee eens. Het is de bangerik. Zowel vrouwen als mannen. Staan ze te beven en te trillen bij de verkeerslichten tot iemand ze even helpt.
Want de afgelopen jaren heb ik of gewoon met zomerbanden of met all weather banden gereden. En, zelfs op ijsbanen kwam ik vooruit.
Dit jaar, met de nieuwe auto en mijn vrouwtje ook als bestuurder ben ik overstag gegaan (voor de winterbanden), en meer ook omdat de zomerbanden echt versleten waren.
Precies, de angsthazen en onaangepasten gaan je ongeacht de uitrusting dwars zitten. Zelf krijg ik morgen ook winterbanden, maar heb mij vorig jaar zonder ook prima gered en geen gevaarlijke situaties gehad. Als ik echter nu lees dat de strooizoutvoorraad nu al aan het teruglopen is (hoe krijgen ze het voor elkaar :') ) dan ben ik blij dat ik straks wat extra marge heb. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Het verschil tussen wegkomen vanuit stilstand voor een verkeersdrempel,en niet meer wegkomen ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:34
Gonadan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:54:
[...]

Kan heel goed aan de banden liggen, ik spreek wel eens vrachtwagenchauffeurs en die beamen dat.
De vrachtwagens dienen op zijn minst op de zgn. trekas winterbanden te hebben, dan komen ze waarschijnlijk wel de helling op. Dit is sinds 1 dec in Duitsland verplicht. Veel vrachtwagens rijden internationaal, dus de kans dat ze in duitsland komen is groot.

[ Voor 5% gewijzigd door mountainbiker op 17-12-2010 15:14 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Nou nou nou nou nou nou, dat was me weer een feest vanochtend zeg.

Ik reed van Den Haag naar Utrecht, ik hoef niet te vertellen wat voor ellende dat was. Eén grote ijsbaan, ook met winterbanden had je gewoon dikke pech.

Twee keer net geen ongeluk gehad, dankzij (zonder arrogant te klinken) mijn inzicht in de situatie:

1) Ik rijd rechts, glad, dus rustig aan. Man komt van links invoegen, met zeeën ruimte voor me gooit hij toch zijn wagen voor mij (20 meter afstand ofzo) en gaat meteen remmen. Ik dus ook remmen, maar ook mijn best doen om niet uit te breken. Ik redde het echt net. Dus ik flits met mijn lichten, man gaat opzij, ik kom langzij en natuurlijk ben ik degene die alle gebaren naar me toe krijg.
Het zal wel zelfprojectie geweest zijn, of zijn zijraam had spiegelglas aan de binnenkant, want de enige bosmongool was toch echt hij. Maar goed, we schaatsen verder.

2) Ik rijd op de middelste baan, ben iemand rustig aan het inhalen. We rijden 40 km/u ofzo op de A12 richting Utrecht. Komt een spaans kenteken, een fiat punto ofzo eraan op de linkerbaan: op zijn achteras, lampen omhoog, want ze zitten er met 5 man in + bepakking. En hij moest scheuren over de linkerbaan. Ik vertrouwde het niet.
Net als die vent links van me ziet, ga ik rustig naar rechts. Ik wil er niet naast zitten. Ik ben net naar rechts of ik zie de handen gaan op het stuur: en maar trekken aan het stuur en remmen en daar ging ie: vol op mijn flank af. Gelukkig schoot ie weer de andere kant op en maakte een mooie pirouette op de snelweg. Had ik nog in het midden gezeten had ie vol in mijn flank gezeten. Fijn weer...

Wat een gladheid zeg...
Heb er 2,5 uur over gedaan in plaats van 45-60 minuten.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je winterbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou beetje sneeuw meegemaakt vandaag en tot nu toe zijn ze ideaal als je ergens weg wil rijden waar het glad is, gaat een stuk makkelijker.

Maar ik heb toch nog steeds het idee dat het met remmen veel minder uitmaakt, je staat zonder meer eerder stil, maar het verschil is toch een stuk kleiner.

Dus dat je met winterbanden 100 kan rijden waar je met zomerbanden 50 kan rijden is zulke dikke onzin, alleen de seconde schrikreaktie zorgt er al voor dat je veel meer remweg hebt.

Jammer dat ik het niet kan testen, maar ik zou het wel eens willen zien, iemand die 50 rijdt op zomerbanden en vol in de ankers gaat en iemand die 100 rijdt met winterbanden en vol in de ankers gaat.

Maar ja ik heb sowieso nooit haast dus ik rijd gewoon mee met het overige verkeer. En als die 50 rijden rijd ik dat dus ook.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flagg schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:27:

Jammer dat ik het niet kan testen, maar ik zou het wel eens willen zien, iemand die 50 rijdt op zomerbanden en vol in de ankers gaat en iemand die 100 rijdt met winterbanden en vol in de ankers gaat.
http://www.bmwme.nl/waaro...vierwielaangedreven-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

mountainbiker schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:12:
[...]

Kan heel goed aan de banden liggen, ik spreek wel eens vrachtwagenchauffeurs en die beamen dat.
De vrachtwagens dienen op zijn minst op de zgn. trekas winterbanden te hebben, dan komen ze waarschijnlijk wel de helling op. Dit is sinds 1 dec in Duitsland verplicht. Veel vrachtwagens rijden internationaal, dus de kans dat ze in duitsland komen is groot.
Gisteren in PowNews kwamen de winterbanden aan de orde; een vrachtwagenchaffeur had geen winterbanden en riskeerde bewust de boete in Duitsland: winterbanden onder de vrachtwagen was 2x zo duur als de boete.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Flagg schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:27:

Dus dat je met winterbanden 100 kan rijden waar je met zomerbanden 50 kan rijden is zulke dikke onzin, alleen de seconde schrikreaktie zorgt er al voor dat je veel meer remweg hebt.
Volgens mij zijn het ook alleen de zomerbandrijders die dit soort argumenten aandragen. Een verstandig persoon die op winterbanden rijdt zal dit nooit beweren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe mij vaker zo'n verkeersalarm. Al sinds tijden niet zo snel thuisgeweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

YellowCube

Wait...what?

Twhomp schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:13:
Nou nou nou nou nou nou, dat was me weer een feest vanochtend zeg.

Heb er 2,5 uur over gedaan in plaats van 45-60 minuten.
's mooi kut.
maargoed...op de een of andere manier willen we, als het sneeuwt, als maatschappij op hetzelfde tempo doorgaan als dat we normaal doen. En da ga nie, za'k maar zeggen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winterbanden of niet, het verkeer ligt zowat overal in de knoop, heb er ook geen, en no need of.

Laat maar glijden, zei mijn oma _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Gisteravond in Arnhem een dikke fille op de "achter het bosweg" voor de kenners, stond een BMW 5 serie die de bult niet op kwam, hij gleed telkens tegen de stoep aan dus de velgen waren compleet naar de knoppen, zelfs met 5 man erachter kwam ie net omhoog, toen ik even geen tegenliggers had scheurde ik er met 30km/h langs :P
Ze keken trouwens niet blij, maarja moet je maar winterbanden nemen en zeker op zo'n auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44

4x2

lộn xộn quá

Je bent wel heel erg blij dat je dat gezien hebt, of niet ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Bierkameel schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:18:
toen ik even geen tegenliggers had scheurde ik er met 30km/h langs :P
Juist. Geen enkele gek gaat echt 100 km/h rijden, ook al heb je een 4x4 met de tofste winterbanden en een hoop ervaring. Maar, je komt vooruit en er is geen obstructie.

Vandaag ook nog een paar dikke Mercedessen gezien, die simpele hellingen niet opkwamen in Amsterdam. Worden ze ook nog boos als je ze zegt dat de auto maar beter op een parkeerplek kan blijven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dazsur op 17-12-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag was toch echt een dag dat ik winterbanden miste ,met kleine heuveltjes omhoog was het al onmogelijk om op te trekken .Je moet dan met een aanloop naar boven rijden om erover te komen.
Twee keer vastgestaan op de weg .langzaam naar voren en achteren schommelen tot die weer momentum kreeg.

Behoorlijk wat gecrashde auto s gezien ,meerdere waren van een rechte weg zo opzij de sloot ingegleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:23

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dazsur schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:44:
En ja hoor.

Herkenbaar :P

Ik blijf me erover verbazen hoe langzaam veel mensen rijden terwijl er dan op het stuk weg prima rustig voortgehobbeld kan worden. Ook leuk als je ziet hoe langzaam mensen optrekken, duidelijk zomerbandrijders :P Dat vraagt vervolgens om een inhaalactie met 30 km/h :+

Werkelijk geen centje pijn vandaag, behalve al die figuren die zo trááág reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Winterbanden ? pffffffffffffffffffff k rij gewoon op mijn zomer slicks !

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik stond voor de keuze vanmiddag, het riskeren met een RDW op zomerbanden, of met het ov gaan.
Mooi dat ik de Bimmer heb gepakt. gewoon voorzichtig doen en ruim afstand houden, geen centje pijn.
Ook in de avondspits terug van Delft naar Den Haag ondanks de "verkeerschaos in de randstad" maar 10 minuten langer over de rit gedaan :P

Wat ik wel irritant vind zijn die mensen die te lui zijn om even met twee vegen meer hun auto sneeuwvrij te maken, zelfs mensen die 's avonds met compleet ingesneeuwde lichten rondreden 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Dit zijn idd de dagen dat ik winterbanmden mis, ik heb hele fijne pirelli p zero nero's. Maar met dit weer 0,0 grip bij een stoplicht kom ik nauwelijks van m'n plek. Ik schaam me bijna, ik lijk ook wel zo'n trut die niet durft.

Maar ik rij zo weinig km en in mijn 16 jaar rijervaring is enkel dit en vorig jaar dat ik winterbanden mis.
Maar vandaag wel bijna 3x m'n auto tegen een andere auto geparkeerd, dat is dus niet zo slim. :X

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ja da's de keerzijde van winterbanden: zomerbanden krijgen steeds meer eigenschappen dat die alleen voor lente/zomer/herfst geschikt zijn en veel minder voor de winter. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Als ik verschillende posts zo lees hier en op nieuwssites zijn er geregeld verschillende die brullen dat mensen met zomerbanden van de baan moeten blijven of dat ze winterbanden moeten nemen.

Hebben die brullende winterbandrijdertjes er ook al eens aan gedacht dat veel (heel veel) mensen niet het geld hebben om een "extra setje" banden te kopen maar wel op hun werk moeten zien te raken om hun gezin of zichzelf te kunnen voorzien van de noodzakelijke dingen des levens? Mensen die elke dag blij zijn dat hun autotje nog start zodat ze effectief op hun werk geraken, Die moeten sparen om hun autotje rijdend te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

-Stef-

Slainthe!

SmartDoDo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:13:
[...]
Werkelijk geen centje pijn vandaag, behalve al die figuren die zo trááág reden.
Ik had ook geen pijn vandaag maar erger mij juist aan al die figuren die zo overduidelijk moeten laten merken dat ze winterbandjes hebben. Alsof ze iets te bewijzen hebben zou je bijna zeggen.

Winter- of zomerbanden, in de file stonden we allemaal.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ligone schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:56:
Hebben die brullende winterbandrijdertjes er ook al eens aan gedacht dat veel (heel veel) mensen niet het geld hebben om een "extra setje" banden te kopen maar wel op hun werk moeten zien te raken om hun gezin of zichzelf te kunnen voorzien van de noodzakelijke dingen des levens? Mensen die elke dag blij zijn dat hun autotje nog start zodat ze effectief op hun werk geraken, Die moeten sparen om hun autotje rijdend te houden?
Het is wat populistisch om te zeggen maar die mensen zouden misschien geen auto moeten gaan rijden, en kinderen kan je ook lopend naar school brengen, of iets regelen dat ze met anderen mee kunnen lopen/rijden.

Het is geen recht om auto te mogen rijden. Ik zou het in ieder geval niet verantwoordelijk vinden als je als ouders geen winterbanden hebt en toch gaat rijden. Bij mij in de omgeving zijn wat heuvels en zonder winterbanden is het een grote glijpartij (zomerbanden zijn recent vervangen). Als er een tegenligger komt dan zit ik er tegenaan. Gelukkig hebben ze op 1 heuvel nu extra gestrooid.

Nu is er natuurlijk geen winterband meer te verkrijgen, dus dit zal iets zijn voor volgend jaar. Overigens rij ik er geen lange afstanden mee.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
Die moeten sparen om hun autotje rijdend te houden?
Juist. Dus OOK even sparen voor de winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

-Stef- schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:13:
[...]

Ik had ook geen pijn vandaag maar erger mij juist aan al die figuren die zo overduidelijk moeten laten merken dat ze winterbandjes hebben. Alsof ze iets te bewijzen hebben zou je bijna zeggen.
Het is een hint aan de zomerbandrijdende medeweggebruiker. De mensen die vooruit moeten ploeteren creëren files voor mensen die gewoon aangepast kunnen rijden in dit weer :)
Winter- of zomerbanden, in de file stonden we allemaal.
Inderdaad, "Deze file is mede mogelijk gemaakt door <insert merk> zomerbanden" :Y)
LauPro schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:14:
[...]
Ik zou het in ieder geval niet verantwoordelijk vinden als je als ouders geen winterbanden hebt en toch gaat rijden.
Met dit weer je kinderen meenemen in de auto en op zomerbanden gaan rijden, dan vraag ik me idd af of dat wel de juiste keuze is als ouder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als ik verschillende posts zo lees hier en op nieuwssites zijn er geregeld verschillende die brullen dat mensen met zomerbanden van de baan moeten blijven of dat ze winterbanden moeten nemen.

Auto's zijn imo luxegoederen dus die kosten nou eenmaal wat, als je er veiligheid voor terug krijgt lijkt me dat de moeite waard. En dan heb je ook nog de vraag of winterbanden wel zo veel extra kosten aangezien je minder vaak je zomerbanden hoeft te vervangen.
SmartDoDo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:20:
[...]
Het is een hint aan de zomerbandrijdende medeweggebruiker. De mensen die vooruit moeten ploeteren creëren files voor mensen die gewoon aangepast kunnen rijden in dit weer :)
[...]
Inderdaad, "Deze file is mede mogelijk gemaakt door <insert merk> zomerbanden" :Y)
[...]
Met dit weer je kinderen meenemen in de auto en op zomerbanden gaan rijden, dan vraag ik me idd af of dat wel de juiste keuze is als ouder :)
Winterbandrijders die op een ijsplaat rijden met 90km/h en op die manier ongelukken veroorzaken creëren net zo goed files. Het is altijd makkelijk om te zeggen dat een groep != jezelf de oorzaak zijn van alle problemen :P

De meeste mensen kunnen gewoon niet rijden, als in de herfst een paar druppels water uit de lucht vallen licht het halve land ook plat, terwijl iedereen gewoon met de goede banden (zomerbanden) rondrijdt.

Niet dat winterbanden geen verschil maken hoor, zeker niet. Maar met dit weer moet je ook met winterbanden gewoon voorzichtig rijden.

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 17-12-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

^^^

[ Voor 200% gewijzigd door fsfikke op 17-12-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart-Willem schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:54:
Ja da's de keerzijde van winterbanden: zomerbanden krijgen steeds meer eigenschappen dat die alleen voor lente/zomer/herfst geschikt zijn en veel minder voor de winter. :P
Nonsens, banden worden in het algemeen steeds beter.
Een moderne zomerband is veel beter dan vroeger op sneeuw en prut, dat komt door een uitgekiend profiel en rubber met silicavulstof
Ik ga liever met een moderne zomerband met 6mm profiel op pad dan met een willekeurig sneeuwvlokbandje met 4 mm.
Vandaag was ik met de bestelbus van de zaak 4 uur onderweg voor een ritje van 35 km...voorzien van banden met alleen langsprofiel, dramatisch slecht op sneeuw, maar geen enkele keer in de problemen door die banden.
Tallozen heb ik voor me zien zwabberen bij het optrekken op de ijsbanen, ook op z.g. winterbanden. (Haarlem)
Met 35 jaar ervaring kan je veel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Helemaal geen nonsens: zomerbanden richten zich steeds meer op warmere temperaturen, het verschil tussen zomerbanden en winterbanden is nog nooit zo groot geweest. Dat merk ik niet alleen bij de garage waar ik werk, maar ook o.a. de ANWB heeft het onlangs nog gezegd bij de welbekende winterbandentest. ;)

Dat een zomerband van nu beter is dan een standaard radiaalband van bijvoorbeeld 20 jaar geleden is niet zo moeilijk. ;)

Maar hoe dan ook: met winterbanden heb je uiteraard geen vrijkaartje om flink door te crossen. :P Het is altijd oppassen met dit weer, ongeacht of je op winterbanden rijdt of zomerbanden. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bart-Willem op 18-12-2010 00:14 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, de ene zomerband is de andere niet. Afhankelijk van je profiel en de rubbersamenstelling kunnen je zomerbanden veranderen in slicks als die zich eenmaal volvreten. Te breed voor het gewicht wat ze dragen waardoor de sneeuw niet goed wordt weggeperst, en dan een band die knoerthard wordt zodra het een beetje gaat vriezen. Ik heb onder mijn auto zomerbanden die bij -2 nog gewoon soepel zijn, ik heb het verwisselen van banden dan ook zo lang mogelijk uitgesteld totdat er sneeuw werd verwacht. Tot die tijd heb ik bij vorst geen enkel probleem gehad met die banden, niks gemerkt aan het rijgedrag van de auto en ook totaal geen aangepast rijgedrag toegepast toen.
Wel lachen om collega die vrolijk de bandenboeren nablaat. Ze is van hakkietakkie zomerbanden naar SnowTrac 3 gegaan, en nu roept ze dat winterbanden veel beter zijn dan zomerbanden zodra de temperatuur 7 graden is. Dat haar hakkietakkie banden op elk wegdek kut presteerden onder alle omstandigheden wordt dan even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:52:
[...]

Nonsens, banden worden in het algemeen steeds beter.
Een moderne zomerband is veel beter dan vroeger op sneeuw en prut, dat komt door een uitgekiend profiel en rubber met silicavulstof
Ik ga liever met een moderne zomerband met 6mm profiel op pad dan met een willekeurig sneeuwvlokbandje met 4 mm.
Vandaag was ik met de bestelbus van de zaak 4 uur onderweg voor een ritje van 35 km...voorzien van banden met alleen langsprofiel, dramatisch slecht op sneeuw, maar geen enkele keer in de problemen door die banden.
Tallozen heb ik voor me zien zwabberen bij het optrekken op de ijsbanen, ook op z.g. winterbanden. (Haarlem)
Met 35 jaar ervaring kan je veel aan.
De laatste zin is typerend voor de zomerbandrijders. Vroeger deed ik het zonder dus nu kan het ook. Waarbij er volledig aan voorbij wordt gegaan dat de banden en auto's zijn veranderd.

Ook mooi hoe je de feiten naar je toe draait. Zomerbanden met nog 75% profiel vergelijken met versleten winterbanden...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SmartDoDo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:20:
[...]
[...]
Jij bent zo onrealistisch bezig met winterbanden promoten dat mijn sarcasmedetector begint uit te slaan. Je gaat toch niet serieus alle problemen van gisteren aan zomerbanden wijten hè? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't was toch in mijn ogen best genuanceerd: mede mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens moet ik toegegeven dat ik gisteren met winterbanden ook even vast stond. Hier in de smalle straatjes is het een ijsbaan en er liggen drempels. Dus voor mij wil een auto inparkeren en ik wil ruim voor de drempel stoppen, maar ik bleef maar doorglijden. Daardoor stopte ik dus vrijwel tegen de drempel aan. Dus met het wegrijden kwam ik simpelweg de drempel niet meer op. Uiteindelijk kon ik, door de winterbanden, nog een klein stukje achteruit rijden en met een aanloopje over de drempel gaan.

Ellendige klotedrempels. Of je ziet ze niet als er sneeuw ligt of mensen rijden zich klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik moest gisteren ook even achteruit toen ik wegreed op mijn werk omdat ik in de goot stond met mijn voorwielen en er niet meer uit kwam. Gelukkig kon ik wel achteruit en een aanloopje nemen, maar sommige wegen zijn inderdaad gewoon een ijsbaan nu :)

Verder gaat het prima op mijn zomerbanden, ja ik moet wat eerder remmen in de sneeuw, maar op ijs maakt het weinig uit. Als je een heel klein stukje glijd ergens is dat ook niet zo erg zolang je snelheid niet zo hoog is en je ruimte hebt om te glijden zonder obstakels :)

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 18-12-2010 11:45 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gonadan schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 11:15:
[...]

Jij bent zo onrealistisch bezig met winterbanden promoten dat mijn sarcasmedetector begint uit te slaan. Je gaat toch niet serieus alle problemen van gisteren aan zomerbanden wijten hè? :D
Ohnee, zeker niet. Maar een deel van de problemen wijt ik er zeker aan. Ik zie mensen soms echt sukkelen en slippen terwijl de omstandigheden op zich een hogere snelheid toelaten als ze beter materiaal hadden gehad.

Bedenk je een dag waarbij er een laag sneeuw op de weg ligt. Zet 10 auto's met zomerbanden achterelkaar die wachten voor een stoplicht. Met heel veel mazzel kunnen er 5 door. Als ze winterbanden hadden gehad hadden er meer door gekund. Doe dat in het groot, en het scheelt je filelengte en snelheid waarmee je vooruit kunt komen. Ik verwijt de chaos van gisteren dus zeker niet aan mensen die rijden op zomerbanden, maar ze maken het er wel erger op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vandaag trouwens maar even de nieuwe banden uitproberen/inrijden in de heuvels, of zou dat toch niet zo verstandig zijn O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmartDoDo schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 11:48:
[...]
Ohnee, zeker niet. Maar een deel van de problemen wijt ik er zeker aan. Ik zie mensen soms echt sukkelen en slippen terwijl de omstandigheden op zich een hogere snelheid toelaten als ze beter materiaal hadden gehad.

Bedenk je een dag waarbij er een laag sneeuw op de weg ligt. Zet 10 auto's met zomerbanden achterelkaar die wachten voor een stoplicht. Met heel veel mazzel kunnen er 5 door. Als ze winterbanden hadden gehad hadden er meer door gekund. Doe dat in het groot, en het scheelt je filelengte en snelheid waarmee je vooruit kunt komen. Ik verwijt de chaos van gisteren dus zeker niet aan mensen die rijden op zomerbanden, maar ze maken het er wel erger op.
Gezien het feit dat het iedere keer totaal uit de hand loopt met niet eens zo gek veel sneeuw denk ik dat de winterbandenplicht in Nederland ook niet zolang op zich laat wachten. Simpelweg om onze mobiliteit de waarborgen en in minder mate als veiligheidsargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Dat is deels waar. Maar ik rijd zo weinig dat ik winterbanden het niet waard vind.

Hetzelfde kun je natuurlijk zeggen van die nieuwe zuinige BPM vrije auto's. Als iedereen een Bugati Veyron had met launchcontrol ipv zo'n 14 procent geval konden er wel 50 auto's door een groen licht ipv 10 :p Het is nou eenmaal zo dat je soms moet wachten op langzamere verkeersdeelnemers, dat heb je ook bij invoegen op de snelweg, en ook als je achter een brommobiel zit en een paar dagen per jaar ook als je winterbanden hebt en degene voor je niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:19:
Wel lachen om collega die vrolijk de bandenboeren nablaat. Ze is van hakkietakkie zomerbanden naar SnowTrac 3 gegaan, en nu roept ze dat winterbanden veel beter zijn dan zomerbanden zodra de temperatuur 7 graden is. Dat haar hakkietakkie banden op elk wegdek kut presteerden onder alle omstandigheden wordt dan even vergeten.
In de zomer liggen er Nokian's H onder en nu Goodyear UG 7+ en het verschil tussen een goede zomerband en winterbanden is mijn inziens ook aanwezig.

Moet er wel bij zeggen dat als de weg schoon is de Nokian's prima zijn, ongeacht welke temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die redenatie kan ik mij wel in vinden inderdaad. Er zijn tal van oorzaken voor de 'chaos' van gisteren maar daar zullen ook zomerbandrijders tussen gezeten hebben. Ik erger mij bij een verkeerslicht of op de weg aan ieder die niet vlot wegrijdt waardoor de doorstroming belemmerd wordt. Of dit nu door ongeschikte banden komt of omdat het weer een Polo-muts is die niet durft.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:10:
Gezien het feit dat het iedere keer totaal uit de hand loopt met niet eens zo gek veel sneeuw denk ik dat de winterbandenplicht in Nederland ook niet zolang op zich laat wachten. Simpelweg om onze mobiliteit de waarborgen en in minder mate als veiligheidsargument.
Laten we dan gelijk een psychologisch onderzoek invoeren. Wie bang is voor slechte omstandigheden of liever niet in het donker rijdt mag dan ook gewoon de weg niet op.
Dat zou pas een hoop gelazer schelen, geen angsthazig 20 rijden op een ringweg meer. Maar ja, die handhaving is dan weer zo lastig hè. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:21:
Laten we dan gelijk een psychologisch onderzoek invoeren. Wie bang is voor slechte omstandigheden of liever niet in het donker rijdt mag dan ook gewoon de weg niet op.
Dat zou pas een hoop gelazer schelen, geen angsthazig 20 rijden op een ringweg meer. Maar ja, die handhaving is dan weer zo lastig hè. ;)
Ik dacht zelf aan de stimulering van de automaat. Ben in veel landen geweest waar 95% van de auto´s dit heeft en dat stroomt bij de verkeerslichten echt een heel stuk beter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Laatst online: 09:03
Voor de duidelijkheid, winterbanden zijn er om een reden en ze kunnen wel degelijk nut hebben. Ik ben dan ook zekere niet pro of anti winterband. Dit jaar is er al erg veel sneeuw gevallen, deze winter is geen zins de maatstaf voor de winters die we normaal gesproken in NL hebben. Waarom zou je iedereen maar moeten verplichten aan winterbanden? Ben je veel rijder en moet je altijd de weg op, ja dan is het te begrijpen maar voor de <10.000km per jaar rijders is het een onzinnig grote investering. Auto rijden is duur genoeg zeker voor mensen die ruim onder modaal verdienen.
Dat veel mensen niet weg komen op een gladde ondergrond is ook omdat ze gewoon niet weten wat ze het best kunnen doen. Winterbanden maakt bij die mensen ook weinig uit. Als een vrachtwagen in de zomer het verkeer ophoudt bij een stoplicht gaat er ook even wat minder verkeer door. Wegen zijn er voor iedereen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:26:
... Ik dacht zelf aan de stimulering van de automaat. Ben in veel landen geweest waar 95% van de auto´s dit heeft en dat stroomt bij de verkeerslichten echt een heel stuk beter door.
Afschaffing van de verkeerslichten is misschien ook een idee
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:27:
[...]

Afschaffing van de verkeerslichten is misschien ook een idee
>:)
En dan het hele land volgooien met rotondes zeker. Owh, wacht dat doen ze hier al :( Ken behoorlijk wat mensen die zijn overgestapt op de automaat omdat hun omgeving is volgegooid met rotondes en drempels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
* BèR meldt zich als werkend-in-Duitsland-wonend-in-Nederland, sinds deze week ook mét winterbanden

Ik moet zeggen, ik merk wel dat ik op koude/natte rotzooi meer grip hep, ben er wel blij mee. Maar ik vind het ook wel weer vreemd dat de wegen in Nederland (Zuid-Limburg dan) veel schoner ogen dan de wegen in Duitsland (rondom Aachen, NRW). Het lijkt erop dat de Duitsers minder strooien/vegen dan de Nederlanders. Misschien omdat men in Duitsland denkt: 'ach, iedereen moet toch winterbanden hebben'? De lokale radio meldt ook dat ze niet vegen totdat het weer even dooit. Dit betekent dus dat er veel troep blijft liggen. Terwijl er bij diezelfde temperatuur aan de andere kant wel geveegd wordt, meestal met succes. Is Duitsland lui en laten ze het aan de mensen zelf over? Deelt iemand deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:10:
[...]
Als dat gebeurt, emigreer ik! Wat een nonsense! Omdat 75% van de weggebruikers totaal in paniek raakt bij 1 sneeuwvlokje, moet iedereen aan de winterbanden? Doe me een lol! De chaos wordt in eerste instantie veroorzaakt door 3 groepen mensen:
1)mensen die de gladheid onderschatten en op normale banden (of winterbanden,maakt niet zoveel uit) gewoon hard blijven rijden
2)mensen die het vreselijk overschatten en gaan rijden alsof het één grote ijsbaan is (ook mensen met winterbanden doen dat)
3)mensen die gewoon onder geen enkele omstandigheid goed kunnen rijden.

Vergeet niet dat een file maar voor een enkel voertuig veroorzaakt hoeft te worden. Het wil niet persé zeggen dat de omstandigheden vreselijk zijn. Op een weg die volloopt, is één persoon die even hard op zijn rem gaat staan en doorrijdt (hij hoeft niet eens stil te gaan staan, gewoon even hard remmen is voldoende) goed voor 1 uur fileleed. Dit is bij TNO onderzocht en simulaties tonen aan hoe dit soort zaken kunnen onstaan.

Ik reed donderdag hier door de stad, geen sneeuwvlok op de weg, de sneeuw die toen viel wat natte sneeuw (het wat nét 0 graden). Doordat er op de rijbaan overvloedig gestrooid is, bleef het daar niet liggen. Alleen in plantsoenen e.d bleef het een beetje liggen. Het voelde ook totaal niet glad aan (zoiets probeer je imho ook altijd even onder dit soort omstandigheden), en dan rijdt er zo'n tut hola voor me met 15kmh. En nog afremmen ook in de bochten... Ik zie dat er van die zwarte kale stalen velgen onder zitten, doorgaans indicatief voor iemand die met winterbanden rijdt. Go figure... Kijk, zó heeft het geen enkel nut dus.

Tot nu toe heb ik me nog steeds niet onveilig gevoeld met mijn normale banden. Tuurlijk, met winterbanden had ik hier en daar meer grip gehad, dat zal ik niet bestrijden. Mijn standpunt is nog steeds dat - voor mij in ieder geval - ik nog steeds geen noodzaak heb kunnen vinden om voor die paar dagen of hooguit 2 weken per jaar winterbanden te laten monteren. Het is gewoon een kwestie van je op de juiste manier aanpassen.
Ik zag er bijvoorbeeld eentje klooien op de parkeerplaats. Hij kwam niet van zijn plek. Maar dat had geen reet met winterbanden te maken. De man gaf gewoon veeeeeel teveel gas. Zo kom je nooit weg. Net als die eikels in een film als ze in de modder staan: een peut gas en je zakt alleen maar verder in de drek. Noppenbanden of niet, maakt niets uit. Als je techniek fout is, maken de banden ook niets meer uit. Het is dan een schijnveiligheid, maar niets kan gezond verstand vervangen natuurlijk.
Als ik met dit weer weg wil rijden, geeft ik nauwelijks gas. Ik laat de koppeling opkomen zonder gas te geven en als ie aangrijpt, ga ik een heel klein beetje gas geven. Ik weet niet wat de Nederlandse term is, maar ik heb ze in het Engels wel eens 'featheren' horen zeggen. Dus zowel gas als koppeling heeeeel voorzichtig bedienen, dan komt de auto op 'eigen' tractie wel weg. Behalve natuurlijk als je op ijs staat, maar dan helpen winterbanden ook niet echt meer.

Verder blijf ik me verzetten tegen de term 'zomerband'. Deze term is namelijk geheel bedacht door de bandenindustrie/bandenverkopers om ons zo te herprogrammeren dat we gaan denken dat onze normale banden alleen maar goed werken in de zomer. En ook hier hoor ik dan steeds weer dezelfde napraterij over 'er is veel veranderd in de bandentechnologie' en weet ik wat. Maar even heel duidelijk: als er écht zomerbanden zouden zijn, waren ze wel verboden in de winter. Dat men in Duitsland een winterbandenplicht heeft is duidelijk. Zij hebben namelijk gegarandeerd sneeuw en doorgaans ook voor langere tijd als in Nederland. Dan is het een uitgemaakte zaak. Wij hebben hier ook niet de hoogteverschillen die ze in Duitsland hebben en doordat het land veel groter is als Nederland zijn er ook veel meer plekken waar niet geveegd/gestrooid wordt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me soms wel eens af of die ijsbanen die we hier hebben niet juist komen door het strooien en vegen! Sneeuw zelf is niet glad tot je het aanveegt en het onderste laagje op vriest.
mphilipp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:37:
Verder blijf ik me verzetten tegen de term 'zomerband'. Deze term is namelijk geheel bedacht door de bandenindustrie/bandenverkopers om ons zo te herprogrammeren dat we gaan denken dat onze normale banden alleen maar goed werken in de zomer.
De harde ecobanden die 80.000km mee kunnen bestaan inderdaad al tientallen jaren. Bovendien hadden vroeger alle auto's 17 inch wielen met banden van 225 breed erop.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In Duitsland doen ze ook meer met sneeuwschuivers ipv alleen maar zout strooien.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:38:
Ik vraag me soms wel eens af of die ijsbanen die we hier hebben niet juist komen door het strooien en vegen! Sneeuw zelf is niet glad tot je het aanveegt en het onderste laagje op vriest.
Of doordat er honderden auto's overheen rijden? :D
Natte sneeuw en 30cm sneeuw zijn toch wel twee heel verschillende dingen. Je hoeft voor die paar dagen dat het sneeuwt ook niet extra winterbanden te kopen, maar het lijkt me niet onredelijk om te verwachten dat men met goede banden voor de omstandigheden rijdt. Dus als je in natte sneeuw met zomerbanden rijdt is dat niet zo raar, maar met 30cm sneeuw moet je dan misschien je auto laten staan. Waarom denk je dat die man zo veel gas gaf, omdat ie door normaal weg te rijden zo veel opschoot?

[ Voor 47% gewijzigd door fsfikke op 18-12-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sneeuw wordt glad als het aangereden wordt. Is er goed gestrooid en rijden er voldoende auto's overheen dan zal de sneeuw tot prut gereden worden. Is er niet genoeg gestrooid of geveegd dan zal de sneeuw aangereden worden en zo'n witte mooie ijsbaan ontstaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razkin schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:26:
Waarom zou je iedereen maar moeten verplichten aan winterbanden? Ben je veel rijder en moet je altijd de weg op, ja dan is het te begrijpen maar voor de <10.000km per jaar rijders is het een onzinnig grote investering. Auto rijden is duur genoeg zeker voor mensen die ruim onder modaal verdienen.
Autorijden is eigenlijk nog veel te goedkoop. Wat mij betreft zou met name het hebben van een auto ouder dan 10 jaar financieel onaantrekkelijk gemaakt moeten worden. Dat is echter een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:47:
[...]

Autorijden is eigenlijk nog veel te goedkoop. Wat mij betreft zou met name het hebben van een auto ouder dan 10 jaar financieel onaantrekkelijk gemaakt moeten worden. Dat is echter een hele andere discussie.
Misschien dat je er ook een reden bij kan zetten? Er zijn zat zuinige auto's uit 2000, goed voor het millieu kan het niet zijn die te vernietigen terwijl ze nog prima een paar jaar mee kunnen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:23
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:47:
[...]

Dus mijn auto van 17jaar oud die in de praktijk als het moet prima 1:17 kan rijden moet maar zwaar belast gaan worden?

Hier overigens geen winterbanden, me achterbanden zijn net anderhalve maand oud en de voorbanden hebben ook nog 6mm profiel erop zitten. Nog niks geen problemen gehad, alleen op wat platen ijs maar daar houd je ook niks aan met winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

De harde ecobanden die 80.000km mee kunnen bestaan inderdaad al tientallen jaren. Bovendien hadden vroeger alle auto's 17 inch wielen met banden van 225 breed erop.
Je kunt wel lekker cynisch blijven reageren, maar het is voorlopig wel zo. Moet ik je anders eens komen ophalen voor een ritje? Kun je zien dat ik op mijn 'zomerbanden' gewoon door de sneeuw kan rijden. Het is gewoon commerciële bullshit. Op winterbanden kom je natuurlijk beter door de sneeuw, maar op gewone banden kan het ook. En als het écht zomerbanden waren, mocht je er niet op rijden in de sneeuw. Reageer een keer inhoudelijk, ipv de reklamefolders na te praten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

fsfikke schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:40:
[...]
Waarom denk je dat die man zo veel gas gaf, omdat ie door normaal weg te rijden zo veel opschoot?
Ik kan niet in zijn hoofd kijken, maar ik reed net op dezelfde parkeerplaats met mijn 'zomerbanden' dus ik gok maar even dat die eikel het gewoon niet snapt. Goede gok, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
BèR schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:35:
* BèR meldt zich als werkend-in-Duitsland-wonend-in-Nederland, sinds deze week ook mét winterbanden

Ik moet zeggen, ik merk wel dat ik op koude/natte rotzooi meer grip hep, ben er wel blij mee. Maar ik vind het ook wel weer vreemd dat de wegen in Nederland (Zuid-Limburg dan) veel schoner ogen dan de wegen in Duitsland (rondom Aachen, NRW). Het lijkt erop dat de Duitsers minder strooien/vegen dan de Nederlanders. Misschien omdat men in Duitsland denkt: 'ach, iedereen moet toch winterbanden hebben'? De lokale radio meldt ook dat ze niet vegen totdat het weer even dooit. Dit betekent dus dat er veel troep blijft liggen. Terwijl er bij diezelfde temperatuur aan de andere kant wel geveegd wordt, meestal met succes. Is Duitsland lui en laten ze het aan de mensen zelf over? Deelt iemand deze ervaring?
Kweenie, misschien hebben ze daar wat teveel kilometers (lange stukken) om het sneeuwvrij te houden?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 13:56:
[...]

Je kunt wel lekker cynisch blijven reageren, maar het is voorlopig wel zo. Moet ik je anders eens komen ophalen voor een ritje? Kun je zien dat ik op mijn 'zomerbanden' gewoon door de sneeuw kan rijden. Het is gewoon commerciële bullshit. Op winterbanden kom je natuurlijk beter door de sneeuw, maar op gewone banden kan het ook. En als het écht zomerbanden waren, mocht je er niet op rijden in de sneeuw. Reageer een keer inhoudelijk, ipv de reklamefolders na te praten.
Ik ben anders de enige die gelinkt heeft naar een onderzoek waaruit blijkt dat de winterbandrijders significant minder extra ongevallen hebben in de winter. Sterker nog de stijging van het aantal ongevallen is marginaal terwijl de zomerbandrijders veel meer ongelukken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mphilipp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 13:57:
[...]

Ik kan niet in zijn hoofd kijken, maar ik reed net op dezelfde parkeerplaats met mijn 'zomerbanden' dus ik gok maar even dat die eikel het gewoon niet snapt. Goede gok, denk je?
Ik ga er van uit dat jij een uiterst capabele bestuurder bent dus jij zal die inschatting wel kunnen maken.
Ook al begin ik wel te twijfelen als jij op basis van een ritje terwijl er geen sneeuw lag (alleen een beetje natte sneeuw vertelde je) tot de conclusie komt dat winterbanden totaal overbodig zijn omdat je met zomerbanden prima in de sneeuw kan rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Vandaag stond ik met mijn zomerbandjes voor 't eerst vast. Opa voor me vond het nodig om bovenaan een heuveltje te stoppen om wat voetgangers voor te laten, waardoor ik op de helling stil kwam te staan. Deze helling was een mooie ijsplaat, en wegrijden (ook heel subtiel in z'n 2) was kansloos. Uiteindelijk een meter of 10 naar achteren laten rollen en (na een subtiele poging die ook mislukte) met volgas omgoog gekropen.

Was dit met winterbanden makkelijker gelukt? Vast wel. Was het gevaarlijk met mijn zomerbanden? Nee. Duurde het iets langer? Ja, maar ook geen 10 minuten en het was op een parkeerterrein, de gewone straten gaat het prima.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Totdat er iemand achter je staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Nvidiot: soortgelijke situatie dus ook een keer meegemaakt in Noorwegen. Helemaal niet op de hoogte van winterbandenplicht daar, en ik lekker op zomerbanden door heuvelachtig Haugesund rijden. Kom je vervolgens een helling oprijden, meteen bij het bovenste punt een zebrapad... tja, daarvoor moet je dan stoppen als er voetgangers zijn. Slechtere plek voor een zebrapad dan daar kan je eigenlijk niet bedenken :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:47:
[...]
Ik ben anders de enige die gelinkt heeft naar een onderzoek waaruit blijkt dat de winterbandrijders significant minder extra ongevallen hebben in de winter. Sterker nog de stijging van het aantal ongevallen is marginaal terwijl de zomerbandrijders veel meer ongelukken hebben.
Waarbij er bij het onderzoek zo weinig gegevens staan dat je er totaal geen conclusie aan kunt verbinden. Je hebt geen flauw idee om wat voor auto's/mensen/situaties het hier om gaat.

Wat ik iig zo op de weg zie gebeuren aan bijna ongelukken/glij-partijen zijn allemaal van mensen die niet snappen hoe ze met glad weer om moeten gaan, zoals 30/40 gaan rijden op een ijsbaan, gas geven in bochten, remmen in bochten, haakse bochten proberen te draaien terwijl je nog 30 rijd, vol gas weg willen rijden etc. Dat zijn allemaal situaties waarbij winterbanden ervoor kunnen zorgen dat het net goed gaat ipv goed fout, maar dan nog blijft de oorzaak niet de zomerband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14:59
mphilipp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 13:56:
[...]

Mijn zomerbanden hebben ook nog >6 mm profiel maar het verschil met m'n winterbanden met iets minder profiel is werkelijk dramatisch. Natuurlijk kom je er wel door, maar je marge is kleiner. Niet alleen in veiligheids aspect maar ook als je op een schuin omhooglopende weg stil komt te staan en weer verder wil rijden heb je eerder een probleem.

Waarom was het gisteren zo'n zootje op de A9 juist ja door auto's die de tunnel niet uit kwamen. In uitgeest heb ik ook nog een tractor met 4 wiel aandrijving ruim een half uur zien stuntelen om de spoortunnel uit te komen (lier deed wonderen).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Winterbanden zijn anders ook niet altijd even heilig. :P Gisteren in Duitsland was 't kansloos met de ijsmassa op de wegen. :X 1x moest ik een noodstop maken (en irritante ABS die ingreep), toen gleed ik ook vrolijk door. :P Wel op het laatste moment weer controle die je met zomerbandjes niet gehad zou hebben, en het was nog wel op lage snelheid ook. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mphilipp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 13:57:
[...]

Misschien vond hij het gewoon leuk dat even uit te testen. Ik geef ook wel eens wat meer gas dan nodig is in de sneeuw. Ook in tunnels vind ik het leuk om flink door te trekken in de versnellingen en dat is niet omdat ik niet kan schakelen maar omdat het motorgeluid dan veel beter klinkt :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:24:
... maar dan nog blijft de oorzaak niet de zomerband.
De oorzaak is nooit de zomerband, want het gebruik daarvan kan altijd worden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
begintmeta schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:32:
[...]
De oorzaak is nooit de zomerband, want het gebruik daarvan kan altijd worden voorkomen.
Tja, dan is geen enkel ongeluk het gevolg van banden, het gebruik daarvan had nl. altijd voorkomen kunnen worden (oftewel je had de auto gewoon thuis kunnen laten staan) :+

Maar laat ik het anders zeggen dan, de primaire oorzaak bij dat soort bijna ongevallen is niet de band maar de bestuurder die niet weet hoe hij met de situatie om moet gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
redwing schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:44:
... Tja, dan is geen enkel ongeluk het gevolg van banden, het gebruik daarvan had nl. altijd voorkomen kunnen worden (oftewel je had de auto gewoon thuis kunnen laten staan) :+
Klopt, precies wat ik bedoelde.
Maar laat ik het anders zeggen dan, de primaire oorzaak bij dat soort bijna ongevallen is niet de band maar de bestuurder die niet weet hoe hij met de situatie om moet gaan.
Zo is het inderdaad vaak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Echt erg om te zien met wat voor waardeloze banden sommige mensen hier (Amsterdam) de weg op gaan.

De buurman probeerde op zijn zomerbanden de straat uit te rijden, kwam niet van zijn plek. Alle sneeuw weg geschept, kwam niet van zijn plek. Uiteindelijk hebben zijn dochter en schoonzoon de auto weggeduwd. Daarna kwam hij vast te zitten bij de eerste verkeersdrempel, moest hij weer geduwd worden. Etc.

En toch gewoon doorgaan he, lekker de openbare weg op terwijl je auto niet eens genoeg tractie heeft om een parkeervak uit te rijden.

Onze twee auto's hebben vrij nieuwe winterbanden, en je rijdt zo de straat uit. Vanuit stilstand de verkeersdrempel over? Geen probleem.

Ik vind het best dat sommige mensen niet die extra investering willen doen. Maar laat je auto dan lekker staan en neem het OV als je 3 man nodig hebt om je eigen straat uit te komen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom overal met zomer banden, al 32 jaar lang, anticiperen is de boodschap.
Wat een gedoe zeg :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Onder anticiperen kan ook 'niet rijden!' vallen neem ik aan? Want die buurman van me kan anticiperen wat hij wil, maar hij is toch alleen op pad gegaan terwijl hij de eerste 200 meter al 3x geduwd moest worden. Die gaat de boel dus lekker blokkeren als hij een oprit of een ander heuveltje niet op komt :P

Overigens ook de reden dat het hier gisteren op de A10 zo brak ging. Allemaal voertuigen (vooral vrachtwagens) die na een afdaling in de weg niet meer omhoog kwamen en gesleept moet worden. Zelfde voor opritten. Op zo'n moment heb je zelf weinig aan je winterbanden, als je door het bezuinigen van andere weggebruikers toch niet verder kan :z

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 18-12-2010 18:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Nadeel van tunnels is ook dat alle narigheid naarbinnen loopt, waardoor de boel spekglad kan worden. Ik weet nog een keer dat ik tijdens een lichte regenbui een "80 beim nasse" negeerde. Lekker stug 100 doorrijden, en toen ik in het dal kwam was het gewoon een grote plas water. Aquaplaning tot en met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 08:44
Gizz schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:53:

Ik vind het best dat sommige mensen niet die extra investering willen doen. Maar laat je auto dan lekker staan en neem het OV als je 3 man nodig hebt om je eigen straat uit te komen.
Welk OV? :o Gewoon lekker lopen, althans dat heb ik vandaag gedaan. Geen probleem in het weekend, heerlijk om lekker de tijd te nemen.

Maar ik neem aan dat je dit ook allemaal tegen je buurman hebt gezegd? :P

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

offtopic:
Nee, want ik zat nog in mijn pyjama en het is sowieso geen heel gezellig type om mee te babbelen. Die mag het zelf uitzoeken :P

En lopen door de sneeuw is heerlijk, maar als ik ergens 30km verderop moet zijn ga ik toch liever met het ov dan de benenwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Auto: Toyota Corolla 1.4 diesel, semi-automaat;
Banden: voor gloednieuwe Dunlop Wintersport 3D, achter een ander 'A' merk van een seizoen oud (dus meer dan voldoende profiel om winterband genoemd te worden).

Gistermiddag zei m'n navigatiesysteem 'file op de route, wilt u een omleiding?'. Stom als ik was klikte ik 'ja' en ging daarna drie kwartier over smalle boerenlandweggetjes - en daarna stond ik in de rij. Voor het eerst hoorde ik het ding zeggen "over driehonderd meter, neem de veerboot"... Anderhalf uur later had ik de Lek overgevaren en kon ik nog ruim 10km over een smal dijkweggetje richting Nieuwegein.
Drie uur, drie kwartier over Eindhoven-Nieuwegein, normaal net een uur.

Ervaringen? Nergens stil gestaan, nergens uitgebroken. Zelfs een steile helling met een bocht bovenaan ging goed. Wel rustig aan gereden (50 waar je 60 mocht, 30 op de dijkweg). Het is niet te controleren, maar zonder winterbanden had ik er vermoedelijk wel problemen mee gehad. Enkel wegrijden bij een stoplicht ging nu even moeizaam. Ook vandaag een tweetal keren even wlippen bij wegrijden op een gladde ondergrond.

Ofwel:
  • Winterbanden onder deze omstandigheden helpen zeker;
  • maar enkel helpen ze, het probleem van gladheid wordt niet 100% opgelost. Op een puur gladde ijs/sneeuw ondergrond kunnen ze nog steeds slippen, en dus hou je risico op glijden. Ofwel, rijgedrag aanpassen is nog steeds nodig; bochten voorzichtig nemen, afstand houden want met wat pech zit je op een gladde ondergrond en glij je alsnog weg.
  • Onder deze omstandigheden laat je je navigatiesysteem *geen* alternatieve route verzinnen, de A2 was ondanks de file ongetwijfeld sneller geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Precies Gizz :P

Ik heb vandaag nog even de auto van m'n vriendin verplaatst. Zitten zomerbandjes onder en had echt nul komma nul grip met die krengen. Kon de auto bijna met de hand wegschuiven.
Daarna even weg geweest met m'n eigen auto, die wel voorzien is van winterbanden, en die had gewoon een bruikbare hoeveelheid grip.
Ook niet heel erg veel, maar genoeg om zonder te slippen weg te komen en ook zonder te slippen weer binnen een fatsoenlijk korte afstand tot stilstand te komen.

Het meest frappante vind ik altijd dat mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden claimen dat het geen (of een niet noemenswaardig) verschil maakt en dat het een hype is die op touw is gezet door bandenfabrikanten + lobby richting overheid.
Vaak hebben ze geen idee van de techniek achter een winterband. Het is meer dan een stukje rubber met een zachtere samenstelling. Er zit enorm veel research in hoe het profiel is opgebouwd en welke trucjes de band nog meer bevat om zoveel mogelijk grip te krijgen.

En natuurlijk zal er wel iets van een lobby zijn naar de overheid of naar de grote namen in autorijdend nederland (denk aan de ANWB en dergelijke instanties), maar die slikken ook niet alleen maar geld om een band te promoten.
Maargoed, denk ook eens aan de afgelopen winters. Die waren erg streng, met veel sneeuw en ijs. Niet zo heel vreemd dat er dan vanuit de industrie en de overheid advies wordt gegeven om winterbanden te kopen.
Zij doen ook hun research wel, en het kost de maatschappij ook ongelofelijk veel geld als hun vervoer niet verder kan omdat een of andere droeftoeter met z'n versleten zomerslicks een ravage heeft aangericht op een snelweg.

Daarbij is de "het gebeurt mij niet, want ik heb al XX jaar ervaring" gedachte die bij veel mensen heerst ook gewoon simpelweg een staaltje struisvogelpolitiek. Dat iets nog niet is gebeurd geeft geen garantie dat dat in de toekomst niet gebeurd.
Je kan anticiperen zoveel je wil, maar je bent nogsteeds een mens en mensen zien dingen over het hoofd, maken fouten, etc. Je zal maar net je gedachten er even niet helemaal bij hebben...

En nee, winterbanden zijn niet heilig, maar wel een hulpmiddel om autorijden zo veilig mogelijk te maken.

Maargoed, veel mensen zijn vastgeroest, geloven in complot theorieen, etc. Je brengt het ze toch niet aan het verstand, tenzij je ze zo ver krijgt om het verschil eens te ervaren. En dat is al een kunst opzich.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De extra kosten vallen eigenlijk toch ook wel mee? Je moet extra banden kopen, maar daardoor slijten je zomerbanden minder hard en gaan die weer langer mee. Dus eigenlijk zit je alleen met de kosten voor het wisselen van je banden (als je dat niet zelf doet), 2x per jaar. Valt me best mee voor wat extra comfort en veiligheid.

Het is niet zo dat de kosten voor je banden opeens 2x zo hoog worden door twee verschillende soorten banden te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 18-12-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Mijn winterbanden kosten iets van 60 euro per jaar per auto, en daar zit opslag en het reinigen van de velgen bij.

Dus nee, duur is het niet en handig wel. Voor één auto had ik geen tijd om een afspraak te maken en die staat nu net een weekje op winterbanden. Dan mis je ze wel, zeker wanneer de andere auto wel winterbanden heeft.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gizz schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:31:
De extra kosten vallen eigenlijk toch ook wel mee? Je moet extra banden kopen, maar daardoor slijten je zomerbanden minder hard en gaan die weer langer mee. Dus eigenlijk zit je alleen met de kosten voor het wisselen van je banden (als je dat niet zelf doet), 2x per jaar. Valt me best mee voor wat extra comfort en veiligheid.

Het is niet zo dat de kosten voor je banden opeens 2x zo hoog worden door twee verschillende soorten banden te gebruiken.
Nee, absoluut.
De enige extra kosten zijn een extra set velgen, of twee maal per jaar je bandjes om laten wisselen.
Een setje steelies kost tegenwoordig ook geen ruk meer, en je krijgt ze tegenwoordig zelfs *gratis en incl montage bij een setje winterbanden.

Ik heb voor de zomer ook een extra set velgen klaarliggen. Heb m'n oude (originele) laten voorzien van Snowtrac 3's. Die doen het prima in de sneuw, op ijs en andere gladde rommel.
Heb nog niet gegleden deze winter. M'n vriendin heeft met haar zomerbandjes al scheef op een rotonde gestaan. Vorig jaar heb ik ook een keer of 5 gehad dat het me toch wat te glad onder m'n zomerbandjes werd.

Ben echt blij dat ik winterbanden heb aangeschaft dit jaar :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, dat is ook relatief. Een beetje band gaat wel 40-50K mee op de vooras van een auto. Op de achteras doe je gewoon >100K met dezelfde banden met sommige auto's (mijn 206 kwam met Dunlop SP10 3e op de achteras die van een productieweek waren voor het bouwjaar van de auto... 4 jaar oud, 116K op de teller).
Als je ervanuit gaat dat veel mensen maar 10K per jaar rijden, en iets van 4-5 jaar met een auto doen, dan heb je tijdens de hele levensduur van je auto nog nooit een band hoeven vervangen. Dat de zomerbanden niet slijten als ze in de garage liggen boeit die mensen geen zak, want die slijten met normaal gebruik nagenoeg ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:42:
Als je ervanuit gaat dat veel mensen maar 10K per jaar rijden, en iets van 4-5 jaar met een auto doen,
Waarom zou je zo weinig rijden en dan zo vaak je auto vervangen? Juist de 'boodschappen' auto's blijven toch wat langer in de familie?

Maar ik heb het idee dat dit een andere discussie wordt :P

Wij rijden ook niet super veel, één auto hebben we nu 11 jaar en de ander 2 jaar. En dat gaat prima met 2 setjes per auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:42:
Mja, dat is ook relatief. Een beetje band gaat wel 40-50K mee op de vooras van een auto. Op de achteras doe je gewoon >100K met dezelfde banden met sommige auto's (mijn 206 kwam met Dunlop SP10 3e op de achteras die van een productieweek waren voor het bouwjaar van de auto... 4 jaar oud, 116K op de teller).
Als je ervanuit gaat dat veel mensen maar 10K per jaar rijden, en iets van 4-5 jaar met een auto doen, dan heb je tijdens de hele levensduur van je auto nog nooit een band hoeven vervangen. Dat de zomerbanden niet slijten als ze in de garage liggen boeit die mensen geen zak, want die slijten met normaal gebruik nagenoeg ook niet.
Behalve dan dat juist de reden is dat de zomerbanden zolang meegaan omdat ze niet geschikt zijn voor de winter. Zou je een all-season band hebben dan zouden ze heel wat harder slijten.
Pagina: 1 ... 16 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.